ORDONANTA DE URGENTA Nr. 231 din 24 noiembrie 2000
pentru modificarea si completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea
executarii constructiilor si unele masuri pentru realizarea locuintelor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 612 din 29 noiembrie 2000
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei emite prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1
Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii constructiilor si unele
masuri pentru realizarea locuintelor, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 3 din 13 ianuarie 1997, se modifica si se completeaza
dupa cum urmeaza:
1. Titlul legii va avea urmatorul cuprins:
"Lege privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii si
unele masuri pentru realizarea locuintelor"
2. Titlul capitolului I va avea urmatorul cuprins:
"Autorizarea lucrarilor de constructii"
3. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
(1) Executarea lucrarilor de constructii este permisa numai pe baza unei
autorizatii de construire sau de desfiintare. Autorizatia de construire sau de
desfiintare se emite la solicitarea detinatorului titlului de proprietate
asupra unui imobil - teren si/sau constructii - sau al altui act care confera
dreptul de construire sau de desfiintare, in conditiile prezentei legi.
(2) Constructiile civile, industriale, agricole, hidrotehnice sau cu orice
alta destinatie se pot realiza numai cu respectarea autorizatiei de construire,
emisa in conditiile prezentei legi si ale reglementarilor privind proiectarea
si executarea constructiilor."
4. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
(1) Autorizatia de construire constituie actul de autoritate al
administratiei publice locale pe baza caruia se asigura aplicarea masurilor
prevazute de lege, referitoare la amplasarea, proiectarea, executarea si
functionarea constructiilor.
(2) Autorizatia de construire se emite in temeiul si cu respectarea
prevederilor planurilor urbanistice si de amenajare a teritoriului, avizate si
aprobate potrivit legii.
(3) Autorizatiile de construire pentru retele magistrale de transport
energetic, cai de comunicatie, amenajari pentru imbunatatiri funciare, retele
de telecomunicatii ori alte lucrari de infrastructura, care se executa in
extravilanul localitatilor, se emit cu respectarea planurilor de amenajare a
teritoriului, avizate si aprobate potrivit legii.
(4) Prin exceptare de la prevederile alin. (2) se pot emite autorizatii de
construire si fara documentatii de amenajare a teritoriului si de urbanism
aprobate, pentru:
a) lucrari de modificare, reparare, protejare, restaurare, conservare a
cladirilor de orice fel, cu conditia mentinerii aceleiasi functiuni, a
suprafetei construite la sol si a volumetriei acestora;
b) lucrari de reparare privind cai de comunicatie, dotari tehnico-edilitare
si altele asemenea, fara modificarea traseului si a functionalitatii acestora;
c) lucrari de reparare privind imprejmuiri, mobilier urban, amenajari de
spatii verzi, parcuri si gradini publice, piete pietonale si celelalte lucrari
de amenajare a spatiilor publice;
d) lucrari de cercetare si de prospectare a terenurilor - foraje si excavari
- necesare studiilor geotehnice, exploatarilor de cariere, balastierelor,
sondelor de gaze si de petrol, precum si altor exploatari."
5. La articolul 3, literele a), b), c), d) e) si g) vor avea urmatorul
cuprins:
"a) lucrari de construire, reconstruire, consolidare, modificare,
extindere, schimbare de destinatie ori alte interventii care afecteaza
siguranta constructiei sau de reparare a constructiilor de orice fel, precum si
a instalatiilor aferente acestora, cu exceptia celor prevazute la art. 8 lit.
f);
b) lucrari de construire, reconstruire, extindere, reparare, consolidare,
protejare, restaurare, conservare, precum si orice alte lucrari, indiferent de
valoarea lor, ce urmeaza sa fie efectuate la constructii reprezentand monumente
istorice;
c) lucrari de construire, reconstruire, modificare, extindere, reparatii
capitale, modernizare si reabilitare privind cai de comunicatie, dotari
tehnico-edilitare subterane si aeriene, realizarea de noi capacitati energetice
de producere, de transport, de distributie a energiei electrice si/sau termice,
reabilitarea si retehnologizarea celor existente, imprejmuiri si mobilier
urban, amenajari de spatii verzi, parcuri, piete si alte lucrari de amenajare a
spatiilor publice;
d) lucrari de foraje si excavari necesare studiilor geotehnice,
exploatarilor de cariere, balastiere, sonde de gaze si petrol, precum si alte
exploatari;
e) lucrari, amenajari si constructii cu caracter provizoriu necesare in
vederea organizarii executiei lucrarilor de baza, daca nu au fost autorizate o
data cu acestea;"
......................................................................
g) lucrari de constructii cu caracter provizoriu, precum si anexele
gospodaresti ale exploatarilor agricole situate in extravilan."
6. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
(1) Autorizatiile de construire se emit de presedintii consiliilor
judetene, de primarul general al municipiului Bucuresti sau de primari, dupa
cum urmeaza:
a) de presedintii consiliilor judetene, cu avizul primarilor, pentru:
- investitiile care se aproba de catre Guvern;
- lucrarile prevazute la art. 3 lit. b) si c), atunci cand sunt efectuate
in teritoriul administrativ al comunelor;
b) de primarii municipiilor sau oraselor, pentru constructiile si lucrarile
de orice fel din intravilanul si extravilanul localitatii, cu exceptia
investitiilor prevazute la lit. a);
c) de primarul general al municipiului Bucuresti, pentru constructiile si
lucrarile prevazute la lit. a) si b), precum si de primarii sectoarelor pentru
toate categoriile de constructii si amenajari urbanistice din cadrul
sectoarelor, stabilite prin hotarare a Consiliului General al Municipiului
Bucuresti, la propunerea consiliilor locale ale sectoarelor;
d) de primarii comunelor, pentru:
- lucrarile publice, lacasurile de cult, constructiile pentru industrie,
comert, prestari de servicii, social-culturale, precum si casele de vacanta
situate in intravilan, numai pe baza avizului favorabil al Comisiei tehnice de
urbanism a consiliului judetean, constituita potrivit legii;
- lucrarile prevazute la art. 3 lit. d), precum si constructiile de
infrastructura care se executa in extravilanul localitatilor;
- constructiile de locuinte si anexele gospodaresti ale acestora, situate
in intravilanul localitatii de resedinta si al satelor componente;
- anexele exploatarilor agricole situate in extravilan."
7. Dupa articolul 4 se introduc articolele 4^1 si 4^2 cu urmatorul cuprins:
"Art. 4^1
(1) In vederea simplificarii procedurii de autorizare, obtinerea avizelor
legale privind racordarea la retelele de utilitati si influentele asupra altor
retele de transport energetic sau tehnologic din zona de amplasament,
racordarea la reteaua de transporturi, precum si cele specifice privind
prevenirea si stingerea incendiilor, apararea civila si protectia mediului, asa
cum sunt specificate in anexa nr. 1 la prezenta lege, se asigura de catre
emitentul autorizatiei prin serviciile publice organizate in acest scop de
consiliile locale, consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, pentru a caror functionare se vor putea stabili taxe speciale in
conditiile legii.
(2) Consiliile judetene, Consiliul General al Municipiului Bucuresti, precum
si consiliile locale vor organiza, in cadrul aparatului propriu, compartimentul
de specialitate necesar pentru indeplinirea urmatoarelor atributii aflate in
responsabilitatea arhitectului-sef:
- avizarea documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism si
emiterea certificatelor de urbanism;
- obtinerea avizelor legale solicitate prin certificatul de urbanism,
necesare in vederea emiterii autorizatiei de construire sau de desfiintare;
- analizarea si avizarea documentatiilor depuse pentru autorizare, precum
si intocmirea si emiterea autorizatiei de construire sau de desfiintare.
Art. 4^2
(1) Pentru cresterea operativitatii, prin hotarari ale consiliilor
judetene, municipale, orasenesti si ale sectoarelor municipiului Bucuresti si
sub autoritatea acestora se vor constitui comisii tehnice de urbanism -
organisme tehnice de lucru pe langa autoritatea administratiei publice locale
-, formate din specialisti provenind din structura proprie, specialisti de pe
plan local atrasi, precum si din reprezentantii delegati ai
administratorilor/factorilor de autoritate abilitati sa emita avizele
mentionate la art. 4^1 alin. (1), care vor emite acorduri unice pentru fiecare
solicitare de autorizatie.
(2) Comisiile tehnice de urbanism constituite pe langa consiliile judetene
acorda asistenta tehnica de specialitate privind dezvoltarea urbanistica a
localitatilor judetului, analizeaza si avizeaza atat planurile de amenajare a
teritoriului si de urbanism aferente localitatilor judetului, cat si
documentatiile tehnice pentru autorizatiile de construire din competenta de
emitere a primarilor comunelor, potrivit prevederilor art. 4 alin. (1) lit. d),
la cererea acestora.
(3) In cazul in care, din cauza lipsei de specialisti, nu se pot constitui
comisiile tehnice de urbanism prevazute la alin. (1) la nivelul oraselor sau al
municipiilor, se vor aplica in mod corespunzator prevederile alin. (2).
(4) Finantarea cheltuielilor de organizare si functionare a comisiilor
tehnice de urbanism se asigura din bugetul propriu al judetului, municipiului
Bucuresti, al municipiului sau orasului, dupa caz."
8. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
(1) Certificatul de urbanism este actul de informare prin care autoritatile
prevazute la art. 4, in conformitate cu prevederile planurilor urbanistice si
ale regulamentelor aferente acestora ori ale planurilor de amenajare a
teritoriului, dupa caz, avizate si aprobate potrivit legii, fac cunoscute
solicitantului elementele privind regimul juridic, economic si tehnic al
terenurilor si constructiilor existente la data solicitarii si stabilesc
cerintele urbanistice care urmeaza sa fie indeplinite in functie de specificul
amplasamentului, precum si lista cuprinzand avizele si acordurile legale necesare
in vederea autorizarii.
(2) In anexa la certificatul de urbanism emitentul are obligatia sa
furnizeze solicitantului, la cerere, spre a fi introduse in proiectul pentru
autorizarea executarii lucrarilor, toate elementele si datele referitoare la imobil
cuprinse in documentatiile de urbanism si amenajare a teritoriului anterior
avizate si aprobate.
(3) Certificatul de urbanism se emite de catre autoritatile prevazute la
art. 4, abilitate sa autorizeze lucrarile de constructii, si se elibereaza solicitantului
in termen de cel mult 30 de zile de la data inregistrarii cererii,
mentionandu-se in mod obligatoriu scopul emiterii actului.
(4) Certificatul de urbanism se semneaza de presedintele consiliului
judetean sau de primar, dupa caz, de secretar si de arhitectul-sef sau de
persoana cu responsabilitate in domeniul amenajarii teritoriului si
urbanismului din aparatul propriu al autoritatii administratiei publice
emitente, responsabilitatea emiterii acestuia revenind, in mod solidar, tuturor
semnatarilor. Delegarea competentelor de semnare este interzisa, potrivit
legii, iar lipsa unei semnaturi atrage nulitatea actului.
(5) Prin certificatul de urbanism autoritatile prevazute la art. 4 pot cere
solicitantului elaborarea unei alte documentatii de urbanism prin care sa se
justifice si sa se demonstreze posibilitatea interventiei urbanistice
solicitate, daca:
a) prin documentatia inaintata se solicita o derogare de la prevederile
documentatiilor de urbanism aprobate pentru zona respectiva;
b) conditiile specifice de amplasament si/sau importanta obiectivului de
investitii o impun.
Dupa aprobarea noii documentatii de urbanism - plan urbanistic zonal ori
plan urbanistic de detaliu - se poate intocmi proiectul pentru autorizarea
executiei lucrarilor, urmand ca, prin grija compartimentelor de specialitate
ale aparatului primariilor, prevederile documentatiilor urbanistice sa fie
preluate in cadrul P.U.Z. sau P.U.G., dupa caz.
(6) Certificatul de urbanism nu confera dreptul de a executa lucrari de
constructii.
(7) Certificatul de urbanism se emite si in vederea concesionarii de
terenuri, a adjudecarii prin licitatie a proiectarii lucrarilor publice in faza
de studiu de fezabilitate, precum si pentru operatiuni notariale privind circulatia
imobiliara.
(8) In vederea constituirii bancii de date necesare pentru emiterea
certificatelor de urbanism si a autorizatiilor de construire/desfiintare, in
termen de 60 de zile de la publicarea prezentei legi in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, toti posesorii de retele tehnico-edilitare supra- si
subterane au obligatia de a depune planurile acestora pe suport cadastral la
primariile de arondare."
9. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
(1) Autorizatia de construire se emite in baza documentatiei depuse la
autoritatile prevazute la art. 4, care cuprinde:
- certificatul de urbanism;
- dovada titlului asupra terenului si/sau constructiilor;
- proiectul pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii;
- avizele si acordurile legale necesare, stabilite prin certificatul de
urbanism;
- dovada achitarii taxei legale;
- expertiza tehnica, dupa caz;
- proiectul de organizare a executiei lucrarilor, dupa caz.
(2) Proiectul pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii se
elaboreaza in conformitate cu continutul-cadru cuprins in anexa nr. 1 la
prezenta lege si este extras din proiectul tehnic, in concordanta cu cerintele
certificatului de urbanism, cu continutul avizelor si acordurilor cerute prin
acesta, si se intocmeste, se semneaza si se verifica potrivit legii.
(3) Executia lucrarilor de constructii se face numai pe baza proiectului
tehnic de executie - cu detalii - intocmit conform prevederilor legale, iar
proiectul pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii are valoare
de martor al autorizarii lucrarilor, fiind interzisa realizarea de lucrari
numai in baza acestuia.
(4) In termen de cel mult 5 zile de la data depunerii cererii si a
documentatiei pentru emiterea autorizatiei, emitentul are obligatia de a
verifica continutul acesteia, procedand dupa cum urmeaza:
a) in situatia depunerii unei documentatii incomplete - contrar
prevederilor alin. (1) si prevederilor legale in vigoare - aceasta se restituie
solicitantului, cu mentionarea in scris a elementelor necesare in vederea
completarii documentatiei;
b) in cazul depunerii unei documentatii complete, emitentul are obligatia
de a emite autorizatia de construire in maximum 30 de zile de la data
inregistrarii cererii.
(5) Autoritatea emitenta stabileste o perioada de valabilitate de cel mult
12 luni de la data emiterii, interval de timp in care solicitantul este obligat
sa inceapa lucrarile. In aceasta situatie valabilitatea autorizatiei se extinde
pe toata durata de executie a lucrarilor, prevazuta prin autorizatie. In cazul
in care lucrarile de constructii nu au fost incepute ori nu au fost executate
integral la termenul stabilit, investitorul poate solicita autoritatii emitente
prelungirea valabilitatii autorizatiei cu cel putin 15 zile inaintea expirarii
acesteia. Prelungirea valabilitatii autorizatiei se poate acorda o singura data
si nu mai mult de 12 luni. Neinceperea lucrarilor ori nefinalizarea acestora in
termenele stabilite conduce la pierderea valabilitatii autorizatiei.
(6) Prin exceptie de la prevederile alin. (5), numai in vederea finalizarii
lucrarilor autorizate prelungirea valabilitatii autorizatiilor emise se poate
reacorda in transe de maximum 12 luni, pentru lucrarile prevazute la art. 3
lit. b) si pentru lacasurile noi de cult, cu avizul Ministerului Culturii,
respectiv al Secretariatului de Stat pentru Culte, precum si pentru lucrari
finantate de la bugetul de stat sau din fonduri special constituite prin lege,
in situatia neasigurarii finantarii acestora la termenele stabilite, cu avizul
Ministerului Finantelor.
(7) Investitorul are obligatia sa instiinteze autoritatile prevazute la
art. 4, precum si Inspectia teritoriala in constructii despre data inceperii
lucrarilor autorizate, cu cel putin 10 zile inainte. In caz contrar, daca
constatarea faptei de a incepe lucrarile fara instiintare s-a facut:
- in termenul de valabilitate a autorizatiei, data inceperii lucrarilor se
considera ca fiind ziua urmatoare datei de emitere a autorizatiei;
- dupa expirarea termenului de valabilitate a autorizatiei lucrarea se
considera ca fiind executata fara autorizatie.
(8) O data cu depunerea cererii pentru emiterea autorizatiei de construire
solicitantul detinator cu titlu de proprietate al unui imobil sau cu alt act
care ii confera dreptul de executie de lucrari de constructii are obligatia de
a prezenta o declaratie autentificata notarial din care sa rezulte ca imobilul
- teren si/sau constructii - nu face obiectul unui litigiu aflat pe rolul
instantei judecatoresti. In caz contrar documentatia se restituie
solicitantului, care o va putea depune spre autorizare numai dupa solutionarea
definitiva in instanta a litigiului.
(9) In conditiile prezentei legi nu se emit autorizatii provizorii.
(10) Autorizatiile de construire/desfiintare se emit numai in baza unor
documentatii complete, neadmitandu-se completari ulterioare sau modificari ale
documentatiei depuse - obtinerea de avize, completari sau modificari in piesele
scrise si desenate -, cu exceptia celor prevazute la alin. (13).
(11) Autorizatia de construire se semneaza de presedintele consiliului
judetean sau de primar, dupa caz, de secretar si de arhitectul-sef sau de
persoana cu responsabilitate in domeniul amenajarii teritoriului si
urbanismului din aparatul propriu al autoritatii administratiei publice
emitente, responsabilitatea emiterii acesteia revenind, in mod solidar, tuturor
semnatarilor. Delegarea competentelor de semnare este interzisa, potrivit
legii, iar lipsa unei semnaturi atrage nulitatea actului.
(12) Valabilitatea autorizatiei se mentine in cazul schimbarii
investitorului inaintea finalizarii lucrarilor, cu conditia respectarii
prevederilor acesteia si a transcrierii actelor care confera dreptul de construire.
(13) Autorizatia de construire pentru lucrarile de interventie de prima
necesitate in cazuri de avarii, accidente tehnice, calamitati, ori alte
evenimente cu caracter exceptional, inclusiv la constructiile prevazute la art.
3 lit. b), se emite imediat de catre autoritatea administratiei publice
abilitata, conform legii, urmand ca documentatia necesara in vederea
autorizarii sa fie definitivata pe parcursul sau la incheierea executarii
lucrarilor, cu respectarea avizelor legale.
(14) Taxa de autorizare se calculeaza, potrivit legii, pe baza declaratiei
solicitantului si in conformitate cu prevederile proiectului pentru autorizarea
executarii lucrarilor de constructii prezentat pentru autorizare, dupa caz, in
functie de:
- suprafata desfasurata a constructiilor;
- devizul general al investitiei.
(15) Institutiile abilitate prin lege sa emita avize si acorduri in vederea
autorizarii lucrarilor de constructii au obligatia sa le emita in maximum 15
zile de la inregistrarea cererii, direct solicitantului, respectiv
compartimentului care functioneaza in cadrul aparatului consiliilor locale, in
conformitate cu prevederile art. 4^1 din prezenta lege."
10. Dupa articolul 6 se introduc articolele 6^1 si 6^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 6^1
(1) Demolarea, dezafectarea ori dezmembrarea - partiala sau totala - a
constructiilor si instalatiilor aferente, precum si a oricaror amenajari se
face numai pe baza autorizatiei de desfiintare obtinute in prealabil de la
autoritatile prevazute la art. 4.
(2) Autorizatia de desfiintare se emite in aceleasi conditii ca si
autorizatia de construire, in conformitate cu prevederile planurilor
urbanistice si ale regulamentelor aferente acestora, potrivit legii, cu
exceptiile prevazute la art. 8 alin. (3).
Art. 6^2
(1) Proiectele tehnice (P. Th.) in baza carora se intocmesc proiectele
pentru autorizarea lucrarilor de constructii se elaboreaza de colective tehnice
de specialitate si se insusesc si se semneaza de cadre tehnice cu pregatire superioara
numai din domeniul constructiilor, astfel:
a) de arhitect diplomat, pentru proiectarea partii de arhitectura pentru
obiective de investitii cuprinse la toate categoriile de importanta a
constructiilor supraterane si a celor subterane;
b) de inginer diplomat, de constructii si de instalatii, pentru partile de
inginerie in domeniile specifice, pentru obiective de investitii cuprinse la
toate categoriile de importanta a constructiilor si pentru instalatiile
aferente acestora;
c) de arhitect colegiu si/sau inginer colegiu de constructii si de
instalatii, pentru cladiri de importanta redusa si numai in afara zonelor
protejate, stabilite conform legii.
(2) Semnarea documentatiilor de catre persoanele prevazute la alin. (1)
angajeaza raspunderea acestora in conditiile legii."
11. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
(1) Pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii in zonele
asupra carora s-a instituit, potrivit legii, un anumit regim de protectie,
prevazut in planurile urbanistice si in planurile de amenajare a teritoriului
aprobate, se va proceda astfel:
a) pentru lucrarile prevazute la art. 3 lit. b), solicitantul va obtine
avizul Ministerului Culturii si al Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului, potrivit competentelor specifice;
b) pentru lucrarile prevazute la art. 3 lit. a), c), d), e), f) si g), care
se executa in ansamblurile de arhitectura, rezervatiile de arhitectura si de
urbanism, in cazul siturilor istorice, al parcurilor si gradinilor monument
istoric, cuprinse in listele aprobate conform legii, precum si in cazul
lucrarilor de orice natura care se executa in zonele de protectie ale
monumentelor, solicitantul va obtine avizul Ministerului Culturii si al
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, potrivit
competentelor specifice, daca pentru aceste zone nu exista regulamente
urbanistice aprobate potrivit legii sau daca solicitarea nu corespunde
prevederilor acestora;
c) in zonele naturale protejate, stabilite potrivit legii, in zonele de
siguranta si protectie ale amenajarilor hidrotehnice de interes public, precum
si in alte arii protejate solicitantul va obtine acordul Ministerului Apelor,
Padurilor si Protectiei Mediului;
d) in zonele de siguranta si protectie a infrastructurilor de transport de
interes public, stabilite prin documentatiile de amenajare a teritoriului
si/sau de urbanism, se va obtine autorizatia Ministerului Transporturilor,
conform prevederilor legale;
e) in zonele expuse la riscuri tehnologice se va obtine avizul Ministerului
Industriei si Comertului sau al organelor abilitate de acesta, inclusiv al
Inspectiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si
Instalatiilor de Ridicat;
f) in zonele in care s-a instituit alt tip de restrictie, solicitantul va
obtine avizul organismelor competente.
(2) Pentru autorizarea executarii lucrarilor prevazute la art. 3 lit. b),
privind interventii asupra constructiilor monumente istorice, pe langa avizele
de specialitate din competenta de avizare a Ministerului Culturii solicitantul
are obligatia de a obtine si avizele specifice cerintelor de calitate a
constructiilor, potrivit prevederilor legale.
(3) Avizarea documentatiilor de urbanism si amenajare a teritoriului in
care se gasesc monumente istorice, clasate conform legii, se face de catre
Comisia Interministeriala pentru Zone Construite Protejate. Organizarea si
functionarea acestei comisii vor fi reglementate prin hotarare a Guvernului in
termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi."
12. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) Se pot executa fara autorizatie de construire urmatoarele lucrari:
a) reparatii la imprejmuiri, acoperisuri, invelitori sau terase, atunci
cand nu se schimba forma acestora si materialele din care sunt executate;
b) reparatii si inlocuiri de tamplarie interioara si exterioara, daca se
pastreaza forma, dimensiunile golurilor si tamplariei;
c) reparatii si inlocuiri de sobe de incalzit;
d) zugraveli si vopsitorii interioare;
e) zugraveli si vopsitorii exterioare, daca nu se modifica elementele de
fatada si culorile cladirilor;
f) reparatii la instalatiile interioare si la bransamentele exterioare, de
orice fel, aferente cladirilor, fara modificarea structurii de rezistenta, a
caracteristicilor initiale, sau a aspectului arhitectural al acestora;
g) reparatii si inlocuiri la pardoseli;
h) reparatii si inlocuiri la finisaje interioare si exterioare - tencuieli,
placaje si altele asemenea -, la trotuare, la ziduri de sprijin si la scari de
acces, fara modificarea elementelor constructive;
i) lucrari de intretinere, reparatii curente si periodice la infrastructura
cailor de comunicatie, care se executa in extravilanul si intravilanul
localitatilor, cu mentinerea acelorasi functiuni, suprafata si volumetrie in
zonele de siguranta si protectie a infrastructurilor de transport si la
instalatiile aferente;
j) lucrari de investigare, cercetare si expertizare la constructiile
prevazute la art. 3 lit. b), cu avizul Ministerului Culturii;
k) lucrari de foraje si sondaje geotehnice de pana la 5 metri adancime,
pentru constructii de importanta normala sau redusa, situate in afara zonelor
de protectie instituite pentru zacaminte acvifere.
(2) Daca lucrarile prevazute la alin. (1), cu exceptia celor specificate la
lit. j), se executa la constructiile mentionate la art. 3 lit. b), este
obligatorie emiterea autorizatiei de construire.
(3) Primariile pot dezafecta, fara autorizatie de desfiintare,
constructiile proprietatea unitatii administrativ-teritoriale, aflate in stare
avansata de degradare si care pun in pericol siguranta publica, cu exceptia
constructiilor monument istoric."
13. Articolul 9 se abroga.
14. Dupa articolul 9 se introduce articolul 9^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 9^1
(1) Autorizatiile de construire sau de desfiintare emise cu incalcarea
prevederilor legale vor fi anulate de instantele de contencios administrativ,
potrivit legii. Anularea autorizatiilor de construire sau de desfiintare va fi
ceruta, in conditiile legii, si de catre prefect, inclusiv la sesizarea expresa
a organelor de control ale Inspectiei de stat in constructii.
(2) Prin introducerea actiunii autorizatia de construire sau de desfiintare
se suspenda de drept."
15. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
(1) Terenurile apartinand domeniului privat al statului sau al unitatilor
administrativ-teritoriale, destinate executarii de constructii, pot fi vandute,
concesionate ori inchiriate prin licitatie publica, potrivit legii, in
conditiile respectarii prevederilor planurilor urbanistice si a regulamentelor
locale de urbanism aferente, aprobate potrivit legii, si realizarii de catre
titular a constructiei.
(2) Terenurile apartinand domeniului public al statului sau al unitatilor
administrativ-teritoriale se pot concesiona numai in vederea realizarii de
constructii sau de obiective de uz si/sau interes public, cu respectarea
planurilor urbanistice, aprobate potrivit legii, precum si cu respectarea
reglementarilor legale privind integritatea fondului forestier.
(3) Concesionarea se face pe baza de oferte prezentate de solicitanti, cu
respectarea prevederilor legale, urmarindu-se valorificarea superioara a
potentialului terenului."
16. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
(1) Prin exceptie de la prevederile art. 10 alin. (1) terenurile destinate
executarii de constructii se pot concesiona fara licitatie publica, cu plata taxei
de redeventa stabilite potrivit legii, ori pot fi date in folosinta gratuita pe
termen limitat, dupa caz, in urmatoarele situatii:
a) pentru realizarea de obiective de utilitate publica sau de binefacere,
cu caracter social, ori de sedii ale organizatiilor nonguvernamentale
recunoscute ca persoane juridice de utilitate publica, altele decat cele care
se realizeaza de colectivitatile locale pe terenurile acestora;
b) pentru realizarea de locuinte de catre Agentia Nationala de Locuinte,
potrivit legii;
c) pentru realizarea de locuinte pentru tineri casatoriti pana la
implinirea varstei de 35 de ani;
d) pentru stramutarea gospodariilor afectate de dezastre, potrivit legii;
e) pentru extinderea constructiilor pe terenuri alaturate, la cererea
proprietarului, in cazul in care vecinii nu au ori nu isi exercita dreptul de
preemtiune daca:
- constructiile sunt realizate anterior in regim de concesionare, in
conformitate cu prevederile art. 10;
- terenurile invecinate sunt improprii realizarii de constructii noi
independente datorita suprafetei si dimensiunilor acestora;
f) pentru lucrari de protejare ori de punere in valoare a monumentelor
istorice si de arhitectura, cu avizul Ministerului Culturii, atunci cand
terenul se afla in zona de protectie a acestora."
17. La articolul 13, alineatele (2), (3) si (4) vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Publicatiile privind licitatia vor cuprinde data si locul
desfasurarii acesteia, suprafata si destinatia terenului, stabilite prin planurile
urbanistice, precum si taxa anuala minimala de redeventa.
(3) Oferta solicitantilor va fi insotita de un studiu de prefezabilitate
sau de fezabilitate, dupa caz, cuprinzand in mod obligatoriu elementele tehnice
necesare in vederea caracterizarii functionalitatii si capacitatii
constructiei, a gradului de ocupare a terenului, precum si a celorlalte
elemente cuprinse in certificatul de urbanism. Nu vor fi acceptate decat oferte
care corespund prevederilor planurilor urbanistice aprobate potrivit legii.
(4) Licitatia se efectueaza, in conditiile legii, de comisiile instituite
in acest scop prin hotarare a consiliilor locale si/sau judetene, respectiv a
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, in conformitate cu competentele
de autorizare stabilite la art. 4. Comisiile functioneaza la sediul consiliilor
locale in a caror unitate administrativ-teritoriala sunt situate
terenurile."
18. La articolul 15, litera a) liniuta a patra si litera b) vor avea
urmatorul cuprins:
"- pentru cladirile cu mai mult de 6 apartamente suprafata de teren va
fi stabilita potrivit planurilor urbanistice;
b) in localitatile rurale, pana la 1.000 mp pentru o locuinta."
19. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
Concesionarea terenurilor prevazute la art. 10 - 16 se face in conformitate
cu prevederile legii, durata acesteia fiind stabilita de catre consiliile
locale, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti, in functie de
prevederile planurilor urbanistice si de natura constructiei. Pentru cladirile
de locuinte concesionarea se face pe durata existentei constructiilor."
20. Articolul 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
(1) Intravilanul localitatilor se stabileste si se modifica in conformitate
cu nivelul si tendintele de dezvoltare urbana ale acestora, prin planurile
urbanistice generale (P.U.G.), aprobate in conditiile legii.
(2) Ulterior aprobarii Planului urbanistic general (P.U.G.), vor putea fi
introduse in intravilanul localitatilor si unele terenuri din extravilan, numai
in conditii temeinic fundamentate pe baza de planuri urbanistice zonale
(P.U.Z.), aprobate potrivit legii.
(3) Terenurile destinate construirii, evidentiate in intravilan, se scot
din circuitul agricol, temporar sau definitiv, prin autorizatia de construire
si se comunica de catre presedintii consiliilor judetene, de primarul general
al municipiului Bucuresti sau de primari, in termen de 10 zile de la eliberarea
autorizatiei de construire, la oficiile teritoriale de cadastru, in vederea
stabilirii taxei pentru constituirea Fondului pentru ameliorarea fondului
funciar, in conformitate cu categoria de folosinta agricola si cu fertilitatea
solului, conform evidentelor agricole si pentru operare in aceste evidente,
potrivit prevederilor legale.
(4) Terenurile cu destinatie forestiera cuprinse in intravilanul
localitatilor pot fi scoase din circuitul silvic numai cu aprobarea
Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului sau a Guvernului,
potrivit legii."
21. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu au fost savarsite in
astfel de conditii incat, potrivit legii, sa fie considerate infractiuni:
a) executarea sau desfiintarea totala ori partiala, fara autorizatie, a
lucrarilor prevazute la art. 3, cu exceptia celor de la lit. b), de catre
investitor si executant;
b) executarea sau desfiintarea cu nerespectarea prevederilor autorizatiei
ori a proiectului pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii -
PAC, PAD, POE - "vizat spre neschimbare", a lucrarilor prevazute la
art. 3, cu exceptia celor de la lit. b), de catre investitor si executant;
c) aprobarea si executarea lucrarilor de bransamente si racorduri la retele
pentru constructii noi neautorizate;
d) mentinerea, dupa expirarea termenului prevazut prin autorizatie sau dupa
terminarea lucrarilor autorizate, ori adaptarea in alte scopuri decat cele
prevazute in autorizatie a constructiilor, lucrarilor si amenajarilor cu
caracter provizoriu;
e) neaducerea terenurilor la starea si functiunea initiala, ca urmare a
desfiintarii constructiilor, precum si dupa terminarea executarii lucrarilor
prevazute la art. 3 lit. c);
f) impiedicarea ori sustragerea de la efectuarea controlului, prin
interzicerea accesului organelor de control abilitate sau prin neprezentarea
documentelor si a actelor solicitate;
g) neanuntarea datei inceperii lucrarilor de constructii autorizate, in
conformitate cu prevederile art. 6 alin. (7);
h) emiterea de certificate de urbanism:
- incomplete, cu date eronate, cu nerespectarea prevederilor
documentatiilor de urbanism aprobate, cu depasirea termenului legal sau formal
intocmite;
- care nu contin lista cuprinzand avizele si acordurile legale, necesar a
fi obtinute in vederea autorizarii;
- care impun obtinerea unor avize si/sau acorduri care nu sunt legal
necesare ori care nu sunt justificate in raport cu obiectivul de investitii;
i) emiterea de autorizatii de construire/desfiintare;
- in lipsa titlului de proprietate sau a oricarui alt act care confera
dreptul de construire ori de desfiintare, dupa caz;
- in lipsa planurilor urbanistice aprobate potrivit legii sau cu
nerespectarea prevederilor acestora;
- in baza unor documentatii care sunt incomplete sau care sunt intocmite in
neconcordanta cu prevederile Codului civil, cu continutul-cadru al proiectului
pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii ori cu normele tehnice
de proiectare in vigoare, care nu contin avizele si acordurile legale necesare,
care nu sunt intocmite si verificate de persoanele abilitate potrivit legii,
care contravin prevederilor certificatului de urbanism sau ale normelor
metodologice emise pentru aplicarea prezentei legi, dupa caz;
- in lipsa expertizei tehnice privind punerea in siguranta a intregii
constructii, in cazul lucrarilor de consolidare;
- in baza altor documente decat cele cerute prin prezenta lege;
- cu date eronate sau formal intocmite;
- cu nerespectarea dispozitiilor art. 6 alin. (14);
- cu depasirea termenului legal de 30 de zile prevazut la art. 6 alin. (4)
lit. b);
j) neorganizarea si neexercitarea controlului de catre serviciile sau
persoanele abilitate cu sarcini in acest scop din cadrul aparatului propriu al
consiliilor judetene si al primariilor, in unitatile lor
administrativ-teritoriale si in concordanta cu competentele de autorizare ori
exercitarea formala a acestor obligatii, precum si neurmarirea modului de
indeplinire a celor dispuse de Inspectia de stat in constructii, lucrari
publice, urbanism si amenajarea teritoriului in conformitate cu dispozitiile
art. 24^1 alin. (3);
k) neindeplinirea la termenul stabilit a masurilor dispuse de Inspectia de
stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului la
controlul anterior efectuat la serviciile sau la persoanele cu sarcini in acest
scop din cadrul aparatului propriu al consiliilor judetene si locale;
l) refuzul sau obstructionarea de orice fel a accesului persoanelor fizice
sau al reprezentantilor persoanelor juridice la documentele prevazute la art.
29^1 alin. (1);
m) intocmirea ori semnarea proiectelor tehnice pentru alte specialitati
decat cele certificate prin diploma universitara, in conditiile prevazute la
art. 6^2;
n) depasirea termenului de 15 zile pentru emiterea avizelor si acordurilor
necesare in vederea autorizarii lucrarilor de constructii, conform prevederilor
art. 6 alin. (15);
o) netransmiterea la primarii, in termen de 60 zile, a planurilor pe suport
cadastral ale retelelor tehnico-edilitare, conform prevederilor art. 5 alin.
(8);
p) neraportarea la termen sau raportarea de date eronate pentru
constituirea bancii de date prevazute la art. 32 alin. (4).
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1), savarsite de persoanele fizice
sau juridice, se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
- cele de la lit. a) si b), cu amenda de la 40.000.000 lei la 110.000.000
lei;
- cele de la lit. c), d) e), m) si n), cu amenda de la 30.000.000 lei la
50.000.000 lei;
- cele de la lit. i) si f), cu amenda de la 25.000.000 lei la 35.000.000
lei;
- cele de la lit. g), h), j), k), o) si p), cu amenda de la 5.000.000 lei
la 10.000.000 lei;
- cele de la lit. l), cu amenda de la 2.000.000 lei la 3.000.000 lei.
(3) Cuantumul amenzilor se actualizeaza anual prin hotarare a Guvernului.
(4) Sanctiunea amenzii poate fi aplicata si persoanei juridice.
(5) Sanctiunea amenzii pentru faptele prevazute la alin. (1) lit. h) si i)
se aplica functionarilor publici responsabili de verificarea documentatiilor
care stau la baza emiterii certificatelor de urbanism sau a autorizatiilor de
construire ori de desfiintare, precum si celor care au semnat aceste
documente."
22. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
(1) Organele de control ale consiliilor judetene si ale primariilor au
obligatia de a monitoriza respectarea disciplinei in domeniul autorizarii
executiei lucrarilor de constructii in cadrul unitatilor lor
administrativ-teritoriale.
(2) Contraventiile prevazute la art. 23 se constata de organele de control
ale consiliilor judetene si ale primariilor pentru faptele savarsite in cadrul
unitatilor lor administrativ-teritoriale, respectiv de catre organele de
control ale consiliilor judetene la primariile din cadrul unitatilor lor
administrativ-teritoriale, cu exceptia contraventiilor prevazute la art. 23
alin. (1) lit. h), i), j), k), l), m), n) si p), care se constata in conditiile
stabilite la art. 24^1.
(3) Procesele-verbale de constatare a contraventiilor, incheiate de
organele de control ale administratiei publice locale, se inainteaza, in
vederea aplicarii sanctiunii, sefului compartimentului care coordoneaza
activitatea de amenajare a teritoriului si de urbanism sau, dupa caz, presedintelui
consiliului judetean ori primarului unitatii administrativ-teritoriale unde s-a
savarsit contraventia.
(4) Contraventiile privind executarea sau desfiintarea constructiilor fara
autorizatie, prevazute la art. 23 alin. (1) lit. a), c) si e), pot fi
constatate si de organele de politie. Procesul-verbal de constatare a
contraventiei se trimite de indata autoritatii administratiei publice pe
teritoriul careia s-a savarsit contraventia, care va aplica sanctiunea potrivit
legii."
23. Dupa articolul 24 se introduc articolele 24^1 si 24^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 24^1
(1) Controlul statului in amenajarea teritoriului, urbanism si autorizarea
executarii lucrarilor de constructii se exercita de catre Inspectia de stat in
constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului din cadrul
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului pe intreg teritoriul
tarii si de catre inspectiile teritoriale ale acestuia, care pot dispune
masurile si sanctiunile prevazute de lege.
(2) Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului si inspectiile teritoriale pot dispune oprirea
executarii lucrarilor de construire sau de desfiintare, dupa caz, atunci cand
constata ca acestea se realizeaza cu incalcarea dispozitiilor legale privind
asigurarea calitatii in constructii, fara proiect tehnic de executie ori pe
baza unor autorizatii emise nelegal.
(3) Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului si inspectiile teritoriale incunostinteaza autoritatea
administratiei publice pe teritoriul careia s-a efectuat controlul, asupra
continutului proceselor-verbale de constatare, precum si asupra masurilor
dispuse. In aceasta situatie organele de control ale consiliilor judetene,
respectiv ale primariilor, dupa caz, au obligatia de a urmari modul de
conformare privind cele dispuse de inspectia de stat.
Art. 24^2
(1) Cheltuielile pentru controlul statului in amenajarea teritoriului,
urbanism si autorizarea executarii lucrarilor de constructii se suporta de
catre investitori, in valoare echivalenta cu o cota de 0,1% din valoarea
lucrarilor autorizate, cu exceptia celor prevazute la art. 3 lit. b).
(2) Virarea sumelor stabilite conform dispozitiilor de la alin. (1) se face
in contul inspectiilor in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, dupa caz, o data cu
transmiterea instiintarii privind data inceperii lucrarilor, asa cum se prevede
la art. 6 alin. (7) din prezenta lege. Intarzierile la plata a cotelor
prevazute la alin. (1) se penalizeaza cu 0,15% pe zi de intarziere, fara a se
depasi suma datorata. Disponibilitatile la finele anului din veniturile
extrabugetare se reporteaza in anul urmator si au aceeasi destinatie.
(3) Cota stabilita la alin. (1) se aplica si diferentelor rezultate din
actualizarea valorii lucrarilor autorizate, care se face o data cu receptia la
terminarea lucrarilor."
24. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25
(1) O data cu aplicarea amenzii pentru contraventiile prevazute la art. 23
alin. (1) lit. a) si b) se dispune oprirea executarii lucrarilor, precum si,
dupa caz, luarea masurilor de incadrare a acestora in prevederile autorizatiei
de construire sau de desfiintare a lucrarilor executate fara autorizatie ori cu
nerespectarea prevederilor acesteia, intr-un termen stabilit in procesul-verbal
de constatare a contraventiei.
(2) In cazul in care persoanele sanctionate contraventional au oprit
executarea lucrarilor, dar nu s-au conformat in termen celor dispuse prin
procesul-verbal de constatare a contraventiei, potrivit prevederilor alin. (1),
sefii autoritatii administratiei publice pe teritoriul careia s-a constatat
contraventia vor sesiza instantele judecatoresti pentru a dispune, dupa caz:
a) incadrarea lucrarilor in prevederile autorizatiei;
b) desfiintarea constructiilor nelegal realizate.
(3) In cazul admiterii cererii instanta va stabili termenele limita de
executare a masurilor prevazute la alin. (2).
(4) In cazul nerespectarii termenelor limita stabilite, masurile dispuse de
instanta, in conformitate cu prevederile alin. (2), se vor aduce la indeplinire
prin grija primarului, cu sprijinul organelor de politie, cheltuielile urmand
sa fie suportate de catre persoanele vinovate.
(5) In situatiile prevazute la art. 21 organele de control vor putea cere
instantei sa dispuna, prin hotararea de condamnare, masurile mentionate la
alin. (2) lit. a) sau b). Organele de control pot cere organelor de urmarire
penala sesizate si, dupa caz, instantei sa dispuna ca masura provizorie, in tot
cuprinsul procesului penal, oprirea executarii lucrarilor.
(6) Decizia tehnica privind mentinerea sau desfiintarea constructiilor
realizate fara autorizatie de construire ori cu nerespectarea prevederilor
acesteia, in conditiile alin. (1), se va lua de catre autoritatea
administratiei publice competente, pe baza planurilor urbanistice si a
regulamentelor aferente, avizate si aprobate in conditiile legii. Pentru
lucrari ce se executa la cladirile prevazute la art. 3 lit. b) este necesar
avizul Ministerului Culturii."
25. Dupa articolul 25 se introduce articolul 25^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 25^1
(1) Prin derogare de la prevederile art. 25, constructiile executate fara
autorizatie de construire pe terenuri apartinand domeniului public sau privat
al statului, al judetelor, oraselor sau comunelor vor fi desfiintate pe cale
administrativa de catre autoritatea administratiei publice locale competente,
fara sesizarea instantelor judecatoresti, la expirarea termenului stabilit prin
procesul-verbal de constatare a contraventiei, pe cheltuiala contravenientului,
scop in care primariile comunale, orasenesti, municipale ori consiliile judetene,
dupa caz, pot contracta efectuarea acestor servicii cu societati comerciale, in
conditiile legii.
(2) Persoanele care au beneficiat de subventie pentru construirea de
locuinte si pentru care s-a dispus masura prevazuta la art. 25 alin. (2) lit.
b) vor restitui subventiile primite, cu plata dobanzilor legale pentru perioada
in care le-au folosit."
26. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
Dreptul de a constata contraventiile si de a aplica amenzile prevazute la
art. 23 se prescrie in termen de 5 ani de la data receptiei la terminarea
lucrarilor, in cazul investitorilor si executantilor, respectiv 3 ani de la
savarsirea faptei, in cazul personalului cu atributii in domeniul autorizarii
si controlului disciplinei in constructii din cadrul administratiei publice
locale."
27. Articolul 27 se abroga.
28. Articolul 28 se abroga.
29. Dupa articolul 29 se introduce articolul 29^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 29^1
(1) Studiile de teren si documentatiile elaborate pentru realizarea
investitiilor, precum si a lucrarilor de urbanism, amenajarea teritoriului,
gospodarie comunala ori alte elemente de infrastructura, elaborate la comanda
fostelor consilii populare si preluate, la constituire, in patrimoniul
unitatilor de proiectare judetene, aflate in arhivele acestora, constituie
proprietate publica si se gestioneaza, potrivit legii, de consiliile judetene,
respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti.
(2) Accesul persoanelor fizice sau al reprezentantilor persoanelor juridice
la documentatiile prevazute la alin. (1) se stabileste prin hotarare a
consiliului judetean, respectiv a Consiliului General al Municipiului
Bucuresti, pe baza regulamentului-cadru aprobat de Guvern.
(3) Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului impreuna cu
Ministerul Functiei Publice vor initia si vor supune spre aprobare Guvernului,
in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi,
proiectul regulamentului-cadru prevazut la alin. (2)."
30. Articolul 30 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 30
Dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor se aplica in mod corespunzator, cu exceptia art. 25 - 27."
31. Articolul 32 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 32
(1) Persoanele fizice si juridice care realizeaza lucrari de constructii au
obligatia de a executa integral lucrarile la termenul prevazut in autorizatie,
in conditiile prezentei legi.
(2) Lucrarile de constructii autorizate se considera finalizate daca s-au
realizat toate elementele prevazute in autorizatie si daca s-a efectuat
receptia la terminarea lucrarilor, in conditiile legii, emiterea autorizatiei
de functionare fiind conditionata de existenta procesului-verbal de receptie.
Efectuarea receptiei la terminarea lucrarilor este obligatorie si in situatia
realizarii lucrarilor in regie proprie.
(3) Constructiile executate fara autorizatie de construire sau cu
nerespectarea prevederilor acesteia, precum si cele care nu au efectuata
receptia la terminarea lucrarilor, potrivit legii, nu se considera finalizate
si nu pot primi titlul de proprietate ori nu pot fi intabulate in registrul de
evidenta imobiliara. In aceasta situatie se aplica in continuare sanctiunile
prevazute prin prezenta lege.
(4) In vederea constituirii, actualizarii si gestionarii bancii de date
cuprinzand lucrarile publice si constructiile autorizate, care se realizeaza
din fonduri publice sau private, autoritatile emitente ale autorizatiilor de
construire, prevazute la art. 4, au obligatia de a raporta trimestrial
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului stadiul si
parametrii tehnico-financiari ai lucrarilor pana la receptia acestora, conform
legislatiei in vigoare."
32. Articolul 35 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 35
Dreptul de concesiune asupra terenului se transmite in caz de succesiune
sau de instrainare a constructiei pentru a carei realizare acesta a fost
constituit."
33. Dupa articolul 35 se introduce articolul 35^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 35^1
(1) Autorizatia de construire pentru lucrarile de interventie in scopul
asigurarii cerintelor de rezistenta, stabilitate si siguranta in exploatare a
constructiilor asupra carora au intervenit factori distructivi de origine
naturala sau umana se emite pentru consolidarea intregii constructii.
(2) Emiterea autorizatiei de construire in vederea executarii lucrarilor de
interventie pentru consolidarea constructiilor cu destinatia de locuinte,
precum si a monumentelor istorice, cu exceptia celor in care se desfasoara
activitati comerciale, este scutita de taxa de autorizare."
34. Articolul 36 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 36
Autorizarea constructiilor cu caracter militar se face in conditiile
stabilite de Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului impreuna
cu ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale interesate."
35. Dupa articolul 36 se introduce articolul 36^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 36^1
(1) In conditiile prezentei legi, in vederea crearii unui cadru unitar
privind autorizarea lucrarilor de constructii, reglementarile tehnice - norme,
normative, instructiuni - cu aplicabilitate in domeniul constructiilor si
urbanismului, elaborate si aprobate de ministere si de alte organe centrale, se
transmit in mod obligatoriu spre avizare Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului.
(2) Ministerele si celelalte organe centrale care au elaborat astfel de
reglementari tehnice anterior aparitiei prezentei legi le vor transmite
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului spre avizare.
36. Articolul 38 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 38
In vederea aplicarii prevederilor prezentei legi Ministerul Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului, cu consultarea autoritatilor administratiei
publice locale si a autoritatilor administratiei publice centrale de
specialitate, va emite norme metodologice."
Art. 2
Anexa nr. 1 privind continutul-cadru al Proiectului pentru autorizarea
lucrarilor de constructii si anexa nr. 2 privind definirea unor termeni de
specialitate utilizati in cuprinsul legii la prezenta ordonanta de urgenta
devin anexele nr. 1 si 2 la Legea nr. 50/1991, iar anexa la aceasta lege devine
anexa nr. 3.
Art. 3
Legea nr. 50/1991, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 3 din 13 ianuarie 1997, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta
ordonanta de urgenta, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, dupa adoptarea acesteia de catre Parlament, dandu-se textelor o noua
numerotare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului,
Nicolae Noica
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
p. Ministrul functiei publice,
Marian Parjol,
secretar de stat
Ministrul apelor, padurilor
si protectiei mediului,
Romica Tomescu
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
Ministrul transporturilor,
Anca Boagiu
Ministrul culturii,
Ion Caramitru
ANEXA 1
CONTINUTUL-CADRU
al Proiectului pentru autorizarea lucrarilor de constructii
Proiectul pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii
(PAC/PAD/POE) se elaboreaza de proiectanti autorizati, persoane fizice sau
juridice, in conditiile prevederilor art. 6^2 din prezenta lege, si este extras
din proiectul tehnic intocmit conform prevederilor legale in vigoare, in
concordanta cu cerintele certificatului de urbanism, cu continutul avizelor si
al acordurilor cerute prin acesta.
Proiectul pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii se
intocmeste pentru:
- Proiect pentru autorizarea executarii lucrarilor de construire - PAC;
- Proiect pentru autorizarea executarii lucrarilor de desfiintare - PAD;
- Proiect pentru autorizarea organizarii executarii lucrarilor - POE.
Continutul-cadru al Proiectului pentru autorizarea executarii lucrarilor de
constructii cuprinde opisul pieselor scrise si desenate, necesar a fi
prezentate pentru autorizare.
In situatii cu totul exceptionale, in functie de complexitatea investitiei
supuse autorizarii, cu avizul Comisiei tehnice de urbanism, vor putea fi
cerute, prin Certificatul de urbanism, si alte elemente tehnice cu rol de
precizare suplimentara, care sa fie cuprinse in cadrul Proiectului pentru
autorizarea lucrarilor de constructii (PAC/PAD).
A. Proiectul pentru autorizarea executarii lucrarilor de construire (PAC)
I. Piese scrise
1. Lista si semnaturile proiectantilor
Se completeaza cu numele in clar si calitatea proiectantilor, precum si cu
partea din proiect pentru care raspund.
2. Memoriu
2.1. Date generale
Se prezinta elemente generale de identificare a obiectivului Proiectului
pentru autorizarea lucrarilor de constructii, cu referiri la:
- amplasament, topografia acestuia, trasarea lucrarilor;
- clima si fenomenele naturale specifice;
- geologia si seismicitatea;
- categoria de importanta a obiectivului.
2.2. Memorii pe specialitati
Se prezinta descrierea lucrarilor de:
- arhitectura;
- structura - inclusiv breviarul de calcul;
- instalatii;
- dotari si instalatii tehnologice (dupa caz);
- amenajari exterioare si sistematizare pe verticala.
2.3. Date si indicii care caracterizeaza investitia proiectata, cuprinse in
anexa la cererea pentru autorizare:
- suprafetele: construita desfasurata, construita la sol, utila;
- inaltimile cladirilor si numarul de niveluri;
- volumul constructiilor;
- procentul de ocupare a terenului (POT);
- coeficientul de utilizare a terenului (CUT).
2.4. Devizul general al lucrarilor, intocmit in conformitate cu prevederile
legale in vigoare
2.5. Anexe la memoriu:
2.5.1. studiu geotehnic;
2.5.2. referatele de verificare a proiectului, in conformitate cu
legislatia in vigoare privind calitatea in constructii (se intocmesc de
verificatori atestati M.L.P.A.T., agreati de investitor);
2.5.3. "Fise tehnice" cuprinzand elementele de aviz necesare
pentru emiterea acordului unic (prin grija emitentului autorizatiei), cu
privire la utilitatile urbane necesare, inclusiv pentru organizarea executiei
lucrarilor (apa/canal, electricitate, gaze, termoficare, telecomunicatii,
salubritate, transport urban), precum si de la comisiile tehnice ale
administratiei publice locale, cerute prin Certificatul de urbanism;
2.5.4. documentatiile specifice necesare pentru obtinerea (prin grija
emitentului autorizatiei) a avizelor Brigazii de pompieri, Comandamentului
apararii civile, autorizatiilor emise de Ministerul Transporturilor, precum si
a acordurilor de gospodarire a apelor si de mediu, dupa caz;
2.5.5. avize specifice cerute prin Certificatul de urbanism, ca urmare a
conditiilor speciale de amplasament sau a functionalitatii investitiei,
obtinute in prealabil de solicitant (avizul Ministerului Culturii - Directia
monumentelor istorice, Ministerului Apararii Nationale, Ministerului de
Interne, Serviciului Roman de Informatii, altor organisme ale administratiei
centrale sau ale serviciilor descentralizate ale acestora, dupa caz, conform
reglementarilor legale in vigoare);
2.5.6. Acordul vecinilor, conform prevederilor legale in vigoare, exprimat
in forma autentica, pentru constructiile noi amplasate adiacent constructiilor
existente - sau in imediata lor vecinatate - si numai daca sunt necesare masuri
de interventie pentru protejarea acestora, pentru lucrari de constructii
necesare in vederea schimbarii de destinatii in cladiri existente, precum si in
cazul amplasarii de constructii cu alta destinatie decat cea a cladirilor
invecinate.
II. Piese desenate
1. Planuri generale
1.1. Plan de incadrare in teritoriu
(plansa pe suport topografic scarile 1:10.000, 1:5.000, 1:2.000 sau
1:1.000, dupa caz, vizat de Oficiul National de Cadastru, Geodezie si
Cartografie);
1.2. Plan de situatie (privind amplasarea obiectivelor investitiei)
(plansa pe suport topografic scarile 1:2.000, 1:1.000, 1:500, 1:200 sau
1:100, dupa caz, vizat de Oficiul National de Cadastru, Geodezie si
Cartografie), prin care se precizeaza:
- parcela cadastrala pentru care a fost emis Certificatul de urbanism
(descrisa prin totalitatea elementelor topografice determinante pentru
suprafata, lungimea laturilor, unghiuri, inclusiv pozitia si inaltimea la coama
a calcanelor limitrofe, precum si pozitia reperelor fixe si mobile de trasare);
- amplasarea tuturor constructiilor care se vor mentine, desfiinta sau
construi (noi);
- cotele constructiilor proiectate si mentinute, pe cele trei dimensiuni
(cotele +/- 0,00; cote de nivel; distante de amplasare; axe; cotele trotuarelor;
cotele si distantele principale de amplasare a drumurilor, trotuarelor,
aleilor, platformelor etc);
- denumirile si destinatiile fiecarui corp de constructie;
- sistematizarea pe verticala a terenului si modul de scurgere a apelor
pluviale;
- accesele pietonale si carosabile din incinta si cladiri, plantatiile
prevazute;
1.3. Planul privind constructiile subterane
Va cuprinde amplasarea acestora, in special a retelelor de utilitati urbane
din zona amplasamentului - trasee, dimensiuni, cote de nivel privind
pozitionarea caminelor (radier si capac) si va fi redactat la scara 1:500.
In cazul lipsei unor retele publice de echipare tehnico-edilitara se vor
indica instalatiile proprii prevazute prin proiect (in special cele pentru
alimentare cu apa si canalizare).
2. Planse pe specialitati
2.1. Arhitectura
Piesele desenate de arhitectura vor cuprinde plansele principale privind
arhitectura fiecarui obiect, redactate la scara 1:50 sau 1:100, dupa cum
urmeaza:
- planurile tuturor nivelurilor subterane si supraterane, cu indicarea
functiunilor, dimensiunilor (cote) si a suprafetelor, precum si a finisajelor;
- planurile acoperisurilor (terasa sau sarpanta), cu indicarea pantelor de
scurgere a apelor meteorice si a modului de colectare a acestora, inclusiv
indicarea materialelor din care se executa invelitorile;
- sectiuni caracteristice (in special pe linia de cea mai mare panta -
acolo unde este cazul) care sa cuprinda cota +/- 0,00, cotele tuturor
nivelurilor, inaltimile determinante ale acoperisului (cotele la coama si la
cornisa), fundatiile cladirilor invecinate la care se alatura constructiile
proiectate;
- toate fatadele, cu indicarea materialelor si finisajelor (inclusiv
culorile), cotate si cu indicarea racordarii la nivelul terenului amenajat;
- in situatia integrarii constructiilor intr-un front existent se va
prezenta si desfasurarea stradala prin care se va arata modul de integrare a
acestora in tesutul urban existent.
2.2. Structura
2.2.1. Planul fundatiilor
Se redacteaza la scara 1:50 si va releva:
- modul de respectare a conditiilor din avizul geotehnic;
- masurile de protejare a fundatiilor cladirilor invecinate la care se
alatura constructiile proiectate.
2.2.2. Detalii de fundatii
2.3. Instalatii
2.3.1. Schemele instalatiilor
Se vor prezenta parametrii principali si schemele functionale ale
instalatiilor proiectate.
2.4. Dotari si instalatii tehnologice
In situatia in care investitia urmeaza sa functioneze pe baza unor dotari
si instalatii tehnologice, determinante pentru configuratia planimetrica a
constructiilor, se vor prezenta:
2.4.1. Desene de ansamblu
2.4.2. Scheme ale fluxului tehnologic
Fiecare plansa prezentata in cadrul sectiunii II "Piese desenate"
va avea in partea dreapta jos un cartus care va cuprinde numele firmei sau al
proiectantului elaborator, numarul de inmatriculare sau numarul autorizatiei,
dupa caz, titlul proiectului si al plansei, numarul proiectului si al plansei,
data elaborarii, numele, calitatea si semnatura elaboratorilor si ale sefului
de proiect.
B. Proiectul pentru autorizarea executarii lucrarilor de desfiintare (PAD)
I. Piese scrise
1. Lista si semnaturile proiectantilor
Se completeaza cu numele in clar si calitatea proiectantilor, precum si cu
partea din proiect pentru care raspund.
2. Memoriu
2.1. Date generale
Se face descrierea constructiei care urmeaza sa fie desfiintata:
- scurt istoric (anul edificarii, mesteri cunoscuti etc);
- descrierea structurii, a materialelor constituente, a stilului
arhitectonic;
- mentionarea si descrierea elementelor patrimoniale sau decorative care
urmeaza sa fie prelevate;
- fotografii color - format 9 x 12 cm - ale tuturor fatadelor (acolo unde
este cazul se vor prezenta desfasurari rezultate din asamblarea mai multor
fotografii);
- descrierea lucrarilor care fac obiectul proiectului pentru autorizarea
lucrarilor de desfiintare.
2.2. Fise tehnice, cuprinzand elementele de aviz necesare emiterii Acordul
unic (prin grija emitentului autorizatiei), cu privire la utilitatile urbane
necesare, inclusiv pentru organizarea executiei lucrarilor (apa/canal,
electricitate, gaze, termoficare, telecomunicatii, salubritate, transport urban),
cerute prin Certificatul de urbanism.
II. Piese desenate
1. Plan de incadrare in teritoriu
(plansa pe suport topografic scarile 1:10.000, 1:5.000, 1:2.000 sau
1:1.000, dupa caz, vizat de Oficiul National de Cadastru, Geodezie si Cartografie);
2. Plan de situatie a imobilelor
(plansa pe suport topografic scarile 1:2.000, 1:1.000, 1:500, 1:200 sau
1:100, dupa caz, vizat de Oficiul National de Cadastru, Geodezie si
Cartografie), prin care se precizeaza:
- parcela cadastrala pentru care a fost emis Certificatul de urbanism;
- amplasarea tuturor constructiilor care se vor mentine sau se vor
desfiinta;
- modul de amenajare a terenului dupa desfiintarea constructiilor;
- sistematizarea pe verticala a terenului rezultata si modul de scurgere a
apelor pluviale;
- plantatiile existente si care se mentin dupa desfiintare.
Pe plansa se vor indica in mod distinct elementele existente, cele care se
desfiinteaza si cele propuse (plan de situatie constructii noi sau umpluturi de
pamant, plantatii etc., dupa caz).
3. Planul privind constructiile subterane
Va cuprinde amplasarea acestora, in special a retelelor de utilitati urbane
din zona amplasamentului (trasee, dimensiuni, cote de nivel privind
pozitionarea caminelor (radier si capac) si va fi redactat la scara 1:500.
In cazul lipsei unor retele publice de echipare tehnico-edilitara se vor
indica instalatiile proprii prevazute prin proiect, in special cele pentru
alimentare cu apa si canalizare.
4. Releveul constructiilor care urmeaza sa fie desfiintate
Plansele se vor redacta la o scara convenabila (1:100 sau 1:50), care sa
permita evidentierea spatiilor si a functiunilor existente, cu indicarea
cotelor, suprafetelor si a materialelor din opera:
- planurile tuturor nivelurilor si acoperisului;
- principalele sectiuni (transversala, longitudinala etc.);
- toate fatadele.
Fiecare plansa prezentata in cadrul sectiunii II "Piese desenate"
va avea in partea dreapta jos un cartus care va cuprinde numele firmei sau al
proiectantului elaborator, numarul de inmatriculare sau numarul autorizatiei,
dupa caz, titlul proiectului si al plansei, numarul proiectului si al plansei,
data elaborarii, numele, calitatea si semnatura elaboratorilor si ale sefului
de proiect.
In situatia in care desfiintarea necesita operatiuni tehnice complexe se va
prezenta si Proiectul de organizare a lucrarilor de desfiintare a
constructiilor.
C. Proiectul de organizare a executiei lucrarilor (POE)
Proiectul de organizare a executiei lucrarilor (POE) este necesar in toate
cazurile in care se realizeaza o investitie. In situatia in care acesta nu se
prezinta impreuna cu proiectul de autorizare a executiei lucrarilor, se va
obtine o autorizatie de construire separata de cea pentru investitia
propriu-zisa.
Proiectul de organizare a executiei lucrarilor trebuie sa cuprinda
descrierea tuturor lucrarilor provizorii pregatitoare si necesare in vederea
asigurarii tehnologiei de executie a investitiei, atat pe terenul aferent
investitiei, cat si pe spatiile ocupate temporar in afara acestuia (inclusiv
cele de pe domeniul public), dupa cum urmeaza:
I. Piese scrise
1. Lista si semnaturile proiectantilor
Se completeaza cu numele in clar si calitatea proiectantilor, precum si cu
partea din proiect pentru care raspund.
2. Memoriu
Se vor face referiri la:
- descrierea lucrarilor provizorii (organizarea incintei, modul de
amplasare a constructiilor, amenajarilor si depozitelor de materiale);
- asigurarea si procurarea de materiale si echipamente;
- asigurarea racordarii provizorii la reteaua de utilitati urbane din zona
amplasamentului;
- accese, imprejmuiri;
- precizari privind protectia muncii.
Elementele tehnice de avizare privind racordarea provizorie la utilitatile
urbane din zona, necesare in vederea obtinerii Acordului unic, se vor prezenta
in cadrul "Fiselor tehnice" intocmite in proiectul pentru autorizarea
executarii lucrarilor de constructii (PAC sau PAD, dupa caz).
II. Piese desenate
Plan general
a) La lucrarile de mai mare amploare se redacteaza o plansa realizata
conform planului de situatie (privind amplasarea obiectivelor investitiei),
cuprinzand amplasamentul investitiei si toate amenajarile si constructiile provizorii
necesare in vederea realizarii acesteia.
b) La lucrari de mai mica amploare, elementele de organizare a executiei
lucrarilor vor putea fi prezentate si in planul de situatie (privind amplasarea
obiectivelor investitiei).
ANEXA 2
DEFINIREA
unor termeni de specialitate utilizati in cuprinsul Legii nr. 50/1991
- Acord unic
Document cu valoare de aviz conform, necesar pentru elaborarea si emiterea
autorizatiei de construire/desfiintare, intocmit in baza concluziilor si
propunerilor rezultate ca urmare a examinarii si aprobarii documentatiilor
tehnice depuse in vederea autorizarii, insumand conditiile si recomandarile
formulate de:
- gestionarii de utilitati urbane privind racordarea obiectivului si a organizarii
executiei lucrarilor la retelele de utilitati urbane (apa/canal, electricitate,
gaze, termoficare, telecomunicatii, salubritate, transport urban);
- comisiile tehnice ale administratiei publice locale.
Acordul unic se elaboreaza de Comisia tehnica de urbanism, constituita sub
autoritatea administratiei publice locale, in conditiile prevederilor art. 4^2
alin. (1) din prezenta lege.
- Autorizatia de construire/desfiintare
Actul de autoritate al administratiei publice locale - consilii judetene si
consilii locale municipale, orasenesti si comunale - pe baza caruia se pot
realiza lucrari de constructii.
Procedura de emitere a autorizatiilor de construire/desfiintare este
reglementata prin prezenta lege si prin normele metodologice de aplicare a
acesteia, elaborate de Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului, in conformitate cu prevederile art. 38 din prezenta lege.
- Anexe gospodaresti
Constructii cu caracter definitiv sau provizoriu, menite sa adaposteasca activitati
specifice, complementare functiunii de locuire, care prin amplasarea in
vecinatatea locuintei alcatuiesc impreuna cu aceasta o unitate functionala
distincta.
In categoria anexelor gospodaresti, de regula in mediul rural, sunt
cuprinse: bucatarii de vara, grajduri pentru animale mari, patule, magazii,
depozite si altele asemenea.
In mod similar sunt asimilabile notiunii de anexe gospodaresti: garajele,
serele, piscinele si altele asemenea.
- Anexe ale exploatarilor agricole
Constructii situate in zone izolate in extravilan si indepartate de
localitatea de resedinta a lucratorilor agricoli, menite sa adaposteasca scule,
utilaje, masini agricole, mici ateliere, alte bunuri ale acestora, inclusiv
animale, precum si spatii pentru cazarea temporara pe timpul campaniilor
agricole.
- Avizare/aprobare
Avizare - procedura de analiza si de exprimare a punctului de vedere al
unei comisii tehnice din structura ministerelor, administratiei publice locale
ori a altor organisme centrale sau teritoriale interesate, avand ca obiect
analiza solutiilor functionale, a indicatorilor tehnico-economici si sociali
ori a altor elemente prezentate prin documentatiile de amenajare a teritoriului
si de urbanism sau prin proiectul pentru autorizarea executiei lucrarilor,
extras din proiectul tehnic pe baza caruia se vor executa lucrarile.
Avizarea se concretizeaza printr-un act (aviz - favorabil sau nefavorabil)
care are caracter tehnic de obligativitate.
Aprobare - optiunea forului deliberativ al autoritatii competente de
insusire a propunerilor din documentatiile prezentate si sustinute de avizele
tehnice favorabile, prealabil emise.
Prin actul de aprobare se confera documentatiilor putere de aplicare,
constituindu-se astfel ca temei juridic in vederea realizarii programelor de
dezvoltare teritoriala si urbanistica, precum si al autorizarii lucrarilor de
executie a obiectivelor de investitii.
- Cladiri de importanta redusa
Constructii cu functii obisnuite, cu un grad de risc scazut, care afecteaza
un numar redus de oameni:
- cladiri cu S+P+1E adapostind locuinte, cu maximum 6 apartamente;
- cladiri pentru invatamant, cu cel mult 4 unitati functionale;
- dispensare comunale, fara stationar;
- sedii administrative in mediul rural: primarii, posturi de politie,
cooperative de credit rural, biblioteci, oficii postale si altele asemenea;
- cladiri pentru comert si alimentatie publica, cu o suprafata de pana la
500 mp;
- hale si ateliere pentru activitati mestesugaresti care nu genereaza
vibratii, cu o suprafata de pana la 200 mp si cu deschideri pana la 6m;
- dependinte si anexe gospodaresti: garaje, bucatarii de vara, grajduri,
suri si altele asemenea;
- constructii cu caracter provizoriu.
- Constructii cu caracter provizoriu
Constructii autorizate ca atare, indiferent de natura materialelor
utilizate, care, prin specificul functiunii adapostite ori datorita cerintelor
urbanistice impuse de autoritatea publica, au o durata de existenta limitata,
precizata prin autorizatia de construire.
De regula, constructiile cu caracter provizoriu se realizeaza din materiale
si alcatuiri care permit demontarea rapida in vederea aducerii terenului la
starea initiala - confectii metalice, piese de cherestea, materiale plastice,
ori altele asemenea - si sunt de dimensiuni reduse.
Din categoria constructiilor cu caracter provizoriu fac parte: chioscuri,
tonete, cabine, locuri de expunere situate pe caile si in spatiile publice,
corpuri si panouri de afisaj, firme si reclame, copertine, pergole ori altele
asemenea.
In sensul prezentei legi, realizarea constructiilor provizorii se
autorizeaza in aceleasi conditii in care se autorizeaza constructiile
definitive.
- Constructii speciale
Constructiile cu caracter militar, care se autorizeaza in conditiile
prevederilor art. 36 din prezenta lege.
- Documentatiile de amenajare a teritoriului si de urbanism
Ansambluri de documente scrise si desenate referitoare la un teritoriu
definit, prin care se analizeaza situatia existenta si se stabilesc
obiectivele, actiunile si masurile de dezvoltare pe o perioada determinata.
Structura documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism
cuprinde:
a) planurile de amenajare a teritoriului;
b) planurile urbanistice;
c) regulamentele locale de urbanism.
Definirea si continutul-cadru al documentatiilor de amenajare a
teritoriului si de urbanism se fac prin Legea amenajarii teritoriului si
urbanismului.
- Drept de executie a lucrarilor de constructii
Dreptul real - mostenire, act de vanzare-cumparare, donatie, comodat,
hotarare judecatoreasca ori concesiune - care confera titularului dreptul de a
solicita emiterea autorizatiei de construire sau de desfiintare.
Dreptul de a solicita autorizarea lucrarilor de constructii se poate obtine
si in baza inchirierii in conditiile legii, dar numai pentru constructii cu
caracter provizoriu.
- Extravilanul calitatii
Teritoriul cuprins intre limita intravilanului si limita teritorial-administrativa
a localitatii.
- Firma
In sensul prezentei legi, prin firma se intelege un element constructiv
aplicabil pe cladire sau independent, pe care se inscriptioneaza date de
identificare a unei institutii, societati comerciale, fundatii, denumirea
comerciala, obiectul de activitate sau orice alt text specific sub care o
persoana fizica sau juridica isi exercita activitatea intr-o cladire sau intr-o
incinta.
- Inginer diplomat de constructii
Cadru tehnic cu pregatire superioara, absolvent, cu diploma recunoscuta de
statul roman, al unei institutii de invatamant universitar de lunga durata cu
profil de constructii, cu urmatoarele specialitati:
- constructii civile, industriale si agricole;
- constructii hidrotehnice;
- constructii de drumuri, poduri si cai ferate.
- Inginer diplomat de instalatii
Cadru tehnic cu pregatire superioara, absolvent, cu diploma recunoscuta de
statul roman, al unei institutii de invatamant universitar de lunga durata cu
profil de constructii cu specialitatea "instalatii pentru
constructii". Pentru specialitatea "instalatii electrice" poate
fi asimilat si absolventul, cu diploma recunoscuta de statul roman, al unei
facultati de profil din cadrul institutelor politehnice.
- Intravilanul localitatii
Teritoriul determinat prin Planul urbanistic general (PUG) care cuprinde
ansamblul terenurilor cu si fara constructii, ce constituie o localitate.
Intravilanul se poate dezvolta prin extinderea in extravilan numai pe baza
de proiecte urbanistice zonale (PUZ), cu conditia integrarii prevederilor
acestora in Planul urbanistic general (PUG) revizuit al localitatii.
- Imprejmuiri
Constructii definitive sau provizorii, cu rolul de a delimita suprafete,
arii sau parcele, asupra carora exista forme de proprietate, executate pentru
protectia impotriva intruziunilor, realizate din diferite materiale - beton,
caramida, piatra, lemn, metal (inclusiv sarma ghimpata intinsa pe bulumaci) si
altele asemenea - ori prin plantatii specifice.
- Lucrari de constructii
Operatiuni specifice prin care:
- se realizeaza constructii de orice fel - civile, industriale,
agrozootehnice, edilitare subterane si aeriene, cai de comunicatii, lucrari
ingineresti, de arta etc.;
- se desfiinteaza astfel de constructii, prin demolare, dezmembrare,
dinamitare etc.
- Lucrari specifice la infrastructura cailor de comunicatie care nu
necesita autorizatie de construire
Lucrari care nu necesita proiect si deviz general, care se executa la
infrastructura cailor de comunicatie:
- intretinerea - complex de lucrari care se executa in mod permanent in
vederea mentinerii constructiilor (instalatiilor) in conditii tehnice
corespunzatoare desfasurarii continue, confortabile si in deplina siguranta a
circulatiei, la nivelul traficului maxim;
- reparatia curenta - ansamblu de lucrari cu caracter de interventie care
se executa in tot timpul anului, ori de cate ori este necesar, in scopul
remedierii unor defecte sau deformatii ale constructiilor (instalatiilor) peste
limitele de toleranta sau pentru prevenirea unor deranjamente izolate;
- reparatia periodica - lucrari care se fac la intervale regulate,
precizate prin normele de functionare si intretinere si care aduc constructiile
(instalatiile) la parametrii normali de functionare.
- Mobilier urban
Elemente functionale si/sau decorative amplasate in spatiile publice, care
prin alcatuire, aspect, amplasare confera personalitate aparte zonei sau
localitatii. Prin natura lor piesele de mobilier urban sunt asimilabile
constructiilor, necesitand autorizarea amplasarii lor. Fac parte din categoria
"mobilier urban": jardiniere, lampadare, banci, bazine, pavaje
decorative, pergole, cabine telefonice si altele asemenea.
- Parcelare
Operatiunea de proiectare urbanistica prin care se determina divizarea
uneia sau mai multor proprietati funciare distincte, destinate construirii, in
scopul atribuirii, concesionarii sau vanzarii loturilor rezultate.
- Proiect tehnic (P. Th.)
Documentatia - piese scrise si desenate - care cuprinde solutiile tehnice
si economice de realizare a obiectivului de investitii, pe baza careia se
executa lucrarile.
- Proiect pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii
Proiectul pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii, necesar
emiterii autorizatiei de construire, este extras din Proiectul tehnic (P. Th.)
si se elaboreaza in conditiile prevederilor prezentei legi si in conformitate
cu continutul-cadru cuprins in anexa nr. 1.
- Receptia lucrarilor
Receptia constituie o componenta a sistemului calitatii in constructii si
este actul prin care se certifica finalizarea lucrarilor executate in
conformitate cu prevederile proiectului tehnic si cu detaliile de executie.
Receptia lucrarilor de constructii de orice categorie si de instalatii se
efectueaza atat la lucrari noi, cat si la interventii in timp asupra
constructiilor existente, conform legii.
- Zone protejate
Teritorii delimitate geografic, in cuprinsul carora se afla elemente sau
ansambluri ale patrimoniului national-cultural, sau natural, cu valoare
deosebita.
In raport cu natura elementelor de patrimoniu zonele protejate sunt:
a) zone naturale protejate, instituite pentru protejarea si punerea in
valoare a patrimoniului natural cu valoare deosebita;
b) zone construite protejate, instituite pentru salvarea, protejarea si
punerea in valoare a patrimoniului construit cu valoare istorica, culturala sau
memorialistica deosebita.