ORDONANTA DE URGENTA Nr. 27 din 18 aprilie 2003
privind procedura aprobarii tacite
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 291 din 25 aprilie 2003
In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1
(1) Prezenta ordonanta de urgenta reglementeaza procedura aprobarii tacite
ca modalitate alternativa de emitere sau reinnoire a autorizatiilor de catre
autoritatile administratiei publice, avand la baza urmatoarele obiective:
a) inlaturarea barierelor administrative din mediul de afaceri;
b) responsabilizarea autoritatilor administratiei publice in vederea
respectarii termenelor stabilite de lege pentru emiterea autorizatiilor;
c) impulsionarea dezvoltarii economice prin oferirea unor conditii cat mai
favorabile intreprinzatorilor, implicand costuri de autorizare cat mai reduse;
d) combaterea coruptiei prin diminuarea arbitrarului in decizia administratiei;
e) promovarea calitatii serviciilor publice prin simplificarea procedurilor
administrative.
(2) Dispozitiile prezentei ordonante de urgenta se aplica, dupa caz:
a) procedurilor de emitere a autorizatiilor;
b) procedurilor de reinnoire a autorizatiilor;
c) procedurilor de reautorizare ca urmare a expirarii termenului de
suspendare a autorizatiilor sau a indeplinirii masurilor stabilite de organele
de control competente.
Art. 2
(1) Procedura aprobarii tacite se aplica tuturor autorizatiilor emise de
autoritatile administratiei publice, cu exceptia celor emise in domeniul
activitatilor nucleare, a celor care privesc regimul armelor de foc, munitiilor
si explozibililor, regimul drogurilor si precursorilor, precum si a autorizatiilor
din domeniul sigurantei nationale.
(2) Guvernul poate stabili, prin hotarare, la propunerea motivata a
fiecarei autoritati a administratiei publice interesate, si alte exceptii de la
aplicarea procedurii aprobarii tacite.
Art. 3
In sensul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos
au urmatorul inteles:
a) autorizatie - actul administrativ emis de autoritatile administratiei
publice prin care se permite solicitantului desfasurarea unei anumite
activitati, prestarea unui serviciu sau exercitarea unei profesii; notiunea de
autorizatie include si avizele, licentele, permisele, aprobarile sau alte
asemenea acte administrative;
b) procedura aprobarii tacite - procedura prin care autorizatia este
considerata acordata daca autoritatea administratiei publice nu raspunde
solicitantului in termenul prevazut de lege pentru emiterea respectivei
autorizatii.
Art. 4
(1) Autoritatile administratiei publice care au competenta de a emite
autorizatii au obligatia de a afisa la sediul acestora sau pe pagina proprie de
Internet, pentru fiecare tip de autorizatie, urmatoarele informatii:
a) formularul cererii care trebuie completata de catre solicitant, precum
si modul de completare a acesteia;
b) lista cu toate documentele necesare pentru eliberarea autorizatiei si
modul in care acestea trebuie prezentate autoritatii administratiei publice;
c) toate informatiile privind modul de intocmire a documentelor si, daca
este cazul, indicarea autoritatilor administratiei publice care au competenta
de a emite acte administrative ce fac parte din documentatia ce trebuie depusa,
precum: adresa, numarul de telefon sau fax, programul de lucru cu publicul.
(2) Obligatia prevazuta la alin. (1) se aduce la indeplinire in termen de
30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(3) Informatiile prevazute la alin. (1) vor fi prezentate intr-o forma
clara, indicandu-se, daca este posibil, exemple concrete.
(4) Orice persoana interesata poate obtine o copie continand informatiile
prevazute la alin. (1), autoritatile administratiei publice putand elabora
ghiduri privind procedura de autorizare si constituirea documentatiei care sta
la baza emiterii unei autorizatii.
Art. 5
In scopul simplificarii procedurilor administrative, autoritatile
administratiei publice efectueaza o analiza a tuturor conditiilor cerute pentru
emiterea autorizatiilor si identifica acele conditii care nu sunt absolut
necesare, in vederea eliminarii sau a inlocuirii acestora cu declaratii pe
propria raspundere.
Art. 6
(1) Autorizatia se considera acordata sau, dupa caz, reinnoita daca
autoritatea administratiei publice nu raspunde solicitantului in termenul
prevazut de lege pentru emiterea sau reinnoirea respectivei autorizatii.
(2) Daca legea nu prevede un termen pentru solutionarea cererii de
autorizare, autoritatile administratiei publice sunt obligate sa solutioneze
cererea de autorizare in termen de 30 de zile de la depunerea acesteia.
(3) Solicitantul autorizatiei depune, o data cu cererea, documentatia
completa, intocmita potrivit prevederilor legale care reglementeaza procedura
de autorizare respectiva si potrivit informatiilor furnizate de autoritatea
administratiei publice in conditiile art. 4 alin. (1).
(4) In cazul in care constata o neregularitate a documentatiei depuse,
autoritatea administratiei publice va notifica acest fapt solicitantului
autorizatiei cu cel putin 10 zile inainte de expirarea termenului prevazut de
lege pentru emiterea respectivei autorizatii, daca acest termen este mai mare
de 15 zile, sau cu cel putin 5 zile inainte de expirarea termenului prevazut de
lege pentru emiterea autorizatiei, daca acest termen este mai mic de 15 zile.
Autoritatea administratiei publice va preciza totodata si modul de remediere a
neregularitatii constatate.
Art. 7
(1) Dupa expirarea termenului stabilit de lege pentru emiterea autorizatiei
si in lipsa unei comunicari scrise din partea autoritatii administratiei
publice, solicitantul poate desfasura activitatea, presta serviciul sau
exercita profesia pentru care s-a solicitat autorizarea.
(2) Pentru obtinerea documentului oficial prin care se permite desfasurarea
activitatii, prestarea serviciului sau exercitarea profesiei, solicitantul se
poate adresa autoritatii in cauza sau direct instantei judecatoresti.
Art. 8
(1) In situatia in care solicitantul s-a adresat, potrivit art. 7 alin.
(2), autoritatii administratiei publice in cauza, acesta ii aduce la cunostinta
existenta cazului de aprobare tacita cu privire la autorizatie si solicita
eliberarea documentului oficial prin care se permite desfasurarea unei
activitati, prestarea unui serviciu sau exercitarea unei profesii.
(2) In cazul in care autoritatea administratiei publice respectiva nu
raspunde sau refuza sa elibereze documentul oficial prin care se permite
desfasurarea unei activitati, prestarea unui serviciu sau exercitarea unei
profesii, solicitantul se poate adresa instantei judecatoresti potrivit
procedurii stabilite prin prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 9
(1) In situatia in care solicitantul se adreseaza direct instantei
judecatoresti, potrivit art. 7 alin. (2), parcurgerea procedurii prevazute la
art. 8 nu este obligatorie.
(2) Cererea de chemare in judecata a autoritatii administratiei publice
avand ca obiect constatarea aprobarii tacite se introduce la instanta
judecatoreasca de contencios administrativ competenta.
(3) Instanta va solutiona cererea in termen de cel mult 30 de zile de la
primirea acesteia.
(4) Cererea este scutita de taxa de timbru.
Art. 10
(1) Reclamantul depune la instanta, anexata la cererea de chemare in
judecata, copia cererii de autorizare purtand numarul si data inregistrarii la
autoritatea administratiei publice parate.
(2) Autoritatea administratiei publice poate invoca in apararea sa
existenta unui raspuns adresat solicitantului autorizatiei in termenul prevazut
de lege sau, dupa caz, a notificarii transmise potrivit art. 6 alin. (4).
Art. 11
(1) Daca instanta constata existenta raspunsului autoritatii administratiei
publice sau, dupa caz, a notificarii transmise potrivit art. 6 alin. (4),
purtand data postei de la locul de expediere a corespondentei sau data la care
solicitantul a luat cunostinta de raspuns, anterioare expirarii termenului
legal pentru emiterea autorizatiei, respinge cererea reclamantului.
(2) In cazul in care instanta constata indeplinirea conditiilor prevazute
de prezenta ordonanta de urgenta privind aprobarea tacita, pronunta o hotarare
prin care obliga autoritatea administratiei publice sa elibereze documentul
oficial prin care se permite solicitantului sa desfasoare o anumita activitate,
sa presteze un serviciu sau sa exercite o profesie.
(3) Hotararile se redacteaza in termen de 10 zile de la pronuntare si sunt
irevocabile.
Art. 12
(1) Daca, in urma admiterii actiunii, autoritatea administratiei publice nu
indeplineste obligatia prevazuta la art. 11 alin. (2) in termenul stabilit prin
hotararea judecatoreasca, la cererea reclamantului, instanta poate obliga
conducatorul autoritatii administratiei publice in sarcina careia s-a stabilit
obligatia la plata unei amenzi judiciare reprezentand 20% din salariul minim
net pe economie pentru fiecare zi de intarziere, precum si la plata unor
despagubiri pentru daunele cauzate prin intarziere.
(2) Cererea se judeca de urgenta si este scutita de taxa de timbru.
(3) Hotararea poate fi atacata cu recurs, in termen de 5 zile de la
pronuntare.
Art. 13
(1) Daca se solicita aplicarea amenzii judiciare prevazute la art. 12 alin.
(1), conducatorul autoritatii administratiei publice poate chema in garantie
persoanele vinovate de neexecutarea hotararii.
(2) Pentru recuperarea despagubirilor acordate potrivit art. 12 alin. (1)
si suportate de autoritatea administratiei publice, conducatorul acesteia poate
introduce actiune, potrivit dreptului comun, impotriva celor vinovati de
neexecutarea hotararii, daca prin lege nu se dispune altfel.
Art. 14
(1) Constituie abatere disciplinara, daca nu a fost savarsita in astfel de
conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerata infractiune, fapta
functionarului public sau a personalului contractual din vina caruia
autoritatea administratiei publice nu a raspuns in termenul prevazut de lege,
aplicandu-se procedura aprobarii tacite pentru acordarea sau reinnoirea unei
autorizatii, si se sanctioneaza potrivit Legii nr. 188/1999 privind Statutul
functionarilor publici, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, dupa
caz, potrivit legislatiei muncii.
(2) Fapta prevazuta la alin. (1) poate angaja si raspunderea materiala,
civila sau penala, dupa caz, a functionarului public.
Art. 15
Fapta unei persoane de a invoca in fata unei autoritati sau institutii publice
existenta unei autorizari ca urmare a procedurii aprobarii tacite, omitand cu
stiinta prezentarea raspunsului sau a notificarii primite in cadrul procesului
de autorizare potrivit art. 6 alin. (4), constituie infractiunea de fals in
declaratii si se pedepseste potrivit Codului penal.
Art. 16
(1) In cazul in care, dupa obtinerea documentului oficial prin care se
permite desfasurarea unei activitati, prestarea unui serviciu sau exercitarea
unei profesii, autoritatea administratiei publice constata neindeplinirea unor
conditii importante prevazute pentru eliberarea autorizatiei, nu va putea anula
documentul, ci va notifica titularului, in cel mult 3 luni de la data expirarii
termenului legal pentru emiterea autorizatiei, neregularitatile constatate,
modul de remediere a tuturor deficientelor identificate, precum si termenul in
care titularul trebuie sa respecte aceasta obligatie. Acest termen nu poate fi
mai mic de 30 de zile.
(2) Autoritatea administratiei publice va anula documentul oficial prin
care se permite desfasurarea unei activitati, prestarea unui serviciu sau
exercitarea unei profesii, acordat potrivit procedurii reglementate de prezenta
ordonanta de urgenta, in cazul in care constata neindeplinirea unor conditii
care aduc o grava atingere interesului public, sigurantei nationale, ordinii
sau sanatatii publice si care nu pot fi remediate sau in cazul in care
deficientele identificate nu au fost remediate in termenul stabilit potrivit
alin. (1).
(3) Impotriva actului administrativ prin care se anuleaza documentul
oficial titularul se poate adresa instantei de contencios administrativ
competente.
Art. 17
Procedura aprobarii tacite se aplica cererilor de autorizare depuse dupa
intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 18
Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica la 15 zile de la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul justitiei,
Cristina Tarcea,
secretar de stat
Ministrul dezvoltarii si prognozei,
Gheorghe Romeo Leonard Cazan