ORDONANTA
URGENTA Nr. 34 din 19 martie 2008
privind organizarea si
functionarea Sistemului national unic pentru apeluri de urgenta
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 246 din 28 martie 2008
Având în vedere necesitatea creării cadrului legal
pentru luarea de către România a măsurilor pentru oprirea procedurii de
constatare a neîndeplinirii obligaţiilor în calitate de stat membru al Uniunii
Europene, cu privire la funcţionarea numărului unic pentru apeluri de urgenţă
112, declanşată de Comisia Europeană,
având în vedere necesitatea
asigurării finanţării stabile de la bugetul de stat a cheltuielilor pentru
administrarea, operarea, întreţinerea şi dezvoltarea Sistemului naţional unic
pentru apeluri de urgenţă, inclusiv a celor de personal ale administratorului
Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă,
ţinând cont că neadoptarea de măsuri prin ordonanţă de
urgenţă a Guvernului va periclita atât funcţionarea Sistemului naţional unic
pentru apeluri de urgenţă, cât şi îndeplinirea obligaţiilor asumate de România,
în calitate de stat membru al Uniunii Europene,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Sistemul naţional unic pentru apeluri de
urgenţă, denumit în continuare SNUAU, este constituit şi administrat de administratorul SNUAU, în scopul furnizării către cetăţeni a
Serviciului de urgenţă 112, care asigură preluarea apelurilor de urgenţă de la
cetăţeni şi, după caz, transmiterea acestora către agenţiile specializate de
intervenţie, sau al prelucrării lor şi alertării directe a echipajelor de
intervenţie în vederea asigurării unei reacţii imediate, uniforme şi unitare pentru soluţionarea
urgenţelor.
Art. 2. - (1) Numărul unic pentru apelurile de urgenţă
în reţelele publice de telefonie este 112.
(2) Numărul unic pentru apelurile de urgenţă se
apelează atunci când este necesară intervenţia agenţiilor specializate de
intervenţie, pentru asigurarea asistenţei imediate în situaţii în care este
periclitată viaţa, integritatea ori sănătatea cetăţeanului, ordinea publică,
proprietatea publică sau privată ori mediul.
(3) Sistemul tehnic implementat în România este E 112.
(4) Apelul la numărul 112 este gratuit pentru
utilizatorii finali. Art. 3. -In sensul prezentei ordonanţe de urgenţă,
termenii şi expresiile de mai
jos au următoarele semnificaţii:
a) administratorul SNUAU - organul central de specialitate al statului, care administrează,
exploatează, întreţine şi dezvoltă SNUAU, desemnat prin hotărâre a Guvernului;
b) agenţii specializate de
intervenţie - structurile autorităţilor
administraţiei publice, care au rolul de intervenţie imediată pentru
soluţionarea urgenţelor în domeniul ambulanţei, Serviciilor Mobile de Urgenţă,
Reanimare şi Descarcerare {S.M.U.R.D.), poliţiei, jandarmeriei, serviciilor publice profesioniste şi
voluntare pentru situaţii de urgenţă, inclusiv S.M.U.R.D., contrate-
rorismului, precum şi alte structuri stabilite prin hotărâre a Guvernului;
c) alertare falsă - utilizarea intenţionată a numărului 112 pentru determinarea
alarmării sau intervenţiei agenţiilor specializate de intervenţie în mod
nejustificat;
d) apel de urgenţă - orice apel către Serviciul de urgenţă 112, care necesită acţiunea
agenţiilor specializate de intervenţie;
e) apelare abuzivă - apelarea repetată, cu rea intenţie, a numărului 112, fără ca
apelantul să justifice o stare care necesită acţiunea agenţiilor specializate
de intervenţie, sau apelarea numărului 112 pentru a aduce injurii operatorilor;
f) apel involuntar-
apelarea numărului 112 din greşeală;
g) centre de expertiză şi
coordonare la distanţă - structuri specializate în
furnizarea de informaţii specifice, necesare resurselor de intervenţie în
soluţionarea urgenţelor;
h) centrul unic pentru
apeluri de urgenţă - structura specializată de
preluare şi transfer al apelurilor de urgenţă primite la 112, aflată în
serviciu permanent, operat de administratorul SNUAU;
i) dispeceratul de urgenţă - structura specializată de preluare şi tratare a apelurilor de
urgenţă primite prin centrul unic pentru apeluri de urgenţă, aflată în serviciu
permanent, operat de agenţiile specializate de intervenţie;
j) dispeceratul integrat de
urgenţă - structură specializată aflată în
serviciu permanent, care, pe lângă preluarea apelului la numărul de urgenţă,
asigură alarmarea şi coordonarea echipajelor de intervenţie ale tuturor
serviciilor specializate de intervenţie, cu caracter medical şi nemedical, din
aceeaşi locaţie fizică. Coordonarea se face de către personal special pregătit,
având inclusiv un coordonator medical, cu studii superioare, din cadrul
serviciului de ambulanţă sau S.M.U.R.D.;
k) E 112 - serviciul de
comunicaţii de urgenţă extins prin adăugarea informaţiei de localizare a
terminalului de la care se efectuează apelul de urgenţă;
l) ETSI - Institutul
European pentru Standardizare în Telecomunicaţii;
m) gradul de serviciu -
probabilitatea (P), exprimată ca fracţie zecimală, ca un apel telefonic să fie
blocat. P.01 este
gradul de serviciu care reflectă probabilitatea ca în timpul unei ore cu trafic
de vârf un apel din o sută să fie blocat;
n) informaţia de localizare - datele, cu conţinutul şi formatul stabilite de Autoritatea
Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei şi
implementat în cadrul SNUAU, care indică poziţia geografică în care se află
echipamentul terminal al unui utilizator de telefonie mobilă sau adresa fizică
de instalare a punctului terminal pentru o reţea de telefonie fixă;
o) punctul de acces al centrului unic pentru apeluri
de urgenţă -
punctul fizic prin care unui apelant la numărul unic de urgenţă 112 i se asigură accesul la
agenţiile specializate de intervenţie;
p) rutare - dirijarea
apelurilor efectuate de la echipamentele terminale dintr-o reţea publică de
telefonie către numărul unic de urgenţă 112, în funcţie de zona de arondare a
echipamentului terminal apelant, la centrul unic pentru apeluri de urgenţă
corespunzător;
q) Serviciul de urgenţă 112 - serviciu furnizat de SNUAU, care asigură preluarea apelurilor de
urgenţă de la cetăţeni şi transmiterea acestora către agenţiile specializate de
intervenţie, în vederea asigurării unei reacţii imediate, uniforme şi unitare pentru soluţionarea urgenţelor;
r) staţie de intervenţie - punct de concentrare a resurselor agenţiilor specializate' de
intervenţie, destinate soluţionării urgenţelor;
s) SNUAU - ansamblu
integrat de aplicaţii, echipamente şi reţele de comunicaţii şi tehnologia
informaţiei, care realizează puncte publice de acces al cetăţeanului la
agenţiile specializate de intervenţie şi care permite răspunsul adecvat
urgenţei semnalate; interfaţa publică de acces este realizată prin integrarea
în cadrul sistemului a
centrului unic pentru apeluri de urgenţă cu dispeceratele agenţiilor
specializate de intervenţie;
t) terminal telematic -
terminal specializat care asigură posibilitatea transmiterii apelurilor de
urgenţă şi a informaţiilor privind urgenţa de către persoane cu dizabilităţi de
auz şi/sau vorbire, utilizând tehnici de transmisie şi de prelucrare automată
la distanţă a informaţiei, prin intermediul unor procedee moderne de
comunicaţie;
u) 112 - numărul unic
pentru apeluri de urgenţă;
v) suporţi tehnici - echipamente de comunicaţii, antene folosite în exclusivitate
pentru SNUAU.
CAPITOLUL II
Organizarea SNUAU
Art. 4. - SNUAU se organizează
în conformitate cu standardele şi recomandările ETSI şi a practicilor europene
privind sistemele de comunicaţii şi tehnologia informaţiei utilizate ca suport pentru serviciul E112.
Art. 5. - (1) Pentru coordonarea SNUAU se înfiinţează
Comitetului naţional de coordonare a activităţii SNUAU, organism
interinstituţional fără personalitate juridica, denumit în continuare Comitet, care funcţionează sub
autoritatea Guvernului României şi are următoarea componenţă:
a) preşedinte - ministrul comunicaţiilor şi
tehnologiei informaţiei';
b) vicepreşedinte - conducătorul administratorului
SNUAU;
c) membri, la nivel de secretar de stat din Ministerul
Internelor şi Reformei Administrative şi Ministerul Sănătăţii Publice, precum
şi unul dintre vicepreşedinţii Autorităţii Naţionale pentru Reglementare în
Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei.
(2) Comitetul are rolul realizării şi elaborării
politicii şi strategiei privind funcţionarea, operarea
şi dezvoltarea SNUAU, precum şi a serviciului de
urgenţă 112 în România, adoptând în acest sens hotărâri, prin consens.
(3) Comitetul coordonează la nivel naţional, în mod
unitar, acţiunile tuturor organismelor implicate în funcţionarea SNUAU conform
cerinţelor europene în domeniu.
(4) Ca organism de lucru al
Comitetului se înfiinţează Secretariatul tehnic permanent, compus din
specialişti din domeniul operativ ai agenţiilor specializate de intervenţie,
precum şi alţi specialişti din instituţiile publice prevăzute la alin. (1),
nominalizaţi prin hotărâre a Comitetului, la propunerea conducătorilor
instituţiilor reprezentate în cadrul acestuia.
(5) La activităţile Comitetului pot participa, în calitate
de invitaţi, reprezentanţi ai furnizorilor de reţele şi servicii de comunicaţii
electronice, ai societăţii civile, ai autorităţilor şi instituţiilor publice cu
responsabilităţi în domeniu.
(6) Organizarea, funcţionarea şi atribuţiile
Comitetului, precum şi ale Secretariatului tehnic se stabilesc prin regulament
propriu, elaborat în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă, aprobat prin hotărâre a Guvernului.
Art. 6. - (1) Pentru furnizarea serviciului de urgenţă
112, SNUAU este compus din centrele unice pentru apeluri de urgenţă,
dispeceratele de urgenţă şi dispeceratele integrate de urgenţă, organizate la
nivel de reşedinţă de judeţ, la nivelul municipiului Bucureşti şi la nivelul
municipiilor şi oraşelor sau acolo unde este necesar.
(2) Centrele unice pentru apeluri de urgenţă sunt
operate de administratorul SNUAU.
(3) Dispeceratele de urgenţă
sunt operate de agenţiile specializate de intervenţie.
(4) Dispeceratele integrate de urgenţă sunt operate de
administratorul SNUAU şi de agenţiile specializate de intervenţie.
CAPITOLUL III
Personalul SNUAU
Art. 7. - (1) Personalul SNUAU
îşi desfăşoară activitatea în cadrul centrelor unice pentru apeluri ' de
urgenţă, al dispeceratelor de urgenţă şi al dispeceratelor integrate de
urgenţă.
(2) Personalul centrelor unice pentru apeluri de
urgenţă este format din personal al administratorului SNUAU, care desfăşoară
activităţi necesare în domeniile de: operare, întreţinere tehnică, asigurare
tehnico-materială şi financiară, asistenţă juridică şi secretariat.
(3) Numărul de posturi pentru structurile prevăzute la alin. (2) se stabileşte
prin hotărâre a Guvernului, la propunerea administratorului SNUAU, cu avizul
Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei.
(4) Personalul dispeceratelor de urgenţă este asigurat
de agenţiile specializate de intervenţie în cadrul cărora activează.
(5) Personalul dispeceratelor integrate de urgenţă
este asigurat, după caz, de administratorul SNUAU, de agenţiile specializate de
intervenţie şi de personal angajat al autorităţilor publice locale detaşat la
SNUAU, pe baza protocoalelor de colaborare încheiate între aceste instituţii.
CAPITOLUL IV
Funcţionarea SNUAU
Art. 8. - SNUAU realizează, în conformitate cu
standardul ETSI, două structuri funcţionale:
a) o structură integrata distribuită, în care centrul
unic pentru apeluri de urgenţă transferă apelurile de urgenţă şi datele
asociate la dispeceratele de urgenţă ale agenţiilor specializate de
intervenţie, situate în sedii diferite, proprii agenţiilor;
b) o structură integrată centralizată, în care centrul
unic pentru apeluri de urgenţă şi dispeceratele de urgenţă ale agenţiilor
specializate de intervenţie sunt realizate fizic în acelaşi sediu, sub forma
unui dispecerat integrat de urgenţă.
Art. 9. - SNUAU asigură interoperabilitatea între
dispeceratele de urgenţă ale agenţiilor specializate de intervenţie aflate în
aceeaşi zonă de responsabilitate, precum şi între dispeceratele agenţiilor
specializate de intervenţie aflate în zone de responsabilitate diferite.
Art. 10. - In cadrul structurii prevăzute la art. 8
lit. a), centrele unice pentru apeluri de urgenţă au următoarele atribuţii
principale:
a) primesc şi înregistrează automat apelurile de
urgenţă comunicate prin telefon, radio, dispozitive automate de anunţare,
semnalizare, alarmare ori prin alte mijloace, confirmă şi localizează, pe cât posibil, apelurile primite;
b) analizează, direcţioneaza şi transmit operativ
apelurile de urgenţă la dispeceratele de urgenţă, precum şi la autorităţile
competente, în funcţie de natura evenimentelor şi de consecinţele acestora, pe
baza unui indexai incidentelor stabilit de toate structurile specializate în
soluţionarea urgenţelor;
c) transferă centrului operaţional şi centrului
operativ pentru situaţii de urgenţă apelurile, datele şi informaţiile
privitoare la situaţii de urgenţa, pentru care s-a definit responsabilitatea, la solicitarea acestuia;
d) primesc şi înregistrează datele şi informaţiile
privind evoluţia evenimentelor şi a intervenţiilor;
e) centralizează, stochează şi pun la dispoziţia
autorităţilor abilitate datele privind apelurile de urgenţă gestionate;
f) recepţionează apelurile de urgenţă şi în limbile
minorităţilor naţionale din unitatea administrativ-teritorială, precum şi în
cel puţin o limbă de circulaţie internaţională;
g) primesc apeluri de la persoane cu dizabilităţi
prin intermediul terminalelor telematice utilizate în reţelele publice, în
limite tehnic fezabile.
Art. 11. - In cadrul structurii prevăzute la art. 8
lit. a), dispeceratele de urgenţă au următoarele atribuţii principale:
a) asigură permanent preluarea apelurilor de urgenţă
transmise de centrul unic pentru apeluri de urgenţă;
b) alertează de îndată structura/personalul de intervenţie;
c) asigură şi menţin permanent legătura cu resursele
proprii dislocate la locul evenimentului sau cu structurile din care provin
acestea;
d) asigură facilităţi tehnice şi personalul necesar
operării;
e) centralizează, stochează şi pun la dispoziţie
autorităţilor abilitate datele privind apelurile de urgenţă gestionate;
f) asigură interfaţarea cu centrele de expertiză şi
coordonare la distanţă;
g) asigură mijloacele de comunicaţie necesare legăturii
dintre dispeceratele de urgenţă, staţiile de intervenţie şi resursele dislocate
la locul evenimentului'.
Art. 12. - In cadrul structurii prevăzute la art. 8
lit. b), dispeceratele integrate de urgenţă au următoarele atribuţii
principale:
a) primesc şi înregistrează automat apelurile de
urgenţă comunicate prin telefon, radio, dispozitive automate de anunţare,
semnalizare, alarmare ori prin alte mijloace, confirmă şi localizează, pe cât
posibil, apelurile primite;
b) alertează de îndată structura/personalul de
intervenţie aparţinând agenţiilor integrate sau direcţioneaza şi transmit
operativ apelurile de urgenţă la dispeceratele de urgenţă cu activitate în
afara dispeceratului integrat de urgenţă, precum şi la autorităţile competente,
în funcţie de natura evenimentelor şi de consecinţele acestora, pe baza unui
index al incidentelor stabilit de toate structurile specializate în
soluţionarea urgenţelor;
c) asigură şi menţin permanent legătura cu resursele
dislocate la locul evenimentului sau cu structurile din
care provin acestea;
d) apelurile, datele şi informaţiile privitoare la
situaţia de urgenţă sunt transferate centrului operaţional naţional/judeţean
pentru situaţii de urgenţă, pentru care s-a definit responsabilitatea, la
solicitarea acestuia;
e) primesc şi înregistrează datele şi informaţiile privind
evoluţia evenimentelor şi a intervenţiilor;
f) centralizează, stochează şi pun la dispoziţia
autorităţilor abilitate datele privind apelurile de urgenţă gestionate;
g) recepţionează apelurile de urgenţă şi în limbile
minorităţilor naţionale din unitatea administrătiv-teritorială, precum şi în
cel puţin o limbă de circulaţie internaţională;
h) primesc apeluri de la
persoane cu dizabilităţi prin intermediul terminalelor telematice utilizate în
reţelele publice, în limite tehnic fezabile;
i) asigură interfaţarea cu centre de expertiză şi
coordonare la distanţă.
CAPITOLUL V
Reglementarea comunicaţiilor de urgenţă
Art. 13. - (1) Autoritatea Naţională pentru
Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei supraveghează modul în
care furnizorii de reţele şi de servicii de comunicaţii electronice respectă
obligaţiile prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă.
(2) Prin decizie a preşedintelui Autorităţii Naţionale
pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei se stabilesc
condiţiile tehnice şi economice referitoare la realizarea comunicaţiilor către
SNUAU.
Art. 14. - Furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului prin intermediul reţelelor publice
fixe au următoarele obligaţii:
a) de a asigura, cu prioritate, primirea şi
retransmiterea apelului de urgenţă de la orice post telefonic fix pe care îl
operează până la deconectarea circuitului telefonic
respectiv;
b) de a prevedea în cuprinsul notificării data de
deconectare a circuitului telefonic prevăzut la lit. a) şi faptul că de la data
respectivă utilizatorul nu va mai putea apela 112.
Art. 15. - Furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului prin intermediul reţelelor publice mobile au
următoarele obligaţii:
a) de a asigura, cu prioritate, primirea şi
retransmiterea apelului de urgenţă de la orice echipament terminal, indiferent
de tipul de serviciu folosit de utilizatorul respectiv;
b) de a informa abonaţii serviciilor pentru care plata
se realizează în avans cu privire la utilitatea transmiterii datelor personale,
care sunt necesare pentru oferirea accesului la 112 prin centrul unic pentru
apeluri de urgenţă, cu maximă operativitate.
Art. 16. - Furnizorii de servicii de telefonie
destinate publicului sunt obligaţi să asigure primirea şi retransmiterea
automată a apelurilor de urgenţă de la toate posturile telefonice instalate în
locurile deschise accesului public, indiferent de modul în care se realizează
tarifarea apelurilor de la acestea.
Art. 17. - Furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice
sau de servicii de telefonie destinate publicului asigură cu prioritate
legăturile cu centrele şi dispeceratele SNUAU, în situaţii de urgenţă, care
afectează sau pot afecta infrastructura sau/şi serviciile furnizorilor de
reţele publice de comunicaţii electronice ori de servicii de telefonie destinate publicului.
Art. 18. - (1) Furnizorii de servicii de telefonie
destinate publicului au obligaţia de a pune la
dispoziţia administratorului SNUAU şi de a actualiza, până la data de 25 a
fiecărei luni, bazele de date proprii care conţin numerele de telefon, numele
şi adresele abonaţilor, în mod gratuit, în formatul stabilit de Autoritatea
Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei.
(2) Administratorul SNUAU este obligat să asigure
confidenţialitatea şi securitatea bazelor de date conform prevederilor legale'
pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter
personal şi libera circulaţie a acestor date, a celor privind prelucrarea
datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul
comunicaţiilor electronice, precum şi a actelor normative conexe.
Art. 19. - (1) Administratorul
SNUAU şi agenţiile specializate de intervenţie au obligaţia să asigure
confidenţialitatea şi securitatea datelor cu caracter personal colectate şi
stocate de la apelanţi pe timpul efectuării apelurilor de urgenţa.
(2) Prelucrarea datelor cu caracter
personal se realizează în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale în
domeniu.
(3) Obligaţia de confidenţialitate prevăzută la alin.
(1) nu se aplică în cazul în care datele sunt solicitate în scris de către
instanţa de judecată sau de procuror.
Art. 20. - (1) Autoritatea Naţională pentru
Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei analizează şi stabileşte
condiţiile tehnice pentru furnizarea informaţiilor de localizare a apelantului
către SNUAU de către furnizorii de reţele publice de
telefonie.
(2) Administratorul SNUAU centralizează, stochează şi
pune la dispoziţie agenţiilor specializate de intervenţie datele gestionate în
acest sistem, doar în corespondenţă directă şi exclusivă cu atribuţiile legale
ale fiecărei agenţii.
(3) Accesul la datele de
localizare este permis numai pe perioada deservirii apelului de urgenţă.
(4) Autoritatea Naţională pentru Reglementare în
Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei analizează şi stabileşte procedurile şi
limitele tehnice pentru reducerea apelării abuzive, a alertării false şi a
apelurilor involuntare.
Art. 21. - Gradul de serviciu acceptat pentru trunchiurile
dedicate 112 este P.01.
Art. 22. - (1) Autorităţile de profil ale
administraţiei publice centrale şi locale, desemnate potrivit legii, au
obligaţia să pună la dispoziţia administratorului SNUAU, gratuit, într-un
format standard compatibil cu SNUAU, hărţile digitale ale zonelor din domeniul
de competenţă, bazele de date privind nomenclatorul drumurilor şi codificarea
acestora, pe care le actualizează ori de câte ori situaţia o impune, şi să
informeze în timp util administratorul SNUAU cu privire la starea drumurilor,
cu precizarea perimetrului şi a perioadei în care este închisă sau îngreunată
circulaţia pe drumurile publice.
(2) Administratorul SNUAU va
informa dispeceratele de urgenţă despre modificările corespunzătoare şi va
efectua, în limita posibilităţilor tehnice existentei modificările
corespunzătoare pe harta digitală.
(3) Răspunderea pentru exactitatea, corectitudinea şi
integralitatea informaţiilor transmise administratorului SNUAU privind
nomenclatorul drumurilor, codificarea acestora şi a informaţiilor privind
starea drumurilor şi a circulaţiei publice pe acestea revine emitentului.
Art. 23. - (1) Cu avizul Comitetului, administratorul SNUAU poate încheia convenţii şi protocoale de
colaborare cu organizaţii neguvernamentăle, societăţi comerciale şi cu alte
servicii publice, constituite potrivit legii, care pot contribui la
funcţionarea SNUAU.
(2) Persoanele juridice prevăzute la alin. (1),
interesate în realizarea comunicaţiei cu SNUAU, suportă cheltuielile pentru
acoperirea costurilor'privind realizarea comunicaţiei cu centrele unice pentru
apeluri de urgenţă, iar eventualele venituri încasate de SNUAU se virează la
bugetul de stat.
(3) Toate persoanele juridice interesate în
realizarea comunicaţiei cu SNUAU au obligaţia de a solicita în scris
administratorului SNUAU avizul tehnic de compatibilitate a sistemelor proprii
cu soluţia tehnică implementată în cadrul sistemului.
Art. 24. - (1) Administratorul
SNUAU, agenţiile specializate de intervenţie, Autoritatea Naţională pentru
Reglementare în Comunicaţii şi
Tehnologia Informaţiei şi furnizorii de servicii de telefonie destinate
publicului au obligaţia de a asigura informarea publicului cu privire la
existenţa şi la modul de utilizare a numărului unic pentru apeluri de urgenţă
112.
(2) Numărul unic pentru apeluri de urgenţă 112 este
singurul număr permis a fi afişat pe mijloacele publice de intervenţie la
urgenţe, iar afişarea acestuia se va realiza, în mod obligatoriu, prin grija
agenţiilor specializate de intervenţie care au în dotare aceste mijloace.
CAPITOLUL VI
Finanţarea SNUAU
Art. 25. - (1) Finanţarea cheltuielilor pentru
administrarea, operarea şi întreţinerea SNUAU se asigură de la bugetul de stat,
prin bugetul administratorului SNUAU, care se stabileşte la nivelul sumelor
vărsate anual de Autoritatea Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii şi
Tehnologia Informaţiei.
(2) Până la desemnarea prin hotărâre a Guvernului a
administratorului SNUAU, finanţarea cheltuielilor prevăzute la alin. (1) se
asigură în continuare din sumele alocate pentru activităţi finanţate integral
din veniturile proprii ale acestui sistem.
Art. 26. - (1) Autoritatea Naţională pentru
Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei varsă anual, în perioada
2008-2012, la bugetul de stat o contribuţie în valoare de 38 milioane lei, care
se poate corecta anual prin hotărâre a Guvernului.
(2) Suma prevăzută la alin. (1) se diminuează cu
valoarea contribuţiilor achitate de Autoritatea Naţională pentru Reglementare
în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei operatorului SNUAU ca venituri proprii
până la data desemnării prin hotărâre a Guvernului a administratorului SNUAU.
(3) Soldul obligaţiilor de plată către furnizori şi al
celor aferente drepturilor de personal existent la dată preluării finanţării de
la bugetul de stat a cheltuielilor prevăzute la art. 25 se lichidează din
disponibilităţile în lei şi în valută existente la acea dată în conturile
SNUAU, iar sumele rămase neutilizate se virează la bugetul de stat.
(4) Se autorizează Ministerul Economiei şi Finanţelor
să introducă, la propunerea administratorului SNUAU, modificări în volumul şi
în structura veniturilor şi cheltuielilor bugetului de stat, sumelor alocate
pentru activităţi finanţate integral din venituri proprii, şi în anexele la
bugetele administratorului SNUAU.
Art. 27. - Proiectul bugetului SNUAU, avizat de Comitet,
este inclus în proiectul de buget al administratorului SNUAU, care se aprobă prin legile bugetare anuale, odată cu bugetul
administratorului SNUAU.
Art. 28. - Din bugetul administratorului SNUAU se
asigură fondurile pentru funcţionarea resurselor de comunicaţii publice
utilizate pentru:
a) conectarea centrelor unice pentru apeluri de urgenţă cu dispeceratele de urgenţă/dispeceratele
integrate de urgenţă;
b) conectarea centrelor unice pentru apeluri de
urgenţa cu reţelele operatorilor de comunicaţii.
Art. 29. - Din bugetele ordonatorilor principali de
credite în structura cărora se află agenţiile
specializate de intervenţie, se asigură fondurile pentru funcţionarea
resurselor de comunicaţii publice utilizate pentru:
a) conectarea staţiilor de intervenţie proprii cu
dispeceratele de urgenţă/dispeceratele integrate de urgenţă proprii;
b) comunicaţiile cu resursele de intervenţie proprii.
Art. 30. - Spaţiile şi suporţii tehnici necesari
funcţionării SNUAU vor fi puşi la dispoziţia administratorului SNUAU, gratuit
sau fără plată, de către instituţiile publice finanţate de la bugetul de stat.
CAPITOLUL VII
Sancţiuni
Art. 31. - (1) Incălcarea dispoziţiilor prezentei
ordonanţe de urgenţă atrage răspunderea administrativă, disciplinară, civilă
sau contravenţională, după caz.
(2) Responsabilităţile personalului de operare sunt
stabilite prin hotărâri emise de Comitet.
(3) Personalul cu atribuţii de operare în cadrul SNUAU
este exonerat de răspundere disciplinară în situaţia în care acesta a acţionat
în conformitate cu prevederile regulamentului de operare aprobat de Comitet.
(4) Regulamentul de operare va fi publicat pe pagina de
internet a administratorului SNUAU.
Art. 32. - (1) Constituie contravenţii următoarele
fapte şi se sancţionează după cum urmează:
a) apelarea abuzivă a numărului unic pentru apeluri de
urgenţă 112, cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei;
b) alertarea falsă a agenţiilor specializate de
intervenţie, cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei;
c) nerespectarea de către furnizorii de reţele publice
de comunicaţii electronice sau de servicii de telefonie destinate publicului a obligaţiilor prevăzute la
art. 14-17 şi la art. 18 alin. (1), cu amendă de la 5.000 lei la 100.000 lei;
d) nerespectarea de către furnizorii de comunicaţii
electronice a condiţiilor tehnice şi economice referitoare la realizarea
comunicaţiilor către SNUAU stabilite, în condiţiile legii, de Autoritatea
Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei, cu
amendă de la 5.000 lei la 100.000 lei;
e) neîndeplinirea de către administratorul SNUAU a
obligaţiilor privind securitatea şi confidenţialitatea bazelor de date,
prevăzute la art. 18 alin. (2) şi la art. 19 alin. (1), cu amendă de la 1.500
lei la 50.000 lei.
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
amenzilor prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b) se fac de către persoanele anume
împuternicite din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, pe
baza datelor furnizate de administratorul SNUAU.
(3) Constatarea contravenţiei şi aplicarea amenzii
prevăzute la alin. (1) lit. c) şi d) se fac de către persoanele anume
împuternicite din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Reglementare în
Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei.
(4) Constatarea contravenţiei şi aplicarea amenzii
prevăzute la alin. (1) lit. e) se fac de către persoane anume împuternicite din
cadrul Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter
Personal, înfiinţată prin Legea nr. 102/2005 privind înfiinţarea, organizarea
şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu
Caracter Personal, cu modificările şi completările ulterioare, conform
atribuţiilor prevăzute de Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu
privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a
acestor date, cu modificările şi completările ulterioare.
(5) Dispoziţiilor referitoare
la contravenţii, prevăzute la alin. (1)-(4), le sunt aplicabile dispoziţiile
Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările
şi completările ulterioare.
CAPITOLUL VIII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 33. - Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în
vigoare la 10 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Art. 34. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă se abrogă Ordonanţa Guvernului nr. 18/2002 privind
funcţionarea Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 81 din 1 februarie 2002, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 398/2002, cu modificările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei,
Karoly Borbely
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia
Informaţiei,
Dan Cristian Georgescu
p. Ministrul internelor şi reformei administrative,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian