În considerarea faptului că Guvernul României s-a angajat să îmbunătăţească starea de sănătate a populaţiei României şi a aprobat Strategia naţională de sănătate 2014-2020 şi Planul de acţiuni pe perioada 2014-2020 pentru implementarea Strategiei naţionale, prin Hotărârea Guvernului nr. 1.028/2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 891 din 8 decembrie 2014,având în vedere că în cadrul Ariei strategice de intervenţie nr. 1 „Sănătate publică" este inclus obiectivul general „Îmbunătăţirea stării de sănătate şi nutriţie a femeii şi copilului" (OG 1.), iar primul obiectiv specific al acestuia (OS 1.1.) se referă la „Îmbunătăţirea stării de sănătate şi nutriţie a mamei şi copilului şi reducerea riscului de deces infantil şi matern",ţinând cont că printre acţiunile prevăzute la acest obiectiv strategic specific se numără şi îmbunătăţirea cadrului legislativ prin elaborarea şi promovarea Codului internaţional de marketing al substituenţilor de lapte matern,în considerarea faptului că în data de 17 octombrie 2016, Ministerul Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri a notificat, conform procedurii prevăzute de Directiva (UE) 2015/1.535 a Parlamentului European şi a Consiliului din 9 septembrie 2015 referitoare la procedura de furnizare de informaţii în domeniul reglementărilor tehnice şi al normelor privind serviciile societăţii informaţionale, proiectul Legii privind reglementarea marketingului înlocuitorilor laptelui matern şi această notificare a primit nr. 2016/0554/RO, fiind stabilită o perioadă de aşteptare de 3 luni, respectiv până în data de 18 ianuarie 2017,ţinând cont că Legea nr. 207/2016 privind reglementarea marketingului înlocuitorilor laptelui matern a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 910 din 11 noiembrie 2016,având în vedere că în perioada de aşteptare proiectul a primit o serie de observaţii şi aviz detaliat din partea unor state membre şi ca urmare perioada de aşteptare a proiectului s-a prelungit cu încă 3 luni, până în data de 18 aprilie 2017,ţinând cont că în data de 20 februarie 2017 Ministerul Economiei a notificat legea şi către Direcţia generală pentru sănătate şi siguranţă alimentară din cadrul Comisiei Europene, conform art. 45 din Regulamentul (UE) nr. 1.169/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.924/2006 şi (CE) nr. 1.925/2006 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi de abrogare a Directivei 87/250/CEE a Comisiei, a Directivei 90/496/CEE a Consiliului, a Directivei 1999/10/CE a Comisiei, a Directivei 2000/13/CE a Parlamentului European şi a Consiliului, a Directivelor 2002/67/CE şi 2008/5/CE ale Comisiei şi a Regulamentului (CE) nr. 608/2004 al Comisiei,având în vedere că după notificarea Legii nr. 207/2016 către Direcţia generală pentru sănătate şi siguranţă alimentară din cadrul Comisiei Europene, reprezentanţii Ministerului Sănătăţii au fost informaţi în data de 15 februarie 2017 asupra unor aspecte care fie dublează legislaţia europeană, fie nu sunt clar reglementate,ţinând cont că, prin Scrisoarea nr. 1.474.509/2017, reprezentanţii Comisiei Europene au informat că perioada de aşteptare de 3 luni, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.169/2011, nu a început să curgă niciodată, deoarece nu s-au respectat prevederile art. 45 (3) din actul normativ comunitar mai sus menţionat conform cărora toate proiectele de acte normative care prevăd includerea unor noi informaţii pe etichetele produselor alimentare, respectiv informaţii suplimentare faţă de cele prevăzute de acquis-ul comunitar, se notifică Comisiei Europene în stadiul de proiect,în considerarea faptului că Legea nr. 207/2016 include prevederi cu incidenţă în legislaţia comunitară, pentru care statele membre au semnalat că e nevoie de o armonizare suplimentară,având în vedere că forma actuală a Legii nu poate fi implementată în totalitate, în primul rând din cauza faptului că Legea nr. 207/2016 impune o serie de modificări noi în domeniul etichetării produselor, iar procedura de schimbare a etichetelor este laborioasă şi de durată,luând în considerare faptul că lipsa prorogării termenului prevăzut la articolul 38 din Legea nr. 207/2016 determină intrarea în vigoare a actului normativ, fără îndeplinirea obligaţiei de notificare, potrivit Directivei nr. 1.535/2015,având în vedere cele statuate de Curtea de Justiţie a Uniunii Europene în Cauza C-194/94, potrivit căreia neîndeplinirea obligaţiei de notificare determină inaplicabilitatea reglementărilor tehnice în cauză, astfel încât acestea nu pot fi opuse particularilor. Prin urmare, particularii pot să le invoce în faţa instanţelor naţionale, cărora le incumbă obligaţia de a refuza aplicarea unei reglementări tehnice naţionale care nu a fost notificată conform directivei,având în vedere consecinţele negative care pot interveni în cazul neadoptării prezentului proiect de act normativ, respectiv inaplicabilitatea prevederilor Legii nr. 207/2016,în considerarea faptului că lipsa promovării acestui act normativ va conduce la apariţia următoarelor efecte negative, respectiv:– apariţia unui risc de blocaj pe piaţa românească de produse înlocuitoare ale laptelui matern;
– actul normativ nu va respecta procedurile Uniunii Europene în domeniu;
– industria nu va avea posibilitatea de a pune pe piaţă produse etichetate conform noului act normativ, întrucât nu au fost elaborate normele de aplicare ale prezentei legi, fapt imposibil de realizat în absenţa avizului Comisiei Europene,apreciem că toate acestea constituie o situaţie extraordinară, a cărei reglementare se impune cu celeritate; având în vedere că prorogarea termenului de intrare în vigoare a legii are ca dată-limită ziua de 11 mai 2017, considerăm că o eventuală legiferare pe altă cale decât delegarea legislativă, în procedură de urgenţă, nu ar fi de natură să confere cadrul pentru soluţionarea situaţiilor mai sus prezentate, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă. ARTICOL UNIC Termenul de intrare în vigoare prevăzut la art. 38 din Legea nr. 207/2016 privind reglementarea marketingului înlocuitorilor laptelui matern, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 910 din 11 noiembrie 2016, se prorogă cu 36 de luni.PRIM-MINISTRUSORIN MIHAI GRINDEANUContrasemnează:Ministrul sănătăţii,Florian-Dorel BodogMinistrul economiei,Mihai TudoseMinistrul agriculturii şi dezvoltării rurale,Petre DaeaMinistrul afacerilor externe,Teodor-Viorel Meleşcanup. Ministrul delegat pentru afaceri europene,Bogdan Mănoiu,secretar de statMinistrul finanţelor publice,Viorel Ştefan