ORDONANTA
URGENTA Nr. 4 din 6 februarie 2008
pentru modificarea si
completarea Legii nr. 293/2004 privind Statutul functionarilor publici din
Administratia Nationala a Penitenciarelor
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 105 din 11 februarie 2008
Având în vedere că reformarea sistemului administraţiei
penitenciare reprezintă o prioritate a României în scopul asigurării
drepturilor persoanelor private de libertate,
ţinând seama de recentele modificări legislative din
domeniul executării pedepselor, respectiv intrarea în vigoare a Legii nr.
275/2006 privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele
judiciare în cursul procesului penal,
luând în considerare necesitatea stabilirii unor
competenţe mai judicioase de gestiune a resurselor umane ale ministrului
justiţiei, directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor
şi ale directorilor unităţilor subordonate, a ocupării posturilor vacante din
sistemul administraţiei penitenciare, pe baza aplicării principiilor de
egalitate, merit, capacitate profesională şi de transparenţă şi instituirea
unor condiţii suplimentare pentru numirea în funcţii de conducere, a
necesităţii stabilirii unei reglementări eficiente a carierei profesionale,
precum şi a condiţiilor pentru modificarea şi încetarea raporturilor de
serviciu ale funcţionarilor publici cu statut special din sistemul
administraţiei penitenciare,
având în vedere deficitul acut de personal încadrat în
sistemul administraţiei penitenciare, din totalul de 15.316 posturi prevăzute,
la finele anului 2007 fiind vacante 2.779 de posturi, din care în sectorul
siguranţa deţinerii şi regim penitenciar mai mult de 50% din totalul posturilor
vacante,
ţinând cont de media europeană, unde unui cadru de
penitenciar îi revin doi/trei deţinuţi, precum şi de media din România, cu mult
sub cea europeană (1/5), în condiţiile în care art. 196 din Regulamentul de
aplicare a Legii nr. 275/2006, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
1.897/2006, prevede respectarea unei proporţii de minimum un lucrător la 3
persoane private de libertate,
luând în seamă că lipsa acută
de personal poate avea consecinţe negative imediate asupra sistemului
penitenciar în ceea ce priveşte: asigurarea dreptului la asistenţă medicală al
persoanelor private de libertate, în general a drepturilor persoanelor private
de libertate, precum şi asigurarea drepturilor legale ale personalului de
penitenciare, respectiv acordarea concediului legal de odihnă, plata orelor
suplimentare,
ţinând seama de necesitatea adaptării reglementărilor
aplicabile acestei categorii de funcţionari publici cu statut special din
sistemul administraţiei penitenciare la actele normative similare care privesc
celelalte categorii de personal din instituţiile publice de apărare, ordine
publică şi siguranţă naţională ale statului,
în temeiul art. 115 alin. (4)
din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Legea nr. 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici din
Administraţia Naţională a Penitenciarelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 581 din 30 iunie
2004, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează
după cum urmează:
1. Articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - (1) Personalul din sistemul administraţiei penitenciare este constituit din funcţionari publici cu statut special,
al căror statut este reglementat de prezenta lege, denumiţi în continuare funcţionari
publici cu statut special, şi din personal contractual.
(2) Statutul special al
funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare este conferit
de natura atribuţiilor de serviciu care implică îndatoriri şi riscuri
deosebite.
(3) In exercitarea atribuţiilor sale de serviciu,
funcţionarul public cu statut special este învestit cu exerciţiul autorităţii
publice, în limitele competenţelor stabilite prin lege. In exercitarea
misiunilor de pază, escortare şi supraveghere a persoanelor private de
libertate, precum şi în alte situaţii temeinic justificate, funcţionarul public
cu statut special poate folosi, în condiţiile legii, tehnica, mijloacele şi
armamentul din dotare. Autoritatea funcţiei nu poate fi exercitată în interes
personal.
(4) Personalul din sistemul
administraţiei penitenciare încadrat în funcţii pe baza contractului individual
de muncă se supune legislaţiei muncii."
2. La articolul 4,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - (1) Activitatea profesională a personalului
din sistemul administraţiei penitenciare se desfăşoară în interesul
comunităţii, prin punerea în aplicare a legislaţiei privind executarea
pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului
penal, în limitele competenţelor stabilite prin lege."
3. Articolul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 9. - (1) Funcţionarii
publici cu statut special se împart în două categorii,
în raport cu nivelul minim al studiilor necesare, după cum urmează:
a) categoria A- corpul ofiţerilor de penitenciare -
cuprinde funcţionarii publici cu statut special cu studii superioare, absolvite
cu diplomă de licenţă sau echivalentă, emisă de instituţii acreditate de
Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului;
b) categoria B - corpul agenţilor de penitenciare -
cuprinde funcţionarii publici cu statut special cu studii liceale absolvite cu
diplomă de bacalaureat.
(2) Categoriile de funcţionari publici cu statut
special se împart pe corpuri şi grade profesionale, după cum urmează:
A. Corpul ofiţerilor de penitenciare:
a) chestor de penitenciare;
b) comisar şef de penitenciare;
c) comisar de penitenciare;
d) subcomisar de penitenciare;
e) inspector principal de penitenciare;
f) inspector de penitenciare;
g) subinspector de penitenciare.
B. Corpul agenţilor de penitenciare:
a) agent şef principal de penitenciare;
b) agent şef de penitenciare;
c) agent şef adjunct de
penitenciare;
d) agent principal de penitenciare;
e) agent de penitenciare.
(3) Potrivit prevederilor alin. (2) pct. A lit. a)-d),
următoarele grade profesionale ale ofiţerilor vor fi echivalate, cu menţinerea
drepturilor şi a vechimii în grade câştigate anterior, după cum urmează:
a) subinspector şef de
penitenciare - subcomisar de penitenciare;
b) inspector şef de penitenciare - comisar de
penitenciare;
c) inspector şef principal de
penitenciare - comisar şef de penitenciare;
d) inspector general de penitenciare - chestor de
penitenciare."
4. Denumirea
capitolului III se modifică şi va avea următorul cuprins:
„CAPITOLUL III
Selecţia, numirea, evidenţa, evaluarea, avansarea, pregătirea şi perfecţionarea
funcţionarilor publici cu statut special"
5. Denumirea secţiunii 1 a capitolului III, care va
cuprinde articolele 11-14, se modifică şi va avea următorul cuprins:
„SECŢIUNEA 1
Selecţia funcţionarilor publici cu statut special"
6. La articolul 11,
literele f) şi g) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,f) îndeplinesc condiţiile specifice postului,
inclusiv criteriul de înălţime pentru posturile din sectorul operativ, stabilit
prin ordin al ministrului justiţiei;
g) nu au fost eliberate din motive imputabile sau
destituite dintr-o funcţie publică în ultimii 7
ani."
7. Articolul 13 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 13. - (1) Incadrarea ca funcţionar public cu
statut special se face, în
ordine, prin următoarele modalităţi:
a) repartizarea absolvenţilor instituţiilor de
învăţământ pentru pregătirea personalului de penitenciare, ofiţeri şi agenţi;
b) transferul pe funcţii
publice al cadrelor militare şi funcţionarilor publici cu statut special de la
alte instituţii publice de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională ale
statului:
c) concurs, din sursă externă.
(2) Absolvenţilor instituţiilor de învăţământ superior pentru
pregătirea personalului de penitenciare - curs de zi, cu diplomă de licenţă -
li se acordă gradul de subinspector de penitenciare şi sunt încadraţi ca
funcţionari publici cu statut special definitivi, fără concurs, în funcţii
publice de execuţie.
(3) Absolvenţilor instituţiei de învăţământ pentru
pregătirea agenţilor de penitenciare, cu durata de un an, li se acordă gradul
de agent de penitenciare şi sunt încadraţi ca funcţionari publici cu statut
special definitivi, fără concurs.
(4) Candidaţii declaraţi „ADMIS" la instituţiile
de învăţământ superior pentru pregătirea personalului de penitenciare vor semna
un angajament scris prin care se obligă să lucreze cel puţin 10 ani în sistemul
administraţiei penitenciare, după absolvirea studiilor.
(5) Candidaţii declaraţi
„ADMIS" la instituţia de învăţământ pentru pregătirea agenţilor de
penitenciare vor semna un angajament scris prin care se obligă să lucreze cel
puţin 5 ani în sistemul administraţiei penitenciare, după absolvirea studiilor.
(6) Persoanele prevăzute la alin. (4) şi (5), care nu
respectă angajamentul, sunt obligate să restituie cheltuielile de şcolarizare,
proporţional cu perioada rămasă până la împlinirea termenelor pentru care au
semnat angajamentul, cu excepţia cazului în care nerespectarea angajamentului
se datorează unor motive neimputabile acestora sau a transferului la alte
instituţii publice de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională ale
statului."
8. Denumirea
secţiunii a 2-a din capitolul III, care va cuprinde articolele 15-201, se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„SECŢIUNEA a 2-a
Numirea funcţionarilor publici cu statut
special"
9. Articolul 15 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 15. - (1) Numirea în funcţii publice de conducere
a candidaţilor admişi la concurs se face ca funcţionari publici cu statut
special definitivi. La concurs pot participa persoanele care au cel puţin 3
(trei) ani vechime efectivă într-un post cu acelaşi nivel de studii şi aceeaşi
specialitate cu a postului scos la concurs.
(2) Numirea în funcţii publice
de execuţie a candidaţilor admişi la concurs se face ca funcţionari publici cu
statut special, debutanţi cu o perioadă de stagiu cu excepţia situaţiilor
prevăzute la alin. (4) şi (5). Ofiţerii şi agenţii admişi la concurs în funcţii
publice de execuţie din sectorul siguranţa deţinerii şi aplicarea regimurilor
vor fi încadraţi ca debutanţi, cu excepţia situaţiei prevăzute la alin. (5).
(3) Perioada de stagiu este de
un an şi constituie vechime în muncă, în serviciu sau în specialitate.
(4) Candidaţii admişi la
concurs care au cel puţin 3 ani vechime efectivă într-un post cu acelaşi nivel
de studii şi aceeaşi specialitate cu a postului scos la concurs, sunt încadraţi
ca funcţionari publici definitivi, în condiţiile prevăzute de prezenta lege.
(5) Candidaţii admişi la
concurs, care au cel puţin 3 ani vechime efectivă ca militar activ şi/sau
funcţionar public cu statut special
în instituţii de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, sunt încadraţi
ca funcţionari publici definitivi, în condiţiile prevăzute de prezenta lege.
(6) Candidaţilor admişi la concurs şi încadraţi ca
funcţionari publici cu statut special li se acordă grade profesionale, potrivit
metodologiei stabilite prin ordin al ministrului justiţiei.
(7) Ofiţerii în activitate sau
în rezervă nu pot fi încadraţi în sistemul administraţiei penitenciare în
funcţii vacante prevăzute cu grade profesionale de agent de penitenciare -
agent şef principal de penitenciare."
10. Articolul 16 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 16. - (1) Funcţionarii publici cu statut special
debutanţi au obligaţia să
urmeze, în perioada de stagiu, cursuri de pregătire şi specializare organizate
de Administraţia Naţională a Penitenciarelor.
(2) Funcţionarii publici cu statut special definitivi
au obligaţia să urmeze un curs de perfecţionare corespunzător postului în care
au fost numiţi, cu excepţia celor încadraţi potrivit prevederilor art. 13 alin.
(2) şi (3)."
11. La articolul 19,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Jurământul, semnat de funcţionarul public
definitiv, de directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor
sau, după caz, de directorul unităţii din subordinea acesteia, se depune la
dosarul profesional al funcţionarului public cu statut special."
12. Articolul 20 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 20. - Numirea şi eliberarea din funcţie, precum
şi celelalte modificări ale
raporturilor de serviciu pentru funcţiile de director general, director general
adjunct şi director în sistemul administraţiei penitenciare se dispun prin
ordin al ministrului justiţiei. Pentru celelalte funcţii de conducere, precum
şi pentru funcţiile de execuţie din Administraţia Naţională a Penitenciarelor
şi unităţile de penitenciare, se dispun, după caz, prin decizie a directorului
general sau a directorilor unităţilor de penitenciare, potrivit competenţelor
legale."
13. Articolul 201 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 201. -
Ofiţerii se numesc în funcţiile prevăzute în statele de organizare cu grade
profesionale egale sau mai mari cu două grade faţă de cele pe care le au. Prin
excepţie, ofiţerii pot fi numiţi în funcţii prevăzute în statele de organizare
cu cel mult trei grade profesionale faţă de cele pe care le au, numai cu
aprobarea ministrului justiţiei."
14. După articolul 201 se introduce o nouă
secţiune, secţiunea a 21-a, cuprinzând articolul 202, cu denumirea „Evidenţa funcţionarilor publici cu statut special".
15. La articolul 202, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu
următorul cuprins:
„(5) Emiterea, folosirea, evidenţa şi gestionarea
legitimaţiilor de serviciu pentru personalul din sistemul administraţiei
penitenciare se stabilesc prin ordin al ministrului justiţiei."
16. La articolul 23,
alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Ofiţerul sau agentul din sistemul administraţiei
penitenciare care a fost notat cu calificativul «nesatisfăcător» va fi trecut
într-o funcţie inferioară, prin decizie a directorului general al Administraţiei
Naţionale a Penitenciarelor sau, după caz, a directorului unităţii din care
face parte. Funcţionarul public care nu acceptă trecerea în funcţia inferioară va fi destituit din funcţie, în temeiul art. 57 lit. a).
(3) Ofiţerii sau agenţii din sistemul administraţiei
penitenciare notaţi cu
calificativul «nesatisfăcător», în anul următor trecerii într-o funcţie inferioară, potrivit alin.
(2), vor fi destituiţi din funcţie,
în temeiul art. 57 lit. a)."
17. Articolul 24 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 24. - (1) In cariera profesională, în urma
rezultatelor obţinute la
evaluarea activităţii profesionale, funcţionarii publici cu statut special au dreptul de a avansa
în funcţie şi în grad profesional conform prevederilor
prezentei legi.
(2) Avansarea în funcţii
publice vacante a funcţionarilor publici cu statut special, care îndeplinesc
condiţiile prevăzute de prezenta lege, se face pe bază de concurs, în limita
posturilor prevăzute în statele de organizare.
(3) Avansarea funcţionarilor publici cu statut special
într-o funcţie imediat superioară la aceeaşi poziţie din stat se face fără
concurs, pe baza criteriilor stabilite prin ordin al ministrului justiţiei.
(4) Avansarea în gradele profesionale se face de către:
a) Preşedintele României, pentru chestorul de
penitenciare, la propunerea ministrului justiţiei;
b) ministrul justiţiei, pentru ofiţerii din sistemul
administraţiei penitenciare;
c) directorul general al
Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, pentru agenţii din sistemul administraţiei
penitenciare.
(5) Funcţionarii publici cu
statut special sunt avansaţi în gradul profesional următor dacă au împlinit
stagiul minim în gradul profesional deţinut şi dacă au fost apreciaţi pe
perioada stagiului minim în grad cu cel puţin calificativul «bun». Anii din
perioada de stagiu în care au fost apreciaţi cu un calificativ inferior sau în
care nu au fost apreciaţi nu se iau în calculul stagiului minim în grad.
(6) Funcţionarii publici cu
statut special pot fi avansaţi în gradul profesional următor înaintea
împlinirii stagiului minim, dacă au fost apreciaţi în ultimul an cu
calificativul «excepţional» şi dacă au efectuat jumătate din stagiul minim în
grad.
(7) Pentru obţinerea gradului
profesional de chestor de penitenciare este necesară promovarea examenului
organizat în acest scop.
(8) Comisarii şefi de
penitenciare în activitate, care au o vechime în gradul profesional de minimum
5 ani şi au fost încadraţi, în această perioadă, cel puţin 3 ani în funcţii
prevăzute în statele de organizare cu grad profesional de chestor de
penitenciare şi care au fost apreciaţi în ultimii 3 ani cu calificativul de cel
puţin «foarte bun», la încetarea raporturilor de serviciu prin pensionare, în
condiţiile legii, pot fi avansaţi în gradul profesional de chestor de
penitenciare şi le vor înceta raporturile de serviciu cu noul grad profesional,
potrivit competenţelor şi criteriilor stabilite prin ordin al ministrului
justiţiei.
(9) Funcţionarii publici cu
statut special rezervişti din grupa de evidenţă «sistemul administraţiei
penitenciare», specialitatea «penitenciare», cărora le-au încetat raporturile
de serviciu ca urmare a pensionării, în condiţiile legii, pot fi avansaţi în
gradul următor la propunerea asociaţiilor foştilor ofiţeri şi agenţi de penitenciare.
Criteriile de avansare în rezervă în gradul următor se stabilesc prin ordin al
ministrului justiţiei."
18. Articolul 25 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 25. - Stagiul minim în gradele profesionale este:
A. Corpul ofiţerilor de penitenciare:
a) comisar şef de penitenciare
3 ani;
b) comisar de penitenciare 3 ani;
c) subcomisar de penitenciare 4 ani;
d) inspector principal de penitenciare 3 ani;
e) inspector de penitenciare 3 ani;
f) subinspector de penitenciare 4 ani.
B. Corpul agenţilor de penitenciare:
a) agent şef de penitenciare
4 ani;
b) agent şef adjunct de
penitenciare 4 ani;
c) agent principal de penitenciare 4 ani;
d) agent de penitenciare 5
ani."
19. La articolul 26,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Funcţionarul public cu statut special cu gradul de
comisar şef de penitenciare, care a dobândit titlul ştiinţific de doctor în
specialitatea funcţiei pe care o deţine sau într-o specialitate înrudită, este
exceptat de la prevederile art. 24 alin. (6)."
20. Articolul 27 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 27. - (1) Trecerea agenţilor în corpul ofiţerilor
din sistemul administraţiei
penitenciare se realizează prin concurs, numai în funcţii publice de execuţie,
în limita posturilor prevăzute în statele de organizare ale unităţilor de
penitenciare, dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute în prezenta lege.
(2) Acordarea gradului profesional de ofiţer agenţilor
prevăzuţi la alin. (1) se face în funcţie de vechimea ca agent sau subofiţer în
instituţii publice de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională ale
statului, conform metodologiei stabilite prin ordin al ministrului
justiţiei."
21. Articolul 28 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 28. - (1) Funcţiile de execuţie vacante din
sistemul administraţiei
penitenciare se ocupă strict în ordinea următoare, prin :
a) avansarea prin concurs a ofiţerilor în funcţii de
execuţie;
b) avansarea prin concurs a agenţilor în funcţii de
execuţie de agent;
c) schimbarea ofiţerilor şi
agenţilor definitivi din funcţiile deţinute, în cadrul aceleiaşi unităţi, cu
respectarea prevederilor art . 51 alin. (4);
d) mutarea ofiţerilor şi
agenţilor definitivi din sistemul administraţiei penitenciare, la cerere sau în
interesul serviciului, în aceeaşi ori în altă funcţie publică, cu acelaşi
coeficient de ierarhizare sau inferior, în unităţi ale sistemului
administraţiei penitenciare;
e) repartizarea absolvenţilor
instituţiilor de formare a personalului pentru sistemul administraţiei
penitenciare, în ordinea descrescătoare a mediilor obţinute la examenul de absolvire;
f) trecerea agenţilor în corpul ofiţerilor, prin
concurs;
g) transferul cadrelor militare
şi al funcţionarilor publici cu statut special din alte instituţii publice de
apărare, ordine publică şi siguranţă naţională ale statului şi Ministerul
Justiţiei, care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 11, pe funcţii vacante;
h) selecţionarea prin concurs a candidaţilor din sursă
externă.
(2) Funcţiile de conducere vacante din sistemul
administraţiei penitenciare, cu excepţia celor prevăzute la alin. (5), se
ocupă, strict în ordinea următoare, prin:
a) avansarea prin concurs a ofiţerilor;
b) schimbarea ofiţerilor
definitivi care ocupă funcţii de conducere, în alte funcţii, în cadrul
aceleiaşi unităţi, cu respectarea prevederilor art. 51 alin. (4);
c) mutarea ofiţerilor
definitivi din sistemul administraţiei penitenciare, care ocupă funcţii de
conducere, cu respectarea prevederilor art. 511;
d) transferul cadrelor militare
şi al funcţionarilor publici cu statut special din alte instituţii publice de
apărare, ordine publică şi siguranţă naţională ale statului şi Ministerul Justiţiei,
care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 11;
e) încadrarea prin concurs a candidaţilor din sursă
externă.
(3) La concursurile de încadrare din sursă externă,
prevăzute la alin. (1) lit. h) şi alin. (2) lit. e), pot participa persoanele
care nu au calitatea de funcţionar public cu statut special în sistemul
administraţiei penitenciare. La aceste concursuri poate participa şi personalul
contractual din sistemul administraţiei penitenciare care îndeplineşte
condiţiile.
(4) Ofiţerii care au o vechime de cel puţin 3 ani în
categorie în sistemul administraţiei penitenciare pot avansa, prin concurs, în
funcţii vacante de conducere. Pentru posturile de specialitate trebuie
îndeplinită, cumulativ, şi condiţia de studii superioare, absolvite în specialitatea
postului.
(5) Funcţiile de director
general, director general adjunct al Administraţiei Naţionale a
Penitenciarelor, director de direcţie şi director de penitenciar din sistemul
administraţiei penitenciare se ocupă prin concurs, la care pot participa numai
ofiţerii de penitenciare, personalul contractual din sistemul administraţiei
penitenciare şi magistraţii. Magistraţii declaraţi admişi la concurs sunt
detaşaţi pe funcţia pentru care au candidat, pe perioada mandatului.
(6) Directorul general, directorii
generali adjuncţi ai Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi directorii
de penitenciare se numesc pentru un mandat de 4 ani, cu posibilitatea
prelungirii o singură dată pentru încă 4 ani. Propunerea de prelungire a
mandatului se face de către o comisie, constituită prin ordin al ministrului
justiţiei, care evaluează activitatea pe baza criteriilor prevăzute la art. 512 alin. (2)-(5).
(7) Personalul contractual din sistemul
administraţiei penitenciare, care ocupă funcţiile de director general, director
general adjunct al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi director de
penitenciar, este asimilat, pe perioada mandatului, funcţionarilor publici cu
statut special - corpul ofiţerilor, prevederile prezentei legi aplicându-se în
mod corespunzător, In cazul ofiţerilor şi personalului contractual din cadrul
sistemului administraţiei penitenciare, numite în condiţiile legii în funcţiile
de director general, director general adjunct al Administraţiei Naţionale a
Penitenciarelor şi director de penitenciar, pe perioada exercitării mandatului,
se suspendă din funcţia deţinută anterior, cu păstrarea acesteia."
22. Articolul 29 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 29. - Metodologia privind
ocuparea funcţiilor de conducere,
de execuţie şi a celor prevăzute la art. 28 alin. (5) se aprobă prin ordin al
ministrului justiţiei."
23. La articolul 33,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Prevederile alin. (1) nu
se aplică în cazul în care nerespectarea angajamentului se datorează unor
motive neimputabile funcţionarului public cu statut special sau în cazul
transferului."
24. Denumirea capitolului IV se modifică şi va avea următorul cuprins:
„CAPITOLUL IV
Drepturile, condiţiile de muncă şi îndatoririle funcţionarilor publici cu statut
special"
25. La articolul 34,
literele f), k) şi p) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,f) o primă de concediu egală cu salariul de bază din
luna anterioară plecării în concediu, pe lângă drepturile salariale aferente
lunii în care se efectuează concediul;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
k) decontarea cheltuielilor de transport, în cazul deplasării în interes de serviciu, în cazul mutării în alte
localităţi, în cazul deplasării de la domiciliu la locul de muncă când
domiciliază în altă localitate decât cea în care îşi desfăşoară activitatea
până la 70 km şi, o dată pe an, pentru efectuarea concediului de odihnă, precum
şi în alte situaţii, în condiţiile stabilite prin hotărâre a Guvernului;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
p) consultanţă juridică asigurată de unitate, la
cerere, în cazul cercetării, urmăririi penale sau judecării sale pentru fapte
comise în timpul ori în legătură cu exercitarea atribuţiilor de serviciu,
potrivit metodologiei aprobate prin decizie a directorului general al
Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor."
26. Articolul 35 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 35. - (1) Pentru apărarea intereselor
profesionale, economice,
sociale şi culturale, personalul din sistemul administraţiei penitenciare are
dreptul la asociere sindicală sau în alte organizaţii profesionale, dreptul la
grevă, precum şi la libertatea întrunirilor, cu condiţia asigurării a cel puţin
unei treimi din activitate şi a garantării drepturilor deţinuţilor şi a
siguranţei locurilor de detenţie.
(2) Administraţia Naţională a Penitenciarelor poate
încheia anual, în condiţiile legii, cu organizaţiile sindicale reprezentative
ale funcţionarilor publici cu statut special sau cu reprezentanţii
funcţionarilor publici cu statut special, la solicitarea acestora, acorduri
colective care să cuprindă numai măsuri referitoare la:
a) constituirea şi folosirea
fondurilor destinate îmbunătăţirii condiţiilor la locul de muncă;
b) sănătatea şi securitatea în muncă;
c) programul zilnic de lucru;
d) perfecţionarea profesională;
e) alte măsuri decât cele
prevăzute de lege, referitoare la protecţia celor aleşi în organele de
conducere ale organizaţiilor sindicale.
(3) In cazul în care sindicatul
nu este reprezentativ sau funcţionarii publici cu statut special nu sunt
organizaţi în sindicat, acordul se încheie cu reprezentanţii funcţionarilor
publici cu statut special, desemnaţi în condiţiile legii.
(4) Administraţia Naţională a Penitenciarelor şi
unităţile de penitenciare vor furniza sindicatelor reprezentative sau
reprezentanţilor funcţionarilor publici cu statut special informaţiile necesare
pentru încheierea acordurilor privind raporturile de serviciu, în condiţiile
legii."
27. La articolul 36,
după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul
cuprins:
„(2) Funcţionarii publici cu statut special, titulari
ai contractului de închiriere a locuinţei de serviciu, care au lucrat în
sistemul administraţiei penitenciare peste 15 ani şi care s-au pensionat
potrivit legii, precum şi cei care si-au pierdut total sau parţial capacitatea
de muncă şi s-au pensionat pentru invaliditate, în condiţiile legii, îşi
păstrează dreptul de folosinţă asupra locuinţei de serviciu şi după încetarea
raporturilor de serviciu prin pensionare. In cazul decesului titularului,
soţul/soţia îşi păstrează drepturile locative pe tot parcursul vieţii."
28. Articolul 37 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 37. - (1) Funcţionarii publici cu statut special
îşi păstrează, pe perioada
delegării, detaşării ori trecerii temporare în altă funcţie, funcţia, gradul şi
drepturile salariale avute anterior, acordate conform prevederilor actelor
normative privind salarizarea acestora.
(2) In situaţia în care drepturile salariale
corespunzătoare funcţiei pe care este delegat, detaşat sau, după caz, trecut
temporar în altă funcţie sunt mai mari, personalul prevăzut la alin. (1)
beneficiază de aceste drepturi salariale."
29. Articolul 38 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 38. - (1) Funcţionarii publici cu statut special
încadraţi conform prevederilor art. 13 alin. (1), la prima numire în funcţie ca urmare a
încadrării, au dreptul la atribuirea unei locuinţe de serviciu, dacă ei sau
soţul/soţia nu deţin locuinţă în proprietate ori nu li s-a atribuit locuinţă de
către autorităţile administraţiei publice locale. Acest drept se păstrează şi
în cazul numirii ulterioare în alte funcţii în cadrul aceleiaşi unităţi.
(2) Au dreptul la atribuirea
unei locuinţe de serviciu şi funcţionarii publici cu statut special definitivi,
mutaţi în interesul serviciului, trecuţi temporar în altă funcţie sau detaşaţi,
dacă în localitatea unde urmează să îşi desfăşoare activitatea, ei sau
soţul/soţia, nu deţin locuinţă în proprietate ori nu li s-a atribuit locuinţă
de către autorităţile administraţiei publice locale.
(3) Funcţionarii publici cu
statut special, cărora nu li s-a acordat locuinţă potrivit alin. (1) şi (2) şi
care nu au în proprietate o locuinţă, au dreptul la compensarea lunară a
chiriei în cuantum de până la 50% din venitul net realizat, dar nu mai mult
decât chiria prevăzută în contractul de închiriere încheiat în condiţiile
legii.
(4) Dreptul privind atribuirea unei locuinţe de
serviciu potrivit prevederilor alin. (1) şi (2) sau compensarea lunară a
chiriei, potrivit prevederilor alin. (3), se pierde în situaţia în care
funcţionarii publici cu statut special definitivi, beneficiari ai acestui
drept, solicită mutarea, la cerere, la o altă unitate penitenciară sau în
situaţia în care funcţionarii publici cu statut special ori soţul/soţia au
înstrăinat o locuinţă proprietate personală, după data încadrării în sistemul
administraţiei penitenciare.
(5) Condiţiile de acordare a drepturilor prevăzute la
alin. (1)-(3) se stabilesc prin ordin al ministrului justiţiei.
(6) Nu se acordă compensaţia lunară pentru chirie în
situaţia în care contractul de închiriere a fost încheiat cu rudele de până la gradul
II inclusiv ale funcţionarului public cu statut special ori ale soţiei/soţului
acestuia/acesteia.
(7) Absolvenţilor instituţiilor
de învăţământ prevăzute la art. 13 alin. (2) şi (3), declaraţi „şef de
promoţie", li se vor acorda recompense materiale cu ocazia absolvirii,
stabilite prin ordin al ministrului justiţiei."
30. La articolul 39,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Conducerea Administraţiei
Naţionale a Penitenciarelor sau, după caz, a unităţilor din subordinea acesteia
este obligată să asigure personalului prevăzut la alin. (1) protecţie împotriva
ameninţărilor, violenţelor şi faptelor de ultraj cărora le-ar putea fi victimă
în exercitarea funcţiei sau în legătură cu aceasta. Modalităţile de acordare a
protecţiei se stabilesc prin decizie a directorului general al Administraţiei
Naţionale a Penitenciarelor."
31. Articolul 40 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 40. - (1) Funcţionarul
public cu statut special, în activitate ori pensionat,
precum şi soţul sau soţia, copiii aflaţi în întreţinerea legală a acestuia
beneficiază, în mod gratuit, de servicii de asistenţă medicală, medicamente şi
proteze, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, în condiţiile
respectării dispoziţiilor legale privind plata contribuţiei la asigurările
sociale de sănătate.
(2) Pentru acordarea, potrivit legii, a asistenţei
medicale specifice personalului din sistemul administraţiei penitenciare, în
statele de organizare ale Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi ale
fiecărei unităţi de penitenciare se prevăd şi se încadrează posturi de personal
medico-sanitar superior şi mediu."
32. La articolul 43
alineatul (3), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) 100% din salariul de bază pentru orele următoare.
Cu un spor de 100% se plătesc şi orele lucrate în zilele de repaus săptămânal
sau în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu
se lucrează."
33. La articolul 43,
alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) Munca peste durata normală a timpului de lucru
poate fi prestată şi sporurile prevăzute la alin. (3) se pot plăti numai dacă
efectuarea orelor suplimentare a fost dispusă în scris de şeful ierarhic, fără
a se depăşi 120 de ore anual, iar în cazuri cu totul deosebite se poate aproba
efectuarea orelor suplimentare şi peste acest plafon, dar nu mai mult de 360 de
ore anual, cu aprobarea ordonatorului de credite şi cu încadrarea în fondurile bugetare aprobate."
34. La articolul 46,
literele c), d), e) şi n) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,c) să împiedice orice acţiune care presupune
discriminare pe criterii de etnie, rasă, limbă, naţionalitate, sex, apartenenţă
sindicală şi religie;
d) să execute, cu profesionalism şi în termenul
stabilit, toate atribuţiile de serviciu stabilite prin fişa postului, precum şi
dispoziţiile date de conducătorii ierarhici;
e) să fie disciplinat, respectuos şi corect faţă de
şefi, colegi sau subalterni şi să respecte ierarhia conferită de funcţia şi
gradul profesional deţinute;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
n) în situaţii de catastrofe, calamităţi, alarmare ca
urmare a revoltelor în penitenciar, evadărilor, părăsirii locurilor de deţinere
sau alte tulburări de amploare ale activităţilor în unităţile de penitenciare,
personalul de penitenciare aflat în activitate este obligat să se prezinte, de
îndată, la unitatea din care face parte."
35. La articolul 46,
după litera p) se introduc două noi litere, literele q) şi r), cu următorul
cuprins:
,,q) să informeze şeful ierarhic despre existenţa în
unitatea în care îşi desfăşoară activitatea a unor persoane private de libertate care au calitatea de soţ/soţie
sau rude până la gradul II inclusiv cu acesta ori cu soţul/soţia;
r) să aducă la cunoştinţa persoanelor competente
modificările privind domiciliul, după caz, reşedinţa, precum şi schimbările
intervenite în starea civilă sau situaţia socioprofesională, în termen de 15
zile de la producerea acestora."
36. Articolul 47 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 47. - Ofiţerilor şi agenţilor din sistemul
administraţiei penitenciare le este interzis:
a) să dispună, să exercite, să instige ori să tolereze
acte de tortură sau orice forme de tratament inuman ori degradant asupra
persoanelor aflate în aşezămintele de deţinere;
b) să primească, să solicite ori să accepte, direct sau
indirect, pentru sine ori pentru alte persoane, în considerarea calităţii sale
oficiale, cadouri, bani, împrumuturi sau orice alte valori sau servicii;
c) să intervină pentru soluţionarea unor cereri sau
lucrări care nu sunt de competenţa lor ori nu le-au fost repartizate de
conducătorii ierarhici sau care nu sunt activităţi specifice funcţiei pe care
au fost numiţi;
d) să recurgă la forţă sau la
folosirea mijloacelor de imobilizare împotriva persoanelor private de
libertate, în alte condiţii decât cele expres prevăzute de lege;
e) să facă parte din partide, formaţiuni sau
organizaţii politice ori să desfăşoare propagandă în favoarea acestora;
f) să adere la secte, organizaţii religioase sau alte
organizaţii, interzise prin lege."
37. După articolul 47
se introduc două noi articole, articolele 471 şi 472, cu următorul cuprins:
„Art. 471. - (1)
Funcţionarii publici cu statut special sunt în conflict de interese dacă se
află în una dintre următoarele situaţii:
a) sunt chemaţi să rezolve
cereri, să ia decizii sau să participe la luarea deciziilor cu privire la
persoane fizice şi juridice cu care sunt soţ/soţie, rude de gradul I sau, după caz, au relaţii cu caracter
patrimonial;
b) sunt chemaţi să participe în cadrul unor comisii
constituite, conform legii, din care face parte soţul/soţia sau o rudă de
gradul I;
c) interesele lor patrimoniale,
ale soţului sau rudelor sale de gradul I pot influenţa deciziile pe care trebuie să le ia în exercitarea
atribuţiilor de serviciu.
(2) Nu sunt permise raporturile ierarhice directe între
funcţionarii publici cu statut special care sunt soţi sau rude de gradul I.
Art. 472. -
Calitatea de funcţionar public cu statut special este incompatibilă cu orice
altă funcţie publică sau privată remunerată, cu excepţia funcţiilor: didactice
din cadrul instituţiilor de învăţământ, din domeniul cercetării ştiinţifice şi
cel al creaţiei literar-artistice."
38. Denumirea capitolului V se modifică şi va avea următorul cuprins:
„CAPITOLUL V
Modificarea, punerea la dispoziţie, suspendarea din funcţie şi încetarea raporturilor
de serviciu”
39. La articolul 49,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Raporturile de serviciu ale personalului prevăzut
la alin. (1) se nasc şi se exercită în baza actului de numire şi se pot
modifica, suspenda sau înceta numai în cazurile şi în condiţiile prezentei legi."
40. La articolul 51,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Trecerea temporară în altă funcţie se poate
dispune fără acordul funcţionarului public cu statut special în caz de forţă
majoră şi ca măsură de protecţie a funcţionarului public cu statut
special."
41. La articolul 51,
după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alineatele (3) şi (4), cu
următorul cuprins:
„(3) Ofiţerii pot fi împuterniciţi în funcţii de
conducere, în unitatea în care sunt încadraţi sau în care au fost detaşaţi,
Imputernicirea pe funcţie se poate face pentru o perioadă de maximum 6 (şase)
luni şi se poate prelungi, cu acordul scris al acestora, potrivit
competenţelor, cu încă 6 (şase) luni. Ofiţerii beneficiază pe perioada
respectivă de salariul pentru funcţia în care sunt împuterniciţi şi de
indemnizaţia de conducere corespunzătoare funcţiei respective. Ofiţerii
împuterniciţi îşi menţin salariile pentru funcţia îndeplinită şi indemnizaţiile
de conducere avute anterior, dacă acestea sunt mai mari decât cele ale funcţiei
pe care sunt împuterniciţi.
(4) Funcţionarii publici cu statut special definitivi
pot fi schimbaţi din funcţiile deţinute, în cadrul aceleiaşi unităţi, la cerere
şi pot fi numiţi în alte funcţii prevăzute cu acelaşi coeficient de ierarhizare
sau inferior, conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului
justiţiei."
42. Articolul 511 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 511. -
Funcţionarii publici cu statut special definitivi pot fi mutaţi în alte unităţi
ale sistemului administraţiei penitenciare, la cerere sau în interesul
serviciului, cu acordul lor, în aceeaşi ori în altă funcţie prevăzută cu un
coeficient de ierarhizare identic sau inferior, conform metodologiei aprobate
prin ordin al ministrului justiţiei. Funcţionarii publici cu statut special
mutaţi în interesul serviciului beneficiază de drepturile prevăzute în legea
salarizării."
43. După articolul 511 se introduce un nou articol,
articolul 512, cu următorul cuprins:
„Art. 512. - (1) Revocarea din funcţia de conducere şi numirea într-o altă funcţie se dispun în
cazul în care nu mai sunt întrunite condiţiile necesare pentru îndeplinirea
funcţiei de conducere, prin exercitarea necorespunzătoare a atribuţiilor
manageriale privind organizarea eficientă, comportamentul şi comunicarea,
asumarea responsabilităţilor şi aptitudinile manageriale.
(2) La verificarea organizării eficiente a activităţii
vor fi avute în vedere, în principal, următoarele criterii: folosirea adecvată
şi eficientă a resurselor umane, materiale şi financiare, evitarea pierderilor,
evaluarea necesităţilor, gestionarea situaţiilor de criză, raportul resurse
investite - rezultate obţinute, gestionarea informaţiilor, organizarea
pregătirii şi perfecţionării profesionale şi repartizarea sarcinilor.
(3) La verificarea
comportamentului şi comunicării vor fi avute în vedere, în principal,
comportamentul şi comunicarea cu subalternii, cu persoanele aflate în stare de
detenţie, cu alte persoane sau instituţii cu care intră în contact, precum şi
cu mass-media, asigurarea accesului la informaţiile de interes public şi
transparenţa actului de conducere.
(4) La verificarea asumării
responsabilităţii vor fi avute în vedere, în principal, modul de îndeplinire a
atribuţiilor prevăzute de lege şi regulamente, implementarea strategiilor
naţionale şi secvenţiale în domeniu şi modul în care sunt respectate drepturile
persoanelor private de libertate, precum şi celelalte dispoziţii legale privind
executarea pedepselor.
(5) La verificarea aptitudinilor manageriale vor fi avute în vedere, în principal, capacitatea de
organizare, capacitatea rapidă de decizie, rezistenţa la stres,
autoperfecţionarea, capacitatea de analiză, sinteză, previziune, strategie şi
planificare pe termen scurt, mediu şi lung, iniţiativă şi capacitatea de
adaptare rapidă.
(6) Impotriva ordinului sau deciziei de revocare din
funcţie se poate face plângere la instanţa competentă, potrivit legii."
44. La capitolul V, denumirea
secţiunii a 3-a va avea următorul cuprins:
„SECŢIUNEA a 3-a
Punerea la
dispoziţie, suspendarea din funcţie si întreruperea raporturilor de
serviciu"
45. După articolul 52 se introduce un nou articol, articolul 521, cu următorul cuprins:
„Art. 521. -
Funcţionarii publici cu statut special, rămaşi neîncadraţi în funcţii din
diferite cauze neimputabile, sunt puşi la dispoziţie, potrivit competenţelor.
Pe această perioadă beneficiază de salariul de bază avut şi de celelalte
drepturi băneşti cuvenite pentru activitatea desfăşurată, cu excepţia
indemnizaţiei de conducere, pentru ofiţerii cu funcţii de conducere. Situaţia
ofiţerilor şi agenţilor puşi la dispoziţie se soluţionează în termen de 3
luni."
46. La articolul 53, după alineatul (2) se introduce un nou alineat,
alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Raportul de serviciu al
funcţionarului public cu statut special se poate suspenda, de drept sau la
cerere, pentru un interes personal legitim. Metodologia şi situaţiile în care
se aprobă suspendarea raporturilor de serviciu se stabilesc prin ordin al
ministrului justiţiei."
47. La capitolul V, denumirea secţiunii a 4-a se modifică şi va avea următorul cuprins:
„SECŢIUNEA a 4-a
Incetarea raporturilor de serviciu"
48. Articolul 54 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 54. - Raporturile de serviciu ale funcţionarilor
publici cu statut special încetează prin:
a) demisie;
b) transfer;
c) destituire din funcţie;
d) pensionare, în condiţiile legii;
e) împlinirea vârstei prevăzute la art. 571 alin. (1) sau (2);
f) deces;
g) desfiinţarea unităţii ori mutarea acesteia în altă
localitate, în cazul în care ofiţerul sau agentul nu acceptă să o urmeze;
h) reducerea personalului unităţii prin desfiinţarea
unor posturi de natura celui ocupat de ofiţerul sau agentul în cauză, ca urmare
a reorganizării, în cazul în care acesta refuză oferta conducerii unităţii de
trecere în altă funcţie;
i) revocarea actului de numire în funcţie, ca urmare a
refuzului depunerii jurământului de credinţă;
j) ca urmare a constatării nulităţii actului de numire
în funcţie, de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti prin care
nulitatea a fost constatată."
49. După articolul 55
se introduce un nou articol, articolul 551, cu următorul cuprins:
„Art. 551. -
Funcţionarii publici cu statut special definitivi se pot transfera în alte
instituţii publice de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională ale
statului, cu respectarea reglementărilor legale specifice instituţiei la care
solicită transferul."
50. Articolul 57 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 57. - (1) Funcţionarii publici cu statut special sunt destituiţi din
funcţiile pe care le deţin numai în următoarele situaţii:
a) sunt declaraţi
necorespunzători din punct de vedere profesional, ca funcţionari publici cu
statut special, debutanţi, sau sunt notaţi cu calificativul «nesatisfăcător»,
ca funcţionari publici cu statut special, definitivi, în condiţiile prezentei
legi;
b) nu mai îndeplinesc
condiţiile prevăzute la art. 11 lit. a) sau d);
c) au fost condamnaţi prin hotărâre judecătorească
definitivă pentru săvârşirea de infracţiuni;
d) li s-a aplicat sancţiunea disciplinară a destituirii
din funcţie.
(2) Funcţionarii publici cu
statut special pot fi menţinuţi în activitate ca funcţionari publici cu statut
special în funcţiile publice pe care le deţin în cazul când, pentru o
infracţiune săvârşită din culpă, li s-a aplicat prin hotărâre judecătorească
definitivă pedeapsa închisorii cu suspendarea condiţionată a executării ori a amenzii
penale, precum şi în cazurile când au beneficiat de amnistie sau graţiere
înainte de începerea executării pedepsei. Menţinerea în activitate se dispune
în baza aprobării persoanelor care acordă gradele profesionale prevăzute la
art. 24, la propunerea directorului unităţii.
(3) Cu data aprobării menţinerii în activitate conform
alin. (2), funcţionarul public cu statut special va fi repus în funcţia
deţinută anterior potrivit competenţelor de numire în funcţie."
51. Articolul 571 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 571. - (1)
Funcţionarii publici cu statut special nu pot fi menţinuţi în activitate şi în
funcţie după împlinirea vârstei de pensionare pentru limită de vârstă de 55 de
ani.
(2) In mod excepţional, funcţionarii publici cu statut
special pot fi menţinuţi în activitate şi în funcţie cel mult 2 ani peste
limita de vârstă prevăzută la alin. (1), la cerere, dacă starea sănătăţii le
permite şi cu aprobarea ministrului justiţiei, a directorului general al Administraţiei
Naţionale a Penitenciarelor sau, după caz, a directorului unităţii
subordonate."
52. Articolul 581 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 581. -
Funcţionarii publici cu statut special sunt eliberaţi din funcţiile pe care le
deţin în cazurile de încetare a raporturilor de serviciu şi de schimbare din
funcţie în sistemul administraţiei penitenciare."
53. Articolul 59 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 59. -Impotriva ordinului sau deciziei de
destituire din funcţie se poate face plângere la
instanţa competentă, potrivit legii."
54. Denumirea capitolului VI se modifică şi va avea următorul cuprins:
„CAPITOLUL VI
Răspunderea funcţionarilor publici cu statut special”
55. La articolul 61, literele a), b), c), d) şi I) se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
„a) manifestările care aduc atingere prestigiului
autorităţii sau instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea;
b) neglijenţă şi
superficialitate manifestată în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, a
dispoziţiilor legale sau a celor primite de la şefii ierarhici ori de la
autorităţile anume abilitate de lege;
c) întârzierea repetată şi nejustificată în
îndeplinirea sarcinilor de serviciu;
d) depăşirea atribuţiilor de
serviciu ori manifestarea unui comportament necorespunzător faţă de persoanele
private de libertate, care contravine legii privind executarea pedepselor, sau
faţă de alte persoane cu care intră în contact în timpul serviciului;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
l) nerespectarea prevederilor
referitoare la incompatibilităţi, conflicte de interese şi interdicţii;".
56. La articolul 61,
după litera o) se introduce o nouă literă, litera p), cu următorul cuprins:
,,p) nerespectarea obligaţiilor prevăzute la art.
46."
57. Articolul 62 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 62. - Pentru faptele ce constituie abateri disciplinare, săvârşite de către funcţionarii publici cu statut
special, poate fi aplicată una dintre următoarele sancţiuni disciplinare:
a) mustrarea scrisă;
b) diminuarea drepturilor salariale corespunzătoare
funcţiei ocupate cu 5-10%, pe o perioadă de la o lună la 3 luni;
c) suspendarea dreptului de avansare în funcţie sau
grad profesional pe o perioadă de la un an la 2 ani;
d) trecerea într-o funcţie inferioară;
e) destituirea din funcţie."
58. La articolul 63, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„(2) Sancţiunea disciplinară poate fi aplicată numai
după efectuarea cercetării prealabile a faptei ce constituie abatere
disciplinară săvârşită de funcţionarul public în cauză şi audierea acestuia de
către comisiile prevăzute la art. 67, cu excepţia sancţiunii disciplinare
prevăzute la art. 62 lit. a), care se poate aplica potrivit prevederilor art.
64."
59. Articolul 64 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 64. - (1) Sancţiunea disciplinară prevăzută la
art. 62 lit. a) poate fi aplicată
direct, la propunerea şefilor ierarhici ai ofiţerului sau agentului care a
săvârşit abaterea disciplinară, ori din oficiu, de către directorul general al
Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau, după caz, de directorul
unităţii de penitenciare în care îşi desfăşoară activitatea funcţionarul public
cu statut special.
(2) Anterior emiterii deciziei de sancţionare aplicate
potrivit prevederilor alin. (1), ofiţerul sau agentul propus a fi sancţionat
este audiat, sub sancţiunea nulităţii, de către persoana care are competenţă de
emitere. Audierea este consemnată în scris."
60. Articolul 65 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 65. - Sancţiunile disciplinare prevăzute la art.
62 lit. b)-e) se aplică de
ministrul justiţiei, directorul general al Administraţiei Naţionale a
Penitenciarelor sau, după caz, de conducătorul unităţii din subordinea acesteia, la propunerea
comisiei de disciplină, în funcţie de competenţele prevăzute la art. 20."
61. La articolul 67, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 67. - (1) Comisiile de disciplină se constituie
în Administraţia Naţională a Penitenciarelor şi în fiecare unitate de
penitenciar şi au competenţa de a efectua cercetarea faptei ce constituie
abatere disciplinară şi de a propune, dacă se constată vinovăţia, una dintre
sancţiunile disciplinare ce urmează să fie aplicate persoanei în cauză. Comisia
de disciplină din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor are
competenţa de a cerceta faptele comise de funcţionarii publici cu statut
special din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi ofiţerii
numiţi în funcţii publice de conducere din unităţile de penitenciare, iar
comisiile de disciplină constituite la nivelul unităţilor de penitenciare au
competenţa de a cerceta faptele comise de ofiţerii care îndeplinesc funcţii de
execuţie şi agenţii, încadraţi în statele de organizare ale unităţii de
penitenciare."
62. Articolul 69 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 69. - (1) Sancţiunile disciplinare prevăzute la art. 62 lit. a) şi d) se radiază de
drept în termen de 6 luni de la aplicare, dacă ofiţerul sau agentul sancţionat
nu a mai săvârşit o abatere disciplinară în această perioadă.
(2) Sancţiunile disciplinare prevăzute la art. 62 lit.
b) şi c) se radiază de drept în termen de 6 luni de la expirarea perioadei
pentru care au fost aplicate, dacă ofiţerul sau agentul sancţionat nu a mai
săvârşit o abatere disciplinară în această perioadă.
(3) Sancţiunea disciplinară
prevăzută la art. 62 lit. e) se radiază de drept în termenul prevăzut la art.
11 lit. g).
(4) Radierea sancţiunilor
disciplinare nu duce la anularea efectelor patrimoniale ale acestora."
63. La articolul 70,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Repararea pagubelor aduse Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi unităţilor de
penitenciare în situaţiile prevăzute la alin. (1) se dispune prin emiterea de
către directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor ori de
către directorii unităţilor de penitenciare a unei dispoziţii de imputare, în
termen de 30 de zile de la constatarea pagubei, sau, după caz, prin semnarea
unui angajament de plată, conform metodologiei stabilite prin ordin al
ministrului justiţiei. Impotriva dispoziţiei de imputare personalul în cauză se
poate adresa instanţei de contencios administrativ competente, în condiţiile
legii. Dreptul de a emite dispoziţia de imputare se prescrie în termen de 3 ani
de la data producerii pagubei."
64. La articolul 71,
alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Statele de organizare şi structura personalului
din sistemul administraţiei penitenciare se aprobă de către ministrul
justiţiei. Această competenţă nu poate fi delegată directorului general al
Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
(3) Atribuţiile şi competenţele personalului din
sistemul administraţiei penitenciare se stabilesc prin fişele posturilor,
întocmite în conformitate cu prevederile prezentei legi, ale Regulamentului de
organizare şi funcţionare a Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi ale
Regulamentului unităţilor de penitenciare, aprobate prin ordin al ministrului
justiţiei sau, după caz, prin decizie a directorului general al Administraţiei
Naţionale a Penitenciarelor."
65. Articolul 711 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 711. - La
elaborarea actelor normative prevăzute de prezenta lege sau a altor acte
normative în domeniu este obligatorie consultarea organizaţiilor sindicale
reprezentative din sistemul administraţiei penitenciare."
66. Articolul 74 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 74. - (1) Prevederile prezentei legi se aplică şi funcţionarilor publici cu statut special
din Ministerul Justiţiei, care au atribuţii de coordonare şi control ale
activităţii din sistemul administraţiei penitenciare sau alte atribuţii în
legătură cu activitatea administraţiei penitenciare.
(2) Funcţionarii publici cu statut special din cadrul
sistemului administraţiei penitenciare pot fi delegaţi sau detaşaţi în cadrul
Ministerului Justiţiei, pe posturi de funcţionar public cu statut special ori
pe posturi de altă natură, după caz, dacă pregătirea profesională corespunde
atribuţiilor şi responsabilităţilor funcţiei pe care sunt delegaţi sau
detaşaţi, cu păstrarea drepturilor salariale avute la data delegării ori a
detaşării.
(3) Funcţionarii publici cu statut special din
Ministerul Justiţiei pot fi delegaţi sau detaşaţi în cadrul sistemului
administraţiei penitenciare, pe posturi de funcţionar public cu statut special,
dacă pregătirea profesională corespunde atribuţiilor şi responsabilităţilor
funcţiei pe care sunt delegaţi ori detaşaţi."
67. La articolul 76,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 76. - (1) Evidenţa ofiţerilor şi agenţilor din
sistemul administraţiei penitenciare după încetarea raporturilor de serviciu se
stabileşte prin ordin al ministrului justiţiei."
68. La articolul 76,
după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul
cuprins:
„(4) Ministerul Justiţiei va iniţia procedura
încheierii unui protocol cu Ministerul Apărării în scopul înfiinţării grupei de
evidenţă «sistemul administraţiei penitenciare», specialitatea «penitenciare»
pentru ofiţerii şi agenţii de penitenciare trecuţi în rezervă cu grade militare
echivalente. Clasele de evidenţă în rezervă se stabilesc prin ordin al
ministrului justiţiei."
69. Articolul 78 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 78. - Condiţiile privind salarizarea
funcţionarilor publici cu
statut special se stabilesc prin lege specială."
70. La articolul 79, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Dispoziţiile legale referitoare la pensionarea
cadrelor militare, stabilite prin Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare
de stat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, rămân
aplicabile în continuare şi funcţionarilor publici cu statut special."
71. La articolul 801, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Clerul din sistemul administraţiei penitenciare
este asimilat gradelor profesionale ale ofiţerilor corespunzătoare gradelor
militare prevăzute în Legea nr. 195/2000 privind constituirea şi organizarea
clerului militar, drepturile salariale fiind cele prevăzute de legea
salarizării şi alte drepturi ale funcţionarilor publici cu statut special, iar
încadrarea, numirea, avansarea în funcţie, evaluarea şi pensionarea se fac
potrivit dispoziţiilor aplicabile funcţionarilor publici cu statut
special."
72. In tot cuprinsul legii, denumirea de „funcţionari publici" se
înlocuieşte cu cea de „funcţionari
publici cu statut special”.
Art. II. - La data
intrării în vigoare a prevederilor art. 38 alin. (1)-(4) din Legea nr. 293/2004
privind Statutul funcţionarilor publici din Administraţia Naţională a
Penitenciarelor, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum au fost
modificate prin prezenta ordonanţă de urgenţă, funcţionarii publici cu statut
special care beneficiau de compensarea lunară a chiriei îşi păstrează acest
drept până la expirarea termenului pentru care a fost încheiat contractul de închiriere.
După expirarea acestui termen, acordarea compensaţiei lunare a chiriei se va
face potrivit prevederilor art. 38 alin. (3) din aceeaşi lege.
Art. III. - Ofiţerii
care la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă erau numiţi
în funcţii prevăzute cu mai mult de trei grade profesionale decât cele pe care
le aveau îşi păstrează drepturile dobândite până la numirea într-o altă
funcţie.
Art. IV. - Legea nr.
293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici din Administraţia Naţională a
Penitenciarelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 581 din 30 iunie 2004, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta
ordonanţă de urgenţă, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia prin lege,
dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul justiţiei,
Zsuzsanna Peter,
secretar de stat
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
p. Ministrul internelor şi
reformei administrative,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat
Ministrul apărării,
Teodor Viorel Meleşcanu
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian