ORDONANTA DE URGENTA Nr. 41 din 28 martie 2002
pentru ratificarea Memorandumului de intelegere privind cooperarea sub
auspiciile Protocolului de la Kyoto, articolul 6, prin proiecte cu aplicare
comuna intre Romania si Olanda, semnat la Haga la 23 noiembrie 1999
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 281 din 25 aprilie 2002
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1
Se ratifica Memorandumul de intelegere privind cooperarea sub auspiciile
Protocolului de la Kyoto, articolul 6, prin proiecte cu aplicare comuna intre
Romania si Olanda, semnat la Haga la 23 noiembrie 1999.
Art. 2
Implementarea memorandumului de intelegere se realizeaza prin proiecte
concrete, selectionate conform procedurii prevazute in anexa la memorandum.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
p. Ministrul afacerilor externe,
Cristian Diaconescu,
secretar de stat
MEMORANDUM DE INTELEGERE
privind cooperarea sub auspiciile Protocolului de la Kyoto, articolul 6, prin
proiecte cu aplicare comuna intre Romania si Olanda*)
*) Traducere.
Ministerul Afacerilor Economice si Ministerul Locuintelor, Planificarii
Teritoriului si Mediului din Olanda, fiind autoritatile olandeze competente in
acceptiunea acestui memorandum, denumite in cele ce urmeaza partea olandeza, si
Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului si Ministerul Industriei si
Comertului din Romania, fiind autoritatile romane competente in acceptiunea
acestui memorandum, denumite in cele ce urmeaza partea romana,
amintind ca Romania si Olanda sunt tari parte la Conventia-cadru a
Natiunilor Unite asupra schimbarilor climatice si la Protocolul de la Kyoto la
aceasta conventie,
amintind art. 6 din Protocolul de la Kyoto, care permite transferul de la o
parte la alta a unitatilor de reducere a emisiilor ca rezultat al proiectelor
care isi propun reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera,
luand in considerare orice linii directoare urmatoare, referitoare la art.
6, care sunt in curs de a fi stabilite de catre Conferinta partilor in una
dintre sesiunile sale viitoare,
anticipand ratificarea si intrarea in vigoare a Protocolului de la Kyoto,
cunoscand ca Romania si Olanda au cooperat cu succes in domeniul
activitatilor cu implementare comuna pe parcursul fazei-pilot indicate in
Decizia 5/CP.1 sub auspiciile Conventiei-cadru a Natiunilor Unite asupra
schimbarilor climatice,
considerand ca o viitoare cooperare in domeniul implementarii comune sub
auspiciile Protocolului de la Kyoto, articolul 6, va aduce o contributie
eficienta la reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera,
dorind sa exprime vointa politica pentru a prelungi cooperarea si sa
faciliteze implementarea comuna,
au convenit asupra urmatorului memorandum:
Art. 1
Obiectiv
Acest memorandum se va aplica procedurilor care, in conformitate cu art. 6
din Protocolul de la Kyoto, faciliteaza dezvoltarea si implementarea in Romania
a proiectelor care vizeaza reducerea emisiilor si transferul catre Olanda a
unor unitati de reducere a emisiilor care rezulta din aceste proiecte.
Art. 2
Nivelul de reducere a emisiilor
Cooperarea in cadrul acestui memorandum vizeaza un nivel de transfer de
unitati de reducere a emisiilor echivalent cu 2 Mtone CO2 pe an, ca medie a
obligatiilor, in perioada 2008 - 2012. Deciziile de transfer vor fi bazate pe o
abordare de la caz la caz, in conformitate cu procedura de licitatie pentru
achizitionarea unor unitati de reducere a emisiilor (ERUPT) prevazuta in anexa
la acest memorandum. Procedura prevede in detaliu informatii de baza, reducerea
de emisii si alte date specifice pentru fiecare proiect.
Art. 3
Contributia partii olandeze
Partea olandeza va contribui la dezvoltarea si la implementarea proiectelor
prin achizitionarea de solicitari asupra unitatilor de reducere a emisiilor.
Aceste solicitari vor fi vandute de companiile care vor dezvolta si vor realiza
proiecte in Romania, care vizeaza reducerea emisiilor. Contractul definitiv
pentru achizitii include aprobarea oficiala a Olandei pentru proiect in
conformitate cu prevederile art. 6.1 a) din Protocolul de la Kyoto.
Art. 4
Contributia partii romane
Partea romana va contribui la dezvoltarea si la implementarea proiectelor
prin sprijinirea companiilor interesate (informatii, consultari si acreditare)
si prin aprobarea oficiala a proiectului in conformitate cu prevederile art.
6.1 a) din Protocolul de la Kyoto. Aprobarea partii romane este o conditie
necesara pentru partea olandeza pentru a intocmi un contract de achizitii
definit. De aceea aprobarea trebuie sa contina afirmatia prin care partea
romana se obliga ca Romania sa transfere catre Olanda unitati de reducere a
emisiilor rezultate, care pot fi solicitate Olandei in cadrul contractelor de
achizitii, in conformitate cu prevederile art. 6 din Protocolul de la Kyoto si
ale liniilor directoare elaborate de partile la protocol. Scrisoarea de
aprobare va afirma, de asemenea, ca transferul va fi scutit de taxe si va fi
responsabilitatea Romaniei pentru indeplinirea obligatiilor la care se face
referire in art. 8 din Protocolul de la Kyoto.
Art. 5
Procedura de achizitii publice
1. Partea olandeza va cumpara solicitarile de unitati de reducere a
emisiilor prin procedura de achizitii publice. Proiectul procedurii de
licitatie care va fi folosita este descris in anexa I la prezentul memorandum.
Aceasta procedura de licitatie trebuie sa fie finalizata si poate fi
adaptata in functie de experienta precedenta; partea romana va fi consultata
inainte ca varianta finala a procedurii sa intre in vigoare si in cazul in care
se vor face adaptari majore dupa semnarea acestui memorandum.
2. Partea romana, reprezentata de Ministerul Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului, va sprijini varianta finala a procedurii de achizitii in
masura in care aceasta depinde de autoritatile romane, incluzand calendarul
procedurii.
3. Olanda va folosi un centru de validare pentru implementare comuna
independent, care va activa in conformitate cu regulile si liniile directoare
pentru proiectele derulate sub auspiciile Protocolului de la Kyoto, articolul
6. Proiectele vor fi validate si certificate de acest centru.
Art. 6
Institutii specializate din Romania
Atat timp cat evaluarea unui proiect propus depinde de institutii specializate
care nu sunt inca disponibile in Romania, partea romana va coopera cu partea
olandeza pentru dezvoltarea unor asemenea institutii.
Semnat la Haga la 23 noiembrie 1999, in doua exemplare originale, in limba
engleza.
Radu Berceanu,
ministrul industriei si comertului din Romania
Romica Tomescu,
ministrul apelor, padurilor si protectiei mediului
din Romania
Gerrit Ybema,
ministrul afacerilor economice din Olanda
Jan Pronk,
ministrul locuintelor, planificarii teritoriului
si mediului din Olanda
ANEXA 1
PROCEDURA DE LICITATIE
pentru achizitionarea unor unitati de reducere a emisiilor (ERUPT)
1. Introducere
In baza Protocolului de la Kyoto, Comunitatea Europeana s-a angajat sa
reduca emisiile gazelor de sera (GHG) cu 8% in perioada 2008 - 2012, comparativ
cu nivelul emisiilor din anul 1990. Olandei, ca parte a Uniunii Europene, i s-a
cerut sa contribuie la indeplinirea acestui angajament prin reducerea emisiilor
gazelor de sera cu 6% . Intentia Olandei este sa realizeze cel putin 50% din
efortul sau pe plan intern pentru a veni in intampinarea Protocolului de la
Kyoto. Cealalta jumatate va fi realizata prin mijloacele Mecanismelor de la
Kyoto. Implementarea comuna (IC) este unul dintre aceste mecanisme.
Implementarea comuna este un mecanism prin care initiativele care vizeaza
reducerea emisiilor de gaze de sera sunt realizate de catre o tara pe
teritoriul altei tari. Unitatile de reducere a emisiilor ale acestui proiect
pot fi transferate de la tara gazda catre tara investitoare. Pentru a realiza
acest lucru, atat tara gazda, cat si tara investitoare aproba proiectul, ca
proiect de implementare comuna, si sunt de acord asupra raportarii comune la
secretariatul UNFCCC, care este imputernicit cu verificarea reducerilor de
emisii realizate. Prin ERUPT, Procedura de licitatie pentru achizitionarea unor
unitati de reducere a emisiilor, Olanda doreste sa introduca implementarea
comuna prin furnizarea de fonduri pentru achizitionarea unitatilor de reducere a
emisiilor si prin furnizarea unui cadru de lucru pentru aprobarea si raportarea
obligatiilor.
Acestea descriu conditiile pentru Procedura de licitatie pentru
achizitionarea unor unitati de reducere a emisiilor (ERUPT). Procedura a fost
stabilita in conformitate cu Directiva 93/36/EEC a Comunitatii Europene pentru
procurarea de resurse.
In cap. 2 sunt prevazute domeniul de utilizare, obiectivul ofertei,
criteriile de selectie si criteriile de acordare.
In cap. 3 este descrisa procedura de cerere pentru aceasta convocare pentru
oferte. In acest capitol sunt mentionate instructiunile pentru o oferta de
succes.
2. Domeniul de utilizare
2.1. Definitii
Urmatoarele definitii se folosesc pentru:
- gaze cu efect de sera, GHG - compusi gazosi ai atmosferei, atat naturali,
cat si artificiali, care absorb si reemit radiatii infrarosii, neincluse in
Protocolul de la Montreal; mai precis: dioxid de carbon (CO2), metan (CH4),
oxid de azot (N2O), hidrofluorocarbonati (HFCs), perfluorocarbonati (PFCs) si
hexafluorida de sulfura (SF6) (anexa A la Protocolul de la Kyoto);
- sursa - orice proces, activitate sau mecanism care degaja GHG, un aerosol
sau un precursor al GHG in atmosfera;
- rezervor - orice proces, activitate sau mecanism care inlatura GHG, un
aerosol sau un precursor al GHG din atmosfera;
- CCNUSC (UNFCCC) - Conventia-cadru a Natiunilor Unite asupra schimbarilor
climatice;
- CoP - Conferinta partilor la CCNUSC;
- Protocolul de la Kyoto, KP - protocol la CCNUSC privind obiectivul final
al realizarii limitarii emisiilor cuantificate si al angajamentelor de reducere
a acestora pentru promovarea unei dezvoltari durabile;
- anexa I - anexa I la CCNUSC "Lista tarilor care sau angajat sa
reduca cantitativ emisiile de GHG (membrii OECD plus majoritatea tarilor
central- si est-europene)";
- anexa B - anexa B la Protocolul de la Kyoto, partile din anexa I si
angajamentele de reducere ale acestora;
- implementare comuna, IC - indeplinirea angajamentului de reducere, conform
art. 3 din Protocolul de la Kyoto, de catre o tara (tara care dobandeste) prin
obtinerea, in conformitate cu art. 6 din Protocolul de la Kyoto, a unitatilor
de reducere a emisiilor din proiecte, intr-o alta tara (tara de transfer sau
tara gazda);
- unitate de reducere a emisiilor, URE - reducerea sau absorbtia emisiilor
de GHG a 1.000 kg CO2 echivalent rezultand dintr-un proiect vizand reducerea
emisiilor antropice (art. 6.3 din Protocolul de la Kyoto) pe durata
angajamentului de 5 ani in perioada 2008 - 2012, calculata in conformitate cu
Decizia 2/CoP3;
- cerere de credit - o cerere de credit asupra unei unitati de reducere a
emisiilor rezultate dintr-un proiect concret, initiat si derulat intr-o tara
gazda de catre vanzatorul cererii;
- ERUPT-x - Procedura de licitatie pentru achizitionarea unor unitati de
reducere a emisiilor in anul 2000; x = numarul ofertei;
- participant - entitate privata care actioneaza drept contractor pe langa
autoritatea ofertanta in cadrul ERUPT;
- reducere suplimentara - o reducere a emisiilor prin reducerea surselor
sau sporirea capacitatii de indepartare prin absorbtie, care este similara
celei care s-ar fi produs in lipsa proiectului propus [art. 6.1b] din
Protocolul de la Kyoto);
- acorduri interguvernamentale - acord intre guvernele tarilor care
achizitioneaza si tara gazda privind cooperarea generala in privinta
implementarii comune (de exemplu: memorandum de intelegere, scrisoare de
intentie, acord, tratat, protocol);
- studiu de baza - document care intr-o maniera temeinica stabileste in mod
obiectiv, sistematic si reproductibil situatia privind emisiile de GHG si alte
aspecte de mediu, inaintea inceperii proiectului de implementare comuna prin
mijloace de masurare si de calcul;
- validare - evaluare tehnica de catre un organism independent si
calificat, inaintea contractarii, pentru a afla daca reducerea emisiilor
estimate pentru un proiect poate fi considerata realista;
- certificare - evaluare tehnica de catre un organism independent si
calificat, pe parcursul perioadei de angajament, pentru a asigura ca reducerea
emisiilor din proiectul implementarii comune, masurata si propusa de
contractant, este reala;
- certificare URE - URE de la un proiect care a fost certificat.
2.2. Cadru: Implementarea comuna
De la sfarsitul secolului al XVIII-lea volumul GHG in atmosfera rezultat
din activitatea umana a crescut enorm. Cresterea a condus la incalzirea
suprafetei pamantului. Acest efect este numit efectul de sera intensificat. La Conferinta
Natiunilor Unite asupra mediului si dezvoltarii din 1992 de la Rio de Janeiro
s-a adoptat Agenda 21 si s-a recunoscut ca efectul de sera crescut ar trebui
stopat si, in consecinta, si emisiile de GHG ar trebui reduse.
Posibilitati de reducere a emisiilor exista in tarile in curs de dezvoltare
si in tarile cu economie in tranzitie din Europa Centrala si de Est, precum si
in Occident. Probabil costurile pentru reducerea emisiilor sunt mai ridicate in
Occident decat in multe piete care au aparut. Pe de alta parte, pietele
nou-aparute nu sunt capabile sa finanteze reducerea emisiilor, datorita altor
prioritati economice. Din acest motiv a fost introdus conceptul de implementare
comuna (IC). Prin implementarea comuna (IC) tarile coopereaza intr-un proiect
de reducere a emisiilor in tara cu economie in tranzitie. Proiectele sunt
definite ca proiecte de dezvoltare in care tara beneficiara este asistata in
dezvoltarea economiei sale si are avantaje de pe urma investitiilor si a
asistentei tehnice.
In decembrie 1997, la a treia intalnire a Conferintei partilor de la Kyoto,
au fost fixate obiective pentru multe tari (cele mai multe ale OECD/CEE)
privind emisiile de gaze cu efect de sera in perioada 2008 - 2012. Comunitatea
Europeana s-a angajat ea insasi sa reduca emisiile de gaze cu efect de sera
(GHG) cu 8% in perioada 2008 - 2012 comparativ cu nivelul emisiilor existent in
anul 1990. Olandei, ca parte a Uniunii Europene, i s-a cerut sa contribuie la
indeplinirea acestui obiectiv prin reducerea cu 6% a emisiilor de gaze cu efect
de sera (GHG). Este in intentia Olandei sa realizeze cel putin 50% din
eforturile sale pe plan intern pentru a indeplini angajamentele cuprinse in
Protocolul de la Kyoto. Cealalta parte va fi realizata prin mijloacele Mecanismelor
de la Kyoto. Implementarea comuna este unul dintre aceste mecanisme.
Prin folosirea mecanismului implementarii comune Olanda doreste sa
achizitioneze unitati de reducere a emisiilor (URE) produse in tarile gazda in
timpul perioadei de angajament 2008 - 2012, ca parte a obligatiilor olandeze
aflate sub incidenta termenilor Protocolului de la Kyoto. In acest scop Olanda
doreste sa cumpere solicitari asupra viitoarelor unitati de reducere a
emisiilor de la investitorii care au initiat si au condus proiecte in tari
gazda, inaintea perioadei de angajament.
In Protocolul de la Kyoto sunt prevazute conditiile de baza pentru
proiectele de implementare comuna. Aceste conditii sunt mult mai detaliate in
descrierea tehnica ERUPT.
2.3. Obiectul
ERUPT urmareste cumpararea de unitati de reducere a emisiilor, ca parte a
obligatiilor Olandei aflate sub incidenta termenilor Protocolului de la Kyoto,
ca acestea sa fie produse pe durata perioadei de angajament 2008 - 2012.
Prin ERUPT Olanda doreste sa cumpere credite pentru 2.000.000 de URE
(unitati de reducere a emisiilor).
Cantitatea minima care poate fi cumparata de la orice furnizor este de
100.000 URE. Nu exista o cantitate maxima per furnizor.
Daca proiectul genereaza mai multe cereri de credite in perioada 2008 -
2012 decat sunt necesare sub incidenta termenilor acordului, atunci Olanda va
avea dreptul sa cumpere aceste cereri de credite de la contractor la pretul
convenit in acord sau la pretul curent al URE pe piata in momentul livrarii, oricare
este cel mai mic.
Pretul
Pretul pentru cererile de credite nu a putut fi inca determinat. In scopul
acordarii contractului vor fi utilizate criteriile mentionate in sectiunea 2.6.
Olanda isi rezerva dreptul de a anula o oferta daca preturile sau alte conditii
devin nefavorabile.
2.4. Descrierea tehnica
Produsul: Cereri de credite pentru URE
O unitate de reducere a emisiilor sau URE este o reducere sau o retinere a
emisiilor de GHG echivalent a 1.000 kg CO2, rezultand dintr-un proiect care a
urmarit reducerea emisiilor antropice (art. 6.3 din Protocolul de la Kyoto) in
perioada de angajament 2008 - 2012, calculata in conformitate cu Decizia
2/CoP3.
Urmatoarele elemente din aceasta definitie sunt importante:
1. URE sunt produse numai in proiecte.
Pentru a produce URE un proiect trebuie sa fie initiat, conducand la
reducerea emisiilor de GHG prin micsorarea numarului de surse sau prin marirea
numarului de rezervoare. Orice oferta asupra URE in cadrul ERUPT este de aceea
intotdeauna legata de un proiect de implementare comuna in care se vor produce
URE.
2. Proiectul trebuie sa urmareasca in mod special reducerea emisiilor de
GHG.
Reducerea emisiilor de GHG va fi un efect dorit sau secundar al multor
proiecte comerciale si de investitii. De exemplu, multe investitii in
eficientizarea energiei sunt motivate la inceput de reducerea costurilor, dar
au un efect asociat de reducere a emisiilor.
Proiectele cu perspective comerciale normale nu sunt considerate proiecte
de implementare comuna, chiar daca ele conduc la o reducere a emisiilor de GHG.
In consecinta, aceste reduceri de emisii nu sunt considerate URE aflate sub
incidenta Protocolului de la Kyoto. Numai acele proiecte realizand o reducere a
emisiilor de GHG in plus fata de cele care s-ar fi produs fara demararea
proiectului specific sunt considerate proiecte cu implementare comuna. Acest
lucru ar putea fi realizat, de exemplu, prin folosirea tehnologiilor specifice.
Cei care prezinta oferte trebuie sa faca in mod clar cunoscut in ce masura
reducerile emisiilor de GHG din proiectele lor pot fi considerate mai mari fata
de ceea ce s-ar fi produs altfel.
3. Implementarea comuna este un mecanism sub incidenta Protocolului de la
Kyoto (KP).
Protocolul de la Kyoto stabileste ca URE pot fi transferate numai de la o
parte la alta parte, ceea ce inseamna de la un guvern la alt guvern. In
consecinta, entitati particulare nu pot niciodata poseda, dobandi sau vinde
URE. Totusi ele pot fi autorizate de catre o parte sa participe la actiuni care
conduc la producerea, transferul sau la dobandirea de URE. Acest lucru sta la
baza ERUPT. Prin acceptarea unui contract de la ERUPT un contractor este
autorizat sa asiste Olanda in generarea si dobandirea de URE de la tara gazda.
Prin acordarea contractului Olanda depune o cerere pentru URE care urmeaza sa
fie generate din proiectul specific. Din acel moment nici o alta parte nu mai
poate cere nici o URE din proiectul de implementare comuna. Tara gazda
autorizeaza contractantul sa isi dea concursul in generarea de URE si sa le
transfere in Olanda prin emiterea unei scrisori de aprobare pentru proiect. O
scrisoare de aprobare din partea tarii gazda este, in consecinta, o parte
obligatorie a ofertei dumneavoastra.
4. URE este legata de perioada de angajament 2008 - 2012.
ERUPT considera doar reducerile din perioada 2008 - 2012. URE produse
inaintea acestei perioade nu pot fi cumparate sau transferate de catre Olanda.
Acestea pot deveni transferabile daca CoP, in una dintre intrunirile viitoare,
deschide posibilitatea de a le face bancabile sau alte modalitati. Ca rezultat,
proiectul din care se ofera cereri de credite trebuie sa fie operational si
distinct in perioada 2008 - 2012.
5. URE este calculata in conformitate cu Decizia 2/CoP3.
CoP3 este Conferinta partilor ce s-a desfasurat la Kyoto in luna noiembrie
1997. In Decizia 2 au fost stabilite liniile directoare pentru calculul
reducerilor de emisii. Oricum, acestea sunt inca subiectul discutiilor si
negocierilor dintre parti. Din consideratie pentru ERUPT, Olanda a formulat o
metoda mai practica de calcul, bazata pe liniile directoare ale CoP (vezi
urmatoarea sectiune). Autoritatea ofertanta va valida URE oferita prin aceasta
metoda. Se asteapta din partea Conventiei-cadru a Natiunilor Unite asupra
schimbarilor climatice ca aceasta va face disponibile linii directoare privind
calculul URE, pe baza intalnirilor CoP, inainte de anul 2008. Calculul final al
URE si transferul se vor baza pe aceste linii directoare ale Conventiei-cadru a
Natiunilor Unite asupra schimbarilor climatice.
Calculul URE
Linia de baza
URE a fost intotdeauna calculata corespunzator unei linii de baza. Linia de
baza este situatia privind emisiile de GHG inaintea inceperii implementarii
comune, proiect stabilit prin masuratori si calcule. Ca obiectiv, trebuie sa
fie stabilita o cale sistematica si reproductibila. O linie de baza poate fi o
cifra absoluta (de exemplu: cantitatea de metan emisa de un pamant cu moloz)
sau o cifra relativa la o unitate de productie (de exemplu: cantitatea de
energie folosita pentru obtinerea unui kg de hartie intr-o fabrica de hartie
sau cantitatea de CO2 emisa pentru producerea unui MW de energie).
Studiul liniei de baza trebuie sa satisfaca urmatoarele cerinte:
1. situatia de pornire trebuie sa fie descrisa in cuvinte si sustinuta de
date privitoare la emisiile de GHG, insa, de asemenea, trebuie sa dea atentie
efectelor de mediu asupra aerului, apei, solului, sanatatii umane si
biodiversitatii;
2. studiul liniei de baza trebuie sa fie executat in conformitate cu
procedurile descrise in anexa nr. 2 la aceasta procedura de licitatie;
3. cuantificarea emisiilor de GHG trebuie aplicata 12 luni consecutive
inaintea datei de incepere a proiectului de implementare comuna;
4. trebuie sa se arate ca anul pentru care studiul liniei de baza se
desfasoara este unul reprezentativ.
Estimare
Dupa aceea trebuie sa estimati reducerea GHG, ca o consecinta a proiectului
de implementare comuna. Estimarile trebuie facute pentru fiecare an, de la data
inceperii proiectului pana la incheierea acestuia. Estimarile facute pentru
anii 2008 - 2012 trebuie sa fie folosite pentru oferta dumneavoastra de cereri.
Validare
Ca etapa in aprecierea propunerilor, autoritatea ofertanta va avea studiul
liniei de baza si estimarea producerii URE validate. Pe baza acestei validari
autoritatea ofertanta va decide daca va achizitiona cererile oferite.
Certificare
Pe perioada angajamentului reducerea reala de GHG, de exemplu cantitatea
reala de URE produsa, trebuie sa fie stabilita. Acest lucru trebuie facut prin
efectuarea unui studiu de monitorizare, care este realizat folosindu-se o
metodologie similara celei de la studiul liniei de baza. Studiul de
monitorizare trebuie sa fie certificat de un organism independent, recunoscut
de Conventia-cadru a Natiunilor Unite asupra schimbarilor climatice. O data
certificata URE (unitatea de reducere a emisiilor) este oficiala si poate fi
transferata din tara gazda catre Olanda.
In momentul lansarii ERUPT nici un organism care sa certifice reducerile
emisiilor de GHG nu a fost inca recunoscut de CCNUSC si nici o linie de baza nu
a fost agreata cu privire la felul in care vor fi realizate monitorizarea si
certificarea. Se asteapta ca asemenea organisme si linii de baza vor exista
pana in anul 2008 sau mai devreme. Daca asemenea organisme si linii de baza nu
vor exista pana atunci, Olanda si tara gazda vor decide asupra procedurii de
certificare.
Transferul URE (unitatii de reducere a emisiilor)
Contractarea, livrarea cererilor de credite de catre participant si
transferul ulterior al URE trebuie sa aiba loc conform descrierii urmatoarei
proceduri:
1. proiectul este aprobat de tara gazda ca proiect de implementare comuna.
Aprobarea proiectului este depusa intr-o scrisoare de aprobare de catre tara
gazda;
2. dupa aceea, daca propunerea este acceptata de autoritatea ofertanta,
contractul ERUPT dintre autoritatea ofertanta si participant reglementeaza
aprobarea proiectului de catre Olanda si fixeaza baza legala pentru
tranzactiile financiare dintre autoritatea ofertanta si furnizor;
3. URE devine oficiala o data certificata pe durata perioadei de
angajament;
4. pe baza scrisorii de aprobare si a contractului ERUPT Olanda poate sa
puna in practica cererile de credite, iar transferul URE de la tara gazda catre
Olanda va avea loc. Tara gazda si Olanda vor raporta in comun transferul
Secretariatului CCNUSC.
Cerinte specifice pentru proiectele generatoare de URE:
- trebuie sa fie dovedit faptul ca reducerea emisiilor de GHG sau cresterea
absorbtiei prin rezervoare naturale nu ar fi avut loc fara proiectul de
implementare comuna;
- proiectul poate fi implementat in orice tara mentionata in anexa I.
Oricum, Olanda a facut deja reglementarile de baza asupra implementarii comune
cu un numar de tari care ar putea facilita aprobarea proiectelor de
implementare comuna pe teritoriul lor. Aceste tari sunt:
- x;
- y;
- z;
- tara gazda trebuie sa aiba aprobarea proiectului in scris;
- un studiu al liniei de baza trebuie sa fi fost realizat;
- finantarea proiectului trebuie incheiata inainte ca un contract sa poata
fi semnat.
2.5. Criterii de excludere si selectie
1. Criterii de excludere: Orice reprezentant poate fi descalificat daca:
- este in stare de faliment sau este pe punctul de a intra in stare de
faliment, afacerile sale vor fi administrate de catre tribunal, a intrat in
aranjamente cu creditori sau este in orice situatie analoaga survenind din
proceduri similare aflate sub incidenta legilor si regulamentelor nationale;
- este subiectul procedurilor de declarare a falimentului, unui ordin de
lichidare obligatorie sau administrativ, printr-o hotarare judecatoreasca, sau
unei puneri in ordine cu creditorii ori este subiectul oricaror alte proceduri
aflate sub incidenta legilor si a regulamentelor nationale;
- a fost condamnat pentru un delict privind conduita sa profesionala
printr-o sentinta judecatoreasca in vigoare;
- a fost vinovat pentru o conduita profesionala necorespunzatoare, dovedita
prin orice mijloace care pot fi justificate de autoritatile contractante;
- nu si-a indeplinit obligatiile legate de plata contributiilor securitatii
sociale, in conformitate cu prevederile legale ale tarii in care s-a stabilit
sau ale tarii autoritatilor contractante;
- nu si-a indeplinit obligatiile legate de plata taxelor, in conformitate
cu prevederile legale ale tarii in care este stabilit sau ale tarii autoritatilor
contractante;
- se face vinovat de reprezentarea gresita in furnizarea informatiilor
cerute sub incidenta prevederilor acestor competente asupra criteriilor pentru
selectia calitativa.
In ceea ce priveste dovada criteriilor de excludere, aceasta poate fi data
de primele 3 criterii, prin prezentarea cazierului judiciar sau prin
neprezentarea acestuia; prin prezentarea unui certificat eliberat de
autoritatea competenta din tara de origine sau din tara din care aceasta
persoana vine se arata ca nici unul dintre aceste cazuri nu se aplica
ofertantului. Dovada criteriilor 5 si 7 poate fi data de un certificat eliberat
de autoritatea competenta. In cazul in care tara interesata nu elibereaza
asemenea documente, a caror dovada este data de ofertant, acestea pot fi
inlocuite de o declaratie sub prestare de juramant sau, in tari in care
prestarea de juramant nu este folosita, printr-o declaratie solemna, pe propria
raspundere, data de ofertant in fata autoritatilor juridice sau administrative
competente, notar ori organe competente profesional sau comercial din tara
ofertantului ori din tara sa de origine. Dovada criteriilor 4 si 6 nu este
necesar a fi data.
2. Situatia financiara si economica: Reprezentantul trebuie sa fie apt din
punct de vedere financiar sa elibereze cereri. Dovada poate fi furnizata de:
- prezentarea bilantului contabil sau a extraselor din acesta, unde
publicarea unui bilant este ceruta sub incidenta legii in tara in care
reprezentantul este stabilit;
- o declaratie a cifrei de afaceri totale a reprezentantului si cifra sa de
afaceri cu privire la bunurile asociate prin contract, pe ultimii 3 ani
financiari;
- declaratii adecvate de la bancheri.
3. Capacitatea tehnica: Dovada capacitatii tehnice a reprezentantului
trebuie furnizata prin unul sau mai multe dintre urmatoarele mijloace:
- scurta descriere a proiectului care conduce la generarea cererilor de
credite asupra URE;
- o lista a principalelor livrari indeplinite sau proiecte realizate in
ultimii 3 ani, cu datele, cantitatile si destinatarii implicati, publici sau
particulari;
- o descriere a posibilitatilor tehnice ale reprezentantului, masurile de
asigurare a calitatii si posibilitatile de studiu si de cercetare;
- indicatii ale tehnicienilor sau ale organelor tehnice implicate,
indiferent daca apartin sau nu apartin in mod direct de reprezentant, in
special ale celor responsabili pentru controlul calitatii;
- o verificare realizata de expeditor sau in numele lui, de un organ
oficial competent al tarii in care furnizorul este stabilit, cu privire la
acordul organului asupra capacitatilor de productie ale reprezentantului si,
daca este necesar, si asupra posibilitatilor de studiu si cercetare, precum si
asupra masurilor de control al calitatii.
Urmatoarea metodologie va fi folosita pentru a evalua criteriile de
selectie:
1. Evaluarea criteriului 1 (criteriul de excludere). Partea este exclusa
daca nu indeplineste unul dintre criterii.
2. Evaluarea criteriului 2 (situatia financiara si economica), exprimata
sub forma unei note numerice de la 0 - 20.
3. Evaluarea criteriului 3 (capacitatea tehnica), exprimata sub forma unei
note numerice de la 0 la 80:
a) descrierea proiectului: 0 - 50 puncte;
b) referinte: 0 - 20 puncte, maximum 2 puncte per proiect, total 10
proiecte;
c) facilitati, controlul calitatii, capacitati de productie: 0 - 10 puncte.
4. Partea va fi descalificata daca nota finala este mai mica de 65 si/sau
nota 2 este mai mica de 12 si/sau nota 3a) este mai mica de 50 si/sau nota 3b)
este mai mica de 12.
5. Partea care obtine nota cea mai mare va fi invitata sa prezinte o
propunere.
2.6. Criteriile de acordare a contractului
Contractele vor fi acordate pe baza atractivitatii economice.
Urmatoarele elemente vor fi luate in considerare:
1. pretul;
2. proiectul propus si tehnologia trebuie sa fie considerate fezabile si
capabile sa realizeze standardul URE (validare tehnica);
3. proiectul trebuie sa aiba o baza financiara sanatoasa (validare
economica);
4. proiectul trebuie sa fie organizat intr-o asemenea maniera incat URE sa
poata fi livrata in perioada de angajament 2008 - 2012;
5. proiectul nu trebuie sa cauzeze nici un efect negativ semnificativ
asupra mediului sau social;
6. stabilitatea economica a tarii de destinatie nu poate forma o amenintare
asupra continuitatii proiectului (evaluare folosind ratingul NCM).
Urmatoarea metodologie va fi folosita pentru a evalua criteriile de
acordare a contractului:
1. Evaluarea criteriului 2, exprimata sub forma unei note numerice de la 0
la 100.
2. Evaluarea criteriului 3, exprimata sub forma unei note numerice de la 0
la 100.
3. Evaluarea criteriului 4, exprimata sub forma unei note numerice de la 0
la 100.
4. Proiectul nu va fi acordat drept contract daca nota este mai mica de 65
la oricare dintre criterii.
5. Calculand media notelor, ponderea mare o au criteriile 5 si 6.
Exemple:
- nota x 1 pentru un rating NCM de 1 sau 2;
- nota x 0,85 pentru un rating NCM de 3 sau 4;
- nota x 0,7 pentru un rating NCM de 5.
Proiectul va fi respins daca nota finala va fi mai mica de 65. Un factor de
corectie similar va fi folosit in cantarirea efectelor de impact asupra
mediului si social.
6. Toate proiectele cu note mai mari de 65 vor fi clasificate pe baza
pretului in comparatie cu nota. Contractele vor fi acordate proiectelor cu cel
mai mare grad de apreciere [valoarea cea mai mare din punct de vedere material
(bani), cel mai scazut raport pret/nota].
Bugetul este disponibil pentru oferta pana la concurenta sumei de .........
guldeni olandezi.
O vizita la santier va face parte integranta din procedura de acordare a
contractului.
2.7. Adrese utile:
- numele si adresa Ministerului Afacerilor Economice;
- numele si adresa organizatiei care face oferta;
- numele si adresa autoritatilor din tara gazda.
3. Procedura de aplicare
3.1. Generalitati
ERUPT este organizata conform normelor restrictionate ale Uniunii Europene.
ERUPT consta in doua faze: o faza de selectie si o faza de acordare a unui
contract. In faza de selectie cei care prezinta oferte pot prezenta autoritatii
ofertante un formular de exprimare a interesului. Firmele care si-au exprimat
interesul sunt protejate, evaluate prin intermediul criteriilor de selectare
prevazute in sectiunea 2.5 si in final clasificate. Olanda va informa
autoritatile cuvenite din tarile gazda. Dupa impunerea criteriilor de excludere
si selectare, acele firme considerate a avea cele mai bune perspective vor fi
selectate.
Urmatoarea faza este cea a acordarii contractului. Autoritatea ofertanta va
intentiona sa invite cel putin 5 firme pentru a prezenta o propunere.
Propunerile vor fi evaluate in conformitate cu criteriile de acordare a
contractului prevazute in sectiunea 2.6. Daca propunerea dumneavoastra nu este
acceptata, autoritatea ofertanta va rambursa o suma de @@ guldeni olandezi
(T.V.A. inclusa) pentru lansarea pe piata a propunerii.
O noua convocare pentru oferte va fi prezentata daca mai putin de 3 firme
trec de faza de selectie. Daca dupa aceasta a doua convocare pentru oferte tot
mai putin de 3 firme trec de faza de selectie, autoritatea ofertanta va incepe
procedura de negociere.
Procedura este prezentata schematic in anexa nr. 6.
3.2. Faza de selectie
Exprimarea interesului trebuie sa contina urmatoarele informatii:
- formular de cerere completat;
- documentele mentionate la sectiunea 2.5 pct. 1 "Criterii de
excludere";
- extras din registrul comertului;
- bilantul contabil pe anul 1998;
- referinte cu privire la initierea unor proiecte similare (maximum 5);
- referinte cu privire la functionarea unor proiecte similare (maximum 5);
- referinte cu privire la tehnologia care va fi folosita in proiect.
Formularul de cerere trebuie sa fie un document concis care sa contina cele
mai relevante informatii despre proiectul si despre firma dumneavoastra, despre
destinatar si despre ceilalti parteneri de proiect ai dumneavoastra. Formularul
de cerere este atasat ca anexa nr. 1.
Sunteti instiintat ca acest formular este obligatoriu, iar cererea
dumneavoastra trebuie sa contina toate elementele mentionate in acest formular.
Cererile care nu au formularul obligatoriu nu vor fi luate in considerare.
Trebuie sa trimiteti cererea dumneavoastra catre autoritatea ofertanta prin
posta sau personal inainte de termenul limita mentionat in programul orar
(sectiunea 3.5).
Propunerile care sosesc dupa termenul limita sau propunerile trimise sub
alte forme, cum ar fi prin fax sau e-mail, nu vor fi luate in considerare.
3.3. Faza de acordare a contractului
Firmele selectate in faza anterioara vor fi imputernicite de autoritatea
ofertanta sa prezinte o propunere. Propunerea trebuie sa contina urmatoarele
documente:
1. oferta de cereri de credite pentru URE, numar de pozitie, pret, durata
de livrare;
2. scrisoare de aprobare din partea tarii gazda;
3. descrierea tehnica detaliata a proiectului;
4. informatii financiare detaliate ale proiectului;
5. studiul liniei de baza a implementarii comune.
Formularele privind aceste documente sunt prevazute in anexele la aceasta
procedura de licitatie.
Propunerile carora le lipseste oricare dintre aceste documente nu vor fi
luate in considerare.
_________________________________________________________
| P.M. Instructiunile detaliate de participare |
| la licitatie vor fi elaborate de organizatia ofertanta. |
|_________________________________________________________|
3.4. Publicarea rezultatelor ofertei
Firmele care au trimis o oferta vor fi informate in scris despre
rezultatele acesteia. Rezultatele ofertei vor fi publicate in @@@@@. Daca este
nevoie, autoritatii ofertante i se poate solicita sa furnizeze clarificari
verbale.
3.5. Termene de desfasurare
Actiunea Data
Publicarea ofertei x
Incheierea ofertei
Selectarea furnizorilor, invitatie pentru propuneri
Incheierea primirii propunerilor
Acordarea contractului
Publicarea rezultatelor ofertei
ANEXA 1
Formularul de cerere pentru selectie
Formularul de cerere pentru exprimarea interesului consta in 3 parti. Va
rugam sa incepeti fiecare parte pe o pagina noua.
1. INFORMATII GENERALE
1.1. Numele si adresa solicitantului
Numele firmei
Adresa
Codul strazii si adresa
Adresa postala
Codul strazii si adresa postala din oras
Tara
Persoana de contact
Denumirea functiei
Numarul de telefon
Numarul de fax
Numarul bancar
Banca
Numarul de angajati
Domeniul principal de activitate al firmei
Numarul CPA
Numarul de inregistrare la camera de comert
Data inregistrarii
1.2. Partenerii de proiect
Numele firmei
Adresa
Codul strazii + oras + adresa din tara
Tara
Persoana de contact
Denumirea functiei
Numarul de telefon
Numarul de fax
Numarul de angajati
Domeniul principal de activitate al firmei
Numarul CPA
Numarul de inregistrare la camera de comert + oras
Data inregistrarii
2. INFORMATII DESPRE PROIECT
2.1. Rezumatul proiectului
Genericul proiectului (maximum 40 de pozitii)
Rezumat (maximum 100 de cuvinte despre cele mai importante
caracteristici ale proiectului)
Data de incepere a proiectului
Data de incetare a proiectului
Totalul estimat de cereri de URE pentru a fi livrate
Pretul oferit per URE
Costurile totale estimate ale proiectului
2.2. Definirea proiectului (maximum 750 de cuvinte)
Obiectiv, rezultate asteptate
Fond, istoric, locatie, relatii cu alte proiecte, obiective pe termen
lung si scurt, structura finantarii, calculul producerii de URE
2.3. Plan operational (maximum 500 de cuvinte)
Fazele proiectului, activitatile care trebuie realizate, materiale
necesare si de calcul, planificarea proiectului, intinderea in timp,
bugetul estimat per faza de proiect
2.4. Colectivul de proiect (maximum 250 de cuvinte)
Descrierea solicitantului, descrierea relatiei dintre partenerii de
proiect
3. SEMNATURI
Partile subsemnatare sunt de acord sa realizeze proiectul cum a fost
descris in aceasta propunere de selectie si sa fie angajat sa execute sarcinile
mentionate.
Solicitant
Numele si prenumele
Denumirea functiei
Localitatea
Data
Semnatura
Partener/Parteneri
Numele si prenumele
Denumirea functiei
Localitatea
Data
Semnatura
Anexe:
- extras de la registrul comertului;
- bilantul contabil anual;
- referinte cu privire la initierea unor proiecte similare;
- referinte cu privire la functionarea unor proiecte similare;
- referinte cu privire la tehnologia care va fi folosita in proiect.
ANEXA 2
Conceperea Scrisorii de aprobare
Scrisoare de aprobare
Subsemnatul, reprezentant legal al <numele tarii/regiunii>, parte a
Protocolului de la Kyoto,
Preambul, referinte, declaratii politice
referitor la:
numarul de propuneri <numarul propunerii indicat de firma>, numita
<numele propunerii>, mentionata de acum incolo proiectul,
de catre <numele autorului propunerii>, mentionat de acum incolo
contractant,
datare <data propunerii>,
pe baza conditiei prin care proiectul este acceptat de Guvernul Olandei si
a contractului privind livrarea de URE care este semnat intre Guvernul Olandei
si contractant,
declar ca:
<tara gazda> recunoaste proiectul ca fiind un proiect de implementare
comuna in conformitate cu art. 6 din Protocolul de la Kyoto;
proiectul se supune cerintelor unui proiect de implementare comuna stabilit
de guvernul <tarii gazda>, astfel cum a fost prezentat in Termenii de
referinta ai ofertei OCURE din <data, referinta>;
<tara gazda> autorizeaza contractantul sa sprijine producerea de URE
prin realizarea proiectului in conformitate cu art. 6 din Protocolul de la
Kyoto;
<tara gazda> va transfera <procentaj> din garantarea URE
produsa prin proiect Guvernului Olandei pe perioada 2008 - 2012;
<tara gazda> si Olanda vor raporta in comun transferul
Secretariatului CCNUSC (Conventia-cadru a Natiunilor Unite asupra schimburilor
climatice).
Conceput <data>,
<orasul, tara>
Semnat
Din partea tarii gazda Din partea contractantului
Numele complet al tarii Numele complet al firmei
Numele: Numele:
Pozitia: Pozitia:
Data: Data:
Semnatura: Semnatura:
ANEXA 3
Formularul descrierii tehnice a proiectului
_____________________________________________________________
| P.M. Formular care va fi elaborat de autoritatea ofertanta. |
|_____________________________________________________________|
Rezumatul proiectului
Genericul proiectului (maximum 40 de pozitii)
Rezumat (maximum 100 de cuvinte despre cele mai importante caracteristici
ale proiectului)
Data de incepere a proiectului
Data de incetare a proiectului
Totalul estimat de cereri de URE pentru a fi livrate
Pretul oferit per URE
Costurile totale estimate ale proiectului
Definirea proiectului
Fond, istoric, locatie
Obiective pe termen lung si scurt
Rezultate
Calculul producerii de URE
Analiza fezabilitatii
Plan operational
Fazele proiectului
Activitatile care trebuie realizate, jaloane si puncte de decizie
Materiale necesare si de calcul
Planificarea proiectului
Durata
Organizarea proiectului
Indicati cum este organizat proiectul, ce persoane si organe sunt
implicate, cum sunt indeplinite sarcinile
Evaluarea riscului
Riscuri tehnice
Riscuri economice
Riscuri organizatorice
Riscuri manageriale
Activitati de monitorizare
Descrierea activitatilor de monitorizare
Planificarea activitatilor de monitorizare
Reducerea exceselor
Aprecierea alternativelor
Motivatia tehnologiei alese
Alte efecte
Efecte asupra mediului
Efecte social-culturale
Efecte economice.
ANEXA 4
Formularul descrierii proiectului financiar
_____________________________________________________________
| P.M. Formular care va fi elaborat de autoritatea ofertanta. |
|_____________________________________________________________|
ANEXA 5
Formularul studiului liniei de baza a implementarii comune
_____________________________________________________________
| P.M. Formular care va fi elaborat de autoritatea ofertanta. |
|_____________________________________________________________|
ANEXA 6*)
*) Anexa nr. 6 este reprodusa in facsimil.
Procedura ERUPT
________________________________
| 1. Reglementari si proceduri |
|________________________________|
________________ ________________
| | | |
| MoU per parte | | ToR |
| si anexa la el | | |
|________________| |________________|
________________________________
| 2. Informatii |
|________________________________|
________________ ________________
| | | Anuntul |
| Publicarea | | indicativ in |
| in BB | | M.O. al CEE |
|________________| |________________|
________________________________
| 3. Procurare - Faza de selectie|
|________________________________|
____________ ___________ ______________________ __________ ________
| Anuntul | | Expresii | |Aprecierea criteriilor| |Contractul| |Selectia|
|contractului| | ale | | de excludere si | | tarii | |firmelor|
|M.O. al CEE | |Interesului| | selectie | | gazda | | |
|____________| |___________| |______________________| |__________| |________|
________________________________
| 4. Procurare - Faza de |
| acordare a contractului |
|________________________________|
________________________________
| 4a. Cereri pentru propuneri |
|________________________________|
_____________________ _____________ ________________________
| Invitatii pentru | | Aprobarea | | Oferta inclusiv |
| propuneri detaliate | | tarii gazda | | Scrisoarea de Aprobare |
|_____________________| |_____________| |________________________|
________________________________
| 4b. Aprecierea propunerilor |
|________________________________|
___________ _____________ _____________ ______________ _______________
| Validarea | | Aprecierea | | | | | | |
| sub PK a | | criteriilor | | | | Anunturi de | | Anunturi
|
|criteriilor| |de acordare a| | Clasificare | |acordare catre| | de respingere
|
| de IC | | contractului| | | |reprezentanti | |
|
|___________| |_____________| |_____________| |______________|
|_______________|
________________________________
| 5. Aprobare/Contractare |
|________________________________|
___________ ___________________________ _____________________________
|Contractare| | Anuntul acordarii | | Informarea tarilor gazda |
| | |contractului in M.O. al CEE| |asupra acordarii contractului|
|___________| |___________________________| |_____________________________|
________________________________
| 6. Implementare |
|________________________________|
__________________ ________________
| Plati in avans | | Monitorizare |
|__________________| |________________|
________________________________
| 7. Etapa finala |
|________________________________|
_________________________ ____________ ______________ ______________
|Producerea, certificarea | | Verificari | | Reglementare | | Raportare la |
| si livrarea URE | | | | finala | | CCUNSC |
|_________________________| |____________| |______________| |______________|