ORDONANTA
URGENTA Nr. 73 din 28 iunie 2007
privind organizarea si
functionarea Agentiei pentru Serviciile Societatii Informationale
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 444 din 29 iunie 2007
Prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.25/2007
privind stabilirea unor măsuri pentru reorganizarea aparatului de lucru al
Guvernului, cu modificările şi completările ulterioare, a fost prevăzută
înfiinţarea în subordinea Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei
Informaţiei a Autorităţii Naţionale pentru Serviciile Societăţii
Informaţionale, care urma să preia atribuţiile Inspectoratului General pentru
Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei în domeniul operării la nivel naţional a
sistemelor informatice ale administraţiei publice centrale, ce furnizează
servicii publice destinate guvernării prin mijloace electronice. Până la
această dată autoritatea nu a fost organizată, întrucât reanalizarea cadrului
de funcţionare a dus la concluzia necesităţii transformării acestei autorităţi
în agenţie, structură adecvată atribuţiilor pe care aceasta urmează să le
îndeplinească.
Ţinând seama de faptul că neadoptarea de măsuri
imediate, prin ordonanţă de urgenţă, ar conduce la dificultăţi în ceea ce
priveşte o funcţionare optimă a acestei instituţii, situaţie extraordinară a
cărei reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art.115 alin.(4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă:
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Agenţia pentru Serviciile Societăţii
Informaţionale, denumită în continuare ASSI se organizează şi funcţionează ca
instituţie publică cu personalitate juridică în subordinea Ministerului
Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, în scopul implementării şi operării
la nivel naţional a sistemelor informatice ale administraţiei publice centrale
ce furnizează servicii publice destinate guvernării prin mijloace electronice.
(2) ASSI are sediul în municipiul Bucureşti, Str.
Italiană nr. 22, sectorul 2.
(3) ASSI poate dispune de sedii teritoriale.
(4) ASSI îşi desfăşoară activitatea în conformitate
cu legislaţia în vigoare şi cu regulamentul propriu de organizare şi
funcţionare.
(5) Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale
ASSI se asigură integral din venituri proprii.
Art. 2. - în realizarea obiectului său de activitate,
ASSI are următoarele atribuţii principale:
a) dezvoltă şi operează Sistemul e-guvernare, Sistemul
electronic de achiziţii publice şi Sistemul informatic pentru atribuirea
electronică a autorizaţiilor de transport internaţional rutier de marfă şi
pentru atribuirea electronică a traseelor naţionale din programele de transport
prin serviciile regulate judeţene, interjudeţene limitrofe şi interjudeţene;
b) reglementează activităţile specifice furnizării
serviciilor de guvernare prin mijloace electronice, în condiţiile legii;
c) implementează, coordonează şi operează la nivel
naţional sisteme informatice şi de comunicaţii proprii, în scopul furnizării
serviciilor destinate guvernării prin mijloace electronice;
d) colaborează cu instituţii şi organizaţii
naţionale, regionale şi internaţionale din domeniul său de competenţă;
e) înaintează către ministerul de specialitate
propuneri de acte normative pentru îmbunătăţirea cadrului legislativ în
domeniul furnizării de servicii publice prin mijloace electronice şi al
serviciilor societăţii informaţionale;
f) auditează, la cerere, performanţa aplicaţiilor şi
sistemelor informatice destinate furnizării de servicii publice prin mijloace
electronice;
g) selectează procesatorii de plăţi online cu card în
cadrul proiectului „Ghişeul virtual de plăţi";
h) asigură recunoaşterea în sistemele pe care le
operează a oricărei semnături electronice extinse bazate pe un certificat calificat
emis de un furnizor de servicii de certificare acreditat;
i) poate acorda consultanţă de specialitate pentru
instituţii şi organizaţii naţionale, regionale şi internaţionale;
j) poate încheia convenţii, protocoale, înţelegeri cu
instituţiile din ţară care au atribuţii în domeniu şi cu instituţiile similare
din străinătate, în condiţiile legii;
k) poate fi membru sau membru fondator al
organizaţiilor interne şi internaţionale de specialitate şi poate participa la
activităţile acestora;
l) realizează cercetări,
studii, analize, sinteze, activităţi de proiectare şi cursuri de pregătire
privind domeniile sale de activitate;
m) urmăreşte interoperabilitatea aplicaţiilor de
guvernare prin mijloace electronice;
n) întocmeşte rapoarte anuale asupra activităţii
proprii, pe care le supune spre aprobare ministrului comunicaţiilor şi
tehnologiei informaţiei;
o) exercită oricare alte activităţi stabilite în
sarcina sa în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare.
Art. 3. - (1) ASSI colaborează cu ministerele şi
celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale,
având dreptul de a solicita şi de a primi din partea acestora informaţiile
necesare pentru realizarea atribuţiilor sale.
(2) In activitatea sa ASSI
este sprijinită de un comitet consultativ, format din 5 membri, dintre care
unul este reprezentantul Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei
Informaţiei, iar unul al Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.
(3) Numirea membrilor şi regulamentul de organizare
şi funcţionare a comitetului consultativ se aprobă prin ordin al ministrului
comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei.
(4) ASSI poate prelua, în condiţiile legii,
infrastructuri de comunicaţii ale altor instituţii publice.
CAPITOLUL II
Conducerea, structura organizatorică şi asigurarea
surselor de finanţare a activităţii
Art. 4. - (1) Conducerea ASSI
este asigurată de un preşedinte, ajutat de 2 vicepreşedinţi.
(2) Preşedintele este ordonator de credite şi
reprezintă instituţia în relaţiile cu terţe persoane fizice şi juridice.
(3) La nivelul ASSI se constituie comisii tehnice
pentru susţinerea activităţii de reglementare şi supraveghere. Membrii
comisiilor vor fi nominalizaţi de conducătorii instituţiilor implicate.
(4) Prin decizie a preşedintelui ASSI se pot
constitui comitete şi pe alte domenii de activitate.
(5) In exercitarea
atribuţiilor ce îi revin, preşedintele emite decizii, care pot avea caracter
normativ sau individual.
(6) Deciziile prin care se adoptă norme se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
(7) Preşedintele şi vicepreşedinţii sunt numiţi şi
revocaţi prin ordin al ministrului comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei.
(8) Numirea în funcţie atât a preşedintelui, cât şi a
celor 2 vicepreşedinţi se face în urma susţinerii şi promovării unui concurs,
în condiţiile legii.
(9) Salariul preşedintelui şi al vicepreşedinţilor se
stabilesc prin ordin al ministrului comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei,
în condiţiile legii.
(10) Atribuţiile preşedintelui se stabilesc prin
Regulamentul de organizare şi funcţionare a ASSI.
(11) Preşedintele poate delega o parte din
atribuţiile sale altei persoane din structura organizatorică a ASSI.
Art. 5. - (1) Regulamentul de organizare şi
funcţionare, structura organizatorică şi numărul maxim de posturi ale ASSI se
aprobă prin ordin al ministrului comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei.
(2) La nivelul ASSI se pot constitui unităţi de
management al proiectului, în condiţiile prevăzute de lege.
Art. 6. - (1) Veniturile proprii ale ASSI se asigură
din următoarele surse:
a) tarife aferente sistemelor informatice pe care le administrează şi operează, încasate potrivit legii;
b) tarife pentru activităţile desfăşurate în domeniul
său de activitate;
c) donaţii, legate şi sponsorizări în condiţiile
legii;
d) credite interne şi externe contractate în
condiţiile legii;
e) alte venituri ce se pot
realiza în condiţiile legii.
(2) Sumele încasate din sursele prevăzute la alin. (1)
se reţin integral ca venituri proprii, cu titlu permanent, la dispoziţia ASSI
şi se folosesc în conformitate cu prevederile bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat potrivit legii.
Art. 7. - (1) Bugetul de venituri şi cheltuieli al ASSI
se aprobă potrivit dispoziţiilor legale în vigoare în domeniul finanţelor
publice.
(2) Excedentele rezultate din execuţia bugetului de
venituri şi cheltuieli se reportează în anul următor.
Art. 8. - (1) Pentru efectuarea încasărilor şi plăţilor
necesare, ASSI dispune de conturi şi subconturi în lei sau în valută, deschise
la Trezoreria Statului şi la bănci comerciale, în condiţiile legii.
(2) In vederea administrării
eficiente a resurselor financiare şi pentru garantarea obligaţiilor asumate,
ASSI poate constitui depozite în condiţiile legii.
(3) In cazuri întemeiate, în
vederea exercitării atribuţiilor stabilite de lege în sarcina sa, ASSI poate
contracta credite bancare sau împrumuturi interne sau externe, în lei sau în
valută.
Art. 9. - (1) Personalul ASSI este personal
contractual, angajat pe bază de concurs organizat în condiţiile legii, în
conformitate cu structura organizatorică.
(2) Pentru asigurarea
continuităţii furnizării serviciilor, implementării şi operării sistemelor
informatice ale administraţiei publice ce furnizează servicii destinate guvernării
prin mijloace electronice, personalul necesar este preluat, pe bază de protocol
de predare-preluare, urmat de încheierea de contracte individuale de muncă pe
perioadă nedeterminată, de la Autoritatea Naţională pentru Reglementare în
Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei, cu menţinerea nivelului de salarizare
prevăzut prin actele normative în vigoare şi a tuturor drepturilor dobândite în
temeiul contractului colectiv de muncă încheiat la nivelul fostului Inspectorat
General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei.
(3) Atribuţiile, sarcinile şi răspunderile
individuale ale personalului ASSI se stabilesc prin fişa postului, pe baza
Regulamentului de organizare şi funcţionare a ASSI.
(4) Angajarea, avansarea, precum şi modificarea sau
încetarea raporturilor de muncă ale personalului din aparatul propriu al ASSI
se aprobă prin decizie a preşedintelui, în condiţiile legii.
(5) Salarizarea personalului ASSI se face conform
reglementărilor legale în vigoare privind utilizarea veniturilor realizate de
instituţiile publice finanţate integral din venituri proprii.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 10. - (1) Pentru
desfăşurarea activităţilor specifice, ASSI preia, pe bază de protocol de
predare-preluare de la Autoritatea Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii
şi Tehnologia Informaţiei, imobilul clădire şi teren din Bucureşti, sectorul 2,
Str. Italiană nr. 22, infrastructura necesară operării la nivel naţional a
sistemelor informatice ce furnizează servicii publice destinate guvernării prin
mijloace electronice, personalul aferent acestei activităţi, sursele de
finanţare aferente atribuţiilor specifice, o cotă parte stabilită prin
protocol, din disponibilităţile bugetare existente şi din veniturile ce urmează
a se încasa în semestrul I în
bugetul fostului Inspectorat General pentru Comunicaţii şi Tehnologia
Informaţiei, precum şi un număr de 10 autoturisme cu un consum mediu de
carburant pe autovehicul de 350 de litri pe lună.
(2) Protocolul de predare-preluare se încheie în
termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de
urgenţă.
(3) Virarea sumelor prevăzute la alin. (1) în contul
ASSI se va efectua, în termen de 15 zile de la data încheierii protocolului de
predare-preluare, din disponibilităţile bugetare existente.
(4) Consumul mediu de carburant pe autovehicul este
de 350 de litri pe lună.
(5) Nu se consideră depăşiri
la consumul de carburant normat pe autovehicul consumul care la nivelul anului
se încadrează în limita combustibilului normat în raport cu numărul total de
autovehicule aprobat prin prezentul act normativ.
(6) Paza sediilor ASSI se organizează şi se efectuează
cu efective de jandarmi.
Art. 11. - Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
25/2007 privind stabilirea unor măsuri pentru reorganizarea aparatului de lucru
al Guvernului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 270 din 23 aprilie 2007, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Alineatul (3) al
articolului 5 va avea următorul cuprins:
„(3) Atribuţiile specifice în domeniul operării la
nivel naţional a sistemelor informatice ale administraţiei publice centrale, ce
furnizează servicii publice destinate guvernării prin mijloace electronice, ale
fostului Inspectorat General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei se
preiau de Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei şi se exercită
prin Agenţia pentru Serviciile Societăţii Informaţionale, care se înfiinţează
ca instituţie publică cu personalitate juridică în subordinea Ministerului
Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, finanţată integral din venituri
proprii."
2. Alineatul (4) al
articolului 5 se abrogă.
3. Alineatul (5) al articolului 5 va avea următorul
cuprins:
„(5) Agenţia pentru Serviciile Societăţii
Informaţionale preia, conform protocolului de predare-preluare încheiat cu
Autoritatea Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia
Informaţiei, imobilul situat în municipiul Bucureşti, Str. Italiană nr. 22,
sectorul 2, o cotă din disponibilităţile bugetare existente şi din veniturile
ce urmează a se încasa în semestrul I 2007, precum şi sursele de finanţare, personalul, drepturile şi
obligaţiile fostului Inspectorat General pentru Comunicaţii şi Tehnologia
Informaţiei, aferente atribuţiilor specifice domeniului prevăzut la alin. (3)
şi altor domenii conexe."
4. La articolul 30 alineatul (2), litera c) va avea
următorul cuprins:
,,c) denumirea «Inspectoratul General pentru
Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei» se înlocuieşte cu denumirea «Ministerul
Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, prin Agenţia pentru Serviciile
Societăţii Informaţionale», în cazul atribuţiilor specifice domeniului prevăzut
la art. 5 alin. (3)."
Art. 12. - Hotărârea Guvernului nr. 744/2003 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei
Informaţiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 494 din
9 iulie 2003, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se
completează după cum urmează:
1. Articolul 12 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 12. - Ministerul Comunicaţiilor şi
Tehnologiei
Informaţiei are în subordine Agenţia pentru Serviciile
Societăţii Informaţionale şi în coordonare directă Institutul Naţional de
Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI Bucureşti şi Institutul Naţional de
Studii şi Cercetări pentru Comunicaţii - I.N.S.C.C. Bucureşti, instituţii
prevăzute în anexele nr. 3 şi 5."
2. Articolul 15 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 15. - Anexele nr.1- 5 fac parte integrantă din prezenta hotărâre."
3. După anexa nr. 4 se
introduce o nouă anexă, anexa nr. 5 „Unităţile care funcţionează în subordinea
Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei", cu următorul
cuprins:
„ANEXA Nr. 5
UNITATILE
care funcţionează în subordinea Ministerului
Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei:
Nr. crt.
|
Denumirea
unitătii
|
1.
|
Agenţia
pentru Serviciile Societăţii Informaţionale"
|
Art. 13. - Alin. (1) al art. 72 din Hotărârea Guvernului nr. 1.085/2003 pentru aplicarea unor prevederi ale Legii nr.
161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea
demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea
şi sancţionarea corupţiei, referitoare la implementarea Sistemului Electronic
Naţional, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 675 din 24 septembrie 2003, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 72. - (1)
Constatarea contravenţiilor prevăzute în prezenta hotărâre şi aplicarea
sancţiunilor se fac de către personalul anume împuternicit al Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative şi al Ministerului Comunicaţiilor şi
Tehnologiei Informaţiei, acesta din urmă putând delega atribuţiile prevăzute
personalului Agenţiei pentru Serviciile Societătii Informationale."
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul interimar al
comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei,
Laszlo Borbely
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian