ORDONANTA DE URGENTA Nr. 75 din 12 iulie 2005
privind asigurarea calitatii educatiei
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 642 din 20 iulie 2005
Luand in considerare necesitatea asigurarii calitatii educatiei, prin
stabilirea cadrului legislativ care sa permita dezvoltarea unei culturi
institutionale a calitatii educatiei si protectia beneficiarului de educatie,
tinand cont de necesitatea schimbarii situatiei actuale cand Romania se
numara printre foarte putinele tari europene care nu dispun de un mecanism
reglementat de asigurare a calitatii educatiei,
avand in vedere art. 141 lit. s) din Legea invatamantului nr. 84/1995,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta ordonanta de urgenta reglementeaza asigurarea calitatii
educatiei.
(2) Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica tuturor
organizatiilor furnizoare de educatie care opereaza pe teritoriul Romaniei.
Art. 2
In intelesul prezentei ordonante de urgenta:
a) educatia se refera la programele si activitatile de formare academica
sau profesionala initiala si continua.
b) organizatia furnizoare de educatie este o institutie de invatamant, o
organizatie nonguvernamentala sau o societate comerciala, care, potrivit
statutului, desfasoara activitati ori programe legal autorizate de formare
initiala sau continua;
c) programele de studii concretizeaza oferta educationala a unei
organizatii furnizoare de educatie;
d) beneficiarii directi ai educatiei sunt elevii si studentii, precum si
persoanele adulte cuprinse intr-o forma de educatie;
e) beneficiarii indirecti ai educatiei sunt angajatorii, angajatii,
familiile beneficiarilor directi si, intr-un sens larg, intreaga societate;
f) cadrul national al calificarilor cuprinde in mod progresiv si corelat
gradele, diplomele sau certificatele de studiu care atesta nivelurile distincte
de calificare, exprimate in termenii rezultatelor in invatare. Cadrul national
al calificarilor este comparabil si compatibil cu cel european corespunzator.
Art. 3
(1) Calitatea educatiei este ansamblul de caracteristici ale unui program
de studiu si ale furnizorului acestuia, prin care sunt satisfacute asteptarile
beneficiarilor, precum si standardele de calitate.
(2) Evaluarea calitatii educatiei consta in examinarea multicriteriala a
masurii in care o organizatie furnizoare de educatie si programul acesteia
indeplinesc standardele si standardele de referinta. Atunci cand evaluarea
calitatii este efectuata de insasi organizatia furnizoare de educatie, aceasta
ia forma evaluarii interne. Atunci cand evaluarea calitatii este efectuata de o
agentie nationala sau internationala specializata, aceasta ia forma evaluarii
externe.
(3) Asigurarea calitatii educatiei este realizata printr-un ansamblu de
actiuni de dezvoltare a capacitatii institutionale de elaborare, planificare si
implementare de programe de studiu, prin care se formeaza increderea
beneficiarilor ca organizatia furnizoare de educatie satisface standardele de
calitate. Asigurarea calitatii exprima capacitatea unei organizatii furnizoare
de a oferi programe de educatie, in conformitate cu standardele anuntate. Ea
este astfel promovata incat sa conduca la imbunatatirea continua a calitatii
educatiei.
(4) Controlul calitatii educatiei in institutiile de invatamant prescolar,
primar, gimnazial, profesional, liceal si postliceal presupune activitati si
tehnici cu caracter operational, aplicate sistematic de o autoritate de
inspectie desemnata pentru a verifica respectarea standardelor prestabilite.
(5) Imbunatatirea calitatii educatiei presupune evaluare, analiza si
actiune corectiva continua din partea organizatiei furnizoare de educatie,
bazata pe selectarea si adoptarea celor mai potrivite proceduri, precum si pe
alegerea si aplicarea celor mai relevante standarde de referinta.
Art. 4
(1) Acreditarea organizatiilor furnizoare de educatie si a programelor lor
de studiu este parte a asigurarii calitatii.
(2) Acreditarea este acea modalitate de asigurare a calitatii prin care se
certifica respectarea standardelor predeterminate, pentru infiintarea si
functionarea organizatiilor furnizoare de educatie si a programelor lor de
studii.
Art. 5
(1) Calitatea educatiei reprezinta o prioritate permanenta pentru orice institutie,
organizatie sau unitate de invatamant, precum si pentru angajatii acesteia.
Predarea si invatarea de calitate contribuie la dezvoltarea personala a
elevilor, studentilor si a altor beneficiari de educatie, la bunastarea
societatii si la pastrarea si ameliorarea mediului.
(2) Politicile promovate de Ministerul Educatiei si Cercetarii si
strategiile specifice de aplicare a acestora contribuie la evaluarea,
asigurarea, controlul si imbunatatirea permanenta a calitatii educatiei.
Finantarea din surse publice a educatiei se face, in primul rand, in functie de
calitate.
(3) Institutiile de invatamant trebuie sa functioneze astfel incat prin
calitatea activitatii sa satisfaca increderea publica, iar invatamantul sa se
afirme ca bun public.
(4) Politicile de asigurare a calitatii educatiei din Romania sunt
permanent corelate cu actiunile promovate la nivel european si mondial.
Art. 6
(1) La nivel de organizatie furnizoare de educatie si la nivel de sistem
educational, prezenta ordonanta de urgenta are ca obiective principale:
a) imbunatatirea calitatii educatiei prin stabilirea si implementarea de
mecanisme institutionale si procedurale de evaluare, asigurare, control si
imbunatatire a calitatii;
b) producerea si diseminarea de informatii sistematice, coerente si
credibile, public accesibile despre calitatea educatiei, oferite de diferitele
organizatii prezente pe piata educationala din Romania;
c) protectia beneficiarilor de educatie;
d) crearea unei culturi a calitatii la nivelul organizatiei furnizoare de
educatie;
e) fundamentarea politicilor si strategiilor sectoriale in domeniul
educatiei.
(2) In cadrul invatamantului superior, evaluarea comparativa
transinstitutionala a programelor de studii universitare are drept consecinta
finantarea diferentiata, in functie de calitatea diferita a programului oferit,
si conditioneaza accesul institutiilor de invatamant superior la granturi de
cercetare.
CAP. 2
Metodologia asigurarii calitatii educatiei
Art. 7
(1) Asigurarea calitatii educatiei este centrata preponderent pe
rezultatele invatarii.
(2) Rezultatele invatarii sunt exprimate in termeni de cunostinte,
competente, valori si atitudini care se obtin prin parcurgerea si finalizarea
unui nivel de invatamant sau program de studii.
Art. 8
(1) Metodologia asigurarii calitatii in educatie se bazeaza pe relatiile ce
se stabilesc intre urmatoarele componente:
a) criterii;
b) standarde si standarde de referinta;
c) indicatori de performanta;
d) calificari.
(2) Calitatea in educatie este asigurata prin urmatoarele procese:
a) planificarea si realizarea efectiva a rezultatelor asteptate ale
invatarii;
b) monitorizarea rezultatelor;
c) evaluarea interna a rezultatelor;
d) evaluarea externa a rezultatelor;
e) imbunatatirea continua a rezultatelor in educatie.
(3) Componentele si procesele de asigurare a calitatii si relatiile dintre
ele se diferentiaza in functie de:
a) nivelul de invatamant si, dupa caz, al calificarii;
b) tipul organizatiei furnizoare de educatie;
c) tipul programului de studii.
Art. 9
In intelesul prezentei ordonante de urgenta:
a) Criteriul se refera la un aspect fundamental de organizare si
functionare a unei organizatii furnizoare de educatie.
b) Standardul reprezinta descrierea cerintelor formulate in termen de
reguli sau rezultate, care definesc nivelul minim obligatoriu de realizare a
unei activitati in educatie.
c) Standardul de referinta reprezinta descrierea cerintelor care definesc
un nivel optimal de realizare a unei activitati de catre o organizatie
furnizoare de educatie, pe baza bunelor practici existente la nivel national,
european sau mondial.
d) Indicatorul de performanta reprezinta un instrument de masurare a
gradului de realizare a unei activitati desfasurate de o organizatie furnizoare
de educatie prin raportare la standarde, respectiv la standarde de referinta.
e) Calificarea este rezultatul invatarii obtinut prin parcurgerea si finalizarea
unui program de studii profesionale sau universitare.
Art. 10
Asigurarea calitatii educatiei se refera la urmatoarele domenii si
criterii:
A. Capacitatea institutionala, care rezulta din organizarea interna din
infrastructura disponibila, definita prin urmatoarele criterii:
a) structurile institutionale, administrative si manageriale;
b) baza materiala;
c) resursele umane;
B. Eficacitatea educationala, care consta in mobilizarea de resurse cu
scopul de a se obtine rezultatele asteptate ale invatarii, concretizata prin
urmatoarele criterii:
a) continutul programelor de studiu;
b) rezultatele invatarii;
c) activitatea de cercetare stiintifica sau metodica, dupa caz;
d) activitatea financiara a organizatiei;
C. Managementul calitatii, care se concretizeaza prin urmatoarele criterii:
a) strategii si proceduri pentru asigurarea calitatii;
b) proceduri privind initierea, monitorizarea si revizuirea periodica a
programelor si activitatilor desfasurate;
c) proceduri obiective si transparente de evaluare a rezultatelor
invatarii;
d) proceduri de evaluare periodica a calitatii corpului profesoral;
e) accesibilitatea resurselor adecvate invatarii;
f) baza de date actualizata sistematic, referitoare la asigurarea interna a
calitatii;
g) transparenta informatiilor de interes public cu privire la programele de
studii si, dupa caz, certificatele, diplomele si calificarile oferite;
h) functionalitatea structurilor de asigurare a calitatii educatiei,
conform legii.
CAP. 3
Asigurarea interna a calitatii educatiei
Art. 11
(1) La nivelul fiecarei organizatii furnizoare de educatie din Romania se
infiinteaza comisia pentru evaluarea si asigurarea calitatii.
(2) Organizatia furnizoare de educatie elaboreaza si adopta propria
strategie si propriul regulament de functionare a comisiei pentru evaluarea si
asigurarea calitatii.
(3) Conducatorul organizatiei este direct responsabil de calitatea
educatiei furnizate. Comisia pentru evaluarea si asigurarea calitatii este
formata din 3 - 9 membri. Conducerea ei operativa este asigurata de
conducatorul organizatiei sau de un coordonator desemnat de acesta.
(4) Componenta comisiei pentru evaluarea si asigurarea calitatii in
unitatile din invatamantul preuniversitar cuprinde, in numar relativ egal:
a) reprezentanti ai corpului profesoral;
b) reprezentanti ai parintilor, in cazul invatamantului prescolar, primar
sau gimnazial ori ai elevilor, in cazul invatamantului profesional, liceal si
postliceal;
c) reprezentanti ai consiliului local.
(5) Comisia pentru evaluarea si asigurarea calitatii in cadrul
institutiilor de invatamant superior cuprinde, in numar relativ egal:
a) reprezentanti ai corpului profesoral;
b) reprezentanti ai studentilor si ai absolventilor;
c) reprezentanti ai angajatorilor.
(6) Membrii comisiei pentru evaluarea si asigurarea calitatii nu pot
indeplini functii de conducere in institutia respectiva, cu exceptia persoanei
care asigura conducerea ei operativa. Activitatea membrilor comisiei pentru
evaluarea si asigurarea calitatii poate fi remunerata, cu respectarea
legislatiei in vigoare.
(7) Pentru orice alta organizatie furnizoare de educatie, comisia pentru
evaluarea si asigurarea calitatii cuprinde urmatoarele categorii:
a) reprezentanti ai furnizorului;
b) reprezentanti ai beneficiarilor directi;
c) reprezentanti ai angajatorilor.
Art. 12
Atributiile comisiei pentru evaluarea si asigurarea calitatii sunt:
a) elaboreaza si coordoneaza aplicarea procedurilor si activitatilor de
evaluare si asigurare a calitatii, aprobate de conducerea organizatiei
furnizoare de educatie, conform domeniilor si criteriilor prevazute la art. 10;
b) elaboreaza anual un raport de evaluare interna privind calitatea
educatiei in organizatia respectiva. Raportul este adus la cunostinta tuturor
beneficiarilor prin afisare sau publicare si este pus la dispozitie
evaluatorului extern;
c) elaboreaza propuneri de imbunatatire a calitatii educatiei;
d) coopereaza cu agentia romana specializata pentru asigurarea calitatii,
cu alte agentii si organisme abilitate sau institutii similare din tara ori din
strainatate, potrivit legii.
CAP. 4
Evaluarea externa a calitatii educatiei
Art. 13
Evaluarea externa a calitatii educatiei cuprinde:
a) evaluarea capacitatii institutionale a organizatiei furnizoare de
educatie;
b) evaluarea eficacitatii educationale a organizatiei furnizoare de
educatie;
c) evaluarea managementului calitatii la nivel institutional;
d) evaluarea calitatii programelor de studiu oferite;
e) evaluarea concordantei dintre evaluarea interna si situatia reala;
f) evaluarea comparativa transinstitutionala a unui acelasi tip de program
de studiu oferit de diferite organizatii furnizoare de educatie.
Art. 14
(1) Pentru evaluarea externa a calitatii se infiinteaza Agentia Romana de
Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior, denumita in continuare ARACIS,
si Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar,
denumita in continuare ARACIP.
(2) Pe baza acordului ARACIS, respectiv ARACIP, evaluarea externa poate fi
efectuata si de alte agentii autohtone sau internationale.
Art. 15
(1) ARACIS si ARACIP au in structura organizatorica:
a) Departamentul de acreditare;
b) Departamentul de asigurare a calitatii.
(2) Pentru evaluarea si acreditarea organizatiilor furnizoare de educatie
continua si a programelor acestora, agentiile nationale pot infiinta
departamente speciale.
Art. 16
(1) ARACIS este o institutie publica independenta, de interes national, cu
personalitate juridica si cu buget propriu de venituri si cheltuieli.
(2) Sediul, organigrama si regulamentul de functionare ale ARACIS se
stabilesc, la propunerea ARACIS, prin hotarare a Guvernului.
Art. 17
(1) ARACIS are urmatoarele atributii in domeniul acreditarii:
a) elaboreaza periodic metodologia si standardele de acreditare pentru
diferitele tipuri de programe si furnizori de invatamant superior, care se
avizeaza de Ministerul Educatiei si Cercetarii si se aproba prin hotarare a
Guvernului;
b) evalueaza in temeiul standardelor si al metodologiei aprobate prin
hotarari ale Guvernului, la cerere sau din proprie initiativa, si propune
autorizarea, respectiv acreditarea furnizorilor de invatamant superior si a
programelor lor de studii. Pe baza rapoartelor de acreditare, Ministerul
Educatiei si Cercetarii elaboreaza actele normative pentru infiintarea de
structuri de invatamant superior.
(2) ARACIS are urmatoarele atributii in domeniul asigurarii calitatii:
a) formuleaza si revizuieste periodic, pe baza bunelor practici, standarde
nationale de referinta si indicatorii de performanta pentru evaluarea si asigurarea
calitatii in invatamantul superior;
b) colaboreaza cu Ministerul Educatiei si Cercetarii si cu ARACIP in
elaborarea si promovarea de politici si strategii de actiune, pentru cresterea
calitatii educatiei in Romania;
c) organizeaza anual consultari cu institutiile de invatamant superior
pentru a stabili prioritatile asigurarii calitatii;
d) elaboreaza si face publice propriile proceduri de evaluare externa a
calitatii educatiei;
e) incheie cu institutii din tara si din strainatate contracte de prestari
de servicii pentru evaluarea externa a calitatii programelor si furnizorilor de
programe de educatie specifice invatamantului superior, precum si pentru
evaluarea transinstitutionala a programelor similare in vederea stabilirii de
ierarhizari la nivel national sau international;
f) efectueaza, pe baza contractuala, la solicitarea Ministerului Educatiei
si Cercetarii, evaluarea calitatii unor programe si institutii de invatamant
superior;
g) face publice rezultatele evaluarilor externe;
h) publica manuale, ghiduri, lucrari de sinteza a bunelor practici de
evaluare si de asigurare interna si externa a calitatii;
i) elaboreaza periodic, cel putin la fiecare 4 ani, analize de sistem
asupra calitatii invatamantului superior din Romania;
j) colaboreaza cu agentii similare din alte tari pentru dezvoltarea si
aplicarea de masuri eficiente de imbunatatire a calitatii programelor de
invatamant superior;
k) elaboreaza Codul de etica profesionala a expertilor ARACIS;
l) publica anual un raport cu privire la propria activitate;
m) elaboreaza periodic rapoarte de autoevaluare a calitatii propriei
activitati in vederea pregatirii evaluarii externe de catre agentii similare
din alte tari.
Art. 18
In indeplinirea atributiilor sale, ARACIS are urmatoarele drepturi:
a) sa foloseasca colaboratori externi, experti in domeniul de activitate al
ARACIS, remunerati conform legii;
b) sa alcatuiasca, pe baza unei metodologii transparente si folosind
criterii de competenta si competitivitate, propriul registru de evaluatori, pe
care ii pregateste metodologic si ii deleaga pentru efectuarea misiunilor de
evaluare externa a calitatii;
c) sa verifice, la incheierea misiunii de evaluare, respectarea
metodologiei de evaluare aplicate de experti;
d) sa informeze institutia evaluata si, dupa caz, Ministerul Educatiei si
Cercetarii asupra rezultatului evaluarii externe.
Art. 19
(1) ARACIS este condusa de un consiliu alcatuit din 15 membri, cu functii
didactice de predare in invatamantul superior.
(2) La infiintarea ARACIS, membrii Consiliului interimar sunt stabiliti
dupa cum urmeaza:
a) 8 membri propusi de Ministerul Educatiei si Cercetarii;
b) 7 membri propusi de Conferinta Nationala a Rectorilor.
(3) Consiliul interimar va avea in componenta si reprezentanti ai
invatamantului in limbile minoritatilor.
(4) Numirea membrilor, a presedintelui si a vicepresedintelui Consiliului
interimar se face prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii, in termen
de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(5) In termen de cel mult 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta, consiliul interimar:
a) elaboreaza metodologia de evaluare externa, standardele, standardele de
referinta si lista de indicatori de performanta;
b) scoate la concurs posturile din organigrama ARACIS. Candidatii pentru
ocuparea acestor posturi nu pot cumula functii didactice in invatamantul
superior;
c) constituie propriul registru de experti pentru activitatile de
acreditare si de evaluare a calitatii in invatamantul superior;
d) organizeaza concurs, pe baza unei metodologii proprii, pentru ocuparea a
8 posturi din consiliu. Noul consiliu rezultat are un mandat de 3 ani si isi
alege presedintele si vicepresedintele;
e) nu pot fi membri ai consiliului persoane care indeplinesc o functie de
demnitate publica sau functia de rector.
(6) La fiecare 3 ani, Consiliul ARACIS se innoieste prin scoaterea la
concurs a 8 posturi si isi alege noul presedinte si vicepresedinte.
Art. 20
Pentru indeplinirea obiectivelor sale, ARACIS preia patrimoniul, toate
drepturile si obligatiile, infrastructura logistica, personalul tehnic si baza
de date a Consiliului National de Evaluare si Acreditare Academica. Functiile
Consiliului National de Evaluare si Acreditare Academica sunt transferate
Departamentului de acreditare din cadrul ARACIS, in termen de maximum 3 luni de
la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 21
(1) ARACIS se finanteaza integral din venituri proprii.
(2) Veniturile proprii ale ARACIS provin din:
a) venituri din contracte de prestari de servicii pentru evaluarea
calitatii;
b) taxe de autorizare si acreditare a institutiilor de invatamant superior
pe programe de studiu, propuse de ARACIS si aprobate prin hotarare a
Guvernului;
c) taxe de evaluare externa a calitatii, stabilite de ARACIS;
d) fonduri externe nerambursabile, obtinute prin participarea la programe
internationale, donatii, sponsorizari, alte surse.
Art. 22
(1) ARACIS poate face demersurile pentru inscrierea in registrul european
al agentiilor de asigurare a calitatii in invatamantul superior.
(2) ARACIS se supune periodic procedurilor de acreditare internationala.
Art. 23
Potrivit principiului subsidiaritatii, institutiile romanesti de invatamant
superior acreditate au dreptul de a solicita evaluarea externa a calitatii fie
de la ARACIS, fie de la o alta agentie inscrisa in registrul european al
agentiilor de asigurare a calitatii in invatamantul superior, agreata de
ARACIS.
Art. 24
(1) ARACIP este institutie publica, de interes national, in coordonarea
Ministerului Educatiei si Cercetarii, cu personalitate juridica si cu buget
propriu de venituri si cheltuieli.
(2) Sediul, structura organizatorica si functionarea ARACIP se stabilesc
prin hotarare a Guvernului.
(3) ARACIP are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza, actualizeaza periodic si propune Ministerului Educatiei si
Cercetarii standardele, standardele de referinta si indicatorii de performanta
pentru evaluarea si asigurarea calitatii in invatamantul preuniversitar, care
se aproba prin hotarare a Guvernului;
b) elaboreaza si propune Ministerului Educatiei si Cercetarii metodologia
de evaluare institutionala si de acreditare, care se aproba prin hotarare a
Guvernului;
c) realizeaza activitatea de evaluare si acreditare a furnizorilor de
educatie din invatamantul preuniversitar;
d) propune Ministerului Educatiei si Cercetarii infiintarea, respectiv
acreditarea, prin ordin, a institutiilor de invatamant preuniversitar pentru
fiecare nivel de invatamant, program de studii si calificare profesionala, dupa
caz;
e) efectueaza, pe baze contractuale, la solicitarea Ministerului Educatiei
si Cercetarii, evaluarea calitatii educatiei din invatamantul preuniversitar;
f) propune Ministerului Educatiei si Cercetarii acreditarea organizatiilor
care ofera programe de formare profesionala;
g) realizeaza impreuna cu inspectoratele scolare si directiile de resort
din Ministerul Educatiei si Cercetarii activitatea de monitorizare si control
al calitatii;
h) efectueaza periodic, din 5 in 5 ani, evaluarea organizatiilor furnizoare
de educatie acreditate;
i) face publice rezultatele evaluarilor externe;
j) elaboreaza manuale de evaluare interna a calitatii, diferentiate
potrivit art. 8 alin. (3), si le supune aprobarii prin ordin al ministrului
educatiei si cercetarii;
k) elaboreaza ghiduri de bune practici;
l) publica un raport anual cu privire la propria activitate;
m) elaboreaza periodic, cel putin la fiecare 4 ani, analize de sistem
asupra calitatii invatamantului preuniversitar din Romania;
n) elaboreaza recomandari de imbunatatire continua a calitatii
invatamantului preuniversitar;
o) elaboreaza Codul de etica profesionala a expertilor in evaluare si
acreditare.
(4) In indeplinirea atributiilor sale ARACIP are dreptul sa foloseasca
colaboratori externi, experti in domeniul de activitate al agentiei, inscrisi
in registrul propriu al expertilor in evaluare si acreditare, remunerati
conform legii.
(5) ARACIP este condusa de un presedinte si un vicepresedinte si dispune de
un aparat propriu format din experti si personal administrativ, angajati prin
concurs.
(6) Nu pot fi angajati ai ARACIP persoane care indeplinesc o functie de
demnitate publica.
Art. 25
Pentru indeplinirea obiectivelor sale ARACIP preia patrimoniul, toate
drepturile si obligatiile, infrastructura logistica, personalul si baza de date
ale Comisiei Nationale de Evaluare si Acreditare a Invatamantului
Preuniversitar. Functiile Comisiei Nationale de Evaluare si Acreditare a
Invatamantului Preuniversitar sunt transferate Departamentului de acreditare al
ARACIP, in termen de maximum 3 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta.
Art. 26
(1) Ministerul Educatiei si Cercetarii, prin structurile sale, este
responsabil de controlul si implementarea masurilor de asigurare si imbunatatire
a calitatii recomandate de ARACIP.
(2) Controlul calitatii in invatamantul preuniversitar se exercita prin
inspectoratele scolare si directiile de resort din Ministerul Educatiei si
Cercetarii, pe baza unor metodologii specifice, aprobate prin ordin al
ministrului educatiei si cercetarii.
Art. 27
(1) Finantarea ARACIP se face integral din venituri proprii.
(2) Veniturile proprii ale ARACIP provin din:
a) venituri obtinute pe baza de contract incheiat cu Ministerul Educatiei si
Cercetarii pentru evaluarea calitatii educatiei in invatamantul preuniversitar;
b) perceperea unor taxe de autorizare, acreditare si evaluare periodica,
aprobate prin hotarare a Guvernului;
c) fonduri externe nerambursabile obtinute prin participarea la programe
internationale;
d) donatii, sponsorizari, alte surse.
Art. 28
(1) ARACIS si ARACIP se reunesc bianual pentru a armoniza transectorial
politicile si strategiile aplicate in domeniul evaluarii si asigurarii
calitatii in educatie.
(2) ARACIS si ARACIP propun Ministerului Educatiei si Cercetarii proiecte
de politici in domeniul asigurarii calitatii.
CAP. 5
Acreditarea organizatiilor furnizoare de educatie si a programelor de
studiu
Art. 29
(1) Orice persoana juridica, publica sau privata, interesata in furnizarea
de educatie se supune procesului de evaluare si acreditare, in conditiile
legii, inainte de a incepe sa functioneze.
(2) In invatamantul preuniversitar acreditarea se face la nivelul
structurilor institutionale pentru fiecare nivel de invatamant, fiecare tip de
program de studii si de calificare profesionala, dupa caz.
(3) In invatamantul superior acreditarea se face la nivelul structurilor
institutionale pentru fiecare program din ciclul de licenta, care duce la o
calificare universitara distincta. Programele specifice ciclurilor de studii de
masterat si doctorat se supun evaluarii externe, in vederea acreditarii, numai
la cererea institutiei de invatamant superior.
(4) Acreditarea presupune parcurgerea a doua etape succesive:
a) autorizarea de functionare provizorie, care reprezinta actul de
infiintare si acorda dreptul de a desfasura procesul de invatamant si de a
organiza, dupa caz, admiterea la studii;
b) acreditarea, care acorda - alaturi de drepturile prevazute la lit. a) -
si dreptul de a emite diplome, certificate si alte acte de studii recunoscute
de Ministerul Educatiei si Cercetarii si de a organiza, dupa caz, examen de
absolvire.
(5) Evaluarea externa, in vederea acreditarii, se declanseaza la cererea
organizatiei care isi propune sa ofere unul sau mai multe programe de educatie
initiala sau continua si se bazeaza pe un ansamblu de standarde referitoare la
domeniile si criteriile prevazute la art. 10.
(6) Standardele nationale specifice fiecarei etape de acreditare,
diferentiate potrivit art. 8 alin. (3), metodologiile de evaluare externa,
esalonarea in timp a procesului de acreditare, precum si taxele percepute in
vederea autorizarii si acreditarii se stabilesc periodic, la propunerea
agentiilor de asigurare a calitatii si a Ministerului Educatiei si Cercetarii,
prin hotarare a Guvernului.
Art. 30
Procedura de autorizare de functionare provizorie cuprinde urmatoarele
activitati:
a) organizatia interesata in furnizarea de educatie elaboreaza un raport de
evaluare interna, pe baza prevederilor art. 10, pentru fiecare nivel de
invatamant, tip de program de studiu si de calificare;
b) raportul de evaluare interna se depune la departamentul de acreditare al
agentiei de asigurare a calitatii impreuna cu o cerere de declansare a
procedurii de evaluare externa si de autorizare de functionare provizorie;
c) departamentul de acreditare numeste o comisie de experti in evaluare si
acreditare, care analizeaza raportul de evaluare interna, verifica prin vizite
la institutia solicitanta indeplinirea standardelor pe domeniile si criteriile
prevazute la art. 10 si elaboreaza propriul raport de evaluare;
d) departamentul de acreditare al agentiei de asigurare a calitatii
valideaza raportul expertilor prin verificarea respectarii metodologiei de
evaluare externa, iar agentia propune Ministerului Educatiei si Cercetarii
acordarea sau, dupa caz, neacordarea autorizatiei de functionare provizorie;
e) pentru organizatiile care sunt interesate in desfasurarea de activitati
de educatie de nivel preuniversitar, autorizatia de functionare provizorie se
acorda in baza avizului favorabil al ARACIP, prin ordin al ministrului
educatiei si cercetarii;
f) pentru organizatiile care sunt interesate in desfasurarea de activitati
de invatamant superior, autorizatia de functionare provizorie se acorda in baza
avizului favorabil al ARACIS si al Ministerului Educatiei si Cercetarii, prin
hotarare a Guvernului.
Art. 31
Procedura de acreditare cuprinde urmatoarele activitati:
a) organizatia autorizata sa functioneze provizoriu elaboreaza un raport de
evaluare interna folosind ca termeni de referinta standardele specifice etapei
de acreditare;
b) raportul de evaluare interna se depune la departamentul de acreditare al
agentiei de asigurare a calitatii impreuna cu o cerere de declansare a
procedurii de evaluare externa si de acreditare;
c) termenul de depunere a cererii in vederea acreditarii nu poate depasi 2
ani de la data absolvirii primei promotii, sub sanctiunea ridicarii
autorizatiei de functionare provizorie;
d) departamentul de acreditare numeste o comisie de experti in evaluare si
acreditare care analizeaza raportul de evaluare interna, verifica prin vizite
la institutia solicitanta indeplinirea standardelor referitoare la domeniile si
criteriile prevazute la art. 10 si elaboreaza propriul raport de evaluare;
e) departamentul de acreditare al agentiei de asigurare a calitatii
valideaza raportul expertilor prin verificarea respectarii metodologiei de
evaluare externa, iar agentia propune Ministerului Educatiei si Cercetarii
acreditarea sau, dupa caz, neacreditarea institutiei solicitante;
f) pentru organizatiile care desfasoara activitati de educatie de nivel
preuniversitar, acreditarea se acorda prin ordin al ministrului educatiei si
cercetarii, in baza avizului ARACIP;
g) pentru organizatiile care desfasoara activitati de invatamant superior,
acreditarea se acorda prin lege, in baza avizului ARACIS si al Ministerului
Educatiei si Cercetarii.
Art. 32
(1) Organizatia furnizoare de educatie care a fost autorizata sa
functioneze provizoriu are dreptul de a gestiona personal didactic, nedidactic
si de cercetare, conform propriei strategii de dezvoltare, si de a participa la
programe europene, in conditiile legii.
(2) Organizatia furnizoare de educatie, acreditata, este parte a sistemului
national de educatie, cu toate drepturile si obligatiile conferite de lege.
Art. 33
(1) Dupa obtinerea autorizatiei de functionare provizorie, organizatia
furnizoare de educatie implementeaza mecanismul de asigurare interna a
calitatii si intocmeste rapoarte de evaluare interna a calitatii educatiei, pe
care le transmite, anual, ARACIP sau ARACIS, dupa caz.
(2) Dupa obtinerea acreditarii, rapoartele anuale de evaluare interna a
calitatii se transmit ARACIP, respectiv ARACIS, la cererea agentiei sau din
propria initiativa a organizatiei furnizoare de educatie, atunci cand solicita
o noua evaluare externa.
(3) Organizatia furnizoare de educatie si programele de studii acreditate
ale acesteia se supun periodic, din 5 in 5 ani, evaluarii externe de catre
ARACIP, respectiv ARACIS, sau de o alta agentie agreata de acestea, potrivit
legii.
Art. 34
(1) In conditiile in care ARACIP, respectiv ARACIS, constata ca nu sunt
indeplinite standardele de calitate, informeaza Ministerul Educatiei si
Cercetarii, care avertizeaza organizatia furnizoare de educatie si acorda
termenul de un an pentru aducerea activitatii educationale cel putin la nivelul
standardelor nationale.
(2) Pe baza unui nou raport de evaluare interna intocmit de organizatia
furnizoare de educatie, ARACIP, respectiv ARACIS, dispune o noua evaluare
externa.
(3) Daca si noul raport de evaluare externa este nefavorabil, Ministerul
Educatiei si Cercetarii dispune:
a) incetarea scolarizarii in cadrul programului respectiv de studii
incepand cu anul I;
b) obligarea organizatiei furnizoare de educatie sa elaboreze, in
continuare, rapoarte anuale de evaluare interna a calitatii educatiei pentru
anii de studii pentru care continua activitatea.
(4) Organizatia furnizoare de educatie este obligata sa se supuna, dupa un
termen de maximum 2 ani de la ultimul raport de evaluare nefavorabil, unei noi
evaluari externe.
(5) Daca si acest al treilea raport de evaluare externa este nefavorabil,
Ministerul Educatiei si Cercetarii elaboreaza si promoveaza actul normativ prin
care inceteaza definitiv scolarizarea in cadrul respectivului program si se
reglementeaza situatia bazei materiale si a studentilor sau elevilor, dupa caz.
Art. 35
(1) Pot desfasura activitati de invatamant superior si pot utiliza
denumirile de universitate, academie de studii sau altele similare numai
institutiile de invatamant superior autorizate sa functioneze provizoriu ori
acreditate.
(2) Desfasurarea de activitati de invatamant preuniversitar si universitar
si eliberarea de acte de studii, in alte conditii decat cele prevazute prin
prezenta ordonanta de urgenta, atrag raspunderea civila sau penala, dupa caz, a
celor vinovati.
(3) Sesizarea organelor de urmarire penala se face de catre Ministerul
Educatiei si Cercetarii sau de catre orice alta persoana fizica ori juridica
care se considera lezata in drepturile sale prin functionarea institutiei in
cauza.
CAP. 6
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 36
(1) Organizatiile furnizoare de educatie aplica mecanismele de evaluare
interna a calitatii, prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, incepand cu
semestrul al doilea al anului scolar, respectiv universitar, 2005 - 2006.
(2) In anul scolar, respectiv universitar, 2005 - 2006 ARACIS si ARACIP
experimenteaza metodologiile de evaluare si asigurare externa a calitatii. Pana
la 1 septembrie 2006, ARACIS si ARACIP elaboreaza un raport detaliat asupra
rezultatelor experimentarii.
(3) Incepand cu anul scolar, respectiv universitar, 2006 - 2007 se trece la
aplicarea metodologiilor de evaluare si asigurare externa a calitatii conform
prezentei ordonante de urgenta, la nivel national, tinandu-se cont de
rezultatele stadiului de experimentare.
Art. 37
(1) In cazul institutiilor de invatamant preuniversitar si universitar care
se afla in proces de autorizare de functionare provizorie sau acreditare la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se aplica
prevederile Legii nr. 88/1993 privind acreditarea institutiilor de invatamant
superior si recunoasterea diplomelor, republicata, si, respectiv, ale
Ordonantei Guvernului nr. 87/1998 privind evaluarea si acreditarea
invatamantului preuniversitar, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 196/1999, de catre Consiliul National de Evaluare si Acreditare Academica,
respectiv Comisia Nationala de Evaluare si Acreditare a Invatamantului
Preuniversitar, pana la finalizarea procesului, dar nu mai mult de 3 luni de la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(2) Organizatiile interesate pot depune noi cereri de autorizare de
functionare provizorie sau acreditare numai dupa 6 luni de la intrarea in
vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 38
In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta, se vor supune aprobarii hotararile Guvernului privind sediul, organigrama
si regulamentul de functionare ale ARACIS si ARACIP.
Art. 39
La 3 luni de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se
abroga Legea nr. 88/1993 privind acreditarea institutiilor de invatamant
superior si recunoasterea diplomelor, republicata, Ordonanta Guvernului nr.
87/1998 privind evaluarea si acreditarea invatamantului preuniversitar,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 196/1999, art. 18 alin.
(3), art. 23 alin. (2), art. 56 alin. (1), art. 106 alin. (2), art. 107, art.
113 si art. 148 alin. (1) din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si orice alte dispozitii
contrare.
Art. 40
Toate institutiile si unitatile de invatamant public care functioneaza la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta sunt considerate
acreditate si se supun procedurilor de evaluare periodica din 5 in 5 ani.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul educatiei si cercetarii,
Mircea Miclea
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu