ORDONANTA
URGENTA Nr. 97 din 9 septembrie 2009
pentru modificarea Legii
învatamantului nr. 84/1995
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 618 din 14 septembrie 2009
Având în vedere necesitatea de a oferi absolvenţilor
învăţământului liceal posibilitatea de a li se evalua şi certifica competenţele
lingvistice de comunicare în limba maternă şi într-o limbă de circulaţie
internaţională, precum şi competenţele digitale, generale şi specifice, formate
pe durata învăţământului liceal, necesare pentru integrarea acestora în
societatea cunoaşterii, pentru a asigura tuturor şi fiecăruia împlinirea şi
dezvoltarea personală, incluziunea socială şi cetăţenia activă şi ocuparea unui
loc de muncă,
ţinând cont de necesitatea standardizării evaluărilor
naţionale, pentru a asigura obiectivitatea, credibilitatea evaluărilor şi
pentru a asigura relevanţa acestora în raport cu progresul şcolar al elevilor,
precum şi pentru a raporta rezultatele învăţării la standardele europene,
pentru eliminarea situaţiilor excepţionale în care
cadrele didactice din învăţământul superior se află în imposibilitatea de a-şi
îndeplini funcţia de preşedinte al unei comisii de bacalaureat, în care au fost
numite prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi inovării,
întrucât toate aceste elemente vizează interesul public
şi constituie situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Legea
învăţământului nr. 84/1995, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 606 din 10 decembrie 1999, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 26, alineatul (4) va avea următorul
cuprins:
„(4) Examenul naţional de bacalaureat constă în
susţinerea următoarelor probe:
A. probă de evaluare a competenţelor lingvistice de
comunicare orală în limba română;
B. probă de evaluare a competenţelor lingvistice de
comunicare orală în limba maternă, pentru elevii care au urmat studiile liceale
într-o limbă a minorităţilor naţionale;
C. probă de evaluare a competenţei lingvistice într-o
limbă de circulaţie internaţională studiată pe parcursul învăţământului liceal.
Rezultatul evaluării se exprimă prin nivelul de competenţă corespunzător
Cadrului european comun de referinţă pentru limbi. Elevii care promovează, pe
parcursul învăţământului preuniversitar, examene cu recunoaştere internaţională
pentru certificarea competenţelor lingvistice în limbi străine au dreptul la
recunoaşterea şi echivalarea rezultatelor obţinute la aceste examene, la cerere
şi conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei,
cercetării şi inovării;
D. probă de evaluare a competenţelor digitale.
Rezultatul evaluării se exprimă prin nivelul de competenţă, în raport cu
standardele europene recunoscute în domeniu. Elevii care promovează, pe
parcursul învăţământului preuniversitar, examene cu recunoaştere europeană
pentru certificarea competenţelor digitale au dreptul la recunoaşterea şi
echivalarea rezultatelor obţinute la aceste examene, la cerere şi conform unei
metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi
inovării;
E. probe scrise de evaluare a competenţelor formate pe
durata învăţământului liceal, după cum urmează:
a) probă scrisă la limba şi literatura română - probă
comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile şi specializările;
b) probă scrisă la limba şi literatura maternă - probă
comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile şi specializările, care
au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităţilor naţionale;
c) o probă scrisă, diferenţiată în funcţie de filieră,
profil şi specializare, după cum urmează:
(i) matematică - pentru profilul real din filiera
teoretică, pentru filiera tehnologică sau, după caz, pentru filiera
vocaţională;
(ii) istorie - pentru profilul umanist din filiera
teoretică sau, după caz, pentru filiera vocaţională;
d) o probă scrisă la care elevul poate opta, în
conformitate cu filiera, profilul şi specializarea urmate, pentru una
dintre disciplinele cuprinse în următoarele două grupe de discipline:
(i) fizică, chimie, biologie sau informatică;
(ii) geografie, filosofie, logică şi argumentare,
economie, psihologie şi, după caz, sociologie."
2. Articolul 27 va avea următorul cuprins:
„Art. 27. - (1) Examenul naţional de bacalaureat se
consideră promovat de către absolvenţii învăţământului secundar superior
liceal care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) au susţinut probele prevăzute la art. 26 alin. (4)
lit. A-D;
b) au susţinut toate probele scrise prevăzute la art.
26 alin. (4) lit. E şi au obţinut cel puţin nota 5 la fiecare dintre acestea;
c) media aritmetică, calculată cu două zecimale
exacte, a notelor obţinute la probele scrise precizate la art. 26 alin. (4)
lit. E este cel puţin 6.
(2) Media obţinută la examenul naţional de bacalaureat
este media aritmetică calculată cu două zecimale exacte a notelor obţinute la
probele scrise prevăzute la art. 26 alin. (4) lit. E.
(3) In urma promovării examenului naţional de
bacalaureat, absolventului i se eliberează diploma de bacalaureat.
(4) Absolvenţilor clasei a XII-a/a XIII-a care au
susţinut evaluările prevăzute la art. 26 alin. (4) lit. A-D li se eliberează
certificate care atestă nivelul de competenţă lingvistică, respectiv nivelul de
competenţă digitală. Eliberarea acestor certificate nu este condiţionată de
promovarea probelor scrise prevăzute la art. 26 alin. (4) lit. E.
(5) In cazul nepromovării examenului naţional de
bacalaureat, pot fi recunoscute în sesiunile următoare, la cerere, rezultatele
evaluărilor susţinute conform art. 26 alin. (4) lit. A-D, respectiv rezultatele
probelor scrise prevăzute la art. 26 alin. (4) lit. E care au fost promovate cu
cel puţin nota 5.
(6) In decursul unui an şcolar se organizează două
sesiuni ale examenului naţional de bacalaureat.
(7) Candidaţii proveniţi din învăţământul
preuniversitar de stat pot susţine examenul naţional de bacalaureat şi examenul
de certificare a competenţelor profesionale fără taxă de cel mult două ori.
Prezentările ulterioare la aceste examene sunt condiţionate de achitarea unor
taxe stabilite de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării.
(8) Evaluările prevăzute la art. 26 alin. (4) lit. A-D
se organizează şi se desfăşoară la nivelul unităţii de învăţământ, pe parcursul
clasei terminale de liceu, în faţa unei comisii prezidate de directorul
unităţii de învăţământ şi numite prin decizie a inspectorului şcolar general,
în condiţii stabilite prin metodologia prevăzută la art. 26 alin. (7).
(9) Probele scrise din examenul naţional de
bacalaureat, prevăzute la art. 26 alin. (4) lit. E, se susţin după încheierea
anului şcolar, în faţa unei comisii stabilite de inspectoratul şcolar.
(10) Comisia prevăzută la alin. (9) este condusă de un
preşedinte, numit prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi inovării
dintre cadrele didactice universitare de predare, având titlul ştiinţific de
doctor. In situaţii bine justificate, poate fi numit în funcţia de preşedinte
şi un cadru didactic din învăţământul liceal, având gradul didactic I şi
performanţe profesionale deosebite, titular în altă unitate de învăţământ decât
cea din care provin elevii care susţin probele scrise ale examenului naţional
de bacalaureat.
(11) Comisia prevăzută la alin. (9) este alcătuită din
profesori de la alte unităţi de învăţământ decât cele din care provin elevii
care susţin probele scrise ale examenului naţional de bacalaureat.
(12) Numărul comisiilor prevăzute la alin. (9) şi
numărul unităţilor de învăţământ în care se desfăşoară probele scrise din
examenul naţional de bacalaureat se stabilesc de Ministerul Educaţiei,
Cercetării şi Inovării, la propunerea inspectoratelor şcolare.
(13) Rezultatele examenului naţional de bacalaureat
sunt publice."
Art. II. - Pentru anul
şcolar 2009-2010, lista cuprinzând probele de examen, conţinutul programelor de
examen şi modul de organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat se dau
publicităţii în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul educaţiei, cercetării şi inovării,
Ecaterina Andronescu
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea