LEGE Nr. 384
din 10 decembrie 2009
privind aprobarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 97/2009 pentru modificarea Legii învatamantului nr.
84/1995
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 870 din 14 decembrie 2009
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 97 din 9 septembrie 2009 pentru modificarea Legii învăţământului
nr. 84/1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 618 din
14 septembrie 2009, cu următoarele modificări şi completări:
1. Titlul
ordonanţei de urgenţă se modifică şi va avea următorul cuprins:
„ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ
privind reglementarea unor măsuri pentru
organizarea examenului naţional de bacalaureat în anul şcolar 2009-2010"
2. Articolul I devine articolul 1 şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) Examenul naţional de bacalaureat constă
în susţinerea următoarelor probe:
A. proba de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare
orală în limba română;
B. proba de evaluare a competenţelor lingvistice de
comunicare orală în limba maternă, pentru elevii care au urmat studiile liceale
într-o limbă a minorităţilor naţionale;
C. proba de evaluare a competenţei lingvistice într-o
limbă de circulaţie internaţională studiată pe parcursul învăţământului liceal.
Rezultatul evaluării se exprimă prin nivelul de competenţă corespunzător
Cadrului european comun de referinţă pentru limbi. Elevii care promovează pe
parcursul învăţământului preuniversitar examene cu recunoaştere internaţională
pentru certificarea competenţelor lingvistice în limbi străine au dreptul la
recunoaşterea şi echivalarea rezultatelor obţinute la aceste examene, la cerere
şi conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei,
cercetării şi inovării;
D. proba de evaluare a competenţelor digitale.
Rezultatul evaluării se exprimă prin nivelul de competenţă, în raport cu
standardele europene recunoscute în domeniu. Elevii care promovează pe
parcursul învăţământului preuniversitar examene cu recunoaştere europeană
pentru certificarea competenţelor digitale au dreptul la recunoaşterea şi
echivalarea rezultatelor obţinute la aceste examene, la cerere şi conform unei
metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi
inovării;
E. probe scrise de evaluare a competenţelor formate pe
durata învăţământului liceal, după cum urmează:
a) proba scrisă la limba şi literatura română - probă
comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile şi specializările;
b) proba scrisă la limba şi literatura maternă - probă
comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile şi specializările care
au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităţilor naţionale;
c) o probă scrisă, diferenţiată în funcţie de filieră,
profil şi specializare, după cum urmează:
- matematică - pentru profilul real din filiera
teoretică, pentru filiera tehnologică sau, după caz, pentru filiera
vocaţională;
- istorie - pentru profilul umanist din filiera
teoretică sau, după caz, pentru filiera vocaţională;
d) o probă scrisă la care elevul poate opta, în
conformitate cu filiera, profilul şi specializarea urmate, pentru una dintre
disciplinele cuprinse în următoarele două grupe de discipline:
- fizică, chimie, biologie sau informatică;
- geografie, filozofie, logică şi argumentare,
economie, psihologie şi, după caz, sociologie;
(2) Examenul naţional de bacalaureat se consideră
promovat de către absolvenţii învăţământului secundar superior liceal care îndeplinesc
cumulativ următoarele condiţii:
a) au susţinut probele prevăzute la alin. (1) lit. A-D;
b) au susţinut toate probele scrise prevăzute la alin.
(1) lit. E şi au obţinut cel puţin nota 5 la fiecare dintre acestea;
c) media aritmetică, calculată cu două zecimale exacte,
a notelor obţinute la probele scrise precizate la alin. (1) lit. E este cel
puţin 6'.
(3) Media obţinută la examenul naţional de bacalaureat
este media aritmetica, calculată cu două zecimale exacte, a notelor obţinute la
probele scrise prevăzute la alin. (1) lit. E.
(4) In urma promovării examenului naţional de
bacalaureat, absolventului i se eliberează diploma de bacalaureat.
(5) Absolvenţilor clasei a XII-a sau a XIII-a care au
susţinut evaluările prevăzute la alin. (1) lit. A-D li se eliberează
certificate care atestă nivelul de competenţă lingvistică, respectiv nivelul de
competenţă digitală. Eliberarea acestor certificate nu este condiţionată de
promovarea probelor scrise prevăzute la alin. (1) lit. E.
(6) In cazul nepromovării examenului naţional de
bacalaureat, pot fi recunoscute în sesiunile următoare,' la cerere, rezultatele
evaluărilor susţinute conform alin. (1) lit. A-D, respectiv rezultatele
probelor scrise prevăzute la alin. (1) lit. E care au fost promovate cu cel
puţin nota 5.
(7) In decursul unui an şcolar se organizează două
sesiuni ale examenului naţional de bacalaureat.
(8) Candidaţii proveniţi din învăţământul
preuniversitar de stat pot susţine examenul naţional de bacalaureat şi examenul
de certificare a competenţelor profesionale fără taxa de cel mult două ori.
Prezentările ulterioare la aceste examene sunt condiţionate de achitarea unor
taxe stabilite de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării.
(9) Evaluările prevăzute la alin. (1) lit. A-D se
organizează şi se desfăşoară la nivelul unităţii de învăţământ, pe parcursul
clasei terminale de liceu, în faţa unei comisii prezidate de directorul
unităţii de învăţământ şi numite prin decizie a inspectorului şcolar general.
(10) Probele scrise din examenul naţional de
bacalaureat, prevăzute la alin. (1) lit. E, se susţin după încheierea anului
şcolar, în faţa unei comisii stabilite de inspectoratul şcolar.
(11) Comisia prevăzută la alin. (10) este condusă de un
preşedinte, numit prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi inovării
dintre cadrele didactice universitare de predare, având titlul ştiinţific de
doctor. In situaţii bine justificate, poate fi numit în funcţia de preşedinte
şi un cadru didactic din învăţământul liceal, având gradul didactic I şi performanţe
profesionale deosebite, titular în altă unitate de învăţământ decât cea din
care provin elevii care susţin probele scrise ale examenului naţional de
bacalaureat.
(12) Comisia prevăzută la alin. (10) este alcătuită din
profesori de la alte unităţi de învăţământ decât cele din care provin elevii
care susţin probele scrise ale examenului naţional de bacalaureat.
(13) Numărul comisiilor prevăzute la alin. (10) şi
numărul unităţilor de învăţământ în care se desfăşoară probele scrise din
examenul naţional de bacalaureat se stabilesc de Ministerul Educaţiei,
Cercetării şi Inovării, la propunerea inspectoratelor şcolare.
(14) Rezultatele examenului naţional de bacalaureat
sunt publice."
3. După articolul 1
se introduce un nou articol, articolul 11, cu următorul cuprins:
„Art. 11. - (1) Absolvenţii din promoţiile anterioare
datei intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă
care nu au susţinut sau nu au promovat examenul naţional de bacalaureat şi/sau
examenele de certificare a calificării profesionale pot susţine aceste examene
conform unei metodologii speciale elaborate de Ministerul Educaţiei, Cercetării
şi Inovării şi aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi
inovării.
(2) Examenele prevăzute la alin. (1) se susţin în
sesiuni speciale organizate în anul şcolar 2009-2010."
4. Articolul II
devine articolul 2.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
TEODOR VIOREL MELEŞCANU