ORDIN Nr. 101
din 29 ianuarie 2008
pentru aprobarea Normelor
privind acordarea autorizatiilor de siguranta administratorului/gestionarilor
de infrastructura feroviara din Romania
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 102 din 8 februarie 2008
In conformitate cu prevederile cap. III art. 11 alin. (1) din Legea nr. 55/2006 privind siguranţa
feroviară, ale art. 3 alin. (2) lit. g), i) şi k) din anexa nr. 1 - „Regulament
de organizare şi funcţionare al Autorităţii de Siguranţă Feroviară Română
-ASFR" la anexa nr. 1 - „Regulament de organizare şi funcţionare al
Autorităţii Feroviare Române -AFER", aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
626/1998 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Feroviare Române
-AFER, modificată şi completată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.561/2006,
în temeiul art. 5 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Transporturilor, cu modificările ulterioare,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele privind acordarea
autorizaţiilor de siguranţă administratorului/gestionarilor de infrastructură
feroviară din România, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. -Acordarea autorizaţiilor de siguranţă se
efectuează de către Autoritatea Feroviară Română - AFER, prin Autoritatea de
Siguranţă Feroviară Română -ASFR, organism independent care funcţionează în
cadrul AFER.
Art. 3. - Autorizaţia de siguranţă dă dreptul
posesorului acesteia de a administra/gestiona şi exploata o infrastructură
feroviară, de a o pune la dispoziţia operatorilor de transport feroviar, precum
şi a operatorilor economici deţinători de vehicule feroviare autorizate pentru
admiterea în circulaţie, în condiţiile legii.
Art. 4. - Prevederile prezentului ordin nu se aplică:
a) reţelelor de cale ferată
care funcţional sunt separate de restul sistemului feroviar şi care sunt
destinate numai exploatării unor servicii de călători locale, urbane sau
suburbane, precum şi operatorilor economici care funcţionează exclusiv pe
aceste reţele;
b) infrastructurii feroviare
private care este utilizată numai de proprietarul infrastructurii respective
pentru propriile sale operaţiuni de transport feroviar de mărfuri şi,
respectiv, liniilor ferate industriale.
Art. 5. - (1) Autorizaţiile de gestionare eliberate
până la data intrării în vigoare a prezentului ordin, în baza prevederilor
Ordinului ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr.
691/2004 privind aprobarea Normelor pentru acordarea autorizaţiei de gestionare
a infrastructurii feroviare neinteroperabile preluate prin închiriere de la
Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R." - S.A., cu modificările ulterioare,
îşi păstrează valabilitatea până la data expirării vizei anuale.
(2) Pentru continuarea activităţii, gestionarii
infrastructurii feroviare neinteroperabile cărora le expiră valabilitatea
autorizaţiei prevăzute la alin. (1) vor depune la Autoritatea de Siguranţă
Feroviară Română, cu 60 de zile înainte de data expirării, dosarul pentru
obţinerea noilor tipuri de documente.
Art. 6. -
Administratorul/gestionarul de infrastructură feroviară trebuie să prezinte
Autorităţii de Siguranţă Feroviară anual, înainte de data de 30 iunie, un
raport referitor la anul calendaristic precedent, care va conţine:
a) informaţii privind modul în care sunt atinse
obiectivele de siguranţă ale administratorului/gestionarului de infrastructură
feroviară şi rezultatele planului de siguranţă;
b) indicatorii de siguranţă naţionali şi indicatorii de
siguranţă comuni, prevăzuţi în anexa nr. 1 la Legea nr. 55/2006 privind
siguranţa feroviară;
c) rezultatele auditurilorde siguranţă interne;
d) observaţii privind
insuficienţele şi defecţiunile de funcţionare ale administrării/gestionării
infrastructurii feroviare, care pot prezenta interes pentru Autoritatea de
Siguranţă Feroviară Română.
Art. 7. -Activităţile specifice pentru acordarea,
modificarea şi încetarea suspendării autorizaţiilor de siguranţă, pentru
examinările în vederea acordării vizei periodice, pentru verificările efectuate
la modificarea documentaţiei, precum şi pentru eliberarea de duplicate se
efectuează pe bază de tarife aprobate de Ministerul Transporturilor.
Art. 8. - (1) Lista gestionarilor de infrastructură
feroviară autorizaţi care au dreptul să gestioneze şi să exploateze o
infrastructură feroviară din România, precum şi secţiile de circulaţie
respective de pe infrastructura feroviară se publică pe site-ul Autorităţii de
Siguranţă Feroviară Române, organizată în cadrul Autorităţii Feroviare Române -
AFER, precum şi în Buletinul AFER!
(2) Acordarea, reînnoirea,
modificarea şi retragerea autorizaţiilor de siguranţă se publică pe site-ul
Autorităţii de Siguranţă Feroviară Române din cadrul Autorităţii Feroviare
Române - AFER, precum şi în Buletinul AFER, iar suspendarea şi încetarea
suspendării se publică numai pe site-ul Autorităţii de Siguranţă Feroviară
Română.
Art. 9. - (1) Eventualele contestaţii privind decizia
de neacordare, suspendare sau retragere a unei autorizaţii de siguranţă se
depun la Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română, în termen de 5 zile
lucrătoare de la primirea comunicării scrise, şi se soluţionează în termen de
30 zile.
(2) Dacă Contestatarul este nemulţumit de soluţia dată,
acesta se poate adresa instanţelor de contencios administrativ, conform Legii
contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 10. -Autoritatea Feroviară Română, administratorul
şi gestionarii de infrastructură feroviară vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 11. - Nerespectarea prevederilor prezentului ordin atrage răspunderea juridică potrivit legii.
Art. 12. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin, Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr.
691/2004 privind aprobarea Normelor pentru acordarea autorizaţiei de gestionare a infrastructurii feroviare neinteroperabile
preluate prin închiriere de la Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R." -
S.A., publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 360 din 23 aprilie 2004 se abrogă.
Art. 13. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare în termen de 30 de zile de la publicare.
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
ANEXĂ
NORME
privind acordarea autorizaţiilor de siguranţă
administratorului/gestionarilor de infrastructură feroviară din România
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. -In scopul
asigurării cerinţelor privind siguranţa circulaţiei trenurilor, securitatea
transporturilor şi calitatea serviciilor publice în transportul feroviar,
administratorul/gestionarii de infrastructură feroviară din România trebuie să
obţină o autorizaţie de siguranţă.
Art. 2. - In sensul prezentului ordin se definesc
următorii termeni:
1. sistem de management al
siguranţei - organizarea şi procedurile stabilite
de un administrator/gestionar de infrastructură feroviară pentru a asigura
administrarea sigură a operaţiunilor sale;
2. administrator de
infrastructură feroviară - orice organism sau orice
operator economic care are ca obiect principal de activitate administrarea şi întreţinerea infrastructurii feroviare, prevăzut la art. 1
alin. (10) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998 privind
transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a
Căilor Ferate Române, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
incluzând şi administrarea sistemelor de conducere a circulaţiei, de control şi
de siguranţă a infrastructurii; funcţiile administratorului de infrastructură
de pe o reţea sau o parte a unei reţele pot fi alocate, în conformitate cu
reglementările în vigoare, mai multor organisme sau agenţi economici;
3. gestionar de
infrastructură feroviară - orice persoană juridică
sau grup de persoane juridice înregistrate în România care au ca obiect de
activitate întreţinerea şi exploatarea infrastructurii
feroviare;
4. infrastructură feroviară - ansamblul elementelor necesare circulaţiei şi manevrei
materialului rulant, clădirile staţiilor de cale ferată, cu facilităţile
aferente, precum şi celelalte clădiri şi facilităţi destinate desfăşurării
transportului feroviar, cuprinse în infrastructura feroviară publică sau
privată;
5. infrastructura feroviară
publică sau privată cuprinde infrastructura care
se poate conecta la infrastructura feroviară transeuropeană, precum şi pe aceea
care nu poate fi conectată la aceasta, după cum urmează:
a) infrastructura feroviară
interoperabilă - parte a infrastructurii
feroviare, aferentă traficului naţional şi internaţional, administrată în
concordanţă cu prevederile legislaţiei privind liberul acces al operatorilor de
transport feroviar, care se dezvoltă în conformitate cu normele tehnice de interoperabilitate
adoptate pe plan european, preluate în legislaţia din România;
b) infrastructura feroviară
neinteroperabilă - parte a infrastructurii
feroviare, aferentă traficului local, conectată sau nu la infrastructura feroviară interoperabilă,
care este administrată şi se dezvoltă pe baza unor
reglementări interne specifice.
CAPITOLUL II
Acordarea, valabilitatea, revizuirea, suspendarea şi retragerea autorizaţiilor de
siguranţă
SECŢIUNEA 1
Acordarea autorizaţiilor de siguranţă
Art. 3. - (1) Autorizarea de siguranţă a
administratorului de infrastructură feroviară se finalizează prin acordarea
unor documente specifice, denumite autorizaţii de siguranţă:
a) autorizaţia de siguranţă
partea A, care confirmă acceptarea sistemului de management al siguranţei al
administratorului de infrastructură feroviară;
b) autorizaţia de siguranţă
partea B, care confirmă acceptarea dispoziţiilor adoptate de administratorul de
infrastructură feroviară pentru îndeplinirea cerinţelor specifice necesare
garantării siguranţei infrastructurii feroviare la nivelul proiectării,
întreţinerii şi exploatării, inclusiv al întreţinerii şi exploatării sistemului
de control al traficului şi de semnalizare.
(2) Autorizarea de siguranţă a gestionarului de
infrastructură feroviară se finalizează prin acordarea unor documente
specifice, denumite autorizaţii de siguranţă:
a) autorizaţia de siguranţă
partea A, care confirmă acceptarea sistemului de management al siguranţei al
gestionarului de infrastructură feroviară;
b) autorizaţia de siguranţă
partea B, care confirmă acceptarea dispoziţiilor adoptate de gestionarul de
infrastructură feroviară pentru îndeplinirea cerinţelor specifice necesare
garantării siguranţei infrastructurii feroviare la nivelul proiectării, întreţinerii
şi exploatării.
(3) Autorizaţiile de siguranţă
sunt documente cu regim special, nominale şi netransmisibile.
(4) Modelele-cadru ale autorizaţiilor de siguranţă
partea Aşi partea B sunt prevăzute în anexele A şi B la prezentele norme.
SECŢIUNEA a 2-a
Valabilitatea si revizuirea autorizaţiilor de
siguranţă
Art. 4. - (1) Autorizaţiile de siguranţă partea A şi
partea B sunt valabile pentru o perioadă de maximum 10 ani de la data
acordării, în condiţiile vizării periodice la 2 ani.
(2) In vederea acordării vizei periodice, Autoritatea
de Siguranţă Feroviară Română va examina îndeplinirea cerinţelor care au stat
la baza acordării autorizaţiilor de siguranţă.
Art. 5. - (1) La solicitarea
administratorului/gestionarului de infrastructură feroviară, Autoritatea de
Siguranţă Feroviară Română va
actualiza în întregime sau parţial autorizaţiile de siguranţă partea Aşi/sau
partea B:
a) ori de câte ori au loc
modificări substanţiale ale infrastructurii feroviare, semnalizării,
alimentării cu energie sau ale principiilor de exploatare ori întreţinere a
acesteia.
b) dacă administratorul/gestionarul de infrastructură
feroviară îşi modifică datele referitoare la: situaţia juridică, sediu,
denumire.
c) dacă gestionarul de
infrastructură feroviară neinteroperabilă doreşte extinderea activităţii sale
şi pe alte secţii de circulaţie sau restrângerea activităţii sale, renunţând la
unele secţii de circulaţie de pe infrastructura feroviară neinteroperabilă.
(2) In cazul în care se
modifică datele cuprinse în documentaţia care a stat la baza acordării
autorizaţiilor de siguranţă partea A şi/sau partea B,
administratorul/gestionarul de infrastructură feroviară notifică imediat acest
fapt Autorităţii de Siguranţă Feroviară Română, care, după verificare, va
comunica acceptarea sau neacceptarea motivată a modificărilor.
(3) Administratorul/gestionarul de infrastructură
feroviară va notifica Autorităţii de Siguranţă Feroviare Române data începerii,
întreruperii sau reluării activităţii, după caz.
Art. 6. -Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română
poate cere ca autorizaţiile de siguranţă să fie revizuite în urma unor
modificări substanţiale ale cadrului de reglementare în domeniul siguranţei
feroviare.
Art. 7. - Pe durata
valabilităţii autorizaţiilor de siguranţă, Autoritatea de Siguranţă Feroviară
Română va efectua acţiuni de control şi inspecţie de stat privind modul de
respectare a reglementărilor specifice în vigoare şi a cerinţelor care au stat
la baza acordării sau modificării autorizaţiilor, în baza convenţiei încheiate
cu administratorul/gestionarul de infrastructură feroviară şi a unui tarif
aprobat de Ministerul Transporturilor.
SECŢIUNEA a 3-a
Suspendarea si retragerea autorizaţiilor de
siguranţă
Art. 8. - Dacă se constată
nerespectarea reglementărilor specifice în vigoare şi/sau a cerinţelor care au
stat la baza acordării sau modificării autorizaţiilor de siguranţă pentru
administratorul/gestionarii de infrastructură feroviară, Autoritatea de
Siguranţă Feroviară Română va dispune măsura suspendării ori retragerii autorizaţiilor
de siguranţă partea Aşi/sau partea B, după caz. Decizia de suspendare ori
retragere va fi motivată.
Art. 9. - Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română va
notifica Agenţiei Feroviare Europene, în termen de o lună, autorizaţiile de
siguranţă partea A şi/sau partea B acordate, reînnoite, modificate ori retrase,
menţionând denumirea şi adresa administratorului/gestionarului de
infrastructură feroviară, data la care au fost acordate, reînnoite, modificate
sau retrase, domeniul de aplicare, valabilitatea acestora şi, în cazul celor
retrase, motivele deciziei luate.
Art. 10. - Suspendarea, încetarea suspendării şi/sau
retragerea autorizaţiilor de siguranţă se notifică operatorilor de transport
feroviar, administratorului infrastructurii feroviare şi, respectiv,
gestionarilor de infrastructură feroviară.
CAPITOLUL III
SECŢIUNEA 1
Sistemul de management al siguranţei
Art. 11. - (1) Sistemul de management al siguranţei al
administratorului de infrastructură feroviară trebuie să ţină seama de efectele operaţiunilor
diferiţilor operatori de transport feroviar asupra reţelei şi va cuprinde
dispoziţii care să permită tuturor operatorilor de transport feroviar să
funcţioneze în conformitate cu specificaţiile tehnice de interoperabilitate, cu
normele naţionale de siguranţă şi în condiţiile stabilite în certificatele de
siguranţă ale acestora.
(2) Sistemul de management al siguranţei al
gestionarilor de infrastructură feroviară trebuie să ţină seama de efectele
operaţiunilor diferiţilor operatori de transport feroviar asupra reţelei şi va
cuprinde dispoziţii care să permită tuturor operatorilor de transport feroviar
să funcţioneze în conformitate cu normele naţionale de siguranţă şi în
condiţiile stabilite în certificatele de siguranţă ale acestora.
(3) Sistemul de management al
siguranţei trebuie documentat în toate părţile relevante şi trebuie să descrie
în special distribuţia responsabilităţilor în organizarea
administratorului/gestionarilor de infrastructură feroviară. Acesta indică
modul în care este asigurată gestionarea siguranţei la diferite niveluri, modul
în care sunt implicaţi personalul şi reprezentanţii săi la toate nivelurile şi
modul în care este asigurată îmbunătăţirea continuă a sistemului de management
al siguranţei.
CAPITOLUL IV
Cerinţe pentru obţinerea autorizaţiei de siguranţă
SECŢIUNEA 1
Autorizaţia de siguranţă partea A
Art. 12. - Pentru obţinerea autorizaţiei de siguranţă
partea A, un administrator/gestionar de infrastructură feroviară trebuie să
îndeplinească, cumulativ, următoarele cerinţe specifice:
1. să dovedească faptul că este
persoană juridică înregistrată în România;
2. persoana care asigură
conducerea executivă a administratorului/gestionarului de infrastructură
feroviară nu a suferit condamnări pentru fapte penale grave, nu a fost condamnată
pentru infracţiuni grave în domeniul legislativ specific, aplicabil
transportului feroviar, şi nu se face vinovată de producerea unui accident
feroviar în ultimele 12 luni;
3. nu este în procedură de
faliment;
4. demonstrează că poate face faţă obligaţiilor sale
financiare pe o perioadă de cel puţin 12 luni;
5. are încheiate contracte de asigurare cu firme de
asigurări acreditate sau a luat măsurile necesare pentru acoperirea răspunderii
sale civile, în caz de evenimente feroviare ori incidente tehnice, în cadrul
activităţii prestate;
6. are elaborat un sistem
propriu de management al siguranţei feroviare, în conformitate cu art. 9 din
Legea nr. 55/2006, care cuprinde:
a) politica de siguranţă
feroviară aprobată de directorul general/managerul administratorului sau
gestionarului de infrastructură feroviară, care va fi comunicată întregului
personal;
b) obiectivele calitative şi
cantitative ale administratorului/ gestionarului de infrastructură feroviară pentru
menţinerea şi, după caz, îmbunătăţirea siguranţei feroviare, precum şi planuri
şi proceduri specifice pentru atingerea acestor obiective;
c) procedurile pentru atingerea
standardelor tehnice şi operaţionale existente, noi şi modificate, ori a altor condiţii
prescriptive stabilite în specificaţii tehnice pentru interoperabilitate sau
norme naţionale de siguranţă obligatorii, prevăzute în anexa nr. 2 la Legea nr. 55/2006 ori în alte norme
relevante sau în decizii ale autorităţilor, precum şi proceduri pentru
asigurarea conformităţii cu standardele şi cu alte condiţii prescriptive pe
întregul ciclu de viaţă al echipamentelor şi operaţiunilor;
d) procedurile şi metodele pentru realizarea evaluării
riscului şi pentru punerea în aplicare a măsurilor de control al riscurilor,
atunci când o schimbare a condiţiilor de exploatare sau un material nou impune
riscuri noi asupra infrastructurii feroviare şi operaţiunilor;
e) programele pentru formarea
de personal şi sistemele pentru menţinerea competenţei personalului;
f) măsurile pentru asigurarea
unor informaţii suficiente în legătură cu siguranţa feroviară în cadrul
administratorului/ gestionarului de infrastructură feroviară şi, dacă este
cazul, între operatorii de transport feroviar care îşi desfăşoară activitatea
pe infrastructura sa;
g) procedurile pentru documentarea cu privire la
informaţiile de siguranţă feroviară;
h) procedurile pentru asigurarea avizării evenimentelor
feroviare şi participării în comisiile de cercetare a acestora;
i) planurile de acţiune şi
informare în caz de urgenţă, convenite cu toţi operatorii de transport feroviar
care funcţionează pe infrastructura sa, precum şi cu autorităţile publice din
domeniu;
j) procedurile pentru auditarea internă a sistemului de
management al siguranţei.
SECŢIUNEA a 2-a
Autorizaţia de siguranţă partea B
Art. 13. - (1) Pentru obţinerea autorizaţiei de
siguranţă partea B administratorul de infrastructură feroviară trebuie să
îndeplinească cerinţele specifice necesare pentru garantarea siguranţei
infrastructurii feroviare la nivelul proiectării, întreţinerii şi exploatării,
inclusiv al întreţinerii şi exploatării sistemului de control al traficului şi
de semnalizare.
(2) Pentru obţinerea autorizaţiei de siguranţă partea B
un gestionar de infrastructură feroviară trebuie să îndeplinească cerinţele
specifice necesare pentru garantarea siguranţei infrastructurii feroviare la
nivelul proiectării, întreţinerii şi exploatării.
Art. 14. - (1) Pentru obţinerea autorizaţiei de
siguranţă partea B un administrator/gestionar de infrastructură feroviară
trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele cerinţe specifice:
a) deţine o autorizaţie de siguranţă partea A valabilă;
b) a fost declarat câştigătorul licitaţiei pentru
închirierea unei secţii de circulaţie sau deţine un contract de închiriere,
concesiune, după caz;
c) are angajat personal de
specialitate pentru organizarea activităţii, la nivelul conducerii executive;
d) dispune de personal propriu desemnat ca responsabil
cu atribuţii în gestionarea infrastructurii feroviare neinteroperabile şi
siguranţa circulaţiei, cu experienţă în domeniul feroviar de cel puţin 2 ani,
atestat de ASFR;
e) dispune de personal propriu
desemnat cu atribuţii de control al activităţii de exploatare şi de siguranţa
circulaţiei feroviare pe secţia/secţiile de circulaţie închiriate;
f) dispune de personal atestat de către ASFR, care
asigură instruirea personalului propriu cu responsabilităţi în siguranţa
circulaţiei, în conformitate cu reglementările specifice în vigoare;
g) se angajează că, în
activitatea de exploatare, pentru organizarea şi conducerea circulaţiei
trenurilor, va utiliza personal propriu, calificat, apt din punct de vedere
medical şi psihologic şi autorizat de către ASFR, pentru funcţiile pe care le
execută, în conformitate cu reglementările specifice în vigoare;
h) se angajează că, în activitatea de exploatare,
pentru desfăşurarea activităţii de supraveghere şi întreţinere a
infrastructurii feroviare, va utiliza personal propriu de specialitate,
calificat, apt din punct de vedere medical şi psihologic şi autorizat de către
ASFR, pentru funcţiile pe care le exercită, în conformitate cu reglementările
specifice în vigoare;
i) se angajează să respecte prescripţiile/normele
tehnice, tehnologice, de organizare şi de desfăşurare a activităţii de
supraveghere, întreţinere şi reparaţie a infrastructurii feroviare, precum şi
pe cele privind transportul, stabilite pentru accesul şi circulaţia pe
infrastructura feroviară şi executarea operaţiilor de manevră în condiţii de
siguranţă a circulaţiei şi de securitate a transporturilor;
j) dispune de structurile organizatorice şi de dotările
necesare efectuării activităţii de administrare/gestionare a infrastructurii
feroviare pentru care solicită autorizaţia de siguranţă, adecvate implementării
şi menţinerii unui sistem de management al calităţii certificat de un organism
notificat;
k) asigură supravegherea, întreţinerea şi repararea
infrastructurii feroviare pe care o administrează/gestionează, precum şi a
materialului rulant din dotare cu personal propriu, unităţi proprii sau prin
agenţi economici autorizaţi ca furnizori feroviari şi care deţin agremente
tehnice ori certificate de omologare pentru aceste servicii, conform
legislaţiei în vigoare;
l) utilizează pentru
întreţinerea şi repararea infrastructurii feroviare pe care o
administrează/gestionează, precum şi pentru materialul rulant din dotare doar
produse pentru care există certificate de omologare tehnică feroviară/agremente
tehnice feroviare şi care sunt însoţite de certificate de calitate,
conformitate şi garanţie, conform legislaţiei în vigoare.
(2) Gestionarul de infrastructură feroviară care
închiriază o secţie de circulaţie din infrastructura feroviară publică
neinteroperabilă, după semnarea contractului de închiriere cu administratorul
de infrastructură feroviară, înainte de preluarea efectivă a secţiei, va
transmite ASFR lista cu personalul de execuţie propriu pentru începerea
activităţii de întreţinere şi exploatare.
CAPITOLUL V
SECŢIUNEA 1
Obţinerea autorizaţiilor de siguranţă
Art. 15. - (1) Pentru obţinerea autorizaţiei de
siguranţă partea A administratorul/gestionarul de infrastructură feroviară
trebuie să depună la ASFR următoarele documente:
a) cerere, conform modelului
prevăzut în anexa C la prezentele norme;
b) înregistrarea ca persoană
juridică şi înmatricularea la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului;
c) actul constitutiv din care
să reiasă că are ca obiect de activitate administrarea/gestionarea şi
întreţinerea infrastructurii feroviare, incluzând administrarea sistemelor de
conducere a circulaţiei, de control şi de siguranţă a infrastructurii
feroviare;
d) declaraţia pe propria răspundere a persoanei care
asigură conducerea executivă a operatorului economic, din care să reiasă că nu
a suferit condamnări pentru fapte penale grave, nu a fost condamnată pentru
infracţiuni grave în domeniul legislativ specific, aplicabil transportului feroviar, şi nu se face vinovată
de producerea unui accident feroviar în ultimele 12 luni;
e) dovada că deţine resursele financiare şi logistice
necesare desfăşurării activităţii de administrare/gestionare a infrastructurii
feroviare în condiţii de siguranţă a traficului feroviar - situaţiile
financiare anuale (bilanţ contabil, dovada constituirii capitalului social,
extras de cont bancar, după caz) sau un raport de audit financiar din care să
reiasă că deţine capacitate financiară disponibilă pentru desfăşurarea
activităţii şi poate face faţă obligaţiilor financiare pentru o perioadă de cel
puţin 12 luni;
f) declaraţia pe propria răspundere a persoanei care
asigură conducerea executivă a operatorului economic, din care să reiasă că
societatea nu este în procedură de faliment sau lichidare şi nu are datorii
faţă de bugetul general consolidat, conform modelului prevăzut în anexa D la prezentele norme;
g) lista cuprinzând numele responsabililor atestaţi,
desemnaţi cu atribuţii în managementul siguranţei, în care se vor menţiona,
pentru fiecare persoană: pregătirea profesională, experienţa în domeniul
feroviar, documentul în baza căruia se face dovada că este angajat al
societăţii;
h) copia atestatelor eliberate de către ASFR
responsabililor desemnaţi cu atribuţii în managementul siguranţei feroviare;
i) copia de pe contractele de asigurare cu firme de
asigurări acreditate sau dovada că a luat măsurile necesare pentru acoperirea
răspunderii sale civile în caz de accidente/ evenimente feroviare ori incidente
tehnice în cadrul activităţii prestate;
j) declaraţia-angajament a conducerii
administratorului/ gestionarului de infrastructură feroviară prin care se
obligă ca, pe perioada de valabilitate a autorizaţiei de siguranţă, să notifice
în scris ASFR orice modificare a datelor din documentele prezentate la
solicitarea acordării autorizaţiei de siguranţă;
k) dovada plăţii la ASFR a tarifului pentru eliberarea
autorizaţiei de siguranţă;
l) dovada că are elaborat un
sistem propriu de management al siguranţei feroviare care cuprinde:
- politica de siguranţă
feroviară aprobată de directorul general/managerul
administratorului/gestionarului de infrastructură feroviară, care va fi
comunicată întregului personal;
- obiectivele calitative şi cantitative ale
administratorului/ gestionarului de infrastructură feroviară pentru menţinerea
şi, după caz, îmbunătăţirea siguranţei feroviare, precum şi planurile şi
procedurile specifice pentru atingerea acestor obiective;
- procedurile pentru atingerea
standardelor tehnice şi operaţionale existente, noi şi modificate, ori a altor
condiţii prescriptive stabilite în specificaţii tehnice pentru
interoperabilitate sau norme naţionale de siguranţă obligatorii, prevăzute în
anexa nr. 2 la Legea nr. 55/2006 sau în alte norme relevante ori decizii ale
autorităţilor, precum şi proceduri pentru asigurarea conformităţii cu
standardele şi cu alte condiţii prescriptive pe întregul ciclu de viaţă al
echipamentelor şi operaţiunilor;
- procedurile şi metodele pentru realizarea evaluării
riscului şi pentru punerea în aplicare a măsurilor de control al riscurilor,
atunci când o schimbare a condiţiilor de exploatare sau un material nou impune
riscuri noi asupra infrastructurii feroviare şi operaţiunilor;
- programele pentru formarea de
personal şi sistemele pentru menţinerea competenţei personalului;
- măsurile pentru asigurarea
unor informaţii suficiente în legătură cu siguranţa feroviară în cadrul
administratorului/ gestionarului de infrastructură şi, dacă este cazul,
între operatorii de transport feroviar care îşi
desfăşoară activitatea pe infrastructura sa;
- procedurile pentru documentarea cu privire la
informaţiile de siguranţă feroviară;
- procedurile pentru asigurarea
avizării evenimentelor feroviare şi participării în comisiile de cercetare a
acestora;
- planurile de acţiune şi
informare în caz de urgenţă, convenite cu toţi operatorii de transport feroviar
care funcţionează pe infrastructura sa, precum şi cu autorităţile publice din
domeniu;
- procedurile pentru auditarea
internă a sistemului de management al siguranţei.
(2) Pentru obţinerea autorizaţiei de siguranţă partea B
administratorul/gestionarul de infrastructură feroviară trebuie să depună la
ASFR următoarele documente:
a) cerere, conform modelului prezentat în anexa C;
b) copia de pe autorizaţia de siguranţă partea A;
c) dovada câştigării licitaţiei pentru închirierea unei
secţii de circulaţie sau copia contractului de închiriere, concesiune, după
caz;
d) lista cu personalul de
execuţie propriu pentru începerea activităţii de întreţinere şi exploatare;
e) organigrama societăţii din care să reiasă că dispune
de o structură organizatorică funcţională necesară pentru efectuarea activităţii;
f) documentul ce atestă stadiul implementării
sistemului de management al calităţii, eliberat de către un organism notificat;
g) dovada că dispune de
personal propriu desemnat ca responsabil cu atribuţii în gestionarea
infrastructurii feroviare neinteroperabile şi siguranţa circulaţiei, cu
experienţă în domeniul feroviar de cel puţin 2 ani, atestat de ASFR;
h) dovada că dispune de personal propriu cu atribuţii
de control al activităţii de exploatare şi de siguranţa circulaţiei feroviare
pe secţia/secţiile de circulaţie închiriate;
i) dovada că dispune de personal atestat de ASFR, care
asigură instruirea personalului propriu cu responsabilităţi în siguranţa
circulaţiei, în conformitate cu reglementările specifice în vigoare;
j) declaraţie-angajament că în activitatea de
exploatare, pentru organizarea şi conducerea circulaţiei trenurilor,
utilizează/va utiliza personal propriu calificat, apt din punct de vedere
medical şi psihologic şi autorizat de ASFR, pentru funcţiile pe care le
exercită, în conformitate cu reglementările specifice în vigoare;
k) declaraţie-angajament că în activitatea de
exploatare, pentru desfăşurarea activităţii de supraveghere şi întreţinere a
infrastructurii feroviare, utilizează/va utiliza personal propriu de
specialitate, calificat, apt din punct de vedere medical şi psihologic şi
autorizat de ASFR, pentru funcţiile pe care le exercită, în conformitate cu
reglementările specifice în vigoare;
l) declaraţie-angajament că
respectă/va respecta prescripţiile/normele tehnice, tehnologice, de organizare
şi de desfăşurare a activităţii de supraveghere, întreţinere şi reparaţie a
infrastructurii feroviare, precum şi pe cele privind transportul, stabilite
pentru accesul şi circulaţia pe infrastructura feroviară şi executarea
operaţiilor de manevră în condiţii de siguranţă a circulaţiei şi de securitate
a transporturilor;
m) declaraţie-angajament că asigură/va asigura
supravegherea, întreţinerea şi repararea infrastructurii feroviare pe care o
administrează/gestionează, precum şi a materialului rulant din dotare, cu
personal propriu, unităţi proprii sau prin operatori economici autorizaţi ca
furnizori feroviari şi care deţin agremente tehnice sau certificate de omologare pentru aceste
servicii, conform legislaţiei în vigoare;
n) declaraţie-angajament că
utilizează/va utiliza pentru întreţinerea şi repararea infrastructurii
feroviare pe care o administrează/gestionează, precum şi a materialului rulant
din dotare doar produsele pentru care există certificate de omologare tehnică
feroviară/agremente tehnice feroviare şi care sunt însoţite de certificate de
calitate, conformitate şi garanţie, conform legislaţiei în vigoare;
o) declaraţie că materialul rulant din dotare - în
proprietate, cu chirie, leasing şi altele asemenea - are caracteristicile
tehnice şi de dotare impuse de actele normative în vigoare şi de prescripţiile
privind siguranţa circulaţiei feroviare şi securitatea transporturilor, dacă
este cazul;
p) dovada plăţii la ASFR a tarifului pentru eliberarea
autorizaţiei de siguranţă.
Art. 16. - (1) Acordarea unei autorizaţii de siguranţă
partea A şi/sau partea B se face de către ASFR după verificarea documentaţiei
şi constatarea îndeplinirii cerinţelor prevăzute, în termen de 30 de zile de la
data depunerii dosarului cu documentaţia completă, dar nu mai mult de 60 de
zile de la data depunerii cererii de obţinere a autorizaţiei de siguranţă.
(2) Documentaţia depusă pentru
obţinerea autorizaţiilor de siguranţă va fi însoţită de documentele din care să
reiasă efectuarea plăţii tarifelor aferente acordării acestora.
(3) Dacă
administratorul/gestionarul de infrastructură feroviară solicitant nu depune
documentaţia completă în termen de 30 de zile de la data depunerii cererii de
solicitare, ASFR va notifica administratorului/gestionarului de infrastructură
feroviară decizia de neacordare a autorizaţiei de siguranţă.
(4) Decizia de neacordare a
autorizaţiei de siguranţă va fi motivată în scris de ASFR.
(5) La solicitarea scrisă a
ASFR, administratorul/gestionarul de infrastructură feroviară solicitant va
pune la dispoziţie documentele în original, care să justifice, dacă este cazul,
îndeplinirea cerinţelor prevăzute la art. 4-6.
SECŢIUNEA a 2-a
Actualizarea, reînnoirea sau revizuirea autorizaţiilor de siguranţă
Art. 17. - (1) La solicitarea unui
administrator/gestionar de infrastructură feroviară, ASFR actualizează
autorizaţia de siguranţă partea Aşi/sau partea B, în întregime ori parţial:
a) ori de câte ori au loc modificări
substanţiale ale infrastructurii feroviare, semnalizării, alimentării cu
energie sau ale principiilor de exploatare ori de întreţinere a acesteia;
b) dacă administratorul/gestionarul de infrastructură
feroviară îşi modifică situaţia juridică, sediul sau
denumirea;
c) dacă gestionarul de infrastructură
feroviară neinteroperabilă doreşte extinderea activităţii sale şi pe alte
secţii de circulaţie sau restrângerea activităţii sale, renunţând la unele
secţii de circulaţie de pe infrastructura feroviară neinteroperabilă.
(2) Titularul autorizaţiei de siguranţă notifică fără
întârziere ASFR cu privire la aceste modificări.
(3) Solicitantul va depune la
ASFR documentaţia care reflectă modificările menţionate la alin. (1).
(4) Documentaţia depusă pentru
actualizarea autorizaţiilor de siguranţă va fi însoţită de documentele din care
să reiasă efectuarea plăţii tarifelor aferente.
(5) Dacă
administratorul/gestionarul de infrastructură feroviară solicitant nu depune
documentaţia completă în termen de 30 zile de la data depunerii cererii de actualizare, ASFR va notifica
administratorului/gestionarului de infrastructură feroviară decizia de
neacordare a autorizaţiei de siguranţă actualizate.
(6) Decizia de neacordare a
autorizaţiei de siguranţă actualizate va fi motivată în scris de către ASFR.
(7) La solicitarea scrisă a ASFR,
administratorul/gestionarul de infrastructură feroviară solicitant va pune la
dispoziţie documentele în original, care să justifice, dacă este cazul,
îndeplinirea cerinţelor prevăzute la art. 4-6.
Art. 18. - (1) Dacă administratorul/gestionarul de
infrastructură feroviară doreşte reînnoirea autorizaţiilor de siguranţă partea
Aşi/sau partea B, va solicita la ASFR, cu 60 de zile înainte de expirarea
valabilităţii acesteia, eliberarea unor noi autorizaţii de siguranţă.
(2) Pentru obţinerea unor noi autorizaţii de siguranţă
partea A şi/sau partea B, solicitantul trebuie să depună la ASFR documentele
care au suferit modificări de la ultima examinare pentru obţinerea vizei
periodice.
(3) Pentru cazul prevăzut la
alin. (1), acordarea unor noi autorizaţii de siguranţă partea Aşi/sau partea B
se face de către ASFR după verificarea documentaţiei şi constatarea
îndeplinirii cerinţelor prevăzute, în termen de 30 de zile de la data depunerii
dosarului cu documentaţia completă, dar nu mai mult de 60 de zile de la data
depunerii cererii de obţinere a noilor autorizaţii de siguranţă.
(4) Documentaţia depusă pentru
reînnoirea autorizaţiilor de siguranţă va fi însoţită de documentele din care
să reiasă efectuarea plăţii tarifelor aferente acordării acestora.
(5) Dacă
administratorul/gestionarul de infrastructură feroviară solicitant nu depune
documentaţia completă în termen de 30 zile de la data depunerii cererii de
solicitare, ASFR va notifica administratorului/gestionarului de infrastructură
feroviară decizia de neacordare a noii autorizaţii de siguranţă.
(6) Decizia de neacordare a noii autorizaţii de
siguranţă va fi motivată în scris de către ASFR.
(7) La solicitarea scrisă a ASFR,
administratorul/gestionarul de infrastructură feroviară solicitant va pune la
dispoziţie documentele în original, care să justifice, dacă este cazul,
îndeplinirea cerinţelor prevăzute la art. 4-6.
Art. 19. - (1) ASFR poate cere ca autorizaţia de
siguranţă partea Aşi/sau partea B să fie revizuită în urma unor modificări
substanţiale ale cadrului de reglementare în domeniul siguranţei feroviare.
(2) Pentru cazul prevăzut la alin. (1), ASFR va
înştiinţa administratorul/gestionarii de infrastructură feroviară despre
necesitatea revizuirii autorizaţiei de siguranţă partea A şi/sau partea B,
precizând condiţiile ce trebuie îndeplinite şi stabilind termene în concordanţă
cu cerinţele precizate în reglementările respective şi cu volumul de lucru ce
se preconizează.
CAPITOLUL VI
Examinarea îndeplinirii
cerinţelor care au stat la baza acordării autorizaţiilor de siguranţă în vederea acordării vizei periodice, suspendarea şi
retragerea autorizaţiilor de siguranţă
SECŢIUNEA 1
Examinarea îndeplinirii cerinţelor care au stat
la baza acordării autorizaţiilor de siguranţă în vederea acordării vizei
periodice
Art. 20. - (1) Cu 30 de zile înainte de expirarea
perioadei de 2 ani de la acordarea autorizaţiei de siguranţă partea Aşi/sau
partea B ori a expirării valabilităţii vizei periodice, deţinătorul autorizaţiei de siguranţă va solicita în
scris la ASFR acordarea vizei periodice.
(2) Pentru obţinerea vizei periodice, deţinătorul
autorizaţiei de siguranţă este obligat să depună la ASFR următoarele:
a) documente noi şi/sau
documentaţii specifice pentru documentele care au suferit modificări;
b) dovada plăţii tarifului aferent pentru examinarea
îndeplinirii cerinţelor care au stat la baza acordării autorizaţiei de
siguranţă.
Art. 21. - (1) După examinare, dacă nu există
neconformităţi privind îndeplinirea cerinţelor impuse, ASFR va notifica
administratorului/gestionarului de infrastructură feroviară îndeplinirea
cerinţelor care au stat la baza acordării autorizaţiei de siguranţă şi va
înscrie pe aceasta data acordării vizei.
(2) Dacă se constată existenţa
unor neconformităţi privind îndeplinirea cerinţelor care au stat la baza
acordării autorizaţiei de siguranţă, ASFR va notifica în acest sens
administratorul/gestionarul de infrastructură feroviară.
(3) Dacă solicitantul va
prezenta dovezile de eliminare a neconformităţilor şi după verificarea
eliminării acestora, ASFR va notifica administratorului/gestionarului de
infrastructură feroviară îndeplinirea condiţiilor şi va înscrie pe autorizaţia
de siguranţă data acordării vizei.
SECŢIUNEA a 2-a
Suspendarea si retragerea autorizaţiilor de siguranţă
Art. 22. - (1) Dacă neconformităţile nu au fost
eliminate în termenele stabilite sau administratorul/gestionarul de
infrastructură feroviară nu a transmis la termen modul de eliminare a acestora,
ASFR va suspenda autorizaţia de siguranţă şi va notifica solicitantului decizia
luată.
(2) Pentru cazul prevăzut la
alin. (1), suspendarea autorizaţiei de siguranţă se va menţine până la data
când se va prezenta dovada că neconformităţile au fost eliminate, dar nu mai
mult de 6 luni de la data examinării.
(3) Dacă
administratorul/gestionarul de infrastructură feroviară va prezenta dovezile de
eliminare a neconformităţilor care au stat la baza suspendării autorizaţiei de
siguranţă, ASFR va dispune încetarea suspendării numai după verificarea
eliminării acestora.
(4) Dacă
administratorul/gestionarul de infrastructură feroviară nu face dovada
eliminării neconformităţilor care au stat la baza suspendării, ASFR va retrage
autorizaţia de siguranţă.
Art. 23. - (1) Pe perioada suspendării autorizaţiei de
siguranţă gestionarul de infrastructură feroviară nu mai poate efectua decât
serviciile menţionate de către ASFR în decizia de suspendare a autorizaţiei de
siguranţă.
(2) Perioada de suspendare a autorizaţiei de siguranţă
nu prelungeşte durata de valabilitate a acesteia.
Art. 24. - In perioada de valabilitate a autorizaţiei
de siguranţă ASFR verifică prin acţiuni de control şi inspecţie de stat modul
în care sunt respectate şi îndeplinite condiţiile care au stat la baza
eliberării acesteia, iar în cazul în care constată că deţinătorul autorizaţiei
de siguranţă nu mai respectă sau nu mai îndeplineşte una ori mai multe
condiţii, ASFR procedează după cum urmează:
a) suspendă autorizaţia de siguranţă şi notifică acest
fapt administratorului/gestionarului de infrastructură feroviară, motivând decizia, precizând termenele de remediere a neconformităţilor şi stabilind serviciile ce se pot efectua în
perioada în care autorizaţia de siguranţă este suspendată;
b) în cazul în care deţinătorul autorizaţiei de
siguranţă face dovada eliminării neconformităţilor care au condus la
suspendarea autorizaţiei de siguranţă, precum şi dovada plăţii tarifului
aferent verificării eliminării acestor neconformităţi, ASFR va anula
suspendarea autorizaţiei de siguranţă;
c) în cazul în care
neconformităţile care au condus la suspendarea autorizaţiei de siguranţă nu au
fost eliminate în termenul stabilit, autorizaţia de siguranţă se retrage.
Art. 25. - (1) In cazul în care se constată încălcări
grave sau repetate ale reglementărilor specifice transportului feroviar,
autorizaţia de siguranţă partea Aşi partea B se retrage.
(2) ASFR retrage autorizaţia de siguranţă partea Aşi
partea B şi în următoarele cazuri:
a) la solicitarea deţinătorului
acesteia, dacă contractul de concesiune/închiriere expiră şi nu se reînnoieşte
sau se reziliază;
b) dacă deţinătorul autorizaţiei de siguranţă nu
prelungeşte convenţia încheiată cu AFER conform art. 11 din ordin.
Art. 26. - Decizia motivată de suspendare, de încetare
a suspendării sau de retragere a unei autorizaţii de siguranţă se aduce la
cunoştinţă administratorului/gestionarului de infrastructură feroviară.
Art. 27. - (1) ASFR avizează în scris Compania
Naţională de Căi Ferate „C.F.R." - S.A. despre retragerea, suspendarea sau
încetarea suspendării, după caz, a autorizaţiei de siguranţă acordate unui
gestionar de infrastructură feroviară care a preluat prin închiriere secţii ale
infrastructurii feroviare neinteroperabile.
(2) După primirea avizării, Compania Naţională de Căi
Ferate „C.F.R." - S.A. va decide asupra acţiunilor ce trebuie întreprinse
ca urmare a suspendării/retragerii autorizaţiei de siguranţă a gestionarului de
infrastructură feroviară, în conformitate cu prevederile legale.
Art. 28. - Suspendarea sau retragerea autorizaţiei de
siguranţă partea A atrage implicit şi suspendarea sau retragerea autorizaţiei
de siguranţă partea B.
Art. 29. - In cazul retragerii autorizaţiei de
siguranţă, acordarea unei noi autorizaţii se va face în baza unei noi cereri.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 30. -ASFR va elibera autorizaţia de siguranţă
partea A şi/sau partea B ori va acorda viza periodică pe autorizaţia de
siguranţă partea Aşi/sau partea B numai după încheierea unei convenţii de către
AFER cu administratorul/gestionarul de infrastructură feroviară conform art. 11
din ordin.
Art. 31. - (1) Pierderea sau deteriorarea autorizaţiei
de siguranţă se comunică de către administratorul/gestionarul de infrastructură
feroviară la ASFR, în maximum 10 zile de la data constatării.
(2) Pentru cazurile prevăzute
la alin. (1), la solicitarea administratorului/gestionarului de infrastructură
feroviară şi după achitarea tarifului aferent, ASFR va elibera un duplicat al
autorizaţiei de siguranţă.
Art. 32. - Administratorul/gestionarii de infrastructură feroviară deţinători de autorizaţii de siguranţă sunt
înregistraţi de ASFR în Registrul administratorilor/gestionarilor de
infrastructură feroviară deţinători de autorizaţii de siguranţă.
ANEXA A*) la norme
(MODEL CADRU)
AUTORIZAŢIE DE SIGURANŢĂ - PARTEA A
Prezenta autorizaţie de .siguranţă confirmă acceptarea
Sistemului de Management al Siguranţei al administratorului/gestionarului de infrastructură feroviară, în
conformitate cu Directiva 2004/49/CE privind siguranţa pe căile ferate comunitare. Legea nr. 55/2006 privind
.siguranţa feroviară si Ordinul ministrului transporturilor nr..../2007 privind acordarea autorizaţiei de
siguranţă administratorului/gestionarilor de infrastructură feroviară din România
1. ADMINISTRATORUL/GESTIONARUL DE INFRASTRUCTURA FEROVIARA
AUTORIZAT
|
Numele adnunisiratorului/gestionarului de infrastructură
feroviară:..........................................
Acronim:.............................................................................................................................
|
Număr de înregistrare
naţionala:...........................................................................................Nr.
TVA/CUI:....................................................................................................................
|
2. ORGANISM EMITENT AL AUTORIZAŢIEI
|
Autoritatea responsabilă pentru acordarea autorizaţiilor de
siguranţă:
AUTORITATEA FEROVIARĂ ROMÂNĂ - AUTORITATEA DE SIGURANŢĂ FEROVIARĂ ROMÂNĂ
|
Tara: ROMÂNIA
|
3. INFORMAŢII PRIVIND AUTORIZAREA
|
Aceasta este o:
- autorizaţie nouă |_|
|
|
- autorizaţie reînnoită |_|
|
Număr de identificare a
autorizaţiei anterioare
|_______________|
|
- autorizaţie actualizată/revizuită |_|
|
Valabilă de la data de: ................................. pâna la data de:.............................
|
Dimensiunea administratorului/gestionarului de infrastructură feroviară (micro întreprindere. Întreprindere mică.
Întreprindere medie. Întreprindere mare):
..................................
|
4. LEGISLAŢIA NAŢIONALA APLICABILA
|
- Legea nr. 55/2006 privind siguranţa feroviarii
- Ordinul ministrului transporturilor
nr..../2007 privind aprobarea Normelor pentru acordarea autorizaţiei de
siguranţă administratorului/gestionarilor de infrastructură feroviară din
România
|
5. INFORMAŢII SUPLIMENTARE
|
A.Valabilitatea Autorizaţiilor de
siguranta ( art.8 si II din Ordinul
ministrului transporturilor nr..../2007 privind aprobarea Normelor pentru
acordarea autorizaţiei de siguranţă administratorului/gestionarilor de
infrastructură feroviară din România)
Autorizaţiile de siguranţă partea A. cât şi partea B sunt valabile pentru o
perioadă de maxim zece ani de la data acordării, cu respectarea cerinţelor
care au stat la baza acordării sau modificării acestora. în condiţiile
vizării periodice la 2 ani.
Autoritatea de Siguranţă Feroviară
Română va examina îndeplinirea cerinţelor care au stat la baza acordării sau
examinării anterioare a autorizaţiilor de siguranţă în vederea acordării
vizei periodice.
Pe durata valabilităţii autorizaţiilor
de siguranţă. Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română va efectua acţiuni de
control şi inspecţie de stat privind modul de respectare a reglementărilor specifice în vigoare şi
verificarea îndeplinirii cerinţelor care au stat la
baza acordării sau modificării acestora în baza convenţiei încheiate cu administratorul/gestionarul de infrastructură feroviară şi a
unui tarif aprobat de Ministerul Transporturilor.
B. Actualizarea în întregime sau parţial a autorizaţiei de
siguranţă (art.9 si
10 din Ordinul ministrului transporturilor
nr..../2007 privind aprobarea Normelor pentru acordarea autorizaţiei de
siguranţă administratorului/gestionarilor de infrastructură feroviară din
România)
La solicitarea
administratorului/gestionarului de infrastructură feroviară. Autoritatea de
Siguranţă Feroviară Română
|
va actualiza în întregime sau parţial autorizaţiile de siguranţă
partea A şi/sau partea B
- ori de câte ori au loc modificări
substanţiale ale infrastructurii feroviare, semnalizării, alimentării cu
energie sau ale principiilor de exploatare sau întreţinere a acesteia.
- dacă administratorul /gestionarul de
infrastructură feroviară îşi modifică situaţia juridică, sediul, denumirea.
- dacă gestionam! de infrastructură
feroviară neinicroperabilă doreşte extinderea activităţii sale şi pe alte secţii
de circulaţie sau restrângerea activităţii sale. renunţând la unele secţii de
circulaţie de pe infrastructura feroviara neintcropcrabilă.
In cazul in care se modifică datele
cuprinse în documentaţia care a stat la baza acordării autorizaţiilor de siguranţă
partea A şi/sau partea B. administrat o ml/gest ionarul de infrastructură
feroviară notifică imediat Autorităţii de Siguranţă Feroviară Română, care
după verificare, va comunica acceptarea sau neacceptarea motivată a
modificărilor.
Administratorul/gestionarul de
infrastructura feroviară va notifica Autoritatea de Siguranţă Feroviară
Română data începerii. întreruperii sau reluării activităţii, după caz.
Autoritatea de Siguranţă Feroviară
Română poale cere ca autorizaţiile de siguranţă să fie revizuite în urma unor
modificări substanţiale ale cadrului de reglementare în domeniul siguranţei
feroviare.
C. Suspendarea/retragerea autorizaţii lor de siguranţă (art.J2-14 din Ordinul ministrului transporturilor nr..../2007 privind aprobarea Normelor pentru acordarea
autorizaţiei de siguranţă administralorului/gest ionarilor de infrastructură
feroviară din România)
Dacă se constată nerespectarea
reglemenfarilor specifice în vigoare şi/sau a cerinţelor care au stat la baza
acordării sau modificării autorizaţiilor de siguranţă pentru un
administralor/gcstiomir de infrastructură feroviară. Autoritatea de Siguranţă
Feroviară Română va dispune măsura suspendării sau retragerii autorizaţiilor
de siguranţă partea A şi/sau partea B. după caz. Decizia de suspendare sau
retragere va fi motivată.
Autoritatea de Siguranţă Feroviară
Română va notifica Agenţiei Feroviare Europene. în termen de o lună.
autorizaţiile de siguranţă partea A şi/sau partea B acordate, reînnoite,
modificate sau retrase, menţionând denumirea şi adresa
administratorului/gestionarului de infrastructură feroviară, data la care au
fost acordate, reînnoite, modificate sau retrase, domeniul de aplicare,
valabilitatea acestora şi, în cazul celor retrase,
motivele deciziei luate.
Suspendarea. încetarea suspendării
şi/sau retragerea autorizaţiilor de siguranţă se notifică operatorilor de
transport feroviar şi administratorului infrastructurii feroviare.
|
*) Anexa A este reprodusă în facsimil.
Data acordării:................
AUTORITATEA FEROVIARĂ ROMÂNĂ DIRECTOR GENERAL,
..................................................................
(nume, prenume, semnătură, ştampilă)
Nr. comunicării (notificării) autorizaţiei la CE:..............
|
VIZE PERIODICE
Valabil până la data de
....................
Director general,
.....................
L.S.
|
|
Valabil până la data de
....................
Director general,
.....................
L.S.
|
|
Valabil până la data de
....................
Director general,
.....................
L.S.
|
|
Valabil până la data de
....................
Director general,
.....................
L.S.
|
|
Valabil până la data de
....................
Director general,
.....................
L.S.
|
|
ANEXA B*) la norme
(MODEL CADRU)
AUTORIZATA DE SIGURANŢĂ - PARTEA B
Prezenta autorizaţie de siguranţă confirmă
acceptarea dispoziţiilor adoptate de administratorul/gestionarul de
infrastructură feroviară pentru îndeplinirea cerinţelor specifice necesare pentru garantarea siguranţei infrastructurii feroviare la nivelul
proiectării, întreţinerii si exploatării, inclusiv, unde este cazul, al
întreţinerii si exploatării sistemului de control al traficului si de semnalizare, în
conformitate cu Directiva 2004/49/CE privind siguranţa pe căile ferate comunitare, Legea nr.
55/2006 privind siguranţa feroviară si Ordinul ministrului transporturilor
nr..../2007 privind
acordarea autorizaţiei de siguranţă administratorului/gestionarilor de
infrastructură feroviară din România
1. ADMINISTRATORUL/GESTIONARUL DE INFRASTRUCTURA FEROVIARA
AUTORIZAT
|
Numele administratorului/gestionarului de infrastructură
feroviară: ..........................
Acronim:...................
|
Număr de înregistrare
naţională:.............................................. Nr. TVA/CUI:
|
2. ORGANISM EMITENT AL AUTORIZAŢIEI
|
Autoritatea responsabilă pentru acordarea autorizaţiilor de
siguranţă:
AUTORITATEA FEROVIARĂ ROMÂNĂ-AUTORITATEA DE SIGURANŢĂ
FEROVIARĂ ROMÂNĂ
|
Ţara: ROMÂNIA
|
3. INFORMAŢII PRIVIND AUTORIZAREA
|
Aceasta este o:
- autorizaţie nonă |_|
|
|
- autorizaţie reînnoită |_|
|
Număr de identificare a
autorizaţiei anterioare
|________________|
|
- autorizaţie actualizata/revizuită |_|
|
Valabilă de la data
de:................................. până la data de:.............................
|
4. AUTORIZAŢIA DE SIGURANŢA -
PARTEA A ( acceptarea Sistemului de Management al Siguranţei)
|
Număr de identificare:.................................... Tara emitentă:....................
|
5. Secţiile de circulaţie pe care admistratorul/gestionarul este
autorizat sunt prevăzute în anexa la prezenta autorizaţie.
|
6. CONDIŢII ŞI OBLIGAŢII SPECIFICE:
|
A. Valabilitatea Autorizaţiilor de siguranta ( art.8 si 11 din Ordinul ministrului transporturilor nr..../2007
privind aprobarea Normelor pentru acordarea
autorizaţiei de siguranţă administratorul ui/ gestionarilor de infrastructură
feroviară din România)
Autorizaţiile de siguranţă partea A.
cât şi partea B sunt valabile pentru o perioadă de maxim zece ani de la data
acordării, cu respectarea cerinţelor care au stat la baza acordării sau
modificării acestora. în condiţiile vizării periodice la 2 ani.
Autoritatea de Siguranţă Feroviară
Română va examina îndeplinirea cerinţelor care au stat la ba/a acordării sau
examinării anterioare a autorizaţiilor de siguranţă în vederea acordării
vizei periodice.
Pe durata valabilităţii autorizaţiilor
de siguranţă. Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română va efectua acţiuni de
control şi inspecţie de stat privind modul de respectare a reglementărilor
specifice în vigoare şi a ccrin(elor care au stat la baza acordării sau
modificării acestora. în baza convenţiei încheiate cu
administratorul/gestionarul de infrastructură feroviară şi a unui tarif
aprobat de Ministerul Transporturilor.
B. Actualizarea în întregime sau
parţial a autorizaţiei de siguranţă
|
(art.9 şi 10 din Ordinul ministruluitransporturilor nr..../2()07 privind
aprobarea Normelor pentru acordarea autorizaţiei de siguranţă administratorulului/gestionarilor
de infrastructură feroviară din România)
La solicitarea
administratorului/gestionariilui de infrastructurii feroviară. Autoritatea de Siguranţă Feroviară
Română va actualiza in întregime sau parţial autorizaţiile de siguranţă
partea A şi/sau partea B
- ori de câte ori au loc modificări
substanţiale ale infrastructurii feroviare, semnalizării, alimentării cu
energie sau ale principiilor de exploatare sau întreţinere a acesteia.
- dacă administratorul/gestionarul de
infrastructură feroviară îşi modifică situaţia juridică, sediul, denumirea,
- dacă gestionarul de infrastructură
feroviară neinteroperabilă doreşte extinderea activităţii sale şi pe alte
secţii de circulaţie sau restrângerea activitaţii sale, renunţând la unele
secţii de circulaţie de pe infrastructura feroviară neinteroperabilă.
In cazul în care se modifică datele
cuprinse în documentaţia care a stat la baza acordării autorizaţiilor de
siguranţă partea A şi/sau partea B. administratorul/gestionarul de infrastructura
feroviara notifică imediat Autorităţii de Siguranţă Feroviară Română, care
după verificare, va comunica acceptarea sau neacccptarca motivată a
modificărilor.
Administratorul/gestionarul de
infraslmctură feroviară va notifica Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română
dala începerii. întreruperii sau reluării activităţii, după caz.
Autoritatea de Siguranţă Feroviară
Română poate cerc ca autorizaţiile de siguranţă să fie revizuite în urma unor
modificări substanţiale ale cadrului de reglementare în domeniul siguranţei
feroviare.
C. Suspendarea/retragerea
autorizaţiilor de siguranţă ( art. 12-14 din
Ordinul ministmlui transporturilor nr..../2007 privind aprobarea Normelor
pentru acordarea autorizaţiei de sieuranţă adminislralorului/eeslionarilor de
infrastructură feroviară din România)
Dacă se constată nerespectarea
reglementărilor specifice in vigoare şi/sau a cerinţelor care au Stat la baza
acordării sau modificării autorizaţiilor de siguranţă pentru un
administrator/gestionar de infrastructură feroviară. Autoritatea de Siguranţă Feroviarii Română va dispune măsura suspendării sau retragerii
autorizaţiilor de siguranţă partea A şi/sau partea B. după caz. Decizia de
suspendare sau retragere va fi motivată.
Autori lalea de Siguranţă Feroviară
Română va notifica Agenţiei Feroviare Europene. în termen de o lună,
autorizaţiile de siguranţă partea A şi/sau partea B acordate, reînnoite,
modificate sau retrase, menţionând denumirea şi adresa
administratorului/gestionarului de infrastnictură feroviară, data la care au
fost acordate, reînnoite, modificate sau retrase, domeniul de aplicare,
valabilitatea acestora şi. în cazul celor retrase, motiv ele deciziei luate.
Suspendarea, încetarea suspendării
şi/sau retragerea autorizaţiilor de siguranţă se notifică operatorilor de
transport feroviar şi administra torului
infrastructurii feroviare.
|
7. LEGISLAŢIA NAŢIONALA APLICABILA
|
- Legea nr. 55/2006 privind siguranţa feroviara
- Ordinul ministrului transporturilor nr,..,/2007 privind
aprobarea Nonnelor pentru acordarea autorizaţiei de siguranţă
administratorului/gestionarilor de infrastructură feroviarii din România
|
*) Anexa B este reprodusă în facsimil.
Data acordării:................
AUTORITATEA FEROVIARĂ ROMANĂ
DIRECTOR GENERAL,
...........................................................................
(nume, prenume,
semnătură, ştampilă)
VIZE PERIODICE
Valabil până la data de
....................
Director general,
.....................
L.S.
|
|
Valabil până la data de
....................
Director general,
.....................
L.S.
|
|
Valabil până la data de
....................
Director general,
.....................
L.S.
|
|
Valabil până la data de
....................
Director general,
.....................
L.S.
|
|
Valabil până la data de
....................
Director general,
.....................
L.S.
|
|
ANEXĂ*) la autorizaţia de siguranţă partea B
SECŢIILE DE CIRCULAŢIE
pe care administratorul este autorizat să le
administreze şi să le exploateze
Nr. crt.
|
Sucursala
|
Secţii de circulaţie
|
Km.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Data acordării:................
AUTORITATEA DE SIGURANŢĂ FEROVIARĂ ROMÂNĂ
DIRECTOR,
.........................................................................................................
(nume, prenume, semnătură, ştampilă)
*) Anexa la autorizaţia de siguranţă partea B este
reprodusă în facsimil.
ANEXA C*) la norme
Formal standard al cererii
pentru autorizaţia de siguranţă, incluzând lista detaliilor ce trebuie
furnizate în conformitate cu art. 11 si 12 al Directivei 2004/49/FC
( MODEL CADRU )
CERERE AUTORIZAŢIE DE SIGURANŢĂ
Solicitarea Autorizaţiei de Siguranţă care confirmă
acceptarea Sistemului de Management al Siguranţei al administratorului
gestionarului de infrastructură
feroviară - Autorizaţia de Siguranţă PARTEA A şi sau confirmă acceptarea
dispoziţiilor adoptate de administratorul gestionarul de infrastructură feroviară pentru
îndeplinirea cerinţelor specifice necesare pentru garantarea siguranţei
infrastructurii feroviare la nivelul proiectării. întreţinerii şi exploatării, inclusiv, undo este cazul, al
întreţinerii şi exploatării sistemului do control al traficului şi do semnalizare
- Autorizaţie de Siguranţă
PARTEA B în conformitate cu
Directiva 2004/49/EC şi legislaţia naţională adecvată
Număr do referinţă al autorităţii de siguranţă |_____________________|
INFORMAŢII DE CONTACT PENTRU ORGANISMUL/ AUTORITATEA DE SIGURANŢA
1.1 Organismul /autoritatea
do siguranţă câreia i se adresează cererea
_______________________________________________________________________________________________________________
1.2 Adresa poştală completă
(stradă, cod poştal, oraş, tară)
_______________________________________________________________________________________________________________
2.1 ACEASTĂ CERERE
ESTE PENTRU AUTORIZAŢIE DE SIGURANŢĂ PARTEA A |_|
2.2 Auturizatie nouă |_|
2.3 Autorizaţie reînnoită |_|
2.4 Autorizaţie actualizată
revizuită |_|
2.5 Numărul de îdentificare a
autorizaţiei anterioare |_______|
2.6 Activitatea incepe în data :
_____________________________
Administratorul/gestionarul de infrastructură feroviară
estimează numărul angajaţilor şi cifra de afaceri la una din următoarele
categorii :
2.7 Micro întreprindere |_|
2.8 Intreprindere mită |_|
2.9 Intreprindere medie |_|
2.10 Intreprindere mare |_|
3.1 ACEASTĂ CERERE
ESTE PENTRU AUTORIZAŢIE DE SIGURANŢĂ PARTEA B |_|
3.2 Autorizaţie nouă |_|
3.3 Autorizaţie reînnoită |_|
3.4 Autorizaţie
actualizata/revizuită |_|
3.5 Numărul de identificare a
autorizaţiei anterioare |_______|
3.6 Activitatea începe în data :
_____________________________
3.7 Sectiiile de circulaţie
solicitate |_____________________________________________________________________________________|
Dată solicitantul detine o Autorizaţie de siguranţă
partea A validă (acceptarea Sistemului de Management al Siguranţei) trebuie să
furnizeze următoarele informaţii:
3.8 Numărul de identificare al
Autorizaţiei de siguranţă partea A |________|
*) Anexa C este reprodusă în facsimil.
INFORMAŢII PRIVIND SOLICITANTUL
4.1 Denumirea legală
_______________________________________________________________________________________________________________
4.2 Acronim
_______________________________________________________________________________________________________________
4.3 Adresa postala completă
(oraş. stradă, cod poştal, judeţ, ţară)
_______________________________________________________________________________________________________________
4.4 Număr telefon
________________________________________________________________________________________________
4.5 Număr fax
___________________________________________________________________________________________________
4.6 Adresa e-mail
________________________________________________________________________________________________
4.7 Sile web
____________________________________________________________________________________________________
4.8 Nr. înregistrare naţional
_________________________________________________________________________________________
4.9 Nr. TVA / CUI _______________________________________________________________________________________________
4.10 Alte informaţii
_______________________________________________________________________________________________
Person nu care asigură conducerea executivii a administratorului/gestionarului
de infrastructură feroviară
4.11 Numele şi prenumele
__________________________________________________________________________________________
4.12 Funcţia
_________________________________________________________________________________________
Informaţii referitoare la persoana de contact
4.3 Adresa postala completă
(oraş, stradă, cod poştal, judeţ, tară)
_______________________________________________________________________________________________________________
4.4 Număr telefon
_________________________________________________________________________________________________
4.5 Număr lax
_________________________________________________________________________________________________
4.6 Adresa e-mail
_________________________________________________________________________________________________
Solicitant
__________________________________________________________
(nume si prenume)
Data __________________ Semnătura __________________________
Nr. de referinţă intern ________________
|
Dala primirii cererii ____________________
|
ANEXA D*) la norme
(MODEL CADRU)
DECLARAŢIE
Subsemnatul.........................................................................................................................................................
(numele, prenumele, funcţia) al societăţii .................................................................................
(denumirea administratorului/gestionarului de
infrastructură feroviară) având numărul de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului
J........................., cod unic de inregistrare RO ........................,
in calitate de
solicitant al eliberării unei autorizaţii de siguranţă partea A, conform
prevederilor Ordinului Ministrului
Transporturilor nr. /2007, declar pe proprie
răspundere că:
a) societatea nu este în stare de faliment ori
lichidare;
b) societatea nu face
obiectul unei proceduri legale pentru declararea sa in una din situaţiile
prevăzute la lit. a);
c) mi-am îndeplinit
obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor si contribuţiilor de asigurări
sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat, în
conformitate cu prevederile legale în vigoare în România.
Agent economic,
..........................................................
(semnătura automată)
*) Anexa D este reprodusă în facsimil.