Având în vedere prevederile art. 3 alin. (31) şi (32) din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 6 alin. (7) lit. b) din Hotărârea Guvernului nr. 1.210/2004 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Consiliului de administraţie al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară nr. 5 din 25 septembrie 2012, prin care a fost aprobat Actul adiţional nr. 2 la Protocolul de colaborare nr. 429.312/1.404/2010 încheiat între Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară şi Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România privind modul de efectuare a operaţiunilor de publicitate imobiliară, în aplicarea Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul art. 3 alin. (8) din Legea nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,directorul general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară emite prezentul ordin. Articolul 1Se aprobă Actul adiţional nr. 2 la Protocolul de colaborare nr. 429.312/1.404/2010 încheiat între Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară şi Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România privind modul de efectuare a operaţiunilor de publicitate imobiliară, în aplicarea Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, aprobat prin Ordinul directorului general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară nr. 309/2010, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 475 din 9 iulie 2010, cu modificările şi completările ulterioare, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Directorul general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, Marius Arthur Ursu
ANEXĂUNIUNEA NAŢIONALĂ A NOTARILOR PUBLICI DIN ROMÂNIA Nr. 3.574 din 2 octombrie 2012 AGENŢIA NAŢIONALĂ DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ Nr. 13.955 din 1 octombrie 2012 ACT ADIŢIONAL Nr. 2 la Protocolul de colaborare nr. 429.312/1.404/2010 încheiat între Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară şi Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România privind modul de efectuare a operaţiunilor de publicitate imobiliară, în aplicarea Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România (UNNPR), cu sediul în municipiul Bucureşti, str. General Berthelot nr. 41, sectorul 1, reprezentată de domnul notar public dr. Dumitru Viorel Mănescu, preşedinte, şi Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (ANCPI), cu sediul în municipiul Bucureşti, Splaiul Independenţei nr. 202 A, et. 1, sectorul 6, reprezentată de domnul Marius Arthur Ursu, director general, denumite în continuare părţi, având în vedere prevederile art. 3 alin. (31) şi (32) din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum acestea au fost introduse prin Legea nr. 133/2012 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2010 privind modificarea şi completarea Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, încheie următorul act adiţional la Protocolul de colaborare nr. 429.312/1.404/2010 încheiat între Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară şi Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România privind modul de efectuare a operaţiunilor de publicitate imobiliară, în aplicarea Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, aprobat prin Ordinul directorului general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară nr. 309/2010, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 475 din 9 iulie 2010, cu modificările şi completările ulterioare. Articolul ILa capitolul III „Atribuţiile ANCPI prin oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară“, prima liniuţă de la punctul 4 se modifică şi va avea următorul conţinut:
- să elibereze la cerere notarilor publici extrase sau, după caz, copii ale cărţilor funciare ori certificate de sarcini. Atât cererea, cât şi certificatele, extrasele şi copiile pot fi transmise între notarul public şi birourile de cadastru şi publicitate imobiliară prin fax, e-mail, on-line sau prin orice altă modalitate de comunicare care asigură confirmarea de primire. Eliberarea documentelor solicitate nu va fi condiţionată de primirea cererilor în original. În cazul în care extrasul de carte funciară a fost transmis prin fax, e-mail, on-line, originalul acestuia va fi comunicat prin poştă numai la solicitarea expresă a biroului notarial; oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară vor primi cererile de înscriere în cartea funciară şi actele ataşate la acestea, transmise de către notarii publici şi prin fax, e-mail sau on-line. Articolul II După capitolul IV „Atribuţiile ce revin UNNPR şi notarilor publici“ se introduce un nou capitol, capitolul IV^1 , cu următorul cuprins: IV^1. Procedura comunicării on-line a actelor între notarii publici şi oficiile teritoriale 1. Dispoziţii generale 1.1. ANCPI, prin oficiile teritoriale, va asigura notarilor publici, denumiţi în cuprinsul prezentului capitol utilizatori, posibilitatea înregistrării on-line a cererilor, prin acces la modulul «Registrul General de Intrare» (RGI) al sistemului informatic. 1.2. Accesul şi retragerea dreptului de acces al notarului public la platforma informatică vor fi asigurate la cererea UNNPR. În situaţia nerespectării procedurilor de lucru convenite, ANCPI va limita accesul notarului public la platforma informatică, cu acordul prealabil al UNNPR. 2. Acces şi securitate Accesul notarilor publici la platforma informatică se face pe bază de parolă statică sau certificat digital. Responsabilitatea acţiunilor realizate în sistemul informatic, a corectitudinii datelor introduse şi a efectelor juridice produse de acestea, precum şi asigurarea confidenţialităţii elementelor de acces în sistem aparţin exclusiv utilizatorului. 3. Implementare Implementarea accesului notarilor publici la modulul RGI se va face la nivelul camerelor notarilor publici, în etape, după un grafic stabilit de comun acord. ANCPI, prin oficiile teritoriale, va coordona acţiunile şi activităţile de implementare, cu sprijinul şi colaborarea efectivă a camerelor notarilor publici. 4. Disponibilitatea sistemului 4.1. Sistemul va fi disponibil notarilor publici pentru cereri de eliberare a extraselor pentru autentificare şi pentru cereri de înscriere în cartea funciară în programul de lucru al birourilor de cadastru şi publicitate imobiliară (BCPI) convenit prin protocol încheiat cu camerele notarilor publici. Pentru furnizarea celorlalte servicii sistemul va fi disponibil permanent. 4.2. Mentenanţa sistemului se realizează cu precădere în zilele nelucrătoare. Platforma informatică va fi indisponibilă în perioadele alocate mentenanţei sistemului, cu notificarea prealabilă a UNNPR cu 48 de ore înainte, dacă se realizează într-o zi lucrătoare. În perioada alocată mentenanţei sistemului, notarii publici pot folosi celelalte mijloace de comunicare. 4.3. Până la data de 31 decembrie 2012, ANCPI va asigura mijloacele tehnice pentru acordarea accesului permanent al notarilor publici, în mod gratuit, la consultarea cărţilor funciare în format electronic, în aplicarea art. 3 alin. (32) din Legea nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. În situaţia în care cărţile funciare solicitate sunt disponibile numai în format hârtie, acestea vor fi convertite în vederea prestării serviciului solicitat. În mod similar, UNNPR va asigura ANCPI acces gratuit la registrele naţionale electronice notariale a căror consultare este justificată pentru buna desfăşurare a activităţii ANCPI, după o procedură stabilită cu administratorul registrelor naţionale de evidenţă informatizată a unor proceduri şi acte notariale. 5. Fluxuri de lucru 5.1. Notarul public poate înregistra în sistemul informatic toate tipurile de cereri pentru furnizarea serviciilor de cadastru şi publicitate imobiliară, conform codurilor aferente acestora, stabilite prin ordinul privind aprobarea tarifelor pentru serviciile furnizate de ANCPI şi unităţile sale subordonate. Notarul public este considerat persoană abilitată prin lege specială să solicite eliberarea certificatului de identificare a numărului topografic/cadastral după numele/denumirea proprietarului. 5.2. În vederea înregistrării unei cereri în aplicaţia RGI se completează câmpul «solicitant» cu: numele/prenumele solicitantului, CNP/CUI, judeţ, localitate (unitate administrativ teritorială - UAT). Câmpul «deponent» se completează automat de către aplicaţia informatică cu datele de identificare ale biroului notarial/notarului public. 5.3. Se selectează serviciile solicitate, identificate cu codurile principale, respectiv cele asociate acestora, precum şi tipul de act ce justifică cererea, dacă este cazul. 5.4. Se selectează UAT, judeţul, BCPI în a cărui rază teritorială se situează imobilul, precum şi identificatorii acestuia: număr de carte funciară, număr cadastral/număr topografic. 5.5. Se selectează modalitatea de plată, conform opţiunilor generate de aplicaţia informatică. 5.6. În urma înregistrării cererii de înscriere în cartea funciară în sistem, aplicaţia generează număr unic de înregistrare a acesteia, asigurând rangul înscrierilor. În mod corelativ, se completează integral cererea de înscriere şi în format hârtie, conform modelelor standard din regulamentul aprobat prin ordin al directorului general al ANCPI. 5.7. În cazul în care se ataşează cererii de înscriere înregistrate on-line o versiune scanată în format .pdf sau .tif a dosarului cererii, sistemul alocă termen de soluţionare, iar cererea se soluţionează de către persoanele desemnate la nivelul BCPI, încheierea şi extrasul de carte funciară de informare eliberându-se numai după primirea dosarului original al cererii, cu excepţiile prevăzute mai jos. În vederea comunicării încheierii şi a extrasului de carte funciară de informare, dosarul original, împreună cu nota de înregistrare întocmită în dublu exemplar, va fi predat biroului teritorial competent nu mai târziu de termenul de soluţionare stabilit. Dosarul original al cererii nu va fi predat biroului teritorial în termenul de soluţionare stabilit, în situaţia în care acesta a fost comunicat prin utilizarea unei semnături electronice, în condiţiile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică. Comunicarea dosarelor originale ale cererilor de înscriere în cartea funciară se va face în acest caz la sfârşitul fiecărei luni. Referatele de completare emise se vor comunica de îndată, prin fax, e-mail sau on-line, notarului public, fără a se aştepta împlinirea termenului de soluţionare a cererii. ANCPI va notifica UNNPR cu privire la momentul în care aplicaţia va permite comunicarea documentelor cu semnătură electronică şi se angajează să întreprindă toate demersurile în acest sens, pentru ca aplicaţia să fie funcţională cel mai târziu până la data de 31 ianuarie 2013. Dovada predării dosarului original este reprezentată de nota de înregistrare semnată şi restituită notarului public sau delegatului notarial de către referentul din cadrul registraturii BCPI care a primit dosarul. 5.8. Pentru cererile având ca obiect eliberarea unui extras de carte funciară pentru informare/autentificare sau eliberarea copiilor de pe documente din arhiva BCPI, aplicaţia RGI alocă număr de înregistrare şi termen de soluţionare. În acest caz, eliberarea extraselor de carte funciară pentru informare, pentru autentificare sau eliberarea de copii de către BCPI nu va fi condiţionată de primirea cererilor în original. 6. Instruirea utilizatorilor ANCPI se obligă să pună la dispoziţia birourilor notariale interesate material didactic actualizat (manuale, filme de prezentare etc.) şi să organizeze sesiuni de instruire pentru personalul desemnat de birourile notariale în vederea asimilării procedurilor practice de lucru în aplicaţia informatică. Stabilirea numărului sesiunilor de instruire, a periodicităţii acestora, respectiv a numărului de participanţi se va efectua de comun acord de camerele notarilor publici şi de oficiile teritoriale, în funcţie de capacitatea tehnică şi de personal a celor din urmă. 7. Suport tehnic În vederea soluţionării eficiente a problemelor de natură tehnică ce pot să apară în utilizarea platformei, ANCPI va pune la dispoziţia utilizatorilor un mecanism de suport tehnic şi canalele de comunicaţie aferente. Prin intermediul acestui mecanism se vor transmite instrucţiuni pentru depăşirea problemelor şi vor fi colectate informaţii necesare îmbunătăţirii sistemului. Utilizatorii sistemului au obligaţia să folosească exclusiv sistemul de suport în vederea depăşirii impedimentelor. Prezentul act adiţional s-a încheiat în două exemplare originale, câte unul pentru fiecare dintre părţile semnatare, şi va intra în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I. UNIUNEA NAŢIONALĂ A NOTARILOR PUBLICI DIN ROMÂNIA Preşedinte, dr. Dumitru Viorel Mănescu, notar public AGENŢIA NAŢIONALĂ DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ Director general, Marius Arthur Ursu “