ORDIN Nr. 1064
din 23 octombrie 2007
pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 223/2007 privind Statutul
personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviatia civila din
Romania
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 726 din 26 octombrie 2007
In temeiul prevederilor art. 64 din Legea nr. 223/2007
privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din
aviaţia civilă din Romania,
ale art. 2 din Hotărarea
Guvernului nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autorităţii Aeronautice Civile Romane, cu modificările ulterioare, şi
ale art. 5 alin. (4) din Hotărarea Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Transporturilor, cu modificările ulterioare,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele
metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 223/2007 privind Statutul
personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă din Romania, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se
aplică de către persoanele fizice şi juridice cărora le revin drepturi şi
obligaţii care decurg din Legea nr. 223/2007 şi din normele metodologice
menţionate la art. 1.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
de aplicare a prevederilor Legii nr. 223/2007 privind
Statutul persoanalului aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă din Romania
ARTICOLUL 1
(1) Prezentele Norme
metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 223/2007 privind Statutul
personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă din Romania, denumită în continuare Lege, se aplică tuturor persoanelor
care deţin sau au deţinut calitatea de personal aeronautic civil navigant
profesionist din aviaţia civilă din Romania, denumit în
continuare personal aeronavigant.
(2) Perioada în care o persoană are calitatea de
personal aeronavigant este perioada în care este angajată cu contract de muncă
de către o persoană fizică sau juridică romană şi este remunerată pentru prestarea activităţilor aeronautice
civile de zbor executate în baza documentelor nominale individuale de
certificare, autorizare, licenţă, atestat, brevet şi altele asemenea, emise sau
recunoscute de către Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Romană", denumită în continuare AACR, sau, înainte de înfiinţarea
acesteia prin Hotărarea
Guvernului nr. 405/1993, de către instituţia care avea atribuţii de autoritate
de stat în domeniul aviaţiei civile în Romania, conform legislaţiei în vigoare.
(3) Prin angajator, în
sensul prezentelor norme metodologice, se înţelege orice persoană fizică sau
juridică romană, indiferent de
forma de organizare, care are sau a avut personal aeronavigant angajat cu
contract de muncă pentru prestarea activităţilor aeronautice civile de zbor
executate în baza documentelor prevăzute la alin. (2).
ARTICOLUL 2
In documentele pe care le emit în temeiul Legii, toţi
angajatorii au obligaţia de a menţiona categoria de personal aeronavigant din
care face sau a făcut parte fiecare persoană, aşa cum este denumită la
art. 4 din Lege, precum şi calificarea/calificările şi funcţia/funcţiile la bordul aeronavelor
civile, conform licenţei deţinute.
ARTICOLUL 3
(1) Atribuţiile AACR, prevăzute de Lege, sunt
exercitate de către aceasta în mod direct ori prin persoane fizice sau juridice
autorizate în acest scop, conform legilor şi reglementărilor specifice în
vigoare.
(2) Revocarea prevăzută la art. 33 lit. b) din Lege
reprezintă retragerea documentelor nominale individuale de certificare şi
licenţiere ale personalului aeronavigant, exclusiv pentru acţiunile sau
inacţiunile sale în executarea sarcinilor de serviciu, care au determinat ori
pot determina producerea de accidente.
ARTICOLUL 4
Cuantumul drepturilor cuvenite personalului
aeronavigant, prevăzute la art. 17, 42 şi 55 din Lege, se acordă:
a) prin negociere între angajator şi reprezentanţii
personalului aeronavigant prin contractele colective şi/sau individuale de
muncă, pentru societăţile comerciale/regiile autonome;
b) prin acte normative specifice, pentru unităţile
bugetare.
ARTICOLUL 5
(1) Prin salariu, în
sensul prezentelor norme, se înţelege salariul de încadrare lunar/salariul
tarifar lunar/salariul de bază lunar/salariul de bază negociat sau altfel
denumit, aşa cum este definit şi stabilit prin contractele colective şi/sau
individuale de muncă, pentru societăţile comerciale/regiile autonome, respectiv
prin acte normative, pentru unităţile bugetare.
(2) Prin salarizare
specială, cu încadrare într-o grupă distinctă de
salarizare, în sensul prezentelor norme, se înţelege salariul prevăzut la alin. (1) la care se adaugă sporurile
specifice, sporul de vechime şi, după caz, indemnizaţiile prevăzute la alin.
(5) şi (6).
(3) Sporurile specifice care se acordă tuturor
categoriilor de personal aeronavigant de către angajatori, indiferent de forma
de organizare juridică a acestora, sunt: spor de aviaţie, spor pentru condiţii
speciale de muncă, spor pentru condiţii grele de muncă, spor de periculozitate
şi spor de stres.
(4) Sporurile specifice care se acordă diferenţiat
personalului aeronavigant sunt: spor de radiaţii, pentru piloţii care îşi
desfăşoară activitatea la bordul aeronavelor civile de transport; spor de
radiaţii cosmice, pentru personalul care efectuează zboruri la altitudini de
peste 8.000 m; spor de cască radio, pentru piloţi; spor de condiţii nocive,
pentru personalul care efectuează zboruri la orice altitudine, avand la bord substanţe nocive/toxice, şi
pentru personalul care efectuează zboruri la altitudini de peste 3000 m; spor
de ecran, pentru piloţii care execută zboruri pe aeronave civile care sunt
dotate cu aparatură de bord cu ecran cu afişaj electronic al datelor şi
parametrilor de zbor; spor pentru zborul la joasă înălţime, pentru piloţii care
execută zboruri la joasă înălţime, conform reglementărilor aeronautice
specifice; spor de tratamente aviochimice, pentru personalul care execută zboruri
de tratamente aviochimice; spor de acrobaţie, pentru piloţii care execută
zboruri acrobatice; spor pentru condiţii deosebite de muncă, pentru categoriile
de personal stabilite prin contractele colective şi/sau individuale de muncă.
(5) Indemnizaţia orară de zbor cuprinde drepturile
băneşti privind plata fiecărei ore de zbor efectuate cu aeronavele civile,
fiecărui start efectuat cu planorul şi fiecărui salt efectuat cu paraşuta.
Timpul privind plata orelor de zbor reprezintă timpul scurs din momentul în
care o aeronavă civilă începe procedura de pornire a motorului/motoarelor în
scopul executării unui zbor sau se pune în mişcare pentru prima dată în vederea
decolării şi pană în momentul
în care aceasta se opreşte în poziţia desemnată pentru parcare şi are toate
motoarele oprite.
(6) Indemnizaţia pe ora de serviciu pentru zbor
cuprinde drepturile băneşti privind plata fiecărei ore de serviciu efectuate în
perioadele de timp în care personalul aeronavigant, în calitate de membru de
echipaj, este solicitat să execute o misiune/misiuni de zbor care
conţine/conţin unul sau mai multe zboruri. O perioadă de timp pentru executarea
unei misiuni de zbor începe din momentul în care membrul de echipaj se prezintă
la locul stabilit de angajator, în vederea începerii unui serviciu care
cuprinde unul sau mai multe zboruri, şi se termină la sfarşitul ultimului zbor, după efectuarea
tuturor activităţilor şi procedurilor necesare încheierii misiunii de zbor.
Această perioadă de timp cuprinde: timpul necesar pregătirii zborului/zborurilor;
timpul necesar executării zborului/zborurilor; timpul cuprins între zboruri,
dacă acesta nu reprezintă timp de odihnă conform reglementărilor specifice
aplicabile; timpul de după ultimul zbor, alocat efectuării tuturor
activităţilor şi procedurilor necesare încheierii
misiunii de zbor.
(7) Sporurile specifice prevăzute la alin. (3) şi (4)
se aplică la salariul prevăzut la alin. (1) şi pot fi evidenţiate separat sau
pot fi incluse în acesta, fapt stabilit prin negociere între angajator şi reprezentanţii
personalului aeronavigant, pentru societăţile comerciale/regiile autonome,
respectiv prin acte normative specifice, pentru unităţile bugetare.
ARTICOLUL 6
(1) Cheltuielile aferente concediului de odihnă
suplimentar, prevăzut la art. 42 lit. d) din Lege, necesar pentru refacerea
capacităţii de zbor şi pentru prevenirea îmbolnăvirilor profesionale ca urmare
a activităţii de zbor, respectiv plata concediului de odihnă suplimentar,
transportul, tratamentul, cazarea şi masa, se suportă integral de angajator.
(2) Concediul de odihnă
suplimentar se efectuează în staţiuni balneoclimaterice care să asigure
tratamentul necesar pentru refacerea capacităţii de zbor şi prevenirea
îmbolnăvirilor profesionale ca urmare a activităţii de zbor.
(3) Staţiunile balneoclimaterice de tratament se
stabilesc de angajator cu consultarea reprezentanţilor personalului
aeronavigant.
ARTICOLUL 7
(1) Costurile aferente încheierii asigurărilor
prevăzute la art. 42 lit. f) şi art. 55 din Lege se suportă de angajator.
(2) Compensaţia bănească acordată în urma decesului
unei persoane care deţine calitatea de personal aeronavigant se acordă
beneficiarului poliţei de asigurare, în conformitate cu prevederile legale în
domeniu.
ARTICOLUL 8
(1) Alimentaţia de întărire şi protecţie a
organismului, necesară desfăşurării activităţilor aeronautice civile în mediul
aerian, se asigură de către angajator, la nivelul caloric zilnic prevăzut de
Lege, prin masă/mese servită/servite la bordul aeronavei sau într-o locaţie
stabilită de angajator, la locul de muncă.
(2) In situaţia în care masa/mesele nu poate/pot fi
asigurată/asigurate în locaţiile prevăzute la alin. (1) sau nivelul caloric al
acesteia/acestora nu acoperă nivelul caloric zilnic prevăzut de Lege, angajatorul
va acorda alimente care să asigure nivelul caloric zilnic prevăzut de Lege sau
care să asigure completarea pană
la nivelul caloric zilnic prevăzut de Lege.
(3) Conţinutul caloric al alimentaţiei acordate se
stabileşte, prin grija angajatorului, de către nutriţionişti specializaţi în
domeniu, iar alimentele se stabilesc cu acordul
personalului aeronavigant.
(4) Angajatorul poate acorda contravaloarea în tichete
de masă a alimentelor prevăzute la alin. (1), (2) şi (3), cu acordul
reprezentanţilor personalului aeronavigant, situaţie în care responsabilitatea
procurării alimentelor necesare şi corespunzătoare desfăşurării activităţilor
aeronautice civile în mediul aerian revine personalului aeronavigant.
ARTICOLUL 9
(1) Diurna prevăzută la art. 42 lit. h) din Lege se
acordă pentru fiecare zi calendaristică şi pentru fiecare misiune. In cazul
misiunilor de zbor a căror durată nu însumează 12 ore, diurna se calculează şi
se acordă conform reglementărilor specifice în vigoare.
(2) Diurna prevăzută la alin. (1) se acordă în mod
diferenţiat, pe categorii de personal aeronavigant, iar cuantumul acesteia
pentru fiecare categorie se stabileşte:
a) prin negociere între angajator şi reprezentanţii
personalului aeronavigant, pentru societăţile comerciale/regiile autonome;
b) prin acte normative, pentru
unităţile bugetare.
ARTICOLUL 10
Angajatorii vor întocmi bugetul anual de venituri şi
cheltuieli ţinand seama de
sumele necesare acordării tuturor drepturilor cuvenite personalului
aeronavigant prevăzute de Lege.
ARTICOLUL 11
In sensul Legii, beneficiază de
pensie de serviciu următoarele categorii de persoane, dacă au desfăşurat
activitate ca personal aeronavigant:
a) piloţii, însoţitorii de bord, paraşutiştii şi
personalul de inspecţie în zbor, care au varsta de minimum 50 de ani şi au realizat o vechime de cel puţin 20
de ani;
b) navigatorii, mecanicii şi/sau inginerii de bord
naviganţi, operatorii radionaviganţi, inginerii de recepţie şi control aeronave
şi inginerii de recepţie şi control mijloace PNA-TC, care au varsta de minimum 52 de ani şi au realizat o
vechime de cel puţin 25 de ani de activitate;
c) persoanele care îndeplinesc condiţiile prevăzute la
lit. a) sau b), după caz, şi care la data solicitării pensiei de serviciu nu
mai deţin calitatea de personal aeronavigant;
d) personalul aeronavigant
care, după data intrării în vigoare a Legii, îşi pierde total capacitatea de
muncă din cauza unui incident sau accident de aviaţie, a unei boli profesionale
sau a unei afecţiuni medicale dobandite ca urmare a activităţii de zbor, fără condiţie de varstă sau vechime;
e) personalul aeronavigant care, înainte de data
intrării în vigoare a Legii, şi-a pierdut total capacitatea de muncă din cauza
unui incident sau accident de aviaţie, a unei boli profesionale sau a unei
afecţiuni medicale dobandite ca urmare a activităţii de zbor, fără condiţie de varstă sau vechime;
f) persoanele care au realizat o vechime de cel puţin
10 ani de activitate ca personal aeronavigant, care la data solicitării pensiei
de serviciu deţin această calitate şi îndeplinesc condiţiile de varstă prevăzute la art. 43 alin. (1)
lit. a) sau b) din Lege, după caz;
g) persoanele care au realizat o vechime de cel puţin
10 ani de activitate ca personal aeronavigant, care la data solicitării pensiei
de serviciu nu mai deţin această calitate, dar îndeplinesc condiţiile de varstă prevăzute la art. 43 alin. (1) lit.
a) sau b) din Lege, după caz;
h) personalul aeronavigant care la data intrării în
vigoare a Legii este pensionar pentru limită de varstă în sistemul public de pensii sau conform prevederilor Legii
nr. 89/2004 privind unele măsuri de protecţie socială acordate, ca urmare a
restructurării Societăţii Comerciale „Compania Naţională de Transporturi
Aeriene Romane - TAROM" - S.A., personalului
aeronautic civil ori pensionar pentru pierderea totală
a capacităţii de muncă, respectiv pensionar de invaliditate încadrat în gradul I sau II în sistemul public de pensii şi
care îndeplineşte condiţiile prevăzute de Lege;
i) personalul aeronavigant din cadrul aviaţiei civile
de transport aerian, prevăzut la art. 4 lit. b) din Lege, a cărui funcţie nu
mai există la data intrării în vigoare a Legii, datorită evoluţiei tehnicii
aeronautice şi a concepţiei de exploatare la sol şi în zbor a aeronavelor civile,
care a realizat o vechime de cel puţin 10 ani de activitate ca personal
aeronavigant şi îndeplineşte condiţiile de varstă prevăzute la lit. b).
ARTICOLUL 12
(1) Pensia de serviciu se acordă la cererea persoanei
îndreptăţite, a mandatarului desemnat de acesta prin procură specială, a
tutorelui, a reprezentantului legal sau a curatorului
acesteia.
(2) Cererea de înscriere la pensia de serviciu,
însoţită de documentaţia necesară, se depune la casa teritorială de pensii în a
cărei rază îşi are domiciliul persoana îndreptăţită sau, după caz, mandatarul, tutorele, curatorul sau reprezentantul legal.
(3) In vederea stabilirii pensiei de serviciu, dosarul
de pensie trebuie să cuprindă următoarele documente:
a) cererea de acordare a pensiei de serviciu, întocmită
conform modelului prevăzut în anexa nr. 1;
b) actele necesare stabilirii
pensiei conform prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de
pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările
ulterioare, prevăzute în normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii şi alte asigurări sociale, cu modificările şi
completările ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii şi
solidarităţii sociale nr. 340/2001, cu modificările şi completările ulterioare, sau, după caz, copia ultimei decizii de pensionare ori talonul de pensie;
c) adeverinţa-tip cu elementele necesare stabilirii
pensiei de serviciu, respectiv vechimea totală în activitate în calitate de
personal aeronavigant şi baza de calcul, întocmită conform modelului prevăzut
în anexa nr. 2;
d) comunicarea emisă de AACR privind angajatorul
indicat să emită adeverinţa-tip cu elementele necesare stabilirii pensiei de
serviciu, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 3, după caz;
e) decizia asupra capacităţii de muncă, care să
certifice cauzele care au determinat pierderea totală a capacităţii de muncă,
eliberată de medicul expert al asigurărilor sociale, după caz;
f) alte documente necesare stabilirii pensiei.
ARTICOLUL 13
(1) Adeverinţa-tip, prevăzută la art. 12 alin. (3) lit.
c), cu elementele necesare stabilirii pensiei de serviciu, respectiv vechimea
totală în activitate în calitate de personal aeronavigant şi baza de calcul
privind media lunară a veniturilor totale brute realizate pe ultimele 3 luni,
emisă şi calculată de angajator conform Legii, se solicită, de persoana
îndreptăţită, astfel:
a) ultimului angajator la care deţine sau a deţinut
calitatea de personal aeronavigant;
b) în cazul în care ultimul angajator nu mai există sau
nu mai desfăşoară activităţi aeronautice civile de zbor, solicitarea pentru
emiterea adeverinţei-tip se adresează unui alt angajator care are în exploatare
un tip de aeronavă civilă cu greutatea maximă la decolare cea mai apropiată de
aeronava civilă pe care persoana în cauză a deţinut ultima calificare şi
licenţă şi are angajat personal aeronavigant.
(2) Pentru obţinerea adeverinţei-tip de la un alt
angajator, în conformitate cu alin. (1) lit. b), persoana în cauză va solicita
AACR, în scris, anexand documente cu privire la ultima funcţie la bord şi tipul/clasa de aeronavă civilă pe care a
deţinut ultima calificare şi licenţă, emiterea unei comunicări care va cuprinde
lista angajatorilor care pot elibera astfel de adeverinţe, precum şi funcţia la
bord şi tipul/clasa de aeronavă civilă care vor sta la baza emiterii
adeverinţei-tip. AACR va emite comunicarea în maximum 5 zile lucrătoare de la
solicitare, după verificarea datelor cuprinse în documentele depuse.
(3) In termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării
în vigoare a prezentelor norme metodologice, AACR va solicita tuturor
angajatorilor care desfăşoară activităţi aeronautice civile de zbor cu sediul
sau filiale în Romania datele
necesare privind tipurile/clasele de aeronave civile deţinute în exploatare şi
funcţiile la bordul aeronavelor civile deţinute de personalul aeronavigant
aflat în activitate, în vederea întocmirii bazei de date necesare eliberării
comunicării prevăzute la alin. (2). Toţi angajatorii vor transmite la AACR
datele în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii solicitării şi
ulterior în termen de 3 zile de la data apariţiei unei modificări a datelor
respective.
(4) In situaţia în care, la data solicitării
adeverinţei-tip, persoana în cauză nu este salariat la angajatorul căruia i s-a
adresat solicitarea, aceasta va depune la angajatorul respectiv toate actele
necesare determinării vechimii totale în activitate în calitate de personal
aeronavigant.
ARTICOLUL 14
Angajatorii sunt obligaţi să elibereze documentele
necesare acordării pensiei de serviciu, astfel:
a) în termen de 20 de zile calendaristice de la data
solicitării, în situaţia emiterii tuturor actelor necesare stabilirii pensiei
din sistemul public de pensii şi a adeverinţei-tip necesare stabilirii pensiei
de serviciu;
b) în termen de 5 zile
calendaristice de la solicitare, în situaţia emiterii numai a adeverinţei-tip
necesare stabilirii pensiei de serviciu.
ARTICOLUL 15
(1) Vechimea în activitate în calitate de personal
aeronavigant, care se are în vedere la calculul pensiei de serviciu, reprezintă vechimea totală în activitate în această calitate, la
un angajator persoană juridică sau fizică romană, indiferent dacă aceasta reprezintă vechime întreruptă sau
neîntreruptă. Vechimea totală în activitate se determină prin însumarea tuturor
anilor, lunilor şi zilelor lucrate în calitate de personal aeronavigant,
inclusiv perioada de studii şi pregătire necesare obţinerii primei calificări
şi licenţe în profesia de pilot, conform diplomei sau oricărui alt document
care certifică absolvirea unei şcoli de specialitate.
(2) Vechimea totală în activitate ca personal
aeronavigant se determină pe baza oricăruia dintre următoarele documente:
a) carnetul de muncă, în care sunt menţionate
perioadele în care persoana în cauză a fost angajată şi remunerată pentru
prestarea activităţilor aeronautice civile de zbor, potrivit art. 1 alin. (2);
b) înregistrările întocmite de angajatori privind
evidenţa activităţii de zbor;
c) carnetul individual de zbor;
d) orice alte documente legale care fac dovada vechimii în activitate în calitate de personal aeronavigant, prezentate de
persoana care solicită acordarea pensiei de serviciu.
(3) In cazul în care vechimea totală nu este menţionată
în mod explicit în totalitate într-un singur document, angajatorul va cumula
documentele prevăzute la alin. (2) în vederea calculării vechimii totale în
activitate ca personal aeronavigant.
(4) In cazul în care angajatorul nu deţine suficiente
documente justificative necesare stabilirii vechimii totale în activitate ca
personal aeronavigant, acesta va solicita de la angajatorii anteriori ai
persoanei în cauză sau de la AACR orice înscrisuri relevante care să conducă la
stabilirea vechimii în activitate pentru perioadele respective.
ARTICOLUL 16
Vechimea totală în activitate în calitate de personal
aeronavigant, determinată conform art. 15 alin. (1) de către angajatorul
prevăzut la art. 13, necesară deschiderii dreptului la pensia de serviciu
prevăzută de Lege, se constituie din ani întregi, iar fracţiunea de an se
neglijează.
ARTICOLUL 17
(1) Baza de calcul necesară pentru determinarea
cuantumului pensiei de serviciu reprezintă:
a) media veniturilor totale brute realizate în ultimele
3 luni de activitate anterioare lunii în care s-a solicitat acordarea pensiei
de serviciu, de către persoanele care deţin calitatea de personal aeronavigant
la data solicitării pensiei de serviciu;
b) media veniturilor totale brute realizate în
ultimele 3 luni anterioare lunii în care s-a solicitat acordarea pensiei de
serviciu, de către tot personalul aeronavigant aflat în activitate,
corespunzător ultimei funcţii la bord deţinute de persoana în cauză pe tipul
respectiv de aeronavă civilă, în cazul persoanelor care nu mai deţin calitatea
de personal aeronavigant la data solicitării pensiei de serviciu. In cazul în
care tipul respectiv de aeronavă civilă nu se mai află în exploatare, se va lua
în calcul un alt tip de aeronavă civilă aflată în exploatare, cu greutatea maximă
la decolare cea mai apropiată de aeronava civilă pe care persoana în cauză a
deţinut ultima calificare şi licenţă.
c) media veniturilor totale brute realizate în
ultimele 3 luni anterioare lunii în care s-a solicitat acordarea pensiei de
serviciu, calculată pentru pilotul comandant, în aceleaşi condiţii de varstă şi vechime, corespunzător
tipului de aeronavă civilă aflată în exploatare, cu greutatea maximă la
decolare cea mai apropiată de aeronava civilă pe care persoana în cauză a
deţinut ultima calificare şi licenţă, în cazul personalului aeronavigant din
cadrul aviaţiei civile de transport aerian prevăzut la art. 4 lit. b) din Lege,
a cărui funcţie nu mai există la data intrării în vigoare a Legii, datorită
evoluţiei tehnicii aeronautice şi a concepţiei de exploatare la sol şi în zbor
a aeronavelor civile.
(2) Venitul total brut lunar
realizat utilizat la stabilirea bazei de calcul a pensiei de serviciu
reprezintă suma veniturilor prevăzute la art. 5 alin. (2).
ARTICOLUL 18
(1) Cuantumul pensiei de serviciu se calculează prin
aplicarea procentului de 80% asupra bazei de calcul determinate
conform prevederilor art. 17.
(2) Pentru fiecare an complet în plus peste vechimea
în activitate prevăzută la art. 43 alin. (1) din Lege, respectiv 20 de ani sau,
după caz, 25 de ani, cuantumul pensiei de serviciu se majorează cu 1%.
(3) Cuantumul pensiei de
serviciu se diminuează cu 2% pentru fiecare an complet în minus faţă de
vechimea în activitate prevăzută la art. 43 alin. (1) din Lege.
(4) In situaţia persoanelor prevăzute la art. 49 lit.
a) şi b) din Lege, pensia de serviciu reprezintă 80% din baza de calcul
determinată conform prevederilor art. 17, indiferent dacă vechimea realizată ca
personal aeronavigant este mai mică sau egală cu cea prevăzută la art. 43 alin.
(1) din Lege.
(5) Majorarea prevăzută la art. 44 alin. (3) din Lege
se aplică şi pensiei de serviciu calculate în condiţiile alin. (4), dacă
vechimea realizată în calitate de personal aeronavigant este mai mare de 20 de
ani, sau, după caz, de 25 de ani.
(6) In situaţia persoanelor prevăzute la art. 51 din
Lege, cuantumul pensiei de serviciu reprezintă 50% din cuantumul pensiei de
serviciu calculate pentru pilotul comandant, în aceleaşi condiţii de varstă şi vechime, corespunzător tipului de
aeronavă civilă aflată în exploatare, cu greutatea maximă la decolare cea mai
apropiată de aeronava civilă pe care persoanele în cauză au deţinut ultima
calificare şi licenţă.
ARTICOLUL 19
(1) Pentru personalul aeronavigant prevăzut la art. 49
lit. a) şi b) din Lege, odată cu pensia de serviciu se stabileşte pensia de
invaliditate, sau, după caz, pensia pentru limită de varstă din sistemul public, dacă sunt îndeplinite condiţiile
prevăzute de Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) In situaţia persoanelor de la alin. (1) care nu
îndeplinesc condiţiile de acordare a pensiei de invaliditate sau, după caz, a
pensiei pentru limită de varstă
din sistemul public, pensia de serviciu se suportă integral din bugetul de stat.
ARTICOLUL 20
Drepturile de pensie de serviciu stabilite conform
dipoziţiilor Legii se acordă şi se plătesc avand în vedere termenele reglementate de aceasta, coroborate cu cele
prevăzute de Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare,
astfel:
a) de la data solicitării menţionată în cererea de
acordare a pensiei de serviciu, dacă cererea a fost depusă în termen de 90 de
zile, calculat de la data îndeplinirii condiţiilor de acordare a pensiei de
serviciu prevăzute de Lege;
b) de la data depunerii cererii, dacă cererea a fost
depusă cu depăşirea termenului prevăzut la lit. a);
c) de la data pierderii
capacităţii de muncă, în cazul persoanelor care şi-au pierdut total capacitatea
de muncă după data întrării în vigoare a Legii, dacă cererea a fost depusă în termen de 60 de zile, calculat de la data
emiterii deciziei asupra capacităţii de muncă;
d) de la data depunerii cererii, dacă cererea a fost
depusă cu depăşirea termenului prevăzut la lit. c);
e) de la data intrării în vigoare a Legii, în cazul
persoanelor care şi-au pierdut total capacitatea de muncă înainte de data
întrării în vigoare a Legii, dacă cererea a fost depusă în termen de 60 de
zile, calculat la data emiterii deciziei asupra capacităţii de muncă;
f) de la data depunerii cererii, dacă cererea a fost
depusă cu depăşirea termenului prevăzut la lit. e);
g) de la data solicitării, menţionată în cererea de
acordare a pensiei de serviciu, în cazul persoanelor care anterior datei
intrării în vigoare a Legii îndeplineau condiţiile pentru acordarea pensiei de
serviciu sau erau pensionare pentru limită de varstă, dacă cererea a fost depusă în termen de 90 de zile, calculat
de la data intrării în vigoare a Legii;
h) de la data depunerii cererii, dacă cererea a fost
depusă cu depăşirea termenului prevăzut la lit. g).
ARTICOLUL 21
Drepturile de pensie de urmaş stabilite ca urmare a
opţiunii de trecere de la pensia proprie din sistemul public de pensii la
pensia de urmaş stabilită din pensia de serviciu a titularului se cuvin şi se
plătesc începand cu luna
următoare depunerii cererii.
ARTICOLUL 22
(1) Personalul aeronavigant care se pensionează din cauza pierderii totale a capacităţii de muncă şi care
necesită îngrijire sau supraveghere permanentă din partea altei persoane beneficiază,
pe langă pensia de serviciu,
de o singură indemnizaţie de însoţitor, în cuantumul prevăzut de Legea nr.
19/2000, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) In situaţia persoanelor prevăzute la alin. (1)
care nu îndeplinesc şi condiţiile pentru acordarea pensiei de invaliditate
gradul I din sistemul public
de pensii, indemnizaţia de însoţitor se suportă integral
din bugetul de stat.
ARTICOLUL 23
(1) Odată cu stabilirea pensiei de serviciu se
stabileşte şi pensia pentru limită de varstă din sistemul public de pensii, conform Legii nr. 19/2000, cu
modificările şi completările ulterioare, considerandu-se
îndeplinite condiţiile necesare deschiderii dreptului
la pensie.
(2) La determinarea punctajului mediu anual se are în
vedere stagiul complet de cotizare corespunzător anului, respectiv lunii, în
care se deschide dreptul de pensie, prevăzut în anexa nr. 3 la Legea nr.
19/2000, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Prevederile alin. (1) şi (2) nu se aplică
persoanelor pensionate pentru limită de varstă anterior datei intrării în vigoare a Legii.
(4) In cazul în care cuantumul pensiei de serviciu este
mai mic decat cel al pensiei din sistemul public de
pensii, se acordă cuantumul cel mai avantajos.
(5) Partea din pensia de serviciu care depăşeşte
nivelul pensiei din sistemul public de pensii se suportă din bugetul de stat.
ARTICOLUL 24
Stabilirea, actualizarea şi
plata pensiilor de serviciu se efectuează de către casele teritoriale de
pensii, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
ARTICOLUL 25
Reglementările prevăzute de legislaţia privind pensiile
din sistemul public de pensii, referitoare la modalităţile şi termenele de
stabilire şi plată, precum şi cele referitoare la modificarea, suspendarea, reluarea, încetarea, expertizarea,
revizuirea, recuperarea sumelor încasate necuvenit şi jurisdicţia, se aplică şi
pensiei de serviciu prevăzute de Lege.
ARTICOLUL 26
Răspunderea pentru corectitudinea datelor cuprinse în
documentele care stau la baza întocmirii dosarului de pensionare, a calculului
pensiei de serviciu, precum şi pentru legalitatea tuturor documentelor emise
revine în exclusivitate emitenţilor.
ARTICOLUL 27
(1) Prin incident sau
accident de aviaţie, în sensul aplicării
prevederilor Legii, se înţelege acel eveniment definit ca atare de Codul aerian
civil şi care are ca rezultat o acţiune asupra corpului uman care determină
decesul sau pierderea totală a capacităţii de muncă a unei persoane. Pierderea
totală a capacităţii de muncă se dovedeşte prin documentele emise de instituţii
abilitate în acest sens, conform legislaţiei muncii şi legislaţiei asigurărilor
sociale.
(2) Bolile profesionale sau
afecţiunile medicale dobandite
ca urmare a activităţii de zbor sau ca urmare a exercitării funcţiei care
determină pierderea totală a capacităţii de muncă, în sensul prezentelor norme
metodologice, sunt acele boli sau afecţiuni medicale dobandite de o persoană, care determină
pierderea totală a capacităţii de muncă a acesteia şi care apar ca efect al
activităţii de zbor asupra corpului uman sau ca efect al unor acţiuni externe
asupra corpului uman pe durata programului de lucru ori pe durata deplasării de
la domiciliu, respectiv de la locul de cazare la locul de muncă şi retur,
astfel cum sunt definite de legislaţia muncii şi de legislaţia asigurărilor
sociale sau de alte reglementări în domeniu.
(3) In termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentelor norme metodologice, AACR va întreprinde toate
demersurile necesare pentru ca bolile profesionale şi afecţiunile medicale
prevăzute la alin. (2) să fie stabilite conform reglementărilor în vigoare.
ARTICOLUL 28
(1) Concediul de recuperare prevăzut
la art. 17 din Lege reprezintă perioada de timp necesară recuperării
capacităţii/aptitudinii medicale de zbor, în cazul pierderii temporare a
acesteia în conformitate cu art. 53 din Lege. Concediul de recuperare şi
drepturile prevăzute de Lege pe perioada recuperării se acordă de angajator la
solicitarea persoanei în cauză, pe baza documentului care face dovada pierderii
capacităţii/aptitudinii medicale de zbor, emis de Institutul Naţional de
Medicină Aeronautică şi Spaţială sau de alte instituţii medicale abilitate în acest sens.
(2) Recuperarea şi tratamentul necesar se efectuează
în locaţiile recomandate de medicul specialist.
(3) Prin pierderea
definitivă a capacităţii/aptitudinii medicale de zbor, prevăzută la art. 53 lit. b) din Lege, se înţelege acea pierdere a
capacităţii/aptitudinii medicale de zbor care este stabilită şi certificată ca
fiind definitivă de către instituţiile abilitate în acest sens, în perioada
maximă de 2 ani prevăzută de Lege pentru recuperarea capacităţii de zbor.
(4) Compensaţia bănească
acordată în cazul pierderii definitive a capacităţii/aptitudinii medicale de
zbor, prevăzută la art. 53 lit. b) din Lege, se suportă de angajatorul unde
persoana în cauză este salariată în momentul pierderii definitive a
capacităţii/aptitudinii medicale de zbor.
(5) Prin venitul lunar
obţinut ca urmare a imposibilităţii continuării activităţii de zbor, prevăzut la art. 53 lit. b) din Lege, se înţelege venitul lunar
obţinut în baza unui contract de muncă pentru desfăşurarea unei activităţi,
alta decat activitatea de
zbor, venitul din activităţi efectuate ca persoană fizică autorizată, venitul din ajutorul de şomaj sau alte
venituri din asigurări sociale.
ARTICOLUL 29
(1) Inaptitudinea
psihomedicală temporară de zbor prevăzută de Lege
este acea inaptitudine temporară de zbor, fizică şi psihică, constatată de
către instituţiile medicale abilitate în acest sens sau declarată pe propria
răspundere de persoana în cauză.
(2) Inaptitudinea temporară de zbor declarată pe
propria răspundere de o persoană nu poate depăşi 48 de ore, în caz contrar
fiind obligatorie confirmarea de către instituţiile medicale abilitate în acest
sens.
(3) Angajatorul nu poate lua nicio măsură de
sancţionare împotriva persoanei care nu execută o misiune de zbor din cauza
incapacităţii temporare de zbor constatate sau declarate.
ARTICOLUL 30
După intrarea în vigoare a prezentelor norme
metodologice operatorii aerieni, persoane juridice romane, care desfăşoară activităţi de transport public de pasageri cu
aeronave civile, în trafic intern şi/sau internaţional, vor adopta procedurile
interne de acordare a călătoriilor gratuite prevăzute la art. 60 din Lege
pentru personalul aeronavigant.
ARTICOLUL 31
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentele
norme metodologice.
ANEXA Nr. 1 la normele metodologice
CERERE
de acordare a pensiei de serviciu conform Legii nr.
223/2007
Nr............din....................
Către
CASA TERITORIALĂ/LOCALĂ DE
PENSII.......................................................
Subsemnatul(a),.....................................................,
domiciliat(ă) în localitatea..................................,
str........................................nr........,
bl......., sc......., et....., ap........, sectorul.....judeţul......................, posesor/posesoare al/a BI/CI
seria.............................. nr............................................,
eliberat(ă) de................................................, la data
de............................................., CNP
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|, născut(ă) la data
de...........................................în localitatea....................................................
Judeţul............................., fiul (fiica)
lui..................................................................şi al
(a).....................................................,
pensionar pentru*)................................................, prin
Decizia nr..................., solicit înscrierea la pensie de serviciu, conform Legii nr. 223/2007, în calitate de titular/urmaş, începand cu data de.............................................
In acest scop, depun următoarele acte **):
- Adeverinţa-tip
nr.......................din........................., cu elementele necesare
stabilirii pensiei de serviciu,
eliberată de angajator în aplicarea prevederilor Legii
nr. 223/2007***);
- Comunicarea
nr..............din............................, emisă de Autoritatea
Aeronautică Civilă Romană privind angajatorul/angajatorii
indicat/indicaţi să emită adeverinţa-tip****);
- Decizia nr............din........................., care certifică pierderea totală a capacităţii
de muncă şi care atestă
cauzele care au determinat pierderea totală a capacităţii de muncă, prevăzute
de Legea nr. 223/2007;
- Decizia de pensie
nr..........................din....................................................sau
talonul de pensie;
- alte acte necesare stabilirii pensiei.
Intre pensia din sistemul public de pensii şi pensia de
serviciu prevăzută de Legea nr. 223/2007 optez pentru pensia cea mai
avantajoasă.
Data............................
Semnătura...................
*) Se completează numai de către persoanele care la
data solicitării pensiei de serviciu sunt pensionare pentru limită de varstă sau de invaliditate în sistemul
public de pensii.
**) Se completează şi se depun după caz.
***) Adeverinţa-tip întocmită conform modelului din
anexa nr. 2.
****) Comunicarea întocmită conform modelului din anexa
nr. 3.
ANEXA Nr. 2 la normele metodologice
Denumirea
unităţii...........................................................................
CUI........................, nr. ordine registrul
comerţului.........................
Sediul:
localitatea............................................................................
str.....................................................................................nr..........
Judeţul/Sectorul..............................................................................
Telefon/Fax....................................................................................
Nr............................................../...................................................
ADEVERINŢA-TIP
pentru stabilirea pensiei de serviciu a personalului
aeronavigant, conform Legii nr.223/2007 privind statutul personalului
aeronautic civil navigant profesionist din
aviaţia civilă din Romania
Adeverim prin prezenta că
domnul/doamna................................................................,
domiciliat(ă) în
localitatea.........................................................,
str...................................nr............, bl..........., sc......,
et....., ap........, sectorul......................Judeţul.......................................,
posesor/posesoare al/a actului de identitate BI/CI seria.....nr............., CNP
|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|, deţine/a deţinut calitatea de
personal aeronautic civil
navigant profesionist în categoria de*)....................................,
se încadrează la art. 43 alin.
(1) lit.**)......... din Legea nr. 223/2007 şi solicită acordarea pensiei de
serviciu, în calitate de titular/urmaş.
Ultima funcţie la bord
deţinută.............................................................................pe
aeronava civilă (tip/clasă).........................................................,
cu greutatea maximă la decolare de.................................
Varsta la data solicitării
pensiei de serviciu (ani, luni)..........................
Vechimea în activitate în calitate de personal aeronautic civil
navigant profesionist (ani) la data
de..............................................................................
|
|
Media veniturilor totale brute utilizată la stabilirea pensiei de
serviciu, conform Legii 223/2007, (lei)
|
|
Certificăm corectitudinea şi legalitatea datelor
înscrise în prezenta adeverinţă.
Conducătorul unităţii,
....................................
Direcţia (serviciul) cu atribuţii de salarizare-personal
Director (Şef serviciu),
...................................
Subsemnatul, ..........................., sunt de
acord cu înregistrările din prezenta adeverinţă, care corespund realităţii.
Semnătura....................
Data............................
*) Se completează cu denumirea ultimei categorii din
care face/a făcut parte persoana în cauză, conform art. 4 din Legea nr.
223/2007.
**) Se completează cu lit. a) sau b), după caz, în
funcţie de categoria de personal aeronautic civil navigant profesionist din
care face/a făcut parte persoana în cauză.
ANEXA Nr. 3 la normele metodologice
Autoritatea Aeronautică Civilă Romană
CUI........................, nr. ordine registrul comerţului.......................
Sediul:
localitatea..........................................................................
str...................................................................................nr..........
Judeţul/Sectorul............................................................................
Telefon/Fax..................................................................................
Nr......................................../.......................................................
COMUNICARE
privind angajatorul/angajatorii indicat/indicaţi să
emită adeverinţa-tip prevăzută în anexa nr. 2
Către
Domnul/doamna........................................................,
domiciliat(ă) în localitatea............................,
str...........................................nr........, bl.........,
sc....................., et.........., ap..........., sectorul ......., judeţul ........................., posesor/posesoare al/a actului
de identitate BI/CI seria ..........nr......................,
CNP |__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|-
La solicitarea dvs. privind angajatorii care au în
exploatare aeronave civile de tipul/clasa ...................................,
cu greutate maximă la decolare de........................., pe care aţi deţinut
ultima funcţie la bord
de .............................. conform ultimei licenţe obţinute,
certificăm faptul că
angajatorul/angajatorii........................................................................................................................................................................ ....................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
deţine/deţin în exploatare aeronave civile de
tipul/clasa........................................., cu greutatea maximă la decolare de...................,
fiind aeronava cu greutatea maximă la decolare cea mai apropiată de aeronava civilă pe care dvs. aţi
deţinut ultima calificare şi licenţă.
Vă rugăm să vă adresaţi angajatorului/unui angajator
mai sus menţionat care va elibera adeverinţa-tip prevăzută în anexa nr. 2, care
cuprinde elementele necesare stabilirii pensiei de serviciu,
conform Legii nr. 223/2007.
Certificăm corectitudinea şi legalitatea datelor
înscrise în prezenta comunicare.
Conducătorul unităţii,
...................................