ORDIN Nr. 110
din 24 ianuarie 2007
privind aprobarea Procedurii
de gestionare a documentelor administrative de insotire, intocmite in cazul
deplasarii produselor accizabile in regim suspensiv
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 121 din 19 februarie 2007
In temeiul prevederilor art. 11 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 208/2005 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului
Finanţelor Publice şi a Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală,
cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 187, 1891, 191 şi 1922 din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale pct. 14, 15 şi 182
din titlul VII „Accize şi alte
taxe speciale" din Hotărârea Guvernului nr. 44/2004 privind aprobarea Normelor metodologice de
aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul finanţelor publice emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă Procedura de gestionare a documentelor administrative de însoţire, întocmite în cazul deplasării produselor accizabile în regim
suspensiv, prevăzută în anexa
nr. 1.
Art. 2. - Se aprobă Procedura de stabilire şi de identificare a gradului de risc fiscal în cazul produselor
accizabile expediate din România, în regim suspensiv, pe teritoriul comunitar, prevăzută în anexa nr. 2.
Art. 3. - (1) Se aprobă formularul 121 „Declaraţie privind accizele aferente diferenţelor de produse accizabile transportate în regim suspensiv", cod
M.F.P. 14.13.01.03/d, prevăzut în anexa nr. 3.
(2) Formularul 121 se completează
conform instrucţiunilor
prevăzute în anexa nr. 4.
(3) Caracteristicile de tipărire,
modul de difuzare, utilizare şi
păstrare ale formularului 121 sunt prevăzute în anexa nr. 5.
Art. 4. - Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 5. - (1) La data intrării în vigoare a prezentului ordin se înfiinţează,
în cadrul fiecărei unităţi fiscale teritoriale în a cărei rază
teritorială îşi desfăşoară activitatea antrepozite
fiscale, o structură de
gestiune a documentelor administrative de însoţire a produselor accizabile, organizată la nivel de serviciu, birou sau compartiment.
(2) Regulamentul de organizare şi funcţionare al unităţilor
fiscale teritoriale se completează
în mod corespunzător.
(3) Numărul de posturi necesar funcţionării structurii organizatorice se va asigura prin redistribuire din numărul de posturi vacante/ocupate, din
cadrul structurii de administrare, cu încadrarea în numărul
total de posturi aprobat pentru fiecare direcţie generală a finanţelor publice prin ordin al
ministrului finanţelor publice.
Art. 6. - Serviciul/biroul/compartimentul de gestiune a
documentelor administrative de însoţire a produselor accizabile are ca atribuţii principale următoarele:
a) procesarea şi organizarea evidenţei exemplarului 5 al documentelor administrative de însoţire primite de la expeditorii
produselor accizabile în format electronic;
b) procesarea şi organizarea evidenţei exemplarului 4 al documentelor administrative de însoţire sau a documentului unic vamal, după caz, transmise de primitorii
produselor accizabile;
c) verificarea formală a datelor înscrise în documentele administrative de însoţire;
d) colaborarea cu organul de control competent în
scopul verificării neconcordanţelor sesizate în documentele administrative de însoţire,
precum şi în circuitul acestora;
e) încheierea circuitului documentelor administrative
de însoţire, prin verificarea existenţei exemplarelor 4 şi 5 ale documentelor administrative de însoţire în evidenţa
organelor fiscale;
f) stabilirea şi identificarea gradului de risc fiscal în cazul transporturilor de
produse accizabile în regim suspensiv;
g) transmiterea documentelor administrative de însoţire pentru tranzacţiile
intracomunitare Serviciului central de legături din cadrul Direcţiei de metodologie şi proceduri pentru inspecţia fiscală;
h) acordarea aprobării pentru necompletarea căsuţelor din documentul administrativ de însoţire în cazurile prevăzute de normele metodologice de aplicare a titlului VII „Accize şi alte taxe speciale" din Codul
fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, cu modificările şi
completările ulterioare;
i) orice alte sarcini ce îi revin din procedurile
privind gestiunea documentelor administrative de însoţire
şi administrare a accizelor.
Art. 7. - (1) La data intrării în vigoare a prezentului ordin se înfiinţează, în cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi în cadrul
Direcţiei generale de
administrare a marilor contribuabili, compartimentul de schimb internaţional de informaţii.
Compartimentul de schimb internaţional
de informaţii funcţionează în subordinea directorului executiv adjunct coordonator al Activităţii de Control Fiscal şi este coordonat şi
îndrumat metodologic de către Serviciul central de legături din cadrul Direcţiei de metodologie şi proceduri
pentru inspecţia fiscală din Agenţia Naţională de Administrare Fiscală.
(2) Regulamentul de organizare şi funcţionare al direcţiilor
generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi al Direcţiei generale de administrare a
marilor contribuabili se completează în mod corespunzător.
(3) Numărul de posturi necesar funcţionării structurii organizatorice se va asigura prin utilizarea a 130 de
posturi dintre cele prevăzute pentru
Ministerul Finanţelor Publice,
potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2006 privind
unele măsuri pentru întărirea capacităţii administrative a
României pentru integrarea în Uniunea Europeană, repartizate astfel:
a) câte 3 posturi pentru fiecare direcţie generală a finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti;
b) 4 posturi pentru Direcţia
generală de administrare a marilor contribuabili.
Art. 8. - Compartimentul de schimb internaţional de informaţii
are ca atribuţii principale următoarele:
a) transmite către Serviciul central de legături, periodic sau la cerere, informaţii şi date necesare gestionării activităţii de cooperare administrativă între Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi administraţiile fiscale ale statelor membre ale Uniunii Europene;
b) primeşte informaţiile şi datele transmise de Serviciul central de legături,
referitoare la contribuabilii care efectuează tranzacţii intracomunitare;
c) organizează şi gestionează
evidenţa solicitărilor, informaţiilor şi datelor
primite şi a celor transmise
de la/către Serviciul central
de legături;
d) efectuează sau solicită structurilor
competente, cu avizul şefului ierarhic
superior şi al directorului
executiv adjunct coordonator, efectuarea de acţiuni de inspecţie fiscală, în vederea soluţionării solicitărilor primite de la Serviciul central de legături;
e) asigură şi urmăreşte respectarea termenelor de soluţionare a solicitărilor primite
de la Serviciul central de legături;
f) asigură comunicarea dintre Serviciul central de legături
şi structurile teritoriale competente în gestionarea
documentelor administrative de însoţire a produselor accizabile;
g) colaborează cu compartimentele de inspecţie fiscală în pregătirea şi desfăşurarea acţiunilor de inspecţie fiscală la contribuabilii care efectuează
tranzacţii intracomunitare;
h) participă la elaborarea tematicilor şi metodologiilor de inspecţie fiscală în domeniul inspecţiei fiscale a operaţiunilor intracomunitare;
i) verifică modul
de aplicare, de către organele
de inspecţie fiscală, a
metodologiilor şi procedurilor
din domeniul inspecţiei fiscale
a operaţiunilor intracomunitare;
j) îndrumă activitatea organelor de inspecţie fiscală în cazul inspecţiei fiscale la contribuabilii care efectuează tranzacţii intracomunitare;
k) primeşte din partea compartimentelor de inspecţie
fiscală solicitări destinate altor state membre ale
Uniunii Europene, pentru verificarea unor tranzacţii intracomunitare ale contribuabililor români, şi le transmite Serviciului central de legături;
l) întocmeşte periodic raportări către Serviciul central de legături şi/sau către conducerea direcţiei.
Art. 9. - Direcţia generală a tehnologiei informaţiei din cadrul Ministerului Finanţelor Publice asigură realizarea
şi implementarea aplicaţiilor informatice suport
pentru aplicarea procedurilor prevăzute în prezentul ordin.
Art. 10. - Direcţia generală de gestiune a impozitelor şi
contribuţiilor, Direcţia de metodologie şi proceduri pentru inspecţia fiscală şi Direcţia de organizare
şi resurse umane din cadrul Agenţiei Naţionale
de Administrare Fiscală,
Direcţia generală a tehnologiei informaţiei şi Direcţia generală a
politicilor şi resurselor
umane din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, precum şi direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti vor lua măsuri
pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor
prezentului ordin.
Art. 11. - Prezentul ordin se publică
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr. 1
PROCEDURĂ
de gestionare a documentelor administrative de însoţire,întocmite în cazul deplasării produselor accizabile în
regim suspensiv
A. Documentul administrativ de însoţire
1. Deplasarea produselor accizabile în regim suspensiv
este permisă numai atunci când
transportul este însoţit de
documentul administrativ de însoţire, în condiţiile titlului
VII „Accize şi alte taxe
speciale" din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul fiscal, şi ale normelor metodologice pentru
aplicarea acestuia, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
2. In cazul deplasării produselor accizabile între două antrepozite fiscale în regim suspensiv sau între un antrepozit
fiscal şi un birou vamal de ieşire din teritoriul comunitar, în cazul
în care antrepozitul expeditor îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României, acest document se întocmeşte în 5 exemplare, care se utilizează potrivit dispoziţiilor art. 187 alin. (2) din Codul
fiscal.
3. In cazul deplasării produselor accizabile între un antrepozit fiscal care îşi desfăşoară activitatea într-un alt stat
membru al Uniunii Europene, în calitate de expeditor, şi
un antrepozit fiscal, operator înregistrat sau neînregistrat,
care îşi desfăşoară activitatea
în România, în calitate de primitor, documentul administrativ de însoţire sau un alt document comercial prevăzut în legislaţia
acelui stat membru se întocmeşte
în 4 exemplare, care se utilizează
conform pct. 14 alin. (3) din normele metodologice
pentru aplicarea titlului VII din Codul fiscal.
4. In cazul deplasării produselor accizabile între un birou vamal de intrare în teritoriul
comunitar şi un antrepozit
fiscal care îşi desfăşoară activitatea
în România, în calitate de primitor, cele 3 exemplare ale documentului
administrativ unic reglementat de legislaţia vamală vor fi folosite cu rol de document administrativ de însoţire, conform pct. 15 alin. (5) din
normele metodologice pentru aplicarea titlului VII din Codul fiscal.
B. Organizarea evidenţei
documentelor administrative de însoţire
1. Documentele administrative de însoţire primite de organele fiscale
competente se înregistrează în
următoarele evidenţe, organizate
în format electronic, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1a) la prezenta procedură:
a) evidenţa documentelor administrative de însoţire - exemplarul 5, depuse de antrepozitul fiscal expeditor pentru
produsele expediate în regim suspensiv pe teritoriul României;
b) evidenţa documentelor administrative de însoţire - exemplarul 4, depuse de antrepozitul fiscal primitor pentru
produsele primite în regim suspensiv pe teritoriul României;
c) evidenţa documentelor administrative de însoţire - exemplarul 5, pentru tranzacţiile intracomunitare, care fac obiectul analizei de risc efectuate de
Serviciul central de legături;
d) evidenţa documentelor administrative de însoţire - exemplarul 4, depus de antrepozitul fiscal, operatorul înregistrat
sau operatorul neînregistrat pentru produsele primite în regim suspensiv din
Uniunea Europeană.
2. Evidenţele se organizează şi se
gestionează de compartimentele
cu atribuţii în gestiunea
documentelor administrative de însoţire.
C. Deplasarea produselor accizabile, în regim
suspensiv, între două antrepozite fiscale situate pe teritoriul României
I. Gestiunea documentului administrativ de însoţire, transmis de către antrepozitul fiscal expeditor
(exemplar 5)
1.1. Antrepozitul fiscal expeditor transmite, la
momentul expedierii produselor, exemplarul 5 al documentului administrativ de însoţire către organul fiscal teritorial în
a cărui rază îşi desfăşoară activitatea,
denumit în continuare organ fiscal competent.
1.2. Exemplarul 5 al documentului administrativ de însoţire se depune în format electronic, însoţit de formatul hârtie, semnat şi ştampilat conform legii.
1.3. Formatul electronic al documentului administrativ
de însoţire se obţine prin folosirea programului de asistenţă elaborat de Ministerul Finanţelor Publice.
1.4. Programul de asistenţă este pus la dispoziţie contribuabililor gratuit, de către
unităţile fiscale, sau poate fi descărcat de pe serverul de web al
Ministerului Finanţelor Publice,
la adresa www.mfinante.ro.
1.5. La aceeaşi adresă pot fi consultate şi condiţiile tehnice care trebuie îndeplinite pentru utilizarea programului de asistenţă.
2. Zilnic, compartimentul de gestiune a documentelor
administrative de însoţire, denumit
în continuare compartiment de specialitate, preia de la registratura
organului fiscal, pe bază de notă de predare-primire, documentele
administrative de însoţire şi le
înregistrează în evidenţa documentelor administrative de însoţire - exemplar 5, depuse de
antrepozitul fiscal expeditor pentru produsele expediate în regim suspensiv pe
teritoriul României.
3.1. In maximum o zi de la preluare, compartimentul de
specialitate efectuează o
verificare formală a
documentelor administrative de însoţire primite şi urmăreşte dacă:
a) datele de identificare înscrise în documentul
administrativ de însoţire, referitoare
atât la antrepozitul expeditor, cât şi la cel primitor, sunt valide, inclusiv valabilitatea autorizaţiilor de antrepozit fiscal;
b) produsele înscrise în documentul administrativ de însoţire sunt incluse în listele de produse
ce au fost autorizate în prealabil pentru cele două antrepozite fiscale (expeditor şi primitor);
c) garanţiile sunt depuse la organele fiscale în condiţiile
legii.
3.2. In cazul în care din verificări
se constată neconcordanţe, compartimentul de specialitate solicită organului de control competent verificarea conformităţii
datelor înscrise în exemplarul 5 al documentului
administrativ de însoţire.
3.3. In acest scop, compartimentul de specialitate
transmite, în termen de maximum o zi de la verificare, organului de control
competent, o listă a
documentelor administrative de însoţire care au prezentat neconcordanţe.
3.4. Pentru fiecare poziţie din listă se comunică în mod obligatoriu următoarele informaţii:
- persoana care a expediat produsul accizabil şi codul de identificare fiscală al acesteia;
- datele de identificare ale antrepozitului fiscal
expeditor;
- seria şi numărul documentului administrativ de însoţire;
- copia exemplarului 5 al documentului administrativ de
însoţire;
- neconcordanţele constatate.
4. Formatul hârtie al documentelor prelucrate se arhivează de către compartimentul de gestiune a documentelor administrative de însoţire.
II. Gestiunea documentului administrativ de însoţire transmis de către antrepozitul fiscal primitor
(exemplar 4)
1. Antrepozitul fiscal primitor transmite, la momentul
primirii produselor, exemplarul 4 al documentului administrativ de însoţire, care însoţeşte
transportul, către organul fiscal competent în a cărui rază
îşi desfăşoară activitatea.
2. Zilnic, compartimentul de specialitate preia de la registratură, pe bază
de notă de predare-primire, documentele administrative de însoţire şi le înregistrează
în evidenţa documentelor administrative de însoţire - exemplarul 4, depuse de antrepozitul fiscal primitor pentru
produsele primite în regim suspensiv pe teritoriul României.
3. Din exemplarul 4 al documentului administrativ de însoţire se preiau în baza de date informaţiile cuprinse în macheta prevăzută în anexa nr. 1b) la prezenta procedură.
4. A doua zi după primirea exemplarului 4 al documentului administrativ de însoţire, informaţiile din acesta, preluate
potrivit pct. 3, se transmit organului fiscal în a cărui
rază teritorială se află antrepozitul expeditor, prin intermediul suportului informatic pus
la dispoziţie de Direcţia generală a tehnologiei informaţiei.
5. Formatul hârtie al documentelor înregistrate se arhivează de către
compartimentul de gestiune a documentelor
administrative de însoţire.
III. Inchiderea circuitului documentelor
administrative de însoţire
1.1. Circuitul documentelor administrative de însoţire se închide, la nivelul fiecărui compartiment de specialitate, dacă unui exemplar 5 al documentului
administrativ de însoţire i se
alocă un exemplar 4 corespunzător aceluiaşi transport de
produse accizabile, documentele cu regim special având elemente de identificare
identice (număr şi serie,
antrepozit expeditor, antrepozit primitor, produse accizabile transportate).
1.2. In acest caz, aplicaţia
generează un mesaj care confirmă
închiderea circuitului documentului administrativ de
însoţire. Exemplarul tipărit al mesajului generat de sistemul
informatic se arhivează de către compartimentul de specialitate, împreună cu exemplarul 5 al documentului
administrativ de însoţire.
1.3. In situaţia în care, informaţiile cuprinse în exemplarul 5 nu coincid cu informaţiile
cuprinse în exemplarul 4, documente cu regim special
având acelaşi număr şi aceeaşi serie, circuitul documentelor nu poate fi închis.
1.4. Atât închiderea circuitului, cât şi orice altă fază
intermediară prin care trec documentele administrative
de însoţire se înregistrează în evidenţele
documentelor administrative de însoţire.
2. Dacă, în termen de 45 de zile lucrătoare de la data expedierii produselor accizabile, exemplarului 5 al
documentului administrativ de însoţire nu i-a fost alocat, la nivelul compartimentului de specialitate,
exemplarul 4 cu elemente de identificare identice, circuitul documentului
administrativ de însoţire nu
poate fi închis.
3. Bilunar, la datele de 1 şi 16 ale fiecărei luni,
compartimentul de specialitate transmite organului de control competent:
a) situaţia documentelor administrative de însoţire al căror circuit nu
a fost închis, ca urmare a lipsei exemplarului 4, care cuprinde:
- nr. şi seria documentului administrativ de însoţire;
- copia exemplarului 5 al documentului administrativ de
însoţire;
b) situaţia documentelor administrative de însoţire al căror circuit nu
a fost închis, întrucât exemplarul 4 prezenta diferenţe,
care cuprinde:
- nr. şi seria documentului administrativ de însoţire;
- informaţiile din exemplarul 4 al documentului administrativ de însoţire care prezintă
diferenţele prevăzute la cap. C pct. II alin. 3;
c) situaţia documentelor administrative de însoţire al căror circuit nu
a fost închis, întrucât pentru exemplarul 4 nu a putut fi găsit un exemplar 5 corespondent, care
cuprinde:
- nr. şi seria documentului administrativ de însoţire;
- informaţiile din exemplarul 4 al documentului administrativ de însoţire, prevăzute
la cap. C pct. II alin. 3.
IV. Obligaţii declarative ale antrepozitarilor expeditori
1. Dacă antrepozitul fiscal care a expediat produsul accizabil în regim
suspensiv nu primeşte, în
termen de 45 de zile lucrătoare de la data expedierii, exemplarul 3 al documentului administrativ de
însoţire, certificat de
organul fiscal competent, acesta este obligat să
înştiinţeze compartimentul de specialitate din cadrul
organului fiscal în a cărui rază teritorială îşi
desfăşoară activitatea, în termen de 5 zile, potrivit dispoziţiilor art. 1891 din
Codul fiscal.
2. Totodată, antrepozitarul autorizat care a expediat produsul accizabil depune,
în termenul prevăzut la pct.
IV alin. 1, la organul fiscal competent Formularul 121 „Declaraţie privind accizele aferente diferenţelor de produse accizabile
transportate în regim suspensiv", întocmită potrivit modelului aprobat prin anexa nr. 3 la ordin.
V. Gestiunea documentelor administrative de insoţire în cazul antrepozitarilor
autorizaţi pentru
producţia de
alcool etilic şi pentru prelucrarea acestuia
1. Documentele administrative de însoţire întocmite de antrepozitarii autorizaţi pentru producţia
de alcool etilic şi pentru prelucrarea acestuia vor fi vizate, pe toate cele 5 exemplare,
de către reprezentantul
desemnat de organul fiscal în a cărui rază teritorială
îşi desfăşoară activitatea antrepozitarul expeditor.
2. Dacă antrepozitele fiscale de producţie pentru alcoolul etilic şi de prelucrare a acestuia se află în localităţi diferite,
gestiunea documentelor administrative de însoţire se face potrivit cap. C pct. I sau II, după
caz.
3. Dacă antrepozitele fiscale de producţie pentru alcoolul etilic şi de prelucrare a acestuia se află în acelaşi loc,
documentul administrativ de însoţire se întocmeşte în 3
exemplare, în condiţiile pct.
14 alin. (8) din normele metodologice de aplicare a titlului VII „Accize şi alte taxe speciale" din Codul
fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, cu modificările şi
completările ulterioare. In această
situaţie, antrepozitul fiscal de prelucrare, ca
antrepozit primitor, transmite exemplarul 3 al documentului administrativ de însoţire certificat compartimentului de
specialitate din cadrul organului fiscal în a cărui
rază teritorială îşi desfăşoară activitatea.
D. Deplasarea produselor accizabile în regim
suspensiv pe teritoriul comunitar
I. Gestiunea documentelor administrative de insoţire (exemplarul 4) sau a altor
documente comerciale cu rol de document administrativ de însoţire în cazul produselor
accizabile primite în România în regim suspensiv dintr-un alt stat membru al
Uniunii Europene
1. In situaţia în care produsele accizabile sunt deplasate în regim suspensiv
dintr-un antrepozit fiscal aflat într-un alt stat membru al Uniunii Europene
într-un antrepozit fiscal la un operator înregistrat sau neînregistrat aflat în
România, primitorul transmite organului fiscal în a cărui
rază teritorială îşi desfăşoară activitatea exemplarul
4 certificat al documentului administrativ de însoţire
a produsului accizabil.
2. Zilnic, compartimentul de specialitate preia de la registratură documentele administrative de însoţire şi le înregistrează
în evidenţa documentelor administrative de însoţire - exemplarul 4 pentru produse primite din Uniunea Europeană.
3. Din exemplarul 4 al documentului administrativ de însoţire care prezintă
diferenţe se preiau în baza de date informaţiile cuprinse în macheta prevăzută în anexa nr. 1b) la prezenta procedură si se tratează
potrivit cap. D pct. II lit. A.
4. Formatul hârtie al exemplarului 4 al documentului
administrativ de însoţire se arhivează de compartimentul de
specialitate.
II. Gestiunea documentelor administrative de însoţire - exemplarul 4 care prezintă lipsuri şi nereguli pe parcursul circulaţiei în regim suspensiv a
produselor accizabile
A. In cazul în care România este statul de destinaţie
1. Compartimentul de specialitate care primeşte exemplarul 4 al unui document
administrativ de însoţire, care
conţine pierderi sau lipsuri
de produse intervenite pe parcursul transportului şi constatate de autoritatea competentă a unui stat membru, aplică procedura prevăzută la pct. 182 alin. (2) -(4) din normele de aplicare a
titlului VII „Accize şi alte
taxe speciale" din Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 44/2004, cu modificările
şi completările ulterioare.
2.1. Compartimentul de specialitate întocmeşte un referat care cuprinde în mod
obligatoriu:
- numărul şi seria documentului administrativ de însoţire;
- datele de identificare ale antrepozitului fiscal
expeditor;
- pierderile sau lipsurile de produse constatate de
autoritatea competentă a
statului membru respectiv;
- încadrarea pierderilor sau lipsurilor de produse
constatate de autoritatea competentă a statului membru respectiv în situaţiile
prevăzute la art. 192 alin. (4) din Codul fiscal, cu menţionarea temeiului legal;
- stabilirea bazei de impozitare a accizelor, potrivit
prevederilor titlului VII „Accize şi alte taxe speciale" din Codul fiscal.
2.2. Referatul se vizează de conducătorul compartimentului
de specialitate şi se aprobă de către
conducătorul unităţii fiscale, şeful adjunct de administraţie
sau directorul executiv adjunct coordonator, după caz.
3. In baza referatului aprobat, compartimentul de
specialitate emite o înştiinţare care cuprinde:
- numărul şi seria documentului administrativ de însoţire;
- datele de identificare ale antrepozitului fiscal
expeditor;
- autoritatea competentă a statului membru care a constatat pierderile sau lipsurile de
produse;
- pierderile sau lipsurile de produse constatate de
autoritatea competentă a
statului membru care se încadrează în situaţiile prevăzute la art. 192 alin. (4) din Codul fiscal;
- baza de impozitare a accizelor stabilită potrivit prevederilor titlului
VII „Accize şi alte taxe
speciale" din Codul fiscal.
4. Compartimentul de specialitate transmite înştiinţarea prevăzută la pct. 3 împreună cu exemplarul de returnat al
documentului administrativ de însoţire Serviciului central de legături din cadrul Direcţiei de metodologie şi proceduri
pentru inspecţia fiscală, prin
intermediul compartimentului de schimb internaţional de informaţii din
cadrul direcţiilor generale
ale finanţelor publice.
5. Inştiinţarea prevăzută la pct. 3 împreună cu
exemplarul de returnat al documentului administrativ de însoţire se transmit de către Serviciul central de legături din cadrul Direcţiei de metodologie şi proceduri pentru inspecţia fiscală autorităţii fiscale
competente care a stabilit sau a constatat lipsurile ori pierderile de produse
accizabile.
B. In cazul în care România este statul în care au
fost stabilite sau constatate lipsurile ori pierderile de produse accizabile
1. Documentul prin care sunt stabilite lipsurile sau
pierderile de produse accizabile, scutite potrivit legislaţiei
din statul de destinaţie, precum şi baza de
calcul a accizei, împreună cu
exemplarul de returnat al documentului administrativ de însoţire, primite de la autoritatea competentă a statului membru de destinaţie al transportului de produse
accizabile, se transmite Serviciului de administrare a contribuabililor nerezidenţi din cadrul Direcţiei Generale a Finanţelor Publice a Municipiului Bucureşti.
2. După primirea documentaţiei prevăzute la pct. 1, Serviciul de administrare a contribuabililor nerezidenţi calculează acciza datorată, pe baza cotelor aplicabile în
România la data când s-au produs pierderile sau a fost înregistrată pierderea.
3. Serviciul de administrare a contribuabililor nerezidenţi emite Decizia privind
stabilirea obligaţiei de plată a accizelor datorate în cazul
pierderilor sau lipsurilor stabilite sau constatate pe parcursul circulaţiei intracomunitare în regim
suspensiv al produselor accizabile, prevăzută în anexa nr. 1c) la prezenta procedură.
4. In vederea recuperării accizelor stabilite, Serviciul de administrare a contribuabililor nerezidenţi va aplica, potrivit competenţelor, măsurile pentru recuperarea
într-un alt stat membru a creanţelor stabilite prin titluri de creanţă în România.
III. Gestiunea documentelor administrative de însoţire (exemplarul 5) în cazul
produselor accizabile expediate din România, în regim suspensiv, într-un alt
stat membru al Uniunii Europene
1. Pentru gestiunea exemplarului 5 al documentului
administrativ de însoţire transmis
de antrepozitul fiscal expeditor din România, dispoziţiile
cap. C pct. I sunt aplicabile în mod corespunzător.
2. După înregistrarea în evidenţa documentelor administrative de însoţire - exemplarul 5, pentru tranzacţiile intracomunitare, compartimentul de specialitate va efectua analiza
de risc.
3. Procedura de stabilire şi de identificare a gradului de risc fiscal în cazul produselor
accizabile expediate din România, în regim suspensiv, pe teritoriul comunitar
este prevăzută în anexa nr. 2
la ordin.
IV. Obligaţii declarative
1. Dacă antrepozitul fiscal expeditor al produsului accizabil în regim
suspensiv nu primeşte, în
termen de 45 de zile lucrătoare de la data expedierii, exemplarul 3 al documentului administrativ de
însoţire certificat de
autoritatea fiscală în a cărei rază teritorială îşi desfăşoară activitatea
antrepozitul fiscal primitor, antrepozitul fiscal expeditor este obligat să înştiinţeze despre aceasta
compartimentul de specialitate din cadrul organului fiscal în a cărei rază teritorială îşi desfăşoară activitatea,
în termen de 5 zile.
2. Totodată, antrepozitarul autorizat care a expediat produsul accizabil depune,
în termenul prevăzut la pct.
IV alin. 1, la organul fiscal competent Formularul 121 „Declaraţie privind accizele aferente diferenţelor de produse accizabile
transportate în regim suspensiv", întocmită potrivit modelului aprobat prin anexa nr. 3 la ordin.
E. Deplasarea produselor accizabile între un
antrepozit fiscal din România şi un birou vamal de ieşire din teritoriul comunitar sau între un birou vamal de intrare în
teritoriul comunitar şi un antrepozit fiscal din România
1. In situaţia în care produsele accizabile sunt transportate în regim suspensiv de
la un birou vamal de intrare în teritoriul comunitar către
un antrepozit fiscal situat pe teritoriul României,
primitorul transmite către organul
fiscal în a cărui rază teritorială îşi desfăşoară activitatea exemplarul 3 al documentului administrativ unic
reglementat de legislaţia vamală.
2. Pentru gestionarea exemplarului 3 al documentului
administrativ unic vamal sunt aplicabile în mod corespunzător
dispoziţiile cap. D pct. I sau II, după caz.
3. In situaţia în care produsele accizabile sunt transportate în regim suspensiv de
la un antrepozit fiscal situat pe teritoriul României către
un birou vamal de ieşire de pe teritoriul comunitar, antrepozitul fiscal expeditor transmite către organul fiscal în a cărui rază teritorială îşi desfăşoară activitatea
exemplarul 5 al documentului administrativ de însoţire.
4. Pentru gestionarea exemplarului 5 al documentului
administrativ de însoţire sunt
aplicabile în mod corespunzător dispoziţiile cap. D pct. III.
ANEXA Nr. 1a) la procedură
EVIDENTA DOCUMENTELOR ADMINISTRATIVE DE ÎNSOŢIRE
Data
înregistrării
DAI
|
DAI
|
Data expedierii produselor
|
Rezultatele verificării formale
Adresa de transmitere către
organul de control (nr. şi data)
|
Inchidere circuit
|
Seria
|
Numărul
|
|
|
|
|
|
Data
|
ANEXA Nr. 1b)*) la procedură
Macheta de preluare a exemplarului 4 din documentul
administrativ de însoţire
I. Seria şi
numărul documentului administrativ de însoţire
II. Date de identificare expeditor
Denumirea expeditorului
|
|
Cod unic de înregistrare
|
|
Cod accize antrepozit expeditor
|
|
Autoritatea competentă în administrarea antrepozitului expeditor
|
|
III. Date de identificare primitor
Denumirea primitorului
|
|
Cod unic de înregistrare
|
|
Cod accize antrepozit primitor
|
|
IV. Cantitatea expediată
- de pe faţa documentului administrativ de însoţire
(pct. 18a - 22c)
Descrierea produsului
|
Cod NC
|
Unitatea de măsură
|
Cantitate
|
|
|
|
|
V. Diferenţe înscrise pe verso-ul exemplarului 4 al documentului administrativ de
însoţire
Descrierea produsului
|
Cod NC
|
Unitatea de măsură
|
Plusuri
|
Minusuri
|
|
|
|
|
|
*) Anexa nr. 1b) este reprodusă
în facsimil.
ANEXA Nr. 1c)*) la procedură
ROMÂNIA - MINISTERUL FINANŢELOR
PUBLICE AGENŢIA
NAŢIONALA DE ADMINISTRARE FISCALĂ
DIRECŢIA GENERALĂ A FINANŢELOR PUBLICE A MUNICIPIULUI
BUCUREŞTI SER
VICIUL DE ADMINISTRARE A CONTRIBUABILIL OR NEREZIDENŢI
Nr...................../.............................
DECIZIE
privind stabilirea obligaţiei
de plată a accizelor datorate în cazul pierderilor sau lipsurilor stabilite
sau constatate pe parcursul circulaţiei intracomunitare în regim suspensiv a produselor accizabile
CĂTRE:
Denumire/Nume,
prenume........................................................................................................................................................................ .................
Cod de identificare
fiscala........................................................................................................................................................................ ..................
Adresa completă din ţara de rezidenţă.........................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Cod poştal...................................................................Fax........................................................................................................................................
Telefon.......................................................E-mail......................................................................................................................................................
In baza arl.1922 alin.(2) din Legea
nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, a pct.182 alm.(5)
din Normele metodologice de aplicare a Titlului VII „Accize şi alte taxe speciale" din Codul
fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr,44/2004. cu modificările şi
completările ulterioare,
şi a constatărilor
autorităţii competente, astfel cum acestea sunt
înscrise pe verso-ul exemplarului documentului administrativ de însoţire nr..................... ce se
returnează expeditorului, se stabileşte obligaţia de plată a accizei, pentru lipsurile sau
pierderile constatate pe teritoriul României la transportul în regim suspensiv
a produselor supuse accizelor, după cum urmează:
TIPUL ACCIZEI
Diferenţe constatate, astfel cum sunt
înscrise pe verso-ul documentului administrativ de însoţire
Diferenţe de produse supuse la plata
accizelor, conform deciziei autorităţii competente a statului de destinaţie
(baza de calcul)
Cota de acciză aplicabilă la data constatării diferenţelor
ACCIZĂ DATORATĂ
TIPUL ACCIZEI
|
(nomenclator)
................(lei)
(nomenclator)
|
Diferenţe constatate, astfel cum sunt
înscrise pe verso-ul documentului administrativ de însoţire
Diferenţe de produse supuse la plata
accizelor, conform deciziei autorităţii competente a statului de destinaţie
(baza de calcul)
Cota de acciză aplicabilă la data constatării diferenţelor
ACCIZĂ DATORATĂ
|
................(lei)
|
*) Anexa nr. 1c) este reprodusă
în facsimil.
TIPUL ACCIZEI
|
(nomenclator)
|
Diferenţe constatate, astfel cum
sunt înscrise pe verso-ul documentului administrativ de însoţire
|
|
Diferenţe de produse supuse la
plata accizelor, conform deciziei autorităţii
competente a statului de destinaţie (baza de calcul)
|
|
Cota de acciză aplicabilă la data constatării
diferenţelor
|
|
ACCIZĂ DATORATĂ
|
................(lei)
|
TOTAL ACCIZĂ DATORATĂ
|
...................(lei)
|
In conformitate cu prevederile art. 84 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prezentul înscris reprezintă titlu de creanţă şi constituie înştiinţare de plată, conform
legii.
Suma stabilită ca acciză datorată se
plăteşte în termen de 5 zile
de la data constatării pierderilor
sau lipsurilor de către organul
de control competent.
Pentru neachitarea sumei până la termenul precizat mai sus se datorează
majorări de întârziere, în condiţiile
art. 116 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare.
Prezenta Decizie de impunere poate fi contestată în termen de 30 de zile de la
data comunicării, sub sancţiunea decăderii, la organul fiscal
competent potrivit art. 179 alin.(l) din Ordonanţa Guvernului nr.92/2003, republicată, privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
Aprobat,
Verificat, Intocmit,
Funcţia
Funcţia Funcţia
Nume, prenume
Nume, prenume Nume, prenume
Data
Data Data
Semnătura
Semnătura Semnătura
CodMFP: 14.13.02.03/p
Nomenclator
Nr. crt.
|
Tipul accizei
|
1
|
Accize pentru bere
|
2
|
Accize pentru vinuri spumoase
|
3
|
Accize pentru băuturi fermentate spumoase, altele decât bere şi
vinuri
|
4
|
Accize pentru produse intermediare
|
5
|
Accize pentru alcool etilic
|
6
|
Accize pentru ţigarete
|
7
|
Accize pentru ţigări şi ţigări de foi
|
8
|
Accize pentru tutun de fumat
|
9
|
Accize pentru benzină cu plumb
|
10
|
Accize pentru benzină fără plumb
|
11
|
Accize pentru motorină
|
12
|
Accize pentru păcură
|
13
|
Accize pentru gaz petrolier lichefiat
|
14
|
Accize pentru gaz natural
|
15
|
Accize pentru petrol lampant (kerosen)
|
16
|
Accize pentru cărbune şi cocs
|
17
|
Accize pentru energie electrică
|
ANEXA Nr. 2
PROCEDURA
de stabilire şi de identificare a gradului de risc fiscal în cazul produselor
accizabile expediate din România,în regim suspensiv, pe teritoriul comunitar
I. Aspecte generale
Procedura prevăzută în această anexă se
aplică în vederea determinării gradului de risc pe care îl comportă toate livrările
de produse accizabile transportate în regim suspensiv
pe teritoriul comunitar.
Analiza de risc se realizează în două etape, aşa cum sunt descrise la cap. II şi III:
- stabilirea punctajului indicatorilor care reflectă comportamentul fiscal al
antrepozitarului autorizat;
- stabilirea punctajului indicatorilor care reflectă riscul prezentat de livrarea de
produse accizabile în regim suspensiv pe teritoriul comunitar.
După parcurgerea acestor etape
se va obţine Coeficientul de
risc al transportului (CRT). Coeficientul de risc al transportului (CRT) reprezintă o sumă
obţinută automat în urma analizei de risc, clasificată ulterior pe 3 niveluri de risc,
indicând proporţional şi în
ordine crescătoare riscul
dezvoltat:
- CRT stabilit este sub valoarea de 10 puncte
ponderate - fără risc;
- CRT stabilit este între valorile de 11-60 de puncte
ponderate - risc scăzut;
- CRT stabilit este între valorile 61-100 de puncte
ponderate - risc ridicat.
Un CRT se va acorda fiecărui DAI aferent unui transport pe teritoriul comunitar şi va fi determinat la momentul primirii
exemplarului 5 din DAI de către Serviciul central de legături, cu suportul Direcţiei generale a tehnologiei informaţiei, în baza de date centrală.
Se va identifica un grad de risc al transportului
respectiv, pe baza datelor deţinute despre antrepozitarul autorizat şi antrepozitul fiscal expeditor şi a celor din documentul administrativ de însoţire.
Fiecărui indicator de risc i se acordă o pondere la calcularea CRT, care reprezintă procentul ariei de risc în
cadrul riscului general.
Valoarea CRT reprezintă ponderea punctajelor indicatorilor de risc care reflectă comportamentul fiscal al
antrepozitarului şi a celor asociaţi livrării de produse accizabile în
regim suspensiv pe teritoriul comunitar.
Excepţie vor face de la analiza
de risc următoarele categorii
de operaţiuni care se vor
califica în mod automat ca având un risc ridicat:
- operaţiuni având ca obiect tranzacţiile cu ţigarete, alcool
etilic şi băuturi spirtoase
provenind sau având ca destinaţie o ţară terţă;
- livrări de produse accizabile realizate de antrepozitarii aflaţi în stare de insolvabilitate;
- livrările de produse accizabile realizate de antrepozitarii care se află în prima lună
de activitate;
- operaţiuni realizate de antrepozitari care au fost declaraţi
inactivi.
II. Indicatori care reflectă
comportamentul fiscal al antrepozitarului
autorizat expeditor
II.1. Indicatori calculaţi
de către autoritatea fiscală teritorială în a cărei administrare se află antrepozitarul expeditor
Indicatorii se calculează pentru prima dată în
termen de 10 zile de la intrarea în vigoare a prezentei proceduri şi apoi semestrial, începând cu data de 5
august 2007, într-un termen de maximum 5 zile.
Inainte de stabilirea punctajelor acestor indicatori,
compartimentul de specialitate din cadrul autorităţii fiscale de administrare a antrepozitarului autorizat expeditor va
solicita în scris compartimentelor de specialitate implicate confirmarea actualizării la zi a tuturor bazelor de
date care furnizează informaţii utilizate în aplicarea procedurii.
După calcularea indicatorilor,
compartimentul de specialitate din cadrul autorităţii fiscale de administrare a antrepozitarului autorizat expeditor va
comunica punctajele către Serviciul
central de legături.
Indicatorii urmăriţi şi punctajul aferent acestora sunt:
1. Mărimea contribuabilului
Punctaj:
0 puncte - mari
contribuabili;
50 de puncte - contribuabili
mijlocii şi mici.
2. Antecedente fiscale
Punctaj:
0 puncte - nu are fapte
înscrise în cazierul fiscal;
100 de puncte - are
fapte înscrise în cazierul fiscal.
3. Modul de verificare a antrepozitarului (sumele reprezintă rezultatele cumulate ale
tuturor inspecţiilor fiscale efectuate în perioada de referinţă)
Punctaj:
0 puncte - a avut inspecţii
fiscale în ultimii 3 ani şi au fost calculate sume suplimentare pentru accize, inclusiv
accesorii mai mari de 10.000 lei;
50 de puncte - a avut inspecţii fiscale în ultimii 3 ani şi au fost calculate sume suplimentare
pentru accize, inclusiv accesorii mai mari de 10.000 lei şi până la 100.000 lei;
70 de puncte - a avut inspecţii fiscale în ultimii 3 ani şi au fost calculate sume suplimentare
pentru accize, inclusiv accesorii mai mari de 100.000 lei;
100 de puncte - nu a avut
inspecţii fiscale în ultimii 3
ani.
4. Sancţiuni aplicate
Punctaj:
0 puncte - antrepozitarul
nu a primit nicio sancţiune contravenţională la regimul produselor accizabile, prevăzută
în Codul de procedură fiscală,
în ultimele 12 luni;
50 de puncte - antrepozitarul
a primit până la 3 sancţiuni contravenţionale la regimul
produselor accizabile, prevăzute în Codul de procedură fiscală, în ultimele 12 luni;
100 de puncte - antrepozitarul
a primit mai mult de 3 sancţiuni contravenţionale la regimul produselor accizabiie, prevăzute
în Codul de procedură fiscală,
în ultimele 12 luni.
5. Documente administrative de însoţire neînchise
Punctaj:
0 puncte - nu are documente
administrative de însoţire neînchise
în ultimele 12 luni;
100 de puncte - are
documente administrative de însoţire neînchise în ultimele 12 luni.
6. Gradul de conformare la îndeplinirea obligaţiilor declarative prevăzute de vectorul fiscal
Punctaj:
0 puncte - îndeplinirea voluntară şi la termen a tuturor obligaţiilor declarative în ultimele 12
luni;
50 de puncte - îndeplinirea
tuturor obligaţiilor declarative
în ultimele 12 luni, dar fără respectarea
termenelor legale;
100 de puncte - neîndeplinirea
parţială sau totală a obligaţiilor
declarative în ultimele 12 luni (cel puţin un impozit sau o taxă nedeclarată în ultimele 12 luni).
7. Executări silite înregistrate
Punctaj:
0 puncte - antrepozitarul
nu a fost supus unei executări silite de la autorizarea sa;
50 de puncte - antrepozitarul
a fost supus unei executări silite
mai vechi de un an;
100 de puncte - antrepozitarul
a fost supus unei executări silite
în ultimul an.
8. Nivelul datoriilor nete la bugetul general
consolidat (total datorat - total de rambursat/restituit)
Punctaj:
0 puncte - contribuabili
care nu au datorii;
10 puncte - contribuabili
mari care au datorii sub 500.000 lei, contribuabili mici si mijlocii care au
datorii sub 350.000 lei;
50 de puncte - contribuabili
mari care au datorii între 500.001 lei si 1.000.000 lei, contribuabili mici
si mijlocii care au datorii între 350.001 lei şi 1.000.000 lei;
100 de puncte - contribuabilii
care au datorii ce depăşesc 1.000.000
lei.
9. Nivelul capitalurilor totale (se calculează potrivit bilanţului pentru ultimul an fiscal
încheiat)
Punctaj:
0 puncte - antrepozitarul
deţine capitaluri totale de
peste 10.000.000 lei;
10 puncte - antrepozitarul
deţine capitaluri totale între
5.000.001 şi 10.000.000 lei;
50 de puncte - antrepozitarul
deţine capitaluri totale între
1.000.001 şi 5.000.000 lei;
100 de puncte - antrepozitarul
deţine capitaluri totale sub
1.000.000 lei sau nu există date
pentru calcularea indicatorului.
10. Active imobilizate (se calculează potrivit bilanţului pentru ultimul an fiscal
încheiat)
Punctaj:
0 puncte - antrepozitarul
deţine active imobilizate de
peste 10.000.000 lei;
10 puncte - antrepozitarul
deţine active imobilizate
între 5.000.001 şi 10.000.000
lei;
50 de puncte - antrepozitarul
deţine active imobilizate
între 1.000.001 şi 5.000.000
lei;
100 de puncte - antrepozitarul
deţine capitaluri totale sub
1.000.000 lei sau nu există date
pentru calcularea indicatorului.
11. Variaţii ale rezultatelor fiscale anuale - profit/pierdere (se calculează potrivit bilanţurilor depuse pentru ultimii 2
ani fiscali încheiaţi)
Punctaj:
0 puncte - dacă a înregistrat profit în ultimii 2 ani fiscali încheiaţi, pentru care există bilanţ depus, sau în cazul în care
antrepozitarul este nou-înfiinţat, dacă a încheiat primul an fiscal având profit;
30 de puncte - dacă a înregistrat profit în ultimul an şi pierdere în anul anterior;
50 de puncte - dacă a înregistrat în ultimul an fiscal pierdere şi profit în anul anterior;
70 de puncte - dacă a înregistrat pierdere în ultimii 2 ani consecutivi;
100 de puncte - dacă a înregistrat pierdere în ultimii 3 ani consecutivi sau nu există date pentru calcularea
indicatorului.
12. Variaţii ale cifrei de afaceri în ultimii 2 ani (se calculează potrivit bilanţurilor depuse pentru ultimii 2
ani fiscali încheiaţi)
Se calculează:
Variaţia = [(CA din ultimul an
- CA din penultimul an)/CA din penultimul an] x 100
Punctaj:
0 puncte - dacă a înregistrat o variaţie pozitivă a cifrei de afaceri în ultimii 2 ani consecutivi de peste 25%;
30 de puncte - dacă a înregistrat o variaţie pozitivă a cifrei de afaceri în ultimii 2 ani consecutivi între 0-25%;
100 de puncte - dacă a înregistrat o variaţie negativă a cifrei de afaceri în ultimii 2 ani consecutivi sau nu există date pentru calcularea
indicatorului.
13. Gradul de îndatorare = (datorii totale/total
active imobilizate) x 100 (se calculează potrivit bilanţului pentru ultimul an fiscal încheiat)
Punctaj:
0 puncte - gradul de
îndatorare este sub 100%;
50 de puncte - gradul de
îndatorare este între 101% si 150%;
100 de puncte - gradul de
îndatorare este peste 150% sau nu există date pentru calcularea indicatorului.
II.2. Indicatori calculaţi
la nivel central
Indicatorii se calculează pentru prima dată în
termen de 10 zile de la intrarea în vigoare a prezentei proceduri şi apoi semestrial începând cu data de 5
august 2007, într-un termen maxim de 5 zile.
Inainte de stabilirea punctajelor acestor indicatori, Direcţia generală a tehnologiei informaţiei va lua măsuri în vederea actualizării
la zi a tuturor bazelor de date care furnizează informaţii utilizate în
aplicarea procedurii.
După calcularea indicatorilor,
punctajele obţinute împreună cu
punctajele calculate pentru indicatorii menţionaţi la pct. II.1 şi comunicaţi de către autoritatea
fiscală de administrare a
antrepozitarului autorizat expeditor vor fi păstrate într-o bază de
date.
Indicatorii urmăriţi şi punctajul aferent acestora sunt:
14. Istoricul activităţii
antrepozitarului
Punctaj:
0 puncte - data autorizării antrepozitarului depăşeşte 3 ani, iar în această perioadă a funcţionat fără întreruperi de nicio natură (suspendarea autorizaţiei unui antrepozit, încetarea activităţii);
20 de puncte - data autorizării antrepozitarului este între 1 şi 3 ani, iar în această
perioadă a funcţionat fără întreruperi de nicio natură (suspendarea autorizaţiei unui antrepozit, încetarea activităţii);
50 de puncte - data autorizării antrepozitarului depăşeşte un an, iar în această perioadă activitatea
antrepozitarului a suferit întreruperi (încetarea activităţii
urmată de o nouă autorizare, suspendarea autorizaţiei unui/unor antrepozit/antrepozite);
70 de puncte - data autorizării antrepozitarului este între un
an şi 6 luni;
100 de puncte - data autorizării antrepozitarului nu depăşeşte 6 luni.
15. Schimbarea recentă
a proprietarilor (potrivit ultimelor date
comunicate de registrul comerţului):
Punctaj:
0 puncte - acelaşi
acţionar majoritar în ultimele 12 luni; 100 de
puncte - acţionarul majoritar
a fost schimbat în ultimele 12 luni.
III. Indicatori care reflectă
riscul prezentat de livrarea de produse
accizabile în regim suspensiv
La momentul recepţionării exemplarului 5 al DAI, în format electronic, de către autoritatea fiscală
în a cărei rază teritorială
îşi desfăşoară activitatea antrepozitul fiscal
expeditor, acesta va fi transmis în aceeaşi zi lucrătoare Direcţiei generale a tehnologiei informaţiei, într-o bază de date
centrală.
DAI-urile recepţionate după ora 18,00 vor fi transmise a doua zi lucrătoare
până cel târziu la ora 10,00.
Calcularea punctajelor indicatorilor de mai jos se va
realiza la nivel central pe baza datelor din DAI.
Indicatorii urmăriţi şi punctajul aferent acestora sunt:
16. Tipul de autorizare atribuit locului de
expediere a produselor în funcţie de codul de accize completat în căsuţa
15 din DAI (se urmăreşte
codul de accize al antrepozitarului român şi codul din Nomenclatorul activităţilor desfăşurate în cadrul
antrepozitului fiscal)
Punctaj:
0 puncte - antrepozite de
producţie şi depozitare vin şi băuturi fermentate, altele decât bere şi vin (caracterele 10 şi 11 din codul de accize sunt DD şi PP, iar produsele autorizate în SEED au
codurile W2 şi'W3);
20 de puncte - antrepozite
de producţie şi depozitare
bere (caracterele 10 şi 11 din
codul de accize sunt DD şi PP,
iar produsul autorizat în SEED are codul B);
30 de puncte - antrepozite
de producţie ţigări şi ţigări de
foi, tutun destinat rulării în
ţigarete şi alt tutun de fumat
(caracterele 10 şi 11 din
codul de accize sunt PP, iar produsele autorizate în SEED au codurile T3, T4
sau T5);
40 de puncte - antrepozite
de producţie şi depozitare ţigarete
(caracterele 10 şi 11 din codul de accize sunt DD şi PP, iar produsul autorizat în SEED are codul T2);
50 de puncte - antrepozite
de producţie şi depozitare
produse intermediare (caracterele 10 şi 11 din codul de accize sunt DD şi PP, iar produsul autorizat în SEED are codul I);
70 de puncte - antrepozite
de producţie şi depozitare
produse energetice (caracterele 10 şi 11 din codul de accize sunt DD si PP, iar produsele autorizate în
SEED au codurile E2, E3, E5, E6, E7, E8, E9.1 şi E9.2);
80 de puncte - antrepozite
de producţie/depozitare alcool
etilic şi băuturi spirtoase
(caracterele 10 şi 11 din
codul de accize sunt PP sau DD, iar produsele autorizate în SEED au codurile
S2, S3, S4 şi S5);
90 de puncte - antrepozite
de depozitare produse energetice (caracterele 10 şi 11 din codul de accize sunt DD şi produsele autorizate în SEED au codurile E4.1-E4.9);
100 de puncte - antrepozite
de producţie produse
energetice (caracterele 10 şi 11
din codul de accize sunt PP şi produsele autorizate în SEED au codurile E4.1-E4.9).
17. Tipul de autorizare a operatorului destinatar
(se urmăreşte codul
de accize al primitorului din căsuţa 7 din DAI)
Punctaj:
0 puncte - antrepozitar
autorizat;
50 de puncte - operator
înregistrat;
100 de puncte - operator
neînregistrat.
18. Tipul de autorizare atribuit locului livrării produselor conform datelor
declarate în căsuţa 7a din DAI (se verifică în baza de date SEED şi se urmăreşte pentru ce este autorizat conform nomenclatorului de activităţi din SEED)
Punctaj:
0 puncte - vin şi băuturi fermentate, altele decât bere şi vin (codurile W2 şi W3);
20 de puncte - bere
(codul B);
40 de puncte - produse
din tutun (codurile T2, T3, T4 sau T5);
50 de puncte - produse
intermediare (codul I);
70 de puncte - produse
energetice (codurile E2, E3, E5, E6, E7, E8, E9.1 şi E9.2);
80 de puncte - alcool
etilic si băuturi spirtoase
(codul S2, S3, S4 şi S5);
100 de puncte - produse
energetice (coduri E4.1 - E4.9) sau nu există nicio codificare.
19. Produsele accizabile care fac obiectul
transportului în regim suspensiv (căsuţele 19a, 19b şi 19c)
Punctaj:
0 puncte - vinuri (NC
2204, 2205), bere (NC 2203 00 sau orice produs care conţine
un amestec de bere şi de băuturi nealcoolice,
încadrat la codul NC 2206 00), precum şi alte coduri NC care nu se regăsesc la punctajele de mai jos;
20 de puncte - tutun
prelucrat (NC 2400, 2401, 2402, 2403);
50 de puncte - benzină cu plumb (NC 2710 11 31, 2710 11 51, 2710 11 59), benzină fără plumb (NC 2710 11 31, NC 2710
11 41, NC 2710 11 45, 2710 11 49, 2710 11 70 si 2710 11 90), motorină (NC de la 2710 1941 până la 2710 19 49), petrol lampant
(kerosen) - 2710 19 21 şi
2710 19 25, gaz petrolier lichefiat cu codurile NC de la 2711 12 11 până la 2711 19 00, gaz natural cu codurile
NC 2711 11 00 si 2711 21 00, păcură cu codurile NC de la 2710 19 61 pană la 2710 19 69, cărbune si cocs cu codurile NC 2701, 2702 si 2704;
100 de puncte - alcool
etilic (NC 2207, 2208, 2204,2205 şi 2206).
20. Cantitatea sau greutatea netă
a produselor accizabile livrate în regim suspensiv
Plafon cantitativ:
• NC 2207 alcool etilic nedenaturat cu o concentraţie alcoolică mai mare sau egală cu 80% în cantitate de 20 HI alcool
pur (20°C);
• NC 2208 băuturi spirtoase în cantitate de 12 HI volum de băuturi;
• NC 2402.20 ţigarete în cantitate de 500.000 unităţi.
Punctaj:
10puncte - antrepozitarul
livrează cantităţi sub
plafonul cantitativ mai sus menţionat;
50 de puncte -
antrepozitarul livrează cantităţi care nu depăşesc cu
mai mult de 20% plafonul cantitativ mai sus menţionat;
100 de puncte -
antrepozitarul livrează cantităţi care depăşesc cu
mai mult de 20% plafonul cantitativ mai sus menţionat.
IV. Ponderea punctajelor indicatorilor de risc
Punctajul final (CRT) se calculează prin însumarea punctajelor
aferente fiecăruia dintre
indicatorii menţionaţi la pct.
II şi III, ponderate cu
procentele prevăzute în
tabelul de mai jos:
Nr. crt.
|
Indicatori
|
Pondere
|
1.
|
Mărimea contribuabilului
|
2%
|
2.
|
Antecedente fiscale
|
8%
|
3.
|
Modul de verificare a antrepozitarului
|
11%
|
4.
|
Sancţiuni aplicate
|
6%
|
5.
|
Documente administrative de însoţire neînchise
|
6%
|
6.
|
Gradul de conformare la îndeplinirea obligaţiilor
declarative
|
8%
|
7.
|
Executări silite înregistrate
|
6%
|
8.
|
Nivelul datoriilor nete la bugetul general consolidat
|
5%
|
9.
|
Nivelul capitalurilor totale
|
3%
|
10.
|
Active imobilizate
|
3%
|
11.
|
Variaţii ale rezultatelor fiscale anuale
|
4%
|
12.
|
Variaţii ale cifrei de afaceri în ultimii
2 ani
|
3%
|
13.
|
Gradul de îndatorare
|
3%
|
14.
|
Istoricul activităţii antrepozitarului
|
6%
|
15.
|
Schimbarea recentă a proprietarilor
|
2%
|
16.
|
Tipul de autorizare atribuit locului de expediere a produselor
|
4%
|
17.
|
Tipul de autorizare a operatorului destinatar
|
2%
|
18.
|
Tipul de autorizare atribuit locului livrării
produselor
|
4%
|
19.
|
Produsele accizabile care fac obiectul transportului în regim
suspensiv
|
8%
|
20.
|
Cantitatea sau greutatea netă a produselor accizabile livrate în regim suspensiv
|
6%
|
Dacă prin ponderare CRT nu este
număr întreg, acesta va fi
rotunjit.
Calculul CRT aferent unui DAI recepţionat
se realizează automat de către sistemul
informatic, la primirea DAI în baza de date centrală.
V. Utilizarea rezultatelor analizei de risc
După calcularea CRT pentru
DAI-urile primite într-o zi lucrătoare, Serviciul central de legături, cu suportul Direcţiei generale a tehnologiei informaţiei, va lua următoarele măsuri:
- va transmite DAI-urile împreună
cu CRT aferent compartimentului de schimb internaţional de informaţii
din cadrul autorităţii competente în a cărei
rază îşi desfăşoară activitatea
antrepozitul fiscal expeditor, în vederea asigurării
evidenţei la nivel judeţean;
- va transmite DAI-urile cu risc ridicat Direcţiei supraveghere produse accizabile şi tranzite din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor, în vederea supravegherii
transporturilor ce se desfăşoară pe teritoriul naţional pentru a asigura legalitatea mişcării produselor accizabile în regim suspensiv;
- va transmite un mesaj de alertă
către statul membru, de destinaţie
al transportului, atunci când CRT este cuprins între
61-100 de puncte ponderate;
- atunci când CRT este cuprins între 11-60 de puncte
ponderate, va analiza DAI-urile respective şi va decide asupra oportunităţii transmiterii unui mesaj de informare către statul membru, de destinaţie al transportului.
Baza de date cu DAI-uri intracomunitare clasificate în funcţie de nivelul de risc va fi disponibilă pentru consultare Serviciului
central de legături, în
vederea îndeplinirii angajamentelor ce revin României conform legislaţiei naţionale şi comunitare în ceea
ce priveşte schimbul de informaţii şi cooperarea administrativă pe linie de accize.
ANEXA Nr. 31)
121
![](poze/77118_0.jpg)
Ministerul Finanţelor
Publice
Agenţia Naţională de
Administrare Fiscală
DECLARAŢIE PRIVIND ACCIZELE
AFERENTE DIFERENŢELOR DE
PRODUSE ACCIZABILE TRANSPORTATE ÎN REGIM SUSPENSIV
Declaraţie rectificativă
Se completează cu X numai în cazul declaraţiilor rectificative
|
A. DATELE DE IDENTIFICARE ALE PLĂTITORULUI
Cod de identificare fiscală: |_||_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Denumire
____________________________________________________________
Judeţ _____________________________
Localitate __________________________
Strada
_______________________________________________________________
Număr ______ Bloc _________
Scara ________ Ap. ________________________
Cod _______________________ Sector _________ Tel. _______________________
Fax ________________________ E-mail
___________________________________
B. DIFERENŢE DE ACCIZE
Nr. crt.
|
Documentul administrativ de însoţire seria..................... nr.........................
|
Codul de accize al expeditorului
|
|
Data expedierii produselor accizabile
|
|
Tipul accizei*)
|
|
Codul bugetar
|
|
Suma datorată
|
|
Prezenta declaraţie reprezintă titlu de creanţă şi produce efectele juridice ale înştiinţării de plată de la data
depunerii acesteia, în condiţiile legii.
Sub sancţiunile aplicate faptei de fals în acte publice, declar că datele înscrise în acest formular sunt
corecte şi complete.
Nume,
prenume__________________________ Semnătura şi
ştampila
Funcţia ________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________
Loc rezervat organului fiscal
Nr. înregistrare.......................................................
Data.............................
_________________________________________________________________________________________________________________
*) Se completează conform Nomenclatorului din anexă.
1) Anexa nr. 3 este reprodusă în facsimil.
Cod. 14.13.01.03/d
Nomenclator
Nr. crt.
|
Tipul accizei
|
1
|
Accize pentru bere
|
2
|
Accize pentru vinuri spumoase
|
3
|
Accize pentru băuturi fermentate spumoase, altele decât bere şi
vinuri
|
4
|
Accize pentru produse intermediare
|
5
|
Accize pentru alcool etilic
|
6
|
Accize pentru ţigarete
|
7
|
Accize pentru ţigări şi ţigări de foi
|
8
|
Accize pentru tutun de fumat
|
9
|
Accize pentru benzină cu plumb
|
10
|
Accize pentru benzină fără plumb
|
11
|
Accize pentru motorină
|
12
|
Accize pentru păcură
|
13
|
Accize pentru gaz petrolier lichefiat
|
14
|
Accize pentru gaz natural
|
15
|
Accize pentru petrol lampant (kerosen)
|
16
|
Accize pentru cărbune şi cocs
|
17
|
Accize pentru energie electrică
|
ANEXA Nr. 4
INSTRUCŢIUNI
pentru completarea Declaraţiei
privind accizele aferente diferenţelor de produse accizabile
transportate în regim suspensiv
1. In temeiul dispoziţiilor art. 194, coroborat cu art. 1891 din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, declaraţia privind accizele aferente diferenţelor de produse accizabile transportate în regim suspensiv se depune de către antrepozitarul autorizat, în cazul
neprimirii exemplarului 3 al documentului administrativ de însoţire de la antrepozitul fiscal
primitor, în situaţia livrărilor de produse accizabile în regim suspensiv, în maximum 5 zile de la
expirarea termenului de 45 de zile lucrătoare de la data expedierii produsului accizabil.
2.1. Declaraţia se depune în format electronic, astfel:
- la registratura organului fiscal competent;
- la poştă, prin scrisoare recomandată;
- prin SEN, de către marii contribuabili.
2.2. Formatul electronic, depus pe suport electronic,
va fi însoţit de formularul pe
suport hârtie, semnat şi ştampilat, conform legii.
Formularul se editează în două exemplare:
- un exemplar se depune la organul fiscal, împreună cu suportul electronic;
- un exemplar se păstrează de către antrepozitar.
Formatul electronic al declaraţiei se obţine prin
folosirea programului de asistenţă elaborat de Ministerul Finanţelor Publice şi se
transmite organului competent pe suport electronic.
Programul de asistenţă este pus la dispoziţia contribuabililor, gratuit, de unităţile fiscale sau poate fi descărcat de pe serverul de web al Ministerului Finanţelor
Publice, la adresa www.mfinante.ro.
Modul de completare a declaraţiei
Declaraţia depusă iniţial se poate rectifica prin depunerea
unei noi declaraţii, pe acelaşi format, bifând căsuţa corespunzătoare de pe formular.
Cartuşul A. „Date de
identificare ale plătitorului" conţine:
1. Cod de identificare fiscală - se înscrie codul primit la înregistrarea în evidenţele fiscale, înscris în certificatul
de înregistrare fiscală.
Inscrierea cifrelor în casetă se face cu aliniere la dreapta.
2. „Denumire" - se înscrie denumirea
contribuabilului. Se completează cu datele privind adresa domiciliului fiscal (sediul social, sediul
sau domiciliul fiscal, după caz)
al contribuabilului.
Cartuşul B. „Diferenţe de accize"
„Documentul administrativ de însoţire"
- se completează prin înscrierea seriei şi numărului documentului administrativ de însoţire.
„Codul de accize al expeditorului" - se completează cu codul de înregistrare pentru
accize atribuit expeditorului de către autoritatea fiscală competentă.
„Data expedierii produselor accizabile" - se completează cu data înscrisă pe exemplarul 5 al documentului
administrativ de însoţire.
„Tipul accizei" - se completează
conform Nomenclatorului din anexa la declaraţie.
„Codul bugetar" - se completează
cu codul aferent accizei de plată.
„Suma datorată" - se va înscrie suma de plată aferentă
operaţiunii. Suma va fi înscrisă
în lei.
ANEXA Nr. 5
CARACTERISTICI
de tipărire, modul de difuzare, utilizare şi
păstrare ale formularelor
1. Denumire: Declaraţie privind accizele aferente diferenţelor de produse accizabile transportate în regim suspensiv
1.1. cod: 14.13.01.03/d;
1.2. format: A4/t1;
1.3. U.M.: seturi;
1.4. caracteristici de tipărire:
se utilizează echipament informatic pentru completare şi editare, cu ajutorul programului de asistenţă
pus la dispoziţie gratuit de Ministerul Finanţelor Publice.
1.5. se difuzează: gratuit;
1.6. se utilizează la: declararea diferenţelor rezultate din neprimirea de către antrepozitul fiscal care a expediat produsul accizabil în regim
suspensiv, în termen de 45 de zile lucrătoare, a exemplarului 3 al documentului administrativ de însoţire, certificat de organul fiscal
competent;
1.7. se întocmeşte de către contribuabil
în două exemplare;
1.8. circulă:
- originalul la organul fiscal în a cărui rază teritorială îşi desfăşoară activitatea
antrepozitarul expeditor;
- copia la contribuabil;
1.9. se arhivează: la dosarul fiscal al contribuabilului.