ORDIN
Nr. 1152 din 20 decembrie 1999
pentru aprobarea Metodologiei de calcul al pretului terenului, al chiriei, al
contravalorii pierderii de crestere si al celorlalte cheltuieli determinate de
scoaterea definitiva sau temporara a unor terenuri din fondul forestier
national, precum si de finantare si executare a lucrarilor de reinstalare a
vegetatiei forestiere si de intretinere a acesteia pana la realizarea starii de
masiv, pe terenurile ocupate temporar
ACT EMIS DE: MINISTERUL APELOR, PADURILOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 161 din 18 aprilie 2000
Ministrul apelor, padurilor si protectiei mediului,
avand in vedere prevederile art. 59 din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic si
ale art. 25 din Ordonanta Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea
regimului silvic si administrarea fondului forestier national, republicata,
in temeiul art. 3 pct. 2 lit. b) si al art. 9 din Hotararea Guvernului nr.
104/1999 privind organizarea si functionarea Ministerului Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Metodologia de calcul al pretului terenului, al chiriei, al
contravalorii pierderii de crestere si al celorlalte cheltuieli determinate de
scoaterea definitiva sau temporara a unor terenuri din fondul forestier
national, precum si de finantare si executare a lucrarilor de reinstalare a
vegetatiei forestiere si de intretinere a acesteia pana la realizarea starii de
masiv, pe terenurile ocupate temporar, prevazuta in anexa care face parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Directia generala a padurilor si Directia generala de resurse si dezvoltare
din cadrul Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, precum si
Regia Nationala a Padurilor vor aduce la indeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 3
Orice prevederi contrare prezentului ordin se abroga.
Art. 4
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul apelor, padurilor
si protectiei mediului,
Romica Tomescu
ANEXA 1
METODOLOGIA
de calcul al pretului terenului, al chiriei, al contravalorii pierderii de
crestere si al celorlalte cheltuieli determinate de scoaterea definitiva sau
temporara a unor terenuri din fondul forestier national, precum si de finantare
si executare a lucrarilor de reinstalare a vegetatiei forestiere si de
intretinere a acesteia pana la realizarea starii de masiv, pe terenurile
ocupate temporar
CAP. 1
Dispozitii generale
1. Prezenta metodologie reglementeaza modul de calcul al obligatiilor
banesti care revin titularilor aprobarilor de ocupare definitiva sau temporara
a unor terenuri din fondul forestier national, precum si de finantare si
executare a lucrarilor de reinstalare a vegetatiei forestiere si de intretinere
a acesteia pana la realizarea starii de masiv, pe terenurile ocupate temporar,
in conformitate cu prevederile Legii nr. 26/1996 - Codul silvic, ale Legii
fondului funciar nr. 18/1991, republicata, si ale Ordonantei Guvernului nr.
96/1998 privind reglementarea regimului silvic si administrarea fondului
forestier national, republicata.
2. Conform art. 54 din Legea nr. 26/1996 si art. 23 din Ordonanta
Guvernului nr. 96/1998, republicata, reducerea suprafetei fondului forestier
proprietate publica si a padurilor proprietate privata este interzisa, cu
exceptia urmatoarelor situatii:
a) in cazul terenurilor din fondul forestier proprietate publica, avand
categoria de folosinta "padure", pentru realizarea obiectivelor
prevazute la art. 23 alin. (1) lit. a) si b) din Ordonanta Guvernului nr.
96/1998, republicata;
b) in cazul padurilor proprietate privata, pentru realizarea obiectivelor
prevazute la art. 23 alin. (1) lit. a) - d) din Ordonanta Guvernului nr.
96/1998, republicata;
c) in cazul terenurilor din fondul forestier proprietate publica, avand
alta categorie de folosinta decat "padure", pentru realizarea
obiectivelor prevazute la art. 54 alin. 2 din Codul silvic.
3. Reducerea suprafetei padurilor in scopul executarii de catre detinatorii
sau proprietarii legali ai acestora de lucrari necesare in vederea gospodaririi
fondului forestier constituie schimbare a categoriei de folosinta silvica, se
aproba de autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura si este
scutita de plata oricaror taxe, conform prevederilor art. 61 din Codul silvic
si ale art. 92 alin. (6) din Legea nr. 18/1991, republicata.
4. Pentru situatiile care nu se incadreaza in cazurile prevazute la pct. 2
si 3 ocuparea definitiva a unor terenuri din fondul forestier national, avand
alta categorie de folosinta decat "padure", nu poate fi admisa decat
cu compensarea anticipata a acestora cu alte terenuri apte sa fie impadurite si
echivalente ca suprafata si bonitate.
CAP. 2
Ocuparea definitiva a unor terenuri din fondul forestier national, fara
compensarea echivalenta ca suprafata si bonitate a acestora
A. Taxa pentru ocuparea definitiva a unor terenuri din fondul forestier
national
1. Taxa pentru ocuparea definitiva a unor terenuri din fondul forestier
national se determina prin aplicarea taxei procentuale prevazute in anexa nr. 2
la Legea nr. 18/1991, republicata, asupra valorii masei lemnoase ajunse la
varsta exploatabilitatii.
Pentru calculul acestei taxe se foloseste formula:
Tx = S x V x P x Tp,
EXP ML
in care:
S = suprafata terenului scos definitiv din fondul forestier national,
exprimata in hectare, cu patru zecimale;
V = volumul masei lemnoase ajunse la varsta exploatabilitatii,
EXP exprimat in mc/ha, prevazut in anexa nr. 1 la prezenta metodologie
si stabilit in functie de specia principala de baza
corespunzatoare conditiilor stationale si de clasa de productie a
acesteia;
P = pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior,
ML exprimat in lei/mc, stabilit periodic prin ordin al conducatorului
autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura, la
propunerea Regiei Nationale a Padurilor, pe baza datelor din
ultima raportare statistica, si publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, corectat cu coeficientul prevazut in anexa
nr. 2 la prezenta metodologie, aferent speciei principale de baza
corespunzatoare conditiilor stationale;
Tp = taxa procentuala stabilita conform prevederilor anexei nr. 2 la
Legea nr. 18/1991, republicata.
2. In cazul ocuparii definitive a unor terenuri din fondul forestier
national, care au, conform prevederilor amenajamentelor silvice, alta categorie
de folosinta decat "padure", se va considera specie principala de
baza specia principala corespunzatoare conditiilor stationale similare din zona
terenului in cauza, la clasa a III-a de productie.
3. In cazul ocuparii definitive a unor terenuri din fondul forestier
national, care sunt inregistrate in amenajamentele silvice ca neproductive, va
fi considerata specie principala de baza specia principala corespunzatoare
conditiilor stationale din zona terenului in cauza, la clasa a V-a de
productie.
4. Taxa prevazuta la pct. 1 nu se datoreaza pentru terenurile din fondul
forestier national, care au alta categorie de folosinta decat
"padure" si sunt ocupate cu obiectivele sau cu lucrarile prevazute la
art. 92 alin. (6) din Legea nr. 18/1991, republicata.
B. Contravaloarea terenurilor scoase definitiv din fondul forestier
national
Contravaloarea terenurilor scoase definitiv din fondul forestier national
se determina cu ajutorul urmatoarei formule:
V = S x Cr x n x P x (1 + N),
T ML
in care:
V = valoarea terenului, exprimata in lei;
T
S = suprafata terenului care se scoate definitiv din fondul forestier
national, exprimata in hectare, cu patru zecimale;
Cr = cresterea medie la exploatabilitate, exprimata in mc/ha, aferenta
speciei principale de baza corespunzatoare conditiilor stationale
si la clasa de productie a acesteia, conform anexei nr. 4 la
prezenta metodologie.
In cazul terenurilor din fondul forestier national, care au alta
folosinta decat "padure" sau care sunt inregistrate in
amenajamentele silvice ca neproductive, specia principala de baza
si clasa de productie a acesteia vor fi stabilite conform
prevederilor cuprinse la lit. A pct. 2 si 3;
P = pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior,
ML exprimat in lei/mc, stabilit periodic prin ordin al conducatorului
autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura, la
propunerea Regiei Nationale a Padurilor, pe baza datelor din
ultima raportare statistica, si publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, corectat cu coeficientul prevazut in anexa
nr. 2 la prezenta metodologie, aferent speciei principale de baza
corespunzatoare conditiilor stationale;
n = numarul de ani necesari de la infiintarea unui arboret si pana la
recoltarea primelor produse secundare care pot fi valorificate.
Acest indicator are urmatoarele valori:
- 10 ani pentru speciile repede crescatoare: salcii si plopi;
- 30 de ani pentru speciile de cvercinee;
- 20 de ani pentru celelalte specii;
N = coeficientul rezultat prin insumarea notelor prevazute in anexa
nr. 3 la prezenta metodologie, atribuite terenului in cauza.
C. Contravaloarea pierderii de crestere determinate de exploatarea masei
lemnoase inainte de varsta exploatabilitatii
Aceasta contravaloare se calculeaza cu ajutorul formulei:
D = S x P x (V - V ) x N ,
VML ML EXP A 1
in care:
D = contravaloarea pierderii de crestere, respectiv diferenta dintre
VML valoarea masei lemnoase ajunse la varsta exploatabilitatii si
valoarea masei lemnoase la data ocuparii terenului din fondul
forestier national, exprimata in lei;
S = suprafata terenului care se scoate definitiv din fondul forestier
national, exprimata in hectare, cu patru zecimale;
P = pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior,
ML exprimat in lei/mc, stabilit periodic prin ordin al conducatorului
autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura, la
propunerea Regiei Nationale a Padurilor, pe baza datelor din
ultima raportare statistica, si publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, corectat cu coeficientul prevazut in anexa
nr. 2 la prezenta metodologie, aferent speciei principale de baza
corespunzatoare conditiilor stationale;
V = volumul masei lemnoase ajunse la varsta exploatabilitatii,
EXP exprimat in mc/ha, conform anexei nr. 1 la prezenta metodologie,
pentru specia principala din compozitia arboretului existent si
clasa de productie corespunzatoare acesteia;
V = volumul actual al masei lemnoase, exprimat in mc/ha, egal cu
A volumul preluat din amenajamentul silvic, la care se adauga
cresterea corespunzatoare numarului de ani scursi de la data
amenajarii si din care se scade volumul extras in aceeasi
perioada;
N = coeficientul egal cu nota acordata pentru criteriul prevazut la
1 nr. crt. 1 din anexa nr. 3 la prezenta metodologie (tipul
functional al arboretului existent pe terenul scos definitiv din
fondul forestier national).
D. Valoarea obiectivelor (mijloacelor fixe) care se dezafecteaza ca urmare
a scoaterii terenului din fondul forestier national
Aceasta valoare se determina ca valoare de inlocuire a obiectivelor
(mijloacelor fixe) care se dezafecteaza, calculata pe baza de deviz si
corectata cu gradul de amortizare a obiectivelor respective.
CAP. 3
Ocuparea definitiva a unor terenuri din fondul forestier national, cu
compensarea echivalenta ca suprafata si bonitate a acestora
A. Taxa pentru ocuparea definitiva a unor terenuri din fondul forestier
national
1. Pentru padurile din fondul forestier proprietate publica, ocupate cu
obiectivele prevazute la art. 23 alin. (1) lit. a) si b) din Ordonanta
Guvernului nr. 96/1998, republicata, precum si pentru padurile din fondul
forestier proprietate privata, ocupate cu obiectivele prevazute la art. 23
alin. (1) lit. a) - d) din aceeasi ordonanta taxa este egala cu contravaloarea
pierderii de crestere determinate de exploatarea masei lemnoase inainte de
varsta exploatabilitatii.
Pentru calculul acestei taxe se foloseste formula:
Tx = S x P x (V - V ) x N ,
ML EXP A 1
in care semnificatia termenilor este cea prevazuta la cap. II lit. C.
2. Pentru celelalte situatii care se nu incadreaza in cazurile prevazute la
pct. 1 taxa se determina prin aplicarea taxei procentuale prevazute in anexa
nr. 2 la Legea nr. 18/1991, republicata, asupra valorii masei lemnoase ajunse
la varsta exploatabilitatii.
Pentru calculul acestei taxe se foloseste formula:
Tx = S x V x P x Tp,
EXP ML
in care semnificatia termenilor este cea prevazuta la cap. II lit. A din
prezenta metodologie.
3. In situatia in care se realizeaza compensari partiale (permise numai in
cazul obiectivelor pentru care este admisa reducerea suprafetei fondului
forestier national), taxa se va calcula astfel:
- pentru terenurile din fondul forestier national, compensate cu terenuri
echivalente ca suprafata si bonitate, se va achita taxa calculata potrivit
prevederilor pct. 1;
- pentru diferenta de terenuri se va achita taxa calculata potrivit
prevederilor pct. 2.
B. Contravaloarea terenurilor scoase definitiv din fondul forestier
national si a celor care se preiau in compensare echivalenta ca suprafata si
bonitate
1. Atat contravaloarea terenurilor scoase definitiv din fondul forestier
national, cat si a celor care se preiau in compensare se determina cu ajutorul
urmatoarei formule:
V = S x Cr x n x P x (1 + N),
T ML
in care semnificatia termenilor este cea prevazuta la cap. II lit. B.
Calculul contravalorii celor doua categorii de terenuri se face in scopul
stabilirii si asigurarii echivalentei acestora.
2. Terenurile care se preiau in fondul forestier national trebuie sa fie
limitrofe acestuia si echivalente ca suprafata si bonitate, respectiv ca
valoare
(V ), cu cele ocupate definitiv si vor avea categoria de folosinta
"padure".
T
In situatia in care se realizeaza compensari partiale (permise numai in
cazul obiectivelor pentru care este admisa reducerea suprafetei fondului
forestier national), titularul aprobarii va achita diferenta dintre
contravalorile celor doua categorii de terenuri.
3. Stabilirea speciei principale de baza si a clasei de productie a
acesteia, pentru terenurile care se preiau in compensarea fondului forestier
national si care nu sunt cartate stational din punct de vedere silvic, se face
pe baza conditiilor stationale, prin asimilare cu terenuri forestiere
invecinate sau prin studii pedostationale.
4. Terenurile neproductive pentru speciile forestiere principale nu pot
face obiectul preluarii in compensarea celor ocupate definitiv din fondul
forestier national.
C. Contravaloarea pierderii de crestere determinate de exploatarea masei
lemnoase inainte de varsta exploatabilitatii
Aceasta contravaloare se calculeaza cu ajutorul formulei:
D = S x P x (V - V ) x N ,
VML ML EXP A 1
in care semnificatia termenilor este cea prevazuta la cap. II lit. C.
D. Cheltuielile de instalare a vegetatiei forestiere si de intretinere a
acesteia pana la realizarea starii de masiv, pe terenurile preluate in
compensare
1. Pentru terenurile preluate in compensarea fondului forestier proprietate
publica a statului stabilirea cheltuielilor se face prin deviz elaborat de
directiile silvice sau de Institutul de Cercetari si Amenajari Silvice, pe baza
normelor de lucru si a tarifelor practicate de Regia Nationala a Padurilor la
data predarii terenului din fondul forestier. La intocmirea devizului se vor
avea in vedere toate categoriile de lucrari necesare pentru instalarea
vegetatiei forestiere pe terenul primit in compensare si pentru intretinerea
acesteia pana la realizarea starii de masiv, respectiv: imprejmuiri (daca este
cazul), pregatirea terenului si a solului, executarea plantatiei (inclusiv
costul puietilor), lucrari de completari si de intretinere pentru numarul de
ani pana la incheierea starii de masiv. Executarea lucrarilor revine Regiei
Nationale a Padurilor.
2. Pentru terenurile preluate in compensarea fondului forestier care nu
constituie proprietate publica a statului devizul lucrarilor de instalare a
vegetatiei forestiere si de intretinere a acesteia pana la realizarea starii de
masiv se elaboreaza de unitati specializate, atestate de autoritatea publica
centrala care raspunde de silvicultura, la comanda beneficiarului terenurilor
ocupate definitiv. Executarea lucrarilor revine proprietarilor sau
detinatorilor care primesc terenurile in compensare. Acestia vor incheia
contracte cu unitati specializate in executarea unor astfel de lucrari si
autorizate de autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura.
3. Cheltuielile prevazute la pct. 1 si 2 nu se percep in cazul in care
pentru terenurile scoase definitiv din fondul forestier national se preda in
compensare teren cu vegetatie forestiera care are incheiata starea de masiv sau
daca terenurile scoase definitiv din fondul forestier national nu au fost
acoperite cu vegetatie forestiera.
E. Valoarea obiectivelor (mijloacelor fixe) care se dezafecteaza ca urmare
a scoaterii terenului din fondul forestier national
Se determina ca valoare de inlocuire a obiectivelor (mijloacelor fixe) care
se dezafecteaza, calculata pe baza de deviz si corectata cu gradul de
amortizare a obiectivelor respective.
CAP. 4
Ocuparea temporara a unor terenuri din fondul forestier national, cu
defrisare de vegetatie forestiera
A. Chiria pentru ocuparea temporara a terenurilor din fondul forestier
national
1. Chiria anuala se determina folosindu-se formula:
CH = S x Cr x P x N,
A ML
in care:
CH = chiria anuala, exprimata in lei;
A
S = suprafata terenului care se ocupa temporar in fondul forestier
national, exprimata in hectare, cu patru zecimale;
Cr = cresterea medie la exploatabilitate, exprimata in mc/ha, aferenta
speciei principale de baza corespunzatoare conditiilor stationale
si la clasa de productie a acesteia, conform anexei nr. 4 la
prezenta metodologie.
In cazul terenurilor din fondul forestier national, care au alta
folosinta decat "padure" sau care sunt inregistrate in
amenajamentele silvice ca neproductive, specia principala de baza
si clasa de productie a acesteia vor fi stabilite conform
prevederilor cap. II lit. A pct. 2 si 3;
P = pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, exprimat
ML in lei/mc, stabilit periodic prin ordin al conducatorului
autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura, la
propunerea Regiei Nationale a Padurilor, pe baza datelor din ultima
raportare statistica, si publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, corectat cu coeficientul prevazut in anexa nr. 2 la
prezenta metodologie, aferent speciei principale de baza
corespunzatoare conditiilor stationale;
N = coeficientul rezultat prin insumarea notelor prevazute in anexa
nr. 3 la prezenta metodologie, atribuite terenului in cauza.
2. Chiria se calculeaza si se incaseaza inainte de ocuparea terenurilor. In
cazul ocuparii temporare a unor terenuri din fondul forestier national pe o
perioada de mai multi ani, chiria se calculeaza si se incaseaza anticipat
pentru fiecare an. In cazul ocuparii temporare a unor terenuri din fondul
forestier national pe o perioada mai mica de un an, chiria calculata pe baza
formulei prevazute la pct. 1 se diminueaza proportional.
B. Contravaloarea pierderii de crestere determinate de exploatarea masei
lemnoase inainte de varsta exploatabilitatii
Aceasta contravaloare se determina potrivit prevederilor cap. II lit. C.
C. Cheltuielile de reinstalare a vegetatiei forestiere si de intretinere a
acesteia pana la realizarea starii de masiv
1. Pentru terenurile din fondul forestier proprietate publica a statului,
ocupate temporar, stabilirea cheltuielilor se face prin deviz elaborat de
directiile silvice sau de Institutul de Cercetari si Amenajari Silvice, pe baza
normelor de lucru si a tarifelor practicate de Regia Nationala a Padurilor la
data predarii terenului din fondul forestier. La intocmirea devizului se vor
avea in vedere toate categoriile de lucrari necesare in vederea instalarii
vegetatiei forestiere si intretinerii acesteia pana la realizarea starii de
masiv, respectiv: imprejmuiri (daca este cazul), pregatirea terenului si a
solului, executarea plantatiei (inclusiv costul puietilor), lucrari de
completari si de intretinere pana la incheierea starii de masiv. Executarea
lucrarilor revine Regiei Nationale a Padurilor.
2. Pentru celelalte terenuri din fondul forestier national, ocupate
temporar, devizul lucrarilor de reinstalare a vegetatiei forestiere si de
intretinere a acesteia pana la realizarea starii de masiv se elaboreaza de
unitati specializate, atestate de autoritatea publica centrala care raspunde de
silvicultura, la comanda beneficiarului terenurilor ocupate temporar.
Executarea lucrarilor revine proprietarilor sau detinatorilor terenurilor
respective. Acestia vor incheia contracte cu unitati specializate in executarea
unor astfel de lucrari si autorizate de autoritatea publica centrala care
raspunde de silvicultura.
D. Valoarea obiectivelor (mijloacelor fixe) care se dezafecteaza ca urmare
a ocuparii terenurilor din fondul forestier national
Se determina ca valoare de inlocuire a obiectivelor (mijloacelor fixe) care
se dezafecteaza, calculata pe baza de deviz si corectata cu gradul de
amortizare a obiectivelor respective.
E. Garantia pentru folosirea temporara a terenurilor din fondul forestier
national
1. Pentru folosirea de terenuri din fondul forestier national in conditiile
prevazute la art. 23 alin. (1) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 96/1998,
republicata, garantia este egala cu cheltuielile necesare pentru reinstalarea
vegetatiei forestiere si pentru intretinerea acesteia pana la realizarea starii
de masiv si se calculeaza conform prevederilor lit. C pct. 1 si 2 din prezentul
capitol, cu precizarea ca devizele respective vor cuprinde si cheltuielile
necesare pentru readucerea terenului in conditii apte de impadurire (evacuarea
constructiilor sau a instalatiilor amplasate, refacerea calitatii si
fertilitatii solului la parametrii initiali etc.). Aceste cheltuieli vor fi
evaluate prin devize de catre beneficiarii terenurilor, in functie de obiectivele
care se vor amplasa pe terenurile in cauza, conform proiectelor de executie.
Devizele vor fi verificate si insusite de directiile silvice, respectiv de
ceilalti detinatori sau proprietari ai terenurilor din fondul forestier
national, ocupate temporar.
2. Pentru celelalte situatii garantia se determina potrivit prevederilor
art. 58 alin. 2 din Codul silvic si ale art. 93 alin. (1) din Legea nr.
18/1991, republicata. Garantia este egala cu taxa pentru ocuparea definitiva a
terenurilor din fondul forestier national si se determina conform prevederilor
cap. II lit. A din prezenta metodologie.
CAP. 5
Ocuparea temporara a unor terenuri din fondul forestier national fara
defrisare de vegetatie forestiera
A. Chiria pentru ocuparea temporara a terenurilor din fondul forestier
national
Se determina potrivit prevederilor cap. IV lit. A.
B. Valoarea obiectivelor (mijloacelor fixe) care se dezafecteaza ca urmare
a ocuparii terenurilor din fondul forestier national
Se determina ca valoare de inlocuire a obiectivelor (mijloacelor fixe) care
se dezafecteaza, calculata pe baza de deviz si corectata cu gradul de
amortizare a obiectivelor respective.
C. Garantia pentru folosirea temporara a terenurilor din fondul forestier
national
1. In cazul situatiilor prevazute la art. 23 alin. (1) lit. a) din
Ordonanta Guvernului nr. 96/1998, republicata, pentru folosirea temporara de
terenuri din fondul forestier national, care nu implica defrisarea vegetatiei
forestiere, nu se achita garantie.
Pentru a se asigura efectuarea lucrarilor de readucere a terenului in
starea initiala la expirarea termenului de folosire aprobat, in contractele ce
se vor incheia intre detinatorul terenului si beneficiarul aprobarii de
folosire temporara a terenului se vor include clauzele asiguratorii necesare.
2. Pentru celelalte situatii garantia se determina potrivit prevederilor
art. 58 alin. 2 din Codul silvic si ale art. 93 alin. (1) din Legea nr.
18/1991, republicata. Garantia este egala cu taxa pentru ocuparea definitiva a
terenurilor din fondul forestier national si se determina conform prevederilor
cap. II lit. A din prezenta metodologie.
CAP. 6
Repartizarea sumelor de bani datorate de beneficiarii scoaterilor
definitive sau temporare ale terenurilor din fondul forestier national
A. Pentru ocuparea definitiva a unor terenuri din fondul forestier national
titularii aprobarilor sunt obligati sa achite, inainte de ocuparea terenurilor,
sumele datorate, astfel:
1. Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, in Fondul de
ameliorare a fondului funciar:
- taxa pentru folosirea definitiva a terenurilor forestiere in alte scopuri
decat productia forestiera, determinata potrivit prevederilor cap. II lit. A si
ale cap. III lit. A pct. 1 si 2;
2. Regiei Nationale a Padurilor, in Fondul de conservare si regenerare a
padurilor, pentru terenurile ocupate din fondul forestier proprietate publica a
statului:
- contravaloarea terenului scos definitiv din fondul forestier, determinata
potrivit prevederilor cap. II lit. B si ale cap. III lit. B pct. 2;
- contravaloarea pierderii de crestere determinate de exploatarea masei
lemnoase inainte de varsta exploatabilitatii, calculata potrivit prevederilor
cap. II lit. C si ale cap. III lit. C;
3. Regiei Nationale a Padurilor, pentru terenurile ocupate din fondul
forestier proprietate publica a statului:
- cheltuielile de instalare a vegetatiei forestiere si de intretinere a
acesteia pana la realizarea starii de masiv, determinate potrivit prevederilor
cap. III lit. D pct. 1;
- valoarea obiectivelor dezafectate, determinata conform prevederilor cap.
II lit. D si ale cap. III lit. E;
4. proprietarilor, pentru terenurile care nu fac parte din fondul forestier
proprietate publica a statului:
- contravaloarea terenului scos definitiv din fondul forestier, in cazul in
care acesta nu a fost compensat cu un alt teren echivalent;
- contravaloarea pierderii de crestere, determinata de exploatarea masei
lemnoase inainte de varsta exploatabilitatii.
B. Pentru ocuparea temporara a unor terenuri din fondul forestier national
titularii aprobarilor sunt obligati sa achite, inainte de ocuparea terenurilor,
sumele datorate, astfel:
1. Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, in Fondul de
ameliorare a fondului funciar:
- garantia pentru ocuparea temporara a terenurilor din fondul forestier
national, determinata potrivit prevederilor cap. IV lit. E pct. 1 si 2 si ale
cap. V lit. C pct. 2.
Dupa indeplinirea integrala de catre beneficiarii care au ocupat temporar
terenuri din fondul forestier national a indatoririlor legale ce le revin,
respectiv achitarea obligatiilor banesti si readucerea terenurilor la starea
initiala sau in conditii apte pentru a fi impadurite, la termenul prevazut in
aprobarea legala si dupa reprimirea terenurilor de catre detinatorii sau de
proprietarii acestora, garantia se restituie titularului aprobarii, conform
prevederilor art. 93 din Legea nr. 18/1991, republicata;
2. Regiei Nationale a Padurilor, in Fondul extrabugetar pentru construirea
de drumuri forestiere, pentru terenurile ocupate din fondul forestier
proprietate publica a statului:
- chiria anuala pentru ocuparea temporara a terenurilor din fondul
forestier, determinata potrivit prevederilor cap. IV lit. A si ale cap. V lit.
A;
- contravaloarea pierderii de crestere determinate de exploatarea masei
lemnoase inainte de varsta exploatabilitatii, stabilita potrivit prevederilor
cap. IV lit. B;
3. Regiei Nationale a Padurilor, pentru terenurile ocupate din fondul
forestier proprietate publica a statului:
- cheltuielile de reinstalare a vegetatiei forestiere si de intretinere a
acesteia pana la realizarea starii de masiv, determinate potrivit prevederilor
cap. IV lit. C pct. 1;
- valoarea obiectivelor, dezafectate, determinata potrivit prevederilor
cap. IV lit. D si ale cap. V lit. B;
4. proprietarilor, pentru terenurile care nu fac parte din fondul forestier
proprietate publica a statului:
- chiria anuala pentru ocuparea temporara a terenurilor din fondul
forestier;
- contravaloarea pierderii de crestere determinate de exploatarea masei
lemnoase inainte de varsta exploatabilitatii.
C. In cazul terenurilor din fondul forestier proprietate publica a statului,
aflat in administrarea Regiei Nationale a Padurilor, determinarea valorilor
prevazute in prezenta metodologie se face de ocolul silvic. Verificarea si
aprobarea valorilor se realizeaza de conducerea directiei silvice, respectiv de
Institutul de Cercetari si Amenajari Silvice pentru ocoalele silvice din
subordinea acestuia.
D. In cazul terenurilor din afara fondului forestier proprietate publica a
statului calculul taxei pentru ocuparea definitiva si calculul garantiei pentru
folosirea temporara a acestora se verifica de specialistii din inspectoratul
silvic teritorial si se aproba de Directia generala a padurilor din cadrul
Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului.
Celelalte obligatii banesti prevazute in prezenta metodologie se determina
si se incaseaza de proprietarii terenurilor si pot fi calculate, la cererea
acestora, de ocoalele silvice din zona, contra cost. Valorile astfel calculate
pot fi utilizate ca elemente de referinta in relatia proprietarilor cu
beneficiarii terenurilor.
E. Masa lemnoasa prevazuta sa fie defrisata de pe terenurile din fondul
forestier national, pentru care exista aprobarea de a fi ocupate definitiv sau
temporar, constituie produse accidentale si se valorifica de Regia Nationala a
Padurilor, respectiv de proprietarii terenurilor, in conformitate cu
prevederile legale in vigoare.
CAP. 7
Dispozitii tranzitorii si finale
A. Pentru desfasurarea corespunzatoare a activitatii referitoare la
intocmirea documentatiilor tehnice, promovarea, analiza si aprobarea acestora,
precum si pentru punerea in aplicare a aprobarilor emise se vor aplica
urmatoarele masuri:
1. in cazul in care in intervalul dintre data la care este intocmita
documentatia si data la care se face predarea terenului catre beneficiar
intervin modificari ale pretului mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe
picior, care sta la baza determinarii indicatorului P , se vor recalcula
ML
toate obligatiile banesti care revin beneficiarilor respectivi;
2. incheierea proceselor-verbale privind predarea-preluarea terenurilor,
care fac obiectul aprobarilor de ocupare definitiva sau temporara a unor
terenuri din fondul forestier national, se va face numai dupa plata anticipata
si integrala de catre beneficiarii aprobarilor a taxei prevazute de lege,
respectiv a garantiei, in Fondul de ameliorare a fondului funciar, constituit
la Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, precum si a celorlalte
obligatii banesti care revin titularilor aprobarilor pentru fondul forestier
proprietate publica;
3. pentru documentatiile aprobate pana la data intrarii in vigoare a
prezentei metodologii si pentru care nu s-au incheiat contracte se vor
recalcula obligatiile banesti datorate de beneficiari.
B. Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezenta metodologie.
ANEXA 1
la metodologie
VOLUMUL
masei lemnoase ajunse la varsta exploatabilitatii, pe clase de productie,
pentru principalele specii forestiere*)
- mc/ha -
________________________________________________________________
Nr. Specia Clasele de productie
crt. _____________________________________
I II III IV V
________________________________________________________________
1. Molid 1.039 859 668 507 350
2. Brad 986 838 672 508 386
3. Pin silvestru 695 531 360 209 96
4. Pin negru 553 427 283 190 93
5. Larice 953 796 602 395 252
6. Fag din samanta 813 652 492 355 259
7. Fag din lastari 744 574 436 319 218
8. Mesteacan 352 294 195 141 94
9. Gorun din samanta 768 600 453 335 232
10. Gorun din lastari 521 428 327 238 164
11. Stejar din samanta 875 733 584 447 346
12. Stejar din lastari 553 462 375 283 201
13. Cer din samanta 516 405 321 255 183
14. Cer din lastari 493 377 300 236 166
15. Garnita din samanta 498 418 332 250 193
16. Garnita din lastari 490 410 320 235 166
17. Stejar brumariu 334 292 208 113 81
18. Stejar pufos 261 188 141 99 65
19. Carpen din samanta 334 291 217 161 108
20. Carpen din lastari 334 276 217 161 108
21. Tei din samanta 518 449 356 256 163
22. Tei din lastari 494 413 325 241 163
23. Salcam din plantatii 432 331 192 116 48
24. Salcam din lastari 333 224 128 63 34
25. Plop alb si negru 529 405 272 155 92
26. Salcie din renis 569 432 295 172 107
(si plantatie)
27. Salcie din lastari 360 289 209 153 73
28. Salcie din sulinari 360 289 209 144 73
29. Anin 483 415 325 233 163
30. Plop selectionat 629 407 310 207 114
________________________________________________________________
*) Volumele sunt stabilite conform Biometriei arborilor si arboretelor din
Romania, editia 1972, la varstele exploatabilitatii prevazute in Normele
tehnice pentru amenajarea padurilor. Aceste volume vor putea fi revizuite in
cazul modificarii varstei exploatabilitatii si a tabelelor de productie pentru
arboreturi.
ANEXA 2
la metodologie
DEFALCAREA
pe specii si pe grupe de specii a coeficientului de corectie a pretului mediu
al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, stabilit periodic prin ordin al
conducatorului autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura, la
propunerea Regiei Nationale a Padurilor, si publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I
________________________________________________________________
Nr. Specia sau Coeficientul care se aplica
crt. grupa de specii pretului mediu al unui metru cub
de masa lemnoasa pe picior
________________________________________________________________
1. Rasinoase 0,95
2. Fag 1,00
3. Cvercinee, frasin 1,65
4. Diverse specii tari 0,75
5. Diverse specii moi 0,70
________________________________________________________________
NOTA:
Indicatorul P pentru speciile sau grupele de specii inscrise in
ML
coloana 1 se determina prin inmultirea coeficientului din coloana 2 cu pretul
mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, stabilit periodic prin
ordin al conducatorului autoritatii publice centrale care raspunde de
silvicultura, la propunerea Regiei Nationale a Padurilor, pe baza datelor din ultima
raportare statistica, si publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
ANEXA 3
la metodologie
CRITERII
pe baza carora se determina coeficientii N si N , utilizati la calculul
1
contravalorii terenurilor (V ), al chiriei (CH ) si, respectiv, al pierderii
T A
de crestere determinate de exploatarea masei lemnoase inainte de varsta
exploatabilitatii (D )
VML
_____________________________________________________________________________
Nr. Criterii Nota
crt. acordata
_____________________________________________________________________________
0 1 2
_____________________________________________________________________________
1. Categorii de arboreturi pe tipuri functionale
Arboreturile la care sunt interzise orice fel de interventii
pentru extragerea de masa lemnoasa sau de alte produse
nelemnoase (tipul functional T ) din parcuri nationale,
I
rezervatii naturale si stiintifice, monumente ale naturii 3,0
Arboreturile la care nu este permisa sau nu este posibila
decat executarea taierilor de igiena sau a lucrarilor
speciale de conservare (tipul functional T ) 2,5
II
Arboreturile la care sunt permise tratamente intensive,
precum cele de codru gradinarit sau cvasigradinarit
(tipul functional T ) 2,0
III
Arboreturile la care sunt permise tratamente cu perioada de
regenerare normala sau mai mare, dar cu restrictii in
executarea taierilor (tipul functional T ) 1,5
IV
Arboreturile cu functii de productie si de protectie la care
nu sunt restrictii privind tratamentele aplicate (tipurile
functionale T si T ) 1,0
V VI
_____________________________________________________________________________
2. Amplasarea terenului fata de localitati
A. Teren in intravilan si pana la 2 km de la limita
perimetrului construibil:
- municipiul Bucuresti si statiuni balneare, climaterice sau
turistice 3,0
- municipii-resedinta de judet 2,0
- municipii 1,6
- orase 1,4
- sate-resedinta de comuna 1,2
- sate 1,1
B. Teren in extravilan
- Intre 2 si 5 km de la limita perimetrului construibil:
- municipiul Bucuresti si statiuni balneare, climaterice
sau turistice 1,0
- celelalte categorii de localitati 0,8
- Intre 5 si 10 km de la limita perimetrului construibil:
- municipiul Bucuresti si statiuni balneare, climaterice
sau turistice 0,5
- celelalte categorii de localitati 0,2
- Peste 10 km de la limita perimetrului construibil (toate
localitatile) 0,0
_____________________________________________________________________________
3. Amplasarea terenului fata de retelele de transport
Transport rutier (terenul este amplasat la o distanta de cel
mult 1 km fata de calea de transport):
- autostrazi si drumuri nationale transeuropene 1,0
- alte drumuri nationale 0,8
- drumuri judetene 0,6
- drumuri comunale 0,4
- drumuri forestiere, industriale si altele asemenea 0,2
NOTA:
Se ia in considerare numai accesul la drumul de cea mai mare
categorie.
Transport feroviar (in cazul in care terenul se afla la o
distanta de cel mult 20 km fata de statie) 0,5
Transport fluvial (in cazul in care terenul se afla la o
distanta de cel mult 20 km fata de port) 0,5
Transport maritim (in cazul in care terenul se afla la o
distanta de cel mult 20 km fata de port) 0,5
Transport aerian (in cazul in care terenul se afla la o
distanta de cel mult 20 km fata de aeroport) 0,5
_____________________________________________________________________________
4. Posibilitati de racordare la retelele tehnico-edilitare ale
zonei
Retele de apa-canal 0,5
Retele de energie electrica 0,5
Retele de energie termica 0,5
Retele de gaze naturale 0,5
Retele de telefonie 0,5
Retele de transport urban 0,5
_____________________________________________________________________________
5. Ponderea suprafetei fondului forestier national din judetul
in raza caruia se afla terenul, in suprafata totala a
judetului
Pana la 10% 2,0
10 - 20% 1,5
20 - 30% 1,0
30 - 40% 0,5
Peste 40% 0,0
_____________________________________________________________________________
NOTA:
Coeficientul N se determina ca suma a notelor acordate pentru indeplinirea
tuturor criteriilor mentionate in coloana 1.
Coeficientul N reprezinta nota acordata numai pentru indeplinirea
1
criteriilor cuprinse la nr. crt. 1 (categorii de arboreturi pe tipuri
functionale).
ANEXA 4
la metodologie
CRESTEREA
medie anuala la exploatabilitate a arboretului total pentru principalele specii
forestiere*)
- mc/an/ha -
________________________________________________________________
Nr. Specia Clasa de productie
crt. principala _____________________________________
I II III IV V
________________________________________________________________
0 1 2 3 4 5 6
________________________________________________________________
1. Molid 13,8 12,2 10,5 8,1 5,7
2. Brad 12,7 10,8 9,4 7,8 5,9
3. Pin silvestru 12,1 9,4 7,4 5,2 3,0
4. Pin negru 10,9 8,8 6,6 4,6 2,8
5. Fag 11,0 9,1 7,6 6,0 4,4
6. Mesteacan 9,4 7,9 6,4 4,8 3,2
7. Gorun din samanta 8,7 7,4 6,1 4,7 3,3
8. Gorun din lastari 8,7 7,2 5,7 4,4 3,1
9. Stejar din samanta 10,6 8,8 7,6 6,2 4,7
10. Stejar din lastari 9,2 7,5 5,9 4,9 3,9
11. Tei 12,7 10,8 9,1 7,2 5,2
12. Cer 8,8 7,8 6,3 4,9 3,9
13. Garnita 6,8 5,9 5,2 4,4 3,5
14. Carpen 10,2 8,8 7,5 5,9 4,6
15. Salcam (plantatii) 18,4 14,7 10,3 6,4 3,3
16. Salcam (lastari) 16,5 13,2 9,3 5,7 3,1
17. Plop alb si negru 19,5 15,0 11,6 7,8 4,8
18. Salcie din samanta 26,4 23,8 19,2 14,2 9,7
19. Salcie din sulinari 20,8 18,6 16,5 12,4 8,2
20. Plop selectionat 30,1 23,7 18,0 13,0 8,2
21. Larice*) 10,5 8,9 7,5 5,7 3,6
________________________________________________________________
*) Conform Biometriei arborilor si arboretelor din Romania, editia 1972.
*) Arboret principal.