ORDIN Nr
ORDIN
Nr. 58 din 30 ianuarie 2003
pentru aprobarea Metodologiei de calcul al taxei, garantiei, contravalorii
terenului, chiriei, contravalorii pierderii de crestere si al celorlalte
obligatii financiare pentru scoaterea definitiva sau temporara a unor terenuri
din fondul forestier national si a Metodologiei de finantare si de executare a
lucrarilor de reinstalare a vegetatiei forestiere si de intretinere a acesteia,
pana la realizarea starii de masiv
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 115 din 24 februarie 2003
In temeiul art. 59 din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic, cu modificarile si
completarile ulterioare, si ale art. 23, 24 si 25 din Ordonanta Guvernului nr.
96/1998 privind reglementarea regimului silvic si administrarea fondului
forestier national, republicata, modificata si completata prin Legea nr.
75/2002,
in baza art. 9 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr. 362/2002 privind organizarea
si functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor,
ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor emite urmatorul ordin:
Art. 1
(1) Se aproba Metodologia de calcul al taxei, garantiei, contravalorii
terenului, chiriei, contravalorii pierderii de crestere si al celorlalte
obligatii financiare pentru scoaterea definitiva sau temporara a unor terenuri
din fondul forestier national, prevazuta in anexa nr. 1 care face parte
integranta din prezentul ordin.
(2) Se aproba Metodologia de finantare si de executare a lucrarilor de
reinstalare a vegetatiei forestiere si de intretinere a acesteia, pana la
realizarea starii de masiv, prevazuta in anexa nr. 2 care face parte integranta
din prezentul ordin.
Art. 2
Directiile de specialitate din cadrul autoritatii publice centrale care
raspunde de silvicultura, inspectoratele teritoriale de regim silvic si
cinegetic si administratorii fondului forestier national vor duce la
indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul
ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului nr. 1.152/1999 pentru
aprobarea Metodologiei de calcul al pretului terenului, al chiriei, al
contravalorii pierderii de crestere si al celorlalte cheltuieli determinate de
scoaterea definitiva sau temporara a unor terenuri din fondul forestier
national, precum si de finantare si executare a lucrarilor de reinstalare a
vegetatiei forestiere si de intretinere a acesteia pana la realizarea starii de
masiv, pe terenurile ocupate temporar, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 161 din 18 aprilie 2000, precum si orice alte
dispozitii contrare.
Art. 4
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
Ilie Sarbu
ANEXA 1
METODOLOGIE
de calcul al taxei, garantiei, contravalorii terenului, chiriei, contravalorii
pierderii de crestere si al celorlalte obligatii financiare pentru scoaterea
definitiva sau temporara a unor terenuri din fondul forestier national
CAP. 1
Dispozitii generale
1. Prezenta metodologie reglementeaza modul de calcul al obligatiilor
banesti care revin titularilor aprobarilor de scoatere definitiva sau temporara
a unor terenuri din fondul forestier national, in conformitate cu prevederile
Legii nr. 26/1996 - Codul silvic, cu modificarile si completarile ulterioare,
ale Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicata, cu modificarile
ulterioare, si ale Ordonantei Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea
regimului silvic si administrarea fondului forestier national, republicata,
modificata si completata prin Legea nr. 75/2002.
2. Reducerea suprafetei fondului forestier proprietate publica este
interzisa, cu exceptia suprafetelor destinate obiectivelor si lucrarilor
prevazute la art. 54 din Legea nr. 26/1996.
3. Reducerea suprafetei padurilor din fondul forestier proprietate publica
este interzisa, cu exceptia suprafetelor destinate obiectivelor si lucrarilor
prevazute la art. 23 alin. (1) lit. a) si d) din Ordonanta Guvernului nr.
96/1998, republicata, modificata si completata prin Legea nr. 75/2002.
4. Reducerea suprafetei padurilor din fondul forestier proprietate privata
este interzisa, cu exceptia obiectivelor si lucrarilor prevazute la art. 23
alin. (1) lit. a), b), c), si d) din Ordonanta Guvernului nr. 96/1998,
republicata, modificata si completata prin Legea nr. 75/2002.
5. Reducerea suprafetei padurilor in scopul executarii de catre detinatorii
sau proprietarii legali ai acestora de lucrari necesare gospodaririi fondului
forestier constituie schimbare a categoriei de folosinta silvica, se aproba de
autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura si este scutita de
plata oricaror taxe, conform prevederilor art. 61 din Legea nr. 26/1996 si ale
art. 92 alin. (6) din Legea nr. 18/1991, republicata, cu modificarile
ulterioare.
6. Pentru alte situatii prevazute de lege, care nu se incadreaza in
cazurile precizate la pct. 2, 3 si 4, scoaterea definitiva a unor terenuri din
fondul forestier national nu poate fi admisa decat cu compensarea anticipata a
acestora cu alte terenuri apte a fi impadurite si echivalente ca suprafata si
bonitate.
7. Ocuparea temporara a terenurilor din fondul forestier national este
reglementata de art. 24 din Ordonanta Guvernului nr. 96/1998, republicata,
modificata si completata prin Legea nr. 75/2002.
CAP. 2
Scoaterea definitiva a unor terenuri din fondul forestier national, fara
compensarea echivalenta ca suprafata si bonitate a acestora
A. Taxa pentru scoaterea definitiva a unor terenuri din fondul forestier
national
1. Taxa se determina prin aplicarea taxei procentuale prevazute in anexa
nr. 2 la Legea nr. 18/1991, republicata, asupra valorii masei lemnoase ajunse
la varsta exploatabilitatii.
Pentru calculul acestei taxe se foloseste formula:
Tx = S x VEXP x PML x Tp,
in care:
S = suprafata terenului scos definitiv din fondul forestier national,
exprimata in hectare, cu patru zecimale;
VEXP = volumul masei lemnoase ajunse la varsta exploatabilitatii, exprimat
in mc/ha, prevazut in anexa nr. 1 la prezenta metodologie si stabilit in
functie de specia principala de baza corespunzatoare conditiilor stationale si
de clasa de productie a acesteia;
PML = pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, exprimat
in lei/mc, stabilit periodic prin ordin al conducatorului autoritatii publice
centrale care raspunde de silvicultura, tinand seama de pretul de piata,
corectat cu coeficientul prevazut in anexa nr. 2 la prezenta metodologie,
aferent speciei principale de baza corespunzatoare conditiilor stationale;
Tp = taxa procentuala stabilita conform prevederilor anexei nr. 2 la Legea
nr. 18/1991, republicata.
In cazul ocuparii definitive a unor terenuri din fondul forestier national,
care au, conform prevederilor amenajamentelor silvice, alta categorie de
folosinta decat "padure", specia principala de baza si clasa de
productie a acesteia vor fi stabilite in functie de specia principala din tipul
natural fundamental de padure corespunzator tipului de statiune forestiera.
In cazul ocuparii definitive a unor terenuri din fondul forestier national,
care sunt inregistrate in amenajamentele silvice ca neproductive, se va
considera ca specie principala de baza, in functie de etajul fitoclimatic in
care este localizat terenul, una dintre urmatoarele specii la clasa a V-a de productie
si avand consistenta arboretului de 0,4:
a) mesteacan - in etajul forestier montan (FM1 - FM3);
b) carpen - in etajul forestier deluros (FD1 - FD4);
c) salcie - in etajul forestier de campie, silvostepa si stepa (CF, SS).
2. Taxa prevazuta la pct. 1 nu se datoreaza pentru terenurile din fondul
forestier national care se ocupa cu obiectivele sau lucrarile prevazute la art.
92 alin. (6) din Legea nr. 18/1991, republicata, cu modificarile ulterioare.
B. Contravaloarea terenurilor scoase definitiv din fondul forestier
national
Contravaloarea terenurilor scoase definitiv din fondul forestier national
se determina cu ajutorul urmatoarei formule:
VT = S x Cr x n x PML x (1 + N),
in care:
VT = valoarea terenului, exprimata in lei;
S = suprafata terenului care se scoate definitiv din fondul forestier
national, exprimata in hectare, cu patru zecimale;
Cr = cresterea medie la exploatabilitate, exprimata in mc/ha, aferenta
speciei principale de baza corespunzatoare conditiilor stationale si la clasa
de productie a acesteia, conform anexei nr. 4 la prezenta metodologie. In cazul
terenurilor din fondul forestier national care au alta folosinta decat
"padure" sau sunt inregistrate in amenajamentele silvice ca
neproductive, specia principala de baza si clasa de productie a acesteia vor fi
stabilite conform prevederilor cuprinse la lit. A;
PML = pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, exprimat
in lei/mc, stabilit periodic prin ordin al conducatorului autoritatii publice
centrale care raspunde de silvicultura, tinand seama de pretul de piata,
corectat cu coeficientul prevazut in anexa nr. 2 la prezenta metodologie,
aferent speciei principale de baza corespunzatoare conditiilor stationale;
n = numarul de ani necesari de la infiintarea unui arboret si pana la
recoltarea primelor produse secundare care pot fi valorificate. Acest indicator
are urmatoarele valori:
- 10 ani pentru speciile repede crescatoare: salcii si plopi;
- 30 de ani pentru speciile de cvercinee;
- 20 de ani pentru celelalte specii;
N = coeficientul rezultat prin insumarea notelor prevazute in anexa nr. 3
la prezenta metodologie, atribuite terenului in cauza.
C. Contravaloarea pierderii de crestere determinate de exploatarea masei
lemnoase inainte de varsta exploatabilitatii
Aceasta contravaloare se calculeaza cu ajutorul formulei:
DVML = S x PML x (VEXP - VA) x N1,
in care:
DVML = contravaloarea pierderii de crestere, respectiv diferenta dintre valoarea
masei lemnoase ajunse la varsta exploatabilitatii si valoarea masei lemnoase la
data ocuparii terenului din fondul forestier national, exprimata in lei;
S = suprafata terenului care se scoate definitiv din fondul forestier
national, exprimata in hectare, cu patru zecimale;
PML = pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, exprimat
in lei/mc, stabilit periodic prin ordin al conducatorului autoritatii publice
centrale care raspunde de silvicultura, tinand seama de pretul de piata,
corectat cu coeficientul prevazut in anexa nr. 2 la prezenta metodologie,
aferent speciei principale majoritare din compozitia arboretului existent;
VEXP = volumul masei lemnoase ajunse la varsta exploatabilitatii, exprimat
in mc/ha, conform anexei nr. 1 la prezenta metodologie, pentru specia
principala majoritara din compozitia arboretului existent si clasa de productie
corespunzatoare acesteia;
VA = volumul actual al masei lemnoase, exprimat in mc/ha, egal cu volumul
preluat din amenajamentul silvic, la care se adauga cresterea corespunzatoare
numarului de ani scursi de la data amenajarii si din care se scade volumul
extras in aceeasi perioada;
N1 = coeficientul egal cu nota acordata pentru criteriul prevazut la nr.
crt. 1 din anexa nr. 3 la prezenta metodologie (tipul functional al arboretului
existent pe terenul scos definitiv din fondul forestier).
D. Valoarea obiectivelor (mijloacelor fixe) care se dezafecteaza ca urmare
a scoaterii terenului din fondul forestier national
Aceasta valoare se determina ca valoare de inlocuire a obiectivelor
(mijloacelor fixe) care se dezafecteaza, calculata pe baza de deviz si
corectata cu gradul de amortizare a obiectivelor respective.
CAP. 3
Scoaterea definitiva a unor terenuri din fondul forestier national, cu
compensarea echivalenta ca suprafata si bonitate a acestora
A. Taxa pentru scoaterea definitiva a unor terenuri din fondul forestier
national
1. Pentru terenurile din fondul forestier national, pe care se realizeaza
lucrarile sau obiectivele prevazute la art. 23 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 96/1998, republicata, modificata si completata prin Legea nr.
75/2002, taxa este egala cu valoarea masei lemnoase la exploatabilitate pentru
specia principala de baza corespunzatoare statiunii.
Pentru calculul acestei taxe se foloseste formula:
TX = S x VEXP x PML,
in care semnificatia termenilor este cea prevazuta la cap. II lit. A.
2. Pentru alte situatii prevazute de lege privind terenurile pe care se
realizeaza lucrari si obiective care nu sunt prevazute la art. 23 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 96/1998, republicata, modificata si completata prin
Legea nr. 75/2002, taxa se determina prin aplicarea taxei procentuale prevazute
in anexa nr. 2 la Legea nr. 18/1991, republicata, asupra valorii masei lemnoase
ajunse la varsta exploatabilitatii.
Pentru calculul acestei taxe se foloseste formula:
TX = S x VEXP x PML x Tp,
in care semnificatia termenilor este cea prevazuta la cap. II lit. A.
3. Taxa prevazuta la pct. 1 si 2 nu se datoreaza pentru terenurile din
fondul forestier national care se ocupa cu obiectivele sau lucrarile prevazute
la art. 92 alin. (6) din Legea nr. 18/1991, republicata, cu modificarile
ulterioare.
4. In situatia in care se realizeaza compensari partiale (permise numai in
cazul obiectivelor pentru care este admisa reducerea suprafetei fondului
forestier national), taxa se va calcula astfel:
- pentru terenurile din fondul forestier national compensate cu terenuri
echivalente ca suprafata si bonitate, se va achita taxa calculata potrivit
prevederilor pct. 1;
- pentru diferenta de terenuri, taxa este calculata potrivit prevederilor
cap. II lit. A.
B. Contravaloarea terenurilor scoase definitiv din fondul forestier
national si a celor care se preiau in compensare echivalenta ca suprafata si
bonitate
1. Atat contravaloarea terenurilor scoase definitiv din fondul forestier
national, cat si a celor care se preiau in compensare se determina cu ajutorul
urmatoarei formule:
VT = S x Cr x n x PML x (1 + N),
in care semnificatia termenilor este cea prevazuta la cap. II lit. B.
Calculul contravalorii celor doua categorii de terenuri se face in scopul
stabilirii si asigurarii echivalentei acestora.
In situatia in care se realizeaza compensari partiale (permise numai in
cazul obiectivelor pentru care este admisa reducerea suprafetei fondului
forestier national), titularul aprobarii va achita diferenta dintre
contravalorile celor doua categorii de terenuri.
2. Terenurile care se preiau in fondul forestier proprietate publica
trebuie sa fie limitrofe acestuia si echivalente ca suprafata si bonitate,
respectiv ca valoare (VT), cu cele care se scot definitiv.
3. Stabilirea speciei principale de baza si a clasei de productie a
acesteia pentru terenurile care se preiau in compensarea fondului forestier
national si care nu sunt cartate stational din punct de vedere silvic se face
pe baza de studii pedostationale.
4. Terenurile neproductive pentru speciile forestiere principale nu pot
face obiectul preluarii in compensarea celor scoase definitiv din fondul
forestier national.
C. Contravaloarea pierderii de crestere determinate de exploatarea masei
lemnoase inainte de varsta exploatabilitatii
Aceasta contravaloare se calculeaza cu ajutorul formulei:
DVML = S x PML x (VEXP - VA) x N1,
in care semnificatia termenilor este cea prevazuta la cap. II lit. C.
D. Cheltuielile de instalare a vegetatiei forestiere si de intretinere a
acesteia pana la realizarea starii de masiv pe terenurile preluate in
compensare, calculate in conformitate cu metodologia cuprinsa in anexa nr. 2 la
prezentul ordin.
E. Valoarea obiectivelor (mijloacelor fixe) care se dezafecteaza ca urmare
a scoaterii terenului din fondul forestier national
Se determina ca valoare de inlocuire a obiectivelor (mijloacelor fixe) care
se dezafecteaza, calculata pe baza de deviz si corectata cu gradul de
amortizare a obiectivelor respective.
CAP. 4
Ocuparea temporara a unor terenuri din fondul forestier national, cu
defrisare de vegetatie forestiera
A. Garantia pentru ocuparea temporara a terenurilor din fondul forestier
national
Pentru ocuparea temporara a unor terenuri din fondul forestier national
garantia este egala cu cheltuielile necesare pentru readucerea terenului in
conditii apte de impadurire (evacuarea constructiilor sau instalatiilor
amplasate, refacerea calitatii si fertilitatii solului la parametrii initiali
etc.). Aceste cheltuieli vor fi stabilite prin devize elaborate de catre
beneficiarii terenurilor, in functie de obiectivele care se vor amplasa pe
terenurile in cauza, conform proiectelor de executie. Devizele vor fi
verificate si insusite de directiile silvice, respectiv de catre ceilalti detinatori
sau proprietari ai terenurilor din fondul forestier national care se ocupa
temporar. Grosimea si calitatea stratului fertil se stabilesc pe baza de
masuratori in teren si prelevari in prezenta personalului delegat de
administratorul terenului, pe cheltuiala solicitantului ocuparii temporare,
atat inainte de predarea catre beneficiar, cat si cu ocazia reprimirii
terenului ocupat temporar.
B. Chiria pentru ocuparea temporara a terenurilor din fondul forestier
national
1. Chiria anuala se determina folosindu-se formula:
CHA = S x Cr x PML x (1 + N),
in care:
CHA = chiria anuala, exprimata in lei;
S = suprafata terenului care se ocupa temporar in fondul forestier
national, exprimata in hectare, cu patru zecimale;
Cr = cresterea medie la exploatabilitate, exprimata in mc/ha, aferenta
speciei principale de baza corespunzatoare conditiilor stationale si la clasa
de productie a acesteia, conform anexei nr. 4 la prezenta metodologie. In cazul
terenurilor din fondul forestier national care au alta folosinta decat
"padure" sau sunt inregistrate in amenajamentele silvice ca
neproductive, specia principala de baza si clasa de productie a acesteia vor fi
stabilite conform prevederilor cuprinse in cap. II lit. A;
PML = pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, exprimat
in lei/mc, stabilit periodic prin ordin al conducatorului autoritatii publice
centrale care raspunde de silvicultura, la propunerea Regiei Nationale a
Padurilor, pe baza datelor din ultima raportare statistica, si publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, corectat cu coeficientul prevazut in
anexa nr. 2 la prezenta metodologie, aferent speciei principale de baza
corespunzatoare conditiilor stationale;
N = coeficientul rezultat prin insumarea notelor prevazute in anexa nr. 3
la prezenta metodologie, atribuite terenului in cauza.
2. Chiria se calculeaza si se incaseaza anticipat ocuparii terenurilor. In
cazul ocuparii temporare a unor terenuri din fondul forestier national pe o
perioada de mai multi ani, chiria se calculeaza si se incaseaza anticipat
pentru fiecare an. In cazul ocuparii temporare a unor terenuri din fondul
forestier national pe o perioada mai mica de un an, chiria calculata cu formula
prevazuta la pct. 1 se diminueaza proportional.
C. Contravaloarea pierderii de crestere determinate de exploatarea masei
lemnoase inainte de varsta exploatabilitatii
Aceasta contravaloare se determina potrivit prevederilor cap. II lit. C.
D. Cheltuielile de reinstalare a vegetatiei forestiere si de intretinere a
acesteia pana la realizarea starii de masiv, calculate in conformitate cu
metodologia cuprinsa in anexa nr. 2 la prezentul ordin
E. Valoarea obiectivelor (mijloacelor fixe) care se dezafecteaza ca urmare
a ocuparii temporare a terenurilor din fondul forestier national
Se determina ca valoare de inlocuire a obiectivelor (mijloacelor fixe) care
se dezafecteaza, calculata pe baza de deviz si corectata cu gradul de
amortizare a obiectivelor respective.
CAP. 5
Ocuparea temporara a unor terenuri din fondul forestier national, fara
defrisare de vegetatie forestiera
A. Garantia pentru ocuparea temporara a terenurilor din fondul forestier
national
Se determina potrivit prevederilor cuprinse la cap. IV lit. A.
B. Chiria pentru ocuparea temporara a terenurilor din fondul forestier
national
Se determina potrivit prevederilor cuprinse la cap. IV lit. B.
C. Valoarea obiectivelor (mijloacelor fixe) care se dezafecteaza ca urmare
a ocuparii terenurilor din fondul forestier national
Se determina ca valoare de inlocuire a obiectivelor (mijloacelor fixe) care
se dezafecteaza, calculata pe baza de deviz si corectata cu gradul de
amortizare a obiectivelor respective.
CAP. 6
Repartizarea sumelor de bani datorate de beneficiarii scoaterilor
definitive sau temporare ale terenurilor din fondul forestier national
A. Pentru scoaterea definitiva a unor terenuri din fondul forestier
national, titularii aprobarilor sunt obligati sa achite, inainte de ocuparea
terenurilor, sumelor datorate, astfel:
1. in Fondul de ameliorare a fondului funciar cu destinatie silvica, fond
aflat la dispozitia autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura:
- taxa pentru folosirea definitiva a terenurilor forestiere in alte scopuri
decat productia forestiera, determinata potrivit prevederilor cap. II lit. A si
cap. III lit. A pct. 1 si 2, care se achita anticipat depunerii documentatiei.
Documentatia contine obligatoriu copia documentului de plata;
2. in Fondul de conservare si regenerare a padurilor, aflat la dispozitia
Regiei Nationale a Padurilor, pentru terenurile scoase din fondul forestier
proprietate publica a statului:
- contravaloarea terenului scos definitiv din fondul forestier, determinata
potrivit prevederilor cap. II lit. B si cap. III lit. B pct. 2;
- contravaloarea pierderii de crestere determinate de exploatarea masei
lemnoase inainte de varsta exploatabilitatii, determinata potrivit prevederilor
cap. II lit. C si cap. III lit. C;
3. la Regia Nationala a Padurilor, pentru terenurile scoase din fondul
forestier proprietate publica a statului:
- cheltuielile de instalare a vegetatiei forestiere si de intretinere a
acesteia pana la incheierea starii de masiv, determinate potrivit prevederilor
cap. III lit. D;
- valoarea obiectivelor dezafectate, determinata conform prevederilor cap.
II lit. D si cap. III lit. E;
4. in contul proprietarului de teren, pentru terenurile forestiere care nu
fac parte din fondul forestier proprietate publica a statului:
- contravaloarea terenului scos definitiv din fondul forestier, in cazul in
care acesta nu a fost compensat cu un alt teren echivalent;
- contravaloarea pierderii de crestere determinate de exploatarea masei
lemnoase inainte de varsta exploatabilitatii;
- contravaloarea cheltuielilor de instalare a vegetatiei forestiere si de
intretinere a acesteia pana la incheierea starii de masiv, determinate potrivit
prevederilor cap. III lit. D;
- valoarea obiectivelor dezafectate, determinata conform prevederilor cap.
II lit. D si cap. III lit. E.
B. Pentru ocuparea temporara a unor terenuri din fondul forestier national,
titularii aprobarilor sunt obligati sa achite, inainte de ocuparea terenurilor,
sumele datorate, astfel:
1. in Fondul de ameliorare a fondului funciar, fond aflat la dispozitia
autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura:
- garantia pentru ocuparea temporara a terenurilor din fondul forestier
national, determinata potrivit prevederilor cap. IV lit. A si cap. V lit. A,
care se achita anticipat depunerii documentatiei. Documentatia contine
obligatoriu copia documentului de plata. Dupa indeplinirea integrala, de catre
beneficiarii care au ocupat temporar terenuri din fondul forestier national, a
indatoririlor legale care le revin, respectiv achitarea obligatiilor banesti si
readucerea terenurilor la starea initiala sau in conditii apte pentru a fi
impadurite, dupa caz, la termenul prevazut in aprobarea legala, si dupa
reprimirea terenurilor de catre detinatorii sau proprietarii acestora, garantia
se restituie titularului aprobarii, conform prevederilor art. 93 din Legea nr.
18/1991, republicata;
2. in fondul extrabugetar pentru construirea de drumuri forestiere, fond
gestionat de Regia Nationala a Padurilor, pentru terenurile ocupate temporar
din fondul forestier proprietate publica a statului:
- chiria anuala pentru ocuparea temporara a terenurilor din fondul
forestier national, determinata potrivit prevederilor cap. IV lit. B si cap. V
lit. B;
- contravaloarea pierderii de crestere determinate de exploatarea masei
lemnoase inainte de varsta exploatabilitatii, determinata potrivit prevederilor
cap. IV lit. C;
3. la Regia Nationala a Padurilor, pentru terenurile ocupate din fondul
forestier proprietate publica a statului:
- cheltuielile de reinstalare a vegetatiei forestiere si de intretinere a
acesteia pana la incheierea starii de masiv, determinate potrivit prevederilor
cap. IV lit. D;
- valoarea obiectivelor dezafectate, determinata potrivit prevederilor cap.
IV lit. E si cap. V lit. C;
4. in contul proprietarului terenului forestier, pentru terenurile
forestiere care nu fac parte din fondul forestier proprietate publica a
statului:
- chiria anuala pentru ocuparea temporara a terenurilor din fondul
forestier;
- contravaloarea pierderii de crestere determinate de exploatarea masei
lemnoase inainte de varsta exploatabilitatii;
- contravaloarea cheltuielilor de reinstalare a vegetatiei forestiere si de
intretinere a acesteia pana la incheierea starii de masiv;
- valoarea obiectivelor dezafectate.
C. In cazul terenurilor din fondul forestier proprietate publica a
statului, aflat in administrarea Regiei Nationale a Padurilor, determinarea
valorilor prevazute in prezenta metodologie se face de catre ocolul silvic.
Verificarea si aprobarea valorilor se realizeaza de conducerea directiei
silvice, respectiv de Institutul de Cercetari si Amenajari Silvice pentru
ocoalele silvice din subordinea acestuia.
D. In cazul terenurilor din fondul forestier care nu sunt proprietate
publica a statului, calculul taxei pentru scoaterea definitiva, calculul
garantiei pentru ocuparea temporara a acestora si calculul cheltuielilor de
instalare a vegetatiei forestiere si de intretinere a acesteia pana la
incheierea starii de masiv se verifica si se aproba de specialistii din
inspectoratul teritorial de regim silvic si cinegetic.
Obligatiile banesti aferente terenurilor care nu fac parte din fondul
forestier proprietate publica a statului se calculeaza, contra cost, la cererea
proprietarilor, de catre unitati silvice autorizate.
E. Masa lemnoasa prevazuta a fi defrisata de pe terenurile din fondul
forestier national, pentru care exista aprobarea de a fi ocupate definitiv sau
temporar, constituie produse accidentale, se precompteaza si se valorifica de
Regia Nationala a Padurilor, respectiv de proprietarii terenurilor, in
conformitate cu prevederile legale in vigoare.
CAP. 7
Dispozitii tranzitorii si finale
A. Pentru desfasurarea corespunzatoare a activitatii referitoare la
intocmirea documentatiilor tehnice, promovarea, analiza si aprobarea acestora,
precum si pentru punerea in aplicare a aprobarilor emise se vor aplica
urmatoarele masuri:
1. incheierea proceselor-verbale privind predarea-primirea terenurilor care
fac obiectul aprobarilor de ocupare definitiva sau temporara a unor terenuri
din fondul forestier national se va face numai dupa plata anticipata si
integrala de catre beneficiarii aprobarilor a taxei prevazute de lege,
respectiv a garantiei, in Fondul de ameliorare a fondului funciar, fond aflat
la dispozitia autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura,
precum si a celorlalte obligatii banesti care revin titularilor aprobarilor;
2. in cazul in care in intervalul dintre data la care este intocmita
documentatia si data la care se face predarea terenului catre beneficiar
intervin modificari ale pretului mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe
picior, care sta la baza determinarii indicatorului PML, se vor recalcula toate
obligatiile banesti care revin beneficiarilor respectivi;
3. documentatiile avand ca obiect terenuri din fondul forestier proprietate
publica a statului, aprobate pana la intrarea in vigoare a prezentei
metodologii si pentru care nu s-au incheiat procesele-verbale privind
predarea-primirea terenurilor, sau cele aflate in curs de verificare la
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor ori la inspectoratele de
regim silvic si cinegetic vor fi analizate si aprobate in forma in care au fost
promovate, cu calculul obligatiilor banesti conform vechii metodologii, daca
sunt indeplinite conditiile legale necesare, urmand ca, in termen de 30 de zile
de la intrarea in vigoare a prezentei metodologii, directiile silvice sa
recalculeze, in mod obligatoriu, toate obligatiile banesti datorate de
beneficiari. Ocoalele silvice predau terenurile cu incheierea
proceselor-verbale de predare-primire a acestora, numai dupa achitarea de catre
titularii aprobarilor a diferentelor banesti rezultate din recalculari. In
termen de 5 zile acestea vor transmite Ministerului Agriculturii, Alimentatiei
si Padurilor copie de pe documentul de plata prin care titularii aprobarilor au
facut dovada achitarii diferentelor;
4. incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei metodologii este
interzisa promovarea oricarei documentatii tehnice care cuprinde calcule
neconforme cu prevederile acesteia.
B. Anexele nr. 1 - 4*) fac parte integranta din prezenta metodologie.
------------
*) Anexele nr. 1 - 4 sunt reproduse in facsimil.
ANEXA 1
la metodologie
VOLUMUL
masei lemnoase ajunse la varsta exploatabilitatii pe clase de productie pentru
principalele specii forestiere*)
*) Volumele sunt stabilite conform "Biometriei arborilor si
arboretelor din Romania", editia 1972, la varstele exploatabilitatii,
prevazute in Normele tehnice pentru amenajarea padurilor. Aceste volume vor
putea fi revizuite in cazul modificarii varstei exploatabilitatii si a
tabelelor de productie pentru arboreturi.
- mc/ha -
___________________________________________________________________
|Nr. | SPECIA | CLASELE DE PRODUCTIE |
|crt.| |_____________________________|
| | | I | II | III | IV | V |
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 1.| Molid |1.039| 859| 668| 507| 350|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 2.| Brad | 986| 838| 672| 508| 386|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 3.| Pin silvestru | 695| 531| 360| 209| 96|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 4.| Pin negru | 553| 427| 283| 190| 93|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 5.| Larice | 953| 796| 602| 395| 252|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 6.| Fag din samanta | 813| 652| 492| 355| 259|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 7.| Mesteacan | 352| 294| 195| 141| 94|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 8.| Gorun din samanta | 768| 600| 453| 335| 232|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 9.| Gorun din lastari | 533| 448| 343| 238| 164|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 10.| Stejar din samanta | 875| 733| 584| 447| 346|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 11.| Stejar din lastari | 565| 462| 375| 283| 201|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 12.| Cer din samanta | 516| 405| 321| 255| 183|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 13.| Garnita din samanta | 498| 418| 332| 250| 193|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 14.| Stejar brumariu | 334| 292| 208| 113| 81|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 15.| Stejar pufos | 261| 188| 141| 99| 65|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 16.| Carpen din samanta | 334| 291| 217| 145| 108|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 17.| Tei din samanta | 518| 449| 356| 256| 163|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 18.| Salcam din plantatii | 495| 331| 192| 116| 48|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 19.| Salcam din lastari | 333| 224| 128| 63| 34|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 20.| Plop alb si negru | 529| 405| 272| 155| 92|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 21.| Salcie din renis (si plantatie)| 534| 391| 295| 172| 107|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 22.| Salcie din lastari | 360| 289| 209| 153| 73|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 23.| Salcie din sulinari | 360| 289| 209| 153| 73|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 24.| Anin | 483| 415| 325| 233| 163|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 25.| Plop selectionat | 629| 407| 310| 207| 114|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
ANEXA 2
la metodologie
DEFALCAREA
pe specii si pe grupe de specii a coeficientului de corectie a pretului mediu
al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, stabilit periodic prin ordin al
conducatorului autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura, la
propunerea Regiei Nationale a Padurilor, si publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I
______________________________________________________________
|Nr. |Specia sau grupa de specii|Coeficientul care se aplica |
|crt.| |pretului mediu al unui metru |
| | |cub de masa lemnoasa pe picior|
|____|__________________________|______________________________|
| 1.| Rasinoase | 0,95 |
|____|__________________________|______________________________|
| 2.| Fag | 1,00 |
|____|__________________________|______________________________|
| 3.| Cvercinee, frasin | 1,65 |
|____|__________________________|______________________________|
| 4.| Diverse specii tari | 0,75 |
|____|__________________________|______________________________|
| 5.| Diverse specii moi | 0,70 |
|____|__________________________|______________________________|
NOTA:
Indicatorul PML pentru speciile sau grupele de specii inscrise in coloana 1
se determina prin inmultirea coeficientului din coloana 2 cu pretul mediu al
unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, stabilit periodic prin ordin al
ministrului responsabil de domeniul silviculturii, tinand seama de pretul de
piata.
ANEXA 3
la metodologie
CRITERII
pe baza carora se determina coeficientii N si N1, utilizati la calculul
contravalorii terenurilor (VT), al chiriei (CHA) si, respectiv, al
contravalorii pierderii de crestere determinate de exploatarea masei lemnoase
inainte de varsta exploatabilitatii (DVML)
______________________________________________________________________________
|Nr. | CRITERII |NOTA
|
|crt.|
|ACORDATA|
|____|________________________________________________________________|________|
| 0 | 1 | 2
|
|____|________________________________________________________________|________|
| 1.| Categorii de arboreturi pe tipuri functionale |
|
| | Arboreturile la care sunt interzise orice fel de interventii | |
| | pentru extragerea de masa lemnoasa sau de alte produse |
|
| | nelemnoase (tipul functional TI) parcuri nationale, rezervatii |
|
| | naturale si stiintifice, monumente ale naturii). | 3,0
|
| | Arboreturile la care nu este permisa sau nu este posibila |
|
| | decat executarea taierilor de igiena sau a lucrarilor speciale |
|
| | de conservare (tipul functional TII). | 2,5
|
| | Arboreturile la care sunt permise tratamente intensive, |
|
| | ca cele de codru gradinarit sau cvasigradinarit |
|
| | (tipul functional TIII). | 2,0
|
| | Arboreturile la care sunt permise tratamente cu perioada de |
|
| | regenerare normala sau mai mare, dar cu restrictii in |
|
| | executarea taierilor (tipul functional (TIV). | 1,5
|
| | Arboreturile cu functii de productie si de protectie la care |
|
| | nu sunt restrictii privind tratamentele aplicate |
|
| | (tipul functional TV si TVI). | 1,0
|
| | |
|
| | NOTA: pentru terenurile fara vegetatie forestiera nota va fi 0 |
|
|____|________________________________________________________________|________|
| 2.| Amplasarea terenului fata de localitati | |
| | A. Teren in intravilan si pana la 2 km de la limita |
|
| | perimetrului construibil: |
|
| | - municipiul Bucuresti si statiuni balneare, climaterice sau |
|
| | turistice | 12
|
| | - municipii-resedinta de judet | 8
|
| | - municipii | 6
|
| | - orase | 4
|
| | - sate resedinta de comuna | 2
|
| | - sate | 1
|
| | B. Teren in extravilan |
|
| | 1. Intre 2 si 5 km de la limita perimetrului construibil: |
|
| | - municipiul Bucuresti si statiuni balneare, climaterice sau |
|
| | turistice | 10
|
| | - municipii-resedinta de judet | 6
|
| | - municipii | 4
|
| | - orase | 2
|
| | - sate resedinta de comuna | 1
|
| | - sate | 0
|
| | 2. Intre 5 si 10 km de la limita perimetrului construibil: | 9
|
| | - municipiul Bucuresti si statiuni balneare, climaterice sau |
|
| | turistice | 5
|
| | - municipii-resedinta de judet | 3
|
| | - municipii | 1
|
| | - orase | 0
|
| | - sate resedinta de comuna | 0
|
| | - sate |
|
| | 3. Peste 10 km de la limita perimetrului construibil |
|
| | - municipiul Bucuresti si statiuni balneare, climaterice sau |
|
| | turistice |
|
| | - municipii-resedinta de judet | 8
|
| | - municipii | 4
|
| | - orase | 2
|
| | - sate resedinta de comuna | 0
|
| | - sate | 0
|
| | |
|
| | NOTA: se ia in considerare distanta fata de localitatea de cea |
|
| | mai mare categorie | 0
|
|____|________________________________________________________________|________|
| 3.| Amplasarea terenului fata de retelele de transport |
|
| | A. Transport rutier (terenul este amplasat la o distanta de cel|
|
| | mult 1 km fata de calea de transport: |
|
| | - autostrazi si drumuri nationale europene | 3,0
|
| | - alte drumuri nationale | 0,8
|
| | - drumuri judetene | 0,6
|
| | - drumuri comunale | 0,4
|
| | - drumuri forestiere, industriale si alte asemenea | 0,2
|
| | |
|
| | NOTA: se ia in considerare numai accesul la drumul de cea mai |
|
| | mare categorie. |
|
| | |
|
| | B. Transport feroviar (in cazul in care terenul se afla la o |
|
| | distanta de cel mult 5 km fata de statie) | 0,5
|
| | C. Transport fluvial (in cazul in care terenul se afla la o |
|
| | distanta de cel mult 5 km fata de port) | 0,5
|
| | D. Transport maritim (in cazul in care terenul se afla la o |
|
| | distanta de cel mult 5 km fata de port) | 0,5
|
|____|________________________________________________________________|________|
| 4.| Alte utilitati |
|
| | Retele de apa-canal pana la 500 m | 0,5
|
| | Retele de distributie a energiei electrice pana la 500 m | 0,5
|
| | Retele de distributie a gazelor naturale pana la 1000 m | 0,5
|
|____|________________________________________________________________|________|
| 5.| Ponderea suprafetei fondului forestier national din judetul in |
|
| | raza caruia se afla terenul, in suprafata totala a judetului: |
|
| | pana la 10% | 2,0
|
| | 10 - 20% | 1,5
|
| | 20 - 30% | 1,0
|
| | 30 - 40% | 0,5
|
| | peste 40% | 0,0
|
|____|________________________________________________________________|________|
NOTA:
- Coeficientul N se determina ca suma a notelor acordate pentru
indeplinirea tuturor criteriilor mentionate in coloana 1.
- Coeficientul N1 reprezinta nota acordata numai pentru indeplinirea criteriilor
cuprinse la nr. crt. 1 (categorii de arboreturi pe tipuri functionale).
ANEXA 4
la metodologie
CRESTEREA
medie anuala la exploatabilitate a arboretului total pentru principalele specii
forestiere*)
*) Conform "Biometriei arborilor si arboretelor din Romania",
editia 1972.
- mc/an/ha -
___________________________________________________________________
|Nr. | SPECIA | CLASELE DE PRODUCTIE |
|crt.| |_____________________________|
| | | I | II | III | IV | V |
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 1.| Molid | 13,8| 12,2| 10,5| 8,1| 5,7|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 2.| Brad | 12,7| 10,8| 9,4| 7,8| 5,9|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 3.| Pin silvestru | 12,1| 9,4| 7,4| 5,2| 3,0|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 4.| Pin negru | 10,9| 8,6| 6,6| 4,6| 2,8|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 5.| Fag | 11,0| 9,1| 7,6| 6,0| 4,4|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 6.| Mesteacan | 9,4| 7,9| 6,4| 4,8| 3,2|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 7.| Gorun din samanta | 7,5| 7,0| 5,5| 4,7| 3,3|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 8.| Gorun din lastari | 8,6| 7,2| 5,7| 4,4| 3,1|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 9.| Stejar din samanta | 10,6| 8,8| 7,6| 6,2| 4,7|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 10.| Stejar din lastari | 9,2| 7,5| 5,9| 4,9| 3,9|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 11.| Tei | 12,7| 10,8| 9,1| 7,2| 5,2|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 12.| Cer | 8,8| 7,8| 6,3| 4,9| 3,9|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 13.| Garnita | 6,8| 5,9| 5,2| 4,4| 3,5|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 14.| Carpen | 10,2| 8,8| 7,5| 5,9| 4,6|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 15.| Salcam (plantatii) | 18,7| 14,7| 10,3| 6,4| 3,3|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 16.| Salcam (lastari) | 16,5| 13,2| 9,3| 5,7| 3,1|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 17.| Plop alb si negru | 19,5| 15,0| 11,6| 7,8| 4,8|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 18.| Salcie din samanta | 27,5| 23,9| 19,2| 14,2| 9,5|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 19.| Salcie din sulinari | 20,8| 18,9| 16,5| 12,4| 8,2|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 20.| Plop selectionat | 30,1| 23,7| 18,0| 13,0| 8,2|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
| 21.| Larice *) | 10,5| 8,9| 7,5| 5,7| 3,6|
|____|________________________________|_____|_____|_____|_____|_____|
*) Arboret principal.
ANEXA 2
METODOLOGIE
de finantare si de executare a lucrarilor de reinstalare a vegetatiei
forestiere si de intretinere a acesteia pana la realizarea starii de masiv
1. Finantarea lucrarilor de instalare, respectiv de reinstalare, a
vegetatiei forestiere si de intretinere a acesteia pana la realizarea starii de
masiv se face, in cazul scoaterilor definitive, cu compensare, iar in cazul
celor temporare, cu defrisare, din sumele pe care beneficiarul scoaterii
definitive sau temporare le varsa anticipat in contul proprietarului, respectiv
al administratorului.
2. Executarea lucrarilor de impadurire/reimpadurire se face cel mai tarziu
in primul sezon de repaus vegetativ care urmeaza dupa primirea, respectiv
reprimirea, terenului ce urmeaza a fi regenerat.
Tehnologiile de executare a lucrarilor de impadurire si a celor de
intretinere a vegetatiei forestiere pana la realizarea starii de masiv se
adopta in conformitate cu normele tehnice silvice in vigoare.
Inspectoratele teritoriale de regim silvic si cinegetic au obligatia de a
verifica modul in care este respectat termenul de executare a lucrarilor de
impadurire/reimpadurire si modul de respectare a tehnologiilor.
3. Pentru terenurile preluate in compensarea fondului forestier proprietate
publica a statului, stabilirea cheltuielilor se face prin deviz elaborat de
directiile silvice, respectiv de Institutul de Cercetari si Amenajari Silvice,
dupa caz, pe baza normelor de lucru si a tarifelor practicate de Regia
Nationala a Padurilor la data primirii terenului ce intra in fondul forestier.
La intocmirea devizului se vor avea in vedere toate categoriile de lucrari
necesare pentru instalarea vegetatiei forestiere pe terenul primit in
compensare si pentru intretinerea acesteia pana la realizarea starii de masiv,
respectiv: imprejmuiri (daca este cazul), pregatirea terenului si a solului,
executarea plantatiei (inclusiv costul puietilor), lucrari de completari si de
intretinere pentru numarul de ani pana la incheierea starii de masiv.
Executarea lucrarilor revine Regiei Nationale a Padurilor.
4. Pentru terenurile preluate in compensare, care sunt incluse in fondul
forestier ce nu constituie proprietate publica a statului, devizul lucrarilor
de instalare a vegetatiei forestiere si de intretinere a acesteia pana la
realizarea starii de masiv se elaboreaza de unitati specializate atestate de
autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura, la comanda
beneficiarului terenurilor forestiere scoase definitiv din fondul forestier. La
intocmirea devizului se vor avea in vedere toate categoriile de lucrari
necesare pentru instalarea vegetatiei forestiere pe terenul primit in
compensare si pentru intretinerea acesteia pana la realizarea starii de masiv,
respectiv: imprejmuiri (daca este cazul), pregatirea terenului si a solului,
executarea plantatiei (inclusiv costul puietilor), lucrari de completari si de
intretinere pentru numarul de ani pana la incheierea starii de masiv.
Executarea lucrarilor revine proprietarilor sau detinatorilor care primesc
terenurile in compensare.
5. Cheltuielile prevazute la pct. 1 sau 2 nu se percep in cazul in care
pentru terenurile scoase definitiv din fondul forestier national se preda in
compensare teren cu vegetatie forestiera care are incheiata starea de masiv
constituita din specii principale de baza.
6. Pentru terenurile din fondul forestier proprietate publica a statului,
ocupate temporar, stabilirea cheltuielilor de reinstalare a vegetatiei
forestiere se face prin deviz elaborat de directiile silvice sau de Institutul
de Cercetari si Amenajari Silvice, pe baza normelor de munca si a tarifelor
practicate de Regia Nationala a Padurilor la data predarii catre solicitant a
terenului din fondul forestier. La intocmirea devizului se vor avea in vedere
toate categoriile de lucrari necesare pentru instalarea vegetatiei forestiere
si intretinerea acesteia pana la realizarea starii de masiv, respectiv:
imprejmuiri (daca este cazul), pregatirea terenului si a solului, executarea
plantatiei (inclusiv costul puietilor), lucrari de completari si de intretinere
pentru numarul de ani pana la incheierea starii de masiv. Executarea lucrarilor
revine Regiei Nationale a Padurilor.
7. Pentru celelalte terenuri din fondul forestier national, ocupate
temporar, devizul lucrarilor de instalare a vegetatiei forestiere si de
intretinere a acesteia pana la realizarea starii de masiv se elaboreaza de
unitati specializate atestate de autoritatea publica centrala care raspunde de
silvicultura, la comanda beneficiarului ocuparii temporare. La intocmirea
devizului se vor avea in vedere toate categoriile de lucrari necesare pentru
instalarea vegetatiei forestiere pe terenul primit in compensare si pentru
intretinerea acesteia pana la realizarea starii de masiv, respectiv:
imprejmuiri (daca este cazul), pregatirea terenului si a solului, executarea
plantatiei (inclusiv costul puietilor), lucrari de completari si de intretinere
pentru numarul de ani pana la incheierea starii de masiv. Executarea lucrarilor
revine proprietarilor sau detinatorilor terenurilor respective.
|