ORDIN
Nr. 120 din 21 mai 2004
pentru punerea in aplicare a Regulamentului privind transparenta relatiilor
financiare dintre autoritatile publice si intreprinderile publice, precum si
transparenta financiara in cadrul anumitor intreprinderi
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 525 din 10 iunie 2004
In baza:
- Decretului nr. 57/2004 pentru numirea membrilor Plenului Consiliului
Concurentei;
- prevederilor art. 22 alin. (1) si (2) si ale art. 26^1 din Legea nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare,
avand in vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ,
presedintele Consiliului Concurentei emite urmatorul ordin:
Art. 1
In urma adoptarii in plenul Consiliului Concurentei se pune in aplicare
Regulamentul privind transparenta relatiilor financiare dintre autoritatile
publice si intreprinderile publice, precum si transparenta financiara in cadrul
anumitor intreprinderi, cuprins in anexa care face parte integranta din
prezentul ordin.
Art. 2
Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor
urmari punerea in aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin si regulamentul mentionat la art. 1 vor fi publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Consiliului Concurentei,
Mihai Berinde
ANEXA 1
REGULAMENT
privind transparenta relatiilor financiare dintre autoritatile publice si
intreprinderile publice, precum si transparenta financiara in cadrul anumitor
intreprinderi
In temeiul art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si al art. 22 alin. (1) din
Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile
ulterioare, Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezentul regulament reglementeaza procedurile privind asigurarea
transparentei relatiilor financiare dintre autoritatile publice si
intreprinderile publice, precum si transparenta financiara in cadrul anumitor
intreprinderi.
Definitii
Art. 2
In intelesul prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos au
urmatoarele semnificatii:
a) autoritati publice - Parlamentul, Presedintele Romaniei, Guvernul,
autoritatile administratiei publice centrale de specialitate, autoritatile
administratiei publice locale, alte autoritati publice prevazute de
Constitutie;
b) intreprindere - orice persoana fizica sau juridica, indiferent de forma
de organizare, care desfasoara activitati in scop lucrativ, total ori partial;
c) intreprindere publica - orice intreprindere asupra careia autoritatile
publice pot exercita, direct sau indirect, o influenta determinanta in virtutea
dreptului lor de proprietate, a participarii lor financiare ori a regulilor
care guverneaza activitatea acesteia;
d) influenta determinanta din partea autoritatilor publice - influenta
posibil a fi realizata, direct sau indirect, in relatie cu o intreprindere la
care aceste autoritati detin o participatie majoritara la capitalul social
subscris ori pot exercita majoritatea drepturilor de vot aferente actiunilor
emise sau pot sa numeasca mai mult de jumatate din numarul membrilor
consiliului de administratie, personalului de conducere sau de control al
intreprinderii;
e) intreprinderi publice care activeaza in sectorul industriei
prelucratoare - orice intreprindere al carei obiect principal de activitate,
reprezentand cel putin 50% din totalul cifrei de afaceri anuale, se desfasoara
in domeniul industriei prelucratoare. Activitatile care se includ in sectorul
industriei prelucratoare sunt cele din Clasificarea activitatilor din economia
nationala (CAEN), sectiunea D - Industria prelucratoare, subsectiunile DA pana
la DN inclusiv;
f) serviciu de interes economic general reprezinta acel serviciu prestat in
conditii de piata, pentru care exista obligatii impuse de autoritatile publice
privind accesul consumatorilor in mod nediscriminatoriu si/sau alte obligatii
impuse;
g) activitati diferite inseamna, pe de o parte, toate produsele ori
serviciile pentru care au fost acordate unei intreprinderi drepturi speciale
sau exclusive ori toate serviciile de interes economic general pe care o
intreprindere le presteaza si, pe de alta parte, orice alt produs sau serviciu
care intra in obiectul de activitate al intreprinderii;
h) drepturile exclusive - drepturile acordate de o autoritate publica unei
singure intreprinderi, prin orice instrument legislativ, de reglementare sau
administrativ, de a presta un serviciu sau de a desfasura o activitate in
cadrul unei zone geografice date;
i) drepturile speciale - drepturile acordate de o autoritate publica unui
numar limitat de intreprinderi, prin orice instrument legislativ, reglementar
sau administrativ, care, in cadrul unei zone geografice date:
- limiteaza la doua sau mai multe numarul intreprinderilor care sunt
autorizate sa presteze un serviciu sau sa desfasoare o activitate, altfel decat
conform criteriilor obiective, proportionale sau nediscriminatorii;
- desemneaza, altfel decat conform acelorasi criterii, cateva intreprinderi
concurente, autorizate pentru prestarea unui serviciu sau desfasurarea unei
activitati;
- confera avantaje uneia sau mai multor intreprinderi, altfel decat conform
acelorasi criterii, care afecteaza substantial capacitatea oricarei alte
intreprinderi de a presta acelasi serviciu sau de a desfasura aceeasi
activitate in aceeasi zona geografica, in conditii substantial echivalente;
j) cifra de afaceri neta cuprinde sumele provenind din vanzarea de bunuri
si servicii ce intra in categoria activitatilor curente ale intreprinderii,
dupa deducerea taxei pe valoarea adaugata si a altor impozite si taxe aferente;
k) intreprindere supusa obligatiei de a tine contabilitate separata - orice
intreprindere care beneficiaza de drepturi speciale sau exclusive acordate prin
sau in baza unor acte normative ori care este insarcinata cu prestarea
serviciilor de interes economic general pentru care primeste ajutor de stat,
indiferent de forma, incluzand orice subventie, sprijin sau compensare, si care
desfasoara si alte activitati.
Art. 3
Relatiile financiare dintre autoritatile publice si intreprinderile publice
trebuie sa fie transparente, astfel incat sa se evidentieze in mod clar
urmatoarele:
a) punerea la dispozitie in mod direct a unor fonduri publice,
intreprinderilor publice avute in vedere, de catre autoritatile publice;
b) punerea la dispozitie intreprinderilor publice, prin intermediul altor
intreprinderi publice sau al unor institutii financiare, a unor fonduri publice
de catre autoritatile publice;
c) utilizarea efectiva a fondurilor publice primite de catre
intreprinderile publice.
CAP. 2
Domeniul de aplicare
Art. 4
Prevederile prezentului regulament se aplica relatiilor financiare dintre
autoritatile publice si intreprinderile publice, in ceea ce priveste:
a) compensarea pierderilor din activitatea de exploatare, respectiv punerea
de catre autoritatile publice la dispozitie intreprinderilor publice, cu titlu
gratuit, a unor sume pentru finantarea curenta sau pentru acoperirea
pierderilor curente;
b) furnizarea de capital de catre stat, respectiv punerea la dispozitie
intreprinderilor publice, cu titlu gratuit, a unor sume ca aport de capital;
c) alocarea de fonduri nerambursabile de catre autoritatile publice sau
acordarea unor credite in termeni preferentiali intreprinderilor publice;
d) acordarea de avantaje financiare intreprinderilor publice prin
renuntarea la dividende sau la recuperarea oricaror sume datorate;
e) compensatii pentru sarcinile financiare impuse de autoritatile publice.
Art. 5
Prezentul regulament nu se aplica relatiilor financiare dintre autoritatile
publice si:
a) Banca Nationala a Romaniei, responsabila cu elaborarea si aplicarea
politicii monetare, valutare, de credit si de plati;
b) institutiile publice de credit, in ceea ce priveste depozitele de
fonduri publice plasate de catre autoritatile publice in conditii normale de
piata;
c) intreprinderile publice a caror cifra de afaceri neta, cumulata pe ultimele
doua exercitii financiare, anterioare exercitiului financiar in care fondurile
publice au fost alocate sau utilizate, a fost mai mica decat echivalentul in
lei a 40 milioane euro. Pentru institutiile publice de credit acest prag se
cifreaza la echivalentul in lei a 800 milioane euro pentru situatia financiara
anuala cumulata;
d) intreprinderile publice care activeaza in sectorul industriei
prelucratoare, a caror cifra de afaceri neta este mai mica decat echivalentul
in lei a 250 milioane euro la sfarsitul ultimului exercitiu financiar incheiat.
Art. 6
Prezentul regulament nu se aplica, de asemenea:
a) intreprinderilor care beneficiaza de drepturi speciale si/sau exclusive
sau carora le-a fost incredintata prestarea unui serviciu economic de interes
general, a caror cifra de afaceri neta, cumulata pe ultimele doua exercitii
financiare, precedente anului in care le-au fost acordate drepturile mentionate
mai sus sau le-a fost incredintata prestarea unui serviciu economic de interes
general, a fost mai mica decat echivalentul in lei a 40 milioane euro. Pentru
institutiile publice de credit acest prag se cifreaza la echivalentul in lei a
800 milioane euro pentru situatia financiara anuala cumulata;
b) intreprinderilor carora le-a fost incredintata prestarea unui serviciu
de interes economic general, conform legii, daca ajutoarele de stat pe care le
primesc sub orice forma, incluzand orice subventie, sprijin sau compensare, au
fost fixate pe o perioada corespunzatoare, conform unei proceduri deschise,
transparente si nediscriminatorii.
CAP. 3
Obligatiile autoritatilor publice
Art. 7
(1) In vederea asigurarii transparentei relatiilor financiare, autoritatile
publice au obligatia:
a) sa isi organizeze evidenta relatiilor financiare care au loc intre ele
si intreprinderile publice, precum si evidenta sumelor acordate pentru fiecare
intreprindere publica, astfel incat sa fie indeplinite cerintele prevazute la
art. 3 lit. a) si b);
b) sa furnizeze informatii, in maximum 15 zile lucratoare de la primirea
solicitarii din partea Consiliului Concurentei, in legatura cu relatiile
financiare existente intre ele si intreprinderile publice.
(2) Autoritatile publice vor organiza un compartiment distinct pentru
punerea in aplicare a prevederilor prezentului regulament.
Obligatiile intreprinderilor publice
Art. 8
In vederea asigurarii transparentei relatiilor financiare, intreprinderile
publice au obligatia:
a) sa isi organizeze evidenta relatiilor financiare care au loc intre ele
si autoritatile publice, astfel incat sa fie indeplinite cerintele prevazute la
art. 3;
b) sa pastreze timp de 5 ani, incepand de la inchiderea exercitiului
financiar in care fondurile publice au fost puse la dispozitie intreprinderilor
publice, informatii referitoare la relatiile financiare care au loc intre
acestea si autoritatile publice; daca acordarea fondurilor publice s-a derulat
pe mai multi ani, atunci limita de timp de 5 ani incepe de la ultimul exercitiu
financiar in care au fost primite fonduri publice;
c) sa furnizeze informatii, in maximum 15 zile lucratoare de la primirea
solicitarii din partea Consiliului Concurentei, in legatura cu relatiile
financiare existente intre ele si autoritatile publice;
d) sa comunice Consiliului Concurentei, in termen de 60 de zile de la
incheierea exercitiului financiar, indeplinirea conditiilor de incadrare in
categoriile de intreprindere publica stabilite prin prezentul regulament.
Obligatiile intreprinderilor publice care activeaza in sectorul industriei
prelucratoare
Art. 9
(1) In vederea asigurarii transparentei relatiilor financiare,
intreprinderile publice care activeaza in sectorul industriei prelucratoare si
a caror cifra de afaceri neta este mai mare decat echivalentul in lei a 250
milioane euro la sfarsitul ultimului exercitiu financiar incheiat au
urmatoarele obligatii:
a) sa isi organizeze evidenta relatiilor financiare care au loc intre ele
si autoritatile publice, astfel incat sa fie indeplinite cerintele art. 3;
b) sa pastreze timp de 5 ani informatiile referitoare la relatiile
financiare care au loc intre ele si autoritatile publice; daca acordarea
fondurilor publice s-a derulat pe mai multi ani, atunci limita de timp de 5 ani
incepe de la ultimul exercitiu financiar in care au fost primite fonduri
publice;
c) sa transmita Consiliului Concurentei, in termen de 15 zile lucratoare de
la primirea solicitarii, un raport;
d) sa transmita Consiliului Concurentei, in termen de maximum 15 zile
lucratoare de la primirea solicitarii, informatiile suplimentare necesare
pentru asigurarea transparentei relatiilor financiare care au loc intre ele si
autoritatile publice;
e) sa comunice Consiliului Concurentei, in termen de 60 de zile de la
incheierea exercitiului financiar, indeplinirea conditiilor de incadrare
stabilite prin prezentul regulament.
(2) Raportul prevazut la alin. (1) lit. c) trebuie sa cuprinda urmatoarele
informatii:
a) situatiile financiare anuale;
b) hotararile si procesele-verbale ale adunarilor generale ale actionarilor
si ale sedintelor consiliului de administratie;
c) informatii referitoare la aportul de capital social in actiuni si
modalitatea de realizare (in natura sau in numerar);
d) informatii referitoare la destinatia dividendelor platite si a
profiturilor nedistribuite;
e) informatii legate de primirea de alocatii sau subventii nerambursabile
si conditiile in care au fost primite si utilizate;
f) informatii legate de contractarea unor imprumuturi, cu precizarea
conditiilor de acordare, a ratei dobanzii si a garantiilor;
g) informatii legate de garantiile acordate de autoritatile publice pentru
imprumuturi;
h) informatii legate de apartenenta la un grup de intreprinderi;
i) informatii privind renuntarea de catre stat la sumele ce ii sunt
datorate, cum ar fi: rambursarea imprumuturilor, restituirea subventiilor
neutilizate conform conditiilor impuse de autoritatile publice, plata taxelor
si impozitelor, alte datorii similare etc.;
j) informatii privind sumele provenite din donatii si sponsorizari, precum
si modul lor de folosire.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica si intreprinderilor publice care
activeaza in sectorul industriei prelucratoare si care au filiale, persoane
juridice romane sau straine, asa cum sunt ele definite in reglementarile
privind consolidarea conturilor. In acest caz raportul prevazut la alin. (1)
lit. c) trebuie sa cuprinda, in plus, detalii asupra:
a) tuturor tranzactiilor efectuate in interiorul aceluiasi grup, cu alte
grupuri de intreprinderi publice sau tranzactii care se efectueaza direct intre
intreprinderi publice din cadrul grupului ori filiale ale acestora si
autoritati publice;
b) capitalului in actiuni, inclusiv asupra capitalului in actiuni furnizat
in mod direct de catre autoritati publice sau orice alt capital in actiuni
primit de la un grup de intreprinderi publice ori de la alte intreprinderi
publice, din interiorul sau din afara grupului respectiv.
Obligatiile intreprinderilor care beneficiaza de drepturi speciale sau
exclusive ori care presteaza servicii de interes economic general
Art. 10
(1) In vederea asigurarii transparentei financiare, intreprinderile care
beneficiaza de drepturi speciale sau exclusive ori care presteaza servicii de
interes economic general au urmatoarele obligatii:
a) sa isi stabileasca o structura organizatorica si financiara care sa
asigure tinerea unei evidente contabile separate, astfel incat sa se
evidentieze in mod clar: costurile si veniturile aferente diferitelor
activitati; detalii complete asupra metodelor prin care costurile si veniturile
sunt redistribuite/alocate diferitelor activitati; principiile contabile si
orice alte informatii legate de modul in care se tine contabilitatea separata;
b) sa pastreze timp de 5 ani informatiile privitoare la structura
financiara si organizatorica si sa le puna la dispozitie Consiliului
Concurentei in maximum 15 zile lucratoare de la primirea solicitarii;
c) sa pastreze timp de 5 ani informatiile referitoare la relatiile
financiare care au loc intre ele si autoritatile publice, daca este cazul; daca
acordarea fondurilor publice s-a derulat pe mai multi ani, atunci limita de
timp de 5 ani incepe de la ultimul exercitiu financiar in care au fost primite
fonduri publice;
d) sa comunice Consiliului Concurentei, in termen de 60 de zile de la
incheierea exercitiului financiar, indeplinirea conditiilor de incadrare ca
intreprindere care beneficiaza de drepturi speciale sau exclusive ori care
presteaza servicii de interes economic general, stabilite prin prezentul
regulament.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica intreprinderilor mentionate in
acesta, cand ele sunt supuse unor dispozitii speciale din alte acte normative,
si nici celor pentru care Romania si-a asumat anumite obligatii fata de
Comunitatile Europene si statele membre prin tratatele incheiate.
CAP. 4
Dispozitii comune si finale
Art. 11
(1) Prima raportare privind depasirea pragurilor prevazute la art. 5 si 6
se face luandu-se in calcul cifra de afaceri neta totala, realizata in ultimele
doua exercitii financiare.
(2) Transformarea in euro a cifrei de afaceri nete realizate se face
utilizandu-se cursul mediu anual de schimb lei/euro, publicat de Banca
Nationala a Romaniei.
Art. 12
(1) Consiliul Concurentei are obligatia de a nu dezvalui informatiile sau
documentele obtinute in aplicarea prezentului regulament si care au caracter de
informatii clasificate, acordat de detinatorul informatiilor in conformitate cu
prevederile Legii nr. 182/2002 privind protectia informatiilor clasificate.
(2) Aplicarea prevederilor alin. (1) nu impiedica publicarea informatiilor
generale sau a analizelor care nu contin informatii clasificate.
Art. 13
Consiliul Concurentei va transmite Comisiei Europene, la cerere, informatii
cu privire la relatiile financiare dintre autoritati si intreprinderi publice,
precum si cele referitoare la transparenta financiara in cadrul anumitor
intreprinderi.
Intrarea in vigoare a prezentului regulament
Art. 14
Prezentul regulament se pune in aplicare prin ordin al presedintelui
Consiliului Concurentei si intra in vigoare la data publicarii in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.