Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

REGULAMENT din 21 mai 2004

REGULAMENT    din 21 mai 2004

privind transparenta relatiilor financiare dintre autoritatile publice si intreprinderile publice, precum si transparenta financiara in cadrul anumitor intreprinderi

ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 525 din 10 iunie 2004


SmartCity3


    In temeiul art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si al art. 22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare, Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    Prezentul regulament reglementeaza procedurile privind asigurarea transparentei relatiilor financiare dintre autoritatile publice si intreprinderile publice, precum si transparenta financiara in cadrul anumitor intreprinderi.

    Definitii
    Art. 2
    In intelesul prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
    a) autoritati publice - Parlamentul, Presedintele Romaniei, Guvernul, autoritatile administratiei publice centrale de specialitate, autoritatile administratiei publice locale, alte autoritati publice prevazute de Constitutie;
    b) intreprindere - orice persoana fizica sau juridica, indiferent de forma de organizare, care desfasoara activitati in scop lucrativ, total ori partial;
    c) intreprindere publica - orice intreprindere asupra careia autoritatile publice pot exercita, direct sau indirect, o influenta determinanta in virtutea dreptului lor de proprietate, a participarii lor financiare ori a regulilor care guverneaza activitatea acesteia;
    d) influenta determinanta din partea autoritatilor publice - influenta posibil a fi realizata, direct sau indirect, in relatie cu o intreprindere la care aceste autoritati detin o participatie majoritara la capitalul social subscris ori pot exercita majoritatea drepturilor de vot aferente actiunilor emise sau pot sa numeasca mai mult de jumatate din numarul membrilor consiliului de administratie, personalului de conducere sau de control al intreprinderii;
    e) intreprinderi publice care activeaza in sectorul industriei prelucratoare - orice intreprindere al carei obiect principal de activitate, reprezentand cel putin 50% din totalul cifrei de afaceri anuale, se desfasoara in domeniul industriei prelucratoare. Activitatile care se includ in sectorul industriei prelucratoare sunt cele din Clasificarea activitatilor din economia nationala (CAEN), sectiunea D - Industria prelucratoare, subsectiunile DA pana la DN inclusiv;
    f) serviciu de interes economic general reprezinta acel serviciu prestat in conditii de piata, pentru care exista obligatii impuse de autoritatile publice privind accesul consumatorilor in mod nediscriminatoriu si/sau alte obligatii impuse;
    g) activitati diferite inseamna, pe de o parte, toate produsele ori serviciile pentru care au fost acordate unei intreprinderi drepturi speciale sau exclusive ori toate serviciile de interes economic general pe care o intreprindere le presteaza si, pe de alta parte, orice alt produs sau serviciu care intra in obiectul de activitate al intreprinderii;
    h) drepturile exclusive - drepturile acordate de o autoritate publica unei singure intreprinderi, prin orice instrument legislativ, de reglementare sau administrativ, de a presta un serviciu sau de a desfasura o activitate in cadrul unei zone geografice date;
    i) drepturile speciale - drepturile acordate de o autoritate publica unui numar limitat de intreprinderi, prin orice instrument legislativ, reglementar sau administrativ, care, in cadrul unei zone geografice date:
    - limiteaza la doua sau mai multe numarul intreprinderilor care sunt autorizate sa presteze un serviciu sau sa desfasoare o activitate, altfel decat conform criteriilor obiective, proportionale sau nediscriminatorii;
    - desemneaza, altfel decat conform acelorasi criterii, cateva intreprinderi concurente, autorizate pentru prestarea unui serviciu sau desfasurarea unei activitati;
    - confera avantaje uneia sau mai multor intreprinderi, altfel decat conform acelorasi criterii, care afecteaza substantial capacitatea oricarei alte intreprinderi de a presta acelasi serviciu sau de a desfasura aceeasi activitate in aceeasi zona geografica, in conditii substantial echivalente;
    j) cifra de afaceri neta cuprinde sumele provenind din vanzarea de bunuri si servicii ce intra in categoria activitatilor curente ale intreprinderii, dupa deducerea taxei pe valoarea adaugata si a altor impozite si taxe aferente;
    k) intreprindere supusa obligatiei de a tine contabilitate separata - orice intreprindere care beneficiaza de drepturi speciale sau exclusive acordate prin sau in baza unor acte normative ori care este insarcinata cu prestarea serviciilor de interes economic general pentru care primeste ajutor de stat, indiferent de forma, incluzand orice subventie, sprijin sau compensare, si care desfasoara si alte activitati.
    Art. 3
    Relatiile financiare dintre autoritatile publice si intreprinderile publice trebuie sa fie transparente, astfel incat sa se evidentieze in mod clar urmatoarele:
    a) punerea la dispozitie in mod direct a unor fonduri publice, intreprinderilor publice avute in vedere, de catre autoritatile publice;
    b) punerea la dispozitie intreprinderilor publice, prin intermediul altor intreprinderi publice sau al unor institutii financiare, a unor fonduri publice de catre autoritatile publice;
    c) utilizarea efectiva a fondurilor publice primite de catre intreprinderile publice.

    CAP. 2
    Domeniul de aplicare

    Art. 4
    Prevederile prezentului regulament se aplica relatiilor financiare dintre autoritatile publice si intreprinderile publice, in ceea ce priveste:
    a) compensarea pierderilor din activitatea de exploatare, respectiv punerea de catre autoritatile publice la dispozitie intreprinderilor publice, cu titlu gratuit, a unor sume pentru finantarea curenta sau pentru acoperirea pierderilor curente;
    b) furnizarea de capital de catre stat, respectiv punerea la dispozitie intreprinderilor publice, cu titlu gratuit, a unor sume ca aport de capital;
    c) alocarea de fonduri nerambursabile de catre autoritatile publice sau acordarea unor credite in termeni preferentiali intreprinderilor publice;
    d) acordarea de avantaje financiare intreprinderilor publice prin renuntarea la dividende sau la recuperarea oricaror sume datorate;
    e) compensatii pentru sarcinile financiare impuse de autoritatile publice.
    Art. 5
    Prezentul regulament nu se aplica relatiilor financiare dintre autoritatile publice si:
    a) Banca Nationala a Romaniei, responsabila cu elaborarea si aplicarea politicii monetare, valutare, de credit si de plati;
    b) institutiile publice de credit, in ceea ce priveste depozitele de fonduri publice plasate de catre autoritatile publice in conditii normale de piata;
    c) intreprinderile publice a caror cifra de afaceri neta, cumulata pe ultimele doua exercitii financiare, anterioare exercitiului financiar in care fondurile publice au fost alocate sau utilizate, a fost mai mica decat echivalentul in lei a 40 milioane euro. Pentru institutiile publice de credit acest prag se cifreaza la echivalentul in lei a 800 milioane euro pentru situatia financiara anuala cumulata;
    d) intreprinderile publice care activeaza in sectorul industriei prelucratoare, a caror cifra de afaceri neta este mai mica decat echivalentul in lei a 250 milioane euro la sfarsitul ultimului exercitiu financiar incheiat.
    Art. 6
    Prezentul regulament nu se aplica, de asemenea:
    a) intreprinderilor care beneficiaza de drepturi speciale si/sau exclusive sau carora le-a fost incredintata prestarea unui serviciu economic de interes general, a caror cifra de afaceri neta, cumulata pe ultimele doua exercitii financiare, precedente anului in care le-au fost acordate drepturile mentionate mai sus sau le-a fost incredintata prestarea unui serviciu economic de interes general, a fost mai mica decat echivalentul in lei a 40 milioane euro. Pentru institutiile publice de credit acest prag se cifreaza la echivalentul in lei a 800 milioane euro pentru situatia financiara anuala cumulata;
    b) intreprinderilor carora le-a fost incredintata prestarea unui serviciu de interes economic general, conform legii, daca ajutoarele de stat pe care le primesc sub orice forma, incluzand orice subventie, sprijin sau compensare, au fost fixate pe o perioada corespunzatoare, conform unei proceduri deschise, transparente si nediscriminatorii.

    CAP. 3
    Obligatiile autoritatilor publice

    Art. 7
    (1) In vederea asigurarii transparentei relatiilor financiare, autoritatile publice au obligatia:
    a) sa isi organizeze evidenta relatiilor financiare care au loc intre ele si intreprinderile publice, precum si evidenta sumelor acordate pentru fiecare intreprindere publica, astfel incat sa fie indeplinite cerintele prevazute la art. 3 lit. a) si b);
    b) sa furnizeze informatii, in maximum 15 zile lucratoare de la primirea solicitarii din partea Consiliului Concurentei, in legatura cu relatiile financiare existente intre ele si intreprinderile publice.
    (2) Autoritatile publice vor organiza un compartiment distinct pentru punerea in aplicare a prevederilor prezentului regulament.

    Obligatiile intreprinderilor publice
    Art. 8
    In vederea asigurarii transparentei relatiilor financiare, intreprinderile publice au obligatia:
    a) sa isi organizeze evidenta relatiilor financiare care au loc intre ele si autoritatile publice, astfel incat sa fie indeplinite cerintele prevazute la art. 3;
    b) sa pastreze timp de 5 ani, incepand de la inchiderea exercitiului financiar in care fondurile publice au fost puse la dispozitie intreprinderilor publice, informatii referitoare la relatiile financiare care au loc intre acestea si autoritatile publice; daca acordarea fondurilor publice s-a derulat pe mai multi ani, atunci limita de timp de 5 ani incepe de la ultimul exercitiu financiar in care au fost primite fonduri publice;
    c) sa furnizeze informatii, in maximum 15 zile lucratoare de la primirea solicitarii din partea Consiliului Concurentei, in legatura cu relatiile financiare existente intre ele si autoritatile publice;
    d) sa comunice Consiliului Concurentei, in termen de 60 de zile de la incheierea exercitiului financiar, indeplinirea conditiilor de incadrare in categoriile de intreprindere publica stabilite prin prezentul regulament.

    Obligatiile intreprinderilor publice care activeaza in sectorul industriei prelucratoare
    Art. 9
    (1) In vederea asigurarii transparentei relatiilor financiare, intreprinderile publice care activeaza in sectorul industriei prelucratoare si a caror cifra de afaceri neta este mai mare decat echivalentul in lei a 250 milioane euro la sfarsitul ultimului exercitiu financiar incheiat au urmatoarele obligatii:
    a) sa isi organizeze evidenta relatiilor financiare care au loc intre ele si autoritatile publice, astfel incat sa fie indeplinite cerintele art. 3;
    b) sa pastreze timp de 5 ani informatiile referitoare la relatiile financiare care au loc intre ele si autoritatile publice; daca acordarea fondurilor publice s-a derulat pe mai multi ani, atunci limita de timp de 5 ani incepe de la ultimul exercitiu financiar in care au fost primite fonduri publice;
    c) sa transmita Consiliului Concurentei, in termen de 15 zile lucratoare de la primirea solicitarii, un raport;
    d) sa transmita Consiliului Concurentei, in termen de maximum 15 zile lucratoare de la primirea solicitarii, informatiile suplimentare necesare pentru asigurarea transparentei relatiilor financiare care au loc intre ele si autoritatile publice;
    e) sa comunice Consiliului Concurentei, in termen de 60 de zile de la incheierea exercitiului financiar, indeplinirea conditiilor de incadrare stabilite prin prezentul regulament.
    (2) Raportul prevazut la alin. (1) lit. c) trebuie sa cuprinda urmatoarele informatii:
    a) situatiile financiare anuale;
    b) hotararile si procesele-verbale ale adunarilor generale ale actionarilor si ale sedintelor consiliului de administratie;
    c) informatii referitoare la aportul de capital social in actiuni si modalitatea de realizare (in natura sau in numerar);
    d) informatii referitoare la destinatia dividendelor platite si a profiturilor nedistribuite;
    e) informatii legate de primirea de alocatii sau subventii nerambursabile si conditiile in care au fost primite si utilizate;
    f) informatii legate de contractarea unor imprumuturi, cu precizarea conditiilor de acordare, a ratei dobanzii si a garantiilor;
    g) informatii legate de garantiile acordate de autoritatile publice pentru imprumuturi;
    h) informatii legate de apartenenta la un grup de intreprinderi;
    i) informatii privind renuntarea de catre stat la sumele ce ii sunt datorate, cum ar fi: rambursarea imprumuturilor, restituirea subventiilor neutilizate conform conditiilor impuse de autoritatile publice, plata taxelor si impozitelor, alte datorii similare etc.;
    j) informatii privind sumele provenite din donatii si sponsorizari, precum si modul lor de folosire.
    (3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica si intreprinderilor publice care activeaza in sectorul industriei prelucratoare si care au filiale, persoane juridice romane sau straine, asa cum sunt ele definite in reglementarile privind consolidarea conturilor. In acest caz raportul prevazut la alin. (1) lit. c) trebuie sa cuprinda, in plus, detalii asupra:
    a) tuturor tranzactiilor efectuate in interiorul aceluiasi grup, cu alte grupuri de intreprinderi publice sau tranzactii care se efectueaza direct intre intreprinderi publice din cadrul grupului ori filiale ale acestora si autoritati publice;
    b) capitalului in actiuni, inclusiv asupra capitalului in actiuni furnizat in mod direct de catre autoritati publice sau orice alt capital in actiuni primit de la un grup de intreprinderi publice ori de la alte intreprinderi publice, din interiorul sau din afara grupului respectiv.

    Obligatiile intreprinderilor care beneficiaza de drepturi speciale sau exclusive ori care presteaza servicii de interes economic general
    Art. 10
    (1) In vederea asigurarii transparentei financiare, intreprinderile care beneficiaza de drepturi speciale sau exclusive ori care presteaza servicii de interes economic general au urmatoarele obligatii:
    a) sa isi stabileasca o structura organizatorica si financiara care sa asigure tinerea unei evidente contabile separate, astfel incat sa se evidentieze in mod clar: costurile si veniturile aferente diferitelor activitati; detalii complete asupra metodelor prin care costurile si veniturile sunt redistribuite/alocate diferitelor activitati; principiile contabile si orice alte informatii legate de modul in care se tine contabilitatea separata;
    b) sa pastreze timp de 5 ani informatiile privitoare la structura financiara si organizatorica si sa le puna la dispozitie Consiliului Concurentei in maximum 15 zile lucratoare de la primirea solicitarii;
    c) sa pastreze timp de 5 ani informatiile referitoare la relatiile financiare care au loc intre ele si autoritatile publice, daca este cazul; daca acordarea fondurilor publice s-a derulat pe mai multi ani, atunci limita de timp de 5 ani incepe de la ultimul exercitiu financiar in care au fost primite fonduri publice;
    d) sa comunice Consiliului Concurentei, in termen de 60 de zile de la incheierea exercitiului financiar, indeplinirea conditiilor de incadrare ca intreprindere care beneficiaza de drepturi speciale sau exclusive ori care presteaza servicii de interes economic general, stabilite prin prezentul regulament.
    (2) Prevederile alin. (1) nu se aplica intreprinderilor mentionate in acesta, cand ele sunt supuse unor dispozitii speciale din alte acte normative, si nici celor pentru care Romania si-a asumat anumite obligatii fata de Comunitatile Europene si statele membre prin tratatele incheiate.

    CAP. 4
    Dispozitii comune si finale

    Art. 11
    (1) Prima raportare privind depasirea pragurilor prevazute la art. 5 si 6 se face luandu-se in calcul cifra de afaceri neta totala, realizata in ultimele doua exercitii financiare.
    (2) Transformarea in euro a cifrei de afaceri nete realizate se face utilizandu-se cursul mediu anual de schimb lei/euro, publicat de Banca Nationala a Romaniei.
    Art. 12
    (1) Consiliul Concurentei are obligatia de a nu dezvalui informatiile sau documentele obtinute in aplicarea prezentului regulament si care au caracter de informatii clasificate, acordat de detinatorul informatiilor in conformitate cu prevederile Legii nr. 182/2002 privind protectia informatiilor clasificate.
    (2) Aplicarea prevederilor alin. (1) nu impiedica publicarea informatiilor generale sau a analizelor care nu contin informatii clasificate.
    Art. 13
    Consiliul Concurentei va transmite Comisiei Europene, la cerere, informatii cu privire la relatiile financiare dintre autoritati si intreprinderi publice, precum si cele referitoare la transparenta financiara in cadrul anumitor intreprinderi.

    Intrarea in vigoare a prezentului regulament
    Art. 14
    Prezentul regulament se pune in aplicare prin ordin al presedintelui Consiliului Concurentei si intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.



SmartCity5

COMENTARII la Regulament 0/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Regulament 0 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu