ORDIN Nr. 1216
din 18 mai 2006
privind modalitatea de
derulare a programelor integrate de asistenta medicala, psihologica si sociala
pentru persoanele aflate in stare privativa de libertate,consumatoare de
droguri
ACT EMIS DE:
MINISTERUL JUSTITIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 471 din 31 mai 2006
Având în vedere dispoziţiile art. 28 alin. (7) din
Legea nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului
ilicit de droguri, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 23
alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 860/2005 pentru aprobarea Regulamentului
de aplicare a dispoziţiilor Legii nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea
traficului şi consumului ilicit de droguri, cu modificările şi completările
ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 6 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 83/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Justiţiei, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 9 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr.
63/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi
Internelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 604/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 7 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 168/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul justiţiei, ministrul administraţiei şi
internelor şi ministrul sănătăţii emit următorul
ordin:
Art. 1. - (1) Prezentul ordin
reglementează măsurile şi programele aplicate persoanelor consumatoare de
droguri, aflate în stare privativă de libertate, din aresturi şi penitenciare,
denumite în continuare consumatori.
(2) Măsurile şi programele prevăzute de prezentul
ordin pentru consumatorii majori se aplică şi consumatorilor minori, inclusiv
celor din centrele de reeducare a minorilor, în raport de particularităţile
vârstei lor. Cazurile consumatorilor minori se notifică de urgenţă, de către
conducerea unităţii, direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţie a
copilului.
(3) Consumatorilor li se aplică, după caz, măsuri de
urgenţă, programe integrate de asistenţă, precum şi măsuri de prevenire.
Art. 2. - In prezentul ordin, termenii şi expresiile de
mai jos au următorul înţeles:
a) locuri de detenţie - aresturi şi penitenciare;
b) medicul unităţii - medicul desemnat să asigure asistenţa medicală în aresturi şi
penitenciare;
c) C.P.E.C.A. - centrul
de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog din cadrul Agenţiei Naţionale
Antidrog, cel mai apropiat de locul de detenţie în care se află consumatorul.
Art. 3. - (1) La fiecare loc de detenţie trebuie
asigurată în permanenţă posibilitatea acordării de asistenţă medicală.
(2) La intrarea într-un loc de detenţie, persoana
privată de libertate primeşte informaţii cu privire la asistenţa medicală
disponibilă, în special cea de urgenţă, precum şi informaţii privind asistenţa
specifică disponibilă în cazul consumului de droguri.
(3) Persoanele private de libertate beneficiază
gratuit de tratament medical şi de medicamente din Fondul naţional unic de
asigurări sociale de sănătate, respectiv bugetul de stat, conform legii.
(4) Pe durata acordării asistenţei medicale în
sistemul public de sănătate persoanelor private de libertate, paza acestora va
fi asigurată, după caz, de personalul aresturilor sau al penitenciarelor.
Art. 4. - (1) Măsurile şi programele acordate
consumatorilor se aplică în condiţii cât mai apropiate de standardele existente
pentru persoanele aflate în stare de libertate.
(2) Examinarea medicală a consumatorilor se efectuează
cu respectarea intimităţii, cu excepţia cazurilor în care medicul solicită
supraveghere suplimentară.
(3) Fişa medicală a consumatorului se păstrează în
condiţii de confidenţialitate şi îl însoţeşte în toate locurile de detenţie în
care se află.
(4) Datele de interes pentru managementul cazului
privind consumul de droguri, cuprinse în fişa medicală, se transmit de către
medicul unităţii către C.P.E.C.A. teritorial. Accesarea şi exploatarea datelor
se fac cu respectarea prevederilor legale privind protecţia datelor personale.
Art. 5. - (1) Programele integrate de asistenţă
acordate consumatorilor se asigură, potrivit competenţelor legale, de către
personalul care acordă asistenţă medicală, psihologică sau socială, după caz,
în aresturi şi penitenciare, împreună cu personalul C.P.E.C.A.
(2) Serviciile, altele decât cele medicale, oferite în
cadrul programelor integrate de asistenţă se pot acorda şi cu participarea
furnizorilor privaţi de servicii, potrivit legii.
(3) Măsurile de urgenţă care nu se pot asigura la
locul de detenţie se asigură în sistemul public de sănătate, în cadrul
unităţilor desemnate potrivit art. 23 alin. (2) din Regulamentul de aplicare a
dispoziţiilor Legii nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi
consumului ilicit de droguri, cu modificările şi completările ulterioare,
aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 860/2005.
Art. 6. - (1) Programele integrate de asistenţă
acordate consumatorilor sunt:
a) program drog 0 de
intensitate mică - PIT 1;
b) program drog 0 - PIT 2;
c) program drog 0 cu stabilizare - PIT 3;
d) program de reducere a riscurilor asociate consumului
de droguri - PIT 4, cu formele:
(i) program substitutiv cu agonişti de opiacee;
(ii) program de schimb de seringi şi/sau alte măsuri adresate reducerii
riscurilor.
(2) Programele integrate de asistenţă se stabilesc
potrivit prevederilor cap. IV din
Regulamentul de aplicare a dispoziţiilor Legii nr. 143/2000 privind prevenirea
şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, cu modificările şi
completările ulterioare, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 860/2005.
(3) La stabilirea programelor integrate de asistenţă
se ţine cont de necesităţile multiple ale fiecărui consumator şi de specificul
locului de detenţie.
(4) Programele integrate de asistenţă derulate în
aresturi cuprind măsuri medicale şi psihologice, iar cele derulate în
penitenciare cuprind măsuri medicale, psihologice şi sociale.
Art. 7. - (1) Cu ocazia efectuării controlului medical
obligatoriu la primirea în locul de detenţie, dacă medicul unităţii suspectează
un caz de consum de droguri, acesta este obligat să aducă la cunoştinţa
consumatorului posibilitatea contactării C.P.E.C.A. în vederea realizării
evaluării pentru includerea într-un program integrat de asistenţă.
(2) După obţinerea consimţământului consumatorului,
medicul unităţii anunţă cazul conducerii unităţii în vederea contactării
C.P.E.C.A.
(3) In cazul în care persoana privată de libertate se
declară consumator de droguri într-un alt moment decât cel al examenului
medical la depunere, cazul se anunţă de îndată conducerii unităţii în vederea
contactării C.P.E.C.A.
Art. 8. - (1) C.P.E.C.A., solicitat potrivit art. 7,
desemnează o persoană din rândul managerilor de caz, care se deplasează la
locul de detenţie pentru evaluarea consumatorului, în vederea includerii lui
într-un program integrat de asistenţă.
(2) Evaluarea consumatorului se efectuează de către
managerul de caz împreună cu personalul care asigură asistenţa medicală şi
psihologică în aresturi sau, după caz, asistenţa medicală, psihologică şi
socială în penitenciare. Evaluarea se efectuează potrivit ariilor prevăzute la
art. 14 din Regulamentul de aplicare a dispoziţiilor Legii nr. 143/2000 privind
prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, cu
modificările şi completările ulterioare, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
860/2005.
(3) Ca urmare a evaluării consumatorului, managerul de
caz, după consultarea personalului prevăzut la alin. (2), stabileşte un program
integrat de asistenţă care cuprinde şi un plan individualizat de asistenţă,
potrivit art. 15 şi 16 din Regulamentul de aplicare a dispoziţiilor Legii nr.
143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de
droguri, cu modificările şi completările ulterioare, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 860/2005.
Art. 9. - (1) După întocmirea raportului de evaluare cu
propunerea programului integrat de asistenţă, managerul de caz îl prezintă
consumatorului în vederea semnării unui acord de includere în program.
(2) Consumatorul, după prezentarea raportului de
evaluare şi a programului integrat de asistenţă şi înaintea semnării acordului
de includere în program, are dreptul de a solicita acordarea de asistenţă
medicală de către un medic ales, cu suportarea cheltuielilor
aferente.
Art. 10. - (1) In cazul în care consumatorul semnează
acordul de includere în program, implementarea programului este asigurată, după
caz, de persoanele prevăzute la art. 5 alin. (1) şi (2), sub coordonarea
managerului de caz.
(2) Managerul de caz
monitorizează şi evaluează periodic implementarea programului, propunând, după
caz:
a) schimbarea programului integrat de asistenţă;
b) modificarea sau completarea planului individualizat
de asistenţă cuprins în programul integrat de asistenţă.
(3) Modificările aduse programului integrat de
asistenţă sau planului individualizat de asistenţă se fac, cu acordul
consumatorului, prin semnarea unei anexe la acordul de asistenţă medicală,
psihologică şi socială, potrivit art. 19 alin. (3) din Regulamentul de aplicare
a dispoziţiilor Legii nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului
şi consumului ilicit de droguri, cu modificările şi completările ulterioare,
aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 860/2005.
Art. 11. - In cazul în care programul integrat de asistenţă cuprinde şi prescrierea de produse
farmaceutice, acestea vor fi administrate la recomandarea medicului şi sub supravegherea
personalului medical de la locul de detenţie.
Art. 12. - (1) In cazul în care o persoană declară
medicului unităţii că are antecedente de consum de droguri, acesta anunţă cazul
conducerii unităţii în vederea contactării C.P.E.C.A.
(2) Dispoziţiile art. 8-11 se aplică în mod
corespunzător.
Art. 13. - (1) In cazul în care pentru un consumator
aflat în penitenciar a fost stabilit programul de
reducere a riscurilor asociate consumului de droguri - PIT 4, în formă de
program substitutiv cu agonişti de opiacee, se procedează după cum urmează:
a) faza de stabilizare desfăşurată în scopul
stabilirii dozei de menţinere cu agonişti se realizează în
penitenciarele-spital care au personal abilitat, potrivit legii, în tratamentul
consumatorului sau, după caz, într-o unitate medicală dintre cele desemnate
potrivit art. 23 alin. (2) din Regulamentul de aplicare a dispoziţiilor Legii
nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit
de droguri, cu modificările şi completările ulterioare, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 860/2005;
b) faza de menţinere se asigură de către medicul
unităţii la penitenciar.
(2) In vederea realizării fazei de menţinere,
penitenciarele asigură condiţiile de păstrare, depozitare şi vehiculare a metadonei,
potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
(3) In cazul în care pentru un consumator aflat în
arest a fost stabilit programul de reducere a riscurilor asociate consumului de droguri - PIT 4, în formă de program substitutiv cu
agonişti de opiacee, iar condiţiile medicale existente nu sunt suficiente, faza
de stabilizare şi de menţinere se asigură într-o unitate medicală dintre cele
desemnate potrivit art. 23 alin. (2) din Regulamentul de aplicare a
dispoziţiilor Legii nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi
consumului ilicit de droguri, cu modificările şi completările ulterioare,
aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 860/2005.
Art. 14. - In cazul în care consumatorul se află în
situaţii de urgenţă, personalul care ia contact cu acesta este obligat să
anunţe de îndată conducerea unităţii în vederea transportării de urgenţă a
pacientului la cea mai apropiată unitate medicală dintre cele desemnate
potrivit art. 23 alin. (2) din Regulamentul de aplicare a dispoziţiilor Legii
nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit
de droguri, cu modificările şi completările ulterioare, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 860/2005.
Art. 15. - In cazul în care o persoană prezintă sindrom
de abstinenţă (sevraj), se procedează după cum urmează:
a) dacă medicul unităţii nu este abilitat să trateze
consumatorul, acesta va lua măsuri medicale minime şi, după caz, va contacta
C.P.E.C.A. în vederea asigurării măsurilor medicale necesare şi desemnării unui
manager de caz sau managerul de caz, pentru situaţia în care acesta este deja
desemnat;
b) dacă medicul unităţii este abilitat să trateze
consumatorul, va lua măsurile necesare reducerii simptomelor de sevraj.
Art. 16. - In cazul în care, la primirea consumatorului
la locul de detenţie, acesta declară faptul că este inclus într-un program
integrat de asistenţă, comandantul unităţii notifică C.P.E.C.A. în vederea
asigurării continuării programului. Notificarea se face de îndată în cazul în
care programul de asistenţă acordat consumatorului este PIT 4, în formă de
program substitutiv cu agonişti de opiacee.
Art. 17. - In cazul în care consumatorul
inclus într-un program de asistenţă este transferat într-un alt loc de
detenţie, conducerea unităţii notifică C.P.E.C.A. din cadrul căruia este
desemnat managerul de caz, în vederea contactării C.P.E.C.A. de la noul loc de
detenţie, pentru preluarea cazului.
Art. 18. - In cazul în care consumatorul inclus într-un
program integrat de asistenţă părăseşte locul de detenţie, comandantul unităţii
notifică C.P.E.C.A. din cadrul căruia este desemnat managerul de caz, în
vederea continuării programului în stare de libertate. Notificarea se face de
îndată în cazul în care programul de asistenţă acordat consumatorului este PIT
4, în formă de program substitutiv cu agonişti de opiacee.
Art. 19. - (1) Măsurile de prevenire a consumului
ilicit de droguri constau în activităţi de informare, educare, comunicare,
sensibilizare, câştigarea de abilităţi etc, adresate tuturor categoriilor de
persoane aflate în stare privativă de libertate.
(2) Activităţile prevăzute la alin. (1) pot consta în:
a) furnizarea, la intrarea în
aresturi şi penitenciare, a unor informaţii generale cu privire la riscurile
existente în cazul consumului de droguri;
b) organizarea în penitenciare de acţiuni de
informare, educare, comunicare asupra riscului consumului de droguri, precum şi
al contactării de boli infecţioase (HIV, hepatită B şi C etc.) ca urmare a
acestuia;
c) organizarea în penitenciare de grupuri de lucru sau
de programe specifice cu invitarea unor specialişti din cadrul Agenţiei Naţionale Antidrog sau al
altor instituţii publice specializate, precum şi din organizaţii
neguvernamentale autorizate;
d) organizarea în penitenciare de programe speciale
pentru persoanele cu antecedente de consum;
e) alte acţiuni specifice.
Art. 20. - Măsurile de prevenire se dispun în funcţie
de specificul locului de detenţie şi se realizează de către personalul acestuia
în colaborare cu C.P.E.C.A., serviciile de protecţie a victimelor şi
reintegrare socială a infractorilor, alte servicii publice, precum şi
asociaţii, fundaţii, alte forme organizate ale societăţii civile, persoane
fizice şi juridice autorizate, precum şi organisme internaţionale.
Art. 21. - Măsurile şi programele acordate
consumatorilor se asigură de către personalul care acordă asistenţă medicală,
psihologică sau socială la locurile de detenţie, cu formare iniţială sau
continuă în domeniul drogurilor.
Art. 22. - Prezentul ordin intră în vigoare la 30 de
zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 23. - In termen de 60 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentului ordin, inspectorul general al Poliţiei Române aprobă
prin dispoziţie lista cu aresturile în care vor fi depuşi consumatorii de
droguri.
Art. 24. - Administraţia Naţională a Penitenciarelor şi
unităţile din subordine, Inspectoratul General al Poliţiei Române şi unităţile
din subordine, Agenţia Naţională Antidrog şi centrele de prevenire, evaluare şi
consiliere din subordine, Ministerul Sănătăţii şi unităţile medicale dintre
cele desemnate potrivit art. 23 alin. (2) din Regulamentul de aplicare a
dispoziţiilor Legii nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi
consumului ilicit de droguri, cu modificările şi completările ulterioare,
aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 860/2005, vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
p. Ministrul justiţiei,
Katalin-Barbara Kibedi,
secretar de stat
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Ministrul sănătăţii,
Gheorghe Eugen Nicolăescu