ORDIN Nr. 1222
din 8 octombrie 2008
privind aprobarea
Instructiunilor pentru organizarea si desfasurarea licitatiilor publice pentru
atribuirea contractelor de inchiriere a unor bunuri imobile, proprietate
publica a statului, aflate in administrarea Administratiei Nationale „Apele
Romane", a Contractului-cadru de inchiriere a bunurilor imobile aflate in
proprietatea publica a statului si in administrarea Administratiei Nationale
„Apele Romane", precum si a Listei cuprinzand bunurile imobile propuse
spre inchiriere si durata inchirierii
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MEDIULUI SI DEZVOLTARII DURABILE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 867 din 22 decembrie 2008
In baza prevederilor art. 4 din Hotărârea Guvernului
nr. 632/2007 privind aprobarea închirierii unor bunuri, proprietate publică a
statului, aflate în administrarea Administraţiei Naţionale „Apele Române",
cu modificările ulterioare,
în temeiul art. 5 alin. (7) din Hotărârea Guvernului
nr. 368/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi
Dezvoltării Durabile, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul mediului şi dezvoltării durabile emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Instrucţiunile pentru organizarea
şi desfăşurarea licitaţiilor publice pentru atribuirea contractelor de
închiriere a unor bunuri imobile, proprietate publică a statului, aflate în
administrarea Administraţiei Naţionale „Apele Române", prevăzute în anexa
nr. 1.
Art. 2. - Se aprobă Contractul-cadru de închiriere a
bunurilor imobile aflate în proprietatea publică a statului şi în administrarea
Administraţiei Naţionale „Apele Române", prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 3. - Se aprobă Lista cuprinzând bunurile imobile
propuse spre închiriere şi durata închirierii, prevăzută în anexa nr. 3.
Art. 4. -Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 5. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul mediului si dezvoltării durabile,
Attila Korodi
ANEXA Nr. 1
INSTRUCŢIUNI
pentru organizarea şi desfăşurarea licitaţiilor
publice pentru atribuirea contractelor de închiriere a unor bunuri imobile, proprietate publică a
statului, aflate în administrarea Administraţiei Naţionale „Apele Române"
Art. 1. - Prezentele instrucţiuni reglementează
procedura de închiriere a bunurilor imobile, respectiv terenuri situate în
albiile minore ale cursurilor de apă, malurile acestora şi cuvetele lacurilor,
precum şi imobile construcţii, proprietate publică a statului, aflate în
administrarea Administraţiei Naţionale „Apele Române", prin direcţiile de
ape din subordine.
Art. 2. - Persoanele juridice sau persoanele fizice pot realiza, în interes privat, construcţii
provizorii pe terenurile aparţinând domeniului public al statului, aflate în
administrarea Administraţiei Naţionale „Apele Române", numai cu
respectarea prevederilor legale specifice domeniului gospodăririi apelor şi al
ariilor naturale protejate, respectiv a celor privind autorizarea executării
lucrărilor de construcţii, şi a reglementărilor privind documentaţiile
urbanistice aprobate, cu avizul prealabil al Administraţiei Naţionale „Apele
Române".
Art. 3. - Direcţia de ape care deţine în administrare
bunurile imobile pe care doreşte să le închirieze iniţiază procedura de
închiriere, prin întocmirea referatului de oportunitate şi a caietului de
sarcini, denumite împreună documentaţia de închiriere.
Art. 4. - (1) Referatul de oportunitate cuprinde în mod
obligatoriu următoarele:
a) descrierea bunului care urmează a fi închiriat,
inclusiv situaţia juridică a acestuia;
b) motivele de ordin economic şi social, după caz,
care justifică încheierea contractului de închiriere;
c) precizarea expresă a activităţii pentru care se
solicită încheierea contractului de închiriere;
d) durata închirierii;
e) nivelul minim al chiriei propuse;
f) alte consideraţii ce fundamentează oportunitatea
încheierii contractului de închiriere.
(2) Stabilirea cuantumului chiriei minime de la care va
fi pornită licitaţia se realizează pe baza expertizei gradului de folosinţă a
bunului imobil.
Art. 5. - Caietul de sarcini conţine în mod obligatoriu
următoarele:
a) datele de identificare ale titularului dreptului de
administrare;
b) descrierea bunului imobil care face obiectul
închirierii, inclusiv situaţia juridică a acestuia;
c) condiţiile şi regimul de exploatare a bunului
închiriat;
d) obiectivele de ordin economic şi social, după caz,
urmărite de titularul dreptului de administrare;
e) criteriul de selecţie utilizat;
f) cerinţe privind calificarea ofertanţilor, respectiv:
1. înregistrarea la oficiul registrului comerţului,
actul constatator al existenţei persoanei juridice sau
actul de identitate al persoanei fizice;
2. cifra de afaceri minimă pe anul anterior celui în
care se iniţiază procedura, în cazul persoanelor juridice;
3. solvabilitatea patrimonială şi lichiditatea
generală;
4. certificatul fiscal;
5. cazierul fiscal şi cazierul
judiciar, unde este cazul;
6. nu se află în litigiu cu titularul dreptului de
administrare sau de folosinţă gratuită;
g) destinaţia bunurilor care fac obiectul închirierii;
h) interdicţia subînchirierii sau cesionării bunului
fără acordul titularului dreptului de administrare sau de folosinţă gratuită;
i) durata închirierii, care nu va putea depăşi 10 ani;
j) posibilitatea prelungirii duratei contractului de
închiriere pe bază de act adiţional, pentru încă maximum 10 ani;
k) chiria minimă;
l) contractul de locaţiune, cu
clauzele specifice adaptate în funcţie de bunul închiriat;
m) cuantumul garanţiei de participare;
n) facilităţi suplimentare;
o) perioada de valabilitate a ofertei;
p) garanţia de bună execuţie.
Art. 6. - Documentaţia de închiriere se întocmeşte de
către direcţia de ape în două exemplare şi se înaintează Administraţiei
Naţionale „Apele Române", în vederea aprobării acesteia.
Art. 7. - (1) Documentaţia de închiriere se verifică şi
se analizează de către comisia constituită în acest scop prin decizie a
directorului general al Administraţiei Naţionale „Apele Române".
Propunerile comisiei se înaintează Consiliului de conducere al Administraţiei
Naţionale „Apele Române", în vederea aprobării documentaţiei de
închiriere.
(2) Comisia nu va aviza
documentaţia de închiriere în situaţia în care nu există informaţiile privind
situaţia juridică a imobilului sau imobilul este supus unor sarcini, privilegii
ori condiţii legale.
Art. 8. - (1) Termenul de analizare şi aprobare a
documentaţiei de închiriere este de 30 de zile de la data înregistrării
acesteia la Administraţia Naţională „Apele Române" sau, după caz, de la
data completării documentaţiei de atribuire.
(2) In situaţia în care comisia de analiză a
documentaţiei de închiriere consideră că este necesară completarea acesteia, va
comunica direcţiei de ape să transmită datele/actele solicitate, în termen de
cel mult 10 zile de la comunicare.
(3) Documentaţia de închiriere aprobată se transmite
direcţiei de ape în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data aprobării.
Art. 9. - (1) Caietul de sarcini, după aprobare, va fi
pus în vânzare de către direcţia de ape la sediul său şi/sau în alte locuri
stabilite de către aceasta şi prevăzute în anunţul publicitar.
(2) Preţul de vânzare al caietului de sarcini se
stabileşte de către direcţia de ape, prin decizie a conducătorului acesteia.
Art. 10. - (1) Inchirierea bunurilor imobile aflate în
proprietate publică a statului şi în administrarea Administraţiei Naţionale
„Apele Române" se realizează prin licitaţie publică, potrivit prevederilor
prezentelor instrucţiuni, organizată de direcţia de ape care deţine în administrare
bunurile imobile pe care doreşte să le închirieze.
(2) La licitaţia publică poate participa orice
persoană fizică sau juridică de drept privat, română sau străină, care depune o
ofertă, care cumpără caietul de sarcini şi care constituie garanţia de
participare.
(3) Inchirierea se face pe baza unui contract prin care
direcţia de ape transmite unei alte persoane, pentru o perioadă de până la 10
ani, dreptul de folosinţă temporară, totală sau parţială, asupra bunurilor
prevăzute la alin.(1), în schimbul unei sume de bani, denumită chirie.
Art. 11. - (1) Direcţia de ape, după aprobarea
documentaţiei de închiriere, va publica anunţul licitaţiei publice într-un
cotidian local şi în unul naţional, precum şi pe site-ul propriu, cu cel puţin
20 de zile înainte de data fixată pentru organizarea licitaţiei.
(2) Anunţul de participare conţine:
a) informaţii generale privind titularul dreptului de administrare;
b) obiectul şi durata închirierii;
c) condiţiile de participare;
d) cuantumul şi forma garanţiei de participare;
e) descrierea succintă a bunului ce urmează a fi
închiriat;
f) data, locul şi ora limită de primire a ofertelor;
g) data şi locul deschiderii
acestora;
h) modul de obţinere a caietului de sarcini, preţul
acestuia şi modalităţile de plată;
i) durata în care ofertanţii rămân angajaţi prin
termenii ofertelor lor.
(3) Ofertele trebuie depuse în termen de 20 de zile
calendaristice de la publicarea anunţului de
participare.
(4) Oferta trebuie să cuprindă detaliat toate
condiţiile prevăzute în caietul de sarcini.
Art. 12. - (1) Garanţia de participare este
obligatorie.
(2) Valoarea garanţiei de participare la licitaţia de
închiriere va fi de 10% din valoarea de pornire a chiriei anuale pentru bunul
ce face obiectul licitaţiei.
(3) Garanţia de participare la licitaţia de închiriere
se restituie în cazul ofertanţilor a căror ofertă nu a fost declarată
câştigătoare, în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data semnării
contractului de închiriere.
Art. 13. - (1) Ofertanţii transmit ofertele în două
plicuri sigilate, unul exterior şi unul interior. Ofertele vor fi înregistrate,
în ordinea primirii lor, într-un registru special, ţinut de direcţia de ape.
Fiecare participant poate depune o singură ofertă.
(2) Pe plicul exterior se va indica bunul propus spre
închiriere prin licitaţie publică, pentru care este depusă oferta. Plicul
exterior trebuie să conţină următoarele documente:
a) garanţia de participare;
b) dovada cumpărării caietului de sarcini;
c) fişa cu informaţii generale ale ofertantului;
d) declaraţia de participare;
e) documente care dovedesc calităţile şi capacităţile
ofertanţilor, conform cerinţelor caietului de sarcini.
(3) Pe plicul interior se înscriu denumirea
ofertantului, precum şi sediul social/domiciliul acestuia. Acest plic va
conţine oferta tehnico-economică propriu-zisă.
(4) Nu se admit oferte telefonice, telegrafice, prin
fax, e-mail, poştă sau curierat.
(5) Plicurile sigilate vor fi predate comisiei de
evaluare în ziua fixată pentru deschiderea lor.
Art. 14. - (1) Componenţa comisiei de evaluare de la
nivelul direcţiei de ape se stabileşte de către Administraţia Naţională „Apele
Române", prin decizie a conducătorului acesteia.
(2) Comisia de evaluare este formată din 5 membri,
dintre care unul este preşedintele comisiei. Din comisie face parte cel puţin
un salariat al Administraţiei Naţionale „Apele Române". De asemenea, vor
fi desemnaţi 2 membri supleanţi şi un secretar. Secretarul nu are drept de vot.
(3) Prin decizie a conducătorului Administraţiei
Naţionale „Apele Române" se stabileşte remunerarea membrilor comisiei de
licitaţie sau ai celei de soluţionare a contestaţiilor.
Art. 15. - (1) Membrii comisiei
de evaluare care sunt soţ/soţie, rude sau afini până la gradul al patrulea
inclusiv cu persoanele fizice ori cu asociaţii, acţionarii, precum şi cu
administratorii sau cenzorii societăţilor comerciale participante la licitaţia
publică nu pot fi membri ai comisiei de evaluare.
(2) Membrii comisiei de evaluare sunt obligaţi să dea
o declaraţie de compatibilitate, imparţialitate şi confidenţialitate, pe
propria răspundere, după deschiderea plicurilor exterioare, care se va păstra
la dosarul închirierii.
(3) In situaţia în care membrii comisiei de evaluare
constată că se află în una dintre situaţiile de incompatibilitate prevăzute la
alin. (1), aceştia sunt obligaţi să îl anunţe imediat pe preşedintele comisiei
de evaluare, care dispune înlocuirea persoanei incompatibile cu unul dintre
membrii supleanţi.
Art. 16. - (1) Atribuţiile comisiei de evaluare sunt:
a) selectarea ofertelor pe baza datelor, informaţiilor
şi documentelor cuprinse în plicul exterior;
b) întocmirea listei cuprinzând candidaţii admişi
pentru prezentarea ofertei tehnico-economice şi comunicarea acesteia;
c) analizarea şi evaluarea ofertelor tehnico-economice
pe baza criteriilor de evaluare stabilite prin caietul de sarcini;
d) întocmirea raportului de evaluare;
e) întocmirea proceselor-verbale
prevăzute de prezentele instrucţiuni;
f) desemnarea câştigătorului licitaţiei publice;
g) în cazuri justificate, elaborarea unei propuneri de
anulare a licitaţiei.
(2) Secretarul comisiei de evaluare redactează
Procesele-verbale prevăzute de prezentele instrucţiuni.
(3) Deciziile comisiei de evaluare se validează de
către conducătorul titularului dreptului de administrare.
Art. 17. - (1) Comisia de evaluare este legal întrunită
numai în prezenţa tuturor membrilor. In cazul în care, din motive obiective sau
în caz de incompatibilitate, un membru al comisiei nu poate fi prezent, acesta
va fi înlocuit cu unul dintre cei 2 membri supleanţi.
(2) Deciziile comisiei de evaluare se adoptă cu votul a
două treimi din numărul membrilor.
Art. 18. - (1) Pentru
desfăşurarea procedurii licitaţiei publice este obligatorie participarea a cel
puţin 2 ofertanţi pentru fiecare bun propus spre închiriere.
(2) La şedinţa de deschidere a plicurilor exterioare
pot participa reprezentanţii împuterniciţi ai ofertanţilor pentru bunul licitat.
(3) După deschiderea plicurilor exterioare, comisia
de evaluare elimină ofertele care nu conţin totalitatea documentelor şi datelor
cerute la art. 13 alin. (2) şi întocmeşte un proces-verbal care va fi semnat de
membrii comisiei de evaluare. Acest proces-verbal se face public prin afişare
la sediul locatorului, imediat după semnare.
(4) Pentru continuarea desfăşurării procedurii de
licitaţie este necesar ca după deschiderea plicurilor exterioare cel puţin două
oferte să fie acceptate, în caz contrar procedura de licitaţie urmând să fie
refăcută în condiţiile prevăzute la art. 21.
(5) La şedinţa de deschidere a plicurilor interioare
pot participa ofertanţii acceptaţi pentru bunul licitat.
(6) După deschiderea plicurilor interioare, comisia
de evaluare întocmeşte un proces-verbal semnat de membrii comisiei de evaluare
şi de ofertanţii prezenţi.
Art. 19. - (1) Comisia de evaluare analizează ofertele
tehnico-economice din plicurile interioare şi alege oferta cea mai bună din
punctul de vedere al îndeplinirii criteriilor de
evaluare precizate în caietul de sarcini.
(2) Pe baza evaluării ofertelor, comisia de evaluare
întocmeşte raportul de evaluare care va cuprinde descrierea procedurii de
închiriere şi operaţiunile de evaluare, elementele esenţiale ale ofertelor
depuse şi motivele alegerii ofertantului câştigător sau, în cazul în care nu a
fost desemnat câştigător niciun ofertant, cauzele respingerii. Raportul de
evaluare va primi de îndată număr de înregistrare.
(3) Comisia de evaluare procedează
în termen de maximum două zile la informarea tuturor ofertanţilor despre
rezultatul licitaţiei.
Art. 20. - (1) Ofertanţii pot face contestaţie privind
eventualele încălcări ale dispoziţiilor prezentelor instrucţiuni.
(2) Termenul de depunere a contestaţiilor
este de maximum două zile de la data primirii înştiinţării privind rezultatul
licitaţiei publice. Contestaţiile se depun la sediul locatorului.
(3) Contestaţiile vor fi soluţionate, în maximum două
zile lucrătoare, de către o comisie de soluţionare a contestaţiilor constituită
la nivelul fiecărei direcţii de ape, compusă din 3 (trei) membri, dintre care
unul este preşedintele comisiei. Comisia va avea un secretar care nu are drept
de vot şi 2 membri supleanţi. Membrii, membrii supleanţi şi secretarul sunt
desemnaţi din rândul altor salariaţi decât cei care fac parte din comisia de
evaluare. Componenţa fiecărei comisii se stabileşte de către Administraţia
Naţională „Apele Române", la propunerea direcţiilor de ape, prin decizie a
conducătorului acesteia, în maximum două zile de la data deschiderii plicurilor
exterioare. Din comisie face parte un salariat al Administraţiei Naţionale
„Apele Române". Prin aceeaşi decizie se va stabili remuneraţia membrilor
comisiei de soluţionare a contestaţiei.
(4) Comisia de soluţionare a
contestaţiilor decide cu privire la oportunitatea suspendării procedurii de
atribuire a contractelor de închiriere.
(5) Rezultatul soluţionării contestaţiilor va fi
comunicat contestatarului şi celorlalţi participanţi, în termen de două zile
lucrătoare de la soluţionare.
Art. 21. - (1) In cazul în care licitaţia publică nu a
condus la desemnarea unui câştigător, se va consemna această situaţie într-un
proces-verbal, iar în termen de 20 de zile se va organiza o nouă licitaţie.
(2) Dacă în urma organizării
unei noi licitaţii, în condiţiile prevăzute la alin. (1), au fost depuse cel
puţin două oferte, dar numai una a fost acceptată, contractul de închiriere se
poate încheia cu ofertantul a cărui ofertă a fost acceptată, în condiţiile în
care oferta tehnico-economică îndeplineşte criteriile minime prevăzute în caietul
de sarcini.
Art. 22. - (1) Contractul de închiriere se semnează în
maximum 5 zile de la împlinirea termenului de contestare sau de la soluţionarea
irevocabilă a contestaţiei, dacă o asemenea cale de atac a fost formulată, şi
intră în vigoare la data constituirii garanţiei de bună execuţie, dar nu mai
târziu de 10 zile de la data semnării.
(2) Garanţia de participare pentru
ofertantul/ofertanţii desemnat/desemnaţi câştigători se restituie în termen de
maximum 10 zile lucrătoare de la data constituirii garanţiei de bună execuţie.
(3) Garanţia de participare la licitaţie se pierde în
cazul în care nu se perfectează contractul de închiriere din culpa ofertantului
desemnat câştigător.
(4) In cazul nesemnării contractului de închiriere din
culpa exclusivă a ofertantului desemnat câştigător sau în cazul neconstituirii
garanţiei de bună execuţie în termenul prevăzut la alin. (1), locatorul încheie
contractul cu ofertantul clasat pe locul următor.
Art. 23 - (1) Contractul de închiriere va cuprinde în
mod obligatoriu prevederile din contractul-cadru, clauzele din caietul de
sarcini, precum şi alte clauze convenite de părţile contractante, în
completarea celor din caietul de sarcini şi fără să contravină prevederilor
legale şi obiectivelor închirierii.
(2) Contractele de închiriere încheiate cu
nerespectarea prevederilor din caietul de sarcini, referitoare la preţ, durată
şi destinaţie, sunt lovite de nulitate.
(3) Direcţia de ape are obligaţia de a asigura
păstrarea documentelor care stau la baza încheierii contractului de închiriere
timp de 5 ani de la data încetării contractului.
(4) Direcţia de ape are obligaţia înregistrării
contractului de închiriere încheiat pe o durată mai mare de 3 (trei) ani în
cartea funciară a imobilului.
ANEXA Nr. 2
CONTRACT-CADRU DE ÎNCHIRIERE
a bunurilor imobile aflate în proprietatea publică a
statului şi în administrarea Administraţiei Naţionale „Apele Române"
I. Părţile
contractante
(titularul dreptului de administrare)
.................................................., cu sediul în
localitatea............................... judeţul/sectorul
................................,
str....................................................... nr..........,
cont..............nr....................., deschis la.................., cod fiscal nr............., reprezentat/reprezentată
prin........................., având funcţia
de................................., în calitate de
locator,
şi
............................................,
cu sediul în localitatea......................., judeţul/sectorul......................, str.......................................................nr..........,
înregistrată la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului
sub nr............................din......................., cont
nr............................, deschis la................................, cod fiscal ..............................., reprezentată prin
............................., având funcţia de........................., sau (numele persoanei fizice şi datele de
identificare) ...................................................................,
în calitate de locatar,
au convenit încheierea prezentului contract de
închiriere.
II. Obiectul contractului
Art. 1. - Locatorul se obligă să asigure locatarului
folosinţa bunului imobil.................................., situat în.............................,
având datele de identificare prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul contract-cadru de închiriere.
Art. 2. - (1) Locatorul predă locatarului bunul imobil
închiriat la data de..................
(2) Predarea-primirea bunului imobil
închiriat se va consemna în procesul-verbal de predare-primire care va fi
încheiat, datat, semnat şi ştampilat de părţile contractante, menţionându-se
totodată starea fizică a imobilului, dotările şi utilităţile de care acesta
beneficiază în momentul predării-primirii.
III. Scopul contractului
Art. 3. - Bunul imobil închiriat este dat în folosinţa
locatarului pentru (destinaţia) .............................................
IV. Durata contractului
Art. 4. - Prezentul contract de închiriere-cadru se încheie pe o perioadă de.............luni/ani, cu începere de la data
de...................şi până la data de.................
Art. 5. - (1) Contractul de închiriere poate fi
prelungit prin acordul părţilor, pentru o perioadă egală cu durata sa iniţială.
(2) Intenţia de prelungire se
notifică de către locatar cu cel puţin 60 de zile înainte de expirarea duratei
de închiriere.
V. Preţul
contractului şi modalităţile de plată
Art. 6. - Locatarul datorează locatorului o chirie
anuală care va fi actualizată prin indexare cu indicele de inflaţie aferent
anului precedent.
Art. 7. - Preţul închirierii - chiria - este
de..........lei/m2/lună/fără
TVA.
Art. 8. - Plata chiriei se face lunar, în cel mult 15
zile de la recepţionarea facturii de către locatar.
VI. Clauza penală
Art. 9. -In cazul neexecutării obligaţiei de plată
prevăzute la art. 8, se percep penalităţi de întârziere de 0,1% pentru fiecare
zi de întârziere, cu decontarea prioritară a valorii penalităţilor de
întârziere, pentru sumele scadente, indiferent de instrucţiunile de pe ordinul
de plată.
Art. 10. - Cuantumul penalităţilor de întârziere în
decontarea debitelor restante va putea depăşi cuantumul sumei asupra căreia sunt
calculate.
VII. Drepturile şi obligaţiile părţilor
Art. 11. - Locatorul are dreptul:
a) să primească chiria în condiţiile şi în termenele
stabilite la art. 6-8;
b) să controleze executarea obligaţiilor locatarului
şi respectarea condiţiilor închirierii;
c) să verifice şi să constate, lunar sau ori de câte
ori este nevoie, starea integrităţii bunului care face obiectul închirierii şi
dacă acesta este folosit conform scopului pentru care a fost încheiat
contractul de închiriere, fără a stânjeni folosinţa bunului imobil de către
locatar;
d) să modifice în mod unilateral contractul de
închiriere, din motive excepţionale, legate de interesul naţional sau local, cu
condiţia notificării locatarului.
Art. 12. - Locatorul se obligă:
a) să predea bunul imobil închiriat, precum şi toate
accesoriile sale în starea corespunzătoare destinaţiei în vederea căreia a fost
închiriat;
b) să garanteze pentru liniştita şi utila folosinţă a
bunului imobil închiriat, fiind răspunzător faţă de locatar pentru evicţiune şi
pentru viciile ascunse ale lucrului;
c) să depună diligente, la cererea şi împreună cu
locatarul, pentru obţinerea oricăror avize necesare întrebuinţării în bune
condiţii a bunului, conform destinaţiei stabilite prin prezentul contract.
Art. 13. - Locatarul are dreptul:
a) să primească bunul imobil închiriat, precum şi toate
accesoriile sale în starea corespunzătoare destinaţiei în vederea căreia a fost
închiriat;
b) să folosească bunul închiriat conform destinaţiei
stabilite prin prezentul contract. Art. 14. - Locatarul se obligă:
a) să întrebuinţeze, pe toată durata închirierii, bunul
imobil ca un bun proprietar, cu bună-credinţă şi potrivit destinaţiei stabilite
prin contract, purtând răspunderea pentru toate pagubele produse din culpa sa;
b) să suporte, pe toată durata contractului,
cheltuielile referitoare la utilităţile consumate pentru folosinţa bunului
imobil închiriat, respectiv..................;
c) să execute la timp şi în bune condiţii lucrările de
întreţinere şi reparaţii normale ce îi incumbă, în vederea menţinerii bunului
imobil închiriat în starea în care l-a primit în momentul încheierii contractului;
d) să plătească chiria la termenul stipulat în
contract, precum şi contravaloarea utilităţilor în termen de 15 zile de la data
recepţionării facturii;
e) să răspundă pentru distrugerea totală sau parţială a
bunului imobil închiriat, care se datorează culpei sale;
f) să permită locatorului să controleze modul în care
este utilizat bunul imobil închiriat şi starea acestuia, la termenul stabilit
în contract;
g) să nu aducă modificări bunului imobil închiriat
decât cu acordul prealabil, în scris, al locatorului şi cu respectarea
prevederilor legale privind autorizaţia de construire;
h) să restituie bunul imobil la încetarea contractului
în starea în care l-a primit, conform procesului-verbal de predare-primire,
luându-se în considerare gradul normal de uzură, şi liber de orice sarcini şi
să suporte toate cheltuielile necesare aducerii imobilului închiriat la
standardul la care a fost primit spre închiriere;
i) să răspundă integral pentru deteriorările aduse
spaţiului de către persoanele aduse de acesta în spaţiu, precum prepuşii,
vizitatorii etc;
j) să execute la timp şi în condiţii optime reparaţiile
locative, de întreţinere a imobilului închiriat, inclusiv ale instalaţiilor
accesorii acestuia care permit furnizarea utilităţilor;
k) să suporte cheltuielile apărute ca urmare a unor
efecte neprevăzute iniţial asupra bunului care face obiectul (această prevedere
se dezvoltă de la caz la caz, în funcţie de natura bunului care face obiectul
închirierii);
l) alte obligaţii, conform
cerinţelor specifice ale caietului de sarcini.
VIII. Garanţii
pentru executarea contractului de închiriere
Art. 15. -In scopul garantării îndeplinirii întocmai a
obligaţiei de plată a chiriei, precum şi a obligaţiei de reparare a oricărui
prejudiciu suferit de locator prin neîndeplinirea sau îndeplinirea defectuoasă
de către locatar a obligaţiilor prevăzute în prezentul contract, locatarul se
obligă să constituie, prin scrisoare de garanţie bancară, în termen de 10 zile
de la încheierea prezentului contract, o garanţie de bună execuţie.
Art. 16. - (1) Locatorul poate executa garanţia de bună
execuţie, fără nicio formalitate prealabilă, în cazul în care locatarul nu îşi
îndeplineşte obligaţiile contractuale.
(2) In cazul executării scrisorii de garanţie bancară,
locatarul are obligaţia reconstituirii acesteia la valoarea iniţială, în termen
de 15 zile de la data executării, sub sancţiunea rezilierii de drept a
contractului.
(3) Toate comisioanele şi spezele bancare, precum şi
alte cheltuieli necesare executării garanţiei de bună execuţie se suportă de
către locatar.
Art. 17. - Pentru anul calendaristic 2008 garanţia de
bună execuţie este de......lei, reprezentând 30% din valoarea pentru anul 2008
a contractului, şi se pune la dispoziţie locatorului în termen de 10 zile de la data încheierii contractului de închiriere.
Art. 18. - Pentru fiecare dintre anii următori,
garanţia este de 30% din chiria aferentă anului precedent şi se pune la
dispoziţie locatorului până la data de 31 ianuarie a anului pentru care se
constituie garanţia.
IX. Răspunderea
contractuală
Art. 19. - Pentru neîndeplinirea sau îndeplinirea
necorespunzătoare a obligaţiilor prevăzute în prezentul contract, părţile
răspund potrivit prevederilor legale şi dispoziţiilor contractuale.
Art. 20. - Partea în culpă se
obligă să plătească despăgubiri proporţionale cu paguba suferită de cealaltă
parte pentru nerespectarea parţială sau totală ori pentru îndeplinirea defectuoasă
a clauzelor contractuale.
X. Rezilierea contractului
Art. 21. - (1) Neexecutarea/Executarea necorespunzătoare a obligaţiilor asumate de către una dintre
părţi dă dreptul părţii lezate să ceară rezilierea contractului şi să pretindă
daune-interese.
(2) Rezilierea nu va avea niciun efect asupra
obligaţiilor deja scadente între părţi.
Art. 22. -In cazul în care s-a
depăşit termenul de plată a chiriei şi a contravalorii utilităţilor cu 90 de
zile de la data scadenţei sau în cazul nerespectării unei clauze asumate de
locatar, prezentul contract se consideră reziliat de către locator, fără punere
în întârziere, fără alte formalităţi şi fără intervenţia instanţei de judecată.
XI. Forţa majoră
Art. 23. - (1) Părţile convin să fie exonerate de răspundere
pentru neîndeplinirea obligaţiilor asumate prin prezentul contract, atunci când
această neîndeplinire este urmare a intervenţiei unui caz de forţă majoră.
(2) Forţa majoră invocată va fi comunicată celeilalte
părţi în scris, în termen de 5 zile de la apariţie, de către partea interesată,
şi este opozabilă numai dacă este atestată de o autoritate competentă în raport
cu natura evenimentului.
(3) Locatarul este obligat să accepte planurile de
măsuri stabilite de către organele competente, neavând dreptul la despăgubiri
pentru eventualele pagube produse.
XII. Subînchirierea
şi cesiunea
Art. 24. - (1) Subînchirierea,
în tot sau în parte, a bunului imobil închiriat sau cesiunea contractului de
închiriere unui terţ este permisă numai cu acordul expres al locatorului,
exprimat în scris.
(2) Imobilul este destinat exclusiv uzului titularului
de contract. Introducerea unei terţe persoane, sub
orice formă, în spaţiul închiriat se consideră subînchiriere şi atrage
rezilierea contractului, fără notificare şi fără intervenţia vreunei instanţe
de judecată.
XIII. Incetarea contractului
Art. 25. - Locaţiunea încetează prin:
a) acordul de voinţă al părţilor;
b) ajungerea la termen;
c) pieirea bunului;
d) rezilierea pentru neexecutarea obligaţiilor;
e) neconstituirea garanţiei de bună execuţie;
f) din orice alte cauze prevăzute de lege.
Art. 26. - La expirarea termenului pentru care a fost încheiat, contractul încetează de drept, tacita
relocatiune nu operează, putând fi prelungit numai prin acordul părţilor,
exprimat în scris.
XIV. Litigii
Art. 27. - Orice litigiu izvorât din încheierea,
executarea, modificarea, încetarea şi interpretarea clauzelor prezentului
contract se va soluţiona pe cale amiabilă, iar dacă acest lucru nu este
posibil, va fi supus spre soluţionare instanţelor judecătoreşti române, în a
căror arie de competenţă îşi are sediul locatorul.
XV. Dispoziţii speciale
Art. 28. -In cazul în care locatarul a executat pe
imobilul închiriat construcţii fără acordul locatorului, acesta din urmă are
dreptul de a rezilia de drept contractul şi de a păstra pentru el construcţiile
sau de a-l obliga pe locatar să le ridice.
Art. 29. -In condiţiile art. 28, dacă locatorul
solicită desfiinţarea construcţiilor şi a lucrărilor edificate, desfiinţarea acestora
se va face pe cheltuiala locatarului. De asemenea, locatorul are dreptul la
daune-interese.
Art. 30. -In condiţiile art. 28, dacă locatorul doreşte
să păstreze construcţiile sau lucrările edificate pe imobilul închiriat, acesta
are obligaţia de a plăti locatarului valoarea materialelor şi preţul muncii,
fără a fi luată în consideraţie sporirea valorii fondului, ocazionată prin
realizarea acestor construcţii.
Art. 31. -In cazul în care locatarul a edificat
construcţii, lucrări pe imobilul închiriat, cu acordul locatorului şi
respectând legislaţia în vigoare, la terminarea contractului, locatorul nu va
putea solicita desfiinţarea acestora, dar va avea dreptul de a le păstra pentru
el, plătind valoarea materialelor şi preţul muncii sau o sumă egală cu cea a
creşterii valorii fondului.
XVI. Dispoziţii
finale
Art. 32. - Legea aplicabilă prezentului contract este
legea română.
Art. 33. - Orice modificare a
prezentului contract se poate face numai prin act adiţional semnat şi ştampilat
de ambele părţi.
Art. 34. - Contractul se modifică în următoarele
cazuri:
a) actualizarea chiriei anuale, ca urmare a indexării
cu indicele de inflaţie;
b) apariţia unor împrejurări sau acte normative care
modifică în mod esenţial obligaţiile părţilor sau care impun obligaţii noi;
c) prelungirea, în condiţiile prezentului contract, a
duratei contractului;
d) în mod unilateral, de către locator, din motive
excepţionale legate de interesul naţional sau local, cu condiţia notificării
locatarului.
Art. 35. - Limba contractului este limba română.
Art. 36. - (1) Orice comunicare între părţi trebuie
expediată la adresele menţionate la pct. I, prin
scrisoare recomandată cu confirmare de primire, prin
curier sau prin fax, cu confirmarea expedierii acestuia.
(2) In situaţia în care comunicarea se face prin poştă,
aceasta va fi considerată primită la data menţionată pe confirmarea de primire,
iar în cazul în care comunicarea se face prin fax, aceasta va fi considerată
recepţionată în a doua zi lucrătoare de la data expedierii acestuia.
Art. 37. - Prezentul contract se completează cu
prevederile caietului de sarcini şi ale ofertei tehnico-economice depuse de
locatar.
Art. 38. - Prezentul contract s-a încheiat
astăzi..............., la................,în 3 (trei) exemplare, dintre care unul pentru fiecare parte şi un
exemplar pentru Administraţia Naţională „Apele Române".
ANEXA Nr. 3
LISTA
cuprinzând bunurile imobile propuse spre închiriere şi durata închirierii
Nr. crt.
|
Descrierea sumară a bunului
|
Durata propusă pentru închiriere
|
Număr de inventar (potrivit
Hotărârii
Guvernului nr. 1.705/2006)
|
Denumire
|
Suprafaţa
(ha)
|
Teritoriu administrativ
|
|
DIRECTIA APELOR Someş - Tisa
|
|
|
|
1
|
Cuveta acumulării Colibiţa*)
|
300,00
|
Bistriţa-Năsăud
|
10 ani
|
64019
|
2
|
Cuveta acumulării Gilău
|
68,00
|
Cluj
|
10 ani
|
64021
|
3
|
Cuveta acumulării Strâmtori
|
113,00
|
Maramureş
|
10 ani
|
64026
|
4
|
Nod de presiune Ferneziu
|
|
Maramureş
|
10 ani
|
113181
|
5
|
Cuveta acumulării Sălăţig
|
23,00
|
Sălaj
|
10 ani
|
64022
|
6
|
Cuveta acumulării Vârşolţ
|
460,60
|
Sălaj
|
10 ani
|
64024
|
|
DIRECTIA APELOR Crişuri
|
|
|
|
1
|
Canton Vărsând
|
0,14
|
Arad
|
10 ani
|
65227
|
2
|
Cuveta acumulării Leşu
|
151,00
|
Bihor
|
10 ani
|
64205
|
3
|
Cuveta lac CET I
|
17,00
|
Bihor
|
10 ani
|
64206
|
|
DIRECTIA APELOR Banat
|
|
|
|
1
|
Cuveta lac acumulare Tăria
|
3,40
|
Caraş-Severin
|
10 ani
|
101603
|
2
|
Cuveta lac acumulare Buhui*)
|
9,87
|
Caraş-Severin
|
10 ani
|
101606
|
3
|
Cuveta lac acumulare Dognecea Mică
|
2,30
|
Caraş-Severin
|
10 ani
|
101613
|
4
|
Cuveta lac acumulare Oraviţa Mare*) şi**)
|
6,20
|
Caraş-Severin
|
10 ani
|
101615
|
5
|
Cuveta lac acumulare Oraviţa Mică
|
2,87
|
Caraş-Severin
|
10 ani
|
101617
|
6
|
Clădire MHC Globu Craiovei
|
0,01
|
Caraş-Severin
|
10 ani
|
113286
|
7
|
Clădire MHC Grădinari
|
0,01
|
Caraş-Severin
|
10 ani
|
113287
|
8
|
Clădire hidrocentrala electrică
|
0,01
|
Timiş
|
10 ani
|
64908
|
9
|
Cuveta lac acumulare Surduc
|
357,00
|
Timiş
|
10 ani
|
63795
|
10
|
Cuveta lac acumulare Recaş
|
3,40
|
Timiş
|
10 ani
|
101572
|
|
DIRECŢIA APELOR Jiu
|
|
|
|
1
|
Insula Simian
|
2,00
|
Mehedinţi
|
10 ani
|
101763
|
2
|
Cuveta lacului Balta Gornoviţa*)
|
1,00
|
Mehedinţi
|
10 ani
|
116973
|
|
DIRECŢIA APELOR Olt
|
|
|
|
1
|
Cuveta lacului Săcele
|
135,00
|
Braşov
|
10 ani
|
64294
|
2
|
Cuveta lacului Dopca
|
13,00
|
Braşov
|
10 ani
|
64295
|
3
|
Cuveta lacului Mesteacăn
|
9,25
|
Harghita
|
10 ani
|
64292
|
4
|
Cuveta lacului Frumoasa*)
|
62,70
|
Harghita
|
10 ani
|
64293
|
5
|
Cuveta acumulare Şuta
|
9,00
|
Harghita
|
10 ani
|
64291
|
6
|
Cuveta lacului Caracal
|
50,00
|
Olt
|
10 ani
|
64300
|
7
|
Cuveta lacului Drăghiceni
|
35,00
|
Olt
|
10 ani
|
64301
|
8
|
Cuveta lacului Gura Râului
|
36,00
|
Sibiu
|
10 ani
|
64321
|
|
DIRECTIA APELOR Argeş - Vedea
|
|
|
|
1
|
Cuveta lacului Budeasa**)
|
440,61
|
Argeş
|
10 ani
|
64080
|
2
|
Cuveta lacului Bascov**)
|
199,30
|
Argeş
|
10 ani
|
64079
|
3
|
Cuveta lacului Mărăcineni
|
64,00
|
Argeş
|
10 ani
|
64081
|
4
|
Cuveta lacului Prundu
|
150,70
|
Argeş
|
10 ani
|
64082
|
5
|
Insula Plumbuita
|
1,94
|
Municipiul Bucureşti
|
10 ani
|
102136
|
6
|
Cuveta lacului Fundeni
|
88,00
|
Municipiul Bucureşti
|
10 ani
|
64091
|
7
|
Cuveta lacului Pantelimon I
|
93,00
|
Municipiul Bucureşti
|
10 ani
|
116570
|
8
|
Cuveta lacului Lacul Morii
|
241,50
|
Municipiul Bucureşti
|
10 ani
|
64108
|
9
|
Insula Lacul Morii
|
4,25
|
Municipiul Bucureşti
|
10 ani
|
112841
|
10
|
Cuveta lacului Zăvoiul Orbului**)
|
356,49
|
Dâmboviţa
|
10 ani
|
64084
|
11
|
Cuveta lacului Văcăreşti
|
216,50
|
Dâmboviţa
|
10 ani
|
64085
|
12
|
Canton Cocani
|
0,10
|
Dâmboviţa
|
10 ani
|
65006
|
13
|
Cuveta lacului Onceşti 3
|
18,90
|
Giurgiu
|
10 ani
|
64115
|
Nr. crt.
|
Descrierea sumară a bunului
|
Durata propusă pentru închiriere
|
Număr de inventar (potrivit
Hotărârii
Guvernului nr. 1.705/2006)
|
Denumire
|
Suprafaţa
(ha)
|
Teritoriu administrativ
|
14
|
Cuveta lacului Chitila
|
35,00
|
Ilfov
|
10 ani
|
64092
|
15
|
Canton Buftea
|
0,46
|
Ilfov
|
10 ani
|
65005
|
16
|
Cuveta acumulării Snagov R
|
592,00
|
Ilfov
|
10 ani
|
64094
|
17
|
Canton exploatare Bilciureşti
|
0,48
|
Ilfov
|
10 ani
|
64087
|
18
|
Canton Snagov şi drum acces canton
|
1,08
|
Ilfov
|
10 ani
|
65003
|
19
|
Canton Căldăruşani şi drum acces canton
|
0,13
|
Ilfov
|
10 ani
|
65004
|
20
|
Canton Roşiori de Vede
|
0,25
|
Teleorman
|
10 ani
|
65009
|
|
DIRECTIA APELOR Buzău -Ialomiţa
|
|
|
|
|
1
|
Canton Pătărlagele*)
|
0,26
|
Buzău
|
10 ani
|
65051
|
2
|
Canton Smeeni*)
|
0,11
|
Buzău
|
10 ani
|
65053
|
3
|
Canton Budeşti
|
0,39
|
Călăraşi
|
10 ani
|
65040
|
4
|
Canton exploatare Urziceni Valea Plopi
|
0,25
|
Ialomiţa
|
10 ani
|
65046
|
|
DIRECŢIAAPELOR Şiret
|
|
|
|
|
1
|
Cuveta lacului Bacău II
|
1,00
|
Bacău
|
10 ani
|
64194
|
2
|
Cuveta lacului Poiana Uzului**)
|
2,00
|
Bacău
|
10 ani
|
64193
|
3
|
Cuveta lacului Dragomirna*)
|
85,00
|
Suceava
|
10 ani
|
64200
|
4
|
Cuveta lacului Balta Berghel
|
5,40
|
Vrancea
|
10 ani
|
101407
|
|
DIRECTIA APELOR Dobrogea - Litoral
|
|
|
|
|
1
|
Cuveta lacului Misalia*) şi**)
|
70,00
|
Brăila
|
10 ani
|
63768
|
2
|
Cuveta lacului Fundu Mare*) şi**)
|
70,00
|
Brăila
|
10 ani
|
63794
|
3
|
Cuveta lacului Vulpaşu
|
107,62
|
Brăila
|
10 ani
|
63800
|
4
|
Cuveta lacului Privalul Cotineasa*) şi**)
|
6,72
|
Brăila
|
10 ani
|
63801
|
5
|
Cuveta lacului Balta Begu*) şi**)
|
100,00
|
Brăila
|
10 ani
|
63884
|
6
|
Cuveta lacului Melinte*) şi**)
|
35,00
|
Brăila
|
10 ani
|
63885
|
7
|
Cuveta lacului Sbenghiozul*) şi**)
|
75,00
|
Brăila
|
10 ani
|
63886
|
8
|
Cuveta lacului Curcubeu*) şi**)
|
784,22
|
Brăila
|
10 ani
|
63887
|
9
|
Cuveta lacului Privalul Baicului*) şi**)
|
12,10
|
Brăila
|
10 ani
|
63914
|
10
|
Cuveta lacului Privalul Prinţului*) şi**)
|
1,69
|
Brăila
|
10 ani
|
63915
|
11
|
Cuveta lacului Privalul Băjan*) şi**)
|
11,53
|
Brăila
|
10 ani
|
63916
|
12
|
Cuveta lacului Privalul Chirchineţu*) şi**)
|
2,21
|
Brăila
|
10 ani
|
63917
|
13
|
Cuveta lacului Lupul*) şi**)
|
75,00
|
Brăila
|
10 ani
|
63923
|
14
|
Cuveta lacului Iezerul Tăbăcari*) şi**)
|
40,00
|
Brăila
|
10 ani
|
63924
|
15
|
Cuveta lacului Iezerul Zainea*) şi**)
|
30,00
|
Brăila
|
10 ani
|
63925
|
16
|
Cuveta lacului Cucova de Jos*) şi**)
|
75,00
|
Brăila
|
10 ani
|
63926
|
17
|
Cuveta lacului Chiciul Popii*) şi**)
|
65,00
|
Brăila
|
10 ani
|
63927
|
18
|
Cuveta lacului Dobrele*) şi**)
|
210,23
|
Brăila
|
10 ani
|
63929
|
19
|
Cuveta lacului Iezerul Gâscă*) şi**)
|
202,86
|
Brăila
|
10 ani
|
63930
|
20
|
Cuveta lacului Bălaiele*) şi**)
|
133,31
|
Brăila
|
10 ani
|
63931
|
21
|
Cuveta lacului Privalul Vântoaia*) şi**)
|
6,67
|
Brăila
|
10 ani
|
63940
|
22
|
Cuveta lacului Cojoacele Mari*) şi**)
|
27,28
|
Brăila
|
10 ani
|
63944
|
23
|
Cuveta lacului Cojoacele Mici*) şi**)
|
26,79
|
Brăila
|
10 ani
|
63945
|
24
|
Cuveta lacului Privalul Japa*) şi**)
|
3,54
|
Brăila
|
10 ani
|
63946
|
25
|
Cuveta lacului Balta Cacaina*) şi**)
|
24,17
|
Brăila
|
10 ani
|
63947
|
26
|
Cuveta lacului Taşaul**)
|
2335,00
|
Constanţa
|
10 ani
|
63932
|
27
|
Cuveta lacului Siutghiol**)
|
1900,00
|
Constanţa
|
10 ani
|
63933
|
28
|
Cuveta lacului Hagieni**)
|
98,00
|
Constanţa
|
10 ani
|
63919
|
29
|
Cuveta lacului Ceamurlia**)
|
190,00
|
Constanţa
|
10 ani
|
63921
|
30
|
Cuveta lacului Iezerul Viile
|
70,00
|
Constanţa
|
10 ani
|
63900
|
31
|
Canton nr. 3 Poarta Albă
|
0,25
|
Constanţa
|
10 ani
|
65072
|
*) Bunul propus spre închiriere se află într-un sit de
importanţă comunitară şi/sau în vecinătatea acestuia.
**) Bunul propus spre închiriere se află într-o arie de
protecţie specială avifaunistica şi/sau în vecinătatea acestuia.
R- bunul propus spre închiriere se află într-o arie
naturală protejată la nivel naţional.