În temeiul prevederilor art. VII din Legea nr. 198/2015 privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 7/2010 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, precum şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 21/2015 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul transporturilor emite următorul ordin: Articolul 1Se aprobă Normele tehnice privind stabilirea clasei tehnice a drumurilor publice, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2Începând cu data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului transporturilor nr. 46/1998 pentru aprobarea Normelor tehnice privind stabilirea clasei tehnice a drumurilor publice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 138 bis din 6 aprilie 1998, se abrogă. Articolul 3 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul transporturilor, Alexandru-Răzvan Cuc ANEXĂNORME TEHNICE privind stabilirea clasei tehnice a drumurilor publice Capitolul IGeneralităţi 1.1. Prezentele norme au fost elaborate în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 82/1998, cu modificările şi completările ulterioare. 1.2. Normele stabilesc criteriile de clasificare tehnică a drumurilor, în funcţie de traficul actual şi de perspectivă. Clasele tehnice servesc pentru clasificarea reţelei de drumuri publice actuale în vederea planificării şi proiectării lucrărilor de modernizare şi îmbunătăţire a condiţiilor de circulaţie, precum şi pentru lucrările de construcţii noi. 1.3. Prevederile prezentelor norme tehnice nu se aplică: – străzilor;
– drumurilor închise circulaţiei publice;
– drumurilor private.1.4. Clasificarea tehnică se realizează independent de încadrarea în categoriile funcţionale şi administrative. Capitolul IIClasificarea tehnică a drumurilor 2.1. Clasificarea tehnică după intensitatea traficului se realizează în cinci clase, conform prescripţiilor din tabelul nr. 1. Clasificarea tehnică a reţelei actuale se realizează pe baza intensităţii traficului rezultate pe baza studiilor de trafic făcute prin prelucrarea anchetelor origine-destinaţie şi/sau din datele ultimului recensământ de circulaţie. Pentru planificarea şi proiectarea lucrărilor de modernizare, îmbunătăţire a condiţiilor de circulaţie, precum şi pentru construcţiile noi de drumuri, clasificarea tehnică se realizează după intensitatea traficului de perspectivă. Perioada de perspectivă recomandată este de 15 ani. 2.2. Traficul de perspectivă pentru clasificarea tehnică a drumului public se estimează pe baza datelor de trafic obţinute din recensămintele efectuate pe acel drum, completate, după caz, cu anchete tip origine-destinaţie, ţinând cont de datele specifice de dezvoltare socioeconomică a ţării şi/sau a zonei traversate de drum. Pentru estimarea traficului de perspectivă fie se aplică coeficienţii de evoluţie a traficului, fie se utilizează un model de trafic. Tabelul nr. 1
Caracteristicile traficului |
Clasa tehnică a drumului public |
Denumirea intensităţii traficului |
Intensitatea medie zilnică anuală |
Intensitatea orară de calcul |
Tipul drumului recomandat |
Exprimată în număr de vehicule |
Etalon (autoturisme) |
Efective (fizice) |
Etalon (autoturisme) |
Efective (fizice) |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
I |
Foarte intens |
> 21.000 |
> 16.000 |
> 3.000 |
> 2.200 |
Autostrăzi sau drumuri expres |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
II |
Intens |
11.001-21.000 |
8.001-16.000 |
1.401-3.000 |
1.001-2.200 |
Drumuri expres sau drumuri cu patru benzi de circulaţie |
III |
Mediu |
4.501-11.000 |
3.501-8.000 |
550-1.400 |
400-1.000 |
Drumuri cu două benzi de circulaţie |
IV |
Redus |
1.000-4.500 |
750-3.500 |
100-550 |
75-400 |
V |
Foarte redus |
< 1.000 |
< 750 |
< 100 |
< 75 |
Drumuri cu două benzi de circulaţie sau drumuri cu o bandă de circulaţie şi platforme de încrucişare |
Observaţii: – Intensitatea orară de calcul reprezintă debitul orar corespunzător celei de-a 50-a ore de vârf, determinat pe curba de debite orare clasate, rezultate din măsurătorile continue de debite orare pe durata unui an.
– Limitele din tabel pentru vehiculele efective sunt stabilite în ipoteza unui trafic de perspectivă, având vehicule grele până la 30%.
– Clasa tehnică se stabileşte în funcţie de încadrarea caracteristicilor traficului în coloanele 2-5. În cazul în care rezultă clase tehnice diferite, clasa tehnică a sectorului de drum/drumului se stabileşte ca fiind clasa tehnică cea mai defavorabilă.
– Pentru clasele tehnice I şi II se vor avea în vedere, în afara aspectelor strict tehnice, şi aspectele privind protecţia mediului, conservarea patrimoniului, politica de dezvoltare generală a teritoriului, eliminarea disfuncţionalităţilor existente pentru realizarea unei interconectări şi interoperabilităţi cu reţelele magistrale europene şi rentabilitatea economică.
– Pentru drumurile care se încadrează în clasa tehnică V, având în vedere şi categoria lor funcţională în cadrul reţelei de drumuri, se poate prevedea o singură bandă de circulaţie, cu condiţia asigurării unor platforme de încrucişare la o distanţă care să asigure vizibilitatea la întâlnirea cu vehiculele din sens opus, distanţa recomandată fiind de 250-300 m.2.3. Vehiculul de calcul al intensităţii traficului rutier este vehiculul-etalon autoturism. Echivalarea numărului de vehicule fizice în vehicule-etalon (autoturism) se efectuează prin multiplicarea numărului vehiculelor fizice de diferite categorii recenzate, cu coeficienţi de echivalare, în conformitate cu reglementările în vigoare. 2.4. Vitezele de proiectare minime pentru diferitele clase tehnice ale drumurilor publice vor fi cele prevăzute în tabelul nr. 2. Tabelul nr. 2 Vitezele de proiectare pentru diferite clase tehnice ale drumurilor publice
Clasa tehnică a drumurilor publice |
Viteza de proiectare, în km/h, în regiunile de |
Şes |
Deal |
Munte |
I |
140 |
120 |
100 |
II |
120 |
100 |
80 |
III |
100 |
80 |
60 |
IV |
80 |
60 |
50 |
V |
60 |
50 |
40 |
Tabelul nr. 3 Vitezele de proiectare reduse pentru diferite clase tehnice ale drumurilor publice
Clasa tehnică a drumurilor publice |
Viteza de proiectare, în km/h, în regiunile de |
Şes |
Deal |
Munte |
I |
120 |
100 |
80 |
II |
100 |
80 |
60 |
III |
80 |
60 |
50 |
IV |
60 |
60 |
40 |
V |
50 |
40 |
30 |
NOTE: 1. Viteza de proiectare este viteza care se alege la construcţia unui drum nou, la modernizarea, consolidarea sau reabilitarea unui drum existent, în vederea determinării caracteristicilor geometrice care să permită fiecărui vehicul să poată circula cu viteza respectivă, în siguranţă. 2. Viteza de proiectare redusă este viteza care poate fi redusă în cazuri excepţionale pe sectoare de drum cu lungime limitată, în condiţii grele de desfăşurare a traseului şi/sau, acolo unde condiţiile de mediu adiacente drumului o impun, în vederea neafectării resurselor istorice şi estetice şi pentru evitarea unor lucrări costisitoare, pe baza unui calcul tehnico-economic. 3. Încadrarea drumurilor publice în clase tehnice se stabileşte prin norme tehnice, aprobate prin ordin al ministrului transporturilor. 2.5. Vitezele de proiectare, atât pentru construcţiile noi, cât şi pentru modernizarea, consolidarea sau reabilitarea drumurilor, se stabilesc cu aprobarea administratorului drumului, pe baza unui studiu tehnico-economic. Capitolul IIIDispoziţii finale 3.1. Încadrarea drumurilor în clase tehnice se realizează pentru drumurile existente de către unităţile care le administrează, iar pentru drumurile noi, de către unităţile care le vor administra după darea lor în exploatare. Încadrarea drumurilor în clase tehnice va fi revizuită periodic, cu ocazia prelucrării datelor rezultate în urma recensămintelor circulaţiei, avându-se în vedere şi realizările obţinute pe baza planificărilor anterioare, precum şi evoluţia importanţei şi a funcţiei drumurilor în ansamblul reţelei şi în strategia de dezvoltare a acesteia. 3.2. Încadrarea drumului în clase tehnice se va realiza pe sectoare cât mai lungi, cu caracteristici uniforme. Sectorul de încadrare nu trebuie să fie mai scurt decât distanţa dintre două localităţi urbane sau dintre două intersecţii cu drumuri de aceeaşi clasă sau de clasă tehnică superioară. Intensitatea traficului ce serveşte la încadrare este cea care caracterizează cel puţin 60% din lungimea sectorului de încadrare. 3.3. Pentru intrările în oraşe, precum şi alte sectoare scurte cu trafic intens sau foarte intens se va ţine seama de caracteristicile traficului de perspectivă, propunându-se numărul de benzi de circulaţie suplimentare necesare şi soluţiile de fluidizare a traficului pe baza unui studiu tehnico-economic.