ORDIN Nr. 13
din 13 decembrie 2010
pentru punerea în aplicare a
Normelor privind conditiile si modalitatile de comunicare electronica a datelor
referitoare la contractele de asigurare pentru vehicule înmatriculate în
România
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 844 din 16 decembrie 2010
Potrivit Hotărârii Consiliului Comisiei de Supraveghere
a Asigurărilor din data de 30 noiembrie 2010, prin care s-au adoptat Normele
privind condiţiile şi modalităţile de comunicare electronică a datelor
referitoare la contractele de asigurare pentru vehicule
înmatriculate în România,
în conformitate cu dispoziţiile art. 4 alin. (26) şi
(27) şi ale art. 5 lit. a) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de
asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările
ulterioare,
în temeiul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
189/2005 pentru stabilirea unor măsuri privind vehiculele rutiere
înmatriculate, aprobată cu modificări prin Legea nr. 432/2006,
preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor
emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) De la data de 1 ianuarie 2011 se pun în
aplicare Normele privind condiţiile şi modalităţile de comunicare electronică a
datelor referitoare la contractele de asigurare pentru vehicule înmatriculate
în România.
(2) Normele privind condiţiile
şi modalităţile de comunicare electronică a datelor referitoare la contractele
de asigurare pentru vehicule înmatriculate în România sunt prevăzute în anexa
care face parte integrantă din prezentul ordin.
(3) Prevederile prezentului
ordin se aplică şi pentru poliţele de asigurare emise în cursul anului 2010,
dar a căror perioadă de valabilitate începe în anul 2011.
(4) La data intrării în vigoare
a prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor nr. 113.134/2006 pentru punerea în
aplicare a Normelor privind condiţiile şi modalităţile
de comunicare electronică a datelor referitoare la asigurarea obligatorie de
răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de către
autovehicule înmatriculate în România, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 990 din 12 decembrie 2006.
Art. 2. - Asigurătorii autorizaţi vor lua toate
măsurile necesare pentru aplicarea prevederilor prezentului ordin şi răspund de
instruirea corespunzătoare a personalului propriu şi a intermediarilor
implicaţi în contractarea asigurărilor pentru vehicule.
Art. 3. - Direcţia generală reglementări şi autorizări
asigurări obligatorii, respectiv Direcţia generală informatică din cadrul
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor vor asigura
ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
Angela Toncescu
ANEXĂ
NORME
privind condiţiile şi modalităţile de comunicare
electronică a datelor referitoare la contractele de asigurare pentru vehicule înmatriculate în România
Art. 1. - (1) Toate societăţile de asigurare autorizate
să practice asigurarea de răspundere civilă pentru prejudicii produse prin
accidente de către autovehicule înmatriculate în România sau asigurarea
facultativă a vehiculelor au obligaţia de a transmite în termenele prevăzute la
art. 4, 5 şi 6 către baza de date unică CEDAM informaţii complete privind
contractele de asigurare auto încheiate direct sau prin intermediari şi
prejudiciile asociate acestora.
(2) Societăţile de asigurare autorizate să practice
asigurarea de răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de
către autovehicule înmatriculate în România au obligaţia de a transmite către
baza de date pentru evidenţa evenimentelor rutiere (REVER),
în termen de 5 zile de la avizarea unui prejudiciu, informaţii complete privind evenimentul rutier în cauză,
incluzând şi o copie electronică a formularului de constatare amiabilă.
(3) Către baza de date CEDAM se
transmit informaţii referitoare la poliţe de asigurare încheiate pentru
autovehicule având locul obişnuit de staţionare în România.
Art. 2. - (1) Accesul la bazele
de date CEDAM sau REVER în scopul transmiterii informaţiilor centralizate se
realizează prin intermediul unor certificate calificate pentru semnătură
electronică.
(2) Comisia de Supraveghere a
Asigurărilor dispune aprobarea sau revocarea acestor certificate.
(3) Societăţile de asigurare au
obligaţia desemnării unei persoane responsabile pentru transmiterea şi
actualizarea informaţiilor electronice către bazele de date CEDAM şi REVER.
Art. 3. - (1) Incărcarea în bazele de date CEDAM sau
REVER a informaţiilor referitoare la poliţele de asigurare sau la prejudiciile asociate acestora se
realizează prin intermediul unui portal electronic dedicat. Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor stabileşte caracteristicile interfeţei de
utilizator, mecanismele de validare, forma şi tipul informaţiilor transmise
prin acest portal.
(2) Interogarea bazei de date CEDAM în vederea
stabilirii istoricului de daune al unui vehicul se realizează exclusiv în cazul
în care stabilirea clasei de bonus/malus nu se poate realiza pe baza
informaţiilor conţinute de baza de date proprie a societăţii de asigurare.
Art. 4. -In conformitate cu prevederile art. 1 alin.
(3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 189/2005 pentru stabilirea unor
măsuri privind vehiculele rutiere înmatriculate, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 432/2006, datele aferente unei poliţe de asigurare se transmit către
baza de date CEDAM săptămânal.
Art. 5. - Orice actualizare a informaţiilor referitoare
la poliţele înscrise în evidenţa CEDAM sau la prejudiciile aferente acestora se
transmite către baza de date în termen de cel mult 5 zile de la data apariţiei
factorului care a generat modificarea datelor.
Art. 6. -Incetarea înainte de termen a valabilităţii unei poliţe RCA se raportează către baza de date
CEDAM în termen de 5 zile calendaristice.
Art. 7. -Transmiterea de informaţii eronate, incomplete
sau neactualizate se sancţionează în condiţiile şi potrivit prevederilor art.
39 din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea
asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare.