ORDIN Nr. 1308
din 2 iulie 2009
privind unele masuri pentru
solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare,
precum si pentru stingerea prin compensare sau restituire a sumelor
reprezentand taxa pe valoarea adaugata aprobata prin decizia de rambursare
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 476 din 10 iulie 2009
In temeiul prevederilor art. 12 alin. (3) din Hotărârea
Guvernului nr. 109/2009 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale
de Administrare Fiscală, şi ale art. 30, 116, 117 şi art. 228 alin. (21)din
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală emite următorul ordin:
Art. 1. - Pentru soluţionarea deconturilor cu sume
negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare se are în vedere
principiul reglementat prin Metodologia de soluţionare a deconturilor cu sume
negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, aprobată prin
Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.857/2007, potrivit căruia
solicitările de rambursare se soluţionează, în ordinea cronologică a
înregistrării lor la organul fiscal, în termenul prevăzut de lege.
Art. 2. - (1) In cazul în care, pentru obţinerea
informaţiilor suplimentare, organul fiscal competent cu soluţionarea decontului
cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare solicită
altor organe fiscale efectuarea unui control încrucişat potrivit art. 97 din
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, organul fiscal
competent pentru efectuarea acestui control transmite rezultatele controlului
în termen de 45 de zile de la solicitare.
(2) Termenul prevăzut la alin. (1) se poate prelungi,
în cazuri justificate, cu 45 de zile de către direcţia coordonatoare din cadrul
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
(3) Prelungirea termenului de soluţionare se realizează
pentru întreaga sumă solicitată la rambursare şi nu poate opera pentru sume
parţiale.
(4) Efectuarea de controale încrucişate, în scopul
soluţionării deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune
de rambursare încadrate la risc fiscal mare, se planifică cu prioritate faţă de
alte activităţi de inspecţie fiscală.
(5) Controlul încrucişat în vederea soluţionării
deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de
rambursare poate fi efectuat şi de către comisarii Gărzii Financiare, în cazuri
temeinic justificate, cu aprobarea preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală.
Art. 3. - (1) In cazul în care contribuabilul pentru
care s-a emis o decizie de rambursare a taxei pe valoarea adăugată
înregistrează obligaţii fiscale restante, organul fiscal competent efectuează
de îndată compensarea acestora, întocmind în acest sens Nota privind
compensarea obligaţiilor fiscale -cod M.FP-A.N.A.F 14.13.41.99.
(2) In situaţia în care suma aprobată la rambursare,
înscrisă în decizia de rambursare a taxei pe valoarea adăugată, este mai mare
decât cuantumul obligaţiilor fiscale compensate, restituirea diferenţei se
efectuează în termenul prevăzut de lege.
Art. 4. - (1) In conformitate cu dispoziţiile art. 30
alin. (1) din Codul de procedură fiscală, creanţele principale sau accesorii
privind drepturi de rambursare sau de restituire ale contribuabililor pot fi
cesionate numai după stabilirea lor potrivit legii.
(2) Cesiunea produce efecte faţă de organul fiscal
competent în administrarea cedentului numai de la data la care aceasta a fost
notificată de către cesionar, potrivit prevederilor art. 30 alin. (2) din Codul
de procedură fiscală.
(3) Plăţile efectuate între organul fiscal şi contribuabilul
cedent până la notificarea cesiunii sunt valabile. După notificare, organul
fiscal devine debitorul cesionarului, cedentul nemaiavând un drept de creanţă
asupra bugetului pentru sumele înscrise în decizia de rambursare şi care au
făcut obiectul cesiunii.
(4) Potrivit dispoziţiilor art. 117 din Codul de
procedură fiscală, operaţiunea de restituire de sume de la buget se realizează
numai după compensarea eventualelor obligaţii fiscale înregistrate de către
contribuabil, astfel că obiect al cesiunii pot reprezenta numai sumele efectiv
de restituit contribuabilului cedent.
(5) In vederea corelării situaţiei contabile a
cesionarului cu cea fiscală existentă în evidenţa analitică pe plătitori,
cesionarul, în cazul în care înregistrează obligaţii fiscale restante, va
depune, concomitent cu notificarea contractului de cesiune, şi o cerere de
compensare a obligaţiilor fiscale restante, caz în care, potrivit prevederilor
art. 122 alin. (1) lit. a) din Codul de procedură fiscală, data stingerii va fi
data depunerii cererii de compensare la organul fiscal competent în
administrarea cedentului.
(6) In cazul în care cesionarul, deşi înregistrează
obligaţii fiscale restante, nu depune cerere de compensare, data stingerii este
data înregistrării operaţiunii de compensare de către unitatea de trezorerie
care deserveşte organul fiscal competent în administrarea cedentului, conform
notei de compensare întocmite de către acesta.
(7) In situaţia în care cesionarul încheie un contract
de cesiune a dreptului de rambursare, îl notifică potrivit prevederilor legale
şi depune concomitent şi o cerere de compensare a obligaţiilor sale restante,
organul fiscal competent în administrarea cedentului, după compensarea
eventualelor obligaţii fiscale înregistrate de către acesta, va solicita, în
scris, organului fiscal competent în administrarea cesionarului situaţia
obligaţiilor fiscale restante înregistrate de către cesionar şi va întocmi nota
privind compensarea obligaţiilor fiscale - MFP-ANAF cod 14.13.41.99, în format
hârtie, în 4 exemplare, pe care le va transmite unităţii de trezorerie şi
contabilitate publică care deserveşte organul fiscal competent în administrarea
cedentului. Data stingerii obligaţiilor fiscale restante ale cesionarului este
data depunerii cererii de compensare.
(8) Dacă atât cedentul, cât şi cesionarul sunt
administraţi de către acelaşi organ fiscal, respectiv sunt arondaţi aceleiaşi
unităţi de trezorerie şi contabilitate publică, aceasta, ca urmare a primirii
notei de compensare, va întocmi nota contabilă prin care se sting obligaţiile
cesionarului, va efectua informatic operaţiunea de compensare şi va restitui
organului fiscal nota de compensare, în 3 exemplare, din care: un exemplar se
va comunica cesionarului, un exemplar se va arhiva la dosarul fiscal al
cedentului, iar cel de-al 3-lea exemplar se va arhiva la dosarul fiscal al
cesionarului.
(9) Dacă cedentul şi cesionarul sunt arondaţi la
unităţi de trezorerie şi contabilitate publică diferite, unitatea de trezorerie
şi contabilitate publică care deserveşte organul fiscal competent în
administrarea cedentului, ca urmare a primirii notei de compensare, va întocmi
ordine de plată în care se va înscrie la rubrica „cod fiscal plătitor"
codul fiscal al cedentului şi la rubrica „cod fiscal beneficiar" codul fiscal
al cesionarului, cu indicarea conturilor bugetare corespunzătoare, iar în
rubrica „data plăţii" va înscrie data la care se sting obligaţiile
bugetare ale cesionarului, prin derogare de la prevederile art. 5 lit. s) din
Normele metodologice privind utilizarea şi completarea ordinului de plată
pentru Trezoreria Statului (OPT), aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor
publice nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare. După
efectuarea compensării, unitatea de trezorerie şi contabilitate publică la care
este arondat cedentul va restitui 3 exemplare din nota de compensare organului
fiscal competent, din care: un exemplar se comunică cesionarului, un exemplar
se arhivează la dosarul fiscal al cedentului, iar cel deal 3-lea exemplar se
arhivează la dosarul fiscal al cesionarului.
(10) In situaţia în care contribuabilii nu doresc
cesiunea dreptului de rambursare şi având în vedere că un mare număr al
creditorilor contribuabililor care deţin drepturi de rambursare au domiciliul
fiscal pe raza altor organe fiscale, se va constitui o bază de date la nivel
naţional referitoare la contribuabilii care deţin drepturi de rambursare,
precum şi la creditorii acestora, necesară identificării relaţiilor dintre
aceştia în scopul înfiinţării popririlor pe venituri, respectiv al verificării
valorii sumelor notificate faţă de nivelul obligaţiilor bugetare ale
cesionarilor.
(11) Se aprobă modelul şi conţinutul formularelor
prevăzute în anexele nr. 1 şi 2 care fac parte integrantă din prezentul ordin:
a) „Lista furnizorilor neachitaţi la data de
....", formular pe care îl depune la organul fiscal competent cedentul;
b) „Notificare privind cesionarea dreptului de
restituire, conform art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul
de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare", formular pe care îl depune la organul fiscal competent
cesionarul.
(12) Formularele de la alin. (11) se depun în situaţia
în care contribuabilii optează pentru aplicarea procedurii prevăzute în prezentul
articol.
(13) Procedura de compensare şi/sau poprire efectuată
în condiţiile prezentului articol, în cazul în care contribuabilii în cauză
sunt administraţi de organe fiscale diferite, se va realiza prin schimb de
informaţii între organe fiscale, potrivit prevederilor art. 51 din Codul de
procedură fiscală.
Art. 5. -Activitatea de soluţionare a deconturilor cu
sume negative de taxă pe valoarea adăugată, indiferent de categoria de risc în
care acestea au fost încadrate, se monitorizează de conducătorii unităţilor
fiscale, precum şi de directorii coordonatori şi directorii coordonatori
adjuncţi de la nivelul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi
a municipiului Bucureşti, şi de directorul general şi directorii generali
adjuncţi ai Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili, pentru
contribuabilii aflaţi în sfera de administrare, cu ajutorul aplicaţiei
informatice puse la dispoziţie de Direcţia generală de tehnologia informaţiei
din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Art. 6. - (1) Directorii coordonatori ai direcţiilor
generale ale finanţelor publice judeţene dispun măsurile necesare pentru ca
unităţile fiscale din subordine să actualizeze baza de date locală pentru
deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de
rambursare.
(2) Baza de date locală organizată potrivit ordinului
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală se actualizează de
îndată, pe măsură ce în procesul de soluţionare a solicitărilor de rambursare
sunt parcurse etapele procedurale.
(3) Conducătorii unităţilor fiscale desemnează persoane
responsabile din rândul funcţionarilor publici cu atribuţii în soluţionarea
deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată, pentru asigurarea
actualizării bazei de date locale, astfel încât aceasta să reflecte situaţia
reală, în vederea informării corecte a conducerii ministerului şi a agenţiei.
Art. 7. - (1) Dispoziţiile prezentului ordin sunt
aplicabile atât deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu
opţiune de rambursare aflate în curs de soluţionare la organele fiscale
competente la data intrării în vigoare a acestui act normativ, cât şi
deconturilor care se depun după această dată.
(2) In sensul art. 1, deconturile cu sume negative de
taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare aflate în curs de
soluţionare la data intrării în vigoare a acestui act normativ, cu termenul de
soluţionare întârziat, se soluţionează cu prioritate, în ordinea vechimii
acestora, începând cu cele mai vechi, până la eliminarea stocului de astfel de
deconturi.
Art. 8. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 9. - Referirile la Codul de procedură fiscală din
cuprinsul prezentului ordin reprezintă trimiteri la Codul de procedură fiscală.
Art. 10. - Direcţia generală proceduri pentru
administrarea veniturilor, Direcţia generală de reglementare a colectării
creanţelor bugetare, Direcţia generală coordonare inspecţie fiscală, Direcţia
generală de planificare strategică şi monitorizare a realizării creanţelor
bugetare, Direcţia generală de tehnologia informaţiei, Direcţia generală de
administrare a marilor contribuabili şi direcţiile generale ale finanţelor
publice judeţene şi a municipiului Bucureşti vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală,
Sorin Blejnar
ANEXA Nr. 1
LISTA
furnizorilor neachitaţi la data de........
1. Denumirea
solicitantului......................................
2. Codul de identificare fiscală................................
3. Adresa: judeţul.....................,
localitatea.........................,
str..........................nr..........., bl......., sc......, ap......
Nr. crt.
|
Denumirea
|
Codul de identificare fiscală
|
Domiciliul fiscal
|
Valoarea obligaţiilor neachitate
|
Judeţul
|
Localitatea
|
Adresa
|
1.
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
|
…
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Numele şi
prenumele.....................................................,
funcţia.....................................................
Semnătura şi ştampila......................................................................................................................
ANEXA Nr. 2
NOTIFICARE
privind cesionarea dreptului de restituire, conform
art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare
1. Denumirea
cesionarului.................................................................................................................
2. Codul de identificare fiscală...........................................................................................................
3. Domiciliul fiscal:
judeţul............................., localitatea....................,
str..............nr....., bl......., sc....., ap.....
In baza art. 30 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, vă notificăm cesiunea creanţelor fiscale în sumă
de..................., reprezentând dreptul de restituire cesionat de către:
Nr. crt.
|
Denumirea
|
Codul de
identificare
fiscală
|
Domiciliul fiscal
|
Obligaţii bugetare
|
Judeţul
|
Localitatea
|
Adresa
|
Tip*
|
Suma
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL
|
|
* Tip: 1 - obligaţii fiscale datorate bugetului de
stat, care se plătesc în cont unic (anexa nr. 1 la Ordinul preşedintelui
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1.294/2007 privind impozitele,
contribuţiile şi alte sume reprezentând creanţe fiscale, care se plătesc de
contribuabili într-un cont unic, cu modificările şi completările ulterioare);
2 - obligaţii fiscale datorate bugetelor asigurărilor
sociale şi fondurilor speciale, care se plătesc în cont unic (anexa nr. 2 la
Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr.
1.294/2007, cu modificările si completările ulterioare);
3 -TVA;
4 - accize;
5 - altele (detaliat).
Numele şi
prenumele.....................................................,
funcţia.....................................................
Semnătura şi
ştampila......................................................................................................................