ORDIN
Nr. 137 din 19 ianuarie 2004
pentru aprobarea Codului etic al functionarului public din administratia
fiscala, care isi desfasoara activitatea in domeniul asistentei
contribuabililor
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 66 din 27 ianuarie 2004
In temeiul prevederilor art. 10 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr.
1.574/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice
si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile ulterioare,
in baza prevederilor Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor
publici, cu modificarile si completarile ulterioare,
avand in vedere necesitatea perfectionarii pregatirii personalului fiscal
din aparatul teritorial al Ministerului Finantelor Publice, cu responsabilitati
in domeniul asistentei contribuabililor, a cresterii calitatii asistentei si
imbunatatirii relatiei dintre administratia fiscala si contribuabili,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Codul etic al functionarului public din administratia fiscala,
care isi desfasoara activitatea in domeniul asistentei contribuabililor,
prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Directia generala de gestiune a impozitelor si contributiilor din cadrul
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, Serviciul de comunicare si relatii
publice din cadrul Ministerului Finantelor Publice, precum si directiile
generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti si
Directia generala de administrare a marilor contribuabili vor duce la
indeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
CODUL ETIC
al functionarului public din administratia fiscala, care isi desfasoara activitatea
in domeniul asistentei contribuabililor
CAP. 1
Dispozitii generale
Codul etic al functionarului public din administratia fiscala, care isi
desfasoara activitatea in domeniul asistentei contribuabililor, denumit in
continuare functionar fiscal, stabileste obligatii pentru personalul care isi
desfasoara activitatea in Ministerul Finantelor Publice si in unitatile sale
subordonate, formuleaza principii fundamentale si defineste obiectivele care
trebuie respectate de catre toti functionarii fiscali din cadrul structurilor
de asistenta pentru contribuabili, precum si de intregul personal fiscal care
vine in contact cu acestia, in vederea cresterii increderii in autoritatea
fiscala si a prestigiului acesteia in randul publicului.
Obligatiile functionarilor fiscali inscrise in prezentul cod au in vedere
aspecte legate de pregatirea profesionala, aptitudinile in domeniul comunicarii
si normele etice care trebuie sa guverneze activitatea de asistenta fiscala a
contribuabililor.
Functionarul fiscal din cadrul Ministerului Finantelor Publice si al
unitatilor sale subordonate actioneaza conform prevederilor Constitutiei
Romaniei, republicata, Statutului functionarilor publici, regulamentului de
organizare si functionare al unitatii din care face parte si celorlalte
dispozitii legale care reglementeaza activitatea de asistenta.
CAP. 2
Principii fundamentale
In activitatea de asistenta a contribuabililor vor fi respectate
urmatoarele principii fundamentale:
Principiul egalitatii
Potrivit art. 16 din Constitutia Romaniei, republicata (Egalitatea in
drepturi), cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari. Nimeni nu este mai presus de lege.
Pornind de la prevederile constitutionale mentionate, unitatea fiscala
trebuie sa asigure un tratament egal tuturor contribuabililor in ceea ce
priveste corectitudinea stabilirii obligatiilor fiscale fata de stat, termenele
de depunere a declaratiilor fiscale si de plata a impozitelor, taxelor si
contributiilor sociale datorate statului, precum si accesul la serviciile de
asistenta din cadrul administratiei fiscale.
Principiul nediscriminarii
Acest principiu deriva din principiul egalitatii si impune ca nici un
contribuabil, beneficiar al asistentei fiscale, sa nu fie pus intr-o situatie
de inferioritate fata de alti contribuabili in ceea ce priveste conditia
sociala, etnia, sexul, convingerile politice, filozofice, religioase, situatia
de persoana cu handicap etc.
Principiul accesului la informatiile de interes public
Potrivit art. 31 din Constitutia Romaniei, republicata (Dreptul la
informatie), dreptul persoanei de a avea acces la orice informatie de interes
public nu poate fi ingradit. Autoritatile publice, potrivit competentelor ce le
revin, sunt obligate sa asigure informarea corecta a cetatenilor asupra
treburilor publice si asupra problemelor de interes personal.
Acordarea asistentei implica un caracter permanent si regulat, in functie
de nevoile si asteptarile cetatenilor si de resursele disponibile ale
administratiei fiscale.
In conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1) din Legea nr. 544/2001
privind liberul acces la informatiile de interes public, autoritatile si
institutiile publice au obligatia sa raspunda in scris la solicitarea
informatiilor de interes public, in termen de 10 zile sau, dupa caz, in cel
mult 30 de zile de la inregistrarea solicitarii, in functie de dificultatea,
complexitatea, volumul lucrarilor documentare si de urgenta solicitarii.
Principiul gratuitatii asistentei fiscale a contribuabililor
Potrivit art. 51 din Constitutia Romaniei, republicata, exercitarea
dreptului de petitionare este scutita de taxa.
Facand parte din categoria serviciilor cu caracter public, asistenta si
informarea contribuabililor se acorda in mod gratuit de catre personalul care
isi desfasoara activitatea in acest domeniu.
Principiul transparentei
Principiul transparentei deriva din dreptul la informare al cetatenilor,
potrivit art. 31 din Constitutia Romaniei, republicata. Ca urmare, fiecare
unitate fiscala trebuie sa aplice cu consecventa acest principiu in relatia cu
contribuabilii.
Transparenta trebuie conceputa ca o conditie a dialogului, dar si ca un
instrument de control al activitatii administratiei fiscale de catre
contribuabili.
Acest principiu trebuie corelat cu dreptul contribuabilului la
confidentialitatea informatiilor de ordin fiscal si cu prevederile legale.
Prin prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 privind
solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de control
sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 62 din 6 februarie
2001, aprobata si modificata prin Legea nr. 502/2001, este reglementat modul de
solutionare (termene, responsabilitati) a contestatiilor impotriva masurilor
dispuse prin actele de control sau de impunere intocmite de organele
Ministerului Finantelor Publice.
Principiul adaptarii administratiei fiscale la cerintele contribuabililor
Administratia fiscala trebuie sa gaseasca calea unei cooperari active
pentru imbunatatirea asistentei si informarii contribuabililor, potrivit
cerintelor acestora.
Functionarul fiscal care acorda asistenta trebuie sa inteleaga problematica
fiscala formulata de contribuabil, sa tina cont de asteptarile si nevoile
acestuia. Totodata administratia fiscala orientata catre contribuabili trebuie
sa aiba capacitatea de a se adapta in permanenta la nevoile acestora. Numai o
buna intelegere a contribuabilului si adaptarea raspunsului fiecarei situatii
particulare asigura o asistenta eficienta si de calitate.
Principiul respectului si consideratiei fata de contribuabili
Potrivit acestui principiu, functionarii fiscali trebuie sa adopte un
comportament bazat pe respect si consideratie fata de contribuabili.
Functionarii fiscali trebuie sa manifeste solicitudine, limbaj politicos,
respect si promptitudine in relatiile cu contribuabilii si sa evite, pe cat
posibil, situatiile conflictuale, tensionate.
Principiul confidentialitatii
Toate informatiile oferite de contribuabil autoritatilor fiscale trebuie sa
ramana confidentiale si nu pot fi transmise in nici o circumstanta catre o
terta parte, cu exceptia cazului in care se obtine permisiunea contribuabilului
sau in situatia in care legea prevede altfel.
CAP. 3
Obiective
Obiectivul general al activitatii de asistenta il constituie furnizarea de
informatii de calitate catre contribuabili, referitoare la prevederile
legislatiei fiscale, obligatiile care le revin in materie fiscala, precum si
promovarea conformarii fiscale voluntare, printr-o abordare orientata catre
contribuabil, in care acesta este privit ca partener egal al administratiei
fiscale.
Obiectivele specifice ale activitatii asistentei contribuabililor sunt
urmatoarele:
Respectarea dreptului la petitionare al contribuabililor
Art. 21 din Constitutia Romaniei, republicata (Accesul liber la justitie),
stipuleaza ca orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea
drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime. Totodata nici o
lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
Art. 51 din Constitutia Romaniei, republicata (Dreptul la petitionare),
stipuleaza ca cetatenii au dreptul sa se adreseze autoritatilor publice prin
petitii formulate numai in numele semnatarilor. La randul lor, autoritatile
publice au obligatia sa raspunda la petitii in termenele si in conditiile stabilite
potrivit legii.
Potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 122 din 8 noiembrie
1990, cu modificarile si completarile ulterioare, orice persoana fizica sau juridica,
daca se considera vatamata in drepturile sale, recunoscute de lege, printr-un
act administrativ sau prin refuzul nejustificat al unei autoritati
administrative de a-i rezolva cererea referitoare la un drept recunoscut de
lege, se poate adresa instantei judecatoresti competente, pentru anularea
actului, recunoasterea dreptului pretins si repararea pagubei ce i-a fost
cauzata.
Se considera refuz nejustificat de rezolvare a cererii referitoare la un
drept recunoscut de lege si faptul de a nu se raspunde petitionarului in termen
de 30 de zile de la inregistrarea cererii respective, daca prin lege nu se
prevede un alt termen.
Angajarea administratiei fiscale in slujba contribuabilului, orientarea
administratiei fiscale catre acesta
Orientarea activitatii de asistenta catre contribuabil contribuie la
indeplinirea obligatiilor fiscale si cresterea gradului de conformare fiscala a
contribuabililor. In acelasi timp aceasta orientare il ajuta pe contribuabil in
indeplinirea obligatiilor fiscale.
Claritate, simplitate si corectitudine in relatia cu contribuabilii
Mesajele transmise de administratia fiscala trebuie sa fie accesibile
pentru toate categoriile de contribuabili, indiferent de nivelul de pregatire
al acestora. Totodata, daca o anumita problema a fost cauzata contribuabilului
din vina administratiei fiscale, aceasta va trebui sa-si recunoasca eroarea si
sa ia masuri corespunzatoare pentru indreptarea acesteia.
Raspunsuri competente si la timp la intrebarile contribuabililor
Raspunsurile clar formulate de functionarii fiscali in concordanta cu
prevederile legale si transmiterea acestora in timp util contribuabililor
definesc de fapt calitatea activitatii de asistenta si informare a
contribuabililor.
Impactul public al actiunilor functionarilor fiscali poate avea efect
asupra respectarii legii si conformarii fiscale voluntare. Totodata, de modul
in care fiecare functionar fiscal intelege sa adopte un comportament adecvat
pozitiei de persoana publica in care se gaseste depinde, in ultima instanta,
imaginea administratiei fiscale si a Ministerului Finantelor Publice in
general.
Raspunsuri complete la intrebarile contribuabililor
Asistenta si informarea contribuabililor trebuie sa aiba ca obiectiv
formularea unor raspunsuri complete, astfel incat sa se diminueze nevoia unui
contact suplimentar din partea contribuabilului pentru aceeasi problema.
Solutionarea problematicii ridicate de contribuabil in cadrul unui singur
contact cu administratia fiscala prezinta urmatoarele avantaje:
- reduce stresul pentru contribuabil;
- imbunatateste conformarea fiscala voluntara;
- contribuie la satisfacerea cerintelor contribuabilului;
- creste eficienta muncii la nivelul administratiei fiscale.
Comunicare intre toate nivelurile de asistenta
Atat intre directia specializata de la nivel central si structurile
judetene, cat si intre acestea si structurile de la nivelul unitatilor
subordonate trebuie sa existe o comunicare permanenta, care sa contribuie la
intelegerea mesajelor primite de la contribuabili si sa asigure transparenta
sistemului fiscal.
Folosirea celor mai diverse mijloace pentru informarea contribuabililor
Unitatea fiscala va elabora programe de asistenta si va urmari
materializarea acestora, in concordanta cu nevoile exprimate de contribuabili.
Eforturile vor fi orientate spre determinarea nevoilor contribuabililor si
satisfacerea acestora intr-un grad cat mai inalt.
Informatiile vor fi furnizate printr-o varietate de mijloace (corespondenta
scrisa, posta electronica, telefon, mass-media, publicatii, programe complexe
de asistenta si informare).
Programe orientate pe grupuri tinta
Unitatea fiscala va elabora programe specifice pentru acele categorii de
contribuabili ale caror nevoi de informare in materie fiscala sunt mai eficient
de indeplinit prin folosirea acestor programe.
Programele vor include actiuni adaptate la conditiile economico-culturale
si la cerintele contribuabililor, care sa contribuie la indeplinirea
obligatiilor fiscale si sa raspunda la problemele de interes major ale
acestora.
Asistenta furnizata pentru corectarea eventualelor erori din evidentele
fiscale
Eventualele erori si neconcordante din evidentele fiscale, semnalate de
contribuabili, vor fi aduse la cunostinta compartimentului de specialitate in
vederea corectarii acestora si regularizarii diferentelor de impozit.
Totodata unitatea fiscala va furniza toate informatiile solicitate de
contribuabili in vederea clarificarii situatiei fiscale a acestora.
CAP. 4
Obligatiile functionarului fiscal
Functionarul fiscal care isi desfasoara activitatea in cadrul structurilor
de asistenta a contribuabililor va depune toate eforturile in vederea
realizarii unei autoinstruiri continue in ceea ce priveste continutul
reglementarilor in materie fiscala.
Pe langa o foarte buna pregatire de specialitate in domeniul impozitelor si
taxelor, functionarul fiscal trebuie sa dispuna de aptitudini in domeniul
comunicarii, astfel incat sa fie in masura sa prezinte contribuabilului,
intr-un limbaj accesibil acestuia, prevederile legislatiei fiscale.
Obligatiile functionarului fiscal din structurile de asistenta pentru
contribuabili, care intra in contact direct cu acestia, sunt:
Perfectionarea permanenta a pregatirii profesionale
Functionarul fiscal din structurile de asistenta pentru contribuabili este
obligat sa-si perfectioneze permanent pregatirea profesionala pentru a putea
raspunde tuturor intrebarilor referitoare la sistemul de impozite si taxe
reglementat de legislatia in vigoare. In acest scop este necesar ca unitatea
fiscala sa asigure o specializare a functionarilor fiscali pe grupe de impozite
si taxe.
Prin cresterea nivelului de pregatire profesionala functionarul fiscal este
in masura sa ofere toate informatiile pe care contribuabilii le solicita si sa
ii ajute sa identifice formularele de declaratii fiscale, in concordanta cu
situatia fiscala particulara, si totodata sa raspunda intrebarilor formulate de
contribuabili in legatura cu modul de completare a datelor din declaratiile
fiscale, termenul de depunere a acestora si de efectuare a platilor in contul
impozitelor si taxelor, dreptul de a face contestatii, precum si consecintele
neindeplinirii obligatiilor fiscale.
Dezvoltarea aptitudinilor de comunicare
Functionarul fiscal din structurile de asistenta pentru contribuabili va
depune intregul efort pentru a aprecia cat mai corect nivelul de intelegere si
starea emotionala a contribuabilului si totodata pentru a intelege cat mai
corect intrebarea sau problema ridicata de acesta, astfel incat sa-i poata
oferi raspunsul corect, intr-un mod pe care contribuabilul sa-l inteleaga.
Functionarul fiscal trebuie sa aiba capacitatea de a obtine informatii complete
si relevante de la contribuabil, in vederea incadrarii legale corecte a
intrebarii sau a spetei prezentate de contribuabil si formularii directe ori,
dupa caz, in urma obtinerii punctului de vedere de la directiile (serviciile)
de specialitate, a unor raspunsuri clare, in concordanta cu reglementarile
fiscale si asteptarile sau exigentele contribuabilului.
In urma analizarii situatiei contribuabilului, functionarul fiscal va aduce
la cunostinta acestuia pasii care trebuie urmariti pentru a se conforma
reglementarilor si procedurilor fiscale in vigoare.
Depasirea eventualelor obstacole care pot afecta comunicarea cu
contribuabilii
In activitatea de asistenta functionarul fiscal va depune intregul efort in
vederea depasirii eventualelor dificultati care pot afecta realizarea unei
comunicari depline cu contribuabilii si care pot fi cauzate de ambele parti
implicate:
- in ceea ce priveste contribuabilii:
- gradul de perceptie, determinat de nivelul de pregatire al
contribuabilului;
- lipsa de interes din partea contribuabilului pentru mesajul transmis
de administratia fiscala;
- dificultati de exprimare (ton, cuvinte folosite);
- in ceea ce priveste functionarul fiscal:
- insuficienta incredere in sine, atunci cand se urmareste transmiterea
mesajului catre contribuabil;
- emotiile necontrolate;
- incompatibilitate pentru sustinerea dialogului.
Respectarea normelor etice
In activitatea desfasurata functionarul fiscal va tine seama de calitatea
sa de functionar public, care impune respectarea urmatoarelor obligatii etice:
- sa faca cunoscute contribuabililor datele proprii de identificare
(numele, prenumele, functia si locul de munca), prin intermediul unui ecuson,
purtat in mod vizibil asupra sa. In situatia in care isi desfasoara activitatea
la ghiseul de acordare a asistentei, ghiseul de informatii sau la alte ghisee
de relatii cu publicul, functionarul fiscal va face cunoscute, prin afisare la
loc vizibil, datele sale de identificare;
- sa aiba o tinuta decenta, corespunzatoare demnitatii si prestigiului
functiei;
- sa dea dovada de disciplina atat in relatiile cu contribuabilii, cat si
in cadrul institutiei in care isi desfasoara activitatea;
- sa ramana calm, politicos si respectuos pe intreaga durata de acordare a
asistentei;
- sa manifeste o atitudine pozitiva si rabdare in relatia cu
contribuabilii;
- sa foloseasca un limbaj corect din punct de vedere gramatical;
- sa nu utilizeze un limbaj neadecvat situatiei (argou sau limbaj de
stricta specialitate);
- sa pastreze confidentialitatea tuturor informatiilor relevante obtinute
de la contribuabil;
- sa depuna intregul efort pentru a raspunde la solicitarile
contribuabilului;
- sa acorde intreaga sa atentie contribuabilului pe parcursul desfasurarii
asistentei fiscale;
- sa ofere raspunsuri complete si corecte contribuabilului;
- sa se asigure ca raspunsurile oferite sunt intelese de catre
contribuabili;
- sa indrume contribuabilii la directia (serviciul) de specialitate, in
vederea obtinerii de informatii detaliate care depasesc competentele structurii
de asistenta;
- sa multumeasca contribuabilului pentru faptul ca a contactat serviciul de
asistenta pentru contribuabili si sa-l asigure de intreaga disponibilitate
profesionala a administratiei fiscale;
- sa pastreze nestirbita autoritatea institutiei pe care o reprezinta fata
de contribuabili.
Intreruperea acordarii asistentei
Situatiile in care este permisa intreruperea acordarii asistentei, dupa o
avertizare prealabila a contribuabilului, sunt urmatoarele:
- folosirea de catre contribuabil a unui limbaj trivial;
- amenintari la adresa functionarului fiscal;
- utilizarea de catre contribuabil a violentei verbale si/sau fizice.
Contribuabilul trebuie avertizat ca, in cazul in care nu isi revizuieste
comportamentul, discutia cu acesta se va incheia.
In astfel de cazuri functionarul fiscal va intrerupe imediat discutia cu
contribuabilul si va solicita, dupa caz, informatii de identificare a
contribuabilului si sprijinul organelor de ordine pentru propria protectie.
CAP. 5
Respectarea prevederilor prezentului cod
Respectarea prevederilor prezentului cod este obligatorie pentru toti functionarii
publici din administratia fiscala, care isi desfasoara activitatea in domeniul
asistentei contribuabililor.
In acest scop functionarii fiscali vor lua masuri in vederea imbunatatirii
pregatirii profesionale, a perfectionarii aptitudinilor de comunicare si
modelarii corespunzatoare a comportamentului in raport cu cerintele prezentului
cod.
Nerespectarea prevederilor prezentului cod atrage suportarea de masuri
disciplinare, cu efecte negative asupra carierei profesionale a celor
implicati.
In cazurile in care exista indicii ca faptele savarsite de functionarul
fiscal intrunesc elementele constitutive ale unor infractiuni, se vor sesiza de
urgenta organele abilitate ale statului.
Raspunderea materiala a personalului din activitatea de asistenta se
stabileste potrivit prevederilor legale in vigoare.
CAP. 6
Dispozitii finale
Prezentul cod va fi pus la dispozitie contribuabililor, la solicitarea
acestora.
Conducerea unitatilor fiscale va lua masurile necesare pentru a se asigura
ca personalul din subordine cunoaste si respecta, in exercitarea atributiilor
de serviciu, prevederile prezentului cod.