HOTARARE Nr. 1574 din 18 decembrie 2003
privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice si a
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 2 din 5 ianuarie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, al art. 40 alin. (1) din
Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a
ministerelor, cu modificarile si completarile ulterioare, si al art. 20 din
Ordonanta Guvernului nr. 86/2003 privind reglementarea unor masuri in materie
financiar-fiscala,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale si principalele atributii
Art. 1
(1) Ministerul Finantelor Publice se organizeaza si functioneaza ca organ
de specialitate al administratiei publice centrale, in subordinea Guvernului,
care aplica strategia si Programul de guvernare in domeniul finantelor publice.
(2) Ministerul Finantelor Publice este minister cu rol de sinteza,
institutie publica cu personalitate juridica.
(3) In subordinea Ministerului Finantelor Publice se organizeaza si
functioneaza Agentia Nationala de Administrare Fiscala, organ de specialitate
al administratiei publice centrale, institutie publica cu personalitate
juridica, cu buget propriu.
(4) Sediul Ministerului Finantelor Publice si al Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala este in municipiul Bucuresti, str. Apolodor nr. 17,
sectorul 5.
Art. 2
(1) Ministerul Finantelor Publice contribuie in mod eficient, transparent
si orientat la elaborarea si implementarea strategiei si a Programului de
guvernare in domeniul finantelor publice, in exercitarea administrarii generale
a finantelor publice, asigurand utilizarea parghiilor financiare si valutare in
concordanta cu cerintele economiei de piata si pentru stimularea initiativei
agentilor economici.
(2) Ministerul Finantelor Publice asigura, prin redistribuirea veniturilor,
desfasurarea activitatilor din domenii de interes public, cum este cel social,
cel economic, cel al apararii nationale si ordinii publice. Prin atributiile
incredintate si prin structura sa, Ministerul Finantelor Publice indeplineste
urmatoarele functii:
a) de strategie, prin care se asigura elaborarea strategiei de punere in
aplicare a Programului de guvernare in domeniul finantelor publice;
b) de reglementare si sinteza, prin care se asigura elaborarea cadrului
normativ si institutional necesar pentru realizarea obiectivelor strategice in
domeniul sau de activitate;
c) de elaborare si implementare a politicii bugetare si a politicii fiscale
a Guvernului;
d) de corelare a politicilor fiscale si bugetare cu celelalte politici
economico-sociale;
e) de administrare a veniturilor statului, prin care se asigura
administrarea impozitelor, taxelor, contributiilor sociale si a altor venituri
bugetare potrivit legii, prin intermediul procedurilor de gestiune, colectare,
control fiscal, solutionare a contestatiilor si de dezvoltare a unor relatii de
parteneriat cu contribuabilii, inclusiv prin acordarea de servicii de
asistenta, conform competentelor;
f) de contractare si administrare a datoriei publice;
g) de administrare a resurselor derulate prin Trezoreria Statului;
h) de exercitare a controlului financiar public intern;
i) de asigurare a evidentei centralizate a bunurilor ce constituie domeniul
public al statului;
j) de elaborare si supraveghere a cadrului legal in domeniul
contabilitatii;
k) de reprezentare, prin care se asigura, in numele statului roman si al
Guvernului Romaniei, reprezentarea pe plan intern si extern in domeniul sau de
activitate;
l) de autoritate de stat, prin care se asigura exercitarea controlului
aplicarii unitare si respectarii reglementarilor legale in domeniul sau de
activitate, precum si al functionarii institutiilor care isi desfasoara
activitatea in subordinea sau sub autoritatea sa.
(3) Ministerul Finantelor Publice urmareste, pe termen mediu, indeplinirea
masurilor necesare in vederea realizarii cerintelor de aderare la Uniunea
Europeana in domeniul sau de activitate.
(4) Principiile care stau la baza activitatii Ministerului Finantelor
Publice sunt:
a) coerenta, stabilitatea si predictibilitatea cadrului macroeconomic;
b) armonizarea cadrului legislativ cu reglementarile Uniunii Europene;
c) intarirea autoritatii institutiei;
d) perfectionarea managementului fondurilor publice;
e) transparenta activitatii in toate domeniile sale de activitate;
f) satisfacerea cerintelor partenerilor sociali;
g) asigurarea unui mediu de afaceri concurential si predictibil.
Art. 3
(1) In realizarea functiilor sale Ministerul Finantelor Publice are, in
principal, urmatoarele atributii:
1. propune strategii de dezvoltare pe termen lung si solutii de reforma in
domeniul finantelor publice;
2. elaboreaza proiectul bugetului de stat, al legii bugetare anuale si raportul
asupra proiectului bugetului de stat, precum si proiectul legii de rectificare
a bugetului de stat, operand rectificarile corespunzatoare;
3. stabileste echilibrul bugetar in faza de elaborare a proiectului
bugetului de stat si a rectificarii acestuia;
4. stabileste metodologii pentru elaborarea proiectelor bugetului de stat,
bugetului asigurarilor sociale de stat, a bugetelor fondurilor speciale si a
proiectelor bugetelor locale;
5. analizeaza periodic modul de realizare a prevederilor bugetare, in
corelare cu indicatorii macroeconomici, si prezinta informari Guvernului cu
propuneri de imbunatatire;
6. urmareste executia operativa a bugetului general consolidat; stabileste
masurile necesare pentru incasarea veniturilor si limitarea cheltuielilor in
vederea incadrarii in deficitul bugetar aprobat;
7. elaboreaza si aproba clasificatia indicatorilor privind finantele
publice;
8. elaboreaza proiectul bugetului asigurarilor sociale de stat, al legii
bugetului asigurarilor sociale de stat anuale, precum si proiectul legii de
rectificare a acestuia;
9. deschide creditele necesare pentru cheltuielile fiecarui ordonator
principal de credite in cadrul fiecarui exercitiu bugetar;
10. analizeaza si avizeaza deschiderile de credite bugetare pentru
stimularea productiei de export si a exporturilor;
11. monitorizeaza cheltuielile de personal prevazute in bugetul de stat, in
bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale;
12. aproba, prin delegare de competente, modificari in fisele de investitii
anexe la bugetele ordonatorilor principali de credite bugetare;
13. aproba repartizarea pe trimestre a veniturilor si a cheltuielilor
prevazute in bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor
speciale;
14. avizeaza proiectele de acte normative care genereaza sporuri de
cheltuieli sau modificari de venituri ale bugetului de stat si care au
influente asupra echilibrului bugetar;
15. analizeaza, fundamenteaza, propune cadrul legislativ si stabileste
masuri privind imprumuturile necesare in vederea acoperirii deficitului bugetar
si refinantarii datoriei publice sau pentru actiuni si lucrari de interes
public; administreaza datoria publica, urmareste rambursarea acesteia si achitarea
dobanzilor aferente, in conditiile legii;
16. reintregeste Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului,
prevazut in bugetul de stat, cu creditele bugetare anulate sau reduse, la
propunerea ordonatorilor principali de credite;
17. avizeaza bugetele celorlalte sisteme autonome de asigurari sociale;
18. elaboreaza si actualizeaza metodologia privind criteriile de evaluare
si selectie a obiectivelor de investitii publice;
19. analizeaza programul de investitii din punct de vedere al incadrarii in
limitele de cheltuieli stabilite, al respectarii criteriilor de selectie si
prioritizare si al esalonarii creditelor bugetare in functie de durata de
executie a obiectivelor;
20. coordoneaza monitorizarea intregului program de investitii publice;
21. coordoneaza cadrul general referitor la efectuarea achizitiilor publice
si asigura transpunerea acquisului comunitar si indrumarea metodologica unitara
in acest domeniu;
22. elaboreaza si actualizeaza metodologia de aplicare a procedurilor
pentru atribuirea contractelor de achizitie publica;
23. stabileste modul de organizare si functionare a sistemului de
monitorizare a atribuirii contractelor de achizitie publica, precum si sistemul
de raportare referitor la atribuirea acestor contracte;
24. elaboreaza strategia in domeniul investitiilor publice, pe baza
propunerilor de programe de investitii ale ordonatorilor principali de credite;
25. avizeaza programe de investitii publice anuale si multianuale,
elaborate de ordonatorii principali de credite;
26. administreaza contul general al Trezoreriei Statului, deschis la Banca
Nationala a Romaniei, scop in care incheie conventii cu aceasta;
27. stabileste sistemul de organizare si functionare a Trezoreriei Statului
in vederea asigurarii efectuarii operatiunilor de incasari si plati pentru
sectorul public;
28. elaboreaza si administreaza bugetul de venituri si cheltuieli al
Trezoreriei Statului;
29. colaboreaza cu Banca Nationala a Romaniei la elaborarea balantei de plati
externe, a balantei creantelor si angajamentelor externe, a reglementarilor din
domeniul monetar si valutar si informeaza semestrial Guvernul asupra modului de
realizare a acestora, cu propuneri de solutii in acoperirea deficitului sau
utilizarii excedentului din contul curent al balantei de plati externe;
30. contracteaza si garanteaza imprumuturi de stat de pe piata financiara
interna si externa, in scopul si in limitele competentelor stabilite de lege;
31. asigura punerea in circulatie prin Banca Nationala a Romaniei, pe baza
de conventie, a unor instrumente financiare specifice;
32. elaboreaza lucrarile privind contul general anual de executie a
bugetului de stat, contul general al datoriei publice a statului si, respectiv,
a bugetului asigurarilor sociale de stat, precum si conturile anuale de
executie a bugetelor fondurilor speciale si proiectele de legi referitoare la
aceste conturi de executie, pe care le prezinta spre insusire Guvernului, in
vederea transmiterii pentru adoptare Parlamentului;
33. elaboreaza sau avizeaza proiecte de acte normative pentru aprobarea
normelor si normativelor de cheltuieli si acordarea unor drepturi personalului
din institutiile publice;
34. colaboreaza cu alte autoritati publice in procesul elaborarii de acte
normative privind salarizarea personalului din sectorul bugetar;
35. elaboreaza proiecte de acte normative privind stabilirea impozitelor
directe si indirecte, urmareste perfectionarea asezarii acestora si armonizarea
legislativa in acest domeniu;
36. elaboreaza, pe baza modelului-cadru al Organizatiei pentru Cooperare si
Dezvoltare Economica (O.C.D.E.), proiectul romanesc de conventie pentru
evitarea dublei impuneri si urmareste actualizarea acestuia in concordanta cu
recomandarile adoptate de O.C.D.E.;
37. negociaza, pregateste parafarea, semnarea si ratificarea conventiilor
pentru evitarea dublei impuneri negociate;
38. elaboreaza strategii, studii comparative, prioritati si proiecte de
acte normative privind politica fiscala a Romaniei in domeniul conventiilor
pentru evitarea dublei impuneri;
39. urmareste realizarea unui management eficient si coerent al sistemului
fiscal romanesc, avand ca scop elaborarea si mentinerea unui sistem fiscal
unitar, stabil si armonizat in stransa concordanta cu indicatorii
macroeconomici din Strategia de dezvoltare economica a Guvernului;
40. elaboreaza proiecte de acte normative in domeniul contabilitatii
financiare si de gestiune si urmareste perfectionarea acestuia in corelatie cu
normele europene in domeniu;
41. elaboreaza proiecte de acte normative cu privire la achizitiile
publice;
42. exercita, prin organele sale de specialitate, controlul utilizarii
creditelor bugetare de catre institutiile publice; controleaza, in conditiile
legii, activitatea financiara a agentilor economici;
43. elaboreaza proiecte de acte normative privind datoria publica si
Trezoreria Statului;
44. urmareste respectarea angajamentelor asumate prin acordurile incheiate
cu organismele financiare internationale in domeniul datoriei publice;
45. elaboreaza politica vamala in concordanta cu cadrul legislativ
existent, precum si actele normative in realizarea acesteia;
46. elaboreaza proiecte de acte normative privind valorificarea bunurilor
legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a
statului si asigura valorificarea acestora in conditiile legii;
47. asigura administrarea monopolului de stat, in conditiile legii;
48. reglementeaza controlul financiar preventiv si exercita controlul
financiar preventiv delegat in scopul constituirii si utilizarii, legale si
eficiente, a fondurilor publice;
49. indruma metodologic, organizeaza activitatea de instruire si pregatire
profesionala in domeniul auditului intern;
50. realizeaza activitati de control operativ la institutii publice si
solutioneaza contestatiile depuse de acestea;
51. exercita calitatea de reprezentant al Romaniei la organismele
internationale cu caracter financiar;
52. negociaza, pregateste parafarea, semnarea si ratificarea acordurilor
guvernamentale bilaterale privind promovarea si protejarea reciproca a
investitiilor;
53. coordoneaza, negociaza si incheie acorduri internationale in numele
statului, in domeniul relatiilor financiare si valutare, in colaborare cu
Ministerul Afacerilor Externe;
54. reprezinta statul, ca subiect de drepturi si obligatii, in fata
instantelor, precum si in orice alte situatii in care acesta participa
nemijlocit, in nume propriu, in raporturi juridice, daca legea nu stabileste in
acest scop un alt organ;
55. asigura legatura cu Parlamentul, Consiliul Economic si Social,
sindicatele, patronatele si alti exponenti ai societatii civile in problemele
specifice activitatii sale;
56. asigura un dialog constructiv cu partenerii de dialog social, in
spiritul respectului reciproc si in conformitate cu principiile si standardele
europene, in vederea asigurarii eficientei activitatii si stabilitatii sociale
si sustine in Parlament proiectele de acte normative pe care le initiaza;
57. solutioneaza petitiile formulate de catre cetateni si adresate
Ministerului Finantelor Publice, in conformitate cu prevederile legale;
58. elaboreaza, implementeaza si dezvolta sistemul informatic in domeniul
finantelor publice;
59. asigura, potrivit legii, tiparirea hartiilor de valoare de natura
titlurilor de stat, bonurilor de tezaur, obligatiunilor necesare finantarii
datoriei publice, timbrelor fiscale, precum si a formularelor si imprimatelor
tipizate utilizate in activitatea fiscala si financiar-contabila;
60. elaboreaza, monitorizeaza si implementeaza sistemul de comunicare
interna si externa si cadrul comunicational in scopul sustinerii activitatii
sale;
61. asigura prin sistemul de management al performantei si dezvoltare
profesionala un corp al functionarilor publici profesionist, onest, stabil si
eficient, in scopul crearii unei organizatii moderne, flexibile, functionale si
eficiente, in conditiile legii;
62. editeaza materiale de specialitate necesare pentru mediatizarea
problematicii financiare, in vederea cunoasterii sale de catre personalul
propriu si de catre contribuabili;
63. asigura elaborarea, tiparirea si difuzarea publicatiei "Revista
Finante Publice si Contabilitate", prin finantare din venituri proprii,
conform Hotararii Guvernului nr. 1.515/2002 privind infiintarea pe langa
Ministerul Finantelor Publice a unei activitati finantate integral din venituri
proprii;
64. exercita atributiile ce ii revin, potrivit legii, asupra activitatii
companiilor nationale aflate sub autoritatea sa;
65. urmareste constituirea, administrarea si utilizarea Fondului de
contrapartida rezultat din contravaloarea in lei a ajutoarelor economice,
nerambursabile, acordate Romaniei de organisme internationale sau guvernele
altor tari;
66. asigura evidenta statistica a ajutoarelor externe nerambursabile;
67. gestioneaza asistenta financiara nerambursabila acordata Romaniei de
Uniunea Europeana potrivit prevederilor memorandumurilor de intelegere, memorandumurilor
si acordurilor de finantare semnate de Guvernul Romaniei si de Comisia
Europeana;
68. asigura fundamentarea, coordonarea si realizarea activitatilor
specifice procesului de pregatire a aderarii Romaniei la Uniunea Europeana pe
domeniile din competenta si responsabilitatea sa;
69. elaboreaza strategia si cadrul normativ general, coordoneaza si
evalueaza activitatea de audit public intern la nivel national, efectueaza
misiuni de audit public intern de interes national cu implicatii multisectoriale
si exercita activitati de audit public intern la nivelul aparatului propriu;
70. efectueaza inspectii privind respectarea legalitatii, atat la nivelul
aparatului propriu, cat si la nivelul celorlalte institutii publice.
(2) Ministerul Finantelor Publice indeplineste toate atributiile si are
toate competentele conferite prin legi sau prin alte acte normative in vigoare.
Art. 4
In exercitarea atributiilor sale Ministerul Finantelor Publice colaboreaza
cu celelalte ministere si organe de specialitate din subordinea Guvernului, cu
autoritatile publice locale si cu alte organisme.
Art. 5
In indeplinirea atributiilor sale Ministerul Finantelor Publice si Agentia
Nationala de Administrare Fiscala, dupa caz, sunt autorizate:
a) sa dea agentilor economici, ca urmare a controlului, dispozitii
obligatorii pentru luarea masurilor de respectare a legii;
b) sa ia masuri pentru aplicarea sanctiunilor prevazute de lege in
competenta sa;
c) sa aprobe inlesniri, restituiri, compensari si amanari la plata
impozitelor, taxelor, contributiilor sociale si a altor varsaminte bugetare
obligatorii in conditiile legii;
d) sa aplice, prin organele abilitate, modalitatile de executare silita si
masurile asiguratorii, in conditiile legii, pentru recuperarea creantelor
bugetare;
e) sa incheie protocoale de schimb de informatii, documente si de
colaborare cu ministere, institutii publice si cu alte organizatii, potrivit
competentelor atribuite;
f) sa refuze cererile de finantare de la bugetul de stat, de suplimentare
si de virare a creditelor bugetare in cazurile in care acestea nu indeplinesc
conditiile legale sau se abat de la reglementarile in vigoare;
g) sa retraga creditele bugetare deschise ordonatorilor de credite, in cazurile
in care se constata ca acestea se utilizeaza in alte scopuri decat cele
stabilite;
h) sa respinga situatii financiar-contabile ale ordonatorilor de credite
care nu indeplinesc conditiile stabilite de normele legale si sa stabileasca
noi termene pentru refacerea si prezentarea acestora, cu aplicarea sanctiunilor
prevazute de legislatia in vigoare;
i) sa stabileasca orice alte masuri, in conditiile prevazute de lege.
Art. 6
Ministerele, celelalte autoritati ale administratiei publice, institutiile
publice, precum si agentii economici au obligatia de a pune la dispozitia
Ministerului Finantelor Publice, la cererea acestuia, datele si informatiile
necesare in vederea realizarii atributiilor sale.
SECTIUNEA a 2-a
Organizarea Ministerului Finantelor Publice
Art. 7
(1) Ministerul Finantelor Publice are structura organizatorica prevazuta in
anexa nr. 1. In cadrul acesteia, prin ordin al ministrului finantelor publice,
se pot organiza servicii, birouri si alte compartimente si se poate stabili
numarul posturilor de conducere, in conditiile legii.
(2) Numarul maxim de posturi pentru aparatul propriu al Ministerului
Finantelor Publice este de 1.326, exclusiv demnitarii si posturile aferente
cabinetului ministrului.
Art. 8
(1) In cadrul Ministerului Finantelor Publice se organizeaza Agentia
Nationala de Plati, cu un numar de 300 de posturi, avand structura
organizatorica prevazuta in anexa nr. 3.
(2) Agentia Nationala de Plati devine operationala in anul 2005.
(3) Numarul de posturi prevazut la alin. (1) se asigura prin redistribuire
in cadrul numarului de posturi aprobat ministerului, in conditiile legii.
(4) Prin ordin al ministrului finantelor publice se vor nominaliza, in
functie de necesitatile de pregatire profesionala sau de actiuni specifice
acestui domeniu, persoanele care vor fi implicate in activitatile premergatoare
functionarii Agentiei Nationale de Plati.
Art. 9
(1) Atributiile, sarcinile si raspunderile personalului din aparatul
propriu al Ministerului Finantelor Publice se stabilesc, in conformitate cu
structura organizatorica prevazuta in anexa nr. 1, prin regulamentul de
organizare si functionare a ministerului, aprobat prin ordin al ministrului
finantelor publice.
(2) Atributiile, sarcinile si raspunderile unitatilor teritoriale ale
Ministerului Finantelor Publice se stabilesc prin regulamentul de organizare si
functionare aprobat prin ordin al ministrului finantelor publice.
(3) Atributiile, sarcinile si raspunderile individuale ale personalului din
aparatul propriu al Ministerului Finantelor Publice, precum si din unitatile
subordonate acestuia se stabilesc prin fisa postului, pe baza regulamentelor de
organizare si functionare prevazute la alin. (1) si (2), care se semneaza de salariat
si se aproba in conditiile legii.
SECTIUNEA a 3-a
Conducerea Ministerului Finantelor Publice
Art. 10
(1) Conducerea Ministerului Finantelor Publice se exercita de catre
ministrul finantelor publice.
(2) Ministrul finantelor publice reprezinta ministerul in raporturile cu
celelalte autoritati publice, cu persoanele juridice si fizice din tara si din
strainatate. Prin ordin al ministrului finantelor publice unele atributii pot
fi delegate si persoanelor cu functii de conducere din compartimentele de
specialitate.
(3) Ministrul finantelor publice indeplineste, in domeniul de activitate al
ministerului, atributiile generale prevazute la art. 53 alin. (1) din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a
ministerelor.
(4) Ministrul finantelor publice indeplineste si alte atributii specifice,
stabilite prin alte acte normative.
(5) Ministrul finantelor publice conduce aparatul propriu al ministerului.
(6) In exercitarea atributiilor sale ministrul finantelor publice emite
ordine si instructiuni, in conditiile legii.
(7) Ministrul finantelor publice indeplineste, conform legii, functia de
ordonator principal de credite.
(8) Ministrul finantelor publice este ajutat in activitatea de conducere a
ministerului de 5 secretari de stat, numiti prin decizii ale primului-ministru,
si in subordinea carora se pot organiza cabinete ale demnitarilor, conform
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 32/1998 privind organizarea cabinetului
demnitarului din administratia publica centrala, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 760/2001.
(9) Personalului din cadrul cabinetelor demnitarilor nu i se aplica
prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 11
(1) Secretarii de stat exercita atributiile delegate de ministrul
finantelor publice. Raspunderile si atributiile secretarilor de stat se
stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice.
(2) In cazul in care ministrul finantelor publice, din diferite motive, nu
isi poate exercita atributiile curente, il deleaga pe unul dintre secretarii de
stat sa exercite aceste atributii, instiintandu-l pe primul-ministru despre
aceasta.
Art. 12
(1) Desemnarea secretarului de stat care are si calitatea de presedinte al
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se face prin ordin al ministrului
finantelor publice.
(2) Secretarul de stat presedinte al Agentiei Nationale de Administrare
Fiscala are calitate de ordonator secundar de credite si exercita atributiile
legale in aceasta calitate pentru Agentia Nationala de Administrare Fiscala,
directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului
Bucuresti, precum si pentru Directia generala de administrare a marilor
contribuabili.
Art. 13
(1) Secretarul general al ministerului este inalt functionar public, numit
prin concurs sau prin examen, pe criterii de profesionalism, in conditiile
legii.
(2) Secretarul general indeplineste atributiile prevazute la art. 49 alin.
(2) din Legea nr. 90/2001.
(3) Secretarul general al ministerului indeplineste si alte atributii
prevazute in regulamentul de organizare si functionare a ministerului ori
incredintate de ministru.
(4) In realizarea atributiilor ce ii revin secretarul general al
ministerului este ajutat de un secretar general adjunct care este inalt
functionar public, numit prin concurs sau prin examen, pe criterii de
profesionalism, in conditiile legii.
Art. 14
Ministrul finantelor publice aproba prin ordin, pentru aparatul propriu si
pentru unitatile sale subordonate, criterii in aplicarea prevederilor actelor
normative in vigoare privind colectarea creantelor bugetare.
Art. 15
(1) Unitatile aflate in subordinea sau sub autoritatea Ministerului
Finantelor Publice, dupa caz, sunt prevazute in anexa nr. 4.
(2) Repartizarea la nivel de judet, respectiv la nivelul municipiului
Bucuresti, a numarului maxim de posturi de specialitate prevazut la pct. I din
anexa nr. 4, pentru unitatile subordonate, se aproba prin ordin al ministrului
finantelor publice, in conditiile legii.
(3) Structura organizatorica, normativele de personal si criteriile de
constituire a compartimentelor unitatilor subordonate: directiile generale ale
finantelor publice judetene si Directia generala a finantelor publice a
municipiului Bucuresti se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice.
Art. 16
(1) Conducatorii unitatilor teritoriale, directori executivi, exclusiv
directorul executiv al Directiei generale de administrare a marilor
contribuabili, se numesc si se elibereaza din functie de ministrul finantelor
publice, cu avizul consultativ al prefectului.
(2) Prin ordin al ministrului finantelor publice se numesc persoanele cu
functii publice de conducere de trezorier-sef din cadrul directiilor generale
ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti, de trezorier-sef
adjunct din cadrul Directiei generale a finantelor publice a municipiului
Bucuresti, precum si de sef administratie adjunct - trezorerie si contabilitate
publica din cadrul administratiilor finantelor publice municipale.
Art. 17
Ministerul Finantelor Publice are in dotare un parc auto potrivit
dispozitiilor legale in vigoare, iar pentru activitati specifice numarul de
mijloace de transport si consumul de carburanti sunt prevazute in anexa nr. 5.
Art. 18
(1) Prefecturile impreuna cu consiliile judetene, Consiliul General al
Municipiului Bucuresti si consiliile locale vor sprijini asigurarea spatiilor corespunzatoare
pentru desfasurarea activitatii unitatilor din teritoriu subordonate
Ministerului Finantelor Publice.
(2) In localitatile in care unitatile teritoriale subordonate Ministerului
Finantelor Publice nu dispun de spatii corespunzatoare consiliile locale vor
sprijini aceste unitati prin asigurarea, in conditiile legii, de amplasamente
in vederea construirii de sedii proprii.
CAP. 2
Organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala
SECTIUNEA 1
Principalele obiective si atributii ale Agentiei Nationale de Administrare
Fiscala
Art. 19
(1) Agentia Nationala de Administrare Fiscala are ca obiective principale
urmatoarele:
a) colectarea veniturilor bugetului de stat, reprezentand impozite, taxe si
alte venituri ale bugetului de stat, conform competentelor, precum si a
veniturilor bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetului asigurarilor
pentru somaj, bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de
sanatate, reprezentand contributia de asigurari sociale, contributia de
asigurari pentru somaj, contributia pentru asigurari sociale de sanatate,
contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale,
datorate de platitori, persoane juridice si persoane fizice, care au calitatea
de angajator sau asimilati acestora;
b) aplicarea unitara a prevederilor legislatiei privind impozitele, taxele,
contributiile sociale si alte venituri bugetare in domeniul sau de activitate;
c) exercitarea prerogativelor stabilite de lege prin aplicarea unui
tratament echitabil tuturor contribuabililor.
(2) In realizarea obiectivelor prevazute la alin. (1) Agentia Nationala de
Administrare Fiscala are, in principal, urmatoarele atributii:
1. propune si elaboreaza strategii de dezvoltare, precum si solutii de
reforma in domeniul administrarii veniturilor bugetare pentru care este
competenta potrivit legii;
2. asigura aplicarea corecta, unitara si nediscriminatorie a legislatiei
fiscale;
3. elaboreaza proceduri de administrare a impozitelor, taxelor si
contributiilor sociale;
4. analizeaza proiectele de acte normative care contin prevederi
referitoare la administrarea veniturilor bugetare pentru care este competenta;
5. participa, impreuna cu directiile de specialitate din cadrul
Ministerului Finantelor Publice, la elaborarea de proiecte de acte normative
privind stabilirea veniturilor bugetare;
6. efectueaza monitorizarea depunerii de catre platitori a declaratiilor
impozitelor, taxelor, contributiilor sociale si a altor venituri bugetare
potrivit legii, precum si a platilor efectuate;
7. initiaza si desfasoara actiuni legale in cazul neconformarii
contribuabililor in indeplinirea obligatiilor declarative si de plata;
8. elaboreaza proceduri privind activitatea de asistenta, indrumare si
informare a contribuabililor;
9. asigura acordarea asistentei pentru contribuabili prin mijloace
specifice;
10. elaboreaza, cu avizul directiilor de specialitate din cadrul
Ministerului Finantelor Publice, continutul si modelele formularelor si
imprimatelor tipizate utilizate pentru administrarea veniturilor, precum si
instructiunile de completare a acestora;
11. elaboreaza si aplica procedurile de impunere pentru persoanele juridice
si persoanele fizice, conform dispozitiilor legale;
12. elaboreaza si aplica procedurile privind evidenta contribuabililor,
gestiunea dosarului fiscal si a cazierului fiscal;
13. elaboreaza si editeaza materiale de specialitate in domeniul sau de
activitate in vederea cunoasterii acestora de catre personalul propriu si de
catre contribuabili;
14. urmareste incurajarea conformarii voluntare prin oferirea de servicii
de asistenta contribuabililor, facilitandu-le acestora indeplinirea
obligatiilor fiscale;
15. elaboreaza si aplica procedurile privind plata voluntara si stabilirea
mijloacelor de plata, impreuna cu directiile de specialitate din cadrul
Ministerului Finantelor Publice;
16. elaboreaza si aplica proceduri privind alte modalitati de stingere a
obligatiilor bugetare pentru care este competenta;
17. elaboreaza si aplica proceduri privind executarea silita;
18. elaboreaza si aplica metodologii de gestiune a arieratelor bugetare;
19. exercita urmarirea, supravegherea si controlul fiscal pe intreg
teritoriul national, respectarii legislatiei in domeniul impozitelor, taxelor,
contributiilor sociale si al celorlalte venituri bugetare pentru a caror
administrare este competenta potrivit legii;
20. exercita prin organele sale de specialitate controlul operativ si
inopinat in legatura cu aplicarea si cu respectarea legislatiei fiscale;
21. desfasoara activitati de investigare fiscala cu ocazia controlului;
22. actioneaza prin mijloace specifice pentru prevenirea si combaterea
evaziunii fiscale, in conditiile legii;
23. coordoneaza, indruma si verifica modul de respectare a procedurilor de
administrare, a legislatiei fiscale si a legislatiei contributiilor sociale de
catre structurile de administrare;
24. solutioneaza contestatiile si petitiile care au ca obiect obligatiile
fiscale ale persoanelor fizice si juridice, conform prevederilor legale;
25. participa la estimarea veniturilor bugetare pe care le administreaza si
face propuneri privind nivelul veniturilor ce pot fi colectate de la contribuabili,
pe baza datelor proprii, a indicatorilor macroeconomici, a politicii fiscale si
a legislatiei in vigoare privind impozitele, taxele, contributiile sociale si
alte venituri bugetare;
26. furnizeaza Ministerului Finantelor Publice informatii necesare
fundamentarii estimarii veniturilor ce pot fi colectate de la contribuabili;
27. analizeaza periodic modul de realizare a veniturilor bugetare pentru
care este competenta, stabilind masurile necesare pentru incadrarea acestora in
nivelurile stabilite potrivit legii;
28. furnizeaza structurilor specializate ale Ministerului Finantelor
Publice informatiile necesare fundamentarii calculului contributiei Romaniei la
bugetul Comunitatii Europene;
29. asigura aplicarea prevederilor cu caracter fiscal din conventiile si
tratatele internationale la care Romania este parte;
30. incheie si deruleaza conventii si proiecte de colaborare cu organisme
si institutii internationale in domeniul sau de activitate, conform mandatului
acordat;
31. initiaza masuri pentru stimularea cooperarii internationale in domeniul
sau de activitate;
32. gestioneaza si coordoneaza schimbul de informatii intern si
intracomunitar privind taxa pe valoarea adaugata si accize;
33. colaboreaza cu directiile de specialitate din cadrul Ministerului
Finantelor Publice pe linia integrarii europene;
34. asigura desfasurarea in bune conditii a activitatii de cooperare
internationala in domeniul sau de activitate;
35. urmareste realizarea unui management eficient si coerent al
administratiei fiscale, avand ca scop mentinerea unei administratii fiscale
unitare, stabile si armonizate;
36. exercita controlul financiar preventiv propriu in scopul constituirii
si utilizarii legale si eficiente a fondurilor publice;
37. aplica legislatia in domeniul resurselor umane - recrutare, angajare,
avansare, promovare, mobilitate, sanctionare si incetare a raporturilor de
munca/serviciu, respectiv salarizare a personalului, cu exceptia functiilor
care sunt in competenta de aprobare a ministrului finantelor publice;
38. elaboreaza si deruleaza programe de perfectionare profesionala a
personalului din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala la nivel
central si la nivelul structurilor de administrare prin Scoala de Finante
Publice si alte organisme specializate in acest domeniu;
39. elaboreaza si fundamenteaza proiectul bugetului de cheltuieli al
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, precum si programul de investitii
si achizitii publice pe care le transmite Ministerului Finantelor Publice in
vederea cuprinderii in bugetul centralizat al acestuia;
40. reprezinta statul in fata instantelor, ca subiect de drepturi si
obligatii privind impozitele, taxele, contributiile sociale si alte activitati
ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala;
41. asigura un dialog constructiv cu partenerii de dialog social, in
spiritul respectului reciproc si in conformitate cu principiile si standardele
europene, in vederea asigurarii eficientei activitatii, stabilitatii si
solidaritatii sociale;
42. exercita functia de audit public intern in conditiile legii;
43. asigura, potrivit legii, tiparirea formularelor si imprimatelor
tipizate utilizate in domeniul sau de activitate;
44. elaboreaza, monitorizeaza si implementeaza sistemul de comunicare
interna si externa si cadrul comunicational in scopul sustinerii activitatii
sale;
45. asigura prin sistemul de management al performantei si dezvoltare
profesionala un corp al functionarilor publici profesionist, onest, stabil si
eficient, in scopul crearii unei organizatii moderne, flexibile, functionale si
eficiente, in conditiile legii.
(3) Agentia Nationala de Administrare Fiscala indeplineste toate
atributiile si are toate competentele conferite prin legi sau prin alte acte
normative in vigoare in activitatea de administrare a veniturilor bugetare
pentru care este competenta.
Art. 20
In exercitarea atributiilor sale Agentia Nationala de Administrare Fiscala
colaboreaza cu ministerele si autoritatile administratiei publice centrale,
autoritatile administratiei publice locale, cu alte institutii publice, precum
si cu persoane juridice si fizice si alte entitati.
Art. 21
In indeplinirea atributiilor sale Agentia Nationala de Administrare Fiscala
este autorizata:
1. sa exercite nemijlocit si neingradit controlul fiscal, conform
dispozitiilor legale in vigoare;
2. sa dea agentilor economici, ca urmare a controlului, dispozitii pentru
luarea masurilor de respectare a legii;
3. sa aplice sanctiunile prevazute de lege in competenta sa;
4. sa aprobe inlesniri, in conditiile legii, restituiri si compensari la
plata impozitelor, taxelor, contributiilor sociale si a altor venituri bugetare
pentru care este competenta;
5. sa urmareasca si sa ia masuri in aplicarea legislatiei in materie de
ajutor de stat, in domeniul sau de activitate conform competentelor;
6. sa aplice, prin organele abilitate, modalitatile de executare silita si
masurile asiguratorii, in conditiile legii, pentru a caror colectare este
competenta potrivit legii;
7. sa incheie protocoale de schimb de informatii, documente de colaborare
cu ministerele, institutiile publice si cu alte organizatii, potrivit
competentelor atribuite;
8. sa stabileasca orice alte masuri in conditiile prevazute de lege.
Art. 22
In scopul indeplinirii atributiilor sale Agentia Nationala de Administrare
Fiscala are dreptul sa solicite informatii de la celelalte autoritati ale
administratiei publice centrale si locale, alte institutii si autoritati
publice, de la societati financiar-bancare si de la alte persoane, in
conditiile legii.
SECTIUNEA a 2-a
Organizarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala
Art. 23
(1) Agentia Nationala de Administrare Fiscala are structura organizatorica
prevazuta in anexa nr. 2. In cadrul acesteia, prin ordin al presedintelui
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se pot organiza servicii, birouri si
alte compartimente si se poate stabili numarul posturilor de conducere, in
conditiile legii.
(2) Numarul maxim de posturi al aparatului propriu al Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala, exclusiv secretarul de stat presedinte al Agentiei
Nationale de Administrare Fiscala, este de 355.
(3) Atributiile, sarcinile si raspunderile personalului din aparatul
propriu al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se stabilesc, in
conformitate cu structura organizatorica prevazuta in anexa nr. 2, prin
Regulamentul de organizare si functionare a Agentiei Nationale de Administrare
Fiscala, aprobat prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare
Fiscala.
(4) Atributiile, sarcinile si raspunderile structurilor din cadrul
directiilor generale ale finantelor publice judetene, Directiei generale a
finantelor publice a municipiului Bucuresti si Directiei generale de
administrare a marilor contribuabili, cu atributii de administrare a
veniturilor bugetare, denumite in continuare structuri de administrare, se
aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(5) Atributiile, sarcinile si raspunderile individuale ale personalului
propriu al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si ale structurilor de
administrare se stabilesc prin fisa postului, pe baza regulamentelor de
organizare si functionare prevazute la alin. (3) si (4), care se semneaza de
salariat si se aproba in conditiile legii.
(6) Directorii generali, directorii generali adjuncti, directorii si
directorii adjuncti, sefii de servicii si sefii de birouri, personalul de
executie din aparatul propriu al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se
numesc si se elibereaza din functie, in conditiile legii, prin ordin al
presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(7) Directorii executivi adjuncti din cadrul directiilor generale ale
finantelor publice judetene, Directiei generale a finantelor publice a
municipiului Bucuresti, care coordoneaza structurile de administrare, sefii de
administratie si sefii de administratie adjuncti [cu exceptia celor prevazuti
la art. 16 alin. (2)] ai administratiilor finantelor publice ale municipiilor,
precum si ale sectoarelor municipiului Bucuresti se numesc si se elibereaza din
functie, in conditiile legii, prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala.
(8) Directorul executiv si directorii executivi adjuncti ai Directiei
generale de administrare a marilor contribuabili se numesc si se elibereaza din
functie prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(9) In cadrul directiilor generale ale finantelor publice judetene si a
municipiului Bucuresti un director executiv adjunct indeplineste si functia de
administrator-sef care coordoneaza structurile de administrare si care este
numit si eliberat din functie, in conditiile legii, prin ordin al presedintelui
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Art. 24
(1) Incepand cu data de 1 ianuarie 2004 Ministerul Finantelor Publice
exercita calitatea de creditor bugetar prevazuta de lege, prin Agentia
Nationala de Administrare Fiscala si structurile de administrare, pentru
veniturile bugetare pe care le administreaza.
(2) Ministerul Finantelor Publice, in calitate de operator, inscrie prin
Agentia Nationala de Administrare Fiscala si structurile sale de administrare,
in calitate de agenti imputerniciti, creantele bugetare administrate de
aceasta, la Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare, in conditiile
legii.
Art. 25
(1) Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala poate
redistribui intre structurile de administrare posturile repartizate prin ordin
al ministrului finantelor publice, conform art. 15 alin. (2).
(2) Structura organizatorica, normativele de personal si criteriile de
constituire a compartimentelor structurilor de administrare se aproba prin
ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
SECTIUNEA a 3-a
Conducerea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala
Art. 26
(1) Agentia Nationala de Administrare Fiscala este condusa de un
presedinte.
(2) Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala conduce Agentia
Nationala de Administrare Fiscala si raspunde in fata ministrului finantelor
publice pentru intreaga sa activitate.
(3) In exercitarea atributiilor sale presedintele Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala emite ordine, in conditiile legii.
(4) Secretarul de stat presedinte al Agentiei Nationale de Administrare
Fiscala poate sa delege calitatea de ordonator secundar de credite.
(5) Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala reprezinta
Agentia Nationala de Administrare Fiscala in relatia cu tertii. Prin ordin al
presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala unele atributii pot fi
delegate si persoanelor cu functii de conducere din compartimentele de specialitate.
(6) Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala indeplineste si
alte atributii specifice, stabilite prin alte acte normative.
(7) In cazul in care presedintele Agentiei Nationale de Administrare
Fiscala, din motive intemeiate, nu isi poate exercita atributiile cuvenite, il
deleaga pe inlocuitor sa exercite aceste atributii.
(8) Inlocuitorul propus de presedintele Agentiei Nationale de Administrare
Fiscala va fi numit prin ordin al ministrului finantelor publice.
(9) Inlocuitorul indeplineste atributiile si sarcinile care ii sunt
delegate de presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, prin
ordin.
Art. 27
Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala aproba prin ordin,
pentru aparatul propriu si pentru structurile de administrare, criterii in
aplicarea prevederilor actelor normative in vigoare privind colectarea
creantelor bugetare.
CAP. 3
Dispozitii finale
Art. 28
(1) Personalul din cadrul Ministerului Finantelor Publice si, respectiv,
din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, care are calitatea de
functionar public, beneficiaza de toate drepturile si are obligatiile prevazute
in Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu modificarile
si completarile ulterioare.
(2) Salarizarea personalului Ministerului Finantelor Publice se face
potrivit reglementarilor in vigoare referitoare la acordarea drepturilor de
natura salariala pentru functionarii publici si pentru personalul contractual.
(3) Salarizarea personalului Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se
face similar cu salarizarea personalului propriu al Ministerului Finantelor
Publice.
Art. 29
Actele juridice emise in temeiul Hotararii Guvernului nr. 735/2003 privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si
completarile ulterioare, continua sa isi produca efectele in masura in care nu
contravin prevederilor prezentei hotarari.
Art. 30
Agentia Nationala de Administrare Fiscala are o sigla ale carei
caracteristici se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala.
Art. 31
Anexele nr. 1 - 5*) fac parte integranta din prezenta hotarare.
------------
*) Anexele nr. 1 - 5 sunt reproduse in facsimil.
Art. 32
Prezenta hotarare intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2004.
Art. 33
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 735/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului
Finantelor Publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
480 din 4 iulie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Ministerului Finantelor Publice
Numarul maxim de posturi = 1.326,
(exclusiv demnitarii si posturile aferente cabinetului ministrului)
__________
| |
| MINISTRU |
|__________|
| ____________________________
| ___| DIRECTIA GENERALA JURIDICA |
| | |____________________________|
| | ____________________________
| | | UNITATEA CENTRALA DE |
| |___| ARMONIZARE PENTRU AUDITUL |
|__| | PUBLIC INTERN*1) |
| | |____________________________|
| | ____________________________
_______________________________ | | | DIRECTIA DE AUDIT PUBLIC |
| PURTATOR DE CUVANT SI RELATII | | |___| INTERN |
| CU MASS MEDIA*2) |_______| |____________________________|
|_______________________________| |
|
...........................|
: |
_____:___________________________|_____________________.................
_____|____ : _____|____ ____|_____ | _____|__ |
:
| SECRETAR |:| SECRETAR | | SECRETAR | | |SECRETAR| |
:
| DE STAT |:| DE STAT | | DE STAT | | |DE STAT | |
:
|__________|:|__________| |__________| | |________| |
:
| : | | | | ____|__________
:
|_____:______|___________|________|___________|____| |
:
| : | | _______|________ | | SECRETAR |
:
| : | || | | | DE STAT |
:
| : | ||SECRETAR GENERAL|..| |_______________|
:
| : | ||________________| :| |PRESEDINTE|| |
:
| : | | _________|______ :| |__________|| |
:
| : | ||SECRETAR GENERAL| :| : | |
:
| : | || ADJUNCT | :| : | |
:
| : | ||________________| :| : | |
:
| : | | | :| : | |
:
|
....:......|...........|..........|........:|.........:......|..|.....:
| : : | : : | | : | : : : : | :|
:
___|_:_ : | : : | | : | : : : : _| :|
:
__|____ __|_:__ _|_:___ _:_|___ ___|_:_ ___|_:_ ..:.:.. :| _:|___
:
| | | | | | | | | | | :MODUL: :| |MODUL |
:
|MODUL 1|MODUL 2| |MODUL 3| |MODUL 4| |MODUL 5| |MODUL 6| : 7 : :| | 9 |
:
|_______|_______| |_______| |_______| |_______| |_______| :.....: :| |______|
:
__:|___
:
| |
:
|MODUL 8|
:
|_______|
:
:
.................
:
:AGENTIA NATIONALA:
:
: DE PLATI
:..:
:.................:
MODUL 1, MODUL 2
__________________
| SECRETAR DE STAT |
|__________________|
|
________________________________|________________________________
| | | | |
| | MODUL 1 | | MODUL 2
____|______ ______|______ _____|_______ ______|_______ _______|____
| DIRECTIA | | DIRECTIA | | DIRECTIA | | DIRECTIA | | DIRECTIA |
|GENERALA DE| | GENERALA DE | |REGLEMENTAREA| | GENERALA A | |GENERALA DE |
| SINTEZA A | | PROGRAMARE | |ACHIZITIILOR | |CONTABILITATII| | CONTROL |
|POLITICILOR| | BUGETARA | | PUBLICE SI | | PUBLICE | | FINANCIAR |
| BUGETARE | |SECTORIALA SI| |PRIORITIZAREA| | | |PREVENTIV*3)|
| | | SECURITATE | |INVESTITIILOR| | | | |
| | | SOCIALA | | PUBLICE | | | | |
|___________| |_____________| |_____________| |______________| |____________|
MODUL 3
__________________
| SECRETAR DE STAT |
|__________________|
_____________________________|_______________________________
_____|_______ ________|_________ ________|_________ _________|________
| UNITATEA DE | |DIRECTIA GENERALA | |DIRECTIA GENERALA | | DIRECTIA DE |
|MANAGEMENT A | | A FINANTELOR | | PENTRU ACORDURI, | | EVALUARE A |
| TREZORERIEI | | PUBLICE EXTERNE | | COOPERARE SI | | VENITURILOR |
| STATULUI*1) | | | |DECONTARI EXTERNE | |BUGETULUI GENERAL |
| | | | | | | CONSOLIDAT |
|_____________| |__________________| |__________________| |__________________|
MODUL 4
__________________
| SECRETAR DE STAT |
|__________________|
_________________________|___________________
_________|___________ ________|_________ __________|_____________
| DIRECTIA GENERALA | | OFICIUL DE PLATI | | DIRECTIA GENERALA DE |
| A FONDULUI NATIONAL | | SI CONTRACTARE | | ARMONIZARE LEGISLATIVA |
| DE PREADERARE | | PHARE*4) | | SI INTEGRARE EUROPEANA |
|_____________________| |__________________| |________________________|
MODUL 5
__________________
| SECRETAR GENERAL |
| ADJUNCT |
|__________________|
______________________|________________
________|________ ________|________ ________|________
|DIRECTIA GENERALA| |DIRECTIA DE BUGET| |DIRECTIA GENERALA|
|A POLITICILOR SI | |SI CONTABILITATE | | A SERVICIILOR |
| RESURSELOR | | INTERNA | | ADMINISTRATIVE, |
| UMANE*5) | | | | PATRIMONIU SI |
| | | | | ARHIVARE |
|_________________| |_________________| |_________________|
MODUL 6
__________________
| SECRETAR DE STAT |
|__________________|
_______________________________|________________________
______|___________ ______|______ ________|_______ _______|___________
|DIRECTIA GENERALA | | DIRECTIA DE | | DIRECTIA | | DIRECTIA GENERALA |
| DE POLITICI SI | |REGLEMENTARI | | PENTRU RELATIA | |DE REGLEMENTARI SI |
|LEGISLATIE PRIVIND| | CONTABILE | |CU PARLAMENT, | | CONTROL AL |
| VENITURILE | | | | SINDICATELE SI | |ACTIVELOR STATULUI |
|BUGETULUI GENERAL | | | | PATRONATUL | | |
| CONSOLIDAT | | | | | | |
|__________________| |_____________| |________________| |___________________|
MODUL 7
__________________
| SECRETAR DE STAT |
|__________________|
| PRESEDINTE |
|_____________|
|
............|..........
:AGENTIA NATIONALA DE :
:ADMINISTRARE FISCALA :
:.....................:
MODUL 8
__________________
| SECRETAR DE STAT |
|__________________|
| PRESEDINTE | |
|_____________| |
__________________|_____
| DIRECTIA GENERALA A |
|TEHNOLOGIEI INFORMATIEI |
|________________________|
MODUL 9
__________________
| SECRETAR DE STAT |
|__________________|
| PRESEDINTE | |
|_____________| |
___________|__________
|DIRECTIA DE AUTORIZARI|
|______________________|
------------
*1) Se organizeaza si functioneaza la nivel de directie generala.
*2) Include si Serviciul de comunicare si relatii publice.
*3) Organizarea si functionarea sunt reglementate prin Ordonanta Guvernului
nr. 119/1999, cu modificarile si completarile ulterioare.
*4) Se organizeaza si functioneaza la nivel de directie.
*5) Include si Scoala de Finante Publice care functioneaza la nivel de
directie.
ANEXA 2
STRUCTURA ORGANIZATORICA A AGENTIEI NATIONALE DE ADMINISTRARE FISCALA
_____________________________
|MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICE|
|_____________________________|
____________ :
| | :
| PRESEDINTE |.......................:
| |_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
|____________| _ _|_ _
| |MODUL 1|
___________________________ | _________________ |_______|
|PURTATOR DE CUVANT, RELATII| | |DIRECTIA DE AUDIT|
| PUBLICE SI MASS MEDIA |__|__| PUBLIC INTERN |
|___________________________| | |_________________|
___________________________ | _________________
|SECRETARIATUL PERMANENT PE | | | |
| LANGA COMITETUL |__| |DIRECTIA JURIDICA|
| INTERMINISTERIAL | | | |
|___________________________| | |_________________|
|
________________________________|
| _____________________________________________________________
|___|DIRECTIA GENERALA DE GESTIUNE A IMPOZITELOR SI CONTRIBUTIILOR|
| |_____________________________________________________________|
| _____________________________________________________________
|___|DIRECTIA GENERALA DE COLECTARE A CREANTELOR BUGETARE |
| |_____________________________________________________________|
| _____________________________________________________________
|___|DIRECTIA GENERALA DE INSPECTIE FISCALA |
| |_____________________________________________________________|
| | _______________________________________________________
| |___|DIRECTIA DE CONTROL FISCAL |
| | |_______________________________________________________|
| | _______________________________________________________
| |___|DIRECTIA DE INVESTIGATII FISCALE |
| |_______________________________________________________|
| _____________________________________________________________
|___|DIRECTIA GENERALA DE SOLUTIONARE A CONTESTATIILOR |
| |_____________________________________________________________|
| _____________________________________________________________
|___|DIRECTIA DE COOPERARE INTERNATIONALA, PLANIFICARE SI |
| |RELATII INTERNATIONALE |
| |_____________________________________________________________|
| _____________________________________________________________
|___|DIRECTIA DE ORGANIZARE SI RESURSE UMANE |
| |_____________________________________________________________|
| _____________________________________________________________
|___|DIRECTIA ECONOMICA ADMINISTRATIVA |
|_____________________________________________________________|
MODUL 1
____________
| PRESEDINTE |____
|____________| |
|
_ _ _ _ _ _ _|_ _ _ _ _
........|........ ..........|............
:Directia generala: : Directiile generale :
:de administrare a: :ale finantelor publice :
: marilor : : judetene si a :
: contribuabili : :municipiului Bucuresti :
:.................: :.......................:
..........|.............
:Structurile municipale,:
: orasenesti, comunale :
:.......................:
STRUCTURA ORGANIZATORICA A AGENTIEI NATIONALE DE PLATI
____________________
| SECRETAR DE STAT |
|____________________|
|
|
_____________________________|__________________________
| | |
| | |
__________|________________ _________|____________ __________|__________
| Directia Managementului | | Directia Financiar- | | Directia Tehnologia
|
| Platilor pentru | | Contabila, Bugete si | | Informatiei
|
| instrumente financiare UE | | Raportari | |
|
|___________________________| |______________________|
|_____________________|
ANEXA 4
UNITATILE
aflate in subordinea sau sub autoritatea Ministerului Finantelor Publice
Numarul maxim de posturi
I. Institutii publice si unitati subordonate finantate de la bugetul de
stat
1. Oficiul Concurentei*) 400
2. Agentia Nationala de Administrare Fiscala*) 355
3. Directiile generale ale finantelor publice judetene,
in subordinea carora functioneaza administratiile
finantelor publice municipale, administratiile
finantelor publice orasenesti si administratiile
finantelor publice comunale; Directia generala a
finantelor publice a municipiului Bucuresti in
subordinea careia functioneaza administratiile
finantelor publice ale sectoarelor municipiului
Bucuresti; Directia generala de administrare a
marilor contribuabili*) 26.125
II. Activitati care functioneaza pe langa Ministerul Finantelor Publice
1. Tiparirea si difuzarea publicatiei Revista "Finante Publice si
Contabilitate"*)
III. Companii nationale asupra carora Ministerul Finantelor Publice
exercita calitatea de reprezentant al statului ca actionar
1. Compania Nationala "Imprimeria Nationala" - S.A.
2. Compania Nationala "Loteria Romana" - S.A.
------------
*) Este organizat si functioneaza potrivit Hotararii Guvernului nr.
767/2003 privind organizarea si functionarea Oficiului Concurentei in
subordinea Ministerului Finantelor Publice si urmeaza sa fie reorganizat
potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 121/2003 pentru modificarea si
completarea Legii concurentei nr. 21/1996.
*) Au fost incluse si posturile aferente activitatii de control financiar stabilite
pana in prezent conform art. 4 din Legea nr. 30/1991 privind organizarea si
functionarea controlului financiar si a Garzii financiare, cu modificarile
ulterioare.
*) Include si structurile de administrare din cadrul acestora.
*) Conform Hotararii Guvernului nr. 1.515/2002 privind infiintarea pe langa
Ministerul Finantelor Publice a unei activitati finantate integral din venituri
proprii.
NOTA:
In numarul de posturi finantat de la bugetul de stat, repartizat
directiilor generale ale finantelor publice judetene, a municipiului Bucuresti
si Directiei generale de administrare a marilor contribuabili sunt cuprinse 558
posturi aferente activitatii de control si de solutionare a contestatiilor
preluate la Ministerul Finantelor Publice in conditiile prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 86/2003, finantate, in intervalul 1 octombrie - 31 decembrie
2003, de la bugetul asigurarilor sociale de stat (213), bugetul Fondului
national unic de asigurari sociale de sanatate (197), bugetul asigurarilor
pentru somaj (148).
In acelasi numar de posturi sunt cuprinse 45 de posturi preluate cu data de
1 ianuarie 2004 de la Agentia Nationala de Ocupare a Fortei de Munca.
In acest numar este cuprinsa si reducerea, cu data de 1 ianuarie 2004, a
unui numar de 150 de posturi repartizate altor institutii pentru intarirea
structurilor de integrare europeana.
ANEXA 5
MIJLOACELE DE TRANSPORT SI CONSUMUL DE CARBURANTI PENTRU ACTIVITATI
SPECIFICE
________________________________________________________________________________
N Unitatea Tipul mijlocului Numarul maxim Consumul
r. de transport aprobat (bucati) maxim de
carburant
c pentru un
r autovehicul
t.
(litri/luna)
________________________________________________________________________________
0 1 2 3 4
________________________________________________________________________________
1. Aparatul propriu*)
a) pentru programe PHARE*1)
- autoturism 2 450
- autoturism de
teren 1 450
b) pentru transport marfa si
persoane (delegatii) - autovehicule 5 450
2. Agentia Nationala de
Administrare Fiscala - autoturism 5 300
3. Directiile generale ale - autoturism - cate 5 pentru
finantelor publice judetene; fiecare
Directia generala a D.G.F.P.*) 300
finantelor publice a - autoturism - 3 pentru
municipiului Bucuresti; D.G.A.M.C.*) 300
Directia generala de - autoturism - cate 1 pentru
administrare a marilor fiecare D.G.F.P.
contribuabili judeteana si 2
pentru D.G.F.P. a
municipiului
Bucuresti 450
- autovehicul - cate 1 pentru
pentru fiecare D.G.F.P.
transport de judeteana si 2
valori la pentru D.G.F.P. a
trezorerie municipiului
Bucuresti 600
- autovehicul - cate 2 pentru
pentru fiecare D.G.F.P.
transport de Arad, Bihor,
marfa Constanta, Timis,
respectiv a
municipiului
Bucuresti si cate
1 pentru
celelalte
D.G.F.P. 400
4. Administratiile finantelor - autoturism - cate 1 pentru
publice municipale si fiecare unitate 300
orasenesti din municipiile - autoturism - cate 1 pentru
si orasele cu peste 50.000 fiecare
de locuitori si din administratie a
sectoarele municipiului finantelor
Bucuresti publice de sector 450
- autovehicul - cate 1 pentru
pentru fiecare unitate
transport de care are in
valori la structura
trezorerie activitate de
trezorerie 600
- autovehicul - cate 1 pentru
pentru transport fiecare unitate 400
de marfa
5. Administratiile finantelor - autoturism - cate 1 pentru
publice municipale si fiecare unitate
orasenesti din municipii si care are in
orase, altele decat cele structura
prevazute la pct. 4 activitate de
trezorerie 450
- autovehicul - cate 1 pentru
pentru transport fiecare unitate
de valori la care are in
trezorerie structura
activitate de
trezorerie 600
________________________________________________________________________________
*1) Autoturismele si consumul de carburanti se finanteaza din fondurile
PHARE. Numarul de autoturisme se poate modifica prin ordin al ministrului
finantelor publice, in functie de dotarile rezultate din protocoalele si
memorandumurile incheiate cu organismele internationale.
*) exclusiv numarul autoturismelor reglementat prin Ordonanta Guvernului
nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritatile
si institutiile publice.
*) D.G.F.P. - Directia generala a finantelor publice; D.G.A.M.C. - Directia
generala de administrare a marilor contribuabili.
NOTA:
1. Directia generala a finantelor publice a judetului Tulcea are in dotare
o salupa pentru control si activitate curenta.
2. Nu se considera depasiri la consumul de carburanti normat pe autovehicul
consumul care, la nivelul anului, se incadreaza in limita combustibilului
normat in raport cu numarul de autovehicule aprobat fiecarei unitati.