ORDIN
Nr. 39 din 17 ianuarie 2005
privind constituirea si atributiile Comisiei fiscale centrale
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 87 din 26 ianuarie 2005
In temeiul art. 10 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr. 1.574/2003
privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice si a
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile ulterioare,
in baza prevederilor art. 6 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 4, precum si ale art. 37
din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala,
republicata,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Pentru aplicarea unitara a prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Ordonantei Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, si a actelor
normative care reglementau taxa pe valoarea adaugata, impozitul pe profit,
accizele, impunerea unor venituri realizate din Romania de persoane fizice si
juridice nerezidente, impozitul pe venit, inainte de intrarea in vigoare a
Codului fiscal, se constituie Comisia fiscala centrala la nivelul Ministerului
Finantelor Publice, denumita in continuare Comisia.
Art. 2
(1) Comisia emite decizii pentru:
a) problemele de natura fiscala si cele de procedura fiscala, prin
coroborarea legislatiei din domeniu cu legislatia conexa, dupa caz, pentru care
se impune o solutionare unitara in vederea eliminarii interpretarilor diferite
in aplicarea legislatiei;
b) problemele ce privesc conflictele de competenta ivite intre organele
fiscale care nu sunt subordonate unui organ ierarhic comun;
c) cazurile in care aplicarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru
bunurile si serviciile finantate din fonduri nerambursabile nu se poate realiza
conform art. 8 din anexa la Ordinul ministrului finantelor publice nr. 141/2004.
(2) Comisia are competenta de a emite si solutii fiscale individuale
anticipate, in conditiile art. 6 alin. (5) - (8) din Legea nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 3
(1) Deciziile Comisiei se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, dupa aprobarea prin ordin al ministrului finantelor publice.
(2) Solutiile fiscale individuale anticipate, adoptate de Comisie, se
semneaza de presedintele si vicepresedintele Comisiei fiscale centrale si se
comunica solicitantului.
Art. 4
(1) Comisia este formata din 15 membri cu drept de vot, in componenta
prevazuta in anexa. In cazul absentei temeinic justificate a unuia dintre
membrii Comisiei, va participa inlocuitorul de drept al acestuia.
(2) Comisia este coordonata de secretarul de stat care raspunde de politica
si legislatie fiscala, in calitate de presedinte, si de secretarul de stat,
presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in calitate de
vicepresedinte.
(3) In cazul in care Comisia a fost investita cu o cerere pentru emiterea
unei solutii fiscale individuale anticipate, aceasta se suplimenteaza cu un
membru care va fi directorul executiv adjunct care coordoneaza activitatea de
inspectie fiscala din cadrul Directiei generale de administrare a marilor
contribuabili.
(4) In cazul in care Comisia este sesizata in legatura cu solutionarea unor
conflicte de competenta ce privesc bugetele locale, secretariatul va solicita
Asociatiei Comunelor din Romania, Asociatiei Oraselor din Romania, Asociatiei
Municipiilor din Romania, Uniunii Nationale a Consiliilor Judetene din Romania,
precum si Ministerului Administratiei si Internelor desemnarea cate unui
reprezentant in vederea completarii Comisiei.
Art. 5
(1) In cadrul Comisiei functioneaza un secretariat format din 4 persoane,
dintre care doua persoane din cadrul Directiei de politici si legislatie
privind veniturile bugetului general consolidat, o persoana din cadrul
Directiei generale juridice si o persoana din cadrul proiectului "Codul de
procedura fiscala".
(2) In cazul in care Comisia este sesizata cu o cerere pentru emiterea unei
solutii fiscale individuale anticipate, aceasta se repartizeaza, in vederea
analizei, unui grup de lucru constituit dintr-un reprezentant al Directiei
generale de politici si legislatie privind veniturile bugetului general
consolidat, un reprezentant al Directiei generale de inspectie
financiar-fiscala din cadrul Administratiei Nationale de Administrare Fiscala,
un reprezentant al Directiei generale de administrare a marilor contribuabili,
un reprezentant al Directiei generale juridice si un reprezentant al Directiei
juridice din cadrul Administratiei Nationale de Administrare Fiscala.
(3) Reprezentantii vor fi desemnati de conducerile directiilor mentionate
la alin. (2). Reprezentantul Directiei de inspectie financiar-fiscala va fi
coordonatorul grupului de lucru.
(4) Grupul de lucru va intocmi o nota de prezentare ce va contine sinteza
problematicii expuse, precum si proiectul solutiei fiscale individuale
anticipate, propusa a fi adoptata.
(5) Comisia poate solicita contribuabilului completarea cererii,
prezentarea unor inscrisuri sau orice alte informatii necesare solutionarii
cererii.
Art. 6
(1) Directorii generali si/sau adjuncti in ale caror atributii se regaseste
coordonarea impozitelor prevazute la art. 1, denumiti in continuare directori
coordonatori, respectiv seful proiectului "Codul de procedura
fiscala", selecteaza problematica rezultata din corespondenta primita care
este de competenta Comisiei.
(2) Ceilalti membri ai Comisiei, altii decat cei prevazuti la alin. (1),
pot propune spre dezbatere, in vederea adoptarii unor solutii unitare, probleme
din domeniul legislatiei fiscale si procedurilor fiscale prevazute la art. 1.
(3) Directorii coordonatori, pentru problematica selectata, precum si
ceilalti membri ai Comisiei, pentru problemele pe care le supun spre dezbatere,
asigura elaborarea notei de prezentare si solutia propusa. Inscrierea pe ordinea
de zi a notelor de prezentare si a solutiilor propuse se supune aprobarii
presedintelui Comisiei.
Art. 7
(1) Comisia se intruneste cel putin o data pe luna sau ori de cate ori este
nevoie, dupa cum urmeaza:
a) Comisia se poate intruni si poate adopta decizii/solutii fiscale
individuale anticipate in prezenta tuturor membrilor acesteia;
b) in cazul solutionarii unor conflicte de competenta ce privesc bugetele
locale, Comisia se poate intruni si poate adopta decizii in prezenta tuturor membrilor
acesteia si a tuturor reprezentantilor desemnati potrivit art. 4 alin. (3).
(2) Deciziile si solutiile fiscale individuale anticipate se adopta cu
votul a cel putin 9 membri.
(3) La lucrarile Comisiei pot fi invitati sa participe fara drept de vot
specialisti din cadrul directiilor de specialitate, precum si coordonatorul
grupului de lucru, in cazul in care Comisia analizeaza o cerere pentru emiterea
unei solutii fiscale individuale anticipate.
(4) Comisia analizeaza notele de prezentare si solutiile propuse, inscrise
pe ordinea de zi, si adopta prin decizii solutii unitare de aplicare a
prevederilor legale sau, dupa caz, respinge solutiile propuse, daca acestea
contravin prevederilor legale ori daca nu sunt de competenta Comisiei, in sensul
art. 2 alin. (1).
(5) Comisia nu solutioneaza probleme punctuale care nu presupun adoptarea
unor solutii unitare general aplicabile de catre toti agentii economici,
acestea rezolvandu-se potrivit atributiilor directiilor, prevazute in
Regulamentul de organizare si functionare a Ministerului Finantelor Publice, si
potrivit legislatiei specifice.
(6) In cazul in care Comisia a fost investita cu o cerere pentru emiterea
unei solutii fiscale individuale anticipate, aceasta va analiza nota de prezentare
si va adopta solutia propusa de grupul de lucru sau va respinge motivat
cererea.
Art. 8
(1) Secretariatul va tine cate un registru pentru deciziile Comisiei si
pentru solutiile fiscale individuale anticipate, in care se vor consemna:
- data sedintei;
- participantii (nominal);
- ordinea de zi;
- modul de votare a deciziilor/solutiilor fiscale individuale anticipate;
- numarul atribuit deciziei/solutiilor fiscale individuale anticipate.
(2) Cu cel putin 3 zile inaintea sedintei, secretariatul distribuie
membrilor Comisiei si invitatilor: nota de prezentare a problemelor supuse
dezbaterii si solutiile propuse, sub semnatura directorilor coordonatori, sau,
dupa caz, a celorlalti membri ai Comisiei. In cazul solutiilor fiscale
individuale anticipate, nota de prezentare se semneaza de coordonatorul
grupului de lucru.
(3) Procesul-verbal al sedintei Comisiei se redacteaza de secretariat, va
fi semnat de membrii Comisiei sau de inlocuitorii de drept ai acestora.
(4) In termen de 3 zile de la data sedintei, secretariatul Comisiei
redacteaza decizia, care va contine numai solutiile aprobate de Comisie si
proiectul de ordin pe care il va inainta spre aprobare ministrului finantelor
publice.
(5) Prin grija secretariatului si a directorilor coordonatori decizia
Comisiei se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(6) Prin grija secretariatului si a coordonatorului grupului de lucru
solutia fiscala individuala anticipata se comunica solicitantului si organului
fiscal competent pentru administrarea contribuabilului solicitant.
Art. 9
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin isi inceteaza valabilitatea
Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.033/2004, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 677 din 28 iulie 2004.
Art. 10
(1) Solutiile unitare adoptate prin decizii ale Comisiei si aprobate prin
ordin al ministrului finantelor publice sunt aplicabile de la data intrarii in
vigoare a actului normativ in baza caruia au fost date.
(2) Solutiile fiscale individuale anticipate, adoptate de Comisie, sunt
opozabile si obligatorii fata de organul fiscal de la data comunicarii
acestora, conform legii.
Art. 11
Anexa*) face parte integranta din prezentul ordin.
------------
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
Art. 12
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
ANEXA 1
COMPONENTA COMISIEI FISCALE CENTRALE
______________________________________________________________________________
|Nr. | Functia | Domeniul | Statutul
|
|crt.| | |
|
|____|__________________|______________________________________|_______________|
| 1| Secretar de stat | Cu atributii in domeniul politicii si| presedinte
|
| | | legislatiei fiscale | |
|____|__________________|______________________________________|_______________|
| 2| Secretar de stat | Presedintele Agentiei Nationale de |
vicepresedinte|
| | | Administrare Fiscala |
|
|____|__________________|______________________________________|_______________|
| 3| Director general | Directia generala de politici si | membru
|
| | | legislatie privind veniturile |
|
| | | bugetului general consolidat |
|
|____|__________________|______________________________________|_______________|
| 4| Director general | Directia generala juridica | membru
|
|____|__________________|______________________________________|_______________|
| 5| Director general | Directia generala de gestiune a | membru
|
| | | impozitelor si membru contributiilor |
|
| | | - ANAF |
|
|____|__________________|______________________________________|_______________|
| 6| Director general | Directia generala de colectare a | membru
|
| | | creantelor bugetare - ANAF |
|
|____|__________________|______________________________________|_______________|
| 7| Director general | Directia generala de inspectie | membru
|
| | | financiar-fiscala - ANAF | |
|____|__________________|______________________________________|_______________|
| 8| Director general | Directia generala de solutionare a | membru
|
| | | contestatiilor - ANAF | |
|____|__________________|______________________________________|_______________|
| 9| Director general | Directia generala de politici si | membru
|
| | adjunct, care | legislatie privind veniturile |
|
| | coordoneaza | bugetului general consolidat |
|
| | legislatia | |
|
| | privind impunerea| |
|
| | persoanelor | |
|
| | juridice si a | |
|
| | altor entitati | |
|
| | similare | |
|
|____|__________________|______________________________________|_______________|
| 10| Director general | Directia generala de politici si | membru
|
| | adjunct, care | legislatie privind veniturile |
|
| | coordoneaza | bugetului general consolidat |
|
| | legislatia | |
|
| | privind taxa pe | |
|
| | valoarea adaugata| |
|
|____|__________________|______________________________________|_______________|
| 11| Director general | Directia generala de politici si | membru |
| | adjunct care | legislatie privind veniturile |
|
| | coordoneaza | bugetului general consolidat |
|
| | legislatia | |
|
| | privind accizele | |
|
|____|__________________|______________________________________|_______________|
| 12| Director | Directia de reglementari contabile | membru
|
|____|__________________|______________________________________|_______________|
| 13| Director | Directia juridica - ANAF | membru
|
|____|__________________|______________________________________|_______________|
| 14| Sef serviciu | Serviciul legislatie si armonizare | membru
|
| | | TVA in regim normal si regimuri |
|
| | | speciale |
|
|____|__________________|______________________________________|_______________|
| 15| Sef proiect | Proiectul "Codul de procedura |
membru |
| | | fiscala" - ANAF
| |
|____|__________________|______________________________________|_______________|
| *16| Director executiv| Directia de administrare a marilor | membru
|
| | adjunct care | contribuabili |
|
| | coordoneaza | | |
| | activitatea de | |
|
| | inspectie fiscala| |
|
|____|__________________|______________________________________|_______________|
|*17| Reprezentant | Asociatia Comunelor din Romania | membru |
|____|__________________|______________________________________|_______________|
|*18| Reprezentant | Asociatia Oraselor din Romania | membru |
|____|__________________|______________________________________|_______________|
|*19| Reprezentant | Asociatia Municipiilor din Romania | membru |
|____|__________________|______________________________________|_______________|
|*20| Reprezentant | Uniunea Nationala a Consiliilor | membru |
| | | Judetene din Romania |
|
|____|__________________|______________________________________|_______________|
|*21| Reprezentant | Ministerul Administratiei si | membru |
| | | Internelor |
|
|____|__________________|______________________________________|_______________|
*) numai in cazul in care se dezbat problemele prevazute la art. 2 alin.
(2).
*) numai in cazul in care se dezbat problemele prevazute la art. 4 alin.
(3).