ORDIN
Nr. 137 din 1 aprilie 2005
privind organizarea si functionarea Comisiei pentru derularea mecanismului de
acordare a sprijinului financiar, precum si a modului de gestionare a
activitatii
ACT EMIS DE: MINISTERUL ECONOMIEI SI COMERTULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 298 din 11 aprilie 2005
In conformitate cu prevederile art. 7 alin. (3) din Hotararea Guvernului
nr. 357/2004 privind aprobarea mecanismului de acordare a sprijinului financiar
de la bugetul de stat prin Programul de crestere a competitivitatii produselor
industriale, modificata si completata prin Hotararea Guvernului nr. 2.184/2004,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 738/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Economiei si Comertului, cu modificarile si
completarile ulterioare,
ministrul economiei si comertului emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba componenta Comisiei pentru derularea mecanismului de acordare a
sprijinului financiar, prevazuta in anexa nr. 1.
Art. 2
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei pentru
derularea mecanismului de acordare a sprijinului financiar, prevazut in anexa
nr. 2.
Art. 3
Se aproba Modul de gestionare a documentelor aferente activitatilor pentru
administrarea Programului de crestere a competitivitatii produselor
industriale, prevazut in anexa nr. 3.
Art. 4
Prin delegare de competenta, in conditiile prevederilor art. 20 alin. (2)
din Legea nr. 500/2002, contractele de finantare si actele aditionale aferente
cu o valoare mai mica de 1.000 milioane lei se semneaza de catre secretarul
general al Ministerului Economiei si Comertului, iar cele cu o valoare mai mare
de 1.000 milioane lei, avizate favorabil de secretarul general al ministerului,
se semneaza de catre secretarul de stat care coordoneaza politicile
industriale.
Art. 5
Directia generala politica industriala, Directia generala buget,
economico-financiara si administrativ, Directia infrastructura, calitate si mediu,
Directia generala legislatie management si Serviciul contencios vor duce la
indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 6
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 7
Pe data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul
ministrului economiei si comertului nr. 225/2004 privind organizarea si
functionarea Comisiei pentru derularea mecanismului de acordare a sprijinului
financiar, precum si a modului de gestionare a activitatii, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 380 din 30 aprilie 2004.
Ministrul economiei si comertului,
Codrut Ioan Seres
ANEXA 1
COMPONENTA
Comisiei pentru derularea mecanismului de acordare a sprijinului financiar
Comisia pentru derularea mecanismului de acordare a sprijinului financiar
este formata din 7 membri, dupa cum urmeaza:
Presedinte: - Eugen Tapu Nazare, secretar de stat in Ministerul
Economiei si Comertului
Vicepresedinti: - Viorel Palasca, secretar general in Ministerul Economiei
si Comertului;
- Aurica Sereny, director general adjunct in cadrul
Directiei generale politica industriala
Membri: - Nichita Liliana, consilier in cadrul Directiei
infrastructura, calitate si mediu;
- Chim Niculina, consilier in cadrul Directiei generale
politica industriala;
- Stan Cornel, expert in cadrul Directiei generale buget,
economico-financiara si administrativ;
- un reprezentant al patronatului de ramura.
ANEXA 2
REGULAMENT
de organizare si functionare a Comisiei pentru derularea mecanismului de
acordare a sprijinului financiar
1. Comisia pentru derularea mecanismului de acordare a sprijinului
financiar, denumita in continuare Comisie, functioneaza in cadrul Ministerului
Economiei si Comertului, cu atributii in organizarea si derularea mecanismului
de acordare a sprijinului financiar de la bugetul de stat prin Programul de
crestere a competitivitatii produselor industriale, denumit in continuare
Program.
2. Principalele atributii ale Comisiei sunt urmatoarele:
a) coordoneaza intreaga activitate de acordare a sprijinului financiar de
la bugetul de stat prin Program, conform prevederilor Hotararii Guvernului nr.
357/2004, modificata si completata prin Hotararea Guvernului nr. 2.184/2004;
b) promoveaza campanii de informare publica privind Programul, prin
conferinte si comunicate de presa, interviuri, intalniri cu patronatele,
asociatiile profesionale de profil si/sau camerele de comert si industrie,
autoritatile locale si altele, precum si prezentarea acestuia pe site-ul
Ministerului Economiei si Comertului - www.minind.ro;
c) evalueaza proiectele (documentele) prezentate de agentii economici, in
ordinea inregistrarii lor in Registrul unic de evidenta al Comisiei, si decide
asupra acceptarii sau respingerii acordarii sprijinului financiar de la bugetul
de stat;
d) evalueaza solicitarile beneficiarilor, dupa caz, privind modificarea
clauzelor contractuale si decide asupra acceptarii sau respingerii acestora;
e) analizeaza stadiul derularii Programului, stabilind masuri in
consecinta;
f) aproba programul de control si stabileste mandatul reprezentantilor
Ministerului Economiei si Comertului care verifica la fata locului realizarea
proiectelor;
g) analizeaza modul de utilizare a fondurilor alocate si adopta masuri de
crestere a eficientei activitatii;
h) decide asupra necesitarii sistarii sprijinului financiar catre
beneficiarii Programului care nu respecta clauzele contractuale si/sau care
furnizeaza informatii eronate;
i) informeaza conducerea Ministerului Economiei si Comertului asupra
modului de acordare a sprijinului financiar de la bugetul de stat prin Program
si face propuneri pentru imbunatatirea derularii acestuia;
j) asigura realizarea bazei de date privind programele prezentate si
acceptate de Comisie, utilizarea fondurilor alocate, stadiul realizarii
proiectelor pentru contractele in derulare, rezultatele implementarii
proiectelor.
3. Convocarea Comisiei se face, ori de cate ori este necesar, de catre
presedinte sau, in lipsa acestuia, de vicepresedinte, cu cel putin 3 zile
lucratoare inainte de data prevazuta pentru sedinta.
4. Comisia este legal intrunita daca sunt prezenti cel putin 5 membri si
decide cu votul majoritatii absolute a numarului de membri numiti in cadrul
acesteia.
5. Participarea la sedintele Comisiei reprezinta sarcina de serviciu si nu
este remunerata.
6. Deciziile Comisiei se consemneaza intr-un proces-verbal inscris intr-un
registru unic infiintat in acest scop.
7. Secretariatul Comisiei este asigurat de catre Directia generala politica
industriala.
8. Secretariatul Comisiei gestioneaza urmatoarele registre: Registrul unic
de evidenta a proiectelor, Registrul de procese-verbale, Registrul de evidenta
contracte, Registrul de evidenta acte aditionale, Registrul de evidenta
documente de plata.
9. Informatiile privind Programul, prezentate pe site-ul Ministerului
Economiei si Comertului, sunt actualizate prin grija secretariatului Comisiei.
10. Periodic, secretariatul Comisiei pregateste comunicate de presa privind
stadiul derularii Programului, precum si materialele necesare pentru promovarea
campaniei de informare publica privind Programul.
11. La sedintele Comisiei pot participa si invitati, cu luarea in
considerare a domeniilor care fac obiectul proiectelor evaluate.
ANEXA 3
MODUL DE GESTIONARE A DOCUMENTELOR
aferente activitatilor pentru administrarea Programului de crestere a
competitivitatii produselor industriale
1. Programul de crestere a competitivitatii produselor industriale, denumit
in continuare Program, se deruleaza in cadrul Ministerului Economiei si
Comertului, cu participarea directa a Directiei generale politica industriala,
Directiei generale buget, economico-financiara si administrativ, Directiei
infrastructura, calitate si mediu si a Serviciului contencios.
2. Toate documentele care au legatura cu Programul se inregistreaza la
Registratura Ministerului Economiei si Comertului.
3. Proiectele depuse de potentialii beneficiari se inregistreaza de catre
secretariatul Comisiei pentru derularea mecanismului de acordare a sprijinului
financiar, denumita in continuare Comisie, in Registrul unic de evidenta al
Comisiei, in ordinea numerelor de inregistrare primite de la Registratura
Ministerului Economiei si Comertului.
4. Proiectele se evalueaza de catre specialisti si se analizeaza in cadrul
Consiliului tehnico-economic al Directiei generale politica industriala pentru
stabilirea incadrarii agentilor economici in conditiile de eligibilitate si,
respectiv, a incadrarii proiectelor prezentate in criteriile de eligibilitate,
in conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 357/2004, modificata si
completata prin Hotararea Guvernului nr. 2.184/2004.
5. In cadrul sedintelor Comisiei se prezinta si se sustin rezultatele
analizei de catre membrii Comisiei reprezentanti ai Directiei generale politica
industriala.
6. Secretariatul Comisiei intocmeste procesele-verbale ale acesteia, pe
care le inscrie in registrul prevazut la pct. 6 din anexa nr. 2.
7. In termen de maximum 5 zile lucratoare de la data desfasurarii sedintei
de evaluare a proiectului, secretariatul Comisiei transmite notificari
agentilor economici privind deciziile Comisiei.
8. In cazul in care proiectul este acceptat pentru finantare, secretariatul
Comisiei transmite pe cale electronica modelul de contract sau de act
aditional, dupa caz, modelul de raport tehnico-financiar si graficul de lucrari
pentru etapa urmatoare, precum si orice informatii referitoare la Program.
9. Contractele de finantare intocmite de catre beneficiari, depuse la
Registratura Ministerului Economiei si Comertului, se transmit Directiei
generale politica industriala pentru finalizare. Actele aditionale intocmite de
beneficiari urmeaza acelasi circuit de avizare aplicabil contractelor de
finantare.
10. Contractele de finantare finalizate primesc un numar de inregistrare
din Registrul de evidenta contracte.
11. Contractele de finantare semnate de catre reprezentantii Directiei
generale politica industriala urmeaza circuitul de avizare, prin grija
secretariatului Comisiei.
12. Contractele de finantare sunt avizate de Serviciul contencios in termen
de o zi lucratoare.
13. Contractele de finantare/actele aditionale se transmit Directiei
generale buget, economico-financiara si administrativ, care le verifica si le
avizeaza in termen de maximum 3 zile lucratoare.
14. Contractele de finantare la care suma angajata este mai mare de 100
milioane lei se prezinta pentru viza controlorului delegat, reprezentant al
Ministerului Finantelor Publice, de catre secretariatul Comisiei.
15. Contractele de finantare se semneaza de catre reprezentantul
Ministerului Economiei si Comertului, imputernicit in acest sens, cu
beneficiarii sprijinului financiar.
16. Cate un exemplar al contractului de finantare incheiat se transmite de
catre secretariatul Comisiei beneficiarilor Programului, Directiei generale
politica industriala si Directiei generale buget, economico-financiara si
administrativ. Un exemplar al contractului de finantare se pastreaza in arhiva
Comisiei.
17. Pentru fiecare contract de finantare/act aditional aprobat de
conducerea Ministerului Economiei si Comertului, Directia generala politica
industriala intocmeste angajamentele bugetare individuale si propunerile de
angajare a unei cheltuieli, care se transmit Directiei generale buget,
economico-financiara si administrativ.
18. Derularea contractelor de finantare incheiate cu beneficiarii se
urmareste de catre Directia generala politica industriala.
19. Documentele de plata depuse de beneficiari la registratura
ministerului, preluate de catre secretariatul Comisiei si inregistrate in
Registrul de evidenta documente de plata, se repartizeaza salariatilor
Directiei generale politica industriala, care verifica existenta, legalitatea
si corectitudinea documentatiilor de plata in termen de maximum 3 zile
lucratoare de la data preluarii acestora de la secretariatul Comisiei.
20. In cazul in care documentatiile de plata nu sunt corespunzator
intocmite, Directia generala politica industriala intreprinde demersurile
necesare (in scris, telefonic sau prin intalniri directe) in vederea finalizarii
acestora, iar termenul prevazut la pct. 19 se decaleaza corespunzator).
21. Asigurarea parcurgerii fazei de lichidare a cheltuielilor, prin
verificarea documentelor justificative si confirmarea pe propria raspundere a
persoanei responsabile ca aceasta verificare a fost realizata, se face de catre
Directia generala politica industriala. In situatia achizitiei de bunuri si/sau
servicii se verifica daca documentele de plata sunt insotite de documente care
atesta ca aceasta s-a realizat pe baza de licitatie sau selectie de oferte.
22. Directia generala politica industriala vizeaza prin persoanele delegate
cu aceste atributii, pentru "Bun de plata", documentele justificative
de plata corespunzatoare.
23. Periodic, Directia generala politica industriala intocmeste
ordonantarea de plata, separat pentru documentele de plata cu valoarea sub 100
milioane lei si peste 100 milioane lei, si le depune la Directia generala
buget, economico-financiara si administrativ.
Se are in vedere ca valoarea insumata a celor doua ordonantari sa fie de
minimum 1 miliard lei. Numarul maxim de ordonantari pe luna este de 3.
24. In termen de maximum 15 zile lucratoare Directia generala buget,
economico financiara si administrativ asigura plata cheltuielilor efectuate de
catre beneficiarii Programului, in limita creditelor bugetare aprobate prin
bugetul ministerului cu destinatia "Stimularea exporturilor", in
conditiile legii.
25. Urmarirea efectuarii fazei de plata a cheltuielilor se face de catre
Directia generala politica industriala care informeaza telefonic, dupa caz,
agentii economici asupra platilor efectuate.