ORDIN
Nr. 138 din 13 iunie 2003
privind aprobarea Normei de metrologie legala NML 009-03 "Taximetre
electronice"
ACT EMIS DE: MINISTERUL INDUSTRIEI SI RESURSELOR

BIROUL ROMAN DE METROLOGIE LEGALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 449 din 25 iunie 2003
In conformitate cu Legea nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi
si in regim de inchiriere,
in temeiul Ordonantei Guvernului nr. 20/1992 privind activitatea de
metrologie, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994, cu modificarile
ulterioare,
in baza Hotararii Guvernului nr. 193/2002 privind organizarea si
functionarea Biroului Roman de Metrologie Legala,
in baza instructiunilor de metrologie legala IML 1-97 si IML 2-97, aprobate
prin Hotararea Guvernului nr. 318/1998,
directorul general al Biroului Roman de Metrologie Legala emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Se aproba Norma de metrologie legala NML 009-03 "Taximetre
electronice", cuprinsa in anexa care face parte integranta din prezentul
ordin.
Art. 2
La data de 1 ianuarie 2004 se abroga Norma de metrologie legala NML 1-13-01
"Taximetre electronice", editie oficiala 2001, aprobata prin Ordinul
directorului general al Biroului Roman de Metrologie Legala nr. 51/2001.
Aceasta norma poate fi utilizata in continuare pana la data abrogarii, la
verificarea metrologica a taximetrelor pentru care au fost emise aprobari de
model anterior datei de 28 ianuarie 2003.
Art. 3
Unitatile din structura si in subordinea Biroului Roman de Metrologie
Legala, precum si laboratoarele autorizate de acesta vor duce la indeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si va intra in vigoare la data publicarii lui.
Directorul general al Biroului Roman de Metrologie Legala,
prof. univ. dr. ing. Fanel Iacobescu
ANEXA 1
NORMA DE METROLOGIE LEGALA NML 009-03 "Taximetre
electronice"
1. Domeniu de aplicare
1.1. Prezenta norma de metrologie legala se refera la taximetrele
electronice din compunerea aparatelor de taxat, utilizate pe autovehiculele
care functioneaza in regim de TAXI, pentru transportul de calatori si/sau de
marfuri.
Prezenta norma de metrologie legala nu se refera la functiile specifice
memoriei electronice fiscale din componenta aparatelor de taxat.
Prezenta norma de metrologie legala nu se refera la taximetrele mecanice
sau electromecanice.
1.2. Taximetrele electronice sunt mijloace de masurare care masoara timpul
si distanta parcursa si care calculeaza automat si afiseaza suma datorata de
client.
Taximetrele electronice sunt o parte componenta a unor aparate mai
complexe, denumite in continuare aparate de taxat, care mai contin o memorie
electronica fiscala si o imprimanta.
1.3. Taximetrele electronice se compun dintr-un traductor si un bloc
electronic de prelucrare a semnalelor si de afisare a sumei de plata pentru o
cursa.
Traductorul preia miscarea de rotatie a rotilor motoare ale
autovehiculului, prin intermediul cutiei de viteze, si o converteste in
impulsuri electrice proportionale cu numarul de rotatii ale acestora, deci cu
distanta parcursa.
Blocul electronic preia semnalele furnizate de traductor, le prelucreaza in
vederea realizarii functiunilor pe care trebuie sa le indeplineasca taximetrul,
afisand rezultatul sub forma sumei de plata corespunzatoare cursei efectuate.
Blocul electronic al taximetrelor contine, in principal, urmatoarele dispozitive:
- dispozitiv de masurare si totalizare a sumei de plata pentru o cursa;
- dispozitiv de comanda;
- dispozitiv de indicare (afisare) a sumei de plata pentru o cursa, a sumei
totale incasate si a valorii tarifului curent etc.
In cazul in care autovehiculul pe care este instalat taximetrul este dotat
cu un generator de semnal (sau calculator de bord) care furnizeaza semnale
electrice proportionale cu distanta parcursa, blocul electronic al taximetrului
preia si prelucreaza direct aceste semnale, iar traductorul poate fi eliminat.
1.4. Dupa destinatia utilizarii lor, taximetrele se pot clasifica in:
a) taximetre destinate a fi montate pe autovehicule taxi care efectueaza
transport de persoane - sistemul de tarifare se realizeaza prin calculul dupa
distanta si dupa timp, definite la pct. 2.7 si 2.8;
b) taximetre destinate a fi montate pe autovehicule taxi care efectueaza
transport de marfuri - sistemul de tarifare se realizeaza prin calculul dupa
distanta si timp, definite la pct. 2.7 si 2.8, sau prin tarifare dubla
simultana distanta-timp, definita la pct. 2.11.
Un taximetru poate fi destinat numai uneia dintre utilizarile definite la
lit. a) si b) sau poate fi destinat ambelor utilizari. In acest ultim caz
selectarea uneia sau alteia dintre functiile specifice utilizarii respective
trebuie sa fie protejata contra interventiilor neautorizate.
2. Terminologie
2.1. constanta taximetrului k - marime care indica numarul de impulsuri pe
care trebuie sa le primeasca aparatul pentru a calcula corect suma de plata
corespunzatoare unei distante parcurse de 1 km; se exprima in imp./km;
2.2. numar caracteristic sau constanta autovehiculului w - marime ce
caracterizeaza semnalul furnizat de autovehicul atat aparatelor proprii de
bord, cat si taximetrului, corespunzator unei distante parcurse de 1 km,
constand in:
- numarul de rotatii ale cablului flexibil de antrenare a vitezometrului -
in cazul autovehiculelor dotate cu vitezometre electromecanice; se exprima in
rot./km;
- numarul de impulsuri - in cazul autovehiculelor dotate cu vitezometre
electronice si cu calculator de bord; se exprima in imp./km.
Numarul caracteristic w depinde de circumferinta efectiva u a rotilor
motoare ale autovehiculului si de raportul de transmisie, respectiv de raportul
dintre numarul de rotatii complete ale rotilor motoare si numarul de rotatii
(sau impulsuri) ale elementului din cutia de viteze, de la care este preluata
informatia de masurare;
2.3. circumferinta efectiva u a rotii motoare - circumferinta rotii
autovehiculului care antreneaza dispozitivul ce furnizeaza semnal de masurare
pentru taximetru; este egala cu distanta parcursa de autovehicul la o rotatie
completa a rotii respective. Daca doua roti antreneaza impreuna acest
dispozitiv, circumferinta efectiva u este media circumferintelor efective ale
celor doua roti;
2.4. tarif dupa distanta (tarif de deplasare) - pretul unei distante
prestabilite; se exprima in lei/km;
2.5. tarif dupa timp (tarif de stationare) - pretul unui interval de timp
prestabilit; se exprima in lei/h sau lei/min.;
2.6. viteza de comutare - viteza de deplasare a autovehiculului la care se
face comutarea automata a taximetrului din calculul dupa timp in calculul dupa
distanta sau invers. Se defineste ca raportul dintre tariful dupa timp si
tariful dupa distanta;
2.7. calcul dupa distanta - calculul si indicarea pretului cursei de catre
taximetru, numai in functie de distanta parcursa, cand autovehiculul se
deplaseaza cu o viteza mai mare decat viteza de comutare;
2.8. calcul dupa timp - calculul si indicarea pretului cursei de catre
taximetru, numai in functie de timp, cand autovehiculul stationeaza sau se
deplaseaza cu o viteza mai mica decat viteza de comutare;
2.9. cadere - valoarea, exprimata in lei, a unei distante prestabilite sau
a unui interval de timp prestabilit, reprezentand incrementul cu care se
modifica indicatia afisajului sumei de plata, atunci cand taximetrul este in
pozitia OCUPAT;
2.10. tarif de pornire - prima valoare, exprimata in lei, a indicatiei
afisajului sumei de plata, atunci cand taximetrul este trecut din pozitia LIBER
in pozitia OCUPAT;
2.11. tarifare dubla simultana distanta-timp - sistem de tarifare care
poate fi utilizat in cazul autovehiculelor taxi care efectueaza transporturi de
marfa. In acest caz este calculat pretul cursei in functie de timp, pe intreaga
perioada in care taximetrul este in pozitia MASURARE, la care se adauga pretul
calculat in functie de distanta parcursa, cand autovehiculul se afla in
miscare;
2.12. lampa taxi - parte componenta a dispozitivului de afisare in
exteriorul autovehiculului, cu ajutorul careia se semnalizeaza pozitia de
operare in care se afla taximetrul la un moment dat, prin aprinderea unor lampi
de culoare rosie sau verde;
2.13. tarif de incarcare/descarcare - tarif aplicabil optional in cazul
taximetrelor instalate pe autovehicule taxi care efectueaza transporturi de
marfa, reprezentand contravaloarea efectuarii operatiunilor de incarcare si
descarcare de marfa, efectuate manual sau mecanizat de catre operatorul de
transport;
2.14. programare tarife - stabilirea valorilor numerice ale tarifelor de
deplasare, respectiv de stationare, exprimate in lei/km, respectiv in lei/h sau
lei/min. Accesul la regimul de programare a acestor valori este permis numai
persoanelor autorizate si protejat printr-un sigiliu fiscal;
2.15. schimbare tarife - trecerea de la un tarif la alt tarif, operatie
care este efectuata automat in cazul tarifelor de zi/noapte sau manual in cazul
tarifelor zonale sau in afara localitatii.
3. Cerinte metrologice si tehnice
3.1. Cerinte metrologice
3.1.1. Erori tolerate pentru taximetrele neinstalate pe autovehicule:
a) pentru calculul dupa distanta, eroarea tolerata este de:
+/- 1% din valoarea conventional adevarata, la afisare;
+/- 1% din valoarea conventional adevarata +/- 1 digit, la memorare;
b) pentru calculul dupa timp, eroarea tolerata este de:
+/- 1,5% din valoarea conventional adevarata, la afisare;
+/- 1,5% din valoarea conventional adevarata +/- 1 digit, la memorare;
c) pentru memorarea spatiului parcurs, eroarea tolerata este de:
+/- 1% din valoarea conventional adevarata a spatiului +/- 1 digit, pentru
un spatiu parcurs mai mare sau egal cu 1 km;
+/- 10 m +/- 1 digit, pentru un spatiu parcurs mai mic de 1 km.
3.1.2. Erori tolerate pentru taximetrele instalate pe autovehicule taxi
(ansamblul taximetru-autovehicul):
a) pentru calculul dupa distanta, eroarea tolerata a ansamblului
taximetru-autovehicul este de:
+/- 2% din valoarea conventional adevarata, la afisare;
+/- 2% din valoarea conventional adevarata +/- 1 digit, la memorare;
b) pentru calculul dupa timp, eroarea tolerata a ansamblului taximetru-autovehicul
este cea prevazuta la pct. 3.1.1 lit. b);
c) pentru memorarea spatiului parcurs, eroarea tolerata a ansamblului
taximetru-autovehicul este de:
+/- 2% din valoarea conventional adevarata a spatiului +/- 1 digit;
d) adaptarea constantei k a taximetrului la numarul caracteristic w al
autovehiculului trebuie facuta astfel incat erorile ansamblului
taximetru-autovehicul sa nu depaseasca erorile tolerate specificate la lit. a)
si c).
3.1.3. Taximetrele electronice trebuie sa se incadreze in erorile tolerate
specificate la pct. 3.1.1, pentru functionarea in conditiile existente in mod
normal pe autovehicule:
a) temperatura in domeniul de variatie: (-30 ... +55) grade C;
b) umiditatea relativa: intre 10% si 95%;
c) tensiunea electrica de alimentare in domeniul:
(9 ... 16) V pentru taximetrele alimentate la tensiunea nominala de 12 V;
(20 ... 32) V pentru taximetrele alimentate la tensiunea nominala de 24 V;
d) radiatie electromagnetica: intensitatea campului electromagnetic 10 V/m
in domeniul de frecvente 140 kHz ... 1.000 MHz, modulatie in amplitudine 80%
pentru semnal sinusoidal cu frecventa de 1 kHz;
e) impulsuri de interferenta: amplitudine 25 V la aplicare pe alimentare
prin conductie si 100 V la aplicare prin cuplaj capacitiv conexiunilor de
semnal. Frecventa impulsurilor 10 kHz, perioada trenului de impulsuri 100 ms,
durata trenului de impulsuri 10 ms;
f) descarcari electrostatice: tensiunea de descarcare 8 kV cu o energie de
4,8 mJ si un timp intre descarcari de minimum 1 s;
g) in intreg domeniul de reglare a constantei k;
h) pentru orice valoare a tarifelor, din domeniul in care sunt prevazute a
fi programate;
i) vibratii sinusoidale: acceleratie 10 m/s^2, in domeniul de frecventa (10
... 150) Hz, 20 de cicluri;
j) viteza de deplasare a autovehiculului: in domeniul (20 ... 120) km/h.
3.1.4. Taximetrele trebuie sa se incadreze in erorile tolerate specificate
la pct. 3.1.1, dupa supunerea la socuri mecanice: minimum 4.000 de socuri cu acceleratia
de 10 g, in domeniul de frecventa (10 ... 180) socuri/minut.
3.1.5. Datele numerice tiparite de imprimanta, referitoare la suma de
plata, valorile tarifelor etc., trebuie sa fie aceleasi cu datele afisate
si/sau memorate de taximetru, la verificarea cerintelor de la pct. 3.1.3 si
3.1.4.
3.2. Cerinte tehnice constructive si de aspect exterior
3.2.1. Taximetrele trebuie sa aiba o constructie robusta, sa nu prezinte
deteriorari care sa influenteze buna lor functionare.
3.2.2. Carcasele taximetrelor si ale traductoarelor trebuie sa asigure
protectia componentelor din interior fata de atingere, praf, umiditate si sa
fie prevazute cu posibilitati de sigilare, pentru sigiliile metrologice.
3.2.3. Taximetrele montate pe autovehicule trebuie sa fie in permanenta
alimentate cu tensiune electrica, fara posibilitatea de a se intrerupe
alimentarea.
3.2.4. Toate comutatoarele si tastele de comanda ale dispozitivelor
taximetrului trebuie sa fie inscriptionate astfel incat sa se inteleaga rolul
lor si sa nu permita confuzii in manevrare.
3.2.5. Pentru toate valorile afisate trebuie sa existe inscriptionari
vizibile care sa dea un inteles clar acestor valori. Informatiile care prezinta
interes pentru pasager trebuie sa fie vizibile de la o distanta de minimum 1,2
m.
3.2.6. Langa indicatiile referitoare la sumele incasate (pentru o cursa si
total incasat) trebuie sa existe inscriptionarea "lei".
3.2.7. Taximetrele electronice destinate transportului de persoane trebuie
sa fie prevazute obligatoriu cu doua tarife: tarif de zi, care se aplica intre
orele 6,00 si 22,00, si tarif de noapte, care se aplica intre orele 22,00 si
6,00. Trecerea de la un tarif la altul se face automat, fara interventia
soferului.
Optional, taximetrele pot fi prevazute si cu alte tarife suplimentare:
tarife zonale sau tarife in afara localitatii.
Taximetrele electronice prevazute prin constructie cu un numar mai mare de
doua tarife dupa distanta si/sau dupa timp trebuie astfel construite incat sa
existe posibilitatea limitarii numarului de tarife in exploatare, prin
inhibarea tarifelor neutilizate.
Taximetrele destinate transportului de marfuri, la care se aplica tarifarea
dubla simultana distanta-timp, trebuie sa fie prevazute cu un tarif unic de stationare
si un tarif unic de deplasare.
3.2.8. Deoarece trecerea de la un tarif la alt tarif se face automat, in
functie de timp, fara posibilitatea de interventie din exterior, taximetrul
trebuie sa fie prevazut cu un dispozitiv adecvat care, in anumite situatii
speciale (verificari metrologice periodice, incercari pentru aprobari de model
etc.), sa permita interventia din exterior pentru schimbarea tarifelor,
independent de timpul respectiv. Accesul la utilizarea acestui dispozitiv
trebuie sa fie interzis persoanelor neautorizate, protectia fiind asigurata
prin existenta unui sigiliu.
In cazul tarifelor optionale, daca trecerea de la un tarif la altul se
realizeaza manual, taximetrul trebuie sa afiseze aceasta schimbare a tarifului.
Taximetrul trebuie sa permita schimbarea manuala a tarifelor numai in regim de
stationare a autovehiculului.
3.2.9. Afisarea sumei de plata pentru o calatorie trebuie sa fie facuta pe
un afisaj alfanumeric care, pe langa aceasta suma, trebuie sa mai afiseze
permanent valorile tarifelor aplicate la momentul efectuarii cursei, precum si
pozitia de operare in care se afla taximetrul la un moment dat (LIBER, OCUPAT
sau PLATA).
3.2.10. Taximetrele trebuie sa fie prevazute cu una sau mai multe memorii
pentru inscrierea parametrilor specificati la pct. 3.3.1.
Pastrarea informatiilor in memorii trebuie sa nu depinda de intreruperea
tensiunii de alimentare.
3.2.11. Caracterele tuturor indicatiilor afisajului memoriilor trebuie sa
aiba o inaltime de minimum 6 mm.
3.2.12. Panoul frontal al taximetrului trebuie sa fie astfel proiectat si
realizat, incat toate indicatiile pe care le contine sa poata fi citite cu
usurinta de catre pasager.
3.2.13. Suma de plata a calatoriei trebuie sa fie usor de citit in orice moment
al cursei. Inaltimea cifrelor afisajului trebuie sa fie de minimum 9 mm.
3.2.14. Taximetrul trebuie sa fie prevazut cu un mijloc de iluminat pentru
indicatiile ce prezinta interes pentru pasager. Daca iluminarea este asigurata
cu becuri, inlocuirea acestora trebuie sa fie posibila fara a fi necesara
ruperea unui sigiliu.
Daca se utilizeaza afisaje autoiluminante (de tip LED), mijlocul de
iluminare poate lipsi daca indicatiile de interes pentru pasager sunt usor de
citit.
3.2.15. Fiecare taximetru trebuie sa aiba urmatoarele inscriptionari,
aplicate la loc vizibil (inclusiv dupa instalarea pe autovehicul):
- denumirea;
- numele si/sau marca firmei producatoare;
- tipul aparatului, seria si anul de fabricatie;
- intervalul de reglare a constantei k a taximetrului;
- marca metrologica de model (in conformitate cu specificatiile din
certificatul de aprobare de model).
Aceste inscriptionari trebuie sa fie marcate lizibil si astfel incat sa nu
poata fi sterse.
3.2.16. Conectarea traductorului/calculatorului de bord (pentru taximetrele
fara traductor) la taximetru trebuie sa fie realizata prin intermediul unui
conector (mufa) amplasat pe carcasa aparatului.
Aceasta interconectare trebuie astfel conceputa incat sa respecte una
dintre conditiile urmatoare:
a) sa fie prevazuta posibilitatea de sigilare a conectorului respectiv,
astfel incat traductorul/calculatorul de bord sa nu poata fi detasat de
taximetru decat prin distrugerea sigiliului;
b) sa nu poata fi posibila, prin solutia constructiva adoptata de
fabricant, conectarea mecanica si/sau informationala la taximetru a altor
dispozitive in afara traductorului propriu/calculatorului de bord propriu. In
acest caz nu mai este necesara sigilarea conexiunii dintre traductor/calculatorul
de bord si taximetru.
3.2.17. Fiecare traductor trebuie sa aiba o serie de fabricatie, aplicata
atat pe carcasa proprie, cat si pe conectorul (mufa) de conexiune la taximetru.
3.3. Cerinte tehnice de functionare cu caracter general
3.3.1. Taximetrele trebuie sa indeplineasca urmatoarele functii
obligatorii:
- calculul in functie de distanta si de timp al sumei de plata pentru o
calatorie si afisarea acestei sume;
- totalizarea, memorarea si afisarea totalului sumelor incasate, pentru o
anumita perioada de timp;
- afisarea permanenta a valorii tarifului in baza caruia se face calculul
sumei de plata la un moment dat. Unitatea de masura trebuie sa fie
inscriptionata in dreptul tarifului respectiv;
- memorarea si eventual afisarea numarului total de kilometri parcursi de
catre autovehicul cu si fara taximetrul in functiune (total kilometri
parcursi);
- memorarea si eventual afisarea numarului total de kilometri parcursi de
catre autovehicul cu taximetrul in functiune (total kilometri ocupati);
- memorarea si eventual afisarea numarului de curse efectuate;
- indicarea timpului curent: ore, minute, secunde, in mod AM-PM sau 24 de
ore;
- indicarea datei curente: ziua, luna, anul;
- afisarea constantei taximetrului k;
- semnalizarea in exteriorul autovehiculului taxi, prin intermediul lampii
taxi, a pozitiei de operare in care se afla la un moment dat - LIBER, OCUPAT,
PLATA.
Taximetrele sunt prevazute cu tarif de pornire, valoarea in lei a acestuia
fiind adaugata o singura data la suma de plata calculata pentru o calatorie si
totalizata impreuna cu aceasta.
Taximetrele electronice pot realiza si functiuni optionale, cum ar fi:
- afisarea si/sau memorarea numarului total de caderi;
- functia de autotestare;
- semnalizari acustice si optice etc.
3.3.2. Taximetrele electronice pot fi echipate cu diverse dispozitive
auxiliare, cu conditia ca acestea sa nu afecteze functionarea corecta a
taximetrului, cum ar fi:
- dispozitiv pentru detectarea prezentei pasagerului (contact de scaun)
etc.
3.3.3. Constanta k a taximetrului trebuie sa poata fi reglata continuu
sau/si in trepte, intr-un anumit domeniu de valori. Valoarea minima a
constantei k nu trebuie sa fie mai mica de 500 imp./km.
3.3.4. Valorile tarifelor dupa distanta si dupa timp trebuie sa poata fi
programate intr-un domeniu mare de valori, iar rotunjirea acestora trebuie sa
poata fi facuta la rezolutia de afisare a indicatorului de tarif. Programarea
tarifelor dupa distanta si dupa timp trebuie sa poata fi realizata astfel incat
sa asigure respectarea valorii vitezei de comutare, conform pct. 3.3.9.
3.3.5. Dupa trecerea taximetrului din pozitia LIBER in pozitia OCUPAT,
afisajul sumei de plata va indica initial valoarea tarifului de pornire, apoi
indicatia afisajului sumei de plata trebuie sa se modifice cu cate o cadere
astfel:
a) daca taximetrul functioneaza in regim de stationare, prima cadere
trebuie sa se produca dupa trecerea a 72 de secunde, iar urmatoarele caderi vor
fi egale intre ele, succedandu-se la intervale de timp de 36 de secunde.
Valoarea unei caderi este determinata de valoarea tarifului de stationare
programat;
b) daca taximetrul functioneaza in regim de deplasare (cu o viteza mai mare
decat viteza de comutare), prima cadere trebuie sa se produca dupa parcurgerea
unei distante initiale de 400 m, iar urmatoarele caderi vor fi egale intre ele,
succedandu-se la distante parcurse de 200 m. Valoarea unei caderi este
determinata in acest caz de valoarea tarifului de deplasare programat;
c) in cazul taximetrelor la care se aplica tarifarea dubla simultana
distanta-timp, caderile trebuie sa aiba valori egale intre ele (in functie de
tarifele aplicate), indiferent daca autovehiculul stationeaza sau se afla in
deplasare. Valoarea numerica a unei caderi va fi astfel stabilita incat sa
reprezinte contravaloarea unui spatiu parcurs cuprins intre 200 m si 400 m.
3.3.6. Tariful de pornire trebuie sa poata fi programat intr-un anumit
domeniu de valori, iar valoarea maxima a acestuia trebuie sa nu depaseasca
valoarea tarifului de deplasare utilizat.
La trecerea taximetrului din pozitia LIBER in pozitia OCUPAT, prima
indicatie a afisajului sumei de plata trebuie sa aiba valoarea tarifului de
pornire. Aceasta valoare trebuie sa fie introdusa si in totalul sumei incasate.
3.3.7. Comutatoarele, tastele, elementele afisajelor, LED-urile de
semnalizare trebuie sa functioneze corect, conform destinatiei fiecaruia.
3.3.8. Dispozitivele electrice si electronice care servesc la calculul
sumei de plata si al totalului sumelor incasate trebuie sa functioneze in
siguranta si sa faca posibila verificarea functionarii lor corecte.
3.3.9. Viteza de comutare trebuie sa fie de 10 km/h.
3.3.10. In cazul in care impulsurile de comanda aplicate taximetrelor sunt
utilizate si pentru comanda altor mijloace de masurare aflate la bordul
autovehiculului, taximetrul trebuie sa nu fie influentat de defectarea unor
astfel de aparate (scurtcircuit, intreruperea liniei de semnal etc.).
3.3.11. Taximetrele trebuie sa functioneze corect in domeniul de variatie a
tensiunii de alimentare (9 ... 16) V, respectiv (20 ... 32) V; daca in timpul
functionarii alimentarea este intrerupta pentru un interval de timp de maximum
10 s, suma afisata anterior intreruperii sau, dupa caz, suma calculata curent
de aparat trebuie sa nu se piarda si sa fie din nou afisata la revenirea
tensiunii de alimentare. In cazul intreruperii tensiunii de alimentare pe o
durata mai mare de 10 s, la revenirea acesteia taximetrul trebuie sa comute
automat in pozitia LIBER, dupa emiterea bonului de catre imprimanta.
3.3.12. Valorile tarifelor de deplasare si de stationare, in baza carora se
face calculul sumei de plata in timpul cursei, trebuie sa fie afisate in
permanenta, pe afisajul alfanumeric, iar unitatile de masura (lei/km, respectiv
lei/h sau lei/min.) trebuie sa fie inscriptionate si puse clar in evidenta.
Inaltimea cifrelor pentru afisarea tarifelor si a inscriptionarilor
unitatilor de masura trebuie sa fie de minimum 6 mm.
3.3.13. Taximetrul trebuie sa afiseze permanent, pe parcursul cursei, suma
datorata de pasager, exprimata in lei, in functie de calculul dupa distanta si
de calculul dupa timp.
3.3.14. Taximetrul trebuie sa memoreze totalul sumelor incasate si sa
permita afisarea acestuia in lei. Pastrarea informatiei de catre memoriile
pentru totalul sumelor incasate trebuie sa nu depinda de intreruperea sau
absenta tensiunii de alimentare. Memoriile trebuie sa nu poata fi sterse prin
interventii neautorizate.
3.3.15. Mersul zilnic al ceasului electronic al taximetrului trebuie sa se
situeze in limitele a +/- 3 minute pe luna.
Corectarea indicatiilor ceasului trebuie sa poata fi facuta in limitele a
maximum +/- 10 minute fata de ora indicata la un moment dat.
3.3.16. Taximetrele prezentate la incercari pentru aprobare de model
trebuie sa fie insotite de o documentatie care sa cuprinda descrierea
constructiv-functionala detaliata a aparatului. Documentatia trebuie sa permita
intelegerea si identificarea tuturor functiilor pe care le poate indeplini
aparatul, precum si descrierea completa a acestora, cu mentionarea distincta a
functiilor optionale.
Documentatia trebuie sa fie prezentata in limba romana.
3.4. Cerinte tehnice functionale specifice dispozitivului de masurare si
totalizare
3.4.1. Pentru taximetrele destinate a fi montate pe autovehicule taxi care
efectueaza transport de persoane si care aplica sistemul de tarifare prin
calculul dupa distanta si dupa timp:
- dispozitivul de masurare trebuie sa efectueze calculul dupa timp, in
functie de valoarea intervalului de timp si a tarifului dupa timp programat,
atunci cand autovehiculul este oprit sau se deplaseaza cu o viteza inferioara
vitezei de comutare;
- dispozitivul de masurare trebuie sa efectueze calculul dupa distanta
atunci cand autovehiculul se deplaseaza cu o viteza mai mare decat viteza de
comutare. In acest caz calculul dupa distanta se efectueaza in functie de
distanta parcursa si de tariful dupa distanta programat.
3.4.2. Pentru taximetrele destinate a fi montate pe autovehicule taxi care
efectueaza transport de marfuri si care aplica sistemul dublu simultan de
tarifare definit la pct. 2.11:
- dispozitivul de masurare trebuie sa efectueze calculul dupa timp, in
functie de valoarea intervalului de timp si a tarifului dupa timp programat, pe
intreaga perioada in care taximetrul se afla in pozitia MASURARE, independent
de faptul ca autovehiculul stationeaza sau se deplaseaza cu o viteza oarecare;
- in momentul in care autovehiculul incepe sa se deplaseze, intra in
functiune si calculul dupa distanta, care functioneaza simultan cu calculul
dupa timp. Calculul dupa distanta se face in functie de distanta parcursa si de
valoarea tarifului dupa distanta programat.
Daca exista si tariful optional de incarcare/descarcare, acesta trebuie sa
poata fi introdus o singura data de la tastatura taximetrului si trebuie sa fie
regasit in suma totala de plata.
3.4.3. Deplasarea inapoi a autovehiculului (marsarier) trebuie sa nu
micsoreze suma de plata si distanta parcursa, calculate de taximetru.
3.5. Cerinte tehnice functionale specifice dispozitivului de comanda
3.5.1. Dispozitivul de comanda al unui taximetru electronic, care aplica
sistemul de tarifare utilizand calculul dupa distanta si calculul dupa timp,
definite la pct. 2.7 si 2.8, trebuie sa asigure functionarea acestuia in
urmatoarele pozitii independente, respectand si succesiunea acestora: LIBER,
OCUPAT, PLATA (sau TOTAL).
Daca taximetrul aplica sistemul dublu de tarifare, definit la pct. 2.11,
aceste pozitii vor fi: LIBER, MASURARE, PLATA (sau TOTAL).
3.5.2. Atat la taximetrele care aplica sistemul de tarifare utilizand
calculul dupa distanta si calculul dupa timp, definite la pct. 2.7 si 2.8, cat
si la taximetrele care aplica sistemul dublu simultan de tarifare, definit la
pct. 2.11, comutarea din pozitia LIBER in pozitia OCUPAT (respectiv MASURARE)
si din pozitia OCUPAT (MASURARE) in pozitia PLATA (sau TOTAL) trebuie sa poata
fi facute numai daca autovehiculul stationeaza.
3.5.3. In pozitia LIBER:
- indicatiile afisajului sumei de plata trebuie sa fie sterse sau aduse la
zero;
- calculul dupa timp si calculul dupa distanta trebuie sa nu fie posibile;
- trebuie sa poata fi afisata valoarea constantei k, precum si a valorilor
programate ale tarifelor;
- trebuie sa poata fi afisat atat continutul memoriei cu suma totala
incasata, cat si al celorlalte memorii continand parametrii obligatorii stabiliti
la pct. 3.3.1;
- taximetrul trebuie sa comande aprinderea lampii de culoare verde in
exteriorul autovehiculului.
3.5.4. In pozitia LIBER trebuie sa poata fi puse in evidenta toate
functiile optionale cu care este dotat taximetrul prin constructie, si anume:
- apelarea succesiva, afisarea si tiparirea continutului altor memorii ale
blocului de masurare, in afara celor specificate la pct. 3.5.3;
- testarea functionarii corecte a taximetrului (functia de autotestare).
Alte indicatii suplimentare fata de cele enumerate mai sus sunt permise
numai daca au legatura cu functionarea taximetrului.
3.5.5. La trecerea din pozitia LIBER in pozitia OCUPAT, initial trebuie sa
fie introdus tariful de pornire, iar taximetrul trebuie sa functioneze pe unul
dintre tarifele selectate anterior.
Daca, dupa trecerea taximetrului in pozitia OCUPAT, autovehiculul taxi nu
se deplaseaza, trebuie sa inceapa calculul sumei de plata in regim de
stationare.
3.5.6. In pozitia OCUPAT trebuie sa fie activate calculul dupa timp si
calculul dupa distanta, trebuie sa fie afisata in permanenta valoarea tarifului
in baza caruia se face calculul in momentul respectiv, suma de plata pentru
cursa care se deruleaza si sa functioneze memorarea sumelor.
Taximetrul trebuie sa comande stingerea lampii de culoare verde din
exteriorul autovehiculului taxi si aprinderea lampii de culoare rosie.
3.5.7. In pozitia PLATA (sau TOTAL) taximetrul trebuie sa afiseze suma
finala datorata de pasager pentru calatoria efectuata, iar imprimanta trebuie
sa tipareasca bonul in baza caruia se face plata calatoriei. Taximetrul trebuie
sa comande stingerea lampii de culoare rosie si aprinderea lampii de culoare
verde in exteriorul autovehiculului.
Afisajul sumei de plata trebuie sa mentina afisata valoarea finala a
acesteia pe o perioada de timp in care este tiparit bonul. Dupa tiparirea
bonului taximetrul trebuie sa comute automat in pozitia LIBER.
3.5.8. Manevrarea dispozitivului de comanda trebuie sa respecte urmatoarele
restrictii:
- pornind de la orice pozitie, trecerea taximetrului in pozitia LIBER
trebuie sa nu poata fi facuta decat trecand prin pozitia PLATA (sau TOTAL);
- pornind de la pozitia PLATA (sau TOTAL), trecerea taximetrului in pozitia
OCUPAT (sau in pozitia MASURARE) trebuie sa nu fie posibila decat trecand prin
pozitia LIBER, ceea ce implica aducerea obligatorie la zero a indicatiei
afisajului sumei de plata si tiparirea bonului de catre imprimanta;
- dispozitivul de comanda trebuie astfel proiectat incat comutarea pe o
alta pozitie, trecand prin pozitia LIBER, sa fie posibila numai daca in pozitia
LIBER sunt satisfacute conditiile impuse la pct. 3.5.2, 3.5.3 si 3.5.4.
- cand dispozitivul este in functiune, trebuie sa nu fie posibila selectarea
dispozitivului de comanda pe o alta pozitie decat cele mentionate mai sus.
3.5.9. Dispozitivul de comanda trebuie sa blocheze functionarea
taximetrului in urmatoarele situatii:
- daca este deconectata imprimanta sau lipseste hartia de imprimare;
- daca este deconectat afisajul client;
- daca este deconectata lampa taxi.
3.6. Cerinte privind programarea/modificarea tarifelor
3.6.1. Programarea, respectiv modificarea valorilor tarifelor, trebuie sa
poata fi facuta individual pentru fiecare tarif si pentru fiecare tip de tarif.
Programarea constantei k a taximetrului trebuie sa fie independenta de
programarea valorilor tarifelor.
3.6.2. Programarea poate fi facuta manual, prin intermediul tastelor sau
butoanelor taximetrului, ori utilizand un programator prin intermediul unei
interfete.
3.6.3. Accesul la regimul de programare a tarifelor trebuie sa poata fi
protejat contra interventiilor neautorizate, printr-un sigiliu fiscal.
3.6.4. Accesul la regimul de programare a constantei k trebuie sa fie
protejat contra interventiilor neautorizate, printr-un sigiliu metrologic.
3.7. Cerinte privind sigilarea
3.7.1. Taximetrele trebuie sa fie astfel construite incat sa permita
aplicarea urmatoarelor sigilii:
- sigiliu metrologic prin care este impiedicat accesul neautorizat la
operatiuni privilegiate, care pot influenta rezultatele masurarilor;
- sigiliu de protectie a cablului de conectare a
traductorului/calculatorului de bord (pentru taximetre fara traductor), la blocul
electronic al taximetrului, in conditiile precizate la pct. 3.2.16.
3.7.2. Aceste sigilii se aplica de catre Biroul Roman de Metrologie Legala,
prin reprezentantul sau autorizat, in toate locurile necesare pentru asigurarea
protectiei impotriva interventiilor neautorizate, stabilite conform pct. 3.7.4.
3.7.3. Aplicarea sigiliilor trebuie astfel conceputa incat accesul la
componentele sau functiunile care necesita protectie sa nu fie posibil decat
prin distrugerea sigiliilor respective. Toate sigiliile aplicate in exteriorul
blocului electronic al taximetrului trebuie sa fie la loc vizibil pentru a fi
usor identificate in cazul unui control. Fac exceptie de la aceasta regula
sigiliile aplicate conexiunii dintre traductor si cablul flexibil de antrenare,
respectiv dintre traductor si cutia de viteze, sau conexiunii la calculatorul
de bord, pentru taximetre fara traductor.
3.7.4. Locurile de amplasare a sigiliilor, tipul si forma lor trebuie sa
fie indicate in anexa la certificatul aprobarii de model.
3.8. Alte cerinte
3.8.1. Taximetrele trebuie sa nu prezinte modificari constructive sau
functionale ca urmare a utilizarii lor in conditiile existente in mod normal pe
autovehicule, specificate la pct. 3.1.3.
3.8.2. Functionarea corecta a taximetrelor instalate pe autovehicule taxi
trebuie sa nu fie afectata de functionarea altor aparate aflate la bordul
acestora si de conditiile existente in mod normal pe autovehicul.
4. Atestarea legalitatii
4.1. Modalitatile de control metrologic legal aplicabile taximetrelor
electronice sunt prevazute in Lista oficiala a mijloacelor de masurare supuse
obligatoriu controlului metrologic al statului L.O.-2001, aprobata prin Ordinul
directorului general al Biroului Roman de Metrologie Legala nr. 144/2001,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 555 din 16 septembrie
2001. La data elaborarii prezentei norme de metrologie legala este in vigoare
lista mentionata mai sus.
4.2. Cerintele metrologice si tehnice care se verifica in cadrul
modalitatilor de control metrologic legal prin aprobare de model si verificare
metrologica (initiala, periodica, dupa reparare sau modificare) sunt indicate
in tabelul de mai jos.
4.3. Atestarea legalitatii unui taximetru se realizeaza numai dupa
demonstrarea conformitatii acestuia cu cerintele metrologice si tehnice
indicate in tabel, pentru fiecare modalitate de control aplicabila pentru
introducerea pe piata si punerea in functiune, respectiv pentru utilizare.
4.4. Atestarea legalitatii se realizeaza prin aplicarea marcajelor
metrologice si eliberarea unor documente specifice (certificate de aprobare de
model, buletine de verificare metrologica).
4.5. Verificarea metrologica initiala a taximetrelor electronice se
efectueaza in doua etape, evaluandu-se conformitatea cu cerintele specifice
acestor etape din tabel. In prima etapa se verifica taximetrul neinstalat pe
autovehicul, iar in a doua etapa se verifica taximetrul instalat pe autovehicul
(ansamblul taximetru-autovehicul).
4.6. Pentru fiecare etapa a verificarii metrologice initiale se elibereaza
buletin de verificare metrologica, iar marcajul de verificare metrologica
initiala se aplica numai dupa finalizarea cu rezultate corespunzatoare a etapei
a doua.
4.7. Buletinul de verificare metrologica al primei etape va cuprinde
mentiunea "Taximetru neinstalat", iar la termenul de valabilitate,
mentiunea "Valabil pana la data instalarii". Taximetrele care au
corespuns la prima etapa a verificarii initiale pot fi introduse pe piata.
4.8. Sunt acceptate la etapa a doua a verificarii initiale numai
taximetrele care au corespuns la prima etapa. Taximetrele care au corespuns si
etapei a doua a verificarii metrologice initiale si au fost marcate
corespunzator pot fi puse in functiune si utilizate.
4.9. Verificarea metrologica periodica si verificarea metrologica dupa
reparare sau modificare se efectueaza numai pentru taximetrul instalat pe
autovehicul (ansamblul taximetru-autovehicul).
4.10. Ori de cate ori se modifica valoarea constantei k, taximetrele se
supun unei verificari metrologice, evaluandu-se conformitatea cu cerintele
metrologice si tehnice indicate in tabel, corespunzatoare verificarii
metrologice periodice.
4.11. Intervalele maxime de timp intre doua verificari metrologice
succesive sunt prevazute in Lista oficiala a mijloacelor de masurare supuse
obligatoriu controlului metrologic legal al statului L.O.-2001, in vigoare.
4.12. In buletinele de verificare metrologica eliberate cu ocazia
verificarilor metrologice ale taximetrelor instalate pe autovehicule trebuie
mentionate suplimentar urmatoarele informatii:
- tipul si numarul de inmatriculare a autovehiculului pe care este montat
taximetrul;
- caracteristicile sau tipul pneurilor rotilor motoare cu care a fost
echipat autovehiculul in momentul verificarii;
- valoarea constantei k;
- seria traductorului.
TABEL*)
*) Tabelul este reprodus in facsimil.
CERINTE METROLOGICE SI TEHNICE
care se verifica in cadrul modalitatilor de control metrologic legal prin
aprobare de model si verificare metrologica
______________________________________________________________________________
|Nr. |Cerinte |Aprobare | Verificare metrologica |Verificare |Verificare
|
|crt.|metrologice |de model | initiala |metrologica |metrologica
|
| |si tehnice | |________________________|periodica |dupa
|
| |(nr. pct.) | |Prima etapa|A doua etapa| |reparare
sau|
| | | | | | |modificare
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 1.| 3.1.1 a) | x | x | - | - | -
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 2.| 3.1.1 b) | x | x | - | - | -
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 3.| 3.1.1 c) | x | x | - | - | -
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 4.| 3.1.2 a) | x | - | x | x | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 5.| 3.1.2 b) | x | - | x | x | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 6.| 3.1.2 c) | x | - | x | x | x |
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 7.| 3.1.2 d) | x | - | x | x | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 8.| 3.1.3 a) | x | - | - | - | -
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 9.| 3.1.3 b) | x | - | - | - | -
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 10.| 3.1.3 c) | x | - | - | - | -
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 11.| 3.1.3 d) | x | - | - | - | -
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 12.| 3.1.3 e) | x | - | - | - | -
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 13.| 3.1.3 f) | x | - | - | - | -
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 14.| 3.1.3 g) | x | - | - | - | -
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 15.| 3.1.3 h) | x | - | - | - | -
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 16.| 3.1.3 i) | x | - | - | - | -
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 17.| 3.1.3 j) | x | x | - | - | -
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 18.| 3.1.4 | x | - | - | - | -
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 19.| 3.1.5 | x | x | x | x | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 20.| 3.2.1 | x | x | - | - | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 21.| 3.2.2 | x | x | x | x | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 22.| 3.2.3 | x | - | x | x | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 23.| 3.2.4 | x | x | x | x | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 24.| 3.2.5 | x | x | x | x | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 25.| 3.2.6 | x | x | x | x | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 26.| 3.2.7 | x | x | x | x | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 27.| 3.2.8 | x | x | x | x | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 28.| 3.2.9 | x | x | x | x | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 29.| 3.2.10 | x | x | - | - | -
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 30.| 3.2.11 | x | - | - | - | -
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 31.| 3.2.12 | x | - | - | - | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 32.| 3.2.13 | x | x | x | x | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 33.| 3.2.14 | x | x | x | x | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 34.| 3.2.15 | x | x | x | x | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 35.| 3.2.16 | x | x | - | - | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 36.| 3.2.17 | x | x | - | - | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 37.| 3.3.1 | x | - | - | - | -
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 38.| 3.3.2 | x | - | - | - | -
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 39.| 3.3.3 | x | x | - | - | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 40.| 3.3.4 | x | x | - | - | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 41.| 3.3.5 | x | x | - | - | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 42.| 3.3.6 | x | x | x | x | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 43.| 3.3.7 | x | x | x | x | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 44.| 3.3.8 | x | x | x | x | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 45.| 3.3.9 | x | x | x | - | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 46.| 3.3.10 | x | x | x | - | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 47.| 3.3.11 | x | x | - | - | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 48.| 3.3.12 | x | x | x | x | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 49.| 3.3.13 | x | x | x | x | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 50.| 3.3.14 | x | x | x | x | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 51.| 3.3.15 | x | x | - | - | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 52.| 3.3.16 | x | - | - | - | -
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 53.| 3.4.1 | x | x | x | - | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 54.| 3.4.2 | x | x | x | - | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 55.| 3.4.3 | x | x | - | - | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 56.| 3.5.1 | x | x | x | x | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 57.| 3.5.2 | x | x | x | x | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 58.| 3.5.3 | x | x | x | x | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 59.| 3.5.4 | x | x | x | x | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 60.| 3.5.5 | x | x | x | x | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 61.| 3.5.6 | x | x | x | x | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 62.| 3.5.7 | x | x | x | x | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 63.| 3.5.8 | x | x | - | - | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 64.| 3.5.9 | x | x | x | - | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 65.| 3.6.1 | x | x | - | - | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 66.| 3.6.2 | x | - | - | - | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 67.| 3.6.3 | x | - | - | - | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 68.| 3.6.4 | x | - | - | - | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 69.| 3.7.1 | x | - | - | - | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 70.| 3.7.2 | x | - | - | - | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 71.| 3.7.3 | x | - | - | - | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 72.| 3.7.4 | x | - | - | - | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 73.| 3.8.1 | x | - | - | - | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|
| 74.| 3.8.2 | x | - | x | - | x
|
|____|____________|_________|___________|____________|____________|____________|