ORDIN
Nr. 1398 din 27 septembrie 2001
pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Inspectoratului
de Stat in Constructii - I.S.C.
ACT EMIS DE: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI
LOCUINTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 681 din 29 octombrie 2001
Ministrul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei,
in temeiul prevederilor art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 63/2001 privind
infiintarea Inspectoratului de Stat in Constructii - I.S.C. si ale art. 4 alin.
(3) din Hotararea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Inspectoratului de
Stat in Constructii - I.S.C., cuprins in anexa care face parte integranta din
prezentul ordin.
Art. 2
La data publicarii prezentului ordin isi inceteaza aplicabilitatea Ordinul
ministrului lucrarilor publice si amenajarii teritoriului nr. 26/N din 24 iulie
1995 pentru aprobarea Metodologiei cu privire la modul de constituire a
veniturilor si efectuare a cheltuielilor in activitatea de control a statului
asupra calitatii constructiilor, precum si orice alte dispozitii contrare.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
cu exceptia anexelor la regulamentul aprobat prin acest ordin, care se comunica
numai celor interesati.
Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Inspectoratului de Stat in Constructii - I.S.C.
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
(1) Inspectoratul de Stat in Constructii - I.S.C., denumit in continuare
I.S.C., este organizat si functioneaza potrivit prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 63/2001 privind infiintarea Inspectoratului de Stat in
Constructii - I.S.C.
(2) I.S.C. este institutie publica cu personalitate juridica, aflata in
subordinea Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, cu
sediul in Bucuresti, bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1.
(3) I.S.C. isi desfasoara activitatea potrivit reglementarilor legale in
vigoare si prezentului regulament.
Art. 2
In sensul prezentului regulament, prin constructii se intelege cladiri de
orice fel si instalatiile aferente acestora, drumuri, cai ferate si metrou,
poduri, tunele si alte lucrari de arta, piste de aviatie, lucrari hidrotehnice,
amenajari portuare, turnuri, cosuri, rezervoare, lucrari tehnico-edilitare,
retele de gaze, constructii pentru transportul gazelor, precum si lucrarile de
reparatii si intretinere a acestora; prin constructii publice se intelege
drumuri, poduri, constructii social-culturale si sportive, supermarketuri,
hoteluri, sedii ale unor institutii publice si altele asemenea.
CAP. 2
Atributii
Art. 3
I.S.C. are urmatoarele atributii:
a) exercita controlul statului privind respectarea prevederilor actelor
normative referitoare la disciplina in urbanism si in amenajarea teritoriului;
b) verifica la organele de specialitate ale administratiei publice locale
legalitatea emiterii autorizatiilor de construire, conform reglementarilor in
vigoare;
c) exercita controlul statului privind respectarea reglementarilor in
vigoare in domeniul calitatii in constructii, in toate componentele sistemului
calitatii in constructii si in toate etapele: conceptie, proiectare, executie,
urmarirea comportarii in exploatare, postutilizare, indiferent de forma de
proprietate sau de sursa de investitii;
d) constata contraventiile in domeniul constructiilor si aplica sanctiunile
si amenzile prevazute de lege;
e) dispune, in limita competentelor legale, oprirea lucrarilor realizate
necorespunzator sau cu incalcarea reglementarilor in vigoare;
f) sesizeaza organele abilitate sa ia masurile prevazute de lege privind
constructiile realizate nelegal;
g) emite acorduri de modificari la constructiile existente;
h) emite acorduri pentru constructiile noi, atunci cand prin certificatul
de urbanism se stabileste astfel;
i) autorizeaza laboratoarele de incercari in constructii;
j) autorizeaza personalul de specialitate in constructii pentru: dirigentie
de santier, controlul calitatii, urmarirea comportarii in exploatare a
constructiilor, sefi laboratoare si sefi profil laboratoare, incercari
nedistructive pe betoane si metale, auditori laboratoare;
k) verifica modul in care agrementele tehnice corespund standardelor si
reglementarilor tehnice romanesti referitoare la caracteristicile, domeniul si
conditiile de utilizare ale produsului supus agrementarii, astfel incat sa fie
asigurate cerintele de calitate in constructii;
l) solicita modificarea sau retragerea agrementelor tehnice, dupa caz;
m) avizeaza executia de constructii situate in vecinatatea drumurilor
nationale;
n) avizeaza amplasarea balastierelor si carierelor, din punct de vedere al
protejarii constructiilor amplasate in vecinatatea acestora;
o) verifica respectarea reglementarilor in vigoare privind functionarea
statiilor de betoane, balastierelor, carierelor, statiilor de mixturi
asfaltice, depozitelor de materiale de constructii, poligoanelor de
prefabricate si atelierelor de productie;
p) verifica daca balastierele din vecinatatea drumurilor si podurilor
provoaca sau pot provoca in timpul exploatarii afectarea rezistentei si
stabilitatii lucrarilor de constructii si propune dispunerea de masuri in
consecinta;
q) verifica modul in care reglementarile tehnice in constructii, urbanism
si amenajarea teritoriului raspund cerintelor de calitate in constructii,
respectiv: rezistenta si stabilitate, siguranta in exploatare, siguranta la
foc, igiena, sanatatea oamenilor, refacerea si protectia mediului, izolatie
termica, hidrofuga si economie de energie, protectia impotriva zgomotului, si
propune modificarea acestora atunci cand este cazul;
r) solicita modificarea continutului reglementarilor tehnice, dupa caz;
s) dispune proprietarilor, administratorilor sau utilizatorilor efectuarea
de expertize tehnice la lucrarile de constructii realizate din fonduri
bugetare, precum si la constructiile publice, la blocurile de locuinte,
indiferent de forma de proprietate, in cazul producerii unor accidente tehnice
sau dezastre, precum si in toate cazurile in care inspectia ajunge la aceasta
concluzie in urma unui control;
t) propune primariilor, acolo unde expertiza cere, incetarea exploatarii
constructiilor si retragerea autorizatiei de functionare a acelor constructii;
u) dispune administratorilor si utilizatorilor de constructii publice,
acolo unde expertiza o cere, incetarea exploatarii acelor constructii;
v) participa la toate fazele determinante ale constructiilor, stabilite
conform reglementarilor in vigoare, precum si la cele prevazute de proiectant
pe care le accepta; verifica daca sunt indeplinite de catre factorii implicati
conditiile tehnice din proiectele si reglementarile tehnice aplicabile si
autorizeaza continuarea executiei lucrarilor de constructii numai in cazurile
indeplinirii acestora;
w) propune ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei
retragerea atestatului de responsabil tehnic cu executia, verificator de
proiecte, expert tehnic, in cazul constatarii unor abateri repetate privind
indeplinirea atributiilor specifice si/sau prestatii necorespunzatoare de catre
acestia;
x) verifica la proprietarii si utilizatorii de constructii aplicarea
prevederilor legii si a reglementarilor in vigoare referitoare la receptie, la
intocmirea, pastrarea si completarea cartii tehnice a constructiei si la modul
in care acestia efectueaza urmarirea curenta a constructiilor;
y) verifica respectarea de catre beneficiari, proprietari sau utilizatori a
urmaririi speciale in exploatare pentru constructiile pentru care aceasta a
fost stabilita prin norme si proiecte;
z) verifica la agentii economici cu activitate in constructii, precum si la
furnizori respectarea prevederilor legale referitoare la controlul si atestarea
calitatii materialelor, produselor, elementelor de constructii; constata
abaterile si aplica sanctiunile legale;
a') verifica modul de indeplinire a responsabilitatilor de control al
calitatii de catre persoanele si organizatiile cu atributii in acest sens;
constata abateri de la prevederile reglementate si aplica sanctiuni;
b') elaboreaza si actualizeaza, ori de cate ori este necesar, norme interne,
proceduri, instructiuni si stabileste mijloace si metode pentru desfasurarea
activitatii proprii; asigura dotarea cu aparatura si tehnica de control;
c') efectueaza periodic si ori de cate ori este necesar analize si
elaboreaza sinteze si rapoarte in domeniul specific de activitate, cu propuneri
de masuri preventive si de imbunatatire privind disciplina in urbanism,
amenajarea teritoriului si calitatea lucrarilor de constructii; rapoartele sunt
prezentate periodic ministrului lucrarilor publice, transporturilor si
locuintei.
Art. 4
I.S.C. desfasoara prestari de servicii specifice privind:
a) redactarea de publicatii de specialitate si de studii de sinteza;
b) instruiri in domeniul disciplinei in urbanism si al calitatii in
constructii;
c) manifestari tehnice privind problematica specifica activitatii proprii.
Art. 5
I.S.C. desfasoara orice alte activitati specifice dispuse prin lege.
Art. 6
I.S.C. incaseaza suma echivalenta unei cote de 0,7% din cheltuielile pentru
lucrarile prevazute la art. 2 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea in
constructii, in conformitate cu prevederile art. 40 din aceeasi lege.
Art. 7
La finalizarea lucrarilor personalul I.S.C. participa la receptia
constructiilor pentru stabilirea valorii finale a sumei echivalente prevazute
la art. 6.
Art. 8
Din cota de 0,7% prevazuta la art. 6 si 7 30% se vireaza Ministerului
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei in contul deschis pentru
elaborarea reglementarilor tehnice.
CAP. 3
Patrimoniu
Art. 9
(1) Patrimoniul I.S.C. se constituie prin preluarea activului si pasivului
Inspectoratului de Stat in Constructii, inspectoratelor judetene in
constructii, respectiv al municipiului Bucuresti, conform anexei nr. 1 la
prezentul regulament.
(2) Bunurile preluate potrivit alin. (1) sunt bunuri proprietate privata
ale I.S.C., potrivit art. 4 din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica
si regimul juridic al acesteia, coroborat cu pct. I. 29 din lista-anexa la
aceeasi lege.
CAP. 4
Organizare
Art. 10
(1) Structura organizatorica a I.S.C. este prezentata in anexa nr. 2.
(2) Numarul maxim de posturi care poate fi utilizat de I.S.C. este prevazut
in anexa nr. 3.
Art. 11
(1) I.S.C. are in structura 11 inspectorate teritoriale in constructii,
unitati fara personalitate juridica, conform anexei nr. 4.
(2) Structura-cadru de organizare a inspectoratelor teritoriale in
constructii este prezentata in anexa nr. 5.
(3) Structura organizatorica a fiecarui inspectorat judetean in constructii
se aproba de catre Consiliul de conducere al I.S.C.
(4) Inspectoratele teritoriale in constructii coordoneaza activitatea
inspectoratelor judetene in constructii, respectiv al municipiului Bucuresti,
prin delegare de sarcini si competente, aprobata de catre Consiliul de
conducere al I.S.C.
CAP. 5
Organe de conducere
Art. 12
(1) Conducerea I.S.C. este asigurata de un consiliu de conducere compus din
7 persoane.
(2) Conducerea executiva a I.S.C. este asigurata de inspectorul general de
stat, care este si presedintele consiliului de conducere.
(3) Salarizarea inspectorului general de stat, precum si indemnizatiile
membrilor consiliului de conducere sunt stabilite prin ordin al ministrului
lucrarilor publice, transporturilor si locuintei.
Art. 13
(1) Consiliul de conducere isi desfasoara activitatea in conformitate cu
propriul regulament de organizare si functionare.
(2) Consiliul de conducere are urmatoarele atributii si competente:
a) propune spre aprobare ministrului lucrarilor publice, transporturilor si
locuintei modificari la Regulamentul de organizare si functionare a I.S.C.;
b) propune spre aprobare ministrului lucrarilor publice, transporturilor si
locuintei structura organizatorica a I.S.C.;
c) prezinta anual conducerii Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei un raport privind activitatea desfasurata in
perioada expirata, precum si programul de activitate pentru anul urmator;
d) avizeaza bugetul de venituri si cheltuieli al I.S.C., pe care il
prezinta spre aprobare Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, in conditiile legii, si asigura executia acestuia;
e) avizeaza bilantul contabil si il propune spre aprobare Ministerului
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei;
f) aproba Regulamentul de ordine interioara al I.S.C.;
g) aproba strategia de dezvoltare si modernizare a I.S.C;
h) aproba structura organizatorica a inspectoratelor judetene in
constructii;
i) numeste si revoca inspectorii generali adjuncti si aproba numirea si
revocarea inspectorilor generali teritoriali;
j) avizeaza programul de investitii ce urmeaza sa fie realizate de I.S.C.
si stabileste sursele de finantare;
k) asigura negocierea contractului colectiv de munca cu reprezentantii
salariatilor, in conditiile legii;
l) aproba raportul trimestrial privind activitatea desfasurata de I.S.C. si
stabileste masuri pentru continuarea activitatii pe baza unui buget echilibrat;
m) aproba inchirierea de cladiri, spatii si terenuri aflate in patrimoniul
I.S.C., in conditiile legii;
n) aproba scoaterea din functiune si valorificarea, conform legii, a
bunurilor din patrimoniul I.S.C.;
o) exercita orice atributii ce ii revin potrivit prevederilor legale,
regulamentului de organizare si functionare si dispozitiilor ministrului
lucrarilor publice, transporturilor si locuintei.
Art. 14
(1) Consiliul de conducere se intruneste lunar sau ori de cate ori este
necesar, la cererea unei treimi din numarul membrilor sai.
(2) Sedinta este prezidata de presedinte si, in lipsa acestuia, de un
membru al consiliului de conducere delegat de presedinte.
(3) Sedintele consiliului de conducere se desfasoara in prezenta a cel
putin jumatate plus unul din numarul membrilor sai.
(4) Hotararile consiliului de conducere se iau cu majoritatea membrilor
acestuia.
(5) Pentru luarea unor decizii complexe consiliul de conducere poate apela
in activitatea de analiza la consilieri si consultanti din diferite sectoare,
urmand ca activitatea acestora sa fie recompensata material conform legii.
Art. 15
(1) Presedintele Consiliului de conducere al I.S.C., in calitatea sa de
inspector general de stat, are urmatoarele competente si atributii:
a) conduce intreaga activitate a I.S.C.;
b) emite dispozitii obligatorii in activitatea de inspectie si control in
constructii;
c) stabileste organizarea interna a inspectoratelor teritoriale si judetene
in constructii;
d) numeste si revoca, dupa caz, inspectorii generali teritoriali si
inspectorii-sefi judeteni;
e) angajeaza sau concediaza personalul de executie al I.S.C.;
f) aproba bugetele de venituri si cheltuieli ale inspectoratelor
teritoriale in constructii, in acord cu bugetul de venituri si cheltuieli al
I.S.C., aprobat de conducerea Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor
si Locuintei, in conditiile legii;
g) aproba lista cuprinzand investitiile inspectoratelor teritoriale in
constructii, conform listei cuprinzand investitiile I.S.C. aprobata de
consiliul de conducere;
h) dispune oprirea exploatarii de balastiere si cariere care afecteaza sau
care pot afecta rezistenta si stabilitatea constructiilor situate in
vecinatatea acestora;
i) propune ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei
retragerea atestarii de responsabil tehnic cu executia, verificator de proiecte
sau expert tehnic;
j) dispune retragerea de autorizari pentru personalul de specialitate autorizat/atestat
de catre I.S.C.;
k) dispune modificarea sau retragerea de agremente tehnice;
l) executa orice alte atributii care ii revin din Regulamentul de
organizare si functionare a I.S.C., din hotararile consiliului de conducere si
din prevederile legii.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli
Art. 16
(1) I.S.C. se finanteaza integral din surse extrabugetare.
(2) In afara veniturilor constituite in baza prevederilor Legii nr. 10/1995
privind calitatea in constructii I.S.C. poate realiza venituri si din
activitatile de autorizare a laboratoarelor de incercari in constructii, de
autorizare a dirigintilor de santier, a specialistilor din activitatea de
control al calitatii in constructii, a personalului de laborator, a responsabililor
cu urmarirea comportarii in exploatare, redactarea de publicatii de
specialitate, instruiri in domeniul specific de activitate.
(3) Tarifele pentru serviciile specifice executate se stabilesc de
consiliul de conducere si se aproba de ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei.
Art. 17
(1) I.S.C. intocmeste anual bugetul propriu de venituri si cheltuieli, in
conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Finantelor
Publice.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli al I.S.C. se avizeaza de consiliul de
conducere si se aproba de Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, in conditiile legii.
(3) Soldurile anuale rezultate din executia bugetului de venituri si
cheltuieli al I.S.C. raman la dispozitia acestuia si se folosesc in anul
urmator cu aceeasi destinatie.
(4) I.S.C. poate efectua cheltuieli in valuta, in conditiile prevazute de
actele normative in vigoare.
CAP. 7
Personal
Art. 18
Personalul I.S.C. nu se incadreaza in categoria functionarilor publici.
Art. 19
Personalul I.S.C. este supus prevederilor propriului regulament de ordine
interioara.
Art. 20
Personalul I.S.C. are drept de control pe baza unei legitimatii speciale
emise de I.S.C.
Art. 21
Personalul I.S.C. poate beneficia de echipament de protectie, in conditiile
prevazute de actele normative in vigoare.
Art. 22
Drepturile salariale si celelalte drepturi de personal se stabilesc
potrivit contractului colectiv de munca.
CAP. 8
Relatii
Art. 23
I.S.C. poate sa incheie contracte sau conventii cu alte organisme similare,
precum si cu agenti economici din tara si din strainatate, in vederea
colaborarii si cooperarii pe plan national si international in domeniul sau de
activitate, in conditiile legii.