ORDIN
Nr. 144 din 15 februarie 2005
privind aprobarea Precizarilor pentru determinarea sumelor care fac obiectul
repartizarii profitului conform Ordonantei Guvernului nr. 64/2001 privind
repartizarea profitului la societatile nationale, companiile nationale si
societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si la
regiile autonome, aprobata cu modificari prin Legea nr. 769/2001, cu
modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 158 din 22 februarie 2005
In baza prevederilor Hotararii Guvernului nr. 1.574/2003 privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice si a Agentiei
Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare,
si ale art. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea
profitului la societatile nationale, companiile nationale si societatile
comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si la regiile
autonome, aprobata cu modificari prin Legea nr. 769/2001, cu modificarile si
completarile ulterioare,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Precizarile pentru determinarea sumelor care fac obiectul
repartizarii profitului conform Ordonantei Guvernului nr. 64/2001 privind
repartizarea profitului la societatile nationale, companiile nationale si
societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si la
regiile autonome, aprobata cu modificari prin Legea nr. 769/2001 cu
modificarile si completarile ulterioare, prevazute in anexa care face parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu
capital integral sau majoritar de stat, precum si regiile autonome au obligatia
respectarii acestor precizari la repartizarea profitului contabil, incepand cu
situatiile financiare ale anului 2004.
Art. 3
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul
ministrului finantelor publice nr. 298/2002 pentru aprobarea Precizarilor
privind determinarea sumelor care fac obiectul repartizarii profitului conform
Ordonantei Guvernului nr. 64/2001 si reflectarea in contabilitate a acestora,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 157 din 5 martie 2002.
Art. 4
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
ANEXA 1
PRECIZARI
pentru determinarea sumelor care fac obiectul repartizarii profitului conform
Ordonantei Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la
societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu
capital integral sau majoritar de stat, precum si la regiile autonome, aprobata
cu modificari prin Legea nr. 769/2001, cu modificarile si completarile
ulterioare
1. Potrivit art. 1 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 64/2001 privind
repartizarea profitului la societatile nationale, companiile nationale si
societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si la
regiile autonome, aprobata cu modificari prin Legea nr. 769/2001, cu
modificarile si completarile ulterioare, incepand cu exercitiul financiar al
anului 2004, la societatile nationale, companiile nationale si societatile
comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si la regiile
autonome, profitul contabil ramas dupa deducerea impozitului pe profit se
repartizeaza pe urmatoarele destinatii, daca prin legi speciale nu se prevede
altfel:
"Art. 1
(1) Incepand cu exercitiul financiar al anului 2004, la societatile
nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu capital integral
sau majoritar de stat, precum si la regiile autonome, profitul contabil ramas
dupa deducerea impozitului pe profit se repartizeaza pe urmatoarele destinatii,
daca prin legi speciale nu se prevede altfel:
a) rezerve legale;
b) alte rezerve reprezentand facilitati fiscale prevazute de lege;
c) acoperirea pierderilor contabile din anii precedenti;
c^1) constituirea surselor proprii de finantare pentru proiectele
cofinantate din imprumuturi externe, precum si pentru constituirea surselor necesare
rambursarii ratelor de capital, platii dobanzilor, comisioanelor si a altor
costuri aferente acestor imprumuturi externe;
d) alte repartizari prevazute de lege;
e) participarea salariatilor la profit; societatile nationale, companiile
nationale si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat,
precum si regiile autonome care s-au angajat si au stabilit prin bugetele de
venituri si cheltuieli obligatia de participare la profit, ca urmare a
serviciilor angajatilor lor in relatie cu acestea, pot acorda aceste drepturi
in limita a 10% din profitul net, dar nu mai mult de nivelul unui salariu de
baza mediu lunar realizat la nivelul agentului economic, in exercitiul
financiar de referinta;
f) minimum 50% varsaminte la bugetul de stat sau local, in cazul regiilor
autonome, ori dividende, in cazul societatilor nationale, companiilor nationale
si societatilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat;
g) profitul nerepartizat pe destinatiile prevazute la lit. a) - f) se
repartizeaza la alte rezerve si constituie sursa proprie de finantare."
Potrivit art. 1 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 64/2001, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 769/2001, cu modificarile si completarile ulterioare,
"Sunt exceptate de la obligatia repartizarii profitului pentru destinatia
si in cuantumul prevazut la alin. (1) lit. (f) societatile nationale,
companiile nationale si societatile comerciale cu capital integral sau
majoritar de stat, care se angajeaza prin imprumuturi externe contractate fara
garantia statului sa nu distribuie dividende in situatia neindeplinirii
anumitor parametri de performanta financiara sau a altor angajamente prevazute
in aceste imprumuturi."
2. Determinarea sumelor ce fac obiectul repartizarii
Nu fac obiectul repartizarii sumele regasite in rezultatul curent al
exercitiului, reprezentand venituri rezultate din inlesniri la plata creantelor
bugetare, potrivit actelor normative in vigoare (art. 24 din Ordonanta
Guvernului nr. 94/2004 privind reglementarea unor masuri financiare, aprobata
cu modificari prin Legea nr. 507/2004, si alte prevederi legale in vigoare,
dupa caz).
Dupa aprobarea situatiilor financiare anuale, sumele respective vor fi
preluate in rezultatul reportat.
La determinarea sumelor care fac obiectul repartizarii vor fi avute in
vedere urmatoarele:
a) rezerve legale
In cazul societatilor nationale, companiilor nationale si societatilor
comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, rezervele legale
reprezinta sumele calculate din profitul contabil anual prin aplicarea unui
procent de 5% asupra profitului contabil, inainte de determinarea impozitului
pe profit, din care se scad veniturile neimpozabile si se adauga cheltuielile
aferente acestor venituri neimpozabile, pana ce rezervele legale vor atinge a
cincea parte din capitalul social subscris si varsat potrivit prevederilor
Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata.
In cazul regiilor autonome, rezervele legale reprezinta sumele calculate
din profitul contabil anual prin aplicarea unui procent de 5% asupra profitului
contabil, inainte de determinarea impozitului pe profit, din care se scad
veniturile neimpozabile si se adauga cheltuielile aferente acestor venituri
neimpozabile, pana ce rezervele legale vor atinge a cincea parte din
patrimoniul regiei autonome, exclusiv patrimoniul public, potrivit prevederilor
art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 64/2001, aprobata cu modificari prin Legea
nr. 769/2001, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) alte rezerve reprezentand facilitati fiscale prevazute de lege
Astfel de rezerve se constituie in masura in care profitul de repartizat a
fost obtinut pe baza facilitatilor fiscale si ca urmare a acestora exista
obligatia legala de repartizare a profiturilor obtinute ca sursa proprie de
finantare;
c) acoperirea pierderilor contabile din anii precedenti
In situatia in care exista pierderi contabile din anii precedenti,
inregistrate in rezultatul reportat, acestea se recupereaza potrivit
prevederilor art. 19 alin. (4) din Legea contabilitatii nr. 82/1991,
republicata. Potrivit acestui articol, o sursa de acoperire a pierderilor
reportate din anii precedenti este si profitul curent ce urmeaza a fi
repartizat;
c^1) constituirea surselor proprii de finantare pentru proiectele
cofinantate din imprumuturi externe, precum si pentru constituirea surselor
necesare rambursarii ratelor de capital, platii dobanzilor, comisioanelor si a
altor costuri aferente acestor imprumuturi externe
Sursele proprii de finantare pentru proiectele de imprumuturi externe
includ contributia partii romane la realizarea proiectului, precum si sumele
necesare pentru plata taxelor si impozitelor percepute pe teritoriul tarii si
contravaloarea altor costuri locale, care nu se pot plati din imprumutul
extern.
Societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu
capital majoritar sau integral de stat, precum si regiile autonome beneficiare
de imprumuturi externe vor repartiza profitul contabil ramas dupa deducerea
impozitului pe profit pe destinatiile mentionate la art. 1 alin. (1) lit. c^1)
din Ordonanta Guvernului nr. 64/2001, aprobata cu modificari prin Legea nr.
769/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, numai in situatia in care
nu dispun de alte fonduri necesare asigurarii surselor proprii de finantare
pentru proiectele cofinantate din imprumuturi externe si pentru constituirea
surselor necesare rambursarii ratelor de capital, platii dobanzilor,
comisioanelor si a altor costuri aferente imprumuturilor externe;
d) alte repartizari prevazute de lege
La aceasta pozitie sunt repartizate sumele cu aceasta destinatie prevazuta
prin legi speciale.
Exemplificam in acest sens: Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 69/1998
privind regimul de autorizare a activitatilor din domeniul jocurilor de noroc,
aprobata si modificata prin Legea nr. 166/1999, cu modificarile si completarile
ulterioare; Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2001 privind asigurarea
unor fonduri pentru finantarea constructiei de locuinte pentru tineret si sali
de sport, aprobata prin Legea nr. 195/2002 etc.;
e) participarea salariatilor la profit; societatile nationale, companiile
nationale si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat,
precum si regiile autonome care s-au angajat si au stabilit prin bugetele de
venituri si cheltuieli obligatia de participare la profit, ca urmare a
serviciilor angajatilor lor in relatie cu acestea, pot acorda aceste drepturi
in limita a 10% din profitul net, dar nu mai mult de nivelul unui salariu de
baza mediu lunar realizat la nivelul agentului economic, in exercitiul
financiar de referinta
Societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu
capital integral sau majoritar de stat, precum si regiile autonome pot acorda
salariatilor drepturi in limita a 10% din profitul net ramas dupa deducerea
sumelor repartizate la lit. a) - d), potrivit art. 1 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 64/2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 769/2001, cu
modificarile si completarile ulterioare, dar nu mai mult de nivelul unui
salariu de baza mediu lunar realizat la nivelul agentului economic in
exercitiul financiar de referinta.
Aceste prevederi reglementeaza modalitatea de calcul al fondului de
participare a salariatilor la profit, repartizarea facandu-se cu aprobarea
consiliului de administratie, acesta avand posibilitatea de decizie asupra
nivelului participarii la profit a fiecarui salariat, in functie de rezultatele
si eficienta muncii fiecaruia, pe baza unor criterii stabilite in acest sens,
cu incadrarea in fondul de participare astfel stabilit.
Exemplul 1 in care profitul net ramas dupa deducerea sumelor repartizate la
lit. a) - d) potrivit art. 1 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 64/2001,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 769/2001, cu modificarile si completarile
ulterioare, este de 12.000 milioane lei.
- Numar mediu de personal 250 de salariati
- Salariu de baza mediu lunar realizat la nivelul
agentului economic 4.000.000
lei/salariat
- Fond maxim de participare a salariatilor la profit: 1.000 milioane lei
250 x 4.000.000 = 1.000 milioane lei
- 10% din profitul net ramas dupa deducerea sumelor
repartizate la lit. a - d) potrivit art. 1
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 64/2001,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 769/2001,
cu modificarile si completarile ulterioare 1.200 milioane lei
In acest caz, avandu-se in vedere ca nivelul fondului maxim de participare
a salariatilor la profit, respectiv 1.000 milioane lei, al carui calcul a avut
in vedere salariul de baza mediu lunar realizat, este sub nivelul cotei de 10%
din profitul net ramas dupa deducerea sumelor repartizate la lit. a) - d)
potrivit art. 1 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 64/2001, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 769/2001, cu modificarile si completarile ulterioare,
respectiv 1.200 milioane lei, fondul de participare a salariatilor la profit
este de maximum 1.000 milioane lei.
Aceasta suma (1.000 milioane lei) se acorda celor 250 de salariati sau
numai unora dintre acestia, in mod egal sau diferentiat, in functie de
rezultatele si de eficienta muncii fiecaruia, in baza deciziei consiliului de
administratie al agentului economic sau a adunarii generale a actionarilor,
dupa caz.
Exemplul 2 in care profitul net ramas dupa deducerea sumelor repartizate la
lit. a) - d) potrivit art. 1 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 64/2001,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 769/2001, cu modificarile si completarile
ulterioare, este de 700 milioane lei.
- Numar mediu de personal 250 de salariati
- Salariu de baza mediu lunar realizat la nivelul
agentului economic 4.000.000
lei/salariat
- Fond maxim de participare a salariatilor la profit: 1.000 milioane lei
250 x 4.000.000 = 1.000 milioane lei
- 10% din profitul net ramas dupa deducerea sumelor
repartizate la lit. a) - d) potrivit art. 1
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 64/2001,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 769/2001,
cu modificarile si completarile ulterioare 70 milioane lei
In acest caz, avandu-se in vedere ca nivelul fondului maxim de participare
a salariatilor la profit, respectiv 1.000 milioane lei, al carui calcul a avut
in vedere salariul de baza mediu lunar realizat, este mai mare decat nivelul
cotei de 10% din profitul net ramas dupa deducerea sumelor repartizate la lit.
a) - d) potrivit art. 1 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 64/2001,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 769/2001, cu modificarile si completarile
ulterioare, respectiv 70 milioane lei, fondul de participare a salariatilor la
profit este de maximum 70 milioane lei.
Aceasta suma (70 milioane lei) se acorda celor 250 de salariati sau numai
unora dintre acestia, in mod egal ori diferentiat, in functie de rezultatele si
de eficienta muncii fiecaruia, in baza deciziei consiliului de administratie al
agentului economic sau a adunarii generale a actionarilor, dupa caz;
f) minimum 50% varsaminte la bugetul de stat sau local, in cazul regiilor
autonome, ori dividende, in cazul societatilor nationale, companiilor nationale
si societatilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat
Societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu
capital integral sau majoritar de stat au obligatia sa vireze dividendele la
institutia publica implicata, asa cum este definita aceasta la art. 3 lit. g)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea
societatilor comerciale, aprobata prin Legea nr. 44/1998, astfel cum a fost
modificata prin Legea nr. 99/1999, minimum 50% din profitul contabil ramas dupa
deducerea impozitului pe profit si acoperirea destinatiilor prevazute la lit.
a) - d).
In cazul regiilor autonome, minimum 50% din profitul contabil ramas dupa
deducerea impozitului pe profit si acoperirea destinatiilor prevazute la lit.
a) - d) se varsa la bugetul de stat sau local, dupa caz.
Sunt exceptate de la obligatia repartizarii profitului pentru destinatia si
in cuantumul prevazute la art. 1 alin. (1) lit. f) din Ordonanta Guvernului nr.
64/2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 769/2001, cu modificarile si
completarile ulterioare, societatile nationale, companiile nationale si
societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, care se
angajeaza, prin imprumuturi externe contractate fara garantia statului, sa nu
distribuie dividende in situatia neindeplinirii anumitor parametri de
performanta financiara ori a altor angajamente prevazute in aceste imprumuturi,
asa cum se precizeaza la art. 1 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 64/2001,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 769/2001, cu modificarile si completarile
ulterioare;
g) profitul nerepartizat pe destinatiile prevazute la lit. a) - f) se
repartizeaza la alte rezerve si constituie sursa proprie de finantare.
Exemplificam mai jos modul de determinare a sumelor reprezentand
destinatiile profitului contabil prevazute la art. 1 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 64/2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 769/2001, cu
modificarile si completarile ulterioare, astfel:
Consideram ca un agent economic si-a incheiat exercitiul financiar cu un
profit contabil ramas dupa deducerea impozitului pe profit in suma de 3.500
milioane lei, din care 500 milioane lei reprezinta venituri rezultate din
inlesniri la plata creantelor bugetare care nu fac obiectul repartizarii,
potrivit actelor normative in vigoare.
In aceasta situatie profitul contabil ramas dupa deducerea impozitului pe
profit si a sumelor aferente amanarii la plata a creantelor bugetare, in suma
de 3.000 milioane lei, se repartizeaza astfel:
a) rezerve legale (determinate conform precizarilor
de la lit. a) de mai sus) 500 milioane lei
b) alte rezerve reprezentand facilitati fiscale
prevazute de lege 0 milioane lei
c) acoperirea pierderilor contabile din anii
precedenti 100 milioane lei
[determinate conform precizarilor de la lit. c)
de mai sus]
c^1) constituirea surselor proprii de finantare
pentru proiectele cofinantate din imprumuturi
externe, precum si pentru constituirea surselor
necesare rambursarii ratelor de capital, platii
dobanzilor, comisioanelor si altor costuri aferente
acestor imprumuturi externe 0 milioane lei
d) alte repartizari prevazute prin legi speciale 285 milioane lei
Profit net ramas dupa deducerea sumelor repartizate
la lit. a), b), c) c^1) si d), potrivit art. 1
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 64/2001,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 769/2001,
cu modificarile si completarile ulterioare 2.115 milioane lei
3.000 milioane lei - (500 milioane lei +
100 milioane lei + 285 milioane lei)
= 2.115 milioane lei, din care:
e) pana la 10% pentru participarea salariatilor
la profit 212 milioane lei
2.115 milioane lei x 10% = 212 milioane lei
Aceasta in conditiile in care s-a considerat un fond maxim de participare a
salariatilor la profit, calculat in functie de numarul mediu de salariati si
salariul de baza mediu lunar realizat pe salariat, ca fiind in suma de 500
milioane lei;
f) minimum 50% varsaminte la bugetul de stat sau
local, in cazul regiilor autonome, ori dividende, in
cazul societatilor nationale, companiilor nationale
si societatilor comerciale cu capital integral sau
majoritar de stat 1.058 milioane lei
2.115 milioane lei x 50% = 1.058 milioane lei
g) profitul nerepartizat pe destinatiile prevazute
la lit. a) f) 845 milioane lei
[3.000 milioane lei lit. a) (500 milioane lei) lit. b) (0 milioane
lei) lit. c) (100 milioane lei) lit. c^1 (0 milioane lei) lit. d) (285
milioane lei) lit. e) (212 milioane lei) lit. f) (1.058 milioane lei)] =
845 milioane lei.