ORDIN
Nr. 248/149 din 21 martie 2003
pentru aprobarea subprogramelor de sanatate in anul 2003
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI - Nr. 248
CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE - Nr. 149
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 242 din 9 aprilie 2003
In temeiul Hotararii Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Sanatatii si Familiei, cu modificarile si
completarile ulterioare, precum si al Hotararii Guvernului nr. 169/2003 privind
organizarea si finantarea programelor de sanatate in anul 2003,
vazand Referatul de aprobare nr. DB 2.680/ET 2.300/2003,
ministrul sanatatii si familiei si presedintele Casei Nationale de
Asigurari de Sanatate emit urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba subprogramele de sanatate finantate din bugetul de stat,
gestionate de ministrul sanatatii si familiei, si din bugetul Fondului national
unic de asigurari sociale de sanatate, gestionate de presedintele Casei Nationale
de Asigurari de Sanatate, in anul 2003, care sunt prezentate in anexa nr. 1.
Art. 2
(1) Unitatile sanitare prin care se deruleaza subprogramele de sanatate
prevazute la art. 1 sunt nominalizate in anexa nr. 2.
(2) Obiectivele si activitatile aferente subprogramelor de sanatate, precum
si indicatorii fizici, de eficienta si de rezultate sunt cuprinse in anexele
nr. 3/1 - 3/3.
(3) Normele metodologice privind finantarea, raportarea si controlul
indicatorilor specifici prevazuti in programele, respectiv subprogramele de
sanatate in anul 2003 sunt prevazute in anexa nr. 4.
A. Prevederi referitoare la derularea programelor, respectiv subprogramelor
de sanatate finantate din bugetul Ministerului Sanatatii si Familiei
Art. 3
(1) Ministerul Sanatatii si Familiei poate contracta, in sistem direct, cu
unitatile din coordonarea sau de sub autoritatea sa, realizarea unor studii si
activitati de formare a personalului medical, campanii de informare, educare,
comunicare (IEC) si alte activitati aferente programelor de sanatate.
(2) Sumele aferente acestor contracte se aloca de catre Ministerul
Sanatatii si Familiei, potrivit prevederilor contractuale.
Art. 4
(1) Coordonatorii nationali si locali de programe, respectiv subprograme de
sanatate vor urmari utilizarea fondurilor alocate potrivit destinatiei
aprobate, realizarea obiectivelor si raportarea indicatorilor prevazuti in
anexa nr. 3, acestea reprezentand sarcini de serviciu.
(2) Coordonatorii nationali de programe, respectiv subprograme de sanatate
sunt directorii directiilor generale si ai directiilor de specialitate din
Ministerul Sanatatii si Familiei si ai altor institutii, nominalizati in anexa
nr. 3. Coordonatorii nationali raspund de organizarea, monitorizarea si
controlul, raportarea si analiza indicatorilor fizici, de eficienta si de
rezultate, specifici fiecarui program, respectiv subprogram de sanatate.
(3) In scopul derularii in bune conditii a programelor, respectiv
subprogramelor de sanatate, coordonatorii nationali pot elabora norme tehnice,
aprobate prin ordin al ministrului sanatatii si familiei.
(4) Coordonatorii locali sunt responsabilii de subprograme de sanatate din
cadrul directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, nominalizati
prin decizie a consiliului de administratie, si medicii coordonatori din
unitatile sanitare. Coordonatorii locali raspund de organizarea si
monitorizarea activitatilor specifice, utilizarea fondurilor alocate potrivit
destinatiei stabilite si de raportarea indicatorilor prevazuti in anexa nr. 3,
aceste activitati reprezentand sarcini de serviciu.
(5) Coordonatorii nationali si coordonatorii locali din cadrul directiilor
de sanatate publica au obligatia de a controla modul in care institutiile cu
responsabilitati si, respectiv, medicii coordonatori din cadrul unitatilor
sanitare indeplinesc atributiile ce le revin in derularea subprogramelor de
sanatate. In cazul in care se constata nerespectarea acestora, pot propune
ministrului sanatatii si familiei masuri de sistare a finantarii subprogramelor
de sanatate respective.
Art. 5
(1) Sumele prevazute in bugetul Ministerului Sanatatii si Familiei pentru
finantarea programelor de sanatate se aloca lunar directiilor de sanatate
publica teritoriale, institutiilor subordonate si, pe baza contractuala,
institutiilor aflate in coordonarea sau sub autoritatea sa, dupa caz.
(2) Sumele reprezentand finantarea subprogramelor de sanatate se cuprind in
bugetele de venituri si cheltuieli ale unitatilor respective si se aproba o
data cu acestea.
(3) Ordonatorii de credite secundari si tertiari au obligatia de a utiliza
fondurile bugetare potrivit destinatiei, cu respectarea dispozitiilor legale,
de a gestiona eficient mijloacele materiale si banesti, de a organiza evidenta
contabila a cheltuielilor pe fiecare subprogram si pe subdiviziunile
clasificatiei bugetare, precum si de a raporta indicatorii fizici si de
eficienta.
Art. 6
(1) Realizarea indicatorilor specifici programelor de sanatate finantate
din bugetul Ministerului Sanatatii si Familiei, prevazuti si aprobati prin
legea bugetara anuala, se raporteaza potrivit normelor legale si sunt supusi
controlului organelor abilitate in acest sens.
(2) Indicatorii realizati se raporteaza directiilor coordonatoare de
programe din Ministerul Sanatatii si Familiei pentru centralizare si analiza.
Semestrial acestea vor intocmi rapoarte prin care vor informa conducerea
ministerului cu privire la implementarea subprogramelor de sanatate, realizarea
indicatorilor specifici si la eficienta cu care au fost cheltuite fondurile
alocate.
Art. 7
(1) Pentru realizarea unor activitati specifice programelor de sanatate,
din fondurile alocate de la titlul 38 "Transferuri", unitatile
sanitare pot finanta si cheltuieli de personal aferente personalului ce urmeaza
a fi incadrat cu contract individual de munca pe durata determinata sau cu timp
partial de munca, potrivit legii.
(2) Activitatile pentru care se utilizeaza personalul prevazut la alin. (1)
sunt urmatoarele:
a) coordonarea si implementarea programelor sau subprogramelor de sanatate,
dupa caz, destinate grupurilor sociale minoritare sau dezavantajate din punct
de vedere al conditiilor economico-sociale;
b) educarea pentru sanatate pe grupe de populatie cu risc de imbolnavire;
c) promovarea sanatatii femeii si copilului la nivel comunitar, prin
asistenti medicali si mediatori sanitari;
d) efectuarea screeningului pentru grupele de populatie incluse in
programul sau subprogramul de sanatate, dupa caz;
e) formarea personalului;
f) informarea, educarea si acordarea de consultatii in probleme specifice
privind promovarea unui comportament sanatos;
g) realizarea lucrarilor legate de sistemul informational clinic si
logistic al retelei;
h) primirea, centralizarea si raportarea datelor pentru monitorizarea
activitatilor si indicatorilor programelor de sanatate;
i) logistica aprovizionarii si distribuirii contraceptivelor, a
preparatelor de fier si calciu pentru femei gravide si copii, prin reteaua de
asistenta medicala ambulatorie, primara sau direct catre grupuri vulnerabile de
populatie;
j) realizarea lucrarilor de secretariat in cadrul comisiilor de
specialitate ale Ministerului Sanatatii si Familiei, legate de implementarea
programelor si, respectiv, subprogramelor de sanatate.
Art. 8
(1) In sumele prevazute pentru finantarea din bugetul Ministerului
Sanatatii si Familiei a programelor si, respectiv, subprogramelor de sanatate,
se cuprind si cheltuielile ocazionate de monitorizarea si controlul acestora.
(2) In cadrul Programului de prevenire si control al bolilor
netransmisibile se cuprind si cheltuielile aferente organizarii transportului
in cazuri speciale si cu aeronave.
(3) Indicatorii Programului de sanatate a copilului si familiei se
raporteaza Unitatii de management al programelor de sanatate a femeii,
copilului si familiei, unitate finantata din fondurile alocate acestui program,
care asigura coordonarea tehnica a acestuia, potrivit Ordinului ministrului
sanatatii si familiei nr. 109/2002 pentru aprobarea structurilor de coordonare,
monitorizare si evaluare a programelor de sanatate a femeii, copilului si
familiei.
(4) In scopul crearii unei baze de date corecte si coerente referitoare la
indicatorii fizici si financiari din cadrul Programului de sanatate a copilului
si familiei, in anul 2003 Unitatea de management al programelor de sanatate a
femeii, copilului si familiei va lua masuri de dotare pentru implementarea unui
sistem informational care sa permita conectarea acestei unitati cu directiile
de sanatate publica teritoriale prin care se deruleaza programul.
Art. 9
Contraceptivele achizitionate prin licitatie la nivel national din
fondurile alocate Programului de sanatate a copilului si familiei se acorda
fara plata prin cabinetele de planificare familiala, prin cabinetele medicilor
de familie inclusi in program, urmatoarelor categorii de persoane: somere,
eleve si studente, persoane care fac parte din familii beneficiare de ajutor
social, femei cu domiciliu stabil in mediul rural, femei care efectueaza un
avort, la cerere, intr-o unitate sanitara publica, precum si alte persoane fara
venituri, care dau declaratie pe propria raspundere in acest sens.
B. Prevederi referitoare la derularea programelor, respectiv subprogramelor
de sanatate finantate din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate
Art. 10
(1) Sumele alocate din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale
de sanatate pentru finantarea programelor, respectiv subprogramelor de sanatate
se utilizeaza pentru asigurarea in spital si in ambulatoriu a unor medicamente
si materiale sanitare specifice unor boli cu consecinte grave asupra starii de
sanatate a populatiei.
(2) Casa Nationala de Asigurari de Sanatate va evalua numarul de bolnavi
tratati, corespunzator nivelului sumelor aferente medicamentelor si
materialelor sanitare ce se achizitioneaza pentru programele de sanatate.
(3) Numarul de bolnavi tratati in cadrul programelor de sanatate finantate
din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate se raporteaza caselor
de asigurari de sanatate si, respectiv, Casei Nationale de Asigurari de
Sanatate, pe baza evidentei tehnico-operative conduse la nivelul unitatilor
sanitare si al cabinetelor medicale acreditate, prin care se deruleaza aceste
programe.
(4) Finantarea din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate a
programelor, respectiv subprogramelor de sanatate se efectueaza lunar de catre
casele de asigurari de sanatate, in cadrul fondurilor aprobate pentru
cheltuieli materiale si prestari de servicii cu caracter medical, din bugetul
acestora.
(5) Casele de asigurari de sanatate raspund de asigurarea, urmarirea si
controlul utilizarii fondurilor aprobate pentru derularea subprogramelor de
sanatate finantate din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de
sanatate, de monitorizarea, analiza si controlul indicatorilor raportati de
unitatile sanitare prin care se deruleaza subprogramele de sanatate.
(6) Casele de asigurari de sanatate vor raporta lunar Casei Nationale de
Asigurari de Sanatate utilizarea sumelor contractate potrivit destinatiei
acestora, precum si numarul de bolnavi tratati si costul mediu/bolnav.
Art. 11
(1) Unitatile sanitare apartinand ministerelor cu retea sanitara proprie
pot derula programe, respectiv subprograme de sanatate finantate din Fondul
national unic de asigurari sociale de sanatate.
(2) Unitatile sanitare prin care se deruleaza programe, respectiv subprograme
de sanatate se nominalizeaza de ministerele in subordinea carora functioneaza.
(3) Normele metodologice privind finantarea, raportarea si controlul
indicatorilor prevazuti in programele, respectiv subprogramele de sanatate in
anul 2003, prevazute in anexa nr. 4, vor fi adaptate corespunzator specificului
unitatii sanitare din reteaua sanitara proprie.
(4) Directiile medicale din cadrul ministerelor cu retea sanitara proprie
vor raporta trimestrial Casei Nationale de Asigurari de Sanatate indicatorii
fizici si de eficienta, in vederea analizei si evaluarii de ansamblu a fiecarui
program, respectiv subprogram de sanatate si stabilirii rezultatelor.
C. Alte dispozitii
Art. 12
(1) Achizitia, in conditiile legii, a unor medicamente ce se acorda in
spital si in ambulatoriu, a unor vaccinuri si materiale sanitare specifice,
precum si a contraceptivelor se efectueaza prin licitatie la nivel national
pentru urmatoarele programe, respectiv subprograme de sanatate:
- Prevenirea si controlul bolilor transmisibile
- Supravegherea si controlul tuberculozei
- Supravegherea si controlul infectiei HIV/SIDA
- Hematologie si securitate transfuzionala
- Sanatatea copilului si familiei
- Preventie in patologia nefrologica si dializa
- Preventie si control in patologia oncologica
- Preventie si control al hemofiliei si talasemiei (factor VIII)
- Profilaxie in patologia psihiatrica si psihosociala
- Preventie si control in diabet si alte boli de nutritie.
(2) Pentru subprogramele de sanatate pentru care nu se organizeaza
licitatie la nivel national, achizitionarea medicamentelor si materialelor
specifice se face, in conditiile legii, de catre unitatile sanitare care
deruleaza subprogramele respective.
(3) Procedura de achizitie publica prin licitatie la nivel national se
organizeaza de catre Ministerul Sanatatii si Familiei, precum si de alte
institute si unitati sanitare abilitate prin ordin al ministrului sanatatii si
familiei si cu participarea Casei Nationale de Asigurari de Sanatate in
cazurile in care achizitia se face din bugetul Fondului national unic de
asigurari sociale de sanatate.
(4) Pana la efectuarea licitatiei la nivel national aprovizionarea cu
medicamente ce se acorda in spital si in ambulatoriu, cu vaccinuri si cu
materiale sanitare specifice se efectueaza potrivit prevederilor Ordinului
ministrului sanatatii si familiei si presedintelui Casei Nationale de Asigurari
de Sanatate nr. 573/457/2001 privind achizitia unor medicamente ce se acorda in
spital si in ambulatoriu, a unor vaccinuri, materiale sanitare si a altor
materiale necesare in vederea derularii programelor de sanatate, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 566 din 11 septembrie 2001,
modificat si completat prin Ordinul ministrului sanatatii si familiei si
presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 654/519/2001,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 675 din 25 octombrie
2001, Ordinul ministrului sanatatii si familiei si presedintelui Casei
Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 510/190 din 5 iulie 2002 pentru
aprobarea Normelor metodologice privind incheierea si derularea contractelor de
achizitii publice pentru medicamente si/sau materiale sanitare specifice,
necesare realizarii programelor, respectiv subprogramelor de sanatate, publicat
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 546 din 25 iulie 2002.
(5) Repartizarea sumelor pentru programele, respectiv subprogramele de
sanatate prevazute la alin. (1), se face pe baza contractelor incheiate intre
Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, in calitate de achizitor, si
furnizorii de medicamente si materiale adjudecate prin licitatiile nationale.
Art. 13
Modificarea sumelor aferente subprogramelor de sanatate, a structurii si
indicatorilor, pe parcursul finantarii acestora, in functie de necesitati, se
efectueaza, la propunerea fundamentala a ordonatorilor de credite, cu aprobarea
ministrului sanatatii si familiei sau a presedintelui Casei Nationale de
Asigurari de Sanatate, dupa caz.
Art. 14
Directiile generale si directiile din Ministerul Sanatatii si Familiei,
Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si casele de asigurari de sanatate,
directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, precum si
unitatile sanitare vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 15
Anexele nr. 1 - 4*) fac parte integranta din prezentul ordin.
------------
*) Anexele nr. 1 - 4 se publica ulterior.
Art. 16
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
Presedintele Casei Nationale de Asigurari de Sanatate,
Eugeniu Turlea