ORDIN Nr. 1671
din 25 octombrie 2007
pentru aprobarea
Regulamentului privind organizarea activitatii de atestare a institutiilor
publice sau private specializate in elaborarea documentatiilor pentru
fundamentarea solicitarii avizului de gospodarire a apelor si a autorizatiei de
gospodarire a apelor
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MEDIULUI SI DEZVOLTARII DURABILE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 748 din 5 noiembrie 2007
In baza prevederilor art. 52 din Legea apelor nr.
107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 4 pct.
30 şi 31 din Hotărârea Guvernului nr. 368/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile,
în temeiul art. 5 alin. (7) din Hotărârea Guvernului
nr. 368/2007,
ministrul mediului şi dezvoltării durabile emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă
Regulamentul privind organizarea activităţii de atestare a instituţiilor publice sau private specializate în elaborarea
documentaţiilor pentru fundamentarea solicitării avizului de gospodărire a
apelor şi a autorizaţiei de
gospodărire a apelor, prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Inspecţia de Stat a Apelor din cadrul
Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile şi Administraţia Naţională „Apele
Române" vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - La data intrării în
vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului mediului şi
gospodăririi apelor nr. 589/2005 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea activităţii de certificare a
unităţilor specializate în elaborarea de studii, proiecte, execuţie lucrări,
consultanţă în domeniul gospodăririi apelor şi documentaţii tehnice pentru
obţinerea avizelor şi autorizaţiilor de gospodărire a apelor, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 636 din 20
iulie 2005.
Art. 4. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul mediului şi dezvoltam durabile,
Lucia Ana Varga,
secretar de stat
ANEXĂ
REGULAMENT
privind organizarea activităţii de atestare a
instituţiilor publice sau private specializate în elaborarea documentaţiilor pentru fundamentarea
solicitării avizului de gospodărire a apelor si a autorizaţiei de gospodărire a apelor
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentul regulament stabileşte procedura de
atestare de către Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile a instituţiilor
publice sau private specializate în elaborarea documentaţiilor pentru
fundamentarea solicitării avizului de gospodărire a apelor şi a autorizaţiei de
gospodărire a apelor şi asigură cadrul organizatoric şi regulile unitare pentru
atestarea capacităţii tehnico-profesionale a solicitanţilor.
Art. 2. -Atestarea instituţiilor publice sau private
are drept scop verificarea capacităţii tehnico-economice a acestora de a
îndeplini cerinţele tehnice şi de calitate în
conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Art. 3. - Atestarea instituţiilor publice sau private
specializate în elaborarea documentaţiilor pentru fundamentarea solicitării
avizului de gospodărire a apelor şi a autorizaţiei de gospodărire a apelor se
realizează de către Comisia de atestare, care se organizează şi funcţionează în
conformitate cu prevederile prezentului regulament.
CAPITOLUL II
Organizarea, funcţionarea şi atribuţiile Comisiei de atestare
Art. 4. - (1) Comisia de atestare se organizează şi funcţionează în cadrul Ministerului Mediului şi
Dezvoltării Durabile. (2) Componenţa Comisiei de atestare este următoarea:
a) secretarul de stat care coordonează activitatea de
gospodărire a apelor din cadrul Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile;
b) şeful Inspecţiei de Stat a Apelor din cadrul
Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile;
c) directorul general al Administraţiei Naţionale
„Apele Române";
d) directorul Direcţiei amenajare bazine hidrografice
din cadrul Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile;
e) şeful Inspecţiei Teritoriale a Apelor din cadrul
Administraţiei Naţionale „Apele Române";
f) cadru didactic universitar din Universitatea Tehnică
de Construcţii Bucureşti - Facultatea de Hidrotehnică;
g) cadru didactic universitar
din Universitatea de Ştiinţe Agronomice şi Medicină Veterinară Bucureşti -
Facultatea de îmbunătăţiri Funciare şi Ingineria Mediului.
(3) Componenţa nominală a Comisiei de atestare se
stabileşte prin ordin al ministrului mediului şi dezvoltării durabile.
Art. 5. - Secretariatul tehnic al Comisiei de atestare
este asigurat de 2 consilieri din cadrul Inspecţiei de Stat a Apelor,
nominalizaţi prin ordin al ministrului mediului şi dezvoltării durabile, la
propunerea şefului Inspecţiei de Stat a Apelor.
Art. 6. - (1) Preşedintele Comisiei de atestare este
secretarul de stat care coordonează activitatea de gospodărire a apelor din
cadrul Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile.
(2) Vicepreşedintele Comisiei de atestare este şeful
Inspecţiei de Stat a Apelor din cadrul Ministerului Mediului şi Dezvoltării
Durabile.
Art. 7. -Atribuţiile Comisiei de atestare
(1) Preşedintele Comisiei de atestare are următoarele
atribuţii:
a) aprobă graficele cu programarea şedinţelor Comisiei
de atestare;
b) conduce lucrările şedinţelor
Comisiei de atestare;
c) semnează, în conformitate cu hotărârile Comisiei de
atestare, certificatele de atestare sau, după caz, comunicările de respingere
motivată a cererilor de atestare.
(2) Vicepreşedintele Comisiei de atestare are
următoarele atribuţii:
a) urmăreşte şi coordonează desfăşurarea activităţilor
secretariatului Comisiei de atestare;
b) urmăreşte prezenţa membrilor Comisiei de atestare
la şedinţele acesteia;
c) conduce, în lipsa preşedintelui, şedinţele Comisiei
de atestare.
(3) Secretariatul tehnic al Comisiei de atestare are
următoarele atribuţii:
a) evaluează documentaţiile întocmite de instituţiile publice
sau private, în prezenţa reprezentantului legal sau a persoanei împuternicite
de acesta, în conformitate cu cerinţele prezentului regulament;
b) înregistrează numai documentaţiile complete
întocmite de instituţiile publice sau private, în conformitate cu cerinţele
prezentului regulament;
c) programează, la propunerea preşedintelui Comisiei
de atestare, şedinţele acesteia;
d) convoacă reprezentantul legal al instituţiei
publice sau private pentru interviu;
e) convoacă membrii Comisiei de atestare la şedinţe;
f) întocmeşte un referat în care se va specifica dacă
instituţia publică sau privată solicitantă a elaborat lucrări de bună calitate
în domeniul gospodăririi apelor, pe baza recomandărilor primite din partea
beneficiarilor pentru fiecare lucrare;
g) întocmeşte procesele-verbale ale şedinţelor Comisiei
de atestare;
h) redactează certificatele de atestare obţinute în
urma interviului de către instituţiile publice sau private;
i) păstrează documentele Comisiei de atestare şi
asigură arhivarea acestora.
Art. 8. - (1) Comisia de atestare funcţionează legal în
prezenţa a cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor săi. Şedinţele
Comisiei de atestare sunt conduse de preşedinte sau, în absenţa acestuia, de
vicepreşedinte.
(2) Hotărârile Comisiei de atestare se iau cu votul a
cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor prezenţi. Voturile se
consemnează nominal în procesul-verbal al şedinţei.
Art. 9. - Comisia de atestare răspunde în solidar de
desfăşurarea corespunzătoare a lucrărilor, având următoarele responsabilităţi:
a) examinează cererile şi documentaţiile prezentate
pentru atestare de către instituţiile publice sau
private;
b) hotărăşte eliberarea certificatelor de atestare,
potrivit modelului cuprins în anexa nr. 5;
c) hotărăşte respingerea cererilor de atestare care
nu întrunesc condiţiile de atestare prevăzute în prezentul regulament.
Art. 10. - Membrii Comisiei de
atestare au următoarele drepturi şi obligaţii:
a) să participe la şedinţele Comisiei de atestare, cu
drept de vot direct;
b) să semneze procesele-verbale întocmite la fiecare
şedinţă;
c) să solicite consemnarea în procesele-verbale ale
şedinţelor a opiniilor şi punctelor de vedere separate faţă de hotărârile
adoptate;
d) să nu divulge date şi informaţii de care iau cunoştinţă
în cadrul procesului de atestare;
e) să nu fie soţ, soţie, rudă sau afin până la gradul
al IV-lea inclusiv cu oricare dintre solicitanţii atestării;
f) în cazul în care unul dintre membrii Comisiei de
atestare se va afla în situaţie de incompatibilitate, va fi înlocuit cu o altă
persoană din cadrul aceleiaşi instituţii, care să îndeplinească condiţiile
cerute.
CAPITOLUL III
Domeniile de atestare
Art. 11. - Domeniile pentru care Comisia de atestare
este abilitată să ateste instituţii publice sau private sunt următoarele:
a) întocmirea studiilor hidrologice;
b) întocmirea studiilor hidrogeologice;
c) întocmirea studiilor de
gospodărire a apelor;
d) elaborarea documentaţiilor pentru obţinerea
avizului/ autorizaţiei de gospodărire a apelor.
CAPITOLUL IV
Condiţii de atestare a instituţiilor publice sau
private
Art. 12. - Atestarea instituţiilor publice sau private
specializate în elaborarea documentaţiilor pentru fundamentarea solicitării
avizului de gospodărire a apelor şi a autorizaţiei de gospodărire a apelor se solicită şi se acordă cu respectarea
domeniilor cuprinse în prezentul regulament.
Art. 13. - Conţinutul dosarului
de atestare:
In vederea atestării, instituţiile publice sau private
interesate vor depune la Inspecţia de Stat a Apelor din cadrul Ministerului
Mediului şi Dezvoltării Durabile un dosar care va cuprinde, în copie legalizată
sau cu prezentarea originalului şi copiilor în vederea confruntării şi
verificării concordanţelor, următoarele documente:
a) cerere-tip de atestare, conform anexei nr. 1, cu
specificarea domeniilor în care se solicită atestarea. Activităţile pentru care
se solicită atestarea trebuie să fie conforme cu cele prevăzute în Clasificarea
Activităţilor din Economia Naţională;
b) copia actului de identitate al reprezentantului
legal al instituţiei publice sau private;
c) documente care atestă personalitatea juridică a
solicitantului:
- statutul ori hotărârea de înfiinţare a instituţiei
publice sau private;
- certificatul de înregistrare fiscală emis de organul
fiscal teritorial;
d) memoriu de activitate al instituţiei publice sau
private în domeniile solicitate, în care lucrările menţionate sunt însoţite de
recomandări din partea beneficiarilor;
e) documente care să ateste pregătirea, calificarea tehnică
şi experienţa profesională ale personalului/specialiştilor angajat/ angajaţi
al/ai instituţiei, potrivit prevederilor anexei nr. 2:
- curriculum vitae - elocvent pentru domeniul solicitat;
- copie de pe diploma de studii universitare;
f) documente care să certifice faptul că specialiştii
au încheiat una dintre următoarele forme de colaborare cu instituţia publică
sau privată:
1. contract individual de muncă, încheiat pe perioadă
nedeterminată sau pe cel puţin 2 ani, vizat la inspectoratul teritorial de
muncă; sau
2. contract de colaborare cu persoană fizică sau
persoană fizică autorizată, înregistrat la organele fiscale teritoriale, pe
perioadă nedeterminată sau pe cel puţin 2 ani;
g) situaţie privind dotarea tehnică deţinută în
proprietate sau închiriată: instalaţii, aparatură, echipamente şi utilaje
specifice, pentru care se solicită atestarea, potrivit prevederilor anexei nr. 4;
h) apartenenţa în bloc sau individuală a personalului
angajat la organismele ştiinţifice de specialitate/organizaţii tehnice
profesionale, potrivit prevederilor anexei nr. 3;
i) dovada achitării tarifului pentru evaluarea
dosarului de atestare.
Art. 14. - (1) In cazul în care
Secretariatul tehnic al Comisiei de atestare constată că documentaţiile întocmite
de instituţiile publice sau private sunt complete, acestea vor fi înregistrate
în vederea programării pentru susţinerea interviului în faţa Comisiei de atestare.
(2) In urma susţinerii interviului, Comisia de
atestare hotărăşte emiterea certificatului de atestare sau, după caz,
respingerea cererii.
(3) Eliberarea certificatelor de atestare se face
numai după achitarea tarifului pentru emiterea certificatului.
(4) Dacă în urma susţinerii interviului în faţa
Comisiei de atestare instituţiilor publice sau private solicitante nu li se
acordă certificatul de atestare, documentaţiile prezentate pentru atestare vor
fi arhivate.
(5) Hotărârea Comisiei de atestare de a respinge
cererea de atestare se poate contesta în condiţiile legii.
Art. 15. -In cazul în care instituţia publică sau
privată nu a mai elaborat lucrări în domeniile în care solicită atestarea,
aceasta va prezenta dovada efectuării a cel puţin două lucrări sub coordonarea
unor instituţii publice ori private ce deţin certificate de atestare în domeniu. Pentru fiecare dintre cele două
lucrări se vor prezenta recomandări din partea beneficiarilor, raport din
partea coordonatorului lucrării şi copie de pe
atestatul acestuia.
CAPITOLUL V
Preschimbarea certificatelor de atestare
Art. 16. - Durata valabilităţii certificatului de
atestare este de 2 ani, cu posibilitatea extinderii/reducerii numărului
domeniilor de atestare acordate, în cazul în care instituţia publică sau
privată îndeplineşte ori nu condiţiile de atestare stabilite.
Art. 17. - Procedura de preschimbare a certificatului
de atestare presupune depunerea şi analizarea unei noi documentaţii, în
conformitate cu prevederile cap. IV, ca pentru o nouă atestare.
CAPITOLUL VI
Retragerea certificatului de atestare
Art. 18. - Certificatul de atestare eliberat unei
instituţii publice sau private poate fi retras în situaţia în care nu mai sunt
întrunite condiţiile şi criteriile cuprinse în prezentul regulament, precum şi
în cazul neîndeplinirii obligaţiei de a elabora documentaţii pentru fundamentarea
solicitării avizului de gospodărire a apelor şi a autorizaţiei de gospodărire a
apelor, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Art. 19. - (1) Constatarea
faptei de refuz sau de neîndeplinire a obligaţiei de a elabora documentaţii în
conformitate cu prevederile legale în vigoare se face de către personalul
împuternicit de ministrul mediului şi dezvoltării durabile, din cadrul
autorităţii publice centrale din domeniul gospodăririi apelor, prin referat
înaintat preşedintelui Comisiei de atestare.
(2) In cazul aprobării referatului de retragere a
atestării, Comisia de atestare va emite o hotărâre de retragere a
certificatului de atestare.
(3) In cazul încadrării în
prevederile alin. (2), instituţia publică sau privată va fi obligată să
returneze certificatul de atestare în termen de 10 zile calendaristice de la
data primirii hotărârii de retragere din partea Comisiei de atestare, fără a
putea solicita returnarea tarifelor achitate.
Art. 20. -Tarifele pentru obţinerea certificatului de
atestare sunt prevăzute în anexa nr. 6, în funcţie de activităţile pe care
solicitanţii doresc să le desfăşoare.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 21. - Studiile hidrologice
şi studiile hidrogeologice care stau la baza elaborării documentaţiei pentru
fundamentarea solicitării avizului de gospodărire a apelor şi a autorizaţiei de
gospodărire a apelor, întocmite de alte unităţi în afara celor atestate de
Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile, vor fi expertizate de către
Institutul Naţional de Hidrologie şi Gospodărirea Apelor din structura
funcţională a Administraţiei Naţionale „Apele Române".
Art. 22. - (1) Ministerul Mediului şi Dezvoltării
Durabile va deschide un cont pentru venituri extrabugetare provenite din
încasarea tarifelor, la filiala teritorială a Trezoreriei Statului.
(2) Sumele provenite din încasarea tarifelor pentru
parcurgerea procedurilor legale în vederea emiterii certificatului de atestare se utilizează în conformitate cu prevederile art. 23 alin. (3) şi
(4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia
mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 23. -Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă
integrantă din prezentul regulament.
ANEXA Nr. 1 la regulament
......................................................................................
(Date de identificare pentru instituţia publică sau
privată)
Nr........................................din.....................................
CERERE
pentru obţinerea atestării
Instituţia
publică/privată.........................................., cu sediul
în...............................,
str..............................................nr.......,
judeţul ......................., telefon
..........................., fax...............................,
e-mail....................................., înmatriculată la Oficiul Registrului Comerţului
........................................ cu nr. J ......../....../.........,
având C.U.I.................................., reprezentată de....................................., în calitate
de....................., solicit, în conformitate cu prevederile art. 13 din
Regulamentul privind organizarea activităţii de
atestare a instituţiilor publice sau private specializate în elaborarea
documentaţiilor pentru fundamentarea solicitării avizului de gospodărire a
apelor şi a autorizaţiei de gospodărire a apelor, aprobat prin Ordinul
ministrului mediului şi dezvoltării durabile nr. 1.671/2007, participarea la
şedinţa Comisiei de atestare în vederea eliberării certificatului de atestare
privind capacitatea de a efectua următoarele activităţi:
a) întocmirea studiilor hidrologice;
b) întocmirea studiilor hidrogeologice;
c) întocmirea studiilor de gospodărire a apelor;
d) elaborarea documentaţiilor pentru obţinerea
avizului/autorizaţiei de gospodărire a apelor. Anexăm la prezenta cerere
documentele prevăzute la art. 13 din regulament.
Data..............................................................
.....................................................................
(numele, prenumele, semnătura şi ştampila)
ANEXA Nr. 2 la regulament
CALIFICĂRILE PROFESIONALE
şi instruirea relevantă ale personalului de
specialitate angajat la
INSTITUŢIA PUBLICĂ/PRIVATĂ: .........................
Numele şi prenumele
personalului de specialitate
|
Studiile absolvite şi calificarea obţinută (diplomă, masterat, doctorat)
|
Anul absolvirii, durata
|
Instituţia de învăţământ
|
Principala atribuţie în cadrul
instituţiei
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Se ataşează copiile de pe diplomele/certificatele
pentru calificarea de cel mai înalt grad şi pentru cursurile de instruire
pentru persoanele menţionate mai sus.)
Data............................................
...................................................
(Semnătura autorizată)
ANEXA Nr. 3 la regulament
APARTENENŢA
la organisme ştiinţifice de specialitate/organizaţii
tehnice profesionale a angajaţilor
INSTITUŢIA PUBLICĂ/PRIVATĂ: .........................
Numele şi prenumele
|
Organismul profesional
|
Data intrării
|
Nivelul/Calificarea apartenenţei
|
Tipul
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Se anexează copiile de pe certificatele sau
documentele care atestă această apartenenţă.)
Data............................................
....................................................
(Semnătura autorizată)
ANEXA Nr. 4 la regulament
SITUAŢIE
privind dotarea cu echipamente, instalaţii şi
utilaje specifice pentru desfăşurarea activităţii
INSTITUŢIA PUBLICĂ/PRIVATĂ: .........................
Nr. crt.
|
Denumirea şi marca instalaţiilor şi utilajelor
|
Anul fabricaţiei
|
Starea tehnică
(gradul de uzură)*
|
Modul de deţinere
(proprietate/închiriere)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Data completării..........................
..................................................
(Semnătura autorizată)
*) Se pot înscrie şi performanţele tehnice ale
utilajelor.
ANEXA Nr. 5 la regulament
ROMÂNIA
MINISTERUL MEDIULUI ŞI DEZVOLTĂRII DURABILE
COMISIA DE ATESTARE
In conformitate cu prevederile Legii apelor nr.
107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului
nr. 368/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi
Dezvoltării Durabile şi ale Ordinului ministrului mediului şi dezvoltării
durabile nr. 1.671/2007 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea
activităţii de atestare a instituţiilor publice sau private specializate în
elaborarea documentaţiilor pentru fundamentarea solicitării avizului de
gospodărire a apelor şi a autorizaţiei de gospodărire a apelor, emite prezentul
CERTIFICAT DE ATESTARE Nr..........
pentru
Instituţia
publică/privată.........................................înregistrată la Oficiul
Registrului Comerţului al Judeţului....................cu nr. J/............./.........., având
C.U.I...................................., cu sediul
în judeţul/localitatea/str./nr.................., care îndeplineşte condiţiile prevăzute în Regulamentul privind
organizarea activităţii de atestare a instituţiilor publice sau private
specializate în elaborarea documentaţiilor pentru fundamentarea solicitării
avizului de gospodărire a apelor şi a autorizaţiei de gospodărire a apelor şi
are competenţa tehnică şi profesională de a efectua lucrări în următoarele
domenii:.............................................................................
Prezentul certificat a fost emis la data
de............, având valabilitate de 2 ani, până la data
de...........................
Acesta poate fi retras în condiţiile prevăzute la art.
18 şi 19 din prezentul regulament.
Preşedintele Comisiei de atestare,
.......................................................
(Numele şi prenumele)
.......................................................
(Semnătura SS indescifrabil)
ANEXA Nr. 6 la regulament
TARIFE
pentru obţinerea certificatului de atestare, pe
tipuri de activităţi
Nr. crt.
|
Scopul lucrării sau serviciului
prestate/prestat
|
Tipul serviciilor care se prestează
pentru domeniile de atestare
|
Cuantumul tarifului
care se încasează,
fără TVA
(lei)
|
1.
|
Parcurgerea procedurilor legale necesare emiterii certificatului
de atestare pentru întocmirea studiilor hidrologice
|
1.1.analiza documentaţiei
|
750
|
1.2. emiterea certificatului de atestare
|
250
|
2.
|
Parcurgerea procedurilor legale necesare emiterii certificatului
de atestare pentru întocmirea studiilor hidrogeologice
|
2.1. analiza documentaţiei
|
750
|
2.2. emiterea certificatului de atestare
|
250
|
3.
|
Parcurgerea procedurilor legale necesare emiterii certificatului
de atestare pentru întocmirea studiilor de gospodărire a apelor
|
3.1. analiza documentaţiei
|
750
|
3.2. emiterea certificatului de atestare
|
250
|
4.
|
Parcurgerea procedurilor legale necesare emiterii certificatului
de atestare pentru elaborarea documentaţiilor necesare obţinerii
avizului/autorizaţiei de gospodărire a apelor
|
4.1. analiza documentaţiei
|
750
|
4.2. emiterea certificatului de atestare
|
250
|