ORDIN Nr. 1746
din 16 decembrie 2008
pentru aprobarea modelului
si continutului formularului (300) „Decont de taxa pe valoarea adaugata"
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 864 din 22 decembrie 2008
In temeiul art. 12 alin. (3) din
Hotărârea Guvernului nr. 495/2007 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 1562
din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare, şi al art. 228 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă modelul şi
conţinutul formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată", cod
MEF: 14.13.01.02, prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 2. - Formularul prevăzut la art. 1 se completează
şi se depune conform instrucţiunilor de completare prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 3. - Caracteristicile de tipărire, modul de
difuzare, de utilizare şi de păstrare ale formularului prevăzut la art. 1 sunt
stabilite în anexa nr. 3.
Art. 4. - Anexele nr. 1, 2 şi 3 fac parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 5. - Decontul de taxă pe
valoarea adăugată prevăzut la art. 1 se utilizează începând cu declararea
obligaţiilor fiscale aferente lunii decembrie 2008.
Art. 6. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 7. - Direcţia generală proceduri pentru
administrarea veniturilor, Direcţia generală de reglementare a colectării
creanţelor bugetare, Direcţia generală de tehnologia informaţiei, Direcţia
generală de administrare a marilor contribuabili, precum şi direcţiile generale
ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti din cadrul Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire
a prevederilor prezentului ordin.
Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală,
Daniel Chitoiu
ANEXA Nr. 1*)
|
DECONT
DE TAXĂ PE VALOAREA ADĂUGATĂ
|
300
|
Perioada de raportare (luna/trimestru/semestru/an)
|____________________|
Anul |________|
DATE DE IDENTIFICARE A PERSOANEI IMPOZABILE
Cod de identificare fiscală RO
|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
Denumire / Nume, Prenume
|____________________________________________|
Domiciliul fiscal
Judeţ |__________| Localitate
|______________| Strada |___________| Număr |____|
Bloc |_______| Scara |______| Ap. |______| Cod poştal |_________________| Sector
|______| Telefon|_________| Fax |_______________| E-mail
|_________________|
Banca |_____________________________| Cont
|____________________________|
|
PRO RATA DE DEDUCERE % |__|__|__|__|__|
TAXA PE VALOAREA ADĂUGATĂ COLECTATA
|
- lei -
|
Nr. crt.
|
Denumire indicatori
|
Valoare
|
TVA
|
COMERŢ INTRACOMUNITAR SI IN AFARA
UE
|
1
|
Livrări intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin,(2) lit.a) şi d) din Codul fiscal
|
|
|
2
|
Regularizări livrări intracomunitare scutite conform
art.143alin.(2) lit.a) şi d) din Codul
fiscal
|
|
|
3
|
Livrări de bunuri sau prestări de servicii pentru care locul
livrarii/locul prestării este în afara României (în UE sau in afara UE),
precum şi livrări intracomunitare de bunuri, scutite coform art. 143 alin.(2)
lit.b) şi c) din Codul fiscal
|
|
|
4
|
Achiziţii intracomunitare de bunuri pentru care cumpărătorul este
obligat la plata TVA {taxare inversă), din care:
|
|
|
4.1
|
Achiziţii intracomunitare pentru care cumpărătorul este obligat
la plata TVA (taxare inversă), iar furnizorul este înregistrat în scopuri de
TVA în statul membru din care a avut loc livrarea intracomunitare
|
|
|
5
|
Regularizări privind achiziţiile intracomunitare
|
|
|
6
|
Bunuri şi servicii achiziţionate pentru care beneficiarul din
România este obligat la plata TVA (taxare inversă), cu excepţia celor de la
rd.4 şi 5
|
|
|
LIVRĂRI DE BUNURI/PRESTĂRI DE
SERVICII ÎN INTERIORUL ŢĂRII ŞI EXPORTURI
|
7
|
Livrări de bunuri şi prestări de servicii, taxabile cu cota 19%
|
|
|
8
|
Livrări de bunuri şi prestări de servicii,
taxabile cu cota 9%
|
|
|
9
|
Livrări de bunuri taxabile cu cota de 5%
|
|
|
10
|
Bunuri şi servicii achiziţionate supuse măsurilor de simplificare
pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA (taxare inversă)
|
|
|
11
|
Livrări de bunuri şi prestări de servicii scutite cu drept de
deducere, cu excepţia celor de la rd. 1 -3, şi operaţiuni supuse măsurilor de
simplificare
|
|
|
12
|
Livrări de bunuri şi prestări de servicii scutite fără drept de
deducere
|
|
|
13
|
Regularizări taxă colectată
|
|
|
14
|
TOTAL TAXA COLECTATA (sumă de la rd.1
până la rd.13, cu excepţia celor de la rd.4.1)
|
|
|
*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
TAXA PE VALOAREA ADĂUGATĂ DEDUCTIBILĂ
|
Nr. crt.
|
Denumire indicatori
|
Valoare
|
TVA
|
ACHIZIŢII INTRACOMUNITARE DE BUNURI
ŞI ALTE
ACHIZIŢII DE BUNURI ŞI SERVICII IMPOZABILE ÎN
ROMÂNIA
|
15
|
Achiziţii intracomunitare de bunuri pentru care cumpărătorul este
obligat la plata TVA (taxare inversă), din care:
|
|
|
15.1
|
Achiziţii intracomunitare pentru care cumpărătorul este obligat
la plata TVA (taxare inversă), iar furnizorul este
înregistrat în scopuri de TVA în statul membru din care a avut loc livrarea
|
|
|
16
|
Regularizări privind achiziţiile intracomunitare
|
|
|
17
|
Bunuri şi servicii achiziţionate pentru care beneficiarul din
România este obligat la plata TVA (taxare inversă), cu excepţia celor de la
rd. 15 şi 16
|
|
|
ACHIZIŢII DE BUNURI/SERVICII IN
INTERIORUL ŢÂRII ŞI IMPORTURI, ACHIZIŢII INTRACOMUNITARE SCUTITE SAU NEIMPOZABILE
|
18
|
Achiziţii de bunuri şi servicii taxabile cu cota de 19%
|
|
|
19
|
Achiziţii de bunuri si servicii taxabile
cu cota de 9%
|
|
|
20
|
Achiziţii de bunuri taxabile cu cota de 5%
|
|
|
21
|
Achiziţii de bunuri şi servicii scutite de taxă sau neimpozabile
|
|
|
22
|
TOTAL TAXA DEDUCTIBILA (sumă de la
rd.l 5 până la rd.20, cu excepţia celor de la rd.15.1)
|
|
|
23
|
SUB-TOTALTAXA DEDUSĂ CONFORM ART. 145 SAU 147
|
|
|
24
|
TVA efectiv restituită cumpărătorilor străini, inclusiv
comisionul unităţilor autorizate
|
|
|
25
|
Regularizări taxă dedusă
|
|
|
26
|
Ajustări la finele anului conform pro-rata /ajustări pentru
bunurile de capital
|
|
|
27
|
TOTAL TAXĂ DEDUSĂ (rd.23+rd.24+rd.25+rd.26)
|
|
|
REGULARIZĂRI CONFORM ART. 1473 DIN CODUL FISCAL
|
-lei-
|
Nr. crt.
|
Denumire indicatori
|
TVA
|
28
|
Suma negativă a TVA în perioada de raportare (rd.27-rd. 14)
|
|
29
|
Taxa de plată în perioada de raportare (rd.l 4-rd,27)
|
|
30
|
Soldul TVA de plată din decontul perioadei fiscale
precedente(rd.34 din decontul perioadei fiscale precedente) neachitată până
la data depunerii decontului de TVA
|
|
31
|
TVA de plată cumulat (rd.29+rd.30)
|
|
32
|
Soldul sumei negative a TVA reportate din
perioada precedentă pentru care nu s-a solicitat rambursare (rd.35 din
decontul perioadei fiscale precedente)
|
|
33
|
Suma negativă a TVA cumulate (rd.28+rd.32)
|
|
34
|
Sold TVA de plată la sfârşitul perioadei de raportare
(rd.31-rd.33)
|
|
35
|
Soldul sumei negative de TVA la sfârşitul perioadei de raportare
(rd. 33- rd. 31)
|
|
Cud CAEN al activităţii preponderent electiv
desfajurate in perioada de raportare :
|____________________________________|
Solicitaţi rambursarea soldului sumei negative de TVA
? Nr. de evidenţă a plăţii:
|_______________________|
|_| DA
|_| NU
Prezenta declaraţie constituie titlu de creanţa şi
produce efectele juridice ale înştiinţării de plată de ta data depunerii
acesteia, in condiţiile legii.
Sub sancţiunile aplicate faptei de fals în acte
publice, declar că datele din această declaraţie sunt corecte şi complete.
Nume, Prenume: |________________________________|
Funcţia:
|____________________________|
Semnătura şi ştampila
|_____________________|
Loc rezervat organului fiscal
Nr. înregistrare: |______________________|
Data: |_______________________________|
Număr de operator dedate cu caracter personal 1067
Cod MEF. 14.13.01.02
ANEXA Nr. 2
INSTRUCŢIUNI
pentru completarea formularului (300) „Decont de
taxă pe valoarea adăugată"
Formularul (300) „Decont de taxă pe valoarea
adăugată" se completează de persoanele impozabile înregistrate în scopuri
de TVA conform art. 153 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul fiscal.
Persoanele impozabile care conduc evidenţa contabilă,
potrivit legii, pentru operaţiunile realizate pe bază de contract de asociere
în participaţiune declară inclusiv datele şi informaţiile privind taxa pe
valoarea adăugată rezultate din astfel de operaţiuni.
Formularul (300) „Decont de taxă pe valoarea
adăugată" se depune la organul fiscal competent, la următoarele termene:
a) lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii
următoare celei pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru
care perioada fiscală este luna calendaristică, potrivit prevederilor art. 1561 din Codul fiscal;
b) trimestrial, până la data de 25 inclusiv a primei
luni din trimestrul următor celui pentru care se depune decontul, de persoanele
impozabile pentru care perioada fiscală este trimestrul calendaristic, potrivit
prevederilor art. 1561 din Codul fiscal;
c) semestrial, până la data de 25 inclusiv a primei
luni din semestrul următor celui pentru care se depune decontul, de persoanele
impozabile pentru care organul fiscal competent a aprobat ca perioadă fiscală
semestrul calendaristic, potrivit prevederilor art. 1561 alin. (7) din Codul fiscal şi ale
pct. 80 alin. (2) din normele metodologice de aplicare
a prevederilor titlului VI din Codul fiscal, aprobate
prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de
aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, denumite în continuare Norme
metodologice;
d) anual, până la data de 25 ianuarie inclusiv a
anului următor celui pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile
pentru care organul fiscal competent a aprobat ca perioadă fiscală anul
calendaristic, potrivit prevederilor art. 1561 alin. (7) din Codul fiscal şi ale pct. 80 alin. (2) din Normele
metodologice.
Formularul (300) „Decont de taxă pe valoarea
adăugată" se depune în format electronic, astfel:
- la registratura organului fiscal competent;
- la poştă, prin scrisoare recomandată;
- prin completare pe pagina de internet a Ministerului
Economiei şi Finanţelor de către contribuabilii eligibili, conform
reglementărilor de utilizare a serviciului;
- prin Sistemul electronic naţional (SEN), de către marii contribuabili.
Formatul depus pe suport electronic va fi însoţit de
formularul editat de persoana impozabilă cu ajutorul programului de asistenţă,
semnat şi ştampilat conform legii.
Formularul se editează în două exemplare:
- un exemplar se depune la
unitatea fiscală, împreună cu suportul electronic;
- un exemplar se păstrează de către persoana
impozabilă. Formatul electronic al formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată" se obţine prin
folosirea programului de asistenţă elaborat de Ministerul Economiei şi
Finanţelor şi se transmite organului competent pe suport electronic.
Programul de asistenţă este pus la dispoziţie gratuit
persoanelor impozabile de unităţile fiscale sau poate fi descărcat de pe
serverul de web al Ministerului Economiei şi Finanţelor, la adresa www.mfinante.ro
Direct pe site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor
depun contribuabilii care dispun de un certificat digital eliberat de
Ministerul Economiei şi Finanţelor.
ATENŢIE! Nu se înscriu în
decont:
- taxa pe valoarea adăugată din facturile de executare
silită, de către persoanele abilitate prin lege să efectueze vânzarea bunurilor
supuse executării silite;
- diferenţele de taxă pe valoarea adăugată de plată
constatate de organele de inspecţie fiscală, pentru care nu este reglementată
includerea în decont;
- documentele neevidenţiate în jurnalele pentru cumpărări
sau vânzări, constatate de organele de inspecţie fiscală;
- taxa pe valoarea adăugată pentru care se află în
derulare o înlesnire la plată.
Completarea formularului se face astfel:
Perioada de raportare
„Perioada de raportare" poate fi luna
calendaristică, trimestrul calendaristic, semestrul calendaristic sau anul
calendaristic, în condiţiile art. 1561 din Codul fiscal şi ale pct. 80 alin. (2)
din Normele metodologice.
Se înscrie cu cifre arabe numărul perioadei de
raportare (de exemplu: 01 pentru ianuarie, 03 pentru trimestrul I, 06 pentru semestrul I, 12 pentru an).
Anul pentru care se completează declaraţia se înscrie cu cifre arabe, cu 4 caractere (de exemplu, 2008).
Secţiunea „Date de identificare a persoanei
impozabile"
Caseta „Cod de identificare fiscală" se
completează astfel:
- contribuabilii persoane juridice, cu excepţia
comercianţilor, asociaţiile sau alte entităţi fără personalitate juridică
înscriu codul de înregistrare fiscală;
- comercianţii, inclusiv sucursalele comercianţilor
care au sediul principal al comerţului în străinătate, înscriu codul unic de
înregistrare;
- contribuabilii persoane fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită
profesii libere înscriu codul de înregistrare fiscală;
- contribuabilii persoane fizice, cu excepţia
persoanelor fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau
care exercită profesii libere, înscriu codul de
înregistrare în scopuri de TVA, atribuit conform art. 153 din Codul fiscal;
- contribuabilii persoane impozabile care nu sunt
stabilite în România, conform art. 1251
alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, şi sunt înregistrate în scopuri de taxă pe
valoarea adăugată în România, potrivit art. 153 din acelaşi act normativ,
înscriu codul de înregistrare fiscală.
Reprezentantul fiscal desemnat de o persoană impozabilă
stabilită în străinătate înscrie codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit reprezentantului fiscal ca mandatar al persoanei
impozabile, care este diferit de codul de înregistrare în scopuri de TVA
atribuit pentru activitatea proprie a acestuia.
Inscrierea cifrelor în casetă
se face cu aliniere la dreapta.
Caseta „Denumire" se
completează cu denumirea persoanei juridice, a asociaţiei sau a entităţii fără
personalitate juridică ori cu numele şi prenumele persoanei fizice, după caz.
In cazul persoanelor impozabile stabilite în
străinătate care şi-au desemnat reprezentant fiscal, în caseta „Denumire"
se înscriu informaţiile de identificare înscrise pe certificatul de
înregistrare fiscală a reprezentării (denumirea persoanei impozabile stabilite
în străinătate, reprezentată fiscal prin reprezentantul fiscal desemnat în
condiţiile legii).
Caseta „Domiciliul fiscal" se completează cu
datele privind adresa domiciliului fiscal (sediul social, sediul sau domiciliul
fiscal, după caz) al contribuabilului.
In cazul persoanelor impozabile stabilite în
străinătate, care şi-au desemnat reprezentant fiscal,
în caseta „Domiciliul fiscal" se înscrie domiciliul fiscal al
reprezentantului.
In rubrica „Pro rata de deducere" se înscrie pro
rata determinată potrivit art. 147 din Codul fiscal.
Secţiunea „Taxa pe valoarea adăugată colectată"
Rândul 1 - se înscriu informaţiile preluate din
jurnalul de vânzări*), privind baza de impozitare pentru livrările
intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. a) şi d) din
Codul fiscal, şi pentru livrările intracomunitare de bunuri cu cod T, efectuate
în cadrul unei operaţiuni triunghiulare de cumpărătorul revânzător, prevăzute
la art. 1321 alin.
(5) lit. b) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei intervine în
perioada de raportare**), inclusiv regularizările ulterioare datorate unor
evenimente care determină modificarea datelor declarate în cadrul aceluiaşi
trimestru calendaristic şi inclusiv sumele din facturile primite pentru
încasări de avansuri parţiale pentru livrările intracomunitare de bunuri
scutite. Se înscriu, de asemenea, reducerile de preţ acordate ulterior de
furnizor, într-un alt trimestru decât cel în care a intervenit exigibilitatea
pentru livrările intracomunitare respective.
Rândul 2 - se înscriu regularizările ulterioare
datorate unor evenimente care determină modificarea datelor declarate la rd. 1
din decont în alt trimestru, precum: modificarea preţului de vânzare,
nedeclararea din eroare a livrării intracomunitare în perioada în care
intervine exigibilitatea etc.
Rândul 3 - se înscriu
informaţiile preluate din jurnalul de vânzări*), privind baza de impozitare
pentru livrările de bunuri/prestările de servicii care nu sunt impozabile în
România pentru că nu au locul livrării/prestării stabilit, conform art. 132 şi
133 din Codul fiscal, în România, precum şi pentru livrările intracomunitare de
bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b) şi c) din Codul fiscal,
pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare**),
inclusiv regularizările ulterioare datorate unor evenimente care determină
modificarea datelor declarate iniţial, precum: acordarea de reduceri de preţ,
modificarea preţului de vânzare, nedeclararea din eroare a livrării/prestării
sau a livrării intracomunitare în perioada în care intervine exigibilitatea
taxei, orice alte evenimente menite să conducă la modificarea datelor declarate
iniţial şi inclusiv sumele din facturile pentru încasări de avansuri parţiale
pentru livrările intracomunitare de bunuri, scutite.
Rândul 4 - se înscriu informaţiile
preluate din jurnalul de cumpărări*), privind baza de impozitare pentru
achiziţiile intracomunitare de bunuri taxabile în România, precum şi baza de
impozitare pentru achiziţiile de bunuri efectuate de către beneficiarul unei
livrări ulterioare efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare, pentru
care acesta este obligat la plata taxei conform art. 150 alin. (1) lit. e) din
Codul fiscal, şi taxa pe valoarea adăugată aferentă, pentru care exigibilitatea
taxei intervine în perioada de raportare**), inclusiv regularizările ulterioare
datorate unor evenimente care determină modificarea datelor declarate în cadrul
aceluiaşi trimestru calendaristic şi inclusiv sumele din facturile primite
pentru plăţi de avansuri parţiale pentru achiziţii intracomunitare de bunuri.
Se înscriu, de asemenea, reducerile de preţ acordate ulterior de furnizor, într-un alt trimestru decât cel în care a
intervenit exigibilitatea pentru achiziţiile intracomunitare respective.
Rândul 5 - se înscriu achiziţiile intracomunitare de
bunuri a căror exigibilitate a intervenit în alt trimestru, dar respectiva
achiziţie nu a fost declarată, regularizările privind achiziţiile
intracomunitare declarate în trimestre anterioare şi datorate unor evenimente
care determină modificarea datelor declarate iniţial, precum:
- modificarea preţului bunurilor care au fost
declarate ca achiziţie intracomunitară pe bază de autofactură, în condiţiile
legii, ulterior factura primită de la furnizor având un preţ mai mare sau mai
mic;
- anularea totală sau parţială a unei operaţiuni după
emiterea facturii, fără ca bunurile să fie livrate;
- declararea achiziţiei intracomunitare pe bază de
autofactură, în condiţiile legii, într-un trimestru calendaristic, ulterior, la
primirea facturii de la furnizor, constatându-se că exigibilitatea achiziţiei
intracomunitare intervenea într-un trimestru anterior;
- modificarea bazei impozabile a achiziţiei
intracomunitare şi a taxei aferente ca urmare a modificării cursului valutar de
referinţă aplicabil, datorată unor neconcordanţe între data primirii facturii
de la furnizor şi data declarării achiziţiei intracomunitare;
- orice alte evenimente de natură să modifice datele
declarate iniţial, cu excepţia reducerilor de preţ acordate ulterior de
furnizor, într-un alt trimestru decât cel în care au fost efectuate livrările
de bunuri.
Rândul 6 - se înscriu informaţiile preluate din
jurnalul de cumpărări*), privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea
adăugată pentru achiziţiile de bunuri şi servicii pentru care beneficiarul din
România este persoană obligată la plata TVA conform art. 150 alin. (1) lit.
b)-d), f) şi g) şi pentru importurile de bunuri cărora le sunt aplicabile
prevederile art. 157 alin. (4) şi (5) din Codul fiscal.
Rândul 7 - se înscriu informaţiile preluate din
jurnalul de vânzări*), pentru operaţiuni a căror exigibilitate intervine în
perioada de raportare, privind:
- baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată
colectată pentru livrările de bunuri/prestările de servicii taxabile cu cota de
19%, inclusiv pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii asimilate;
- baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată
colectată pentru operaţiunile supuse regimurilor speciale de taxă pe valoarea
adăugată determinate pe baza situaţiilor de calcul întocmite în acest scop.
Rândul 8 - se înscriu informaţiile preluate din
Jurnalul de vânzări*), pentru operaţiuni a căror exigibilitate intervine în
perioada de raportare, privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată
colectată pentru livrările de bunuri/prestările de servicii taxabile cu cota de
9%, inclusiv pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii asimilate.
Rândul 9 - se înscriu informaţiile preluate din
jurnalul de vânzări*), pentru operaţiuni a căror exigibilitate intervine în
perioada de raportare, privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată
colectată pentru livrările de bunuri taxabile cu cota de 5%.
Rândul 10 - se înscriu informaţiile preluate din
jurnalul de cumpărări*), privind baza de impozitare şi taxa colectată pentru
achiziţiile de bunuri şi de servicii, a căror exigibilitate intervine în perioada de raportare, de către
beneficiarii care aplică măsurile de simplificare prevăzute la art. 160 din
Codul fiscal.
Rândul 11 - se înscriu informaţiile preluate din
jurnalul de vânzări*), pentru operaţiuni a căror exigibilitate intervine în
perioada de raportare sau în perioade fiscale anterioare, privind:
- baza de impozitare pentru livrările de
bunuri/prestările de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art.
143 alin. (1), art. 144 şi 1441 din Codul fiscal;
- baza de impozitare pentru operaţiuni scutite de
taxă, conform art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 1-5 şi lit. b) din Codul fiscal,
în cazul în care cumpărătorul sau clientul este stabilit în afara Uniunii
Europene sau în cazul în care aceste operaţiuni sunt în legătură directă cu
bunuri care vor fi exportate, precum şi în cazul operaţiunilor efectuate de
intermediari care acţionează în numele şi în contul altei persoane, atunci când
aceştia intervin în derularea unor astfel de operaţiuni;
- baza de impozitare pentru livrările/prestările
efectuate, pentru care furnizorii/prestatorii aplică măsurile de simplificare
prevăzute la art. 160 din Codul fiscal.
Rândul 12 - se înscriu informaţiile preluate din
jurnalul de vânzări*), privind baza de impozitare pentru livrările de bunuri
scutite fără drept de deducere, prevăzute la art. 141 din Codul fiscal.
Rândul 13 - se evidenţiază sumele rezultate din
corectarea informaţiilor de la rd. 6, 7, 8, 9 şi 10 din deconturile anterioare,
precum şi orice alte sume rezultate din regularizările prevăzute de legislaţia
în vigoare datorate unor evenimente care determină modificarea datelor
declarate iniţial, precum: acordarea de reduceri de preţ, modificarea preţului
de vânzare, nedeclararea din eroare a operaţiunii în perioada în care intervine
exigibilitatea etc.
Secţiunea „Taxa pe valoarea adăugată
deductibilă"
Rândul 15 - se înscriu aceleaşi informaţii declarate la
rd. 4.
Rândul 16 - se înscriu aceleaşi informaţii declarate la
rd. 5.
Rândul 17 - se înscriu aceleaşi
informaţii declarate la rd. 6.
Rândul 18 - se înscriu informaţiile din jurnalul de
cumpărări*), privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată
deductibilă aferentă achiziţiilor din ţară de bunuri şi servicii taxabile cu
cota de 19%, precum şi baza de impozitare şi taxa aferentă importurilor care nu
se încadrează în prevederile art. 157 alin. (4) şi (5) din Codul fiscal, pentru
care exigibilitatea intervine în perioada de raportare.
Rândul 19 - se înscriu informaţiile din jurnalul de
cumpărări*), privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată
deductibilă aferentă achiziţiilor din ţară de bunuri şi servicii taxabile cu
cota de 9%, precum şi taxa aferentă importurilor care nu se încadrează în
prevederile art. 157 alin. (4) şi (5) din Codul fiscal, pentru care
exigibilitatea intervine în perioada de raportare.
Rândul 20 - se înscriu informaţiile din jurnalul de
cumpărări*), privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată deductibilă aferentă
achiziţiilor din ţară de bunuri taxabile cu cota de 5%.
Rândul 21 - se înscriu informaţiile din jurnalul de
cumpărări*), privind:
- contravaloarea achiziţiilor de bunuri şi servicii a
căror livrare/prestare a fost scutită de taxă, neimpozabilă sau supusă unui
regim special de taxă;
- contravaloarea achiziţiilor intracomunitare scutite
de taxă sau neimpozabile în România;
- contravaloarea importurilor scutite de taxa pe
valoarea adăugată.
Nu este obligatorie înscrierea în decont a sumelor care
nu sunt incluse în baza impozabilă.
Rândul 23 - se înscrie taxa pe valoarea adăugată
efectiv dedusă pentru achiziţiile prevăzute la rd. 15-20:
- conform art. 145 din Codul fiscal, în cazul
persoanelor care au drept de deducere integral;
- conform art. 147 din Codul fiscal, în cazul persoanelor impozabile cu regim mixt, respectiv taxa preluată din
coloanele jurnalului pentru cumpărări*), în funcţie de destinaţia achiziţiilor:
taxa aferentă achiziţiilor destinate realizării de operaţiuni pentru care taxa
se deduce integral, taxa aferentă achiziţiilor destinate realizării de
operaţiuni pentru care taxa se deduce pe bază de pro rata, iar taxa aferentă
achiziţiilor destinate realizării operaţiunilor care nu dau drept de deducere
nu se preia în acest rând. Totalul de la rd. 23 poate fi mai mic sau egal cu totalul de la rd. 15-20.
Rândul 24 - se înscriu sumele reprezentând taxa pe
valoarea adăugată efectiv restituită, în baza art. 143 alin. (1) lit. b) din
Codul fiscal, cumpărătorilor persoane fizice care nu sunt stabilite în
Comunitatea Europeană, de către persoanele impozabile autorizate în acest sens,
inclusiv comisionul perceput pentru activitatea de restituire a taxei.
Rândul 25 - se evidenţiază sumele rezultate din
corectarea informaţiilor, precum şi orice alte sume rezultate din regularizări
prevăzute de legislaţia în vigoare datorate unor evenimente care determină
modificarea datelor declarate iniţial, precum: reducerile de preţ acordate de
furnizori/prestatori, modificarea preţului, nedeclararea operaţiunii în
perioada în care intervine exigibilitatea, pentru informaţiile de la rd. 17,
18, 19, 20 din deconturile anterioare de taxă depuse la organele fiscale.
Rândul 26 - se înscriu diferenţele de taxă pe valoarea
adăugată rezultate ca urmare a ajustării anuale pe bază de pro rata definitivă,
prevăzute la art. 147 din Codul fiscal, precum şi diferenţele de taxă pe
valoarea adăugată rezultate ca urmare a ajustării taxei deductibile pentru
bunurile de capital prevăzute la art. 149 şi la art. 161 din Codul fiscal, cu
semnul plus sau minus, după caz.
Secţiunea „Regularizări conform art. 1473 din Codul fiscal"
Rândul 30 - se preia suma prevăzută la rd. 34 din
decontul perioadei precedente celei de raportare, din care se scad sumele achitate până la data depunerii
decontului. Pentru primul decont de taxă pe valoarea adăugată, depus după
publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentelor instrucţiuni, se preia suma prevăzută la rd. 32 din
decontul perioadei precedente, din care se scad sumele achitate.
Rândul 32 - se preia suma prevăzută la rd. 35 din
decontul perioadei precedente celei de raportare, pentru care nu s-a solicitat
rambursarea, prin bifarea casetei corespunzătoare din decontul anterior. Pentru
primul decont de taxă pe valoarea adăugată, depus după publicarea în Monitorul
Oficial al României, Partea I, a prezentelor instrucţiuni, se preia suma prevăzută la rd. 33 din
decontul perioadei precedente, pentru care nu s-a solicitat rambursarea.
Câmpul „Nr. de evidenţă a plăţii" nu se
completează, în condiţiile prevăzute de Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.235/2006 privind suspendarea şi
modificarea unor ordine ale ministrului finanţelor publice în domeniul
administrării fiscale, cu modificările ulterioare, şi de Ordinul ministrului
economiei şi finanţelor nr. 3.660/2008 pentru prorogarea termenului prevăzut de
Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.235/2006 privind suspendarea şi
modificarea unor ordine ale ministrului finanţelor publice în domeniul
activităţii fiscale.
Nu se admit întocmirea şi depunerea de deconturi rectificative pentru corectarea datelor din deconturile
anterioare.
In ce priveşte achiziţiile intracomunitare de bunuri,
pe lângă legislaţia naţională, organele fiscale şi contribuabilii vor ţine cont
de art. 21 din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.777/2005 de stabilire a
măsurilor de punere în aplicare a Directivei 77/388/CEE privind sistemul comun
de taxă pe valoarea adăugată.
*) Prin jurnale de vânzări şi jurnale de cumpărări se înţelege orice jurnale, registre,
evidenţe sau alte documente similare pe care persoanele impozabile au obligaţia
să le întocmească în conformitate cu prevederile art. 156 din Codul fiscal şi
ale pct. 79 din normele metodologice de aplicare a titlului VI „Taxa pe valoarea adăugată" din
Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, cu modificările
şi completările ulterioare. Prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor
se propun modele de jurnale de vânzări şi cumpărări, utilizarea acestor modele
de către persoanele impozabile fiind opţională.
**) Pentru a evita orice
neconcordanţă între livrările intracomunitare de bunuri, scutite de TVA, care
se includ în decontul de TVA şi în declaraţia recapitulativă pentru astfel de
livrări în statul membru de origine, şi achiziţiile intracomunitare evidenţiate
în decontul de TVA şi în declaraţia recapitulativă pentru achiziţii
intracomunitare, în statul membru de destinaţie, momentul exigibilităţii taxei
pentru achiziţiile intracomunitare intervine:
- în a 15-a zi alunii următoare celei în care a avut
loc faptul generator, respectiv livrarea;
- la data emiterii facturii pentru livrarea respectivă
către persoana care cumpără bunurile, inclusiv în cazul facturilor pentru
încasarea de avansuri parţiale, dacă factura este emisă înainte de data de 15 a
lunii următoare lunii în care a intervenit faptul
generator, respectiv livrarea.
ANEXA Nr. 3
CARACTERISTICILE DE TIPĂRIRE,
modul de difuzare, de utilizare şi de păstrare ale
formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată"
Denumirea formularului: Decont de taxă pe valoarea
adăugată
Cod MEF: 14.13.01.02
Format: A4/t1
Caracteristicile de tipărire: se utilizează echipament
informatic pentru completare şi editare, cu ajutorul programului de asistenţă
pus la dispoziţie gratuit de unităţile fiscale teritoriale.
Se difuzează gratuit.
Se utilizează la declararea operaţiunilor din sfera
TVA.
Se întocmeşte de persoanele impozabile înregistrate în
scopuri de TVA.
Circulă: - în format electronic, la organul fiscal în a
cărui rază teritorială plătitorul de taxă pe valoarea adăugată îşi are
domiciliul fiscal;
- în format hârtie, în două exemplare listate, semnate
şi ştampilate, potrivit legii, din care:
- un exemplar la contribuabil;
- un exemplar la organul fiscal.
Se păstrează:
- formatul electronic, în arhiva de documente electronice;
- formatul hârtie, la dosarul fiscal al
contribuabilului.