ORDIN Nr. 77
din 21 ianuarie 2010
pentru aprobarea modelului
si continutului formularului (300) „Decont de taxa pe valoarea adaugata"
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 67 din 29 ianuarie 2010
In temeiul art. 12 alin. (3) din Hotărârea
Guvernului nr. 109/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările
şi completările ulterioare,
în temeiul art. 1562 din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi al art. 228 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă modelul şi
conţinutul formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea
adăugată", cod MFP: 14.13.01.02, prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 2. - Formularul prevăzut la art. 1 se
completează şi se depune conform instrucţiunilor de completare
prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 3. - Caracteristicile de tipărire, modul de
difuzare, de utilizare şi păstrare ale formularului prevăzut la
art. 1 sunt stabilite în anexa nr. 3.
Art. 4. -Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 5. - Decontul de taxă pe valoarea
adăugată prevăzut la art. 1 se utilizează începând cu
declararea obligaţiilor fiscale aferente lunii ianuarie 2010.
Art. 6. - Referirile la Codul fiscal din cuprinsul
prezentului ordin reprezintă trimiteri la titlul VI „Taxa pe valoarea
adăugată" din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, iar referirile la
Normele metodologice reprezintă trimiteri la Normele metodologice de
aplicare a titlului VI „Taxa pe valoarea adăugată" din Codul
fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea
Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 7. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 8. - La data intrării în vigoare a
prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1.746/2008 pentru aprobarea
modelului şi conţinutului formularului (300) „Decont de taxă pe
valoarea adăugată", publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 864 din 22 decembrie 2008, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 9. - Direcţia generală proceduri pentru
administrarea veniturilor, Direcţia generală de reglementare a
colectării creanţelor bugetare, Direcţia generală de
tehnologia informaţiei, Direcţia generală de administrare a
marilor contribuabili, precum şi direcţiile generale ale
finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti din
cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală vor lua
măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Preşedintele Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală,
Sorin Blejnar
ANEXA Nr. 1*)
300
|
DECONT
DE TAXĂ PE VALOAREA
ADĂUGATĂ
|
|
Perioada de raportare (luna/trimestru/semestru/an)
Anul................
DATE DE IDENTIFICARE A PERSOANEI IMPOZABILE
Cod de identificare fiscală
|
RO
|
|
Denumire
|
|
Domiciliu fiscal
Judeţ
|
|
Localitate
|
|
|
|
Sector
|
Strada
|
|
|
Cod poştal
|
|
Număr
|
|
Bloc
|
|
Scara
|
|
Etaj
|
|
Ap
|
Telefon
|
|
Fax
|
|
Email
|
|
Cont bancar
PRO RATA DE DEDUCERE %|__|__|__|__|
TAXA PE VALOAREA ADĂUGATA
COLECTATA -lei-
|
Denumire
indicatori
Valoare TVA
|
COMERŢ INTRACOMUNITAR SI IN AFARA UE
|
1
|
Livrări intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143
alin.(2) lit.a) şi d) din Codul fiscal
|
|
|
2
|
Regularizări livrări intracomunitare scutite conform
art. 143 alin.(2) lit.a) şi d) din Codul fiscal
|
|
|
3
|
Livrări de bunuri sau prestări de servicii pentru care
locul livrării/locul prestării este în afara României (în UE sau în
afara UE), precum şi livrări intracom uni tare de bunuri, scutite
conform art. 143 alin.(2) lit.b) şi c) din Codul fiscal, din care:
|
|
|
3.1
|
Prestări de servicii intracom unitare care nu
beneficiază de scutire în statul membru în care taxa este datorată
|
|
|
4
|
Regularizări privind prestările de servicii intracom
unitare care nu beneficiază de scutire în statul membru în care taxa
este datorată
|
|
|
5
|
Achiziţii intracomunitare de bunuri pentru care
cumpărătorul este obligai la plata TVA (taxare inversă), din
care:
|
|
|
5.1
|
Achizitii intracomunitare pentru care cumpărătorul este
obligat la plata TVA (taxare inversă), iar furnizorul este înregistrat în
scopuri de TVA în statul membru din care a avut loc livrarea intracom
unitară
|
|
|
6
|
Regularizări privind achiziţiile intracomunitare de
bunuri pentru care cumpărătorul este obligat la plata TVA (taxare
inversă)
|
|
|
7
|
Achiziţii de bunuri, altele decât cele de la rd.5 şi 6,
şi achiziţii de servicii pentru care beneficiarul din România este
obligat la plata TVA (taxare inversă), din care:
|
|
|
7.1
|
Achiziţii de servicii intracomunitare pentru care
beneficiarul este obligat la plata TVA (taxare inversă), din care:
|
|
|
7.1.1
|
Achiziţii de servicii intracomunitare pentru care
beneficiarul este obligat la plata TVA (taxare inversă), iar
prestatorul este înregistrat în scopuri de TVA în statul membru din care
efectuează prestarea de servicii
|
|
|
8
|
Regularizări privind achiziţiile de servicii
intracomunitare pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA (taxare
inversă)
|
|
|
LIVRĂRI DE BUNURI/PRESTĂRI DE SERVICII IN INTERIORUL
ŢARII ŞI EXPORTURI
|
9
|
Livrări de bunuri şi prestări de servicii,
taxabile cu cota 19%
|
|
|
10
|
Livrări de bunuri şi prestări de servicii,
taxabile cu cota 9%
|
|
|
11
|
Livrări de bunuri taxabile cu cota 5%
|
|
|
12
|
Achiziţii de bunuri şi servicii supuse măsurilor
de simplificare pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA (taxare
inversă)
|
|
|
13
|
Livrări de bunuri şi prestări de servicii scutite
cu drept de deducere.
|
|
|
*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
|
altele decât cele de la rd. 1-3, şi operaţiuni
supuse măsurilor de simplificare
|
|
|
14
|
Livrări de bunuri şi prestări de servicii scutite
fără drept de deducere
|
|
|
15
|
Regularizări taxă colectată
|
|
|
16
|
TOTAL TAXĂ COLECTATĂ (sumă
de la rd. I până la rd. 15, cu excepţia celor de la rd. 3.1, 5.1.
7.1 şi 7.1.1)
|
|
|
TAXA PE VALOAREA ADĂUGATĂ
DEDUCTIBILĂ - lei -
|
Denumire
indicatori
Valoare TVA
|
ACHIZIŢII INTRACOMUNITARE DE BUNURI ŞI ALTE
ACHIZIŢII DE BUNURI ŞI SERVICII IMPOZABILE ÎN ROMÂNIA
|
17
|
Achiziţii intracomunitare de bunuri pentru care cum
părătorul este obligat la plata TVA (taxare inversă), din
care:
|
|
|
17.1
|
Achiziţii intracomunitare pentru care
cumpărătorul este obligat la plata TVA (taxare inversă), iar
furnizorul este înregistrat în scopuri de TVA în statul membru din care a
avut loc livrarea
|
|
|
18
|
Regularizări privind achiziţiile intracomunitare
bunuri pentru care cumpărătorul este obligat la plata TVA (taxare
inversă)
|
|
|
19
|
Achiziţii de bunuri, altele decât cele de la rd.17 şi
18, şi achiziţii de servicii pentru care beneficiarul din România
este obligat la plata TVA (taxare inversă), din care:
|
|
|
19.1
|
Achiziţii de servicii intracomunitare pentru care
beneficiarul este obligai la plata TVA (taxare inversă), din care:
|
|
|
19.1.1
|
Achiziţii de servicii intracomunitare pentru care
beneficiarul este obligat la plata TVA (taxare inversa), iar prestatorul
este înregistrat în scopuri de TVA în statul membru din care efectuează
prestarea de servicii
|
|
|
20
|
Regularizări privind achiziţii de servicii
intracomunitare pentru care beneficiarul din România este obligat la plata
TVA (taxare inversă)
|
|
|
ACHIZIŢII DE BUNURI/SERVICII IN INTERIORUL ŢARII
Şl IMPORTURI, ACHIZIŢII INTRACOMUNITARE SCUTITE SAU NEIMPOZABILE
|
21
|
Achiziţii de bunuri şi servicii taxabile cu cota de 19%
|
|
|
22
|
Achiziţii de bunuri şi servicii taxabile cu cota de 9%
|
|
|
23
|
Achiziţii de bunuri taxabile cu cota de 5%
|
|
|
24
|
Achiziţii de bunuri şi servicii scutite de taxă
sau neimpozabile, din
care :
|
|
|
24.1
|
Achiziţii de servicii intracomunitare scutite de taxă
|
|
|
25
|
TOTAL TAXĂ DEDUCTIBILĂ (
sumă de la rd. 17 până lard.23,cu excepţia celor de la rd.
17.1. 19.1 şi 19.1.1)
|
|
|
26
|
SUB-TOTAL TAXA DEDUSA CONFORM ART. 145 ŞI ART. 145 SAU ART.
147 ŞI ART. 1451
|
|
|
27
|
TVA efectiv restituită cumpărătorilor
străini, inclusiv comisionul unităţilor autorizate
|
|
|
28
|
Regularizări taxă dedusă
|
|
|
29
|
Ajustări conform pro-rata / ajustări pentru bunurile de
capital
|
|
|
30
|
TOTAL TAXA DEDUSA (rd.26+rd.27+rd.28+rd.29)
|
|
|
REGULARIZĂRI CONFORM ART. 1473 DIN CODUL
FISCAL - lei -
|
Denumire
indicatori
TVA
|
31
|
Suma negativa a TVA în perioada de raportare (rd. 30-rd. 16)
|
|
32
|
Taxa de plată în perioada de raportare (rd. 16-rd.30)
|
|
33
|
Soldul TVA de plată din decontul perioadei fiscale
precedente (rd.37 din decontul perioadei fiscale precedente) neachitate
până la data depunerii decontului de TVA
|
|
34
|
TVA de plată cumulat (rd. 32+rd. 33)
|
|
35
|
Soldul sumei negative a TVA reportate din perioada
precedentă pentru care nu s-a solicitat rambursare (rd.38 din decontul
perioadei fiscale precedente)
|
|
36
|
Suma negativă a TVA cumulate (rd. 3 1 +rd. 35)
|
|
37
|
Sold TVA de plată la sfârşitul perioadei de raportare
(rd. 34-rd. 36)
|
|
38
|
Soldul sumei negative de TVA la sfârşitul perioadei de
raportare (rd. 36-rd. 34)
|
|
Cod CAEN al activităţii preponderente efectiv
desfăşurate în perioada de raportare : |________________________|
Solicitaţi rambursarea soldului sumei negative de
TVA ? Da |__| Nu|__|
FACTURI EMISE DUPĂ INSPECŢIA FISCALA, conform art. 159
alin. (3) din Codul fiscal
|
- lei -
Număr total facturi emise
|
Total bază de impozitare
|
Total TVA aferentă
|
|
|
|
Nr. de evidenţă a plaţii:
|_________________|
Prezenta declaraţie constituie titlu de
creanţă şi produce efectele juridice ale
înştiinţării de plată de la data depunerii acesteia, în
condiţiile legii.
Sub sancţiunile aplicate faptei de fals în acte
publice, declar că datele din această declaraţie sunt corecte
şi complete.
Semnătura şi ştampila
|____________________|
Loc rezervat organului fiscal
Număr de înregistrare
|
|
Data înregistrării
|
|
Nr.de înregistrare ca operator de date cu caracter
personal 759
CodMFP: 14.13.01.02
ANEXA Nr. 2
INSTRUCŢIUNI
pentru completarea formularului (300) „Decont de
taxă pe valoarea adăugată"
Formularul (300) „Decont de taxă pe valoarea
adăugată" se completează de persoanele impozabile
înregistrate în scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal.
Persoanele impozabile care conduc evidenţa
contabilă, potrivit legii, pentru operaţiunile realizate pe bază
de contract de asociere în participaţiune declară inclusiv datele
şi informaţiile privind taxa pe valoarea adăugată rezultate
din astfel de operaţiuni.
Formularul (300) „Decont de taxă pe valoarea
adăugată" se depune la organul fiscal competent, la
următoarele termene:
a) lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii
următoare celei pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile
pentru care perioada fiscală este luna calendaristică, potrivit
prevederilor art. 1561 din Codul fiscal;
b) trimestrial, până la data de 25 inclusiv a
primei luni din trimestrul următor celui pentru care se depune decontul,
de persoanele impozabile pentru care perioada fiscală este trimestrul
calendaristic, potrivit prevederilor art. 1561 din Codul fiscal;
c) semestrial, până la data de 25 inclusiv a
primei luni din semestrul următor celui pentru care se depune decontul, de
persoanele impozabile pentru care organul fiscal competent a aprobat ca
perioadă fiscală semestrul calendaristic, potrivit prevederilor art.
1561 alin. (7) din Codul fiscal şi ale pct. 80 alin. (2) din
Normele metodologice;
d) anual, până la data de 25 ianuarie inclusiv a
anului următor celui pentru care se depune decontul, de persoanele
impozabile prevăzute la pct. 80 alin. (4) din Normele metodologice şi
de persoanele impozabile pentru care organul fiscal competent a aprobat ca
perioadă fiscală anul calendaristic, potrivit prevederilor art. 156
alin. (7) din Codul fiscal şi ale pct. 80 alin. (2) din Normele
metodologice;
e) până la data de 25 a celei de-a treia luni a
trimestrului calendaristic, pentru primele două luni ale aceluiaşi
trimestru calendaristic, de persoanele impozabile care utilizează trimestrul
ca perioadă fiscală şi care efectuează o achiziţie
intracomunitară taxabilă în România, dacă exigibilitatea taxei
aferente achiziţiei intracomunitare intervine în a doua lună a
respectivului trimestru. Decontul se va depune pentru luna a doua a trimestrului,
dar va cuprinde şi operaţiunile realizate în prima lună a
acestuia. In situaţia în care exigibilitatea taxei aferente
achiziţiei intracomunitare intervine în prima sau în a treia lună a
trimestrului calendaristic, sunt aplicabile în mod corespunzător
dispoziţiile lit. a) din prezentul paragraf.
Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA
conform art. 153 din Codul fiscal au obligaţia prezentării
formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată",
cu codificarea informaţiei prin cod de bare. Sunt exceptaţi de la
această prevedere:
a) contribuabilii mari, pentru deconturile care se
depun prin intermediul Sistemului electronic naţional, conform legii;
b) contribuabilii care depun declaraţiile fiscale
prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, pe site-ul
Ministerului Finanţelor Publice, portalul Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală.
Formularele se depun în format hârtie, semnat şi
ştampilat conform legii, la organul fiscal competent. Formularul se
editează în două exemplare:
- un exemplar se depune la organul fiscal competent;
- un exemplar se păstrează de către
plătitor.
Formatul hârtie se obţine prin utilizarea
programului de asistenţă (DECLMF), elaborat de Agenţia
Naţională de Administrare Fiscală. Programul de
asistenţă este pus la dispoziţia contribuabililor gratuit de
unităţile fiscale sau poate fi descărcat de pe site-ul
Ministerului Finanţelor Publice, portalul Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală.
ATENTIE! Nu se înscriu în decont:
- taxa pe valoarea adăugată din facturile de
executare silită, de către persoanele abilitate prin lege să
efectueze vânzarea bunurilor supuse executării silite;
- diferenţele de taxă pe valoarea
adăugată de plată constatate de organele de inspecţie
fiscală, pentru care nu este reglementată includerea în decont;
- documentele neevidenţiate în jurnalele pentru
cumpărări sau vânzări, constatate de organele de inspecţie
fiscală;
- taxa pe valoarea adăugată pentru care se
află în derulare o înlesnire la plată.
Completarea formularului se face astfel:
Perioada de raportare
„Perioada de raportare" poate fi luna
calendaristică, trimestrul calendaristic, semestrul calendaristic sau anul
calendaristic, în condiţiile art. 1561 din Codul fiscal şi
ale pct. 80 alin. (2) şi (4) din Normele metodologice.
Se înscrie cu cifre arabe numărul perioadei de
raportare (de exemplu: 01 pentru ianuarie, 03 pentru trimestrul I, 06 pentru
semestrul I, 12 pentru an).
Anul pentru care se completează declaraţia se
înscrie cu cifre arabe, cu 4 caractere (de exemplu, 2010).
Secţiunea „Date de identificare a persoanei
impozabile"
Caseta „Cod de identificare fiscală" se
completează astfel:
- contribuabilii persoane juridice, cu excepţia
comercianţilor, asociaţiile sau alte entităţi
fără personalitate juridică înscriu codul de înregistrare
fiscală;
- comercianţii, inclusiv sucursalele
comercianţilor care au sediul principal al comerţului în
străinătate, înscriu codul unic de înregistrare;
- contribuabilii persoane fizice care
desfăşoară activităţi economice în mod independent sau
exercită profesii libere înscriu codul de înregistrare fiscală;
- contribuabilii persoane fizice, cu excepţia
persoanelor fizice care desfăşoară activităţi
economice în mod independent sau care exercită profesii libere, înscriu
codul de înregistrare în scopuri de TVA, atribuit conform art. 153 din Codul
fiscal;
- contribuabilii persoane impozabile care nu sunt
stabilite în România, conform art. 1251 alin. (2) din Codul fiscal,
şi sunt înregistrate în scopuri de taxă pe valoarea
adăugată în România, potrivit art. 153 din acelaşi act normativ,
înscriu codul de înregistrare în scopuri de TVA.
Reprezentantul fiscal desemnat de o persoană
impozabilă stabilită în străinătate înscrie codul de
înregistrare în scopuri de TVA atribuit persoanei impozabile străine, care
este diferit de codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit pentru
activitatea proprie a reprezentantului.
Inscrierea cifrelor în casetă se face cu aliniere
la dreapta.
Caseta „Denumire" se completează cu denumirea
persoanei juridice, a asociaţiei sau a entităţii fără
personalitate juridică ori cu numele şi prenumele persoanei fizice,
după caz.
In cazul persoanelor impozabile stabilite în
străinătate care şi-au desemnat reprezentant fiscal, în caseta
„Denumire" se înscriu informaţiile de identificare înscrise pe
certificatul de înregistrare fiscală a reprezentării (denumirea
persoanei impozabile stabilite în străinătate, reprezentată
fiscal prin reprezentantul fiscal desemnat în condiţiile legii).
Caseta „Domiciliu fiscal" se completează cu
datele privind adresa domiciliului fiscal al contribuabilului.
In cazul persoanelor impozabile stabilite în
străinătate, înregistrate direct în scopuri de TVA în România, se
înscrie adresa din România la care pot fi examinate evidenţele şi
documentele ce trebuie păstrate, în conformitate cu prevederile pct. 66
alin. (7) lit. a) din Normele metodologice.
In cazul persoanelor impozabile stabilite în
străinătate, care şi-au desemnat reprezentant fiscal, în caseta
„Domiciliu fiscal" se înscrie domiciliul fiscal al reprezentantului
fiscal.
In cazul persoanelor impozabile care au sediul
activităţii economice în afara României şi sunt stabilite în
România prin unul sau mai multe sedii fixe fără personalitate
juridică, conform art. 1251 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal,
în caseta „Domiciliu fiscal" se înscrie domiciliul fiscal al sediului fix
desemnat să depună decontul de taxă şi să fie
responsabil pentru toate obligaţiile în scopuri de TVA, conform pct. 66
alin. (5) din Normele metodologice.
In rubrica „Pro rata de deducere" se
înscrie pro rata determinată potrivit art. 147 din Codul fiscal.
Secţiunea „Taxa pe valoarea adăugată
colectată"
Rândul 1 - se înscriu informaţiile preluate din
jurnalul de vânzări*), privind baza de impozitare pentru livrările
intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. a) şi
d) din Codul fiscal, şi pentru livrările intracomunitare de bunuri cu
cod T, efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare de
cumpărătorul revânzător, prevăzute la art. 1321
alin. (5) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei intervine în
perioada de raportare**), inclusiv sumele din facturile pentru încasări de
avansuri parţiale pentru livrările intracomunitare de bunuri scutite.
Se înscriu, de asemenea, ajustările bazei de impozitare prevăzute la
art. 138 din Codul fiscal, atunci când acestea au loc ulterior, într-o
altă perioadă decât cea în care a intervenit exigibilitatea pentru
livrările intracomunitare respective.
Rândul 2 - se înscriu regularizările ulterioare
datorate unor evenimente care determină modificarea datelor declarate la
rd. 1 din decont în altă perioadă, precum: modificarea preţului
generată de alte situaţii decât cele prevăzute la art. 138 din
Codul fiscal, nededararea din eroare a livrării intracomunitare în perioada
în care intervine exigibilitatea etc.
Rândul 3 - se înscriu informaţiile preluate din
jurnalul de vânzări*), privind baza de impozitare pentru livrările de
bunuri/prestările de servicii care nu sunt impozabile în România pentru
că nu au locul livrării/prestării stabilit, conform art. 132
şi 133 din Codul fiscal, în România, precum şi pentru livrările
intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b) şi
c) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de
raportare**), inclusiv sumele din facturile pentru încasări de avansuri
parţiale pentru livrările intracomunitare de bunuri, scutite. De
asemenea, se înscriu orice regularizări ulterioare, cu excepţia celor
referitoare la serviciile intracomunitare care se înscriu la rândurile 4
şi 8.
Rândul 3.1 - se înscriu informaţiile preluate din
jurnalul de vânzări*), privind baza de impozitare pentru serviciile pentru
care se aplică prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, altele
decât cele scutite de TVA în statul membru în care acestea sunt impozabile,
prestate către persoane impozabile nestabilite în România, dar stabilite
în Comunitate, pentru care exigibilitatea intervine în perioada de raportare.
Rândul 4 - se înscriu regularizările ulterioare
datorate unor evenimente care determină modificarea datelor declarate la
rd. 3.1 din decont în altă perioadă, precum: modificarea
preţului generată de alte situaţii decât cele prevăzute la
art. 138 din Codul fiscal, nedeclararea din eroare a operaţiunilor
respective în perioada în care intervine exigibilitatea etc.
Rândul 5 - se înscriu informaţiile preluate din
jurnalul de cumpărări*), privind baza de impozitare pentru
achiziţiile intracomunitare de bunuri taxabile în România, precum şi
baza de impozitare pentru achiziţiile de bunuri efectuate de către
beneficiarul unei livrări ulterioare efectuate în cadrul unei
operaţiuni triunghiulare, pentru care acesta este obligat la plata taxei
conform art. 150 alin. (4) din Codul fiscal, şi taxa pe valoarea
adăugată aferentă, pentru care exigibilitatea taxei intervine în
perioada de raportare**), inclusiv sumele din facturile primite pentru
plăţi de avansuri parţiale pentru achiziţii intracomunitare
de bunuri. Se înscriu, de asemenea, ajustările bazei de impozitare
prevăzute la art. 138 din Codul fiscal, atunci când acestea au loc
ulterior, într-o altă perioadă decât cea în care a intervenit
exigibilitatea pentru achiziţiile intracomunitare respective.
Rândul 6 - se înscriu achiziţiile intracomunitare
de bunuri a căror exigibilitate a intervenit în altă perioadă,
dar respectiva achiziţie nu a fost declarată, regularizările
privind achiziţiile intracomunitare declarate în perioade anterioare
şi datorate unor evenimente care determină modificarea datelor
declarate iniţial, precum:
- modificarea preţului bunurilor care au fost
declarate ca achiziţie intracomunitară pe bază de
autofactură, în condiţiile legii, ulterior factura primită de la
furnizor având un preţ mai mare sau mai mic;
- declararea achiziţiei intracomunitare pe
bază de autofactură, în condiţiile legii, într-o perioadă
ulterioară, la primirea facturii de la furnizor, constatându-se că
exigibilitatea achiziţiei intracomunitare intervenea într-o perioadă
anterioară;
- modificarea bazei impozabile a achiziţiei
intracomunitare şi a taxei aferente ca urmare a modificării cursului
valutar de referinţă aplicabil, datorată unor neconcordanţe
între data primirii facturii de la furnizor şi data declarării
achiziţiei intracomunitare;
- orice alte evenimente de natură să
modifice datele declarate iniţial, cu excepţia ajustărilor bazei
de impozitare prevăzute la art. 138 din Codul fiscal, atunci când acestea
au loc ulterior, într-o altă perioadă decât cea în care a intervenit
exigibilitatea pentru achiziţiile intracomunitare respective.
Rândul 7 - se înscriu informaţiile preluate din
jurnalul de cumpărări*), privind baza de impozitare şi taxa pe
valoarea adăugată pentru achiziţiile de bunuri şi servicii
pentru care beneficiarul din România este persoană obligată la plata
TVA conform art. 150 alin. (2)-(6) şi pentru importurile de bunuri
cărora le sunt aplicabile prevederile art. 157 alin. (4) şi (5) din
Codul fiscal, a căror exigibilitate intervine în perioada de raportare. De
asemenea, se înscriu orice regularizări ulterioare, cu excepţia celor
referitoare la serviciile intracomunitare care se înscriu la rândurile 4
şi 8.
Rândul 7.1 - se înscriu informaţiile preluate din
jurnalul de cumpărări*), privind baza de impozitare şi taxa pe
valoarea adăugată pentru achiziţiile de servicii intracomunitare
pentru care beneficiarul din România este persoană obligată la plata
TVA conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal.
Rândul 7.1.1 - se înscriu informaţiile preluate
din jurnalul de cumpărări*), privind baza de impozitare şi taxa
pe valoarea adăugată pentru achiziţiile de servicii
intracomunitare pentru care beneficiarul din România este persoană
obligată la plata TVA conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal, iar
prestatorul este înregistrat în scopuri de TVA în statul membru din care efectuează
prestarea de servicii.
Rândul 8 - se înscriu regularizările ulterioare
datorate unor evenimente care determină modificarea datelor declarate la
rd. 7.1 din decont în altă perioadă, precum: modificarea
preţului generată de alte situaţii decât cele prevăzute la
art. 138 din Codul fiscal, nedeclararea din eroare a operaţiunilor
respective în perioada în care intervine exigibilitatea etc.
Rândul 9 - se înscriu informaţiile preluate din
jurnalul de vânzări*), pentru operaţiuni a căror exigibilitate
intervine în perioada de raportare, privind:
- baza de impozitare şi taxa pe valoarea
adăugată colectată pentru livrările de
bunuri/prestările de servicii taxabile cu cota de 19%, inclusiv pentru
livrările de bunuri şi prestările de servicii asimilate;
- baza de impozitare şi taxa pe valoarea
adăugată colectată pentru operaţiunile supuse regimurilor
speciale de taxă pe valoarea adăugată determinate pe baza
situaţiilor de calcul întocmite în acest scop.
Rândul 10 - se înscriu informaţiile preluate din
jurnalul de vânzări*), pentru operaţiuni a căror exigibilitate
intervine în perioada de raportare, privind baza de impozitare şi taxa pe
valoarea adăugată colectată pentru livrările de
bunuri/prestările de servicii taxabile cu cota de 9%, inclusiv pentru livrările
de bunuri şi prestările de servicii asimilate.
Rândul 11 - se înscriu informaţiile preluate din
jurnalul de vânzări*), pentru operaţiuni a căror exigibilitate
intervine în perioada de raportare, privind baza de impozitare şi taxa pe
valoarea adăugată colectată pentru livrările de bunuri
taxabile cu cota de 5%.
Rândul 12 - se înscriu informaţiile preluate din
jurnalul de cumpărări*), privind baza de impozitare şi taxa
colectată pentru achiziţiile de bunuri şi de servicii, a
căror exigibilitate intervine în perioada de raportare, de către
beneficiarii care aplică măsurile de simplificare prevăzute la
art. 160 din Codul fiscal.
Rândul 13 - se înscriu informaţiile preluate din
jurnalul de vânzări*), pentru operaţiuni a căror exigibilitate
intervine în perioada de raportare sau în perioade fiscale anterioare, privind:
- baza de impozitare pentru livrările de
bunuri/prestările de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute
la art. 143 alin. (1), art. 144 şi 1441 din Codul fiscal;
- baza de impozitare pentru operaţiuni scutite de
taxă, conform art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 1-5 şi lit. b) din
Codul fiscal, în cazul în care cumpărătorul sau clientul este
stabilit în afara Uniunii Europene sau în cazul în care aceste operaţiuni
sunt în legătură directă cu bunuri care vor fi exportate, precum
şi în cazul operaţiunilor efectuate de intermediari care
acţionează în numele şi în contul altei persoane, atunci când
aceştia intervin în derularea unor astfel de operaţiuni;
- baza de impozitare pentru livrările/prestările
efectuate, pentru care furnizorii/prestatorii aplică măsurile de
simplificare prevăzute la art. 160 din Codul fiscal.
Rândul 14 - se înscriu informaţiile preluate din
jurnalul de vânzări*), privind baza de impozitare pentru livrările de
bunuri scutite fără drept de deducere, prevăzute la art. 141 din
Codul fiscal.
Rândul 15 - se evidenţiază sumele rezultate
din corectarea informaţiilor de la rd. 9, 10, 11 şi 12 din
deconturile anterioare, precum şi orice alte sume rezultate din
regularizările prevăzute de legislaţia în vigoare datorate unor
evenimente care determină modificarea datelor declarate iniţial,
precum: acordarea de reduceri de preţ, modificarea preţului de
vânzare, nedeclararea din eroare a operaţiunii în perioada în care
intervine exigibilitatea etc.
Secţiunea „Taxa pe valoarea adăugată
deductibilă"
Rândul 17 - se înscriu aceleaşi informaţii
declarate la rd. 5.
Rândul 18 - se înscriu aceleaşi informaţii
declarate la rd. 6.
Rândul 19 - se înscriu aceleaşi informaţii
declarate la rd. 7.
Rândul 19.1 - se înscriu aceleaşi informaţii
declarate la rd. 7.1.
Rândul 19.1.1 - se înscriu aceleaşi
informaţii declarate la rd. 7.1.1.
Rândul 20 - se înscriu aceleaşi informaţii
declarate la rd. 8.
Rândul 21 - se înscriu informaţiile din jurnalul
de cumpărări*), privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea
adăugată deductibilă aferentă achiziţiilor din
ţară de bunuri şi servicii taxabile cu cota de 19%, precum
şi baza de impozitare şi taxa aferentă importurilor care nu se
încadrează în prevederile art. 157 alin. (4) şi (5) din Codul fiscal,
pentru care exigibilitatea intervine în perioada de raportare.
Rândul 22 - se înscriu informaţiile din jurnalul
de cumpărări*), privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea
adăugată deductibilă aferentă achiziţiilor din ţară
de bunuri şi servicii taxabile cu cota de 9%, precum şi taxa
aferentă importurilor care nu se încadrează în prevederile art. 157
alin. (4) şi (5) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea intervine în
perioada de raportare.
Rândul 23 - se înscriu informaţiile din jurnalul
de cumpărări*), privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea
adăugată deductibilă aferentă achiziţiilor din
ţară de bunuri taxabile cu cota de 5%.
Rândul 24 - se înscriu informaţiile din jurnalul
de cumpărări*), privind:
- contravaloarea achiziţiilor de bunuri şi
servicii a căror livrare/prestare a fost scutită de taxă,
neimpozabilă sau supusă unui regim special de taxă;
- contravaloarea achiziţiilor de bunuri şi
servicii din alte state membre pentru care nu se datorează taxa pe
valoarea adăugată în România;
- contravaloarea achiziţiilor intracomunitare de
bunuri scutite de taxă sau neimpozabile în România;
- contravaloarea achiziţiilor de servicii
intracomunitare scutite de taxa pe valoarea adăugată;
- contravaloarea importurilor scutite de taxa pe
valoarea adăugată.
Nu este obligatorie înscrierea în decont a sumelor care
nu sunt incluse în baza impozabilă.
Rândul 24.1 - se înscriu informaţiile din jurnalul
de cumpărări*), privind achiziţiile de servicii intracomunitare
scutite de taxa pe valoarea adăugată.
Rândul 26 - se înscrie taxa pe valoarea
adăugată efectiv dedusă pentru achiziţiile prevăzute
la rd. 17-23:
- conform art. 145 şi 1451 din Codul
fiscal, în cazul persoanelor care efectuează numai operaţiuni cu
drept de deducere. Nu se preia în acest rând taxa pentru care nu se permite
exercitarea dreptului de deducere conform art. 1451 din Codul
fiscal;
- conform art. 1451 şi 147 din Codul
fiscal, în cazul persoanelor impozabile cu regim mixt, respectiv taxa
preluată din coloanele jurnalului pentru cumpărări*), în
funcţie de destinaţia achiziţiilor, astfel:
- taxa aferentă achiziţiilor destinate
realizării de operaţiuni cu drept de deducere, cu excepţia
achiziţiilor pentru care nu se permite exercitarea dreptului de deducere
conform art. 1451 din Codul fiscal;
- taxa dedusă conform pro rata pentru
achiziţiile destinate realizării atât de operaţiuni cu drept de
deducere, cât şi de operaţiuni fără drept de deducere, cu
excepţia achiziţiilor pentru care nu se permite exercitarea dreptului
de deducere conform art. 1451 din Codul fiscal;
- taxa aferentă achiziţiilor destinate
realizării operaţiunilor care nu dau drept de deducere nu se preia în
acest rând.
Totalul rd. 26 poate fi mai mic sau egal cu totalul de
la rd. 17-23, cu excepţia celor de la rd. 17.1, 19.1 şi 19.1.1.
Rândul 27 - se înscriu sumele reprezentând taxa pe
valoarea adăugată efectiv restituită, în baza art. 143 alin. (1)
lit. b) din Codul fiscal, cumpărătorilor persoane fizice care nu sunt
stabilite în Comunitatea Europeană, de către persoanele impozabile
autorizate în acest sens, inclusiv comisionul perceput pentru activitatea de
restituire a taxei.
Rândul 28 - se evidenţiază sumele rezultate
din corectarea informaţiilor, precum şi orice alte sume rezultate din
regularizări prevăzute de legislaţia în vigoare datorate unor
evenimente care determină modificarea datelor declarate iniţial,
precum: reducerile de preţ acordate de furnizori/prestatori, modificarea
preţului, nedeclararea operaţiunii în perioada în care intervine
exigibilitatea, pentru informaţiile de la rd. 21, 22, 23 din deconturile
anterioare de taxă depuse la organele fiscale.
Rândul 29 - se înscriu diferenţele de taxă pe
valoarea adăugată rezultate ca urmare a ajustării anuale pe
bază de pro rata definitivă, prevăzute la art. 147 din
Codul fiscal, diferenţele de taxă pe valoarea adăugată
rezultate ca urmare a regularizării erorilor constatate ulterior în
calculul pro rata definitivă, conform pct. 47 alin. (5) din Normele
metodologice, precum şi diferenţele de taxă pe valoarea
adăugată rezultate ca urmare a ajustării taxei deductibile
pentru bunurile de capital prevăzute la art. 149 şi 161 din Codul
fiscal, cu semnul plus sau minus, după caz.
Secţiunea „Regularizări conform art. 1473
din Codul fiscal"
Rândul 33 - se preia suma prevăzută la rd. 37
din decontul perioadei precedente celei de raportare, din care se scad sumele
achitate până la data depunerii decontului. Pentru primul decont de
taxă pe valoarea adăugată, depus după publicarea în
Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentelor instrucţiuni, se
preia suma prevăzută la rd. 34 din decontul perioadei precedente, din
care se scad sumele achitate.
Rândul 35 - se preia suma prevăzută la rd. 38
din decontul perioadei precedente celei de raportare, pentru care nu s-a
solicitat rambursarea, prin bifarea casetei corespunzătoare din decontul
anterior. Pentru primul decont de taxă pe valoarea adăugată,
depus după publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentelor
instrucţiuni, se preia suma prevăzută la rd. 35 din decontul
perioadei precedente, pentru care nu s-a solicitat rambursarea.
Secţiunea „Facturi emise după
inspecţia fiscală, conform art. 159 alin. (3) din Codul fiscal"
Se completează cu informaţiile preluate din
facturile de corecţie emise către beneficiari în urma inspecţiei
fiscale, astfel cum este prevăzut la art. 159 alin. (3) din Codul fiscal,
facturi care se evidenţiază într-o rubrică separată din
jurnalul pentru vânzări, conform pct. 811 alin. (4) din Normele
metodologice.
Câmpul „Nr. de evidenţă a
plăţii" nu se completează, în condiţiile
prevăzute de Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.235/2006
privind suspendarea şi modificarea unor ordine ale ministrului finanţelor
publice în domeniul administrării fiscale, cu modificările
ulterioare, şi de Ordinul ministrului finanţelor publice nr.
3.421/2009 pentru prorogarea termenului prevăzut de Ordinul ministrului
finanţelor publice nr. 2.235/2006 privind suspendarea şi modificarea
unor ordine ale ministrului finanţelor publice în domeniul
activităţii fiscale.
Nu se admit întocmirea şi depunerea de deconturi
rectificative pentru corectarea datelor din deconturile anterioare.
In ceea ce priveşte achiziţiile
intracomunitare de bunuri, pe lângă legislaţia naţională,
organele fiscale şi contribuabilii vor ţine cont de art. 21 din
Regulamentul (CE) nr. 1.777/2005 al Consiliului din 17 octombrie 2005 de
stabilire a măsurilor de punere în aplicare a Directivei 77/388/CEE
privind sistemul comun de taxă pe valoarea adăugată.
*) Prin jurnale de vânzări şi jurnale
de cumpărări se înţelege orice jurnale, registre,
evidenţe sau alte documente similare pe care persoanele impozabile au
obligaţia să le întocmească în conformitate cu prevederile art.
156 din Codul fiscal şi ale pct. 79 din Normele metodologice de aplicare a
titlului VI „Taxa pe valoarea adăugată" din Codul fiscal,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Legii nr 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare. Prin ordin al
ministrului finanţelor publice se propun modele de jurnale de vânzări
şi cumpărări, utilizarea acestor modele de către persoanele
impozabile fiind opţională.
**) Pentru a evita orice neconcordanţă între
livrările intracomunitare de bunuri, scutite de TVA, care se includ în
decontul de TVA şi în declaraţia recapitulativă pentru astfel de
livrări în statul membru de origine, şi achiziţiile intracomunitare
evidenţiate în decontul de TVA şi în declaraţia
recapitulativă pentru achiziţii intracomunitare, în statul membru de
destinaţie, momentul exigibilităţii taxei pentru
achiziţiile intracomunitare intervine:
- în a 15-a zi alunii următoare celei în care a
avut loc faptul generator, respectiv livrarea;
- la data emiterii facturii pentru livrarea
respectivă către persoana care cumpără bunurile, inclusiv
în cazul facturilor pentru încasarea de avansuri parţiale, dacă
factura este emisă înainte de data de 15 a lunii următoare lunii în
care a intervenit faptul generator, respectiv livrarea.
ANEXA Nr. 3
CARACTERISTICILE DE TIPĂRIRE, MODUL DE
DIFUZARE, DE UTILIZARE Şl DE PĂSTRARE ALE FORMULARULUI (300) „DECONT
DE TAXĂ PE VALOAREA ADĂUGATĂ"
Denumirea formularului: Decont de taxă pe valoarea
adăugată
CodMFP: 14.13.01.02
Format: A4/t1
Caracteristicile de tipărire: se utilizează
echipament informatic pentru completare şi editare, cu ajutorul
programului de asistenţă pus la dispoziţie gratuit de
unităţile fiscale teritoriale.
Se utilizează la declararea operaţiunilor din
sfera TVA.
Se întocmeşte de persoanele impozabile
înregistrate în scopuri de TVA.
Circulă:
- un exemplar la organul fiscal competent:
- în format hârtie, semnat şi ştampilat,
potrivit legii, cu codificarea informaţiei prin cod de bare;
- în format electronic;
- un exemplar la contribuabil.
Se păstrează:
- formatul electronic, în arhiva de documente
electronice;
- formatul hârtie, la dosarul fiscal al
contribuabilului.