ORDIN Nr. 2245
din 29 iulie 2010
pentru aprobarea modelului
si continutului formularului (300) „Decont de taxa pe valoarea adaugata"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 539 din 3 august 2010
In temeiul art. 12 alin. (3) din Hotărârea Guvernului
nr. 109/2009 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art.
1562 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi al art. 228 alin. (2) din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă modelul şi conţinutul formularului
(300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată", cod MFP: 14.13.01.02,
prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 2. - Formularul prevăzut la art. 1 se completează
şi se depune conform instrucţiunilor de completare prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 3. - Caracteristicile de tipărire, modul de
difuzare, de utilizare şi de păstrare ale formularului prevăzut la art. 1 sunt
stabilite în anexa nr. 3.
Art. 4. -Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 5. - Decontul de taxă pe valoarea adăugată
prevăzut la art. 1 se utilizează începând cu declararea obligaţiilor fiscale
aferente lunii iulie 2010.
Art. 6. - Referirile la Codul fiscal din cuprinsul
prezentului ordin reprezintă trimiteri la titlul VI „Taxa pe valoarea
adăugată" din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, iar referirile la Normele metodologice reprezintă
trimiteri la Normele metodologice de aplicare a titlului VI „Taxa pe valoarea
adăugată" din Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 7. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 8. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală nr. 77/2010 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularului
(300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată", publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 67 din 29 ianuarie 2010.
Art. 9. - Direcţia generală proceduri pentru
administrarea veniturilor, Direcţia generală de reglementare a colectării
creanţelor bugetare, Direcţia generală de tehnologia informaţiei, Direcţia
generală de administrare a marilor contribuabili, precum şi direcţiile generale
ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti din cadrul Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire
a prevederilor prezentului ordin.
Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală,
Sorin Blejnar
ANEXA Nr. 1*
300
|
DECONT DE TAXĂ PE VALOAREA ADĂUGATĂ
|
|
Perioada de raportare (luna/trimestru/semestru/an)
Anul ................
DATE DE IDENTIFICARE A
PERSOANEI IMPOZABILE
Cod de identificare fiscală
|
RO
|
Denumire
|
|
Domiciliu fiscul
Judeţ
|
Localitate
|
|
Sector
|
Strada
|
|
Cod poştal
|
|
Număr
|
|
Bloc
|
|
Scara
|
|
Etaj
|
|
Ap
|
Telefon
|
|
Fax
|
|
Email
|
|
Cont bancar
PRO RATA DE DEDUCERE % |__|__|__|__|
TAXA PE VALOAREA ADĂUGATĂ COLECTATĂ
- lei -
|
Denumire indicatori Valoare
TVA
|
COMERT INTRACOMUNITAR SI IN AFARA UE
|
1
|
Livrări intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143
alin.(2) lit.a) şi d) din Codul fiscal
|
|
|
2
|
Regularizări livrări intracomunitare scutite conform art. 143
alin.(2) lit.a) şi d) din Codul fiscal
|
|
|
3
|
Livrări de bunuri sau prestări de servicii pentru care locul
livrării/locul prestării este în afara României (în UE sau în afara UE),
precum şi livrări intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143
alin.(2) lit.b) şi c) din Codul fiscal, din care:
|
|
|
3.1
|
Prestări de servicii intracomunitare care nu beneficiază de
scutire în statul membru în care taxa este datorată
|
|
|
4
|
Regularizări privind prestările de servicii intracomunitare care
nu beneficiază de scutire în statul membru în care taxa este datorată
|
|
|
5
|
Achiziţii intracomunitare de bunuri pentru care cumpărătorul este
obligat la piata TVA (taxare inversă), din care:
|
|
|
5.1
|
Achiziţii intracomunitare pentru care cumpărătorul este obligai
la piata TVA (taxare inversă), iar furnizorul este înregistrat în scopuri de
TVA în statul membru din care a avui loc livrarea inracomunitară
|
|
|
6
|
Regularizări privind achiziţiile intracomunitare de bunuri pentru
care cumpărătorul este obligat la plata TVA (taxare inversă)
|
|
|
7
|
Achiziţii de bunuri, altele decât cele de la rd.5 şi 6. şi
achiziţii de servicii pentru care beneficiarul din România este obligat la
piata TVA (taxare inversă), din care:
|
|
|
7.1
|
Achiziţii de servicii intracomunitare pentru care beneficiarul
este obligat la plata TVA (taxare inversă), din care:
|
|
|
7,1.1
|
Achiziţii de servicii intracomunitare pentru care beneficiarul
este obligat la plata TVA (taxare inversă), iar prestatorul este înregistrat
în scopuri de TVA în statul membru din care efectuează prestarea de servicii
|
|
|
8
|
Regularizări privind achiziţiile de servicii intracomunitare
pentru care beneficiarul este obligai la plata TVA (taxare inversă)
|
|
|
LIVRĂRI DE BUNURI/PRESTĂRI DE SERVICII ÎN INTERIORUL ŢĂRII ŞI
EXPORTURI
|
9
|
Livrări de bunuri şi prestări de servicii, taxabile cu cota 24%
|
|
|
10
|
Livrări de bunuri şi prestări de servicii, taxabile cu cota 9%
|
|
|
11
|
Livrări de bunuri taxabile cu cola 5%
|
|
|
12
|
Achiziţii de bunuri şi servicii supuse măsurilor de simplificare
pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA (taxare inversă)
|
|
|
13
|
Livrări de bunuri şi prestări de servicii scutite cu drept de
deducere,
|
|
|
*Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
|
altele decat cele de la rd. 1-3. şi operaţiuni supuse
măsurilor de simplificace
|
|
|
14
|
Livrări de bunuri şi prestări de servicii scutite fără drept de
deducere
|
|
|
15
|
Regularizări taxă colectată
|
|
|
16
|
TOTAL TAXA COLECTATA (sumă de la rd.
1 până la rd.l5,cu excepţia celor de la rd. 3.1. 5.1. 7.1 şi 7.1.1)
|
|
|
TAXA PE VALOAREA ADĂUGATĂ DEDUCTIBILA - lei -
|
Denumire
indicatori
Valoare TVA
|
ACHIZIŢII INTRACOMUNITARE DE BUNURI ŞI ALTE ACHIZIŢII DE BUNURI
ŞI SERVICII IMPOZABILE ÎN ROMÂNIA
|
17
|
Achiziţii intracomunitare de bunuri pentru care cumpărătorul este
obligat la piata TVA (taxare inversă), din care:
|
|
|
17.1
|
Achiziţii intracomunitare pentru care cumpărătorul este obligai
la piata TVA (taxare inversă), iar furnizorul este înregistrat în scopuri de
TVA în statul membru din care a avut loc livrarea
|
|
|
18
|
Regularizări privind achiziţiile intracomunitare bunuri pentru
care cumpărătorul este obligat la plata TVA (taxare inversă)
|
|
|
19
|
Achiziţii de bunuri, altele decat cele de la rd,17 şi 18. şi
achiziţii de servicii pentru care beneficiarul din România este obligat la
plata TVA (taxare inversă), din care:
|
|
|
19.1
|
Achiziţii de servicii intracomunitare pentru care beneficiarul
este obligai la piata TVA (taxare inversă), din care:
|
|
|
19.1.1
|
Achiziţii de servicii intracomunitare pentru care beneficiarul
este obligat la plata TVA (taxare inversă), iar prestatorul este înregistrat
în scopuri de TVA în statul membru din care efectuează prestarea de servicii
|
|
|
20
|
Regularizări privind achiziţii de servicii intracomunitare pentru
care beneficiarul din România este obligai la plata TVA (taxare inversă)
|
|
|
ACHIZIŢII DE BUNURI/SERVICII IN INTERIORUL ŢARII ŞI IMPORTURI,
ACHIZIŢII INTRACOMUNITARE SCUTITE SAU NEIMPOZABILE
|
21
|
Achiziţii de bunuri şi servicii taxabile cu cola de 24%
|
|
|
22
|
Achiziţii de bunuri şi servicii taxabile cu cota de 9%
|
|
|
23
|
Achiziţii de bunuri taxabile cu cota de 5%
|
|
|
24
|
Achiziţii de bunuri şi servicii scutite de laxă sau neimpozabile,
din care :
|
|
|
24 1
|
Achiziţii de servicii intracomunitare scutite de taxă
|
|
|
25
|
TOTAL TAXA DEDUCTIBILA (sumă de la rd. 17 până la rd.23. cu
excepţia celor de la rd. 17.1. 19.1 şi 19.1.1)
|
|
|
26
|
SUB-TOTAL TAXA DEDUSA CONFORM ART. 14S ŞI ART. 1451
SAU ART. 147 ŞI ART. 1451
|
|
|
27
|
TVA efectiv restituită cumpărătorilor străini, inclusiv
comisionul unităţilor autorizate
|
|
|
28
|
Regularizări laxă dedusă
|
|
|
29
|
Ajustări conform pro-rata / ajustări pentru bunurile de capital
|
|
|
30
|
TOTAL TAXA DEDUSA
(rd.26+rd.27+rd.28+rd.29)
|
|
|
REGULARIZĂRI CONFORM ART. 1473 DIN CODUL
FISCAL - lei -
|
Denumire
indicatori
TVA
|
31
|
Suma negativă a TVA în perioada de raportare (rd, 30-rd, 16)
|
|
32
|
Taxa de plată în perioada de raportare (rd.16-rd.30)
|
|
33
|
Soldul TVA de plată din decontul perioadei fiscale precedente
(rd,37 din decontul perioadei fiscale precedente) neachitate până la data
depunerii decontului de TVA
|
|
34
|
TVA de plată cumulai (rd. 32+rd. 33)
|
|
35
|
Soldul sumei negative a TVA reportate din perioada precedentă
pentru care nu s-a solicitat rambursare (rd.38 din decontul perioadei fiscale
precedente)
|
|
36
|
Suma negativă a TVA cumulate (rd, 31+rd. 35)
|
|
37
|
Sold TVA de plată la sfârşitul perioadei de raportare (rd. 34-rd.
36)
|
|
38
|
Soldul sumei negative de TVA la sfârşitul perioadei de raportare
(rd. 36-rd. 34)
|
|
Cod CAEN al activităţii preponderente efectiv
desfăşurate în perioada de raportare : |__________________________________|
Solicitaţi rambursarea soldului sumei negative de TVA
? Da |__| Nu |__|
FACTURI EMISE DUPA INSPECŢIA FISCALA, conform art.
159 alin. (3) din Codul fiscal
-
lei -
Număr total facturi emise
|
Total bază de impozitare
|
Total TVA aferentă
|
|
|
|
Nr. de evidenţă a plăţii:
|__________________________________|
Prezenta declaraţie constituie titlu de creanţă .şi
produce efectele juridice ale înştiinţării de plată de la data depunerii
acesteia, în condiţiile legii.
Sub sancţiunile aplicate faptei de fals în acte
publice, declar că datele din această declaraţie sunt corecte si complete.
Nume, prenume
|
|
Semnătura şi ştampila
|
Funcţie
|
|
Loc rezervat organului fiscal
Număr de inregistrare
|
|
Data inregistrarii
|
|
Nr de înregistrare ca operator de date cu caracter
personal 759
Cod MFP: 14.13.01,02
ANEXA Nr. 2
INSTRUCŢIUNI
pentru completarea formularului (300) „Decont de
taxă pe valoarea adăugată”
Formularul (300) „Decont de taxă pe valoarea
adăugată" se completează de persoanele impozabile înregistrate în scopuri
de TVA conform art. 153 din Codul fiscal.
Persoanele impozabile care conduc evidenţa contabilă,
potrivit legii, pentru operaţiunile realizate pe bază de contract de asociere
în participatiune declară inclusiv datele şi informaţiile privind taxa pe
valoarea adăugată rezultate din astfel de operaţiuni.
Formularul (300) „Decont de taxă pe valoarea
adăugată" se depune la organul fiscal competent, la următoarele termene:
a) lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare
celei pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care
perioada fiscală este luna calendaristică, potrivit prevederilor art. 1561
din Codul fiscal;
b) trimestrial, până la data de 25 inclusiv a primei
luni din trimestrul următor celui pentru care se depune decontul, de persoanele
impozabile pentru care perioada fiscală este trimestrul calendaristic, potrivit
prevederilor art. 1561 din Codul fiscal;
c) semestrial, până la data de 25 inclusiv a primei
luni din semestrul următor celui pentru care se depune decontul, de persoanele
impozabile pentru care organul fiscal competent a aprobat ca perioadă fiscală
semestrul calendaristic, potrivit prevederilor art. 1561 alin. (7)
din Codul fiscal şi ale pct. 80 alin. (2) din Normele metodologice;
d) anual, până la data de 25 ianuarie inclusiv a anului
următor celui pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile
prevăzute la pct. 80 alin. (4) din Normele metodologice şi de persoanele
impozabile pentru care organul fiscal competent a aprobat ca perioadă fiscală
anul calendaristic, potrivit prevederilor art. 1561 alin. (7) din
Codul fiscal şi ale pct. 80 alin. (2) din Normele metodologice;
e) până la data de 25 a celei de-a treia luni a
trimestrului calendaristic, pentru primele două luni ale aceluiaşi trimestru
calendaristic, de persoanele impozabile care utilizează trimestrul ca perioadă
fiscală şi care efectuează o achiziţie intracomunitară taxabilă în România,
dacă exigibilitatea taxei aferente achiziţiei intracomunitare intervine în a
doua lună a respectivului trimestru. Decontul se va depune pentru luna a doua a
trimestrului, dar va cuprinde şi operaţiunile realizate în prima lună a
acestuia. In situaţia în care exigibilitatea taxei aferente achiziţiei
intracomunitare intervine în prima sau în a treia lună a trimestrului
calendaristic, sunt aplicabile în mod corespunzător dispoziţiile lit. a).
Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA
conform art. 153 din Codul fiscal au obligaţia prezentării formularului (300)
„Decont de taxă pe valoarea adăugată", cu codificarea informaţiei prin cod
de bare. Sunt exceptaţi de la această prevedere contribuabilii care depun
declaraţiile fiscale prin mijloace electronice sau prin sisteme de transmitere
la distanţă, potrivit prevederilor legale în vigoare.
Formularele se depun în format hârtie, semnat şi
ştampilat conform legii, la organul fiscal competent. Formularul se editează în
două exemplare:
- un exemplar se depune la organul fiscal competent;
- un exemplar se păstrează de către plătitor.
Formatul hârtie se obţine prin utilizarea programului
de asistenţă (DECLMF), elaborat de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală.
Programul de asistenţă este pus la dispoziţia contribuabililor gratuit de
unităţile fiscale sau poate fi descărcat de pe site-ul Ministerului Finanţelor
Publice, portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
ATENTIE! Nu se înscriu în decont:
- taxa pe valoarea adăugată din facturile de executare
silită, de către persoanele abilitate prin lege să efectueze vânzarea bunurilor
supuse executării silite;
- diferenţele de taxă pe valoarea adăugată de plată
constatate de organele de inspecţie fiscală, pentru care nu este reglementată
includerea în decont;
- documentele neevidenţiate în jurnalele pentru
cumpărări sau vânzări, constatate de organele de inspecţie fiscală;
- taxa pe valoarea adăugată pentru care se află în derulare
o înlesnire la plată.
Completarea formularului se face astfel:
Perioada de raportare
„Perioada de raportare" poate fi luna
calendaristică, trimestrul calendaristic, semestrul calendaristic sau anul
calendaristic, în condiţiile art. 1561 din Codul fiscal şi ale pct.
80 alin. (2) şi (4) din Normele metodologice.
Se înscrie cu cifre arabe numărul perioadei de
raportare (de exemplu: 01 pentru ianuarie, 03 pentru trimestrul I, 06 pentru
semestrul I, 12 pentru an).
Anul pentru care se completează declaraţia se înscrie
cu cifre arabe, cu 4 caractere (de exemplu, 2010).
Secţiunea „Date de identificare a persoanei
impozabile"
Caseta „Cod de identificare fiscală" se
completează astfel:
- contribuabilii persoane juridice, cu excepţia
comercianţilor, asociaţiile sau alte entităţi fără personalitate juridică
înscriu codul de înregistrare fiscală;
- comercianţii, inclusiv sucursalele comercianţilor
care au sediul principal al comerţului în străinătate, înscriu codul unic de
înregistrare;
- contribuabilii persoane fizice care desfăşoară
activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere înscriu
codul de înregistrare fiscală;
- contribuabilii persoane fizice, cu excepţia
persoanelor fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau
care exercită profesii libere, înscriu codul de înregistrare în scopuri de TVA,
atribuit conform art. 153 din Codul fiscal;
- contribuabilii persoane impozabile care nu sunt
stabilite în România, conform art. 1251 alin. (2) din Codul fiscal,
şi sunt înregistrate în scopuri de taxă pe valoarea adăugată în România,
potrivit art. 153 din acelaşi act normativ, înscriu codul de înregistrare în
scopuri de TVA.
Reprezentantul fiscal desemnat de o persoană impozabilă
stabilită în străinătate înscrie codul de înregistrare în scopuri de TVA
atribuit persoanei impozabile străine, care este diferit de codul de
înregistrare în scopuri de TVA atribuit pentru activitatea proprie a
reprezentantului.
Inscrierea cifrelor în casetă se face cu aliniere la dreapta.
Caseta „Denumire" se completează cu denumirea
persoanei juridice, a asociaţiei sau a entităţii fără personalitate juridică
ori cu numele şi prenumele persoanei fizice, după caz.
In cazul persoanelor impozabile stabilite în
străinătate care şi-au desemnat reprezentant fiscal, în caseta „Denumire"
se înscriu informaţiile de identificare înscrise pe certificatul de
înregistrare fiscală a reprezentării (denumirea persoanei impozabile stabilite
în străinătate, reprezentată fiscal prin reprezentantul fiscal desemnat în
condiţiile legii).
Caseta „Domiciliu fiscal" se completează cu datele
privind adresa domiciliului fiscal al contribuabilului.
In cazul persoanelor impozabile stabilite în
străinătate, înregistrate direct în scopuri de TVA în România, se înscrie
adresa din România la care pot fi examinate evidenţele şi documentele ce
trebuie păstrate, în conformitate cu prevederile pct. 66 alin. (7) lit. a) din
Normele metodologice.
In cazul persoanelor impozabile stabilite în
străinătate, care şi-au desemnat reprezentant fiscal, în caseta „Domiciliu
fiscal" se înscrie domiciliul fiscal al reprezentantului fiscal.
In cazul persoanelor impozabile care au sediul
activităţii economice în afara României şi sunt stabilite în România prin unul
sau mai multe sedii fixe fără personalitate juridică, conform art. 1251
alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, în caseta „Domiciliu fiscal" se
înscrie domiciliul fiscal al sediului fix desemnat să depună decontul de taxă
şi să fie responsabil pentru toate obligaţiile în scopuri de TVA, conform pct.
66 alin. (5) din Normele metodologice.
In rubrica „Pro rata de deducere" se
înscrie pro rata determinată potrivit art. 147 din Codul fiscal.
Secţiunea „Taxa pe valoarea adăugată colectată"
Rândul 1 - se înscriu informaţiile preluate din jurnalul
de vânzări*), privind baza de impozitare pentru livrările intracomunitare de
bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. a) şi d) din Codul fiscal, şi
pentru livrările intracomunitare de bunuri cu cod T, efectuate în cadrul unei
operaţiuni triunghiulare de cumpărătorul revânzător, prevăzute la art. 1321
alin. (5) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei intervine în
perioada de raportare**), inclusiv sumele din facturile pentru încasări de
avansuri parţiale pentru livrările intracomunitare de bunuri scutite. Se
înscriu, de asemenea, ajustările bazei de impozitare prevăzute la art. 138 din
Codul fiscal pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de
raportare, conform art. 1342 alin. (3) din Codul fiscal.
Rândul 2 - se înscriu regularizările ulterioare
datorate unor evenimente care determină modificarea datelor declarate la rândul
1 din decont în altă perioadă, precum: modificarea preţului generată de alte
situaţii decât cele prevăzute la art. 138 din Codul fiscal, nedeclararea din
eroare a livrării intracomunitare în perioada în care intervine exigibilitatea
etc.
Rândul 3 - se înscriu informaţiile preluate din
jurnalul de vânzări*), privind baza de impozitare pentru livrările de
bunuri/prestările de servicii care nu sunt impozabile în România pentru că nu
au locul livrării/prestării stabilit, conform art. 132 şi 133 din Codul fiscal,
în România, precum şi pentru livrările intracomunitare de bunuri, scutite
conform art. 143 alin. (2) lit. b) şi c) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea
taxei intervine în perioada de raportare**), inclusiv sumele din facturile
pentru încasări de avansuri parţiale pentru aceste livrări intracomunitare de
bunuri, scutite. Se înscriu, de asemenea, ajustările bazei de impozitare
prevăzute la art. 138 din Codul fiscal pentru care exigibilitatea taxei
intervine în perioada de raportare, conform art. 1342 alin. (3) din
Codul fiscal, precum şi orice alte regularizări ulterioare, cu excepţia celor
referitoare la serviciile intracomunitare care se înscriu la rândul 4.
Rândul 3.1 - se înscriu informaţiile preluate din
jurnalul de vânzări*), privind baza de impozitare pentru serviciile pentru care
se aplică prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, altele decât cele
scutite de TVA în statul membru în care acestea sunt impozabile, prestate către
persoane impozabile nestabilite în România, dar stabilite în Comunitate, pentru
care exigibilitatea intervine în perioada de raportare, precum şi ajustările
bazei de impozitare prevăzute la art. 138 din Codul fiscal pentru care
exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare, conform art. 1342
alin. (3) din Codul fiscal.
Rândul 4 - se înscriu regularizările ulterioare
datorate unor evenimente care determină modificarea datelor declarate la rândul
3.1 din decont în altă perioadă, precum: modificarea preţului generată de alte
situaţii decât cele prevăzute la art. 138 din Codul fiscal, nedeclararea din
eroare a operaţiunilor respective în perioada în care intervine exigibilitatea
etc.
Rândul 5 - se înscriu informaţiile preluate din
jurnalul de cumpărări*), privind baza de impozitare pentru achiziţiile
intracomunitare de bunuri taxabile în România, precum şi baza de impozitare
pentru achiziţiile de bunuri efectuate de către beneficiarul unei livrări
ulterioare efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare, pentru care
acesta este obligat la plata taxei conform art. 150 alin. (4) din Codul fiscal,
şi taxa pe valoarea adăugată aferentă, pentru care exigibilitatea taxei
intervine în perioada de raportare**), inclusiv sumele din facturile primite
pentru plăţi de avansuri parţiale pentru achiziţii intracomunitare de bunuri.
Se înscriu şi ajustările bazei de impozitare prevăzute la art. 138 din Codul
fiscal pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare,
conform art. 1342 alin. (3) din Codul fiscal.
Rândul 6 - se înscriu achiziţiile intracomunitare de
bunuri a căror exigibilitate a intervenit în altă perioadă, dar respectiva
achiziţie nu a fost declarată, regularizările privind achiziţiile intracomunitare
declarate în perioade anterioare şi datorate unor evenimente care determină
modificarea datelor declarate iniţial, precum:
- modificarea preţului bunurilor care au fost declarate
ca achiziţie intracomunitară pe bază de autofactură, în condiţiile legii,
ulterior factura primită de la furnizor având un preţ mai mare sau mai mic,
altele decât situaţiile când această modificare a preţului a rezultat ca urmare
a unuia dintre evenimentele prevăzute la art. 138 din Codul fiscal în perioada
de raportare;
- declararea achiziţiei intracomunitare pe bază de
autofactură, în condiţiile legii, într-o perioadă ulterioară, la primirea
facturii de la furnizor, constatându-se că exigibilitatea achiziţiei
intracomunitare intervenea într-o perioadă anterioară;
- modificarea bazei impozabile a achiziţiei
intracomunitare şi a taxei aferente ca urmare a modificării cursului valutar de
referinţă aplicabil, datorată unor neconcordanţe între data primirii facturii
de la furnizor şi data declarării achiziţiei intracomunitare;
- orice alte evenimente de natură să modifice datele
declarate iniţial, cu excepţia ajustărilor bazei de impozitare prevăzute la
art. 138 din Codul fiscal, atunci când acestea au ioc ulterior, într-o altă
perioadă decât cea în care a intervenit exigibilitatea pentru achiziţiile
intracomunitare respective.
Rândul 7 - se înscriu informaţiile preluate din
jurnalul de cumpărări*), privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea
adăugată pentru achiziţiile de bunuri şi servicii pentru care beneficiarul din
România este persoană obligată la plata TVA conform art. 150 alin. (2)-(6) şi
pentru importurile de bunuri cărora le sunt aplicabile prevederile art. 157
alin. (4) şi (5) din Codul fiscal, a căror exigibilitate intervine în perioada
de raportare. Se înscriu, de asemenea, ajustările bazei de impozitare prevăzute
la art. 138 din Codul fiscal pentru care exigibilitatea taxei intervine în
perioada de raportare, conform art. 1342 alin. (3) din Codul fiscal, precum şi
orice alte regularizări ulterioare, cu excepţia celor referitoare la serviciile
intracomunitare, care se înscriu la rândul 8.
Rândul 7.1 - se înscriu informaţiile preluate din
jurnalul de cumpărări*), privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea
adăugată pentru achiziţiile de servicii intracomunitare pentru care
beneficiarul din România este persoană obligată la plata TVA conform art. 150
alin. (2) din Codul fiscal, precum şi ajustările bazei de impozitare prevăzute
la art. 138 din Codul fiscal pentru care exigibilitatea taxei intervine în
perioada de raportare, conform art. 1342 alin. (3) din Codul fiscal.
Rândul 7.1.1 - se înscriu informaţiile preluate din
jurnalul de cumpărări*), privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea
adăugată pentru achiziţiile de servicii intracomunitare pentru care beneficiarul
din România este persoană obligată la plata TVA conform art. 150 alin. (2) din
Codul fiscal, iar prestatorul este înregistrat în scopuri de TVA în statul
membru din care efectuează prestarea de servicii, precum şi ajustările bazei de
impozitare prevăzute la art. 138 din Codul fiscal pentru care exigibilitatea
taxei intervine în perioada de raportare, conform art. 1342 alin. (3) din Codul
fiscal.
Rândul 8 - se înscriu regularizările ulterioare
datorate unor evenimente care determină modificarea datelor declarate la rândul
7.1 din decont în altă perioadă, precum: modificarea preţului generată de alte
situaţii decât cele prevăzute la art. 138 din Codul fiscal, nedeclararea din
eroare a operaţiunilor respective în perioada în care intervine exigibilitatea
etc.
Rândul 9 - se înscriu informaţiile preluate din
jurnalul de vânzări*), pentru operaţiuni a căror exigibilitate intervine în
perioada de raportare, privind:
- baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată
colectată pentru livrările de bunuri/prestările de servicii taxabile cu cota de
24%, inclusiv pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii asimilate;
- baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată
colectată pentru operaţiunile supuse regimurilor speciale de taxă pe valoarea
adăugată determinate pe baza situaţiilor de calcul întocmite în acest scop;
- ajustările bazei de impozitare prevăzute la art. 138
din Codul fiscal pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de
raportare, conform art. 1342 alin. (3) din Codul fiscal, dacă au
fost generate de operaţiuni pentru care cota de taxă pe valoarea adăugată
aplicată este de 24%.
Rândul 10 - se înscriu informaţiile preluate din
jurnalul de vânzări*), pentru operaţiuni a căror exigibilitate intervine în
perioada de raportare, privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată
colectată pentru livrările de bunuri/prestările de servicii taxabile cu cota de
9%, inclusiv pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii asimilate.
Se înscriu, de asemenea, ajustările bazei de impozitare
prevăzute la art. 138 din Codul fiscal pentru care exigibilitatea taxei
intervine în perioada de raportare, conform art. 1342 alin. (3) din
Codul fiscal, pentru care cota de taxă pe valoarea adăugată aplicată este de
9%, potrivit dispoziţiilor art. 1342 alin. (3) din Codul fiscal.
Rândul 11 - se înscriu informaţiile preluate din
jurnalul de vânzări*), pentru operaţiuni a căror exigibilitate intervine în
perioada de raportare, privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată
colectată pentru livrările de bunuri taxabile cu cota de 5%.
Se înscriu, de asemenea, ajustările bazei de impozitare
prevăzute la art. 138 din Codul fiscal pentru care exigibilitatea taxei
intervine în perioada de raportare, conform art. 1342 alin. (3) din
Codul fiscal, pentru care cota de taxă pe valoarea adăugată aplicată este de
5%, potrivit dispoziţiilor art. 1342 alin. (3) din Codul fiscal.
Rândul 12 - se înscriu informaţiile preluate din
jurnalul de cumpărări*), privind baza de impozitare şi taxa colectată pentru
achiziţiile de bunuri şi de servicii, a căror exigibilitate intervine în
perioada de raportare, de către beneficiarii care aplică măsurile de
simplificare prevăzute la art. 160 din Codul fiscal.
Rândul 13 - se înscriu informaţiile preluate din
jurnalul de vânzări*), pentru operaţiuni a căror exigibilitate intervine în
perioada de raportare sau în perioade fiscale anterioare, privind:
- baza de impozitare pentru livrările de
bunuri/prestările de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art.
143 alin. (1), art. 144 şi 1441 din Codul fiscal;
- baza de impozitare pentru operaţiuni scutite de taxă,
conform art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 1-5 şi lit. b) din Codul fiscal, în
cazul în care cumpărătorul sau clientul este stabilit în afara Uniunii Europene
sau în cazul în care aceste operaţiuni sunt în legătură directă cu bunuri care
vor fi exportate, precum şi în cazul operaţiunilor efectuate de intermediari
care acţionează în numele şi în contul altei persoane, atunci când aceştia
intervin în derularea unor astfel de operaţiuni;
- baza de impozitare pentru livrările/prestările
efectuate, pentru care furnizorii/prestatorii aplică măsurile de simplificare
prevăzute la art. 160 din Codul fiscal.
Rândul 14 - se înscriu informaţiile preluate din
jurnalul de vânzări*), privind baza de impozitare pentru livrările de bunuri
scutite fără drept de deducere, prevăzute la art. 141 din Codul fiscal.
Rândul 15 - se evidenţiază sumele rezultate din
corectarea informaţiilor de la rândurile 9, 10, 11 şi 12 din deconturile
anterioare, ajustările bazei de impozitare prevăzute la art. 138 din Codul
fiscal pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare,
conform art. 1342 alin. (3) din Codul fiscal, dar care au fost
generate de operaţiuni pentru care cota de taxă pe valoarea adăugată aplicată a
fost de 19%, sumele rezultate din regularizările prevăzute la art. 140 alin.
(4) din Codul fiscal datorate modificării cotelor de TVA, precum şi orice alte
sume rezultate din regularizările prevăzute de legislaţia în vigoare datorate
unor evenimente, cu excepţia celor prevăzute la art. 138 din Codul fiscal, care
determină modificarea datelor declarate iniţial, cum ar fi nedeclararea din
eroare a operaţiunii în perioada în care intervine exigibilitatea.
Secţiunea „Taxa pe valoarea adăugată
deductibilă"
Rândul 17 - se înscriu aceleaşi informaţii declarate la
rândul 5.
Rândul 18 - se înscriu aceleaşi informaţii declarate la
rândul 6.
Rândul 19 - se înscriu aceleaşi informaţii declarate la
rândul 7.
Rândul 19.1 - se înscriu aceleaşi informaţii declarate
la rândul 7.1.
Rândul 19.1.1 - se înscriu aceleaşi informaţii
declarate la rândul 7.1.1.
Rândul 20 - se înscriu aceleaşi informaţii declarate la
rândul 8.
Rândul 21 - se înscriu informaţiile din jurnalul de
cumpărări*), privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată
deductibilă aferentă achiziţiilor din ţară de bunuri şi servicii taxabile cu
cota de 24%, precum şi baza de impozitare şi taxa aferentă importurilor care nu
se încadrează în prevederile art. 157 alin. (4) şi (5) din Codul fiscal, pentru
care exigibilitatea intervine în perioada de raportare.
Se înscriu, de asemenea, şi ajustările bazei de
impozitare prevăzute la art. 138 din Codul fiscal pentru care exigibilitatea
taxei intervine în perioada de raportare, conform art. 1342 alin.
(3) din Codul fiscal, dacă au fost generate de operaţiuni pentru care cota de
taxă pe valoarea adăugată aplicată este de 24%.
Rândul 22 - se înscriu informaţiile din jurnalul de
cumpărări*), privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată
deductibilă aferentă achiziţiilor din ţară de bunuri şi servicii taxabile cu
cota de 9%, precum şi taxa aferentă importurilor care nu se încadrează în
prevederile art. 157 alin. (4) şi (5) din Codul fiscal, pentru care
exigibilitatea intervine în perioada de raportare.
Se înscriu, de asemenea, ajustările bazei de impozitare
prevăzute la art. 138 din Codul fiscal pentru care exigibilitatea taxei
intervine în perioada de raportare, conform art. 1342 alin. (3) din
Codul fiscal, pentru care cota de taxă pe valoarea adăugată aplicată este de
9%, potrivit dispoziţiilor art. 1342 alin. (3) din Codul fiscal.
Rândul 23 - se înscriu informaţiile din jurnalul de
cumpărări*), privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată
deductibilă aferentă achiziţiilor din ţară de bunuri taxabile cu cota de 5%.
Se înscriu, de asemenea, ajustările bazei de impozitare
prevăzute la art. 138 din Codul fiscal pentru care exigibilitatea taxei
intervine în perioada de raportare, conform art. 1342 alin. (3) din
Codul fiscal, pentru care cota de taxă pe valoarea adăugată aplicată este de
5%, potrivit dispoziţiilor art. 1342 alin. (3) din Codul fiscal.
Rândul 24 - se înscriu informaţiile din jurnalul de
cumpărări*), privind:
- contravaloarea achiziţiilor de bunuri şi servicii a
căror livrare/prestare a fost scutită de taxă, neimpozabilă sau supusă unui
regim special de taxă;
- contravaloarea achiziţiilor de bunuri şi servicii din
alte state membre pentru care nu se datorează taxa pe valoarea adăugată în
România;
- contravaloarea achiziţiilor intracomunitare de bunuri
scutite de taxă sau neimpozabile în România;
- contravaloarea achiziţiilor de servicii
intracomunitare scutite de taxa pe valoarea adăugată;
- contravaloarea importurilor scutite de taxa pe
valoarea adăugată.
Nu este obligatorie înscrierea în decont a sumelor care
nu sunt incluse în baza impozabilă.
Rândul 24.1 - se înscriu informaţiile din jurnalul de
cumpărări*), privind achiziţiile de servicii intracomunitare scutite de taxa pe
valoarea adăugată.
Rândul 26 - se înscrie taxa pe valoarea adăugată
efectiv dedusă pentru achiziţiile prevăzute la rândurile 17-23:
- conform art. 145 şi 1451 din Codul fiscal,
în cazul persoanelor care efectuează numai operaţiuni cu drept de deducere. Nu
se preia în acest rând taxa pentru care nu se permite exercitarea dreptului de
deducere conform art. 1451 din Codul fiscal;
- conform art. 1451 şi 147 din Codul fiscal,
în cazul persoanelor impozabile cu regim mixt, respectiv taxa preluată din
coloanele jurnalului pentru cumpărări*), în funcţie de destinaţia achiziţiilor,
astfel:
- taxa aferentă achiziţiilor destinate realizării de
operaţiuni cu drept de deducere, cu excepţia achiziţiilor pentru care nu se
permite exercitarea dreptului de deducere conform art. 1451 din
Codul fiscal;
- taxa dedusă conform pro rata pentru
achiziţiile destinate realizării atât de operaţiuni cu drept de deducere, cât
şi de operaţiuni fără drept de deducere, cu excepţia achiziţiilor pentru care
nu se permite exercitarea dreptului de deducere conform art. 1451
din Codul fiscal;
- taxa aferentă achiziţiilor destinate realizării
operaţiunilor care nu dau drept de deducere nu se preia în acest rând.
Totalul de la rândul 26 poate fi mai mic sau egal cu
totalul de la rândurile 17-23, cu excepţia celor de la rândurile 17.1, 19.1 şi
19.1.1.
Rândul 27 - se înscriu sumele reprezentând taxa pe
valoarea adăugată efectiv restituită, în baza art. 143 alin. (1) lit. b) din
Codul fiscal, cumpărătorilor persoane fizice care nu sunt stabilite în
Comunitatea Europeană de către persoanele impozabile autorizate în acest sens,
inclusiv comisionul perceput pentru activitatea de restituire a taxei.
Rândul 28 - se evidenţiază sumele rezultate din
corectarea informaţiilor de la rândurile 21, 22, 23 din deconturile anterioare,
ajustările prevăzute la art. 138 din Codul fiscal, a căror exigibilitate este
ulterioară datei de 1 iulie 2010, dar care au fost generate de operaţiuni
pentru care cota de taxă pe valoarea adăugată aplicată a fost de 19%, potrivit
dispoziţiilor art. 1342 alin. (3) din Codul fiscal, precum şi orice
alte sume rezultate din regularizările prevăzute de legislaţia în vigoare
datorate unor evenimente, cu excepţia celor prevăzute la art. 138 din Codul
fiscal, care determină modificarea datelor declarate iniţial, cum ar fi
nedeclararea din eroare a operaţiunii în perioada în care intervine
exigibilitatea.
Rândul 29 - se înscriu diferenţele de taxă pe valoarea
adăugată rezultate ca urmare a ajustării anuale pe bază de pro rata definitivă,
prevăzute la art. 147 din Codul fiscal, diferenţele de taxă pe valoarea
adăugată rezultate ca urmare a regularizării erorilor constatate ulterior în
calculul pro rata definitivă, conform pct. 47 alin. (5) din Normele
metodologice, precum şi diferenţele de taxă pe valoarea adăugată rezultate ca
urmare a ajustării taxei deductibile pentru bunurile de capital prevăzute la
art. 149 şi 161 din Codul fiscal, cu semnul plus sau minus, după caz.
Secţiunea „Regularizări conform art. 1473
din Codul fiscal"
Rândul 33 - se preia suma prevăzută la rândul 37 din
decontul perioadei precedente celei de raportare, din care se scad sumele
achitate până la data depunerii decontului.
Rândul 35 - se preia suma prevăzută la rândul 38 din
decontul perioadei precedente celei de raportare, pentru care nu s-a solicitat
rambursarea, prin bifarea casetei corespunzătoare din decontul anterior.
Secţiunea „Facturi emise după inspecţia fiscală,
conform art. 159 alin. (3) din Codul fiscal"
Se completează cu informaţiile preluate din facturile
de corecţie emise către beneficiari în urma inspecţiei fiscale, astfel cum este
prevăzut la art. 159 alin. (3) din Codul fiscal, facturi care se evidenţiază
într-o rubrică separată din jurnalul pentru vânzări, conform pct. 811
alin. (4) din Normele metodologice.
Câmpul „Nr. de evidenţă a plăţii" nu se completează,
în condiţiile prevăzute de Ordinul ministrului finanţelor publice nr.
2.235/2006 privind suspendarea şi modificarea unor ordine ale ministrului
finanţelor publice în domeniul administrării fiscale, cu modificările
ulterioare, şi de Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 3.421/2009 pentru
prorogarea termenului prevăzut de Ordinul ministrului finanţelor publice nr.
2.235/2006 privind suspendarea şi modificarea unor ordine ale ministrului
finanţelor publice în domeniul administrării fiscale.
Nu se admit întocmirea şi depunerea de deconturi
rectificative pentru corectarea datelor din deconturile anterioare.
In ceea ce priveşte achiziţiile intracomunitare de
bunuri, pe lângă legislaţia naţională, organele fiscale şi contribuabilii vor
ţine cont de art. 21 din Regulamentul (CE) nr. 1.777/2005 al Consiliului din 17
octombrie 2005 de stabilire a măsurilor de punere în aplicare a Directivei
77/388/CEE privind sistemul comun privind taxa pe valoarea adăugată.
*) Prin jurnale de vânzări şi jurnale de cumpărări
se înţelege orice jurnale, registre, evidenţe sau alte documente similare
pe care persoanele impozabile au obligaţia să le întocmească în conformitate cu
prevederile art. 156 din Codul fiscal şi ale pct. 79 din Normele metodologice.
Prin ordin al ministrului finanţelor publice se propun modele de jurnale de
vânzări şi cumpărări, utilizarea acestor modele de către persoanele impozabile
fiind opţională.
**) Pentru a evita orice neconcordanţă între livrările
intracomunitare de bunuri, scutite de TVA, care se includ în decontul de TVA şi
în declaraţia recapitulativă pentru astfel de livrări în statul membru de
origine, şi achiziţiile intracomunitare evidenţiate în decontul de TVA şi în
declaraţia recapitulativă pentru achiziţii intracomunitare, în statul membru de
destinaţie, momentul exigibilităţii taxei pentru achiziţiile intracomunitare
intervine:
- în a 15-a zi a lunii următoare celei în care a avut
loc faptul generator, respectiv livrarea;
- la data emiterii facturii pentru livrarea respectivă
către persoana care cumpără bunurile, inclusiv în cazul facturilor pentru
încasarea de avansuri parţiale, dacă factura este emisă înainte de data de 15 a
lunii următoare lunii în care a intervenit faptul generator, respectiv
livrarea.
ANEXA Nr. 3
Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, de
utilizare şi de păstrare ale formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea
adăugată"
Denumirea formularului: Decont de taxă pe valoarea
adăugată
Cod MFP: 14.13.01.02
Format: A4/t1
Caracteristicile de tipărire: se utilizează echipament
informatic pentru completare şi editare, cu ajutorul programului de asistenţă
pus la dispoziţie gratuit de unităţile fiscale teritoriale.
Se utilizează la declararea operaţiunilor din sfera
TVA.
Se întocmeşte de persoanele impozabile înregistrate în
scopuri de TVA.
Circulă:
- un exemplar la organul fiscal competent:
- în format hârtie, semnat şi ştampilat, potrivit
legii, cu codificarea informaţiei prin cod de bare;
- în format electronic;
- un exemplar la contribuabil.
Se păstrează:
- formatul electronic, în arhiva de documente
electronice;
- formatul hârtie, la dosarul fiscal al
contribuabilului.