ORDIN
Nr. 175 din 24 noiembrie 2004
pentru inlocuirea anexei nr. 3 la Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale
pentru Persoanele cu Handicap nr. 52/2004 privind aprobarea Regulamentului de
organizare si functionare a Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu
Handicap, a Institutului National pentru Prevenirea si Combaterea Excluziunii
Sociale a Persoanelor cu Handicap, a inspectiilor regionale si a Comisiei
superioare de expertiza medicala a persoanelor cu handicap pentru adulti
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE SI
FAMILIEI
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PERSOANELE CU HANDICAP
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1229 din 21 decembrie 2004
Avand in vedere prevederile art. 8 alin. (6), ale art. 11 alin. (6) si ale
art. 12 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 14/2003 privind infiintarea,
organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu
Handicap, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 239/2003, ale
art. 7 alin. (2) lit. c) si ale art. 17 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor masuri privind infiintarea,
organizarea, reorganizarea sau functionarea unor structuri din cadrul
aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si a unor institutii publice,
in temeiul art. 5 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 14/2003 privind
infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru
Persoanele cu Handicap, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
239/2003, cu modificarile si completarile ulterioare,
presedintele Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap emite
urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba inlocuirea anexei nr. 3 la Ordinul presedintelui Autoritatii
Nationale pentru Persoanele cu Handicap nr. 52/2004 privind aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a Autoritatii Nationale pentru
Persoanele cu Handicap, a Institutului National pentru Prevenirea si Combaterea
Excluziunii Sociale a Persoanelor cu Handicap, a inspectiilor regionale si a
Comisiei superioare de expertiza medicala a persoanelor cu handicap pentru
adulti, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 428 din 13 mai
2004, cu anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Directiile, serviciile si birourile din cadrul Autoritatii Nationale pentru
Persoanele cu Handicap, precum si inspectiile regionale vor duce la indeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Presedintele Autoritatii Nationale
pentru Persoanele cu Handicap,
Ovidiu Mihaescu
ANEXA 1
(Anexa nr. 3 la Ordinul presedintelui Autoritatii
Nationale pentru Persoanele cu Handicap nr. 52/2004)
REGULAMENT
de organizare si functionare a inspectiilor regionale
CAP. 1
Dispozitii cu caracter general
Art. 1
(1) Inspectiile regionale sunt organizate si functioneaza in temeiul
prevederilor art. 11 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 14/2003 privind
infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru
Persoanele cu Handicap, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
239/2003, cu modificarile ulterioare, si ale prezentului regulament.
(2) Inspectiile regionale, denumite in continuare inspectii, sunt
institutii publice cu personalitate juridica, in subordinea Autoritatii
Nationale pentru Persoanele cu Handicap, reprezentand autoritatea publica care
asigura implementarea si aplicarea la nivel regional a politicilor si
Strategiei nationale in domeniul protectiei speciale si integrarii sociale a
persoanelor cu handicap.
Art. 2
Inspectiile se organizeaza si functioneaza pe baza urmatoarelor principii:
a) principiul teritorialitatii;
b) principiul legalitatii;
c) principiul colaborarii;
d) principiul respectarii drepturilor omului si a demnitatii umane.
Art. 3
Pentru realizarea obiectivelor in domeniul protectiei persoanelor cu
handicap inspectiile indeplinesc urmatoarele functii:
a) functia de control privind respectarea normelor legale referitoare la
protectia persoanelor cu handicap, realizarea accesibilitatilor pentru aceasta
categorie de persoane;
b) functia de monitorizare a actiunilor si activitatilor desfasurate pentru
protectia persoanelor cu handicap;
c) functia de coordonare metodologica a activitatii institutiilor publice
de protectie speciala a persoanelor cu handicap si a celorlalte institutii si
organizatii neguvernamentale cu atributii in domeniu;
d) functia de avizare a serviciilor sociale in domeniul protectiei speciale
a persoanelor cu handicap, furnizate de autoritati si institutii publice,
precum si de catre persoanele juridice de drept privat fara scop patrimonial,
in vederea obtinerii acreditarii de catre Autoritatea Nationala pentru
Persoanele cu Handicap, conform standardelor de calitate aprobate;
e) functia de reprezentare a Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu
Handicap in relatiile cu celelalte autoritati, institutii si organizatii ale
societatii civile, din raza de activitate a inspectiilor.
Art. 4
Se stabileste intelesul principalilor termeni folositi in prezentul
regulament, dupa cum urmeaza:
a) persoane cu handicap - persoanele care au un dezavantaj din cauza unei
deficiente fizice, senzoriale, psihice sau mentale care le impiedica sau le limiteaza
accesul normal si in conditii de egalitate la viata sociala, potrivit varstei,
sexului, factorilor sociali, materiali si culturali, necesitand masuri de
protectie speciala in vederea integrarii lor sociale (art. 1 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in
munca a persoanelor cu handicap, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 519/2002, cu modificarile ulterioare);
b) protectie speciala - actiunile intreprinse de societate in vederea
diminuarii sau chiar a inlaturarii consecintelor pe care deficienta cauzata de
handicap (considerata factor de risc social) o are asupra nivelului de trai al
persoanei;
c) nevoie sociala - ansamblul de cerinte indispensabile fiecarei persoane
pentru asigurarea conditiilor de viata in vederea integrarii sociale (art. 4
din Legea nr. 705/2001 privind sistemul national de asistenta sociala);
d) asistenta sociala - ansamblul de institutii si masuri prin care statul,
autoritatile publice ale administratiei locale si societatea civila asigura
prevenirea, limitarea sau inlaturarea efectelor temporare ori permanente ale
unor situatii care pot generaliza marginalizarea sau excluderea sociala a unor
persoane (art. 2 din Legea nr. 705/2001);
e) accesibilitati pentru persoanele cu handicap - ansamblul de masuri si
lucrari de adaptare a mediului fizic si social la nevoile persoanelor cu
handicap, factor esential de exercitare a drepturilor si de indeplinire a
obligatiilor in societate, respectiv lipsa barierei in fata persoanelor cu
handicap.
CAP. 2
Atributiile inspectiilor regionale
Art. 5
Inspectiile au ca principal scop exercitarea in numele statului,
reprezentat prin Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap, a
controlului asupra modului in care autoritatile, institutiile publice si
componentele societatii civile aplica si respecta dispozitiile legale
privitoare la protectia speciala a persoanelor cu handicap.
Art. 6
(1) In exercitarea atributiilor principale prevazute la art. 11 alin. (2)
din Ordonanta Guvernului nr. 14/2003, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 239/2003, cu modificarile ulterioare, inspectiile desfasoara
urmatoarele activitati:
a) organizeaza, verifica si monitorizeaza aplicarea strategiilor si a
politicilor guvernamentale de protectie a persoanelor cu handicap;
b) controleaza modul in care sunt aplicate si respectate normele legale in
vigoare referitoare la protectia persoanelor cu handicap de catre autoritatile
si institutiile publice cu atributii in domeniu, precum si de catre persoanele
juridice de drept privat fara scop patrimonial/acreditate sa furnizeze servicii
sociale persoanelor cu handicap;
c) controleaza/verifica modul in care sunt acordate drepturile persoanelor
cu handicap, copii si adulti, de catre serviciile publice de asistenta sociala,
infiintate potrivit legii;
d) controleaza modul in care sunt utilizate fondurile alocate de la bugetul
de stat pentru protectia persoanelor cu handicap, precum si fondurile alocate
de la Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap pentru finantarea
proiectelor;
e) constata si sanctioneaza contraventiile la normele privind protectia
speciala a persoanelor cu handicap, date in competenta prin ordin al
presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap si prin alte
acte normative;
f) solicita, prin inspectorii de judet/sector, institutiilor publice,
autoritatilor si organizatiilor neguvernamentale cu atributii si
responsabilitati in domeniu date si informatii cu privire la activitatea de
protectie speciala a persoanelor cu handicap, in conditiile prevazute de lege;
centralizeaza datele si intocmesc rapoartele statistice la nivel de regiune, pe
care le transmit la Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap;
g) ofera consultanta autoritatilor si institutiilor publice in vederea
intocmirii documentatiei cu privire la realizarea accesibilitatilor, in
conditiile legii;
h) controleaza modul in care sunt respectate drepturile persoanelor cu handicap
incadrate in munca;
i) verifica si controleaza modul de respectare a conditiilor impuse in
autorizatia de functionare ca unitate protejata si propune suspendarea sau
anularea acesteia, in conditiile prevazute de lege;
j) autorizeaza, in conditiile legii, interpreti ai limbajului
mimico-gestual si ai limbajului specific persoanelor cu surdocecitate;
k) controleaza, prin inspectorul de judet/sector, modul in care sunt
aplicate si respectate standardele minime de calitate pentru serviciile furnizate
in institutiile de protectie speciala a persoanelor cu handicap;
l) avizeaza, in vederea acreditarii de catre Autoritatea Nationala pentru
Persoanele cu Handicap, urmatoarele tipuri de servicii sociale functionale:
- recuperare/terapie ocupationala;
- sprijin material si financiar;
- centre de zi pentru persoane cu handicap;
- formare profesionala;
- servicii pentru transport adaptat/carucioare;
- locuinte protejate pentru persoane cu handicap;
- asistenta persoanelor afectate de HIV/SIDA;
- protejare;
- centre de ingrijire si asistenta;
- unitati protejate;
- cantine sociale;
- asistenta persoanelor cu sindrom Down;
m) controleaza serviciile furnizate persoanelor cu handicap de catre
persoanele juridice de drept privat, fara scop patrimonial, acreditate si
informeaza Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap cu privire la
cele constatate;
n) elaboreaza si deruleaza in colaborare cu autoritatile publice locale, cu
alte institutii publice si organisme neguvernamentale programe comune in
domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap;
o) solutioneaza petitiile (cererile, reclamatiile, sesizarile), in
conditiile si cu respectarea termenelor prevazute de lege;
p) intocmesc studii, sinteze, rapoarte, informari cu privire la protectia
persoanelor cu handicap, pe care le prezinta Autoritatii Nationale pentru
Persoanele cu Handicap si altor factori responsabili.
(2) Inspectiile indeplinesc si alte atributii stabilite de Autoritatea
Nationala pentru Persoanele cu Handicap.
CAP. 3
Structura si personalul inspectiilor regionale
Art. 7
(1) Inspectiile au o structura de organizare proprie, formata din:
a) personal de conducere;
b) personal de specialitate;
c) personal administrativ.
(2) Din categoria persoanelor de conducere fac parte inspectorii-sefi ai
inspectiilor.
(3) Din categoria personalului de specialitate fac parte inspectorii de
judet/sector, inspectorii cu probleme financiare, inspectorii cu problemele de
monitorizare si sinteza si referentii.
(4) Din categoria personalului administrativ fac parte soferii si
personalul de ingrijire.
Art. 8
Structura de personal a inspectiilor se stabileste prin organigrama si
statul de functii ale fiecarei inspectii, aprobate prin ordin al presedintelui
Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, la propunerea
compartimentului de resurse umane.
Art. 9
(1) Inspectorii-sefi si personalul de specialitate au calitatea de functionar
public.
(2) Modalitatile de selectionare si angajare a personalului de specialitate
prevazut la alin. (1), precum si drepturile si obligatiile acestuia sunt cele
prevazute in Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici,
republicata.
Art. 10
(1) Personalul administrativ al inspectiilor are calitatea de personal
contractual.
(2) Raporturile de munca ale personalului administrativ, precum si
drepturile si obligatiile acestuia se stabilesc potrivit Legii nr. 53/2003 -
Codul muncii, cu modificarile ulterioare.
Art. 11
(1) Conditiile de angajare a personalului prevazut la art. 9 si 10, precum
si atributiile acestuia se stabilesc prin fisa fiecarui post.
(2) Fisa postului de inspector-sef al inspectiei se aproba de presedintele
Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap.
(3) Fisele postului pentru personalul de specialitate si personalul
administrativ al inspectiei se stabilesc de inspectorul-sef.
CAP. 4
Conducerea inspectiei regionale, atributiile inspectorului-sef si ale
inspectorilor de judet/sector
Art. 12
(1) Inspectiile sunt conduse fiecare de un inspector-sef numit prin ordin
al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap.
(2) Inspectorul-sef are calitatea de ordonator tertiar de credite.
(3) Inspectorul-sef indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) reprezinta inspectia in relatiile cu Autoritatea Nationala pentru
Persoanele cu Handicap, ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si locale, cu alte institutii publice, precum si cu persoane
juridice si fizice romane si straine;
b) conduce si coordoneaza intreaga activitate a inspectiei;
c) incheie parteneriate cu autoritatile administratiei publice locale, cu
organizatii neguvernamentale romane si straine, in vederea initierii si
derularii unor programe in domeniul protectiei speciale pentru persoanele cu
handicap;
d) controleaza serviciile prestate persoanelor cu handicap in cadrul
institutiilor de protectie speciala aflate in coordonarea Autoritatii Nationale
pentru Persoanele cu Handicap;
e) numeste si elibereaza din functie personalul din aparatul propriu, in
conditiile legii;
f) imputerniceste inspectorii de judet/sector pentru a realiza controlul cu
privire la modul de aplicare si respectare a reglementarilor legale in vigoare
in domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap;
g) evalueaza periodic activitatea, performantele individuale ale
personalului din aparatul propriu si asigura participarea acestuia la cursuri
de perfectionare a pregatirii profesionale;
h) stabileste atributiile, competentele si intocmeste fisa postului pentru
personalul din aparatul propriu;
i) decide sanctionarea personalului din aparatul propriu, in conditiile
legii;
j) raspunde in fata conducerii Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu
Handicap pentru intreaga activitate pe care o coordoneaza.
(4) Inspectorul-sef indeplineste si alte atributii stabilite de conducerea
Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap.
(5) In exercitarea atributiilor ce ii revin inspectorul-sef emite decizii.
Art. 13
(1) Inspectiile au cate un inspector in fiecare judet arondat, respectiv
sector al municipiului Bucuresti.
(2) Numirea inspectorilor judeteni si ai sectoarelor municipiului Bucuresti
se face de catre Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap, prin
concurs organizat potrivit legii.
(3) Inspectorii judeteni si ai sectoarelor municipiului Bucuresti reprezinta
Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap si inspectia de care
apartin in relatiile cu autoritatile si institutiile publice din
judetul/sectorul in care functioneaza.
Art. 14
(1) Inspectorii judeteni si ai sectoarelor municipiului Bucuresti
indeplinesc urmatoarele atributii:
a) controleaza modul in care este aplicata si respectata legislatia in
domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap, implementarea
politicilor si standardelor de calitate in institutiile de protectie speciala;
b) intocmesc analize, rapoarte, informari privind modul in care
institutiile implicate in protectia persoanelor cu handicap isi indeplinesc
atributiile; verifica si avizeaza rapoartele statistice lunare, trimestriale si
semestriale intocmite de serviciile publice de asistenta sociala si le transmit
inspectiilor;
c) controleaza implementarea planurilor judetene si locale de actiuni in
domeniul protectiei persoanelor cu handicap;
d) evalueaza persoanele cu handicap, necesarul si calitatea serviciilor
oferite, pe baza nevoilor reale din comunitate, si prezinta propuneri;
e) urmaresc modul in care sunt solutionate reclamatiile, sesizarile si
propunerile persoanelor cu handicap, adresate institutiilor si autoritatilor
publice;
f) cerceteaza si solutioneaza reclamatiile si sesizarile adresate
Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap si inspectiilor,
repartizate;
g) controleaza modul in care autoritatile administratiei publice locale,
institutiile publice si private respecta dispozitiile legale cu privire la
realizarea accesibilitatilor pentru persoanele cu handicap si aplica sanctiuni
potrivit legii;
h) exercita controlul cu privire la modul in care sunt aplicate si
respectate normele legale in domeniul protectiei speciale a persoanelor cu
handicap de catre autoritatile si institutiile publice cu atributii in domeniu,
precum si de catre organizatiile neguvernamentale acreditate sa furnizeze
servicii sociale pentru persoanele cu handicap;
i) evalueaza, monitorizeaza si controleaza proiectele derulate de
organizatiile neguvernamentale la nivel de judet/sector, cu finantare proprie
sau cu finantare din fondurile Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu
Handicap; intocmesc raportul de constatare si il inainteaza inspectorului-sef
de regiune;
j) verifica si controleaza activitatea unitatilor si a atelierelor
protejate din judet/sector, autorizate si/sau infiintate de catre Autoritatea
Nationala pentru Persoanele cu Handicap; solicita rapoarte trimestriale, anuale
sau ori de cate ori este nevoie, cu privire la respectarea dispozitiilor legale
referitoare la functionarea acestora; sesizeaza inspectorului-sef de regiune
neregulile semnalate;
k) participa impreuna cu organizatii neguvernamentale, autoritati publice
locale/judetene si/sau regionale la dezvoltarea si implementarea proiectelor in
domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap;
l) sunt membri in comisia de internare constituita la nivelul fiecarei
institutii de protectie speciala din judet/sector si asigura respectarea
dispozitiilor legale privind conditiile de internare;
m) controleaza modul de respectare a drepturilor persoanelor cu handicap
incadrate in munca, precum si adaptarea locului de munca la nevoile persoanelor
cu handicap; sesizeaza autoritatile competente cu privire la neregulile
constatate.
(2) Inspectorul de judet/sector indeplineste si alte atributii stabilite de
conducerea Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap si a inspectiei.
Art. 15
(1) Inspectorii judeteni si ai sectoarelor municipiului Bucuresti isi
desfasoara activitatea in judetele si sectoarele pentru care au fost numiti.
(2) Inspectiile realizeaza cel putin o intalnire pe luna cu inspectorii
judeteni si ai sectoarelor municipiului Bucuresti, in vederea analizarii
activitatii acestora si a problemelor constatate in teritoriu.
(3) Intalnirile cu inspectorii judeteni se pot organiza la sediul
inspectiei sau in oricare dintre judetele arondate.
(4) Pentru participarea la actiunile prevazute la alin. (2) si (3),
inspectorii judeteni beneficiaza de diurna prevazuta de lege pentru
functionarii publici si de decontarea cheltuielilor de transport cu mijloacele
de transport in comun ori cu mijlocul propriu de transport.
CAP. 5
Salarizarea si alte drepturi ale personalului inspectiilor regionale
Art. 16
(1) Salarizarea personalului inspectiilor care are calitatea de functionar
public se face potrivit dispozitiilor legale in vigoare privind reglementarea
drepturilor de natura salariala ale functionarilor publici.
(2) Personalul inspectiilor care are calitatea de functionar public
beneficiaza si de celelalte drepturi prevazute de Legea nr. 188/1999,
republicata.
Art. 17
(1) Salarizarea personalului contractual al inspectiilor se face potrivit
dispozitiilor legale in vigoare privind sistemul de stabilire a salariilor de
baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar.
(2) Personalul contractual al inspectiilor beneficiaza si de celelalte
drepturi prevazute de Legea nr. 53/2003, cu modificarile ulterioare.
CAP. 6
Patrimoniul si dotarea inspectiilor regionale
Art. 18
(1) Inspectiile dispun de un patrimoniu propriu.
(2) Patrimoniul inspectiilor este constituit din bunurile mobile si imobile
prevazute in art. 11 alin. (3) si art. 14 alin. (3) din Ordonanta Guvernului
nr. 14/2003, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 239/2003, cu
modificarile ulterioare.
(3) Bunurile imobile - terenuri si cladiri - in care functioneaza inspectiile
fac parte din patrimoniul public al statului si se supun normelor stabilite
prin Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al
acesteia, cu modificarile ulterioare.
Art. 19
(1) Inspectiile au in patrimoniu si alte bunuri de inventar si dotari
necesare pentru desfasurarea activitatii la nivelul inspectiei si al
inspectorilor judeteni.
(2) Bunurile si dotarile prevazute la alin. (1) fac parte din domeniul
public al statului.
Art. 20
Potrivit art. 16 din Ordonanta Guvernului nr. 14/2003, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 239/2003, cu modificarile ulterioare,
inspectiile au in dotare cate un autoturism pentru transport de persoane si
cota de carburanti stabilita potrivit dispozitiilor legale in vigoare.
Art. 21
(1) Pentru desfasurarea activitatii in teritoriu, inspectorii judeteni
dispun de un spatiu pentru birou pus la dispozitie de catre prefectura
judetului.
(2) Fac exceptie de la dispozitiile alin. (1) inspectorii sectoarelor
municipiului Bucuresti si din judetul Ilfov care isi desfasoara activitatea la
sediul Inspectiei Regionale Bucuresti, precum si inspectorii judeteni care isi
desfasoara activitatea la sediile inspectiilor regionale.
(3) Birourile inspectorilor judeteni vor fi dotate cu birotica si logistica
necesare (masa de lucru, dulap pentru documente, telefon, calculator etc.),
prin grija Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap.
(4) Inspectorii judeteni au dreptul la diurna si la decontarea cheltuielilor
de transport pentru deplasarile pe care le fac in judet, in vederea exercitarii
atributiilor de inspectie si control prevazute de prezentul regulament si de
fisa postului.
CAP. 7
Scopul si obiectivele activitatii de control
Art. 22
Activitatea de control exercitata de personalul inspectiilor este orientata
preponderent spre urmatoarele obiective:
a) verificarea modului in care institutiile controlate isi indeplinesc
obligatiile stabilite prin reglementarile legale in vigoare privind activitatea
de protectie speciala a persoanelor cu handicap;
b) stabilirea conformitatii operatiilor si activitatilor desfasurate de
institutiile si autoritatile publice cu atributii si responsabilitati in
domeniu; constatarea abaterilor si dispunerea aplicarii masurilor pentru
remedierea acestora;
c) identificarea situatiilor si a starilor de fapt generatoare de
disfunctii in activitatea de protectie speciala a persoanelor cu handicap;
d) evaluarea si monitorizarea petitiilor care evidentiaza incalcari ale
reglementarilor legale in vigoare;
e) monitorizarea modului de punere in aplicare a masurilor dispuse pentru
remedierea deficientelor constatate.
CAP. 8
Tipurile si limitele activitatii de control
Art. 23
(1) In realizarea atributiilor stabilite prin prezentul regulament,
personalul din cadrul inspectiilor exercita controale cu caracter operativ,
inopinat si tematic.
(2) Controlul operativ consta in verificarea, limitata in timp si sub
raportul sferei de cuprindere, a institutiei controlate, in vederea stabilirii
existentei sau a inexistentei unor incalcari ale reglementarilor legale in
domeniu.
(3) Controlul operativ se dispune, de regula, de catre inspectorii-sefi ai
inspectiilor inspectorilor de judet/sector si se executa in baza ordinului de
serviciu sau a legitimatiei care atesta functia in cadrul inspectiei.
(4) Controlul inopinat consta in verificarea punctuala a situatiei
determinate de incalcarea de catre persoana fizica sau juridica controlata a
reglementarilor legale care lezeaza interesul legitim al persoanei cu handicap
neinstitutionalizate sau institutionalizate.
(5) Controlul inopinat se efectueaza ca urmare a unei reclamatii, plangeri
ori sesizari provenite de la institutia sau persoana fizica ori juridica
lezata.
(6) Controlul tematic este controlul programat, cu obiective expres si
precis stabilite si cu o durata predeterminata, menit sa asigure verificarea
conformitatii activitatii institutiei controlate cu normele legale aplicabile in
domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap.
(7) Controlul se efectueaza, in baza unui program de activitate, de catre
persoane cu specializari diferite, pentru acoperirea intregii problematici
supuse activitatii de control.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 24
Inspectiile vor intocmi si vor aproba regulamentele de ordine interioara
care vor fi avizate de presedinte.
Art. 25
Inspectiile vor organiza: activitatea privind liberul acces la informatiile
de interes public potrivit Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la
informatiile de interes public; activitatea cu publicul, precum si activitatea
de solutionare a petitiilor in conformitate cu Ordonanta Guvernului nr.
27/2002, aprobata si modificata prin Legea nr. 233/2002.
Art. 26
Prevederile prezentului regulament se completeaza cu orice alte dispozitii
legale care privesc organizarea, functionarea si atributiile Autoritatii
Nationale pentru Persoanele cu Handicap si ale inspectiilor.
Art. 27
Prezentul regulament va fi adus la cunostinta tuturor salariatilor
inspectiilor, pe baza de semnatura.
Art. 28
In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului
regulament se vor elabora norme metodologice pentru aplicarea art. 6 alin. (1) lit.
b), c), d), e), h), m) si p).