ORDIN Nr. 179
din 14 mai 2007
pentru aprobarea
Instructiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxa pe
valoarea adaugata
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 347 din 22 mai 2007
In temeiul art. 11 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi
Finanţelor,
având în vedere art. 48 din Ordonanţa Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă
Instrucţiunile de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe
valoarea adăugată, prevăzute în anexă.
Art. 2. - Prevederile prezentului ordin nu se aplică
pentru corectarea erorilor de înregistrare în evidenţele persoanelor impozabile
a taxei pe valoarea adăugată, caz în care se aplică prevederile Ordonanţei
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, referitoare la corectarea de către
contribuabili a taxei pe valoarea adăugată.
Art. 3. - Anexa face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 4. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 520/2005 pentru aprobarea Instrucţiunilor de
corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 408 din 13 mai 2005, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 5. - Direcţia generală de gestiune a impozitelor
şi contribuţiilor, Direcţia generală de colectare a creanţelor bugetare,
Direcţia generală a tehnologiei informaţiei, direcţiile generale ale finanţelor
publice judeţene şi a municipiului Bucureşti şi Direcţia generală de
administrare a marilor contribuabili vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 6. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu,
secretar de stat
ANEXĂ
INSTRUCŢIUNI
de corectare a
erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată
1. Deconturile de taxă pe valoarea adăugată depuse de
către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de taxă pe valoarea
adăugată pot fi corectate din punctul de vedere al erorilor materiale de către
organul fiscal competent, la iniţiativa acestuia sau la solicitarea persoanei
impozabile.
2. Prin procedura de corectare de către organul
fiscal competent a deconturilor de taxă pe valoarea adăugată depuse pot fi
corectate erori materiale de tipul:
a) erori de transcriere, cum sunt: preluarea eronată a
sumelor din jurnale; inversarea unor cifre din sumele trecute în decont;
preluarea eronată a datelor din decontul perioadei fiscale anterioare (de
exemplu: declararea eronată a soldului de plată din decontul perioadei fiscale
anterioare);
b) înregistrarea în decont a
diferenţelor de taxă pe valoarea adăugată de plată, constatate de organele de
control, contrar reglementărilor legale în materie;
c) erori provenind din înscrierea în decontul de taxă pe valoarea adăugată a sumelor solicitate la
rambursare în perioada anterioară.
3.1. Corectarea erorilor
materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată se poate face în cadrul
termenului de prescripţie de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului următor
celui în care a fost depus decontul supus corectării.
3.2. Depunerea solicitării de
corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată după
expirarea termenului de prescripţie constituie o recunoaştere voluntară a taxei
pe valoarea adăugată de plată şi a diferenţelor de taxă pe valoarea adăugată de plată astfel
stabilite, acestea fiind considerate legal datorate.
4.1. Corectarea decontului de
taxă pe valoarea adăugată, potrivit prezentelor instrucţiuni, nu este posibilă
pentru perioade fiscale care au fost supuse inspecţiei fiscale sau pentru care
este în curs de derulare o inspecţie fiscală.
4.2. Prin excepţie de la pct.
4.1, corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată se
poate realiza în baza dispoziţiei de măsuri comunicate de organul de inspecţie
fiscală. In acest caz, cererea de corectare a erorii materiale, depusă de
persoana impozabilă, va fi însoţită de dispoziţia de măsuri, în copie şi
original.
5. Corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată se realizează de
compartimentul de analiză a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea
adăugată cu opţiune de rambursare, denumit în continuare compartiment de specialitate.
6. Corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată, din iniţiativa organului
fiscal, se poate efectua astfel:
a) în cazul în care în decontul depus se poate
identifica tipul erorii (respectiv eroare de calcul sau preluarea eronată a
sumelor din decontul perioadei anterioare sau din evidenţele de TVA),
corectarea se va efectua, din proprie iniţiativă, de compartimentul de specialitate;
b) dacă în decont se constată erori a căror cauză nu
poate fi stabilită, compartimentul de specialitate va notifica în scris
persoana impozabilă şi va solicita prezenţa acesteia la sediul său, cu documente
justificative, pentru a da informaţii şi lămuriri necesare corectării erorilor
semnalate. Solicitarea va cuprinde în mod obligatoriu: data, ora şi locul
stabilite pentru prezenţa persoanei impozabile; baza legală a solicitării;
scopul solicitării; documentele pe care urmează să le prezinte persoana
impozabilă (necesare corectării erorilor).
7. In cazul corectării erorilor
materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată, la solicitarea persoanei
impozabile, se procedează astfel:
a) persoana impozabilă depune solicitarea de corectare
a erorilor materiale la registratura organului fiscal competent sau la poştă,
prin scrisoare recomandată;
b) compartimentul de
specialitate va comunica în scris persoanei impozabile data, ora şi locul la
care trebuie să se prezinte, precum şi documentele necesare justificării
erorilor.
8.1. In vederea corectării erorilor materiale din
decontul de taxă pe valoarea adăugată, compartimentul de specialitate, pe baza
constatărilor proprii sau în baza documentelor prezentate de persoana
impozabilă, întocmeşte un referat în care înscrie constatările referitoare la
erorile pentru care s-a solicitat corectarea decontului de taxă pe valoarea
adăugată, precum şi modul în care se vor corecta aceste erori.
8.2. In baza referatului, organul fiscal întocmeşte
decizia de corectare.
Decizia de corectare este structurată conform modelului
decontului de taxă pe valoarea adăugată în vigoare la data la care se referă
decontul întocmit eronat, se completează numai la rândurile care au suferit modificări
cu diferenţele în plus sau în minus faţă de suma declarată iniţial şi conţine
în mod obligatoriu elementele prevăzute la art. 43 din Ordonanţa Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
Decizia de corectare se
semnează de şeful compartimentului de specialitate şi se aprobă de conducătorul
organului fiscal.
Decizia de corectare se întocmeşte în două exemplare,
din care un exemplar se comunică plătitorului, iar cel de-al doilea exemplar se
arhivează la dosarul fiscal al acestuia.
8.3. Modificările din decizia de corectare se operează
de organul fiscal în Registrul jurnal obligaţii declarate la bugetul general
consolidat, iar ulterior se operează în evidenţa analitică pe plătitori.
9.1. In situaţia în care în urma corectării erorilor
rezultă o sumă negativă de taxă pe valoarea adăugată, persoana impozabilă o va
prelua în decontul perioadei fiscale următoare, la secţiunea
„Regularizări", rândul „Soldul sumei negative a taxei pe valoarea adăugată
reportată din perioada precedentă, pentru care nu s-a solicitat
rambursare".
9.2. In situaţia în care în urma corectării erorilor
rezultă o sumă pozitivă de taxă pe valoarea adăugată, persoana impozabilă o va
prelua în decontul perioadei fiscale următoare, la secţiunea
„Regularizări", rândul „Soldul TVA de plată din decontul perioadei fiscale
precedente neachitată până la data depunerii decontului de TVA". Termenul
de plată a diferenţei pozitive de taxă pe valoarea adăugată se stabileşte, potrivit
reglementărilor legale, în funcţie de data comunicării deciziei de corectare
sau a înştiinţării, după caz.
10.1. Se consideră eroare
materială şi situaţia în care persoana impozabilă, înregistrată în scopuri de
taxă pe valoarea adăugată, care poate solicita rambursarea soldului sumei
negative a taxei pe valoarea adăugată din perioada fiscală de raportare, nu a
bifat, prin omisiune, caseta corespunzătoare din decontul de taxă pe valoarea
adăugată din perioada fiscală de raportare.
10.2. Persoana impozabilă care
se află în situaţia prevăzută la pct. 10.1 poate solicita corectarea erorii
materiale prin depunerea unei declaraţii pe propria răspundere, din care să
rezulte constatarea situaţiei, precum şi exprimarea intenţiei persoanei în cauză
de a îndrepta eroarea materială. Declaraţia se depune până la data depunerii
decontului de taxă pe valoarea adăugată aferent perioadei fiscale următoare,
dar nu mai târziu de termenul legal pentru depunerea acestui decont.
10.3. Termenul de soluţionare a
solicitărilor de rambursare a sumei negative este de 45 de zile de la data
depunerii declaraţiei menţionate la pct. 10.2.