ORDIN
Nr. 184 din 21 septembrie 1997
pentru aprobarea Procedurii de realizare a bilanturilor de mediu
ACT EMIS DE: MINISTERUL APELOR, PADURILOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 303 bis din 6 noiembrie
1997
Ministrul apelor, padurilor si protectiei mediului,
in temeiul art. 9, art. 10 alin. 4, art. 14 si art. 64 lit. d) din Legea
protectiei mediului nr. 137/1995,
in baza Hotararii Guvernului nr. 457/1994*) privind organizarea si
functionarea Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, cu
modificarile ulterioare,
in baza Ordinului ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului nr.
125/1996, sectiunea 5 pct. 5.4. 5.5 si 5.6 si sectiunea 8 pct. 8.1. si 8.2.,
emite urmatorul ordin:
1. Se aproba Procedura de realizare a bilanturilor de mediu, care face
parte integranta din prezentul ordin.
Anexele la procedura fac parte integranta din aceasta.
2. Se abroga anexa nr. 10 la Ordinul ministrului apelor, padurilor si
protectiei mediului nr. 125/1996 si oricare alte prevederi contrare din
ordinele anterioare ale ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului.
3. Directia strategii si reglementari pentru protectia mediului raspunde de
instruirea periodica si in mod unitar a personalului din cadrul unitatilor
teritoriale care isi desfasoara activitatea in domeniul emiterii actelor de
reglementare.
4. Prezentul ordin intra in vigoare la data publicarii lui in Monitorul
Oficial al Romaniei.
-----------
*) Hotararea Guvernului nr. 457/1994 a fost abrogata prin Hotararea
Guvernului nr. 568/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 266 din 6 octombrie 1997.
Ministrul apelor,
padurilor si protectiei mediului,
Ioan Oltean
ANEXA A
PROCEDURA
de realizare a bilanturilor de mediu
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta reglementare detaliaza procedura de realizare, tipurile, domeniile
si continutul bilanturilor de mediu cerute in procesul de autorizare, precum si
la schimbarea proprietarului, destinatiei sau la incetarea activitatilor
economice si sociale cu impact asupra mediului inconjurator, conform prevederilor
art. 10 si 14 din Legea protectiei mediului nr. 137/1995, si ale art. 65 din
Legea privatizarii societatilor comerciale nr. 58/1991, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 2
In sensul prezentului ordin, termenii si expresiile folosite au urmatorul
inteles:
- Amplasament - loc, activitate sau obiectiv supuse prevederilor art. 8 -
14 din Legea nr. 137/1995 sau ale celor din cap. IX din Legea nr. 58/1991, cu
modificarile si completarile ulterioare.
- Autoritatea de mediu competenta - autoritatea centrala sau locala de
protectie a mediului care functioneaza in concordanta cu legislatia in vigoare
ce reglementeaza protectia mediului.
- Bilant de mediu nivel 0 - fisa de verificare continand elemente
caracteristice activitatii si care permite autoritatii de mediu competente sa
identifice si sa stabileasca necesitatea efectuarii unui bilant de mediu nivel
I sau nivel II sau a unei evaluari a riscului, inainte de autorizarea de mediu
sau de privatizarea societatii comerciale.
- Bilant de mediu nivel I - studiu de mediu constand din culegere de date
si documentare (fara prelevare de probe si fara analize de laborator privind
factorii de mediu), care include toate elementele analizei tehnice a aspectelor
de mediu pentru luarea unei decizii privind dimensionarea impactului de mediu
potential sau efectiv de pe un amplasament.
- Bilant de mediu nivel II - investigatii asupra unui amplasament,
efectuate in cadrul unui bilant de mediu, pentru a cuantifica dimensiunea
poluarii prin prelevari de probe si analize fizice, chimice sau biologice ale
factorilor de mediu.
Executant de bilant de mediu - unitate specializata, persoana fizica sau
juridica, atestata conform prevederilor art. 12 din Legea nr. 137/1995 si altor
prevederi legale, emise in baza acesteia.
- Evaluare a riscului - analiza probabilitatii si gravitatii principalelor
componente ale unui impact de mediu.
- Impact de mediu - modificarea negativa considerabila a caracteristicilor
fizice, chimice sau structurale ale componentelor mediului natural; diminuarea
diversitatii biologice; modificarea negativa considerabila a productivitatii
ecosistemelor naturale si antropizate; deteriorarea echilibrului ecologic,
reducerea considerabila a calitatii vietii sau deteriorarea structurilor
antropizate, cauzata in principal de poluarea apelor, a aerului si a solului;
supraexploatarea resurselor naturale, gestionarea, folosirea sau planificarea
teritoriala necorespunzatoare a acestora. Un astfel de impact poate sa apara in
prezent sau sa aiba o probabilitate ridicata de manifestare in viitor,
inacceptabila de autoritatile de mediu competente.
- Impact potential de mediu - impactul generat de un amplasament, daca
exista probabilitatea ca un bilant de mediu nivel I sa arate ca amplasamentul
prezinta un impact de mediu.
- Obiective de mediu minim acceptate - set de obiective stabilite de
autoritatea de mediu competenta, in baza unui bilant de mediu realizat in
procesul de privatizare anterior formularii ofertei de vanzare; acestea cuprind
obiectivele calitative si cantitative minime de mediu si durata maxima
admisibila pentru conformare cu cerintele de mediu, precum si cu orice alte
cerinte ce pot fi identificate de autoritatea de mediu competenta.
- Poluare - concentratii de poluanti in mediu ce depasesc valorile
naturale.
- Poluare potential semnificativa - concentratii de poluanti in mediu ce
depasesc pragurile de alerta prevazute in reglementarile privind evaluarea
poluarii mediului. Aceste valori definesc pragul poluarii la care autoritatile
competente considera ca un amplasament poate avea un impact asupra mediului si
stabilesc necesitatea unor studii suplimentare.
- Poluare semnificativa - concentratii de poluanti in mediu ce depasesc
pragurile de interventie prevazute in reglementarile privind evaluarea poluarii
mediului.
- Program pentru conformare - plan de masuri propus de titularul
activitatii, cuprinzand etape care trebuie parcurse in intervale de timp
precizate prin prevederile autorizatiei de mediu de catre autoritatea
competenta, in scopul respectarii reglementarilor privind protectia mediului.
- Tip de bilant de mediu - varianta de bilant de mediu, reprezentata de
unul dintre nivelurile 0, I sau II definite in prezentul ordin.
- Titular - (al amplasamentului/activitatii) - persoana fizica sau juridica
care propune, detine si/sau gospodareste o activitate economica sau sociala.
Art. 3
In conformitate cu prevederile Legii nr. 137/1995:
a) bilanturile de mediu nivel I sau II si evaluarile de risc, inclusiv cand
sunt executate ca parti din evaluarea impactului asupra mediului vor fi
executate doar de unitati specializate, persoane fizice si juridice, atestate
conform prevederilor art. 12 din Legea nr. 137/1995 si altor reglementari
relevante in acest domeniu;
b) analizele de probe prelevate pentru executarea bilanturilor de mediu vor
fi efectuate numai de laboratoare specializate, care utilizeaza aparatura
adecvata si metodologii in conformitate cu normele si reglementarile in vigoare.
Art. 4
Raspunderea pentru concluziile si informatiile prezentate intr-un bilant de
mediu sau de evaluare a riscului va fi asumata dupa cum urmeaza:
a) raspunderea pentru acuratetea si corectitudinea unui bilant de mediu
(nivel 0, I sau II) sau a unei evaluari a riscului revine autorului;
b) titularul raspunde pentru exactitatea datelor pe care le furnizeaza
pentru executarea bilantului de mediu sau a evaluarii riscului;
c) raspunderea pentru precizia rezultatelor privind concentratiile de
poluanti in probele de mediu analizate revine partii care preleveaza probele si
laboratorului care efectueaza analizele.
Art. 5
Obligatiile legate de expedierea si evidenta documentelor privind bilantul
de mediu si evaluarea riscului sunt urmatoarele:
a) documentele emise in temeiul prezentului ordin vor fi expediate cu
confirmare de primire prin posta sau prin curier, pastrandu-se dovada
expedierii;
b) autoritatea de mediu competenta va inregistra primirea tuturor
documentelor elaborate in temeiul prezentului ordin intr-un sistem de evidenta
a bilanturilor de mediu.
CAP. 2
Stabilirea domeniului bilanturilor de mediu solicitate in procedura de
autorizare
Art. 6
La stabilirea domeniului bilanturilor de mediu, ce urmeaza a fi efectuate,
se vor avea in vedere urmatoarele:
a) cele trei tipuri de bilanturi de mediu (nivel 0, I si II) nu se exclud
reciproc si pot fi efectuate consecutiv sau concomitent, conform prevederilor
prezentului ordin;
b) cand prevederile Legii nr. 137/1995 impun solicitarea unui bilant de
mediu, iar autoritatea de mediu competenta considera putin probabila existenta
unui impact de mediu al amplasamentului, se va solicita efectuarea unui bilant
de mediu nivel 0;
c) daca un bilant de mediu nivel 0 confirma ca nu exista nici un impact de
mediu de la amplasament, nu se va solicita efectuarea unui alt nivel (nivel I
sau II) de bilant de mediu sau a unei evaluari a riscului pe acest amplasament;
d) daca bilantul de mediu nivel 0 releva existenta unui impact potential de
mediu pe amplasament, autoritatea de mediu competenta trebuie sa solicite
continuarea evaluarii prin efectuarea cel putin a bilantului de mediu nivel I;
e) daca autoritatea de mediu competenta considera ca un bilant de mediu
nivel I prezinta informatii insuficiente pentru a cuantifica impactul de mediu
sau daca la analiza unei solicitari de autorizare se considera ca un
amplasament are un impact potential de mediu, autoritatea de mediu competenta
trebuie sa solicite efectuarea bilantului de mediu nivel II. In situatiile cand
aceasta decizie a fost luata inainte de executarea nivelului I al bilantului de
mediu, trebuie executate atat bilantul de mediu nivel I, cat si bilantul de
mediu nivel II;
f) la constatarea poluarii provenite de la un amplasament si caracterizata
prin depasirea unuia sau mai multor praguri de interventie prevazute in
reglementarile privind evaluarea poluarii mediului, autoritatea de mediu
competenta trebuie sa solicite executarea unei evaluari a riscului. Evaluarea
riscului se bazeaza pe gradul de poluare masurat pe amplasament si va
cuantifica semnificatia acestuia relativa la impactul asupra mediului;
g) rezultatele analizelor obtinute se vor compara cu prevederile
reglementarilor si normelor relevante; in lipsa unor astfel de reglementari sau
norme, se vor folosi spre comparare normele sau instructiunile internationale
corespunzatoare, optiunea folosita urmand a fi justificata de executantul
bilantului de mediu;
h) o data cu cererea de autorizare, titularul unui amplasament poate
inainta autoritatii de mediu competente orice nivel de bilant de mediu, daca
considera necesar. In urma analizei documentelor prezentate, autoritatea de
mediu competenta poate stabili necesitatea unui nivel aditional de bilant de
mediu, in conformitate cu prevederile prezentului ordin.
CAP. 3
Bilantul de mediu nivel 0 pentru procedura de autorizare
Art. 7
Bilantul de mediu nivel 0 reprezinta cerinta minima pentru situatiile in
care prin lege este prevazuta necesitatea prezentarii unui bilant de mediu;
acesta va fi inaintat autoritatii de mediu competente.
Art. 8
Realizarea bilantului de mediu nivel 0 va avea in vedere urmatoarele:
a) un bilant de mediu nivel 0 trebuie sa corespunda ca forma si continut
anexei A.1, iar informatiile prezentate vor fi sustinute cu documente;
b) autorul bilantului de mediu nivel 0 trebuie sa constate starea
amplasamentului si a imprejurimilor lui si sa prezinte, la cererea
autoritatilor de mediu competente, dovezi fotografice privind constatarile
mentionate;
c) bilantul de mediu nivel 0 trebuie sa analizeze atat folosinta actuala,
cat si folosinta trecuta a terenurilor din zona amplasamentului.
Art. 9
Procesul de analizare a bilantului de mediu nivel 0 implica urmatoarele
aspecte:
a) autoritatea de mediu competenta va executa o analiza preliminara a
bilantului de mediu nivel 0 si se va asigura ca s-au completat corespunzator
toate punctele. Cand nu este satisfacuta aceasta conditie, bilantul de mediu
nivel 0 va fi respins, iar respingerea, insotita de motivatia acesteia, va fi
comunicata in scris titularului;
b) daca un bilant de mediu nivel 0 este acceptat la analiza preliminara,
autoritatea de mediu competenta va analiza daca materialul furnizat include
suficiente informatii pentru a confirma absenta impactului de mediu de pe
amplasament. Daca bilantul de mediu nivel 0 este satisfacator si autoritatea de
mediu competenta nu considera necesara continuarea evaluarii impactului cu un
bilant de mediu nivel I sau II sau cu o evaluare a riscului, se va considera
satisfacuta cerinta pentru un bilant de mediu. Cand bilantul de mediu nivel 0 a
fost executat in cadrul procesului de privatizare, vor fi aplicate cerintele
specificate la cap. VII;
c) daca bilantul de mediu nivel 0 arata ca un amplasament are un impact
potential de mediu, autoritatea de mediu competenta trebuie sa solicite
titularului prezentarea unui bilant de mediu nivel I sau nivel I si II, in
vederea continuarii evaluarii.
CAP. 4
Bilantul de mediu nivel I
Art. 10
Bilantul de mediu nivel I trebuie solicitat de autoritatea de mediu
competenta in conditiile prevazute la art. 10 alin. 4 sau la art. 14 din Legea
nr. 137/1995, daca un amplasament are un impact potential. Nivelul I al
bilantului de mediu poate face exceptie de la aceste cerinte atunci cand este
cerut in procesul de privatizare; in aceste situatii se vor aplica prevederile
cap. VII din prezentul ordin.
Art. 11
Bilantul de mediu nivel I trebuie sa includa o analiza tehnica a impactului
de mediu, dupa cum se precizeaza in anexa A.2. Raportul bilantului de mediu
nivel I va respecta formatul din anexa A.2.1 si va specifica toate sursele de
informatii folosite.
Art. 12
Prezentarea si analizarea bilanturilor de mediu nivel I vor respecta
prevederile descrise in continuare:
a) bilantul de mediu nivel I se inainteaza autoritatii de mediu competente,
de catre titular, conform procedurii prezentate la art. 5 lit. a) din prezentul
ordin;
b) procesul de analizare a bilanturilor de mediu nivel I se efectueaza de
catre autoritatea de mediu competenta care va face evaluarea tehnica pentru a
se asigura ca toate aspectele au fost tratate intr-o maniera satisfacatoare.
Cand nu se constata acest lucru, bilantul de mediu nivel I se respinge, iar
respingerea, insotita de motivatia acesteia, va fi comunicata in scris
titularului;
c) cand intr-un bilant de mediu nivel I se prezinta dovada unei poluari
potential semnificative, autoritatea de mediu competenta trebuie sa ceara
executarea unui bilant de mediu nivel II si/sau a unei evaluari a riscului,
conform cap. V si, respectiv, VI ; aceasta decizie a autoritatii de mediu
competente va fi comunicata in scris titularului. Poate face exceptie de la
aceste cerinte bilantul de mediu nivel I cerut in procesul de privatizare; in
aceste situatii se vor aplica prevederile cap. VII din prezentul ordin;
d) daca bilantul de mediu nivel I este satisfacator si autoritatea de mediu
competenta nu considera necesar un bilant de mediu nivel II sau o evaluare a
riscului, se va considera satisfacuta cerinta pentru un bilant de mediu.
CAP. 5
Bilantul de mediu nivel II
Art. 13
Angajarea bilantului de mediu nivel II se face in oricare dintre
urmatoarele situatii:
a) daca un bilant de mediu nivel I releva o poluare potential semnificativa
a unui amplasament, autoritatile de mediu competente trebuie sa solicite
executarea unui bilant de mediu nivel II; face exceptie de la aceste cerinte
bilantul de mediu nivel II cerut in procesul de privatizare; in aceste situatii
se vor aplica prevederile cap. VII din prezentul ordin;
b) bilantul de mediu nivel II se poate executa in acelasi timp cu bilantul
de mediu nivel I, daca autoritatea de mediu competenta stabileste de la inceput
ca un amplasament prezinta o poluare potential semnificativa.
Art. 14
Realizarea bilantului de mediu nivel II se face prin:
a) prelevarea si analizarea probelor necesare in bilanturile de mediu nivel
II, care trebuie sa respecte prevederile din anexa A.3 referitoare la
procedurile de prelevare de probe pentru diferiti factori de mediu si la
laboratoarele de specialitate pentru analiza probelor;
b) compararea rezultatelor analizelor probelor prelevate in cadrul
bilantului de mediu nivel II cu prevederile reglementarilor privind evaluarea
poluarii mediului si prezentarea acestor comparatii in raportul bilantului de
mediu nivel II;
c) furnizarea recomandarilor privind oportunitatea unei evaluari a
riscului, conform prevederilor cap. VI, daca aceasta evaluare nu a fost deja
solicitata de autoritatea de mediu competenta.
Art. 15
Prezentarea si analizarea bilanturilor de mediu nivel II vor respecta
prevederile descrise in continuare:
a) titularul va inainta autoritatii de mediu competente, conform
prevederilor art. 5 lit. a) din prezenta procedura, raportul la bilantul de
mediu nivel II, care va respecta formatul din anexa A.3 sectiunea 4 si va
specifica toate sursele de informatii folosite;
b) procesul de analizare a bilantului de mediu nivel II se realizeaza de
catre autoritatea de mediu competenta, care va face evaluarea tehnica pentru a
se asigura ca lucrarea efectuata este conforma prevederilor din anexa A.3
referitoare la prelevarea si analizarea probelor. Cand nu este satisfacuta
aceasta conditie, bilantul de mediu nivel II va fi respins, iar respingerea,
insotita de motivatia acesteia, va fi comunicata in scris titularului;
c) daca bilantul de mediu nivel II releva o poluare semnificativa,
autoritatea de mediu competenta trebuie sa solicite executarea unei evaluari a
riscului, conform prevederilor cap. VI. Autoritatea de mediu competenta va
informa in scris titularul atunci cand se considera necesara efectuarea
evaluarii riscului. Cand bilantul de mediu nivel II a fost executat in cadrul
procesului de privatizare, vor fi aplicate cerintele specificate la cap. VII;
d) cand un bilant de mediu nivel II este satisfacator si autoritatea de
mediu competenta nu solicita o evaluare a riscului, se va considera satisfacuta
cerinta pentru un bilant de mediu. Cand bilantul de mediu nivel II a fost
executat in cadrul procesului de privatizare, vor fi aplicate cerintele
specificate la cap. VII.
CAP. 6
Evaluarea riscului
Art. 16
Angajarea evaluarii riscului se face in urmatoarele conditii:
a) evaluarea riscului va fi solicitata de catre autoritatea de mediu
competenta atunci cand s-a dovedit ca exista o poluare semnificativa pe un
amplasament;
b) cand este necesara o evaluare a riscului, autoritatea de mediu
competenta va informa in scris titularul asupra acestei necesitati si va
stabili domeniul specific si detaliile evaluarii riscului.
Art. 17
Realizarea evaluarii riscului trebuie sa satisfaca urmatoarele conditii:
a) evaluarea riscului va implica cuantificarea riscului de impact de mediu
aparut ca urmare a poluarii identificate pe un amplasament; instructiunile
privind evaluarea riscului sunt prezentate in anexa A.4;
b) autoritatea de mediu competenta poate solicita prelevari de probe si
analize suplimentare ale factorilor de mediu in timpul unei evaluari a
riscului; acestea pot sa se refere la amplasamentul supus bilantului de mediu,
dar se pot extinde si la alte zone, daca acestea ar putea fi supuse impactului
de mediu al acestui amplasament;
c) orice prelevare de probe sau analize de laborator efectuate in cadrul
unei evaluari a riscului trebuie sa respecte prevederile din anexa A.3.
Art. 18
Prezentarea si analizarea evaluarii riscului vor respecta prevederile descrise
in continuare:
a) titularul va transmite autoritatii de mediu competente evaluarea
riscului, conform art. 5 lit. a) din prezentul ordin;
b) procesul analizarii evaluarii riscului se realizeaza de catre
autoritatea de mediu competenta, care va face analiza tehnica pentru a se
asigura ca lucrarea efectuata s-a conformat prevederilor referitoare la
prelevari de probe si analize din anexa A.3 si metodologia generala din anexa
A.4 ale acestui ordin ; in caz de neconformare, evaluarea riscului va fi
respinsa, iar respingerea, insotita de motivatia acesteia, va fi comunicata in
scris titularului;
c) daca autoritatea de mediu competenta considera evaluarea riscului ca
fiind satisfacatoare si identificand adecvat riscurile datorate impactului de mediu
al amplasamentului, se va considera satisfacuta cerinta pentru bilantul de
mediu. Cand evaluarea riscului a fost executata in cadrul procesului de
privatizare, vor fi aplicate cerintele specificate in cap. VII.
Art. 19
Cand rezultatele evaluarii riscului arata ca un amplasament, a carui
poluare este semnificativa, exercita un impact de mediu negativ si acesta este
considerat inacceptabil de catre autoritatea de mediu competenta, se va
solicita remedierea. Aceasta remediere trebuie sa fie in conformitate cu
instructiunile emise de autoritatea centrala de mediu.
CAP. 7
Bilanturi de mediu in procesul de privatizare
Art. 20
Vanzarea activelor, actiunilor si a partilor sociale in cadrul procesului
de privatizare poate sa fie insotita de necesitatea unui bilant de mediu.
Conditiile de declansare a bilantului de mediu in procesul de privatizare sunt
descrise in Normele metodologice privind procedurile de privatizare si
conditiile de organizare si desfasurare a vanzarilor de actiuni, parti sociale
si active, emise in aplicarea Legii nr. 58/1991, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 21
Bilantul de mediu nivel 0 pentru privatizare este prezentat in anexele
A.5.1 si A.5.2 ale prezentei proceduri. Anexa A.5.1 va fi completata de catre
societatea comerciala ale carei actiuni/parti sociale sau active sunt supuse
vanzarii si inaintate autoritatii de mediu competente. Pe baza datelor din
anexa A.5.1, precum si a informatiilor proprii, autoritatea de mediu competenta
va completa anexa A.5.2 si o va inainta, impreuna cu anexa A.5.1 , Fondului
Proprietatii de Stat, in conformitate cu procedura descrisa in titlul V al
Normelor metodologice privind procedurile de privatizare si conditiile de
organizare si desfasurare a vanzarilor de actiuni, parti sociale si active,
emise in aplicarea Legii nr. 58/1991, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art. 22
Ca si pentru autorizarea activitatilor, bilanturile de mediu nivel I si II,
realizate in cadrul procesului de privatizare, vor acoperi acele aspecte
enuntate in anexele A.2 si A.3, dupa caz, ale prezentei proceduri. Bilanturile
de mediu vor identifica raspunderile legate de impactul asupra mediului si de
procesul de autorizare de mediu, care vor fi mentionate separat ca obligatii de
mediu de tip A si ca obligatii de mediu de tip B, conform definitiilor din
Hotararea Guvernului nr. 457/1997.
Art. 23
Pentru raspunderile incluse ca obligatii de mediu tip A, raportul la
bilantul de mediu va propune "obiective de mediu minim acceptate".
Continutul "obiectivelor de mediu minim acceptate" se va conforma
normelor referitoare la acestea, emise de catre Ministerul Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului si Agentia Nationala pentru Privatizare.
Art. 24
Pentru raspunderile incluse ca obligatii de mediu tip B, raportul la
bilantul de mediu va contine:
a) lista obligatiilor de mediu tip B, in conformitate cu anexa nr. 31 din
Normele metodologice privind procedurile de privatizare si conditiile de
organizare si desfasurare a vanzarilor de actiuni, parti sociale si active,
emise in aplicarea Legii nr. 58/1991, cu modificarile si completarile
ulterioare;
b) cand este necesar, propuneri de metode ce pot fi folosite pentru
identificarea si cuantificarea raspunderilor actuale legate de conformarea de
mediu pentru activul si/sau activitatile supuse bilantului de mediu;
c) descrierea evenimentelor sau a situatiilor care ar declansa obligatiile
de mediu tip B.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 25
Sectiunea 9.2 a Procedurii de reglementare a activitatilor economice si
sociale cu impact asupra mediului, aprobata prin Ordinul ministrului apelor,
padurilor si protectiei mediului nr. 125/1996, se inlocuieste cu:
"9.2 Studiile de impact, bilanturile de mediu nivel I si nivel II si
evaluarile riscului vor fi executate numai de unitati specializate, persoane
fizice sau juridice atestate in conformitate cu prevederile art. 12 din Legea
nr. 137/1995 si ale altor reglementari emise in acest domeniu in baza
legii".
Art. 26
Autoritatea centrala de mediu va emite, in termen de 30 de zile de la
intrarea in vigoare a prezentului ordin, reglementarile privind evaluarea
poluarii mediului.
ANEXA A.1
BILANTUL DE MEDIU NIVEL 0
Pentru procedura de autorizare
-----------------------------------------------------------------------------
| Autorul | Numele: .................................... |
| | Adresa: ..................................... |
| | Societatea Comerciala: ...................... |
| | ............................................. |
| | Nr. tel.: ......... Nr. fax: ................ |
------------------------------------------------------------------------------|
|Titularul activitatii | Numele: .................................... |
|(societatea comerciala) | Adresa: .................................... |
|(daca este diferita | ............................................ |
|de societatea comerciala| ............................................ |
|reprezentata de autor) | Nr. tel.: ............. Nr. fax: ........... |
|-----------------------------------------------------------------------------|
| Scopul cererii: |
| _ _ |
| a) Schimbarea proprietarului |_| c) Incetarea activitatii |_| |
| _ _ |
| b) Schimbarea activitatii |_| d) Activitate neautorizata anterior |_| |
| _ |
| e) Altele |_| Rugam specificati: .................. |
|-----------------------------------------------------------------------------|
| | | |
| Marimea amplasamentului | Suprafata totala (mp) | Suprafata construita (mp) |
|-----------------------------------------------------------------------------|
| |
| Activitatea pe amplasament |
| |
| (i) Prezenta: |
| ...................................................................... |
| ...................................................................... |
| |
|(ii) Anterioara: |
| ...................................................................... |
| ...................................................................... |
| |
|(iii) Viitoare: |
| ...................................................................... |
| ...................................................................... |
| |
| Anexati dovada folosintei trecute a terenului amplasamentului, daca exista. |
| _ |
| Bifati daca este anexata |_| |
|-----------------------------------------------------------------------------|
| |
| Categoria activitatii: |
| |
| (i) Categoria conform anexei nr. II la Legea nr. 137/1995 |
| |
|(ii) Altele, rugam specificati: |
|-----------------------------------------------------------------------------|
| | | |
| Numar de personal | Norma intreaga | Norma partiala |
-------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------
| | |
| Orice investigatie anterioara | _ _ |
| a amplasamentului privind | Da |_| Nu |_| |
| poluarea terenului: | Daca "Da", detaliati:
.............. |
|-----------------------------------------------------------------------------|
| |
| Orice emisii in: |
| A _ |
| Apa (i) Ape reziduale |_| |
| _ |
| (ii) Canalizare menajera |_| |
| _ |
| (iii) Apa pluviala |_| |
|-----------------------------------------------------------------------------|
| |
| B _ |
| Aer (i) Gaze de combustie (din surse fixe) |_| |
| _ |
| (ii) Emisii tehnologice |_| |
| _ |
| (iii) Altele |_| |
| |
| Rugam specificati: .................................... |
| ....................................................... |
|-----------------------------------------------------------------------------|
| Provenienta deseurilor |(tone/luna: separate pe categorii, cu |
| solide | descrierea generala a compozitiei si a |
| | amenajarilor existente pentru depozitare)
| | | |
|-------------------------------|---------------------------------------------|
| Rezervoare si conducte | (substanta depozitata/ |
| subterane | transportata; volum/debit) |
|-------------------------------|---------------------------------------------|
| Transformatoare si | _ _ |
| condensatoare | Da |_| Nu |_| |
| electrice in proprietate | Daca "Da", ce capacitate si ce
vechime? |
|-------------------------------|---------------------------------------------|
| | _ _ |
| Prezenta azbestului | Da |_| Nu |_| |
| | Daca "Da", ce tip; daca este in
cladiri, ce | | | suprafata acopera (mp):
................... |
| | ........................................... |
|-----------------------------------------------------------------------------|
|Folosinta terenului inconjurator pe o distanta de 150 m (rezidentiala, |
|comerciala, recreationala, industriala etc.) |
| |
| |
| Nord: -------------- |
| -------------- |
| -------------- |
| |
| |
| Vest: --------------- Est: ---------------- |
| --------------- ---------------- |
| --------------- ---------------- |
| |
| |
| Sud: --------------- |
| --------------- |
| --------------- |
| |
| |
-----------------------------------------------------------------------------
Autorul Titularul
(semnatura si stampila) (semnatura si stampila)
...................... .....................
ANEXA A.2
BILANTUL DE MEDIU NIVEL I
Scopul si domeniul bilantului de mediu nivel I
Introducere
Bilantul de mediu nivel I reprezinta procedura de a obtine informatii
asupra cauzelor si consecintelor efectelor negative, anterioare, asupra
mediului si consta in identificarea surselor de informatii, culegerea, analizarea
si interpretarea prin studii teoretice a informatiilor disponibile si
elaborarea raportului la bilantul de mediu nivel I, conform modelului anexat.
Studiile teoretice ale bilantului de mediu nivel I se solicita, in toate
evaluarile, prin bilantul de mediu, ale impactului asupra mediului, efectuate
asupra unor zone sau instalatii, cu exceptia cazurilor in care autoritatea de
mediu competenta decide incetarea evaluarii prin bilant dupa executarea
bilantului de mediu nivel 0. Este indicata efectuarea acestor investigatii
preliminare pentru orice zone/instalatii cu impact negativ asupra mediului,
precum si la schimbarea proprietarului, incetarea sau modificarea profilului
unei activitati. Bilantul de mediu va identifica si cuantifica raspunderea pentru
starea mediului in zona de impact a activitatii analizate, pentru a stabili
asumarea unor obligatii sau acordarea unor compensatii, potrivit prevederilor
legale, pentru refacerea calitatii mediului.
In termeni generali, sectiunile bilantului de mediu nivel I trebuie sa
identifice domeniile in care impactul asupra mediului, produs de amplasamentele
si instalatiile analizate, poate fi semnificativ. Lucrarile se vor concentra
asupra modului de conformare cu prevederile legislatiei existente sau in curs de
adoptare, precum si asupra investigarii potentialelor poluari ale solului prin
activitati desfasurate anterior in zona analizata sau in vecinatatea acesteia.
Domenii de analiza
Utilizarea terenului in zona amplasamentului obiectivului si in vecinatatea
acestuia
Va fi prezentata descrierea generala a amplasamentului analizat, continand
detalii privind: cele mai apropiate orase, cursuri de apa, arii de interes
pentru conservarea naturii, sosele importante, precum si descrierea structurii
geologice si a topografiei locale ale amplasamentului si ale vecinatatilor
acestuia.
Se va identifica si orice obiectiv protejat aflat la mai putin de 500 m de
amplasamentul analizat, functie de pozitia acestuia. Zonele rezidentiale, de uz
comercial sau industrial, spatiile de recreere si cele fara constructii vor fi
indicate specificandu-se distanta si directia fata de amplasamentul
obiectivului analizat.
Functie de disponibilitati, se vor prezenta detalii referitoare la apele de
suprafata si subterane, aflate in vecinatatea obiectivului, sau informatii
generale care sa permita identificarea localizarii, a debitului, a sursei si
utilizarii acestora.
Istoricul zonei
Daca sunt accesibile harti istorice, acestea vor fi prezentate si descrise
in ordine cronologica, identificand evolutia caracteristicilor importante ale
amplasamentului si ale vecinatatilor.
Daca nu este posibila folosirea hartilor istorice, vor fi prezentate probe
documentate despre istoricul zonei, specificandu-se sursa acestora. Marturiile
fostilor angajati ai unitatii pot constitui adesea o sursa buna de documentare.
Posibilitatea poluarii solului
Se vor descrie activitatile desfasurate in prezent in zona analizata.
Aceste descrieri, precum si istoricul privind utilizarea zonei, prezentat
anterior, trebuie sa asigure posibilitatea identificarii ariilor poluate si a
potentialelor poluari, care trebuie descrise cat mai detaliat posibil.
Depozitarea deseurilor
Vor fi identificate deseurile provenite din activitatea evaluata,
apreciindu-se cantitatea si compozitia. Se vor descrie si se vor localiza
metoda si amplasamentul depozitului temporar ca si al celui definitiv.
Condensatori/transformatori electrici
Se vor prezenta detalii despre orice condensator sau transformator
electric, existent in zona sau in apropiere, in special daca acesta va ramane
in posesia titularului activitatii evaluate. In functie de vechimea acestor
echipamente, se va investiga posibilitatea existentei bifenililor policlorinati
in uleiul de transformator (BPC). In caz de incendiu, arderea acestor uleiuri
reprezinta un risc serios pentru sanatatea umana. De asemenea, se va evalua
integritatea acestor transformatoare, pentru a identifica daca exista scurgeri
care au putut contamina solul.
Securitatea zonei
Securitatea zonei trebuie, de asemenea, evaluata in bilantul de mediu nivel
I, deoarece o zona care nu este asigurata corespunzator cu paza poate determina
poluari accidentale prin efractii sau acte de vandalism.
Este necesara o descriere a sistemului de paza si protectie al zonei.
Aceasta trebuie sa includa o descriere a ariilor inconjuratoare, a
imprejmuirilor existente, a iluminarii amplasamentului, a sistemelor de alarma
sau a paznicilor cu care a fost asigurata zona in ultimii ani*).
Masuri de paza impotriva incendiilor
Vor fi prezentate toate masurile de prevenire si stingere a incendiilor,
care exista pentru obiectivul analizat. Acestea vor cuprinde marcarea iesirilor
de incendiu, asigurarea accesului in aceste zone, dotarea cu mijloace de
interventie supuse intretinerii si verificarilor periodice, conform
reglementarilor in vigoare*).
--------------
*) A se vedea Legea nr. 124/1995 de aprobare a Ordonantei Guvernului nr.
47/1994 privind apararea impotriva dezastrelor.
*) A se vedea Hotararea Guvernului nr. 51/1992 privind unele masuri pentru
imbunatatirea activitatii de prevenire si stingere a incendiilor, republicata
in anul 1996.
Protectia muncii si igiena locului de munca
Respectarea normelor de protectie si igiena a muncii reprezinta un domeniu
important in care relevanta subiectelor depinde de activitatile desfasurate in
zona. Responsabilitatea in acest domeniu va fi asigurata de personal calificat,
cu atributii clar specificate prin fisa postului. La fiecare loc de munca se va
pastra un registru de evidenta a accidentelor, care sa permita identificarea
cauzelor si a masurilor luate in fiecare caz in parte.
Pentru a reduce riscul accidentelor, zona de lucru va fi mentinuta in
ordine si curatenie. In functie de marimea amplasamentului si de activitatea
desfasurata, poate fi necesara intocmirea unui plan de urgenta, care sa descrie
masurile de interventie in diferite cazuri de necesitate.
Functie de necesitatile specifice activitatii, personalul trebuie sa fie
dotat cu echipament individual de protectie si materiale igienico-sanitare,
care vor fi acordate periodic de catre beneficiarul activitatii, conform
reglementarilor in vigoare*). Acolo unde se utilizeaza echipamente tehnice,
acestea trebuie sa indeplineasca conditiile de protectie a muncii, certificate
de organele competente potrivit legii*), asigurandu-se paza celor mobile.
Mecanismele de ridicat vor fi intretinute corespunzator si verificate
periodic, asigurand regulamente de exploatare speciale pentru a evita ranirea
in timpul manipularii materialelor.
--------
*) A se vedea Legea protectiei muncii nr. 90/1996.
Evacuarea apelor uzate
Este necesara descrierea generala a sistemelor de evacuare a apelor uzate
de pe amplasament. Aceasta descriere trebuie sa cuprinda evacuarea apelor
tehnologice, cand acestea sunt descarcate in ape de suprafata sau canalizari;
evacuarea apelor menajere provenind de pe amplasament; evacuarea apelor
pluviale cu descarcare in ape de suprafata sau in canalizari.
Este important sa se analizeze prevederile autorizatiilor de gospodarire a
apelor privind descarcarea apelor uzate in receptori naturali sau acceptul de
descarcare a apelor uzate in canalizari, pentru a asigura respectarea conditiilor
impuse si pentru a include orice cerinta suplimentara privind epurarea sau
preepurarea apelor uzate inainte de evacuare. Trebuie obtinute copii de pe
autorizatiile sau acceptele de evacuare a apelor uzate din care se vor
identifica cantitatile si calitatea efluentilor, precum si modificarile
acestora de-a lungul timpului.
Vor fi consultate autoritatile locale care administreaza receptorul natural
sau sistemul de canalizare folosit pentru evacuarea apelor uzate, pentru a
identifica eventualele reclamatii privind evacuarea apelor uzate de la
obiectivul analizat. Bilantul trebuie sa identifice statia de epurare
oraseneasca (sau a altui administrator), care primeste efluentii tehnologici
sau menajeri din zona analizata, tipul de epurare si punctul de descarcare a
acesteia in receptori naturali (ape interioare sau maritime).
Se vor prezenta detalii referitoare la canalizari. Trebuie identificata
destinatia acestor canalizari si tipul sistemului de canalizare (divizor sau
unitar), detalii care prezinta o importanta deosebita in cazul unui incident de
poluare. Pe planul zonei se vor indica orice posibilitati de interceptare a
apelor de suprafata, a scurgerilor accidentale de uleiuri, a canalizarilor din
zonele de depozitare, precum si localizarea si capacitatea de transport a
canalizarilor interceptate.
De asemenea, trebuie prezentate observatii privind integritatea sistemului
de drenaj de pe intregul amplasament.
Emisii atmosferice
Vor fi identificate toate emisiile atmosferice de pe amplasament. Aceasta
identificare trebuie sa cuprinda toate aspectele privind: emisiile din procese
de combustie, emisiile directe din procese tehnologice si emisiile din
instalatiile de purificare a aerului, pana la sistemele de aer conditionat
(daca exista). Trebuie prezentate, de asemenea, detalii privind directia
predominanta a vantului.
Cantitatea si natura emisiilor atmosferice vor fi prezentate detaliat, ca
si conditiile impuse prin autorizatii, analizand respectarea acestora. Se vor
detalia datele privind natura generala a emisiilor, incluzand date despre
pulberi in suspensie (fum), emisii toxice, mirosuri etc.
La locul de munca emisiile vor fi monitorizate conform activitatii
desfasurate pentru a asigura indeplinirea normelor de protectie si igiena a
muncii. Acest lucru este important pentru personalul care lucreaza in spatii
inchise si/sau cu substante periculoase. Vor fi descrise sistemele locale de
ventilatie, acolo unde exista.
De asemenea, vor fi examinate si prezentate sistemele de aer conditionat si
agentul de racire utilizat pentru acestea. Trebuie mentionata orice
inregistrare de Legionella pneumophilae, constatata de sistemul de observare.
Impactul zgomotului
Trebuie descrise nivelurile de zgomot generate pe amplasamentul obiectivului
si in zonele invecinate. Se vor consulta autoritatile locale pentru a se
depista daca au existat plangeri legate de disconfortul produs de zgomotul
activitatilor din zona sau din imprejurimi.
Daca nivelurile de zgomot din zona sunt ridicate, se vor prezenta datele
din masuratori pentru a dovedi ca disconfortul nu afecteaza auzul personalului
si/sau ca impactul zgomotului in afara amplasamentului se incadreaza in
valorile standard.
Daca nivelurile de zgomot produse de activitatea analizata provoaca
disconfort, vor fi reanalizate amenajarile existente, asigurand masurile
necesare pentru a atenua zgomotul de la utilaje sau de la alte activitati
generatoare de zgomot, din zona.
Proximitatea cablurilor de tensiune
O examinare succinta trebuie sa identifice si sa localizeze cablurile de
inalta tensiune din vecinatatea zonei atat pe cele subterane, cat si pe cele de
suprafata. Acest aspect este important pentru ca se considera ca pot aparea
tulburari fiziologice ale personalului care lucreaza in vecinatatea cablurilor
de inalta tensiune, prin expunere indelungata.
Surse de informare
Fiecare dintre domeniile descrise mai sus poate fi relevant pentru
raspunderile privind calitatea mediului, legate de o zona sau o instalatie, iar
bilantul de mediu trebuie sa identifice si sa cuantifice aceste raspunderi.
Informatiile necesare se pot obtine din surse diferite, inclusiv din
urmatoarele:
- examinarea informatiilor de arhiva;
- consultarea actualului si, daca este necesar, a fostului manager al
activitatii desfasurate pe amplasamentul analizat;
- consultarea, daca este necesar, a persoanelor care pot furniza informatii
relevante, ca, de exemplu, angajati ai unitatii sau membri ai comunitatii
locale;
verificarea documentatiilor relevante asupra amplasamentului, detinute de
organizatii locale, judetene si/sau nationale.
Pentru fiecare componenta a studiului este necesar ca prezentarea datelor
asupra amplasamentului sa fie interpretate in raport cu caracteristicile
generale ale zonei. Astfel, de exemplu, bilantul de mediu trebuie sa ia in
considerare aspecte ca: pozitia amplasamentului analizat fata de cursuri de apa
de suprafata si tipul receptorului natural implicat in evacuarea apelor;
structura geologica; importanta si calitatea apei subterane in zona
amplasamentului analizat; pozitia fata de zonele protejate. Aceasta va asigura
interpretarea concluziilor nivelului specific amplasamentului in contextul
zonal in care este integrat si va permite o evaluare minutioasa pentru orice
raspundere potentiala, daca exista ca atare.
Continutul-cadru al raportului la bilantul de mediu nivel I este prezentat
in anexa A.2.1.
ANEXA A.2.1
RAPORT
cu privire la bilantul de mediu nivel I
CONTINUTUL-CADRU
CUPRINS:
1. Introducere
2. Identificarea amplasamentului si localizarea
2.1 Localizare si topografie
2.2 Geologie si hidrogeologie
3. Istoricul amplasamentului si dezvoltari viitoare
3.1 Istoricul amplasamentului
3.2 Dezvoltari viitoare
4. Activitati desfasurate in cadrul obiectivului
4.1 Generalitati - angajati/schimb; procese tehnologice
4.2 Materiale de constructii
4.3 Stocarea materialelor - depozite de materii prime, rezervoare
subterane
4.4 Emisii in atmosfera - emisii din procese tehnologice, alte emisii in
atmosfera
4.5 Alimentarea cu apa, efluenti tehnologici si menajeri, sistemul de
canalizare al apelor pluviale
4.6 Producerea si eliminarea deseurilor
4.7 Alimentarea cu energie electrica
4.8 Protectia si igiena muncii
4.9 Prevenirea si stingerea incendiilor
4.10 Zgomotul si vibratiile
4.11 Securitatea zonei
4.12 Administratie
5. Calitatea solului
5.1 Efecte potentiale ale activitatii de pe amplasamentul analizat
5.2 Efecte potentiale ale activitatilor invecinate
6. Concluzii si recomandari
6.1 Rezumatul aspectelor de neconformare si cuantificarea acestora, dupa
caz, in propuneri pentru obiective de mediu minim acceptate sau programe de
conformare.
6.2 Rezumatul obligatiilor necuantificabile si/sau al obligatiilor
conditionate de un eveniment viitor si incert; in cazul privatizarii, se
include si lista obligatiilor de mediu de tip B identificate.
6.3 Recomandari pentru studii urmatoare privind responsabilitatile
necuantificabile si conditionate de un eveniment viitor si incert (daca este
necesar).
ANEXA A.3
BILANTUL DE MEDIU NIVEL II
SCOPUL SI DOMENIUL BILANTULUI DE MEDIU NIVEL II
1. Introducere
Investigatiile bilantului de mediu nivel II sunt cerute atunci cand se
identifica anticipat poluarea unei zone sau cand rezultatele bilantului de
mediu nivel II indica o potentiala poluare a zonei si sunt necesare clarificari
privind natura si intensitatea poluarii identificate. Trebuie intreprinse
investigatii aprofundate pentru a se realiza o evaluare cantitativa a nivelurilor
de poluare din zona analizata. Metodele de prelevare a probelor din diferite
medii vor respecta reglementarile, normele metodologice si standardele
existente. Acolo unde este posibil, se recomanda recoltarea unei probe-etalon
dintr-o zona invecinata neafectata de poluare, pentru a stabili o valoare-cadru
cu care sa fie comparat rezultatul probelor din zona poluata.
2. Recomandari privind prelevarea probelor
2.1 Probe de sol
2.1.1 Prevederi generale privind probele de sol
Natura si gradul de poluare a solului se vor stabili pe baza rezultatelor
analizelor fizice, chimice si biologice ale probelor de sol recoltate din
arealul poluat. Amplasarea punctelor de prelevare a probelor se face tinand
seama de natura surselor de poluare si a poluantilor, de gradul de uniformitate
al reliefului si de caracteristicile tipurilor de sol dominante.
Numarul de probe ce urmeaza a fi prelevate depinde de marimea suprafetei
potential poluate, care se stabileste in functie de sursele de poluare. In
unele situatii, sursa predominanta poate fi reprezentata de parti distincte de
instalatii/echipamente sau de anumite zone ale unei unitati industriale. Astfel
de exemple sunt rezervoarele subterane sau locurile unde au fost depozitate sau
imprastiate accidental materiale periculoase. In astfel de situatii, raza de
colectare a probelor va porni de la sursa suspectata de poluare, marind
distantele dintre punctele de colectare spre zonele presupuse a fi
necontaminate.
In alte situatii, cand surse de poluare atmosferica contribuie la poluarea
solului, arealul potential poluat se stabileste pe baza modelarii dispersiei
poluantilor atmosferici specifici ce pot avea impact asupra solului din jurul
sursei. In lipsa datelor pentru modelarea dispersiei poluantilor, se recomanda
ca raza suprafetei analizate in jurul sursei sa fie de cel putin 10-15 ori mai
mare decat inaltimea cosurilor de dispersie.
La amplasarea punctelor de prelevare a probelor se vor lua in considerare
urmatoarele:
- sa fie amplasate pe toate directiile cardinale, in jurul unor surse de
poluanti atmosferici, avand grija ca distantele fata de surse, pana la care se
preleveaza probe de sol, sa fie mai mari pe directia vanturilor dominante;
- sa se amplaseze, pe fiecare directie in jurul surselor de poluare
atmosferica, cel putin cate un punct de prelevare a probelor pe fiecare
categorie de folosinta a solului (arabil, pasune, faneata, vii si livezi etc.);
- sa se aprecieze posibilitatea contributiei mai multor surse la poluarea
potentiala a solului;
- sa se analizeze influenta reliefului la distributia poluantilor in sol;
- sa fie amplasate puncte de prelevare pe toate suprafetele ce au servit la
depozitarea temporara a materiilor prime continand substante periculoase si/sau
a deseurilor periculoase.
Acolo unde este relevant, vor fi investigate asimilarea si concentrarea
poluantilor in plantele de cultura.
2.1.2 Probe de la suprafata si de sub suprafata solului
Pentru prelevarea probelor de sol se vor marca in prealabil punctele de
prelevare pe planul de situatie al zonei. Vegetatia va fi complet indepartata
de pe aria de prelevare a probei si se va utiliza un instrument de prelevare
care sa asigure prelevarea unui volum de mostra suficient analizei. Acesta
trebuie transferat intr-un container adecvat, care a fost pregatit in prealabil
pentru a corespunde probei analitice si care va fi marcat in mod clar,
identificandu-se numarul probei cu sistemul de evidenta din registrul
prelevarilor. In mod normal, probele de sol vor fi prelevate de la doua
adancimi diferite (reprezentand adancimile situate la 5 cm si, respectiv, 30 cm
de suprafata solului). Cand se presupune ca o poluare atmosferica poate
constitui o sursa majora a poluarii solului, vor fi analizate adancimi
aditionale, iar suprafata solului trebuie analizata in mod independent de
straturile de adancime.
In registrul de evidenta a prelevarilor vor fi consemnate informatii si
observatii pertinente despre locul de prelevare. Acestea trebuie sa includa:
numarul probei, adancimea de prelevare, tipul si culoarea solului, existenta
oricarui miros, prezenta sau absenta apelor subterane si orice alte informatii
considerate relevante.
Dupa fiecare proba, instrumentul utilizat pentru prelevare va fi curatat cu
atentie pentru a preveni contactul accidental al substantelor continute in
probe si alte influente care pot modifica rezultatul analizelor.
Numarul punctelor de prelevare a probelor depinde de marimea zonei
analizate. In general, numarul minim al punctelor de prelevare a probelor de
sol pe o suprafata potential poluata trebuie sa fie:
Suprafata Numarul punctelor
---------- -----------------
de prelevare
-----------------
1.000.mp 4
5.000 mp 8
10.000 mp 15
Identificarea parametrilor care trebuie analizati este prezentata in anexa
A.3.1.
In zone in care exista poluare semnificativa este necesara efectuarea unui
profil de sol pentru aprecierea: adancimii de patrundere a poluantului,
limitarilor datorate straturilor de sol ce influenteaza circulatia poluantului
si intensitatea poluarii.
Atunci cand este necesara prelevarea de probe din straturi mai adanci se
vor practica, respectand prevederile legale, foraje de prospectare. Executarea
acestora se va face controlat, mentionand in fisa forajului straturile
litologice intalnite si orice parametri ca: mirosuri, tipuri si culori de sol,
adancimile la care s-au intalnit ape subterane. Detalii referitoare la foraje
sunt prezentate in sectiunea urmatoare.
2.2 Prelevarea probelor din ape subterane
Forajele vor fi executate cu utilaje mecanice rotative, actionate manual
sau electric, in functie de structura geologica si de adancimea necesara de
forare.
Forajele trebuie executate inecat pentru a mentine neperturbata oglinda
apei stratului acvifer din foraj inainte de orice prelevare de probe. De
asemenea, forajele trebuie purificate inainte de prelevare pentru a recolta
"adevarata" apa subterana si nu apa stocata in put si alterata chimic
datorita contactului cu aerul. Cantitatea de apa ce trebuie extrasa pentru a
asigura purificarea putului depinde de volumul acestuia si reprezinta, in
general, triplul acestui volum. Purificarea si prelevarea de probe vor fi
efectuate folosindu-se dispozitive speciale, ca de exemplu, prelevatorul
Waterra. Acest prelevator cuprinde un tub de teflon de unica folosinta,
racordat la o vana unidirectionala din otel inoxidabil. Tehnica de prelevare
asigura mentinerea constanta a presiunii, evitand orice inadvertente datorate
posibilei volatilizari prin vacuum a compusilor organici care pot fi prezenti
in proba. Dupa prelevare, proba va fi transferata in recipiente adecvate si
transportata imediat la laborator, in vederea efectuarii analizei.
2.3. Studiul gazelor si al vaporilor din sol
Aceste studii ofera date despre concentratiile compusilor volatili si
gazosi din sol. Se folosesc pentru a identifica sursa poluantilor volatili (de
exemplu: rezervor sau conducta subterana care prezinta scurgeri) sau pentru a
monitoriza generarea, emisia sau migrarea gazului din halde de deseuri.
Monitorizarea in situ implica aspirarea gazelor si vaporilor din sol
printr-un dispozitiv de masurare fix sau portabil. De obicei se foloseste in
acest scop un dispozitiv de aspiratie cu para actionata manual sau cu pompa
actionata electric. Pe durata masuratorilor se vor inregistra in sistemul de
evidente:
- locul si adancimea punctelor de monitorizare (la instalare);
- prezenta si adancimea apei freatice, daca este depistata;
- citiri de varf si stabile obtinute la instrumentele portabile;
- conditiile atmosferice, inclusiv presiunea atmosferica in momentul
masuratorilor.
2.4. Colectare de probe din apele de suprafata
La analiza apelor de suprafata se va avea in vedere obtinerea de probe
pentru comparatie, situate in amonte si in aval de zona de interes. Probele de
apa, ca si cele de sediment pot fi de interes in evaluare si pot fi obtinute in
diferite moduri.
Se vor evita atat cursurile turbulente, cat si apele statatoare care nu
asigura probe reprezentative. Trebuie evitate, de asemenea, zonele cursurilor
de apa care prezinta un grad redus de omogenizare, situate in aval de gurile de
varsare sau langa maluri, cu exceptia cazurilor de un interes specific.
Cand parametrii chimici necesari a fi determinati pot trece in atmosfera
(compusii organici volatili sau gaze, de exemplu), proba nu trebuie luata in
general de la suprafata. Sunt preferate, in acest caz, probele luate sub
oglinda apei (pana la 50 cm sub nivelul liber al apei). Inainte de prelevarea
probei, vasul trebuie clatit, avand grija sa se goleasca continutul in aval de
punctul de prelevare. Proba se preleveaza prin imersarea in apa a unui vas cu
deschiderea orientata inspre amonte, asigurand umplerea acestuia astfel incat
in vas sa nu ramana aer.
Cea mai simpla metoda de a obtine o proba de sedimente (daca adancimea apei
permite acest lucru) consta din prelevarea manuala a sedimentului. Trebuie avut
grija la scoaterea probei prin interfata dintre apa si sediment, indeosebi in
cursurile rapide, unde exista tendinta dislocarii probei. Probele de sediment
din cursuri rapide sau adanci se recolteaza cel mai bine cu prelevatoare Grab
sau Core, de pe o platforma stationara, cum ar fi un pod, sau dintr-o barca.
2.5. Materiale de constructie
Materialele de constructie sunt prelevate de obicei pentru a identifica
azbestul, daca este prezent. Este suficienta o cantitate mica de proba
(aproximativ 50 g). Pentru a obtine o proba de material de constructie, este
necesar sa se disloce cu grija o bucata de material si sa se puna intr-un
container curat, special pregatit pentru proba. Se va inregistra locul de unde
a fost prelevata proba. Punctul de prelevare trebuie astfel ales incat sa nu
afecteze structura. In timpul prelevarii se vor purta manusi de protectie. Daca
materialul este fibros se vor lua masuri suplimentare de protectie pentru a nu
se inhala fibre in timpul colectarii.
2.6. Poluarea atmosferica
Determinarea poluarii atmosferice presupune o gama larga de masuratori, de
la monitorizarea concentratiilor scazute de poluanti in aer la concentratiile
ridicate ale poluantilor din emisiile atmosferice ale surselor. Monitorizarea
emisiilor de la surse poate implica atat masuratori momentane, cat si
monitorizare continua.
Monitorizarea surselor de emisii atmosferice are o metodologie complexa, al
carei cadru este prezentat in normele metodologice aprobate prin Ordinul
ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului nr. 462/1993. La
masuratori se va urmari respectarea stricta a conditiilor de prelevare indicate
in continuare:
- Este important sa se identifice o sectiune (izocinetica) adecvata pentru
prelevare, aleasa in functie de profilul de curgere a gazelor prin cosul de
evacuare sau conducta. Pentru aceasta se va explora conducta cu un tub Pitot in
vederea determinarii profilului presiunii dinamice a gazului prin conducta pe
toata intinderea sectiunii alese pentru prelevare.
- Dupa identificarea sectiunii adecvate pentru prelevare, fiecare acces la
liniile de prelevare trebuie sa fie racordat la un orificiu dreptunghiular din
conducta. Cand nu sunt folosite pentru prelevare, orificiile vor fi sigilate.
- Prin conductele circulare se recomanda sa fie prelevate cel putin patru
probe din puncte situate pe diametre perpendiculare, folosind sonde de
monitorizare.
- Pentru efectuarea prelevarilor din conducte inaccesibile direct datorita
inaltimii, este recomandat sa se construiasca o platforma de prelevare.
- Pentru monitorizarea parametrilor ceruti se va utiliza echipamentul
potrivit acestor determinari.
Pentru monitorizarea aerului ambiental este disponibila o gama variata de
echipamente, in functie de parametrii ce se monitorizeaza si de localizarea
sistemului, de exemplu pentru monitorizarea igienii locului de munca sau a
conditiilor exterioare.
3. Laboratoare de analiza
Dupa prelevarea probelor, exceptand situatiile monitorizarii in situ, este
necesar ca acestea sa fie analizate de un laborator competent, care trebuie sa
dispuna de dotare tehnica corespunzatoare si acreditare pentru a efectua tipul
de analiza cerut.
4. Raportul la bilantul de mediu nivel II
Dupa prelevarea probelor si analizarea acestora, va fi redactat raportul
care va cuprinde doua parti: una cu descrierea si rezultatele investigatiilor
prezentate individual pentru fiecare dintre sectiunile 2.1.1 - 2.1.6, folosite,
si cealalta cu concluzii si recomandari privind actiunile necesare de realizat.
Cuprinsul raportului va fi urmatorul:
I. Descrierea si rezultatele investigatiilor
A. Probe de sol:
1. Descrierea precisa a tuturor investigatiilor realizate, cu justificarea
acestora
2. Descrierea tuturor reperajelor de sondaje executate, cu structura
geologica si tehnicile de lucru
3. Toate rezultatele analizelor efectuate si compararea acestora cu
valorile pragurilor din Reglementarea privind evaluarea poluarii mediului
B. Probe de ...
1.
2.
3.
(se continua pentru fiecare dintre sectiunile 2.1-2.6, folosita)
II. Concluzii si recomandari
A. Rezumatul neconformarii cuantificate
B. Rezumatul obligatiilor necuantificate si al obligatiilor conditionate de
un eveniment viitor si incert, inclusiv recomandari pentru studii de urmarire,
pentru cuantificarea acestora, cand este posibil
C. Recomandari pentru elementele programului de conformare sau pentru
obiectivele de mediu minim acceptate, in cazul privatizarii
Anexe (analize de laborator si alte documente relevante).
ANEXA A.3.1.
ANALIZELE
minime ce trebuie incluse in investigatii, in functie de istoricul zonei
-----------------------------------------------------------------------------
| |Utilizari finale | |
| Risc*) |ale zonelor | Minimum de analize |
| |contaminate | |
|----------------------|--------------------|---------------------------------|
|Ingerarea directa de |Curti, zone de |arsen, total cianuri libere |
|catre copii a solului |recreere si agrement|cadmiu, total fenoli |
|poluat | |plumb, total sulfati |
| | |fluor hidrocarburi |
| | | aromatice |
| | | polinucleare |
|----------------------|--------------------|---------------------------------|
|Asimilarea |Curti, loturi si |metale grele, in special: |
|concentrarea |terenuri agricole |cadmiu, total*) |
|poluantilor in | |plumb, total*) |
|plantele de | | |
|cultura*) | | |
|----------------------|--------------------|---------------------------------|
|Fitotoxicitate*),*)|Orice folosinta |cupru, total pesticide |
| |pentru cultura |nichel, total bor |
| |plantelor |zinc, total |
|----------------------|--------------------|---------------------------------|
|Atac asupra |Dezvoltari ale |sulfati; sulfiti fenoli |
|materialelor de |spatiilor de locuit,|sulfuri uleiuri minerale|
|constructii si a |cladiri comerciale |cloruri azotati, azotiti|
|folosintelor*) |si industriale |gudroane substante |
| | | uleioase |
|----------------------|--------------------|---------------------------------|
|Incendii si explozii |Orice folosinta care|metan |
| |implica constructia |sulf |
| |de cladiri |materiale potential combustibile |
| | |(ex. praf de carbune, |
| | | ulei, gudron) |
|----------------------|--------------------|---------------------------------|
|Contactul direct cu |Riscuri in special |fenoli azbest |
|poluantii pe timpul |pe termen scurt |hidrocarburi aromatice |
|operatiunilor de |(pentru personalul |polinucleare substante uleioase |
|demolare, de curatare |sau investigatorii |si gudroane materiale radioactive|
|sau de constructie |care lucreaza | |
| |in zona) | |
|----------------------|--------------------|---------------------------------|
|Poluarea apelor |Orice folosinta unde|fenoli cianuri |
|subterane si de |este posibil sa |sulfati metale solubile |
|suprafata*) |apara poluarea apei |compusi organici usori |
|----------------------|--------------------|---------------------------------|
*) Riscurile enumerate nu se exclud reciproc. Se poate lua in considerare
combinatia mai multor riscuri.
*) Trebuie masurat si pH-ul solului, deoarece influenteaza importanta
acestor riscuri.
*) Asimilarea prin admisie capilara a metalelor daunatoare sau fitotoxice
in plante depinde de forma chimica in care aceste elemente se gasesc in sol.
Cand concentratia totala prezenta in sol indica un risc potential, este necesar
sa se determine formele particulare si toate analizele necesare pentru
interpretarea corecta a circulatiei poluantilor in sistemul sol-apa-flora-fauna.
ANEXA A.4
EVALUAREA RISCULUI
Scopul evaluarii riscului
Introducere
Necesitatea unor informatii suplimentare privind riscurile poluarii
identificate sau ale activitatilor poluante, desfasurate pe un amplasament,
poate determina autoritatea competenta de mediu sa solicite realizarea
evaluarii riscului pentru a determina probabilitatea unei daune si posibilii
pagubiti prin acea dauna. Nu toate amplasamentele afectate de un anumit poluant
vor prezenta acelasi risc sau vor necesita acelasi nivel de remediere.
Exista o gama larga de metodologii diferite pentru evaluarea riscului, atat
cantitative, cat si calitative. In continuare este prezentata o metoda generala
a unei evaluari de risc.
Definitia evaluarii riscului
Riscul este probabilitatea aparitiei unui efect negativ intr-o perioada de
timp specificata si este adesea descris sub forma ecuatiei:
Risc = Pericol x Expunere
Evaluarea riscului este definita "ca un proces pentru identificarea,
analizarea de catre Banca Mondiala si controlarea pericolelor datorate
prezentei unei substante periculoase dintr-o instalatie". Raportul din
1992 al Societatii Regale a U.K. expliciteaza sensul definitiei prezentate in
Directiva Comisiei Europene 93/67/EEC, prezentand distinct componentele
evaluarii riscului: estimarea si calcularea.
In consecinta, evaluarea riscului implica o estimare (incluzand
identificarea pericolelor, marimea efectelor si probabilitatea unei manifestari)
si calcularea riscului (incluzand cuantificarea importantei pericolelor si
consecintele pentru persoane si/sau pentru mediul afectat).
Obiectivele evaluarii riscului
Obiectivul general al evaluarii riscului este de a controla riscurile
provenite de la un amplasament, prin identificarea:
- agentilor poluanti sau a pericolelor cele mai importante;
- resurselor si receptorilor expusi riscului;
- mecanismelor prin care se realizeaza riscul;
- riscurilor importante care apar pe amplasament;
- masurilor generale necesare pentru a reduce gradul de risc la un
"nivel acceptabil".
Tipuri de evaluare a riscului
Multe forme si intrebuintari ale evaluarii riscului de mediu au fost deja
propuse sau sunt in curs de elaborare. Exemple dintre acestea includ:
Evaluari ale sanatatii
Este cea mai importanta dintre evaluarile de risc. Dezvoltari recente au
avut in vedere protectia si igiena muncii, cu praguri limita stabilite la nivel
international pentru a determina expunerea in siguranta la diferite substante
chimice pe anumite perioade de timp. Standardele Organizatiei Mondiale a
Sanatatii, de exemplu, au fost dezvoltate pentru nivelurile concentratiilor
acceptate ale poluantilor in atmosfera si pentru limite orientative pentru
sanatatea umana (si recent pentru sanatatea mediului), pentru diferiti
parametri.
Evaluari ecologice
Aceste evaluari compara concentratiile preconizate ale poluantilor in mediu
cu pragurile toxice estimate, in scopul evaluarii securitatii unei emisii
propuse. Evaluarea ecologica a riscului a dezvoltat metodologii ecotoxicologice
pentru compararea riscurilor de mediu sau umane dintr-un eveniment care are
loc, folosind diferite instrumente sofisticate cu un numar de sisteme de
punctaj pentru clasificarea amplasamentelor.
Urmatoarele elemente caracteristice ale riscului sunt integrate in
evaluarile de risc privind:
- riscul chimic;
- riscul carcinogen;
- riscul epidemiologic;
- riscul contaminarii nucleare;
- riscul aparitiei fenomenelor naturale.
Metodologia generala pentru evaluarea calitativa a riscului
Evaluarea calitativa a riscului va lua in considerare urmatorii factori:
(1) Pericol/sursa - se refera la poluantii specifici care sunt identificati
sau presupusi a exista pe un amplasament, nivelul lor de toxicitate si efectele
particulare ale acestora.
(2) Calea de actionare - reprezinta calea pe care substantele toxice ajung
la punctul la care au efecte daunatoare, fie prin ingerare directa sau contact
direct cu pielea, sau prin migrare prin sol, aer sau apa.
(3) Tinta/Receptor - reprezinta obiectivele asupra carora actioneaza
efectele daunatoare ale anumitor substante toxice de pe amplasament, care pot
include fiinte umane, animale, plante, resurse de apa si cladiri (sau
fundatiile si folosintele acestora). Acestea sunt numite in termeni legali
obiective protejate.
Gradul riscului depinde atat de natura impactului asupra receptorului, cat
si de probabilitatea manifestarii acestui impact.
Identificarea factorilor critici care influenteaza relatia
sursa-cale-receptor presupune caracterizarea detaliata a amplasamentului din
punct de vedere fizic si chimic. In general, evaluarea cantitativa a riscului
cuprinde cinci etape:
--> descrierea intentiei;
--> identificarea pericolului;
--> identificarea consecintelor;
--> estimarea marimii consecintelor;
--> estimarea probabilitatii consecintelor.
O parte dintre informatiile necesare pentru a raspunde la aceste intrebari
se identifica in bilantul de mediu nivelul I si nivelul II. Principalele
considerente referitoare la fiecare dintre acesti factori si principalele
masuri pentru executarea evaluarii sunt descrise in tabelul anexei A.4.1.
Adesea este util sa se reprezinte rezumatul analizei sursa-cale-receptor
sub forma unei diagrame arbore, inainte de a incerca evaluarea riscului,
deoarece aceasta identifica clar actiunea, pericolul si consecintele.
Pe baza informatiilor prezentate in tabel se va analiza sistematic fiecare
agent poluant in raport cu caile sale potentiale de actiune asupra receptorilor
specificati si se va decide daca exista o relatie cauzala sau este posibil sa
existe. Importanta riscului fiecarui receptor poate fi apoi evaluata,
identificand acele riscuri la care se impune o forma de remediere - aceasta
reprezinta estimarea riscului.
Calcularea/cuantificarea riscului se poate baza pe un sistem simplu de
clasificare unde probabilitatea si gravitatea unui eveniment sunt clasificate
descrescator, atribuindu-le un punctaj aleatoriu.
Model simplificat
Clasificarea Clasificarea
probabilitati gravitatii
3 = mare 3 = majora
2 = medie 2 = medie
1 = mica 1 = usoara
Riscul se poate calcula apoi prin inmultirea factorului de probabilitate cu
cel de gravitate, pentru a obtine o cifra comparativa, cum ar fi, 3 (mare) x 2
(serioasa) = 6. Aceasta va permite efectuarea unor comparatii intre diferite
riscuri. Cu cat rezultatul este mai mare, cu atat mai mare va fi prioritatea
care va trebui acordata in controlarea riscului. Aceasta tehnica de baza poate
fi dezvoltata pentru a permite analize mai serioase prin marirea gamei
punctajelor de clasificare si includerea mai multor definitii perfectionate a
ceea ce ar trebui considerat a fi de gravitate majora, probabilitate mare etc.
Cand in evaluare exista un numar mare de poluanti importanti, trebuie sa se
acorde atentie unei modalitati mai clare de prezentare. Adesea este util sa se
faca un rezumat al informatiilor sub forma unei liste de verificare sau
matrice. Un exemplu de matrice este dat in tabelul-anexa A.4.2.
Analiza relatiei sursa-cale-receptor
Scopul principal al evaluarii riscului este de a ajuta la stabilirea
prioritatilor controlului riscului. Acest lucru se poate realiza prin evaluarea
fie calitativa, fie cantitativa a riscului.
Evaluarea riscului implica identificarea pericolelor si apoi aprecierea
riscului pe care acestea il prezinta, prin examinarea probabilitatii si
consecintelor (gravitatii) pagubelor care pot sa apara din aceste pericole.
Aceasta abordare prin inmultirea frecventei cu consecintele, a fost folosita
atat in evaluarea calitativa, cat si in cea cantitativa. Diferenta dintre cele
doua este ca evaluarea calitativa a riscului considera frecventele si
consecintele in termeni "mici" pana la "mari", in timp ce
evaluarea cantitativa a riscului atribuie date de probabilitate statistica
partilor de frecventa si consecinte ale ecuatiei.
Managementul riscului
Ca rezultat al evaluarii riscului este posibil sa se identifice si sa se
prioritizeze acele riscuri care nu se pot accepta. In aceste cazuri, atunci
cand este posibil, pot fi propuse masuri de remediere si/sau de implementare a
monitorizarii adecvate. Managementul riscului se refera la procesul de luare a
deciziilor si implementarea acestuia privitor la riscurile acceptabile sau
tolerabile, si minimizarea sau modificarea acestora ca parte a unui ciclu
repetitiv. Poluarea industriala poate fi definita ca prezenta substantelor
toxice in aer, apa sau sol, fiind adesea rezultatul unor deficiente in
procesele de productie. Aceste substante pot prezenta un risc pentru sanatatea
oamenilor sau a sistemelor ecologice. Riscuri diferite pot fi estimate si
comparate folosind evaluarea riscului. In consecinta, evaluarea riscului poate
servi la stabilirea clasificarii dupa prioritate a problemelor de poluare, pe
baza marimii riscului pe care il prezinta fie pentru fiintele umane, fie pentru
sistemele ecologice. Acest proces poate fi apoi folosit ca baza pentru
managementul riscului.
ANEXA A.4.1
IDENTIFICAREA FACTORILOR SURSA-CALE-RECEPTOR
pe un amplasament contaminat
Criterii de apreciere
Sursa si natura poluantului
- solida, lichida, gazoasa, organica, anorganica
- concentratia agentilor poluanti si mobilitatea, solubilitatea lor,
disponibilitatea si retentia in plante:
- in matrice de sol, apa subterana, apa de suprafata
- in depozite generale, bidoane, containere sau structuri ingropate
- distributie spatiala si volumul total al materialului poluat
Natura pericolului
- corosiv sau alte forme de atac asupra materialelor
- toxic, carcinogen, iritant dermatologic sau respirator, asfixiant
- inflamabil, exploziv
- fitotoxic
Tinte/Receptori
Includ urmatoarele categorii principale:
- sisteme de apa subterana
- cursuri de apa de suprafata: - in afara amplasamentului si pe
amplasament
- receptori umani: - ocupanti/utilizatori/vecini existenti
si
viitori ai amplasamentului
- dezvoltari viitoare
- sol si culturi agricole: - existente si viitoare
- ecosisteme naturale: - fauna si flora
- rezervatii naturale etc.
Cai
- contact direct sau ingerarea unor materiale contaminate
- migrarea agentilor poluanti prin: - straturi permeabile sau fisurate
- apa subterana, apa de suprafata si
deversare
- put de mina/galerii de acces
- transport in afara amplasamentului
prin vehicule, ex. namol/praf de pe
drum
- generare de praf in aer
- servicii si infrastructura
Existenta barierelor impotriva acestor cai (de exemplu, straturi de
permeabilitate mica)
Date asupra efectelor riscului/pericolului
Sunt necesare informatii privind efectele, aparitia si acceptabilitatea diferitelor
pericole prezentate de agentii poluanti:
- atunci cand nivelurile stabilite de declansarea actiunii nu sunt
disponibile pentru agentul poluant in cauza, de exemplu azbestul
- pentru a suplimenta nivelurile de declansare a actiunii, cand acestea nu
sunt strict aplicabile situatiei, de exemplu importanta cuprului, acolo unde
peisajul nu este important
Pot fi necesare informatii privind:
- efectele poluantilor si calea de expunere prin care se produc aceste
efecte
- efectele specifice asupra oamenilor, materialelor de constructie si altor
factori de mediu naturali sau antropici
- date despre reactia la doza de expunere, aspecte toxicologice,
concentratii acceptabile si durate de expunere.
ANEXA A.4.2.
MATRICE
pentru analiza relatiei sursa-cale-receptor
-------------------------------------------------------------------------------
Atingerea Importanta Necesitatea
Agent Pericol(e) Sursa(e) Cale(cai) Tinte sursei, riscului lucrarilor
poluant cai, de
tintei remediere
-------------------------------------------------------------------------------
Agent Fitotoxic Halda Dizolvare Ape Da Mica/medie Nu
poluant de subterane
1, ex. depozitare Dizolvare Ape de Da Mica/medie Nu
zinc suprafata
Nici una Sanatate Nu Mica Nu
umana
Extras Flora Da Medie Da
prin
radacini
Nici una Fauna Nu Mica Nu
Nici una Cladiri/ Nu Mica Nu
folosinte
-------------------------------------------------------------------------------
Agent
poluant
2
-------------------------------------------------------------------------------
Agent
poluant
3
-------------------------------------------------------------------------------
Combinatii
de agenti
poluanti
X + Y
ANEXA A.5.1
BILANTUL DE MEDIU NIVEL 0
pentru procesul de privatizare
-----------------------------------------------------------------------------
| I. | Denumirea societatii comerciale: ..................|
| Autorul | Adresa: ..................................... |
| | Nr. tel.: ......... Nr. fax: ................ |
| | Numele autorului: ........................... |
------------------------------------------------------------------------------|
| II | Denumirea societatii comerciale: ..................|
| Societatea | Adresa: ..................................... |
| Comerciala | Nr. tel.: ......... Nr. fax: ................ |
| supusa bilantului | Numele/functiile 1) ................. |
| | reprezentantilor |
| | legali: 2) ................. |
------------------------------------------------------------------------------|
| III. Situatia conformarii cu procedura de autorizare de mediu: |
| |
| _ _ |
| (1) Cu autorizatie de mediu DA |_| NU |_| |
| in vigoare |
| _ _ |
| (2) Cu bilant de mediu DA |_| NU |_| |
| _ _ |
| (3) Cu program de confirmare DA |_| NU |_| |
| _ _ |
| (4) Cu autorizatie de DA |_| NU |_| |
| gospodarirea apelor |
|-----------------------------------------------------------------------------|
|IV. Autorizatii sau avize legale de functionare in vigoare, eliberate de alte|
|autoritati (sanitara, protectia muncii, PSI etc.): DA |_| NU |_| |
| |
|Daca "Da", rugam specificati si anexati documentele doveditoare
.............| |............................................................................
|
|-----------------------------------------------------------------------------|
|V. Marimea amplasamentului|Suprafata totala (mp): |Suprafata construita (mp):|
|-----------------------------------------------------------------------------|
|VI. Activitati desfasurate pe amplasament |
|Specificati: numarul curent conform "Clasificarea activitatilor cu
impact | |asupra mediului" din anexa A.6 si/sau, dupa caz, alte activitati
decat cele |
|din lista, identificate pentru perioada: |
| |
| (i) Prezenta: ........................................................ |
| ...................................................................... |
| |
|(ii) Anterioara: ...................................................... |
| ...................................................................... |
| |
|(iii) Viitoare: ....................................................... |
| ...................................................................... |
| |
| Anexati dovada folosintei trecute a terenului amplasamentului, daca exista. |
| _ |
| Bifati daca este anexata |_| |
|-----------------------------------------------------------------------------|
|VII. Categoria de folosinta a terenului si calitatea legala a utilizatorului |
|(proprietar, chirias etc.): |
| (i) Prezenta ......... (ii) Anterioara .......... (iii) Viitoare ......... |
|-----------------------------------------------------------------------------|
| VIII Numar de personal | Norma intreaga | Norma partiala
|
--------------------------|----------------------|----------------------------|
| IX. Orice investigatie | _ _ |
|anterioara a | DA |_| NU |_| |
|amplasamentului privind | Daca "Da'" detaliati
poluantii |
|poluarea terenului: | identificati si concentratiile maxime |
| | determinate in soluri si ape subterane .......... |
----------------------------------------------------------------------------
| X. Situatia conformarii emisiilor de poluanti cu reglementarile in vigoare: |
| |
| A Apa _ |
| (i) Ape reziduale |_| |
| Conformarea cu reglementarile in vigoare: |
| _ _ |
| DA |_| NU|_| |
| _ |
| (ii) Canalizare menajera |_| |
| Conformarea cu reglementarile in vigoare: |
| _ _ |
| DA |_| NU|_| |
| _ |
| (iii) Ape pluviale |_| |
| Conformarea cu reglementarile in vigoare: |
| _ _ |
| DA |_| NU|_| |
|-----------------------------------------------------------------------------|
| |
| B Aer _ |
| (i) Emisii de combustie (surse fixe) |_| |
| Conformarea cu reglementarile in vigoare: |
| _ _ |
| DA |_| NU|_| |
| (ii) Emisii tehnologice |
| Conformarea cu reglementarile in vigoare: |
| _ _ |
| DA |_| NU|_| |
| _
| | (iii) Altele
|_| |
| Rugam specificati ............................. |
| ............................................. |
|-----------------------------------------------------------------------------|
| XI. Apa de suprafata| (numele celui mai apropiat curs de apa, directia si |
| |distanta fata de amplasament) |
|---------------------|-------------------------------------------------------|
| XII. Apa subterana |(adancimea apelor subterane pe amplasament, folosinta |
| |curenta si folosinta pentru necesitatile activitatii) |
|---------------------|-------------------------------------------------------|
| XIII. Producerea |tone/luna; separate pe categorii, cu descrierea |
|deseurilor solide |generala a compozitiei si a amenajarilor existente |
| |pentru depozitare; anexati evidentele, daca este cazul)|
|---------------------|-------------------------------------------------------|
| XIV. Rezervoare si |(substanta depozitata/transportata; volum/debit) |
| conducte subterane | |
|---------------------|-------------------------------------------------------|
| XV. Poluari | _ _ |
| accidentale | DA |_| NU |_| |
| semnificative | Daca "Da", specificati poluantul si masurile
de |
| | interventie intreprinse: ........................... |
| | .................................................... |
|---------------------|-------------------------------------------------------|
| XVI. Penalitati si | (Lista penalitatilor si sanctiunilor pe ultimii doi |
| sanctiuni | ani, inclusiv cele neachitate) |
|---------------------|-------------------------------------------------------|
|XVII. Transformatoare| _ _ |
| in proprietate | DA |_| NU |_| |
| |Daca "Da", ce capacitate, ce vechime, daca
contin PCB? |
|---------------------|-------------------------------------------------------|
|XVIII. Prezenta | _ _ |
| azbestului | DA |_| NU |_| |
| | Daca "Da", ce tip; daca este in cladiri, ce
suprafata | | |acopera (mp)?
........................................ |
| |...................................................... |
|-----------------------------------------------------------------------------|
|XIX. Folosinta terenului inconjurator pe o distanta de 150 m (rezidentiala,
| | comerciala, recreationala, industriala
etc.) |
| |
| |
| |
| Nord: -------------- |
| -------------- |
| -------------- |
| |
| |
| Vest: --------------- Est: ---------------- |
| --------------- ---------------- |
| --------------- ---------------- |
| |
| |
| Sud: --------------- |
| --------------- |
| --------------- |
| |
| |
-----------------------------------------------------------------------------
Autorul Titularul
(semnatura si, dupa caz, (semnaturile reprezentantilor
stampila unitatii) legali si stampila unitatii)
1 .....................
2 .....................
ANEXA A.5.2
(Se completeaza de catre autoritatea de mediu competenta)
-----------------------------------------------------------------------------
| AUTORIZATII | (1) Autorizatie de mediu: |
| DE FUNCTIONARE | Numarul de identificare si durata de valabilitate ........ |
| | .......................................................... |
| |------------------------------------------------------------|
| | (2) Autorizatie de gospodarirea apelor |
| | Numarul de identificare si durata de valabilitate ........ |
| | .......................................................... |
| |------------------------------------------------------------|
| | (3) Accept de descarcare a apelor uzate in canalizarea |
| |altei unitati (daca este cazul) |
| | Numarul de identificare si durata de valabilitate......... |
| | .......................................................... |
| |------------------------------------------------------------|
| | (4) Autorizatie PSI |
| | Numarul de identificare si durata de valabilitate......... |
| |........................................................... |
| |------------------------------------------------------------|
| | (5) Autorizatie sanitara |
| | Numarul de identificare si durata de valabilitate......... |
| |........................................................... |
| |------------------------------------------------------------|
| | (6) Autorizatie de protectia muncii |
| | Numarul de identificare si durata de valabilitate......... |
| | .......................................................... |
| |------------------------------------------------------------|
| | (7) Plan de aparare impotriva dezastrelor (dupa caz) |
| | Numarul de identificare si durata de valabilitate......... |
| | .......................................................... |
| |------------------------------------------------------------|
| | (8) Acte de proprietate sau drept de folosire a terenului, |
| | cladirilor si utilitatilor ............................... |
| | .......................................................... |
| |------------------------------------------------------------|
| SITUATIA | Calitatea solului : ...................................... |
| CONFORMARII | .......................................................... |
| |------------------------------------------------------------|
| | Calitatea apelor subterane................................ |
| | .......................................................... |
| |------------------------------------------------------------|
| | Emisii atmosferice ....................................... |
| |........................................................... |
| |------------------------------------------------------------|
| | Alimentarea cu apa........................................ |
| | .......................................................... |
| |------------------------------------------------------------|
| | Evacuarea apelor uzate ................................... |
| | .......................................................... |
| |------------------------------------------------------------|
| | Gospodarirea deseurilor .................................. |
| | .......................................................... |
| |------------------------------------------------------------|
| |Incadrarea in nivelul de zgomot si vibratii admis ......... |
| | .......................................................... |
| |------------------------------------------------------------|
| |Igiena si protectia muncii ................................ |
| | .......................................................... |
| |------------------------------------------------------------|
| | Penalitati si sanctiuni in ultimii 2 ani, altele decat
cele| | | declarate de societatea comerciala
in |
| | Anexa A.5.1, poz. XVI .................................... |
| | .......................................................... |
| | Datorii catre autoritatea de mediu (pe categorii de |
| | tarife si taxe) .......................................... |
| | .......................................................... |
-------------------------------------------------------------------------------
STABILIREA OBIECTIVELOR DE MEDIU MINIM ACCEPTATE
I. Pe baza informatiilor prezentate in bilantul de mediu nivel 0,
autoritatea competenta pentru protectia mediului stabileste:
|_| obiectivele de mediu minim acceptate conform tabelului de mai jos
(folositi pagini suplimentare, daca este cazul),
sau
|_| un singur obiectiv de mediu minim acceptat, constand in reinnoirea
autorizatiei de mediu la schimbarea titularului activitatii in termen de
....... luni de la data vanzarii (se completeaza numai daca activitatea se conformeaza
cerintelor legale in vigoare),
sau
|_| ca informatiile nu sunt suficiente pentru stabilirea pe domenii a
obiectivelor de mediu minim acceptate si stabileste ca obiectiv de mediu minim
acceptat obtinerea autorizatiei de mediu in termen de ..... luni de la data
vanzarii.
------------------------------------------------------------------------------
|Domeniul conformarii| Obiective de mediu minim acceptate|Termenul realizarii |
---------------------|-----------------------------------|--------------------|
|Poluarea solului si | | |
|a apelor subterane | | |
|--------------------|-----------------------------------|--------------------|
| Descarcarea apelor | | |
| uzate | | |
|--------------------|-----------------------------------|--------------------|
| Emisii atmosferice | | |
|--------------------|-----------------------------------|--------------------|
| Gospodarirea | | |
| deseurilor | | |
|--------------------|-----------------------------------|--------------------|
|Igiena si protectia | | |
| muncii | | |
|--------------------|-----------------------------------|--------------------|
|Planuri de aparare | | |
|impotriva | | |
|dezastrelor si de | | |
| prevenire | | |
| a incendiilor | | |
|--------------------|-----------------------------------|--------------------|
| Altele | | |
|Autorizatie de mediu|Obtinerea autorizatiei de mediu | ..... luni de la |
| | |data vanzarii |
| ....... | | (se completeaza |
| ....... | | intotdeauna) |
------------------------------------------------------------------------------
III. Recomandari justificate privind investigatii suplimentare
............. ................................(folositi pagini suplimentare,
daca este cazul)
Seful compartimentului "Reglementari" Director
(semnatura si stampila A.P.M.)
Intocmit,
ANEXA A.6
CLASIFICAREA ACTIVITATILOR
cu impact negativ asupra mediului
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Nr.
crt. al crt. al Categoria Activitatea Observatii
categoriei activitatii
-------------------------------------------------------------------------------
I. 1. Agricultura Puturi seci; locuri de
depozitare a cadavrelor
de animale bolnave
2. Depozite de pesticide,
fungicide si alte
substante similare
------------------------------------------------------------------------------
II. 1. Extractie de Extractie, manipulare si
combustibili depozitare a substantelor
combustibile fosile
------------------------------------------------------------------------------
III. 1. Extractia de Extractia, manipularea si
minereurilor depozitarea minereurilor
si a constituentilor
acestora
------------------------------------------------------------------------------
IV. 1. Producere de Producerea gazului din (Inclusiv conducte
energie combustibili fosili si alte feluri de
transport)
2. Reformare, rafinare, (Inclusiv conducte
purificare sau odorizare si alte feluri de
a gazelor naturale sau a transport)
altor gaze provenind din
combustibili fosili
3. Piroliza, cocsare, (Altele decat
distilare, lichefiere, pentru
oxidare, tratamente gazeificare sau
termice, conversie, producere de cocs)
purificare sau
rafinare a
combustibililor
fosili, (inclusiv
conducte si alte feluri
de transport)
4. Centrale termoelectrice,
altele decat cele
nucleare
5. Centrale nucleare si
producerea, imbogatirea
si reprocesarea
combustibililor
nucleari
6. Statii de transformare
si substatii
-------------------------------------------------------------------------------
V. 1. Producerea si Producerea, recuperarea, (Inclusiv bitum,
folosirea rafinarea sau depozitarea asfalt)
chimicalelor produselor petroliere,
petrochimice sau a
derivatelor acestora
2. Producerea, rafinarea sau (Inclusiv
stocarea substantelor ingrasaminte,
chimice organice sau pesticide,
anorganice legate de ierbicide,
folosinte agricole fungicide etc.)
3. Producerea, rafinarea (Inclusiv vopsele,
sau stocarea altor lacuri, coloranti,
substante chimice cerneluri,
organice sau substante
anorganice cosmetice,
plastice,
farmaceutice si
alte chimicale)
4. Producerea, rafinarea
sau stocarea gazelor
industriale care nu sunt
incluse in alte sectiuni
ale listei
-------------------------------------------------------------------------------
VI. 1. Industrie Producere, rafinare sau (Inclusiv toate
metalifera recuperare a metalelor zonele de minerit
(inclusiv prin procese fizice, pentru productia
sampon si chimice, termice, de metale)
rebuturi) electrolitice sau alte
procese de extractie
2. Procese de incalzire, (Inclusiv tratamente
topire sau turnare a de otelire
metalelor reprezentand si calire)
ca parte sau intreg
procesul de
prelucrare
3. Procese de formare la
rece, inclusiv
ambutisare, laminare,
extrudare, concasare,
formare
4. Finisarea metalelor,
inclusiv prin procese
anodice, de conservare,
acoperire, laminare si
alte procese similare
-------------------------------------------------------------------------------
VII. 1. Industrie Producerea sau rafinarea
nemetalifera nemetaliferelor prin
tratarea minereurilor
2. Producerea sau procesarea
fibrelor minerale
3. Producerea cimentului,
varului si a ghipsului,
inclusiv fabricarea
caramizilor
si alte procese similare
-------------------------------------------------------------------------------
VIII. 1. Producerea Producerea sticlei sau a (Inclusiv lampile
sticlei produselor pe baza de fluorescente)
sticla
-------------------------------------------------------------------------------
IX. 1. Producerea Producerea ceramicii si (Inclusiv glazuri
ceramicii a produselor pe baza de si emailuri
ceramica vitroase)
-------------------------------------------------------------------------------
X. 1. Inginerie si Producerea bunurilor din
procese de metal, inclusiv inginerie
productie mecanica care presupune
metale si lucrari
metalice
2. Producerea, stocarea
sau testarea
explozibililor, agentilor
explozivi sau a altor
produse similare
3. Producerea si repararea (Inclusiv
echipamentelor electrice, transformatoare
electronice si a si condensatoare)
componentelor acestora
-------------------------------------------------------------------------------
XI. 1. Cherestea si Tratamente chimice si (Inclusiv
produse de acoperire a cherestelei tratamente de
cherestea si a produselor din conservare a
cherestea lemnului)
-------------------------------------------------------------------------------
XII. 1. Textile Argasirea, confectionarea
sau alte procese pentru
pregatirea, tratamentul
sau tabacirea pieilor
2. Tesutul, inalbirea,
colorarea sau finisarea
tesaturilor sau fibrelor
3. Producerea covoarelor sau (Inclusiv
a altor textile pentru linoleumul)
acoperirea pardoselilor
-------------------------------------------------------------------------------
XIII. 1. Producerea Producerea pastei de (Inclusiv
pastei de hartie, a hartiei, imprimarea si
hartie si a cartonului sau a tiparirea)
tiparire produselor derivate
din acestea
-------------------------------------------------------------------------------
XIV. 1. Producerea Producerea alimentelor si
de alimente a hranei pentru animale
2. Procesarea produselor (Exclusiv unitati
animaliere de preparare cu
capacitate mai
mare de
5 000t/an)
-------------------------------------------------------------------------------
XV. 1. Producerea Producerea cauciucului (Include
cauciucului natural sau sintetic confectionarea
si resaparea
cauciucurilor)
-------------------------------------------------------------------------------
XVI. 1. Infrastructura Trierea, demontarea,
repararea sau
intretinerea stocului
de rulare al cailor
ferate
2. Demontarea, repararea (Inclusiv
sau intretinerea ambarcatiuni fara
navelor marine, motor)
fluviale sau de pe
cursurile interioare
3. Demontarea, repararea sau (Inclusiv garaje
intretinerea cailor de si statii de
transport rutier si incarcare)
vehiculelor utilizate
in aceste operatiuni
4. Demontarea, repararea sau (Inclusiv aparatele
intretinerea sistemului de zbor)
de transport aerian
-------------------------------------------------------------------------------
XVII. 1. Neutralizarea Tratarea apelor de
deseurilor canalizare si a altor
categorii de ape uzate
2. Stocarea, tratarea sau (Inclusiv
neutralizarea namolurile
namolurilor din tratarea
apelor uzate)
3. Tratarea, stocarea, (Inclusiv
depozitarea sau rebuturile
neutralizarea deseurilor, si activitatile
inclusiv a celor de demolare)
orasenesti si de la alte
folosinte
4. Depozitarea sau
neutralizarea
materialelor
radioactive
-------------------------------------------------------------------------------
XVIII. 1. Diverse Operatii de curatare
uscata
2. Folosinte fotografice si
de procesare a
materialelor fotografice
3. Laboratoare pentru
scopuri educationale
sau de cercetare
4. Curatarea rezervoarelor
si a cilindrilor
5. Ariile cu camp
electromagnetic puternic
6. Demolarea cladirilor,
uzinelor sau
echipamentelor uzate,
provenind din oricare
din activitatile din
aceasta lista
7. Terenuri refacute prin
utilizarea umpluturilor
din materiale poluante