ORDIN Nr. 1843
din 6 noiembrie 2008
privind unele masuri pentru
aplicarea Monografiei contabile privind efectuarea cheltuielilor pentru
finantarea sanatatii din contributiile colectate potrivit Legii nr. 95/2006
privind reforma in domeniul sanatatii
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 896 din 30 decembrie 2008
Văzând Referatul de aprobare al Direcţiei generale
buget şi credite externe nr. E.N. 11.609/2008,
în temeiul art. 363 din Legea nr. 95/2006 privind
reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, al
Ordinului ministrului sănătăţii publice şi al ministrului economiei şi
finanţelor nr. 577/909/2006 privind aprobarea Normelor de aplicare a
prevederilor titlului XI „Finanţarea
unor cheltuieli de sănătate" din Legea nr. 95/2006 privind reforma în
domeniul sănătăţii, al Instrucţiunilor ministrului sănătăţii publice şi ale
ministrului economiei şi finanţelor nr. 1/22.322/2006 cu privire la procedura
de efectuare a cheltuielilor pentru finanţarea sănătăţii din contribuţiile
colectate potrivit art. 363 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul
sănătăţii, precum şi al Hotărârii Guvernului nr. 862/2006 privind organizarea
şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii Publice, cu modificările şi completările
ulterioare,
ministrul sănătăţii publice emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se aprobă Monografia contabilă privind
efectuarea cheltuielilor pentru finanţarea sănătăţii din contribuţiile
colectate potrivit Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu
modificările şi completările ulterioare, prevăzută în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
(2) Monografia se aplică începând cu data de 1 ianuarie
2009.
Art. 2. - Prevederile cuprinse în anexa la Ordinul
ministrului sănătăţii publice nr. 1.276/2006 pentru aprobarea monografiei
contabile privind efectuarea cheltuielilor pentru finanţarea sănătăţii din
contribuţiile colectate potrivit Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul
sănătăţii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 903 din 7 noiembrie 2006, cu modificările
şi completările ulterioare, se aplică până la data de 31 decembrie 2008.
Art. 3. - (1) In perioada noiembrie-decembrie 2008, autorităţile
de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti au obligaţia de a
efectua împreună cu direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a
municipiului Bucureşti, precum şi cu Direcţia generală de administrare a
marilor contribuabili, punctaje privind concordanţa datelor privind drepturile
constatate pe categorii de venituri şi a veniturilor virate, respectiv încasate, pe perioada septembrie-decembrie 2006,
ianuarie-decembrie 2007, ianuarie-septembrie 2008.
(2) Eventualele diferenţe rezultate din punctaje vor fi
cuprinse în situaţia financiară a anului 2008.
Art. 4. - Direcţiile de specialitate din Ministerul
Sănătăţii Publice, autorităţile de sănătate publică judeţene şi a municipiului
Bucureşti şi unităţile sanitare vor duce la îndeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
ANEXA
MONOGRAFIE CONTABILĂ
privind efectuarea cheltuielilor pentru finanţarea
sănătăţii din contribuţiile colectate potrivit Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii
A. La nivelul
autorităţilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
1. Inregistrarea în contabilitate a drepturilor
constatate pe baza situaţiilor centralizate transmise lunar de direcţiile
generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi
de Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili:
461
„Debitori" [461.1 (03,13,02.12,05) direcţiile generale ale
finanţelor publice şi Direcţia generală de administrare a marilor
contribuabili:
|
=
|
4481
„Alte datorii faţă de buget"
Cont 4481.1 Ministerul Sănătăţii Publice
|
2. Inregistrarea în contabilitate a sumelor transferate
de unităţile Trezoreriei Statului cu ordin de plată în conturile de disponibil
50.03.20 „Disponibil din venituri proprii ale ministerelor şi instituţiilor de
subordonare centrală pentru finanţarea unor cheltuieli de sănătate conform
Legii nr. 95/2006" deschis la nivelul autorităţilor de sănătate publică
judeţene şi a municipiului Bucureşti:
562.02
„Disponibil din veniturile proprii ale ministerelor şi instituţiilor de subordonare centrală
pentru finanţarea unor
cheltuieli de sănătate conform Legii nr.
95/2006"
|
=
|
461
„Debitori" [461.1 (03,13,02.12,05)
direcţiile generale ale finanţelor
publice şi Direcţia generală de administrare a
marilor contribuabili]
|
3. Inregistrarea în contabilitate a sumelor virate de
autorităţile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
Ministerului Sănătăţii Publice:
4481
„Alte datorii faţă de buget"
Cont 4481.1
Ministerul Sănătăţii Publice
|
=
|
562.02
„Disponibil din veniturile proprii ale
ministerelor şi
instituţiilor de subordonare centrală pentru finanţarea unor cheltuieli de sănătate
conform Legii nr. 95/2006"
|
4. Inregistrarea în contabilitate a sumelor încasate de
către autorităţile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
redistribuite de Ministerul Sănătăţii Publice:
562.02
„Disponibil din veniturile proprii ale ministerelor şi instituţiilor de subordonare centrală
pentru finanţarea unor
cheltuieli de sănătate conform Legii nr.
95/2006"
|
=
|
481
„Decontări între instituţia superioară şi instituţiile subordonate"
Cont 4811 „Decontări privind operaţiunile
financiare"
|
5. Inregistrarea în contabilitate a plăţilor efectuate
din sumele redistribuite de Ministerul Sănătăţii Publice conform prevederilor bugetare aprobate:
%
401
„Furnizori"
404
„Furnizori de active fixe"
671
„Transferuri curente între unităţi ale
administraţieipublice"
etc.
|
=
|
562.02
„Disponibil din veniturile proprii ale ministerelor şi instituţiilor de subordonare centrală
pentru finanţarea unor
cheltuieli de sănătate conform Legii nr.
95/2006"
|
6. Inregistrarea în contabilitate a cheltuielilor
efectuate din sumele redistribuite:
6xx
Clasa 6 „Conturi de cheltuieli"
|
=
|
3xx, 28 etc.
Grupa 30 „Stocuri de materii şi materiale" „Amortizări privind activele fixe"
|
7. La finele lunii, închiderea conturilor de cheltuieli
efectuate:
481
„Decontări între instituţia superioară şi instituţiile subordonate"
Cont 4811
„Decontări privind operaţiunile financiare"
|
=
|
6xx
Clasa 6 „Conturi de cheltuieli"
|
8. Inregistrarea în contabilitate a sumelor restituite,
neutilizate de unităţile sanitare la finele anului:
562.02
„Disponibil din veniturile proprii ale ministerelor şi instituţiilor de subordonare centrală
pentru finanţarea unor
cheltuieli de sănătate conform Legii nr. 95/2006"
|
=
|
671
„Transferuri curente între unităţi ale administraţiei
publice"
|
NOTĂ: Operaţiunea poate fi înregistrată 671 = 562.02 (în roşu).
9. Inregistrarea în contabilitate a sumelor virate
Ministerului Sănătăţii Publice, neutilizate la finele
anului:
481
„Decontări între instituţia superioară şi instituţiile subordonate" (Analitic 4811
„Decontări privind operaţiunile financiare")
|
=
|
562.02
„Disponibil din veniturile proprii ale ministerelor şi instituţiilor de subordonare centrală
pentru finanţarea unor
cheltuieli de sănătate conform Legii nr.
95/2006"
|
NOTĂ: Operaţiunea poate fi înregistrată 562.02 = 481 (în roşu).
10. Evidenţierea dobânzii de încasat:
5187
„Dobânzi"
|
=
|
4481
„Alte datorii faţă de buget"
4481.1 analitic Ministerul Sănătăţii
Publice
|
11. Inregistrarea dobânzii încasate:
562.02
„Disponibil din venituri proprii ale ministerelor şi instituţiilor de subordonare centrală
pentru finanţarea unor
cheltuieli de sănătate conform Legii nr.
95/2006"
|
=
|
5187
„Dobânzi"
|
12. Virarea dobânzii la
Ministerul Sănătăţii Publice:
4481
„Alte datorii faţă de buget"
4481.1 analitic Ministerul Sănătăţii Publice
|
=
|
562.02
„Disponibil din veniturile proprii ale ministerelor şi instituţiilor de subordonare centrală
pentru finanţarea unor
cheltuieli de sănătate conform Legii nr.
95/2006"
|
NOTĂ: Autorităţile de sănătate publică raportează lunar Ministerului
Sănătăţii Publice - Direcţia generală buget şi credite externe, până în data de
15 a lunii următoare celei expirate, datele cuprinse în anexele 1 şi 2, care
fac parte integrantă din prezenta monografie contabilă.
B. La nivelul
unităţilor sanitare
1. Inregistrarea în contabilitate a sumelor primite de
la autorităţile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti şi
Ministerul Sănătăţii Publice:
560
„Disponibil al instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii"
|
=
|
7722
„Subvenţii de la alte bugete"
|
2. Inregistrarea în contabilitate a plăţilor efectuate
de unităţile sanitare din sumele transferate:
%
401
„Furnizori"
404
„Furnizori de active fixe"
|
=
|
560
„Disponibil al instituţiilor publice finanţate integral din
venituri proprii"
|
3. Inregistrarea în contabilitate a sumelor neutilizate
la finele anului, restituite autorităţilor de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti şi Ministerului Sănătăţii Publice:
7722
„Subvenţii de la alte bugete"
|
=
|
560
„Disponibil al instituţiilor publice
finanţate integral din venituri proprii"
|
NOTĂ: Operaţiunea poate fi înregistrată 560 = 7722 (în roşu).
C. La nivelul
Ministerului Sănătăţii Publice
1. Inregistrarea în contabilitate a sumelor încasate de
la autorităţile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
conform Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu
modificările şi completările ulterioare:
562.02
„Disponibil din veniturile proprii ale ministerelor şi instituţiilor de subordonare centrală pentru finanţarea unor cheltuieli de
sănătate conform Legii nr. 95/2006"
|
=
|
%
735
„Impozite şi taxe pe bunuri şi
servicii"
766
„Venituri din dobânzi"
|
2. Inregistrarea în contabilitate a sumelor
redistribuite autorităţilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului
Bucureşti:
481
„Decontări între instituţia superioară şi instituţiile subordonate"
Cont 4811 „Decontări privind operaţiunile financiare"
|
=
|
562.02
„Disponibil din veniturile proprii ale ministerelor şi instituţiilor de subordonare centrală
pentru finanţarea
unor cheltuieli de sănătate conform Legii nr.
95/2006"
|
3. Inregistrarea în contabilitate a cheltuielilor
efectuate conform bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat:
%
401
„Furnizori"
404
„Furnizori de active fixe"
671
„Transferuri curente între unităţi ale administraţiei
publice" etc.
|
=
|
562
„Disponibil din veniturile proprii ale ministerelor şi instituţiilor de subordonare centrală
pentru finanţarea unor
cheltuieli de sănătate conform Legii nr.
95/2006"
|
4. Lunar, preluarea cheltuielilor
din venituri proprii (accize) efectuate de autorităţile de sănătatepublică pe
baza „Situaţiei cheltuielilor efectuate din accize în
perioada...............", a cărei machetă este prezentată în anexa nr. 2:
6xx Clasa 6
„Conturi de cheltuieli"
|
=
|
481
„Decontări între instituţia superioară şi
instituţiile subordonate"
Cont 4811 „Decontări privind operaţiunile financiare"
|
5. Inregistrarea în contabilitate a sumelor neutilizate
la finele anului, restituite de către autorităţile de sănătate publică judeţene
si a municipiului Bucureşti:
562.02
„Disponibil din veniturile proprii ale ministerelor şi instituţiilor de subordonare centrală
pentru finanţarea unor
cheltuieli de sănătate conform Legii nr.
95/2006"
|
=
|
481
„Decontări între instituţia superioară şi instituţiile
subordonate" (Analitic 4811 „Decontări privind operaţiunile
financiare")
|
NOTĂ: Operaţiunea poate fi înregistrată 481 = 562 (în roşu).
6. Inregistrarea în contabilitate a sumelor neutilizate
la finele anului, restituite de unităţile sanitare direct subordonate
Ministerului Sănătăţii Publice:
562
„Disponibil din veniturile proprii ale ministerelor şi instituţiilor de subordonare centrală
pentru finanţarea unor
cheltuieli de sănătate conform Legii nr.
95/2006"
|
=
|
671
„Transferuri curente între unităţi ale
administraţiei publice"
|
NOTĂ: Operaţiunea poate fi înregistrată 671 = 562.02 (în roşu).
ANEXA Nr. 1 la monografia contabilă
MINISTERUL SĂNĂTĂŢII PUBLICE
ASP.............................
1. Situaţia sumelor încasate şi virate pe luna
............................................................................
Nr. crt.
|
ASP
|
Conturi colectoare ale trezoreriei
|
Denumire cont
|
Nr. OP de virare a
sumelor din contul trezoreriei în
contul ASP
|
DATA OP
|
Suma încasată de la trezorerie
|
Nr. OP de
virare a
sumelor din
contul ASP în
contul MSP
|
DATA OP
|
Suma
virată în
contul MSP
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
1.
|
|
51.14.10.03
|
Disponibil din accize încasate din vânzarea produselor din tutun
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
51.14.10.13
|
Disponibil din accize încasate din importul de produse din tutun
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
51.14.10.02
|
Disponibil din accize încasate din vânzarea de alcool,
distilate şi băuturi alcoolice
|
|
|
|
|
|
|
4.
|
|
51.14.10.12
|
Disponibil din accize încasate din importul de alcool, distilate
şi băuturi alcoolice
|
|
|
|
|
|
|
5.
|
|
51.16.10.05
|
Disponibil din taxa asupra unor
activităţi dăunătoare sănătăţii şi din publicitatea lor
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Situaţia sumelor încasate
de la Ministerul Sănătăţii Publice din transferuri şi virate unităţilor
subordonate în luna
.................................................
Nr. crt.
|
ASP
|
Nr. OP de virare a sumelor din
contul MSP în contul ASP
|
DATA OP
|
Suma încasată de la trezorerie
|
Nr. OP de virare a sumelor din
contul ASP în contul unităţii subordonate
|
DATA OP
|
Suma virată în contul unităţii subordonate
|
0
|
A
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Director executiv,
............................................................................
Director executiv adjunct financiar-contabil,
............................................................................
ANEXA Nr. 2 la monografia contabilă
MINISTERUL SĂNĂTĂŢII PUBLICE
AUTORITATEA DE SĂNĂTATE
PUBLICĂ............................
Unitatea sanitară (direct subordonată Ministerului
Sănătăţii Publice)
MACHETA DE RAPORTARE
privind situaţia cheltuielilor efectuate din accize
în luna
............................................................................
Denumirea indicatorului
|
Simbol cont
|
Clasificaţia bugetară
- cap./subcap./titlu/art./alin. -
|
Suma
(lei)
|
I. CHELTUIELI
(grupa 60+61+62+67+68)
|
6
|
66.10
|
|
CHELTUIELI PRIVIND STOCURILE (cont 602+603)
|
60
|
|
|
Cheltuieli cu materialele consumabile
|
602
|
20.01.01
20.01.02
20.01.05
20.01.06
20.01.09
20.01.30
20.03.01
20.03.02
20.04.01
20.04.02
20.04.03
20.04.04
20.09
|
|
Cheltuieli privind materialele de natura obiectelor de inventar
|
603
|
20.05.01
20.05.03
20.05.30
20.11
|
|
CHELTUIELI CU LUCRĂRILE SI SERVICIILE EXECUTATE DE TERŢI
(610+611+612+613+614)
|
61
|
|
|
Cheltuieli privind energia şi apa
|
610
|
20.01.03
20.01.04
|
|
Cheltuieli cu întreţinerea şi reparaţiile
|
611
|
20.02
|
|
Cheltuieli cu chiriile
|
612
|
20.30.04
|
|
Cheltuieli cu deplasări, detaşări, transferări
|
614
|
20.06.01
|
|
CHELTUIELI CU ALTE SERVICII EXECUTATE DE TERŢI
(622+623+624+626+628+629)
|
62
|
|
|
Cheltuieli privind comisioanele şi onorariile
|
622
|
20.12
|
|
Cheltuieli cu transportul de bunuri şi personal
|
624
|
20.01.07
|
|
Cheltuieli poştale şi taxe de telecomunicaţii
|
626
|
20.01.08
|
|
Alte cheltuieli cu serviciile executate de terţi
|
628
|
20.01.30
|
|
Denumirea indicatorului
|
Simbol cont
|
Clasificaţia bugetară
- cap./subcap./titlu/art./alin. -
|
Suma
(lei)
|
Alte cheltuieli autorizate prin dispoziţii legale
|
629
|
20.13
20.14
20.30.30
|
|
ALTE CHELTUIELI FINANŢATE DIN BUGET (670+671+672)
|
67
|
|
|
Transferuri curente între unităţi ale administraţiei publice
|
671
|
51.01.01
51.01.03
51.01.11
51.01.25
51.01.35
|
|
Transferuri de capital
|
672
|
51.02.08
51.02.11
51.02.12
|
|
CHELTUIELI CU AMORTIZĂRILE,
PROVIZIOANELE SI AJUSTĂRILE PENTRU DEPRECIERE SAU PIERDERILE DE VALOARE
|
68
|
|
|
Cheltuieli operaţionale privind amortizările, provizioanele şi
ajustările pentru depreciere
|
681
|
71.01.02
71.01.03
|
|
Cheltuieli cu activele fixe neamortizabile
|
682
|
71.01.01
71.01.30
71.03
|
|
Conducătorul instituţiei,
............................................................................
Conducătorul compartimentului financiar-contabil,
............................................................................
NOTĂ:
- Conturile de cheltuieli
prevăzute în anexă nu sunt limitative. Se pot utiliza şi alte conturi de
cheltuieli care exprimă utilizarea finală a resurselor, în funcţie de natura
cheltuielii respective.
-Autorităţile de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti vor raporta pentru activitatea proprie şi totodată vor
centraliza datele din machetă pentru unităţile sanitare subordonate.
Autorităţile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum
şi unităţile sanitare direct subordonate Ministerului Sănătăţii Publice vor
transmite lunar Direcţiei generale buget şi credite externe, până în data de 15
a fiecărei luni pentru luna precedentă, macheta completată cu datele
corespunzătoare.