ORDIN
Nr. 1852 din 22 decembrie 2003
privind modelul marcajelor aplicate asupra unor produse accizabile si procedura
de achizitionare a acestora
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 16 din 8 ianuarie 2004
In temeiul art. 12 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr. 735/2003 privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si
completarile ulterioare,
in baza art. 5 alin. (4), art. 202 alin. (1) si a art. 204 alin. (2) din
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
in baza art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2003 pentru
modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2001
privind regimul accizelor, precum si a altor acte normative, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 558/2003,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
(1) Potrivit prevederilor art. 202 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind
Codul fiscal intra sub incidenta sistemului de marcare urmatoarele produse
accizabile:
a) produse intermediare si alcool etilic, cu exceptia alcoolului etilic
denaturat astfel incat sa nu poata fi utilizat la obtinerea de bauturi
alcoolice si a alcoolului etilic tehnic;
b) produse din tutun.
(2) Potrivit prevederilor art. 204 alin. (2) din Legea nr. 571/2003,
marcarea se face:
- prin banderole pentru produsele intermediare si alcoolul etilic;
- prin timbre pentru produsele din tutun.
Art. 2
Machetele timbrelor si ale banderolelor sunt prezentate in anexa nr. 1.
Art. 3
Marcajele sunt hartii de valoare cu regim special si se tiparesc de catre
Compania Nationala "Imprimeria Nationala" - S.A.
Art. 4
Timbrele pentru marcarea tigaretelor si produselor din tutun sunt
inscriptionate cu urmatoarele elemente:
a) denumirea antrepozitarului autorizat pentru productie sau a
importatorului autorizat si codul de marcare atribuit acestuia;
b) denumirea generica a produsului, respectiv tigarete si tigari si alte
produse din tutun;
c) seria si codul de emisiune.
Art. 5
(1) Banderolele pentru marcarea produselor intermediare si a alcoolului
etilic vor avea inscriptionate urmatoarele elemente:
a) denumirea antrepozitarului autorizat pentru productie sau a
importatorului autorizat si codul de marcare atribuit acestuia. In situatia in
care dimensiunile banderolelor nu permit includerea in intregime a acestor
denumiri, se vor inscriptiona prescurtarile sau initialele stabilite de fiecare
antrepozitar autorizat sau importator in parte, de comun acord cu Compania
Nationala "Imprimeria Nationala" - S.A.;
b) denumirea generica a produsului, respectiv: bauturi spirtoase, tuica,
rachiuri naturale si produse intermediare;
c) codul si seria de emisiune;
d) indicele de aplicare in forma de "U" sau "L";
e) cantitatea nominala exprimata in litri de produs continut, precum si
concentratia alcoolica.
(2) Banderolele se aplica pe sistemul de inchidere a buteliilor sau cutiilor
de tetra pak, tetra brik si altele asemenea, in forma de "U" sau
"L". Sunt supuse marcarii prin banderole inclusiv buteliile si
cutiile ce depasesc capacitatea de 1 litru, dar nu mai mult de 10 litri.
Art. 6
(1) Eliberarea marcajelor se face de catre Compania Nationala
"Imprimeria Nationala" - S.A. in baza notelor de comanda aprobate de
autoritatea fiscala centrala sau teritoriala, dupa caz.
(2) Pentru fiecare solicitare de marcaje atat antrepozitarul autorizat, cat
si importatorul autorizat depun nota de comanda:
a) la autoritatea fiscala centrala, in cazul produselor din tutun;
b) la autoritatea fiscala teritoriala, in cazul alcoolului etilic si al
produselor intermediare.
(3) Modelul notei de comanda este prezentat in anexa nr. 2.
(4) Notele de comanda se intocmesc de catre solicitant in 3 exemplare.
(5) Dupa aprobare cele 3 exemplare ale notelor de comanda au urmatoarele
destinatii: primul exemplar se pastreaza de catre solicitant, al doilea
exemplar se transmite Companiei Nationale "Imprimeria Nationala" -
S.A. si al treilea exemplar se pastreaza de autoritatea fiscala competenta care
aproba notele de comanda.
(6) Marcajele se realizeaza de Compania Nationala "Imprimeria
Nationala" - S.A. prin emisiuni identificate printr-un cod si o serie de
emisiune aprobate de autoritatea fiscala centrala.
(7) Termenul de executare a comenzilor de catre Compania Nationala
"Imprimeria Nationala" - S.A. este de 15 zile lucratoare de la data
primirii si inregistrarii notelor de comanda aprobate de autoritatea fiscala
competenta.
(8) Pana la eliberarea marcajelor catre beneficiari, acestea se depoziteaza
la Compania Nationala "Imprimeria Nationala" - S.A. in conditii de
deplina securitate.
(9) In cazul importatorilor autorizati, eliberarea marcajelor se face sub
supraveghere vamala.
Art. 7
(1) Pentru tigarete si produse din tutun, Compania Nationala
"Imprimeria Nationala" - S.A. elibereaza antrepozitarilor autorizati
ca producatori si importatorilor autorizati timbrele necesare marcarii acestor
produse, in baza notelor de comanda aprobate de autoritatea fiscala centrala.
(2) In cazul antrepozitarului autorizat ca producator de tigarete si
produse din tutun, cantitatea de timbre ce poate fi eliberata in decursul unei
luni se stabileste de autoritatea fiscala centrala de comun acord cu Compania
Nationala "Imprimeria Nationala" - S.A. si cu solicitantul. Aceasta
cantitate se determina in functie de stocul de marcaje neutilizate existent la
data solicitarii si de numarul de timbre aferent livrarilor efectuate in luna
anterioara. Cantitatea maxima de timbre ce poate fi aprobata pentru o luna nu
poate depasi cantitatea de timbre aferenta livrarilor din luna anterioara
solicitarii, la care se mai pot adauga 10% din aceasta. In situatii
exceptionale si bine justificate, aceasta cantitate poate fi suplimentata. La
preluarea marcajelor de la Compania Nationala "Imprimeria Nationala"
- S.A., solicitantul este obligat sa prezinte si dovada virarii in contul
acestei companii a contravalorii timbrelor utilizate aferente livrarilor
efectuate in luna anterioara, fara de care nu poate ridica noua comanda.
(3) In cazul importurilor, fiecare nota de comanda de timbre se aproba
numai daca importatorul autorizat va prezenta dovada virarii in contul
bugetului de stat a unei sume echivalente cu valoarea accizelor corespunzatoare
cantitatilor de tigarete si produse din tutun pentru care s-au solicitat
timbre, mai putin contravaloarea timbrelor stabilita pe baza pretului fara taxa
pe valoarea adaugata. De asemenea, acesta va prezenta si dovada virarii in
contul Companiei Nationale "Imprimeria Nationala" - S.A. a
contravalorii timbrelor, stabilita pe baza pretului plus taxa pe valoarea
adaugata.
(4) Pana la data de 25 a fiecarei luni, antrepozitarii autorizati ca
producatori de tigarete si produse din tutun vor vira in contul bugetului de
stat valoarea accizelor datorate pentru luna anterioara - la momentul iesirii
produselor din antrepozitul fiscal de productie -, mai putin contravaloarea
timbrelor aferenta cantitatilor livrate, stabilita pe baza pretului fara taxa
pe valoarea adaugata. In acelasi timp vor vira direct in contul Companiei
Nationale "Imprimeria Nationala" - S.A. contravaloarea timbrelor
respective, stabilita pe baza pretului cu taxa pe valoare adaugata. Lunar, in
declaratia privind obligatiile de plata la bugetul general consolidat agentii
economici vor inscrie valoarea accizelor diminuata cu valoarea timbrelor
stabilita la pret fara taxa pe valoarea adaugata. Agentii economici au
obligatia de a anexa la fiecare declaratie copia dovezii privind virarea in
contul Companiei Nationale "Imprimeria Nationala" - S.A. a
contravalorii timbrelor, stabilita pe baza pretului cu taxa pe valoarea
adaugata.
Art. 8
Pentru produsele supuse marcarii, altele decat tigaretele si produsele din
tutun, eliberarea marcajelor se face numai dupa prezentarea de catre
antrepozitarul sau importatorul autorizat a dovezii platii contravalorii
marcajelor si a extrasului de cont care atesta virarea contravalorii marcajelor
comandate in contul Companiei Nationale "Imprimeria Nationala" - S.A.
In acest caz fiecare nota de comanda se aproba de autoritatea fiscala
competenta prevazuta la art. 6 alin. (2), in functie de:
a) justificarea notelor de comanda aprobate anterior;
b) livrarile de produse accizabile marcate, efectuate in ultimele 60 de
zile fata de data solicitarii unei noi note de comanda.
Art. 9
Pentru perioada 1 octombrie - 31 decembrie 2003, agentii economici
producatori de tigarete si produse din tutun vor deduce din valoarea accizelor
datorate la data de 25 ianuarie 2004 contravaloarea timbrelor determinata pe
baza pretului fara taxa pe valoarea adaugata, aferente livrarilor de astfel de
produse efectuate in aceasta perioada. In acelasi timp agentii economici vor
vira in contul Companiei Nationale "Imprimeria Nationala" - S.A.
contravaloarea timbrelor respective, stabilita pe baza pretului cu taxa pe
valoarea adaugata.
Art. 10
(1) Agentii economici producatori interni care nu obtin autorizatie de
antrepozitar autorizat pentru productie incepand cu data de 1 ianuarie 2004 au
obligatia ca pana la 15 ianuarie 2004 sa predea spre distrugere Companiei
Nationale "Imprimeria Nationala" - S.A. timbrele neutilizate existente
in stoc la data de 31 decembrie 2003. Acesti agenti economici au de asemenea
obligatia sa vireze contravaloarea acestor timbre in contul Companiei Nationale
"Imprimeria Nationala" - S.A.
(2) Sumele ce urmeaza a fi virate in contul Companiei Nationale "Imprimeria
Nationala" - S.A. in situatia prezentata la alin. (1) se stabilesc
printr-un act de control incheiat de organul fiscal teritorial in raza caruia
isi desfasoara activitatea agentul economic in cauza, la solicitarea
autoritatii fiscale centrale.
Art. 11
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul ordin.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
MACHETELE
timbrelor si banderolelor
a) Timbre pentru marcarea tigaretelor si produselor din tutun
- 45 mm -
____________
| |
|____________| - 22 mm -
b) Banderole pentru marcarea produselor intermediare si a alcoolului
etilic:
- butelii sau cutii tip tetra pak, tetra brik etc., peste sau egale cu 500
ml:
- aplicare in forma de "U"
- 160 mm -
___________________________________
| |
|___________________________________| - 18 mm -
- aplicare in forma de "L"
- 80 mm -
____________________
| |
|____________________| - 18 mm -
- butelii sau cutii tip tetra pak, tetra brik etc., sub 500 ml:
- aplicare in forma de "U"
- 120 mm -
____________________________
| |
|____________________________| - 18 mm -
- aplicare in forma de "L"
- 60 mm -
_________________
| |
|_________________| - 18 mm -
- butelii sau cutii tip tetra pak, tetra brik etc., sub sau egale cu 50 ml:
- aplicare in forma de "U"
- 60 mm -
_________________
| |
|_________________| - 18 mm -
- aplicare in forma de "L"
- 40 mm -
_____________
| |
|_____________| - 18 mm -
ANEXA 2
NOTA DE COMANDA Nr. ......
pentru timbre, banderole si etichete din ....................
(ziua) (luna) (anul)
Denumirea antrepozitarului autorizat pentru productie/importatorului
autorizat
...........................................................................
Codul unic de inregistrare ................................................
Codul de marcare ..........................................................
Sediul: localitatea ............., str. ............. nr. ..., sectorul
......., judetul .........., codul postal ........., telefon/fax .............
.
_______________________________________________________________________________
Tipul marcajului Cantitatea U.M. Pretul unitar T.V.A. Valoarea totala
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
Semnatura si stampila solicitantului Data aprobarii comenzii ...............
.................................... Numarul marcajelor aprobate ...........
Modalitatea de plata ..................