Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 1863 din 30 august 2007

privind aprobarea Metodologiei de organizare si desfasurare a examenului de certificare pentru obtinerea certificatului de calificare profesionala de nivel 3

ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 645 din 21 septembrie 2007



In conformitate cu prevederile Legii învăţămantului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,

în temeiul Hotărarii Guvernului nr. 366/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, cu modificările ulterioare,

ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului emite prezentul ordin.

Art. 1. - (1) Se aprobă Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesională de nivel 3.

(2) Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesională de nivel 3 este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - Incepand cu anul şcolar 2007-2008 se aplică Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesională de nivel 3, aprobată prin prezentul ordin.

Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Art. 4. - Direcţia generală management învăţămant preuniversitar, Direcţia generală managementul resurselor umane, Direcţia generală învăţămant în limbile minorităţilor şi relaţia cu Parlamentul, Direcţia generală buget-finanţe, patrimoniu şi investiţii, Centrul Naţional de Dezvoltare a Invăţămantului Profesional şi Tehnic, Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Invăţămantul Preuniversitar, inspectoratele şcolare judeţene şi al municipiului Bucureşti şi unităţile de învăţămant vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

p. Ministrul educaţiei, cercetam şi tineretului,

Dumitru Miron,

secretar de stat

ANEXĂ

METODOLOGIE

de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesională de nivel 3

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale

Art. 1. - Prezenta metodologie cuprinde norme de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a competenţelor profesionale pentru obţinerea certificatului de calificare profesională nivel 3, în conformitate cu art. 26 alin. (5)-(7), art. 27 alin. (1) şi art. 28 alin. (1) din Legea învăţămantului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 2. - La examenul de certificare prevăzut la art. 1 au dreptul să se înscrie elevii care au absolvit şi promovat clasa a XII-a, respectiv a XIII-a (ruta directă, respectiv ruta progresivă de pregătire profesională) a liceului tehnologic, începand cu anul şcolar 2007-2008.

Art. 3. - (1) Candidaţii proveniţi din unităţile de învăţămant de stat susţin examenul de certificare fără taxă.

(2) Candidaţii proveniţi din unităţile de învăţămant particulare acreditate sau care au obţinut autorizaţie de încredere susţin examenul de certificare la unităţile de învăţămant aprobate de Comisia judeţeană/a Municipiului Bucureşti de Evaluare şi Certificare. Unităţile de învăţămant în care se susţine examenul de certificare se stabilesc cu cel puţin 60 de zile înainte de susţinerea examenului.

Art. 4. - Graficul examenului de certificare, pentru fiecare nivel de calificare, se aprobă, în fiecare an şcolar, prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului.

Art. 5. - (1) Absolvenţilor clasei a XII-a, respectiv a XIII-a, care nu au promovat examenul de certificare li se eliberează certificatul de absolvire, portofoliul personal pentru educaţie permanentă şi, la cerere, foaia matricolă.

(2) In urma promovării examenului de certificare candidatului i se eliberează certificatul de calificare profesională de nivel 3.

CAPITOLUL II

Coordonarea metodologică a examenului de certificare - nivel 3

Art. 6. - (1) Organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare sunt coordonate la nivel naţional de Comisia Naţională de Evaluare şi Certificare - CNEC, care se constituie în fiecare an şcolar şi funcţionează în cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului.

(2)  In fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti se constituie anual comisii judeţene/a Municipiului Bucureşti de Evaluare şi Certificare - CJEC.

(3)   CJEC desemnează unităţile de învăţămant care organizează examen de certificare. In fiecare astfel de unitate de învăţămant, CJEC numeşte o comisie de examinare.

Art. 7. - (1) CNEC are următoarea componenţă:

a)    preşedinte: secretarul de stat pentru învăţămant preuniversitar;

b)  vicepreşedinţi: directorul general pentru managementul învăţămantului preuniversitar, directorul general pentru învăţămant în limbile minorităţilor naţionale şi relaţia cu parlamentul, directorul Centrului Naţional de Dezvoltare a Invăţămantului Profesional si Tehnic - CNDÎPT;

c) secretar: un inspector de specialitate din cadrul Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare din Invăţămantul Preuniversitar (CNCEIP);

d) 7-9 membri: directori adjuncţi, şefi de serviciu, consilieri, inspectori de specialitate din cadrul Direcţiei generale managementul învăţămantului preuniversitar din cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului - MECT, parteneri sociali din Comisia de dialog social a MECT, inspectori de specialitate din cadrul CNDIPT, profesori din învăţămantul preuniversitar profesional şi tehnic care au desfăşurat activităţi didactice specifice la liceul tehnologic.

(2) Componenţa nominală a CNEC se aprobă anual, pană la data de 15 decembrie, prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului.

Art. 8. - CNEC are următoarele atribuţii:

a) centralizează datele cu privire la componenţa nominală a CJEC;

b) instruieşte preşedinţii CJEC;

c)   primeşte de la inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti situaţia centralizată la nivel de judeţ a numărului de absolvenţi ai liceului tehnologic, pe calificări profesionale şi unităţi de învăţămant;

d) face publică Fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, inclusă în anexa nr. 1 la prezenta metodologie, prin afişare pe site-ul MECT/CNDÎPT, pană la data de 10 ianuarie a anului în care se susţine examenul;

e) confirmă stabilirea centrelor de examen şi aprobă listele cu centrele de examen primite de la inspectoratele şcolare judeţene, pe baza criteriilor pentru constituirea centrelor de examen de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesională de nivel 3, stabilite în anexa nr. 2 la prezenta metodologie;

f)  controlează şi îndrumă acţiunile privind organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesională de nivel 3;

g) controlează modul în care îşi desfăşoară activitatea CJEC;

h) analizează modul de desfăşurare a examenului de certificare, precum şi rezultatele acestuia, pe baza rapoartelor întocmite de CJEC şi de inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti;

i) întocmeşte şi prezintă ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului raportul naţional al examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesională de nivel 3;

j) propune ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului eventuale măsuri de optimizare privind organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare, precum şi a metodologiei corespunzătoare;

k) dispune, în orice alte situaţii privind organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare nereglementate de prezenta metodologie, luarea măsurilor adecvate.

Art. 9. - (1) CNEC poate desemna, pe perioada stabilită de către aceasta, reprezentanţi pe langă CJEC.

(2) Reprezentantul CNEC are următoarele atribuţii:

a)  monitorizează modul în care îşi desfăşoară activitatea CJEC, precum şi comisiile de examinare din centrele de examen, verificand respectarea dispoziţiilor prezentei metodologii;

b)  consiliază CJEC şi comisiile de examinare în privinţa organizării şi desfăşurării examenului de certificare;

c)  propune CJEC sau CNEC schimbări în componenţa comisiilor de examinare, atunci cand constată abateri de la aplicarea prezentei metodologii, şi informează CNEC cu privire la acestea;

d)  verifică modul în care s-a desfăşurat proba orală de susţinere a proiectului şi aplicarea Fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, în conformitate cu lista temelor de proiect, aprobată în fiecare şcoală care organizează examen, pentru fiecare calificare profesională, conform standardului de pregătire profesională corespunzător;

e)  informează CJEC sau CNEC, în cazul în care constată disfuncţii în organizarea examenului de certificare, în vederea respectării prevederilor legale şi a sancţionării persoanelor vinovate, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare;

f) întocmeşte un raport cu privire la modul de desfăşurare a examenului de certificare în judeţul în care a fost delegat, pe care îl transmite CNEC.

Art. 10. - (1) CJEC au următoarea componenţă:

a) preşedinte - inspector şcolar general adjunct;

b)  2-4 vicepreşedinţi, respectiv un inspector şcolar de specialitate pentru discipline tehnologice, preşedintele comitetului local de dezvoltare a parteneriatului social în formarea profesională sau un reprezentant al acestuia, care nu este cadru didactic, directorul agenţiei judeţene pentru ocuparea forţei de muncă ori un reprezentant al acestuia, după caz, un inspector şcolar cu responsabilităţi pentru învăţămantul particular şi unul pentru învăţămantul minorităţilor; este obligatoriu ca minimum 50% dintre vicepreşedinţi să fie reprezentanţi ai partenerilor sociali;

c) un secretar - cadru didactic de specialitate/informatician. (2) Componenţa nominală a CJEC se aprobă anual, pană la data de 15 decembrie a anului şcolar în curs, prin decizie a inspectorului şcolar general, se transmite spre informare la Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului - Direcţia generală managementul învăţămantului preuniversitar, pană la data de 10 ianuarie a anului şcolar în curs, şi este valabilă pentru sesiunea examenului de certificare din anul şcolar curent.

Art. 11. - CJEC au următoarele atribuţii:

a)   transmit anual, la Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului - Direcţia generală managementul învăţămantului preuniversitar, componenţa nominală a CJEC, pană la data de 10 ianuarie a anului şcolar în curs;

b)  organizează, coordonează şi răspund de desfăşurarea examenului de certificare la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti şi sesizează imediat CNEC în orice situaţie care presupune luarea unei decizii de către aceasta;

c) stabilesc unităţile de învăţămant şi/sau întreprinderile care organizează examen de certificare, cu cel puţin 60 de zile înainte de începerea examenului, sub denumirea de centre de examen, conform criteriilor pentru selectarea/constituirea centrelor de examen, specificate în anexa nr. 2 la prezenta metodologie, iau măsuri pentru organizarea centrelor de examen prin respectarea cerinţelor standardelor de pregătire profesională, pe calificări profesionale / domenii, acolo unde este cazul, pentru buna desfăşurare a probei orale (susţinerea proiectului); centre de examen pot fi şi întreprinderi cu care unităţile de învăţămant colaborează şi care îndeplinesc criteriile specificate în anexa nr. 2 la prezenta metodologie;

d)  confirmă lista temelor pentru proiecte pentru fiecare calificare profesională şcolarizată prin liceul tehnologic, pe unităţi de învăţămant, pe baza propunerilor îndrumătorilor de proiect din unităţile respective, aprobate de consiliul de administraţie al unităţii de învăţămant;

e) asigură prezenţa în centrele de examen a copiatoarelor, calculatoarelor pentru elaborarea listelor cu rezultatele candidaţilor, precum şi a altor documente, mijloace şi servicii de comunicare necesare bunei funcţionări a comisiei de examinare - telefon, fax, e-mail, internet etc;

f)  desemnează cate un reprezentant pentru comisiile de examinare din fiecare centru de examen, denumit monitor al calităţii examenului de certificare; acesta trebuie să îndeplinească condiţia de a nu fi cadru didactic al respectivei unităţi de învăţămant şi are misiunea, în calitate de observator, de a asigura monitorizarea calităţii desfăşurării întregului examen în centrul de examen în care a fost desemnat să participe;

g)    solicită direcţiilor judeţene de sănătate publică desemnarea şi asigurarea participării personalului medical necesar în fiecare centru de examen;

h) se adresează în scris organelor de poliţie şi jandarmerie de la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti, pentru a se asigura prezenţa poliţiştilor sau a jandarmilor la sediul CJEC şi la centrele de examen, în vederea păstrării ordinii publice, precum şi a bunei desfăşurări a examenului de certificare;

i) analizează propunerile de membri ai comisiilor de examinare înaintate de consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţămant care au absolvenţi ai liceului tehnologic; procedează la constituirea comisiilor de examen, selectand de regulă cadre didactice care au în norma de încadrare module de studiu parcurse prin liceul tehnologic, înaintează componenţa comisiilor de examinare inspectorului şcolar general pentru emiterea deciziilor de numire, cu cel puţin 20 de zile înainte de începerea examenului de certificare;

j) decid, în situaţii deosebite sau la propunerea reprezentantului CNEC, schimbarea componenţei comisiilor de examinare, precum şi a monitorilor de calitate; eventualele schimbări ale vicepreşedintelui, ale reprezentantului comitetului local de dezvoltare a parteneriatului social în formarea profesională, ale reprezentantului agenţiei judeţene pentru ocuparea forţei de muncă şi ale monitorului de calitate se fac respectandu-se prevederile art. 12 alin. (1) lit. a-d şi alin. (2) lit. d;

k) realizează instruirea preşedinţilor comisiilor de examinare cu cel puţin 24-48 de ore înaintea începerii examenului de certificare;

l) preiau de pe site-ul MECT/CNDÎPT Fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, conţinand criteriile de apreciere/evaluare pentru proiect şi pentru susţinerea orală a acestuia, prevăzută în anexa nr. 1 la prezenta metodologie, ca document-martor pentru verificarea conformităţii;

m) controlează modul de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesională de nivel 3 în centrele de examen;

n) decid, în cazuri deosebite sau la sesizarea monitorului de calitate, luarea măsurilor legale pentru soluţionarea situaţiilor în litigiu, în perioada desfăşurării examenului de certificare, informand CNEC despre rezultatele acestor soluţionări;

o) sesizează imediat CNEC orice situaţie deosebită, a cărei rezolvare nu este prevăzută în prezenta metodologie;

p) decid, în funcţie de condiţiile de organizare/dotare/ administrare, schimbarea sau reorganizarea unui centru de examen, dacă acesta nu mai poate asigura condiţiile de calitate a desfăşurării probei orale (susţinerea proiectului), conform standardului de pregătire profesională pentru fiecare calificare, luand toate măsurile necesare pentru redistribuirea candidaţilor la alte centre de examen, conform opţiunii şi calificării lor profesionale, în judeţul respectiv, sau, după necesităţi, luand legătura cu CJEC din judeţele alăturate, pentru a asigura redistribuirea în timp util şi fără a afecta graficul de desfăşurare a examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesională nivel 3;

r) primesc de la comisiile de examinare din centrele de examen şi de la monitorii de calitate rapoarte detaliate privind organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesională de nivel 3, conform anexei nr. 3 la prezenta metodologie;

s) analizează, pe baza rapoartelor transmise de comisiile de examinare din centrele de examen şi ale monitorilor de calitate, modul de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare, întocmesc şi transmit Direcţiei generale pentru managementul învăţămantului preuniversitar, în termen de 15 zile de la afişarea rezultatelor, raportul privind organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesională de nivel 3, conform anexei nr. 3 la prezenta metodologie.

Art. 12. - (1) Comisiile de examinare din centrele de examen au următoarea componenţă:

a)  preşedinte - directorul/directorul adjunct al unităţii de învăţămant, cadru didactic de specialitate; în cazul în care aceştia nu sunt cadre didactice de specialitate va fi desemnat preşedinte şeful ariei curriculare Tehnologii, cadru didactic de specialitate;

b)  vicepreşedinte - reprezentantul operatorului economic pentru una dintre calificările profesionale certificate sau, în lipsa acestuia, un reprezentant al comitetului local de dezvoltare a parteneriatului social pentru formarea profesională (CLDPS) ori un reprezentant al agenţiei judeţene pentru ocuparea forţei de muncă, după caz;

c) membri evaluatori - un cadru didactic de specialitate care a îndrumat proiectul pentru examenul de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesională de nivel 3 şi un evaluator extern, reprezentant al unei întreprinderi cu care unitatea de învăţămant are încheiate convenţii de practică sau reprezentant al unei alte unităţi de învăţămant care a şcolarizat elevi în calificarea respectivă;

d) reprezentantul desemnat de CJEC, care îndeplineşte rolul de monitor de calitate, rol în care observă şi evaluează modul de organizare şi de desfăşurare a examenului de certificare a competenţelor profesionale, în vederea întocmirii raportului prevăzut la art. 11 lit. r). Monitorul de calitate este o persoană externă centrului de examen;

e)  secretar - secretarul unităţii de învăţămant în care se organizează centrul de examen sau un cadru didactic de specialitate din respectiva unitate de învăţămant.

(2) Monitori de calitate pot fi numiţi dintre cadrele didactice provenind, de preferinţă, de la o unitate de învăţămant inclusă în programul PHARE-TVET, operatorii economici implicaţi în parteneriate cu unitatea de învăţămant. Monitorii de calitate nu fac parte din unitatea de învăţămant în care se constituie centrul de examen.

(3) Numirea comisiilor de examinare din centrele de examen se face prin decizie a inspectorului şcolar general, cu avizul CJEC, pe baza propunerilor consiliului de administraţie al fiecărei unităţi de învăţămant care are absolvenţi ai liceului tehnologic, promoţia curentă, cu cel puţin 20 de zile înainte de începerea examenului de certificare.

(4)  Din comisiile de examinare nu pot face parte persoane care au rude pană la gradul al doilea inclusiv printre candidaţi. Toţi membrii comisiilor de examinare au obligaţia de a da declaraţii scrise în acest sens, declaraţii care se păstrează alături de celelalte documente de examen.

(5)   Comisiile de examinare din centrele de examen funcţionează în mod legal în prezenţa tuturor membrilor acestora.

Art. 13. -Atribuţiile comisiilor de examinare din centrele de examen sunt următoarele:

a) organizează şi răspund de desfăşurarea examenului de certificare în centrul de examen în care au fost numite;

b) verifică respectarea condiţiilor de înscriere la examenul de certificare, modul de întocmire a listelor de înscriere şi programarea pe zile şi pe locuri de desfăşurare a probei orale (susţinerea proiectului) a candidaţilor la examenul de certificare;

c)  completează cataloagele de examen cu numele, iniţiala tatălui şi prenumele candidaţilor, precum şi cu data, probele de examen pe care aceştia le susţin şi situaţia finală. Cataloagele de examen tipizate se completează în două exemplare identice, se numerotează şi se ştampilează pe fiecare pagină;

d)   repartizează candidaţii în ordine alfabetică pentru susţinerea probei orale (susţinerea proiectului), precizand locul de desfăşurare în care se susţine examenul de certificare, şi afişează, în fiecare zi de examen, la avizierul unităţii de învăţămant şi la locurile în care se desfăşoară proba orală, listele cu candidaţii care urmează să susţină proba orală (susţinerea proiectului), cu 24 de ore înainte de susţinere, cu precizarea orei la care trebuie să se prezinte candidaţii;

e)   sesizează CJEC situaţiile care impun neacordarea dreptului de a susţine examenul pentru un anumit candidat, precum şi orice altă situaţie deosebită apărută în timpul desfăşurării probei orale (susţinerea proiectului), în vederea luării măsurilor ce se impun;

f)   verifică, pe baza listei temelor pentru proiecte din respectiva unitate de învăţămant, depunerea proiectelor individuale ale candidaţilor, însoţite de fişele de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale cu părţile I, a II-a şi a III-a, completate de către îndrumătorii de proiect, conform modelului prezentat în anexa nr. 1, pentru fiecare candidat;

g)    controlează, îndrumă şi asigură organizarea şi desfăşurarea corespunzătoare a probei orale de examen (susţinerea proiectului);

h) controlează şi îndrumă activitatea tuturor persoanelor din centrul de examen care au sarcini privind organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare;

i) iau măsuri pentru ca în spaţiile în care îşi desfăşoară activitatea comisia de examinare să nu pătrundă persoane străine, neautorizate de CNEC sau CJEC;

j) evaluează susţinerea orală a proiectului în cazul fiecărui candidat şi completează în consecinţă partea a IV-a a Fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale pentru fiecare candidat, respectand criteriile de apreciere specificate în fişă;

k) stabilesc rezultatul final pentru fiecare candidat, conform Fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii, şi îl trec în cataloage: admis, respins, neprezentat, eliminat din examen;

l) afişează rezultatele finale ale examenului de certificare;

m) întocmesc şi transmit CJEC, în termen de 5 zile de la afişarea rezultatelor finale, rapoartele cu privire la organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare;

n) predau secretarului unităţii de învăţămant, cu proces-verbal, fişele de evaluare pentru fiecare candidat, autentificate de preşedintele comisiei de examinare, cataloagele şi celelalte documente întocmite pe durata organizării şi desfăşurării examenului de certificare.

CAPITOLUL III

Inscrierea candidaţilor

Art. 14. - (1) In vederea înscrierii la examenul de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesională de nivel 3, profesorii diriginţi ai claselor terminale întocmesc tabele cu elevii absolvenţi, care cuprind următoarele date: numele şi prenumele elevilor, anul de studiu şi clasa, calificarea profesională în care s-au pregătit, semnăturile elevilor şi ale dirigintelui.

(2)  Tabelele prevăzute la alin. (1) se depun, însoţite de cererile de înscriere la examenul de certificare ale elevilor, la secretariatele unităţilor de învăţămant cu absolvenţi ai liceului tehnologic. Pe baza acestora, secretarii/secretarii-şefi ai unităţilor de învăţămant întocmesc listele cu elevii înscrişi la susţinerea examenului de certificare, pe domenii şi calificări profesionale.

(3) Inscrierea candidaţilor se face pe baza tabelelor întocmite în conformitate cu prevederile art. 15 alin. (1) şi a următoarelor documente:

a) cerere de înscriere;

b)  certificat de naştere - în copie, certificată ca fiind conformă cu originalul;

c) certificat de absolvire a liceului tehnologic;

d) portofoliul personal pentru educaţie permanentă;

e)  foaia matricolă, în original, eliberată de unitatea de învăţămant absolvită, şi o copie a acesteia, certificată ca fiind conformă cu originalul, copie care se păstrează la dosarul de înscriere, în arhiva unităţii de învăţămant;

f)  actul de identitate (pentru conformitate) - în copie, certificată ca fiind conformă cu originalul;

g)   declaraţie pe răspunderea candidatului că a luat cunoştinţă şi că va respecta normele de protecţia muncii şi pe cele igienico-sanitare implicate de utilizarea corectă a echipamentelor, a sculelor, dispozitivelor şi verificatoarelor, a posturilor de lucru, a instrumentelor etc, după caz, în cadrul probei orale (susţinerea proiectului) a examenului de certificare.

(4) După finalizarea examenului de certificare, secretarii din unităţile de învăţămant care au avut absolvenţi ai liceului tehnologic vor ridica toate cataloagele de examen, vor întocmi şi vor afişa tabelele cu rezultatele finale.

Art. 15. - (1) Directorii unităţilor de învăţămant care au şcolarizat şi au absolvenţi ai liceului tehnologic centralizează dosarele de înscriere pe domenii şi calificări profesionale şi transmit situaţia inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti - CJEC, cu cel puţin 14 zile înainte de începerea examenului de certificare.

(2) Directorii unităţilor de învăţămant care au absolvenţi ai liceului tehnologic iau măsuri pentru informarea candidaţilor asupra prevederilor prezentei metodologii.

Art. 16. - Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti - CJEC întocmesc situaţia centralizată la nivel judeţean, care cuprinde: domeniile, calificările profesionale pentru care se organizează examen de certificare, pe centre de examen care satisfac criteriile prevăzute, conform anexei nr. 2 la prezenta metodologie, şi transmit CNEC situaţia finală, cu 10 zile înainte de începerea examenului de certificare.

CAPITOLUL IV

Conţinutul examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare de nivel 3

Art. - 17. Examenul de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare de nivel 3 constă în realizarea unui proiect pe durata ultimului semestru de pregătire şi susţinerea orală a proiectului în cadrul comisiei de examinare.

Art. 18. - (1) Realizarea proiectului are ca scop activarea specifică, în funcţie de tema proiectului a unităţilor de competenţe tehnice generale, a unităţilor de competenţe tehnice specializate şi a celor cheie, absolut necesare pentru demonstrarea, în situaţia de examen de certificare, a dobandirii calificării respective. Prin executarea de către candidat a proiectului cu durata de un semestru, pe parcursul perioadei sale de formare, şi prin susţinerea orală a proiectului în situaţia de examen sunt vizate competenţele specifice calificării, conform standardului de pregătire profesională,

(2)   Proba orală, de susţinere a proiectului, este parte componentă a examenului de certificare şi are scopul demonstrării de către candidat, în situaţia de examen, cu ajutorul unor competenţe cheie, prevăzute în standardul de pregătire profesională (de exemplu: comunicare orală), într-un mod integrat, a conţinutului proiectului.

(3)  Temele proiectelor se stabilesc la nivelul unităţii de învăţămant care şcolarizează şi au absolvenţi ai liceului tehnologic şi sunt avizate de către comisia metodică de specialitate şi, după caz, cu participarea reprezentanţilor întreprinderii/întreprinderilor cu care unitatea de învăţămant are încheiată convenţie de practică pentru învăţarea la locul de muncă a unora dintre competenţele incluse în standardul de pregătire profesională al calificării şcolarizate; după avizare, temele proiectelor sunt aprobate de către consiliul de administraţie al unităţii de învăţămant.

Lista temelor se definitivează şi se face publică la nivelul unităţii de învăţămant înainte de finalul semestrului întai al anului şcolar în care se organizează examenul de certificare.

a) Temele proiectelor trebuie să se încadreze obligatoriu în curriculumul pentru calificarea respectivă şi să se raporteze într-un mod direct şi transparent la standardul de pregătire profesională corespunzător, prin competenţele clar precizate şi specificate în partea I a Fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale.

b) Candidaţii consultă tematica afişată şi optează pentru una dintre teme. Opţiunea candidatului se face în scris, la secretariatul unităţii de învăţămant, pană la începutul semestrului al doilea al anului şcolar în care se organizează examenul de certificare. Pentru validarea opţiunilor pentru temele de proiect sunt necesare: acceptul îndrumătorului proiectului şi cel al responsabilului ariei curriculare „Tehnologii", pentru fiecare candidat în parte.

c) Aprobarea opţiunilor pentru temele proiectelor, precum şi a îndrumătorilor acestora se face de către consiliul de administraţie al unităţii de învăţămant, pană cel tarziu la începutul semestrului al doilea al anului şcolar respectiv.

d)  Comisia metodică de specialitate din fiecare unitate de învăţămant ce organizează examen de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesională de nivel 3 are responsabilitatea de a prezenta îndrumătorilor de proiect Fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, prevăzută în anexa nr. 1, pe care aceştia o vor folosi drept instrument de monitorizare a progresului activităţilor la proiect, pe tot parcursul derulării acestuia (primele 3 părţi ale fişei). La randul lor, îndrumătorii vor face cunoscută Fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale fiecăruia dintre candidaţii ale căror proiecte le monitorizează.

(4) Poate fi îndrumător al proiectului doar un profesor de specialitate care are în norma de predare module din curriculumul pentru calificarea de nivel 3 pentru care se organizează examenul de certificare, iar acesta are următoarele obligaţii:

a) face cunoscute din timp temele pentru proiecte elevilor de clasa a XII-a, respectiv a XIII-a, precum şi competenţele care se au în vedere prin execuţia şi susţinerea proiectului, conform standardului de pregătire profesională pentru fiecare calificare de nivel 3;

b)  oferă consultanţă şi sprijin elevilor în alegerea temei pentru proiect;

c) recomandă bibliografia minimală, precum şi documentaţia necesară executării proiectului şi le discută în detaliu cu candidatul;

d) definitivează, împreună cu fiecare candidat al cărui proiect îl îndrumă, planul şi etapele de elaborare a proiectului, atat pentru partea practică, cat şi pentru partea scrisă;

e) oferă consultaţii, îndrumă şi monitorizează pe tot parcursul semestrului al doilea progresul proiectului, precum şi modul de redactare a părţii scrise a acestuia;

f)   se asigură că fiecare candidat al cărui proiect îl coordonează îşi elaborează singur atat partea practică, cat şi partea scrisă, tehnoredactată, a proiectului;

g) susţine cel puţin 5 întalniri de monitorizare a proiectului cu fiecare candidat, conform planificării individuale, şi consemnează observaţiile pe Fişa individuală de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale;

h) asigură primirea sprijinului necesar specific de către eventualii candidaţi cu cerinţe educaţionale speciale, conform necesităţilor impuse de tipul de cerinţă, pe tot parcursul pregătirii şi execuţiei proiectului;

i) în vederea monitorizării proiectelor, cadrele didactice care îndrumă proiecte pot solicita conducerii unităţii de învăţămant organizarea unui program de consultaţii şi de către alte cadre didactice, specialişti, reprezentanţi ai partenerilor sociali etc, pentru a le facilita elevilor accesul la informaţiile necesare.

j) completează, pentru fiecare candidat monitorizat, Fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale (părţile I-III), asumandu-şi responsabilitatea pentru evaluarea realizată şi pentru observaţiile consemnate.

Art. 19. - (1) Proiectul este elaborat individual; proiectul poate fi elaborat şi în echipă, dar în acest caz se vor stabili sarcini distincte, clar delimitate pentru fiecare candidat în parte, pe baza tematicii stabilite şi aprobate conform art. 18 alin. (3) al prezentei metodologii, şi discutat cu îndrumătorul de proiect, etapă cu etapă, conform planificării agreate de comun acord; susţinerea proiectului se va face individual de către fiecare elev.

(2) Realizarea proiectului, atat a părţii sale practice, cat şi a părţii scrise, este un demers integrator, complex, pe parcursul căruia candidatul face dovada activării şi aplicării competenţelor descrise prin standardul de pregătire practică, dobandite prin modulele de specialitate şi agregate într-un mod specific, în funcţie de tema proiectului şi de planul său de abordare.

(3)    Redactarea părţii scrise a proiectului implică tehnoredactarea conţinutului sub forma a 10-20 de pagini (la care se adaugă eventualele anexe), care să respecte următoarea structură:

a)  Pagina de titlu cu: datele de identificare ale unităţii de învăţămant, ale candidatului şi ale îndrumătorului de proiect; anul de absolvire, calificarea, conform Nomenclatorului în vigoare;

b) Cuprinsul;

c)  Argumentul: 2-2,5 pagini care sintetizează aspectele teoretice şi pe cele practice pe care le abordează, în relaţie directă cu utilitatea pentru calificarea respectivă;

d)  Conţinutul propriu-zis, structurat astfel încat să pună în valoare scopul şi obiectivele proiectului, problemele practice soluţionate, perspectiva personală a candidatului în abordarea temei, precum şi utilitatea practic-aplicativă a soluţiilor găsite de către candidat;

e) Bibliografia;

f)   Anexele: desene, schiţe, fotografii ale produselor, rezultatele determinărilor de laborator, descrierea experimentelor, fişele de observaţie, prezentarea şi analiza unor secvenţe din procesul tehnologic, rezultatele măsurărilor, prelucrări de date, statistici, elemente de proiectare, documentaţia tehnică întocmită etc.

(4)  In vederea asigurării tehnoredactării de către fiecare candidat a părţii scrise a proiectului, secretariatul unităţii de învăţămant va alcătui, de comun acord cu îndrumătorii de proiect, un grafic de acces în laboratoarele de informatică sau de specialitate din unitatea de învăţămant.

(5) Partea scrisă a proiectului, însoţită de Fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, completată (primele 3 părţi), se depune la secretariatul unităţii de învăţămant cu o săptămană înainte de finalizarea cursurilor clasei a XII-a, respectiv a XIII-a, şi primeşte un număr de înregistrare. După susţinerea orală, proiectul, împreună cu Fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, completată (părţile I-IV), se arhivează de către unitatea de învăţămant pentru o perioadă de 3 ani.

Art. 20. - (1) Rezultatul final al candidatului este „admis" numai în situaţia în care Comisia de examinare a evaluat global părţile I, II şi III ale Fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale şi după completarea părţii a IV-a a fişei (de apreciere a susţinerii orale a proiectului şi de apreciere a răspunsurilor candidatului la întrebările comisiei). Rezultatul candidatului este „respins", dacă jumătate plus unu dintre membrii comisiei de examinare sunt de această părere.

(2) Pentru partea a IV-a a Fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale aprecierea se face prin „da", respectiv „nu", în coloanele respective. Stabilirea rezultatului final, „admis" sau „respins", se consemnează prin bifare în Fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale.

(3)  Rezultatul examenului de certificare, consemnat în Fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, completată pentru fiecare candidat, se afişează în ziua susţinerii probei orale (susţinerea proiectului) şi nu poate fi contestat.

CAPITOLUL V

Organizarea şi desfăşurarea examenului Realizarea proiectului şi susţinerea probei orale (susţinerea proiectului în cadrul comisiei de examinare)

Art. 21. - Realizarea proiectului pentru examenul de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesională de nivel 3 se face individual sau în echipă, cu sarcini distincte pentru fiecare candidat, sub îndrumare, pe durata semestrului al doilea al clasei a XII-a, respectiv a XIII-a. Proiectul se finalizează cu o parte scrisă, tehnoredactată de către fiecare candidat, şi conţine 10-20 de pagini. La examen candidatul se prezintă cu partea practică executată (produsul,atunci cand este cazul) şi cu partea scrisă - ambele evaluate deja de către îndrumător prin completarea părţilor I-III ale Fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale - şi susţine oral proiectul realizat.

Art. 22. - (1) Sălile, laboratoarele, cabinetele, fermele, atelierele etc. în care se susţine proiectul sunt în prealabil adaptate acestor activităţi prin:

a)   asigurarea dotării corespunzătoare, respectandu-se cerinţele specifice calificărilor profesionale - nivel 3 de calificare, precizate în standardele de pregătire profesională;

b) eliminarea oricăror materiale didactice sau a oricăror alţi factori care ar putea influenţa candidaţii în susţinerea orală a proiectului realizat;

c)  afişarea, la locul de desfăşurare a susţinerii orale a proiectului realizat, a listei nominale cu candidaţii repartizaţi în ziua respectivă şi a prevederilor care îi informează pe aceştia despre obligativitatea respectării normelor de protecţie şi securitate a muncii, încălcarea acestora atrăgand eliminarea din examen.

(2) Conducerea unităţii de învăţămant în care funcţionează centrul de examen asigură consumabilele, instrumentele, utilajele, sculele, dispozitivele, verificatoarele, copiatoarele, computerele etc. necesare desfăşurării în bune condiţii a susţinerii orale a proiectului, o sală cu fişete pentru păstrarea documentelor de examen în deplină securitate, precum şi toate mijloacele de comunicare (calculator, fax, telefon, internet) necesare Comisiei de examinare pentru asigurarea bunei desfăşurări a examenului de certificare; finanţarea cheltuielilor necesare asigurării condiţiilor pentru examinare se va face conform legislaţiei în vigoare, prin plata acestora de către primăriile din localităţile din care provin candidaţii, din sponsorizări de la întreprinderi, donaţii etc.

Art. 23. - Susţinerea orală a proiectului poate fi organizată în cabinete, ateliere, ferme, laboratoare de specialitate, săli amenajate din unitatea de învăţămant şi/sau întreprinderea stabilită ca fiind centrul de examen, sub supravegherea permanentă a membrilor comisiei de examinare. In cazul în care susţinerea proiectului se face în cadrul unei întreprinderi, acest lucru este prevăzut într-un protocol încheiat în prealabil între întreprindere şi unitatea de învăţămant care organizează examenul de certificare, cu notificarea prealabilă a inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti şi a CLDPS.

Art. 24. - (1) Pe baza listei temelor pentru proiect, pusă la dispoziţie de către secretariatul unităţii de învăţămant care organizează examenul, comisia de examinare primeşte toate proiectele candidaţilor înscrişi pentru susţinerea examenului, verificand şi existenţa Fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, cu primele 3 părţi corect completate pentru fiecare proiect de către îndrumătorul de proiect.

(2) a) La fiecare comisie de examinare candidaţii sunt înscrişi în ordine alfabetică, pe calificări profesionale. Candidaţii intră în sala de examen în ordinea afişată, respectandu-se ora prevăzută. Preşedintele, vicepreşedintele şi membrii comisiei de examinare verifică identitatea fiecărui candidat. Candidatul primeşte proiectul şi hartie ştampilată pentru ciornă. Pentru susţinerea proiectului se acordă fiecărui candidat 15-20 de minute. Preşedintele, vicepreşedintele şi membrii comisiei de examinare pot interveni cu întrebări suplimentare, după ce candidatul îşi susţine proiectul. Intrebările se consemnează în partea a IV-a a Fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, iar răspunsurile se apreciază în consecinţă.

b)  Pentru fiecare candidat se completează partea a IV-a a Fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, de către unul dintre membrii comisiei de examinare, şi reflectă decizia comună a comisiei.

c)  Preşedintele comisiei de examinare mediază situaţiile în care unul dintre examinatori oscilează între cele două rezultate finale (admis/respins), astfel încat, în final, numărul criteriilor apreciate cu unul dintre aceste rezultate din întreaga Fişă de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale să rămană impar, iar decizia de evaluare să reflecte o apreciere globală a calităţii proiectului şi a susţinerii sale orale. Hotărarea preşedintelui este definitivă.

(3) Rezultatul final se înscrie în catalogul de examen pentru fiecare candidat.

(4)  Fişele de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, nominale, completate pentru fiecare candidat, sunt considerate documente de examen, se predau cu proces-verbal preşedintelui sau vicepreşedintelui pentru a fi păstrate în dulapuri/fişete metalice, închise şi sigilate. Procesele-verbale fac parte din documentele de examen şi se păstrează în acelaşi regim cu cataloagele de examen.

(5)  Cheile şi sigiliul de la fişetele în care sunt depozitate documentele examenului de certificare a competenţelor profesionale se păstrează separat de către preşedinte şi vicepreşedinte.

Art. 25. - După ce toţi candidaţii dintr-o serie au fost examinaţi, rezultatele finale se trec în catalog, în prezenţa întregii comisii de examinare, de către secretarul acesteia, cu cerneală sau pastă albastră. Eventualele corecturi de transcriere a rezultatelor finale în cataloagele de examen se fac numai cu cerneală roşie, de către persoana din comisie care a greşit, sub semnătură, iar preşedintele comisiei contrasemnează şi ştampilează.

CAPITOLUL VI

Stabilirea şi comunicarea rezultatelor

Art. 26. - (1) Sunt declaraţi „admişi" şi vor primi certificatul de calificare profesională de nivel 3 candidaţii care obţin rezultatul final „admis".

(2)  Candidaţii care nu îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (1) sunt declaraţi „respinşi" sau, după caz, „neprezentaţi" ori „eliminaţi din examen".

(3)   Candidaţilor declaraţi „respinşi" li se consemnează aceasta pe foaia matricolă.

Art. 27. - (1) După încheierea probei orale de susţinere a proiectului şi după completarea Fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale şi a catalogului de examen, se comunică rezultatul final al examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesională de nivel 3, prin afişarea la avizierul şcolii a listelor nominale finale.

(2) Listele nominale care se întocmesc pentru comunicarea rezultatelor finale ale examenului de certificare a competenţelor profesionale cuprind: numele şi prenumele candidaţilor, precum şi rezultatul final obţinut la susţinerea orală a proiectului, respectiv „admis", „respins", „neprezentat", „eliminat din examen", după caz. Un candidat se consideră „neprezentat", dacă a absentat la susţinerea orală a proiectului.

CAPITOLUL VII

Dispoziţii finale

Art. 28. - Comisiile de examinare şi CJEC au obligaţia să informeze telefonic şi în cel mai scurt timp CNEC cu privire la neregulile apărute în organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare,

Art. 29. - Toate documentele referitoare la examenul de certificare din cadrul centrelor de examen se păstrează în arhiva instituţiei timp de 3 ani, cu excepţia cataloagelor, care se păstrează permanent.

Art. 30. - (1) Raportul comisiei de examinare din centrul de examen privind rezultatele examenului de certificare se transmite Inspectoratului Şcolar Judeţean/Municipiului Bucureşti - CJEC, pe cale electronică şi în scris, în termen de 5 zile de la finalizarea examenului de certificare.

(2) Raportul prevăzut la alin. (1) se întocmeşte după modelul prevăzut în anexa nr. 3.

Art. 31. - Inspectoratele şcolare - CJEC întocmesc un raport general cu privire la organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare a competenţelor profesionale, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3, care se trimite, în formă electronică şi în scris, Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului - Direcţia generală managementul învăţămantului preuniversitar, pană la data de 31 iulie a anului în curs. Un exemplar al raportului anual se trimite şi tuturor unităţilor de învăţămant din judeţ cu clase a XII-a, respectiv a XIII-a.

Art. 32. - (1) Respectarea prezentei metodologii este obligatorie pentru toate persoanele implicate în organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare.

(2)    Incălcarea dispoziţiilor prezentei metodologii de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare se sancţionează astfel:

a)  candidaţii care în timpul susţinerii orale a proiectului introduc în locurile de desfăşurare a examenului de certificare materiale ajutătoare sau mijloace electronice şi care sunt surprinşi transmiţand altor candidaţi soluţii de rezolvare practică pentru susţinerea orală a proiectului etc. sunt eliminaţi din examen, pierzand sesiunea respectivă;

b)  cadrele didactice care în timpul exercitării rolului de examinator au un comportament părtinitor faţă de un anumit candidat sau au manifestări care atestă neglijenţă ori lipsă de responsabilitate în îndeplinirea atribuţiilor de examinator, precum tolerarea unor acţiuni sau intenţii de fraudă ori mită ale candidaţilor, părăsirea nejustificată a locului de desfăşurare a probei de examen, nerespectarea normelor de protecţia muncii sau punerea în pericol a altor candidaţi etc, se sancţionează, după caz, material, disciplinar, contravenţional sau penal.

(3)   Cadrele didactice sancţionate conform dispoziţiilor alin. (2) nu mai pot participa la examenul de certificare din anul următor ca membri în comisiile prevăzute prin metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare.

(4)   Constatarea de nereguli grave sau repetate în desfăşurarea activităţii uneia dintre comisiile prevăzute de prezenta metodologie atrage diminuarea cu 20-70% a indemnizaţiei vicepreşedintelui şi a preşedintelui acesteia.

Art. 33. - Candidaţii care au fost înscrişi la examenul de certificare fără a îndeplini condiţiile legale de înscriere la acesta sau care au beneficiat de părtinire frauduloasă dovedită sunt eliminaţi din examen, pierzand sesiunea respectivă sau, după caz, li se anulează actele de studii obţinute fraudulos.

Art. 34. - Colectarea unor fonduri materiale sau băneşti de la candidaţi, de la părinţii sau de la rudele acestora este cu desăvarşire interzisă. Incălcarea acestei dispoziţii atrage sancţionarea în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare.

Art. 35. -Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta metodologie.

ANEXA Nr. 1 la metodologie

FISA DE EVALUARE

a proiectului şi a susţinerii orale

Partea I: Monitorizarea progresului proiectului1)

1. Numele şi prenumele candidatului:                                                   2. Calificarea:

3.  Numele, prenumele şi specializarea îndrumătorului de proiect:

4. Tema proiectului:

5.  Data începerii activităţilor la proiect:

6. Competenţe vizate/implicate în realizarea/execuţia proiectului (care se referă la tema proiectului conform standardului de pregătire profesională)

-

-

-

-

-

7. Stabilirea planului de activităţi individuale ale candidatului pentru proiect:

- Data:

- Semnătura candidatului:            Semnătura îndrumătorului:

8. Stabilirea planului de redactare a proiectului - suportul scris:

- Perioada:

- Revizuit:

- Formă finală acceptată de către îndrumător:

9. Intalniri pentru monitorizarea proiectului (cel puţin 5 întalniri săptămanale):

Nr. crt.

Observaţii

Semnătura elevului

1.

2.

3.

4.

5.

Partea a II-a: Aprecierea calităţii activităţii candidatului2)

CRITERIUL

DA/NU

OBSERVAŢII

1. Activităţile practice întreprinse în cadrul proiectului se raportează adecvat la tema proiectului.

2. Abordarea temei proiectului a fost făcută dintr-o perspectivă personală, candidatul demonstrand reflecţie critică.

3.  Activităţile   practice   au  fost  întreprinse   sub  supravegherea îndrumătorului de proiect.

4. Realizarea sarcinilor de lucru stabilite prin planul proiectului a fost făcută conform planificării iniţiale.

5. Documentarea pentru proiect a fost făcută sub supravegherea îndrumătorului de proiect.

6.   Identificarea  bibliografiei   necesare  redactării   părţii  scrise  a proiectului a fost realizată integral.

7. Referinţele bibliografice utilizate la redactarea părţii scrise a proiectului au fost prelucrate corespunzător şi nu sunt o compilaţie de citate.

8. Situaţiile-problemă cu care s-a confruntat candidatul pe parcursul executării proiectului au fost rezolvate cu ajutorul îndrumătorului.

9. La realizarea sarcinilor de lucru din cadrul proiectului candidatul a făcut dovada efortului personal, a originalităţii soluţiilor propuse, a imaginaţiei în abordarea sarcinii.

10. Soluţiile găsite de către candidat pentru rezolvarea problemelor practice au o bună transferabilitate în alte contexte practice.

1) Se completează de către îndrumător pe parcursul derulării proiectului.

Fişa de evaluare respectă şi documentează Principiul 5 al calităţii - Implementare: predarea şi învăţarea (descriptorii: 5.13- 5.15 şi 5.20-5.26) al Cadrului de asigurare a calităţii.

2) Se completează de către îndrumător la finalul activităţii de monitorizare şi se discută cu candidatul înainte de depunerea proiectului. Criteriile vizează atat procesul de elaborare a proiectului, cat şi pe cel de redactare a părţii scrise a proiectului.

Fişa de evaluare respectă şi documentează Principiul 5 al calităţii - Implementare: predarea şi învăţarea (descriptorii: 5.13-5.15 şi 5.20-5.26) al Cadrului de asigurare a calităţii.

Partea a III-a: Aprecierea calităţii proiectului3)

Criteriul

Da/Nu

Observaţii

1.   Proiectul/produsul  are validitate în  raport cu  tema,  scopul, obiectivele şi metodologia abordată.

2.   Proiectul/produsul  demonstrează  completitudine şi  acoperire satisfăcătoare în raport cu tema aleasă.

3. Elaborarea proiectului şi redactarea părţii scrise a proiectului au fost făcute într-un mod consistent şi concomitent, conform planificării.

4. Opţiunea candidatului pentru utilizarea anumitor resurse este bine justificată şi argumentată în contextul proiectului.

5.  Redactarea părţii scrise a proiectului demonstrează o bună consistenţă internă.

6. Redactarea părţii scrise a proiectului demonstrează o bună logică şi argumentare a ideilor.

7. Proiectul / produsul reprezintă, în sine, o soluţie practică personală, cu elemente de originalitate în găsirea soluţiilor.

8. Proiectul / produsul are aplicabilitate practică şi în afara şcolii.

9. Realizarea proiectului / produsului a necesitat activarea unui număr semnificativ de unităţi de competenţe, conform S.PP-ului pentru calificarea respectivă.

10. Proiectul / produsul respectă cerinţele de structură impuse, conform Metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesională de nivel 3, art.19 alin (3).

Partea a IV-a: Aprecierea prezentării / susţinerii orale a proiectului4)

Criteriul

Da/Nu

Observaţii

1. Comunicarea orală a candidatului este clară, coerentă şi fluentă.

2. Prezentarea a fost structurată echilibrat în raport cu tema proiectului şi cu obiectivele acestuia.

3. Candidatul a demonstrat putere de sinteză şi adaptarea prezentării la situaţia de examinare.

4. Candidatul şi-a susţinut punctele de vedere şi opiniile într-un mod personal şi bine argumentat.

5. Candidatul a utilizat în prezentare elemente de grafică,   modele, aplicaţii, TIC etc, în scopul accesibilizării   informaţiei şi al creşterii atractivităţii prezentării.

Aprecierea răspunsurilor candidatului la întrebările comisiei:

Intrebarea

Da/Nu

Observaţii

1.

2.

3.

Rezultatul final propus de Comisia de examinare pe baza evaluării globale a părţilor I, II, III şi IV ale Fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale

1. Admis                    |_|

2.  Respins                 |_|

Examinator,

...................................

Preşedintele comisiei,

....................................

Data.............................

3) Se completează de către îndrumător la finalul activităţii de monitorizare şi se discută cu candidatul înainte de depunerea proiectului. Criteriile vizează atat proiectul în calitate de produs al activităţii elevului, cat şi produsul ca atare, acolo unde este cazul.

Fişa de evaluare respectă şi documentează Principiul 5 al calităţii - Implementare: predare şi învăţare (descriptorii: 5.13- 5.15 şi 5.20-5.26) al Cadrului de asigurare a calităţii.

4) Se completează de către un membru al Comisiei de examinare, după susţinere şi consultarea cu ceilalţi membri ai Comisiei de examinare, doar dacă există completate şi depuse părţile I-III pentru proiectul evaluat.

Fişa de evaluare respectă şi documentează Principiul 5 al calităţii - Implementare: predarea şi învăţarea (descriptorii: 5.13- 5.15 şi 5.20-5.26) al Cadrului de asigurare a calităţii.

ANEXA Nr. 2 la metodologie

CRITERII

pentru constituirea centrelor de examen de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesională de nivel 3

Centrele de examen se constituie de către inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, în unităţi de învăţămant care au absolvenţi ai clasei a XII-a, respectiv a XIII-a, ai rutei directe sau progresive de formare profesională, începand cu anul şcolar 2007-2008, sau în întreprinderi cu care acestea colaborează. Acestea trebuie să îndeplinească următoarele condiţii organizatorice obligatorii pentru asigurarea calităţii examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesională de nivel 3:

1. pot asigura locaţia, consumabilele, utilajele, sculele, dispozitivele, verificatoarele, instrumentele, birotica etc. necesare susţinerii probei orale (susţinerea proiectului) pentru fiecare calificare profesională pentru care se organizează examen (în timpul sesiunii de examene, conform graficului de desfăşurare), ca parte obligatorie a examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesională de nivel 3;

2. au fost vizitate, în prealabil, de monitorul de calitate (care a verificat dacă sunt asigurate condiţiile de examen şi care a informat Comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti de evaluare şi certificare în acest sens).

Pot fi centre de examen: unităţi de învăţămant care au şcolarizat clasa a XII-a, respectiv a XIII-a a liceului tehnologic, întreprinderi care s-au implicat în parteneriate cu liceele tehnologice, au oferit burse, au asigurat practica elevilor, centre de formare a adulţilor etc, cu condiţia îndeplinirii specificaţiilor de la pct. 1 şi 2.

ANEXA Nr. 3 la metodologie

Comisia judeţeană de examinare

Judeţul......................./municipiul Bucureşti

RAPORT

privind organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesională  de nivel 3, anul şcolar...........

1.  Nivelul de învăţămant: liceu tehnologic

2.  Modul de organizare a examenului de certificare

3.   Desfăşurarea examenului de certificare - informaţii privitoare la:

- respectarea legislaţiei în vigoare;

- monitorizarea calităţii desfăşurării examenului de certificare, incidente şi modul de soluţionare a acestora;

- sancţiunile aplicate persoanelor implicate în desfăşurarea incidentelor, precum şi numele persoanelor, cadre didactice cărora Comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti de evaluare şi certificare le-a retras dreptul de a participa la examenul de certificare;

-   sugestii de optimizare a organizării, administrării şi monitorizării examenului de certificare.

4.  Rapoartele monitorilor de calitate pentru examenul de certificare - date din rapoartele individuale ale monitorilor de calitate pentru examenul de certificare

5.   Opinii asupra temelor pentru proiecte aprobate de respectiva unitate de învăţămant

6.  Propuneri de modificare/completare a metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesionala nivel 3

7.  Date statistice privind numărul elevilor înscrişi, prezenţi, absenţi, promovaţi, respinşi şi procentul de promovabilitate, mediul urban (u) si rural (r), fete (f) şi băieţi (b), pe domenii şi calificări profesionale.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 1863/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 1863 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 1863/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu