ORDIN Nr. 1863
din 30 august 2007
privind aprobarea
Metodologiei de organizare si desfasurare a examenului de certificare pentru
obtinerea certificatului de calificare profesionala de nivel 3
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 645 din 21 septembrie 2007
In conformitate cu prevederile
Legii învăţămantului nr.
84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul Hotărarii Guvernului nr. 366/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, cu modificările ulterioare,
ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului emite prezentul ordin.
Art. 1. - (1) Se aprobă Metodologia de organizare şi
desfăşurare a examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de
calificare profesională de nivel 3.
(2) Metodologia de organizare şi desfăşurare a
examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare
profesională de nivel 3 este prevăzută în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Incepand cu anul
şcolar 2007-2008 se aplică Metodologia de organizare şi desfăşurare a
examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare
profesională de nivel 3, aprobată prin prezentul ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 4. - Direcţia generală management învăţămant preuniversitar, Direcţia generală
managementul resurselor umane, Direcţia generală învăţămant în limbile minorităţilor şi relaţia cu
Parlamentul, Direcţia generală buget-finanţe, patrimoniu şi investiţii, Centrul
Naţional de Dezvoltare a Invăţămantului Profesional şi Tehnic, Centrul Naţional pentru Curriculum şi
Evaluare în Invăţămantul
Preuniversitar, inspectoratele şcolare judeţene şi al municipiului Bucureşti şi
unităţile de învăţămant vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
p. Ministrul educaţiei, cercetam şi tineretului,
Dumitru Miron,
secretar de stat
ANEXĂ
METODOLOGIE
de organizare şi desfăşurare a examenului de
certificare pentru
obţinerea certificatului de calificare profesională de nivel 3
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta metodologie cuprinde norme de
organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a competenţelor
profesionale pentru obţinerea certificatului de calificare profesională nivel
3, în conformitate cu art. 26 alin. (5)-(7), art. 27 alin. (1) şi art. 28 alin.
(1) din Legea învăţămantului
nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 2. - La examenul de certificare prevăzut la art. 1
au dreptul să se înscrie elevii care au absolvit şi promovat clasa a XII-a,
respectiv a XIII-a (ruta directă, respectiv ruta progresivă de pregătire
profesională) a liceului tehnologic, începand cu anul şcolar 2007-2008.
Art. 3. - (1) Candidaţii proveniţi din unităţile de
învăţămant de stat susţin
examenul de certificare fără taxă.
(2) Candidaţii proveniţi din unităţile de învăţămant particulare acreditate sau care au
obţinut autorizaţie de încredere susţin examenul de certificare la unităţile de
învăţămant aprobate de Comisia judeţeană/a Municipiului Bucureşti de Evaluare şi Certificare.
Unităţile de învăţămant în
care se susţine examenul de
certificare se stabilesc cu cel puţin 60 de zile înainte de susţinerea
examenului.
Art. 4. - Graficul examenului de certificare, pentru fiecare nivel de calificare, se aprobă, în fiecare an şcolar, prin
ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului.
Art. 5. - (1) Absolvenţilor clasei a XII-a, respectiv a
XIII-a, care nu au promovat examenul de certificare li se eliberează
certificatul de absolvire, portofoliul personal pentru educaţie permanentă şi,
la cerere, foaia matricolă.
(2) In urma promovării examenului de certificare
candidatului i se eliberează certificatul de calificare profesională de nivel
3.
CAPITOLUL II
Coordonarea metodologică
a examenului de certificare - nivel 3
Art. 6. - (1) Organizarea şi desfăşurarea examenului de
certificare sunt coordonate la nivel naţional de Comisia Naţională de Evaluare
şi Certificare - CNEC, care
se constituie în fiecare an şcolar şi funcţionează în cadrul Ministerului
Educaţiei, Cercetării şi Tineretului.
(2) In fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti se
constituie anual comisii judeţene/a Municipiului Bucureşti de Evaluare şi
Certificare - CJEC.
(3) CJEC desemnează unităţile de învăţămant care organizează examen de certificare.
In fiecare astfel de unitate de învăţămant, CJEC numeşte o comisie de examinare.
Art. 7. - (1) CNEC are următoarea componenţă:
a) preşedinte: secretarul de stat pentru învăţămant preuniversitar;
b) vicepreşedinţi: directorul general pentru
managementul învăţămantului
preuniversitar, directorul general pentru învăţămant în limbile minorităţilor naţionale şi relaţia cu parlamentul,
directorul Centrului Naţional de Dezvoltare a Invăţămantului
Profesional si Tehnic - CNDÎPT;
c) secretar: un inspector de specialitate din cadrul
Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare din Invăţămantul Preuniversitar (CNCEIP);
d) 7-9 membri: directori adjuncţi, şefi de serviciu,
consilieri, inspectori de specialitate din cadrul Direcţiei generale
managementul învăţămantului
preuniversitar din cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului - MECT, parteneri sociali din Comisia de
dialog social a MECT, inspectori de specialitate din cadrul CNDIPT, profesori
din învăţămantul
preuniversitar profesional şi tehnic care au desfăşurat activităţi didactice
specifice la liceul tehnologic.
(2) Componenţa nominală a CNEC se aprobă anual, pană la data de 15 decembrie, prin ordin al
ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului.
Art. 8. - CNEC are următoarele atribuţii:
a) centralizează datele cu privire la componenţa
nominală a CJEC;
b) instruieşte preşedinţii CJEC;
c) primeşte de la inspectoratele şcolare judeţene/al
municipiului Bucureşti situaţia centralizată la nivel de judeţ a numărului de
absolvenţi ai liceului tehnologic, pe calificări profesionale şi unităţi de
învăţămant;
d) face publică Fişa de evaluare a proiectului şi a
susţinerii orale, inclusă în anexa nr. 1 la prezenta metodologie, prin afişare
pe site-ul MECT/CNDÎPT, pană
la data de 10 ianuarie a anului în care se susţine examenul;
e) confirmă stabilirea centrelor de examen şi aprobă
listele cu centrele de examen primite de la inspectoratele şcolare judeţene, pe
baza criteriilor pentru constituirea centrelor de examen de certificare pentru obţinerea
certificatului de calificare profesională de nivel 3, stabilite în anexa nr. 2
la prezenta metodologie;
f) controlează şi îndrumă acţiunile privind
organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare pentru obţinerea
certificatului de calificare profesională de nivel 3;
g) controlează modul în care îşi desfăşoară activitatea
CJEC;
h) analizează modul de desfăşurare a examenului de certificare, precum şi rezultatele
acestuia, pe baza rapoartelor întocmite de CJEC şi de inspectoratele şcolare judeţene/al
municipiului Bucureşti;
i) întocmeşte şi prezintă ministrului educaţiei,
cercetării şi tineretului raportul naţional al examenului de certificare pentru
obţinerea certificatului de calificare profesională de nivel 3;
j) propune ministrului educaţiei, cercetării şi
tineretului eventuale măsuri de optimizare privind organizarea şi desfăşurarea
examenului de certificare, precum şi a metodologiei corespunzătoare;
k) dispune, în orice alte situaţii privind organizarea
şi desfăşurarea examenului de certificare nereglementate de prezenta
metodologie, luarea măsurilor adecvate.
Art. 9. - (1) CNEC poate desemna, pe perioada stabilită
de către aceasta, reprezentanţi pe langă CJEC.
(2) Reprezentantul CNEC are următoarele atribuţii:
a) monitorizează modul în care îşi desfăşoară
activitatea CJEC, precum şi comisiile de examinare din centrele de examen,
verificand respectarea
dispoziţiilor prezentei metodologii;
b) consiliază CJEC şi comisiile de examinare în
privinţa organizării şi desfăşurării examenului de certificare;
c) propune CJEC sau CNEC schimbări în componenţa
comisiilor de examinare, atunci cand constată abateri de la aplicarea prezentei metodologii, şi
informează CNEC cu privire la acestea;
d) verifică modul în care s-a desfăşurat proba orală
de susţinere a proiectului şi aplicarea Fişei de evaluare a proiectului şi a
susţinerii orale, în conformitate cu lista temelor de proiect, aprobată în
fiecare şcoală care organizează examen, pentru fiecare calificare profesională,
conform standardului de pregătire profesională corespunzător;
e) informează CJEC sau CNEC, în cazul în care constată
disfuncţii în organizarea examenului de certificare, în vederea respectării
prevederilor legale şi a sancţionării persoanelor vinovate, în conformitate cu
dispoziţiile legale în vigoare;
f) întocmeşte un raport cu privire la modul de
desfăşurare a examenului de certificare în judeţul în care a fost delegat, pe
care îl transmite CNEC.
Art. 10. - (1) CJEC au următoarea componenţă:
a) preşedinte - inspector şcolar general adjunct;
b) 2-4 vicepreşedinţi, respectiv un inspector şcolar
de specialitate pentru discipline tehnologice, preşedintele comitetului local
de dezvoltare a parteneriatului social în formarea profesională sau un
reprezentant al acestuia, care nu este cadru didactic, directorul agenţiei
judeţene pentru ocuparea forţei de muncă ori un reprezentant al acestuia, după
caz, un inspector şcolar cu responsabilităţi pentru învăţămantul particular şi unul pentru învăţămantul minorităţilor; este obligatoriu ca
minimum 50% dintre vicepreşedinţi să fie reprezentanţi ai partenerilor sociali;
c) un secretar - cadru didactic de
specialitate/informatician. (2) Componenţa nominală a CJEC se aprobă anual, pană la data de 15 decembrie a anului şcolar în curs, prin decizie a inspectorului
şcolar general, se transmite spre informare la Ministerul Educaţiei, Cercetării
şi Tineretului - Direcţia generală managementul învăţămantului
preuniversitar, pană la data de 10 ianuarie a anului
şcolar în curs, şi este valabilă pentru sesiunea examenului de certificare din
anul şcolar curent.
Art. 11. - CJEC au următoarele atribuţii:
a) transmit anual, la Ministerul Educaţiei,
Cercetării şi Tineretului - Direcţia generală managementul învăţămantului preuniversitar, componenţa nominală
a CJEC, pană la data de 10
ianuarie a anului şcolar în curs;
b) organizează, coordonează şi răspund de desfăşurarea
examenului de certificare la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti şi
sesizează imediat CNEC în orice situaţie care presupune luarea unei decizii de
către aceasta;
c) stabilesc unităţile de învăţămant şi/sau întreprinderile care organizează
examen de certificare, cu cel puţin 60 de zile înainte de începerea examenului,
sub denumirea de centre de examen, conform criteriilor pentru selectarea/constituirea centrelor de
examen, specificate în anexa nr. 2 la prezenta metodologie,
iau măsuri pentru organizarea centrelor de examen prin respectarea cerinţelor
standardelor de pregătire profesională, pe calificări profesionale / domenii,
acolo unde este cazul, pentru buna desfăşurare a probei orale (susţinerea
proiectului); centre de examen pot fi şi întreprinderi cu care unităţile de
învăţămant colaborează şi care
îndeplinesc criteriile specificate în anexa nr. 2 la prezenta metodologie;
d) confirmă lista temelor pentru proiecte pentru
fiecare calificare profesională şcolarizată prin liceul tehnologic, pe unităţi
de învăţămant, pe baza
propunerilor îndrumătorilor de proiect din unităţile respective, aprobate de
consiliul de administraţie al unităţii de învăţămant;
e) asigură prezenţa în centrele de examen a
copiatoarelor, calculatoarelor pentru elaborarea listelor cu rezultatele
candidaţilor, precum şi a altor documente, mijloace şi servicii de comunicare
necesare bunei funcţionări a comisiei de examinare - telefon,
fax, e-mail, internet etc;
f) desemnează cate un
reprezentant pentru comisiile de examinare din fiecare centru de examen,
denumit monitor al calităţii examenului de
certificare; acesta trebuie să îndeplinească
condiţia de a nu fi cadru didactic al respectivei unităţi de învăţămant şi are misiunea, în calitate de
observator, de a asigura monitorizarea calităţii desfăşurării întregului examen
în centrul de examen în care a fost desemnat să participe;
g) solicită direcţiilor judeţene de sănătate publică
desemnarea şi asigurarea participării personalului medical necesar în fiecare
centru de examen;
h) se adresează în scris organelor de poliţie şi
jandarmerie de la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti, pentru a se asigura
prezenţa poliţiştilor sau a jandarmilor la sediul CJEC şi la centrele de
examen, în vederea păstrării ordinii publice, precum şi a bunei desfăşurări a
examenului de certificare;
i) analizează propunerile de membri ai comisiilor de
examinare înaintate de consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţămant care au absolvenţi ai liceului
tehnologic; procedează la constituirea comisiilor de examen, selectand de regulă cadre didactice care au în
norma de încadrare module de studiu parcurse prin liceul tehnologic, înaintează
componenţa comisiilor de examinare inspectorului şcolar general pentru emiterea
deciziilor de numire, cu cel puţin 20 de zile înainte de începerea examenului
de certificare;
j) decid, în situaţii deosebite sau la propunerea
reprezentantului CNEC, schimbarea componenţei comisiilor de examinare, precum
şi a monitorilor de calitate; eventualele schimbări ale vicepreşedintelui, ale
reprezentantului comitetului local de dezvoltare a parteneriatului social în
formarea profesională, ale reprezentantului agenţiei judeţene pentru ocuparea
forţei de muncă şi ale monitorului de calitate se fac respectandu-se prevederile art. 12 alin. (1) lit.
a-d şi alin. (2) lit. d;
k) realizează instruirea preşedinţilor comisiilor de
examinare cu cel puţin 24-48 de ore înaintea începerii
examenului de certificare;
l) preiau de pe site-ul
MECT/CNDÎPT Fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, conţinand criteriile de apreciere/evaluare pentru
proiect şi pentru susţinerea orală a acestuia, prevăzută în anexa nr. 1 la
prezenta metodologie, ca document-martor pentru verificarea conformităţii;
m) controlează modul de organizare şi desfăşurare a
examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare
profesională de nivel 3 în centrele de examen;
n) decid, în cazuri deosebite sau la sesizarea
monitorului de calitate, luarea măsurilor legale pentru soluţionarea
situaţiilor în litigiu, în perioada desfăşurării examenului de certificare,
informand CNEC despre
rezultatele acestor soluţionări;
o) sesizează imediat CNEC orice
situaţie deosebită, a cărei rezolvare nu este prevăzută în prezenta
metodologie;
p) decid, în funcţie de condiţiile de
organizare/dotare/ administrare, schimbarea sau reorganizarea unui centru de
examen, dacă acesta nu mai poate asigura condiţiile de calitate a desfăşurării
probei orale (susţinerea proiectului), conform standardului de pregătire
profesională pentru fiecare calificare, luand toate măsurile necesare pentru redistribuirea candidaţilor la
alte centre de examen, conform opţiunii şi calificării lor profesionale, în
judeţul respectiv, sau, după necesităţi, luand legătura cu CJEC din judeţele alăturate, pentru a asigura
redistribuirea în timp util şi fără a afecta graficul de desfăşurare a
examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare
profesională nivel 3;
r) primesc de la comisiile de examinare din centrele de
examen şi de la monitorii de calitate rapoarte detaliate privind organizarea şi
desfăşurarea examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de
calificare profesională de nivel 3, conform anexei nr. 3 la prezenta
metodologie;
s) analizează, pe baza rapoartelor transmise de
comisiile de examinare din centrele de examen şi ale monitorilor de calitate,
modul de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare, întocmesc şi
transmit Direcţiei generale pentru managementul învăţămantului preuniversitar, în termen de 15 zile de la afişarea
rezultatelor, raportul privind organizarea şi desfăşurarea examenului de
certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesională de nivel
3, conform anexei nr. 3 la prezenta metodologie.
Art. 12. - (1) Comisiile de examinare din centrele de
examen au următoarea componenţă:
a) preşedinte - directorul/directorul adjunct al
unităţii de învăţămant, cadru
didactic de specialitate; în cazul în care aceştia nu sunt cadre didactice de
specialitate va fi desemnat preşedinte şeful ariei curriculare Tehnologii,
cadru didactic de specialitate;
b) vicepreşedinte - reprezentantul operatorului
economic pentru una dintre calificările profesionale certificate sau, în lipsa
acestuia, un reprezentant al comitetului local de dezvoltare a parteneriatului
social pentru formarea profesională (CLDPS) ori un reprezentant al agenţiei judeţene pentru ocuparea forţei de
muncă, după caz;
c) membri evaluatori - un cadru didactic de
specialitate care a îndrumat proiectul pentru examenul de certificare pentru
obţinerea certificatului de calificare profesională de nivel 3 şi un evaluator
extern, reprezentant al unei întreprinderi cu care unitatea de învăţămant are încheiate convenţii de practică sau
reprezentant al unei alte unităţi de învăţămant care a şcolarizat elevi în calificarea respectivă;
d) reprezentantul desemnat de CJEC, care îndeplineşte
rolul de monitor de calitate, rol în care observă şi evaluează modul de
organizare şi de desfăşurare a examenului de certificare a competenţelor
profesionale, în vederea întocmirii raportului prevăzut la art. 11 lit. r).
Monitorul de calitate este o persoană externă centrului de examen;
e) secretar - secretarul unităţii de învăţămant în care se organizează centrul de
examen sau un cadru didactic de specialitate din respectiva unitate de învăţămant.
(2) Monitori de calitate pot fi numiţi dintre cadrele
didactice provenind, de preferinţă, de la o unitate de învăţămant inclusă în programul PHARE-TVET,
operatorii economici implicaţi în parteneriate cu unitatea de învăţămant. Monitorii de calitate nu fac parte din
unitatea de învăţămant în care se constituie centrul de
examen.
(3) Numirea comisiilor de
examinare din centrele de examen se face prin decizie a inspectorului şcolar
general, cu avizul CJEC, pe baza propunerilor consiliului de administraţie al
fiecărei unităţi de învăţămant
care are absolvenţi ai liceului tehnologic, promoţia curentă, cu cel puţin 20
de zile înainte de începerea examenului de certificare.
(4) Din comisiile de examinare nu pot face parte
persoane care au rude pană la gradul al doilea
inclusiv printre candidaţi. Toţi membrii comisiilor de examinare au obligaţia
de a da declaraţii scrise în acest sens, declaraţii care se păstrează alături
de celelalte documente de examen.
(5) Comisiile de examinare din centrele de examen
funcţionează în mod legal în prezenţa tuturor membrilor acestora.
Art. 13. -Atribuţiile comisiilor de examinare din
centrele de examen sunt următoarele:
a) organizează şi răspund de desfăşurarea examenului de
certificare în centrul de examen în care au fost numite;
b) verifică respectarea condiţiilor de înscriere la
examenul de certificare, modul de întocmire a listelor de înscriere şi
programarea pe zile şi pe locuri de desfăşurare a probei orale (susţinerea
proiectului) a candidaţilor la examenul de certificare;
c) completează cataloagele de examen cu numele,
iniţiala tatălui şi prenumele candidaţilor, precum şi cu data, probele de
examen pe care aceştia le susţin şi situaţia finală. Cataloagele de examen
tipizate se completează în două exemplare identice, se numerotează şi se
ştampilează pe fiecare pagină;
d) repartizează candidaţii în ordine alfabetică
pentru susţinerea probei orale (susţinerea proiectului), precizand locul de desfăşurare în care se susţine
examenul de certificare, şi afişează, în fiecare zi de examen, la avizierul
unităţii de învăţămant şi la
locurile în care se desfăşoară proba orală, listele cu candidaţii care urmează
să susţină proba orală (susţinerea proiectului), cu 24 de ore înainte de
susţinere, cu precizarea orei la care trebuie să se prezinte candidaţii;
e) sesizează CJEC situaţiile care impun neacordarea
dreptului de a susţine examenul pentru un anumit candidat, precum şi orice altă
situaţie deosebită apărută în timpul desfăşurării probei orale (susţinerea
proiectului), în vederea luării măsurilor ce se impun;
f) verifică, pe baza listei temelor pentru proiecte
din respectiva unitate de învăţămant, depunerea proiectelor individuale ale candidaţilor, însoţite de
fişele de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale cu părţile I, a II-a şi a III-a, completate de către
îndrumătorii de proiect, conform modelului prezentat în
anexa nr. 1, pentru fiecare candidat;
g) controlează, îndrumă şi asigură organizarea şi
desfăşurarea corespunzătoare a probei orale de examen (susţinerea proiectului);
h) controlează şi îndrumă activitatea tuturor
persoanelor din centrul de examen care au sarcini privind organizarea şi
desfăşurarea examenului de certificare;
i) iau măsuri pentru ca în spaţiile în care îşi
desfăşoară activitatea comisia de examinare să nu pătrundă persoane străine,
neautorizate de CNEC sau CJEC;
j) evaluează susţinerea orală a proiectului în cazul
fiecărui candidat şi completează în consecinţă partea a IV-a a Fişei de
evaluare a proiectului şi a susţinerii orale pentru fiecare candidat, respectand criteriile de apreciere specificate în
fişă;
k) stabilesc rezultatul final
pentru fiecare candidat, conform Fişei de evaluare a proiectului şi a
susţinerii orale, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii, şi îl
trec în cataloage: admis, respins, neprezentat, eliminat din examen;
l) afişează rezultatele finale ale examenului de certificare;
m) întocmesc şi transmit CJEC, în termen de 5 zile de
la afişarea rezultatelor finale, rapoartele cu privire la organizarea şi
desfăşurarea examenului de certificare;
n) predau secretarului unităţii de învăţămant, cu proces-verbal, fişele de evaluare
pentru fiecare candidat, autentificate de preşedintele comisiei de examinare,
cataloagele şi celelalte documente întocmite pe durata organizării şi
desfăşurării examenului de certificare.
CAPITOLUL III
Inscrierea
candidaţilor
Art. 14. - (1) In vederea înscrierii la examenul de
certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesională de nivel
3, profesorii diriginţi ai claselor terminale întocmesc tabele cu elevii
absolvenţi, care cuprind următoarele date: numele şi prenumele elevilor, anul
de studiu şi clasa, calificarea profesională în care s-au pregătit, semnăturile
elevilor şi ale dirigintelui.
(2) Tabelele prevăzute la alin. (1) se depun, însoţite
de cererile de înscriere la examenul de certificare ale elevilor, la
secretariatele unităţilor de învăţămant cu absolvenţi ai liceului tehnologic. Pe baza acestora,
secretarii/secretarii-şefi ai unităţilor de învăţămant întocmesc listele cu elevii înscrişi la susţinerea examenului de
certificare, pe domenii şi calificări profesionale.
(3) Inscrierea candidaţilor se face pe baza tabelelor
întocmite în conformitate cu prevederile art. 15 alin. (1) şi a următoarelor
documente:
a) cerere de înscriere;
b) certificat de naştere - în copie, certificată ca
fiind conformă cu originalul;
c) certificat de absolvire a liceului tehnologic;
d) portofoliul personal pentru educaţie permanentă;
e) foaia matricolă, în original, eliberată de unitatea
de învăţămant absolvită, şi o
copie a acesteia, certificată ca fiind conformă cu originalul, copie care se
păstrează la dosarul de înscriere, în arhiva unităţii de învăţămant;
f) actul de identitate (pentru conformitate) - în
copie, certificată ca fiind conformă cu originalul;
g) declaraţie pe răspunderea candidatului că a luat
cunoştinţă şi că va respecta normele de protecţia muncii şi pe cele
igienico-sanitare implicate de utilizarea corectă a echipamentelor, a sculelor,
dispozitivelor şi verificatoarelor, a posturilor de lucru, a instrumentelor
etc, după caz, în cadrul probei orale (susţinerea proiectului) a examenului de
certificare.
(4) După finalizarea examenului de certificare,
secretarii din unităţile de învăţămant care au avut absolvenţi ai liceului tehnologic vor ridica toate
cataloagele de examen, vor întocmi şi vor afişa tabelele
cu rezultatele finale.
Art. 15. - (1) Directorii unităţilor de învăţămant care au şcolarizat şi au absolvenţi ai
liceului tehnologic centralizează dosarele de înscriere pe domenii şi
calificări profesionale şi transmit situaţia inspectoratelor şcolare
judeţene/al municipiului Bucureşti - CJEC, cu cel puţin 14 zile înainte de
începerea examenului de certificare.
(2) Directorii unităţilor de învăţămant care au absolvenţi ai liceului
tehnologic iau măsuri pentru informarea candidaţilor asupra prevederilor prezentei metodologii.
Art. 16. - Inspectoratele şcolare judeţene/al
municipiului Bucureşti - CJEC întocmesc situaţia centralizată la nivel
judeţean, care cuprinde: domeniile, calificările profesionale pentru care se
organizează examen de certificare, pe centre de examen care satisfac criteriile prevăzute, conform anexei nr. 2 la
prezenta metodologie, şi transmit CNEC situaţia finală, cu 10 zile înainte de
începerea examenului de certificare.
CAPITOLUL IV
Conţinutul examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare de nivel 3
Art. - 17. Examenul de certificare pentru obţinerea
certificatului de calificare de nivel 3 constă în realizarea unui proiect pe
durata ultimului semestru de pregătire şi susţinerea orală a proiectului în
cadrul comisiei de examinare.
Art. 18. - (1) Realizarea proiectului are ca scop
activarea specifică, în funcţie de tema proiectului a unităţilor de competenţe
tehnice generale, a unităţilor de competenţe tehnice specializate şi a celor
cheie, absolut necesare pentru demonstrarea, în situaţia de examen de
certificare, a dobandirii
calificării respective. Prin executarea de către candidat a proiectului cu
durata de un semestru, pe parcursul perioadei sale de formare, şi prin
susţinerea orală a proiectului în situaţia de examen sunt vizate competenţele
specifice calificării, conform standardului de pregătire profesională,
(2) Proba orală, de susţinere a proiectului, este
parte componentă a examenului de certificare şi are scopul demonstrării de
către candidat, în situaţia de examen, cu ajutorul unor competenţe cheie,
prevăzute în standardul de pregătire profesională (de exemplu: comunicare orală),
într-un mod integrat, a conţinutului proiectului.
(3) Temele proiectelor se stabilesc la nivelul
unităţii de învăţămant care
şcolarizează şi au absolvenţi ai liceului tehnologic şi sunt avizate de către
comisia metodică de specialitate şi, după caz, cu participarea reprezentanţilor
întreprinderii/întreprinderilor cu care unitatea de învăţămant are încheiată convenţie de practică
pentru învăţarea la locul de muncă a unora dintre competenţele incluse în
standardul de pregătire profesională al calificării şcolarizate; după avizare,
temele proiectelor sunt aprobate de către consiliul de administraţie al
unităţii de învăţămant.
Lista temelor se definitivează şi se face publică la
nivelul unităţii de învăţămant înainte de finalul
semestrului întai al anului şcolar în care se
organizează examenul de certificare.
a) Temele proiectelor trebuie să se încadreze
obligatoriu în curriculumul pentru calificarea respectivă şi să se raporteze
într-un mod direct şi transparent la standardul de pregătire profesională corespunzător,
prin competenţele clar precizate şi specificate în partea I a Fişei de evaluare a proiectului şi a
susţinerii orale.
b) Candidaţii consultă tematica afişată şi optează
pentru una dintre teme. Opţiunea candidatului se face în scris, la secretariatul
unităţii de învăţămant, pană
la începutul semestrului al doilea al anului şcolar în care se organizează
examenul de certificare. Pentru validarea opţiunilor pentru temele de proiect
sunt necesare: acceptul îndrumătorului proiectului şi cel al responsabilului
ariei curriculare „Tehnologii", pentru fiecare
candidat în parte.
c) Aprobarea opţiunilor pentru temele proiectelor,
precum şi a îndrumătorilor acestora se face de către consiliul de administraţie
al unităţii de învăţămant, pană
cel tarziu la începutul semestrului al doilea al anului şcolar respectiv.
d) Comisia metodică de specialitate din fiecare
unitate de învăţămant ce
organizează examen de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare
profesională de nivel 3 are responsabilitatea de a prezenta îndrumătorilor de
proiect Fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, prevăzută în
anexa nr. 1, pe care aceştia
o vor folosi drept instrument de monitorizare a progresului activităţilor la
proiect, pe tot parcursul derulării acestuia (primele 3 părţi ale fişei). La randul lor, îndrumătorii vor face
cunoscută Fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale fiecăruia dintre
candidaţii ale căror proiecte le monitorizează.
(4) Poate fi îndrumător al proiectului doar un profesor
de specialitate care are în norma de predare module din curriculumul pentru
calificarea de nivel 3 pentru care se organizează examenul de certificare, iar
acesta are următoarele obligaţii:
a) face cunoscute din timp temele pentru proiecte
elevilor de clasa a XII-a, respectiv a XIII-a, precum
şi competenţele care se au în vedere prin execuţia şi susţinerea proiectului,
conform standardului de pregătire profesională pentru fiecare calificare de
nivel 3;
b) oferă consultanţă şi sprijin elevilor în alegerea
temei pentru proiect;
c) recomandă bibliografia minimală, precum şi
documentaţia necesară executării proiectului şi le discută în detaliu cu
candidatul;
d) definitivează, împreună cu fiecare candidat al cărui
proiect îl îndrumă, planul şi etapele de elaborare a proiectului, atat pentru partea practică, cat şi pentru partea scrisă;
e) oferă consultaţii, îndrumă şi monitorizează pe tot
parcursul semestrului al doilea progresul proiectului, precum şi modul de
redactare a părţii scrise a acestuia;
f) se asigură că fiecare candidat al cărui proiect îl
coordonează îşi elaborează singur atat partea practică, cat şi partea scrisă, tehnoredactată, a proiectului;
g) susţine cel puţin 5 întalniri de monitorizare a proiectului cu fiecare candidat, conform
planificării individuale, şi consemnează observaţiile pe Fişa individuală de
evaluare a proiectului şi a susţinerii orale;
h) asigură primirea sprijinului necesar specific de
către eventualii candidaţi cu cerinţe educaţionale speciale, conform
necesităţilor impuse de tipul de cerinţă, pe tot parcursul pregătirii şi
execuţiei proiectului;
i) în vederea monitorizării proiectelor, cadrele
didactice care îndrumă proiecte pot solicita conducerii unităţii de învăţămant organizarea unui program de consultaţii
şi de către alte cadre didactice, specialişti, reprezentanţi ai partenerilor
sociali etc, pentru a le facilita elevilor accesul la informaţiile necesare.
j) completează, pentru fiecare candidat monitorizat,
Fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale (părţile I-III), asumandu-şi responsabilitatea
pentru evaluarea realizată şi pentru observaţiile consemnate.
Art. 19. - (1) Proiectul este elaborat individual;
proiectul poate fi elaborat şi în echipă, dar în acest caz se vor stabili
sarcini distincte, clar delimitate pentru fiecare candidat în parte, pe baza
tematicii stabilite şi aprobate conform art. 18 alin. (3) al prezentei
metodologii, şi discutat cu îndrumătorul de proiect, etapă cu etapă, conform
planificării agreate de comun acord; susţinerea proiectului se va face individual
de către fiecare elev.
(2) Realizarea proiectului, atat
a părţii sale practice, cat şi
a părţii scrise, este un demers integrator, complex, pe parcursul căruia
candidatul face dovada activării şi aplicării competenţelor descrise prin
standardul de pregătire practică, dobandite prin modulele de specialitate şi agregate într-un mod specific, în
funcţie de tema proiectului şi de planul său de abordare.
(3) Redactarea părţii scrise a proiectului implică
tehnoredactarea conţinutului sub forma a 10-20 de pagini (la care se adaugă
eventualele anexe), care să respecte următoarea structură:
a) Pagina de titlu cu: datele de identificare ale
unităţii de învăţămant, ale
candidatului şi ale îndrumătorului de proiect; anul de absolvire, calificarea,
conform Nomenclatorului în vigoare;
b) Cuprinsul;
c) Argumentul: 2-2,5 pagini care sintetizează
aspectele teoretice şi pe cele practice pe care le abordează, în relaţie
directă cu utilitatea pentru calificarea respectivă;
d) Conţinutul propriu-zis, structurat astfel încat să pună în valoare scopul şi obiectivele
proiectului, problemele practice soluţionate, perspectiva personală a
candidatului în abordarea temei, precum şi utilitatea practic-aplicativă a
soluţiilor găsite de către candidat;
e) Bibliografia;
f) Anexele: desene, schiţe, fotografii ale
produselor, rezultatele determinărilor de laborator, descrierea experimentelor,
fişele de observaţie, prezentarea şi analiza unor secvenţe din procesul
tehnologic, rezultatele măsurărilor, prelucrări de date, statistici, elemente
de proiectare, documentaţia tehnică întocmită etc.
(4) In vederea asigurării tehnoredactării de către
fiecare candidat a părţii scrise a proiectului, secretariatul unităţii de
învăţămant va alcătui, de
comun acord cu îndrumătorii de proiect, un grafic de acces în laboratoarele de
informatică sau de specialitate din unitatea de învăţămant.
(5) Partea scrisă a proiectului, însoţită de Fişa de
evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, completată (primele 3 părţi), se
depune la secretariatul unităţii de învăţămant cu o săptămană
înainte de finalizarea cursurilor clasei a XII-a, respectiv a XIII-a, şi
primeşte un număr de înregistrare. După susţinerea orală, proiectul, împreună
cu Fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, completată (părţile I-IV), se arhivează de către unitatea de
învăţămant pentru o perioadă
de 3 ani.
Art. 20. - (1) Rezultatul final al candidatului este
„admis" numai în situaţia în care Comisia de examinare a evaluat global
părţile I, II şi III ale Fişei
de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale şi după completarea părţii a
IV-a a fişei (de apreciere a susţinerii orale a proiectului şi de apreciere a
răspunsurilor candidatului la întrebările comisiei). Rezultatul candidatului
este „respins", dacă jumătate plus unu dintre membrii comisiei de
examinare sunt de această părere.
(2) Pentru partea a IV-a a Fişei de evaluare a
proiectului şi a susţinerii orale aprecierea se face prin „da", respectiv
„nu", în coloanele respective. Stabilirea rezultatului final, „admis"
sau „respins", se consemnează prin bifare în Fişa de evaluare a
proiectului şi a susţinerii orale.
(3) Rezultatul examenului de certificare, consemnat în
Fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, completată pentru fiecare
candidat, se afişează în ziua susţinerii probei orale (susţinerea proiectului)
şi nu poate fi contestat.
CAPITOLUL V
Organizarea şi desfăşurarea examenului Realizarea proiectului şi
susţinerea probei orale (susţinerea proiectului în cadrul comisiei de examinare)
Art. 21. - Realizarea proiectului pentru examenul de certificare pentru obţinerea certificatului de
calificare profesională de nivel 3 se face individual sau în echipă, cu sarcini
distincte pentru fiecare candidat, sub îndrumare, pe durata semestrului al
doilea al clasei a XII-a, respectiv a XIII-a. Proiectul se finalizează cu o
parte scrisă, tehnoredactată de către fiecare candidat, şi conţine 10-20 de
pagini. La examen candidatul se prezintă cu partea practică executată
(produsul,atunci cand este
cazul) şi cu partea scrisă - ambele evaluate deja de către îndrumător prin
completarea părţilor I-III ale
Fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale - şi susţine oral
proiectul realizat.
Art. 22. - (1) Sălile, laboratoarele, cabinetele,
fermele, atelierele etc. în care se susţine proiectul sunt în prealabil
adaptate acestor activităţi prin:
a) asigurarea dotării corespunzătoare, respectandu-se cerinţele specifice calificărilor
profesionale - nivel 3 de calificare, precizate în standardele de pregătire
profesională;
b) eliminarea oricăror materiale didactice sau a
oricăror alţi factori care ar putea influenţa candidaţii în susţinerea orală a
proiectului realizat;
c) afişarea, la locul de desfăşurare a susţinerii
orale a proiectului realizat, a listei nominale cu candidaţii repartizaţi în
ziua respectivă şi a prevederilor care îi informează pe aceştia despre
obligativitatea respectării normelor de protecţie şi securitate a muncii,
încălcarea acestora atrăgand eliminarea din examen.
(2) Conducerea unităţii de învăţămant în care funcţionează centrul de examen
asigură consumabilele, instrumentele, utilajele, sculele, dispozitivele,
verificatoarele, copiatoarele, computerele etc. necesare desfăşurării în bune
condiţii a susţinerii orale a proiectului, o sală cu fişete pentru păstrarea
documentelor de examen în deplină securitate, precum şi toate mijloacele de
comunicare (calculator, fax, telefon, internet) necesare Comisiei de examinare
pentru asigurarea bunei desfăşurări a examenului de certificare; finanţarea
cheltuielilor necesare asigurării condiţiilor pentru examinare se va face
conform legislaţiei în vigoare, prin plata acestora de către primăriile din
localităţile din care provin candidaţii, din sponsorizări de la întreprinderi,
donaţii etc.
Art. 23. - Susţinerea orală a proiectului poate fi
organizată în cabinete, ateliere, ferme, laboratoare de specialitate, săli
amenajate din unitatea de învăţămant şi/sau întreprinderea stabilită ca fiind centrul de examen, sub
supravegherea permanentă a membrilor comisiei de examinare. In cazul în care
susţinerea proiectului se face în cadrul unei întreprinderi, acest lucru este
prevăzut într-un protocol încheiat în prealabil între întreprindere şi unitatea
de învăţămant care organizează
examenul de certificare, cu notificarea prealabilă a inspectoratului şcolar
judeţean/al municipiului Bucureşti şi a CLDPS.
Art. 24. - (1) Pe baza listei temelor pentru proiect,
pusă la dispoziţie de către secretariatul unităţii de învăţămant care organizează examenul, comisia de
examinare primeşte toate proiectele candidaţilor înscrişi pentru susţinerea
examenului, verificand şi
existenţa Fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, cu primele 3
părţi corect completate pentru fiecare proiect de către îndrumătorul de
proiect.
(2) a) La fiecare comisie de examinare candidaţii sunt înscrişi în ordine alfabetică, pe calificări profesionale.
Candidaţii intră în sala de examen în ordinea afişată, respectandu-se ora prevăzută. Preşedintele,
vicepreşedintele şi membrii comisiei de examinare verifică identitatea fiecărui
candidat. Candidatul primeşte proiectul şi hartie ştampilată pentru ciornă. Pentru susţinerea proiectului se
acordă fiecărui candidat 15-20 de minute. Preşedintele, vicepreşedintele şi membrii
comisiei de examinare pot interveni cu întrebări suplimentare, după ce
candidatul îşi susţine proiectul. Intrebările se consemnează în partea a IV-a a
Fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, iar răspunsurile se
apreciază în consecinţă.
b) Pentru fiecare candidat se completează partea a
IV-a a Fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, de către unul
dintre membrii comisiei de examinare, şi reflectă decizia comună a comisiei.
c) Preşedintele comisiei de examinare mediază
situaţiile în care unul dintre examinatori oscilează între cele două rezultate
finale (admis/respins), astfel încat, în final, numărul criteriilor apreciate cu unul dintre aceste
rezultate din întreaga Fişă de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale să
rămană impar, iar decizia de
evaluare să reflecte o apreciere globală a calităţii proiectului şi a
susţinerii sale orale. Hotărarea
preşedintelui este definitivă.
(3) Rezultatul final se înscrie în catalogul de examen
pentru fiecare candidat.
(4) Fişele de evaluare a proiectului şi a susţinerii
orale, nominale, completate pentru fiecare candidat, sunt considerate documente
de examen, se predau cu proces-verbal preşedintelui sau vicepreşedintelui
pentru a fi păstrate în dulapuri/fişete metalice, închise şi sigilate.
Procesele-verbale fac parte din documentele de examen şi se păstrează în
acelaşi regim cu cataloagele de examen.
(5) Cheile şi sigiliul de la fişetele în care sunt
depozitate documentele examenului de certificare a competenţelor profesionale se
păstrează separat de către preşedinte şi vicepreşedinte.
Art. 25. - După ce toţi candidaţii dintr-o serie au
fost examinaţi, rezultatele finale se trec în catalog, în prezenţa întregii
comisii de examinare, de către secretarul acesteia, cu cerneală sau pastă
albastră. Eventualele corecturi de transcriere a rezultatelor finale în
cataloagele de examen se fac numai cu cerneală roşie, de către persoana din
comisie care a greşit, sub semnătură, iar preşedintele comisiei contrasemnează
şi ştampilează.
CAPITOLUL VI
Stabilirea şi comunicarea rezultatelor
Art. 26. - (1) Sunt declaraţi „admişi" şi vor
primi certificatul de calificare profesională de nivel 3 candidaţii care obţin
rezultatul final „admis".
(2) Candidaţii care nu îndeplinesc condiţiile
prevăzute la alin. (1) sunt declaraţi „respinşi" sau, după caz,
„neprezentaţi" ori „eliminaţi din examen".
(3) Candidaţilor declaraţi „respinşi" li se
consemnează aceasta pe foaia matricolă.
Art. 27. - (1) După încheierea probei orale de
susţinere a proiectului şi după completarea Fişei de evaluare a proiectului şi
a susţinerii orale şi a catalogului de examen, se comunică rezultatul final al
examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare
profesională de nivel 3, prin afişarea la avizierul şcolii a listelor nominale
finale.
(2) Listele nominale care se întocmesc pentru comunicarea rezultatelor finale ale examenului de certificare a
competenţelor profesionale cuprind: numele şi prenumele candidaţilor, precum şi
rezultatul final obţinut la susţinerea orală a proiectului, respectiv
„admis", „respins", „neprezentat", „eliminat din examen",
după caz. Un candidat se consideră „neprezentat", dacă a absentat la
susţinerea orală a proiectului.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 28. - Comisiile de examinare şi CJEC au obligaţia
să informeze telefonic şi în cel mai scurt timp CNEC cu
privire la neregulile apărute în organizarea şi
desfăşurarea examenului de certificare,
Art. 29. - Toate documentele referitoare la examenul de
certificare din cadrul centrelor de examen se păstrează în arhiva instituţiei
timp de 3 ani, cu excepţia cataloagelor, care se păstrează permanent.
Art. 30. - (1) Raportul comisiei de examinare din
centrul de examen privind rezultatele examenului de certificare se transmite
Inspectoratului Şcolar Judeţean/Municipiului Bucureşti - CJEC, pe cale
electronică şi în scris, în termen de 5 zile de la
finalizarea examenului de certificare.
(2) Raportul prevăzut la alin. (1) se întocmeşte după
modelul prevăzut în anexa nr. 3.
Art. 31. - Inspectoratele şcolare - CJEC întocmesc un
raport general cu privire la organizarea şi desfăşurarea examenului de
certificare a competenţelor profesionale, conform modelului prevăzut în anexa
nr. 3, care se trimite, în formă electronică şi în scris, Ministerului
Educaţiei, Cercetării şi Tineretului - Direcţia generală managementul învăţămantului preuniversitar, pană la data de 31
iulie a anului în curs. Un exemplar al raportului anual se trimite şi tuturor
unităţilor de învăţămant din
judeţ cu clase a XII-a, respectiv a XIII-a.
Art. 32. - (1) Respectarea prezentei metodologii este
obligatorie pentru toate persoanele implicate în
organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare.
(2) Incălcarea dispoziţiilor prezentei metodologii
de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare se sancţionează
astfel:
a) candidaţii care în timpul susţinerii orale a
proiectului introduc în locurile de desfăşurare a examenului de certificare
materiale ajutătoare sau mijloace electronice şi care sunt surprinşi transmiţand altor candidaţi soluţii de rezolvare
practică pentru susţinerea orală a proiectului etc. sunt eliminaţi din examen,
pierzand sesiunea respectivă;
b) cadrele didactice care în timpul exercitării
rolului de examinator au un comportament părtinitor faţă de un anumit candidat
sau au manifestări care atestă neglijenţă ori lipsă de responsabilitate în
îndeplinirea atribuţiilor de examinator, precum tolerarea unor acţiuni sau
intenţii de fraudă ori mită ale candidaţilor, părăsirea nejustificată a locului
de desfăşurare a probei de examen, nerespectarea normelor de protecţia muncii
sau punerea în pericol a altor candidaţi etc, se sancţionează, după caz,
material, disciplinar, contravenţional sau penal.
(3) Cadrele didactice sancţionate conform dispoziţiilor
alin. (2) nu mai pot participa la examenul de certificare din anul următor ca
membri în comisiile prevăzute prin metodologia de organizare şi desfăşurare a
examenului de certificare.
(4) Constatarea de nereguli grave sau repetate în
desfăşurarea activităţii uneia dintre comisiile prevăzute de prezenta
metodologie atrage diminuarea cu 20-70% a indemnizaţiei vicepreşedintelui şi a
preşedintelui acesteia.
Art. 33. - Candidaţii care au fost înscrişi la examenul
de certificare fără a îndeplini condiţiile legale de înscriere la acesta sau
care au beneficiat de părtinire frauduloasă dovedită sunt eliminaţi din examen,
pierzand sesiunea respectivă
sau, după caz, li se anulează actele de studii obţinute fraudulos.
Art. 34. - Colectarea unor fonduri materiale sau
băneşti de la candidaţi, de la părinţii sau de la rudele acestora este cu desăvarşire interzisă. Incălcarea acestei
dispoziţii atrage sancţionarea în conformitate cu dispoziţiile legale în
vigoare.
Art. 35. -Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta
metodologie.
ANEXA Nr. 1 la metodologie
FISA DE EVALUARE
a proiectului şi a susţinerii orale
Partea I: Monitorizarea progresului proiectului1)
1. Numele şi prenumele
candidatului: 2. Calificarea:
3. Numele, prenumele şi specializarea îndrumătorului
de proiect:
4. Tema proiectului:
5. Data începerii
activităţilor la proiect:
6. Competenţe vizate/implicate în realizarea/execuţia
proiectului (care se referă la tema proiectului conform standardului de
pregătire profesională)
-
-
-
-
-
7. Stabilirea planului de activităţi individuale ale
candidatului pentru proiect:
- Data:
- Semnătura candidatului:
Semnătura îndrumătorului:
8. Stabilirea planului de redactare a proiectului -
suportul scris:
- Perioada:
- Revizuit:
- Formă finală acceptată de către îndrumător:
9. Intalniri pentru
monitorizarea proiectului (cel puţin 5 întalniri săptămanale):
Nr. crt.
|
Observaţii
|
Semnătura elevului
|
1.
|
|
|
2.
|
|
|
3.
|
|
|
4.
|
|
|
5.
|
|
|
Partea a II-a: Aprecierea calităţii activităţii
candidatului2)
CRITERIUL
|
DA/NU
|
OBSERVAŢII
|
1. Activităţile practice întreprinse în cadrul proiectului se
raportează adecvat la tema proiectului.
|
|
|
2. Abordarea temei proiectului a fost făcută dintr-o perspectivă
personală, candidatul demonstrand reflecţie critică.
|
|
|
3. Activităţile practice au fost întreprinse sub
supravegherea îndrumătorului de proiect.
|
|
|
4. Realizarea sarcinilor de lucru stabilite prin planul
proiectului a fost făcută conform planificării iniţiale.
|
|
|
5. Documentarea pentru proiect a fost făcută sub supravegherea
îndrumătorului de proiect.
|
|
|
6. Identificarea bibliografiei necesare redactării
părţii scrise a proiectului a fost realizată integral.
|
|
|
7. Referinţele bibliografice utilizate la redactarea părţii
scrise a proiectului au fost prelucrate corespunzător şi nu sunt o compilaţie
de citate.
|
|
|
8. Situaţiile-problemă cu care s-a confruntat candidatul pe
parcursul executării proiectului au fost rezolvate cu ajutorul
îndrumătorului.
|
|
|
9. La realizarea sarcinilor de lucru din cadrul proiectului
candidatul a făcut dovada efortului personal, a originalităţii soluţiilor
propuse, a imaginaţiei în abordarea sarcinii.
|
|
|
10. Soluţiile găsite de către candidat pentru rezolvarea
problemelor practice au o bună transferabilitate în alte contexte practice.
|
|
|
1) Se completează de
către îndrumător pe parcursul derulării proiectului.
Fişa de evaluare respectă şi documentează Principiul 5
al calităţii - Implementare: predarea şi învăţarea (descriptorii: 5.13- 5.15 şi
5.20-5.26) al Cadrului de asigurare a calităţii.
2) Se completează de
către îndrumător la finalul activităţii de monitorizare şi se discută cu
candidatul înainte de depunerea proiectului. Criteriile vizează atat procesul de elaborare a proiectului, cat
şi pe cel de redactare a părţii scrise a proiectului.
Fişa de evaluare respectă şi documentează Principiul 5
al calităţii - Implementare: predarea şi învăţarea (descriptorii: 5.13-5.15 şi
5.20-5.26) al Cadrului de asigurare a calităţii.
Partea a III-a: Aprecierea calităţii proiectului3)
Criteriul
|
Da/Nu
|
Observaţii
|
1. Proiectul/produsul are validitate
în raport cu tema, scopul, obiectivele şi metodologia abordată.
|
|
|
2. Proiectul/produsul demonstrează completitudine şi
acoperire satisfăcătoare în raport cu tema aleasă.
|
|
|
3. Elaborarea proiectului şi redactarea părţii scrise a
proiectului au fost făcute într-un mod consistent şi concomitent, conform
planificării.
|
|
|
4. Opţiunea candidatului pentru utilizarea anumitor resurse este
bine justificată şi argumentată în contextul proiectului.
|
|
|
5. Redactarea părţii scrise a proiectului demonstrează o bună
consistenţă internă.
|
|
|
6. Redactarea părţii scrise a proiectului demonstrează o bună
logică şi argumentare a ideilor.
|
|
|
7. Proiectul / produsul reprezintă, în sine, o soluţie practică
personală, cu elemente de originalitate în găsirea soluţiilor.
|
|
|
8. Proiectul / produsul are aplicabilitate practică şi în afara
şcolii.
|
|
|
9. Realizarea proiectului / produsului a necesitat activarea unui
număr semnificativ de unităţi de competenţe, conform S.PP-ului pentru
calificarea respectivă.
|
|
|
10. Proiectul / produsul respectă cerinţele de structură impuse,
conform Metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare
pentru obţinerea certificatului de calificare profesională de nivel 3, art.19
alin (3).
|
|
|
Partea a IV-a:
Aprecierea prezentării / susţinerii orale a proiectului4)
Criteriul
|
Da/Nu
|
Observaţii
|
1. Comunicarea orală a candidatului este clară, coerentă şi
fluentă.
|
|
|
2. Prezentarea a fost structurată echilibrat în raport cu tema
proiectului şi cu obiectivele acestuia.
|
|
|
3. Candidatul a demonstrat putere de sinteză şi adaptarea
prezentării la situaţia de examinare.
|
|
|
4. Candidatul şi-a susţinut punctele de vedere şi opiniile
într-un mod personal şi bine argumentat.
|
|
|
5. Candidatul a utilizat în prezentare elemente de grafică, modele, aplicaţii, TIC etc, în scopul accesibilizării
informaţiei şi al creşterii atractivităţii prezentării.
|
|
|
Aprecierea răspunsurilor candidatului la întrebările
comisiei:
Intrebarea
|
Da/Nu
|
Observaţii
|
1.
|
|
|
2.
|
|
|
3.
|
|
|
Rezultatul final propus de
Comisia de examinare pe baza evaluării globale a părţilor I, II, III şi IV ale Fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale
1. Admis |_|
2. Respins |_|
Examinator,
...................................
Preşedintele comisiei,
....................................
Data.............................
3) Se completează de
către îndrumător la finalul activităţii de monitorizare şi se discută cu
candidatul înainte de depunerea proiectului. Criteriile vizează atat proiectul în calitate de produs al
activităţii elevului, cat şi
produsul ca atare, acolo unde este cazul.
Fişa de evaluare respectă şi documentează Principiul 5
al calităţii - Implementare: predare şi învăţare (descriptorii: 5.13- 5.15 şi
5.20-5.26) al Cadrului de asigurare a calităţii.
4) Se completează de
către un membru al Comisiei de examinare, după susţinere şi consultarea cu
ceilalţi membri ai Comisiei de examinare, doar dacă există completate şi depuse
părţile I-III pentru proiectul evaluat.
Fişa de evaluare respectă şi documentează Principiul 5
al calităţii - Implementare: predarea şi învăţarea (descriptorii: 5.13- 5.15 şi
5.20-5.26) al Cadrului de asigurare a calităţii.
ANEXA Nr. 2 la metodologie
CRITERII
pentru constituirea centrelor de examen de
certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesională de nivel 3
Centrele de examen se constituie de către
inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, în unităţi de
învăţămant care au absolvenţi
ai clasei a XII-a, respectiv a XIII-a, ai rutei directe sau progresive de
formare profesională, începand
cu anul şcolar 2007-2008, sau în întreprinderi cu care acestea colaborează.
Acestea trebuie să îndeplinească următoarele condiţii organizatorice
obligatorii pentru asigurarea calităţii examenului de certificare pentru
obţinerea certificatului de calificare profesională de nivel 3:
1. pot asigura locaţia, consumabilele, utilajele,
sculele, dispozitivele, verificatoarele, instrumentele, birotica etc. necesare
susţinerii probei orale (susţinerea proiectului) pentru fiecare calificare
profesională pentru care se organizează examen (în timpul sesiunii de examene,
conform graficului de desfăşurare),
ca parte obligatorie a examenului de certificare pentru obţinerea
certificatului de calificare profesională de nivel 3;
2. au fost vizitate, în prealabil, de monitorul de
calitate (care a verificat dacă sunt asigurate condiţiile de examen şi care a
informat Comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti de evaluare şi certificare
în acest sens).
Pot fi centre de examen: unităţi de învăţămant care au şcolarizat clasa a XII-a,
respectiv a XIII-a a liceului tehnologic, întreprinderi care s-au implicat în
parteneriate cu liceele tehnologice, au oferit burse, au asigurat practica
elevilor, centre de formare a adulţilor etc, cu condiţia îndeplinirii
specificaţiilor de la pct. 1 şi 2.
ANEXA Nr. 3 la metodologie
Comisia judeţeană de examinare
Judeţul......................./municipiul Bucureşti
RAPORT
privind organizarea şi desfăşurarea examenului de
certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesională de nivel 3, anul şcolar...........
1. Nivelul de învăţămant:
liceu tehnologic
2. Modul de organizare a examenului de certificare
3. Desfăşurarea examenului de
certificare - informaţii privitoare la:
- respectarea legislaţiei în vigoare;
- monitorizarea calităţii desfăşurării examenului de
certificare, incidente şi modul de soluţionare a acestora;
- sancţiunile aplicate persoanelor implicate în
desfăşurarea incidentelor, precum şi numele persoanelor, cadre didactice cărora
Comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti de evaluare şi certificare le-a retras dreptul de a participa la examenul de certificare;
- sugestii de optimizare a organizării,
administrării şi monitorizării examenului de certificare.
4. Rapoartele monitorilor de calitate pentru examenul
de certificare - date din rapoartele individuale ale monitorilor de calitate
pentru examenul de certificare
5. Opinii asupra temelor
pentru proiecte aprobate de respectiva unitate de învăţămant
6. Propuneri de modificare/completare a metodologiei
de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare pentru obţinerea
certificatului de calificare profesionala nivel 3
7. Date statistice privind
numărul elevilor înscrişi, prezenţi, absenţi, promovaţi, respinşi şi procentul
de promovabilitate, mediul urban (u) si rural (r), fete (f) şi băieţi (b), pe
domenii şi calificări profesionale.