ORDIN Nr. 1927
din 29 iulie 2010
pentru aprobarea
Regulamentului privind organizarea si desfasurarea concursului de ocupare a
posturilor vacante de personal contractual de la instantele judecatoresti
ACT EMIS DE:
MINISTERUL JUSTITIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 570 din 11 august 2010
In conformitate cu prevederile art. 13 din Hotărârea
Guvernului nr. 652/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Justiţiei, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 5 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2009 privind stabilirea unor măsuri
de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale,
în temeiul dispoziţiilor art. 7 din anexa nr. I la
Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitară a personalului plătit din
fonduri publice, cu modificările ulterioare,
ministrul justiţiei emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind organizarea şi
desfăşurarea concursului de ocupare a posturilor vacante de personal
contractual de la instanţele judecătoreşti, prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Curţile de apel vor aduce la îndeplinire
dispoziţiile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
p. Ministrul justiţiei,
Lidia Barac,
secretar de stat
ANEXĂ
REGULAMENT
privind organizarea şi desfăşurarea concursului de
ocupare a posturilor vacante de personal contractual de la instanţele
judecătoreşti
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Ocuparea posturilor vacante de personal
contractual de la instanţele judecătoreşti se face prin concurs sau examen,
potrivit dispoziţiilor art. 7 din anexa nr. I la Legea-cadru nr. 330/2009
privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, cu
modificările ulterioare.
(2) In cazul în care la concursul organizat în vederea
ocupării unui post vacant nu s-au prezentat mai mulţi candidaţi, încadrarea în
muncă se face prin examen.
(3) Concursul sau examenul pentru ocuparea posturilor
vacante de personal contractual se organizează de către curţile de apel.
Art. 2. - La concurs poate participa persoana care
îndeplineşte următoarele condiţii:
1. are cetăţenia română, domiciliul în România şi
capacitate deplină de exerciţiu;
2. nu are antecedente penale sau cazier fiscal;
3. este aptă din punct de vedere medical pentru
exercitarea funcţiei;
4. îndeplineşte condiţiile de studii prevăzute de lege
pentru postul vacant;
5. îndeplineşte condiţiile specifice pentru ocuparea
postului vacant.
CAPITOLUL II
Organizarea şi desfăşurarea concursului
SECŢIUNEA 1
Comisiile de concurs
Art. 3. - (1) Pentru fiecare concurs, preşedintele
instanţei care organizează concursul stabileşte numărul de posturi scoase la
concurs, data concursului şi numeşte comisia de examinare, comisia de
soluţionare a contestaţiilor, preşedinţii acestora, precum şi secretariatul
concursului.
(2) Comisia de examinare şi comisia de soluţionare a
contestaţiilor sunt formate din câte 3 persoane desemnate de preşedintele
curţii de apel.
(3) In funcţie de specificul fiecărui post,
preşedintele curţii de apel poate numi în comisia de examinare şi în comisia de
soluţionare a contestaţiilor specialişti în domeniul postului vacant pentru
care se organizează concurs, care nu fac parte din sistemul instanţelor
judecătoreşti.
(4) Secretariatul concursului este asigurat de două
persoane, desemnate de preşedintele curţii de apel.
Art. 4. - Comisia de examinare are următoarele
atribuţii:
a) întocmeşte tematica şi bibliografia concursului;
b) verifică dosarele candidaţilor;
c) stabileşte subiectele şi baremele de corectare
pentru proba scrisă şi, după caz, criteriile de evaluare a candidaţilor la
proba practică;
d) evaluează candidaţii care susţin proba practică;
e) corectează lucrările scrise, pe baza baremelor
stabilite;
f) predă secretariatului concursului lucrările
corectate, pe bază de proces-verbal.
Art. 5. - Comisia de soluţionare a contestaţiilor are
următoarele atribuţii:
a) soluţionează contestaţiile prin recorectarea
lucrărilor pe baza baremelor stabilite de comisia de examinare;
b) soluţionează contestaţiile formulate la lista
candidaţilor care îndeplinesc condiţiile legale pentru a participa la concurs
şi a celor care nu îndeplinesc aceste condiţii;
c) predă secretariatului concursului lucrările
recorectate, pe bază de proces-verbal.
Art. 6. - Secretariatul concursului are următoarele
atribuţii:
a) asigură publicitatea organizării concursului;
b) primeşte dosarele candidaţilor, pe care le pune la
dispoziţia comisiei de examinare în vederea verificării;
c) întocmeşte şi afişează lista candidaţilor înscrişi
la concurs;
d) stabileşte locul şi ora desfăşurării concursului;
e) pregăteşte materialele necesare desfăşurării
concursului;
f) întocmeşte şi afişează tabelele de clasificare a
candidaţilor;
g) primeşte contestaţiile şi pregăteşte lucrările
pentru recorectare;
h) îndeplineşte orice sarcini specifice necesare pentru
buna desfăşurare a concursului.
SECŢIUNEA a 2-a
Inscrierea candidaţilor
Art. 7. - (1) Posturile vacante, data, locul susţinerii
concursului, tematica şi bibliografia se vor afişa, cu cel puţin 20 de zile
înainte, la sediul curţii de apel care organizează concursul, precum şi la
sediul celorlalte instanţe din raza acestei curţi de apel.
(2) In acelaşi termen, concursul va fi anunţat într-un
ziar de largă răspândire şi pe pagina de internet a instanţei.
Art. 8. - (1) Cererile pentru înscrierea la concurs se
adresează conducătorului instanţei care organizează concursul şi se depun cu
cel puţin 10 zile înainte de data concursului la secretariatul acestuia.
(2) La cererea de înscriere se vor anexa următoarele
acte:
a) copia actului de identitate;
b) formularul de înscriere;
c) copiile diplomelor de studii şi ale altor acte care
atestă efectuarea unor specializări;
d) copia carnetului de muncă sau, după caz, o
adeverinţă care să ateste vechimea în muncă şi, după caz, în specialitate;
e) cazierul judiciar;
f) adeverinţa care să ateste starea de sănătate
corespunzătoare;
g) alte înscrisuri din care să rezulte îndeplinirea
condiţiilor speciale de participare la concurs.
(3) Copiile de pe actele prevăzute la alin. (2) se
prezintă însoţite de documentele originale, care se certifică pentru
conformitatea cu originalul de către secretariatul comisiei de concurs, sau în
copii legalizate.
Art. 9. - (1) Comisia de examinare verifică
îndeplinirea condiţiilor prevăzute de art. 2, după care secretariatul
concursului afişează, la sediul instanţei, lista candidaţilor care îndeplinesc
condiţiile legale pentru a participa la concurs şi a celor care nu îndeplinesc
aceste condiţii.
(2) Candidaţii respinşi pot face contestaţii în termen
de 24 de ore de la afişarea listei, care vor fi soluţionate de comisia de
soluţionare a contestaţiilor.
(3) Tabelul final al candidaţilor admişi va fi afişat,
în condiţiile prevăzute la alin. (1), cel mai târziu în preziua concursului.
SECŢIUNEA a 3-a
Procedura de desfăşurare a concursului
Art. 10. - (1) Examinarea candidaţilor se face prin
susţinerea unei probe scrise de verificare a cunoştinţelor teoretice şi/sau
unei probe practice, în funcţie de cerinţele generale ale postului pentru care
se candidează.
(2) Timpul destinat pentru elaborarea lucrărilor scrise
este cel stabilit de comisia de examinare.
(3) Susţinerea unei probe practice constă în realizarea
unei lucrări specifice postului ce urmează să fie ocupat.
Art. 11. - (1) Proba practicase notează cu note de la 1
la 10 de către fiecare membru al comisiei de examinare. Nota 1 se acordă în
situaţia în care punctajul obţinut este mai mic sau egal cu această notă.
(2) Criteriile de evaluare şi modul de notare a
candidaţilor la proba practică se stabilesc de comisia de examinare, în funcţie
de natura posturilor vacante scoase la concurs.
(3) Pentru a fi declaraţi admişi la proba practică,
candidaţii trebuie să obţină cel puţin nota 7.
(4) După susţinerea probei practice, secretariatul
concursului va întocmi şi va afişa tabelul candidaţilor admişi şi respinşi.
(5) La proba practică nu se admit contestaţii.
Art. 12. - (1) Pentru susţinerea probei scrise
candidaţii trebuie să fie prezenţi în sala de concurs cu cel puţin o jumătate
de oră înaintea începerii probei, accesul acestora având loc pe baza actului de
identitate. După verificarea identităţii, fiecare candidat va păstra la vedere
actul de identitate, până la predarea lucrării scrise.
(2) Candidaţii care nu se vor afla în sală în momentul
deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susţine proba
respectivă.
(3) Inainte de comunicarea subiectelor, candidaţii îşi
scriu numele şi prenumele pe colţul foii, care va fi lipit, după care se aplică
ştampila instituţiei organizatoare a concursului.
(4) Plicurile cu subiectele de concurs vor fi
desfăcute de preşedintele comisiei de examinare în faţa candidaţilor.
(5) Pe toată durata desfăşurării probei scrise, în
sălile de concurs au acces membrii comisiei de examinare şi ai secretariatului
concursului. Accesul altor persoane este interzis.
(6) Redactarea lucrărilor se va face numai cu cerneală
sau cu pastă de culoare albastră.
(7) In sala de concurs candidaţii nu pot avea asupra
lor mijloace de comunicare la distanţă sau orice alte aparate electronice.
Incălcarea acestei dispoziţii atrage eliminarea din concurs.
(8) Pe toată durata desfăşurării probei scrise este
interzisă părăsirea sălii de concurs de către candidaţi. In cazuri
excepţionale, părăsirea temporară a sălii de concurs se va putea face numai cu
însoţitor.
(9) Orice fraudă sau încercare de fraudă dovedită se
sancţionează prin eliminarea din concurs. In aceste cazuri, comisia de
examinare întocmeşte un proces-verbal în care se consemnează constatările
făcute şi măsurile luate, iar lucrarea se anulează cu menţiunea „fraudă".
(10) După redactarea lucrărilor, candidaţii predau,
sub semnătură, lucrările comisiei de examinare, care le numerotează şi le
înscrie în borderoul centralizator.
Art. 13. - (1) Corectarea lucrărilor se face pe baza
baremului stabilit de membrii comisiei de examinare, barem care se afişează la
sfârşitul probei scrise.
(2) Fiecare lucrare scrisă este verificată independent
de membrii comisiei de examinare şi apreciată cu note de la 1 la 10, conform
baremului de corectare. Nota 1 se acordă în situaţia în care punctajul obţinut
este mai mic sau egal cu această notă.
(3) După terminarea corectării, fiecare corector
trece, sub semnătură, nota în borderoul de notare.
(4) Preşedintele comisiei de examinare calculează nota
finală, care reprezintă media aritmetică a notelor obţinute, cu două zecimale,
pe care o înscrie în borderoul de notare.
(5) Pe timpul corectării, lucrările nu vor fi
dezlipite, păstrându-se secret numele candidatului. In prezenţa tuturor
membrilor comisiei de examinare se înscrie pe fiecare lucrare nota finală
trecută în borderou şi se aplică semnătura preşedintelui comisiei de examinare,
după care se procedează la deschiderea lucrărilor.
(6) Comisia de examinare predă secretariatului
concursului, în baza unui proces-verbal, lucrările candidaţilor şi borderourile
de notare.
(7) Pe baza notei obţinute, secretariatul concursului
întocmeşte şi afişează tabelul de clasificare a candidaţilor.
Art. 14. - (1) Candidaţii nemulţumiţi de notele
acordate la proba scrisă de verificare a cunoştinţelor teoretice pot depune
contestaţii în termen de 48 de ore de la data afişării rezultatelor.
(2) Contestaţiile se depun la secretariatul
concursului.
(3) Imediat după înregistrare, secretariatul
concursului resigilează lucrările, le renumerotează, le înscrie într-un
borderou separat şi le predă comisiei de soluţionare a contestaţiilor.
(4) Contestaţiile se soluţionează potrivit procedurii
prevăzute la art. 13, în termen de 48 de ore de la data înregistrării lor, de
către comisia de soluţionare a contestaţiilor. Nota obţinută la contestaţie nu
poate fi mai mică decât nota contestată.
Art. 15. - In urma rezultatelor primite de la comisia
de soluţionare a contestaţiilor, secretariatul concursului întocmeşte şi
afişează tabelul final al candidaţilor declaraţi admişi.
Art. 16. - (1) Nota finală a concursului reprezintă
media aritmetică a notelor obţinute la probele de concurs.
(2) Pentru a fi declaraţi admişi, candidaţii trebuie să
obţină cel puţin media generală 7, dar nu mai puţin de nota 5 la proba scrisă
pentru verificarea cunoştinţelor teoretice.
Art. 17. - Repartizarea pe posturi a candidaţilor
declaraţi admişi se va face de către comisia de examinare, în ordinea
descrescătoare a mediilor generale obţinute, în limita locurilor scoase la
concurs.
Art. 18. - La medii egale, comisia de examinare va
stabili candidatul declarat admis în raport cu nivelul studiilor suplimentare
absolvite sau, în subsidiar, în raport cu vechimea în specialitate.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 19. - Candidaţii declaraţi admişi, repartizaţi pe
post, sunt numiţi, în condiţiile legii, prin decizie a preşedintelui curţii de
apel, urmând să fie încheiat contractul de muncă, începând cu data emiterii
deciziei.
Art. 20. - (1) Candidatul admis trebuie să se prezinte
la post în maximum 15 zile de la data afişării rezultatelor finale. In cazul în
care candidatul admis nu poate respecta termenul menţionat, acesta înaintează o
cerere motivată, în scris, preşedintelui curţii de apel, în care prezintă
motivele întârzierii şi termenul la care se poate prezenta la post.
(2) In cazul neprezentării la post în termenul
stabilit, postul este declarat vacant, urmând să se comunice următoarei
persoane posibilitatea de a se angaja pe postul respectiv.
Art. 21. - Rezultatele concursului organizat în
condiţiile prezentului regulament pot fi valorificate pentru ocuparea posturilor
ce se vacantează în termen de un an de la data afişării şi publicării acestora,
potrivit art. 15.
Art. 22. - Lucrările scrise şi rezultatele concursului
se anexează la dosarele personale ale candidaţilor declaraţi admişi.