ORDIN Nr. 20
din 26 ianuarie 2011
pentru aprobarea sistemelor
de sanctiuni pentru masurile 211 „Sprijin pentru zona montana
defavorizata", 212 „Sprijin pentru zone defavorizate, altele decat zona
montana" si 214 „Plati de agro-mediu" din Programul national de
dezvoltare rurala 2007-2013 si pentru completarea Ordinului ministrului
agriculturii si dezvoltarii rurale nr. 723/2007 privind unele masuri pentru
aplicarea art. 74 din Regulamentul (CE) nr. 796/2004 al Comisiei din 21 aprilie
2004 de stabilire a normelor de aplicare a conditionarii, modularii si a
sistemului integrat de gestiune si control, prevazute de Regulamentul (CE) nr.
1.782/2003 al Consiliului din 29 septembrie 2003 de stabilire a normelor comune
pentru schemele de sprijin direct în cadrul politicii agricole comune si de
stabilire a anumitor scheme de sprijin pentru agricultori, referitor la
transferul exploatatiilor agricole
ACT EMIS DE:
MINISTERUL AGRICULTURII SI DEZVOLTARII RURALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 120 din 16 februarie 2011
In conformitate cu Referatul de aprobare nr. 28.287 din
21 decembrie 2010 al Agenţiei de Plăţi pentru
Dezvoltare Rurală şi Pescuit (APDRP) şi al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA), în baza prevederilor:
- Programului naţional de dezvoltare rurală 2007-2013,
aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr. C(2008) 3.837 din 16 iulie 2008, cu
modificările şi completările ulterioare;
- Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului din
20 septembrie 2005 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din
Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR);
- Regulamentului (CE) nr. 1.975/2006 al Comisiei din 7
decembrie 2006 privind normele de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005
al Consiliului în ceea ce priveşte punerea în aplicare a procedurilor de
control şi a eco-condiţionalităţii în ceea ce priveşte măsurile de sprijin
pentru dezvoltarea rurală;
- Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului din 19
ianuarie 2009 de stabilire a unor norme comune pentru sistemele de ajutor
direct pentru agricultori în cadrul politicii agricole comune şi de instituire a anumitor sisteme de ajutor pentru
agricultori, de modificare a regulamentelor (CE) nr. 1.290/2005, (CE) nr.
247/2006, (CE) nr. 378/2007 si de abrogare a Regulamentului (CE) nr.
1.782/2003;
- Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.122/2009 din 30 noiembrie 2009 de stabilire a normelor de aplicare a
Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului în ceea ce priveşte
ecocondiţionalitatea, modularea şi sistemul integrat de administrare şi control
în cadrul schemelor de ajutor direct pentru agricultori prevăzute de
regulamentul respectiv, precum şi de aplicare a Regulamentului (CE) nr.
1.234/2007 al Consiliului în ceea ce priveşte ecocondiţionalitatea în cadrul
schemei de ajutoare prevăzute pentru sectorul vitivinicol;
- Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 13/2006
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei de Plăţi pentru
Dezvoltare Rurală şi Pescuit, prin reorganizarea Agenţiei SAPARD, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 198/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
- Legii nr. 1/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, cu
modificările şi completările ulterioare;
- Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor şi
dezvoltării rurale nr. 243/2006 privind stabilirea măsurilor finanţate din
Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, care vor fi implementate de
către Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit şi, respectiv,
Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură;
- Ordinului ministrului
agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 723/2007 privind unele măsuri pentru
aplicarea art. 74 din Regulamentul (CE) nr. 796/2004 al Comisiei din 21 aprilie
2004 de stabilire a normelor de aplicare a condiţionării, modulării şi a
sistemului integrat de gestiune şi control, prevăzute de Regulamentul (CE) nr.
1.782/2003 al Consiliului din 29 septembrie 2003 de stabilire a normelor comune
pentru schemele de sprijin direct în cadrul politicii agricole comune şi de
stabilire a anumitor scheme de sprijin pentru agricultori, referitor la
transferul exploataţiilor agricole;
- art. 1 din Acordul-cadru de delegare pentru
implementarea măsurilor privind plăţile compensatorii cuprinse în axa II a Programului naţional de dezvoltare
rurală 2007-2013, încheiat la data de 4 octombrie 2007 între APDRP şi APIA, cu
modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 7 alin. (6) din Hotărârea
Guvernului nr. 725/2010 privind reorganizarea şi funcţionarea Ministerului
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, precum şi a unor structuri aflate în
subordinea acestuia, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă sistemele de sancţiuni pentru
măsurile din Programul naţional de dezvoltare rurală 2007-2013, după cum
urmează:
1. Sistemul de sancţiuni pentru măsurile 211 „Sprijin
pentru zona montană defavorizată" şi 212 „Sprijin pentru zone
defavorizate, altele decât zona montană", prevăzut în anexa nr. 1;
2. Sistemul de sancţiuni pentru
măsura 214 „Plăţi de agro-mediu", prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 2. - La articolul 1 din Ordinul ministrului
agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 723/2007 privind unele măsuri pentru
aplicarea art. 74 din Regulamentul (CE) nr. 796/2004 al Comisiei din 21 aprilie
2004 de stabilire a normelor de aplicare a condiţionării, modulării şi a
sistemului integrat de gestiune şi control, prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 1.782/2003 al
Consiliului din 29 septembrie 2003 de stabilire a normelor comune pentru
schemele de sprijin direct în cadrul politicii agricole comune şi de stabilire
a anumitor scheme de sprijin pentru agricultori, referitor la transferul
exploataţiilor agricole, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 642 din 20 septembrie 2007, după
alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Prevederile prezentului ordin nu se aplică
măsurilor de dezvoltare rurală din cadrul Programului naţional de dezvoltare
rurală 2007-2013."
Art. 3. -Anexele nr. 1 şi 2 fac
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul agriculturii şi
dezvoltarii rurale,
Valeriu Tabără
ANEXA Nr. 1
SISTEMUL DE SANCŢIUNI
pentru măsurile 211 „Sprijin pentru zona montană
defavorizată" şi 212 „Sprijin pentru zone defavorizate, altele decât zona montană”
Sistemul de sancţiuni, aplicabil pentru cererile de
plată depuse de fermieri începând cu campania 2010, se stabileşte ţinându-se
cont de următoarele aspecte ale neconformităţilor constatate:
- neglijenţa/intenţia;
- repetiţia - presupune nerespectarea
aceleiaşi norme, cerinţe sau obligaţii, în cazul în care aceasta se constată de
mai multe ori în cursul unei perioade de 3 ani consecutivi, în condiţiile în
care fermierul a fost informat despre cazul precedent de nerespectare şi a avut
posibilitatea, după caz, să ia măsurile necesare pentru a remedia situaţia;
- amploarea (extinderea) - presupune cazul de
nerespectare care este determinat luându-se în calcul,
în special, dacă acesta are un efect răspândit în afara fermei respective sau
dacă se limitează la ferma respectivă;
- gravitatea - presupune cazul
de nerespectare care depinde în special de importanţa consecinţelor acestuia,
ţinându-se seama de obiectivele cerinţei sau normei respective;
- persistenţa - presupune cazul
de nerespectare care depinde în special de durata pe parcursul căreia se
manifestă efectele acestuia sau de posibilitatea de a pune capăt acestor efecte
prin mijloace rezonabile.
Calculul sumei de plată şi al sancţiunilor de reducere
şi excludere se efectuează ţinându-se cont de degresivitatea sprijinului
financiar la nivel de măsură şi categorie de zonă defavorizată, conform fişelor
tehnice ale măsurilor 211 şi 212 din Programul naţional de dezvoltare rurală
2007-2013 (PNDR).
Există 5 categorii de sancţiuni, care se aplică în următoarea
ordine:
A. sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelor;
B. sancţiuni pentru nerespectarea criteriilor de
eligibilitate;
C. sancţiuni pentru depunerea cu întârziere a cererii
de plată;
D. sancţiuni pentru nedeclararea tuturor suprafeţelor;
E. sancţiuni pentru nerespectarea ecocondiţionalităţii.
Fermierul nu va fi sancţionat în cazurile de forţă majoră şi în circumstanţe excepţionale, şi anume:
- decesul fermierului;
- incapacitatea profesională de lungă durată a
fermierului;
- exproprierea unei părţi importante a exploataţiei,
dacă aceasta nu a fost previzionată la data la care angajamentul a fost semnat;
- o catastrofă naturală de
proporţii care afectează grav suprafeţele agricole ale exploataţiei.
A. Sancţiuni pentru
supradeclararea suprafeţelor
a) Dacă diferenţa dintre suprafaţa declarată pentru
plată şi suprafaţa determinată este mai mică sau egală cu 0,1 hectare, suprafaţa determinată va fi considerată
egală cu suprafaţa declarată. Acest paragraf nu se aplică în cazul în care
diferenţa reprezintă mai mult de 20% din suprafaţa totală declarată pentru
plată.
b) Dacă suprafaţa declarată
pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 3% din
suprafaţa determinată sau 2 hectare, dar mai mic sau egal cu 20% din suprafaţa
determinată, plata se calculează pe baza suprafeţei determinate, din care se
scade dublul diferenţei constatate.
c) Dacă suprafaţa declarată
pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 20% din
suprafaţa determinată, pentru anul în cauză nu se acordă nicio plată.
d) Dacă suprafaţa declarată
pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 50% din
suprafaţa determinată, fermierul este exclus de la plată şi, în plus, acesta
este sancţionat până la o valoare egală cu valoarea corespunzătoare diferenţei
dintre suprafaţa declarată şi suprafaţă determinată.
e) Dacă suprafaţa declarată
pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 0,5% din
suprafaţa determinată sau 1 hectar, ca urmare a neregulilor comise intenţionat,
fermierul este exclus de la plată pentru anul respectiv pe măsura respectivă.
f) Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte
suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 20% din suprafaţa determinată,
ca urmare a neregulilor comise intenţionat, fermierul este exclus de la plată
şi, în plus, acesta este sancţionat până la o valoare egală cu valoarea
corespunzătoare diferenţei dintre suprafaţa declarată şi suprafaţa determinată.
Sumele rezultate din sancţiunile prevăzute la lit.
d)-f) se vor reţine din plăţile care urmează să fie efectuate în cadrul
oricărei măsuri de ajutor în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al
Consiliului din 20 septembrie 2005 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală
acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR) sau al
Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului din 19 ianuarie 2009 de
stabilire a unor norme comune pentru sistemele de ajutor direct pentru
agricultori în cadrul politicii agricole comune şi de instituire a anumitor
sisteme de ajutor pentru agricultori, de modificare a regulamentelor (CE) nr.
1.290/2005, (CE) nr. 247/2006, (CE) nr. 378/2007 şi de abrogare a
Regulamentului (CE) nr. 1.782/2003, la care fermierul în cauză are dreptul pe
baza cererilor de plată depuse pe parcursul celor 3 ani calendaristici
ulteriori anului în care s-a constatat neregula.
In cazul în care suma nu poate fi reţinută în întregime
din plăţile aferente celor 3 ani, soldul rămas se anulează.
In cazul în care se identifică două nereguli pentru
aceeaşi exploataţie (de exemplu, procentul de depăşire este cuprins între 20% şi 50% şi supradeclararea
suprafeţelor din cadrul exploataţiei a fost realizată din intenţie), se va
aplica sancţiunea cea mai mare dintre cele două sancţiuni aferente neregulilor
constatate.
B. Sancţiuni pentru
nerespectarea criteriilor de eligibilitate
Criterii de eligibilitate
|
Indicator [modalitatea de control*)]
|
Sancţiune
|
Suprafaţa minimă agricolă utilizată este de 1 ha.
|
Control vizual/Sistemul integrat de administrare şi control - Integrated Administration
and Control System (IACS)/Vizită pe teren (în
cazul includerii în eşantion pentru măsurarea suprafeţelor)
|
Nu se permite primirea angajamentului
şi/sau a cererii de plată./Este exclus de la plată aplicantul care nu
îndeplineşte acest criteriu.
|
Parcela minimă solicitată pentru plată este de minimum 0,3 ha.
(în cazul viilor, livezilor, culturilor de hamei, pepinierelor pomicole,
pepinierelor viticole şi arbuştilor fructiferi, suprafaţa minimă a parcelelor
trebuie să fie de cel puţin 0,1 ha.)
|
Control vizual/IACS/Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion
pentru măsurarea suprafeţelor)
|
Nu se permite primirea angajamentului
şi/sau a cererii de plată./Este exclusă de la plată parcela care nu
îndeplineşte acest criteriu.
|
Semnarea şi menţinerea angajamentului
privind continuitatea activităţii agricole pe o perioadă de 5 ani de la data
efectuării primei plăţi aferente acestei măsuri.
|
Control vizual în primul an/Vizită pe teren pe toată perioada angajamentului (în cazul
includerii în eşantion)
|
Nu se permite primirea cererii de plată dacă nu a fost semnat
angajamentul./Se exclude de la plată fermierul care nu îşi menţine angajamentul pe 5 ani.
|
Utilizarea în comun de către mai mulţi fermieri a păşunilor
comunale.
|
Control vizual/IACS/Vizită pe teren (în cazul includerii în
eşantion)
|
Este exclusă de la plată suprafaţa pe care nu se îndeplineşte
acest criteriu. Nu se permite primirea angajamentului în primul an, dacă prin
excluderea suprafeţelor care nu îndeplinesc acest criteriu exploataţia devine
neeligibilă. Se aplică o sancţiune de 3% din suma rămasă.
|
Utilizarea în comun a păşunilor aferente unor forme asociative de
proprietate
|
Control vizual/IACS/Vizită pe teren (în cazul includerii în
eşantion)
|
Se permite primirea angajamentului doar pentru suprafeţele pentru
care membrii asociaţiei au semnat că solicită plata prin intermediul
asociaţiei. Este exclusă de la plată suprafaţa pe care nu se îndeplineşte
acest criteriu.
|
*) Modalitatea de control este detaliată în procedurile
de lucru ale Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA).
In cazul nerespectării unui criteriu de eligibilitate
se aplică o sancţiune de 3% din suma rămasă după aplicarea sancţiunilor
anterioare, începând cu cel de-al doilea an de la semnarea angajamentului.
In cazul în care nerespectarea rezultă din nereguli
comise intenţionat, fermierul este exclus de la măsura respectivă atât pe durata
anului respectiv, cât şi pe durata anului următor.
Angajamentele asumate pe o perioadă de 5 ani nu sunt
condiţionate de menţinerea aceleiaşi suprafeţe pe durata celor 5 ani.
Suprafeţele pentru care se solicită anual sprijin pot varia ca dimensiune sau
locaţie, plăţile efectuându-se în funcţie de suprafaţa pentru care se aplică
anual, cu condiţia amplasării într-o zonă defavorizată, desemnată în cadrul
PNDR.
In cazul în care fermierul nu mai deţine suprafaţa de
teren aflată într-o zonă defavorizată pe care a desfăşurat activităţi agricole,
acestuia nu i se va solicita returnarea sumelor primite în anii anteriori
pentru suprafaţa aflată sub angajament.
In cazul în care fermierul nu mai desfăşoară activităţi
agricole pe suprafaţa de teren pe care o deţine şi care se află într-o zonă
defavorizată, se consideră ca acesta nu mai respectă angajamentul şi i se va
solicita returnarea sumelor primite în anii anteriori pentru suprafaţa aflată
sub angajament.
C. Sancţiuni pentru
depunerea cu întârziere a cererii de plată
Data-limită de depunere a
cererii de plată este 15 mai.
Fermierul nu va fi sancţionat pentru depunerea cu
întârziere a cererii de plată în cazurile de forţă majoră şi în circumstanţe
excepţionale.
Cu excepţia cazurilor de forţă majoră sau a circumstanţelor
excepţionale, pentru depunerea unei cereri de plată după data-limită stabilită se aplică o
sancţiune de 1% pe zi lucrătoare la sumele la care ar fi avut dreptul fermierul
dacă cererea ar fi fost depusă în termenul stabilit. Dacă perioada de întârziere
depăşeşte 25 de zile calendaristice, cererea de plată este respinsă de la
plată.
Modificările privind cererea de plată pot fi acceptate
fără aplicarea unei sancţiuni până la data de 31 mai a anului de depunere a
cererii de plată. Introducerea unei modificări privind cererea de plată după
data-limită presupune aplicarea unei sancţiuni de 1% pe zi lucrătoare la sumele
cuvenite.
Modificările privind cererea de plată pot fi admise
până la ultima dată de depunere cu întârziere a cererilor unice. Modificările
referitoare la o cerere de plată nu sunt admise după data menţionată.
O cerere de plată poate fi retrasă total sau parţial în
orice moment, cu excepţia cazului în care fermierul a fost înştiinţat despre
neregulile pe care le conţine cererea de plată (inclusiv notificarea
fermierului pentru supradeclarare) sau a fost înştiinţat cu privire la intenţia
APIA de a întreprinde un control la faţa locului. Dacă în urma acestui control
au fost constatate nereguli, fermierul nu mai poate retrage părţile din cererea
de plată la care se referă aceste nereguli. Dacă în urma controlului realizat
nu se identifică nereguli, fermierul poate retrage cererea de plată. In
perioada dintre înştiinţarea fermierului cu privire la efectuarea controlului
pe teren şi stabilirea concluziei finale ca urmare a controlului pe teren
fermierul nu îşi poate retrage cererea de plată. In urma retragerilor
efectuate, fermierul revine la situaţia în care se afla înainte de a depune
cererea de plată sau partea respectivă din cererea de plată.
In cazul în care fermierul care
a depus cererea de plată şi a fost selectat pentru controlul pe teren nu
permite inspectarea fermei de către reprezentanţii organismelor abilitate, se
consideră că acesta nu a respectat angajamentul. In acest caz fermierului nu i
se va acorda nicio plată pentru măsura respectivă pentru anul în curs şi, în
plus, se vor recupera toate sumele care i-au fost acordate până la momentul
respectiv.
D. Sancţiuni pentru
nedeclararea tuturor suprafeţelor
In cazul în care, pentru un anumit an, un fermier nu declară toate suprafeţele, iar diferenţa dintre suprafaţa
totală declarată în cererea de plată, pe de o parte, şi suma dintre suprafaţa
declarată şi suprafaţa totală a parcelelor nedeclarate, pe de altă parte, este
mai mare de 3% din suprafaţa totală declarată, valoarea totală a plăţilor
directe cuvenite fermierului pentru anul în care s-a constatat neregula se
reduce cu până la 3%, astfel:
- dacă suma suprafeţelor parcelelor nedeclarate
reprezintă un procent mai mare de 3%, dar mai mic sau egal cu 30% din suprafaţa
totală declarată, fermierul va fi sancţionat cu un procent de 1%;
- dacă suma suprafeţelor parcelelor nedeclarate
reprezintă un procent mai mare de 30%, dar mai mic sau egal cu 50% din
suprafaţa totală declarată, fermierul va fi sancţionat cu un procent de 2%;
- dacă suma suprafeţelor parcelelor nedeclarate
reprezintă un procent mai mare de 50% din suprafaţa totală declarată, fermierul
va fi sancţionat cu un procent de 3%.
In cazul în care diferenţa dintre suprafaţa totală declarată
în cererea de plată, pe de o parte, şi suma dintre suprafaţa declarată şi
suprafaţa totală a parcelelor nedeclarate, pe de altă parte, este mai mică sau
egală cu 3% din suprafaţa totală declarată, fermierul nu va fi sancţionat.
E. Sancţiuni pentru nerespectarea
ecocondiţionalităţii
In cazul măsurilor 211 şi 212, ecocondiţionalitatea
cuprinde o singură arie de ecocondiţionalitate: bunele condiţii agricole şi de
mediu.
In cazul în care bunele condiţii agricole şi de mediu
nu sunt respectate oricând în cadrul unui an calendaristic stabilit şi dacă
neconformitatea respectivă este rezultatul unei acţiuni sau a unei omiteri
direct imputabile fermierului care a depus cererea de plată pentru schemele de
sprijin pe suprafaţă în anul calendaristic vizat, suma totală a plăţilor
efectuate ori care urmează să fie efectuate trebuie să fie redusă sau exclusă.
In cazul neglijenţei, sancţiunea nu trebuie să
depăşească 5% din suma totală, iar în cazul primei repetiţii, sancţiunea nu
trebuie să depăşească 15% din suma totală. In cazurile
de nerespectare intenţionată, reducerea procentului nu
trebuie să fie mai mică de 20% din plată şi poate merge până la excluderea
totală din măsura de sprijin pentru unul sau mai mulţi ani calendaristici.
Valoarea sancţiunilor pentru un an calendaristic nu
trebuie să depăşească suma totală cuvenită fermierului în cadrul măsurii.
Toate cazurile de neconformitate sunt aduse la
cunoştinţa fermierilor în scris.
Nerespectarea datorată neglijenţei
Dacă nerespectarea se datorează neglijenţei unui
fermier, sancţiunea calculată la suma totală este de 3% din suma totală.
Astfel, pe baza rezultatelor din raportul de control se
decide să se reducă acest procent la 1%, să fie mărit până la 5% din suma
totală sau să nu se aplice nicio sancţiune în cazul în care este definită o
toleranţă printr-o zonă-tampon stabilită şi aplicabilă perimetrului parcelei
agricole. Cu toate acestea, toleranţa maximă pentru fiecare parcelă agricolă nu
trebuie să depăşească 1 ha în valoare absolută.
Dacă au fost stabilite nereguli repetate, cu excepţia
celor considerate intenţionate, sancţiunea stabilită în cazul primei
nerespectări repetate va fi multiplicată cu factorul 3. In cazul repetiţiilor
viitoare ale aceleiaşi nereguli, factorul 3 de multiplicare va fi aplicat de
fiecare dată la rezultatul sancţiunii stabilite pentru neregulile repetate
anterioare. Sancţiunea maximă nu va depăşi 15% din suma totală.
Nerespectarea intenţionată
Dacă fermierul nu a respectat intenţionat o condiţie,
sancţiunea aplicată va fi, ca regulă generală, de 20% din suma totală (conform
tabelului nr. 1). Astfel, pe baza rezultatelor din raportul de control se
decide să se reducă procentul în cauză până la maximum 15% sau, după caz, să
fie mărit până la 100% din suma totală (conform tabelului nr. 1).
In cazul nerespectării
intenţionate, fermierul este exclus de la măsură pentru anul calendaristic în
cauză (conform tabelului nr. 1). Dacă amploarea, gravitatea şi/sau persistenţa
nerespectării intenţionate sunt majore/este majoră sau au fost detectate repetate
nerespectări intenţionate, fermierul va fi exclus de la măsura respectivă şi în
anul calendaristic următor.
Bunele condiţii agricole şi de mediu (GAEC) sunt definite conform
legislaţiei naţionale în vigoare.
La controlul administrativ este considerată a fi
neglijenţă situaţia în care în rapoartele de control pe teren din ultimii 2 ani
apare o anumită condiţie ca fiind neconformă cel mult o dată.
La controlul administrativ este considerată a fi
repetiţie situaţia în care în ambele rapoarte de control pe teren din ultimii 2
ani apare o anumită condiţie ca fiind neconformă.
Sancţiuni pentru nerespectarea GAEC-urilor
Tabelul nr. 1
Tipul
sancţiunii
|
Amploarea
|
Gravitatea
**)
|
Persistenţa
**)
|
%
sancţiune
|
Prima
repetiţie
|
A 2-a
repetiţie
|
A 3-a
repetiţie
|
A 4-a
repetiţie
|
Neglijenţă*)
|
Limitare la fermă
|
Scăzută
|
Nepermanentă
(rectificabilă)
|
0% +
notificare 1
|
N/A
|
N/A
|
N/A
|
N/A
|
Nepermanentă
|
1%
|
3%
|
9%
|
15% +
notificare 2
|
81% +
notificare 3
|
Permanentă
|
3%
|
9%
|
15% +
notificare 2
|
81%
+notificare 3
|
100%
|
Medie
|
Nepermanentă
|
3%
|
9%
|
15% +
notificare 2
|
81%
+notificare 3
|
100%
|
Permanentă
|
5%
|
15% +
notificare 2
|
45% +
notificare 3
|
100% şi
excluderea
de la măsură
în anul
următor
|
Exclus de la
măsură
|
Tipul
sancţiunii
|
Amploarea
|
Gravitatea
**)
|
Persistenţa
**)
|
%
sancţiune
|
Prima
repetiţie
|
A 2-a
repetiţie
|
A 3-a
repetiţie
|
A 4-a
repetiţie
|
|
|
Inaltă
|
Nepermanentă
|
5%
|
15% +
notificare 2
|
45% +
notificare 3
|
100% şi
excluderea
de la măsură
în anul
următor
|
Exclus de la măsură
|
Permanentă
|
5%
|
15% +
notificare 2
|
45% +
notificare 3
|
100% şi
excluderea
de la măsură
în anul
următor
|
Exclus de la măsură
|
Răspândire
asupra altor ferme
|
Scăzută
|
Nepermanentă
|
5%
|
15% +
notificare 2
|
45% +
notificare 3
|
100% şi
excluderea
de la măsură
în anul
următor
|
Exclus de la măsură
|
Permanentă
|
5%
|
15% +
notificare 2
|
45% +
notificare 3
|
100% şi
excluderea
de la măsură
în anul
următor
|
Exclus de la măsură
|
Medie
|
Nepermanentă
|
5%
|
15% +
notificare 2
|
45% +
notificare 3
|
100% şi
excluderea
de la măsură
în anul
următor
|
Exclus de la măsură
|
Permanentă
|
5%
|
15% +
notificare 2
|
45% +
notificare 3
|
100% şi
excluderea
de la măsură
în anul
următor
|
Exclus de la măsură
|
Inaltă
|
Nepermanentă
|
5%
|
15% +
notificare 2
|
45% +
notificare 3
|
100% şi
excluderea
de la măsură
în anul
următor
|
Exclus de la măsură
|
Permanentă
|
5%
|
15% +
notificare 2
|
45% +
notificare 3
|
100% şi
excluderea
de la măsură
în anul
următor
|
Exclus de la măsură
|
Intenţie
|
Limitare la fermă
|
Scăzută
|
Nepermanentă
|
15%
|
100% si
excluderea
de la măsură
în anul
următor
|
Exclus de la
măsură
|
Permanentă
|
20%
|
Medie
|
Nepermanentă
|
20%
|
Permanentă
|
30%
|
Inaltă
|
Nepermanentă
|
50%
|
Permanentă
|
100%
|
Răspândire
asupra altor ferme
|
Scăzută
|
Nepermanentă
|
30%
|
Permanentă
|
40%
|
Medie
|
Nepermanentă
|
40%
|
Permanentă
|
60%
|
Inaltă
|
Nepermanentă
|
80%
|
Permanentă
|
100%
|
*) Notificarea 1 reprezintă avertismentul către fermier
cu privire la problemele identificate şi care pot fi remediate până la data de
30 iunie a anului următor celui pentru care a solicitat sprijinul.
Notificarea 2 reprezintă avertismentul către fermier cu
privire la consecinţele care vor apărea în cazul nerespectării cerinţelor GAEC
şi în anul următor.
Notificarea 3 reprezintă înştiinţarea fermierului cu
privire la declararea ca intenţie a nerespectării cerinţelor GAEC.
**) Definirea acestor criterii se regăseşte în tabelul
nr. 2.
Tabelul nr. 2
Criteriul
|
Nivelul
|
Definiţia
|
Gravitatea
|
Scăzută
|
0-30% din suprafaţa determinată a fermei
|
Medie
|
>30-50% din suprafaţa determinată a fermei
|
Inaltă
|
>50% din suprafaţa determinată a
fermei
|
Criteriul
|
Nivelul
|
Definiţia
|
Persistenţa
|
Nepermanentă (rectificabilă)
|
Condiţii nerespectate care pot fi rectificate până la data de 30
iunie a anului următor celui pentru care a solicitat sprijinul*)
|
Nepermanentă
|
Condiţii nerespectate care nu pot fi
rectificate pe parcursul anului pentru care a solicitat sprijinul
|
Permanentă
|
Condiţii nerespectate care nu pot fi rectificate pe parcursul
angajamentului (Nerespectările descoperite în ultimul an de angajament se
consideră a fi permanente.)
|
*) In cazul în care fermierului i se transmite
notificarea 1, acesta trebuie să înştiinţeze APIA cu privire la remedierea sau
neremedierea problemelor semnalate de către APIA, dar nu mai târziu de data de
30 iunie a anului următor celui pentru care a solicitat sprijinul. In cazul în
care fermierul nu înştiinţează APIA în termen/înştiinţează APIA că nu a
remediat problemele semnalate, acesta va fi sancţionat. In cazul în care
fermierul înştiinţează APIA în termen cu privire la remedierea problemelor
semnalate de către APIA, experţii APIA vor reface vizita în teren pentru
confirmarea celor semnalate de către fermier.
In cazul în care fermierul a fost detectat cu
neconformităţi de gravitate scăzută şi medie, în anul următor eşantionul va fi
mărit cu 10% dintre fermierii pentru care au fost identificate astfel de
neconformităţi.
OBSERVAŢIE:
GAEC 4 se aplică începând cu anul 2009.
GAEC 6 şi GAEC 11 se aplică începând cu anul 2010.
Sancţiunea se aplică pentru fiecare GAEC, conform tabelului
nr. 1, iar fermierului i se aplică cea mai mare sancţiune dintre cele aferente
tuturor GAEC-urilor nerespectate.
ANEXA Nr. 2
SISTEMUL DE SANCŢIUNI
pentru măsura 214 „Plăţi de agro-mediu"
Sistemul de sancţiuni, aplicabil pentru cererile de
plată depuse de fermieri începând cu campania 2010, se stabileşte ţinându-se
cont de următoarele aspecte ale neconformităţilor constatate:
- neglijenţa/intenţia;
- repetiţia - presupune
nerespectarea aceleiaşi norme, cerinţe sau obligaţii, în cazul în care aceasta
se constată de mai multe ori în cursul unei perioade de 3 ani consecutivi, în
condiţiile în care fermierul a fost informat despre cazul precedent de
nerespectare şi a avut posibilitatea, după caz, să ia măsurile necesare pentru
a remedia situaţia;
- amploarea (extinderea) -
presupune cazul de nerespectare care este determinat luându-se în calcul, în
special, dacă acesta are un efect răspândit în afara fermei respective sau dacă
se limitează la ferma respectivă;
- gravitatea - presupune cazul de nerespectare care depinde în special de importanţa consecinţelor acestuia,
ţinându-se seama de obiectivele cerinţei sau normei respective;
- persistenţa - presupune cazul
de nerespectare care depinde în special de durata pe parcursul căreia se
manifestă efectele acestuia sau de posibilitatea de a pune capăt acestor efecte
prin mijloace rezonabile.
Există 5 categorii de sancţiuni, care se aplică în
următoarea ordine:
A. sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelor;
B. sancţiuni pentru
nerespectarea criteriilor de eligibilitate generale şi specifice;
C. sancţiuni pentru depunerea cu întârziere a cererii
de plată;
D. sancţiuni pentru nedeclararea tuturor suprafeţelor;
E. sancţiuni pentru nerespectarea ecocondiţionalităţii.
Fermierul nu va fi sancţionat în cazurile de forţă majoră şi în circumstanţe excepţionale, şi anume:
- decesul fermierului;
- incapacitatea profesională de lungă durată a
fermierului;
- exproprierea unei părţi importante a exploataţiei,
dacă aceasta nu a fost previzionată la data la care angajamentul a fost semnat;
- o catastrofă naturală de
proporţii care afectează grav suprafeţele agricole ale exploataţiei.
A. Sancţiuni pentru
supradeclararea suprafeţelor
a) Dacă diferenţa dintre suprafaţa declarată pentru
plată şi suprafaţa determinată este mai mică sau egală cu 0,1 hectare, suprafaţa determinată va fi considerată
egală cu suprafaţa declarată. Acest paragraf nu se aplică în cazul în care
diferenţa reprezintă mai mult de 20% din suprafaţa totală declarată pentru
plată.
b) Dacă suprafaţa declarată pentru
plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 3% din
suprafaţa determinată sau 2 hectare, dar mai mic sau egal cu 20% din suprafaţa
determinată, plata se calculează pe baza suprafeţei determinate, din care se
scade dublul diferenţei constatate.
c) Dacă suprafaţa declarată
pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 20% din
suprafaţa determinată, pentru anul în cauză nu se acordă nicio plată.
d) Dacă suprafaţa declarată
pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 50% din
suprafaţa determinată fermierul este exclus de la plată şi, în plus, acesta
este sancţionat până la o valoare egală cu valoarea corespunzătoare diferenţei
dintre suprafaţa declarată şi suprafaţa determinată.
e) Dacă suprafaţa declarată
pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 0,5% din
suprafaţa determinată sau 1 hectar, ca urmare a neregulilor comise intenţionat,
fermierul este exclus de la plată pentru anul respectiv pe pachetul respectiv.
f) Dacă suprafaţa declarată
pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 20% din
suprafaţa determinată, ca urmare a neregulilor comise intenţionat, fermierul
este exclus de la plată şi, în plus, acesta este sancţionat până la o valoare
egală cu valoarea corespunzătoare diferenţei dintre suprafaţa declarată şi
suprafaţa determinată.
Sumele rezultate din sancţiunile prevăzute la lit.
d)-f) se vor reţine din plăţile care urmează să fie efectuate în cadrul
oricărei măsuri de ajutor în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al
Consiliului din 20 septembrie 2005 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală
acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR) sau al
Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului din 19 ianuarie 2009 de
stabilire a unor norme comune pentru sistemele de ajutor direct pentru
agricultori în cadrul politicii agricole comune şi de instituire a anumitor
sisteme de ajutor pentru agricultori, de modificare a
regulamentelor (CE) nr. 1.290/2005, (CE) nr. 247/2006,
(CE) nr. 378/2007 şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.782/2003, la care
fermierul în cauză are dreptul pe baza cererilor de plată depuse pe parcursul
celor 3 ani calendaristici ulteriori anului în care s-a constatat neregula.
In cazul în care suma nu poate
fi reţinută în întregime din plăţile aferente celor 3 ani, soldul rămas se
anulează.
In cazul în care se identifică două nereguli pentru
aceeaşi exploataţie (de exemplu, procentul de depăşire este cuprins între 20%
şi 50% şi supradeclararea suprafeţelor din cadrul exploataţiei a fost realizată
din intenţie), se va aplica sancţiunea cea mai mare dintre cele două sancţiuni
aferente neregulilor constatate.
B. Sancţiuni pentru
nerespectarea criteriilor de eligibilitate, generale şi specifice
Codul sancţiunii
|
Tipul sancţiunii
|
1
|
Se dă avertisment fermierului în cazul în care condiţia
nerespectată din pachet nu este foarte gravă.
|
2
|
Se aplică o sancţiune de 20% din valoarea sprijinului pe pachet
pe anul respectiv de angajament.
|
3
|
Se aplică o sancţiune de 50% din valoarea sprijinului pe pachet.
|
4
|
Se aplică o sancţiune de 100% din valoarea sprijinului pe pachet,
fermierul fiind exclus de la pachet pe anul respectiv.
|
5
|
Se aplică o sancţiune de 100% din valoarea sprijinului pe pachet,
fermierul fiind exclus de la pachet pe anul respectiv, iar, în plus, acesta
este obligat să returneze toţi banii primiţi pe pachetul respectiv până în
acel moment (pentru anii anteriori).
|
6
|
Se aplică o sancţiune de 100% din valoarea sprijinului pe anul
respectiv pe măsură, fermierul fiind exclus de la toată măsura pe anul
respectiv, iar, în plus, acesta este obligat să returneze toţi banii primiţi
pe pachetul respectiv până în acel moment (pentru anii anteriori).
|
7
|
Se aplică o sancţiune de 100% din valoarea sprijinului pe anul
respectiv pe măsură, fermierul fiind exclus de la plată pentru toată măsura
pe anul respectiv şi, în plus, pentru toată măsura pe anul următor. Fermierul
returnează toţi banii primiţi pe pachetul respectiv până la acel moment; în
acest caz, se consideră că fermierul nu a respectat condiţiile intenţionat.
|
Sistemul de sancţiuni este unul progresiv: în cazul în
care în primul an a fost aplicată o sancţiune (de exemplu, 1), iar în al doilea
an a fost aplicată aceeaşi sancţiune pentru aceeaşi condiţie nerespectată (de
exemplu, 1), atunci pentru anul 2 se va aplica sancţiunea următoare (de
exemplu, 2).
Sancţiunea se aplică pentru fiecare condiţie
nerespectată. Dacă în cadrul unui pachet nu sunt îndeplinite mai multe
condiţii, fermierului i se aplică pe pachet cea mai mare sancţiune dintre
sancţiunile aplicate pentru fiecare condiţie.
Pachetul 2 se poate aplica doar opţional, adăugat la
pachetul 1. Aceasta nu înseamnă însă că sancţiunile sunt corelate în vreun fel
între cele două pachete. Incălcarea pachetului 2, care ar conduce la aplicarea
unei sancţiuni sau excluderi
de la plată pe anul respectiv de la acest pachet, nu înseamnă că acest lucru
are implicaţii în plata pachetului 1. Doar în cazul în care fermierul încalcă
grav, intenţionat şi în mod repetat pachetul 2 va fi exclus de la plată şi
pentru celelalte pachete de agromediu.
Gravitatea se consideră atunci când fermierul nu
respectă minimum 3 cerinţe de punctaj minim 2 sau minimum două cerinţe de
punctaj minim 3, caz în care acesta va primi un punct în plus la sancţiunea
maximă atribuită stabilită pentru cerinţele respective, dar numărul sancţiunii
să nu fie mai mult de 7.
Intenţia se determină la a doua repetiţie a unei
cerinţe nerespectate.
|
Valoarea plăţii compensatorii
|
Criterii de eligibilitate
|
Indicator [modalitatea de control*)]
|
Condiţia de aplicare a sancţiunii
|
Sancţiunea
|
Generale
|
|
Suprafaţa minimă agricolă utilizată de fermier este de 1 ha.
|
Control vizual/Sistemul integrat de administrare şi control - Integrated Administration and Control System (IACS)/Vizita pe teren (în cazul includerii în eşantion pentru măsurarea
suprafeţelor)
|
-
|
Nu se permite primirea angajamentului şi/sau a cererii de
plată./Este exclus de la plata de agromediu aplicantul care nu îndeplineşte
acest criteriu.
|
Parcela minimă solicitată pentru plată
este de 0,3 ha.
|
Control vizual/ IACS/Vizită pe teren (în
cazul includerii în eşantion pentru măsurarea suprafeţelor)
|
-
|
Nu se permite primirea angajamentului şi/sau a cererii de
plată./Este exclusă de la plată parcela care nu îndeplineşte acest criteriu.
|
Semnarea şi menţinerea angajamentului pentru o perioadă de
|
Control vizual în primul an/Vizită pe teren (în cazul includerii
în eşantion)
|
-
|
Nu se permite primirea cererii de plată
dacă nu a fost semnat angajamentul./ Se exclude de la
plată
|
|
Valoarea plăţii compensatorii
|
Criterii de eligibilitate
|
Indicator [modalitatea de control*)]
|
Condiţia de aplicare a sancţiunii
|
Sancţiunea
|
|
|
5 ani de la data semnării**)
|
|
|
fermierul care nu îşi menţine angajamentul pentru 5 ani.
|
Respectarea cerinţelor minime pe suprafaţa întregii ferme
|
Control vizual/Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion
pentru verificarea cerinţelor)
|
-
|
Nu se permite primirea cererii de plată dacă nu a fost semnat
angajamentul.
|
Respectarea cerinţelor specifice fiecărui
pachet pentru care aplică
|
Control vizual/Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion
pentru verificarea cerinţelor)
|
-
|
Nu se permite primirea cererii de plată dacă nu a fost semnat
angajamentul.
|
Ţinerea evidenţei activităţilor agricole
|
Vizită pe teren
|
Nerespectarea criteriului
|
2 (lipsa caietului de agromediu pentru anii precedenţi, în cazul
în care a fost controlat)
|
3 (lipsa caietului de agromediu pentru anii precedenţi, în cazul
în care nu a fost controlat)
|
4 (lipsa caietului de agromediu pentru anul în curs)
|
5 (lipsa caietului de agromediu pentru anul în curs şi anii
precedenţi)
|
Repetiţie
|
5/6
|
Neutilizarea fertilizanţilor chimici şi/sau pesticidelor în
ultimii 5 ani în cazul aplicării pentru pachetul 1
|
Control vizual
|
-
|
Nu se permite primirea cererii de plată dacă fermierul nu depune
această declaraţie.
|
In cazul nerespectării unui criteriu
de eligibilitate general, se aplică o sancţiune de 3% din suma rămasă după
aplicarea sancţiunilor anterioare, începând cu al doilea an de la semnarea
angajamentului.
|
|
Valoarea plăţii compensatorii
|
Criterii de eligibilitate
|
Indicator [modalitatea de control*)]
|
Condiţia de aplicare a sancţiunii
|
Sancţiunea
|
Pachetul 1
|
Pajişti cu înaltă valoare naturală
|
124 euro/ha
|
Utilizarea
fertilizanţilor chimici este interzisă.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
Nerespectarea criteriului
|
3 (datorită caracterului persistent)
|
Intenţie
|
7
|
Repetiţie
|
4
|
Utilizarea tradiţională
a gunoiului de grajd
este permisă până la
echivalentul a
maximum
30 kg N s.a./ha.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
Nerespectarea criteriului
|
2
|
Intenţie
|
4
|
Repetiţie
|
3
|
Utilizarea pesticidelor este interzisă.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
Nerespectarea criteriului
|
3 (datorită caracterului persistent)
|
Intenţie
|
7
|
Repetiţie
|
4
|
|
Valoarea plăţii compensatorii
|
Criterii de eligibilitate
|
Indicator [modalitatea de control*)]
|
Condiţia de aplicare a sancţiunii
|
Sancţiunea
|
|
Cositul poate începe doar după data de 1 iulie.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
Nerespectarea criteriului
|
3
|
Intenţie
|
7
|
Repetiţie
|
4
|
Masa vegetală cosită trebuie adunată de pe suprafaţa pajiştii nu
mai târziu de două săptămâni de la efectuarea cositului.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
Nerespectarea criteriului
|
1
|
Intenţie
|
3
|
Repetiţie
|
2
|
Păşunatul se efectuează cu maximum 1
UVM/ha.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
Nerespectarea criteriului
|
3
|
Intenţie
|
7
|
Repetiţie
|
4
|
Păşunile inundate nu vor fi păşunate mai devreme de două
săptămâni de la retragerea apelor.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
Nerespectarea criteriului
|
1
|
Intenţie
|
3
|
Repetiţie
|
2
|
Este interzis aratul sau discuitul pajiştilor aflate sub
angajament.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai
mică de 15% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest
pachet
|
Parcelele care nu respectă acest criteriu sunt excluse de la plată
şi fermierul returnează plăţile pentru aceste parcele. Pe parcelele care
rămân angajate se aplică sancţiunea cu codul 3.
|
Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai
mare de 15% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest
pachet
|
Parcelele care nu respectă acest criteriu sunt excluse de la
plată şi fermierul returnează plăţile pentru aceste parcele. Pe parcelele
care rămân angajate se aplică sancţiunea cu codul 5.
|
Intenţie
|
7
|
Repetiţie
|
7
|
Nu vor fi realizate însămânţări de suprafaţă sau
supraînsămânţări. Se pot face însămânţări cu specii din flora locală doar în
cazurile când anumite porţiuni de pajişte se degradează sau sunt afectate
accidental.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
Nerespectarea criteriului
|
2
|
Intenţie
|
4
|
Repetiţie
|
3
|
Pachetul 2
|
Practici agricole tradiţionale
|
58 euro/ha
|
Poate fi aplicat doar în combinaţie cu pachetul 1.
|
Cererea de plată
|
-
|
Este exclus de la pachetul 2 dacă nu optează şi pentru pachetul
1.
|
|
Valoarea plăţii compensatorii
|
Criterii de eligibilitate
|
Indicator [modalitatea de control*)]
|
Condiţia de aplicare a sancţiunii
|
Sancţiunea
|
|
|
Lucrările cu utilaje mecanizate nu sunt permise pe suprafaţa
pajiştilor aflate sub angajament, cu excepţia celor operate cu forţa animală.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai
mică de 50% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest
pachet
|
3
|
Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai
mare de 50% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest
pachet
|
4
|
Intenţie
|
7
|
Repetiţie
|
7
|
Pachetul 3
|
Pajişti importante pentru păsări
|
|
|
|
|
Varianta 3.1 Crex Crex
|
209 euro/ha
|
Utilizarea fertilizanţilor este interzisă.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
Nerespectarea criteriului
|
3 (datorită caracterului persistent)
|
Intenţie
|
7
|
Repetiţie
|
4
|
Utilizarea pesticidelor este interzisă.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
Nerespectarea criteriului
|
3 (datorită caracterului persistent)
|
Intenţie
|
7
|
Repetiţie
|
4
|
Cositul se poate efectua doar după data de 31 iulie.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
Nerespectarea criteriului
|
3
|
Intenţie
|
7
|
Repetiţie
|
4
|
Cositul se va realiza dinspre interiorul parcelei spre exteriorul
acesteia.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
Nerespectarea criteriului
|
2
|
Intenţie
|
4
|
Repetiţie
|
3
|
0 bandă necosită, lată de 3 metri, va fi lăsată pe marginile
fiecărei parcele.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
Nerespectarea cerinţei
|
2
|
Intenţie
|
4
|
Repetiţie
|
3
|
Masa vegetală cosită trebuie adunată de pe suprafaţa pajiştii nu
mai târziu de două săptămâni de la efectuarea cositului.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
Nerespectarea criteriului
|
1
|
Intenţie
|
3
|
Repetiţie
|
2
|
Păşunatul se va efectua cu maximum 0,7 UVM/ha.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
Nerespectarea criteriului
|
3
|
Intenţie
|
7
|
Repetiţie
|
4
|
|
Valoarea plăţii compensatorii
|
Criterii de eligibilitate
|
Indicator [modalitatea de control*)]
|
Condiţia de aplicare a sancţiunii
|
Sancţiunea
|
|
|
Păşunile inundate nu vor fi păşunate mai devreme de două săptămâni de la retragerea apelor.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
Nerespectarea criteriului
|
1
|
Intenţie
|
3
|
Repetiţie
|
2
|
Este interzis aratul sau discuitul pajiştilor aflate sub
angajament.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai
mică de 15% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest
pachet
|
Parcelele care nu respectă acest criteriu sunt excluse de la
plată şi fermierul returnează plăţile pentru aceste parcele. Pe parcelele
care rămân angajate se aplică sancţiunea cu codul 3.
|
Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai
mare de 15% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest
pachet
|
Parcelele care nu respectă acest criteriu
sunt excluse de la plată şi fermierul returnează plăţile pentru aceste
parcele. Pe parcelele care rămân angajate se aplică sancţiunea cu codul 5.
|
Intenţie
|
7
|
Repetiţie
|
7
|
Nu vor fi realizate însămânţări de suprafaţa sau supra însămânţări. Se pot face însămânţări cu
specii din flora locală doar în cazurile când anumite porţiuni de pajişte se
degradează ori sunt afectate accidental.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
Nerespectarea criteriului
|
2
|
Intenţie
|
4
|
Repetiţie
|
3
|
Lucrările cu utilaje mecanizate nu sunt permise pe suprafaţa
pajiştilor aflate sub angajament, cu excepţia celor operate cu forţa animală.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
Nerespectarea criteriului pe parcele a
căror suprafaţă este mai mică de 50% din suprafaţa totală de pajişte aflată
sub angajament prin acest pachet
|
3
|
Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai
mare de 50% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet
|
4
|
Intenţie
|
7
|
Repetiţie
|
7
|
Varianta 3.2 Lanius minor şi Falco vespertinus
|
101 euro/ha
|
Utilizarea fertilizanţilor este interzisă.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
Nerespectarea criteriului
|
3 (datorită caracterului persistent)
|
Intenţie
|
7
|
Repetiţie
|
4
|
Utilizarea pesticidelor este interzisă.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
Nerespectarea criteriului
|
3 (datorită caracterului persistent)
|
|
Valoarea plăţii compensatorii
|
Criterii de eligibilitate
|
Indicator [modalitatea de control*)]
|
Condiţia de aplicare a sancţiunii
|
Sancţiunea
|
|
|
|
|
Intenţie
|
7
|
Repetiţie
|
4
|
Cositul trebuie efectuat cel mai târziu până la data de 1 iulie.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
Nerespectarea criteriului
|
3
|
Intenţie
|
7
|
Repetiţie
|
4
|
Cositul se va efectua în etape.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
Nerespectarea criteriului
|
2
|
Intenţie
|
4
|
Repetiţie
|
3
|
0 bandă necosită, lată de 3 metri, va fi lăsată pe marginile
fiecărei parcele.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
Nerespectarea criteriului
|
3
|
Intenţie
|
4
|
Repetiţie
|
3
|
Masa vegetală cosită trebuie adunată de pe suprafaţa pajiştii nu
mai târziu de două săptămâni de la efectuarea cositului.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
Nerespectarea criteriului
|
1
|
Intenţie
|
3
|
Repetiţie
|
2
|
Păşunatul se va efectua cu maximum 1 UVM/ha.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
Nerespectarea criteriului
|
3
|
Intenţie
|
7
|
Repetiţie
|
4
|
Păşunile inundate nu vor fi păşunate mai devreme de două săptămâni
de la retragerea apelor.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
Nerespectarea criteriului
|
1
|
Intenţie
|
3
|
Repetiţie
|
2
|
Este interzis aratul sau discuitul pajiştilor aflate sub
angajament.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai
mică de 15% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest
pachet
|
Parcelele care nu respectă acest criteriu sunt excluse de la
plată şi fermierul returnează plăţile pentru aceste parcele. Pe parcelele
care rămân angajate se aplică sancţiunea cu codul 3.
|
Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai
mare de 15% din suprafaţă totală de pajişte aflată sub angajament prin acest
pachet
|
Parcelele care nu respectă acest criteriu sunt excluse de la
plată şi fermierul returnează plăţile pentru aceste parcele. Pe parcelele
care rămân angajate se aplică sancţiunea cu codul 5.
|
Intenţie
|
7
|
Repetiţie
|
7
|
Nu vor fi realizate însămânţări de suprafaţă sau
supraînsămânţări. Se pot face însămânţări cu specii din flora locală doar în
cazurile când anumite porţiuni de pajişte se degradează sau sunt afectate
accidental.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
Nerespectarea criteriului
|
2
|
Intenţie
|
4
|
Repetiţie
|
3
|
|
Valoarea plăţii compensatorii
|
Criterii de eligibilitate
|
Indicator [modalitatea de control*)]
|
Condiţia de aplicare a sancţiunii
|
Sancţiunea
|
|
|
Lucrările cu utilaje mecanizate nu sunt permise pe suprafaţa
pajiştilor aflate sub angajament, cu excepţia celor operate cu forţa animală.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai
mică de 50% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest
pachet
|
3
|
Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai
mare de 50% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest
pachet
|
4
|
Intenţie
|
7
|
Repetiţie
|
7
|
Pachetul 4***)****)
|
Culturi verzi
|
130 euro/ha pe maximum 80% din suprafaţa de teren arabil
|
Semănarea culturilor verzi trebuie realizată până la sfârşitul
lunii septembrie. Plantele care pot fi utilizate drept culturi verzi sunt:
mazărea, măzărichea, rapiţa, muştarul, lupinul, sulfina.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Semănarea
culturilor verzi trebuie realizată în perioada 1
august- 30 septembrie.
|
Nerespectarea criteriului (fermierul a semănat cu plantele
utilizate drept culturi verzi, dar nu a respectat perioada de semănare) pe
parcele a căror suprafaţă este mai mică de 50% din suprafaţa totală de teren
arabil aflată sub angajament prin acest pachet
|
2
|
Nerespectarea criteriului (fermierul a semănat cu plantele
utilizate drept culturi verzi, dar nu a respectat perioada de semănare) pe
parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de teren
arabil aflată sub angajament prin acest pachet
|
3
|
Nerespectarea criteriului (fermierul a semănat fără a respecta în
totalitate plantele utilizate drept culturi verzi) pe parcele a căror
suprafaţă este mai mică de 50% din suprafaţa totală de teren arabil aflată
sub angajament prin acest pachet
|
2
|
Nerespectarea criteriului (fermierul a semănat fără a respecta în
totalitate plantele utilizate drept culturi verzi) pe parcele a căror
suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de teren arabil aflată
sub angajament prin acest pachet
|
3
|
|
Valoarea plăţii compensatorii
|
Criterii de eligibilitate
|
Indicator [modalitatea de control*)]
|
Condiţia de aplicare a sancţiunii
|
Sancţiunea
|
|
|
|
|
Nerespectarea criteriului (fermierul a semănat fără a respecta
deloc plantele utilizate drept culturi verzi) pe parcele a căror suprafaţă
este mai mică de 50% din suprafaţa totală de teren arabil aflată sub
angajament prin acest pachet
|
3
|
Nerespectarea criteriului (fermierul a semănat fără a respecta
deloc plantele utilizate drept culturi verzi) pe parcele a căror suprafaţă
este mai mare de 50% din suprafaţa totală de teren arabil aflată sub
angajament prin acest pachet
|
4
|
Fermierul nu a semănat deloc pe parcele a căror suprafaţă este
mai mică de 50% din suprafaţa totală de teren arabil aflată sub angajament
prin acest pachet.
|
4
|
Fermierul nu a semănat deloc pe parcele a căror suprafaţă este
mai mare de 50% din suprafaţa totală de teren arabil aflată sub angajament
prin acest pachet.
|
5
|
Intenţie
|
7
|
Repetiţie
|
3/4/5/6
|
Doar fertilizanţii organici pot fi utilizaţi înaintea înfiinţării
culturilor verzi. Utilizarea
fertilizanţilor chimici pentru culturile verzi este interzisă.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
Nerespectarea criteriului
|
3
|
Intenţie
|
7
|
Repetiţie
|
4
|
Biomasa formată trebuie să fie încorporată în sol cel târziu până
la finalul lunii martie. Lucrările agricole necesare pentru următoarea
cultură pot începe doar după ce s-a realizat această acţiune.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Biomasa formată
trebuie să fie încorporată în sol în perioada 15 februarie- 31 martie.
|
Nerespectarea criteriului (fermierul încorporează biomasa, dar nu
respectă perioada de încorporare) pe parcele a căror suprafaţă este mai mică
de 30% din suprafaţa totală de teren arabil aflată sub angajament prin acest
pachet
|
2
|
Nerespectarea criteriului (fermierul încorporează biomasa, dar nu
respectă perioada de încorporare) pe parcele a căror suprafaţă este între 30%
si 60% din
|
3
|
|
Valoarea plăţii compensatorii
|
Criterii de eligibilitate
|
Indicator [modalitatea de control*)]
|
Condiţia de aplicare a sancţiunii
|
Sancţiunea
|
|
|
|
|
suprafaţa totală de teren arabil aflată sub angajament prin acest
pachet
|
|
Nerespectarea criteriului (fermierul încorporează biomasa, dar nu
respectă perioada de încorporare) pe parcele a căror suprafaţă este mai mare
de 60% din suprafaţa totală de teren arabil aflată sub angajament prin acest
pachet
|
4
|
Fermierul nu încorporează deloc biomasa
pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 30% din suprafaţa totală de
teren arabil aflată sub angajament prin acest pachet.
|
2
|
Fermierul nu încorporează deloc biomasa pe parcele a căror
suprafaţă este între 30% şi 60% din suprafaţa totală de teren arabil aflată
sub angajament prin acest pachet.
|
3
|
Fermierul nu încorporează deloc biomasa pe parcele a căror
suprafaţă este mai mare de 60% din suprafaţa totală de teren arabil aflată
sub angajament prin acest pachet.
|
4
|
Intenţie
|
7
|
Repetiţie
|
3/4/5
|
Nu este permis aratul pajiştilor existente în fermă pe toată
durata angajamentului.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai
mică de 50% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei
|
3
|
|
Valoarea plăţii compensatorii
|
Criterii de eligibilitate
|
Indicator [modalitatea de control*)]
|
Condiţia de aplicare a sancţiunii
|
Sancţiunea
|
|
|
|
|
Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai
mare de 50% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei
|
4
|
Intenţie
|
7
|
Repetiţie
|
7
|
*) Modalitatea de control este detaliată în procedurile
de lucru ale Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA).
**) In cazul pierderii
dreptului de utilizare a suprafeţei care face obiectul angajamentului sau a
unei părţi a acesteia, fermierul va proceda astfel:
- nu returnează plăţile
primite, în situaţia în care noul utilizator al suprafeţei în cauză acceptă să
preia angajamentul existent; sau
- returnează plăţile
efectuate până la acea dată pentru respectiva suprafaţă, în situaţia în care
noul utilizator al suprafeţei în cauză nu acceptă preluarea angajamentului
existent.
In cazul în care o suprafaţă
aflată sub angajament este transferată unui alt fermier, noul utilizator al
suprafeţei în cauză care a preluat angajamentul existent este responsabil
pentru eventualele neconformitati depistate ulterior transferului şi ca urmare
acestuia i se vor reţine sumele acordate necuvenit în campaniile anterioare
transferului pentru suprafaţa respectivă.
***) In cazul pachetului 4 - Culturi verzi, fermierului
i se vor accepta la plată maximum 80% din suprafaţa de teren arabil, conform
prevederilor Programului naţional de dezvoltare rurală 2007-2013 (PNDR) şi
formularului de cerere de plată, fără a fi sancţionat dacă suprafaţa solicitată
este mai mare de 80%. Suprafaţa care face obiectul pachetului 4 trebuie să fie
diferită de cea pe care este obligatorie respectarea GAEC 1.
****)în cazul pachetului 4 -
Culturi verzi se acceptă, începând cu data intrării în vigoare a Ordinului
ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 20/2011 pentru aprobarea
sistemelor de sancţiuni pentru măsurile 211 „Sprijin pentru zona montană
defavorizată", 212 „Sprijin pentru zone defavorizate, altele decât zona
montană" şi 214 „Plăţi de agro-mediu" din Programul naţional de
dezvoltare rurală 2007-2013 şi pentru completarea Ordinului ministrului
agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 723/2007 privind unele măsuri pentru
aplicarea art. 74 din Regulamentul (CE) nr. 796/2004 al Comisiei din 21 aprilie
2004 de stabilire a normelor de aplicare a condiţionării, modulării şi a
sistemului integrat de gestiune şi control, prevăzute de Regulamentul (CE) nr.
1.782/2003 al Consiliului din 29 septembrie 2003 de stabilire a normelor comune
pentru schemele de sprijin direct în cadrul politicii agricole comune şi de
stabilire a anumitor scheme de sprijin pentru agricultori, referitor la
transferul exploataţiilor agricole, doar transferul total al angajamentului
aferent suprafeţei care face obiectul acestui pachet.
In cazul pajiştilor comunale păşunate în comun pe care
au fost stabilite neconformitati, sancţiunile se aplică proporţional cu dreptul
de utilizare al fiecărui fermier.
C. Sancţiuni pentru
depunerea cu întârziere a cererii de plată
Data-limită de depunere a cererii de plată este 15 mai.
Fermierul nu va fi sancţionat pentru depunerea cu
întârziere a cererii de plată în cazurile de forţă majoră şi în circumstanţe
excepţionale.
Cu excepţia cazurilor de forţă majoră sau a
circumstanţelor excepţionale, pentru depunerea unei cereri de plată după
data-limită stabilită se aplică o sancţiune de 1% pe zi lucrătoare la sumele la
care ar fi avut dreptul fermierul dacă cererea ar fi fost depusă în termenul
stabilit. Dacă perioada de întârziere depăşeşte 25 de zile calendaristice,
cererea de plată este respinsă de la plată.
Modificările privind cererea de plată pot fi acceptate
fără aplicarea unei sancţiuni până la data de 31 mai a anului de depunere a
cererii de plată. Introducerea unei modificări privind cererea de plată după
data-limită presupune aplicarea unei sancţiuni de 1% pe zi lucrătoare la sumele
cuvenite.
Modificările privind cererea de plată pot fi admise
până la ultima dată de depunere cu întârziere a cererilor unice. Modificările
referitoare la o cerere de plată nu sunt admise după data menţionată.
O cerere de plată poate fi retrasă total sau parţial în
orice moment, cu excepţia cazului în care fermierul a fost înştiinţat despre
neregulile pe care le conţine cererea de plată (inclusiv notificarea
fermierului pentru supradeclarare) sau a fost înştiinţat cu privire la intenţia
APIA de a întreprinde un control la faţa locului. Dacă în urma acestui control
au fost constatate nereguli, fermierul nu mai poate retrage părţile din cererea
de plată la care se referă aceste nereguli. Dacă în urma controlului realizat
nu se identifică nereguli, fermierul poate retrage cererea de plată. In
perioada dintre înştiinţarea fermierului cu privire la efectuarea controlului
pe teren şi stabilirea concluziei finale ca urmare a controlului pe teren
fermierul nu îşi poate retrage cererea de plată. In urma retragerilor
efectuate, fermierul revine la
situaţia în care se afla înainte de a depune cererea de plată sau partea
respectivă din cererea de plată.
In cazul în care fermierul care a depus cererea de
plată şi a fost selectat pentru controlul pe teren nu permite inspectarea
fermei de către reprezentanţii organismelor abilitate, se consideră că acesta
nu a respectat angajamentul. In acest caz fermierului nu i se va acorda nicio
plată pentru măsura respectivă pentru anul în curs şi, în plus, se vor recupera
toate sumele care i-au fost acordate până la momentul respectiv.
D. Sancţiuni pentru
nedeclararea tuturor suprafeţelor
In cazul în care, pentru un anumit an, un fermier nu
declară toate suprafeţele, iar diferenţa dintre suprafaţa totală declarată în
cererea de plată, pe de o parte, şi suma dintre suprafaţa declarată şi
suprafaţa totală a parcelelor nedeclarate, pe de altă parte, este mai mare de
3% din suprafaţa totală declarată, valoarea totală a plăţilor directe cuvenite
fermierului pentru anul în care s-a constatat neregula se reduce cu până la 3%,
astfel:
- dacă suma suprafeţelor parcelelor nedeclarate
reprezintă un procent mai mare de 3%, dar mai mic sau egal cu 30% din suprafaţa
totală declarată, fermierul va fi sancţionat cu un procent de 1%;
- dacă suma suprafeţelor parcelelor nedeclarate
reprezintă un procent mai mare de 30%, dar mai mic sau egal cu 50% din
suprafaţa totală declarată, fermierul va fi sancţionat cu un procent de 2%;
- dacă suma suprafeţelor parcelelor nedeclarate
reprezintă un procent mai mare de 50% din suprafaţa totală declarată, fermierul
va fi sancţionat cu un procent de 3%.
In cazul în care diferenţa dintre suprafaţa totală
declarată în cererea de plată, pe de o parte, şi suma dintre suprafaţa
declarată şi suprafaţa totală a parcelelor nedeclarate, pe de altă parte, este
mai mică sau egală cu 3% din suprafaţa totală declarată, fermierul nu va fi
sancţionat.
E. Sancţiuni pentru
nerespectarea ecocondiţionalităţii
In cazul măsurii 214, ecocondiţionalitatea cuprinde
două arii de ecocondiţionalitate:
- bunele condiţii agricole şi de mediu (GAEC);
- cerinţele minime pentru utilizarea îngrăşămintelor şi
pesticidelor.
In cazul în care cerinţele minime sau bunele condiţii
agricole şi de mediu nu sunt respectate oricând în cadrul unui an calendaristic
stabilit şi dacă ne conformitate a respectivă este rezultatul unei acţiuni ori
al unei omiteri direct imputabile fermierului care a depus cererea de plată
pentru schemele de sprijin pe suprafaţă în anul calendaristic vizat, suma
totală a plăţilor efectuate sau care urmează să fie efectuate trebuie să fie
redusă ori exclusă.
In cazul neglijenţei,
sancţiunea aplicată nu trebuie să depăşească 5% din suma totală, iar în cazul
primei repetiţii, sancţiunea nu trebuie să depăşească 15% din suma totală. In
cazurile de nerespectare intenţionată, reducerea procentului nu trebuie să fie
mai mică de 20% din plată şi se poate merge până la excluderea totală din
măsura de sprijin pentru unul sau mai mulţi ani calendaristici.
Valoarea sancţiunilor pentru un an calendaristic nu
trebuie să depăşească suma totală cuvenită fermierului în cadrul măsurii.
Toate cazurile de neconformitate sunt aduse la
cunoştinţa fermierilor în scris.
Nerespectarea datorată neglijenţei
Dacă nerespectarea se datorează neglijenţei unui
fermier, sancţiunea calculată la suma totală este de 3% din suma totală.
Astfel, pe baza rezultatelor
din raportul de control, se decide să se reducă acest procent la 1%, să fie
mărit până la 5% din suma totală sau să nu se aplice nicio sancţiune în cazul
în care este definită o toleranţă printr-o zonă-tampon stabilită şi aplicabilă
perimetrului parcelei agricole. Cu toate acestea, toleranţa maximă pentru fiecare parcelă agricolă nu trebuie să
depăşească 1 ha în valoare absolută.
Dacă au fost stabilite nereguli repetate, cu excepţia
celor considerate intenţionate, sancţiunea stabilită în cazul primei
nerespectări repetate va fi multiplicată cu factorul 3. In cazul repetiţiilor
viitoare ale aceleiaşi nereguli, factorul 3 de multiplicare va fi aplicat de
fiecare dată la rezultatul sancţiunii stabilite pentru neregulile repetate
anterioare. Sancţiunea maximă nu va depăşi 15% din suma totală.
Nerespectarea intenţionată
Dacă fermierul nu a respectat intenţionat o condiţie,
sancţiunea aplicată va fi, ca regulă generală, de 20% din suma totală (conform
tabelelor nr. 1 şi 4). Astfel, pe baza rezultatelor din raportul de control se
decide să se reducă procentul în cauză până la maximum 15% sau, după caz, să
fie mărit până la 100% din suma totală (conform tabelelor nr. 1 şi 4).
In cazul nerespectării intenţionate, fermierul este
exclus de la măsură pentru anul calendaristic în cauză (conform tabelelor nr. 1
şi 4). Dacă amploarea, gravitatea şi/sau persistenţa nerespectării intenţionate
sunt majore/este majoră sau au fost detectate repetate nerespectări
intenţionate, fermierul va fi exclus de la măsura respectivă şi în anul
calendaristic următor.
I. Sancţiuni
pentru nerespectarea GAEC-urilor
GAEC sunt definite conform legislaţiei naţionale în
vigoare.
La controlul administrativ este considerată a fi
neglijenţă situaţia în care în rapoartele de control pe teren din ultimii 2 ani
apare o anumită condiţie ca fiind neconformă cel mult o dată.
La controlul administrativ este considerată a fi
repetiţie situaţia în care în ambele rapoarte de control pe teren din ultimii 2
ani apare o anumită condiţie ca fiind neconformă.
Sancţiuni pentru nerespectarea GAEC-urilor
Tabelul nr. 1
Tipul
sancţiunii
|
Amploarea
|
Gravitatea
**)
|
Persistenţa
**)
|
%
sancţiune
|
Prima
repetiţie
|
A 2-a
repetiţie
|
A 3-a
repetiţie
|
A 4-a
repetiţie
|
Neglijenţă*)
|
Limitare la
fermă
|
Scăzută
|
Nepermanentă
(rectificabilă)
|
0% +
notificare 1
|
N/A
|
N/A
|
N/A
|
N/A
|
Nepermanentă
|
1%
|
3%
|
9%
|
15% +
notificare 2
|
81% +
notificare 3
|
Permanentă
|
3%
|
9%
|
15% +
notificare 2
|
81%
+notificare 3
|
100%
|
Medie
|
Nepermanentă
|
3%
|
9%
|
15% +
notificare 2
|
81%
+notificare 3
|
100%
|
Permanentă
|
5%
|
15% +
notificare 2
|
45% +
notificare 3
|
100% şi
excluderea
de la măsură
în anul
următor
|
Exclus de la
măsură
|
Inaltă
|
Nepermanentă
|
5%
|
15% +
notificare 2
|
45% +
notificare 3
|
100% şi
excluderea
de la măsură
în anul
următor
|
Exclus de la
măsură
|
Permanentă
|
5%
|
15% +
notificare 2
|
45% +
notificare 3
|
100% şi
excluderea
de la măsură
în anul
următor
|
Exclus de la
măsură
|
Răspândire
asupra altor
ferme
|
Scăzută
|
Nepermanentă
|
5%
|
15% +
notificare 2
|
45% +
notificare 3
|
100% şi
excluderea
de la măsură
în anul
următor
|
Exclus de la
măsură
|
Permanentă
|
5%
|
15% +
notificare 2
|
45% +
notificare 3
|
100% şi
excluderea
de la măsură
în anul
următor
|
Exclus de la
măsură
|
Medie
|
Nepermanentă
|
5%
|
15% +
notificare 2
|
45% +
notificare 3
|
100% şi
excluderea
de la măsură în anul
următor
|
Exclus de la
măsură
|
Tipul
sancţiunii
|
Amploarea
|
Gravitatea
**)
|
Persistenţa
**)
|
%
sancţiune
|
Prima
repetiţie
|
A 2-a
repetiţie
|
A 3-a
repetiţie
|
A 4-a
repetiţie
|
|
|
|
Permanentă
|
5%
|
15% +
notificare 2
|
45% +
notificare 3
|
100% şi
excluderea
de la măsură
în anul
următor
|
Exclus de la
măsură
|
Inaltă
|
Nepermanentă
|
5%
|
15% +
notificare 2
|
45% +
notificare 3
|
100% şi
excluderea
de la măsură
în anul
următor
|
Exclus de la
măsură
|
Permanentă
|
5%
|
15% +
notificare 2
|
45% +
notificare 3
|
100% şi
excluderea
de la măsură în anul
următor
|
Exclus de la
măsură
|
Intenţie
|
Limitare la
fermă
|
Scăzută
|
Nepermanentă
|
15%
|
100% si
excluderea
de la măsură
în anul
următor
|
Exclus de la
măsură
|
Permanentă
|
20%
|
Medie
|
Nepermanentă
|
20%
|
Permanentă
|
30%
|
Inaltă
|
Nepermanentă
|
50%
|
Permanentă
|
100%
|
Răspândire
asupra altor
ferme
|
Scăzută
|
Nepermanentă
|
30%
|
Permanentă
|
40%
|
Medie
|
Nepermanentă
|
40%
|
Permanentă
|
60%
|
Inaltă
|
Nepermanentă
|
80%
|
Permanentă
|
100%
|
|
|
|
*) Notificarea 1 reprezintă avertismentul către fermier
cu privire la problemele identificate şi care pot fi remediate până la data de
30 iunie a anului următor celui pentru care a solicitat sprijinul.
Notificarea 2 reprezintă avertismentul către fermier cu
privire la consecinţele care vor apărea în cazul nerespectării cerinţelor GAEC
şi în anul următor.
Notificarea 3 reprezintă înştiinţarea fermierului cu privire
la declararea ca intenţie a nerespectării cerinţelor GAEC.
**) Definirea acestor criterii
se regăseşte în tabelul nr. 2.
Tabelul nr. 2
Criteriul
|
Nivelul
|
Definiţia
|
Gravitatea
|
Scăzută
|
0-30% din suprafaţa determinată a fermei
|
Medie
|
> 30-50% din suprafaţa determinată a fermei
|
Inaltă
|
> 50% din suprafaţa determinată a fermei
|
Persistenţa
|
Nepermanentă (rectificabilă)
|
Condiţii nerespectate care pot fi rectificate până la data de 30
iunie a anului următor celui pentru care a solicitat sprijinul*)
|
Nepermanentă
|
Condiţii nerespectate care nu pot fi rectificate pe parcursul
anului pentru care a solicitat sprijinul
|
Permanentă
|
Condiţii nerespectate care nu pot fi rectificate pe parcursul
angajamentului (Nerespectările descoperite în ultimul an de angajament se
consideră a fi permanente.)
|
*) In cazul în care fermierului i se transmite notificarea 1, acesta trebuie să înştiinţeze APIA cu privire la
remedierea sau neremedierea problemelor semnalate de către APIA, dar nu mai
târziu de data de 30 iunie a anului următor celui pentru care a solicitat
sprijinul. In cazul în care fermierul nu înştiinţează APIA în
termen/înştiinţează APIA că nu a remediat problemele semnalate, acesta va fi
sancţionat. In cazul în care fermierul înştiinţează APIA în termen cu privire
la remedierea problemelor semnalate de către APIA, experţii APIA vor reface
vizita în teren pentru confirmarea celor semnalate de către fermier.
In cazul în care fermierul a fost detectat cu
neconformitati de gravitate înaltă, în anul următor acesta va fi inclus în
eşantionul de control pe teren cu factor ridicat de risc.
In cazul în care fermierul a
fost detectat cu neconformitati de gravitate scăzută şi medie, în anul următor
eşantionul va fi mărit cu 10% dintre fermierii pentru care au fost identificate
astfel de neconformitati.
OBSERVAŢIE:
GAEC 4 se aplică începând cu anul 2009.
GAEC 6 şi GAEC 11 se aplică
începând cu anul 2010.
Sancţiunea se aplică pentru fiecare GAEC, conform
tabelului nr. 1, iar fermierului i se aplică cea mai mare sancţiune dintre cele
aferente tuturor GAEC-urilor nerespectate.
II. Sancţiuni
pentru nerespectarea cerinţelor minime
Conform anexei 4B1 - Cerinţe minime relevante pentru
măsurile de agro-mediu din Programul naţional de dezvoltare rurală 2007-2013,
aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr. C(2008) 3.837 din 16 iulie 2008, cu
modificările şi completările ulterioare, cerinţele minime sunt menţionate în
tabelul nr. 3, astfel:
Tabelul nr. 3
Codul cerinţei
|
Cerinţa minimă
|
1
|
Este permisă utilizarea numai a acelor produse de protecţie a
plantelor care au fost autorizate pentru vânzare şi numai în conformitate cu
instrucţiunile de utilizare.
|
2
|
Persoanele care folosesc produsele de protecţie a plantelor
trebuie să fie calificate (să aibă o atestare profesională).
|
3
|
Persoanele care folosesc produsele de protecţie a plantelor
clasificate ca având toxicitate ridicată sau ca toxice trebuie să fie înregistrate
la serviciul special din cadrul poliţiei judeţene din raza de activitate. De
asemenea, trebuie să fie înregistrate la unitatea Sanitar-Veterinară sau la
inspectoratul judeţean pentru siguranţa muncii.
|
4
|
Folosirea produselor de protecţie a
plantelor poate fi realizată doar pentru scopul în care aceste produse au
fost omologate şi numai conform instrucţiunilor de utilizare.
|
5
|
Tratamentele cu produse de protecţie a plantelor nu sunt permise
în zonele de protecţie a apelor, în zonele protejate, în zonele de protecţie
sanitară, zonele de protecţie ecologică, precum şi în alte zone protejate
stabilite de autorităţile competente.
|
6
|
Ingrăşămintele naturale aplicate nu pot conţine mai mult de 170
kg de azot (N) ca ingredient pur pe 1 ha de teren
agricol.
|
7
|
Fermierii trebuie să respecte perioadele în care aplicarea
fertilizatorilor este interzisă.
|
8
|
Aplicarea îngrăşămintelor pe terenurile cu pante abrupte trebuie
realizată prin încorporarea îngrăşămintelor în sol şi luarea în considerare a
condiţiilor meteorologice.
|
9
|
Niciun tip de îngrăşământ nu poate fi aplicat pe terenuri
acoperite de zăpadă, pe terenuri cu apă în exces sau pe terenuri îngheţate.
|
10
|
Nu vor fi folosiţi fertilizatori în apropierea resurselor de apă
în conformitate cu următoarele indicaţii:
- fertilizator solid - nu mai aproape de 6 m de apă;
- fertilizator lichid - nu mai aproape de 30 m de apă.
In apropierea staţiilor de captare a apei potabile nu va fi
folosit niciun tip de fertilizator la o distanţă mai mică de 100 m faţă de
staţia de captare a apei.
|
11
|
Fermierii trebuie să se asigure că îngrăşămintele sunt
distribuite uniform.
|
12
|
Fermierii trebuie să urmeze un plan de fertilizare.
|
13
|
Interzicerea folosirii fertilizatorilor neautorizaţi pentru vânzare.
|
Sancţiunile pentru nerespectarea cerinţelor minime sunt
prezentate în tabelul nr. 4.
Tabelul nr. 4
Tipul sancţiunii
|
Amploarea
|
Gravitatea
|
% sancţiune
|
Prima repetiţie
|
A 2-a repetiţie
|
A 3-a repetiţie
|
A 4-a repetiţie
|
Neglijenţă
|
Limitare la fermă
|
Scăzută
|
1%
|
3%
|
9%
|
15% + notificare 2
|
81% + notificare 3
|
Medie
|
3%
|
9%
|
15% + notificare 2
|
81% + notificare 3
|
100%
|
Inaltă
|
5%
|
15% + notificare 2
|
45% + notificare 3
|
100% şi
excluderea de
la măsură în
anul următor
|
Exclus de la măsură
|
Răspândire
asupra altor
ferme
|
Inaltă
|
5%
|
15% + notificare 2
|
45% + notificare 3
|
100% şi
excluderea de
la măsură în
anul următor
|
Exclus de la măsură
|
Intenţie
|
20%
|
100% şi
excluderea de la
măsură în anul următor
|
Exclus de la măsură
|
Pentru pachetele 1, 2 şi 3 se aplică cerinţele minime
1-13, iar pentru pachetul 4 se aplică cerinţele minime 6-13. Incepând cu anul
2009, cerinţele minime privind utilizarea pesticidelor şi a fertilizantilor
chimici trebuie să fie îndeplinite pe întreaga suprafaţă a fermei.
Gravitatea neregulilor se evaluează
la nivelul întregii ferme pe baza numărului de cerinţe minime nerespectate,
conform tabelului nr. 5.
Tabelul nr. 5
Gravitate
|
Tipul nerespectării
|
Neglijenţă
|
Repetiţie
|
Mică
|
3%
|
9%
|
Medie
|
6%-12%
|
> 9% şi < = 36%
|
Mare
|
> = 15%
|
> 36%
|
III. Sancţiuni
pentru nerespectarea ecocondiţionalităţii (I+II)
Sancţiunea calculată aferentă fermierului care a depus
cererea de plată se calculează prin însumarea sancţiunilor finale pentru
nerespectarea GAEC-urilor, precum şi a celor pentru nerespectarea cerinţelor minime.
Sancţiunea aplicată fermierului:
a) în cazul în care sancţiunile
finale stabilite pentru nerespectarea GAEC-urilor şi a cerinţelor minime sunt
datorate neglijenţei, este:
- sancţiunea calculată, dacă
sancţiunea calculată este < = 5%;
- 5%, dacă sancţiunea calculată este > 5%;
b) în cazul în care cel puţin o sancţiune finală
stabilită pentru nerespectarea GAEC-urilor sau a cerinţelor minime este
datorată repetiţiei, este:
• pentru prima repetiţie:
- sancţiunea calculată, dacă
sancţiunea calculată este < = 15%;
- 15%, dacă sancţiunea calculată este > 15%;
• de la a doua repetiţie:
- sancţiunea calculată, conform tabelelor nr. 1 şi 4,
după notificarea fermierului;
c) în cazul în care sancţiunile finale stabilite pentru
nerespectarea GAEC-urilor şi a cerinţelor minime sunt datorate intenţiei, este:
- 20%, dacă sancţiunea calculată este < = 20%;
- sancţiunea calculată, dacă
sancţiunea calculată este > 20%, dar nu mai mult de 100%.