Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 20 din 26 ianuarie 2011

pentru aprobarea sistemelor de sanctiuni pentru masurile 211 „Sprijin pentru zona montana defavorizata", 212 „Sprijin pentru zone defavorizate, altele decat zona montana" si 214 „Plati de agro-mediu" din Programul national de dezvoltare rurala 2007-2013 si pentru completarea Ordinului ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale nr. 723/2007 privind unele masuri pentru aplicarea art. 74 din Regulamentul (CE) nr. 796/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de stabilire a normelor de aplicare a conditionarii, modularii si a sistemului integrat de gestiune si control, prevazute de Regulamentul (CE) nr. 1.782/2003 al Consiliului din 29 septembrie 2003 de stabilire a normelor comune pentru schemele de sprijin direct în cadrul politicii agricole comune si de stabilire a anumitor scheme de sprijin pentru agricultori, referitor la transferul exploatatiilor agricole

ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII SI DEZVOLTARII RURALE

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 120 din 16 februarie 2011



In conformitate cu Referatul de aprobare nr. 28.287 din 21 decembrie 2010 al Agenţiei de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit (APDRP) şi al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA), în baza prevederilor:

- Programului naţional de dezvoltare rurală 2007-2013, aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr. C(2008) 3.837 din 16 iulie 2008, cu modificările şi completările ulterioare;

- Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului din 20 septembrie 2005 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR);

- Regulamentului (CE) nr. 1.975/2006 al Comisiei din 7 decembrie 2006 privind normele de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului în ceea ce priveşte punerea în aplicare a procedurilor de control şi a eco-condiţionalităţii în ceea ce priveşte măsurile de sprijin pentru dezvoltarea rurală;

- Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului din 19 ianuarie 2009 de stabilire a unor norme comune pentru sistemele de ajutor direct pentru agricultori în cadrul politicii agricole comune şi de instituire a anumitor sisteme de ajutor pentru agricultori, de modificare a regulamentelor (CE) nr. 1.290/2005, (CE) nr. 247/2006, (CE) nr. 378/2007 si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.782/2003;

- Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.122/2009 din 30 noiembrie 2009 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului în ceea ce priveşte ecocondiţionalitatea, modularea şi sistemul integrat de administrare şi control în cadrul schemelor de ajutor direct pentru agricultori prevăzute de regulamentul respectiv, precum şi de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului în ceea ce priveşte ecocondiţionalitatea în cadrul schemei de ajutoare prevăzute pentru sectorul vitivinicol;

- Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 13/2006 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit, prin reorganizarea Agenţiei SAPARD, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 198/2006, cu modificările şi completările ulterioare;

- Legii nr. 1/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, cu modificările şi completările ulterioare;

- Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 243/2006 privind stabilirea măsurilor finanţate din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, care vor fi implementate de către Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit şi, respectiv, Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură;

- Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 723/2007 privind unele măsuri pentru aplicarea art. 74 din Regulamentul (CE) nr. 796/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de stabilire a normelor de aplicare a condiţionării, modulării şi a sistemului integrat de gestiune şi control, prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 1.782/2003 al Consiliului din 29 septembrie 2003 de stabilire a normelor comune pentru schemele de sprijin direct în cadrul politicii agricole comune şi de stabilire a anumitor scheme de sprijin pentru agricultori, referitor la transferul exploataţiilor agricole;

- art. 1 din Acordul-cadru de delegare pentru implementarea măsurilor privind plăţile compensatorii cuprinse în axa II a Programului naţional de dezvoltare rurală 2007-2013, încheiat la data de 4 octombrie 2007 între APDRP şi APIA, cu modificările şi completările ulterioare,

în temeiul prevederilor art. 7 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 725/2010 privind reorganizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, precum şi a unor structuri aflate în subordinea acestuia, cu modificările şi completările ulterioare,

ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale emite prezentul ordin.

Art. 1. - Se aprobă sistemele de sancţiuni pentru măsurile din Programul naţional de dezvoltare rurală 2007-2013, după cum urmează:

1. Sistemul de sancţiuni pentru măsurile 211 „Sprijin pentru zona montană defavorizată" şi 212 „Sprijin pentru zone defavorizate, altele decât zona montană", prevăzut în anexa nr. 1;

2. Sistemul de sancţiuni pentru măsura 214 „Plăţi de agro-mediu", prevăzut în anexa nr. 2.

Art. 2. - La articolul 1 din Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 723/2007 privind unele măsuri pentru aplicarea art. 74 din Regulamentul (CE) nr. 796/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de stabilire a normelor de aplicare a condiţionării, modulării şi a sistemului integrat de gestiune şi control, prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 1.782/2003 al Consiliului din 29 septembrie 2003 de stabilire a normelor comune pentru schemele de sprijin direct în cadrul politicii agricole comune şi de stabilire a anumitor scheme de sprijin pentru agricultori, referitor la transferul exploataţiilor agricole, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 642 din 20 septembrie 2007, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:

„(3) Prevederile prezentului ordin nu se aplică măsurilor de dezvoltare rurală din cadrul Programului naţional de dezvoltare rurală 2007-2013."

Art. 3. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul agriculturii şi dezvoltarii rurale,

Valeriu Tabără

ANEXA Nr. 1

SISTEMUL DE SANCŢIUNI

pentru măsurile 211 „Sprijin pentru zona montană defavorizată" şi 212 „Sprijin pentru zone defavorizate, altele decât zona montană

Sistemul de sancţiuni, aplicabil pentru cererile de plată depuse de fermieri începând cu campania 2010, se stabileşte ţinându-se cont de următoarele aspecte ale neconformităţilor constatate:

- neglijenţa/intenţia;

- repetiţia - presupune nerespectarea aceleiaşi norme, cerinţe sau obligaţii, în cazul în care aceasta se constată de mai multe ori în cursul unei perioade de 3 ani consecutivi, în condiţiile în care fermierul a fost informat despre cazul precedent de nerespectare şi a avut posibilitatea, după caz, să ia măsurile necesare pentru a remedia situaţia;

- amploarea (extinderea) - presupune cazul de nerespectare care este determinat luându-se în calcul, în special, dacă acesta are un efect răspândit în afara fermei respective sau dacă se limitează la ferma respectivă;

- gravitatea - presupune cazul de nerespectare care depinde în special de importanţa consecinţelor acestuia, ţinându-se seama de obiectivele cerinţei sau normei respective;

- persistenţa - presupune cazul de nerespectare care depinde în special de durata pe parcursul căreia se manifestă efectele acestuia sau de posibilitatea de a pune capăt acestor efecte prin mijloace rezonabile.

Calculul sumei de plată şi al sancţiunilor de reducere şi excludere se efectuează ţinându-se cont de degresivitatea sprijinului financiar la nivel de măsură şi categorie de zonă defavorizată, conform fişelor tehnice ale măsurilor 211 şi 212 din Programul naţional de dezvoltare rurală 2007-2013 (PNDR).

Există 5 categorii de sancţiuni, care se aplică în următoarea ordine:

A. sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelor;

B. sancţiuni pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate;

C. sancţiuni pentru depunerea cu întârziere a cererii de plată;

D. sancţiuni pentru nedeclararea tuturor suprafeţelor;

E. sancţiuni pentru nerespectarea ecocondiţionalităţii. Fermierul nu va fi sancţionat în cazurile de forţă majoră şi în circumstanţe excepţionale, şi anume:

- decesul fermierului;

- incapacitatea profesională de lungă durată a fermierului;

- exproprierea unei părţi importante a exploataţiei, dacă aceasta nu a fost previzionată la data la care angajamentul a fost semnat;

- o catastrofă naturală de proporţii care afectează grav suprafeţele agricole ale exploataţiei.

A. Sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelor

a) Dacă diferenţa dintre suprafaţa declarată pentru plată şi suprafaţa determinată este mai mică sau egală cu 0,1 hectare, suprafaţa determinată va fi considerată egală cu suprafaţa declarată. Acest paragraf nu se aplică în cazul în care diferenţa reprezintă mai mult de 20% din suprafaţa totală declarată pentru plată.

b) Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 3% din suprafaţa determinată sau 2 hectare, dar mai mic sau egal cu 20% din suprafaţa determinată, plata se calculează pe baza suprafeţei determinate, din care se scade dublul diferenţei constatate.

c) Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 20% din suprafaţa determinată, pentru anul în cauză nu se acordă nicio plată.

d) Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 50% din suprafaţa determinată, fermierul este exclus de la plată şi, în plus, acesta este sancţionat până la o valoare egală cu valoarea corespunzătoare diferenţei dintre suprafaţa declarată şi suprafaţă determinată.

e) Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 0,5% din suprafaţa determinată sau 1 hectar, ca urmare a neregulilor comise intenţionat, fermierul este exclus de la plată pentru anul respectiv pe măsura respectivă.

f) Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 20% din suprafaţa determinată, ca urmare a neregulilor comise intenţionat, fermierul este exclus de la plată şi, în plus, acesta este sancţionat până la o valoare egală cu valoarea corespunzătoare diferenţei dintre suprafaţa declarată şi suprafaţa determinată.

Sumele rezultate din sancţiunile prevăzute la lit. d)-f) se vor reţine din plăţile care urmează să fie efectuate în cadrul oricărei măsuri de ajutor în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului din 20 septembrie 2005 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR) sau al Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului din 19 ianuarie 2009 de stabilire a unor norme comune pentru sistemele de ajutor direct pentru agricultori în cadrul politicii agricole comune şi de instituire a anumitor sisteme de ajutor pentru agricultori, de modificare a regulamentelor (CE) nr. 1.290/2005, (CE) nr. 247/2006, (CE) nr. 378/2007 şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.782/2003, la care fermierul în cauză are dreptul pe baza cererilor de plată depuse pe parcursul celor 3 ani calendaristici ulteriori anului în care s-a constatat neregula.

In cazul în care suma nu poate fi reţinută în întregime din plăţile aferente celor 3 ani, soldul rămas se anulează.

In cazul în care se identifică două nereguli pentru aceeaşi exploataţie (de exemplu, procentul de depăşire este cuprins între 20% şi 50% şi supradeclararea suprafeţelor din cadrul exploataţiei a fost realizată din intenţie), se va aplica sancţiunea cea mai mare dintre cele două sancţiuni aferente neregulilor constatate.

B. Sancţiuni pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate

Criterii de eligibilitate

Indicator [modalitatea de control*)]

Sancţiune

Suprafaţa minimă agricolă utilizată este de 1 ha.

Control vizual/Sistemul integrat de administrare şi control - Integrated Administration and Control System (IACS)/Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion pentru măsurarea suprafeţelor)

Nu se permite primirea angajamentului şi/sau a cererii de plată./Este exclus de la plată aplicantul care nu îndeplineşte acest criteriu.

Parcela minimă solicitată pentru plată este de minimum 0,3 ha. (în cazul viilor, livezilor, culturilor de hamei, pepinierelor pomicole, pepinierelor viticole şi arbuştilor fructiferi, suprafaţa minimă a parcelelor trebuie să fie de cel puţin 0,1 ha.)

Control vizual/IACS/Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion pentru măsurarea suprafeţelor)

Nu se permite primirea angajamentului şi/sau a cererii de plată./Este exclusă de la plată parcela care nu îndeplineşte acest criteriu.

Semnarea şi menţinerea angajamentului privind continuitatea activităţii agricole pe o perioadă de 5 ani de la data efectuării primei plăţi aferente acestei măsuri.

Control vizual în primul an/Vizită pe teren pe toată perioada angajamentului (în cazul includerii în eşantion)

Nu se permite primirea cererii de plată dacă nu a fost semnat angajamentul./Se exclude de la plată fermierul care nu îşi menţine angajamentul pe 5 ani.

Utilizarea în comun de către mai mulţi fermieri a păşunilor comunale.

Control vizual/IACS/Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Este exclusă de la plată suprafaţa pe care nu se îndeplineşte acest criteriu. Nu se permite primirea angajamentului în primul an, dacă prin excluderea suprafeţelor care nu îndeplinesc acest criteriu exploataţia devine neeligibilă. Se aplică o sancţiune de 3% din suma rămasă.

Utilizarea în comun a păşunilor aferente unor forme asociative de proprietate

Control vizual/IACS/Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Se permite primirea angajamentului doar pentru suprafeţele pentru care membrii asociaţiei au semnat că solicită plata prin intermediul asociaţiei. Este exclusă de la plată suprafaţa pe care nu se îndeplineşte acest criteriu.

*) Modalitatea de control este detaliată în procedurile de lucru ale Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA).

In cazul nerespectării unui criteriu de eligibilitate se aplică o sancţiune de 3% din suma rămasă după aplicarea sancţiunilor anterioare, începând cu cel de-al doilea an de la semnarea angajamentului.

In cazul în care nerespectarea rezultă din nereguli comise intenţionat, fermierul este exclus de la măsura respectivă atât pe durata anului respectiv, cât şi pe durata anului următor.

Angajamentele asumate pe o perioadă de 5 ani nu sunt condiţionate de menţinerea aceleiaşi suprafeţe pe durata celor 5 ani. Suprafeţele pentru care se solicită anual sprijin pot varia ca dimensiune sau locaţie, plăţile efectuându-se în funcţie de suprafaţa pentru care se aplică anual, cu condiţia amplasării într-o zonă defavorizată, desemnată în cadrul PNDR.

In cazul în care fermierul nu mai deţine suprafaţa de teren aflată într-o zonă defavorizată pe care a desfăşurat activităţi agricole, acestuia nu i se va solicita returnarea sumelor primite în anii anteriori pentru suprafaţa aflată sub angajament.

In cazul în care fermierul nu mai desfăşoară activităţi agricole pe suprafaţa de teren pe care o deţine şi care se află într-o zonă defavorizată, se consideră ca acesta nu mai respectă angajamentul şi i se va solicita returnarea sumelor primite în anii anteriori pentru suprafaţa aflată sub angajament.

C. Sancţiuni pentru depunerea cu întârziere a cererii de plată

Data-limită de depunere a cererii de plată este 15 mai.

Fermierul nu va fi sancţionat pentru depunerea cu întârziere a cererii de plată în cazurile de forţă majoră şi în circumstanţe excepţionale.

Cu excepţia cazurilor de forţă majoră sau a circumstanţelor excepţionale, pentru depunerea unei cereri de plată după data-limită stabilită se aplică o sancţiune de 1% pe zi lucrătoare la sumele la care ar fi avut dreptul fermierul dacă cererea ar fi fost depusă în termenul stabilit. Dacă perioada de întârziere depăşeşte 25 de zile calendaristice, cererea de plată este respinsă de la plată.

Modificările privind cererea de plată pot fi acceptate fără aplicarea unei sancţiuni până la data de 31 mai a anului de depunere a cererii de plată. Introducerea unei modificări privind cererea de plată după data-limită presupune aplicarea unei sancţiuni de 1% pe zi lucrătoare la sumele cuvenite.

Modificările privind cererea de plată pot fi admise până la ultima dată de depunere cu întârziere a cererilor unice. Modificările referitoare la o cerere de plată nu sunt admise după data menţionată.

O cerere de plată poate fi retrasă total sau parţial în orice moment, cu excepţia cazului în care fermierul a fost înştiinţat despre neregulile pe care le conţine cererea de plată (inclusiv notificarea fermierului pentru supradeclarare) sau a fost înştiinţat cu privire la intenţia APIA de a întreprinde un control la faţa locului. Dacă în urma acestui control au fost constatate nereguli, fermierul nu mai poate retrage părţile din cererea de plată la care se referă aceste nereguli. Dacă în urma controlului realizat nu se identifică nereguli, fermierul poate retrage cererea de plată. In perioada dintre înştiinţarea fermierului cu privire la efectuarea controlului pe teren şi stabilirea concluziei finale ca urmare a controlului pe teren fermierul nu îşi poate retrage cererea de plată. In urma retragerilor efectuate, fermierul revine la situaţia în care se afla înainte de a depune cererea de plată sau partea respectivă din cererea de plată.

In cazul în care fermierul care a depus cererea de plată şi a fost selectat pentru controlul pe teren nu permite inspectarea fermei de către reprezentanţii organismelor abilitate, se consideră că acesta nu a respectat angajamentul. In acest caz fermierului nu i se va acorda nicio plată pentru măsura respectivă pentru anul în curs şi, în plus, se vor recupera toate sumele care i-au fost acordate până la momentul respectiv.

D. Sancţiuni pentru nedeclararea tuturor suprafeţelor

In cazul în care, pentru un anumit an, un fermier nu declară toate suprafeţele, iar diferenţa dintre suprafaţa totală declarată în cererea de plată, pe de o parte, şi suma dintre suprafaţa declarată şi suprafaţa totală a parcelelor nedeclarate, pe de altă parte, este mai mare de 3% din suprafaţa totală declarată, valoarea totală a plăţilor directe cuvenite fermierului pentru anul în care s-a constatat neregula se reduce cu până la 3%, astfel:

- dacă suma suprafeţelor parcelelor nedeclarate reprezintă un procent mai mare de 3%, dar mai mic sau egal cu 30% din suprafaţa totală declarată, fermierul va fi sancţionat cu un procent de 1%;

- dacă suma suprafeţelor parcelelor nedeclarate reprezintă un procent mai mare de 30%, dar mai mic sau egal cu 50% din suprafaţa totală declarată, fermierul va fi sancţionat cu un procent de 2%;

- dacă suma suprafeţelor parcelelor nedeclarate reprezintă un procent mai mare de 50% din suprafaţa totală declarată, fermierul va fi sancţionat cu un procent de 3%.

In cazul în care diferenţa dintre suprafaţa totală declarată în cererea de plată, pe de o parte, şi suma dintre suprafaţa declarată şi suprafaţa totală a parcelelor nedeclarate, pe de altă parte, este mai mică sau egală cu 3% din suprafaţa totală declarată, fermierul nu va fi sancţionat.

E. Sancţiuni pentru nerespectarea ecocondiţionalităţii

In cazul măsurilor 211 şi 212, ecocondiţionalitatea cuprinde o singură arie de ecocondiţionalitate: bunele condiţii agricole şi de mediu.

In cazul în care bunele condiţii agricole şi de mediu nu sunt respectate oricând în cadrul unui an calendaristic stabilit şi dacă neconformitatea respectivă este rezultatul unei acţiuni sau a unei omiteri direct imputabile fermierului care a depus cererea de plată pentru schemele de sprijin pe suprafaţă în anul calendaristic vizat, suma totală a plăţilor efectuate ori care urmează să fie efectuate trebuie să fie redusă sau exclusă.

In cazul neglijenţei, sancţiunea nu trebuie să depăşească 5% din suma totală, iar în cazul primei repetiţii, sancţiunea nu trebuie să depăşească 15% din suma totală. In cazurile de nerespectare intenţionată, reducerea procentului nu trebuie să fie mai mică de 20% din plată şi poate merge până la excluderea totală din măsura de sprijin pentru unul sau mai mulţi ani calendaristici.

Valoarea sancţiunilor pentru un an calendaristic nu trebuie să depăşească suma totală cuvenită fermierului în cadrul măsurii.

Toate cazurile de neconformitate sunt aduse la cunoştinţa fermierilor în scris.

Nerespectarea datorată neglijenţei

Dacă nerespectarea se datorează neglijenţei unui fermier, sancţiunea calculată la suma totală este de 3% din suma totală.

Astfel, pe baza rezultatelor din raportul de control se decide să se reducă acest procent la 1%, să fie mărit până la 5% din suma totală sau să nu se aplice nicio sancţiune în cazul în care este definită o toleranţă printr-o zonă-tampon stabilită şi aplicabilă perimetrului parcelei agricole. Cu toate acestea, toleranţa maximă pentru fiecare parcelă agricolă nu trebuie să depăşească 1 ha în valoare absolută.

Dacă au fost stabilite nereguli repetate, cu excepţia celor considerate intenţionate, sancţiunea stabilită în cazul primei nerespectări repetate va fi multiplicată cu factorul 3. In cazul repetiţiilor viitoare ale aceleiaşi nereguli, factorul 3 de multiplicare va fi aplicat de fiecare dată la rezultatul sancţiunii stabilite pentru neregulile repetate anterioare. Sancţiunea maximă nu va depăşi 15% din suma totală.

Nerespectarea intenţionată

Dacă fermierul nu a respectat intenţionat o condiţie, sancţiunea aplicată va fi, ca regulă generală, de 20% din suma totală (conform tabelului nr. 1). Astfel, pe baza rezultatelor din raportul de control se decide să se reducă procentul în cauză până la maximum 15% sau, după caz, să fie mărit până la 100% din suma totală (conform tabelului nr. 1).

In cazul nerespectării intenţionate, fermierul este exclus de la măsură pentru anul calendaristic în cauză (conform tabelului nr. 1). Dacă amploarea, gravitatea şi/sau persistenţa nerespectării intenţionate sunt majore/este majoră sau au fost detectate repetate nerespectări intenţionate, fermierul va fi exclus de la măsura respectivă şi în anul calendaristic următor.

Bunele condiţii agricole şi de mediu (GAEC) sunt definite conform legislaţiei naţionale în vigoare.

La controlul administrativ este considerată a fi neglijenţă situaţia în care în rapoartele de control pe teren din ultimii 2 ani apare o anumită condiţie ca fiind neconformă cel mult o dată.

La controlul administrativ este considerată a fi repetiţie situaţia în care în ambele rapoarte de control pe teren din ultimii 2 ani apare o anumită condiţie ca fiind neconformă.

Sancţiuni pentru nerespectarea GAEC-urilor

Tabelul nr. 1

Tipul sancţiunii

Amploarea

Gravitatea

**)

Persistenţa

**)

% sancţiune

Prima repetiţie

A 2-a repetiţie

A 3-a repetiţie

A 4-a repetiţie

Neglijenţă*)

Limitare la fermă

Scăzută

Nepermanentă (rectificabilă)

0% + notificare 1

N/A

N/A

N/A

N/A

Nepermanentă

1%

3%

9%

15% + notificare 2

81% + notificare 3

Permanentă

3%

9%

15% + notificare 2

81% +notificare 3

100%

Medie

Nepermanentă

3%

9%

15% + notificare 2

81% +notificare 3

100%

Permanentă

5%

15% + notificare 2

45% + notificare 3

100% şi excluderea

de la măsură în anul

următor

Exclus de la măsură

Tipul sancţiunii

Amploarea

Gravitatea

**)

Persistenţa

**)

% sancţiune

Prima repetiţie

A 2-a repetiţie

A 3-a repetiţie

A 4-a repetiţie

Inaltă

Nepermanentă

5%

15% + notificare 2

45% + notificare 3

100% şi excluderea

de la măsură în anul

următor

Exclus de la măsură

Permanentă

5%

15% + notificare 2

45% + notificare 3

100% şi excluderea

de la măsură în anul

următor

Exclus de la măsură

Răspândire

asupra altor ferme

Scăzută

Nepermanentă

5%

15% + notificare 2

45% + notificare 3

100% şi excluderea

de la măsură în anul

următor

Exclus de la măsură

Permanentă

5%

15% + notificare 2

45% + notificare 3

100% şi excluderea

de la măsură în anul

următor

Exclus de la măsură

Medie

Nepermanentă

5%

15% + notificare 2

45% + notificare 3

100% şi excluderea

de la măsură în anul

următor

Exclus de la măsură

Permanentă

5%

15% + notificare 2

45% + notificare 3

100% şi excluderea

de la măsură în anul

următor

Exclus de la măsură

Inaltă

Nepermanentă

5%

15% + notificare 2

45% + notificare 3

100% şi excluderea

de la măsură în anul

următor

Exclus de la măsură

Permanentă

5%

15% + notificare 2

45% + notificare 3

100% şi excluderea

de la măsură în anul

următor

Exclus de la măsură

Intenţie

Limitare la fermă

Scăzută

Nepermanentă

15%

100% si

excluderea

de la măsură

în anul

următor

Exclus de la măsură

Permanentă

20%

Medie

Nepermanentă

20%

Permanentă

30%

Inaltă

Nepermanentă

50%

Permanentă

100%

Răspândire

asupra altor ferme

Scăzută

Nepermanentă

30%

Permanentă

40%

Medie

Nepermanentă

40%

Permanentă

60%

Inaltă

Nepermanentă

80%

Permanentă

100%

*) Notificarea 1 reprezintă avertismentul către fermier cu privire la problemele identificate şi care pot fi remediate până la data de 30 iunie a anului următor celui pentru care a solicitat sprijinul.

Notificarea 2 reprezintă avertismentul către fermier cu privire la consecinţele care vor apărea în cazul nerespectării cerinţelor GAEC şi în anul următor.

Notificarea 3 reprezintă înştiinţarea fermierului cu privire la declararea ca intenţie a nerespectării cerinţelor GAEC.

**) Definirea acestor criterii se regăseşte în tabelul nr. 2.

Tabelul nr. 2

Criteriul

Nivelul

Definiţia

Gravitatea

Scăzută

0-30% din suprafaţa determinată a fermei

Medie

>30-50% din suprafaţa determinată a fermei

Inaltă

>50% din suprafaţa determinată a fermei

Criteriul

Nivelul

Definiţia

Persistenţa

Nepermanentă (rectificabilă)

Condiţii nerespectate care pot fi rectificate până la data de 30 iunie a anului următor celui pentru care a solicitat sprijinul*)

Nepermanentă

Condiţii nerespectate care nu pot fi rectificate pe parcursul anului pentru care a solicitat sprijinul

Permanentă

Condiţii nerespectate care nu pot fi rectificate pe parcursul angajamentului (Nerespectările descoperite în ultimul an de angajament se consideră a fi permanente.)

*) In cazul în care fermierului i se transmite notificarea 1, acesta trebuie să înştiinţeze APIA cu privire la remedierea sau neremedierea problemelor semnalate de către APIA, dar nu mai târziu de data de 30 iunie a anului următor celui pentru care a solicitat sprijinul. In cazul în care fermierul nu înştiinţează APIA în termen/înştiinţează APIA că nu a remediat problemele semnalate, acesta va fi sancţionat. In cazul în care fermierul înştiinţează APIA în termen cu privire la remedierea problemelor semnalate de către APIA, experţii APIA vor reface vizita în teren pentru confirmarea celor semnalate de către fermier.

In cazul în care fermierul a fost detectat cu neconformităţi de gravitate scăzută şi medie, în anul următor eşantionul va fi mărit cu 10% dintre fermierii pentru care au fost identificate astfel de neconformităţi.

OBSERVAŢIE:

GAEC 4 se aplică începând cu anul 2009.

GAEC 6 şi GAEC 11 se aplică începând cu anul 2010.

Sancţiunea se aplică pentru fiecare GAEC, conform tabelului nr. 1, iar fermierului i se aplică cea mai mare sancţiune dintre cele aferente tuturor GAEC-urilor nerespectate.

ANEXA Nr. 2

SISTEMUL DE SANCŢIUNI

pentru măsura 214 „Plăţi de agro-mediu"

Sistemul de sancţiuni, aplicabil pentru cererile de plată depuse de fermieri începând cu campania 2010, se stabileşte ţinându-se cont de următoarele aspecte ale neconformităţilor constatate:

- neglijenţa/intenţia;

- repetiţia - presupune nerespectarea aceleiaşi norme, cerinţe sau obligaţii, în cazul în care aceasta se constată de mai multe ori în cursul unei perioade de 3 ani consecutivi, în condiţiile în care fermierul a fost informat despre cazul precedent de nerespectare şi a avut posibilitatea, după caz, să ia măsurile necesare pentru a remedia situaţia;

- amploarea (extinderea) - presupune cazul de nerespectare care este determinat luându-se în calcul, în special, dacă acesta are un efect răspândit în afara fermei respective sau dacă se limitează la ferma respectivă;

- gravitatea - presupune cazul de nerespectare care depinde în special de importanţa consecinţelor acestuia, ţinându-se seama de obiectivele cerinţei sau normei respective;

- persistenţa - presupune cazul de nerespectare care depinde în special de durata pe parcursul căreia se manifestă efectele acestuia sau de posibilitatea de a pune capăt acestor efecte prin mijloace rezonabile.

Există 5 categorii de sancţiuni, care se aplică în următoarea ordine:

A. sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelor;

B. sancţiuni pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate generale şi specifice;

C. sancţiuni pentru depunerea cu întârziere a cererii de plată;

D. sancţiuni pentru nedeclararea tuturor suprafeţelor;

E. sancţiuni pentru nerespectarea ecocondiţionalităţii. Fermierul nu va fi sancţionat în cazurile de forţă majoră şi în circumstanţe excepţionale, şi anume:

- decesul fermierului;

- incapacitatea profesională de lungă durată a fermierului;

- exproprierea unei părţi importante a exploataţiei, dacă aceasta nu a fost previzionată la data la care angajamentul a fost semnat;

- o catastrofă naturală de proporţii care afectează grav suprafeţele agricole ale exploataţiei.

A. Sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelor

a) Dacă diferenţa dintre suprafaţa declarată pentru plată şi suprafaţa determinată este mai mică sau egală cu 0,1 hectare, suprafaţa determinată va fi considerată egală cu suprafaţa declarată. Acest paragraf nu se aplică în cazul în care diferenţa reprezintă mai mult de 20% din suprafaţa totală declarată pentru plată.

b) Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 3% din suprafaţa determinată sau 2 hectare, dar mai mic sau egal cu 20% din suprafaţa determinată, plata se calculează pe baza suprafeţei determinate, din care se scade dublul diferenţei constatate.

c) Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 20% din suprafaţa determinată, pentru anul în cauză nu se acordă nicio plată.

d) Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 50% din suprafaţa determinată fermierul este exclus de la plată şi, în plus, acesta este sancţionat până la o valoare egală cu valoarea corespunzătoare diferenţei dintre suprafaţa declarată şi suprafaţa determinată.

e) Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 0,5% din suprafaţa determinată sau 1 hectar, ca urmare a neregulilor comise intenţionat, fermierul este exclus de la plată pentru anul respectiv pe pachetul respectiv.

f) Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 20% din suprafaţa determinată, ca urmare a neregulilor comise intenţionat, fermierul este exclus de la plată şi, în plus, acesta este sancţionat până la o valoare egală cu valoarea corespunzătoare diferenţei dintre suprafaţa declarată şi suprafaţa determinată.

Sumele rezultate din sancţiunile prevăzute la lit. d)-f) se vor reţine din plăţile care urmează să fie efectuate în cadrul oricărei măsuri de ajutor în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului din 20 septembrie 2005 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR) sau al Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului din 19 ianuarie 2009 de stabilire a unor norme comune pentru sistemele de ajutor direct pentru agricultori în cadrul politicii agricole comune şi de instituire a anumitor sisteme de ajutor pentru agricultori, de modificare a regulamentelor (CE) nr. 1.290/2005, (CE) nr. 247/2006, (CE) nr. 378/2007 şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.782/2003, la care fermierul în cauză are dreptul pe baza cererilor de plată depuse pe parcursul celor 3 ani calendaristici ulteriori anului în care s-a constatat neregula.

In cazul în care suma nu poate fi reţinută în întregime din plăţile aferente celor 3 ani, soldul rămas se anulează.

In cazul în care se identifică două nereguli pentru aceeaşi exploataţie (de exemplu, procentul de depăşire este cuprins între 20% şi 50% şi supradeclararea suprafeţelor din cadrul exploataţiei a fost realizată din intenţie), se va aplica sancţiunea cea mai mare dintre cele două sancţiuni aferente neregulilor constatate.

B. Sancţiuni pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate, generale şi specifice

Codul sancţiunii

Tipul sancţiunii

1

Se dă avertisment fermierului în cazul în care condiţia nerespectată din pachet nu este foarte gravă.

2

Se aplică o sancţiune de 20% din valoarea sprijinului pe pachet pe anul respectiv de angajament.

3

Se aplică o sancţiune de 50% din valoarea sprijinului pe pachet.

4

Se aplică o sancţiune de 100% din valoarea sprijinului pe pachet, fermierul fiind exclus de la pachet pe anul respectiv.

5

Se aplică o sancţiune de 100% din valoarea sprijinului pe pachet, fermierul fiind exclus de la pachet pe anul respectiv, iar, în plus, acesta este obligat să returneze toţi banii primiţi pe pachetul respectiv până în acel moment (pentru anii anteriori).

6

Se aplică o sancţiune de 100% din valoarea sprijinului pe anul respectiv pe măsură, fermierul fiind exclus de la toată măsura pe anul respectiv, iar, în plus, acesta este obligat să returneze toţi banii primiţi pe pachetul respectiv până în acel moment (pentru anii anteriori).

7

Se aplică o sancţiune de 100% din valoarea sprijinului pe anul respectiv pe măsură, fermierul fiind exclus de la plată pentru toată măsura pe anul respectiv şi, în plus, pentru toată măsura pe anul următor. Fermierul returnează toţi banii primiţi pe pachetul respectiv până la acel moment; în acest caz, se consideră că fermierul nu a respectat condiţiile intenţionat.

Sistemul de sancţiuni este unul progresiv: în cazul în care în primul an a fost aplicată o sancţiune (de exemplu, 1), iar în al doilea an a fost aplicată aceeaşi sancţiune pentru aceeaşi condiţie nerespectată (de exemplu, 1), atunci pentru anul 2 se va aplica sancţiunea următoare (de exemplu, 2).

Sancţiunea se aplică pentru fiecare condiţie nerespectată. Dacă în cadrul unui pachet nu sunt îndeplinite mai multe condiţii, fermierului i se aplică pe pachet cea mai mare sancţiune dintre sancţiunile aplicate pentru fiecare condiţie.

Pachetul 2 se poate aplica doar opţional, adăugat la pachetul 1. Aceasta nu înseamnă însă că sancţiunile sunt corelate în vreun fel între cele două pachete. Incălcarea pachetului 2, care ar conduce la aplicarea unei sancţiuni sau excluderi de la plată pe anul respectiv de la acest pachet, nu înseamnă că acest lucru are implicaţii în plata pachetului 1. Doar în cazul în care fermierul încalcă grav, intenţionat şi în mod repetat pachetul 2 va fi exclus de la plată şi pentru celelalte pachete de agromediu.

Gravitatea se consideră atunci când fermierul nu respectă minimum 3 cerinţe de punctaj minim 2 sau minimum două cerinţe de punctaj minim 3, caz în care acesta va primi un punct în plus la sancţiunea maximă atribuită stabilită pentru cerinţele respective, dar numărul sancţiunii să nu fie mai mult de 7.

Intenţia se determină la a doua repetiţie a unei cerinţe nerespectate.

Valoarea plăţii compensatorii

Criterii de eligibilitate

Indicator [modalitatea de control*)]

Condiţia de aplicare a sancţiunii

Sancţiunea

Generale

Suprafaţa minimă agricolă utilizată de fermier este de 1 ha.

Control vizual/Sistemul integrat de administrare şi control - Integrated Administration and Control System (IACS)/Vizita pe teren (în cazul includerii în eşantion pentru măsurarea suprafeţelor)

-

Nu se permite primirea angajamentului şi/sau a cererii de plată./Este exclus de la plata de agromediu aplicantul care nu îndeplineşte acest criteriu.

Parcela minimă solicitată pentru plată este de 0,3 ha.

Control vizual/ IACS/Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion pentru măsu­rarea suprafeţelor)

-

Nu se permite primirea angajamentului şi/sau a cererii de plată./Este exclusă de la plată parcela care nu îndeplineşte acest criteriu.

Semnarea şi menţinerea angajamentului pentru o perioadă de

Control vizual în primul an/Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

-

Nu se permite primirea cererii de plată dacă nu a fost semnat angajamentul./ Se exclude de la plată

Valoarea plăţii compensatorii

Criterii de eligibilitate

Indicator [modalitatea de control*)]

Condiţia de aplicare a sancţiunii

Sancţiunea

5 ani de la data semnării**)

fermierul care nu îşi menţine angajamentul pentru 5 ani.

Respectarea cerinţelor minime pe suprafaţa întregii ferme

Control vizual/Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion pentru verificarea cerinţelor)

-

Nu se permite primirea cererii de plată dacă nu a fost semnat angajamentul.

Respectarea cerinţelor specifice fiecărui pachet pentru care aplică

Control vizual/Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion pentru verificarea cerinţelor)

-

Nu se permite primirea cererii de plată dacă nu a fost semnat angajamentul.

Ţinerea evidenţei activităţilor agricole

Vizită pe teren

Nerespectarea criteriului

2 (lipsa caietului de agromediu pentru anii precedenţi, în cazul în care a fost controlat)

3 (lipsa caietului de agromediu pentru anii precedenţi, în cazul în care nu a fost controlat)

4 (lipsa caietului de agromediu pentru anul în curs)

5 (lipsa caietului de agromediu pentru anul în curs şi anii precedenţi)

Repetiţie

5/6

Neutilizarea fertilizanţilor chimici şi/sau pesticidelor în ultimii 5 ani în cazul aplicării pentru pachetul 1

Control vizual

-

Nu se permite primirea cererii de plată dacă fermierul nu depune această declaraţie.

In cazul nerespectării unui criteriu de eligibilitate general, se aplică o sancţiune de 3% din suma rămasă după aplicarea sancţiunilor anterioare, începând cu al doilea an de la semnarea angajamentului.

Valoarea plăţii compensatorii

Criterii de eligibilitate

Indicator [modalitatea de control*)]

Condiţia de aplicare a sancţiunii

Sancţiunea

Pachetul 1

Pajişti cu înaltă valoare naturală

124 euro/ha

Utilizarea

fertilizanţilor chimici este interzisă.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nerespectarea criteriului

3 (datorită caracterului persistent)

Intenţie

7

Repetiţie

4

Utilizarea tradiţională

a gunoiului de grajd

este permisă până la

echivalentul a

maximum

30 kg N s.a./ha.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nerespectarea criteriului

2

Intenţie

4

Repetiţie

3

Utilizarea pesticidelor este interzisă.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nerespectarea criteriului

3 (datorită caracterului persistent)

Intenţie

7

Repetiţie

4

Valoarea plăţii compensatorii

Criterii de eligibilitate

Indicator [modalitatea de control*)]

Condiţia de aplicare a sancţiunii

Sancţiunea

Cositul poate începe doar după data de 1 iulie.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nerespectarea criteriului

3

Intenţie

7

Repetiţie

4

Masa vegetală cosită trebuie adunată de pe suprafaţa pajiştii nu mai târziu de două săptămâni de la efectuarea cositului.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nerespectarea criteriului

1

Intenţie

3

Repetiţie

2

Păşunatul se efectuează cu maximum 1 UVM/ha.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nerespectarea criteriului

3

Intenţie

7

Repetiţie

4

Păşunile inundate nu vor fi păşunate mai devreme de două săptămâni de la retragerea apelor.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nerespectarea criteriului

1

Intenţie

3

Repetiţie

2

Este interzis aratul sau discuitul pajiştilor aflate sub angajament.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 15% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet

Parcelele care nu respectă acest criteriu sunt excluse de la plată şi fermierul returnează plăţile pentru aceste parcele. Pe parcelele care rămân angajate se aplică sancţiunea cu codul 3.

Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 15% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet

Parcelele care nu respectă acest criteriu sunt excluse de la plată şi fermierul returnează plăţile pentru aceste parcele. Pe parcelele care rămân angajate se aplică sancţiunea cu codul 5.

Intenţie

7

Repetiţie

7

Nu vor fi realizate însămânţări de suprafaţă sau supraînsămânţări. Se pot face însămânţări cu specii din flora locală doar în cazurile când anumite porţiuni de pajişte se degradează sau sunt afectate accidental.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nerespectarea criteriului

2

Intenţie

4

Repetiţie

3

Pachetul 2

Practici agricole tradi­ţionale

58 euro/ha

Poate fi aplicat doar în combinaţie cu pachetul 1.

Cererea de plată

-

Este exclus de la pachetul 2 dacă nu optează şi pentru pachetul 1.

Valoarea plăţii compensatorii

Criterii de eligibilitate

Indicator [modalitatea de control*)]

Condiţia de aplicare a sancţiunii

Sancţiunea

Lucrările cu utilaje mecanizate nu sunt permise pe suprafaţa pajiştilor aflate sub angajament, cu excepţia celor operate cu forţa animală.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 50% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet

3

Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet

4

Intenţie

7

Repetiţie

7

Pachetul 3

Pajişti importante pentru păsări

Varianta 3.1 Crex Crex

209 euro/ha

Utilizarea fertilizanţilor este interzisă.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nerespectarea criteriului

3 (datorită caracterului persistent)

Intenţie

7

Repetiţie

4

Utilizarea pesticidelor este interzisă.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nerespectarea criteriului

3 (datorită caracterului persistent)

Intenţie

7

Repetiţie

4

Cositul se poate efectua doar după data de 31 iulie.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nerespectarea criteriului

3

Intenţie

7

Repetiţie

4

Cositul se va realiza dinspre interiorul parcelei spre exteriorul acesteia.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nerespectarea criteriului

2

Intenţie

4

Repetiţie

3

0 bandă necosită, lată de 3 metri, va fi lăsată pe marginile fiecărei parcele.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nerespectarea cerinţei

2

Intenţie

4

Repetiţie

3

Masa vegetală cosită trebuie adunată de pe suprafaţa pajiştii nu mai târziu de două săptămâni de la efectuarea cositului.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nerespectarea criteriului

1

Intenţie

3

Repetiţie

2

Păşunatul se va efectua cu maximum 0,7 UVM/ha.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nerespectarea criteriului

3

Intenţie

7

Repetiţie

4

Valoarea plăţii compensatorii

Criterii de eligibilitate

Indicator [modalitatea de control*)]

Condiţia de aplicare a sancţiunii

Sancţiunea

Păşunile inundate nu vor fi păşunate mai devreme de două săptămâni de la retragerea apelor.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nerespectarea criteriului

1

Intenţie

3

Repetiţie

2

Este interzis aratul sau discuitul pajiştilor aflate sub angajament.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 15% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet

Parcelele care nu respectă acest criteriu sunt excluse de la plată şi fermierul returnează plăţile pentru aceste parcele. Pe parcelele care rămân angajate se aplică sancţiunea cu codul 3.

Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 15% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet

Parcelele care nu respectă acest criteriu sunt excluse de la plată şi fermierul returnează plăţile pentru aceste parcele. Pe parcelele care rămân angajate se aplică sancţiunea cu codul 5.

Intenţie

7

Repetiţie

7

Nu vor fi realizate însămânţări de suprafaţa sau supra însămânţări. Se pot face însămânţări cu specii din flora locală doar în cazurile când anumite porţiuni de pajişte se degradează ori sunt afectate accidental.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nerespectarea criteriului

2

Intenţie

4

Repetiţie

3

Lucrările cu utilaje mecanizate nu sunt permise pe suprafaţa pajiştilor aflate sub angajament, cu excepţia celor operate cu forţa animală.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 50% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet

3

Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet

4

Intenţie

7

Repetiţie

7

Varianta 3.2 Lanius minor şi Falco vespertinus

101 euro/ha

Utilizarea fertilizanţilor este interzisă.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nerespectarea criteriului

3 (datorită caracterului persistent)

Intenţie

7

Repetiţie

4

Utilizarea pesticidelor este interzisă.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nerespectarea criteriului

3 (datorită caracterului persistent)

Valoarea plăţii compensatorii

Criterii de eligibilitate

Indicator [modalitatea de control*)]

Condiţia de aplicare a sancţiunii

Sancţiunea

Intenţie

7

Repetiţie

4

Cositul trebuie efectuat cel mai târziu până la data de 1 iulie.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nerespectarea criteriului

3

Intenţie

7

Repetiţie

4

Cositul se va efectua în etape.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nerespectarea criteriului

2

Intenţie

4

Repetiţie

3

0 bandă necosită, lată de 3 metri, va fi lăsată pe marginile fiecărei parcele.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nerespectarea criteriului

3

Intenţie

4

Repetiţie

3

Masa vegetală cosită trebuie adunată de pe suprafaţa pajiştii nu mai târziu de două săptămâni de la efectuarea cositului.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nerespectarea criteriului

1

Intenţie

3

Repetiţie

2

Păşunatul se va efectua cu maximum 1 UVM/ha.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nerespectarea criteriului

3

Intenţie

7

Repetiţie

4

Păşunile inundate nu vor fi păşunate mai devreme de două săptămâni de la retragerea apelor.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nerespectarea criteriului

1

Intenţie

3

Repetiţie

2

Este interzis aratul sau discuitul pajiştilor aflate sub angajament.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 15% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet

Parcelele care nu respectă acest criteriu sunt excluse de la plată şi fermierul returnează plăţile pentru aceste parcele. Pe parcelele care rămân angajate se aplică sancţiunea cu codul 3.

Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 15% din suprafaţă totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet

Parcelele care nu respectă acest criteriu sunt excluse de la plată şi fermierul returnează plăţile pentru aceste parcele. Pe parcelele care rămân angajate se aplică sancţiunea cu codul 5.

Intenţie

7

Repetiţie

7

Nu vor fi realizate însămânţări de suprafaţă sau supraînsămânţări. Se pot face însămânţări cu specii din flora locală doar în cazurile când anumite porţiuni de pajişte se degradează sau sunt afectate accidental.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nerespectarea criteriului

2

Intenţie

4

Repetiţie

3

Valoarea plăţii compensatorii

Criterii de eligibilitate

Indicator [modalitatea de control*)]

Condiţia de aplicare a sancţiunii

Sancţiunea

Lucrările cu utilaje mecanizate nu sunt permise pe suprafaţa pajiştilor aflate sub angajament, cu excepţia celor operate cu forţa animală.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 50% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet

3

Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet

4

Intenţie

7

Repetiţie

7

Pachetul 4***)****)

Culturi verzi

130 euro/ha pe maximum 80% din suprafaţa de teren arabil

Semănarea culturilor verzi trebuie realizată până la sfârşitul lunii septembrie. Plantele care pot fi utilizate drept culturi verzi sunt: mazărea, măzărichea, rapiţa, muştarul, lupinul, sulfina.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Semănarea culturilor verzi trebuie realizată în perioada 1 august- 30 septembrie.

Nerespectarea criteriului (fermierul a semănat cu plantele utilizate drept culturi verzi, dar nu a respectat perioada de semănare) pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 50% din suprafaţa totală de teren arabil aflată sub angajament prin acest pachet

2

Nerespectarea criteriului (fermierul a semănat cu plantele utilizate drept culturi verzi, dar nu a respectat perioada de semănare) pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de teren arabil aflată sub angajament prin acest pachet

3

Nerespectarea criteriului (fermierul a semănat fără a respecta în totalitate plantele utilizate drept culturi verzi) pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 50% din suprafaţa totală de teren arabil aflată sub angajament prin acest pachet

2

Nerespectarea criteriului (fermierul a semănat fără a respecta în totalitate plantele utilizate drept culturi verzi) pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de teren arabil aflată sub angajament prin acest pachet

3

Valoarea plăţii compensatorii

Criterii de eligibilitate

Indicator [modalitatea de control*)]

Condiţia de aplicare a sancţiunii

Sancţiunea

Nerespectarea criteriului (fermierul a semănat fără a respecta deloc plantele utilizate drept culturi verzi) pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 50% din suprafaţa totală de teren arabil aflată sub angajament prin acest pachet

3

Nerespectarea criteriului (fermierul a semănat fără a respecta deloc plantele utilizate drept culturi verzi) pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de teren arabil aflată sub angajament prin acest pachet

4

Fermierul nu a semănat deloc pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 50% din suprafaţa totală de teren arabil aflată sub angajament prin acest pachet.

4

Fermierul nu a semănat deloc pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de teren arabil aflată sub angajament prin acest pachet.

5

Intenţie

7

Repetiţie

3/4/5/6

Doar fertilizanţii organici pot fi utilizaţi înaintea înfiinţării culturilor verzi. Utilizarea

fertilizanţilor chimici pentru culturile verzi este interzisă.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nerespectarea criteriului

3

Intenţie

7

Repetiţie

4

Biomasa formată trebuie să fie încorporată în sol cel târziu până la finalul lunii martie. Lucrările agricole necesare pentru următoarea cultură pot începe doar după ce s-a realizat această acţiune.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Biomasa formată trebuie să fie încorporată în sol în perioada 15 februarie- 31 martie.

Nerespectarea criteriului (fermierul încorporează biomasa, dar nu respectă perioada de încorporare) pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 30% din suprafaţa totală de teren arabil aflată sub angajament prin acest pachet

2

Nerespectarea criteriului (fermierul încorporează biomasa, dar nu respectă perioada de încorporare) pe parcele a căror suprafaţă este între 30% si 60% din

3

Valoarea plăţii compensatorii

Criterii de eligibilitate

Indicator [modalitatea de control*)]

Condiţia de aplicare a sancţiunii

Sancţiunea

suprafaţa totală de teren arabil aflată sub angajament prin acest pachet

Nerespectarea criteriului (fermierul încorporează biomasa, dar nu respectă perioada de încorporare) pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 60% din suprafaţa totală de teren arabil aflată sub angajament prin acest pachet

4

Fermierul nu încorporează deloc biomasa pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 30% din suprafaţa totală de teren arabil aflată sub angajament prin acest pachet.

2

Fermierul nu încorporează deloc biomasa pe parcele a căror suprafaţă este între 30% şi 60% din suprafaţa totală de teren arabil aflată sub angajament prin acest pachet.

3

Fermierul nu încorporează deloc biomasa pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 60% din suprafaţa totală de teren arabil aflată sub angajament prin acest pachet.

4

Intenţie

7

Repetiţie

3/4/5

Nu este permis aratul pajiştilor existente în fermă pe toată durata angajamentului.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 50% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei

3

Valoarea plăţii compensatorii

Criterii de eligibilitate

Indicator [modalitatea de control*)]

Condiţia de aplicare a sancţiunii

Sancţiunea

Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei

4

Intenţie

7

Repetiţie

7

*) Modalitatea de control este detaliată în procedurile de lucru ale Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA).

**) In cazul pierderii dreptului de utilizare a suprafeţei care face obiectul angajamentului sau a unei părţi a acesteia, fermierul va proceda astfel:

   - nu returnează plăţile primite, în situaţia în care noul utilizator al suprafeţei în cauză acceptă să preia angajamentul existent; sau

   - returnează plăţile efectuate până la acea dată pentru respectiva suprafaţă, în situaţia în care noul utilizator al suprafeţei în cauză nu acceptă preluarea angajamentului existent.

   In cazul în care o suprafaţă aflată sub angajament este transferată unui alt fermier, noul utilizator al suprafeţei în cauză care a preluat angajamentul existent este responsabil pentru eventualele neconformitati depistate ulterior transferului şi ca urmare acestuia i se vor reţine sumele acordate necuvenit în campaniile anterioare transferului pentru suprafaţa respectivă.

***) In cazul pachetului 4 - Culturi verzi, fermierului i se vor accepta la plată maximum 80% din suprafaţa de teren arabil, conform prevederilor Programului naţional de dezvoltare rurală 2007-2013 (PNDR) şi formularului de cerere de plată, fără a fi sancţionat dacă suprafaţa solicitată este mai mare de 80%. Suprafaţa care face obiectul pachetului 4 trebuie să fie diferită de cea pe care este obligatorie respectarea GAEC 1.

****)în cazul pachetului 4 - Culturi verzi se acceptă, începând cu data intrării în vigoare a Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 20/2011 pentru aprobarea sistemelor de sancţiuni pentru măsurile 211 „Sprijin pentru zona montană defavorizată", 212 „Sprijin pentru zone defavorizate, altele decât zona montană" şi 214 „Plăţi de agro-mediu" din Programul naţional de dezvoltare rurală 2007-2013 şi pentru completarea Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 723/2007 privind unele măsuri pentru aplicarea art. 74 din Regulamentul (CE) nr. 796/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de stabilire a normelor de aplicare a condiţionării, modulării şi a sistemului integrat de gestiune şi control, prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 1.782/2003 al Consiliului din 29 septembrie 2003 de stabilire a normelor comune pentru schemele de sprijin direct în cadrul politicii agricole comune şi de stabilire a anumitor scheme de sprijin pentru agricultori, referitor la transferul exploataţiilor agricole, doar transferul total al angajamentului aferent suprafeţei care face obiectul acestui pachet.

In cazul pajiştilor comunale păşunate în comun pe care au fost stabilite neconformitati, sancţiunile se aplică proporţional cu dreptul de utilizare al fiecărui fermier.

C. Sancţiuni pentru depunerea cu întârziere a cererii de plată

Data-limită de depunere a cererii de plată este 15 mai.

Fermierul nu va fi sancţionat pentru depunerea cu întârziere a cererii de plată în cazurile de forţă majoră şi în circumstanţe excepţionale.

Cu excepţia cazurilor de forţă majoră sau a circumstanţelor excepţionale, pentru depunerea unei cereri de plată după data-limită stabilită se aplică o sancţiune de 1% pe zi lucrătoare la sumele la care ar fi avut dreptul fermierul dacă cererea ar fi fost depusă în termenul stabilit. Dacă perioada de întârziere depăşeşte 25 de zile calendaristice, cererea de plată este respinsă de la plată.

Modificările privind cererea de plată pot fi acceptate fără aplicarea unei sancţiuni până la data de 31 mai a anului de depunere a cererii de plată. Introducerea unei modificări privind cererea de plată după data-limită presupune aplicarea unei sancţiuni de 1% pe zi lucrătoare la sumele cuvenite.

Modificările privind cererea de plată pot fi admise până la ultima dată de depunere cu întârziere a cererilor unice. Modificările referitoare la o cerere de plată nu sunt admise după data menţionată.

O cerere de plată poate fi retrasă total sau parţial în orice moment, cu excepţia cazului în care fermierul a fost înştiinţat despre neregulile pe care le conţine cererea de plată (inclusiv notificarea fermierului pentru supradeclarare) sau a fost înştiinţat cu privire la intenţia APIA de a întreprinde un control la faţa locului. Dacă în urma acestui control au fost constatate nereguli, fermierul nu mai poate retrage părţile din cererea de plată la care se referă aceste nereguli. Dacă în urma controlului realizat nu se identifică nereguli, fermierul poate retrage cererea de plată. In perioada dintre înştiinţarea fermierului cu privire la efectuarea controlului pe teren şi stabilirea concluziei finale ca urmare a controlului pe teren fermierul nu îşi poate retrage cererea de plată. In urma retragerilor efectuate, fermierul revine la situaţia în care se afla înainte de a depune cererea de plată sau partea respectivă din cererea de plată.

In cazul în care fermierul care a depus cererea de plată şi a fost selectat pentru controlul pe teren nu permite inspectarea fermei de către reprezentanţii organismelor abilitate, se consideră că acesta nu a respectat angajamentul. In acest caz fermierului nu i se va acorda nicio plată pentru măsura respectivă pentru anul în curs şi, în plus, se vor recupera toate sumele care i-au fost acordate până la momentul respectiv.

D. Sancţiuni pentru nedeclararea tuturor suprafeţelor

In cazul în care, pentru un anumit an, un fermier nu declară toate suprafeţele, iar diferenţa dintre suprafaţa totală declarată în cererea de plată, pe de o parte, şi suma dintre suprafaţa declarată şi suprafaţa totală a parcelelor nedeclarate, pe de altă parte, este mai mare de 3% din suprafaţa totală declarată, valoarea totală a plăţilor directe cuvenite fermierului pentru anul în care s-a constatat neregula se reduce cu până la 3%, astfel:

- dacă suma suprafeţelor parcelelor nedeclarate reprezintă un procent mai mare de 3%, dar mai mic sau egal cu 30% din suprafaţa totală declarată, fermierul va fi sancţionat cu un procent de 1%;

- dacă suma suprafeţelor parcelelor nedeclarate reprezintă un procent mai mare de 30%, dar mai mic sau egal cu 50% din suprafaţa totală declarată, fermierul va fi sancţionat cu un procent de 2%;

- dacă suma suprafeţelor parcelelor nedeclarate reprezintă un procent mai mare de 50% din suprafaţa totală declarată, fermierul va fi sancţionat cu un procent de 3%.

In cazul în care diferenţa dintre suprafaţa totală declarată în cererea de plată, pe de o parte, şi suma dintre suprafaţa declarată şi suprafaţa totală a parcelelor nedeclarate, pe de altă parte, este mai mică sau egală cu 3% din suprafaţa totală declarată, fermierul nu va fi sancţionat.

E. Sancţiuni pentru nerespectarea ecocondiţionalităţii

In cazul măsurii 214, ecocondiţionalitatea cuprinde două arii de ecocondiţionalitate:

- bunele condiţii agricole şi de mediu (GAEC);

- cerinţele minime pentru utilizarea îngrăşămintelor şi pesticidelor.

In cazul în care cerinţele minime sau bunele condiţii agricole şi de mediu nu sunt respectate oricând în cadrul unui an calendaristic stabilit şi dacă ne conformitate a respectivă este rezultatul unei acţiuni ori al unei omiteri direct imputabile fermierului care a depus cererea de plată pentru schemele de sprijin pe suprafaţă în anul calendaristic vizat, suma totală a plăţilor efectuate sau care urmează să fie efectuate trebuie să fie redusă ori exclusă.

In cazul neglijenţei, sancţiunea aplicată nu trebuie să depăşească 5% din suma totală, iar în cazul primei repetiţii, sancţiunea nu trebuie să depăşească 15% din suma totală. In cazurile de nerespectare intenţionată, reducerea procentului nu trebuie să fie mai mică de 20% din plată şi se poate merge până la excluderea totală din măsura de sprijin pentru unul sau mai mulţi ani calendaristici.

Valoarea sancţiunilor pentru un an calendaristic nu trebuie să depăşească suma totală cuvenită fermierului în cadrul măsurii.

Toate cazurile de neconformitate sunt aduse la cunoştinţa fermierilor în scris.

Nerespectarea datorată neglijenţei

Dacă nerespectarea se datorează neglijenţei unui fermier, sancţiunea calculată la suma totală este de 3% din suma totală.

Astfel, pe baza rezultatelor din raportul de control, se decide să se reducă acest procent la 1%, să fie mărit până la 5% din suma totală sau să nu se aplice nicio sancţiune în cazul în care este definită o toleranţă printr-o zonă-tampon stabilită şi aplicabilă perimetrului parcelei agricole. Cu toate acestea, toleranţa maximă pentru fiecare parcelă agricolă nu trebuie să depăşească 1 ha în valoare absolută.

Dacă au fost stabilite nereguli repetate, cu excepţia celor considerate intenţionate, sancţiunea stabilită în cazul primei nerespectări repetate va fi multiplicată cu factorul 3. In cazul repetiţiilor viitoare ale aceleiaşi nereguli, factorul 3 de multiplicare va fi aplicat de fiecare dată la rezultatul sancţiunii stabilite pentru neregulile repetate anterioare. Sancţiunea maximă nu va depăşi 15% din suma totală.

Nerespectarea intenţionată

Dacă fermierul nu a respectat intenţionat o condiţie, sancţiunea aplicată va fi, ca regulă generală, de 20% din suma totală (conform tabelelor nr. 1 şi 4). Astfel, pe baza rezultatelor din raportul de control se decide să se reducă procentul în cauză până la maximum 15% sau, după caz, să fie mărit până la 100% din suma totală (conform tabelelor nr. 1 şi 4).

In cazul nerespectării intenţionate, fermierul este exclus de la măsură pentru anul calendaristic în cauză (conform tabelelor nr. 1 şi 4). Dacă amploarea, gravitatea şi/sau persistenţa nerespectării intenţionate sunt majore/este majoră sau au fost detectate repetate nerespectări intenţionate, fermierul va fi exclus de la măsura respectivă şi în anul calendaristic următor.

I. Sancţiuni pentru nerespectarea GAEC-urilor

GAEC sunt definite conform legislaţiei naţionale în vigoare.

La controlul administrativ este considerată a fi neglijenţă situaţia în care în rapoartele de control pe teren din ultimii 2 ani apare o anumită condiţie ca fiind neconformă cel mult o dată.

La controlul administrativ este considerată a fi repetiţie situaţia în care în ambele rapoarte de control pe teren din ultimii 2 ani apare o anumită condiţie ca fiind neconformă.

Sancţiuni pentru nerespectarea GAEC-urilor

Tabelul nr. 1

Tipul sancţiunii

Amploarea

Gravitatea

**)

Persistenţa

**)

% sancţiune

Prima repetiţie

A 2-a repetiţie

A 3-a repetiţie

A 4-a repetiţie

Neglijenţă*)

Limitare la fermă

Scăzută

Nepermanentă (rectificabilă)

0% + notificare 1

N/A

N/A

N/A

N/A

Nepermanentă

1%

3%

9%

15% + notificare 2

81% + notificare 3

Permanentă

3%

9%

15% + notificare 2

81% +notificare 3

100%

Medie

Nepermanentă

3%

9%

15% + notificare 2

81% +notificare 3

100%

Permanentă

5%

15% + notificare 2

45% + notificare 3

100% şi excluderea

de la măsură în anul

următor

Exclus de la măsură

Inaltă

Nepermanentă

5%

15% + notificare 2

45% + notificare 3

100% şi excluderea

de la măsură în anul

următor

Exclus de la măsură

Permanentă

5%

15% + notificare 2

45% + notificare 3

100% şi excluderea

de la măsură în anul

următor

Exclus de la măsură

Răspândire

asupra altor ferme

Scăzută

Nepermanentă

5%

15% + notificare 2

45% + notificare 3

100% şi excluderea

de la măsură în anul

următor

Exclus de la măsură

Permanentă

5%

15% + notificare 2

45% + notificare 3

100% şi excluderea

de la măsură în anul

următor

Exclus de la măsură

Medie

Nepermanentă

5%

15% + notificare 2

45% + notificare 3

100% şi excluderea

de la măsură în anul

următor

Exclus de la măsură

Tipul sancţiunii

Amploarea

Gravitatea

**)

Persistenţa

**)

% sancţiune

Prima repetiţie

A 2-a repetiţie

A 3-a repetiţie

A 4-a repetiţie

Permanentă

5%

15% + notificare 2

45% + notificare 3

100% şi excluderea

de la măsură în anul

următor

Exclus de la măsură

Inaltă

Nepermanentă

5%

15% + notificare 2

45% + notificare 3

100% şi excluderea

de la măsură în anul

următor

Exclus de la măsură

Permanentă

5%

15% + notificare 2

45% + notificare 3

100% şi excluderea

de la măsură în anul

următor

Exclus de la măsură

Intenţie

Limitare la fermă

Scăzută

Nepermanentă

15%

100% si

excluderea

de la măsură

în anul

următor

Exclus de la măsură

Permanentă

20%

Medie

Nepermanentă

20%

Permanentă

30%

Inaltă

Nepermanentă

50%

Permanentă

100%

Răspândire

asupra altor ferme

Scăzută

Nepermanentă

30%

Permanentă

40%

Medie

Nepermanentă

40%

Permanentă

60%

Inaltă

Nepermanentă

80%

Permanentă

100%

*) Notificarea 1 reprezintă avertismentul către fermier cu privire la problemele identificate şi care pot fi remediate până la data de 30 iunie a anului următor celui pentru care a solicitat sprijinul.

Notificarea 2 reprezintă avertismentul către fermier cu privire la consecinţele care vor apărea în cazul nerespectării cerinţelor GAEC şi în anul următor.

Notificarea 3 reprezintă înştiinţarea fermierului cu privire la declararea ca intenţie a nerespectării cerinţelor GAEC.

**) Definirea acestor criterii se regăseşte în tabelul nr. 2.

Tabelul nr. 2

Criteriul

Nivelul

Definiţia

Gravitatea

Scăzută

0-30% din suprafaţa determinată a fermei

Medie

> 30-50% din suprafaţa determinată a fermei

Inaltă

> 50% din suprafaţa determinată a fermei

Persistenţa

Nepermanentă (rectificabilă)

Condiţii nerespectate care pot fi rectificate până la data de 30 iunie a anului următor celui pentru care a solicitat sprijinul*)

Nepermanentă

Condiţii nerespectate care nu pot fi rectificate pe parcursul anului pentru care a solicitat sprijinul

Permanentă

Condiţii nerespectate care nu pot fi rectificate pe parcursul angajamentului (Nerespectările descoperite în ultimul an de angajament se consideră a fi permanente.)

*) In cazul în care fermierului i se transmite notificarea 1, acesta trebuie să înştiinţeze APIA cu privire la remedierea sau neremedierea problemelor semnalate de către APIA, dar nu mai târziu de data de 30 iunie a anului următor celui pentru care a solicitat sprijinul. In cazul în care fermierul nu înştiinţează APIA în termen/înştiinţează APIA că nu a remediat problemele semnalate, acesta va fi sancţionat. In cazul în care fermierul înştiinţează APIA în termen cu privire la remedierea problemelor semnalate de către APIA, experţii APIA vor reface vizita în teren pentru confirmarea celor semnalate de către fermier.

In cazul în care fermierul a fost detectat cu neconformitati de gravitate înaltă, în anul următor acesta va fi inclus în eşantionul de control pe teren cu factor ridicat de risc.

In cazul în care fermierul a fost detectat cu neconformitati de gravitate scăzută şi medie, în anul următor eşantionul va fi mărit cu 10% dintre fermierii pentru care au fost identificate astfel de neconformitati.

OBSERVAŢIE:

GAEC 4 se aplică începând cu anul 2009.

GAEC 6 şi GAEC 11 se aplică începând cu anul 2010.

Sancţiunea se aplică pentru fiecare GAEC, conform tabelului nr. 1, iar fermierului i se aplică cea mai mare sancţiune dintre cele aferente tuturor GAEC-urilor nerespectate.

II. Sancţiuni pentru nerespectarea cerinţelor minime

Conform anexei 4B1 - Cerinţe minime relevante pentru măsurile de agro-mediu din Programul naţional de dezvoltare rurală 2007-2013, aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr. C(2008) 3.837 din 16 iulie 2008, cu modificările şi completările ulterioare, cerinţele minime sunt menţionate în tabelul nr. 3, astfel:

Tabelul nr. 3

Codul cerinţei

Cerinţa minimă

1

Este permisă utilizarea numai a acelor produse de protecţie a plantelor care au fost autorizate pentru vânzare şi numai în conformitate cu instrucţiunile de utilizare.

2

Persoanele care folosesc produsele de protecţie a plantelor trebuie să fie calificate (să aibă o atestare profesională).

3

Persoanele care folosesc produsele de protecţie a plantelor clasificate ca având toxicitate ridicată sau ca toxice trebuie să fie înregistrate la serviciul special din cadrul poliţiei judeţene din raza de activitate. De asemenea, trebuie să fie înregistrate la unitatea Sanitar-Veterinară sau la inspectoratul judeţean pentru siguranţa muncii.

4

Folosirea produselor de protecţie a plantelor poate fi realizată doar pentru scopul în care aceste produse au fost omologate şi numai conform instrucţiunilor de utilizare.

5

Tratamentele cu produse de protecţie a plantelor nu sunt permise în zonele de protecţie a apelor, în zonele protejate, în zonele de protecţie sanitară, zonele de protecţie ecologică, precum şi în alte zone protejate stabilite de autorităţile competente.

6

Ingrăşămintele naturale aplicate nu pot conţine mai mult de 170 kg de azot (N) ca ingredient pur pe 1 ha de teren agricol.

7

Fermierii trebuie să respecte perioadele în care aplicarea fertilizatorilor este interzisă.

8

Aplicarea îngrăşămintelor pe terenurile cu pante abrupte trebuie realizată prin încorporarea îngrăşămintelor în sol şi luarea în considerare a condiţiilor meteorologice.

9

Niciun tip de îngrăşământ nu poate fi aplicat pe terenuri acoperite de zăpadă, pe terenuri cu apă în exces sau pe terenuri îngheţate.

10

Nu vor fi folosiţi fertilizatori în apropierea resurselor de apă în conformitate cu următoarele indicaţii:

- fertilizator solid - nu mai aproape de 6 m de apă;

- fertilizator lichid - nu mai aproape de 30 m de apă.

In apropierea staţiilor de captare a apei potabile nu va fi folosit niciun tip de fertilizator la o distanţă mai mică de 100 m faţă de staţia de captare a apei.

11

Fermierii trebuie să se asigure că îngrăşămintele sunt distribuite uniform.

12

Fermierii trebuie să urmeze un plan de fertilizare.

13

Interzicerea folosirii fertilizatorilor neautorizaţi pentru vânzare.

Sancţiunile pentru nerespectarea cerinţelor minime sunt prezentate în tabelul nr. 4.

Tabelul nr. 4

Tipul sancţiunii

Amploarea

Gravitatea

% sancţiune

Prima repetiţie

A 2-a repetiţie

A 3-a repetiţie

A 4-a repetiţie

Neglijenţă

Limitare la fermă

Scăzută

1%

3%

9%

15% + notificare 2

81% + notificare 3

Medie

3%

9%

15% + notificare 2

81% + notificare 3

100%

Inaltă

5%

15% + notificare 2

45% + notificare 3

100% şi

excluderea de

la măsură în

anul următor

Exclus de la măsură

Răspândire

asupra altor

ferme

Inaltă

5%

15% + notificare 2

45% + notificare 3

100% şi

excluderea de

la măsură în

anul următor

Exclus de la măsură

Intenţie

20%

100% şi

excluderea de la măsură în anul următor

Exclus de la măsură

Pentru pachetele 1, 2 şi 3 se aplică cerinţele minime 1-13, iar pentru pachetul 4 se aplică cerinţele minime 6-13. Incepând cu anul 2009, cerinţele minime privind utilizarea pesticidelor şi a fertilizantilor chimici trebuie să fie îndeplinite pe întreaga suprafaţă a fermei.

Gravitatea neregulilor se evaluează la nivelul întregii ferme pe baza numărului de cerinţe minime nerespectate, conform tabelului nr. 5.

Tabelul nr. 5

Gravitate

Tipul nerespectării

Neglijenţă

Repetiţie

Mică

3%

9%

Medie

6%-12%

> 9% şi < = 36%

Mare

> = 15%

> 36%

III. Sancţiuni pentru nerespectarea ecocondiţionalităţii (I+II)

Sancţiunea calculată aferentă fermierului care a depus cererea de plată se calculează prin însumarea sancţiunilor finale pentru nerespectarea GAEC-urilor, precum şi a celor pentru nerespectarea cerinţelor minime.

Sancţiunea aplicată fermierului:

a) în cazul în care sancţiunile finale stabilite pentru nerespectarea GAEC-urilor şi a cerinţelor minime sunt datorate neglijenţei, este:

- sancţiunea calculată, dacă sancţiunea calculată este < = 5%;

- 5%, dacă sancţiunea calculată este > 5%;

b) în cazul în care cel puţin o sancţiune finală stabilită pentru nerespectarea GAEC-urilor sau a cerinţelor minime este datorată repetiţiei, este:

• pentru prima repetiţie:

- sancţiunea calculată, dacă sancţiunea calculată este < = 15%;

- 15%, dacă sancţiunea calculată este > 15%;

• de la a doua repetiţie:

- sancţiunea calculată, conform tabelelor nr. 1 şi 4, după notificarea fermierului;

c) în cazul în care sancţiunile finale stabilite pentru nerespectarea GAEC-urilor şi a cerinţelor minime sunt datorate intenţiei, este:

- 20%, dacă sancţiunea calculată este < = 20%;

- sancţiunea calculată, dacă sancţiunea calculată este > 20%, dar nu mai mult de 100%.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 20/2011

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 20 din 2011
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu