În temeiul art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare, al art. 1473 alin. (9) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 85 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul finanţelor publice emite următorul ordin: Articolul I Anexa la Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 263/2010 pentru aprobarea Procedurii de soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 131 din 26 februarie 2010, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. La capitolul I litera A, după punctul 1 se introduce un nou punct, punctul 1.1 , cu următorul cuprins: 1.1. Persoana impozabilă poate solicita, potrivit prevederilor legale în vigoare, compensarea sumei negative de TVA aprobată la rambursare cu anumite tipuri de creanţe fiscale, cu respectarea prevederilor art. 116 din Codul de procedură fiscală, stingerea efectuându-se în ordinea prevăzută la art. 115 din acelaşi act normativ. 2. La capitolul I litera B, punctul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins: 6. Solicitările de rambursare se soluţionează, în ordinea cronologică a înregistrării lor la organul fiscal, în termenul prevăzut la art. 70 din Codul de procedură fiscală. 3. La capitolul II litera A, punctul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins: 6. Decizia de rambursare emisă de compartimentul de specialitate este decizie sub rezerva verificării ulterioare, potrivit art. 90 din Codul de procedură fiscală, cu excepţia sumelor pentru care s-a emis decizia de rambursare pe baza deciziei de nemodificare a bazei de impunere. 4. La capitolul II litera B secţiunea B2, punctul 3.1 se modifică şi va avea următorul cuprins: 3.1. În prima fază a analizei se selectează deconturile cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare, prin care se solicită rambursarea unor sume mai mici sau egale cu 10.000 lei, care se soluţionează prin emiterea deciziei de rambursare, în termen de maximum 5 zile de la data depunerii decontului. 5. La capitolul II litera B secţiunea B2, punctul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins: 6. Dacă suma solicitată la rambursare este mai mică sau egală cu SIN-ul, decontul de TVA este considerat cu risc fiscal mic şi sistemul va genera în mod automat proiectul Deciziei de rambursare a taxei pe valoarea adăugată, prevăzută în anexa nr. 5 la prezenta procedură. Decizia de rambursare se emite în maximum 5 zile de la data depunerii decontului. 6. La capitolul II litera B secţiunea B2, punctul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins: 9. Dacă toate sumele negative înscrise în coloana «Sume negative» se încadrează, fiecare în parte, în SIN se consideră că decontul de TVA prezintă risc fiscal mic, nu se va completa cartuşul «Indicatori de analiză» şi se va genera proiectul Deciziei de rambursare a TVA. Decizia de rambursare se emite în maximum 5 zile de la data depunerii decontului. 7. La capitolul II litera B după secţiunea B3 se introduce o nouă secţiune, secţiunea B4 , cu următorul cuprins: B4. Dispoziţii speciale privind soluţionarea deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare depuse de persoane impozabile care au fost supuse inspecţiei fiscale, finalizată prin emiterea unei decizii privind nemodificarea bazei de impunere 1. Prevederile prezentei secţiuni se aplică deconturilor cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare, încadrate la risc fiscal mare, prin care se solicită la rambursare sume negative de taxă care provin şi din perioade fiscale pentru care TVA a fost deja supusă inspecţiei fiscale şi a fost emisă o decizie privind nemodificarea bazei de impunere pentru acest impozit. 2. Procedura se aplică pentru deconturile încadrate la risc fiscal mare, ca urmare a aplicării procedurii de la secţiunile B2 şi B3, şi anume: a)deconturi încadrate la SIN = 1, potrivit secţiunii B2 pct. 3.2 şi 4.5; b)deconturi care au obţinut la Fişa indicatorilor de inspecţie fiscală un punctaj mai mare sau egal cu 60 de puncte, potrivit secţiunii B2 pct. 5.1; c)deconturi care au obţinut la Fişa de analiză de risc un punctaj între 51 şi 140 de puncte, potrivit secţiunii B2 pct. 11 lit. b); d)deconturi care, ca urmare a analizei documentare, au fost încadrate la risc fiscal mare, potrivit secţiunii B3 pct. 8.1.3. Pentru fiecare decont încadrat la risc fiscal mare potrivit pct. 2, compartimentul de specialitate verifică, în baza de date Phoenix, dacă în ultimele 12 luni, pentru persoanele impozabile care le-au depus, a fost emisă o decizie de nemodificare a bazei de impunere pentru perioade în care a fost supusă inspecţiei fiscale inclusiv taxa pe valoarea adăugată. Ca urmare a verificării se emite o listă care conţine în mod obligatoriu: datele de identificare fiscală ale persoanei impozabile, perioada supusă inspecţiei fiscale în cazul TVA, numărul şi data deciziei de nemodificare a bazei de impunere. 4. Pentru deconturile încadrate la risc fiscal mare, potrivit pct. 2 lit. a) şi b) se generează Fişa de analiză de risc - secţiunea referitoare la reconstituirea sumei negative solicitate la rambursare. 5. În Fişa de analiză de risc întocmită pentru toate deconturile cu risc fiscal mare, în secţiunea referitoare la reconstituirea sumei negative solicitate la rambursare se înscrie, în coloana corespunzătoare, dacă perioada respectivă a fost supusă inspecţiei fiscale. 6. Dacă întreaga sumă negativă solicitată la rambursare provine din perioade pentru care TVA a fost supusă inspecţiei fiscale şi a fost emisă o decizie de nemodificare a bazei de impunere, compartimentul de specialitate emite Decizia de rambursare a TVA. 7. Dacă suma negativă solicitată la rambursare provine, parţial, din perioade pentru care TVA a fost supusă inspecţiei fiscale şi a fost emisă o decizie de nemodificare a bazei de impunere, compartimentul de specialitate emite Decizia de rambursare a TVA prin care se aprobă rambursarea sumelor negative aferente perioadelor fiscale pentru care a fost emisă decizia de nemodificare a bazei de impunere. O copie a Deciziei de rambursare a TVA se comunică şi compartimentului cu atribuţii de inspecţie fiscală. 8. Pentru sumele negative care provin din perioade pentru care TVA nu a fost supusă inspecţiei fiscale sau ca urmare a inspecţiei nu a fost emisă o decizie de nemodificare a bazei de impunere, decontul se transmite compartimentului cu atribuţii de inspecţie fiscală pentru verificarea sumelor negative aferente perioadelor fiscale care nu au fost supuse inspecţiei fiscale. 8. La capitolul II litera D, punctul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins: 6. Inspecţia fiscală ulterioară se efectuează în maximum 4 ani de la aprobarea rambursării. 9. La capitolul III litera A punctul 1.3 litera b) şi litera B punctul 1.2, sintagma „... în procent de minimum 75% din rulajul debitor al contului de clienţi (4111), dar nu mai puţin de echivalentul în lei a 1.000.000 euro ...“ se înlocuieşte cu sintagma „... în procent de minimum 60% din rulajul debitor al contului de clienţi (4111), dar nu mai puţin de echivalentul în lei a 500.000 euro ...“. 10. La capitolul III litera C, punctul 9.1 se modifică şi va avea următorul cuprins: 9.1. Dacă decontul de TVA supus analizei se încadrează în una dintre situaţiile prevăzute la pct. 4.1 şi, după caz, la pct. 5, este un decont cu risc fiscal mare. 11. La capitolul III litera C, după punctul 9.1 se introduc 5 noi puncte , punctele 9.1.1 - 9.1.5, cu următorul cuprins : 9.1.1. Pentru deconturile cu risc fiscal mare, compartimentul de specialitate verifică, în baza de date Phoenix, dacă în ultimele 12 luni, pentru persoanele impozabile care le-au depus, a fost emisă o decizie de nemodificare a bazei de impunere pentru perioade în care a fost supusă inspecţiei fiscale inclusiv taxa pe valoarea adăugată. Ca urmare a verificării se emite o listă care conţine în mod obligatoriu: datele de identificare fiscală ale persoanei impozabile, perioada supusă inspecţiei fiscale în cazul TVA, numărul şi data deciziei de nemodificare a bazei de impunere. 9.1.2. Pentru fiecare din deconturile cuprinse în listă se întocmeşte Fişa de analiză de risc, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 6 la procedură, completându-se numai secţiunea referitoare la reconstituirea sumei negative solicitate la rambursare, având înscrisă în coloana corespunzătoare dacă perioada respectivă a fost supusă inspecţiei fiscale. 9.1.3. Dacă întreaga sumă negativă solicitată la rambursare provine din perioade pentru care TVA a fost supusă inspecţiei fiscale şi a fost emisă o decizie de nemodificare a bazei de impunere, compartimentul de specialitate emite Decizia de rambursare a TVA. 9.1.4. Dacă suma negativă provine, parţial, din perioade pentru care TVA a fost supusă inspecţiei fiscale şi a fost emisă o decizie de nemodificare a bazei de impunere, compartimentul de specialitate emite Decizia de rambursare a TVA prin care se aprobă rambursarea sumelor negative aferente perioadelor fiscale pentru care a fost emisă decizia de nemodificare a bazei de impunere. O copie a Deciziei de rambursare a TVA se comunică şi compartimentului cu atribuţii de inspecţie fiscală. 9.1.5. Pentru sumele negative care provin din perioade pentru care TVA nu a fost supusă inspecţiei fiscale sau ca urmare a inspecţiei nu a fost emisă o decizie de nemodificare a bazei de impunere, decontul se transmite compartimentului cu atribuţii de inspecţie fiscală, pentru verificarea sumelor negative de TVA aferente perioadelor fiscale care nu au fost supuse inspecţiei fiscale. 12. La capitolul III litera C, punctul 10.2 se modifică şi va avea următorul cuprins: 10.2. Decizia de rambursare emisă de compartimentul de specialitate este decizie sub rezerva verificării ulterioare, potrivit art. 90 din Codul de procedură fiscală, cu excepţia sumelor pentru care s-a emis decizia de rambursare pe baza deciziei de nemodificare a bazei de impunere. 13. La capitolul III litera E, punctul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins: 1. În cazul contribuabililor mari şi mijlocii, inspecţia fiscală ulterioară a rambursărilor se efectuează în termen de maximum 4 ani de la aprobare. 14. Capitolul VI „Soluţionarea solicitărilor de restituire a taxei pe valoarea adăugată“ se modifică şi va avea următorul cuprins: Sumele negative de TVA cuprinse în deconturile cu sume negative de TVA depuse de persoanele impozabile care solicită anularea codului de înregistrare în scopuri de TVA sau pentru care organele fiscale anulează din oficiu codul de înregistrare în scopuri de TVA se restituie, potrivit procedurii generale de restituire, aprobată prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.899/2004 pentru aprobarea Procedurii de restituire şi de rambursare a sumelor de la buget, precum şi de acordare a dobânzilor cuvenite contribuabililor pentru sumele restituite sau rambursate cu depăşirea termenului legal, numai în urma efectuării inspecţiei fiscale. Articolul II Anexa nr. 5 la procedură se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul III Anexa nr. 6 la procedură se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul IV Anexa nr. 7 la procedură se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul V
(1) Prevederile prezentului ordin se aplică începând cu deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată aferente lunii aprilie 2011.
(2) Prevederile prezentului ordin se aplică şi pentru deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare aflate în curs de soluţionare la data intrării în vigoare a prezentului ordin, cu excepţia deconturilor care au fost transmise, până la data intrării în vigoare a acestui ordin, compartimentului cu atribuţii de inspecţie fiscală în vederea soluţionării cu inspecţie fiscală anticipată. Articolul VI Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Articolul VII Direcţia generală proceduri pentru administrarea veniturilor, Direcţia generală de reglementare a colectării creanţelor bugetare, Direcţia generală coordonare inspecţie fiscală, Direcţia generală de tehnologia informaţiei şi Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, precum şi direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin. Ministrul finanţelor publice, Gheorghe Ialomiţianu ANEXA Nr. 1 (Anexa nr. 5 la procedură) MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ Direcţia Generală a Finanţelor Publice a .............. Administraţia Finanţelor Publice a ............ Nr. de înregistrare ca operator de date cu caracter personal ..... Nr. ........ ............/........ ................ ........... Adresa Tel.: Fax: E-mail: DECIZIE de rambursare a taxei pe valoarea adăugată Către: Denumirea/Numele şi prenumele ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ........ Codul de identificare fiscală ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ............ Domiciliul fiscal: Localitatea ........ ........ ........, str. ........ ................ ......... nr. ......., bl. ........, ap. .........., et. .............., judeţul/sectorul ............... În baza art. 85 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, a decontului de taxă pe valoarea adăugată pentru perioada fiscală ..............., înregistrat sub nr. ........ ........ din ........ ........ ............., şi a analizei de risc/a inspecţiei fiscale efectuate în perioada ........ .............., se stabileşte taxa pe valoarea adăugată de rambursat, astfel: • TVA solicitată la rambursare ........ .............lei; • TVA aprobată la rambursare ........ .............lei; • TVA aprobată la rambursare aferentă perioadelor fiscale pentru care a fost emisă Decizia de nemodificare a bazei de impunere nr. .............../........ ........ ........*) ........ ............. lei; • diferenţă de TVA care urmează a fi supusă inspecţiei fiscale anticipate*) ........ ............. lei. Suma aprobată la rambursare urmează procedura prevăzută la art. 115, 116 sau 117, după caz, din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. În situaţia în care TVA aprobată la rambursare este mai mică decât TVA solicitată la rambursare, pentru diferenţa de TVA care provine din perioade pentru care nu au fost emise decizii de nemodificare a bazei de impunere, decontul cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare încadrat în categoria de risc fiscal mare a fost transmis departamentului de inspecţie fiscală, în vederea efectuării inspecţiei fiscale anticipate. Prezenta decizie de rambursare a taxei pe valoarea adăugată poate fi contestată în termen de 30 de zile de la data comunicării, sub sancţiunea decăderii, potrivit art. 207 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, la organul fiscal competent potrivit art. 209 alin. (1) din acelaşi act normativ. Conducătorul unităţii fiscale Numele şi prenumele ........ ........ ........ Semnătura şi ştampila unităţii ............... Aprobat Numele şi prenumele ........ ............... Funcţia ........ ................ ........ .......... Data ........ ................ ........ ............... Semnătura ........ ................ ............... Verificat Numele şi prenumele ........ ............... Funcţia ........ ................ ........ .......... Data ........ ................ ........ ............... Semnătura ........ ................ ............... Întocmit Numele şi prenumele ........ ............... Funcţia ........ ................ ........ .......... Data ........ ................ ........ ............... Semnătura ........ ................ ............... www.anaf.ro Cod 14.13.02.02 *) Se va completa în situaţia în care activitatea de inspecţie fiscală a emis o decizie de nemodificare a bazei de impunere. ANEXA Nr. 2 (Anexa nr. 6 la procedură) FIŞA de analiză de risc Cod de identificare fiscală ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........... Denumirea ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ .......... Domiciliul fiscal ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ..........
Nr. crt. |
|
Sume negative de TVA |
Observaţii |
Informaţii privind perioadele supuse inspecţiei fiscale, după caz |
1. |
Suma solicitată la rambursare, din care: |
|
|
|
2. |
- din perioada de raportare |
|
|
|
3. |
- din perioadele anterioare de raportare: |
|
|
|
4. |
- perioada |
|
|
|
5. |
- perioada |
|
|
|
6. |
- perioada |
|
|
|
7. |
- perioada |
|
|
|
8. |
- perioada |
|
|
|
9. |
- perioada |
|
|
|
10. |
- perioada |
|
|
|
11. |
- perioada |
|
|
|
12. |
- perioada |
|
|
|
13. |
- perioada |
|
|
|
14. |
- perioada |
|
|
|
Indicatori de analiză pentru perioadele de raportare în care suma negativă de TVA este mai mare decât Standardul individual negativ
Nr. crt. |
Indicatori |
Punctaj |
Punctaj acordat |
1 |
Media veniturilor realizate în ultimele 12 luni |
|
|
|
- veniturile din perioada analizată mai mari decât media veniturilor în ultimele 12 luni |
0 |
|
|
- veniturile din perioada analizată mai mici decât media veniturilor în ultimele 12 luni |
50 |
|
2 |
Media valorii achiziţiilor pe ultimele 12 luni |
|
|
|
- achiziţiile din perioada analizată mai mici decât media achiziţiilor în ultimele 12 luni |
0 |
|
|
- achiziţiile din perioada analizată mai mari decât media achiziţiilor în ultimele 12 luni |
50 |
|
3 |
Operaţiunea preponderentă din operaţiunile de livrări/prestări |
|
|
|
- scutită cu drept de deducere |
0 |
|
|
- scutită fără drept de deducere |
30 |
|
|
- livrare/prestare cu cota 24% |
40 |
|
|
- livrare/prestare cu 9% |
40 |
|
|
- livrare cu 5% |
0 |
|
|
TOTAL: |
|
|
Aprobat Întocmit ANEXA Nr. 3 (Anexa nr. 7 la procedură) FIŞA de analiză de risc - instrucţiuni de completare Fişa de analiză de risc se completează pentru fiecare plătitor, după cum urmează: Cartuşul „Suma solicitată la rambursare“ se completează astfel: – rd. 1 „Suma solicitată la rambursare“ se completează cu soldul sumei negative de TVA la sfârşitul perioadei de raportare de pe rd. 40 al decontului cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare - formularul (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată“, aprobat prin Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 183/2011; – rd. 2 „din perioada de raportare“ se completează cu suma negativă de TVA din rd. 31 al decontului cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare.În cazul în care suma de la rd. 1 este diferită de cea de la rd. 2, se vor completa şi celelalte rânduri ale cartuşului cu sumele aferente fiecărei perioade de raportare din care provine suma solicitată la rambursare. În cazul în care, în perioada din care provine suma solicitată la rambursare, există şi deconturi cu sume pozitive, în coloana „Observaţii“ se va înscrie suma pozitivă, iar coloana „Sume negative TVA“ şi coloana „Informaţii privind perioadele supuse inspecţiei fiscale, după caz“, corespunzătoare perioadelor cu sume pozitive, vor rămâne necompletate. Sumele negative înscrise în coloana „Sume negative TVA“ se vor compara, fiecare în parte, cu Standardul individual negativ (SIN), iar în coloana „Observaţii“ se va menţiona dacă suma negativă respectivă este mai mică sau mai mare decât SIN-ul. În situaţia în care, pentru perioadele din care provin sumele negative au fost emise decizii de nemodificare a bazei de impunere pentru TVA, coloana „Informaţii privind perioadele supuse inspecţiei fiscale, după caz“ se completează cu numărul şi data deciziei de nemodificare a bazei de impunere emise de activitatea de inspecţie fiscală. Cartuşul „Indicatori de analiză pentru perioadele de raportare în care suma negativă de TVA este mai mare decât SIN-ul“ se completează pentru fiecare perioadă de raportare în care suma negativă de TVA este mai mare decât SIN-ul; – rd. 1 „Media veniturilor realizate în ultimele 12 luni“ - datele se preiau din deconturile privind TVA, rândul „TOTAL“, col. 1 - TVA colectat (rd. 16, mai puţin rd. 5, 6, 7, 8 şi 12 din decontul de TVA); – rd. 2 „Media valorii achiziţiilor pe ultimele 12 luni“ - datele se preiau din deconturile privind TVA, rd. „TOTAL“, col. 1 - TVA deductibilă (rd. 25 din decontul de TVA); – rd. 3 „Operaţiunea preponderentă din operaţiunile de livrări/prestări“ - datele se preiau din decontul de TVA aferent perioadei analizate, astfel: – scutită cu drept de deducere - (rd. 1+ rd. 2+rd. 3+rd.4+rd. 13)/rd. 16 ; – scutită fără drept de deducere - rd. 14/rd. 16; – livrare/prestare cu cota 24% - rd. 9/rd. 16; – livrare/prestare cu 9% - rd. 10/rd. 16; – livrare cu 5% - rd. 11/rd. 16.După stabilirea ponderilor se acordă punctajul numai pentru operaţiunea care prezintă ponderea cea mai mare între cele 5 tipuri de operaţiuni prevăzute de formular.