ORDIN
Nr. 204 din 5 iulie 2000
privind tarifele percepute pentru actele emise de Agentia Nationala pentru
Resurse Minerale in exercitarea atributiilor sale
ACT EMIS DE: AGENTIA NATIONALA PENTRU RESURSE MINERALE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 404 din 29 august 2000
Presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
avand in vedere:
- Legea petrolului nr. 134/1995;
- Legea minelor nr. 61/1998;
- Hotararea Guvernului nr. 1.265/1996 privind aprobarea Normelor
metodologice pentru aplicarea Legii petrolului nr. 134/1995 si modificarea si
completarea Hotararii Guvernului nr. 1.043/1995 privind unele masuri in
domeniul cooperarii cu parteneri straini la exploatarea de titei si gaze in
Romania;
- Hotararea Guvernului nr. 639/1998 privind aprobarea Normelor pentru
aplicarea Legii minelor nr. 61/1998;
- Nota de fundamentare privind propunerile de tarife pentru actele emise in
baza Legii petrolului nr. 134/1995 si Legii minelor nr. 61/1998;
- avizele Oficiului Concurentei nr. 928 din 17 mai 2000 si nr. 1.428 din 29
iunie 2000,
in temeiul art. 4 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 368/1999 privind
reorganizarea Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba tarifele percepute pentru actele emise de Agentia Nationala
pentru Resurse Minerale in exercitarea atributiilor sale, prevazute in anexa
nr. 1.
Art. 2
Actele emise de Agentia Nationala pentru Resurse Minerale, prevazute la
lit. B din anexa nr. 1, vor fi incadrate in functie de clasificarea actelor si
de gradul de complexitate al categoriei de zacamant, conform prevederilor
anexei nr. 2, in tariful corespunzator de catre directia de specialitate
responsabila cu elaborarea actului, iar emiterea facturii se face de catre
Directia generala analize tehnico-economice, buget, finante. Incadrarea se face
pe baza indeplinirii a minimum 4 dintre conditiile gradului de complexitate al
categoriei de zacamant.
Art. 3
Solicitarea emiterii actelor prevazute la lit. B din anexa nr. 1 se face
printr-o scrisoare-comanda, conform modelului prezentat in anexa nr. 3, care va
insoti documentatia tehnico-economica prevazuta in normele si in instructiunile
de aplicare a Legii petrolului nr. 134/1995 sau a Legii minelor nr. 61/1998,
dupa caz. Pentru fiecare solicitare directia de specialitate care executa
comanda are obligatia sa intocmeasca fisa de urmarire a modului de rezolvare,
conform modelului prezentat in anexa nr. 3.
Art. 4
Actele vor fi eliberate numai dupa ce solicitantul face dovada ca a achitat
tariful prevazut la lit. A din anexa nr. 1 sau tariful stabilit de Agentia
Nationala pentru Resurse Minerale conform prevederilor art. 2, dupa caz.
Art. 5
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 6
Prezentul ordin abroga Ordinul presedintelui Agentiei Nationale pentru
Resurse Minerale nr. 72 din 16 septembrie 1997, publicat in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 286 din 22 octombrie 1997, Ordinul presedintelui
Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale nr. 145 din 4 noiembrie 1998,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 477 din 11 decembrie
1998, si Ordinul presedintelui Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale nr.
196 din 12 noiembrie 1999, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 621 din 20 decembrie 1999.
Art. 7
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si va intra in vigoare la data publicarii lui.
p. Presedintele Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale,
Sorin Horia Radulescu
ANEXA 1
ACTE
eliberate in baza prevederilor Legii petrolului nr. 134/1995 si ale Legii
minelor nr. 61/1998
A. Acte care nu se incadreaza in prevederile art. 2 din prezentul ordin:
- lei -
1. Permis de prospectiune
(Legea petrolului nr. 134/1995, Legea minelor nr. 61/1998) 663.400
2. Permis de exploatare
(Legea minelor nr. 61/1998) 1.458.000
3. Licenta de dare in administrare sau in concesiune pentru
explorare
(Legea minelor nr. 61/1998) 2.041.000
4. Licenta de dare in administrare sau in concesiune pentru
exploatare
(Legea minelor nr. 61/1998) 4.874.100
5. Acordul Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale pentru
asocierea titularului de acord petrolier sau al licentei
cu alte persoane juridice
(Legea petrolului nr. 134/1995, Legea minelor nr. 61/1998) 156.000
6. Aprobarea Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale
pentru transferul unui acord petrolier sau al unei licente
de concesiune de explorare ori de exploatare
(Legea petrolului nr. 134/1995, Legea minelor nr. 61/1998)
- pentru licenta de explorare 663.400
- pentru licenta de exploatare 1.312.200
B. Acte care se incadreaza in prevederile art. 2 din prezentul ordin:
- lei -
____________________________________________________________________________
Categoria de tarif in functie Categoria de zacamant
de complexitatea actelor emise ------------------------------------------
A B C D
____________________________________________________________________________
I. Acte de complexitate redusa 790.000 790.000 790.000 790.000
II. Acte de complexitate medie 2.370.000 3.160.000 8.017.000 10.295.000
III. Acte de complexitate
ridicata: x x x x
- confirmarea resurselor
geologice si a rezervelor
de petrol 9.530.000 13.500.000 19.650.000 26.000.000
- celelalte acte 10.700.000 15.060.000 21.405.000 28.145.000
____________________________________________________________________________
ANEXA 2
A. Criterii de clasificare a zacamintelor
Existenta unei mari diversitati a zacamintelor de petrol, respectiv de
substante minerale utile, din punctul de vedere al dimensiunii, al substantelor
pentru care se evalueaza rezerve, al tectonicii, al numarului de sonde sapate,
al numarului de obiective pentru care se elaboreaza dinamici de productie etc.,
a condus la stabilirea a 4 categorii de zacaminte carora le corespund patru
grade de complexitate a documentatiilor ce se analizeaza in vederea emiterii
actelor de confirmare a rezervelor de petrol, respectiv de inregistrare a
rezervelor de substante minerale utile, precum si pentru emiterea celorlalte
acte si avize prevazute de lege, definite dupa cum urmeaza:
Categoria A:
- zacaminte comerciale (structuri) de mica dimensiune, cu 1 - 5 orizonturi
pentru care se evalueaza resurse geologice, respectiv zacaminte comerciale de
roci utile in constructii cantonate in albia (minora sau majora) a raurilor,
sau resurse de ape minerale si geotermale cantonate in structuri geologice
simple;
- se evalueaza rezerve pentru 1 - 2 tipuri de substante;
- maximum 5 blocuri tectonice separate hidrodinamic;
- maximum 5 obiective de exploatare pentru care se elaboreaza dinamici de
productie;
- maximum 20 de sonde sapate pe structura;
- documentatia nu necesita completari.
Categoria B:
- zacaminte comerciale (structuri) de mica dimensiune, cu 1 - 5 pachete/orizonturi
pentru care se evalueaza resurse geologice de petrol sau zacaminte comerciale
(structuri) de substante minerale utile cantonate in structuri geologice cu
forma simpla de masiv sau tabulare, netectonizate, de mica dimensiune, cu
variatii reduse (sub 20%) ale grosimii;
- se evalueaza rezerve pentru 1 - 2 tipuri de substante, iar substanta
minerala este continua sau cu intreruperi regulate, cu forme geometrice ce pot
fi usor conturate;
- maximum 5 blocuri tectonice separate hidrodinamic si/sau doua boltiri
secundare in cadrul structurii, iar substanta minerala utila este continua,
sau, in cazul discontinuitatilor, acestea sunt regulate si pot fi usor
conturate;
- 6 - 10 obiective de exploatare pentru care se elaboreaza dinamici de
productie in cazul resurselor de petrol, respectiv delimitarea diferitelor zone
de sorturi calitativ deosebite este usor realizabila, continutul in elemente
utile si alte caracteristici calitative sunt cvasiuniforme cu un coeficient de
variatie avand valori de pana la 100%, in cazul substantelor minerale utile;
- 21 - 100 de sonde sapate pe structura;
- documentatia nu necesita completari.
Categoria C:
- zacaminte comerciale (structuri) de dimensiune medie, cu 6 - 10
pachete/orizonturi pentru care se evalueaza resurse geologice de petrol sau
zacaminte comerciale de substante minerale utile cu alcatuire geologica,
conditii de zacamant si forma geologica complicata. Zacamintele tabulare au
coeficientii de variatie a grosimii intre 80 - 120%;
- se evalueaza rezerve pentru mai mult de 2 tipuri de substante, iar
continuitatea substantei minerale utile este intrerupta fie de o tectonica
complicata, fie prin aparitia unor zone sterile sau necorespunzatoare
calitativ;
- 6 - 10 blocuri tectonice separate hidrodinamic si/sau 3 boltiri secundare
si/sau maximum 2 sectoare separate din punct de vedere structural-tectonic,
respectiv diferitele sorturi calitativ deosebite sunt raspandite neregulat si
sunt dificil de delimitat;
- 11 - 15 obiective de exploatare pentru care se elaboreaza dinamici de
productie in cazul resurselor de petrol, respectiv continutul in elemente utile
si alte caracteristici calitative sunt neuniforme, cu un coeficient de variatie
cu valori cuprinse intre 100 - 150%, definind mai multe orizonturi sau
obiective de exploatare in cadrul aceluiasi zacamant;
- 21 - 100 de sonde sapate pe structura;
- documentatia necesita completari minore.
Categoria D:
- zacaminte comerciale (structuri) de mari dimensiuni, cu peste 10 pachete/orizonturi
pentru care se evalueaza resurse geologice de petrol sau zacaminte comerciale
de substante minerale utile cu alcatuire geologica, conditii de zacamant si
forma foarte complicata. Coeficientul de variatie a grosimii la zacamintele
tabulare este mai mare de 120%;
- se evalueaza rezerve pentru mai mult de 2 tipuri de substante, iar
mineralizatia este accentuat discontinua ca urmare a tectonicii foarte
complicate sau a alternantelor frecvente de substanta utila si steril;
- peste 10 blocuri tectonice separate hidrodinamic si/sau mai mult de 3
boltiri secundare si/sau mai mult de 2 sectoare separate din punct de vedere
structural-tectonic, respectiv diferitele sorturi calitative de substanta
minerala utila se intrepatrund si au o raspandire atat de complicata incat nu
pot fi localizate spatial, ci doar estimate statistic;
- peste 15 obiective de exploatare pentru care se elaboreaza dinamici de
productie, respectiv continutul in elemente utile si alte caracteristici
calitative sunt neuniforme, cu un coeficient de variatie mai mare de 150%,
definind mai multe orizonturi sau obiective de exploatare in cadrul aceluiasi
zacamant;
- peste 100 de sonde sapate pe structura;
- documentatia necesita completari majore.
B. Clasificarea actelor
I. Acte de complexitate redusa:
- atestarea competentei tehnice a persoanelor juridice care intocmesc
documentatii si/sau executa lucrari de cercetare geologica, exploatare a
petrolului si a resurselor minerale si de expertizare, precum si a persoanelor
fizice care intocmesc documentatii si/sau executa lucrari de cercetare
geologica si de expertizare, conform art. 3 din Hotararea Guvernului nr.
368/1999;
- avizarea amplasamentelor pentru obiective civile si industriale de
utilitate publica, a planurilor de urbanism si a schitelor de sistematizare,
precum si a lucrarilor ingineresti, conform art. 3 din Hotararea Guvernului nr.
368/1999;
- autorizare de incepere a lucrarilor miniere, conform art. 12 din Legea
minelor nr. 61/1998;
- autorizatie pentru inceperea operatiunilor petroliere, conform art. 14
din Legea petrolului nr. 134/1995;
- aviz pentru saparea/sistarea/conservarea/abandonarea/trecerea in
exploatare a sondelor de explorare.
II. Acte de complexitate medie:
- aviz al Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale la programul de
lucrari de explorare, conform art. 9, 29 si 40 din Legea minelor nr. 61/1998;
- aviz al Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale pentru lucrari de
injectare in subteran a apelor uzate;
- aviz al Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale la planul anual de
dezvoltare a exploatarii, conform art. 28 din Legea petrolului nr. 134/1995 si
art. 10, 29 si 40 din Legea minelor nr. 61/1998;
- document de constatare a epuizarii rezervelor de substante minerale
utile, conform art. 40 din Legea minelor nr. 61/1998.
III. Acte de complexitate ridicata:
- aviz al Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale la proiectul de
exploatare (pentru resurse de petrol), conform art. 33 din Legea petrolului nr.
134/1995;
- aviz al Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale la documentatii de
inchidere a minelor, conform art. 29, 37 si 40 din Legea minelor nr. 61/1998;
- document de verificare si inregistrare a resurselor minerale si a rezervelor
de substante minerale utile, conform art. 40 din Legea minelor nr. 61/1998;
- actele de confirmare a resurselor geologice si a rezervelor de petrol,
conform Legii petrolului nr. 134/1995.
ANEXA 3
A. Model de scrisoare-comanda*1)
Agentul economic ............................
Adresa/Sediul ...............................
Codul fiscal ......./ Autorizatia nr. .......
Telefon/Fax .................................
Agentia Nationala pentru Resurse Minerale
Avand in vedere prevederile ..............*2), ale ..............*3) si ale
instructiunilor specifice emise de Agentia Nationala pentru Resurse Minerale,
va transmitem anexat documentatia tehnico-economica necesara in vederea
obtinerii .............*4) pentru perimetrul ..........*5).
Tariful perceput de Agentia Nationala pentru Resurse Minerale pentru
emiterea actului mentionat va fi achitat ..........*6) la data eliberarii
acestuia.
Prezenta scrisoare tine loc de comanda ferma.
Director general, Director economic,
....................... ......................
(semnatura si stampila) (semnatura)
Incadrarea documentatiei*7)
Documentatia se incadreaza in gradul de complexitate ....... si se tarifeaza
cu suma de ......... lei, conform anexei nr. 1 la Ordinul presedintelui
Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale nr. ...../....., publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. ... din ............ .
...................... Director,
(data) .......................
B. Fisa de urmarire a solicitarii
I. Solicitantul
II. Tipul actului
III. Numarul si data de inregistrare a solicitarii la comisia de evaluare
IV. Rezultatul evaluarii documentatiei tehnico-economice
Seful comisiei de evaluare,
..................................
(numele, prenumele si semnatura)
V. Numarul si data scrisorii de comunicare catre solicitant
VI. Tipul actului emis, numarul si data inregistrarii la Agentia Nationala
pentru Resurse Minerale
VII. Confirmarea de primire a actului de catre solicitant.
------------
*1) Se completeaza si se transmite Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale numai in cazul solicitarii eliberarii actelor prevazute la art. 2 lit.
B din anexa nr. 1.
*2) Se completeaza cu "Legii petrolului nr. 134/1995", respectiv
"Legii minelor nr. 61/1998", dupa caz.
*3) Se completeaza cu "Normelor metodologice pentru aplicarea Legii
petrolului nr. 134/1995", respectiv "Normelor pentru aplicarea Legii
minelor nr. 61/1998", dupa caz.
*4) Se completeaza cu una dintre denumirile actului solicitat, conform lit.
B din anexa nr. 2.
*5) Se completeaza cu tipul perimetrului -
prospectiune/explorare/exploatare, dupa caz, si cu denumirea acestuia.
*6) Se mentioneaza "in numerar", "fila cec" sau
"transfer bancar", dupa caz. In cazul in care plata nu se efectueaza
in numerar la sediul Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale, data
eliberarii actului va fi ziua lucratoare imediat urmatoare datei la care sumele
ce constituie plati au intrat efectiv in contul Agentiei Nationale pentru
Resurse Minerale.
*7) Se completeaza de Agentia Nationala pentru Resurse Minerale.