ORDIN Nr. 2183
din 17 septembrie 2010
pentru aprobarea
categoriilor de cheltuieli eligibile efectuate în implementarea proiectelor
finantate în cadrul Programului operational comun de cooperare transfrontaliera
Ungaria-Slovacia- România-Ucraina 2007-2013
ACT EMIS DE:
MINISTERUL DEZVOLTARII REGIONALE SI TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 658 din 23 septembrie 2010
Având în vedere prevederile art. 36 din Regulamentul
(CE) nr. 951/2007 al Comisiei din 9 august 2007 de stabilire a normelor de
aplicare a programelor de cooperare transfrontalieră finanţate în cadrul
Regulamentului (CE) nr. 1.638/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului
de stabilire a dispoziţiilor generale privind instituirea unui instrument
european de vecinătate şi de parteneriat,
ţinând cont de prevederile art. 5 pct. II lit. b) din
Hotărârea Guvernului nr. 1.631/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul art. 13 alin. (6) din Hotărârea Guvernului
nr. 1.631/2009, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul dezvoltării regionale şi turismului emite următorul ordin:
Art. 1. - Prin prezentul ordin se aprobă categoriile de
cheltuieli eligibile efectuate în implementarea proiectelor finanţate în cadrul
Programului operaţional comun de cooperare transfrontalieră
Ungaria-Slovacia-România-Ucraina 2007- 2013, denumit în continuare Program.
Art. 2. -In sensul prezentului ordin, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) acord de parteneriat - documentul legal semnat de toţi partenerii dintr-un proiect, care detaliază responsabilităţile
acestora şi creează cadrul pentru gestionarea şi implementarea eficientă a
proiectului;
b) beneficiar- persoana
juridică, din oricare dintre statele participante la Program, care semnează un
contract de finanţare nerambursabilă din fonduri ENPI cu Autoritatea comună de
management şi îşi asumă pe deplin faţă de aceasta responsabilitatea legală
privind gestionarea financiară şi implementarea proiectului;
c) cerere de finanţare - documentul elaborat de către solicitant
cu scopul de a obţine finanţare pentru implementarea activităţilor descrise
conform formatului standard furnizat în Ghidul solicitantului;
d) cerere de plată - documentul elaborat de către beneficiarul de proiect şi transmis
Secretariatului tehnic comun, cu scopul de a obţine finanţare pentru
implementarea activităţilor descrise conform formatului standard furnizat în
Ghidul solicitantului;
e) contract de finanţare - contractul încheiat între beneficiar, ca reprezentant al tuturor partenerilor, şi Autoritatea comună de management pentru finanţarea
din fonduri ENPI a unui proiect aprobat în cadrul Programului;
f) Ghidul solicitantului - documentul aprobat de
Comitetul comun de monitorizare al Programului, care are ca scop furnizarea de informaţii necesare potenţialilor solicitanţi de finanţare,
în vederea elaborării cererilor de finanţare, furnizării de informaţii privind
procesul de selecţie şi contractare a proiectelor, precum şi a furnizării de
informaţii referitoare la listele indicative de activităţi şi a categoriilor de
cheltuieli eligibile aferente acestora;
g) partener - persoana
juridică, publică sau privată, din oricare dintre statele participante la
Program, care participă alături
de beneficiar la iniţierea şi implementarea proiectului. Partenerii sunt în
relaţii contractuale directe cu autorităţile naţionale, statele partenere şi
vor încheia acorduri de parteneriat cu beneficiarul referitoare la drepturile
şi obligaţiile care decurg din implementarea în comun a proiectului;
h) partener asociat -
instituţia/organizaţia care poate contribui profesional la implementarea
proiectului sau/şi oferă orice alt tip de sprijin, fără a avea acces la
fondurile ENPI, cu excepţia costurilor de călătorie şi diurnă; asociaţii nu
trebuie să îndeplinească criteriile de eligibilitate impuse partenerilor şi
beneficiarului, dar trebuie să fie menţionaţi în cererea de finanţare;
i) PRAG - Ghidul practic
pentru procedurile de contractare ale acţiunilor externe ale Comisiei Europene;
j) proiect - operaţiune
descrisă în cererea de finanţare depusă în cadrul unui apel pentru propuneri de
proiecte lansat de către Autoritatea comună de management, care îndeplineşte
criteriile impuse de către Comitetul comun de monitorizare al Programului şi
primeşte fonduri aferente Programului.
Art. 3. - (1) Pentru toate tipurile de cheltuieli
considerate eligibile în cadrul proiectelor aprobate la nivelul Programului se
respectă reglementările prevăzute în legislaţia naţională şi comunitară în
vigoare pentru fiecare domeniu.
(2) Cheltuielile deja finanţate integral sau parţial
prin alte instrumente financiare naţionale, europene sau internaţionale nu
reprezintă cheltuieli eligibile.
Art. 4. - (1) Sunt eligibile numai acele cheltuieli
care sunt însoţite de facturi, în conformitate cu prevederile legislaţiei
naţionale, sau de alte documente contabile cu valoare probantă, echivalente
facturilor, pe baza cărora cheltuielile să fie înregistrate în contabilitatea
beneficiarului/partenerului, certificate şi identificate.
(2) In vederea certificării
conformităţii cu originalul, beneficiarii/partenerii români vor prezenta
controlorilor de prim nivel toate documentele originale.
Art. 5. - (1) Pentru a fi eligibile, cheltuielile
trebuie să fie:
a) în conformitate cu prevederile contractului de finanţare, acordului de parteneriat şi ale cererii
de finanţare aprobate;
b) necesare implementării proiectului;
c) reale;
d) în legătură directă cu
proiectul, necesare pentru demararea şi/sau implementarea acestuia şi să fie
incluse în bugetul proiectului, anexă la contractul de finanţare;
e) plătite, certificate şi declarate de către
beneficiar/partener în perioada de implementare a proiectului, conform
contractului de finanţare;
f) identificabile şi
verificabile, înregistrate în contabilitatea beneficiarului sau a partenerilor,
în conformitate cu legislaţia naţională şi procedura aplicată;
g) efectuate cu respectarea
principiilor ajutorului de stat, egalităţii de şanse şi protecţiei mediului,
precum şi a obligaţiilor referitoare la informare şi publicitate.
(2) Selecţia furnizorului de
bunuri, servicii şi lucrări trebuie să respecte legislaţia naţională în
domeniul achiziţiilor publice (Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006
privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de
concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările
şi completările ulterioare) în cazul în care beneficiarii de proiecte sunt
autorităţi contractante, în sensul art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 34/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006,
respectiv legislaţia comunitară (PRAG-ul) în cazul în care beneficiarii nu sunt
autorităţi contractante, în sensul art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 34/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu
modificările şi completările ulterioare.
(3) Cheltuielile efectuate înainte de semnarea
contractului de finanţare nu sunt eligibile, cu excepţia cheltuielilor
efectuate în cazul proiectelor de investiţie majoră, cu respectarea
prevederilor art. 4 din Regulamentul (CE) nr. 951/2007 al Comisiei din 9 august
2007 de stabilire a normelor de aplicare a programelor de cooperare
transfrontalieră finanţate în cadrul Regulamentului (CE) nr. 1.638/2006 al Parlamentului
European şi al Consiliului de stabilire a dispoziţiilor generale privind
instituirea unui instrument european de vecinătate şi de parteneriat.
Art. 6. - Pentru proiectele care se vor derula în cadrul
Programului sunt considerate eligibile cheltuielile de personal, cheltuielile
de deplasare, cheltuielile cu achiziţionarea/închirierea
echipamentelor şi autovehiculelor, cheltuielile de investiţii, cheltuielile
directe cu spaţiul de birouri destinat exclusiv
proiectului, cheltuielile cu serviciile externe, cheltuielile financiare,
cheltuielile de regie.
Art. 7. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
de personal, conform contractului de finanţare, inclusiv contribuţiile aferente
acestora aflate atât în sarcina angajatorului, cât şi a angajatului, conform
prevederilor legale în vigoare.
(2) Sunt eligibile doar
cheltuielile de personal aferente personalului angajat de către
beneficiarul/partenerul român cu contract individual de muncă sau act
administrativ de numire în funcţia publică, pe durată nedeterminată sau
determinată, cu fracţiune de normă sau cu normă întreagă de lucru, implicat în
implementarea proiectului. Plafoanele salariilor angajaţilor în proiect nu
trebuie să depăşească nivelul practicat în organizaţia beneficiară sau
parteneră respectivă pentru funcţii similare.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), salariul
va fi cel practicat în domeniu pentru funcţii similare, când funcţia respectivă nu figura anterior în statul de funcţii al persoanei
juridice.
(4) Personalul angajat pentru
implementarea proiectului trebuie să fie format din angajaţi ai partenerului
lider sau partenerilor din proiect, persoane juridice prezentate în cererea de
finanţare.
(5) Cheltuielile de personal
includ salariul tarifar/salariul de bază, sporurile permanente prevăzute în
contractele individuale de muncă/contractul colectiv de muncă, în actele
adiţionale aferente, valabile pe toată durata de implementare a proiectului,
şi/sau în actul administrativ de numire în funcţia publică, precum şi în actele
de modificare a actului administrativ de numire în funcţia publică şi
contribuţiile aferente menţionate la alin. (1).
(6) Salariul tarifar/de bază,
sporurile permanente, orele suplimentare, concediile de odihnă şi medicale,
precum şi contribuţiile menţionate la alin. (1) vor fi plătite pentru timpul
efectiv lucrat şi vor fi susţinute de fişele de post, fişele de pontaj pentru
timpul efectiv lucrat, state de salarii, ordine de plată, extrase de cont,
declaraţia salariatului pentru timpul lucrat în cadrul proiectului şi alte
documente justificative, după caz.
(7) Cheltuielile de personal
prevăzute la alin. (1) se decontează conform contractului de muncă/actului
administrativ de numire şi/sau proporţional cu procentul prevăzut în fişa
postului/fişa de pontaj pentru timpul efectiv lucrat, aferent atribuţiilor
specifice gestionării proiectului.
(8) Timpul de muncă alocat
proiectului nu poate depăşi durata normală de lucru, conform prevederilor
legislaţiei naţionale în vigoare.
(9) In situaţia în care beneficiarul/partenerul nu
dispune de personalul calificat pentru a executa sarcini din proiect, pot fi
contractaţi experţi externi, cu încadrarea cheltuielilor în linia bugetară
corespunzătoare expertizei externe şi serviciilor.
Art. 8. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
pentru deplasare numai pentru personalul implicat în proiect, care, conform
cererii de finanţare, efectuează deplasări pentru participarea la întâlniri,
seminare, conferinţe ce au loc pe teritoriul Programului sau la sediul
organismelor implicate în gestionarea Programului. Cheltuielile de deplasare în
afara ariei eligibile a Programului pot fi eligibile dacă sunt menţionate
explicit şi justificate în cererea de finanţare aprobată.
(2) Categoriile de cheltuieli
eligibile pentru deplasare includ următoarele costuri: de transport, de cazare
şi diurna, în conformitate cu legislaţia în vigoare, precum şi de asigurare
medicală.
(3) Pentru asigurarea
transportului şi cazării trebuie să se aleagă varianta cea mai avantajoasă din
punct de vedere economic, cu respectarea prevederilor din legislaţia naţională
în vigoare.
(4) Pentru deplasarea în ţară
sunt eligibile cheltuielile cu transportul, cazarea şi diurna numai pentru
personalul care face parte din echipa de proiect, după cum urmează:
a) pentru personalul care lucrează în autorităţile şi
instituţiile publice, precum şi în unităţile aflate în subordinea, coordonarea
sau sub autoritatea acestora, cheltuielile vor respecta condiţiile şi
plafoanele impuse de legislaţia naţională aplicabilă instituţiilor publice;
b) pentru personalul care
lucrează în cadrul altor persoane juridice decât cele menţionate la categoria
anterioară, cheltuielile vor respecta plafoanele stabilite de normele interne proprii. Valoarea diurnei nu trebuie să
depăşească cuantumul obţinut prin înmulţirea cu 2,5 a cuantumului diurnei
aplicabile angajaţilor autorităţilor şi instituţiilor publice.
(5) Pentru deplasarea în străinătate sunt eligibile
cheltuielile cu transportul, cazarea, diurna şi asigurarea medicală numai pentru
personalul care face parte din echipa de proiect, după cum urmează:
a) pentru personalul care lucrează în autorităţile şi
instituţiile publice, precum şi în unităţile aflate în subordinea, coordonarea
sau sub autoritatea acestora, cheltuielile vor respecta condiţiile şi
plafoanele impuse de legislaţia naţională aplicabilă instituţiilor publice;
b) pentru personalul care
lucrează în cadrul altor persoane juridice decât cele menţionate la categoria
anterioară, cheltuielile pentru transport vor respecta plafoanele stabilite de
normele interne proprii, iar cele pentru cazare şi diurnă vor respecta
plafoanele impuse de legislaţia naţională aplicabilă instituţiilor publice.
(6) Cheltuielile de transport, cazare şi diurnă pentru experţii externi vor fi încadrate în linia
bugetară corespunzătoare expertizei externe şi serviciilor.
(7) Cheltuielile prevăzute la
alin. (1) nu trebuie să mai fie incluse în altă linie bugetară.
Art. 9. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile privind achiziţionarea/închirierea echipamentelor şi
autovehiculelor numai cu respectarea următoarelor condiţii:
a) echipamentele să fie noi şi să nu fie depăşite din
punct de vedere tehnic şi moral;
b) echipamentele să fie necesare şi folosite exclusiv pentru implementarea proiectului;
c) să fie menţionate în cererea de finanţare aprobată;
d) să corespundă preţurilor practicate în mod uzual pe
piaţă;
e) să respecte principiul eficienţei economice,
energetice şi al impactului negativ redus asupra mediului înconjurător, precum
şi prevederile legale din domeniul achiziţiilor publice.
(2) Următoarele categorii de cheltuieli pentru
achiziţionarea/închirierea de echipamente şi autovehicule sunt considerate
eligibile:
a) costuri determinate de
achiziţionarea/închirierea echipamentelor de birou, computere, laptopuri,
mobilier de birou şi alte bunuri care, conform legii, intră în categoria
mijloacelor fixe sau a obiectelor de inventar care sunt legate de managementul
proiectului;
b) costuri cu achiziţionarea/închirierea de echipamente speciale precum echipamente de
laborator sau echipamente metrologice speciale, autovehicule etc;
c) costuri pentru serviciile de
întreţinere şi reparaţii echipamente, autovehicule;
d) costuri cu achiziţionarea licenţelor, know-how, brevete;
e) alte costuri.
Art. 10. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
de investiţii determinate de achiziţionarea/închirierea/concesiunea de terenuri
sau imobile, construcţia/reconstrucţia/ extinderea/modernizarea clădirilor sau
a altor obiective. In cazul achiziţionării, proprietatea trebuie transferată
beneficiarilor finali sau partenerilor locali cel târziu până la încheierea
proiectului.
(2) Achiziţia/închirierea/concesiunea de terenuri este
eligibilă în următoarele condiţii:
a) este necesară implementării
proiectului;
b) costul achiziţiei nu
depăşeşte 10% din cheltuielile totale eligibile şi nu trebuie să depăşească
preţul prevăzut în documentul de evaluare;
c) terenul a fost evaluat de
către un expert autorizat; evaluarea nu trebuie să fie mai veche de 6 luni de
la depunerea proiectului;
d) proprietarul actual sau unul dintre proprietarii
anteriori nu trebuie să fi beneficiat în ultimii 5 ani de sprijin financiar din
partea Comunităţii Europene sau a statului pentru achiziţia terenului în cauză;
e) terenul să nu fie obiectul
unei cereri de revendicare, al unui litigiu pe rol şi să nu fie grevat de
sarcini.
(3) Achiziţia de clădiri este eligibilă în următoarele
condiţii:
a) este necesară implementării proiectului;
b) clădirea a fost evaluată de
către un expert autorizat; evaluarea nu trebuie să fie mai veche de 6 luni de
la depunerea proiectului;
c) preţul achiziţiei nu trebuie să depăşească preţul
stabilit în documentul de evaluare;
d) clădirea nu trebuie să fie grevată de sarcini, să
constituie obiectul unui litigiu sau să formeze obiectul unui contract în
derulare;
e) proprietarul actual sau unul dintre proprietarii
anteriori nu trebuie să fi beneficiat în ultimii 5 ani de sprijin financiar din
partea Comunităţii Europene sau a statului pentru achiziţia clădirii în cauză.
(4) Costurile referitoare la
construcţia/reconstrucţia/ extinderea/modernizarea clădirilor şi a altor
obiective sunt eligibile dacă îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) construcţia trebuie să fie
conformă normativelor şi reglementărilor tehnice în construcţii şi trebuie să
deţină toate documentele, certificările şi avizele necesare utilizării;
b) când beneficiarul
proiectului nu este proprietarul respectivei/respectivului clădiri/teren,
acesta trebuie să prezinte un contract de închiriere/concesiune sau dreptul de
folosinţă îndelungată/comodat pentru o perioadă de cel puţin 10 ani de la
depunerea proiectului.
(5) Cheltuielile de investiţii
pot include costuri determinate de:
a) pregătirea terenului: orice lucrări ce au ca scop
pregătirea amplasamentului pentru proiect, inclusiv cheltuielile efectuate la
începerea lucrărilor de pregătire a terenului ce constau în: demolări,
demontare, curăţarea amplasamentului, evacuarea materialelor rezultate,
devierea reţelelor de ţevi pentru utilităţi, canalizare etc;
b) organizarea de şantier:
nivelarea terenului, inclusiv cheltuielile efectuate la începerea lucrărilor,
închiderea căilor de comunicare sau a construcţiilor, demolări, demontare,
curăţarea amplasamentului, evacuarea materialelor rezultate, conectarea la
reţelele de utilităţi, realizarea de căi de acces, construirea sau refacerea
construcţiilor existente necesare organizării de şantier, achiziţionarea sau
închirierea indicatoarelor rutiere specifice semnalizării şantierului, întreruperea
temporară a utilităţilor (apă, canalizare, electricitate, gaz, termoficare), a
reţelelor sau căilor de comunicaţii, căii ferate, traficului fluvial sau
aerian, furnizarea temporară de utilităţi şi servicii de salubrizare,
asigurarea serviciului de pază, desfiinţarea organizării de şantier;
c) reabilitarea terenului: lucrări şi acţiuni destinate
protejării mediului, inclusiv refacerea amplasamentului după încheierea
lucrărilor, plantarea de copaci, refacerea zonelor verzi etc.
(6) Cheltuielile de investiţii
trebuie să respecte priorităţile şi măsurile de intervenţie prezentate în
Ghidul solicitantului. Cheltuielile se desfăşoară pe obiecte de construcţie,
iar delimitarea obiectelor se face de către proiectant. Cheltuielile aferente
fiecărui obiect de construcţie sunt estimate prin devizul pe categorii de
lucrări.
Art. 11. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
directe cu spaţiul de birouri destinat exclusiv proiectului.
(2) In categoria cheltuielilor
directe cu spaţiul de birouri destinat exclusiv proiectului sunt incluse
costurile pentru: chiria locaţiei unde se desfăşoară activităţile proiectului
special închiriate în acest scop, asigurarea utilităţilor precum apă curentă,
canalizare, salubritate, energie electrică şi termică, gaze naturale
corespunzătoare suprafeţei utilizate pentru activităţile proiectului, precum şi
cheltuieli pentru consumabile şi birotică, multiplicare şi fotocopiere,
servicii poştale şi de curierat, telefon, fax, internet, necesare pentru
implementarea proiectului.
(3) Cheltuielile directe se justifică prin contracte şi
facturi sau alte documente cu valoare contabilă.
Art. 12. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
pentru serviciile externe, cheltuieli în relaţia cu o terţă parte, contractată
de beneficiar sau partener pentru implementarea unei părţi din activităţile din
proiect, în următoarele condiţii:
a) activitatea experţilor
externi este esenţială pentru implementarea proiectului;
b) onorariul experţilor externi
este rezonabil, corespunde experienţei şi competenţelor acestora, precum şi
calităţii serviciilor oferite;
c) serviciul nu este prestat de către beneficiar,
partener sau partenerul asociat.
(2) Categoriile de cheltuieli eligibile pentru
serviciile externe includ următoarele costuri:
a) cheltuieli cu asigurarea managementului proiectului,
în cazul în care beneficiarul nu dispune de personal calificat în acest scop;
b) cheltuieli cu elaborarea de studii, cercetări;
c) cheltuieli cu expertiza
tehnică şi financiară (contabilitate, experţi în achiziţii publice etc), dacă
aceste activităţi sunt legate de proiect şi sunt necesare implementării
acestuia;
d) cheltuieli cu organizarea de
evenimente (conferinţe, seminare, întâlniri, workshopuri, traininguri etc).
Aceste cheltuieli se pot defalca în funcţie de tipul activităţii, astfel:
cheltuieli cu externalizarea serviciilor de transport, cazare, traduceri,
închiriere săli etc, cheltuieli de catering pentru beneficiarii evenimentelor
şi grupurile-ţintă;
e) cheltuieli cu transportul persoanelor care fac parte din categoria grupurilor-ţintă sau a beneficiarilor finali ai
proiectului;
f) cheltuieli pentru informare şi publicitate (pliante,
reclame, materiale promoţionale, pagină web, broşuri, newsletter, alte costuri
legate de publicaţii etc), precum şi cheltuieli specifice proiectului legate de
promovare, vizibilitate şi publicitate;
g) cheltuieli cu alte servicii - în această categorie
se includ alte tipuri de cheltuieli pentru servicii externe care sunt definite
clar în cererea de finanţare, în legătură directă cu proiectul şi care sunt
necesare implementării proiectului.
(3) Nu sunt eligibile costurile pentru expertiza
externă adusă ca aport de instituţiile partenere în proiect, precum şi de
persoanele care fac parte din echipa de proiect.
Art. 13. - Sunt considerate
eligibile cheltuielile financiare care privesc: comisioanele pentru
tranzacţiile financiare transnaţionale, comisioanele bancare ocazionate de
deschiderea şi administrarea conturilor necesare pe perioada implementării
proiectelor, comisioanele bancare ocazionate de tranzacţiile efectuate pentru
proiect, costul garanţiilor furnizate de bănci sau alte instituţii financiare
în cazul în care astfel de garanţii sunt cerute de legislaţia naţională sau
comunitară, taxele notariale şi pentru consultanţă juridică dacă sunt direct
legate de proiect şi necesare pentru implementarea acestuia.
Art. 14. - Taxa pe valoarea adăugată este considerată
eligibilă dacă sunt îndeplinite, simultan, următoarele condiţii:
a) nu este recuperabilă prin orice alte mijloace prevăzute
de legislaţia naţională;
b) este aferentă cheltuielilor eligibile.
Art. 15. - Sunt considerate eligibile cheltuielile care
prin natura lor nu pot fi înscrise în alte linii bugetare, dar sunt necesare
implementării proiectului şi se regăsesc în bugetul
proiectului linia „6. Alte cheltuieli".
Art. 16. - (1) Este considerată eligibilă o rezervă
pentru situaţii neprevăzute, în limita a maximum 5% din cheltuielile eligibile
ale proiectului, dacă sunt justificate prin documente corespunzătoare şi dacă
îndeplinesc condiţiile de eligibilitate corespunzătoare categoriei din care fac
parte, în condiţiile prezentului ordin.
(2) Cheltuielile stipulate la alin. (1) pot fi
efectuate numai cu aprobarea prealabilă a Autorităţii comune de management.
Art. 17. - Sunt considerate
eligibile costurile administrative (maximum 7% din costurile totale direct
eligibile ale proiectului), altele decât cele menţionate la art. 11, pentru:
închiriere spaţiu birouri, servicii poştale, servicii de comunicaţii
telefonice/fax, acces la internet, utilităţi precum electricitate, încălzire,
apă, gaze, servicii de curăţenie, pază, salubritate, renovări şi igienizare,
consumabile de birou şi alte costuri similare, numai dacă sunt efectuate pentru
implementarea proiectului. Suma forfetară alocată pentru costuri indirecte nu
trebuie justificată prin documente contabile.
Art. 18. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul dezvoltării regionale şi turismului,
Gheorghe Nastasia,
secretar general