E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
nu a fost modificat de niciun act
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 219 din 10 septembrie 2004

pentru punerea in aplicare a Regulamentului privind ajutorul de stat pentru cercetare si dezvoltare

ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 850 din 16 septembrie 2004


SmartCity3


    In baza:
    - Decretului nr. 57/2004 pentru numirea membrilor Plenului Consiliului Concurentei;
    - prevederilor art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 22 alin. (1) si (2) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare,
    avand in vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ,

    presedintele Consiliului Concurentei emite urmatorul ordin:

    Art. 1
    In urma adoptarii in plenul Consiliului Concurentei se pune in aplicare Regulamentul privind ajutorul de stat pentru cercetare si dezvoltare, cuprins in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 2
    Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor urmari punerea in aplicare a prevederilor prezentului ordin.
    Art. 3
    Prezentul ordin si regulamentul mentionat la art. 1 vor fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

                      Presedintele Consiliului Concurentei,
                                 Mihai Berinde

    ANEXA 1

                                 REGULAMENT
    privind ajutorul de stat pentru cercetare si dezvoltare

    In temeiul art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si al art. 22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare,

    Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament.

    Introducere

    Elaborarea unui cadru legal de reglementare a materiei ajutoarelor de stat reprezinta continuarea procesului de armonizare a legislatiei romanesti cu legislatia europeana, care face parte din procesul de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana.
    Scopul controlului asupra ajutoarelor de stat, pe care il exercita autoritatile publice sau oricare alte organisme care administreaza surse in numele statului, este acela de a evalua compatibilitatea ajutorului de stat cu un mediu concurential normal din cadrul unei economii de piata in care preturile produselor si tarifele serviciilor sunt reglate de cerere si oferta. Orice intentie de a acorda un ajutor de stat ori de a modifica un ajutor de stat existent trebuie notificata Consiliului Concurentei.
    Consiliul Concurentei, prin prezentul regulament, stabileste conditiile in care ajutorul de stat poate fi considerat necesar pentru a asigura extinderea sau accelerarea activitatii de cercetare si dezvoltare, fara a distorsiona mediul concurential normal si cresterea economica.

    CAP. 1
    Aplicabilitatea regulilor privind ajutoarele de stat la ajutorul pentru cercetare si dezvoltare

    Ajutorul de stat incompatibil cu mediul concurential
    Art. 1
    (1) Orice sprijin, din surse de stat, acordat de autoritati publice sau de alte organisme care le administreaza in numele statului, in orice forma, care denatureaza ori ameninta sa denatureze concurenta prin favorizarea anumitor agenti economici, producerea anumitor bunuri sau prestarea anumitor servicii, este incompatibil cu un mediu concurential, in masura in care afecteaza aplicarea acordurilor internationale la care Romania este parte.
    (2) Cu cat activitatea de cercetare si dezvoltare se situeaza mai aproape de piata, cu atat mai semnificativ poate fi efectul denaturant al ajutorului de stat. Pentru a stabili gradul de apropiere fata de piata a ajutorului de stat pentru cercetare si dezvoltare, Consiliul Concurentei face distinctia dintre activitatile de cercetare fundamentala, de cercetare aplicativa si de cercetare-dezvoltare precompetitiva, denumita si preconcurentiala.
    (3) Activitatea de cercetare fundamentala este orientata spre dobandirea de cunostinte stiintifice noi, precum si spre formularea si verificarea de noi ipoteze si teorii, fara a avea insa scop industrial sau comercial.
    (4) Activitatea de cercetare aplicativa este orientata spre largirea cunostintelor, cu scopul de a utiliza aceste cunostinte pentru dezvoltarea de noi produse, procese sau servicii ori pentru a imbunatati semnificativ produsele, procesele sau serviciile existente.
    (5) Activitatea de dezvoltare precompetitiva este orientata spre transformarea rezultatelor cercetarii aplicative in planuri, scheme sau documentatii pentru produse, procese ori servicii noi, modificate sau imbunatatite, chiar daca acestea sunt destinate vanzarii ori utilizarii, incluzand si fabricarea prototipului initial, care nu poate fi utilizat in scopuri comerciale. Aceasta poate include formularea conceptului si a schitelor pentru alte produse, procese sau servicii si a proiectului demonstrativ ori a proiectelor-pilot, cu conditia ca asemenea proiecte sa nu fie utilizate pentru aplicatii industriale sau in scopuri comerciale. Activitatea de dezvoltare precompetitiva nu include schimbarile periodice ale produselor, liniilor de productie, procesului de fabricatie, serviciilor existente si ale altor operatii in derulare, chiar daca aceste schimbari constituie imbunatatiri.

    Activitatile inovatoare care beneficiaza de ajutor de stat
    Art. 2
    Inovatia nu reprezinta o categorie distincta a activitatii de cercetare si dezvoltare. Activitatile care ar putea fi considerate inovatoare, dar care nu se incadreaza in cele mentionate la art. 1 alin. (2), pot beneficia de ajutor de stat numai daca indeplinesc conditiile prevazute de Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare, de Regulamentul privind ajutorul de stat regional si de Regulamentul privind ajutorul de stat pentru intreprinderile mici si mijlocii, puse in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 55/2004, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 340 din 19 aprilie 2004.

    Activitatile de cercetare si dezvoltare ale institutiilor fara scop lucrativ
    Art. 3
    (1) Finantarea publica a activitatilor de cercetare si dezvoltare realizate de catre institutiile fara scop lucrativ de invatamant superior sau de cercetare nu constituie ajutor de stat in sensul art. 2 din Legea nr. 143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare. In cazul in care rezultatele proiectelor de cercetare si dezvoltare finantate din surse publice, realizate de aceste institutii, sunt puse in mod nediscriminatoriu la dispozitia industriei romanesti, ajutorul de stat nu este implicat.
    (2) Cand activitatea de cercetare si dezvoltare se efectueaza de catre institutii fara scop lucrativ de invatamant superior sau de cercetare, in numele sau in colaborare cu agentii economici industriali, ajutorul de stat, in sensul art. 2 din Legea nr. 143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, nu este implicat in urmatoarele situatii:
    a) daca institutiile fara scop lucrativ de invatamant superior sau de cercetare contribuie la proiectele de cercetare asa cum ar proceda o societate comerciala, de pilda in schimbul achitarii la pretul pietei a serviciilor pe care le furnizeaza;
    b) daca agentii economici industriali care participa la cercetare suporta costul integral al proiectului;
    c) daca rezultatele care nu genereaza drepturi de proprietate intelectuala pot fi diseminate pe scara larga;
    d) daca drepturile de proprietate intelectuala asupra rezultatelor activitatii de cercetare si dezvoltare sunt in intregime alocate institutiilor publice fara scop lucrativ;
    e) daca institutiile publice nelucrative primesc de la agentii economici industriali compensatia echivalenta pretului de piata al drepturilor de proprietate intelectuala care deriva din proiectul de cercetare si care sunt detinute de catre agentii economici industriali respectivi.

    Contractarea activitatilor de cercetare si dezvoltare sau a rezultatelor acestor activitati
    Art. 4
    (1) Autoritatile publice pot angaja agenti economici pentru activitati de cercetare si dezvoltare sau pot cumpara rezultatele activitatii de cercetare si dezvoltare direct de la acestia. In aceste cazuri, daca nu are loc o procedura de licitatie, poate fi implicat ajutorul de stat, in sensul art. 2 din Legea nr. 143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare.
    (2) Daca aceste contracte sunt incheiate in conditiile pietei, in special, in conformitate cu regulile aplicabile achizitiilor publice, ele nu intra sub incidenta art. 2 din Legea nr. 143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare.

    CAP. 2
    Compatibilitatea ajutorului de stat pentru activitatile de cercetare si dezvoltare

    Autorizarea ajutorului de stat
    Art. 5
    Ajutorul de stat pentru activitati de cercetare si dezvoltare poate fi autorizat de catre Consiliul Concurentei, daca indeplineste conditiile prevazute de Legea nr. 143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, si de prezentul regulament.

    Factorii care influenteaza evaluarea compatibilitatii ajutorului de stat
    Art. 6
    La evaluarea compatibilitatii ajutorului de stat notificat cu mediul concurential, Consiliul Concurentei va acorda o atentie deosebita tipului de activitate de cercetare efectuata, beneficiarilor, intensitatii ajutorului de stat, accesibilitatii la rezultate si altor factori relevanti, potrivit prevederilor cap. IV si V.

    CAP. 3
    Notificarea ajutorului de stat pentru activitatile de cercetare si dezvoltare

    Notificarea ajutorului de stat
    Art. 7
    (1) Ajutorul de stat pentru activitatile de cercetare si dezvoltare trebuie notificat Consiliului Concurentei in conformitate cu art. 6 din Legea nr. 143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare. Notificarea se va face prin completarea formularului de notificare a ajutorului de stat, prevazut in anexa nr. 1 la Regulamentul privind forma, continutul si alte detalii ale notificarii unui ajutor de stat, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 27/2000, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 125 din 24 martie 2000.
    (2) Chestionarul suplimentar privitor la ajutorul de stat pentru cercetare si dezvoltare, cuprins in anexa nr. 2, trebuie, de asemenea, completat de catre furnizorii si initiatorii ajutorului de stat si inaintat Consiliului Concurentei.

    Transparenta schemelor de ajutor de stat
    Art. 8
    (1) In aplicarea schemelor de ajutor de stat Consiliul Concurentei va urmari atingerea unui grad de transparenta cat mai inalt, prin precizarea clara a obiectivelor de indeplinit, a beneficiarilor si a altor aspecte relevante in acest scop.
    (2) In notificare trebuie specificate diferitele categorii de costuri pe care ajutorul de stat este menit sa le reduca, iar ajutorul de stat trebuie acordat astfel incat sa se permita calcularea intensitatii acestuia in functie de aceste costuri, conform anexei nr. 1.

    Verificarea echivalentului ajutorului de stat
    Art. 9
    Daca ajutorul de stat nu este acordat sub forma unui imprumut nerambursabil direct, furnizorul si initiatorul acestuia trebuie sa transmita informatii suficiente pentru a permite Consiliului Concurentei verificarea calculului echivalentului ajutorului de stat.

    Modificarea bugetului anual al schemei de ajutor de stat
    Art. 10
    (1) Notificarea cresterii bugetului anual al unei scheme de ajutor de stat autorizate nu este necesara daca aceasta crestere nu depaseste 100% (in termeni nominali) din valoarea anuala initiala, cu conditia ca schema sa aiba durata nelimitata sau cresterea sa aiba loc in perioada de valabilitate a schemei cu durata limitata.
    (2) Prelungirile termenului de aplicare a ajutorului de stat, cu sau fara crestere bugetara (pana la limita mentionata de 100%), fara modificari ale conditiilor de implementare a schemelor de ajutor autorizate anterior si consecvente cu noul cadru, trebuie notificate numai daca sunt realizate din al cincilea an de la expirarea valabilitatii schemei initiale.
    (3) Furnizorii si initiatorii ajutorului de stat au obligatia de a informa anticipat Consiliul Concurentei cu privire la aceste refinantari/prelungiri si de a raporta ajutoarele de stat conform Regulamentului privind procedurile de raportare si monitorizare a ajutoarelor de stat, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 94/2004, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 443 din 18 mai 2004.

    Alocari specifice de ajutoare de stat. Notificarea ajutorului de stat individual
    Art. 11
    (1) Alocarile specifice de ajutoare de stat acordate in cadrul unei scheme de cercetare si dezvoltare, care a fost autorizata de catre Consiliul Concurentei, nu trebuie sa fie notificate, cu exceptia cazului in care Consiliul Concurentei a solicitat explicit acest lucru in decizia de autorizare a schemei de ajutor de stat.
    (2) Pentru a evalua alocarile cu valori semnificative acordate in cadrul schemelor autorizate, precum si compatibilitatea acestor alocari cu mediul concurential, Consiliul Concurentei solicita notificarea prealabila a tuturor proiectelor de cercetare individuale care costa mai mult decat echivalentul in lei a 25 milioane euro si pentru care se propune acordarea ajutorului de stat al carui echivalent brut in lei este mai mare de 5 milioane euro.
    (3) Ajutoarele de stat individuale pentru cercetare si dezvoltare trebuie notificate conform art. 6 din Legea nr. 143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia cazului in care se situeaza sub pragul minim.

    CAP. 4
    Intensitatea ajutorului de stat

    Stabilirea intensitatii ajutorului de stat
    Art. 12
    (1) Intensitatea permisa a ajutorului de stat va fi stabilita de catre Consiliul Concurentei de la caz la caz.
    (2) Evaluarea facuta de Consiliul Concurentei in fiecare caz va lua in considerare natura proiectului sau a programului, consideratiile de politica generala referitoare la competitivitatea industriei, riscul denaturarii concurentei si al incalcarii prevederilor tratatelor la care Romania este parte.
    (3) Evaluarea generala a acestor riscuri poate indreptati Consiliul Concurentei sa considere ca pentru activitatile de cercetare fundamentala si cercetare aplicativa se pot acorda niveluri mai mari de ajutoare de stat decat pentru activitatile de cercetare-dezvoltare precompetitiva, care sunt mai strans legate de introducerea pe piata a rezultatelor activitatii de cercetare si dezvoltare si care, daca beneficiaza de ajutor de stat, ar putea determina mai usor denaturari ale concurentei si comertului.

    Intensitatea ajutorului de stat pentru activitatea de cercetare fundamentala
    Art. 13
    (1) Finantarea publica a cercetarii fundamentale care, in mod normal, se efectueaza in mod independent de catre institutiile fara scop lucrativ de invatamant superior sau de cercetare nu constituie ajutor de stat, in sensul art. 2 din Legea nr. 143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare.
    (2) In cazurile exceptionale in care activitatea de cercetare fundamentala este efectuata de catre sau pentru agenti economici, finantarea publica intra sub incidenta art. 2 din Legea nr. 143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, deoarece acest tip de cercetare este departe de piata, iar rezultatele sale sunt in principiu disponibile pe scara larga pentru exploatarea pe baze nediscriminatorii si la ratele pietei, ajutorul de stat pentru acest tip de activitate putand fi acordat la o intensitate bruta de pana la 100% .
    (3) Pentru a fi calificata drept cercetare fundamentala, activitatea nu trebuie sa fie legata de obiectivele industriale sau comerciale ale unei anumite intreprinderi si trebuie garantata o larga diseminare a rezultatelor cercetarii.

    Intensitatea ajutorului de stat pentru activitatea de cercetare aplicativa
    Art. 14
    (1) Ca regula generala, intensitatea bruta a ajutorului de stat pentru cercetarea aplicativa nu trebuie sa depaseasca 50% din costurile eligibile ale proiectului, conform definitiei cuprinse in anexa nr. 1.
    (2) Pentru studiile tehnice de fezabilitate pregatitoare ale activitatilor de cercetare aplicativa se poate acorda un ajutor de stat de pana la 75% din costurile studiului, in timp ce pentru studiile pregatitoare ale activitatilor de cercetare-dezvoltare preconcurentiala se poate acorda un ajutor de stat de pana la 50% din costurile studiului. Aceste plafoane au fost stabilite avandu-se in vedere impactul neglijabil al acestor ajutoare de stat asupra conditiilor concurentei si a conditiilor de desfasurare a comertului.

    Intensitatea ajutorului de stat pentru activitatea de cercetare-dezvoltare precompetitiva
    Art. 15
    Activitatile de cercetare-dezvoltare precompetitiva se situeaza aproape de piata si exista un risc mai mare ca ajutorul de stat acordat sa denatureze concurenta si sa contravina prevederilor tratatelor internationale la care Romania este parte. Intensitatea bruta permisa a ajutorului de stat pentru activitatile de cercetare-dezvoltare precompetitiva este de 25% din costurile eligibile ale proiectului, conform definitiei cuprinse in anexa nr. 1.

    Intensitatea ajutorului de stat in cazul avansurilor rambursabile
    Art. 16
    (1) In cazul avansurilor rambursabile, numai in eventualitatea succesului activitatilor de cercetare, intensitatea permisa a ajutorului de stat, exprimata in echivalent brut, este cea prevazuta in prezentul regulament pentru diversele etape ale cercetarii.
    (2) In eventualitatea esecului cercetarii respective, Consiliul Concurentei poate autoriza un nivel mai ridicat al intensitatii ajutorului de stat, in masura in care esecul proiectului reduce riscul denaturarii concurentei si comertului, dar cu respectarea limitelor legale ale intensitatii.
    (3) La notificarea ajutorului de stat rambursabil, furnizorii ajutorului trebuie sa informeze Consiliul Concurentei asupra sumelor si procedurilor exacte de rambursare, conditiile propuse fiind analizate de catre Consiliul Concurentei de la caz la caz.

    Ajutorul de stat pentru aplicarea inventiilor brevetate
    Art. 17
    In vederea incurajarii diseminarii rezultatelor cercetarii, ajutoarele de stat pentru aplicarea inventiilor brevetate si a imbunatatirilor ulterioare de catre intreprinderile mici si mijlocii pot fi acordate pana la acelasi nivel ca si pentru activitatile de cercetare care au condus la realizarea inventiilor respective.

    Nivelul ajutorului de stat pentru un proiect de cercetare si dezvoltare realizat prin colaborarea dintre institutiile publice de cercetare si agentii economici
    Art. 18
    In cazul unui proiect de cercetare si dezvoltare care se realizeaza prin colaborarea dintre institutiile publice de cercetare si agenti economici, ajutorul de stat combinat, provenit din sprijin guvernamental direct pentru un proiect specific de cercetare si contributiile din partea institutiilor publice de cercetare la proiectul respectiv, daca acestea din urma constituie ajutor de stat in conformitate cu art. 3, nivelul ajutorului de stat combinat nu poate depasi plafoanele de ajutor prevazute pentru activitatea de cercetare in cauza.

    Intensitatea ajutorului de stat pentru activitatile de cercetare si dezvoltare care acopera atat cercetarea aplicativa, cat si dezvoltarea precompetitiva
    Art. 19
    In cazul activitatii de cercetare si dezvoltare care acopera atat cercetarea aplicativa, cat si activitati de cercetare si dezvoltare precompetitiva, intensitatea permisa a ajutorului de stat nu va depasi media ponderata a intensitatilor permise pentru ajutoarele aplicabile celor doua tipuri de cercetare.

    Modificarea intensitatii ajutorului de stat
    Art. 20
    (1) Fara a se aduce atingere analizei de la caz la caz, intensitatea ajutoarelor de stat, prevazuta la art. 14 - 18, poate creste in situatiile mentionate la alin. (2) - (6).
    (2) Daca ajutorul de stat se acorda intreprinderilor mici si mijlocii, intensitatea ajutorului poate creste cu 10% .
    (3) Daca proiectul de cercetare se efectueaza intr-o zona asistata, intensitatea ajutorului de stat poate fi depasita cu 10% . Toate regiunile din Romania sunt considerate regiuni asistate si, in consecinta, sunt eligibile pentru acest bonus.
    (4) Bonusul regional mentionat la alin. (3) poate fi depasit tinandu-se seama de plafoanele aplicabile ajutorului de stat regional pentru investitii si de nevoia de a stimula investitiile necorporale, fara a se depasi insa limitele prevazute la alin. (8).
    (5) Daca proiectul de cercetare se conformeaza obiectivelor unui proiect sau program specific derulat ca parte a programului comunitar cadru de cercetare si dezvoltare, acesta poate beneficia de un supliment de 15% . Aceasta cifra creste pana la 25% daca proiectul implica si cooperare efectiva transfrontaliera intre firme si organismele publice de cercetare sau intre cel putin doi parteneri independenti, unul din Romania si unul din statele membre ale Uniunii Europene si ale Spatiului Economic European sau din tarile care au incheiat acorduri de asociere care instituie asocierea dintre Uniunea Europeana si statele sale membre, pe de o parte, si tarile respective, pe de alta parte, si daca rezultatele sunt diseminate si publicate pe scara larga, respectandu-se totodata drepturile de proprietate intelectuala si industriala.
    (6) Daca proiectul de cercetare nu este in concordanta cu obiectivele unui proiect ori program specific derulat ca parte a programului cadru comunitar existent pentru cercetare si dezvoltare, Consiliul Concurentei poate permite cresteri de pana la 10%, cu respectarea a cel putin uneia dintre urmatoarele conditii:
    a) proiectul implica cooperarea transfrontaliera efectiva dintre cel putin doi parteneri independenti, unul din Romania si unul dintr-un stat membru al Uniunii Europene si al Spatiului Economic European sau din tarile care au incheiat acorduri de asociere care instituie asocierea dintre Uniunea Europeana si statele sale membre, pe de o parte, si tarile respective, pe de alta parte, in special in contextul coordonarii politicilor nationale de cercetare-dezvoltare;
    b) proiectul implica cooperarea efectiva dintre agenti economici si organisme publice de cercetare, in special in contextul coordonarii politicilor nationale de cercetare-dezvoltare;
    c) rezultatele proiectului sunt diseminate si publicate pe scara larga, se acorda brevete si licente sau se iau alte masuri in conditii asemanatoare cu cele privind diseminarea rezultatelor cercetarii-dezvoltarii din Uniunea Europeana.
    (7) Furnizorii si initiatorii ajutorului de stat trebuie sa transmita Consiliului Concurentei informatii suficiente pentru a-i permite acestuia sa analizeze indeplinirea criteriilor de acordare a ajutorului de stat.
    (8) Cumularea cresterii prevazute la alin. (2) - (6) cu procentele prevazute la art. 14 - 18 nu poate depasi o intensitate bruta maxima de 75% pentru cercetarea aplicativa si de 50% pentru activitatile de dezvoltare precompetitiva. Aceste limite trebuie respectate in toate cazurile.

    Factorii care influenteaza evaluarea ajutorului de stat pentru activitatile de cercetare si dezvoltare
    Art. 21
    La evaluarea ajutorului de stat pentru activitatile de cercetare si dezvoltare, Consiliul Concurentei trebuie sa tina seama de efectul asupra concurentei si comertului al ajutorului de stat cumulat cu alte surse de finantare comunitara. Acolo unde finantarea comunitara se cumuleaza cu ajutorul de stat, sprijinul total nu poate depasi 75% in cazul cercetarii aplicative si 50% in cazul activitatilor de cercetare-dezvoltare precompetitiva.

    CAP. 5
    Efectul stimulator al ajutorului de stat pentru cercetare si dezvoltare

    Efectul stimulator al ajutorului de stat
    Art. 22
    Ajutorul de stat pentru cercetare si dezvoltare trebuie sa serveasca drept stimulent pentru ca agentii economici sa intreprinda activitati de cercetare si dezvoltare pe langa activitatile normale curente. Acest ajutor poate incuraja agentii economici care nu efectueaza cercetare si dezvoltare sa realizeze astfel de activitati. Daca acest efect stimulator nu este evident, Consiliul Concurentei poate evalua ajutorul respectiv intr-o maniera mai putin favorabila decat in mod obisnuit.

    Factori care influenteaza evaluarea efectului stimulator al ajutorului de stat
    Art. 23
    (1) Pentru a verifica daca ajutorul de stat propus va impulsiona agentii economici sa efectueze activitati de cercetare pe care altfel nu le-ar desfasura, Consiliul Concurentei trebuie sa tina seama in special de factorii cuantificabili, cum ar fi modificarile legate de cheltuielile cu cercetarea si dezvoltarea, de numarul de persoane cu sarcini de cercetare si dezvoltare si de cheltuielile cu cercetarea si dezvoltarea ca procentaj din cifra totala de afaceri, precum si de esecurile de piata, costurile suplimentare legate de cooperarea transfrontaliera si alti factori relevanti indicati de catre furnizorul ajutorului de stat.
    (2) Ajutorul de stat poate fi autorizat si in cazul in care contribuie la extinderea domeniului cercetarii ori la accelerarea acesteia.

    Necesitatea demonstrarii efectului stimulator al ajutorului de stat
    Art. 24
    (1) Cu ocazia notificarii ajutorului de stat pentru cercetare si dezvoltare, Consiliul Concurentei va cere furnizorului si initiatorului de ajutor de stat sa demonstreze faptul ca ajutorul este necesar ca stimulent si ca nu este in nici un caz ajutor de exploatare (operare).
    (2) De asemenea, Consiliul Concurentei va solicita furnizorului, in momentul depunerii rapoartelor anuale privind implementarea schemelor de ajutor de stat aprobate, sa demonstreze faptul ca ajutorul este necesar ca stimulent si ca nu este in nici un caz ajutor de exploatare (operare).

    Ajutorul de stat pentru intreprinderile mici si mijlocii
    Art. 25
    Se considera ca ajutorul de stat ofera stimulentul necesar daca beneficiarul este o intreprindere din categoria celor mici si mijlocii.

    Prevederi suplimentare referitoare la art. 23 si 24
    Art. 26
    Consiliul Concurentei va acorda o importanta deosebita conditiilor prevazute la art. 23 si 24:
    a) in cazul proiectelor de cercetare individuale, situate aproape de piata, cand acestea sunt realizate de catre societatile comerciale mari;
    b) in toate cazurile in care un procentaj semnificativ al cheltuielilor cu cercetarea si dezvoltarea a fost efectuat anterior depunerii solicitarii de ajutor de stat.

    CAP. 6
    Dispozitii finale

    Conditii care trebuie respectate in aplicarea prezentului regulament
    Art. 27
    Dispozitiile prezentului regulament se aplica cu respectarea prevederilor Regulamentului privind forma, continutul si alte detalii ale notificarii unui ajutor de stat si ale Regulamentului privind pragul minim al ajutorului de stat care nu cade sub incidenta obligatiei de notificare, puse in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 27/2000.
    Art. 28
    Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul regulament.

    Intrarea in vigoare a prezentului regulament
    Art. 29
    (1) Prezentul regulament intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    (2) Prezentul regulament se aplica ajutoarelor de stat acordate pentru activitatile de cercetare-dezvoltare, notificate dupa intrarea sa in vigoare, precum si celor care nu au fost notificate inainte de intrarea sa in vigoare, dar pentru care decizia Consiliului Concurentei este ulterioara acestei date.
    (3) La data intrarii in vigoare a prezentului regulament se abroga Regulamentul privind ajutorul de stat pentru cercetare si dezvoltare, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 92/2002, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 470 din 2 iulie 2002, si Regulamentul pentru modificarea si completarea Regulamentului privind ajutorul de stat pentru cercetare si dezvoltare, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 129/2004, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 521 din 9 iunie 2004.
    (4) Prezentul regulament transpune Cadrul comunitar privind ajutorul de stat pentru cercetare si dezvoltare, publicat in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene, C 45 din 17 februarie 1996, precum si Comunicarea Comisiei de modificare a Cadrului comunitar privind ajutorul de stat pentru cercetare si dezvoltare, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene, C 48 din 13 februarie 1998.

    ANEXA 1
    la regulament

                              COSTURILE
de cercetare si dezvoltare eligibile in scopul calcularii intensitatii ajutoarelor de stat

    Costurile prevazute mai jos vor fi considerate eligibile pentru calcularea intensitatii ajutoarelor de stat pentru cercetare si dezvoltare (daca sunt generate si de alte activitati - in special alte activitati de cercetare si dezvoltare -, trebuie defalcate pe tipuri de activitati):
    1. costurile de personal (cercetatori, tehnicieni si alt personal de sprijin angajat exclusiv pentru activitatea de cercetare);
    2. costurile instrumentelor, echipamentelor, terenurilor si incintelor utilizate exclusiv si in mod continuu pentru activitati de cercetare;
    3. costurile aferente consultantei si serviciilor echivalente utilizate exclusiv in activitatea de cercetare, inclusiv cercetare, cunostinte tehnice si brevete etc. aduse din surse externe;
    4. cheltuielile de regie suplimentare angajate direct ca rezultat al activitatii de cercetare;
    5. alte cheltuieli de exploatare, cum ar fi costurile legate de materiale, aprovizionari si alte produse similare, angajate direct ca rezultat al activitatii de cercetare.

    ANEXA 2
    la regulament

                           INFORMATII SUPLIMENTARE
care vor fi furnizate in notificarea prevazuta la art. 6 din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru cercetare si dezvoltare (scheme, alocari specifice de ajutoare acordate in cadrul unei scheme aprobate si ajutoare individuale)

    1. Obiective
    Descrierea detaliata a scopurilor masurii si a tipului/naturii activitatii de cercetare si dezvoltare care va beneficia de asistenta

    2. Descrierea etapelor activitatii de cercetare si dezvoltare eligibile pentru ajutorul de stat
    2.1. Cercetarea fundamentala
    2.2. Definitia studiilor de fezabilitate
    2.3. Cercetarea aplicativa
    2.4. Cercetarea-dezvoltarea precompetitiva
    2.5. Proiectele-pilot sau demonstrative

    3. Detalii cu privire la elementele de cost eligibile pentru ajutorul de stat
    3.1. Costurile de personal (cercetatori, tehnicieni si alt personal auxiliar angajat exclusiv pentru activitatea de cercetare)
    3.2. Costurile instrumentelor, echipamentelor, terenului si incintelor utilizate exclusiv si in mod continuu (cu exceptia cheltuielilor ocazionate de comercializarea lor) pentru activitatea de cercetare
    3.3. Cheltuielile de consultanta si servicii echivalente utilizate exclusiv pentru activitatea de cercetare, inclusiv cercetarea, cunostintele tehnice si brevetele etc. achizitionate din surse externe
    3.4. Cheltuieli de regie suplimentare angajate direct ca rezultat al activitatii de cercetare
    3.5. Alte cheltuieli de exploatare, cum ar fi costurile legate de materiale, aprovizionari si alte produse similare, angajate direct ca rezultat al activitatii de cercetare

    4. Tipul si intensitatea ajutorului de stat
    4.1. Descrierea tipului si intensitatii ajutorului de stat pentru fiecare etapa de cercetare si dezvoltare care beneficiaza de ajutor
    4.2. Descrierea detaliata a tuturor bonusurilor aplicabile, precum si precizarea intensitatii maxime a ajutorului de stat

    5. Cercetarea prin cooperare
    5.1. Proiectele se desfasoara prin cooperarea dintre o serie de agenti economici eligibili pentru ajutorul de stat? Exista conditii/clauze speciale de cooperare? Daca da, care sunt aceste conditii/clauze?
    5.2. Propunerea de ajutor de stat prevede cooperarea dintre agenti economici si alte organisme, cum ar fi institutele de cercetare si universitatile? Exista conditii/clauze speciale? Daca da, a se descrie.
    5.3. Daca institutele de cercetare primesc ajutor de stat pentru un proiect de cercetare specific, care sunt valoarea si intensitatea acelui ajutor?

    6. Aspecte multinationale
    Propunerea (ajutor individual/schema/program) are aspecte multinationale? Daca da:
    6.1. Propunerea presupune cooperarea cu parteneri din alte tari? Daca da, precizati:
    a) care sunt state membre ale Uniunii Europene;
    b) care sunt state terte;
    c) care sunt agenti economici ori centre de cercetare din alte tari.
    6.2. Care este costul total al propunerii (ajutor individual/schema/program)?
    6.3. Prezentati defalcarea costurilor totale pe fiecare partener.

    7. Aplicarea rezultatelor
    7.1. Cine va fi proprietarul rezultatelor de cercetare si dezvoltare?
    7.2. Exista conditii la acordarea licentelor privitoare la rezultate?
    7.3. Exista reguli care guverneaza publicarea/diseminarea generala a rezultatelor de cercetare si dezvoltare?
    7.4. Precizati masurile planificate pentru valorificarea/dezvoltarea ulterioara a rezultatelor.

    8. Efectul stimulator al ajutoarelor de stat pentru cercetare si dezvoltare
    8.1. In ceea ce priveste schemele, ce masuri sunt avute in vedere pentru a asigura faptul ca ajutorul de stat are efect stimulator asupra cercetarii si dezvoltarii (a se vedea cap. V din regulament)?
    8.2. In ceea ce priveste ajutoarele individuale   in special cazurile la care se refera art. 26 din regulament   ce factori au fost luati in considerare pentru a asigura faptul ca ajutorul are efect stimulator asupra cercetarii si dezvoltarii?



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 219/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 219 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu