REGULAMENT din 10 septembrie 2004
privind ajutorul de stat pentru cercetare si dezvoltare
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 850 din 16 septembrie 2004
In temeiul art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, si al art. 22 alin. (1) din Legea nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare,
Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament.
Introducere
Elaborarea unui cadru legal de reglementare a materiei ajutoarelor de stat
reprezinta continuarea procesului de armonizare a legislatiei romanesti cu
legislatia europeana, care face parte din procesul de aderare a Romaniei la
Uniunea Europeana.
Scopul controlului asupra ajutoarelor de stat, pe care il exercita
autoritatile publice sau oricare alte organisme care administreaza surse in
numele statului, este acela de a evalua compatibilitatea ajutorului de stat cu
un mediu concurential normal din cadrul unei economii de piata in care
preturile produselor si tarifele serviciilor sunt reglate de cerere si oferta.
Orice intentie de a acorda un ajutor de stat ori de a modifica un ajutor de
stat existent trebuie notificata Consiliului Concurentei.
Consiliul Concurentei, prin prezentul regulament, stabileste conditiile in
care ajutorul de stat poate fi considerat necesar pentru a asigura extinderea
sau accelerarea activitatii de cercetare si dezvoltare, fara a distorsiona mediul
concurential normal si cresterea economica.
CAP. 1
Aplicabilitatea regulilor privind ajutoarele de stat la ajutorul pentru
cercetare si dezvoltare
Ajutorul de stat incompatibil cu mediul concurential
Art. 1
(1) Orice sprijin, din surse de stat, acordat de autoritati publice sau de
alte organisme care le administreaza in numele statului, in orice forma, care
denatureaza ori ameninta sa denatureze concurenta prin favorizarea anumitor
agenti economici, producerea anumitor bunuri sau prestarea anumitor servicii,
este incompatibil cu un mediu concurential, in masura in care afecteaza
aplicarea acordurilor internationale la care Romania este parte.
(2) Cu cat activitatea de cercetare si dezvoltare se situeaza mai aproape
de piata, cu atat mai semnificativ poate fi efectul denaturant al ajutorului de
stat. Pentru a stabili gradul de apropiere fata de piata a ajutorului de stat
pentru cercetare si dezvoltare, Consiliul Concurentei face distinctia dintre
activitatile de cercetare fundamentala, de cercetare aplicativa si de
cercetare-dezvoltare precompetitiva, denumita si preconcurentiala.
(3) Activitatea de cercetare fundamentala este orientata spre dobandirea de
cunostinte stiintifice noi, precum si spre formularea si verificarea de noi
ipoteze si teorii, fara a avea insa scop industrial sau comercial.
(4) Activitatea de cercetare aplicativa este orientata spre largirea
cunostintelor, cu scopul de a utiliza aceste cunostinte pentru dezvoltarea de
noi produse, procese sau servicii ori pentru a imbunatati semnificativ
produsele, procesele sau serviciile existente.
(5) Activitatea de dezvoltare precompetitiva este orientata spre
transformarea rezultatelor cercetarii aplicative in planuri, scheme sau
documentatii pentru produse, procese ori servicii noi, modificate sau
imbunatatite, chiar daca acestea sunt destinate vanzarii ori utilizarii,
incluzand si fabricarea prototipului initial, care nu poate fi utilizat in
scopuri comerciale. Aceasta poate include formularea conceptului si a schitelor
pentru alte produse, procese sau servicii si a proiectului demonstrativ ori a
proiectelor-pilot, cu conditia ca asemenea proiecte sa nu fie utilizate pentru
aplicatii industriale sau in scopuri comerciale. Activitatea de dezvoltare
precompetitiva nu include schimbarile periodice ale produselor, liniilor de
productie, procesului de fabricatie, serviciilor existente si ale altor
operatii in derulare, chiar daca aceste schimbari constituie imbunatatiri.
Activitatile inovatoare care beneficiaza de ajutor de stat
Art. 2
Inovatia nu reprezinta o categorie distincta a activitatii de cercetare si
dezvoltare. Activitatile care ar putea fi considerate inovatoare, dar care nu
se incadreaza in cele mentionate la art. 1 alin. (2), pot beneficia de ajutor
de stat numai daca indeplinesc conditiile prevazute de Legea nr. 143/1999
privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare, de
Regulamentul privind ajutorul de stat regional si de Regulamentul privind
ajutorul de stat pentru intreprinderile mici si mijlocii, puse in aplicare prin
Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 55/2004, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 340 din 19 aprilie 2004.
Activitatile de cercetare si dezvoltare ale institutiilor fara scop
lucrativ
Art. 3
(1) Finantarea publica a activitatilor de cercetare si dezvoltare realizate
de catre institutiile fara scop lucrativ de invatamant superior sau de
cercetare nu constituie ajutor de stat in sensul art. 2 din Legea nr. 143/1999,
cu modificarile si completarile ulterioare. In cazul in care rezultatele
proiectelor de cercetare si dezvoltare finantate din surse publice, realizate
de aceste institutii, sunt puse in mod nediscriminatoriu la dispozitia
industriei romanesti, ajutorul de stat nu este implicat.
(2) Cand activitatea de cercetare si dezvoltare se efectueaza de catre
institutii fara scop lucrativ de invatamant superior sau de cercetare, in
numele sau in colaborare cu agentii economici industriali, ajutorul de stat, in
sensul art. 2 din Legea nr. 143/1999, cu modificarile si completarile
ulterioare, nu este implicat in urmatoarele situatii:
a) daca institutiile fara scop lucrativ de invatamant superior sau de
cercetare contribuie la proiectele de cercetare asa cum ar proceda o societate
comerciala, de pilda in schimbul achitarii la pretul pietei a serviciilor pe
care le furnizeaza;
b) daca agentii economici industriali care participa la cercetare suporta
costul integral al proiectului;
c) daca rezultatele care nu genereaza drepturi de proprietate intelectuala
pot fi diseminate pe scara larga;
d) daca drepturile de proprietate intelectuala asupra rezultatelor
activitatii de cercetare si dezvoltare sunt in intregime alocate institutiilor
publice fara scop lucrativ;
e) daca institutiile publice nelucrative primesc de la agentii economici
industriali compensatia echivalenta pretului de piata al drepturilor de
proprietate intelectuala care deriva din proiectul de cercetare si care sunt
detinute de catre agentii economici industriali respectivi.
Contractarea activitatilor de cercetare si dezvoltare sau a rezultatelor
acestor activitati
Art. 4
(1) Autoritatile publice pot angaja agenti economici pentru activitati de
cercetare si dezvoltare sau pot cumpara rezultatele activitatii de cercetare si
dezvoltare direct de la acestia. In aceste cazuri, daca nu are loc o procedura
de licitatie, poate fi implicat ajutorul de stat, in sensul art. 2 din Legea
nr. 143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Daca aceste contracte sunt incheiate in conditiile pietei, in special,
in conformitate cu regulile aplicabile achizitiilor publice, ele nu intra sub
incidenta art. 2 din Legea nr. 143/1999, cu modificarile si completarile
ulterioare.
CAP. 2
Compatibilitatea ajutorului de stat pentru activitatile de cercetare si
dezvoltare
Autorizarea ajutorului de stat
Art. 5
Ajutorul de stat pentru activitati de cercetare si dezvoltare poate fi
autorizat de catre Consiliul Concurentei, daca indeplineste conditiile
prevazute de Legea nr. 143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, si
de prezentul regulament.
Factorii care influenteaza evaluarea compatibilitatii ajutorului de stat
Art. 6
La evaluarea compatibilitatii ajutorului de stat notificat cu mediul
concurential, Consiliul Concurentei va acorda o atentie deosebita tipului de
activitate de cercetare efectuata, beneficiarilor, intensitatii ajutorului de
stat, accesibilitatii la rezultate si altor factori relevanti, potrivit
prevederilor cap. IV si V.
CAP. 3
Notificarea ajutorului de stat pentru activitatile de cercetare si
dezvoltare
Notificarea ajutorului de stat
Art. 7
(1) Ajutorul de stat pentru activitatile de cercetare si dezvoltare trebuie
notificat Consiliului Concurentei in conformitate cu art. 6 din Legea nr.
143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare. Notificarea se va face
prin completarea formularului de notificare a ajutorului de stat, prevazut in
anexa nr. 1 la Regulamentul privind forma, continutul si alte detalii ale
notificarii unui ajutor de stat, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui
Consiliului Concurentei nr. 27/2000, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 125 din 24 martie 2000.
(2) Chestionarul suplimentar privitor la ajutorul de stat pentru cercetare
si dezvoltare, cuprins in anexa nr. 2, trebuie, de asemenea, completat de catre
furnizorii si initiatorii ajutorului de stat si inaintat Consiliului
Concurentei.
Transparenta schemelor de ajutor de stat
Art. 8
(1) In aplicarea schemelor de ajutor de stat Consiliul Concurentei va
urmari atingerea unui grad de transparenta cat mai inalt, prin precizarea clara
a obiectivelor de indeplinit, a beneficiarilor si a altor aspecte relevante in
acest scop.
(2) In notificare trebuie specificate diferitele categorii de costuri pe
care ajutorul de stat este menit sa le reduca, iar ajutorul de stat trebuie
acordat astfel incat sa se permita calcularea intensitatii acestuia in functie
de aceste costuri, conform anexei nr. 1.
Verificarea echivalentului ajutorului de stat
Art. 9
Daca ajutorul de stat nu este acordat sub forma unui imprumut nerambursabil
direct, furnizorul si initiatorul acestuia trebuie sa transmita informatii suficiente
pentru a permite Consiliului Concurentei verificarea calculului echivalentului
ajutorului de stat.
Modificarea bugetului anual al schemei de ajutor de stat
Art. 10
(1) Notificarea cresterii bugetului anual al unei scheme de ajutor de stat
autorizate nu este necesara daca aceasta crestere nu depaseste 100% (in termeni
nominali) din valoarea anuala initiala, cu conditia ca schema sa aiba durata
nelimitata sau cresterea sa aiba loc in perioada de valabilitate a schemei cu
durata limitata.
(2) Prelungirile termenului de aplicare a ajutorului de stat, cu sau fara
crestere bugetara (pana la limita mentionata de 100%), fara modificari ale
conditiilor de implementare a schemelor de ajutor autorizate anterior si
consecvente cu noul cadru, trebuie notificate numai daca sunt realizate din al
cincilea an de la expirarea valabilitatii schemei initiale.
(3) Furnizorii si initiatorii ajutorului de stat au obligatia de a informa
anticipat Consiliul Concurentei cu privire la aceste refinantari/prelungiri si
de a raporta ajutoarele de stat conform Regulamentului privind procedurile de
raportare si monitorizare a ajutoarelor de stat, pus in aplicare prin Ordinul
presedintelui Consiliului Concurentei nr. 94/2004, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 443 din 18 mai 2004.
Alocari specifice de ajutoare de stat. Notificarea ajutorului de stat
individual
Art. 11
(1) Alocarile specifice de ajutoare de stat acordate in cadrul unei scheme
de cercetare si dezvoltare, care a fost autorizata de catre Consiliul
Concurentei, nu trebuie sa fie notificate, cu exceptia cazului in care
Consiliul Concurentei a solicitat explicit acest lucru in decizia de autorizare
a schemei de ajutor de stat.
(2) Pentru a evalua alocarile cu valori semnificative acordate in cadrul
schemelor autorizate, precum si compatibilitatea acestor alocari cu mediul
concurential, Consiliul Concurentei solicita notificarea prealabila a tuturor
proiectelor de cercetare individuale care costa mai mult decat echivalentul in
lei a 25 milioane euro si pentru care se propune acordarea ajutorului de stat
al carui echivalent brut in lei este mai mare de 5 milioane euro.
(3) Ajutoarele de stat individuale pentru cercetare si dezvoltare trebuie
notificate conform art. 6 din Legea nr. 143/1999, cu modificarile si
completarile ulterioare, cu exceptia cazului in care se situeaza sub pragul
minim.
CAP. 4
Intensitatea ajutorului de stat
Stabilirea intensitatii ajutorului de stat
Art. 12
(1) Intensitatea permisa a ajutorului de stat va fi stabilita de catre
Consiliul Concurentei de la caz la caz.
(2) Evaluarea facuta de Consiliul Concurentei in fiecare caz va lua in
considerare natura proiectului sau a programului, consideratiile de politica
generala referitoare la competitivitatea industriei, riscul denaturarii
concurentei si al incalcarii prevederilor tratatelor la care Romania este
parte.
(3) Evaluarea generala a acestor riscuri poate indreptati Consiliul
Concurentei sa considere ca pentru activitatile de cercetare fundamentala si
cercetare aplicativa se pot acorda niveluri mai mari de ajutoare de stat decat
pentru activitatile de cercetare-dezvoltare precompetitiva, care sunt mai
strans legate de introducerea pe piata a rezultatelor activitatii de cercetare
si dezvoltare si care, daca beneficiaza de ajutor de stat, ar putea determina
mai usor denaturari ale concurentei si comertului.
Intensitatea ajutorului de stat pentru activitatea de cercetare
fundamentala
Art. 13
(1) Finantarea publica a cercetarii fundamentale care, in mod normal, se
efectueaza in mod independent de catre institutiile fara scop lucrativ de
invatamant superior sau de cercetare nu constituie ajutor de stat, in sensul
art. 2 din Legea nr. 143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) In cazurile exceptionale in care activitatea de cercetare fundamentala
este efectuata de catre sau pentru agenti economici, finantarea publica intra
sub incidenta art. 2 din Legea nr. 143/1999, cu modificarile si completarile
ulterioare, deoarece acest tip de cercetare este departe de piata, iar
rezultatele sale sunt in principiu disponibile pe scara larga pentru
exploatarea pe baze nediscriminatorii si la ratele pietei, ajutorul de stat
pentru acest tip de activitate putand fi acordat la o intensitate bruta de pana
la 100% .
(3) Pentru a fi calificata drept cercetare fundamentala, activitatea nu
trebuie sa fie legata de obiectivele industriale sau comerciale ale unei
anumite intreprinderi si trebuie garantata o larga diseminare a rezultatelor
cercetarii.
Intensitatea ajutorului de stat pentru activitatea de cercetare aplicativa
Art. 14
(1) Ca regula generala, intensitatea bruta a ajutorului de stat pentru
cercetarea aplicativa nu trebuie sa depaseasca 50% din costurile eligibile ale
proiectului, conform definitiei cuprinse in anexa nr. 1.
(2) Pentru studiile tehnice de fezabilitate pregatitoare ale activitatilor
de cercetare aplicativa se poate acorda un ajutor de stat de pana la 75% din
costurile studiului, in timp ce pentru studiile pregatitoare ale activitatilor
de cercetare-dezvoltare preconcurentiala se poate acorda un ajutor de stat de
pana la 50% din costurile studiului. Aceste plafoane au fost stabilite
avandu-se in vedere impactul neglijabil al acestor ajutoare de stat asupra
conditiilor concurentei si a conditiilor de desfasurare a comertului.
Intensitatea ajutorului de stat pentru activitatea de cercetare-dezvoltare
precompetitiva
Art. 15
Activitatile de cercetare-dezvoltare precompetitiva se situeaza aproape de
piata si exista un risc mai mare ca ajutorul de stat acordat sa denatureze
concurenta si sa contravina prevederilor tratatelor internationale la care
Romania este parte. Intensitatea bruta permisa a ajutorului de stat pentru activitatile
de cercetare-dezvoltare precompetitiva este de 25% din costurile eligibile ale
proiectului, conform definitiei cuprinse in anexa nr. 1.
Intensitatea ajutorului de stat in cazul avansurilor rambursabile
Art. 16
(1) In cazul avansurilor rambursabile, numai in eventualitatea succesului
activitatilor de cercetare, intensitatea permisa a ajutorului de stat,
exprimata in echivalent brut, este cea prevazuta in prezentul regulament pentru
diversele etape ale cercetarii.
(2) In eventualitatea esecului cercetarii respective, Consiliul Concurentei
poate autoriza un nivel mai ridicat al intensitatii ajutorului de stat, in
masura in care esecul proiectului reduce riscul denaturarii concurentei si
comertului, dar cu respectarea limitelor legale ale intensitatii.
(3) La notificarea ajutorului de stat rambursabil, furnizorii ajutorului
trebuie sa informeze Consiliul Concurentei asupra sumelor si procedurilor
exacte de rambursare, conditiile propuse fiind analizate de catre Consiliul
Concurentei de la caz la caz.
Ajutorul de stat pentru aplicarea inventiilor brevetate
Art. 17
In vederea incurajarii diseminarii rezultatelor cercetarii, ajutoarele de
stat pentru aplicarea inventiilor brevetate si a imbunatatirilor ulterioare de
catre intreprinderile mici si mijlocii pot fi acordate pana la acelasi nivel ca
si pentru activitatile de cercetare care au condus la realizarea inventiilor
respective.
Nivelul ajutorului de stat pentru un proiect de cercetare si dezvoltare
realizat prin colaborarea dintre institutiile publice de cercetare si agentii
economici
Art. 18
In cazul unui proiect de cercetare si dezvoltare care se realizeaza prin
colaborarea dintre institutiile publice de cercetare si agenti economici,
ajutorul de stat combinat, provenit din sprijin guvernamental direct pentru un
proiect specific de cercetare si contributiile din partea institutiilor publice
de cercetare la proiectul respectiv, daca acestea din urma constituie ajutor de
stat in conformitate cu art. 3, nivelul ajutorului de stat combinat nu poate
depasi plafoanele de ajutor prevazute pentru activitatea de cercetare in cauza.
Intensitatea ajutorului de stat pentru activitatile de cercetare si
dezvoltare care acopera atat cercetarea aplicativa, cat si dezvoltarea
precompetitiva
Art. 19
In cazul activitatii de cercetare si dezvoltare care acopera atat
cercetarea aplicativa, cat si activitati de cercetare si dezvoltare
precompetitiva, intensitatea permisa a ajutorului de stat nu va depasi media
ponderata a intensitatilor permise pentru ajutoarele aplicabile celor doua
tipuri de cercetare.
Modificarea intensitatii ajutorului de stat
Art. 20
(1) Fara a se aduce atingere analizei de la caz la caz, intensitatea
ajutoarelor de stat, prevazuta la art. 14 - 18, poate creste in situatiile
mentionate la alin. (2) - (6).
(2) Daca ajutorul de stat se acorda intreprinderilor mici si mijlocii,
intensitatea ajutorului poate creste cu 10% .
(3) Daca proiectul de cercetare se efectueaza intr-o zona asistata,
intensitatea ajutorului de stat poate fi depasita cu 10% . Toate regiunile din
Romania sunt considerate regiuni asistate si, in consecinta, sunt eligibile
pentru acest bonus.
(4) Bonusul regional mentionat la alin. (3) poate fi depasit tinandu-se
seama de plafoanele aplicabile ajutorului de stat regional pentru investitii si
de nevoia de a stimula investitiile necorporale, fara a se depasi insa limitele
prevazute la alin. (8).
(5) Daca proiectul de cercetare se conformeaza obiectivelor unui proiect
sau program specific derulat ca parte a programului comunitar cadru de
cercetare si dezvoltare, acesta poate beneficia de un supliment de 15% .
Aceasta cifra creste pana la 25% daca proiectul implica si cooperare efectiva
transfrontaliera intre firme si organismele publice de cercetare sau intre cel
putin doi parteneri independenti, unul din Romania si unul din statele membre
ale Uniunii Europene si ale Spatiului Economic European sau din tarile care au
incheiat acorduri de asociere care instituie asocierea dintre Uniunea Europeana
si statele sale membre, pe de o parte, si tarile respective, pe de alta parte,
si daca rezultatele sunt diseminate si publicate pe scara larga, respectandu-se
totodata drepturile de proprietate intelectuala si industriala.
(6) Daca proiectul de cercetare nu este in concordanta cu obiectivele unui
proiect ori program specific derulat ca parte a programului cadru comunitar
existent pentru cercetare si dezvoltare, Consiliul Concurentei poate permite
cresteri de pana la 10%, cu respectarea a cel putin uneia dintre urmatoarele
conditii:
a) proiectul implica cooperarea transfrontaliera efectiva dintre cel putin
doi parteneri independenti, unul din Romania si unul dintr-un stat membru al
Uniunii Europene si al Spatiului Economic European sau din tarile care au
incheiat acorduri de asociere care instituie asocierea dintre Uniunea Europeana
si statele sale membre, pe de o parte, si tarile respective, pe de alta parte,
in special in contextul coordonarii politicilor nationale de
cercetare-dezvoltare;
b) proiectul implica cooperarea efectiva dintre agenti economici si
organisme publice de cercetare, in special in contextul coordonarii politicilor
nationale de cercetare-dezvoltare;
c) rezultatele proiectului sunt diseminate si publicate pe scara larga, se
acorda brevete si licente sau se iau alte masuri in conditii asemanatoare cu
cele privind diseminarea rezultatelor cercetarii-dezvoltarii din Uniunea
Europeana.
(7) Furnizorii si initiatorii ajutorului de stat trebuie sa transmita
Consiliului Concurentei informatii suficiente pentru a-i permite acestuia sa
analizeze indeplinirea criteriilor de acordare a ajutorului de stat.
(8) Cumularea cresterii prevazute la alin. (2) - (6) cu procentele
prevazute la art. 14 - 18 nu poate depasi o intensitate bruta maxima de 75%
pentru cercetarea aplicativa si de 50% pentru activitatile de dezvoltare
precompetitiva. Aceste limite trebuie respectate in toate cazurile.
Factorii care influenteaza evaluarea ajutorului de stat pentru activitatile
de cercetare si dezvoltare
Art. 21
La evaluarea ajutorului de stat pentru activitatile de cercetare si
dezvoltare, Consiliul Concurentei trebuie sa tina seama de efectul asupra
concurentei si comertului al ajutorului de stat cumulat cu alte surse de
finantare comunitara. Acolo unde finantarea comunitara se cumuleaza cu ajutorul
de stat, sprijinul total nu poate depasi 75% in cazul cercetarii aplicative si
50% in cazul activitatilor de cercetare-dezvoltare precompetitiva.
CAP. 5
Efectul stimulator al ajutorului de stat pentru cercetare si dezvoltare
Efectul stimulator al ajutorului de stat
Art. 22
Ajutorul de stat pentru cercetare si dezvoltare trebuie sa serveasca drept
stimulent pentru ca agentii economici sa intreprinda activitati de cercetare si
dezvoltare pe langa activitatile normale curente. Acest ajutor poate incuraja
agentii economici care nu efectueaza cercetare si dezvoltare sa realizeze
astfel de activitati. Daca acest efect stimulator nu este evident, Consiliul
Concurentei poate evalua ajutorul respectiv intr-o maniera mai putin favorabila
decat in mod obisnuit.
Factori care influenteaza evaluarea efectului stimulator al ajutorului de
stat
Art. 23
(1) Pentru a verifica daca ajutorul de stat propus va impulsiona agentii
economici sa efectueze activitati de cercetare pe care altfel nu le-ar
desfasura, Consiliul Concurentei trebuie sa tina seama in special de factorii
cuantificabili, cum ar fi modificarile legate de cheltuielile cu cercetarea si
dezvoltarea, de numarul de persoane cu sarcini de cercetare si dezvoltare si de
cheltuielile cu cercetarea si dezvoltarea ca procentaj din cifra totala de
afaceri, precum si de esecurile de piata, costurile suplimentare legate de
cooperarea transfrontaliera si alti factori relevanti indicati de catre
furnizorul ajutorului de stat.
(2) Ajutorul de stat poate fi autorizat si in cazul in care contribuie la
extinderea domeniului cercetarii ori la accelerarea acesteia.
Necesitatea demonstrarii efectului stimulator al ajutorului de stat
Art. 24
(1) Cu ocazia notificarii ajutorului de stat pentru cercetare si
dezvoltare, Consiliul Concurentei va cere furnizorului si initiatorului de
ajutor de stat sa demonstreze faptul ca ajutorul este necesar ca stimulent si
ca nu este in nici un caz ajutor de exploatare (operare).
(2) De asemenea, Consiliul Concurentei va solicita furnizorului, in
momentul depunerii rapoartelor anuale privind implementarea schemelor de ajutor
de stat aprobate, sa demonstreze faptul ca ajutorul este necesar ca stimulent
si ca nu este in nici un caz ajutor de exploatare (operare).
Ajutorul de stat pentru intreprinderile mici si mijlocii
Art. 25
Se considera ca ajutorul de stat ofera stimulentul necesar daca beneficiarul
este o intreprindere din categoria celor mici si mijlocii.
Prevederi suplimentare referitoare la art. 23 si 24
Art. 26
Consiliul Concurentei va acorda o importanta deosebita conditiilor
prevazute la art. 23 si 24:
a) in cazul proiectelor de cercetare individuale, situate aproape de piata,
cand acestea sunt realizate de catre societatile comerciale mari;
b) in toate cazurile in care un procentaj semnificativ al cheltuielilor cu
cercetarea si dezvoltarea a fost efectuat anterior depunerii solicitarii de
ajutor de stat.
CAP. 6
Dispozitii finale
Conditii care trebuie respectate in aplicarea prezentului regulament
Art. 27
Dispozitiile prezentului regulament se aplica cu respectarea prevederilor
Regulamentului privind forma, continutul si alte detalii ale notificarii unui
ajutor de stat si ale Regulamentului privind pragul minim al ajutorului de stat
care nu cade sub incidenta obligatiei de notificare, puse in aplicare prin
Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 27/2000.
Art. 28
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul regulament.
Intrarea in vigoare a prezentului regulament
Art. 29
(1) Prezentul regulament intra in vigoare la data publicarii in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Prezentul regulament se aplica ajutoarelor de stat acordate pentru
activitatile de cercetare-dezvoltare, notificate dupa intrarea sa in vigoare,
precum si celor care nu au fost notificate inainte de intrarea sa in vigoare,
dar pentru care decizia Consiliului Concurentei este ulterioara acestei date.
(3) La data intrarii in vigoare a prezentului regulament se abroga
Regulamentul privind ajutorul de stat pentru cercetare si dezvoltare, pus in
aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 92/2002,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 470 din 2 iulie 2002,
si Regulamentul pentru modificarea si completarea Regulamentului privind
ajutorul de stat pentru cercetare si dezvoltare, pus in aplicare prin Ordinul
presedintelui Consiliului Concurentei nr. 129/2004, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 521 din 9 iunie 2004.
(4) Prezentul regulament transpune Cadrul comunitar privind ajutorul de
stat pentru cercetare si dezvoltare, publicat in Jurnalul Oficial al
Comunitatilor Europene, C 45 din 17 februarie 1996, precum si Comunicarea
Comisiei de modificare a Cadrului comunitar privind ajutorul de stat pentru
cercetare si dezvoltare, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene,
C 48 din 13 februarie 1998.
ANEXA 1
la regulament
COSTURILE
de cercetare si dezvoltare eligibile in scopul calcularii intensitatii
ajutoarelor de stat
Costurile prevazute mai jos vor fi considerate eligibile pentru calcularea
intensitatii ajutoarelor de stat pentru cercetare si dezvoltare (daca sunt
generate si de alte activitati - in special alte activitati de cercetare si
dezvoltare -, trebuie defalcate pe tipuri de activitati):
1. costurile de personal (cercetatori, tehnicieni si alt personal de
sprijin angajat exclusiv pentru activitatea de cercetare);
2. costurile instrumentelor, echipamentelor, terenurilor si incintelor
utilizate exclusiv si in mod continuu pentru activitati de cercetare;
3. costurile aferente consultantei si serviciilor echivalente utilizate
exclusiv in activitatea de cercetare, inclusiv cercetare, cunostinte tehnice si
brevete etc. aduse din surse externe;
4. cheltuielile de regie suplimentare angajate direct ca rezultat al
activitatii de cercetare;
5. alte cheltuieli de exploatare, cum ar fi costurile legate de materiale,
aprovizionari si alte produse similare, angajate direct ca rezultat al
activitatii de cercetare.
ANEXA 2
la regulament
INFORMATII SUPLIMENTARE
care vor fi furnizate in notificarea prevazuta la art. 6 din Legea nr. 143/1999
privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru
cercetare si dezvoltare (scheme, alocari specifice de ajutoare acordate in
cadrul unei scheme aprobate si ajutoare individuale)
1. Obiective
Descrierea detaliata a scopurilor masurii si a tipului/naturii activitatii
de cercetare si dezvoltare care va beneficia de asistenta
2. Descrierea etapelor activitatii de cercetare si dezvoltare eligibile
pentru ajutorul de stat
2.1. Cercetarea fundamentala
2.2. Definitia studiilor de fezabilitate
2.3. Cercetarea aplicativa
2.4. Cercetarea-dezvoltarea precompetitiva
2.5. Proiectele-pilot sau demonstrative
3. Detalii cu privire la elementele de cost eligibile pentru ajutorul de
stat
3.1. Costurile de personal (cercetatori, tehnicieni si alt personal
auxiliar angajat exclusiv pentru activitatea de cercetare)
3.2. Costurile instrumentelor, echipamentelor, terenului si incintelor
utilizate exclusiv si in mod continuu (cu exceptia cheltuielilor ocazionate de
comercializarea lor) pentru activitatea de cercetare
3.3. Cheltuielile de consultanta si servicii echivalente utilizate exclusiv
pentru activitatea de cercetare, inclusiv cercetarea, cunostintele tehnice si
brevetele etc. achizitionate din surse externe
3.4. Cheltuieli de regie suplimentare angajate direct ca rezultat al
activitatii de cercetare
3.5. Alte cheltuieli de exploatare, cum ar fi costurile legate de
materiale, aprovizionari si alte produse similare, angajate direct ca rezultat
al activitatii de cercetare
4. Tipul si intensitatea ajutorului de stat
4.1. Descrierea tipului si intensitatii ajutorului de stat pentru fiecare
etapa de cercetare si dezvoltare care beneficiaza de ajutor
4.2. Descrierea detaliata a tuturor bonusurilor aplicabile, precum si
precizarea intensitatii maxime a ajutorului de stat
5. Cercetarea prin cooperare
5.1. Proiectele se desfasoara prin cooperarea dintre o serie de agenti
economici eligibili pentru ajutorul de stat? Exista conditii/clauze speciale de
cooperare? Daca da, care sunt aceste conditii/clauze?
5.2. Propunerea de ajutor de stat prevede cooperarea dintre agenti economici
si alte organisme, cum ar fi institutele de cercetare si universitatile? Exista
conditii/clauze speciale? Daca da, a se descrie.
5.3. Daca institutele de cercetare primesc ajutor de stat pentru un proiect
de cercetare specific, care sunt valoarea si intensitatea acelui ajutor?
6. Aspecte multinationale
Propunerea (ajutor individual/schema/program) are aspecte multinationale?
Daca da:
6.1. Propunerea presupune cooperarea cu parteneri din alte tari? Daca da,
precizati:
a) care sunt state membre ale Uniunii Europene;
b) care sunt state terte;
c) care sunt agenti economici ori centre de cercetare din alte tari.
6.2. Care este costul total al propunerii (ajutor
individual/schema/program)?
6.3. Prezentati defalcarea costurilor totale pe fiecare partener.
7. Aplicarea rezultatelor
7.1. Cine va fi proprietarul rezultatelor de cercetare si dezvoltare?
7.2. Exista conditii la acordarea licentelor privitoare la rezultate?
7.3. Exista reguli care guverneaza publicarea/diseminarea generala a
rezultatelor de cercetare si dezvoltare?
7.4. Precizati masurile planificate pentru valorificarea/dezvoltarea
ulterioara a rezultatelor.
8. Efectul stimulator al ajutoarelor de stat pentru cercetare si dezvoltare
8.1. In ceea ce priveste schemele, ce masuri sunt avute in vedere pentru a
asigura faptul ca ajutorul de stat are efect stimulator asupra cercetarii si
dezvoltarii (a se vedea cap. V din regulament)?
8.2. In ceea ce priveste ajutoarele individuale in special cazurile la
care se refera art. 26 din regulament ce factori au fost luati in considerare
pentru a asigura faptul ca ajutorul are efect stimulator asupra cercetarii si
dezvoltarii?