ORDIN Nr. 2237
din 30 septembrie 2010
pentru aprobarea
reglementarii tehnice „Regulament privind atestarea auditorilor energetici
pentru cladiri"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL DEZVOLTARII REGIONALE SI TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 683 din 8 octombrie 2010
Având în vedere prevederile art. 19 alin. (1) şi art.
20 din Legea nr. 372/2005 privind performanţa energetică a clădirilor, cu
modificările ulterioare, şi ale art. 3 alin. (2) şi (4), coroborate cu
prevederile lit. Ai) din anexele nr. 2 şi 3 din Legea nr. 200/2004 privind
recunoaşterea diplomelor şi calificărilor profesionale pentru profesiile
reglementate din România, cu modificările şi completările ulterioare,
în conformitate cu prevederile art. 5 pct. IV lit. e)
din Hotărârea Guvernului nr. 1.631/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului, cu modificările şi
completările ulterioare, ale art. 3 alin. (2) şi art. 8 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.398/2009 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea
Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Construcţii, Urbanism şi
Dezvoltare Teritorială Durabilă „URBAN-INCERC", cu modificările
ulterioare, precum şi ale art. 14 alin. (3) din Normele metodologice privind
performanţa energetică a clădirilor, aprobate prin Ordinul ministrului
dezvoltării, lucrărilor publice şi locuinţelor, al ministrului economiei şi
finanţelor şi al ministrului internelor şi reformei administrative nr.
691/1.459/288/2007,
în temeiul art. 13 alin. (6) din Hotărârea Guvernului
nr. 1.631/2009, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul dezvoltării regionale şi turismului emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă reglementarea tehnică „Regulament
privind atestarea auditorilor energetici pentru clădiri", prevăzută în
anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin, Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr.
1.850/2002 pentru aprobarea reglementării tehnice „Metodologie privind
atestarea auditorilor energetici pentru clădiri", indicativ MP 017-02, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 837 din 20 noiembrie 2002, Ordinul ministrului
lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 550/2003 pentru aprobarea
Reglementării tehnice „Indrumător pentru atestarea auditorilor
energetici pentru clădiri şi instalaţiile
aferente", publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 278 din 21 aprilie 2003, cu
modificările şi completările ulterioare, art. 1 alin. (1) lit. a) din Ordinul
ministrului dezvoltării regionale şi locuinţei nr. 357/2009 pentru
reglementarea unitară a unor tarife cu caracter nefiscal prevăzute în diferite
acte normative, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 368 din 1 iunie 2009, precum şi
orice alte prevederi contrare se abrogă.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la 5 zile de la data publicării.
p. Ministrul dezvoltării regionale şi turismului,
Gheorghe Nastasia,
secretar general
ANEXĂ
REGULAMENT
privind atestarea
auditorilor energetici pentru clădiri
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezentul regulament privind atestarea
auditorilor energetici pentru clădiri, denumit în continuare regulament, stabileşte cadrul legal
pentru atestarea tehnico-profesională a specialiştilor - persoane fizice - cu
activitate în construcţii, ca auditor energetic pentru clădiri.
(2) In înţelesul prezentului
regulament, specialişti pot fi cetăţeni români, precum şi cetăţeni ai altui
stat membru al Uniunii Europene ori al Spaţiului Economic European care
îndeplinesc cerinţele prevăzute în prezentul regulament şi care doresc să
acceadă la profesia reglementată de auditor energetic pentru clădiri şi să o
exercite în România în mod independent sau ca angajaţi ai unor persoane juridice.
(3) Prevederile prezentului
regulament se aplică şi specialiştilor cetăţeni ai altui stat membru al Uniunii
Europene ori al Spaţiului Economic European care sunt titularii unor titluri de calificare obţinute pe teritoriul unui
stat terţ, dacă aceştia au o experienţă profesională de 3 ani în profesia
reglementată de auditor energetic pentru clădiri pe teritoriul statului membru
unde au obţinut recunoaşterea calificării profesionale şi doresc să o exercite
în România.
Art. 2. - (1) Pentru profesia
reglementată de auditor energetic pentru clădiri în România, Ministerul Dezvoltării
Regionale şi Turismului este autoritatea competentă în conformitate cu
prevederile art. 3 alin. (4), coroborate cu cele ale lit. A i) din anexa nr. 3
la Legea nr. 200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi calificărilor
profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2) Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului,
denumit în continuare autoritatea competentă, organizează şi asigură funcţionarea sistemului de atestare
tehnico-profesională a specialiştilor - persoane fizice - cu activitate în
construcţii ca auditor
energetic pentru clădiri, conform prevederilor art. 5 pct. IV lit. e) din Hotărârea Guvernului nr.
1.631/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Turismului, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 3. - Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare
în Construcţii, Urbanism şi Dezvoltare Teritorială Durabilă „URBAN-INCERC"
din coordonarea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului, denumit în
continuare INCD URBAN-INCERC, asigură funcţionarea secretariatului tehnic al comisiilor de
atestare a auditorilor energetici pentru clădiri, în conformitate cu
prevederile art. 3 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.398/2009 privind
organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în
Construcţii, Urbanism şi Dezvoltare Teritorială Durabilă „URBAN-iNCERC", cu modificările ulterioare.
Art. 4. - (1) Persoanele fizice
atestate, în condiţiile legii, ca auditori energetici pentru clădiri îşi
desfăşoară activitatea în baza certificatului de atestare şi a legitimaţiei în
termen de valabilitate, documente emise de către autoritatea competentă, precum
şi a ştampilei de auditor energetic pentru clădiri.
(2) Certificatul de atestare, legitimaţia
şi ştampila sunt nominale şi netransmisibile.
(3) Modelele certificatului de atestare, legitimaţiei
şi ştampilei sunt prevăzute în anexele nr. 1a, 1b şi 1c.
Art. 5. -Auditorii energetici
pentru clădiri:
a) desfăşoară activităţi intelectuale specifice
domeniului şi potrivit competenţelor pentru care au fost atestaţi, cu
respectarea prevederilor Legii nr. 372/2005 privind performanţa energetică a
clădirilor, cu modificările ulterioare, a actelor normative subsecvente
acesteia, a reglementărilor tehnice în domeniu, precum şi a prevederilor
prezentului regulament;
b) răspund pentru realitatea,
corectitudinea şi completitudinea datelor şi informaţiilor înscrise în
documentele întocmite, semnate şi ştampilate.
CAPITOLUL II
Grade profesionale, competenţe, cerinţe
Art. 6. - Persoanele fizice care îndeplinesc cerinţele
prevăzute în prezentul regulament şi promovează examenul sunt atestate ca
auditori energetici pentru clădiri, pe grade profesionale, specialităţile
construcţii şi instalaţii, după cum urmează:
a) auditor energetic pentru
clădiri, grad profesional I, specialităţile
construcţii şi instalaţii - simbol AE Ici;
b) auditor energetic pentru
clădiri, grad profesional II, specialităţile
construcţii şi instalaţii - simbol AE Ilci.
Art. 7. - (1) Auditorii energetici pentru clădiri, grad
profesional I, au următoarele
competenţe:
a) elaborează certificatul de performanţă energetică
pentru toate categoriile de clădiri prevăzute la art. 7 alin. (1) din Legea nr.
372/2005, cu modificările ulterioare, care se construiesc, se reabilitează
termic, sunt vândute sau închiriate inclusiv pentru clădirile care se
încadrează în prevederile art. 14 din lege;
b) realizează auditul energetic
pentru toate categoriile de clădiri existente, prevăzute la art. 7 alin. (1)
din Legea nr. 372/2005, cu modificările ulterioare, care se reabilitează
termic.
(2) Auditorii energetici pentru clădiri, grad
profesional II, elaborează certificatul de performanţă energetică pentru
clădirile tip locuinţă unifamilială şi blocurile de locuinţe care se
construiesc, precum şi pentru clădirile tip locuinţă unifamilială şi
apartamentele din blocurile de locuinţe care se vând sau se închiriază.
Art. 8. - Specialistul -
persoana fizică care solicită atestarea ca auditor energetic pentru clădiri,
denumită în continuare solicitant,
este eligibilă în vederea susţinerii examenului de atestare în situaţia în care îndeplineşte, cumulativ,
următoarele cerinţe:
a) capacitatea deplină de
exerciţiu;
b) starea de sănătate fizică şi psihică
corespunzătoare;
c) lipsa antecedentelor penale;
d) nivelul de pregătire,
reprezentând atât pregătirea profesională generală, cât şi pregătirea specifică
în domeniul performanţei energetice a clădirilor şi a instalaţiilor aferente;
e) experienţa profesională.
Art. 9. - Starea de sănătate fizică şi psihică
prevăzută la art. 8 lit. b) se atestă pe bază de examen de specialitate şi se
dovedeşte prin adeverinţă medicală semnată şi parafată, în condiţiile legii.
Art. 10. - Lipsa antecedentelor penale prevăzută la
art. 8 lit. c) se confirmă cu certificat de cazier judiciar pentru solicitanţii
cetăţeni români sau document echivalent, emis în condiţiile legii, pentru
solicitanţii cetăţeni ai altui stat membru al Uniunii Europene ori al Spaţiului
Economic European.
Art. 11. - (1) Pregătirea profesională generală a
solicitantului prevăzută la art. 8 lit. d) se dovedeşte cu diplomă de
inginer/arhitect - absolvent al unei instituţii de învăţământ superior
acreditată, în următoarele profiluri/specialităţi absolvite: instalaţii pentru
construcţii, construcţii civile, industriale şi agricole, arhitectură, alte
profiluri/specialităţi cu conotaţie energetică aplicabilă în domeniul
construcţiilor şi instalaţiilor pentru construcţii.
(2) Conotaţia energetică prevăzută la alin. (1) se
demonstrează prin existenţa în foaia matricolă/suplimentul de diplomă, după
caz, care însoţeşte diploma de studii universitare pentru profesia de
inginer/arhitect sau diploma de maşter/studii aprofundate în domeniul
eficienţei energetice a clădirilor a uneia ori mai multor discipline de
învăţământ, cu o durată de minimum un semestru, promovată/promovate în anii de
studiu, după cum urmează: higrotermica construcţiilor, energetica clădirilor,
termodinamică, termotehnică, transfer de căldură şi masă, construcţii,
materiale de construcţii, maşini termice, instalaţii termice, instalaţii
frigorifice, instalaţii de ventilare/climatizare, aparate electrice, instalaţii
electrice şi automatizări pentru clădiri.
Art. 12. - (1) Pregătirea specifică a solicitantului
prevăzută la art. 8 lit. d) se dovedeşte cu certificat de absolvire a unui curs
de specialitate în domeniul performanţei energetice a clădirilor şi a
instalaţiilor aferente acestora, cu o durată de minimum 80 de ore, finalizat cu
proiect corespunzător gradului profesional pentru care solicitantul va susţine
examenul de atestare.
(2) Cursul de specialitate prevăzut la alin. (1) se
bazează pe deţinerea de către cursanţi a unui nivel de cunoştinţe generale
teoretice/practice în domeniul construcţiilor şi al instalaţiilor aferente
acestora şi are drept scop aprofundarea şi sintetizarea cunoştinţelor necesare
aplicării legislaţiei şi metodologiei de calcul al performanţei energetice a
clădirilor, în vigoare la data organizării cursului.
(3) Prin excepţie de la
prevederile alin. (1), specialiştii, absolvenţi ai cursurilor de maşter/studii
aprofundate cu o durată de minimum două semestre în domeniul eficienţei
energetice a clădirilor/confort şi eficienţă în clădiri/performanţa energetică
a clădirilor/tehnica auditului energetic pentru clădiri/energie, confort şi
dezvoltare durabilă sau care deţin titlu ştiinţific de doctor în inginerie
civilă/mecanică/arhitectură, dovedesc pregătirea specifică cu diploma de
absolvire, însoţită de foaia matricolă/suplimentul de diplomă.
Art. 13. - (1) Cursul de specialitate precizat la art.
12 alin. (1) se organizează de către instituţiile de învăţământ superior în
cadrul cărora funcţionează facultăţi/secţii/catedre de construcţii civile şi
instalaţii pentru construcţii, de către institutele acreditate de
cercetare-dezvoltare în construcţii şi instalaţii pentru construcţii, în cadrul
cărora funcţionează departamente/ laboratoare de construcţii şi instalaţii
pentru construcţii, precum şi de către asociaţiile profesionale cu atribuţii/activităţi
relevante în domeniul
construcţiilor şi arhitecturii, instalaţiilor pentru construcţii, eficienţei
energetice a clădirilor, cu avizul autorităţii competente privind programa de
desfăşurare a cursului.
(2) Predarea cursurilor de specialitate se asigură, de
regulă, de către cadre didactice universitare din cadrul catedrelor de
specialitate ale instituţiilor de învăţământ superior precizate la alin. (1).
In scopul predării cursurilor pot fi cooptaţi:
a) cercetători ştiinţifici
gradul I/II care deţin titlul ştiinţific de doctor din cadrul institutelor
acreditate de cercetare-dezvoltare în construcţii şi instalaţii pentru
construcţii precizate la alin. (1);
b) specialişti atestaţi ca auditori energetici pentru
clădiri grad profesional I, specialităţile construcţii şi instalaţii, din
cadrul structurilor tehnice de reglementare în construcţii ale autorităţii
competente;
c) alte cadre didactice universitare, atestate ca
auditori energetici pentru clădiri, cu activitate
recunoscută în domeniul eficienţei energetice a clădirilor.
(3) Cursurile de specialitate cuprind minimum două
module, astfel:
a) modulul de teorie,
cuprinzând, în principal prezentarea metodologiei de calcul al performanţei
energetice a clădirilor, a surselor regenerabile de energie, a legislaţiei
specifice şi a reglementărilor tehnice aplicabile, în vigoare la data
organizării cursului;
b) modulul de aplicaţie,
cuprinzând elaborarea de către fiecare cursant a unei documentaţii,
diferenţiate în funcţie de opţiunea cursantului privind atestarea prin examen
în gradul profesional I sau II.
(4) In aplicarea prevederilor alin. (3) lit. b), pentru
gradul profesional I, cursantul va elabora
certificatul de performanţă energetică şi va realiza auditul energetic ale unei
clădiri nerezidenţiale dintre cele prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. c)-g) din
Legea nr. 372/2005, cu modificările ulterioare.
(5) In aplicarea prevederilor alin. (3) lit. b), pentru
gradul profesional II, cursantul va elabora
certificatul de performanţă energetică a unui bloc de locuinţe şi a unui
apartament din blocul de locuinţe.
Art. 14. - (1) Experienţa profesională a solicitantului
prevăzută la art. 8 lit. e) se referă la activităţi desfăşurate în
profilul/specialitatea absolvită.
(2) Experienţa profesională
prevăzută la alin. (1), în funcţie de gradul profesional pentru care persoana
fizică solicită atestarea, este de:
a) minimum 5 ani, pentru
atestarea ca auditor energetic pentru clădiri, grad profesional I;
b) minimum 3 ani, pentru
atestarea ca auditor energetic pentru clădiri, în grad profesional II, cu respectarea nivelului de pregătire
profesională generală prevăzut la art. 11 alin. (1).
(3) Experienţa profesională minimă prevăzută la alin.
(2) se dovedeşte prin cumularea perioadelor de activitate desfăşurată şi se atestă
prin adeverinţe emise de către persoanele juridice pentru care solicitantul a
desfăşurat/desfăşoară aceste activităţi pe bază contractuală.
CAPITOLUL III
Documente necesare înscrierii la examenul de atestare
Art. 15. - Solicitantul, cetăţean român, în vederea
înscrierii la examenul de atestare ca auditor energetic pentru clădiri,
înregistrează cererea la autoritatea competentă, întocmită conform modelului
prevăzut în anexa nr. 2a, însoţită, în mod obligatoriu, de următoarele
documente:
a) act de identitate al solicitantului, precum şi
certificatul de naştere/căsătorie, în cazul schimbării numelui, în copie;
b) adeverinţă medicală din care să rezulte starea de
sănătate fizică şi psihică a solicitantului pentru exercitarea atribuţiilor
profesiei de auditor energetic pentru clădiri;
c) certificat de cazier
judiciar, în termenul de valabilitate la data înregistrării cererii, din care
să rezulte că solicitantul nu este înscris în cazierul judiciar;
d) diplomă de absolvire a
institutului de învăţământ superior şi foaia matricolă/suplimentul de diplomă,
după caz, în copii legalizate, precum şi documentul de recunoaştere/echivalare
a acesteia, emis în condiţiile legii de către autoritatea administraţiei
publice centrale competente, în copie legalizată, în cazul absolvenţilor români
cu diplomă în domeniile prevăzute la art. 11 alin. (1), obţinută în
străinătate;
e) curriculum vitae, conform
modelului prevăzut în anexa nr. 3, cuprinzând detaliat pregătirea profesională
şi experienţa profesională dobândită în activităţi corespunzătoare profilului
şi specialităţii absolvite;
f) adeverinţă/adeverinţe emisă/emise de persoanele
juridice pentru care solicitantul a desfăşurat/desfăşoară activităţi pe bază
contractuală, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4, din care să rezulte
experienţa profesională în profilul şi specialitatea absolvită;
g) certificat de absolvire a
unui curs de specialitate în domeniul performanţei energetice a clădirilor şi a
instalaţiilor aferente sau, după caz, diploma de maşter/studii aprofundate/
doctor în inginerie civilă/mecanică/arhitectură, în copie;
h) document de plată a tarifului în contul INCD
URBAN-INCERC în cadrul căruia funcţionează secretariatul tehnic al comisiilor
de examinare, în original;
i) două poze color, format 5/4 cm.
Art. 16. - Solicitantul, cetăţean al altui stat membru
al Uniunii Europene ori al Spaţiului Economic European, în vederea înscrierii
la examenul de atestare ca auditor energetic pentru clădiri, înregistrează
cererea la autoritatea competentă, întocmită conform modelului prevăzut în
anexa nr. 2b şi însoţită, în mod obligatoriu, de următoarele documente
redactate în limba română sau în traducere legalizată în limba română, după
caz, astfel:
a) dovada naţionalităţii;
b) certificat lingvistic sau orice alt mijloc de probă
concludent prin care solicitantul face dovada cunoaşterii limbii române,
necesară exercitării atribuţiilor profesiei de auditor energetic pentru clădiri
pe teritoriul României;
c) adeverinţă medicală din care să rezulte starea de
sănătate fizică şi psihică a solicitantului pentru exercitarea atribuţiilor
profesiei de auditor energetic pentru clădiri;
d) document prin care
solicitantul declară pe propria răspundere că nu a săvârşit o infracţiune sau o
greşeală profesională gravă; declaraţia se face de către solicitant în faţa
unei autorităţi judiciare ori administrative competente sau, după caz, în faţa
unui notar ori a unui organism profesional calificat al statului membru de
origine sau de provenienţă, care eliberează un certificat ce atestă respectiva
declaraţie;
e) diploma de absolvire a unui institut de învăţământ
superior de specialitate şi foaia matricolă, însoţite de documentul de
recunoaştere/echivalare a acestora emis în condiţiile legii de către
autoritatea administraţiei publice centrale competente, în copie legalizată;
f) document de atestare a
experienţei profesionale privind natura şi durata activităţii, eliberat de
autoritatea sau de organismul competent al statului membru de origine ori de
provenienţă;
g) curriculum vitae întocmit
conform modelului prevăzut în anexa nr. 3, cu prezentarea detaliată a
pregătirii profesionale şi experienţei profesionale dobândite;
h) certificat de absolvire a unui curs de specialitate
în domeniul performanţei energetice a clădirilor şi a instalaţiilor aferente
acestora, în copie;
i) document de plată a tarifului în contul INCD
URBAN-INCERC în cadrul căruia funcţionează secretariatul tehnic al comisiilor
de examinare, în original;
j) două poze color, format 5/4
cm.
Art. 17. - (1) Autoritatea competentă confirmă primirea
dosarului solicitantului, cuprinzând cererea şi documentele prevăzute la art.
15 sau 16, după caz, în termen de 30 de zile calendaristice de la data
înregistrării cererii, şi informează solicitantul în scris, cu confirmare de
primire, la adresa de corespondenţă indicată în cerere, cu privire la:
a) documentele lipsă ori
neconforme cu prevederile prezentului regulament;
b) obligaţia solicitantului de
a înregistra la autoritatea competentă completările solicitate în termen de 30
de zile de la data solicitării acestora. Neprezentarea completărilor în
termenul precizat conduce la restituirea dosarului.
(2) Procedura de examinare a
cererii şi a documentelor anexate acesteia se finalizează prin comunicarea, în
scris, a solicitantului, la adresa de corespondenţă indicată în cerere, a
deciziei, motivate, de admitere sau respingere a cererii, în termen de maximum
3 luni de la data prezentării dosarului complet de către solicitant.
(3) In cazul aplicării
regimului general de recunoaştere a titlurilor de calificare şi al
recunoaşterii experienţei profesionale, termenul prevăzut la alin. (2) pentru
finalizarea procedurii de examinare a cererii şi a documentelor anexate
acesteia poate fi prelungit cu 30 de zile
calendaristice.
(4) In cazul în care există
dubii asupra unor documente prevăzute la art. 15, autoritatea competentă poate
cere solicitantului completări/clarificări, iar atunci când există dubii asupra
unor documente prevăzute la art. 16, autoritatea competentă română poate cere
autorităţii competente din statul membru emitent confirmarea autenticităţii
acestora.
(5) Autoritatea competentă poate decide, după caz,
anterior susţinerii examenului de atestare, parcurgerea de către solicitant,
cetăţean al altui stat membru al Uniunii Europene ori al Spaţiului Economic
European, a unui stagiu de adaptare, în condiţiile art. 25 din Legea nr.
200/2004, cu modificările şi completările ulterioare, pentru o perioadă de până
la un an.
(6) Informarea scrisă prevăzută
la alin. (1) şi decizia prevăzută la alin. (2) se afişează pe pagina de
internet a autorităţii competente în termen de 15 zile de la data emiterii
acestora şi produc efecte de la data comunicării.
(7) Decizia prevăzută la alin. (2) sau absenţa
acesteia, după caz, poate fi atacată în faţa instanţelor române de contencios
administrativ, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr.
554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(8) Sub sancţiunea nulităţii, decizia de respingere
prevăzută la alin. (2) va cuprinde obligatoriu termenul şi instanţa
jurisdicţională unde aceasta poate fi contestată.
CAPITOLUL IV
Comisiile de examinare
Art. 18. - (1) Comisiile de examinare pentru atestarea
specialiştilor ca auditori energetici pentru clădiri,
denumite în continuare comisii de examinare, se constituie fiecare din 7
membri, astfel:
a) un membru, specialist
selectat din cadrul autorităţii competente;
b) 6 membri, specialişti selectaţi din propunerile
formulate de către instituţiile de învăţământ superior de profil arhitectură/construcţii/instalaţii
pentru construcţii acreditate şi institutele acreditate de cercetare-dezvoltare
în construcţii şi instalaţii pentru construcţii, precum şi de către asociaţiile
profesionale reprezentative ale inginerilor de instalaţii pentru construcţii şi
ale auditorilor energetici pentru clădiri.
(2) Membrii fiecărei comisii de examinare, cu excepţia
reprezentanţilor autorităţii competente, sunt cadre didactice universitare -
profesori/conferenţiari - şi cercetători ştiinţifici gradul I/II care deţin titlul ştiinţific de doctor - atestaţi
auditori energetici pentru clădiri grad profesional I, specialităţile construcţii şi instalaţii, cu activitate recunoscută
în elaborarea reglementărilor tehnice, pregătirea de specialitate şi
diseminarea informaţiilor tehnice în domeniul performanţei energetice a
clădirilor.
(3) Membrul reprezentant al autorităţii competente în
fiecare dintre comisiile de examinare este specialist - inginer/arhitect -,
atestat auditor energetic pentru clădiri, grad profesional I sau absolvent cu diplomă de maşter/studii
aprofundate în domeniul eficienţei energetice a clădirilor.
Art. 19. - Componenţa nominală a comisiilor de
examinare, desemnarea preşedinţilor şi a vicepreşedinţilor din rândul membrilor
acestora, precum şi a reprezentanţilor autorităţii competente în comisii se
aprobă şi se modifică ori de câte ori este necesar prin ordin al ministrului
dezvoltării regionale şi turismului.
Art. 20. - (1) Comisiile de examinare se organizează şi
funcţionează în centrele universitare Bucureşti, Cluj-Napoca, laşi şi Timişoara
în care există organizate şi funcţionează facultăţi/secţii de arhitectură,
construcţii civile şi instalaţii pentru construcţii în localităţi în care şi
INCD URBAN-INCERC, care asigură secretariatul tehnic,
are sucursale.
(2) Membrii comisiilor de examinare îşi desfăşoară
activitatea pe bază de convenţii încheiate cu INCD URBAN-INCERC.
Art. 21. - Membrii comisiilor de examinare au, în
principal, următoarele atribuţii:
a) propun autorităţii
competente bibliografia pentru examinarea candidaţilor, actualizată în funcţie
de progresul tehnic în domeniul performanţei energetice a clădirilor;
b) elaborează testele de
evaluare pentru proba scrisă, distinct pentru fiecare grad profesional;
c) evaluează răspunsurile
candidaţilor la proba scrisă;
d) evaluează răspunsurile candidaţilor la interviu;
e) semnează fişele individuale
de evaluare ale fiecărui candidat, precum şi procesul-verbal al şedinţei de
examinare, al căror conţinut-cadru este prevăzut în anexele nr. 5a şi 5b.
CAPITOLUL V
Procedura de atestare
SECŢIUNEA 1
Inregistrarea cererilor şi verificarea
documentelor
Art. 22. - Cererile, însoţite de documentele prevăzute
la art. 15, respectiv 16, constituind dosarul solicitantului, se înregistrează
de către solicitant la registratura generală a autorităţii competente.
Art. 23. - (1) In vederea respectării termenelor
prevăzute la art. 17, compartimentul de specialitate din cadrul autorităţii
competente:
a) constată completitudinea
documentelor din dosarul solicitanţilor şi, după caz, solicită, în scris,
completări/clarificări;
b) verifică documentele anexate
fiecărei cereri pentru atestare, în conformitate cu prevederile prezentului
regulament, şi întocmeşte decizia prevăzută la art. 17 alin. (2);
c) transmite secretariatului tehnic din cadrul INCD
URBAN-INCERC dosarele complete ale solicitanţilor în vederea planificării
examenelor de atestare.
(2) Dosarele complete ale solicitanţilor care nu se
încadrează în prevederile prezentului regulament, însoţite de motivarea
restituirii, precum şi dosarele solicitanţilor care nu au fost completate în
termenul legal prevăzut la art. 17 alin. (1) se restituie solicitanţilor de
către compartimentul de specialitate din cadrul autorităţii competente.
SECŢIUNEA a 2-a
Planificarea şi organizarea examenelor de
atestare
Art. 24. - INCD URBAN-INCERC planifică şi organizează
examenele de atestare cu avizul autorităţii competente, scop în care
organizează, în conformitate cu dispoziţiile legii, secretariatul tehnic al
comisiilor de examinare pentru atestarea ca auditori energetici pentru clădiri.
Art. 25. - (1) Personalul desemnat al secretariatului
tehnic prevăzut la art. 24 îndeplineşte, în principal, următoarele atribuţii:
a) anterior şedinţei de examinare:
1. analizează documentele
cuprinse în dosarele solicitanţilor;
2. întocmeşte fişele individuale de examinare a
candidaţilor, cuprinzând datele de identificare ale acestora;
3. planifică şi organizează
examenele de atestare în localităţile prevăzute la art. 20 alin. (1);
4. convoacă solicitanţii care întrunesc condiţiile
prevăzute în prezentul regulament, precum şi membrii comisiilor de examinare;
5. transmite autorităţii
competente, în vederea afişării pe pagina proprie de internet, şi afişează pe
pagina de internet a INCD URBAN-INCERC informările scrise şi deciziile
prevăzute la art. 17, datele şi informaţiile referitoare la programarea
examenelor de atestare pe locaţii şi comisii, inclusiv bibliografia
corespunzătoare pentru fiecare grad profesional;
b) în timpul şedinţei de examinare:
1. asigură secretariatul comisiilor de examinare;
2. completează fişele individuale de examinare cu
rezultatul obţinut de fiecare candidat la proba scrisă şi, respectiv la
interviu, pentru candidaţii care au promovat proba scrisă;
3. întocmeşte procesul-verbal al
şedinţei de examinare cu rezultatele obţinute de fiecare candidat la cele două
probe de examinare - proba scrisă şi interviu;
4. prezintă spre semnare
membrilor comisiei de examinare documentele prevăzute la pct. 2 şi 3;
c) ulterior şedinţei de
examinare:
1. întocmeşte pontajul
corespunzător participării membrilor comisiei de examinare la pregătirea şi
elaborarea testelor de examinare pentru proba scrisă, precum şi pentru
participarea în comisia de examinare;
2. transmite către autoritatea competentă rezultatele
obţinute de candidaţi la examenul de atestare, în formă electronică, în termen
de 24 de ore de la finalizarea acestuia, în vederea postării acestora pe pagina
de internet a autorităţii competente;
3. postează pe pagina de internet a INCD URBAN-INCERC rezultatele examenelor de atestare;
4. completează şi editează
certificatele de atestare şi legitimaţiile pentru candidaţii care au promovat,
în condiţiile legii, examenul de atestare, pe care le transmite, în termen de
maximum 15 zile, autorităţii competente în vederea semnării;
5. actualizează baza de date cu
specialiştii - persoanele fizice atestate şi transmite, lunar, autorităţii
competente datele actualizate în vederea publicării pe pagina de internet a
acesteia;
6. ţine evidenţa candidaţilor atestaţi/respinşi şi
actualizează baza de date cu specialiştii - persoanele fizice atestate;
7. scanează toate documentele
primite şi elaborate în legătură cu persoanele fizice atestate şi le transmite
autorităţii competente în vederea realizării arhivării electronice;
8. transmite autorităţii
competente toate documentele, în original şi arhivate electronic, în termenele
prevăzute de prezentul regulament.
(2) Persoanele desemnate în secretariatul tehnic
contrasemnează fişele individuale de examinare şi procesele-verbale ale
şedinţelor de examinare.
(3) Persoanele desemnate în
secretariatul tehnic şi procedurile de lucru ale acestuia se aprobă prin
decizie a directorului general al INCD URBAN-INCERC.
(4) Persoanele desemnate în secretariatul tehnic răspund disciplinar, material, civil şi penal, după
caz, pentru legalitatea, realitatea şi exactitatea documentelor întocmite,
precum şi pentru integritatea tuturor documentaţiilor arhivate la sediul INCD
URBAN-INCERC, în temeiul prevederilor art. 39.
Art. 26. - Şedinţele de examinare a candidaţilor în
cadrul comisiilor prevăzute la art. 20 se organizează de către secretariatul
tehnic din cadrul INCD URBAN-INCERC, de regulă trimestrial, în a doua jumătate
a fiecărui trimestru sau ori de câte ori se întrunesc condiţiile pentru
organizarea examenelor.
SECŢIUNEA a 3-a
Examinarea candidaţilor
Art. 27. - (1) Examenele de atestare se desfăşoară
conform programului publicat pe pagina de internet a autorităţii competente şi
a INCD URBAN-INCERC, cu cel puţin 7 zile înaintea datei de desfăşurare a
acestora.
(2) La examenele de atestare participă solicitanţii cu
dosare complete, care întrunesc condiţiile de eligibilitate prevăzute în
prezentul regulament şi cărora li s-a comunicat decizia de admitere la examen.
(3) Membrii comisiei de examinare se convoacă în
şedinţe de examinare, cu minimum 5 zile lucrătoare anterior datei stabilite
pentru examinarea candidaţilor, de către secretariatul tehnic, comunicându-se
locaţia, data şi ora începerii examenului de atestare.
(4) Comisia de examinare îşi
desfăşoară activitatea în prezenţa a minimum 5 membri, cu participarea
obligatorie a preşedintelui/vicepreşedintelui şi a reprezentantului desemnat al
autorităţii competente.
(5) Membrii comisiei de examinare propun, pentru fiecare candidat examinat, admiterea/respingerea acestuia şi
hotărăsc, cu votul a minimum 2/3 din numărul membrilor prezenţi, în care
trebuie să se regăsească votul preşedintelui/vicepreşedintelui şi al
reprezentantului desemnat al autorităţii competente.
Art. 28. - (1) Procedura de examinare a candidaţilor
este unitară, se desfăşoară în limba română, în două etape, după cum urmează:
a) proba scrisă, eliminatorie,
constă în rezolvarea unui chestionar cu 20 de întrebări din bibliografia
specifică, în vederea evaluării cunoştinţelor referitoare la performanţa
energetică a clădirilor. Fiecare întrebare din testul de evaluare este cotată
cu un punct. Timpul alocat probei scrise este de 60 de minute. Condiţia de
promovare a probei scrise este obţinerea a minimum 16
puncte;
b) interviul constă în
prezentarea şi susţinerea proiectului elaborat în cadrul cursului de
specialitate prevăzut la art. 11, precum şi din întrebări din bibliografia
specifică, după caz.
(2) Candidatul este declarat
admis dacă, după susţinerea interviului, în urma deliberării, comisia de
examinare hotărăşte, în condiţiile art. 27 alin. (5), acordarea calificativului
„ADMIS".
(3) Candidatul care, din motive
obiective, independente de voinţa sa, nu se poate prezenta la examenul de
atestare urmează a fi reprogramat în următoarea sesiune de examinare numai dacă
transmite autorităţii competente, în scris, anterior datei de desfăşurare a
examenului, solicitarea motivată în acest sens.
SECŢIUNEA a 4-a
Comunicarea rezultatelor şi emiterea documentelor de atestare
Art. 29. - (1) Fiecare candidat semnează fişa
individuală de examinare, pentru luarea la cunoştinţă a rezultatului probei
scrise şi, respectiv, a rezultatului interviului, în cazul candidaţilor care au
promovat, în condiţiile prezentului regulament, proba scrisă.
(2) Fişa individuală de
examinare, precum şi copia procesului-verbal al şedinţei de examinare,
completate şi semnate, fac parte integrantă din dosarul candidatului.
(3) Candidatul care nu a promovat examenul de atestare
poate înregistra o nouă cerere pentru înscriere la
examenul de atestare, însoţită de documentele prevăzute la art. 16 sau art. 17,
după caz, după o perioadă de minimum 6 luni de la data nepromovării examenului
de atestare.
Art. 30. - (1) In termenul prevăzut la art. 25 alin.
(1) lit. c) pct. 2, INCD URBAN-INCERC transmite autorităţii competente, cu
adresă de înaintare, completate şi editate, certificatele de atestare şi
legitimaţiile candidaţilor declaraţi „ADMIS" la examenul de atestare, în
vederea semnării acestora de către conducerea autorităţii competente.
(2) Pentru verificarea de către autoritatea competentă
a datelor şi a informaţiilor cuprinse în certificatele de atestare şi
legitimaţiile editate,' INCD URBAN-INCERC transmite aceste documente însoţite
de procesul-verbal al şedinţei de examinare şi fişele individuale de examinare
a candidaţilor, în original, precum şi de dosarele candidaţilor în original şi
arhivate electronic.
Art. 31. - (1) Certificatele de atestare şi
legitimaţiile aprobate de către conducerea autorităţii competente, ştampilate,
cu timbrul sec şi sigiliul de securizare aplicate, se transmit INCD
URBAN-INCERC în vederea eliberării acestora auditorilor energetici pentru
clădiri atestaţi.
(2) Certificatele de atestare
şi legitimaţiile auditorilor energetici pentru clădiri atestaţi se eliberează
de către INCD URBAN-INCERC în termen de' cel mult 60 de zile de la data
promovării examenului de atestare şi pot fi ridicate de titulari, sub
semnătură, de la sediul INCD URBAN-INCERC - Bucureşti.
(3) Auditorul energetic pentru
clădiri atestat va achiziţiona ştampila realizată conform modelului prevăzut în
anexa nr. 1c, pe care vor fi înscrise datele şi informaţiile corespunzătoare
gradului profesional şi al specialităţii menţionate în certificatul de atestare.
(4) Eliberările certificatelor de atestare şi ale
legitimaţiilor se înscriu în registrul unic de eliberări care se gestionează de
către INCD URBAN-INCERC. Matca certificatelor de atestare eliberate, însoţită
de o copie „conform cu originalul" a registrului de eliberări, se
transmite autorităţii competente în vederea arhivării.
(5) Pentru actualizarea bazei
de date cu persoanele fizice atestate, acestea au obligaţia de a informa în
scris autoritatea competentă asupra oricărei modificări a datelor personale înscrise în cererea pentru atestare.
SECŢIUNEA a 5-a
Contestaţii
Art. 32. - (1) Candidaţii care nu au promovat proba
scrisă conform prevederilor art. 28 alin. (1) lit. a) sau au fost declaraţi
„RESPINS" la interviu pot formula contestaţie, motivată.
(2) Contestaţia se
înregistrează la registratura generală a autorităţii competente în termen de
maximum 5 zile de la luarea la cunoştinţă a rezultatului.
(3) In termen de 30 zile de la
înregistrarea contestaţiei, aceasta se soluţionează de către o comisie numită
de autoritatea competentă.
(4) Comisia analizează, soluţionează şi comunică
autorităţii competente decizia luată, în vederea transmiterii acesteia tuturor
părţilor interesate.
(5) Deciziei de soluţionare a
contestaţiei îi sunt aplicabile prevederile art. 17
alin. (8).
Art. 33. - (1) In cazul în care au fost formulate
contestaţii, autoritatea competentă constituie o comisie pentru analiza şi
soluţionarea acestora, alcătuită din 3 membri, auditori energetici pentru clădiri gradul I, care nu au făcut parte din comisia de
examinare a candidatului care a formulat contestaţia.
(2) Comisia prevăzută la alin. (1), numită prin ordin
al autorităţii competente, are următoarea componenţă:
a) un membru desemnat de autoritatea competentă;
b) un membru desemnat de Comisia
Auditorilor Energetici pentru Clădiri din cadrul Asociaţiei Inginerilor de
Instalaţii din România;
c) un membru desemnat de
Asociaţia Auditorilor Energetici pentru Clădiri.
CAPITOLUL VI
Prelungirea valabilităţii dreptului de practică al auditorului energetic pentru
clădiri
Art. 34. - Auditorul energetic pentru clădiri îşi
desfăşoară activitatea ca expert independent, persoană fizică autorizată sau ca
angajat al unei persoane juridice, conform legislaţiei în vigoare şi are
obligaţia de a se conforma prevederilor codului de conduită a auditorului
energetic pentru clădiri, prevăzut în anexa nr. 6.
Art. 35. - (1) Calitatea de auditor energetic pentru
clădiri se dovedeşte prin certificatul de atestare emis de autoritatea
competentă.
(2) Dreptul de practică se
dovedeşte cu legitimaţia aflată în termen de valabilitate, emisă de autoritatea
competentă odată cu certificatul de atestare prevăzut la alin. (1).
(3) Valabilitatea legitimaţiei este de 5 ani de la data
emiterii certificatului de atestare, iar dreptul de practică se poate prelungi
din 5 în 5 ani, în condiţiile prezentului regulament, prin emiterea unei noi
legitimaţii cu acelaşi termen de valabilitate.
Art. 36. - (1) Pentru prelungirea dreptului de
practică, în scopul continuării activităţii, auditorul energetic pentru clădiri
înregistrează la autoritatea competentă o cerere cu cel puţin 30 de zile
înainte de data expirării valabilităţii legitimaţiei, în vederea emiterii unei
noi legitimaţii.
(2) La cererea de prelungire a dreptului de practică,
auditorul energetic pentru clădiri anexează următoarele documente:
a) actul de identitate, în copie;
b) certificatul de atestare, în copie;
c) registrul auditorului
completat la zi, în copie, sau, după caz, declaraţie pe propria răspundere că,
în perioada de valabilitate a legitimaţiei, nu a desfăşurat activitate ca
auditor energetic pentru clădiri;
d) dovada că a promovat
examenul de atestare pentru specialitatea complementară, după caz;
e) adeverinţă medicală din care să rezulte starea de
sănătate fizică şi psihică a auditorului energetic pentru clădiri, emisă cu cel
mult 30 de zile înainte de data înregistrării cererii la autoritatea
competentă;
f) certificat de cazier
judiciar, în termenul de valabilitate la data înregistrării cererii, din care
să rezulte că auditorul energetic pentru clădiri nu este înscris în cazierul
judiciar;
g) memoriu de activitate pentru
perioada de valabilitate a legitimaţiei, din care să rezulte, explicit:
(i) activitatea desfăşurată ca
auditor energetic pentru clădiri
corespunzător gradului profesional atestat;
(ii) activităţile/acţiunile întreprinse privind pregătirea continuă în domeniul atestat, după caz,
prin absolvirea unor cursuri
de specialitate, participarea la manifestări ştiinţifice în domeniu, organizate în ţară şi/sau străinătate, publicarea de
articole/comunicări ştiinţifice în domeniu,
participarea în calitate de cadru didactic la cursuri
de pregătire postuniversitară;
h) o recomandare din partea
asociaţiei profesionale cu atribuţii/activităţi relevante în domeniul construcţiilor şi arhitecturii, instalaţiilor pentru construcţii, eficienţei
energetice a clădirilor
privind activitatea desfăşurată în ultima perioadă de valabilitate a
legitimaţiei de auditor energetic pentru clădiri;
i) document de plată a tarifului în contul INCD
URBAN-INCERC, pentru prelungirea dreptului de practică ca auditor energetic
pentru clădiri;
j) o poză color, format 5/4 cm.
(3) Modelul cererii de solicitare
a prelungirii dreptului de practică ca auditor energetic pentru clădiri este
prevăzut în anexa nr. 7.
(4) Compartimentul de
specialitate din cadrul autorităţii competente transmite cererea şi documentele
prevăzute la alin. (1) şi (2) la INCD URBAN-INCERC pentru analiza în vederea
emiterii, după caz, a legitimaţiei pentru prelungirea dreptului de practică al
auditorului energetic pentru clădiri.
(5) INCD URBAN-INCERC, prin
personalul desemnat al secretariatului tehnic, verifică documentele prezentate,
precum şi completitudinea înregistrărilor în baza naţională de date referitoare
la certificatele şi auditurile energetice înscrise în registrul auditorului si
solicită, după caz, completări/clarificări.
(6) INCD URBAN-INCERC
eliberează legitimaţia de prelungire a dreptului de practică ca auditor
energetic pentru clădiri, aprobată de autoritatea competentă, în termen de cel
mult 30 de zile de la data înregistrării cererii însoţită de documentele
complete prevăzute la alin. (2), respectiv, după caz, de la data completării
documentelor solicitate.
(7) INCD URBAN-INCERC scanează
cererea şi documentele anexate acesteia în vederea arhivării electronice la
autoritatea competentă.
(8) INCD URBAN-INCERC comunică autorităţii competente
numele auditorilor energetici pentru clădiri cărora li s-a acordat prelungirea
dreptului de practică.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 37. - Dosarele solicitanţilor, înregistrate la
autoritatea competentă până la data intrării în vigoare a prezentului
regulament şi nesoluţionate prin programarea la examenul de atestare sau prin
respingerea motivată a dosarului, după caz, se vor soluţiona astfel:
a) solicitanţii cu dosarele
complete, care îndeplinesc condiţiile de atestare potrivit actelor normative în
vigoare la data înregistrării cererilor la autoritatea competentă, vor fi
programaţi la examenul de atestare în termen de cel mult 3 luni de la data
intrării în vigoare a prezentului regulament;
b) dosarele solicitanţilor,
care nu îndeplinesc condiţiile de atestare potrivit actelor normative în
vigoare la data înregistrării cererilor la autoritatea competentă, se restituie
acestora.
Art. 38. - (1) Auditorii energetici pentru clădiri,
gradul profesional I sau II, atestaţi
pentru specialitatea construcţii ori instalaţii până la data intrării în
vigoare a prezentului regulament, pot solicita completarea atestării pentru
specialitatea complementară, respectiv specialitatea instalaţii sau
construcţii, în condiţiile prezentului regulament.
(2) Dreptul de practică al auditorilor energetici
pentru clădiri atestaţi pentru gradul profesional I sau
II, specialitatea construcţii sau instalaţii, poate fi
prelungit numai dacă auditorii energetici pentru clădiri solicită completarea
şi promovează examenul de atestare pentru specialitatea complementară.
Art. 39. - (1) INCD URBAN-INCERC pune la dispoziţia
autorităţii competente dosarele candidaţilor care au promovat examenul de
atestare, în original şi arhivate electronic, matca certificatelor de atestare
emise, precum şi documentele în baza cărora a fost efectuată prelungirea
dreptului de practică ca auditori energetici pentru clădiri, în vederea
arhivării acestora de către autoritatea competentă.
(2) INCD URBAN-INCERC este obligat să pună la
dispoziţia Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului, la solicitarea
acestuia, toate documentele solicitate.
(3) INCD URBAN-INCERC răspunde
pentru legalitatea, realitatea şi exactitatea datelor înscrise în certificatele
de atestare şi în legitimaţiile auditorilor energetici pentru clădiri, emise în
condiţiile prezentului regulament.
Art. 40. - Dosarele candidaţilor care nu au promovat
examenul de atestare se restituie solicitanţilor de către secretariatul tehnic,
prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire.
Art. 41. - (1) INCD URBAN-INCERC
fundamentează şi aprobă, în condiţiile legii, tarife pentru examinarea
candidaţilor şi, respectiv, pentru prelungirea dreptului de practică al
persoanelor fizice atestate, pentru prelucrarea şi interpretarea datelor
cuprinse în certificatele de performanţă energetică transmise de auditorii
energetici pentru clădiri în vederea prelungirii dreptului de practică,
potrivit prevederilor art. 8 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 1.398/2009,
cu modificările ulterioare.
(2) Din veniturile constituite din tarifele prevăzute la alin. (1), încasate de la solicitanţi pentru
susţinerea examenului de atestare, respectiv pentru prelungirea dreptului de
practică al persoanelor fizice atestate, pot fi efectuate cheltuieli de
personal, cheltuieli materiale şi de capital necesare desfăşurării
activităţilor specifice în sarcina INCD URBAN-INCERC.
Art. 42. - In situaţia pierderii/deteriorării
certificatului de atestare şi/sau a legitimaţiei, posesorul acestora poate
solicita eliberarea unui duplicat, sens în care se va adresa autorităţii
competente cu o cerere motivată, însoţită de copia actului de identitate, dovada
şi copia publicării anunţului privind pierderea/ deteriorarea certificatului de
atestare şi/sau a legitimaţiei în Monitorul Oficial al României, Partea a
III-a, precum şi dovada achitării în contul INCD URBAN-INCERC a tarifului
pentru editarea duplicatelor documentelor. Tariful pentru editarea duplicatelor
se fundamentează si se aprobă, în condiţiile legii, de către INCD URBAN-INCERC.
Art. 43. - (1) Sumele reprezentând
tariful pentru atestarea specialiştilor - persoane fizice ca auditori
energetici pentru clădiri nu se restituie în următoarele cazuri:
a) candidatul absentează
nemotivat de la examenul de atestare la care a fost convocat;
b) candidatul nu promovează
examenul.
(2) Sumele reprezentând tariful pentru atestarea ca
auditori energetici pentru clădiri, depuse de solicitanţii care nu îndeplinesc
condiţiile de atestare în vigoare la data înregistrării cererilor, se restituie
solicitanţilor de către INCD URBAN-INCERC în contul/adresa de corespondenţă
menţionate de aceştia în cererea de înscriere la examenul de atestare, mai
puţin contravaloarea taxelor poştale pentru restituirea dosarelor, a
comisioanelor bancare aferente şi a contravalorii serviciilor privind
analizarea documentelor depuse de solicitanţi pentru înscrierea la examenul de
atestare.
Art. 44. - (1) Datele referitoare la auditorii
energetici pentru clădiri atestaţi sunt informaţii de interes public şi se
afişează pe pagina de internet a autorităţii competente si a INCD URBAN-INCERC.
(2) Datele prevăzute la alin. (1) se referă la: datele
de identificare şi de contact - numele şi prenumele, adresa de corespondenţă
poştală şi electronică, gradul profesional şi specialitatea în care a fost
atestat, seria şi numărul certificatului de atestare şi a legitimaţiei, data
emiterii documentelor de atestare, data-limită a dreptului de practică,
observaţii privind dreptul de practică, după caz.
Art. 45. -Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din
prezentul regulament.
ANEXA Nr. 1a*)
la regulament
- faţă -
*) Anexa nr. 1a este reprodusă în facsimil.
- verso -
Format A3 (420 x 297)
MINISTERUL DEZVOLTĂRII REGIONALE ŞI TURISMULUI
SECRETARIAT TEHNIC
...............................................
ANEXA Nr. 1b1)
la regulament
LEGITIMAŢIE
- model -
*) Dimensiunile legitimaţiei tip CARD sunt conform ISO/IEC 7810 şi ISO/IEC 7813:
- lăţime 85,6 mm
- înălţime 53,98 mm
- grosime 0,76 mm
- raza de racordare a colţurilor 3,18 mm
1) Anexa nr. 1b este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 1c1)
la regulament
ŞTAMPILĂ
- model -
Profesia reglementată : AUDITOR ENERGETIC PENTRU CLĂDIRI
Gradul profesional: I
Specialitatea: CONSTRUCŢII ŞI INSTALAŢII
Simbol: AEIci
*) Numărul de pe ştampilă este numărul din Registrul auditorilor
energetici pentru clădiri, identic cu numărul certificatului de atestare şi al
legitimaţiei de auditor energetic.
Profesia reglementată : AUDITOR ENERGETIC PENTRU CLĂDIRI
Gradul profesional: II
Specialitatea: CONSTRUCŢII ŞI INSTALAŢII
Simbol: AEIIci
*) Numărul de pe ştampilă este numărul din Registrul auditorilor
energetici pentru clădiri, identic cu numărul certificatului de atestare şi al
legitimaţiei de auditor energetic
1) Anexa nr. 1c este
reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2a
la regulament
.....................................
(autoritatea competentă)
Nr. înregistrare............data.....
|
CERERE
- model pentru solicitanţi cetăţeni români -
1. Subsemnatul(a),......................, CNP
|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__| de profesie (inginer/arhitect) ..............................................., născut(ă) la data
de |__|__|__|__|__|__|__|__| tara
..........................
z z l l a a a a
judeţul.......................................,
localitatea...............................................................,
domiciliat(ă) în judeţul/sectorul........................., localitatea..........................,
str...............................nr............., bl........, sc......,
et....., ap......, posesor al/posesoare a documentului de identitate (paşaport/BI/CI).......................seria..........nr................,
eliberat la data de....................., cu
valabilitate până la data de................, solicit înscrierea la examenul de atestare ca auditor energetic
pentru clădiri, gradul profesional |_____|, specialitatea (Construcţii şi instalaţii).
(I/II)
2. In susţinerea cererii anexez următoarele documente:
a) act de identitate, precum şi certificatul de
naştere/căsătorie, în cazul schimbării numelui, în copie;
b) adeverinţă medicală din care
rezultă capacitatea fizică şi psihică pentru exercitarea atribuţiilor profesiei
de auditor energetic pentru clădiri;
c) certificat de cazier judiciar, în termen de
valabilitate la data înregistrării cererii;
d) diplomă de absolvire a institutului de învăţământ
superior şi foaia matricolă, în copii legalizate;
e) adeverinţă/adeverinţe
emisă/e de persoane juridice, din care rezultă vechimea în profesie şi,
respectiv, experienţa profesională;
f) curriculum vitae cu prezentarea detaliată a pregătirii
şi experienţei;
g) certificat de absolvire a unui curs de specialitate
în domeniul performanţei energetice a clădirilor şi a instalaţiilor aferente
sau, după caz, diploma de maşter/studii aprofundate/doctor în inginerie
civilă/mecanică/arhitectură, în copie;
h) document de plată a tarifului în contul
organizatorului examenului de atestare, în original;
i) două poze color, format 5/4
cm.
3. In prezent îmi desfăşor
activitatea în cadrul
.................................................................................................,
unde am funcţia
de.................................., cu sediul în
ţara............................., judeţul/sectorul................,
localitatea...............................,
str..........nr............., telefon /fax......................,
e-mail...................
4. Declar că am luat cunoştinţă
de obligaţiile ce îmi revin potrivit prevederilor legale şi înţeleg să le
respect întocmai.
5. Adresă de corespondenţă: codul
poştal..............., ţara...................., judeţul/sectorul............,
localitatea........................,
telefon................................,
fax......................................., e-mail...................
6. Tariful se virează în
contul................................................., cod
IBAN...................................................................,
deschis la (datele de identificare ale instituţiei bancare a solicitantului) ......................................................................
[în condiţiile art. 44 alin. (2) din Regulamentul privind atestarea auditorilor
energetici pentru clădiri,
aprobat prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi turismului nr.
2.237/2010].
Data
..................
Semnătura
............................
ANEXA Nr. 2b
la regulament
................................................
(autoritatea competentă)
Nr. înregistrare............data.....
|
CERERE
- model pentru solicitanţi cetăţeni ai altui stat
membru al Uniunii Europene ori al Spaţiului Economic European -
1. Subsemnatul(a),..................., CNP
|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|, de profesie (inginer/arhitect)
...............................................,
născut(ă) la data de |__|__|__|__|__|__|__|__| tara
.............................
z z l l a a a a
judeţul .......................................,
localitatea............................................, domiciliat(ă) în
judeţul/sectorul....................................,
localitatea..........................,
str...............................nr............., bl........, sc......,
et....., ap......, posesor al/posesoare a documentului de identitate (paşaport/BI/CI) .......................seria..........nr................,
eliberat la data de....................., cu valabilitate până la data
de................, solicit
înscrierea la examenul de atestare ca auditor energetic pentru clădiri, gradul
profesional |_____|
specialitatea (Construcţii şi instalaţii).
(I/II)
2. In susţinerea cererii anexez următoarele documente:
a) dovada naţionalităţii;
b) certificat lingvistic sau orice alt mijloc de probă
concludent prin care solicitantul face dovada cunoaşterii limbii române;
c) adeverinţă medicală din care să rezulte capacitatea
fizică şi psihică pentru exercitarea atribuţiilor profesiei de auditor
energetic pentru clădiri;
d) document prin care solicitantul declară pe propria
răspundere că nu a săvârşit o infracţiune sau o greşeală profesională gravă;
declaraţia se face de către solicitant în faţa unei autorităţi judiciare ori
administrative competente sau, după caz, în faţa unui notar ori a unui organism
profesional calificat al statului membru de origine sau de provenienţă, care
eliberează un certificat ce atestă respectiva declaraţie;
e) diploma de absolvire a unui institut de învăţământ
superior de specialitate - cursuri de lungă durată şi foaia matricolă -,
însoţite de documentul de recunoaştere/echivalare a acestora, emis în
condiţiile legii de către autoritatea administraţiei publice centrale
competente, în copie legalizată;
f) document de atestare a
experienţei profesionale privind natura şi durata activităţii, eliberat de
autoritatea sau de organismul competent al statului membru de origine ori de
provenienţă;
g) curriculum vitae, cu prezentarea detaliată a
pregătirii profesionale şi experienţei dobândite;
h) certificat de absolvire a unui curs de specialitate
în domeniul performanţei energetice a clădirilor şi a instalaţiilor aferente
acestora, în copie;
i) document de plată a tarifului în contul
organizatorului examenului de atestare, în original; j) două poze color, format
5/4 cm.
3. In prezent îmi desfăşor activitatea în
cadrul.............................................., unde am funcţia
de.................................., cu sediul în
ţara.....................Judeţul/sectorul................,
localitatea....................., str..........nr............., telefon
/fax......................, e-mail..................
4. Declar că am luat cunoştinţă
de obligaţiile ce îmi revin potrivit prevederilor legale şi înţeleg să le
respect întocmai.
5. Adresă de corespondenţă: codul
poştal..............., ţara........................judeţul..................,
localitatea........................, telefon.................,
fax.............., e-mail......................
6. Tariful se virează în
contul............................................, cod IBAN......................................................................, deschis la (datele de
identificare ale instituţiei bancare a
solicitantului)..................................................................[în
condiţiile art. 44 alin. (2) din Regulamentul privind atestarea auditorilor
energetici pentru clădiri,
aprobat prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi turismului nr.
2.237/2010].
Data
....................
Semnătura
.....................
ANEXA Nr. 3
la regulament
CURRICULUM VITAE
- model -
|
Fotografie color 5/4 cm
|
1. DATELE DE IDENTIFICARE
|
Numele, prenumele
|
.........................................................................................
|
CNP
|
|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
|
Adresa de domiciliu
|
Ţara, localitatea, judeţul/sectorul, str., nr. imobil, bl., sc,
ap., codul poştal
|
Adresa de corespondenţă
|
Ţara, localitatea, judeţul/sectorul, str., nr. imobil, bl., sc,
ap., codul poştal
|
Telefon(oane)
|
Fix: Mobil:
|
|
Fax(uri)
|
|
E-mail(uri)
|
|
Cetăţenia
|
|
Data naşterii/locul naşterii
|
|
Starea civilă
|
|
2. DATELE PRIVIND PREGĂTIREA PROFESIONALĂ GENERALĂ
Menţionaţi separat fiecare formă de învăţământ superior
absolvită.
|
Perioada
|
|
Denumirea instituţiei
de învăţământ superior/
denumirea facultăţii
|
|
Diploma obţinută/ seria/nr./anul absolvirii
|
|
Profilul/specializarea
|
|
Disciplinele cu conotaţie energetică
studiate
(denumirea disciplinei/anul, semestrul/nota obţinută)
|
|
3. DATELE PRIVIND PREGĂTIREA PROFESIONALĂ SPECIFICĂ ÎN DOMENIUL
PERFORMANŢEI ENERGETICE A CLĂDIRILOR
|
Menţionaţi separat fiecare curs absolvit: maşter/studii aprofundate/curs de specialitate.
|
Perioada
|
|
Denumirea organizatorului
|
|
Tipul/Diploma/certificatul obţinut/ seria/nr./anul absolvirii
|
|
Denumirea cursului
|
|
Alte atestări tehnico-profesionale
obţinute (seria şi nr. certificat/data emiterii)
|
|
4. EXPERIENŢA PROFESIONALĂ RELEVANTĂ
|
In domeniile: Construcţii/Arhitectură/Instalaţii pentru
construcţii/Eficienţă energetică a clădirilor/Alte domenii cu conotaţie
energetică în domeniul construcţiilor
Menţionaţi separat fiecare experienţă profesională relevantă.
|
Perioada De
la..............până la...........,
totalizând............ani.........si............luni
|
Numele şi adresa angajatorului
|
|
Tipul activităţii sau sectorul de activitate
|
|
Profesia; ocupaţia
|
|
Activităţi şi responsabilităţi relevante în domeniu
|
|
5. PREOCUPĂRI ÎN DOMENIUL PERFORMANŢEI ENERGETICE A CLĂDIRILOR
SAU ÎN ALTE DOMENII CU CONOTAŢIE ENERGETICĂ ÎN DOMENIUL CONSTRUCŢIILOR
|
Comunicări ştiinţifice
|
|
Participări la manifestări ştiinţifice în ţară sau străinătate
|
|
Publicaţii în domeniu
|
|
Alte activităţi relevante în domeniu pentru care se solicită atestarea
|
|
6. APTITUDINI ŞI
COMPETENŢE PERSONALE
|
Limba maternă
|
|
Limba(i) străină(e) cunoscută(e)
|
Inţelegere
|
Vorbire
|
Scriere
|
|
Ascultare
|
Citire
|
Participare la conversaţie
|
Discurs oral
|
Exprimare scrisă
|
Limba
|
|
Limba
|
|
Competenţe şi aptitudini tehnice
|
Descrieţi aceste competenţe şi indicaţi contextul în care au fost
dobândite.
|
Competenţe şi aptitudini de utilizare a calculatorului
|
Descrieţi aceste competenţe şi indicaţi contextul în care au fost dobândite.
|
7. RECOMANDĂRI (se anexează)
|
Din partea unor persoane juridice/asociaţii profesionale privind
pregătirea profesională şi capacitatea de exerciţiu în profesia pentru care
solicită atestarea
|
Persoana juridică/Asociaţia profesională
|
|
Adresa
|
|
Reprezentată de:
|
|
Numele şi prenumele/Funcţia
|
|
Nr. de telefon
|
|
Informaţii suplimentare
|
Includeţi aici orice alte informaţii utile (relevante), care nu
au fost menţionate anterior.
|
Anexe
|
Enumeraţi documentele anexate CV-ului.
|
|
|
|
|
|
|
Data:
.......................
Semnătura:
.........................
ANEXA Nr. 4
la regulament
Denumirea (persoana juridică) ....................................................................
Sediul:
Ţara......................,
judeţul/sectorul..........................,
localitatea..................................,
str.............................. nr.........., codul
poştal................
Telefon...............................
Fax....................................
Cod unic de înregistrare
(CUI)..................................
Nr. ieşire............data.....................
|
ADEVERINŢA
- model -
....................................................................,
(denumirea persoanei juridice) reprezentată prin (numele şi prenumele)........................................................., având funcţia de........................, adevereşte prin prezenta
că dl/dna.........................................................., identificat(ă) prin CNP |__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__| , de profesie*)
(inginer/arhitect) ............................., a
fost angajat(ă) pe o perioadă de (în ani şi luni)..........................................................
sau este angajat(ă) de la data
de..............................................................................., perioadă în care a
desfăşurat activitate de [Se
specifică activitatea desfăşurată ca angajat al persoanei juridice.*)]................................................................................
..............................................................................................................................
Prezenta adeverinţă s-a eliberat pentru înscrierea
dlui/dnei............................................................. la examenul de atestare ca auditor energetic pentru clădiri.
Reprezentant legal,
...................................
(semnătura)
LS
*) Activitatea
desfăşurată în concordanţă cu domeniul şi/sau specialitatea absolvită precizată
în diploma de studii universitare, conform prevederilor Regulamentului privind
atestarea auditorilor energetici pentru clădiri, aprobat prin Ordinul
ministrului dezvoltării regionale şi turismului nr. 2.237/2010.
ANEXA Nr. 5a
la regulament
Anexa nr..................... la
procesul-verbal al şedinţei de examinare din data
de.........................
COMISIA DE EXAMINARE....................................
FIŞA INDIVIDUALĂ DE EXAMINARE
pentru atestarea persoanelor fizice ca auditori
energetici pentru clădiri
1. Datele personale ale candidatului
1.
|
Numele şi prenumele:
|
|
2.
|
CNP:
|
|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
|
3.
|
Locul de muncă:
|
|
4.
|
Nr. înregistrare cerere la registratura generală a Ministerului
Dezvoltării Regionale şi Turismului:
|
|
5.
|
Pregătirea profesională generală Titlul/profilul/specialitatea
Absolvent al/diplomă nr./serie/an
|
|
6.
|
Pregătirea profesională specifică în domeniul performanţei energetice a clădirilor şi a instalaţiilor
aferente
|
|
7.
|
Alte atestări ca:
- verificator;
- expert;
- responsabil tehnic cu execuţia;
- auditor energetic;
- altele.
|
|
8.
|
Vechimea în profilul/specialitatea
absolvit/ă:
|
......ani,...........luni
|
9.
|
Specialitatea solicitată:
|
|
10.
|
Gradul solicitat:
|
|
2. Concluziile comisiei de examinare:
2.1. Comisia constată
îndeplinirea/neîndeplinirea condiţiilor impuse candidatului prin Ordinul
ministrului dezvoltării regionale şi turismului nr. 2.237/2010 pentru aprobarea
reglementării tehnice „Regulament privind atestarea auditorilor energetici
pentru clădiri"
2.2. Rezultatul examinării
Numele şi prenumele membrului în
comisie
|
Proba scrisă*) (nr. de puncte
obţinute)
|
Interviul**)
|
Gradul şi specialitatea***)
acordate candidatului
|
Semnătura
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*) Conform art. 28
alin. (1) lit. a) din Regulamentul privind atestarea auditorilor energetici
pentru clădiri, aprobat prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi
turismului nr. 2.237/2010.
**) Conform art. 28
alin. (1) lit. b) din Regulamentul privind atestarea auditorilor energetici
pentru clădiri, aprobat prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi turismului nr. 2.237/2010.
***) Legendă: A-
admis; R - respins
2.3. Comisia, în urma examinării, propune:
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
Drept care s-a încheiat prezenta fişă individuală de
examinare.
Preşedinte comisie,
Secretar comisie,
Secretariatul tehnic şi secretarul comisiei de
examinare răspund pentru legalitatea, realitatea şi exactitatea datelor din
prezenta fişă de examinare.
ANEXA Nr. 5b
la regulament
COMISIA DE EXAMINARE...........................
PROCES-VERBAL,
încheiat astăzi........................cu ocazia
şedinţei de examinare pentru atestarea persoanelor fizice ca auditori energetici pentru
clădiri
Nr. crt.
|
Numele şi prenumele candidatului
|
Gradul
şi specialitatea
solicitate
|
Fişa de examinare
|
Rezultatul în urma examinării*)
|
Gradul şi
specialitatea
acordate
|
1.
|
|
|
Anexa nr. 1
|
|
|
2.
|
|
|
Anexa nr. 2
|
|
|
...
|
|
|
......................
|
|
|
n.
|
|
|
Anexa nr. n
|
|
|
Anexele nr. 1-n fac parte integrantă din prezentul
proces-verbal.
*) ADMIS sau RESPINS.
Drept care se semnează prezentul proces-verbal:
Numele şi prenumele membrului în comisie
|
Semnătura
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secretar comisie,
..............................
Secretariatul tehnic şi secretarul comisiei de
examinare răspund pentru legalitatea, realitatea şi exactitatea datelor din
prezentul proces-verbal.
ANEXA Nr. 6
la regulament
COD DE CONDUITĂ
a auditorului energetic pentru clădiri
PREAMBUL
• Codul de conduită a auditorului energetic pentru
clădiri defineşte valorile şi principiile de conduită care trebuie aplicate în
relaţiile cu clienţii, partenerii, colegii etc. In acelaşi timp serveşte drept
ghid pentru creşterea răspunderii auditorului energetic pentru clădiri.
• Principiile detaliate în
cadrul acestui cod de conduită nu sunt exhaustive, însă, asociate cu simţul
răspunderii faţă de parteneri, acestea stabilesc reguli esenţiale de
comportament şi de etică.
• Aceste reguli nu se substituie în niciun caz legilor
şi reglementărilor aplicabile în domeniu.
CAPITOLUL I
Prevederi cu caracter general
Art. 1. - (1) Codul de conduită al profesiei
reglementate de auditor energetic pentru clădiri, denumit în continuare cod, cuprinde norme de conduită
profesională a auditorilor energetici pentru clădiri.
(2) Codul are ca scop stabilirea unor principii şi
reguli de conduită a auditorilor energetici pentru clădiri în scopul prevenirii
apariţiei unor situaţii care ar putea afecta reputaţia şi buna practică a
acestora în relaţiile cu beneficiarii şi/sau cu alte categorii profesionale.
Art. 2. - (1) Respectarea prevederilor prezentului cod
constituie o obligaţie profesională pentru fiecare auditor energetic pentru
clădiri.
(2) Desfăşurarea activităţilor de elaborare a
certificatului de performanţă energetică şi a auditului energetic al clădirilor
se realizează în condiţiile
respectării legislaţiei în vigoare, precum şi ale prezentului cod.
Art. 3. - Principiile care guvernează conduita
profesională a auditorului energetic pentru clădiri sunt:
a) profesionalismul -
principiu conform căruia auditorul energetic pentru clădiri are obligaţia de
a-şi îndeplini atribuţiile cu responsabilitate, competenţă, eficienţă,
corectitudine şi conştiinciozitate, prin aplicarea prevederilor din
reglementările tehnice referitoare la performanţa energetică a clădirilor;
b) imparţialitatea - principiu conform căruia auditorul energetic pentru clădiri trebuie:
- să aibă o atitudine obiectivă, neutră faţă de orice
interes politic, religios sau de altă natură, în exercitarea atribuţiilor;
- să efectueze un audit energetic cu strictă independenţă,
obiectivitate şi imparţialitate şi fără a considera interesele personale;
- să nu se bazeze pe informaţiile esenţiale furnizate
de un client sau de orice altă parte, fără o verificare adecvată a acestor
informaţii ori fără o confirmare a veridicităţii informaţiilor din partea unei
surse independente, cu excepţia cazului în care natura şi importanţa gradului
de încredere în informaţiile primite sunt specificate ca o condiţie limitativă;
- să nu accepte o misiune de evaluare energetică a unei
clădiri care presupune raportarea unor opinii şi concluzii predeterminate;
c) integritatea morală - principiu conform căruia auditorul energetic pentru clădiri
trebuie:
- să nu redacteze şi să comunice în mod conştient un
raport de audit energetic care conţine opinii şi analize false, inexacte sau
părtinitoare;
- să nu prezinte
denaturat/neadevărat calificările sale profesionale sau să sugereze o astfel de
prezentare;
- să nu folosească în mod conştient pretenţii sau
reclame false, eronate ori exagerate, cu intenţia de a-şi asigura efectuarea
auditurilor energetice;
- să răspundă ca salariaţii sau colaboratorii
subordonaţi, care iau parte la efectuarea auditului energetic, să respecte
acest cod;
d) libertatea gândirii şi a
exprimării- principii conform cărora auditorul
energetic pentru clădiri poate să-şi exprime şi să-şi fundamenteze opiniile, cu
respectarea ordinii de drept şi a bunelor moravuri;
e) cinstea şi corectitudinea
- principii conform cărora, în exercitarea
funcţiei şi în îndeplinirea atribuţiilor sale, auditorul energetic pentru
clădiri trebuie să fie de bună-credinţă şi să acţioneze pentru îndeplinirea
conformă a atribuţiilor;
f) confidenţialitatea - principiu conform căruia auditorul energetic pentru clădiri
trebuie:
- să trateze întotdeauna problemele clientului cu
discreţia şi confidenţialitatea corespunzătoare;
- să nu divulge informaţiile
obţinute de la un client sau rezultatele unei lucrări elaborate pentru un
client altor persoane decât celor autorizate de client, cu excepţia cazului în
care se solicită acest lucru în condiţiile legii;
g) conflictul de interese - principiu conform căruia auditorul energetic pentru clădiri va acţiona
în sensul evitării/eliminării conflictului de interese ce se poate crea în
cadrul activităţii desfăşurate;
h) competenţa profesională - principiu conform căruia auditorul energetic pentru clădiri
trebuie:
- să posede cunoştinţele,
competenţa şi experienţa necesare pentru a-şi îndeplini în mod eficient
activitatea;
- să informeze clientul asupra stadiilor lucrărilor
pentru care a fost angajat;
- să îşi îmbogăţească permanent cunoştinţele profesionale.
Art. 4. - Auditorul energetic pentru clădiri trebuie să promoveze şi să respecte valorile profesiei, precum şi metodologia exercitării profesiei.
CAPITOLUL II
Independenţa profesională şi responsabilitatea auditorului energetic pentru
clădiri
Art. 5. - (1) Auditorul energetic pentru clădiri îşi
desfăşoară activitatea pe baza principiului independenţei profesionale, care îi
conferă dreptul de iniţiativă şi decizie în exercitarea actului profesional, cu
asumarea deplină a răspunderii pentru calitatea
acestuia.
(2) Independenţa auditorului energetic pentru clădiri
nu poate prejudicia în niciun fel interesele beneficiarului serviciului
profesional.
Art. 6. - Auditorul energetic pentru clădiri îşi
exercită profesiunea cu responsabilitate, în conformitate cu competenţele
corespunzătoare specialităţii şi gradului profesional dobândit.
Art. 7. - Actul profesional al auditorului energetic
pentru clădiri se exercită în mod obligatoriu prin semnarea şi aplicarea
ştampilei profesionale individuale.
Art. 8. - Pentru serviciile
prestate în relaţiile contractuale stabilite cu beneficiarul acestora,
auditorul energetic pentru clădiri beneficiază de un salariu sau onorariu
negociat în mod liber cu beneficiarii serviciilor prestate ori cu altă entitate
angajatoare în cadrul căreia activează, după caz.
CAPITOLUL III
Obligaţiile auditorului energetic pentru clădiri
Art. 9. - Auditorul energetic pentru clădiri contribuie
la promovarea profesiei reglementate de auditor energetic pentru clădiri,
precum şi la susţinerea spiritului de breaslă.
Art. 10. -In spiritul promovării demnităţii profesiei,
auditorul energetic pentru clădiri se va preocupa permanent ca partenerii,
asociaţii şi/sau angajaţii săi să nu lezeze drepturile persoanelor cu care
ihteracţionează în actul profesional, să nu diminueze încrederea publică în
profesionalismul, onestitatea şi responsabilitatea breslei.
Art. 11. - (1) Relaţiile auditorului energetic pentru
clădiri cu beneficiarii serviciilor sale profesionale se bazează pe onestitate
şi confidenţialitate, acesta având obligaţia de a informa beneficiarii asupra
problemelor specifice şi cheltuielilor probabile pe care le implică prestarea
serviciilor.
(2) Auditorul energetic pentru clădiri are obligaţia de
a informa beneficiarul - persoana fizică sau persoană juridică - în timp util
asupra oricăror modificări intervenite în legătură cu prestaţia sa, care ar
putea influenţa calitatea, costurile sau termenele de prestare a serviciilor.
Art. 12. - (1) Respectarea principiului
autodeterminării obligă auditorul energetic pentru clădiri să nu decidă în
numele beneficiarului.
(2) Auditorul energetic pentru
clădiri sprijină beneficiarii pentru identificarea şi dezvoltarea resurselor în
vederea alegerii celei mai bune opţiuni.
(3) La elaborarea auditului energetic şi a certificatului energetic, auditorul energetic nu va
accepta aplicarea unor date privind valorile, soluţiile sau elementele
dimensionale impuse de factori externi, diferite de cele constatate ori
determinate pe baza analizelor proprii.
Art. 13. - Auditorul energetic
pentru clădiri va furniza serviciile sale profesionale beneficiarilor numai în
contextul unei relaţii profesionale contractuale.
Art. 14. -Auditorul energetic pentru clădiri utilizează
un limbaj clar şi adecvat pentru a informa beneficiarii despre scopul şi
limitele serviciilor, costurile legate de serviciul respectiv, alternativele
existente, dreptul beneficiarilor de a refuza sau de a rezilia relaţiile
contractuale stabilite.
Art. 15. - (1) Auditorul energetic pentru clădiri va
evita/va elimina conflictele de interese în exercitarea
profesiei.
(2) Auditorul energetic pentru clădiri nu foloseşte
relaţia profesională cu beneficiarii serviciilor sale profesionale pentru
obţinerea de avantaje sau alte beneficii de orice natură, necuvenite.
Art. 16. -Auditorul energetic
pentru clădiri se bazează în activitatea profesională pe principiile
respectării intimităţii beneficiarului şi a confidenţialităţii.
Art. 17. - Accesul la documentele beneficiarilor se
realizează astfel încât să se asigure protecţia deplină a informaţiilor
confidenţiale conţinute.
Art. 18. - (1) Relaţiile dintre auditorii energetici
pentru clădiri se bazează pe respect profesional reciproc.
(2) Auditorul energetic pentru clădiri îşi construieşte
reputaţia profesională pe baza competenţei sale profesionale.
Art. 19. - (1) Concurenţa profesională între auditorii
energetici pentru clădiri se bazează numai pe competenţa şi calitatea
serviciilor profesionale oferite beneficiarilor.
(2) Sunt interzise şi sunt considerate acte de
concurenţă profesională neloială următoarele acţiuni:
a) tentativa sau acţiunea de denigrare ori de
discreditare a auditorilor energetici pentru clădiri în scopul atragerii
beneficiarilor de servicii;
b) utilizarea unor mijloace de presiune în vederea
atragerii beneficiarilor serviciilor.
ANEXA Nr. 7
la regulament
.......................................................
(autoritatea competentă)
Nr. înregistrare............data.....
|
CERERE
pentru prelungirea dreptului de practică ca auditor
energetic pentru clădiri
- model -
1.
Subsemnatul(a),..........................................................., CNP
|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|, de profesie (inginer/arhitect)...........................................................,
născut(ă) la data de |__|__|__|__|__|__|__|__|, ţara....................................,
z z l l a a a a
judeţul.............................,
localitatea................................................, domiciliat(ă) în
judeţul/sectorul ........................................, localitatea...........................................,
str......................................................nr.............,
bl............., sc........, et......., ap........, posesor al/posesoare a
documentului de identitate (paşaport/BI/CI) ....................seria..........nr................., eliberat la
data de................................., cu
valabilitate până la data de.............................., solicit prelungirea
valabilităţii legitimaţiei de auditor energetic pentru clădiri, gradul profesional |______| ,
specialitatea (Construcţii şi instalaţii).
(I/II)
2. In susţinerea cererii anexez următoarele documente:
a) act de identitate, în copie;
b) certificat de atestare, în copie;
c) registrul auditorului
energetic pentru clădiri, în copie;
d) adeverinţă medicală, în original;
e) certificat de cazier judiciar, în original;
f) memoriu de activitate pentru
perioada de valabilitate a legitimaţiei (sau declaraţie pe propria răspundere
că nu a desfăşurat activitate în perioada de valabilitate a legitimaţiei);
g) recomandare din partea
asociaţiei profesionale privind activitatea desfăşurată pe ultima perioadă de
valabilitate a legitimaţiei ca auditor energetic pentru clădiri, în original;
h) document de plată a tarifului
pentru prelungirea dreptului de practică ca auditor energetic pentru clădiri,
în original;
i) o poză color, format 5/4 cm.
3. In prezent îmi desfăşor activitatea în
cadrul.........................................................., unde am
funcţia de.............................., cu sediul în
ţara..........................judeţul/sectorul.............................,
localitatea...............................,
str................................nr.......,
telefon/fax........................, e-mail.............................................
4. Adresă de corespondenţă: codul
poştal.................., ţara.................................,
judeţul/sectorul.................................,
localitatea.............................., telefon........................./fax
......................................., e-mail
..............................................
Data
......................
Semnătura
.......................