ORDIN Nr. 2281
din 7 iulie 2009
pentru aplicarea
prevederilor art. 36 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2009 cu
privire la rectificarea bugetara pe anul 2009 si reglementarea unor masuri
financiar-fiscale
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 487 din 14 iulie 2009
In temeiul prevederilor art. 36 alin. (2) şi (4) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2009 cu privire la rectificarea
bugetară pe anul 2009 şi reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, aprobată
prin Legea nr. 227/2009, cu modificările şi completările ulterioare,
în baza art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
CAPITOLUL I
Prevederi privind programarea plăţilor efectuate
prin virament sau numerar
Art. 1. - (1) Instituţiile publice, indiferent de
sistemul de finanţare şi de subordonare, au obligaţia de a-şi prognoza decadal
plăţile care urmează a fi dispuse din conturi deschise la unităţile Trezoreriei
Statului, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1.
(2) In înţelesul prezentului ordin, decada cuprinde
următoarele intervale:
a) decada I - cuprinde toate zilele calendaristice din
intervalul 1-10 al lunii;
b) decada II - cuprinde toate zilele calendaristice
din intervalul 11-20 al lunii;
c) decada III - cuprinde toate zilele calendaristice
din intervalul 21-31 al lunii.
Art. 2. - (1) Situaţia prevăzută în anexa nr. 1 se
completează de instituţiile publice, distinct pentru fiecare decadă a lunii, cu
respectarea strictă a rândurilor şi coloanelor prevăzute de formular.
(2) Situaţia prevăzută la alin. (1) se depune la
unităţile Trezoreriei Statului la care instituţiile publice îşi au deschise
conturile, pe suport hârtie, cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de
începutul fiecărei luni sau fiecărei decade, în funcţie de opţiunea instituţiei
publice.
(3) După primirea aplicaţiei informatice elaborate de
Ministerul Finanţelor Publice, situaţia prevăzută în anexa nr. 1 va fi depusă
la unităţile Trezoreriei Statului şi în format electronic.
Art. 3. - La completarea datelor din anexa nr. 1
ordonatorii de credite vor avea în vedere următoarele:
1. pe rândul „data", în coloanele ziua 1-ziua 11,
se va înscrie data efectuării plăţilor, care reprezintă data depunerii
ordinului de plată (OPT) la unitatea Trezoreriei Statului, în cadrul
programului de lucru al acesteia, sau data ridicării sumelor în numerar, după
caz;
2. în rândurile corespunzătoare plăţilor „în conturi
deschise la instituţii de credit" vor fi înscrise plăţile care urmează a
fi efectuate în conturi deschise la instituţiile de credit, respectiv plăţile
care conţin la beneficiar un IBAN aparţinând unei instituţii de credit;
3. în rândurile corespunzătoare plăţilor „în conturi
ale operatorilor economici, ONG-urilor şi altor entităţi de drept privat,
deschise la Trezoreria Statului" vor fi înscrise plăţile dispuse către
conturile de disponibil ale operatorilor economici, ONG-urilor şi
altor entităţi de drept privat, deschise la Trezoreria Statului;
4. în rândurile corespunzătoare plăţilor „în alte
conturi deschise la Trezoreria Statului" vor fi înscrise plăţile dispuse
în conturi deschise la Trezoreria Statului, respectiv plăţile care conţin la
beneficiar un IBAN aparţinând Trezoreriei Statului, altele decât cele prevăzute
la pct. 3;
5. în rândurile corespunzătoare plăţilor „în
numerar" vor fi înscrise ridicările de sume în numerar din conturile
deschise la Trezoreria Statului.
Art. 4. - (1) In cadrul perioadei de raportare,
ordonatorii de credite pot solicita suplimentarea plăţilor planificate, numai
în situaţii de urgenţă, pentru obligaţii de plată care nu au fost cunoscute la
data întocmirii şi depunerii situaţiei de raportare.
(2) In vederea aprobării suplimentării plăţilor
potrivit alin. (1) instituţiile publice vor depune la unităţile Trezoreriei
Statului la care au conturile deschise o notă de fundamentare aprobată de
ordonatorii de credite, în care vor justifica atât urgenţa operaţiunii, cât şi
motivele care au stat la baza necunoaşterii scadenţei obligaţiei de plată la
data întocmirii şi depunerii situaţiei de raportare. In scopul acceptării
modificării propuse de ordonatorul de credite, unitatea Trezoreriei Statului va
solicita avizul scris al Ministerului Finanţelor Publice.
(3) După obţinerea avizului prevăzut la alin. (2)
instituţiile publice vor prezenta unităţilor Trezoreriei Statului situaţia
prevăzută în anexa nr. 5. Situaţia va fi însoţită de o adresă întocmită
potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2.
(4) Avizul Ministerului Finanţelor Publice prevăzut la
alin. (2) se comunică în termen de o zi lucrătoare de la transmiterea
solicitării de către unitatea teritorială a Trezoreriei Statului.
(5) Ministerul Finanţelor Publice poate delega
competenţa avizării cererilor de suplimentare a plăţilor planificate, prevăzute
la alin. (1), către unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului.
Art. 5. - (1) Sunt exceptate de la obligaţia
prognozării şi raportării următoarele categorii de plăţi:
1. plăţile care nu depăşesc plafonul de 10.000 lei,
determinat ca sumă a plăţilor prin virament, care se dispun de o instituţie
publică în decursul unei zile calendaristice;
2. numerarul ridicat de o instituţie publică de la
unităţile Trezoreriei Statului care nu depăşeşte plafonul de 1.000 lei în
decursul unei zile calendaristice;
3. plăţile aferente unor situaţii de calamităţi
naturale, inclusiv reparaţii curente de urgenţă la infrastructura feroviară şi
terestră în caz de accidente;
4. plăţi privind cheltuieli de deplasare sau delegare
interne/externe aferente acţiunilor organizate în perioada de raportare;
5. plăţi prin virament/ridicări de numerar aferente
ajutoarelor de deces şi ajutoarelor de urgenţă, indemnizaţii pentru accidente
de muncă, inclusiv plăţi aferente unor servicii funerare;
6. cheltuieli judiciare şi extrajudiciare, inclusiv
taxe notariale şi cadastrale;
7. taxe privind avize şi autorizaţii;
8. medicamente şi materiale sanitare achiziţionate în
regim de urgenţă;
9. ajutoare pentru tratamente medicale în
străinătate, aprobate prin hotărâri ale Guvernului;
10. restituiri de garanţii pentru participarea la
licitaţii, garanţii vamale sau alte garanţii/cauţiuni, inclusiv ale unor sume
în lei confiscate, depuse în conturi deschise la Trezoreria Statului;
11. sume datorate în baza unor hotărâri judecătoreşti
sau a altor titluri executorii emise în condiţiile legii, cu termene de plată
în cadrul perioadei de raportare, inclusiv sume executate silit din conturi
deschise la Trezoreria Statului;
12. amenzi;
13. plăţile prin virament şi ridicările de numerar
destinate unor misiuni operative sau altor activităţi specifice instituţiilor
publice din domeniul apărării, ordinii publice şi siguranţei naţionale;
14. plăţi aferente operaţiunilor privind siguranţa
naţională a României, conform Legii nr. 51/1991, şi cheltuieli privind
flagranturi organizate în condiţiile legii;
15. restituiri de sume încasate necuvenit sau peste
nivelul drepturilor de încasat, cu excepţia celor prevăzute la art. 7;
16. plăţile dispuse de către Comisia Europeană din
contul deschis la Trezoreria Statului;
17. plăţile aferente rambursării depozitelor pe termen
scurt atrase de la instituţii de credit sau alte instituţii financiare pentru
asigurarea permanentă a echilibrului dintre resursele contului curent general
al Trezoreriei Statului şi necesităţile de finanţare, inclusiv dobânda aferentă
acestora cu termen de contractare şi rambursare în cadrul perioadei de
raportare;
18. sume reprezentând transferuri sau regularizări
între conturi proprii deschise la Trezoreria Statului şi sume transferate în
conturile instituţiilor publice ierarhic inferioare;
19. dobânzi aferente certificatelor de depozit ale
populaţiei şi conturilor de disponibilităţi şi depozite constituite la
Trezoreria Statului;
20. comisioane pentru operaţiunile derulate prin contul
curent general al Trezoreriei Statului şi prin conturile de valută deschise în
evidenţele Băncii Naţionale a României pe numele Ministerului Finanţelor
Publice.
(2) In documentele de plată aferente plăţilor exceptate
de la obligaţia prognozării şi raportării, la rubrica „Explicaţii", se va
preciza punctul de la art. 5 alin. (1) la care se încadrează plăţile dispuse.
Art. 6. - In cazul nedepunerii situaţiei prevăzute în
anexa nr. 1 la termenul prevăzut sau al nerespectării graficului de plăţi,
unităţile Trezoreriei Statului vor restitui documentele de plată depuse de
instituţiile publice, responsabilitatea pentru neefectuarea plăţilor revenind
ordonatorilor de credite.
CAPITOLUL II
Prevederi privind programarea rambursărilor de taxă
pe valoarea adăugată
Art. 7. - (1) Organele fiscale au obligaţia de a
planifica rambursările de taxă pe valoarea adăugată efectuate în conturi ale
contribuabililor deschise la instituţii de credit, în condiţiile legii,
potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 3.
(2) Situaţia prevăzută în anexa nr. 3 se întocmeşte
distinct pentru fiecare decadă a lunii şi se depune la unitatea Trezoreriei
Statului din cadrul organului fiscal, cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de
începutul fiecărei decade.
(3) In cazuri justificate, organele fiscale pot efectua
modificări în situaţia prevăzută în anexa nr. 3 numai cu avizul scris al
Ministerului Finanţelor Publice. In scopul obţinerii avizului, conducătorul
organului fiscal va transmite unităţii Trezoreriei Statului, cu cel puţin două
zile lucrătoare înaintea efectuării operaţiunii, nota privind modificări în
Situaţia rambursărilor de TVA în conturi deschise la instituţii de credit,
pentru decada ............../luna.............../anul ................, conform
formularului prevăzut în anexa nr. 4, însoţită de o notă justificativă în care
vor fi precizate cauzele care determină modificările propuse.
(4) După avizarea situaţiei prevăzute în anexa nr. 4,
aceasta se restituie unităţii Trezoreriei Statului, în scopul efectuării
modificărilor aprobate şi al înştiinţării organului fiscal în legătură cu
aprobarea modificărilor propuse.
CAPITOLUL III
Categorii de plăţi exceptate de la prevederile art.
36 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2009 cu privire la
rectificarea bugetară pe anul 2009 şi reglementarea unor măsuri
financiar-fiscale
Art. 8. - Sunt exceptate de la prevederile art. 36
alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2009 cu privire la
rectificarea bugetară pe anul 2009 şi reglementarea unor măsuri
financiar-fiscale, aprobată prin Legea nr. 227/2009, cu modificările şi
completările ulterioare, următoarele:
1. plăţile aferente serviciilor medicale,
medicamentelor şi dispozitivelor medicale, efectuate de furnizorii de astfel de
servicii, care se decontează de casele de asigurări de sănătate din Fondul
naţional unic de asigurări sociale de sănătate la termenele prevăzute de actele
normative în vigoare specifice sistemului de asigurări sociale de sănătate;
2. plăţile ce se efectuează în cadrul proiectelor care
beneficiază de fonduri externe nerambursabile (FEN) de pre- şi postaderare,
precum şi cele efectuate din fonduri proprii pentru pregătirea de proiecte în
vederea accesării de fonduri europene;
3. plăţile aferente organizării alegerilor electorale
şi referendumurilor;
4. plata unor servicii cu caracter social aferente
serviciilor de tratament balnear şi odihnă pentru pensionari şi salariaţi
bugetari;
5. plata comisionului către Compania Naţională „Poşta
Română" - S.A. aferent transmiterii pensiilor şi altor drepturi de
asigurări sociale la domiciliul beneficiarilor, datorat de Casa Naţională de
Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale;
6. plata avansului către contractori, aferent demarării
proiectelor noi de investiţii;
7. plata comisioanelor pentru operaţiunile derulate
prin contul curent general al Trezoreriei Statului şi prin conturile de valută
deschise în evidenţele Băncii Naţionale a României pe numele Ministerului
Finanţelor Publice.
Art. 9. -In documentele de plată aferente plăţilor
exceptate de la prevederile art. 36 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 34/2009, aprobată prin Legea nr. 227/2009, cu modificările şi
completările ulterioare, la rubrica „Explicaţii", se va preciza punctul de
la art. 8 la care se încadrează plăţile dispuse.
Art. 10. - Răspunderea pentru plata facturilor
reprezentând contravaloarea bunurilor achiziţionate, serviciilor prestate sau a
lucrărilor efectuate în afara perioadei prevăzute la art. 36 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2009, aprobată prin Legea nr.
227/2009, cu modificările şi completările ulterioare, revine ordonatorilor de
credite.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 11. - (1) Pentru o perioadă de 90 de zile de la
data intrării în vigoare a prezentului ordin, unităţile teritoriale ale
Trezoreriei Statului acceptă în vederea decontării
documente de plată care depăşesc suma programată pentru ziua respectivă, cu
condiţia prezentării scrise de către instituţiile publice a motivelor care au
generat prognozarea eronată.
(2) In cazul în care sumele programate zilnic sunt mai
mari decât plăţile efectuate, instituţiile publice depun în termen de 5 zile de
la terminarea lunii, la unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului, o
situaţie în care vor prezenta motivele care au stat la baza diferenţelor
înregistrate.
Art. 12. -Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 13. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1
Denumirea instituţiei publice......................
Cod de identificare fiscală........................
Nr.................../data....................
Formular nr................
SITUAŢIA
plăţilor planificate pentru decada.....din
luna......................../anul.................
- mii lei -
Nr. rd.
|
Sursa de plată
|
ziua
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11*
|
data
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Total plăţi, din care:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
In conturi deschise la instituţii de credit
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
In conturi ale operatorilor economici, ONG-urilor şi altor
entităţi de drept privat, deschise la Trezoreria Statului
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
In alte conturi deschise la Trezoreria Statului
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
In numerar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ordonator de credite,
......................................................
Intocmit
......................................................
* Se completează numai pentru ultima decadă a lunilor
cu 31 de zile calendaristice.
NOTĂ: Rândurile aferente coloanelor cu zilele
nelucrătoare sau cu zilele pentru care luna are mai puţin de 31 de zile se
completează „0".
ANEXA Nr. 2
Denumirea instituţiei publice......................
Cod de identificare fiscală..........................
Nr......................../data...........................
Către:
Trezoreria Statului.............................
Vă prezentăm anexat la prezenta adresă Situaţia
plăţilor planificate pentru decada....................din luna......................./anul
................., nr....................../data..................., care
înlocuieşte Situaţia plăţilor planificate pentru decada................din luna
......................../anul................, depusă la data de..............................cu
nr............../data..........................
Ordonator de credite,
......................................................
ANEXA Nr. 3
Denumirea organului fiscal
Nr.................../data....................
SITUAŢIA
rambursărilor de taxă pe valoarea adăugată în
conturi deschise la instituţii de credit, pentru decada.....din
luna......................../anul.................
-
mii lei -
Suma de rambursat
|
ziua 1
|
ziua 2
|
ziua 3
|
ziua 4
|
ziua 5
|
ziua 6
|
ziua 7
|
ziua 8
|
ziua 9
|
ziua 10
|
ziua 11*
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Conducătorul organului fiscal,
......................................................
* Se completează numai
pentru ultima decadă a lunilor cu 31 de zile calendaristice.
NOTĂ: Rândurile aferente coloanelor cu zilele
nelucrătoare sau cu zilele pentru care luna are mai puţin de 31 de zile se
completează „0".
ANEXA Nr. 4
Denumirea organului fiscal
Nr.................../data.............................
Către
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
Vă rugăm să avizaţi următoarele propuneri de modificare
în Situaţia rambursărilor de TVA în conturi deschise la instituţii de credit,
pentru decada.......din luna.............../anul.................:
1. Pentru ziua...../luna......../anul .........................................lei
2. Pentru
ziua...../luna......../anul
.........................................lei
3. Pentru
ziua...../luna......../anul
.........................................lei
Conducătorul organului fiscal,
......................................................
Ministerul Finanţelor Publice
Direcţia generală...........................................
Avizat pentru: 1. suma de............................., pentru
ziua...../luna......../anul.........
2. suma de.............................,
pentru ziua...../luna......../anul........
3. suma de.............................,
pentru ziua...../luna......../anul........
Director general,
......................................................
|
ANEXA Nr. 5
Denumirea instituţiei
publice......................................
Cod de identificare
fiscală...........................................
Nr........................../data....................
Formular nr........................................
SITUAŢIA
modificării plăţilor planificate pentru
decada.....din luna......................../anul.................
-
mii lei -
Nr.
rd.
|
Sursa de plată
|
ziua
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11*
|
data
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Total plăţi, din care:
|
plan iniţial**
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
plan modificat***
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
diferenţa****
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
în conturi deschise la instituţii de credit
|
plan iniţial**
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
plan modificat***
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
diferenţa****
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
în conturi ale operatorilor economici, ONG-urilor
şi altor entităţi de drept privat, deschise la Trezoreria Statului
|
plan iniţial**
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
plan modificat***
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
diferenţa****
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
în alte conturi deschise la Trezoreria Statului
|
plan iniţial**
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
plan modificat***
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
diferenţa****
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
în numerar
|
plan iniţial**
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
plan modificat***
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
diferenţa****
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ordonator de credite,
......................................................
Intocmit
......................................................
* Se completează numai pentru ultima decadă a lunilor
cu 31 de zile calendaristice.
NOTĂ: Rândurile aferente coloanelor cu zilele
nelucrătoare sau cu zilele pentru care luna are mai puţin de 31 de zile se
completează „0".
** Se completează cu planul înscris în planificarea
transmisă anterior acestei planificări.
*** Se completează cu suma modificată, aprobată de
Ministerul Finanţelor Publice.
**** Diferenţa între planul modificat şi planul
iniţial.